פרוטוקול

 
קיצוצים בתקציב העלייה והקליטה לשנת 2005



2
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
10.11.2004

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 165
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ"ו בחשוון התשס"ה (10.11.2004) שעה 09:00
סדר היום
קיצוצים בתקציב העלייה והקליטה לשנת 2005
נוכחים
חברי הוועדה: קולט אביטל – יו"ר
יולי - יואל אדלשטיין
יגאל יאסינוב
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
מוזמנים
ח"כ אליעזר כהן
עמיהוד בהט–מנהל גף קליטת עליה, משרד החינוך התרבות והספורט
ד"ר מיכאל כהן –סגן מנהל מינהל כוח אדם, תאום ובקרה, משרד החינוך התרבות והספורט
הרן לבאות – אגף התקציבים, משרד האוצר
שגיא בלשה – רפרנט בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר
מלה תבורי – נתיב, משרד ראש הממשלה
אביב קצב – מנהל אגף בניה לדיור, משרד הקליטה
בני טופז – מנהל אגף התקציבים, המשרד לקליטת עליה
דפני מושיוב – מפקחת ארצית לקליטת עליה, משרד הרווחה
אריאל לוין – מנהל אגף תקציבים, משרד הבינוי והשיכון
שוקי מנשה – מנהל אגף כספים ומינהל, הסוכנות היהודית
משה עשורי – מנהל חטיבת התקציבים, הסוכנות היהודית
לב ברדני – מנהל מחלקת עלייה וקליטה, עריית אשקלון
מיכאל גינקר – מנהל היחידה לקליטה ועלייה, מרכז השלטון המקומי
גרי קליימן – רכז סנגור, אגודה ישראלית למען ילדים עולים
סדני שפירא – סגן יו"ר מועצת ארגוני העולים
פרופ' משה בלינסקי – יו"ר ארגון מדענים עולים באוניברסיטאות
פרופ' ליאוניד דאג'נקין – אוניברסיטת תל אביב
ד"ר אפרים אליאב – אוניברסיטת תל אביב
פרופ' ולדימיר סוקולובסקי – אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע
דוד לוין – יו"ר התאחדות עולי אוקראינה
נחליאל דיסון – יו"ר מועצת ארגוני העולים
שמואל קוד – התאחדות עולי אמריקה הלטינית , סניף ירושלים
עו"ד לאון אמוראס – יועץ משפטי התאחדות עולי אמריקה הלטינית בישראל
ברמן אלכס – מנכ"ל האגודה הישראלית למדענים עולים וסגן יו"ר איגוד מהנדסים עולים
לבוט ז'נה – עוזרת פרלמנטרית לח"כ מיכאל נודלמן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ



קיצוצים בתקציב העלייה והקליטה לשנת 2005
היו"ר קולט אביטל
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת העבודה הזאת.

היום זאת אמנם ישיבה רבת משתתפים, והיא נועדה קודם כל להתקיים בצורה פנימית בגלל דאגתם של חלק מאיתנו. הייתי אומרת בעצם כולנו. גם פרופ' נודלמן, גם אני, לאור הקיצוצים הצפויים בתקציבים שנועדו לעולים. אנחנו מדברים, וכרגע עשינו עבודה לפחות לגבי שני תחומים, או שני משרדים, המשרד לקליטת עליה, ומשרד השיכון וזה לא כולל הכל.

את העבודה הזו עשו, אני מוכרחה להגיד, שתי עוזרות פרלמנטריות, העוזרת הפרלמנטרית שלי, טל בר יוסף, והעוזרת הפרלמנטרית של חברת הכנסת מרינה סולודקין, ראיסה. והן הכינו את הטיוטה שנמצאת כאן, ואני רוצה להודות להם קודם כל, על הזמן ועל המאמצים שהם השקיעו. דרך אגב, זה לא כולל למשל, אני מתיחסת פה רק לנושא העולים נטו, אני לא התיחסתי לנושא שהועדה הזאת כן מטפלת, בצורה מאד משונה, כי זה הגיע אלינו, כל הנושא של צבא דרום לבנון לצד"ל.

מכל מקום התקציב של צד"ל הוא לא נוגע כרגע לעולים, אבל אנחנו עוד לא בדקנו את התקציבים של משרד החינוך, אנחנו לא בדקנו את תקציבי משרד הבריאות, בסך הכל אנחנו מדברים על זה, לא את התקציבים של משרד הרווחה ולא את התקציבים של תמ"ת כשמדובר בהסבה ובקורסים מקצועיים. ואני מניחה שאם אנחנו נעשה את זה, ואנחנו נעשה את זה, אנחנו נגיע לתוצאות הרבה יותר חמורות. להזכיר לכם שהמשרד לקליטת עליה כשאנחנו פונים אליו בנושאים אלה ואחרים מפנה אותנו, ומבחינתו בצדק למשרד ממשלה אחרים.

אם מדובר בדיור, הוא מפנה אותנו למשרד השיכון, ואם מדובר בנושאים כמו בריאות אז למשרד הבריאות, ואם מדובר בנושא חינוך אז רוב התקציב למשרד החינוך, פרט אולי לאי אלה סעיפים שהיום נמצאים יותר לחיזוק לימוד השפה העברית, נדמה לי שהיום גם המשרד לקליטת עליה יותר מעורה בזה. אבל בסך הכל זאת עבודה ראשונית, אני גם רוצה להודות לפרופ' נודלמן שגם הוא מצידו עשה עבודה, וגם הוא בא אחרי שהסתכל היטב בתקציב, אני לא יודעת פרופ' נודלמן אם המסמך שלך נמצא, אבל אנחנו נחלק גם אותו, מכל מקום אני מבקשת אולי לפתוח את הישיבה הזאת ולהעביר קודם את רשות הדיבור לפרופ' נודלמן.
מיכאל נודלמן
תודה רבה. אני גם צריך להגיד שחברי כנסת יודעים שאנחנו קיבלנו תקציב מעוקר, ובשבוע הבא צריכה להיות הצבעה על התקציב, אני לא עברתי על כל התקציבים, אני עברתי רק על תקציב של קליטה ותקציב של שיכון. אני צריך להגיד שאולי ישנם שני סעיפים ופה אין קיצוצים, יש תוספת. סעיפים שקשורים לעליה, כל הסעיפים, תמיכה לקשישים, מדענים, כל הסעיפים שיש פה יש קיצוצים. רק יש תוספת בסעיף עידוד עליה, אני עכשיו מפרט, 15 מיליון, וקליטה שכונתית של אתיופים.

אני צריך להגיד, יושבת ראש הוועדה יודעת כמה פעמים אנחנו ישבנו פה, מלבד הדברים שפה כתובים, יש דברים שאנחנו פה דיברנו כשהם אקוטיים. זה משכנתאות שאנשים לא יכולים להחזיר משכנתאות, וגם מצב בדיור, ואם אנחנו רואים מה יש בתקציב משרד השיכון, אין שום דבר שאומר שיהיה איזה פתרון בדיור. וגם אין בתקציב שאתה יכול להבין מה יהיה עם אנשים שאינם יכולים להחזיר משכנתא. אני דיברתי בנושא הזה עם שרת הקליטה, היא אומרת שיש קרן, שיש ועדה, שהם יבדקו את כל התביעות שיוגשו מאנשים כאלה, ואם יש קרן יעזרו. אנחנו כאשר נפגשנו עם ראש הממשלה, היה רעיון מלא שהממשלה צריכה לקחת את האחריות על עצמה, להקים קרן, ואולי צריכה להיות איזו השתתפות של אנשים שלא יכולים להחזיר משכנתה מלאה, ואחרי זה צריך להיות איזה חוזה שהדירה לאחר פטירתם נשארת ברשות הבנק או הממשלה, אין שום דבר בזה אבל הזה נעשה.

גם בענין הדיור דיברתי עם שרת הקליטה, שהיא גם שרת השיכון כיום, מאחר והשיחה היתה חפוזה הכנתי מכתב, דברתי עם עוזר ראש הממשלה, וגם עם מר גדרון מאגף התקציבים, הפנתי אליו את הדרישות שלנו אבל עדיין לא קבלנו בכתב את תשובת האגף, מפני שאולי ישנם מו"מ, ויש סכום שאי אפשר להעביר אותו. אנחנו דברנו כל הזמן שצריך להתחיל בנית דיור להשכרה, ודיברנו עם ראש הממשלה, עם שרת הקליטה והיא אמרה שהיא ממשיכה בבנית שתי בניות נסיוניות, אבל יש צורך בקרקע לבניה ציבורית של גן ילדים או של מתנ"ס. מר ליברמן פנה ואמר שחברי הכנסת לא צריכים להצביע עבור התקציב הזה, ואני מבין שחברי הקואליציה אינם יכולים להצביע נגד התקציב, לכן החלטתי שצריך להעלות את הענין פה בועדת העליה, כי כאן המקום להעלות בעיות של תקציב, עולים חדשים ובעיותיהם.

