ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 10/11/2004

פרוטוקול

 
כביש הגישה לבית העלמין תל-רגב

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
10/11/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 311
מישיבת ועדת הפנים
יום רביעי כ"ו חשוון התשס"ה (10 בנובמבר 2004), שעה 09:00
סדר היום
כביש הגישה לבית העלמין תל-רגב - "דיון מהיר" של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן - היו"ר
ניסן סלומינסקי
דוד אזולאי
מוזמנים
פיליפ פארן - מהנדס אגף תשתיות ופיתוח, משרד התחברוה
מיכאל רסקין - מנהל תחום פיתוח, מע"צ
שרה ליפשיץ - לשכה משפטית, משרד הפנים
מיכאל רביב - מהנדס במחלקת דרכים, עיריית חיפה
שלום לוי - מנהל בית העלמים תל-רגב
מנהל/ת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
איה לינצ'בסקי


כביש הגישה לבית העלמין תל-רגב – "דיון מהיר" של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב, אני מברך את חבר האופוזיציה, חבר הכנסת ניסן סלומינסקי עם הצטרפותו לכוחות האור. אנחנו פותחים בדיון שניזום על ידו בקידום מהיר לפי החלטת נשיאות הכנסת על מצב בית הקברות בתל-רגב. בבקשה חבר הכנסת סלומינסקי.
ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, תודה לך אדוני היושב ראש, יש כאן תופעה מדהימה, בוועדת הפנים דנו הרבה פעמים בפתרון בעיית הקבורה, ותל-רגב עלה כדוגמא לאחד הפתרונות היפים של קבורה בקומות כפי שהיה נהוג בזמן אבותינו, בזמן התנאים. זה פרויקט מוביל שאם הוא יצליח הוא יכול לשמש דוגמא בהרבה מקומות אחרים, שבהם במקום לקבור בערך 200 בדונם, פה אפשר לקבור כאלף בדונם, ואולי אפילו יותר.

דבר נוסף, המקום הזה הוא בית עלמין מרכזי לכל הצפון, הוא מתוכנן להיות בית קברות ענק, כ- 800 דונם. כרגיל, בית הקברות זה סיפור אחד אבל איך להגיע אליו זה סיפור אחר, המלווים של המת לא יכולים להגיע לשם. לפי הדיווחים שאני מקבל מהרשויות ולפי דיווחים של אנשים פרטיים, אין דרך כמעט להגיע לבית הקברות הזה חי.

מכיוון מסוים אין אפשרות להיכנס בפנייה, אנשים פונים ומסתכנים. במקומות אחרים הדרך לא דרך, אין הסעה ציבורית, ומי שלא רוצה לנסוע עם רכבו הפרטי במהמורות, צריך לשלם הרבה כסף למוניות.

הצטרף אלינו משה שטטמן, שהיה הרבה שנים סגן ראש העיר בחיפה והיום הוא משמש כיושב ראש המועצה הדתית בחלקיות. לידו שלום לוי, שהוא אחראי על כל הפרויקט הזה, לידו יושב מיכאל רביב, מנהל אגף תכנון דרכים בעיריית חיפה.

אני רק רוצה לסיים ולומר שלא יכול להיות במדינת ישראל, שבית עלמין שמיועד לאזור כל כך גדול ייראה בצורה כזו, והדרך אליו תהיה לא דרך. דבר שני, מאחר והוא נבחר לשמש כדגל לפרויקט מוביל, ויכול להיות שהוא יהיה פתרון העתיד לקבורה בישראל יש חשש שהוא ייכשל בסופו של דבר רק בגלל דברים מהסוג הזה.

לכן ביקשתי לקיים דיון מהיר כדי לראות איך אפשר לממש את כל התחייבויות המדינה ושיהיה באמת פרויקט מוביל, גם באתר עצמו, שלא יהיה כמו אתר בניה וגם בדרך אליו, שתהיה דרך מכובדת נעימה נגישה, שלפחות את המינימום הזה אפשר יהיה לתת לכבוד המת ולכבוד החי.
היו"ר יורי שטרן
יש מישהו שמייצג את משרד הדתות לשעבר, משרד ראש הממשלה? משרד הפנים?
יחזקאל לביא
העברנו את כל הכסף שהיינו מחויבים להעביר, ממזמן.
ניסן סלומינסקי
בסוף הדיון ניתן צל"ש למשרד הפנים על חשבון המשרדים האחרים. שלום לוי מונה בזמנו על ידי משרד הדתות להיות מנהל האתר.
שלום לוי
באפריל 2000 הייתה החלטת ממשלה שמספרה 1498 שקבעה את חלוקת העלויות של כביש הגישה לבית העלמין. נקבע שמשרד הפנים, חלקו הוא 2.8 מיליון, משרד הדתות גם 2.8 מיליון מע"צ ומשרד התחבורה 5.5 מיליון, ורשויות מקומיות 3.5.

בזמנו הצעתי שאם מע"צ עסוק מאד ולא יכול לתת לזה עדיפות, הצעתי בוועדת הכלכלה שייתנו לנו את הביצוע, אבל הייתה החלטה שמע"צ עושה את זה ואמרנו שנצא לדרך.
ניסן סלומינסקי
אני רוצה רק שיירשם בפרוטוקול שנציג משרד ראש הממשלה, לשעבר משרד הדתות, מר מאיר שפיגלר נמצא אתנו ואחר כך יוסיף את דברו.
שלום לוי
לפי נתונים שנמסרו לי ממשרדים שונים, כל המשרדים נתנו את חלקם. אני שומע היום שמשרד הדתות לא נתן את חלקו, אבל למעשה, הרשויות המקומיות, על פי החלטת ועדת שרים לענייני קבורה, היו צריכים לשלם שנתיים לאחר גמר ביצוע, זו הייתה ההחלטה ואני לא יכול לערער עליה.

מע"צ התחיל בעבודה לפני כשנה, והוא נתקל בכמה דברים שלדעתי חלקם צודקים ואת חלקם ניתן היה לעקוף. אם זה הפקעות, לא יכול שמשנת 2000, כשקבלו את הפרויקט לידיים שלהם, לא יכלו עד היום לבצע הפקעה. מדובר בשטחים של בני עמנו שתופסים את המקומות שלהם, חלקם שטחים פרטיים וחלקם פלישות. דבר שני הם נתקלו במערת קבורה קטנה שעושים מזה מעל ומעבר למה שצריך לעשות.

אנחנו אמורים להיכנס מאזור איבטין, כביש 70 שמתחיל מיגור עד סומך, עוד לפני 4 שנים ביקשנו שתהיה שם ירידה ולאחר מכן גשר מתחת לכביש כדי שיוכלו לחזור. הם אמרו שהולכים רק דרך איבטין. אמרתי שיש הפקעות שעדיין לא הוסדרו אפילו הכניסה לבית העלמין, שזה עניין של 200 מטר הפקעה, עד היום לא הופקעה וזה גורם לבעיות קשות גם אם הדרך תהיה כביש זמני.

מאחר ומערכת הביוב והניקוז אמורה לעבור לניקוז האזורי, בגלל אי ההפקעה אנחנו נתקעים עם מערכת הביוב והניקוז ומחר יעבור משרד לאיכות הסיבה ויעצור את הקבורה כי אי אפשר לטהר אנשים כך.

הכביש הזמני יפתור בעיה שניתן יהיה לרדת מכביש 70 אבל אי אפשר לחזור, זאת אומרת אנשי חיפה שבאים ללוות את הנפטר צריכים לחזור עד סומך, לעבור דרך הקריות ולהגיע לנקודת הצ'ק פוסט. עיקוף גדול במקום שיחזרו לצומת יגור.

בקשתי, שתהיה החלטה שתורה לשר האוצר, במידה ומע"צ לא מצליח להפקיע, שיפקיע את השטחים האלה, ואז ההפקעה תתפוס מיד ויהיה ניתן להיכנס לעבודה. דבר שני שאני מבקש, שהתקציבים של המשך פעילות בית העלמין אכן ימומנו בהתאם לבקשות המנהלת. ברקת הקצו 60 מיליון ועד היום קבלנו בקושי 11 מיליון. אלה הדברים שיש לי לומר.
ניסן סלומינסקי
הבעיה היחידה זה הדרך, או יש בעיות גם באתר עצמו?
שלום לוי
באתר עצמו אין בעיה, פרט לתקציבים שעדיין לא קיבלנו. הפרויקט פועל, קבורה מתבצעת
היתר, ואם ייתנו לנו עוד 11 מיליון כדי לסיים את העבודות בפנים, כל מה שקשור מהשער להקצאת הקרקע של בית העלמין, חברת קדישא מממנת את זה בכוחות עצמה.
ניסן סלומינסקי
זה לא נראה כמו אתר בנייה?
שלום לוי
בית עלמין בדרך כלל נראה כאתר בניה כשהוא גדול, כי לא מפתחים את הכל בת אחת, אבל יש את כל השירותים שם, כולל מבנה משותף שלנו ושל חיפה לטהרה ולהיכל הספדים לאזור העליון, לאזור התחתון אנחנו מתכוונים לבנות.
ניסן סלומינסקי
הבנתי מתלונות של אנשים שאין אפילו פינת צל להמתנה, אני לא בטוח שיש לנטילת ידיים, אבל אין דברים מינימאליים לטובת החיים.
שלום לוי
סיימנו עכשיו מבנה משותף של המנהלת ושל חברת קדישא חיפה, מבנה מכובד מאד של היכל הספדים שיש שם מקום לשבת ולחכות להלוויה. נכון הוא שהעצים בגדילה, אבל יש שבילים, כבישים יש מדרכות הכל מסודר בפנים, גם מאיר היה בביקור יחד עם גדעון עזרא וראה הכל.
ניסן סלומינסקי
ניתן למאיר שפיגלר לומר את דברו.
מאיר שפיגלר
כרגע, מבחינת משרד ראש הממשלה, 1.8 מיליון שהיו אמורים להיות לטובת הפיתוח לשנת 2004, נתקעו לצערי הרב לא כמקרה ייחודי אלא כמקרה שבשגרה, לאחרונה שלחו לשם מהנדס קונסטרוקציה, אפשר לחשוב מה בונים שם... ואני מבשר לך שבעיקרון זה נחתם.
ניסן סלומינסקי
כבודו מציע לעשות שינויים רדיקליים במערכת, קרי, משרד ראש הממשלה? כך משתמע מדבריו, ואם כך, אנחנו מצטרפים לבקשה.
מאיר שפיגלר
המהנדס יגיע לשטח לבדוק את משטח הקברים, בסך הכל מדובר במשטח קרקע שמחולק על ידי בטונדות, אגב, זה אחד מבתי העלמין שמלכתחילה מסודר בצורה ראויה ולא טלאי על טלאי והולך להוות דוגמא לבתי עלמין אזוריים, וכנראה שזה מה שהולך להיות בארץ בעתיד. ה- 1.8 מיליון של משרד ראש הממשלה, נכון לרגע זה, יועברו בהקדם ואפשר יהיה לנצל אותם לטובת פיתוח השטח.

לגבי הסיפור של סלילת הדרך, השר גדעון עזרא טיפל בזה בזמנו בתוקף היותו יושב ראש ועדת שרים לענייני קבורה, הייתה הפסקת עבודה בתוך המתחם לפני כשבוע ואיסור קבורה כתוצאה מהחלטה של הוועדה, ויש ערעור על כך.
שלום לוי
ועדת משנה של הוועדה המחוזית החליטה לבטל כל היתר בניה בתוך בית העלמין בגלל שאין כביש. הדרישה שלהם שהכביש יבוא מאיבטין עד בית העלמין ללא ירידה. לקחתי את זה לידי והוגש ערעור על ידי ראש עיריית קריית ביאליק, שהוא חבר במליאה, והוא ביקש שהנושא הזה יבוא למליאה מתוך הנחה שנשכנע את הוועדה במליאה שמספיק בשלב הזה את הירידה הזו. אבל בעיקרון ברור לי שהוועדה המחוזית צודקת.
מאיר שפיגלר
לגבי יתרת הכספים של הגופים שאמורים להיות שותפים לעניין, אני מקווה שאחרי שהצלחנו ואנחנו עומדים לקראת שחרור כספי הפיתוח שלנו, גם השנה הזו אני מקווה שלא תהיינה בעיות ושנת 2005 כבר עומדת בפתח, גם עם תקציב שקוצץ למען העניין, אבל לפחות יש תקציב, שנצליח לדאוג לכך שגם הגורמים הרלוונטיים הנוספים יזרימו את הכספים לטובת פיתוח האתר ובמיוחד דרכי הגישה אליו.

קודם כל, הדרך היא דרך היא עקלקלה ובחורף מאד לא נעים לנסוע בדרך הזו לבית העלמין. מעבר לזה, היציאה היא משהו קפקאי מכיוון שבמקום לעשות מנהרה מתחת לכביש ולאפשר גישה חזרה לכיוון חיפה, צריך לעשות היקף בלתי סביר מבחינת תחבורת האזור.
ניסן סלומינסקי
אדוני היושב ראש, יש כאן תופעה יפה של הסכמה כוללת על הבעיה וכל אחד מרחיב את עומק הבעיה, אבל האם יש מישהו שיכול לייצג את הפתרון? מישהו מטעם הממשלה שיכול להציג פתרון.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש מחבר הכנסת סלומינסקי שינהל את הישיבה במקומי, הניסיון מלמד שכשכולם מסכימים זו הבעיה הכי גדולה.
ניסן סלומינסקי
לפני שניתן לאנשי המקצוע לומר את דברם, אני אסכם את השלב הראשון, ברור שיש שתי בעיות מרכזיות בנושא שמתמקדות בדרך. בהנחה שבפנים העסק מסודר, ומה שלא מסודר, ייפתר. בעיה אחת היא בעיית ההפקעות, שבאופן אמיתי, גם אם היה את כל הכסף בעולם אי אפשר להתקדם בגלל שצריכים להפקיע את הקרקעות ועדיין לא סיימו את העניין.

בעיה שניה, לכשיסיימו, עדיין אי אפשר לעשות שום דבר בגלל שחלק מהגופים לא העבירו את הכסף שלהם, וכתוצאה מזה, בלי כסף, מע"צ, או מי שצריך לעשות לא יכול להתקדם.
דוד אזולאי
את הבעיה של תל-רגב אני מכיר מקרוב, אני נוסע משם הרבה, כל יום שאין שם אסון, זה נס. הכניסה נוראה, היציאה נוראה. יחד עם זה אני מתפלא ושואל בקול רם, איך ייתכן שכשהולכים לבנות כזה פרויקט שאמור לתת מענה כמעט לכל אזור הצפון, דבר הראשון שצריך לעשות זה לחשוב על כביש גישה, ואין.

אם אתם חושבים שזה מקום יחידי, אתם טועים. את אותה שגיאה עשו בבית העלמין החדש בעכו, לקחו גבעה, הקימו שם בית עלמין ועד היום אין כביש גישה לבית העלמין. למרות הפניות החוזרות ונשנות בממשלה הקודמת ובממשלה הרעה הזו, ואין מענה. אז אם כבר באים לפתור את הבעיה של תל-רגב, אני מציע שתיקחו בחשבון גם את הבעיה הקשה של בית העלמין בעכו שללא כביש גישה.
ניסן סלומינסקי
את כל מה שאתה אומר ועוד יותר תיארנו כאן, ואתה צודק בכל מילה שאתה אומר, עכשיו אנחנו מנסים להגיע לפתרונות. פתרון אחד לנושא ההפקעות והשני לנושא הכספים.
מיכאל רביב
היום יש שתי כניסות למתחם בית הקברות, אחד דרך איבטין, נכנסים בצומת ויש כביש גישה ברוחב שלושה מטרים שבקושי רואים אותו, עם בורות, לא מסודר ודרך דרך העפר הזו מגיעים לבית הקברות. בחזרה אפשר להגיע חזרה לחיפה, אבל אף אחד לא חוזר חזרה כי יש כניסה ויציאה מכביש 70.

הכניסה והיציאה מכביש 70 , אם היא כניסה היא צריכה להיות עם נתיב האטה ונתיב האצה מסודר, אחרת זה מאד מסוכן. דבר שני, יש תמרור שאוסר לעשות פרסה ואז אפשר יהיה לחזור חזרה ולא לעשות עיקוף של כל הקריות.
יצחק הרצוג
זה רשות התמרור של משרד התחבורה או מע"צ?
דוד אזולאי
השאלה אם מורידים את התמרור אין סכנה.
ניסן סלומינסקי
מע"צ מפחדת שיהיו תאונות.
מיכאל רביב
יש איסור פרסה בגלל מעבר החצייה, כמה עוברים בצומת אני יכול לספור על יד אחת. זה חיוני לבטל את התמרור בשלב זה, גם כך יש 12 ק"מ לנסוע בשביל לפנות. אני רוצה לדבר על אותם אנשים שאין להם רכב ולא יכולים להגיע.
דוד אזולאי
אין תחבורה ציבורית, זה סיפור בפני עצמו.
מיכאל רביב
לפי התב"ע , הכניסה לבית הקברות היא לא מכביש 70, אבל אם אי אפשר היום להיכנס דרך הכביש הזה, אז לפחות שיעשו כניסה מכביש 70 כניסה ויציאה בהתאם לתקנים ולסטנדרטים עם נתיב פניה ימינה.
ניסן סלומינסקי
מע"צ בבקשה.
מיכאל רסקין
לפני דברו על בעיות של ההפקעות ולא בדיוק דייקו. קודם כל 90% מההפקעות בוצעו, יש קטע אחד שלא תפסנו את הקטע בגלל עניינים משפטיים.
ניסן סלומינסקי
אבל בגלל הקטע הזה אי אפשר להשלים את הכביש?
מיכאל רסקין
לא, קבלן התחיל לעבוד לפני שנתיים היו בעיות בתפיסת השטחים, כי רובם היו פרטיים. היה משא ומתן, היו הסכמות, עד שהגענו לגבעה שהצטרכנו להגיע לעבוד שם בליווי משטרה וכל יום היו ארבע שוטרים שאבטחו את העובדים כדי לתת את האפשרות לעבוד.

בנוסף לזה התגלו שני קברים יהודיים שדורשים שינוי בכביש ופתרון הנדסי אחר. הבעיה הראשונה היא שחוץ ממשרד הפנים, כמו שצוין קודם, אף אחד ממשרדי הממשלה לא העביר גרוש. לא הרשויות, לא משרד הדתות ולא אף אחד.
ניסן סלומינסקי
משרד התחבורה העביר את הכסף שלו?
מיכאל רסקין
עם משרד התחבורה אמרנו שנתחשבן.
ניסן סלומינסקי
אתם נושאים בסכום של 5.5 מיליון שזה הסכום העיקרי.
דוד אזולאי
כל הרשויות צריכות להעביר את חלקן?
ניסן סלומינסקי
אבל שנתיים אחרי הפרוייקט
מיכאל רסקין
אני לא יודע על החלטה כזו. כידוע לך, תקציב מע"צ בירידה לא בעליה, כשנתקלנו בהערכה של המתכנן שזה יכול לעלות יותר בשני מיליון ₪, מנכ"ל מע"צ החליט להקפיא את העבודה ולא להמשיך אותה.

לפני שנה, השר לשעבר ליברמן, יחד עם המנכ"ל החדש של מע"צ היו בעיריית חיפה וסיכמו שיימצא פתרון זמני עד שתיפתר בעיית הכסף והוחלט לבצע כביש כניסה זמני, לא כפתרון קבוע. לפני כשבועיים התחילו לעבוד בנושא, כי גם נתקלנו בקשיים והתנגדויות של אנשים מקומיים בביצוע העבודה, ואני מקווה שתוך חודשיים נסיים את העבודה.
ניסן סלומינסקי
הדרך הזמנית הזו, זו דרך כניסה ויציאה מסודרת?
מיכאל רסקין
ימינה וימינה בלבד, אין אפשרות לחזור לחיפה.
ניסן סלומינסקי
אז יצטרכו לעשות את כל הסיבוב?
מיכאל רביב
אם הם יורידו את התמרור, אז לא יצטרכו.
ניסן סלומינסקי
תורידו את התמרור?
מיכאל רסקין
צריך לבדוק את זה. בהתייעצות שהייתה עם קצין משטרה, הוא לא בדיוק התלהב מזה.
דוד אזולאי
ניסיתם את הפתרון הזה?
מיכאל רסקין
זה היה בבדיקה. צריכים לעשות סיבוב אבל לא כמו שהראו במפה, אפשר לחזור לחיפה דרך קריית אתא ואז לחזור לחיפה וזה חוסך כמה קילומטרים, אבל זה לא נותן פתרון.
שלום לוי
אם כל האנשים יחזרו דרך הקריות תראה איזה עומס יהיה.
מיכאל רסקין
הבעיה מתחילה ונגמרת בכסף, יהיה כסף, יהיה כביש גישה כמו שמתוכן.
ניסן סלומינסקי
בנושא ההפקעה האחרונה שנשארה, ונושא שני הקברים שנמצאו, אם יהיה לך את הכסף, זה לא יפריע לך? אתה יכול לעשות אתה דרך המסודרת המרכזית לשם? יש לכם תכנית איך לפתור את בעיית הקברים, או איך להתגבר על בעיית ההפקעה? נניח שיש לך את כל הכסף האם תתחיל לעבוד על הדרך המרכזית או שתמשיך בדרך הזמנית.
מיכאל רסקין
פתרון הנדסי יהיה תוך חודש חודשיים.
ניסן סלומינסקי
זה הרבה, אתה יודע כמה הלוויות יש בחודשיים. למה אי אפשר לזרז את הפתרון הנדסי, צריך להושיב את המהנדס ולהגיד לו שתוך יומיים הוא נותן פתרון.
מיכאל רסקין
ומי ייתן את הכסף לפתרון הזה?
ניסן סלומינסקי
בשביל הפתרון ההנדסי יש לך כסף. אם משרד הפנים העביר את חלקו, כמעט שלושה מיליון, אפשר לתת מזה למהנדס שיעשה את השינוי. תכנון המהנדס זו לא הבעיה של הכסף.
מיכאל רסקין
הקבלן גם קיבל את הכסף.
שלום לוי
יש כבר תכנון.
מיכאל רסקין
אין תכנון.
ניסן סלומינסקי
מי אחראי על הדרך, מע"צ?
שלום לוי
כן.
ניסן סלומינסקי
אם חברת דל, שאני מכיר אותה טוב, עובדת ויש לה פתרונות תחברו בניהם ותדאג שהוא יידע שיש פתרון. אם הוא לא יודע שיש פתרון לא עשינו כלום. מה אתה עושה בנושא ההפקעות? זה לא מפריע? אפילו הפקעה של 200 מטרים, איך אתה קופץ עליה?
מיכאל רסקין
לא צריך לקפוץ, צריך להגיע לסיכום עם האנשים.
ניסן סלומינסקי
מי מבצע את זה?
מיכאל רסקין
אנחנו.
ניסן סלומינסקי
מתי גומרים את זה? ה- 200 מטר האלו יכולים להימשך שנים, כביש לא יכול לקפוץ באוויר
צריך לפתור את זה היום, אי אפשר לחכות. תצא מתוך הנחה שיש לך את הכסף, אתה צריך להיות מוכן לרגע הזה. זאת אומרת שאם נעשה ישיבה בעוד חודש הנושאים האלו יהיו פתורים?
מיכאל רסקין
אני מקווה שכן.
ניסן סלומינסקי
גם ההפקעה וגם הפתרון המעשי.
מיכאל רסקין
אני אעביר לאיש ההפקעות שייכנס שוב למשא ומתן כי הכל הופסק.
ניסן סלומינסקי
למה?
מיכאל רסקין
כי אמרו שלא מתקצבים את זה, שהרשויות לא מעוניינות להעביר את הכסף אז העבודה הופסקה.
שלום לוי
הייתה החלטת ועדת שרים.
ניסן סלומינסקי
החלטה שהרשויות יעבירו רק שנתיים אחרי זו החלטת ממשלה. יש לך את החלטה הזו?
שלום לוי
יש לי את ההחלטה במשרד, אני אעביר לו את זה היום.
ניסן סלומינסקי
ברגע שיש לך את זה, הנושא הזה מסודר? הרשויות המקומיות צריכות להעביר לו שנתיים אחרי הפרויקט, שיגמרו את הפרויקט קודם אחר כך נדבר אתם. הם לא הגורם המעכב.
דוד אזולאי
אז כרגע הגורם המרכזי שצריך להעביר את הכסף שלו זה מע"צ?
ניסן סלומינסקי
משרד הפנים העביר, משרד הדתות מעביר בימים הקרובים, אתה אומר שאתם ומשרד התחבורה זה היינו הך והרשויות הן לא הבעיה, אז הבעיה הכספית איננה ונשארו שתי הבעיות האחרות שאותן צריכים לפתור.
משה שטטמן
אני רוצה להעמיד בפניכם את זעקתם של תושבי חיפה. להגיע לשם, גם אם הכל היה מסודר, זו גם בעיה בטיחותית גדולה מאד, להעמיס על הכביש הזה, אנו שומעים כל הזמן על צומת סומך וצומת המוביל כמה הם עמוסים. אז אם אפשר להוריד את כביש 70 זה יהיה גם יותר בטיחותי.
ניסן סלומינסקי
זה לא הפתרון הטוב.
משה שטטמן
מדובר על 2.8 ק"מ שמע"צ צריכה לסלול, סדר הגודל המקורי היה 14.1 מיליון ₪, השתתפתי בישיבות עוד כשחיים רימון היה יושב ראש ועדת הקבורה. במשרדו של ראש עיריית חיפה דאז עמרם מצנע הייתה ישיבה עם מר סלמן מנכ"ל משרד התחבורה וכל אנשי מע"צ. חשבנו לקבוע תאריך למועד חלוקת גמר עבודה והנה הסיפור נמשך 20 שנה, שש שנים המנהלת, ו-14 שנה קודם, חברת קדישא חיפה המובילה, תכננה את הנושא.

יכול להיות שנוח שיש הרבה רשויות כל אחד רואה רק את החלק שלו, אבל התמונה הכוללת היא שאי אפשר להתווכח עם תושבי חיפה, אי אפשר להרגיע ולהסביר להם. הבעיה חמורה בעצם ההגעה לשם, בנוסף לזה אין שילוט ראוי במקום וזה בתחום סמכותה של מע"צ, אף על פי שמגיע להם ישר כוח על העבודה של 10 ימים האחרונים.

אבל אם לא גומרים, מה שווה ה- 90% שנעשה אם אי אפשר לנסוע על הכביש הזה. אני פה על דעתו של ראש עיריית חיפה והדבר הזה כל כך מטריד אותנו, זה הדגל של בתי הקברות האזוריים. הייתי חבר במועצה האזורית ואני זוכר איך הגיעו סוף סוף ל- 600 דונם שישנם שם, שיכולים לפתור בעיה של 40 שנה, כי יש אצלנו יותר מאלף לוויות רק מתושבי חיפה.

אנחנו כבר שנתיים משתמשים במקום הזה ועדין על תקן של הרצה, לא נשמע כדבר הזה. לכן, אם יש מושג של חירום אז קודם כל תגמרו את העבודה. אני זוכר את השיחות שקבעו שרק בתום שנתיים באים לרשויות והן צריכות לתת את חלקן, כשסך הכל זה 3 מיליון בתוך 14.1. הקופה הגדולה זו הממשלה ומבחינת חיפה זה זועק, וכל יום שדוחים זה סבל מיותר.
ניסן סלומינסקי
אני רוצה לסכם.
דוד אזולאי
לפני כן יש לי הערה קטנה, אני מציע לא לשחרר את צוות ההיגוי שמלווה את הפרוייקט הזה חוץ מוועדת שרים.
ניסן סלומינסקי
אף אחד לא הזכיר את זה.
דוד אזולאי
אני יודע שיושב ראש ועדת השרים הוא גדעון עזרא, אני מציע לא לשחרר אותו שייכנסו לעובי הקורה, יש לזה.
ניסן סלומינסקי
אני מציע לסכם כך, במצב הנוכחי מתעוררת השאלה אם אפשר להמשיך לקבור במקום, ואף אחד לא מדמיין מה יקרה אם זה ייסגר לקבורה.

דבר שני, לגבי ההעברות הכספיות,משרד הפנים העביר את חלקו, המשרד לענייני הדתות- משרד ראש הממשלה, שנציגו מר מאיר שפיגלר מודיע שבימים קרובים יעבור חלקו 2.8 מיליון.
מאיר שפיגלר
1.88 מיליון.
ניסן סלומינסקי
כאן כתוב 2.8 מיליון, אני מדבר על הכסף לא על הכסף הפנימי.
מאיר שפיגלר
אני רוצה לבדוק את זה. אני לא רוצה להשיב כי אני לא יודע בוודאות מלאה. יש לנו הרבה בעיות ויש גם גירעון תקציבי.
ניסן סלומינסקי
תוך שבוע יעביר מר מאיר שפיגלר את תשובתו מתי יעבור הכסף כשהוא לוקח בחשבון שאם לא יהיה כסף לא תהיה קבורה.

מר שלום לוי יושב ראש בית העלמין, יעביר למע"צ את החלטת ועדת הכספים לגבי מועד התשלום של הרשויות המקומיות, שלדבריו זה שנתיים לאחר ביצוע הפרוייקט.

משרד התחבורה ומע"צ מודיעים פה שההשתתפות שלהם, 5.5 מיליון, לא מהווה בעיה וזה קיים, אם כך אפשר לראות את הנושא הכספי כסגור.

דבר שלישי, לגבי הפקעת הדרך. על פי דיווח שמסר סגן מנהל המחוז של מע"צ, כל הפקעות בוצעו פרט לקטע אחד. תוך חודש תימסר לוועדה הודעה על סיום הקטע הזה זה.
מיכאל רסקין
אני לא יודע אם סיום.
ניסן סלומינסקי
כלומר, יזורז באופן דחוף ביותר נושא השלמת הפקעה של הקטע האחרון.
שלום לוי
זה שני קטעים.
ניסן סלומינסקי
דבר רביעי, תוך חודש יסוכם הפתרון ההנדסי לבעיית שני הקברים שנמצאו על הדרך, באחריות מע"צ. אני חושב לעשות ישיבה מהירה בעוד חודש כדי לראות שדברים נעשים.
דוד אזולאי
אני מציע שנקבל החלטה שתוך חודש וחצי נקיים ישיבה נוספת כדי לבדוק את הדברים.
ניסן סלומינסקי
בעוד כחודש וחצי ועדת הפנים תתכנס שוב כדי לשמוע מכל הגופים שעליהם הוטלו המשימות, על ביצועם.

הוועדה פונה לוועדת תמרור ולמע"צ למצוא פתרון דחוף לתמרור שאוסר את פניית הפרסה בצומת סומך, כדי לאפשר פניית פרסה.
שלום לוי
הנושא של ועדת משנה בוועדה המחוזית לגבי אי הוצאת היתרים לכל תכנית שתוגש על ידי בית העלמין מאחר ואין את הכביש. הם החליטו שלא יתנו יותר היתרים גם לקבורה וגם לפיתוח.
ניסן סלומינסקי
אמרתי שאם לא יימצא יסגרו את כל האתר. יכול להיות שאם יסגרו את האתר יימצא פתרון.
דוד אזולאי
למה לא נותנים היתרים?
שלום לוי
כי אין כניסה.
ניסן סלומינסקי
צודקים. יכול להיות שנסגור את כל האתר אם עוד חודש וחצי לא יהיה פתרון, בזה אני לא נוגע, שמע"צ יקצה כמה רחובות לקבור את המתים. איפה כנס הנושא של הגשר או המעבר התת קרקעי, זה נמצא בפתרון שהם מדברים עליו.
שלום לוי
אם תהיה ניסה ויציאה דרך איבטין, זה מסודר.
ניסן סלומינסקי
פנו אלי גם מטעם הנכים שיש בעיה.
שלום לוי
אין שום בעיה, כל התכניות בתוך בית העלמין אושרו על ידי כל הגופים שהיו צריכים לאשר. הביצוע בוצע בהתאם לאישורים. נכון שהם לא יכולים להיכנס עם הרכב עד הקבר אבל עם עגלה הם יכולים.
ניסן סלומינסקי
ואין בעיות של מדרגות.
דוד אזולאי
יש מעבר בין מצבות.
שלום לוי
יש שבילים אבל לא בין כל הקברים. אני מזמין את הוועדה לראות במו עניה.
ניסן סלומינסקי
אני מניח שאי אפשר לדרוש יותר מזה. אז עיקר האחריות נופלת על מע"צ וכן על מר מאיר שפיגלר על החלק האחרון שצריך להוסיף, בעוד כחודש וחצי אני מקווה שכולנו נתבשר בשורה טובה בעניין.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים