ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 08/11/2004

פרוטוקול

 
א' - כוונת הממשלה להקים חוות גז בראשון לציון

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
8.11.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 307

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"ד בחשוון תשס"ה, 8.11.2004, שעה 09:30
סדר היום
כוונת הממשלה להקים חוות גז בראשון לציון
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן - היו"ר
חמי דורון - מ"מ היו"ר
מוזמנים
חבר הכנסת בנימין בן-אליעזר
חבר הכנסת איוב קרא
חבר הכנסת עמרי שרון
ירדנה פלאוט - ראש היחידה לתכנון פיזי, המשרד לתשתיות לאומיות
אולגה גבאי - לשכה משפטית, המשרד לתשתיות לאומיות
אפרים שליין - תכנון ומדיניות, המשרד לאיכות הסביבה
גבי גולן - משרד ראש הממשלה
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון ואחראי על המידע, משרד הפנים
מאיר ניצן - ראש עיריית ראשון לציון
עו"ד רועי בר - עיריית ראשון לציון
צבי מילשטיין - מנהל אגף איכות הסביבה, עיריית ראשון לציון
דב צור - ראש האופוזיציה, מועצת העיר ראשון לציון
ספי ריבלין - חבר מועצת העיר ראשון לציון
פנחס בידרמן - מנכ"ל פזגז
רוני שוקן - גורן עמיר - יועצים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
טלי רם



כוונת הממשלה להקים חוות גז בראשון לציון
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. אנחנו פותחים בדיון חוזר לפי בקשתו של חבר הכנסת חמי דורון. הנושא הוא חוות הגז פי גלילות. חשבנו שבעצם הנושא מוצה ויש כיוונים ברורים - וגם הממשלה הודיעה שהיא לא עומדת על כך שהאתר יקום בשטח המוניציפלי של העיר ראשון לציון - העיר הרביעית בגודלה היום במדינת ישראל.

הנתונים האחרונים שקיבל חבר הכנסת חמי דורון הם שהביאו אותו להעלאת הנושא הזה פה בוועדה - שוב מדברים על כוונה לחזור לגרסה הראשונית הזאת.
איוב קרא
אני ליוויתי את הנושא הזה כבר שנים, והיו המלצות. יש לי הרגשה, משום-מה, שהפקידות לא נשמעת לכל ההמלצות של הוועדה שהיו, ובעצם כאילו אנחנו טוחנים מים בסוגיה הזאת.

אני חושב שצריך לשים את הכל על השולחן היום, פעם אחת ולתמיד נמליץ את ההמלצות.

השאלה שלי - אם הולכים לכיוון של העברת צינור גז בכל הארץ, שבעצם יחצה את המדינה, מדוע צריך בכלל להעלות את הסוגיה הזאת עכשיו? אני רוצה לדעת האם זה לא מבטל את כל הדיון הזה בכלל.
היו"ר יורי שטרן
אני אזכיר שבדיון הקודם שהיה לא מזמן בחודש מרס, קיבלנו דיווחים מחברות הגז שהם בעצם מצאו פתרונות חלופיים במתקנים הקיימים שלהם - גם בהתחשב בהובלת הגז על-ידי צינור, שמצמצמת את כמויות הגז שחייבים לאחסן אותן - הם פחות או יותר כבר יסתדרו עם המצב הקיים ולא יהיו נזקקים יותר לאחסון מרוכז שיש לו השלכות ביטחוניות, בטיחותיות, רבות.

לכן היה נראה לנו שהעסק זז לכיוון הנכון ואין יותר צורך להתערב. דיברו על נושאים אחרים, כמו הגבלת מהירות המשאיות שמביאות גז, וכו' - דיברנו עם משרד התחבורה, לא יודע אם בסופו של דבר יצאה הנחיה.

על כל פנים, הנושא שהיה נראה לנו כסגור חוזר לסדר-היום, ופה אני מעביר את זכות הדיבור לחבר הכנסת חמי דורון, שגם יחליף אותי בשלב מסוים כיושב-ראש הישיבה - שהוא יוזם הדיון וגם שנים רבות חבר מועצת העיר ראשון לציון. בבקשה.
חמי דורון
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. תודה על כך שהסכמת לכנס את הוועדה בטווח מאוד מהיר לאחר שאני קיבלתי לידי למעשה את המסמך שבו הסתבר לי שהנושא עולה מחדש על סדר-היום של הממשלה, וזאת כתגובת נגד - לכאורה לפחות - למצב שבו אחרי שפינו את פי גלילות ואף אחד לא מתלונן על איזשהו חוסר בגז, פתאום הנושא עולה חזרה על-ידי משרד הפנים בגלל לחצים - בעיקר של הפקידות, המועצה הארצית לתכנון ובניה, ושאר מרעין בישין - לפחות מבחינתנו תושבי ראשון לציון.

צדק חבר הכנסת איוב קרא בכך שהתחושה היא - לפחות שלי - שהחליטו לפני כ-15 שנה שיעבירו את פי גלילות לראשון לציון. למה? כי בראשון לציון יש מקום של חולות, הרבה דונמים ריקים, ניתן להעביר לשם את המתקן הזה - מתקן שאולי יהיה פחות מסוכן מהיכן שהוא נמצא עד לפני ארבעה חודשים.

מה שקרה בפועל, שכמו כל תוכנית שלוקחת הרבה מאוד שנים, יש היום כ- 90,000 תושבים באותו אזור שפעם היה חולות, ובמפות של המועצה הארצית לתכנון ובניה עדיין מופיע כחולות ראשון לציון. יש שם היום כ- 80,000-90,000 תושבים.
בנימין בן-אליעזר
אתה מדבר על מערב העיר?
חמי דורון
המערב החדש, ודאי. כרגע, הנושא אמור לעלות בישיבת ממשלה. נפגשתי ביום חמישי עם ראש הממשלה, היה נוכח בישיבה גם גבי גולן, והתרשמתי שגם לראש הממשלה תהיה חשיבה נוספת בעניין הזה.

גם בפגישה הזאת וגם מה שאני רוצה להראות היום זה שלמעשה אין צורך בחוות הגז בכלל, לא רק בראשון לציון. אין בה צורך, ואין בה צורך מכמה סיבות.
היו"ר יורי שטרן
אם נניח יש איזו תקלה בצינור.
חמי דורון
אין צינור.
עמרי שרון
אלה שני סוגי גז שונים.
חמי דורון
אנחנו מדברים כמובן על גז גפ"מ, שהוא הגז לבישול ביתי, וכשמדברים על צינור גז שיעבור בארץ - מדובר על גז טבעי, שזה משהו שונה לחלוטין.

חברת אמישרגז היום ממלאת גז לבלוני גז באשקלון, בקצא"א, וחברת פזגז משתמשת במתקן מילוי ברמלה. יש להם בהסכמים עם עיריית ראשון לציון - וראש העיר אני מניח ירחיב על כך את הדיבור - מרכז הפצה בראשון לציון, כלומר הטענה כביכול - וזאת הטענה שמשתמש בה הרבה מאוד משרד התשתיות - היא שמכליות של 25-30 אלף טון נעות ברחבי הארץ מלאות בגז, וזה מהווה סיכון ביטחוני.