למרות הכל אני אומר שוועדה זו עובדת טוב, היו פגישות אין ספור, אפילו עם ראש הממשלה, עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וכל הזמן אמרו שעדיפות ראשונה ומשימה הכי חשובה זה עידוד עליה. קבלנו 15 מיליון לעידוד עליה, אבל אני לא חושב שזה עידוד עליה. עידוד עליה זה כספים למועדונים, לדיור, לכל מיני דברים שפה אנשים צריכים להרגיש שהם חיים כמו אנשים, אבל לתת כסף לפקידים שהם במקום הסוכנות ברוסיה לאוקראינה, ואם זה עידוד עליה מצד משרד הקליטה אני לא מבין עידוד עליה זו. יותר טוב היה אם 15 מיליון אלה יחולקו למדענים, לקשישים, לסטודנטים לכולם. אני חושב שאנחנו צריכים לקבל החלטה ולדרוש מהממשלה תקציבים שהם מספקים דרישות נכונות, אנחנו לא ברברים אנחנו יודעים שיש צורך בכספים כדי לבצע את ההתנתקות אבל כל קיצוץ בכל הסעיפים לא ברור לי איזה עידוד עליה זה.
היו"ר קולט אביטל
לפי החשבון שאני עשיתי, לפחות רק בדף הזה אני רואה כבר קיצוץ של 337 מיליון, בשני המשרדים יחד, כך שזה מאד משמעותי וזה רק בשני המשרדים ולא כללנו כפי שאמרתי - -,
מרינה סולודקין
ולהוסיף מיליארד וחצי שקיצצו ב-2003 וב-2004. אז אנחנו מתקרבים ל-2 מיליארד.
יגאל יאסינוב
אומר שני דברים: האחד, דיברתי עם חבר הכנסת נודלמן ואני יודע מה הוא עומד להציע ואני תומך בזה לחלוטין, ובהצבעה אני מבקש לספור גם את הצבעתי בעד הצעתו של חבר הכנסת נודלמן. דבר שני, אני רוצה להסביר על מה שכתוב בסעיף 1 קטן מהמסמך שחילקתם שזה סעיף 3 באותו עמוד, משרד קליטה, סעיף 3 אני לא אדבר על כל הסעיף, יש פה שני מספרים, אני אגיד רק על 6 מליון שקל שנמצאים פה. זה בעצם השתתפות בקרנות מחקר, השתתפות המדינה. צריך לדעת שעל כל גרוש מגיע מהמדינה לקרנות האלה מגיע לפחות 2, 3 גרושים ממקורות אחרים. זאת אומרת שבעצם מדובר שמקצצים, חוסכים כביכול, סכום כזה קטן ומיד אחרי זה סוגרים את קרנות המחקר או שפוגעים בעבודתם בצורה כזאת שאי אפשר יהיה אחר כך לתקן את זה, - -
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת יאסינוב, אני גם אנצל את העובדה שאתה פה, כדי להגיד לך שאני מאד התפלאתי, ואני לא הולכת לעבור על זה בשתיקה על כך שחברה בסיעה שלך הגישה הצעת חוק שלפיה אם אני הבנתי, וקראתי אותה נכון, הולכים למחוק את התמלוגים של מדענים כאשר הם ממציאים משהו חדש. כידוע שברגע שאתה ממציא, זה שפשוט דבר נורא ולא יכול להיות דבר כזה, המדינה כבר מעניקה לאנשים תמלוגים היא החליטה למחוק אותם, ובמקום זה לתת להם משכורת אחת נוספת. תגידו לי, איזה מדען בריא בשכלו ובנפשו ירשום פה פטנטים בארץ? הוא ירוץ מיד לחוץ לארץ לרשום אותם. אם זו התמונה הקולקטיבית - -
יגאל יאסינוב
אני אתמוך בך במה שאמרת כרגע. אני עוד לא ראיתי את הצעת החוק הזאת, אבל אני חושב שזה האמת מה שיש, זו שערוריה וזה דבר מאד בעיתי וצריך כדי שהדבר הזה לא יעבור, לפחות יעבור בשתיקה, ואם זה יגיע להצבעה אני אצביע נגד, יחד איתך.
היו"ר קולט אביטל
בתור מי שהיתה יושבת ראש ועדת המדע, זה די תמוהה כל הענין, אבל אני מציעה - -
יגאל יאסינוב
רק עוד דבר אחד, למה אני עמדתי רק על הסעיף הקטן הזה, ועל הסכום רק של 6 מיליון, אמנם את מצאת פה כמעט רק בצד אחד זה כמעט 400 מיליון שקל, אני רוצה שתבינו, הקיצוץ אפילו בסעיף שהוא נראה לא משמעותי ליד הקיצוצים הדרמטיים האחרים, הקיצוץ הזה גם קטן יכול לפגוע ופה שמדובר על ממש גרושים שיכולים להרוס עבודה של שנים בנושאים אלה.
היו"ר קולט אביטל
מאחר ונמצאים כאן נציגים מהאוצר, אנחנו נותנים לחברי הכנסת שצריכים לצאת אפשרות קודם לדבר, ואחר כך נעבור על כל סעיף וסעיף בקיצוצים האלה.

אני רוצה אולי להעלות דבר אחד והוא חלק גדול מהקיצוצים שאנחנו מקצצים סעיפים וזה לא רק בתחום הזה, וצודק חבר הכנסת יאסינוב, זה גם למשל בתחום השיכון, עמיגור שמקבלת את כספה מאיזושהי קרן בארצות הברית. בגרושים שאנחנו שמים, מקבלים פי שניים פי שלוש מחוץ לארץ, ועל ידי זה שאנחנו מחסלים סעיף מסוים בתקציב, אנחנו גם מונעים מעצמנו את האפשרות לקבל כספים נוספים מארצות הברית.

אני רוצה לתת לכם עוד דוגמה אחת שלא כלולה בתקציב, וזה הנושא של הפרויקט הלאומי האתיופי. כדוגמה שעליו אנחנו מתבקשים לתת 2 מיליון ומארצות הברית צריכים להגיע על זה 6 מיליון נוספים, פי שלוש. על ידי זה אנחנו הולכים ומפסידים תקציב שלם. אז אני כן חושבת שבתור חשיבה הם צריכים לקחת את הענין הזה לשימת ליבם, איך אומרים באנגלית אנחנו חותכים את האף כדי שהפנים תהינה יותר יפות.
אליעזר כהן
יצאתי כעת מישיבת ועדת חוקה, ובאתי להגיד את הדברים הבאים. אני נמצא בכנסת על מקומו של חבר הכנסת לשעבר אביגדור ליברמן שנפגש עם שר האוצר בדיוק בנושא הדיון של הועדה. הוא פנה לשר האוצר וביקש 400 מיליון שקל. 330 לפתרונות דיור סוציאלי, נכים וחד הוריים. הוא ביקש בשבוע שעבר משר האוצר בנימין נתניהו בשמם של תשעה חברי כנסת יוצאי ברית המועצות, זה כולל אותי, אני אמנם נולדתי בירושלים אבל אני נמצא במקומו של אביגדור ליברמן בכנסת, 330 מיליון לפתרונות דיור, 25 מיליון למלחמה בנגע הסמים, 20 מיליון לפרויקט קליטת מדענים, 20 מיליון ליום ה- 60 שנה לנצחון על גרמניה הנאצית, 5 מליון למימון מכרזי תרבות וקהילה, הוא נענה ע"י שר האוצר בשלילה מוחלטת, סירוב מוחלט.

אנחנו מבקשים מכל חברי הכנסת שיכולים לתת את ידם, לא חשוב אופוזיציה קואליציה, אני מצטרף לבקשתו של פרופ' נודלמן ואני מעריך שגם האחרים יעלו את זה, לשתף פעולה בין חברי הכנסת שהדבר נוגע להם, ולעזור ליושבת ראש ועדת העליה במלחמה בנושא הזה. אין נושא, יש שני נושאים קריטיים היום בועדות הכנסת, זה עליה וטרור. אני גם נגד טרור, ועליה באתי הנה אף על פי שאני לא חבר ועדה להגיד שאני שותף למרינה, ליולי, למיכאל, אנחנו מוכרחים להשיג את התקציבים האלה ולעזור לועדה.
היו"ר קולט אביטל
רק תיקון קטן, התקציב דרוש לנו לקליטה, כי לעידוד עליה יש גופים אחרים.
אליעזר כהן
אני דיברתי על הכותרת "עליה".
אפרים אליאב
אני רוצה עוד פעם, היינו פה הרבה זמן בנושא מדענים, ואני רוצה עוד פעם להוסיף מפני שזה נושא חשוב למדענים עולים, ואני רוצה להגיד שיש עכשיו בעיה רצינית בתקציב 2005, יש רק 70 מיליון שקל בבסיס תקציב, צריך 92 מיליון, שקל זאת אומרת חשוב מאד להגיד זה אם חסר כל כך הרבה מיליונים זה באמת, מה שאנחנו מבקשים, עוד 22 מיליון, ולהוסיף בבסיס התקציב כל סכום.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו גם נעבור על הקיצוצים במגזר העירוני, ויש לנו היום יצוג, אבל קודם אני רוצה לבקש מנציג משרד הקליטה, דני טופז, להציג לנו חוץ מזה איך הוא רואה את התקציב איך הוא רואה את הקיצוצים ואיך המשרד חי עם זה.
דני טופז
בוקר טוב. הצעת תקציב של המשרד לקליטת עליה לשנת 2005, מסתכמת בכמיליארד 341 מיליון שקל, אתם רואים את זה, חברי כנסת וחברים אחרים בחוברת שמונחת על שולחן הכנסת, יש לנו כ-77 מיליון שקל הוצאה מותנית הכנסה, ו-634 מיליון שקל דרשה להתחייב, אני אתיחס לכל אחת מהנקודות.

התחום של הפעילות של המשרד מתוך הסכום הזה הוא בסביבות ה-500 מיליון שקל. זה אומר, המשרד יכול לארגן פעילויות לבצע פעילויות בתחומים השונים בסכום של כ-5 מיליון שקל. היתר הוא קשיח, הוא שכר, מינהלה תשלומים אישיים לעולים, כגון סל קליטה, יש חוק, מענק מכס, הבטחת קיום במקום הביטוח הלאומי, ותשלומים אחרים.
היו"ר קולט אביטל
מה שאתה אומר לנו, בעצם, שתקציב השכר והמינהלה יותר גבוה מאשר תקציב הקליטה, הפעולות עצמן.
דני טופז
לא, אני אומר שזה ביחד עם התקציב של סל קליטה. השכר, כל השכר של המשרד אני לא רוצה לטעות במספר, יש לנו במספר עובדים כ-68 מיליון שקל זה השכר, זה השעות הנוספות, עבודה ארעית, וזה כל הדברים שקשורים במינהלה. אני התיחסתי לנקודה של סל הקליטה, של מענק מכס, של הבטחת קיום ושל תשלומים האישיים לעולים. זה הסכומים הגדולים. זה אומר, שכשהממשלה מחליטה על הפחתה בתקציבי המשרדים, כולל המשרד לקליטת עליה, אנחנו יכולים לקצץ רק מהסכום הזה, של ה-500 מיליון שקל. לא מתחומים אחרים.

אנחנו מתייעלים, גברתי היושבת ראש, אבל ההתייעלות היא בשוליים של התקציבים, אנחנו בהחלט עשינו שינויים, עושים שינויים לגבי הערכות של המשרד גם ב-2004 וגם לקראת ב-2005, ואז אנחנו נדרשים לקצץ בתחומים האלה. התחומים האלה קליטת מדענים עולים, מינהל הסטודנטים, קליטה בקהילה, תעסוקה על כל היבטיה, זה תעסוקה רגילה ותעסוקה לעצמאיים, זה היזמות. מינואר 2004 ועד היום הממשלה החליטה על קיצוץ של כ-30%, קצת יוצר מ-30%, זה אומר שבחלק מהתחומים אנחנו נאלצנו לקצץ את האחוז הזה, בחלק מהתחומים פחות מזה.
מיכאל נודלמן
אבל ראש הממשלה שכל הזמן אומר עידוד עליה, למה אתם לא נלחמים על זה?
דני טופז
אני אתיחס גם לנקודה זו. אנחנו בסיכום עם ראש הממשלה לפני שנה, סוכם על תקציב מיוחד לעידוד עליה וקליטתה, והדגש שלי על המילה קליטתה, מדובר על 300 מיליון שקל לשלוש שנים, במקום לעשות 100, 100 100, היה 85, 115, ב-2005, ו-100 לשנת 2006.
היו"ר קולט אביטל
אני פשוט לא מבינה את החישובים האלה. מצד אחד מקצצים ,מצד אחר נותנים תקציב אחר, תסביר לי את הענין. ה-300 מיליון שקל האלה 100, 100, 100, זה כלול עכשיו בתקציב הזה?
דני טופז
זה כלול בתקציב של 2005, גברתי תמצאי את זה בסעיף 10 של התקציב.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת שלמרות זאת, עם כל ה-100 אלף המיוחדים עדיין התקציב קוצץ, ב-300 מיליון. למרות זאת.
דני טופז
למרות זאת התקציב קוצץ, מכיוון שהחלטת הממשלה היא מדברת על דברים שבבסיס התקציב ולא על סכומים שהם לא חד-פעמיים אבל במקרה זה תלת שנתי. אני אתיחס גם לזה. התקציב הזה של עידוד עליה מיועד רובו ככולו לפעילות בארץ, אין לנו נסיעות לחוץ לארץ, הגשנו דרך ועדת הכספים להעביר חלק קטן מהכספים כדי לתגמל את הסעיף הזה כל הפעילות בחוץ לארץ מתבצעת באמצעות הסוכנות היהודית ויחד עם המשרד לקליטת עליה.

אנחנו סבורים שאם אנחנו נתגבר את הפעילויות בארץ, בתחומים השונים, סוג הפעילויות גם קליטת מדענים עולים, גם מינהל הסטודנטים גם תעסוקה אנחנו בזה נעזור שהקליטה תהיה יותר טובה ובזה נעזור שאנשים יהיו יותר שמחים מקליטתם, ויהיה איזה שהוא מסר כלפי חוץ. השנה אנחנו תגברנו את הנושאים השונים וחלק גדול מהתקציבים זה גם בקליטה במדע, גם בתעסוקה, גם ביזמות, גם מינהל סטודנטים זה אומר שחלק מהקיצוצים שהממשלה החליטה עליהם, הושלמו בצורה כזו או אחרת על ידי הכספים האלה, התכנון ל-2005 הוא אותו תיכנון, יש איזה שהיא חלוקה - -
היו"ר קולט אביטל
אני עברתי על כמה תקציבים בימי חיי, ובכל זאת אני לא מבינה. אם אתה מוריד 6 מיליון, יש לנו פה סעיף שירדו 6 מיליון מקליטת מדענים עולים, אם אנחנו שומעים על זה שלתוכנית קליטת מדענים עולים חסר כסף, איך אתה מסביר לי שאתה מוציא את זה מהתקציב הזה של ה-15 מיליון, אז למה לא לשים את זה ישר לתוך התקציבים הרלוונטים.
דני טופז
לא מדובר על 15 מיליון, מדובר על תוספת של 15 מיליון לעומת 2004. אנחנו מדברים על תקציב של 115 מיליון שקל, ל-2005, זה היה בבסיס. אנחנו לא יכולים להעביר את הדבר הזה מראש לדברים האלה, אולי אנשי האוצר יסבירו את הדבר, מכיוון שמבחינתם הנושא הזה ניתן למטרה מסוימת, יש לנו סיכום איתם שיפתחו תקנו מסוימות בתוך התקציב של המשרד, והכספים האלה יועדו לאותם הנושאים, אותם הנושאים שב-2004 אני אמרתי ככה, זה יהיה לקליטת מדענים עולים, אתיחס גם לקמ"ע (קליטת מדענים עולים), זה יהיה לתעסוקה, ואתיחס גם לזה באופן נפרד כי פה יש הישג גדול של המשרד לדעתי שאף על פי הקיצוצים אנחנו נקבל 40 מיליון שקל שהיא תכנית פיילוט חדשה לוולצ'רים לעולים כדי לאפשר איזה שהיא פעילות בתחום התעסוקה, זה דבר שהוא בעצם,
היו"ר קולט אביטל
מה זה הוולצ'רים?
דני טופז
וולצ'רים, במקום שהמשרד יארגן את הפעילות באופן מרוכז זה יאפשר לעולים על ידי הכוונה ללכת לשוק הפרטי לקבל קורסים, לקבל הכשרות זה מופיע בתקציב של המשרד, זה בתוך - -
מיכאל נודלמן
אנחנו חברי כנסת, רואים תקציב, קוראים מה שפה כתוב. מה שאתה אומר לא כתוב, אין שום דבר בזה, איך אנחנו צריכים להצביע, במילים שלך או במה שכתוב פה. תגיד לי, אני לא מבין שום דבר.
דני טופז
לכן אני נדרש להסביר, ואני מוכן להסביר כל פרט ופרט - -
מיכאל נודלמן
להסביר כל פרט ופרט זה טוב. אבל אנחנו כולנו מצביעים על הספר הזה, אל על ההסברות שלך. אחר כך אשאל איפה ההסברות, קיצצו כך וכך, כאשר זה כתוב, זה חוק. מה שאתה מדבר זה לא חוק, זה דיבורים. אני לא מבין איך אפשר ככה לנהל, חברי כנסת מצביעים על ספר הזה, ואני עברתי מדף ראשון עד אחרון, ולא כתוב שם שום דבר על מה שאתה מדבר.
היו"ר קולט אביטל
זה מופיע בתקציב, או שזה סיפור חדש?
דני טופז
לגבי מה, ה-40 מיליון זה מופיע פה בתקציב, תוספת לתכניות תעסוקה באמצעות וולצ'רים לעולים שיגיעו בשנת 2005, 40 מיליון שקל.
קריאה
כמה יקבל כל עולה?
דני טופז
כרגע יש לנו, אנחנו עובדים יחד עם משרד האוצר לקראת 1 בינואר 2005, להפעיל את הנושא הזה, הכוונה שכל אחד יוכל ללכת וללמוד בקורס, או בהכשרה, אני כרגע לא רוצה להתחייב על סכום, כי אנחנו עובדים על הדבר הזה, אבל זה בהחלט יפתור את הבעיה שיש כרגע של העלויות.
היו"ר קולט אביטל
כנראה יש לנו איזו אי הבנה בסיסית, אולי תעזור לנו להבין. מצד אחד מקצצים בסעיף של מדענים, מצד שני אתה אומר שנמצא ב-15 מיליון. מצד אחד אנחנו רואים, הנה חברת הכנסת סולודקין מראה לי שביזמות מורידים 4 מיליון, אחר כך השלמת הכנסה באולפנים וכו', מקצצים 5 מיליון, ומצד שני אתה בא ואומר לי שיש תוספת של 40 מיליון, אז אני, אפשר לבלבל. די אחר כך אנשי אוצר אולי יסבירו.
דני טופז
גברתי היושבת ראש, אין שום כוונה לבלבל את הועדה.
היו"ר קולט אביטל
הנה ה-15 מיליון ישמשו אתכם לדברים אחרים. למה צריך את זה. שיסבירו. אני פשוט עוד לא הבנתי את התרגיל.
יולי אדלשטיין
הוא הצליח כאיש תקציבים של המשרד לקחת סעיף שאין לו אח ורע במשרד הקליטה, וכפי שהוא אמר המשרד לא עוסק בכלל בעידוד עליה, ואת יודעת מעל לחבר כנסת ממוצע למה זה ככה, הוא לקח מן הסעיף הזה שממילא היה מת וחוזר לאוצר, והצליח מן הגורן ומן היקב להשלים קצת כמה סעיפים אחרים. השאלה היא, מבלי לדרג של הממונה על התקציב, למה צריך כמו שאת הצגת את זה יפה מאד, לקבל כך תקציבים במקום להשלים אותם כמו שצריך בספר התקציב. שזה היה כבר כמה שנים.
דני טופז
אני רוצה להגיד משהו לגבי הקונספט של הדבר הזה. אנחנו בהחלט עוסקים בעידוד עליה, לא בחוץ לארץ, חבר כנסת אדלשטיין, לא לבד בחוץ לארץ, אמרתי שזה באמצעות הסוכנות היהודית, ביחד עם הסוכנות היהודית. נדברו שני יעדים מבחינת הממשלה והסוכנות היהודית זה יהדות צרפת, ויהדות ארצות הברית, ויש פעילות ענפה - -,
היו"ר קולט אביטל
בשניהם תהיה לכם הצלחה כבירה.
דני טופז
של הסוכנות ושל המשרד, בנושא הזה רוב הכספים - -,
היו"ר קולט אביטל
למה לא החזיר קצת מאלה שחזרו לרוסיה כי אין פה עבודה. למה לא להחזיר יורדים ישראלים שמוכנים לחזור, או שצריך אם באמת נותנים להם את התמריץ להתחיל לעבוד פה, איך זה מתבטא?
דני טופז
אנחנו בישיבות שהיו פה בועדה, וגם בדיונים שהיו וגם מנכל"ית משרד לקליטת עליה, בעד זה, אנחנו גם אחד הנושאים שלנו זה החזרת הישראלים החוזרים, גם בנושא הזה התקציב הזה, וזה אולי ישמע לא ראלי, אבל זה אמיתי, אנחנו גם תגברנו את התקציב של עידוד של חזרה ישראלים חוזרים, היא נושא של עידוד עליה וקליטה.
מרינה סולודקין
ומצד שני ביטלו את כל ההטבות.
דני טופז
אני ברשותך עכשיו רוצה להתיחס, בכמה משפטים לשני נושאים שהם מתוגברים ב-2004 וב-2005, שני הנושאים, אחד זה הנושא של ה-40 מיליון שקל שכבר ציינתי אותו. הנושא של עולי אתיופיה, הוא מתוגבר ומתוקצב כמו שצריך, נושא חשבו ביותר כולל קליטה שכונתית, יש לנו בבסיס התקציב עוד 2 מיליון שקל, זה מאפשר לנו להפעיל את המרכזים החשובים האלה.

שני נושאים שמתוגברים, האחד זה פעולות רווחה לעולים חדשים, שזה ממיליון שקל שהיה ב-2003, ב-2004 הגענו ל-6 מיליון שקל, אנחנו חושבים שהנושא הוא חשוב ביותר בעקבות כל הדיונים שהיו גם בועדה זו וגם בועדות אחרות, אלימות ונוער מנותק. הנושא השני זה הנושא של תגבור השפה העברית. חלק גדול מהכסף של עידוד עליה וקליטתה מושקע בדבר הזה, יחד עם משרד החינוך בפעילויות עצמאיות של המשרד, ישנם יחד עם הטלויזיה הלימודית ואני מזמין אתכם לראות את המגזין החדש, חטף פתח, בשעה 14:50 בטלויזיה הלימודית, אני חושב שהנושא הוא מאד חשוב, זה מלמד את הילדים. אני מציין את זה שיש כסף לנושא הזה, זה יוצא מעידוד עליה וקליטתה וזה נותן את הדוגמה.
היו"ר קולט אביטל
היינו רוצים לדעת, היום שמענו איזה "ג'ינגלים" חדשים, נדמה לי ברדיו, ומישהו העיר את שימת ליבי, שמעסיקים שיהיו מוכנים להעסיק עולה אקדמאי מעל או עד גיל 45, יקבלו 10,000 שקל, או 5,000 שקל. מאוד שמחנו, ואז הסתבר לנו שמדובר עד 15 בנובמבר. אני שואלת אתכם, באיזה תאריך אנחנו היום? זה נראה לנו קצת תמוהה, ואנחנו גם רוצים לדעת אם התקציב לג'ינגלים האלה מגיע מהתקציב לעידוד עליה.
מיכאל נודלמן
קודם בתקציב היה סעיף סיוע לארגונים ציבוריים לעולים.
דני טופז
אני אתיחס בכמה משפטים למסמך שמונח לפני, וברצוני לציין שמה שקשור בנושא דיור לא מופיע בתוך תקציב של המשרד. נמצא פה חביב קצב אחראי לדיור שהוא יוכל להסביר את הנקודה הזו.

לגבי הנושא של סיומת תעסוקה אור יום לעצמאים, אני אמרתי אנחנו נאלצנו לקצץ את הדבר הזה, כ-30%, גם בשנת 2004 וגם מתוכנן על פי החלטתה של השרה ושל המנכ"לית להשלים את הדבר הזה מתקציב עידוד עליה, ב-2005. סעיף דמי קיום וקורסים ומרכזי הכוונה, זה פשוט קשור במספר העולים. אם יש פחות עולים יש פחות קיום והבטחה, אין פה שום בעיה, אם לשמחתי הרבה יגיעו הרבה עולים, אנחנו מיחלים לזה, אז אנחנו נמצא ביחד עם האוצר את התקצוב.

כרגע התקציב מיועד ל-15 אלף עולים, על פי החלטת האוצר, אנחנו מקווים שיגיעו יותר מזה. סעיף 3, יש תוכנית קמ"ע, יש לנו כרגע דין ודברים מאד חזק מול משרד האוצר, חסרים לנו 22 מיליון שקל בתכנית קמ"ע, זה היה מתוקצב לפני כמה שנים בבסיס, באיזו שהיא הזדמנות האוצר קיצץ את הדבר הזה, ואנחנו כל שנה נאלצים להתדיין, בסופו של דבר נמצא איזה שהוא פתרון אבל אנחנו מאד רוצים שהנושא הזה יתוקצב בבסיס.
מרינה סולודקין
מפני ששליטה במדענים עולים באוניברסיטאות, עשויה לגרום אי יציבות כל שנה.
מיכאל נודלמן
אני אגיד שבאמת משרד הקליטה השרה מדברת כל הזמן על מחסור של 20 מיליון שקל ואני דברתי על כסף עם הראש ממשלה. נראה מה יהיה.
היו"ר קולט אביטל
השיחות שלנו עם ראש הממשלה היא נעימות אחר כך.
דני טופז
אז מבחינה זו המשרד בכל מקרה בכל הדרגים שלו החל מהשרה, מנכ"לית אותי וחברים אחרים אנחנו לוחצים ורוצים להגיע לסיכום בנושא הזה. לגבי סעיף 4, סיוע לצד"ל, על פי החלטת ממשלה הסיוע היחידי שיש היום, מבחינת המשרד לקליטת עליה זה מענק לעידוד תעסוקה. מי שעובד מקבל איזשהו מענק, זה מתוקצב בתוך התקציב. פשוט כיוון שאין יותר מינהלת צד"ל, אנחנו מינינו בתוך המשרד אחד האנשים שלנו שעוסק במקרה בנושא אחר, זה עומרי אינבר, אחראי על קליטת מדענים עולים, הוא האיש שמרכז את נושא הצד"ל בתוך המשרד, - -
היו"ר קולט אביטל
אתה יכול להגיד לי מה הקשר בין מדענים עולים לבין אנשי צד"ל.
יולי אדלשטיין
את השאלה הרטורית הזאת שאלתי כבר מזמן, מה הקשר בין משרד הקליטה לבין אנשי צד"ל?
דני טופז
לגבי הנושא של למה זה בתוך משרד הקליטה, זה ישן, זה היסטורי, אנחנו יודעים.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו מדברים עכשיו, פרסונלי. למה לא לקחת אדם שבאמת, אם אתם ביטלתם מינהלת, והיו לכך התנגדויות, אבל ביטלתם אותה, למה לא לקחת אדם שיש לו את הערנות, את האמפטיה, את היכולת לעבוד, אדם שמתמחה במדענים עולים שאני חושבת שזה צריך להיות יותר מאדם אחד, שעוסק בזה. יש לזה הצדקה.
דני טופז
כי עוסקים חמישה אנשים בשטח. כי אנחנו אומרים זה רכזים בשטח, כולל שתי עובדות סוציאליות, עומרי גם מבחינתו בגלל הרקורד שלו בצבא, בקשר שהיה לו עם יחידה לקשרים עם לבנון, התבקש בנוסף לתפקידו לרכז את הפעילות הזו. כך שהסעיף הוא מתוקצב, עד לפני שנתיים התכנית 09 היתה מלאה בתכניות אחרות, אנחנו השנה משלמים שני דברים מהסעיף הזה, הנושא מענק עידוד התעסוקה, בגודל של 5 מיליון שקל, השנה הוספנו, לפני כשבועיים, כמעט מיליון שקל בהסכמה עם האוצר כדי שנוכל לשלם את המענקים לאנשים, אנחנו מעודדים אותם לצאת לתעסוקה, אנחנו משלמים את המשכורות של 5 עובדים, ומשלמים את ההוצאות המנהליות הקטנות שיש בנושא הזה. לגבי סעיף 5, אני חושב שהתיחסתי.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה לך.
מיכאל נודלמן
איפה סעיף תמיכה לארגוני עולים ציבוריים? כל שנה אנחנו נלחמים על זה.
דני טופז
זה מופיע בתוך תכנית קליטה בקהילה, המטרה של השרה ושל המנכ"לית ושלנו זה להשאיר אותו עד כמה שאפשר בסדרי גודל שהיו, כי אנחנו יודעים שהגופים האלה עושים עבודת קודש, נצטרך לראות אחרי הקיצוצים והצמצומים האם עידוד עליה וקליטתה יכול גם לתמוך בדבר הזה.
מרינה סולודקין
אז אתם מבינים עוד פעם, כל הארגונים תלויים על רצון טוב של שרה ושל פקידים, וסעיף שהיה כל כך חשוב לארגונים שונים, לא במקום הנכון.
דני טופז
סליחה, לא נעלם, הסעיף הזה קיים.
היו"ר קולט אביטל
כן, אבל אם אתם באים ואומרים, והשרה היתה פה וזה היה החידוש הגדול, ודיברו על מהפכה ממש בקונספציה, וכו', ואנחנו תולים פה אפילו את הפלקטים מתוך נדיבותנו. אתם מדברים על קליטה בקהילה, אז מן הסתם אתם מיחדים לזה תקציב מיוחד, כדי לאפשר. אתם לוקחים, הסברתם לנו, כשאתם מתפחים תכניות ולוקחים אנשים שעסקו בזה, אז מה בסוף ישאר לארגוני העולים, מה הפרופורציה.

איפה השקיפות? אנחנו רוצים לדעת כמה מתוך התקציב הולך לארגוני עולים, ואנחנו גם דרשנו בכמה ישיבות ולא פעם ולא פעמיים, לדעת מראש, מה התקציב, לדעת מראש עד איזה תאריך הארגונים שעוסקים בקליטת העליה, זה לא רק ארגוני התאחדויות עולים, זה המון ארגונים אחרים, שפונים אליכם, עד איזה תאריך פונים, עד איזה תאריך מקבלים את האישור כדי שיפתחו את הפעילות שלהם בהתאם. אז כל זה, סליחה, לא רק שזה לא מופיע אלא זה עוד יותר נסתר מאשר בעבר, אני חושבת שאנשים פה רוצים לדעת, ובצדק.
דני טופז
לדעתי, זה אותו מצב שהיה קיים עד עכשיו, מכיוון שבחוק התקציב זה דבר מה של תקנות, ובחוק התקציב זה לא מופיע אף פעם. אבל אני רשמתי לעצמי לחזור למשרד ולברר יחד עם המנכ"לית מבחינת סדרי גודל של 2005, בתאריכים, אני מתחייב לחזור אליך עם הנתון הנכון לגבי תאריכים, אני מניח שלפי החוק אנחנו מפרסמים את זה מראש בעתונות, יש תהליך מסודר במשרד שלנו ואני מתחייב לחזור למשרד ולהעביר בחזרה אליך את הנתון הזה.
נחליאל דיסון
יושב ראש מועצת ארגוני העולים. קודם כל אני חוזר על מה שכבר הזכירה היושבת ראש, זה בעיה שחוזרת על עצמה, רק היום אנחנו מתחילים אולי לראות שמשרד הקליטה ישלם את התקציבים של 2004. אולי, זאת אומרת אולי ארגון אחד קבל בינתיים, ואנחנו בנובמבר, וזה מאד לא נאה - -
היו"ר קולט אביטל
מה זה אומר לגבי חובות של ארגון כזה, וכמה הוא צריך לשלם ריביות על החוב? איך הוא יכול לתקצב כשהוא לא יודע מה התקציב שלו?
נחליאל דיסון
זה דבר ראשון. דבר שני, יש הרבה מאד נקודות בתוך הספר במיוחד בהערות, שמדברים על רצון לעבוד עם ארגוני המגזר הארצי, עמותות וכו'. עכשיו אם אנחנו רואים למשל דוגמה אחת, הקמת פורטל תעסוקה באינטרנט שיאפשר לעולים פוטנציאליים וכו'. יש כבר ארגוני עולים שיש להם פורטל כזה, שעובד ואחד מהפורטלים המפורסמים בארץ ג'וב נאט, כולם מכירים אותו שהוקם על ידי התאחדות עולי אמריקה, למה להמציא את הגלגל מההתחלה. יש דבר שהוא קיים, אתה יכול להשתמש בו, ישנם כאלה דברים, דוגמאות, אני לא רוצה להלאות את הועדה, אבל יש הרבה מאד דוגמאות. אני אעשה רשימה, כפי שאת אומרת, ואני אעביר לך.
דני טופז
זה דווקא מתקציב עידוד עליה וקליטה וזה בארץ.
נחליאל דיסון
אבל אם קיים דבר, למה להמציא משהו מההתחלה?
היו"ר קולט אביטל
אם יודעים שזה קיים, אז בשביל מה יש צורך בעוד אחד. כדי לרשום ווי, ואם לא יודעים שזה קיים אז חבל שלא יודעים מה שעושים הארגונים.
שגיא בלשה
מה שאני מציין פה, אני לא רואה פה סעיף כל שהוא שהוזכר בו הקיצוץ במערכת העירונית בשותפות של משרד הקליטה בפרויקטים עירוניים, אבל לפי הנסיון המר יכול לבוא כל רגע, ואני מוכרח לומר שכל קיצוץ נוסף בהשתתפות משרד הקליטה ופרויקטים המתבצעים ברשויות מקומיות, לעומת המצב הקיים שזה כלום, זה יכול לגרום גם לאבדן משאבי הקליטה ברמה המוניציפאלית. עוד מעט אנחנו נישאר, אנחנו נראה שרק כמה עיריות חזקות יהיה את זה, באשדוד, חיפה, כרמיאל, נצרת עילית תשאר מערכת הקליטה, כל היתר פשוט ימחק, ומבחינתי זה פשוט קטסטרופה מבחינת קליטת עליה. גם משרד הקליטה עם כל הרפורמות שלו, ליווי, לימוד צמוד ולא יכול לתת שום פתרון כמו שנותנים במועצות מקומיות שנשאר, הגורם העקרי בקליטת העליה. לגבי עידוד קליטת העליה, אני מסכים עם חבר הכנסת נודלמן שהעידוד הטוב ביותר לקליטה מוצלחת פה בארץ אני הייתי מבקש לשים לב על משרד לקליטת עליה על התקציבים המובלים. - -
היו"ר קולט אביטל
כיוון שדיברנו על התקציבים העירוניים, הרשה לי לחזור לדוגמה של אתמול. היה פה ראש עירית קרית מלאכי, 50% מהתושבים בעיר הם עולים. הם עולים חלשים, הם עולים אתיופים, 50% מהאוכלוסיה. נכון, כל האוכלוסיה שם חלשה, אבל 50% היום זה עולים חדשים, מה התקציב שעומד לרשותו לצורך עבודה בקרב עולים לקליטת עליה, במציאת ג'ובים וכל הרווחה והכל, 25 אלף שקל. עכשיו אני שואלת אותך, אם זאת בדיחה, אם מישהו נותן על זה את הדעת, 50% מהאוכלוסיה.
דני טופז
מצב של הרשויות המקומיות, ברשותך. המדיניות של השרה לקליטת עליה, של מנכ"לית המשרד, להמשיך לתמוך בנושא של פעילות מול הרשויות המקומיות. אנחנו בהחלט בתקנה הזו, ובתכנית הזו כמעט שלא נגענו, יש לנו עד כמה שאני מסתכל, סדרי גודל מאד דומים למה שהיה ב-2004, ואין שום מגמה כרגע לצמצם את הדבר הזה, אלא לשמור על המערכת הקיימת, יש כרגע בבסיס יש לנו 12 מיליון שקל.
יולי אדלשטיין
אבל זה פשוט כלום, זה לא נותן אפשרות לפעול בצורה יעילה - -
היו"ר קולט אביטל
לשם צריך ללכת ה-15 מיליון, כי שם עושים את העבודה בשטח. אתה רוצה, אתה אומר שאתה רוצה לקלוט מדענים כדי שהם ירגישו טוב. אתה רוצה לקלוט אתיופים כדי שהם ירגישו טוב, תן לעיריות להתחיל לעבוד בקרבם.
דני טופז
מבחינה זו, בתוך התקציב של 30 ומשהו מיליון שקל, 12 מיליון שקל רק לרשויות המקומיות, זה מראה כמה אנחנו רואים חשיבות בנושא של הפעילות המשותפת. אף פעם זה לא יספיק זה ברור, אנחנו דרך אגב תומכים ברשויות מקומיות בצורות אחרות, יש הרבה כספים שמושקעים בשטח, לא ישירות דרך העיריה, אבל שתורמים גם לתושבים המקומיים.

למשל, פעילויות תעסוקה. אני לא נותן ישירות לעיריה, אני עושה פעילויות עם גופים מקומיים, אני נותן כסף לתושבים שגרים באותו אזור, למעסיקים שגרים באותו אזור, נושא של השפה העברית, נושאים שונים.
לאון אמיראס
שאלה קצרה, בנושא של מינהל הסטודנטים, לנו לאנשים הפעילים בהתאחדות אמריקה הלטינית, בעיקר עולים מדרום אמריקה נושא תפקיד של מינהל הסטודנטים זה אחד הדברים החשובים, החשובים ביותר. אני בעצמי זוכר שבלי המינהל לא הייתי לומד. למדתי ונקלטתי ונשארתי בישראל, והבנתי שיש קיצוצים, וככל שהזמן עובר יותר זה לא מה שהיה. מבחינת הכמות של עובדים, מבחינת כמות של פונים, אפילו תכנית לנסות לחזק את נושא מינהל הסטודנטים שמחזק את העולים הצעירים שבאים מדרום אמריקה ללמוד, לפחות לתואר שני.
דני טופז
גם אני שמח להגיד לך שאני בוגר מינהל הסטודנטים. לגבי הנושא הספציפי שנשאלתי, אנחנו נאלצנו באיזה שהיא צורה לקצץ בשוליים, בשנה זו 2004 הוספנו 12 מיליון שקל לתקציב מינהל הסטודנטים מעידוד עליה וקליטתה, 8 מיליון בשכר לימוד.
היו"ר קולט אביטל
סעיף כזה אני אומרת לכם, עד עכשיו שמענו 15 מיליון, הפכו כבר ל- 50.
דני טופז
אנחנו הוספנו 12 מיליון. 8 מיליון שקל לשכר לימוד, ועוד 4 מיליון לתגבור פעילויות לשווק תגבור מספר הסטודנטים, ב-2005 יש לנו לכאורה בעיה, הסוכנות היהודית הודיעה לנו שבמקום 13 מיליון שקל השתתפות שנתנה לנו ב-2004, זה היה חד פעמי, יחזור להשתתפות הקודמת של 10 מיליון שקל.

לדעתנו לא תהיה פגיעה פה מכיוון שמספר הסטודנטים לצערנו הרב מצטמצם, אבל נשארו לנו כספים לעידוד ולשיווק תגבור מספר הסטודנטים שמגיעים לארץ. נוער עולה בסיכון, אמרתי קודם, התיחסתי לנושא של הרווחה, אולי משפט אחרון בנושא הזה, אנחנו ב-2003 היה לנו מיליון שקל בנושא הזה, ב-2004 תגברנו ל-6 מיליון שקל, אנחנו ממשיכים בדבר הזה, תכניות משותפות נוער בסיכון, נוער מנותק, סמים וכל הבעיות שקשורות בזה, אחד היעדים של המשרד.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו עכשיו רוצים לעבור למשרד השיכון.
אריה לוין
יש לי את סימן של הסעיפים מישהו עשה עבודה מאד חרוצה ויסודית, אבל אני רוצה ללכת בדרך אחרת, ואני לא אחסיר שום דבר. למעשה עברו על הסעיפים חלקם טכנית חלקם תקציב רגיל שאין לו משמעות ויש שאלות ויש על הכל תשובות. חלקם לא קשורים בכלל לקליטת עליה, אבל אם אתם רוצים אני אתיחס מסודר ואם תרצו אחרי זה אענה על כל שאלה ושאלה.

משרד השיכון למעשה עוסק בשני תחומים מרכזיים. התחום הפיזי, שזה עבודות בניה, פיתוח, בתחום של המשכנתאות והשתתפות בשכר דירה. כאשר שניהם מופיעים לא בתקציב 29 שזה התקציב הרגיל, זה משכורות ושכר ויש פה שאלה לסעיף 29 שהוא לא קשור לקליטת עליה, אלא קשור לכסאות לשולחנות, לדברים כחשמל ודברים כאלה.

למעשה סעיף 42, תקציב 42, שזה תקציב הוצאה מוחלטת שזה סעיף מענקים, וסבסוד משכנתאות והשתתפות בשכר דירה, שמה יש סיוע לכל המגזרים כולל עולים, והתקציב השני זה תקציב 70, שחלקו הגדול זה משכנתאות, שזה גם חלק גדול ממנו זה קליטת עליה, סעיף 70 גם יש בו החלק העיקרי של ההתעסקות, לא הגדול, אבל חלק גדול זה הפעילות הפיזית. ואני אתחיל מהפעילות הפיזית ואחרי זה אני אחזור לנושא של המשכנתאות השתתפות בשכר דירה, מענקים.

בתקציב הפיזי של משרד השיכון למעשה אנחנו מתעסקים בקליטת עליה בשלושה תחומים. בנית הוסטלים, רכישת דירות בניה לעולים, ושיפוץ דירות לאכלוס חוזר.
היו"ר קולט אביטל
כמה יש לכם בסעיף הזה לבנית הוסטלים וכו'. השנה.
אריה לוין
היקף הפעילות נגזר מהרשאה להתחיב ולא מההוצאה. בתקציב רגיל מודדים את הפעילות על פי ההוצאה - -
היו"ר קולט אביטל
אנחנו קשה להתעסק עם כל הדבר הזה. אנחנו צריכים לדעת, נניח אתה מדבר על הוסטלים, כמה הוסטלים חדשים, האם אתם פשוט גומרים את התקציב מלפני שנתיים.
אריה לוין
למעשה אנחנו בשנה האחרונה ב-2004, וגם 2005 לא מתוכנן בנית הוסטל חדש, יהיה נסיון, אני מקווה שיצליחו ביחד עם הסוכנות מה שאת הזכרת בהתחלת הדיון, בסדר גודל של 10 מיליון למבנה, זה העלות של מבנה לעומת בערך 35 מיליון שקל למבנה בלי השתתפות הסוכנות, להגיע לפחות להוסטל אחד מדי שנה.
היו"ר קולט אביטל
הוסטל אחד לשנה, יתן פתרון לכמה אנשים?
אריה לוין
100 איש.
היו"ר קולט אביטל
100 מתוך 56 אלף שמחכים?
אריה לוין
היום יש 10,500 הוסטלים גמורים ומאוכלסים רובם ככולם מאוכלסים על ידי עולים קשישים. חוץ מזה יש בתהליך, שיסתיימו בשנה 2005, כ-1200 יחידות דיור, שהתחילו לפני שנה שנתיים שלוש, חלקם משולמים מהתקציב השוטף, השלמת הבניה, הבניה נמשכת על פני מספר שנים. אני חושב ששנת 2005 יהיה תוספת להוסטלים הכי גדולה שהיתה בשנים שאני מכיר, יש 10 הוסטלים, 5 בבניה ישירה, 5 בשיתוף עם עמיגור עם הסוכנות, ועוד הוסטל אחד גדול בחיפה שבשיטת PFI שכ-250 יחידות דיור שיופעל בסוף או באמצע השנה הבאה.
היו"ר קולט אביטל
כמה שנים לוקח לבנות הוסטל?
אריה לוין
מהמכרז עד שהוא מסתיים, שנתיים עד שנתיים וחצי לערך. אני אומר לכם את העובדות, השנה אין בניה.
היו"ר קולט אביטל
כמה התחיבות לבניות חדשות יש, שאנחנו עכשיו מתחילים ויהיו מוכנים בעוד שנתיים?
אריה לוין
אני אמרתי, אין בשנת 2004 ואין בשנת 2005 לבנות אפילו הוסטל אחד, אנחנו בהנחית השרה עושים מאמץ למצוא שלפחות יהיה הוסטל בשיתוף עם הסוכנות, בתקציב של 10 מיליון לעומת 35 מיליון שאנחנו בונים את זה באופן ישיר. זה לגבי הבניה.
היו"ר קולט אביטל
כמה זה מבחינת אחוזים אם אתה יכול להגיד לנו, הסעיף הזה מבחינת אחוזים מסך הכל משרד השיכון. כמה אתם מקדישים לנושא הזה מתוך סך הכל התקציב, רבע אחוז, חצי אחוז, 0,2 אחוז?
אריה לוין
תקציב הפעולות של המשרד הוא בערך כ- 2 מיליארד שקל, יש 100 מיליון שקל לנושא של הוסטלים. זה כולל ניהול, החזקה, ובניה. זה תחום אחד, ההוסטלים. התחום השני, זה רכישת דירות נר לעולים.
היו"ר קולט אביטל
כמה דירות נר השנה?
אריה לוין
השנה יש סך הכל לכל היעדים, 35 מיליון שקל, וזה לעולים 17 חצי מיליון שקל.
היו"ר קולט אביטל
17 מיליון שקל לדירות נר, זה מספיק לכמה, לבערך.
אריה לוין
500 אלף שקל לדירה, ל- 34 דירות.
יולי אדלשטיין
500 אלף שקל לדירת נר, מוטעמת לצרכים של נכה. בקומת קרקע, - -
היו"ר קולט אביטל
600 אלף בקרית גת.
מיכאל נודלמן
כמה דירות קנו.
דני טופז
יש בסביבות 25 דירות, עכשיו יהיו יותר.
יולי אדלשטיין
רק כנתון להשוואה, אני זוכר בשנת שיא שקנינו, חביב יתקן אותי, 50 ומשהו דירות ועדיין חטפתי קביים בפרצוף, מכל מיני נכים, כך שפשוט שנבין שאנחנו פה במחסור של, - -
אריה לוין
הסעיף הזה במעבר מ- 2004 ל- 2005, לא קוצץ. כל הסעיפים או רוב הסעיפים, קוצצו ב- 12%, שזה הקיצוץ למעבר מ- 2004 ל- 2005,
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת אין קיצוץ נוסף, בסך הכל שנה שעברה הוא כן קוצץ.
אריה לוין
באופן כללי, תקציבי הפיתוח קוצצו בסדר גודל של 65%, מסוף 2002, לעכשיו, כל תקציבי הפיתוח. השנה ממעבר מ-2003 ל-2004 לא קוצץ. הסעיף הנוסף שאנחנו בתחום הפיזי, זה התחום של שיפוץ דירות ואכלוס חוזר, שמה, הסעיף הזה בהשוואה מהפעילות גדלה בשנה הבאה מ- 39 מיליון שקל ל-50 מיליון שקל, שלא יהיה מחסור באף מקום שיש צורך, ויש ביקוש - -
היו"ר קולט אביטל
אני לא יודעת אם זה הובא לידיעתך, אבל אנחנו לפחות פה בכנסת בעזרת מומחים הגענו למסקנה שהשיפוץ של הדירות האלה חלקן הגדול לא ראויות לשיפוץ, אנחנו מדברים על הבניה הקלה, זאת אומרת, אנחנו מחליטים ואתם ממשיכים לשפץ, טלאי על טלאי, ולבזבז כסף פשוט בזבוז אדיר של כסף. בסופו של דבר נצטרך לפנות לבג"ץ.
דני טופז
לדעתי זה לא אותו דבר, זה משהו אחר לראות איך הדפוס חוזר לשוטף.
יולי אדלשטיין
לדעתי זו אגדה שכביכול יש דירות ריקות, ובדרך כלל את אומרת ובצדק, זה צריף ליד ירוחם .
אריה לוין
גברתי את דיברת על דירות בנחל בקע, אולי זה לא נראה, אני דיברתי על כ-3000 דירות שמשופצות מדי שנה בכל הארץ, במרכז ובפריפריה, דירות פנויות שמשופצות, דירות רגילות לא דירות בנחל בקע. אלה שלושת הסעיפים שאנחנו, וסעיף הזה גדל מ-39 מיליון ל-50 מיליון שקל לשנת 2005.
יולי אדלשטיין
בסעיף הזה, מה קורה עם מה שנקרא תקרת המחיר לשיפוץ. בזמנו זה נפרץ במובן החיובי של המטריה. יש לך תקרה ליזום מקסימלי לשיפוץ.
אריה לוין
יש מדרגה אחת, עד 15 אלף שקל כל דירה משופצת, ללא בדיקה. מעל 15 אלף עוברת בקרה להתאמת המיון שלא יעשו דברים בלתי סבירים, אבל משופצת.
היו"ר קולט אביטל
אני מבקשת ממך עכשיו להתיחס, למה שכתבנו פה, כיוון שאתה אומר שעיקר התקציב סעיף 42, סעיף 70, אצלנו מופיע שמענקי השתתפות בשכר דירה קוצצו בכ-100 אלף מיליון, אני מבקשת התיחסות לזה על המענקים האלה, ואני מבקשת התיחסות לגבי כל הנושא של סעיף 70, ירידה ב-90 מיליון במשכנתאות.
אריה לוין
למעשה סכום של משכנתאות והשתתפות בשכר דירה ב-2003, כמה החלטות, 1 – על קיצוץ המענקים, במרס 2003, כאשר הביצוע בפועל לא נפסק באותו יום אלא הוא נמשך על פני 2003 עד תחילת 2004. למעשה הבסיס להשוואה הוא למעשה לא 2004, הוא 2003, שם היו המענקים שם היה הכסף הגדול, מ-2004 למעשה העולים וכל עם ישראל, למעט עולי אתיופיה זכאים רק למשכנתאות. היקף המשכנתאות לכלל האוכלוסיה, בכלל, ולעולים בפרט, הקצב החודשי קטן, הולך וקטן בשנים האחרונות מ-2002, 2003, 2004, 2005 גם בגלל הקטנת הסיוע על ידי ביטול המענקים, וגם בגלל היקף העולים שמבצעים משכנתאות באופן טבעי.
היו"ר קולט אביטל
שכר דירה גם כן קיצצתם.
ארי ה לוין
שכר דירה אין קיצוץ שמישהו מחליט, אני, או יש החלטת ממשלה. אם החליטו להקטין ב-7% את שכר הדירה זה משפיע לאורך זמן על גובה ההשתתפות בשכר דירה, לא שעושים תכנית חדשה אלא אותה תכנית, אין קיצוץ, לא היה קיצוץ בשכר דירה לקשישים או לנכים, היה קיצוץ של 7% לכל האוכלוסיה האחרת כולל עולים.
היו"ר קולט אביטל
אז אתה אומר שאכן היה קיצוץ.
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר לכם שאנחנו למראית עין שאין קיצוצים גדולים ושאין סכנות בתקציב של 2005, אבל זה לא נכון, ואני רוצה להתיחס לכמה סעיפים. אני רוצה לומר שהמצב בתחום של משכנתאות לעולים איום ונורא, ובלי הסדר של מענקים למשכנתאות המצב ילך ויחמיר.
היו"ר קולט אביטל
העולים לא יכולים להחזיר את ההחזרים יותר.
מרינה סולודקין
מה שאני אומרת, אתמול היתה ישיבה מאד חשובה של ועדת הכלכלה בראשותו של שלום שמחון, ושני חברי לסיעה בן לולו וכחלון אומרים שהם לא הצביעו בעד התקציב בלי הסדר של מענקים בגלל שזה גם אסון בענף הבניה הישראלית, וגם עם כל ההשלכות רוחב שיש לדבר הזה. ואני חושבת שאנחנו כועדה גם צריכים לבקש ולדרוש ממשרד האוצר ומראש הממשלה בגלל שבמשרד האוצר דיבורים, אני דיברתי בישיבת הסיעה ובן לולו בפגישה איתו, אין לו כוונות לשנות את המדיניות בנושא של משכנתאות לעולים וגם ולוותיקים.

דבר שני, אני חושבת אפילו שקיצוצים קטנים, אני רואה את הסעיפים שמקצצים במשרד הקליטה וזה יזמות עיסקית. ומהשטח אני מכירה את המצב שרוב העסקים של העולים על סף פשיטת רגל. אז זו שגיאה מאד קשה שעושים במשרד הקליטה אפילו קיצוץ ב-4 מיליונים זה מאד קשה. אבל לא רק זה. זה גם אימפוטנציות של משרד התעשיה והמסחר שלא מסוגל לראות שיש גם מגזר שלם שיש אסון חברתי מכמה סיבות. ואנחנו בשטח יודעים שהתחילה ירידה מסיבית של צעירים למדינות כמו לקנדה, ולאוסטרליה ושל זקנים בגלל כל המצב בתחום הדיור הציבורי שהבשורה שאין הוסטלים שלא בונים, זה שנתיים, עם תור של 60 אלף, אז עוד פעם אסון חברתי.

אני חושבת שצריכים שאחרי מה ששמענו, ואנחנו מאד מודים לעובדים של משרד הקליטה ומשרד השיכון שהגיעו, כי אני ולשכתי עבדנו עם לשכת היושבת ראש בנושא של מה עשו במשרדים אחרים. אנחנו צריכים גם לשמוע מה קרה במשרד החינוך ומה קרה במשרד המדע, זה פחות, משרד הרווחה, ותמ"ת ובריאות בגלל שזה רופאים עולים ועכשיו זה רופאים מצרפת שאנחנו יודעים מה קורה עם רופאים בצרפת. אז אחרי זה לעשות ישיבת עבודה של חברי הועדה ולחשוב עם מה אנחנו עומדים ומה אנחנו דורשים.

בגלל שיש לי אינפורמציה מסיעתי אנחנו שמענו את הרשימה של הדרישות של מפלגה ישראל ביתינו, ואנחנו יודעים שיש נכונות ששר האוצר, להענות לכמה דרישות, אז יהיו לנו שינויים, ואנחנו צריכים לתאם עם ישראל ביתנו מה הדברים הכי חשובים לשנות את המצב. וגם לחשוב על דרישות הועדה יחד עם ועדת הכלכלה בגלל זה לא רק אסון של עולים, זה גם אסון לבניה בארץ, וצפון ובדרום, שידוע כמה דירות מכרו בערד, בכל שנת 2004, 7 דירות בערד, ודירה אחת בקרית שמונה. 7 דירות בערד בגלל שאין עכשיו מענקים ועולים לא מגיעים, למה לגור בערד אם אין מענקים. זה גם אסון של איכלוס של גליל ושל נגב. אז בגלל זה אנחנו צריכים לשתף פעולה, אני חושבת עם הגורמים הנכונים בתחום הבניה וללחוץ על הממשלה להחזיר אפילו חלקית, זה גם בניה של דירות להשכרה גם מענקים לעולים. ודבר שלישי, שאני רוצה לומר אנחנו צריכים ללחוץ על השרה שארגונים של עולים ועיריות לא יכולים לחיות בסוף הרשימה ונתמכים רק אם יש כסף.
גרי קליימן
אנחנו יודעים שבתקציב לקליטת עולים הוא בראש וראשונה תופעה שאולי עלולה לגרום לאיזה פיצוץ סמוי דהיינו העברה והקצאת אותם משאבים לצרכים אחרים במהלך השנה. לא הצלחנו לדעת עליהם. ולכן זה צריך להשלים את התמונה. כי להחליט החלטות ואחרי זה, בלי לוודא שה מבוצעות זאת החסימה לכך.
אביב קצב
אני הייתי רוצה להוסיף ובנוסף להשלים מה שאמר חברי אריאל ששינוי סדר העדיפות הלוא ברור, כי אנחנו רוצים מה שיותר תקציבים כי המצוקה מאד גדולה, ומבחינת סדרי עדיפות ומבחינת המצוקה האמיתית, הייתי מצביע על שני סעיפים מרכזיים לדעתי, שחובה הייתי אומר לטפל בענין, בנושא מענקי המשכנתאות, לפחות בישובים פריפריים, זה נושא חשוב, חשוב לכל התחומים גם לעולים, זה ברור, זה נושא מאד חשוב.

דבר שני, זה נושא של רכישת דירות נר לעולים. זה נושא כואב, זה נושא אנושי זה נושא מעבר לכל מצוקה שאפשר לעלות על הדעת, היום אנחנו עומדים בסביבות למעלה מ-350 מקרים שהם לא מתוקצבים, 350 מקרים המחכים בתור, ואני מדבר על אנשים בקריטריונים הכי קשים, נכים מרותקים לכסא גלגלים, לא נעים להגיד בשפה שלי, מי שיש לו רגל אחת כבר, רק אנחנו לא מתיחסים אליו. סליחה על הביטוי הזה, זה כואב, אנשים גרים בקומות שלא יכולים לצאת מהדירות שלהם, ללא מעליות, ללא כניסה ודירות לא מותאמות, זה נושא, אמנם פרצנו פרצה מאד חשובה בחודש האחרון שאנחנו התחלנו עכשיו בביצוע בתוספת סיוע של 1000 שקל למשפחה שזכאית נר שתקבל תוספת סיוע חודשי, ו-1000 שקל זה חשוב מאד, זה דבר מאד חשוב זה גם בסיכום עם האוצר וגם עם השיכון, אבל המצוקה היא מאד גדולה הייתי בסדר עדיפות מאד גבוה.
היו"ר קולט אביטל
היתה פעם הצעה שכמה מאיתנו חזרנו עליה. ואנחנו חוזרים עליה כמו מנטרה. בניה שהיתה בזמנו בנית עמודים, כשאתה מדבר על בניה, אפשר לנסות היום בבנינים האלה של בנית עמודים וראשי הערים כולם הסכימו לזה, לפחות 11 אלף דירות, זה מיצב את הקרקע, זה מיצב את הבנינים האלה מפני סכנה של רעידת אדמה, ואתה יוצר היום מתחת לעמודים ברוב הבנינים האלה אתה יכול לייצר 11 אלף יחידות דיור שחלקן הגדול פותרות לך המון בעיות במחיר מאד קטן ומינימלי. למה אי אפשר ללכת לפרויקט כזה.
אביב קצב
אנחנו פנינו למשרד השיכון ולא נתקבלה שום תשובה. כך - -
מרינה סולודקין
בועדת כלכלה אמרו לנו שאין הסכמה של דיירים וצריכים כולם להסכים. בכל בנין ובנין או שזה תהליכים משפטיים.
אביב קצב
עשינו בירושלים, זה השוק המוביל בקטע הזה, ובועדה בינמשרדית משותפת דווקא בסעיף פתרונות הדיור לקשישים, נתקבלו כמה החלטות בעפולה, באשדוד ובמגדל העמק.
היו"ר קולט אביטל
היו פה 30 ראשי ערים שהיו מוכנים ללכת על זה.
אביב קצב
אני מאד בעד הפתרון, אבל זה לא כל כך חלק, בנסיונות שלנו לעשות את זה שנים על גבי שנים, הישוב היחידי שהצלחנו להקים בו את היחידות זה היה מגדל העמק. אני רוצה שתדעי ברמה האופרטיבית, ולא מן הסתם שבמגדל העמק מצאו כ- 100 יחידות כאלה. בשנים 97-98 כשיולי אדלשטיין היה שר הקליטה, ניסינו לפרוץ את הפריצה הזאת לכל הפחות.
יולי אדלשטיין
אלו אותן החלטות של אותה הועדה שהחליטה גם על מגרשים וגם על הבניה.
אביב קצב
ואז לא היתה היענות יישובית. יש בעיות תכנוניות מאד רציניות בועדות המקומיות, בועדות מחוזיות של רשויות אבל שוב הסעיף הזה נמצא באותו סעיף שלכאורה קוצץ בצורה רצינית, בשנים האחרונות הסעיף פתרונות דיור לקשישים במשרד הבינוני והשיכון שהיום עומד מה שאמר אריאל על סביבות 29-30 מיליון, לכאורה זה בא לתחזק היום מה שנמצא, אין אפשרות כמעט ובקושי אפשר אולי לבנות הוסטל ואז אי אפשר לבנות ברמה עובדתית - -
קריאה
מה עם שכירות ארוכת טווח, זה עוד קיים?
אביב קצב
זה קיים, זה הולך להתחדש עכשיו שוב.
היו"ר קולט אביטל
עוד דבר אחד, ואני אומרת את זה לפני כל חברי הועדה. אנחנו הגשנו הצעת חוק לבנינים לשכירות, לעידוד בניה לשכירות, הצעת החוק הזו זכתה לתמיכה גורפת פרט לאדם אחד, שהיה שר האוצר, אנחנו סכמנו עם שר האוצר בסוף מושב הכנסת הקודמת, לא הכנסת המושב הקודם, על דעת השרה שאנחנו נשב איתו ועם אנשיו בקיץ כדי למצוא פתרונות כדי לקדם את הצעת החוק הזו.

אני ישבתי עם אנשי האוצר, מאז למעלה משלושה חודשים אנחנו מטלפנים בערך פעמיים בשבוע ללשכה כדי לתאם ישיבה משותפת ביניכם אנשי לשכת השר לביני לבין האוצר, אני לא מצליחה להגיע לשום מקום. הזמן עובר אנחנו חייבים לגמור את הסיפור הזה, יש לנו את כל החומר, לפחות שהחוק הזה יתחיל לעבור ולהתגלגל, עד שנשיג את הישיבה הזאת בינינו לבין האוצר, תתפזר הכנסת.

אני מבקשת לטפל בזה בנחרצות. חבר הכנסת נודלמן מה היתה ההצעה השוטפת שלך ושל יאסינוב?
מיכאל נודלמן
היתה הצעה כי כל כך הרבה חורים לבנות סדר עדיפות, יש לי מה שאני ביקשתי מראש הממשלה ומאגף תקציבים, אני חושב, פה ישנה רשימה אבל אתם יכולים לשנות את הרשימה, אבל אני חושב שהחשוב זה דיור, נוער בסיכון, חשוב מדענים וחשוב ארגונים ציבוריים של עולים. בניה חשובה, אני דברתי עם שרת הקליטה היא אמרה שצריך להוסיף עוד 10 מיליון שקל. אני לא חושב שעשרה מיליון שקל זה סכום כל כך גדול, והיא התחילה פירוט נסיוני על בניה לשכר דירה על טווח ארוך.
היו"ר קולט אביטל
זאת ישיבה ראשונה שאנחנו מקדישים לנושא הזה והיא גם אלא האחרונה, אנחנו נעשה לפחות עוד סבב אחד בעוד שבוע בערך, לגבי יתר המשרדים. מה שאני מציעה, אבל לי קל יותר לבצע את זה מאשר לכם, שאני על תקציב מהסוג הזה לא יכולה להצביע ונגדי אין סנקציות. אבל אני חושבת שאנחנו נצטרך אחרי שנגבש את כל הדברים האלה כועדה, לעשות את המעבר לצרף לזה אנשים נוספים, ללכת לועדת הכספים גם כן, ולנסות לראות, כועדה, מה אנחנו יכולים להשיג.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים