ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/08/2004

פרוטוקול

 
א' - תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון) התשס"ד-2004

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
03.08.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 239
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ט"ז באב התשס"ד (03.08.2004), בשעה 09:15
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון) התשס"ד-2004 -
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום -היו"ר
מוזמנים
עו"ד בתיה ארטמן -יועצת משפטית, משרד הרווחה
יעקב עמר -משרד הרווחה
הרן לבאות -רפרנט ביטוח לאומי-אגף תקציבים, משרד האוצר
חזקיה ישראל -התאחדות התעשיינים
עו"ד איילת נוי-ריינהורן -הסוכנות היהודית
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
מיטל בר-שלום
















תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון) התשס"ד-2004 -
היו”ר שאול יהלום
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. הנושא שלנו היום הוא תקנות הביטוח הלאומי. בתיה, תציגי בפנינו את הנושא.
בתיה ארטמן
ההצעה שמונחת לפניכם זו הצעה להכנת תקנות של מועצת המוסד. מאחר והתקנות הקודמות הן תקנות עתיקות יומין וחלו שינויים הן בהגדרות התפקידים והן באחריות שחלה על המוסד לביטוח הלאומי, השר חשב שהגיע הזמן לשנות את ההרכב.

השינוי בהרכב הוא לא דרמטי, אלא עושה את השינויים המתחייבים. התיקון הראשון מתקן את תקנה 1 לתקנות הביטוח הלאומי, וקובע שבמועצת המוסד יבואו 52 חברים במקום 50 חברים, לפי הפירוט שאני אביא בהמשך.

בתקנה 2 לתקנות העיקריות חל שינוי בהגדרות התפקידים ובנציגות שיש למשרדי הממשלה במועצה. בתקנות הקיימות משרד העבודה היה המשרד שאחראי על המוסד לביטוח הלאומי ולכן היו לו שם שני נציגים. למשרד התמ"ת היה נציג אחד. אנחנו עשינו מעין מהפך כי למשרד הרווחה, או משרד הסעד כהגדרתו בתקנות היה רק נציג אחד. אנחנו עושים החלפה, כך שלמשרד העבודה יהיה נציג אחד ולמשרד הרווחה יהיו שני נציגים. היות ולמשרד המסחר והתעשייה היה נציג, הוספנו גם נציג של התמ"ת, כך שלמשרד הרווחה יש שני נציגים, למשרד התמ"ת יש שני נציגים, למשרד האוצר יש נציג אחד, למשרד הבריאות יש נציג אחד, למשרד הקליטה יש נציג אחד. החלפנו בין נציג משרד הדואר שהוא כבר לא קיים והוא באחריות של שר התמ"ת, לנציג משרד החינוך, כי חשבנו שמשרד החינוך הוא יותר רלוונטי לעניין של ההרכב.


בפסקה 6 של הרכב המועצה, חשבנו שבמקום שיהיו נציגים רק לשני ארגוני נשים, יהיה גם נציג לארגון השלישי הגדול. בנוסף, הוספנו נציג של ארגון וולונטרי בתחום הרווחה, כי חשבנו שהיום לארגונים הוולונטריים בתחום הרווחה, שנכנסו לפעילות אינטנסיבית בתחום של תמיכה באנשים שהם חסרי אמצעי מחייה, יש מקום כנציגים ראויים.

התיקונים בתקנה 3 ותקנה 4 הם תיקונים טכניים. במקום שר העבודה יבוא שר הרווחה, ובתקנה 4, אנחנו מחליפים את המילים, "חבר בבית הדין לביטוח הלאומי" שלא קיים יותר, למונח משפטי מתאים יותר, "התמנה לשופט בבית הדין לעבודה".
היו”ר שאול יהלום
האם את יודעת שהיה הסכם ביני לבין השר על הוספה של 3 נציגים עם מוגבלות?
בתיה ארטמן
אני יודעת שסוכם על 3 נציגים.
היו”ר שאול יהלום
אז נוסיף 4 נציגים. האם אתם גם מסכימים לזה?
בתיה ארטמן
מבחינתנו אין בעיה.
יעקב עמר
דובר על 3 נציגים.
היו”ר שאול יהלום
מה אכפת לך שיהיו 4 נציגים? ההצעה שלנו על דעת השר היא, שתהיה תוספת אחרי פסקה (9) שתאמר, "4 נציגי אנשים עם מוגבלות, או נציגי ארגונים המייצגים אנשים עם מוגבלות. נציגי האנשים עם מוגבלות או נציגי ארגונים המייצגים עם אנשים עם מוגבלות יתמנו על ידי שר הרווחה, לפי המלצת ארגונים של אנשים עם מוגבלות שלדעת השר נוגעים בדבר, ולאחר התייעצות עם הנציבות, כמשמעותה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ובלבד שמחציתה לפחות יהיו אנשים עם מוגבלות". זאת אמרת, ששניים מתוך 4 נציגים חייבים להיות בעלי מוגבלות.
ג’ודי וסרמן
אנחנו מדברים על 4 נציגי ארגונים שמייצגים אנשים עם מוגבלות.
היו”ר שאול יהלום
מתוכם לפחות שניים יהיו מוגבלים.
ג’ודי וסרמן
אבל כולם יהיו נציגי ארגונים.
היו”ר שאול יהלום
אם ארגון "בזכות" רוצה לשלוח את היועץ המשפטי שלו כנציג, זה בסדר, כל עוד שזה לא יותר משניים.
ג’ודי וסרמן
גם השניים שהם בעלי מוגבלות מייצגים ארגונים.
היו”ר שאול יהלום
נכון. השר לא יכול לבחור סתם אנשים ברחוב.
חזקיה ישראל
הרעיון של הוספת נציגים מארגוני אנשים עם מוגבלות, הוא בהחלט ראוי. יש לי הערות לגבי שני הנציגים האחרים שהוספו, נציג ארגון נשים ונציג ארגון וולונטרי. אין לי התנגדות לצד המהותי של הוספת עוד ארגון נשים, אבל אני חושב שצריך לעשות את זה במסגרת המומחים שהשר יכול למנות. לשר יש אפשרות למנות 6 מומחים. אף אחד לא מונע מהשר למנות מתוך המומחים את מי שהוא רוצה. לכן, אפשר להקטין את מספר המומחים בשניים, ואז יוכלו להוסיף את נציג ארגון הנשים השלישי ונציג ארגון וולונטרי וכך יישמר האיזון.
היו”ר שאול יהלום
השר ממנה 6 מומחים, אבל ששת המומחים האלה לא חייבים להיות בעלי אינטרסים. ברגע שמדובר בנציגי ארגוני נשים, מדובר בבעלי אינטרסים הקשורים לדמי לידה וכו'. אם שר הוא בסדר, הוא יכול למנות 6 מומחים ללא שום קשר לארגונים. הנציגים האחרים הם בעלי אינטרסים. גם מה שאני הצעתי, להוסיף 4 נציגי אנשים עם מוגבלות, זו הצעה להוספה של נציגים בעלי אינטרס. השאלה היא, כמה נציגים אובייקטיבים יהיו מתוך 56 הנציגים.

אם השר בסדר הוא ימנה את פרופסור דורון. אני לא רוצה להוריד מהצד האובייקטיבי המקצועי. אתה מבקש שנוריד מהצד האובייקטיבי המקצועי, ושנוסיף לצד האינטרסנטי. אם היית מציע להוסיף עוד שני מומחים, היה בזה משהו.

אני לא מכיר אף אחד מהמומחים הקיימים היום, אריאל שמש, מאיר דקל, ד"ר יעקב קופרמן, רינה עמרן, ד"ר מיכאל בנקון ורוני צריפי. אני לא יודע אם השר ישאיר את אותם אנשים או יחליפם. בכל מקרה, אני מצפה מהשר שבין המומחים האלה יהיו אנשים שאין להם שום אינטרס, אנשים שמסתכלים על העניין מבחוץ, כך שבמקרה של ויכוח יהיה להם שיקול דעת אמיתי, צודק ומקצועי.

אתה מציע להוריד שני נציגים כאלה ולהוסיף נציג ארגון נשים שהוא אינטרסנטי ונציג ארגון רווחה שהוא אינטרסנטי, ואני אומר חס וחלילה.
חזקיה ישראל
יש לי הערה נוספת, לגבי נציג ארגון וולונטרי בתום הרווחה לפי החלטת השר. הניסוח הוא פרובלמטי. מה זה לפי החלטת השר? יש ארגונים וולונטריים קיימים. אתם אומרים השר הוא זה שיחליט איזה מבין הארגונים יהיה. על בסיס מה יחליט השר שדווקא יהיה נציג מארגון א' ולא מארגון ב'? אני חושב שצריך למצוא מנגנון שלפיו יגידו איזה ארגון ייבחר, כדי שזה לא יעשה רק לפי החלטה אישית, כפי שהיה במגזר השלישי.
היו”ר שאול יהלום
מאחר ויש אלפי ארגונים וולונטריים במדינת ישראל, אין שום מנגנון שיכול למיין אדם אחד מבין אלפים.
חזקיה ישראל
אז לפי מה מחליטים?
היו”ר שאול יהלום
אם הייתי שר והייתי רואה שהארץ רועשת וגועשת על העניין של ההזנה ובתי תמחוי, הייתי לוקח אדם שעוסק בזה. כאן מדובר שהר יפנה לארגון ויבקש נציג. הארגון ימליץ על הנציג. יכול להיות שהנושא הבוער הה שביתת הנכים, אז ייבחר נציג מארגון וולונטרי אחר. ייתכן גם שמחר כל תנועות הנוער ירתמו לטובת האדם החלש מקבל קצבת הזקנה, והשר יבחר נציג מתנועות הנוער. מאיזו תנועת נוער הוא יבחר נציג? בזה אני סומך על השר.
חזקיה ישראל
אבל בשביל זה קיים המנגנון של המומחים.
היו”ר שאול יהלום
ההצעה שלך היתה יכולה להיות מאוד רצינית אם היא היתה נותנת לנו כיוון, אבל מאחר ומדובר פה באלפי ארגונים, אני לא רואה כאן איזה מנגנון שיכול לבחור נציג. לגבי המגזר השלישי, יש כאלה שמתנגדים וארגוני המתנדבים רוצים לפרוש מהמגזר השלישי.
חזקיה ישראל
אני התכוונתי להגיד שצריך למצוא איזו אמת מידה לפיה השר יחליט אם לקחת נציג מארגון א' או ב', אחרת אם הוא יחליט על נציג מארגון א', ארגון ב' יוכל להגיד לו שהוא רוצה להיות נציג.
בתיה ארטמן
הוא יתמודד עם זה.
חזקיה ישראל
מתמודדים לפני שמחוקקים. זו דעתי.
היו”ר שאול יהלום
אין ספק שזו דעתך ואתה תומך בה. אני רוצה לסכם את הישיבה. הכל התקבל. השינויים שאנחנו הוספנו בהסכמתכם ובהסכמת השר, הם השינויים הבאים: בתיקון תקנה 1, במקום 52 חברים, יבוא 56 חברים. תיקון תקנה 2, אחרי פסקה (9) יבוא, "(10) 4 נציגי ארגונים המייצגים אנשים עם מוגבלות". תיקון תקנה 3, אחרי סעיף קטן ג' יבוא, "נציגי הארגונים המייצגים אנשים עם מוגבלות יתמנו על ידי שר הרווחה, לפי המלצת ארגונים של אנשים עם מוגבלות, שלדעת השר נוגעים בדבר, ולאחר התייעצות עם הנציבות, כמשמעותה בחוק שוויון לאנשים עם מוגבלות, מתוכם 2 לפחות אנשים עם מוגבלות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:45

קוד המקור של הנתונים