זה לא נכון, מסיבה פשוטה שלקצא"א מגיע הגז בצינור ממולא במכלי גז בדידים. במכלי גז בדידים - כפי שהיה לפני כארבעה חודשים ניסוי במטווח 24, בנוכחות אלי רונן מנכ"ל המשרד לתשתיות לאומיות ובנוכחות עוזי קרלן, נציג העירייה שמטפל בנושאים האלה - ראו פתאום שהנושא של גז במכלים הוא לא מסוכן כפי שמנסים לצייר אותו והוא לא מתפוצץ בכלל כפי שניסו להציג.

מנסים להלך אימים על שרי הממשלה, אומרים להם: תתפוצץ מכלית גז וזה יהיה על ראשכם. הניסיון הזה הוא פשוט ניסיון שלא ייתכן, צריך להפסיק עם מסע ההפחדה הזה.

מעבר לכך, קורה דבר מעניין. מציגים לשר הפנים תצ"א של האזור ועליו סימונים של מעגלי הסכנה. השר מראה לי את זה. אני מסתכל על המעגלים האלה, ומשום-מה הם נראים לי מוזרים, לא מתאימים למציאות.
היו"ר יורי שטרן
מאיזו שנה?
חמי דורון
התצ"א היא משנת 2001. המעגלים הם שונים, המעגלים הם מוזרים. כשמזיזים חצי מילימטר על התצ"א זה הרבה מטרים בשטח, ואז פתאום יוצא ששכונת קרית פרס נובל - שהיא שכונה חדשה ויוקרתית, שהבתים נמכרים שם בהרבה מאוד כסף - מופיעה על-פי התצ"א שנמצאת אצל השר בערך 3,500 מטר מהאזור. מעניין.

אנחנו מחזיקים - גם העירייה, ועכשיו גם אני, וגם ראש הממשלה - ספר שפרסמה המועצה הארצית לתכנון ובניה, וגם התצ"א הזאת היא משנת 2000, וזה מראה שהמרחק - כפי שאדוני היושב-ראש רואה, כל עיגול זה 500 מטר - זאת אומרת, הבתים הראשונים הם במרחק של 2,300 מטר בלבד, ולא 3,500 מטר כפי שמראים בתצ"א ההיא.
היו"ר יורי שטרן
איפה הזיוף?
חמי דורון
אני לא קורא לזה זיוף. למישהו רעדה היד כשהוא שרטט, אז המחוגה שלו לא עבדה נכון, כך שזה קצת זז - שני מילימטר, לא הרבה, מתבטא בהרבה מטרים בשטח.

קיימת בעיה נוספת. ראשון לציון קיבלה בשנת 1995, 2,500 דונם במעוין שורק - שהיה שטח גלילי - שהפך להיות שטח למטרות תעשייה, שטח מסחרי, ושם התחלנו בפיתוח ושם כבר יש שלוש חברות גדולות שמעבירות את מרכז כובד הפעילות שלהן לאזור הזה, וזה מרוחק פחות מקילומטר מאזור הגפ"מ. זה כלל לא מופיע בתצ"א של השר, השר לא יודע על כך בכלל. למה? לאלוהים ולמועצה הארצית פתרונים.
רועי בר
תחנת המיתוג הראשית.
חמי דורון
שהיא כבר קיימת ועומדת שם - תחנת מיתוג ראשית. גם זה לא מופיע אצל השר. אין לכך שריד וזכר במפה שנמצאת אצל שר הפנים.

הרי מבחינה פוליטית טהורה - וחברי הוועדה כאן יודעים - שאני וראש העירייה יריבים פוליטיים. באחת הישיבות ראש העיר אמר אפילו שאם חוות הגז תעבור לראשון לציון, אז הוא יתפטר. לכאורה, לי יש אינטרס פוליטי צר מאוד שחוות הגז תעבור לראשון לציון.

אבל אני אומר לכם - תושבי ראשון לציון לא יקבלו את העניין הזה. אנחנו לא מוכנים. יש פה חברי אופוזיציה של המועצה שבאו לבקשתי רק בגלל סיבה אחת - בנושא של חוות הגז אין בראשון לציון קואליציה-אופוזיציה. כולנו בצורה חד-משמעית לא מוכנים לקבל את חוות הגז הזאת בראשון לציון, משום שאל"ף אין בה צורך. בי"ת - המקום לא נכון.

אני פניתי לשר הפנים. יש כאן שני אזורים לפחות - שתי אלטרנטיבות לפחות - שלא נשקלו ברצינות, ו/או בכלל על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה ועל ידי המוסדות. אחד מהם זה ביסודות - שזאת תוכנית להשקעה של עד 100,000 טון גז בעומק של 150 מטר מתחת לפני הקרקע.


זוהי תוכנית שהתקבלה על-ידי תש"ן ולפני שנתיים תש"ן רצתה להתחיל בפרויקט הזה, ומישהו עצר בעדה; תוכנית שמעולם לא נבדקה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה, מעולם לא הוצגה בפני המועצה הארצית - בגלל שסירבו לקבל אותה. דיברתי עם האנשים, ראיתי את המצגת של התוכנית הזאת. זו תוכנית שחוסכת הרבה מאוד כסף וגם חוסכת קרקע.

כשאנחנו מדברים על חוות הגז בסגנון שמדברים עליו בראשון לציון, מדובר על כ- 1,500 דונם. לעומת זאת, התוכנית שמוצעת ביסודות מדברת על בזבוז - ואני מדבר על בזבוז משאבי קרקע - של 15 דונם בלבד. אני מבקש מחברי הוועדה לשים לב להבדלים - והדברים האלה לא נבדקו. מדוע? כי מישהו לפני 15 שנה החליט שכך זה יהיה, וכמו ב- yes minister, הפקידות היא זאת שמכתיבה את מדיניות הממשלה, וצריך לשים לזה סוף וצריך להרחיק את חוות הגז מראשון לציון וצריך לבטל את הנושא הזה של חוות הגז, ואני אשמח אדוני יושב-ראש הוועדה, אם תיתן את האפשרות גם לחברי המועצה וגם לראש העירייה להציג את הדברים מעבר למה שאני הצגתי.
איוב קרא
אני לא קיבלתי תשובה האם פרויקט הובלת הגז יכול לעשות את כל הפרויקט הזה ללא רלוונטי.
חמי דורון
הוא לא קשור. זה לא אותו גז, זה גז אחר.
היו"ר יורי שטרן
ביקש את רשות הדיבור שר התשתיות, שר הביטחון, שר השיכון, לשעבר, פואד.
בנימין בן-אליעזר
בתפקיד אחד לא הייתי - וזה נותן לי רעיונות - עדיין לא הייתי שר פנים, כי כל הסמכות הזאת היא בידי שר הפנים. ואם שר הפנים הזה - שבחרתם אותו ודאגנו להכניס אותו לממשלה - היה מתנהג כשר, הדבר הראשון שהוא היה צריך לעשות זה לבוא ולבקר במקום.
היו"ר יורי שטרן
יש לו שליח קבוע בשטח.
בנימין בן-אליעזר
זה לא משנה לי. שר הפנים הוא האדם שנותן את ההחלטה. אני הייתי שר בינוי ושיכון- לא שלחתי אנשים במקומי לשטח. אין נציג בשטח. שר שצריך לקבל הכרעה כזאת, צריך קודם כל להזכיר לו שיש שם שפד"ן אחד. מספיק. אנחנו חיים עם השפד"ן והילדים גדלים עם השפד"ן, וברוך השם הנכדים שלי היום גדלים על השפד"ן. מספיק. עכשיו להכניס גם את הגז?

אגב, צדקת. ראשון לציון סומנה כמטרה לפני 15 שנה, וכולם מתבייתים על המטרה הזאת, שום דבר לא זז. אני הצלחתי להזיז את זה בשלוש ממשלות: ממשלה אחת אצל רבין הזזנו את זה; ממשלה שנייה אצל ברק הזזנו את זה; ממשלה שלישית אצל אריק הזזנו את זה. ומאז עד היום הזה לא עמלו המשרדים כדי לחפש תשובות אמת.

אני אומר שוב - אם תקום ועדה רצינית, מחוץ למשרדי הממשלה ומחוץ לפקידות של המשרדים, ימצאו מספיק פתרונות. אני בכלל לא יודע אם עכשיו צריך חוות גז, ולא אחזור על הניתוחים שכאן הוצגו.




חבר הכנסת חמי דורון, לא מדובר על 95,000 תושבים בראשון לציון. צריך להזכיר שמדובר שם במשולש של שלוש ערים: חולון, בת ים וראשון לציון. תבינו, שם מדובר בחצי מיליון תושבים. זה לא אחד ולא שניים ולא שלושה, ומה שהולך להיות שם זה יהיה אסון. אני אומר, ובכל הממשלות אמרתי, שלא תעבור חוות הגז לשם. יש שם אנשים שלא יתנו לזה לעבור. זה פשוט קבורת ראשון לציון, צריך להבין את זה.

לכן, צריך פעם אחת ולתמיד לקבל החלטה. לטעמי, שר הפנים צריך לבוא לשם, צריך לראות זאת וצריך לקבל החלטה. אגב, גם התנאים השתנו, ולאור התנאים האלה צריך לשנות את ההחלטה, להוריד את העניין הזה מסדר-היום.
היו"ר יורי שטרן
היות שיש פה הרבה שאלות למשרד הפנים, אני מבקש ממר יחזקאל לביא להתייחס. ציפינו בעצם שהשר יגיע הנה.
יחזקאל לביא
לי לא ידוע על כך שהשר היה צריך להיות.
היו"ר יורי שטרן
הוא הוזמן.
יחזקאל לביא
חבר הכנסת חמי דורון, קודם כל הערה לדברים שאמרת, ואני חייב לומר אותם. תכנון הוא תהליך לטווח ולא לזמן קצר, ומה שהשתמע מדבריך, שפה זה עניין של זמן קצר.
חמי דורון
15 שנה זה זמן קצר?
יחזקאל לביא
לא. אני מדבר על התכנון עכשיו, שקיים. כדי להכין תוכנית זה לוקח זמן רב. שנית, השטח לא היה חלק מראשון לציון, והמטרה התכנונית היתה בין השאר להביא לכך שהשטח ייכלל בתוך תחומי העיר ראשון לציון, זה בוצע.
חמי דורון
בשנת 90' השטח לא היה בראשון לציון?
קריאות
לא.
היו"ר יורי שטרן
כשמדובר במרחקים, החלוקה המוניציפלית הזאת והשייכות הפורמלית כמעט ולא שייכת פה לעניין כי אם המרחק הוא מטר, גם אם המטר הזה נמצא ברשות אחרת - מה זה אכפת לאנשים?
יחזקאל לביא
אני מציין קודם כל את העובדות.
היו"ר יורי שטרן
העובדות האלה לא רלוונטיות. השאלה המרכזית היא כזאת - לדעתי, בצורה מאוד משכנעת הראה לנו חבר הכנסת חמי דורון, ואני מניח שלראש העיר יש תוספות עובדתיות- הדברים היום אינם כפי שהם היו לפני 15 שנה - מבחינת ריכוזי האוכלוסין, בניית שכונות, אזורי תעשייה, וכו'.

הנתונים הבסיסיים לתכנון השתנו. מדוע עדיין, כאשר השתנו הנתונים הבסיסיים - זה נכון שכדי לתכנן משהו אחר צריך זמן - למה עדיין הצוותים המקצועיים שלכם כפי שאנחנו מתרשמים, מתעקשים שהאתר הזה יקום היכן שהוא תוכנן לפני 15 שנה, בנתונים שונים מאוד?

אני חייב לעבור לוועדת הכנסת, חבר הכנסת חמי דורון יחליף את מקומי.
יחזקאל לביא
אני רוצה להעיר לשאלתו של היושב-ראש. יש מושג שנקרא nimby. המושג הזה אומר: not in my back yard. כל אחד לא רוצה שזה יהיה בחצר האחורית שלו, כל אחד לא מעוניין שמשהו שיכול להוריד אולי את ערך הנכסים, או משהו אחר, יהיה באזור שלו.

בכל מקרה שהוא - אם זה לא יהיה ראשון לציון זה יהיה מקום אחר - יגידו אותו דבר. לכן, בואו נתייחס לכך קודם כל לפי העובדות כרגע.
קריאה
איפה חלוקת הנזק?
יחזקאל לביא
זאת שאלה מעניינת. ב-4 באפריל 2004 התקיימה ישיבה של ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, שהחליטה למעשה לא להחליט כיוון שהיה מצב שקול בהצבעה שם. לכן, ההחלטה כאילו שלא נתקבלה. ההחלטה היתה אמורה לקבל את תוכנית המתאר הארצית החלקית בנושא הזה.
רועי בר
לא, היא החליטה לדחות - עד כמה שאנחנו רואים בפרוטוקול.
יחזקאל לביא
אולי תיתן לי להציג עד הסוף בבקשה.
רועי בר
רק תדייק בעובדות.
יחזקאל לביא
אני מדייק מאוד מאוד בעובדות. תמ"א 32ב' נדונה בוועדת השרים בעקבות ההמלצות שהוגשו לוועדה והתוכנית שהוגשה לוועדה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ולבניה. מצב הקולות בוועדה בזמן ההצבעה בנושא הזה היה תיקו, ובעקבות תיקו בשלב זה לא קיבלו שום החלטה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני רק רוצה לתקן אותך, ואני אקרא את החלטת הממשלה כפי שהיא – "החלטה מס'
פש/17 ועדת שרים לענייני פנים ושירותים מיום 4 באפריל 2004- פש/17 תכנית מתאר ארצית חלקית תמ"א 32ב', אתר גפ"מ, מחליטים: 2 קולות בעד, 2 קולות נגד. בהתאם לסעיף 35(ד) בתקנון לעבודת הממשלה, לדחות הצעת שר הפנים בדבר אישור תוכנית מתאר ארצית חלקית תמ"א 32ב' - אתר גפ"מ מרכזי באזור המרכז. שר הפנים ושר התשתיות הלאומיות מודיעים כי בכוונתם לערער על ההחלטה הנ"ל ולהביא את העניין להכרעת הממשלה. על-פי סעיף 35(ד) בתקנון לעבודת הממשלה, כאשר מספר המצביעים בעד ונגד שווה, נחשבת הצעת החלטה שעמדה לאישור – כנדחית", זאת אומרת ההצעה נפלה.
יחזקאל לביא
נכון, לא נתת לי לסיים את המשפט. בעקבות הדברים האלה, כתב ב-9 באוגוסט שר הפנים מכתב אל מזכיר הממשלה, ואני מצטט: "אציין כי כל עיכוב נוסף באישור התוכנית הנדונה מנציח סכנה בטיחותית הנובעת מהיעדר אתרים לאחסון גפ"מ, זאת לאור פינוי אתר פי גלילות וסגירת אתרים נוספים. בהעדר אתרים אלו גדלה באופן משמעותי תנועת מכליות הגפ"מ בכבישים, תנועה אשר לטענת מיטב המומחים בתחום מהווה את עיקר הסיכון מגפ"מ ומסכנת את כל תושבי הארץ."

"הקמת אתר אחסון גפ"מ במיקום המוצע בתוכנית בסמוך למוקדי הצריכה - אזור גוש דן- אשר יחובר בצנרת תת-קרקעית לבית הזיקוק אשדוד תפחית את תנועת מכליות הגפ"מ ובכך תצמצם את הסיכון הנובע מכך."

בעקבות הערר הונחה התוכנית מחדש לפתחה של הממשלה, וזה המצב הסטטוטורי שלה כרגע. דהיינו, הממשלה - זה מונח על סדר היום שלה - היא צריכה לקיים דיון בערר שהוגש על-ידי שני השרים ובהתאם לכך להחליט.

עד כאן הסקירה המדויקת של הדברים כרגע.

הערר הוגש לאחר שלשר הפנים הוצגו כל הנתונים שמצויים בתיקי המשרד ושקשורים לתוכנית המתאר כפי שהוכנה על-ידי המועצה הארצית ועל ידי צוות ההכנה שלה, ואלה הדברים שמונחים נגד עיניו. מלבד זאת, אין לו שיקולים אחרים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
שר הפנים גם קיבל נתונים נוספים ממני, שמשום-מה נשמטו מהנתונים של המועצה הארצית לתכנון ובניה.

אדוני ראש העיר, בבקשה.
מאיר ניצן
אני כבר מופיע פה לא בפעם הראשונה, אדוני היושב-ראש, ואני מודה לך על ייזום הדיון. אני מודה לחבריי ממועצת העיר שנמצאים כאן.

אני רוצה לומר לכם שזהו נושא שבו כל נציגי מועצת העיר - עד האחרון - חתומים על הצהרה שאנחנו ניאבק בהחלטה השגויה הזאת - לא כי אנחנו לא רוצים את זה ב- back yard, אלא כי לא צריך. כי מה שמניע את האנשים כאן אלה צרכים זרים לארץ הזאת ולחברות עצמן.

יש בידי מכתבים של חברות אמישרגז ופזגז, שהם קיבלו את הפתרונות לחלוקת הגז, ואין צורך בשפד"ן. סופרגז הקימה מתקן מעבר לרמלה, וגם שם עם מתקן החלוקה הזה לא צריך שום דבר יותר. פשוט לא מבינים שלא צריך.

הם מתבססים על דבר שחלמו עליו - שאולי יש מאחוריו הרבה נדל"ן, אולי. אולי יש מישהו מאחורי זה שמטיל את צלו, ואני לא יודע מיהו, אבל לא ייתכן שפקידות תתעקש בכל מחיר לא להישמע לבג"צים.

הזמינו אותנו לדון במשרד הפנים מחדש בתוכנית - ויש החלטה מפורשת שצריך לדון מחדש בתוכנית ולשקול מחדש. אז במקום לשקול מחדש - נתנו לנו להשמיע, כאשר יושב-ראש הישיבה יצא החוצה, היו לו דברים הרבה יותר חשובים, והחליטו לא לשנות. למה? ככה.

אני אסביר לכם מהם הכשלים. הכשל הראשון - נתונים על צריכת גז בארץ - נא תיקחו את מה שכתוב בתמ"א 32 - הערכות - ותראו שזה קטן ולא גדל.

דבר שני שנשכח - ש- 30% מכמות הגז הזאת שמצוינת בתמ"א 32 בכלל מיועדת לפלסטינים, לא לארץ-ישראל. ראש עיריית עזה דאז בכלל לא רצה להקים אצלו חוות גז כי זה מסכן את הציבור שלו. למה שלא יסכנו את ישראל? גם לא ליד שכם או ליד רמאללה. תעבירו להם את הגז שהם צריכים, מה אתם מחפשים לאחסן אותו במדינת ישראל שלנו?

יש להם צורך בגז - הם צורכי הגז, לא אנחנו - כי משק מתפתח ומודרני צורך חשמל ולא גז. הגז הוא המיעוט.

נקודה נוספת – מרבית הגז מסופק בצוברים תת-קרקעיים ליד הבתים. כל מה שנבנה מ-93'-94' והלאה זה בצוברים ולא בבלוני גז. זה הולך וקטן עם הזמן.

כלומר, כשל ראשון – תחזית צריכה לא נכונה לחלוטין. הכניסו את הגז לתעשיה בתוך צריכת הגז הכוללת, בשעה שסוג הגז הוא בכלל שונה, זה לא גפ"מ. התעשיה לא צורכת גפ"מ.
קריאה
אז מה היא צורכת?
מאיר ניצן
גז טבעי.
קריאה
לא, אין לנו גז טבעי.
מאיר ניצן
יש. בחירת המתקן החלופי בשפד"ן – ורואים מראש – סיימו את הנקודה ואחר כך חיפשו מה הנתון שניתן. לא בדקו את כיווני הרוחות במקום, הניחו שהרוחות במקום זה כמו בשדה דב, וזה לא נכון, אני יכול להוכיח שזה לא נכון. הניחו שאין שום בעיה תת-קרקעית של תזוזת שכבות. לא בדקו את זה עד הסוף, יש כן תזוזה. יש כאלה שאומרים שזה מסוכן, אפשר לבסס את זה אבל מדובר בהרבה כסף.

הדבר השלישי שלא הביאו בחשבון – אמרו: הקרקע הזאת, 4,000$ לדונם. תאמינו לי, אני קונה היום את כל האזור. 4,000$ - עיריית ראשון לציון מוכנה לקנות, נא למכור לי.

לעומת זאת, באתר חלופי הקרוב או הנכון – שגם הוא לא נכון - נתנו 200,000$ לדונם. שתבינו עד כמה מעבדים נתונים בצורה שגויה, מכוונת, מתוך רוע לב ולא מתוך שום דבר אחר. מישהו סימן והוא מוכרח היה לעשות את זה.




הנתון הרביעי – לא זקוקים לאתרי אחסון כאלה. עובדה, זה גם סגור. אתר פי גלילות נסגר ואף אחד לא צמא לגז ולא שמענו על איזשהם אסונות. לי יש מכתבים של חברות פזגז ואמישרגז, שגם אם יתנו להם בשפד"ן – הם לא יקימו את זה כי לא צריך. אז על מה נלחמים אני לא מבין. מה מוליך אתכם, ריבונו של עולם.

לגבי שינוע הגז- רבותי, לו באמת היה מעניין את מישהו שינוע הגז, הייתם נוהגים כמו בחוץ-לארץ – בשעות הלילה, במהירות מוגבלת, בצירים מסוימים שעוקפים אזורים מאוכלסים. אף אחד לא נקף אצבע – לא משרד הפנים, לא משרד התחבורה, לא משרד התשתיות. אני טוען את זה שנים על גבי שנים.

זה נכון שפיצוץ של מכלית כזאת זה לא טווח של 5,000 מטר ו- 4,000 מטר – ניסו להפחיד אותנו. אלה טווחים אחרים, היה ניסוי במטווח 24, ואני לא רוצה כרגע להמציא את כל הנתונים כי אני לא חושב שצריך להוציא אותם לעיתונות – כי זה ללמד ואני לא רוצה ללמד מה אפשר לעשות ואיך צריך לעשות את זה.

אבל לבוא ולהפחיד את הציבור באיזשהו נושא שאינני יודע מהיכן לקחו אותו – פשוט אתה רואה כוונה שאומרים: כאן אנחנו לא נוותר ובכל מחיר, גם אם לא צריך, אנחנו נוכיח שאנחנו הצודקים. תפסיקו עם זה. זו לא גאוותנו המקצועית, באמת שלא.

רבותי, אתם חושבים שכלכלה זה דבר פסול? מי שלא מבין - הקמת מתקן כזה מורידה את ערך הדירות, ואת התביעות על הורדת ערך הדירות מדינת ישראל תצטרך לכסות. אני אמרתי, ואני עומד על כך שאמרתי, שאם תקום חוות גז – כפי שאמר חבר הכנסת חמי דורון, הוא היה צריך להיות מעונין שיקימו - אני אתפטר. הודעתי. למה אני אתפטר? כי אין למישהו לשלם לתושבים את הנזק שגורמים להם, וראש עיר לא נבחר על מנת לגרום נזק לתושביו אלא כדי לשמור על ערך נכסיו.

אתם יודעים על כמה אפסים אחרי הספרה הראשונה מדובר? בסכום של תשע ספרות לא תצליחו לשלם לתושבים את הנזק שייגרם להם – והתביעות האלה יזכו. יזכו כי זה נעשה בזדון, ויוכיחו שעשו זאת בזדון, אז למה להתעקש אני לא מבין.

בתוכנית הזאת של הולכת גז – מנסים לספר לי כמה טוב צינור גז תת-קרקעי. רבותי, אני אראה לכם אסונות שקרו בצינורות גז תת-קרקעי. הוא מובל בלחץ של ארבע אטמוספרות, הוא מובל כנוזל. במרחק 2.5 קילומטר מצינור הגז באמריקה קרה אסון שמשפחות שלמות נשרפו, כי הרוח מובילה. מדובר בגז כבד שנע על הקרקע כגוש, זה לא דבר שמתבדר באוויר, זה לא הליום. שם מישהו עשה מדורה, ופתאום התפוצצו אנשים, לא הבינו מאיפה זה בא – מדליפה של צינור שהיה במרחק 2.5 קילומטר, והרוח הובילה לשם.

קיבולת האחסון בפי גלילות היתה 2,600 טון. היום יש באשקלון 4,500 טון, שבתוכנית תמ"א 32 לא הוזכרו בכלל. למה העלמתם את הנתון הזה? האם לא ידעתם שיש תוכנית כזאת? מדוע מעלימים נתונים? הרי עכשיו המצב הוא שונה לחלוטין.

את חלוקת הגז לתושבי העיר פתרנו ואנחנו מנהלים גם מעקב. תבינו – אצלנו לא ממלאים בלונים, לא מרוקנים בלונים. מנהלים החלפת משאיות מגוררים של 25 טון ל- 5-6 טון ומחלקים בארץ, ואנחנו - גם חמי עדיין כחבר כנסת וגם דב צור כחבר אופוזיציה - אנחנו מנהלים מעקב יחד עם הגורמים המקצועיים שלנו חודש-חודש כדי לראות שלא יהיה חס וחלילה מקום שמאחסנים גז אצלנו, כי לא צריך.

לכן אני מבקש – עם כל הכבוד – תחזרו בכם מכל התוכנית הזאת, אין בה צורך. תלמדו את הנתונים בשטח, תשבו עם החברות – ולי יש התחייבויות שלהן - ותראו שלא צריך את זה.

אני יכול להראות לכם את הטווחים במפה, שפשוט אתה נדהם. פעם אחת דיברו על חמישה קילומטר, אחר כך על 3.5 קילומטר, אחר כך ניסו לצמצם ל- 350 מטר. רבותי, הטווחים האלה אינם גמישים. או שיש לכם נתונים שהם אמיתיים, או שיש לכם הנחות שאתם לא יודעים מה לומר, אבל אני יכול להראות לכם שהסביבה כולה מאוכלסת.

אני לא חושב שמושב גן שורק – שנמצא בטווח 750 מטר – צריך להיות בצל סכנה כזאת שאין צורך בה. לו היה צורך, הייתי אומר: הכרח לא יגונה. למה אתם מתעקשים, אני לא מבין.

אלה דבריי. אני יכול לדבר על כך שעות, ואני אומר – אין צורך. ואנא – אל תאחסנו גז לזרים. מספיק לאחסן את הגז שלנו.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תודה רבה, אדוני ראש העיר. חבר הכנסת עמרי שרון, אתה רוצה להוסיף?
עמרי שרון
אני חושב שאני מסכים עם הצעת ההחלטה שלך.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אתה מזדרז.
עמרי שרון
יש הצבעות בוועדת הכנסת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני מבקש לשמוע את חברי המועצה וכן נציגים של משרד התשתיות, שגם להם יש מה לומר, אני מניח. יושב-ראש האופוזיציה בראשון לציון, דב צור.
דב צור
אם הוועדה השתכנעה – אז חבל, We rest our case. אנחנו שמחים ומברכים אותם על כך.
עמרי שרון
אדוני היושב-ראש, אתה מקבל את דעתי? אני חייב לצאת להצביע.
מ"מ היו"ר חמי דורון
משרד התשתיות, בבקשה.
ירדנה פלאוט
מאז 92' אנחנו עובדים על תמ"א 32. היינו כאן בוועדה הזאת הרבה פעמים, הצגנו את כל הנתונים התכנוניים.

אני חוזרת ואומרת שהאתר הזה מבחינה תכנונית הוא הטוב ביותר במרכז הארץ, זה לא יעזור לאף אחד. זה נבדק ונהפך. הוא בטיחותי, הוא במרחקים הנכונים.

נאמרו כאן דברים. אני לא רוצה לבוא ולהגיד: טעיתם, לא אמרתם נתונים נכונים. אני לא רוצה להיכנס לזה בכלל כי זה כבר ממש מאחורינו. אנחנו עשינו את העבודה בצורה מאוד מאוד יסודית. המרחק מהבתים המרוחקים ביותר הוא שני קילומטר.

אני לא רוצה שתיכנסו בי משום שכבר נכנסו בי כאן בוועדה הזאת. לא רציתי גם לבוא, ביקשתי מהשר, ביקשתי מהמנכ"ל, לא לבוא יותר.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני מודה בעוונותי שנושא הכניסה שייך לי. אני מודה.
ירדנה פלאוט
המפות שהראו לשר הן מפות מעודכנות מ- 2003. המרחקים מעודכנים, הדברים מדויקים.

נקודות המילוי והמכלית בכל חוות גפ"מ – היכן שהיא רק לא תהיה – הן נקודות הכשל, ולכן מכלית שמסתובבת על הכבישים כאשר זה בעצם מכל גלוי, זאת נקודת כשל מאוד רצינית.

מדוע היא נקודת הכשל? משום שכל המכלים שהיו אמורים או שיהיו בשפד"ן, יהיו טמונים, והמקום שפותחים וסוגרים את הברזים בידי אדם זו נקודת הכשל. לכן, משם נמדדים המרחקים.

מכליות כאלה שמסתובבות על הכביש אלה המכליות הכי מסוכנות, הן נסגרות ונפתחות. אישית, כשאני מסתובבת היום ונוסעת בכבישים, יש מכלית גז – ואני יודעת שאולי משהו דולף- אני מפחדת אז אי אפשר להתעלם מהעניין של המכליות האלה.

מה קורה, כיצד מודדים את המרחקים מחוות גז טמונה – לא חוות גז כפי שהיתה בפי גלילות? מנקודת הכשל – המכלית, והיכן שפותחים וסוגרים ומשם עושים את המרחקים. המרחקים נבדקו עד הסוף – גם ביטחונית, גם בטיחותית.

יש כאן איזשהו קונפליקט בין שתי מערכות. יש מערכת תכנונית שעשתה את עבודתה עד הסוף בצורה הכי מסודרת, ויש מצד אחד מערכת חברתית שבאה ואומרת: התדמית שלי מתקלקלת, וזה לא נכון, אבל מישהו החליט לעלות על העניין החברתי הזה.
בנימין בן-אליעזר
- - -
ירדנה פלאוט
אם והיה – ואני מאוד מאוד מכבדת את ראש העיר הזה, והוא יודע – אם והיה והיינו מקשיבים כאן לוועדה הזאת ומחליטים שאנחנו לא מעבירים צינורות בארץ, רבותי – אנחנו מעבירים היום צינורות של גז טבעי בכל הארץ – עם תחנות גז עיליות ועם מערכת ימית מאוד מאוד מורכבת שתעשה רק טוב למדינת ישראל, כך שלבוא להגיד שכל הצנרת הזאת היא מסוכנת, אז יש מישהו אחר שמהלך כאן אימים על המדינה הזאת.

אף אחד כנראה לא רוצה. בזמנו, כשהתחילו לתכנן את זה, לקחו את השפד"ן כמקום שיש שם כבר מתקן תשתית ואנחנו עושים איחוד ושילוב תשתיות, וליד זה שמו את המתקן הזה. יש ליד זה את כל המתקנים הצבאיים לאורך החוף, שמתקרבים. כל האזור הזה הוא אזור תשתיתי, ובגלל זה מצאו את המקום הזה, והמרחקים הם נכונים.

המשרד עומד מאחורי התוכנית הזאת. בתוכנית הזאת מבחינה תכנונית המועצה הארצית עשתה אתנו, עם משרד הפנים, עם המשרד לאיכות הסביבה, עבודה מצוינת, ויבואו הפוליטיקאים ויחליטו את החלטתם, אבל לבוא ולתקוף – וכל הנתונים שנאמרו כאן, לצערי, הם לא נתונים מדויקים.

מילה על יסודות. אנחנו עבדנו על יסודות, אנחנו קידמנו את יסודות. יסודות נפל מכל מיני סיבות שלא קשורות במערכת התכנונית והכספית.
מ"מ היו"ר חמי דורון
את רוצה שאגיד לך מדוע היא נפלה? בגלל אינטרסים כלכליים היא נפלה. כי אף אחד לא רצה לעשות מצבור של 100,000 טון.
ירדנה פלאוט
מה פתאום 100,000 טון. מי רוצה בכלל 100,000 טון?
מ"מ היו"ר חמי דורון
בצורה כזאת אפשר היה לסיים את כל הבעיה.
ירדנה פלאוט
והגישות היו קשות מאוד.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תיכף אנחנו נדבר גם על הגישות, כפי שאת אומרת. אני רק רוצה לשאול אותך האם את מכירה את כביש 4311.
ירדנה פלאוט
מכירה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
הכביש הקטן, הפיצפון הזה – דרכו אמורות המכליות לעבור לפחות חודש אחד בשנה. זה חודש שאתם מציגים – המועצה הארצית לתכנון ובניה מציגה בספר שלה, שלפחות חודש אחד בשנה לא יהיה מצב שבו תהיה הזרמה בצינור – יש עבודות תשתית ותחזוקה ואחזקה – ולכן חודש אחד בשנה יסעו כולם מכביש 4311.

ברגע שיורדים מצומת עין הקורא לתוך כביש 4311, אנחנו נמצאים בשטח שהוא פצצת זמן. פה לא תיפגע רק שכונת קריית פרס נובל או גן שורק. פה חצי ראשון לציון תלך אם יהיה פיצוץ עם מספר המכליות. אז אנא, לא למכור לנו בלופים, אנחנו עשינו גם כן שיעורי בית.
ירדנה פלאוט
זה לא בלופים. אני אתן לך דוגמה את מפרץ חיפה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
סליחה, אם עשו פעם משהו רע האם זה אומר שצריך להמשיך ולעשות רע? אנחנו רוצים להיטיב. אנחנו רוצים ליצור מצבים שבהם ניתן לשנות את הדברים.

האם את מכירה את פארק האגמים שעיריית ראשון פיתחה?
ירדנה פלאוט
כן.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אז איך את אומרת שאין שם כלום חוץ מתשתיות, כשמדובר על 4.5 אלף דונם פארק?
ירדנה פלאוט
אני לא אומרת שאין שם כלום. אני אומרת שהם נמצאים במרחק הנכון.
מ"מ היו"ר חמי דורון
איזה מרחק נכון? כמה? 200 מטר? 300 מטר? אפילו לפי שיטתכם, במרחק של הטווח, הרי מה כתבו לשר הפנים? שירטטו לו שטווח הסיכון הוא כ- 300 מטר. מפתיע, כי כשמדברים על פי גלילות אז מדברים על ארבעה קילומטר טווח סיכון, אני יכול להראות לך את המפה. מאוד מעניין.
ירדנה פלאוט
לא טמון.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כל ההטמנה הזאת היא בדיחה. אתם לא טומנים את זה, זו לא הטמנה תת-קרקעית ממש, אלא זו הטמנה עם סוללות.
ירדנה פלאוט
לא יאומן...
מ"מ היו"ר חמי דורון
זה לא יאומן, אבל זה המצב. זאת בדיוק התוכנית.
ספי ריבלין
למה לא טומנים בגלילות? שיטמנו בגלילות.
ירדנה פלאוט
זאת החלטת ממשלה.
קריאות
· - -
ירדנה פלאוט
אי אפשר, אין את המרחקים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
גב' פלאוט, יש הכל.
ירדנה פלאוט
אני מציעה שתשמעו את הנציג של איכות הסביבה.
אפרים שליין
אני חושב שצריך בכנסת נציב להגנת הפקידות.
מ"מ היו"ר חמי דורון
הבעיה היא רק בוועדת הפנים. הפקידים בוועדת הפנים מתלוננים שאני בעצם תוקף אותם יותר מדי, אבל מה לעשות חבר'ה, אתם לא מבצעים את העבודה שלכם לפי ראות עיני.
יחזקאל לביא
אנחנו צריכים לבצע לפי ראות הממונים עלינו.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני לא בטוח שזה לפי ראות השר. אני רואה הרבה פעמים שהשר אומר כך, והפקידות עושה אחרת.
אפרים שליין
אני מלווה את הנושא של גפ"מ והטמנת גפ"מ כבר 12 שנה ואני רוצה להאיר את עיני הוועדה שבמקביל לנושא של ראשון לציון יש טיפול באתר קצא"א. עלה פה עניין של חוסר או לא חוסר – כרגע הבקשה שם להגדיל את זה ל- 10,000 טון – אני לא יודע אם מחר לא יהיה דיון מטעם אנשי אשקלון, וגם בקרית אתא יש עניין של הטמנה במקום של קרית אתא. זו היתה ההחלטה המקצועית האחרונה של המועצה הארצית לתכנון ובניה, כך שההתמודדות עם זה היא לא רק בנושא של ראשון לציון.

אני רוצה להגיד לכם שהעקביות היחידה שקיימת זה לבדוק כל הזמן את הצד המקצועי של הבטיחות לעניין ההטמנה. אם ראיתם מפות לפני תריסר שנים שלקחו טווחים מאוד מאוד גדולים, זה יכול להיות בגלל שהתחילו להתמודד עם זה או שהיתה זוית ראיה בעיניים של פי גלילות- של מכלים שהם כדוריים, מכלים שהם יכולים לעוף, הם לא מכלים מוטמנים. בינתיים יש לנו כבר בקצא"א מכלים מוטמנים באותה שיטה שרוצים להטמין בראשון לציון, ובהטמנה הכוונה שלא יהיה חלל מתחת למכל כדי שלא יוכל לעוף, לא בהכרח הוא צריך להיות קבור.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אתה מתכוון לשים את הדברים על השולחן? אתה מתכוון להקמת סוללה שמגיעה בערך לרבע או לשליש מגובה המכל.
אפרים שליין
לא. זה יכול להיות גם קיר בטון שמכסה. אפשר לנסוע לקצא"א ולראות. זה העניין של ההטמנה מבחינה מקצועית.
ירדנה פלאוט
גםבחוץ-לארץ כך עושים.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בחוץ-לארץ עושים מאגרים תת-קרקעיים.
אפרים שליין
הבחינה של אתר ראשון לציון ואתר הגפ"מ בשפד"ן התבצעה לאורך כל השנים האלה על- ידי כל אנשי המקצוע של המשרד לאיכות הסביבה, ובין היתר הנושא הזה של המכליות שעלה פה שאולי 30 יום בשנה – אם יהיה איזשהו כשל – 30 מכליות, זו בדיוק היתה אחת החוליות בתהליך הבדיקה כי בתחילה הוצגו חמש מכליות. האיש של איכות הסביבה, שמשון רוט, הוא זה שהעלה שלא יכול להיות שחמש מכליות יחליפו את צינור הגפ"מ.

ההתעקשות של הצינור גפ"מ שיוביל מבית הזיקוק עד לאתר השפד"ן כדי שלא תהיה תנועה של מכליות זה חלק מאותה עבודה מקצועית להעלות את רמת הבטיחות מהאתר.
דב צור
מי קבע את החמש? אותם מומחים שאחר כך הסכימו ל- 30? קבעתם חמש, ושכנעתם אותם אחר כך ל- 30. פי 6.
אפרים שליין
זה בדיוק מה שאני בא להגיד – שלאורך כל הדרך היתה פה עבודה והתמודדות אני חושב המקצועית ביותר עם הסוגיה – גם ביחס לייעודי הקרקע וגם ביחס לשימושי קרקע. עם כל הכבוד לתושבי ראשון לציון, האוכלוסיה הקרובה ביותר היא האוכלוסיה שנוסעת בכביש 4 – מעבר לכך זה גם האוכלוסיה בגן שורק, אבל קודם כל ביום-יום, הקרובה ביותר זו האוכלוסיה שנוסעת.
מ"מ היו"ר חמי דורון
תודה שאתה מזכיר לי. בסקירה שלי שכחתי את הקרבה המסוכנת לעורק התחבורה הראשי שהולך מדרום לצפון בישראל.
אפרים שליין
כל זה נלקח בחשבון בתהליך העבודה. יתרה מכך – ממשלת ישראל כבר החליטה פעם אחת – אני לא זוכר כרגע מי היה ראש הממשלה – היתה החלטת ממשלה לאשר את תמ"א 32.
קריאה
זה היה עם חיים רמון, אם אינני טועה.
אפרים שליין
הממשלה אישרה את זה והממשלה צמצמה את הנפח. אם בתחילה המשק הלאומי – שאנחנו לא אחראים עליו – כיוון ל- 12,000 טון בראשון לציון, כולל אספקה לרשות הפלסטינית, בסוף, החלטת הממשלה היתה בסביבות 2,500 טון, במקרה חריג 3,000 טון.
ירדנה פלאוט
2,500 עד 3,000 טון.
אפרים שליין
שכביכול היה ניתן להיכנס בנעלי הסקר סיכונים ל- 12,000 טון ולהגיד: 2,500 טון זה בסדר.

ולא. באנו ודרשנו ונערך סקר סיכונים מעודכן שלקח בחשבון את כל הנושא הסיסמולוגי מפני שהנושא הסיסמולוגי קפץ כמה מדרגות במדינת ישראל בעשור האחרון, ורק לאחר שכל העניין הזה נבדק עדיין נמצא שבפרמטרים של סיכונים, האתר הזה – ניתן להקים אותו.
ספי ריבלין
מילה בקשר לחיים רמון דווקא, וכן לסקר שנקרא תסקיר השפעה של הסביבה – שכנראה אתם עשיתם אותו.
אפרים שליין
לא. אנחנו בדקנו.
ספי ריבלין
אבל קיבלתם אותו. חיים רמון אומר כאן בפירוש - כשאתם אמרתם שההעדפה זה ראשון לציון - שההעדפה היא אשדוד. הוא כותב מכתב לראש עיריית אשדוד, מר צבי צינקר, בשנת 2000 והוא כותב שמדובר בחלופה הטובה ביותר אשר נשקלה בעבר, נחשבת כמועדפת ביותר על כל הגורמים. דווקא אשדוד, ולא צריך לעשות את בלון הגז – שאתם מכנים אותו צינור גז – לאורך 16 קילומטר.

כאן נאמר שבגלל שיש בסיס דלק צבאי - - -
מ"מ היו"ר חמי דורון
שפונה.
ספי ריבלין
בזמנו לא פונה. למה צריך לעשות צינור גז של 16 קילומטר לאורך כביש 4? אתם טוענים שהוא כן מסוכן, או לא מסוכן. ראש העיר אומר שהגז הוא כבד ויכול להגיע לכביש, וחס וחלילה יכול לקרות אסון.

למה שלא תהיה החלופה הזאת?
ירדנה פלאוט
אבל כתוב בהמשך. ישבנו ועשינו עבודה ענקית. בדקו את החלופה, וזה ירד.
מ"מ היו"ר חמי דורון
הסתבר שבאשדוד עשויה להיות התנגדות אלימה, ולכן הוחלט לא להתעסק עם זה.
ירדנה פלאוט
לא נכון.
רועי בר
גם בראשון לציון יכולה להיות התנגדות אלימה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אני מקווה שלא נגיע לזה.
ספי ריבלין
דבר נוסף – דובר על כביש 4311. כאשר דיברו על העברת המכליות, לא דיברו על כך שהיום קיימת שם תחנת רכבת בכביש עצמו – היכן שצריכות לעבור 30 המכליות שבוע בשנה, שעה בשנה, חצי יום בשנה. מי קובע מתי יהיה האסון, חס וחלילה, ואני רק שואל את אנשי הוועדה המכובדת האם הם יהיו מוכנים להיות אלה שיחתמו שהם נתנו את ההוראה בוועדת החקירה הבאה כי אני אומר שמה שיש לנו כאן זו פצצה מתקתקת. פצצה מתקתקת, לפי לשון הצבא, מנטרלים לפני שהיא מגיעה למקום ולא אחרי.
מ"מ היו"ר חמי דורון
עו"ד רועי בר, היועץ המשפטי של עיריית ראשון לציון, בבקשה.
רועי בר
אני מבקש להאיר דברים שבעיני הם לא מתקבלים על הדעת. ראשית, כאשר מערכת התכנון החלה לטפל בנושא של אתר פי גלילות, ראשון לציון נגמרה בכביש 4. אותה מועצה ארצית שדנה היום באישור תמ"א 32ב', היא זו שאישרה בסביבות 28,000 יחידות דיור על קרקע מדינה מכביש 4 ועד לנתיבי איילון.

הדבר השני שלא מתקבל על הדעת שאותם תושבים של רמת אביב ג' הגיעו אל פי גלילות כאל דבר נתון, הם ידעו בדיוק לאן הם באים. כאן אנחנו מדברים על מצב הפוך – מדינת ישראל לקחה שטח של 12,000 דונם, תכננה אותו לשכונות מגורים, שיווקה אותו מ- 1990 להיום בכמה מיליארדי דולרים, ועכשיו מביאה לאותם תושבים את פי גלילות אליהם הביתה. כלומר, אם מסתכלים על ההגינות הבסיסית, מי שקנה דירה ברמת אביב ג' – ידע בדיוק לאן הוא מגיע; מי שקנה דירה בפרס נובל או בנוה דקלים – לא ידע לאן הוא מגיע, הביאו את זה אליו היום אחרי שהמדינה – אותה מדינה – שלחה אותו לגור שם.

דבר נוסף שלא מתקבל על הדעת בעיני – תושבים מהשכונות הללו התאגדו ועתרו לבג"ץ, והעירייה הצטרפה אליהם. בדיון בבג"ץ, שאוחד אגב עם הדיון על פי גלילות, אמר ההרכב שלא מתקבל על דעתם שיעבירו בעיה שהיא פצצה מתקתקת אחת מיישוב עירוני אחד ליישוב עירוני אחר. בית המשפט העליון הורה למועצה הארצית לשוב ולדון בכל הנושא, ומכיוון שאנחנו מכירים את התרגילים שהמיקום כבר נקבע בתוכנית הראשית, עכשיו זה תכנון מפורט, הורתה למועצה הארצית לשקול מחדש את עצם המיקום בראשון לציון, והפרקליטות הסכימה לכך – לא באהבה גדולה, אבל בלחץ של שופטי בג"ץ כי הם לא אמרו שייצא צו על תנאי והנושא יידון מראשיתו.

כשהגענו לדיון במועצה הארצית, מסתבר שאתה מדבר אל המנורה – דבר לפרוטוקול ולך הביתה. אף אחד לא התכוון לא לדון בנושא הזה, לא לשמוע את מה שיש לעיריית ראשון לציון או לתושבים להגיד. עשו דיון למען הפרוטוקול כי ניתנה הוראה של בג"ץ.

בעיני, ככה לא מתנהגת מדינה. לפחות עיריית ראשון לציון – כשמצהירה משהו בבג"ץ- אחר כך גם הולכת ומקיימת אותו.
מ"מ היו"ר חמי דורון
מר צבי מילשטיין, מנהל אגף איכות הסביבה בעיריית ראשון לציון. אתה אחרון הדוברים, ואנחנו ננסח את הצעת ההחלטה שפחות או יותר הגענו לגביה להסכמה.
צבי מילשטיין
אני מבקש להתייחס לשני נושאים. מדובר על מפעל אחר שמזיק לא פחות, וזה השפד"ן. כל יום הוא קולט 350,000 קוב של שפכים מזהמים. במקרה שיהיה אסון במקום – כל מרכז הבקרה שנמצא במרחק 300-330 מטר סך הכל מהחווה ייהרס, כל השפכים שיזרמו שם באופן חופשי – יזהמו את מי התהום, יזהמו את הסביבה, יגיעו לים, ודבר זה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך. בכל הפגישות ובכל מקום ביקשתי להדגיש את זה.

דבר נוסף – בתסקיר השפעה על הסביבה שהוכן עבור הפרויקט הזה כתוב: אוכלוסיה ומוקדי תעסוקה. מוקדי תעסוקה במוסדות מצויים רק בשוליים של רדיוס חמישה קילומטר ויותר. כשאנחנו מסתכלים על אזור התעשיה החדש מעוין שורק, מדובר על מרחק של 800-900 מטר. יהיו שם מועסקים כ- 25,000 איש מראשון לציון ומכל הסביבה, ומלבד זאת אלפי אנשים שיבואו למרכז הבילוי שיהיה באזור האגמים, באזור האיצטדיון – סופרלנד.

את כל זה ביקשתי לקחת בחשבון, ומשום-מה אנחנו ממשיכים לדוש על אותו מפעל שצריך לקום, שאין בו שום צורך. תודה.
מ"מ היו"ר חמי דורון
הצעת ההחלטה שניסחנו היא כדלקמן: ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת קוראת לממשלה לדחות באופן מיידי את אישורה של תוכנית מתאר ארצית חלקית תמ"א 32ב', אתר גפ"מ מרכזי באזור המרכז.

דחייה זאת תהיה עד לבדיקת הנושא מחדש על ידי צוות מקצועי אשר יבדוק את תוכנית השפד"ן ואתרים חלופיים באמצעים אחרים כמו הטמנה מתחת לקרקע, כמקובל בעולם.
בנימין בן-אליעזר
אולי כדאי להוסיף: עקב המשתנים שקרו בינתיים – אם יהיה צורך בכלל במתקן.
מ"מ היו"ר חמי דורון
בסדר, מנהלת הוועדה תוסיף. הרכב הוועדה יהיה כדלקמן – המומלץ מבחינתנו: נציג למשרד הביטחון, נציג למשרד הבריאות, נציג למשרד לאיכות הסביבה, נציג למשרד התשתיות, נציג למשרד ראש הממשלה, נציג למשרד התחבורה ונציג משרד הפנים שגם יהיה יושב-ראש הוועדה.

האם זה מקובל?
יחזקאל לביא
לא - - -
רועי בר
מה עם נציג לרשות המקומית?
מ"מ היו"ר חמי דורון
לא, זו ועדת ממשלה.
דב צור
האם אפשר שבוועדה כזאת תהיה נציגות גם לעיר הנפגעת?
קריאה
כמשקיף.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אנחנו נמליץ על נציג של הרשות המקומית שיהיה כמשקיף.
בנימין בן-אליעזר
אני הייתי עושה שלוש רשויות: של בת ים, של חולון ושל ראשון לציון.
מ"מ היו"ר חמי דורון
אדרבה.
גבי גולן
אדוני היושב-ראש, אתה יכול לבקש הכל. אני כבר אומר שמשפטית יש בעיה לצרף נציג.
מ"מ היו"ר חמי דורון
כמשקיף? אין בעיה.
קריאה
יש לי הצעה - נציג השלטון המקומי.
מ"מ היו"ר חמי דורון
לא נציג השלטון המקומי. אני מכיר את הניסוחים האלה. נציג העירייה הנפגעת.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים