ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/08/2004

חוק שירות התעסוקה (תיקון מס' 14), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
הצעת חוק שירות התעסוקה (תיקון מס' 14) (לשכות פרטיות)

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
02/08/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 238

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ט"ו באב התשס"ד (2 באוגוסט 2004), שעה 12:00
סדר-היום
הצעת חוק שירות התעסוקה (תיקון מס' 14) (לשכות פרטיות),
התשס"ד-2004.
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום - היו"ר
אריה אלדד
יגאל יאסינוב
מוזמנים
שי סומך - הלשכה המשפטית, משרד המשפטים
תמר בורנשטיין - משרד המשפטים
עדי ביתן - עו"ד, משרד הפנים
אירית וייסבלום - עו"ד, משרד הפנים
אלי פז - סמנכ"ל משרד התמ"ת
מיכאל אטלן - יועץ משפטי, משרד התמ"ת
אורית איטח - משרד התמ"ת
צביה לוין - מתמחה, משרד התמ"ת
נעמה בר-גד - איגוד לשכות המסחר
סיגל סודאי - עו"ד, איגוד לשכות המסחר
מיכאל שיפר - איגוד לשכות המסחר
יעקב פרידמן - איגוד לשכת פרטיות, איגוד לשכות המסחר
ריטה פרי-הר - חברת כ"א אורטל
נחום רחמים - חברת כ"א אורטל
שירה להט - יועצת משפטית למנפאוור
סיגל רוזן - מוקד סיוע לעובדים זרים
עמירם גיל - האגודה לזכויות האזרח
טל דגן - קו לעובד
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
קצרנית
חפציבה צנעני


הצעת חוק שירות התעסוקה (תיקון מס' 14) (לשכות פרטיות), התשס"ד-‏2004
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא הוא: הצעת חוק שרות התעסוקה (תיקון מס' 14) (לשכות פרטית), התשס"ד-2004. כזכור לכולם, מאחר ואנשי הממשלה טענו שיש כאן פרק מאד דחוף שרצוי לחוקקו ללא קשר לחוק הגדול והשמן שהיה מונח לפנינו, פיצלנו ומונח לפנינו הפרק שבו קיבלנו את אישור המליאה. למעשה, אנו מותרים לנסח את הפרק הזה. כפי שאני מבין, לגבי הפרק הזה, הוגש לנו גם נוסח ממשלתי לתיקונים עם כל מה שדובר, מה שהתחלנו לדבר בישיבה הקודמת. הוא מונח כאן לפנינו, וכתוב עליו מצד ימין "1/8/04".
ג'ודי וסרמן
הם גם הניחו טיוטת תקנות.
היו"ר שאול יהלום
הם גם הניחו טיוטת תקנות, שעליה כתוב: "תקנות שירות (סוגי תשלומים לקבלה ולגבייה מעובד זר).
ג'ודי וסרמן
זה לא לאישור.
היו"ר שאול יהלום
אנו רצינו לראות את התקנות.
ג'ודי וסרמן
רצינו לראות את מסגרת התשלומים המותרים.
היו"ר שאול יהלום
זה לעיונו של כל אחד.

מר שי סומך יציג את הנושא.
שי סומך
הנושא המרכזי, שבו עשינו את השינוי, קשור לאחריות הלשכה הפרטית על מה שעושה הלשכה הזרה, כלומר על כספים שמקבלת הלשכה הזרה ונשארים אצלה. כזכור, בנושא הזה הוחלט בדיון הקודם למחוק את המלים "מי מטעמה". לא רצינו להטיל אחריות ישירה על הלשכה הפרטית על כל מה שעושה הלשכה הזרה כלפי העובד הזר. היה רעיון שעלה, של עורכת-הדין וסרמן, שדיבר על חובת פיקוח. בסופו של דבר, ירדנו קצת מחובת הפיקוח, אבל בעצם מה שעשינו הוא שפרטנו את חובת הפיקוח לפרוטות; למעשה, הטלנו על הלשכה הפרטית הישראלית שלוש חובות שמבטאות את חובת הפיקוח. חובה ראשונה היא למסור מידע לעובד הזר על הסכומים שמותר לגבות ממנו בעיקר ומידע אחר שיקבע השר. דבר שני הוא שחייבנו את הלשכה הפרטית לכלול בהסכם שבינה לבין הלשכה הזרה סכום מסויים שהוא יהיה הסכום המכסימלי שהלשכה הזרה תוכל לגבות. הדבר השלישי הוא שאנו מציעים לחייב את הלשכה הפרטית לא להתקשר עם לשכה זרה כאשר הם יודעים שהלשכה הזרה מפרה את החוזה וגובה סכומים מעבר לסכום החוזי, בין אם זה סכום חוזי שנקבע בהסכם ביניהם ובין אם זה סכום חוזי שנקבע עם לשכה אחרת.

דבר נוסף שעשינו הוא, שדי הִקצַנו את הענישה הפלילית. זה לא אותו סעיף 31(א)(4) שזה כ-200 אלף שקל וחצי שנת מאסר במצב שבו הלשכה הפרטית גובה כספים בעצמה מהעובד הזר מעבר לסכומים המותרים, אלא אלה סכומים פחותים יותר של סעיף 61(א)(2) ו-26 אלף שקלים בשתי העבירות הראשונות שהזכרתי ו-68 אלף שקל בעבירה השלישית כאשר הלשכה הפרטית ממשיכה את ההתקשרות עם לשכה זרה שמפירה את החוזה. זה ההסדר.
דוברת
חובת ענישה בנושאים השונים.
שי סומך
זה מה שהיה כבר קודם. בזה אנו לא נוגעים.

דבר חשוב שכדאי לציין זה את המנגנון שאנו מציעים. אנו מציעים לקבוע סכום שהוא בערך סכום של 4,000 שקל, שהוא יהיה הסכום שאותו אפשר יהיה לגבות מהעובד הזר בין אם זו גבייה של הלשכה הפרטית ובין אם זו גבייה של הלשכה הזרה. כלומר, זהו סכום ההוצאות הכולל שאפשר לגבות מהעובד הזרה מהלשכות הפרטיות, הזרה והישראלית.
היו"ר שאול יהלום
קבעתם את זה בתקנות. זה ה-120%.
שי סומך
כן. זה שילוב בין החוק לתקנות.

הסכום הגלובלי הזה - לא רצינו להתערב בחופש הלשכה הישראלית לקבוע מי יגבה מה. לכן, בעצם, השארנו ללשכות הפרטיות לקבוע את היחסים. אפשר לקבוע ש-1,000 שקלים תגבה הלשכה הזרה ו-3,000 שקלים תגבה הלשכה הישראלית או להפך. זה יהיה איך שרוצים.

מה שעוד עשינו כאן הוא שלא קבענו שדווקא זה החזר הוצאות. אלה 4,000 שקלים, וזה יכול להיות רווח והוצאות. איננו רוצים להיכנס לתוך הסכום הזה ומה הוא כולל.

ואז, מה שקורה הוא שהלשכה הישראלית בהסכם בינה לבין הלשכה הזרה קובעת סכום, נניח 1,000 שקלים, שהוא הסכום המכסימלי שניתן לגבות.
היו"ר שאול יהלום
זה לא כולל הוצאות טיסה.
שי סומך
נכון. זה מה שהיה גם קודם. ואז, בעצם, הסכום שהלשכה הישראלית יכולה לגבות הוא 4,000 שקל פחות 1,000 שקל, כלומר 3,000 שקל. אני אומר זאת באופן כללי ההסדר שאנו מציעים, ואינני נכנס לפרטים.

דבר נוסף חשוב ואחרון, שאנו מציעים כאן, הוא החמרה מאד משמעותית על אותם 'מאכערים' - 'מאכערים' שפועלים ללא רשיון. בהצעת החוק המקורית הצענו את סעיף 61(א)(2) שזה 26 אלף שקל, ועכשיו אנו מציעים 200 אלף שקל לפי סעיף 61(א)(4) פלוס חצי שנת מאסר. אנו מקווים שבזה יהיה מענה לאותו חשש שהועלה בדיון הקודם.
היו"ר שאול יהלום
קודם, כדי שנבין, אני שואל את אלי פז ממשרד התמ"ת: האם אתם מסכימים? האם זה נעשה בשיתוף איתכם?
אלי פז
עם לחץ פיזי מתון.
דובר
לא. זה היה מתואם גם עם המשטרה.
היו"ר שאול יהלום
כלומר, לממשלה אין כאן משהו נגד באופן גלוי. כולה עם הנוסח הזה.

אחרי שראיתם את הנוסח בתקנות, האם יש למישהו מאורחינו, מבחינה עקרונית, איזה שהן הערות?
עמירם גיל
אני עמירם גיל, ואני מייצג את האגודה לזכויות האזרח. אני מודה לשי סומך על הסקירה. לדעתי, היא ממקדת גם את הנקודות העקרוניות שלנו בדברים הבאמת מהותיים.

יש שני דברים עקרוניים שהייתי מבקש להעלות כאן - דבר אחד קשור לנוסח החוק כפי שהובא, והדבר השני הוא לגבי התקנות - והם כמובן שזורים זה בזה. עצם הרעיון של גביית סכום גלובלי שהוא נטול זיקה להחזר הוצאות לא רק שהוא בעייתי ביותר, אלא במידה רבה כרוכה בו פגיעה אינהרנטית ומיידית בזכויות אדם בסיסיות לעובדים הזרים. זה עלול לתמרץ - ואנו אומרים זאת על סמך דברים שאנו כרגע רואים ולא על סמך פנטזיות או דמיונות - ניצול בוטה עד כדי עושק של עובדים זרים והשפעות שכולנו יודעים אותן לגבי שוק העבודה הישראלי: לגבי חוסר רצון להעסיק עובדים ישראלים, ולגבי מה שכבר בעצם עוגן בחוק שאותם תשלומים ייגבו גם מעובדים ישראלים. למעשה, הלשכה הפרטית מתייחסת גם לעובדים ישראלים. אפשר גם מהם מחר בבוקר להתחיל לגבות תשלומים כאלה.
נחום רחמים
הלשכה הישראלית לא מעסיקה- - -
היו"ר שאול יהלום
שאלה לשם הבנת הדברים - זה נושא לדיון בתקנות, וכשנגיע לתקנות נעסוק בזה. אתה תבוא ותגיד: "לא 120 מהשכר אלא 20% מהשכר". אנו רוצים לקבל מושג, אבל אתה יורד למושג. כשאנו מדברים במושג, אינני מבין איך תבוא לשם לשכה שתעסוק, תפרסם מודעות, תארגן ותחזיק אדם, ובסוף אני מניח שאם הכל יהיה הוגן והגון האדם יעבוד בין 500 ל-1,000 דולר לחודש. אלה הסכומים שאנו שומעים עליהם. לא מדובר פה על עושק או דברים כאלה. מדובר על סכומים שזה מה שמשלמים לעובדים זרים.
נחום רחמים
אין כבר 500 דולר. זה היה פעם לפני הרבה מאד שנים. היום, זה במינימום 1,000 דולר.
היו"ר שאול יהלום
יהיה עוד יותר טוב. כלומר, לאדם יהיו בין 500 ל-1,000 דולר, ואין 500 דולר. נניח, שזה 800 דולר עד 1,200 דולר. בואו ונמקד את העניין. מלבד כרטיס הטיסה, הלשכה המתווכת והמארגנת לוקחת ממנו, נניח, חודש עבודה - 800 דולר. זה מוגזם להגיד שזה עושק. אתה יכול להגיד שהסכום גבוה מדי ושאפשר להסתפק ב-3,524.02 שקלים. אבל, אחרי שמסדרים ובאים והוא קשור פה עם הלשכה הפרטית הישראלית, והוא מסדר לו עבודה ומשבץ אותו, והוא לא סתם מביא אותו, להגיד שזה עושק לקחת חודש ראשון של עבודה - כשודאי הוא יכול לשלם בתשלומים, ואינני עושה חישוב כרגע איך לסדר זאת - זה מאד מוגזם. אתה צריך גם לדייק.
עמירם גיל
אם כך, אנסה לחדד את הנקודה ולהשיב. הדיון הזה לא יכול להתקיים באיזה שהוא ספירה ניטרלית. הוא צריך להתקיים עם המושגים שאנו מכירים מהשטח.
היו"ר שאול יהלום
הייתי בתאילנד ופגשתי שם מתווך. תאמין לי, שאם הוא היה לוקח מעובד 4,000 שקל - ככה היינו משחררים אותו, בדקה. שם עבדו עשרות אנשים לגייס מכל העולם כספים, בגלל שהוא לקח פי כמה מכל עובד כדי לסדר לו עבודה.
עמירם גיל
אם יורשה לי, אני חושב שמה שהעלית היא אכן נקודה חשובה, וזו בדיוק הבעיה. יש פה נסיון לומר: "נכון, התופעה היום היא הרבה יותר נצלנית והרבה יותר עושקת. אז, מה אנו נעשה? אנו נעגן בחוק חלק ממה". כלומר, אנו נבוא ונגיד: "לא, אסור לכם לעשות את מה שאתם עושים היום. אבל, מותר לכם לעשות חלק ואת זה נאכוף עליכם". גישה כזו לא יכולה לעמוד, מכיון שהמציאות בשטח, כפי שהארגונים מכירים אותה, היא לא כזו אופטימית בלשון המעטה כמו שתוארה פה. יש פה עובדים זרים שלא משתכרים שכר חודשים על גבי חודשים. מיום שהגיעו לישראל הם הובאו לפה בשביל דמי התיווך, ולא הובאה להם עבודה בכלל.
דובר
יש לו מוצא אלטרנטיבי. מה זאת אומרת?
עמירם גיל
אני חושב שאי-אפשר להגיד "לא, זה עסק שונה".

דבר נוסף - הנקודה היא שיש פה דבר עקרוני, והעניין הזה של החזר הוצאות יכול לעמוד כל עוד מוכח מהי ההוצאה. העניין של סכום גלובלי צריך להיות, אם רוצים, על המעסיק. מי שמזמין את העבודה, מי שרוצה את השירות, הוא המעסיק, ולא העובד. וזאת, במיוחד כשאנו יודעים מי הם העובדים האלה. אלה במיוחד העובדים המוחלשים ביותר שהם אלה שמשלמים את הסכומים הגבוהים ביותר. על העלות להיות מושתת, במידה ובכלל הכנסת תמצא לנכון להשית אותה, על המעסיק ולא על העובד.
היו"ר שאול יהלום
יש כאן נקודה פורמלית ונקודה מעשית. אם לדבר על כך שיש כאן איזה שהוא שוק של עצה וביקוש, אז מה זה משנה לך? אם, נניח, לצורך העניין, היינו מטילים זאת על המעסיק - הוא יוריד זאת משכר העובד.
עמירם גיל
צריכה להיות אכיפה. חוק הגנת השכר קובע שהוא לא יכול לעשות זאת.
היו"ר שאול יהלום
אתה לא חייב לשלם לו יותר משכר מינימום. הוא ישלם לו שכר מינימום פחות הוצאות, ישלם לו 3,000 שקל לחודש, וגמרנו עם העניין.
עמירם גיל
הוא לא יכול.
היו"ר שאול יהלום
לכן, בדיוק הפוך.
עמירם גיל
חוק הגנת השכר אוסר זאת עליו. אדוני, הוא לא יכול לעשות דבר כזה. חוק הגנת השכר מונע ניכויים כאלה, כמו שאתה מתאר.
היו"ר שאול יהלום
האם שכר מינימום הוא יכול לשלם לו?! אומרים לך היום שהוא משלם לו 1,000 דולר.
אלי פז
הוא יכול לנכות 25% משכר מינימום. הוא יכול לעשות בדיוק את אותה מודולה שאתה הזכרת.
היו"ר שאול יהלום
ברור. אני אומר זאת.
נחום רחמים
רק כדי לסבר פה את האוזן לכולם, תדעו שאותו סכום שמדובר עליו כאן, כ-4,000 שקל, בקושי מכסה את ההוצאות סביב הבאת עובד לישראל ממזרח-אירופה, ואינני מדבר על סין. מדובר על הבאת עובד, הבדיקות הרפואיות שהוא עובר, הויזות וכיוצ"ב דברים. זה לא מכסה את ההוצאה, אין פה רווח. דיברו פה על חלוקת רווחים בין החברות למיניהן.
היו"ר שאול יהלום
מר רחמים, בסדר. אל תתלהב.
יעקב פרידמן
בנושא של "לא תתקשר לשכה פרטית", כלומר ישראלית, עם לשכה זרה שעברה על החוק, חייב להיות איזה שהוא מנגנון שיודיע על כך. אם חברת כוח-אדם X התקשרה עם "לוציה" ו"לוציה" עברה על החוק ואני היום לא עובד עם "לוציה" ואני מחר רוצה לעבוד עם "לוציה" אינני יודע אם היא עברה על החוק.
היו"ר שאול יהלום
אל תרחיב. זה חייב להיות מתוקן. צריכה להיות לשכה בתמ"ת שמודיעה לכל החברות אינפורמציה מי עבר על החוק ואסור להתקשר איתו.
דובר
הלשכה הזרה עברה על החוק - איזה חוק? על חוק ישראלי?
דוברת
הכוונה היא האם היא עבדה בניגוד להוראות.
דובר
כמו כן, האם היא תיקנה את דרכיה?
מיכאל אטלן
אם היא עברה על החוזה שלכם, איך אני יכול לדעת?
דוברת
זה כך, אם זו עבירה.
דובר
אבל, אתה קבעת פה.
מיכאל אטלן
איך אני יודע?
היו"ר שאול יהלום
לשכה זרה יכולה לשרת שתי לשכות פרטיות. אינך אומר שכאן הם צריכים להיות תאומים. אינך מחייב כאן אף לשכה זרה, אף לשכה פרטית, להודיע שיש בעיה עם החוזה. כלומר, מה שיקרה הוא שאני בעל לשכה פרטית ב' מתקשר עם לשכה זרה א', ואני כלל לא יודע שזה קרה. לכן, צריך למצוא כאן את המנגנון איך לשכה פרטית ישראלית שמחוייבת על-פי החוק מדווחת. מצידי, אם יש לך מפקח, אתה תבדוק. אבל, בוא ונחשוב על זה. כל גוף שידוע לו חייב לדווח, נניח, ל-X, והוא מודיע לכל הלשכות הפרטיות: "אל תתקשרו". אחרת, אין מנגנון.
מיכאל אטלן
אני יכול להגיע לתוצאה הזאת בצורה של הפעלת סמכויות מינהליות שלא בחוק. לעומת זאת, אם זה יהיה בחוק, כשאני מוגבל מזה שאני לא הודעתי למישהו על מישהו, זה סימן שיש לו הכשר. לכן, אינני מעוניין שזה יהיה בחוק. איך אפעל בלי הוראה בחוק? נניח שלאדון פז נודע, אגב טיפול בלשכה פלונית, או שלזיוה אגמי נודע אגב טיפול בלשכה פלונית, אודות לשכה זרה שעושה א', ב', ג' ו-ד', אלי פז או זיוה אגמי יכולים לשלוח מכתב לכל לשכה: "דע לך, שאתה מסתבך איתי. מדובר פה על הזנב שלך, אם אתה מתקשר עם החברה הזאת".
אלי פז
סליחה, אך יש לי בעיה פה עם החוק שלך.
מיכאל אטלן
יש את האפשרות לפעול על הרשיון של החברה שמתקשרת. היא נוטלת סיכון על הרשיון שלה.

לבוא ולעשות חובת דיווח על עבירות - זה קיים רק בעבירות מין נגד קטינים וכו'.
היו"ר שאול יהלום
זה יכול להיות גם פה, כשזה עבירות מין נגד קטינים. זה קצת דומה. אתה יודע, שמביאים נשים בכוח וכו'.

אינך יכול להטיל חובה פלילית ומי שעובר על סעיף 69(ח) הוא עובר עבירה פלילית.
מיכאל אטלן
זה גם פלילית, וזה קשור לשלילת רשיון.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אינך יכול להטיל עליו, אם לא נתת לו את הכלים.
מיכאל אטלן
זה - אם נודע לו. מה זאת אומרת? אם הוא מנהל משא ומתן עם החברה וכו' או עושה הסכם עם החברה הזרה, הוא יודע.
היו"ר שאול יהלום
אבל, אני מעוניין "להעניש" חברה כזו. אתן את הדוגמא שאמרנו שלהבדיל אלף אלפי הבדלות יש את האימוץ הבין-לאומי. אם מתברר שבאיזה שהוא מקום מישהו באימוץ הבין-לאומי לא נהג כשורה או אם בְּארץ יש איזו שהיא סוכנות כזו, אינני מעוניין שמחר חברות אימוץ, עמותות נוספות, יתקשרו לשם. לכן, אני מחייב את המפקחת במשרד הרווחה להודיע לכל העמותות: "רבותי, דעו לכם פועלת עמותה כך וכך".
מיכאל אטלן
האם לעשות זאת בחוק?
היו"ר שאול יהלום
למה לא? תשים זאת בתקנות. מה זה משנה? החוק יחייב לעשות תקנה על זה. אתה צריך להיות מנגנון שמפקח על החוק. מי השר הממונה על החוק?
דובר
משרד התמ"ת.
היו"ר שאול יהלום
אם כך, לגבי שר התמ"ת, חלק מהעניין שהוא מפקח על החוק זה לשכות זרות או לשכות פרטיות שעובדות נגד החוק. אצלו יש את מאגר כל הלשכות הפרטיות, ויכול להיות שגם משטרת ההגירה נטיל עליה חובה לדווח. כל הגורמים מדווחים, והוא אומר לכולם. לפעמים, אני קורא בעיתון על בלשים פרטיים, ושם כתוב: "משרד זה וזה היתלה את הרשיון של מוישה בן-יעקב". אני מבין שההוא עבר על תקנות או משהו כזה.
מיכאל אטלן
דוגמת האימוץ מפחידה אותי, מפני שאם אינני טועה, ואינני מומחה גדול בזה, באימוץ יש רשות אימוץ גם בארץ הזרה כלומר של הארץ הזרה. יש לי עם מי לדבר שם. יש לי ממי לקבל מידע.
היו"ר שאול יהלום
או כן או לא.
מיכאל אטלן
במדינה מסודרת יש רשות אימוץ. פה אין לי את הגורם הזר שאני יכול להיעזר בו.

אבל, אם לעומת זאת אני יודע על חברה ואלי פז מודיע על חברה ישראלית- - -
היו"ר שאול יהלום
לא. נטיל חובה. אנו מטילים חובה על כל הלשכות הפרטיות הישראליות לדווח לך על הפרת הסכם.
מיכאל אטלן
הבעיה היא מה יקרה אם הוא לא הודיע על חברה מסויימת או לא ידע על חברה. זה יוצר חזקה שמי שלא ברשימה השחורה הזאת הוא כשר. למה אני צריך את החזקה הזאת ואת ההכשר הזה, כשאם לעומת זאת אני יודע על חברה פוזיטיבית ואני מודיע בחוזר לכל בעלי הרשיון: "דעו לכם", אז הם לא יוכלו לטעון "לא ידעתי"? לכן, אני גם אוכל לתפוס אותם בעבירה.
היו"ר שאול יהלום
אינני מבין מה אתה אומר.
מיכאל אטלן
אינני רוצה להיות מחוייב לזה, כי אז אם אינני עושה זאת מפני שאני לא יודע ואמצעי הבקרה שלי מעוטים, אני נותן הכשר.
היו"ר שאול יהלום
אנו מעוניינים להבריא את השוק. לכן, אנו מטילים עליך חובה. האינך מבין זאת? במידה מסויימת חלק מהאכיפה זה אינפורמציה והוקעת הרעים.
אלי פז
בואו ונראה מה יכול להיות מועיל ומה - לא. ראשית, המועיל יכול להיות החובה על לשכה ישראלית לדווח לנו על כך שהיא נתקלה בחברה עבריינית או ספק עבריינית עם פרטי החברה--
היו"ר שאול יהלום
--כולל נטיל על משטרת ההגירה לדווח לכם.
אלי פז
שנית, אנו נהיה חייבים לרכז זאת לפי מדינות.

שלישית, לשכה שמבקשת להתקשר עם לשכה בחוץ תהיה רשאית לפנות אלינו ולשאול האם הלשכה שעמה היא מתכוונת להתקשר מופיעה ברשימה, ונקרא לה: הרשימה האפורה. אינני אומר "שחורה".
היו"ר שאול יהלום
רשימה אסורה.
אלי פז
היא גם לא אסורה מהטעם הפשוט: אנו נדווח שלשכת "צ'אן צ'ונג" בסין היו לְחברה - אנו ניתן את הפרטים - ליקי פרידמן בע"מ. היו בעיות איתה ויש חשד שפרידמן הציג בפנינו בדבר גביית עמלות מחברות וכו'. אנו נהיה מין מסלקה של העברת מידע. אני חושב שזה לא יהיה רציני. אנו עם המוח היהודי, ושער בנפשך שאדון פרידמן, שאתה מציג אותו- - -
היו"ר שאול יהלום
מה לא יהיה רציני?
אלי פז
לא יהיה רציני, אם אנו נגדיר זאת כרשימה שחורה. תאר לך שיש לו חשבון עם "צ'אן פז" בסין.
היו"ר שאול יהלום
האם עד מה שדיברת זה בסדר?
אלי פז
כן.
היו"ר שאול יהלום
לתת את האינפורמציה לזה - האם זה בסדר? זה מה שיכוּון בחוק. נקודה. זה מה שאמר אלי פז.
יעקב פרידמן
מכיון שנחום רחמים העלה לפני כן את הנושא של 120% משכר מינימום, היינו מבקשים שבתקנות יהיה 150% ולא 120%. אנו מוכנים לשבת עם הוועדה ולהראות את ההוצאות.
היו"ר שאול יהלום
כפי שאמרתי לאגודה לזכויות האזרח, כשיבואו התקנות אחרי קבלת החוק נדון בזה.
יעקב פרידמן
בנוסף, מקום הוצאות טיסה, הייתי מבקש שיהיה כתוב "הוצאות העברה", ואסביר למה אני מתכוון.
היו"ר שאול יהלום
גם זה בתקנות.
יעקב פרידמן
סליחה, טעיתי.
טל דגן
אני טל דגן מ"קו לעובד". בכל זאת, ברצוני לחזור לנושא העקרוני, כי עברו פה לפרטים, ואני חושבת שהנושא העקרוני נזנח. אם אפשר, הייתי רוצה להקדיש לו דקות ספורות ולהבהיר מה הבעיה שאנו רואים בגלגול שעברה הצעת החוק לאיפה שאנו נמצאים היום.

הצעת החוק, כפי שראינו אותה בדיון שעבר, אסרה ומטרתה היתה להחמיר על מי שלוקח כסף מעובדים זרים. היא אמרה, שהשר יוכל באישור הוועדה להתקין תקנות ולאפשר גביית סכומים כהוצאות לצורך החזר הוצאות שהוציאה הלשכה הפרטית כגון: כרטיס טיסה. כלומר, הסכום העיקרי של כרטיס טיסה - הרעיון היה שהחברה לא תצטרך לממן אותו אלא זה על חשבון העובד.

איפה אנו נמצאים היום? אנו נמצאים היום במדרון חלקלק. כרגע, הסכום לא נראה נורא נורא דרמטי, ואומרים: "עד 120% משכר המינימום, והוא יעמוד בזה". ראשית, אנו יודעים שכשמתחילים במדרון יודעים איפה מתחילים ולא יודעים איפה גומרים. שנית, הסכומים, שאנו יודעים שנגבים מעובדים זרים בחו"ל וגם היום בארץ, הם הרבה יותר גבוהים. הרבה מאד אנשים מתעשרים רק מהתיווך של הבאת עובדים לישראל אם זה בחו"ל או בארץ.

ההנחה שאם נגיד סכום מוגדר, די נמוך יחסית, רק 1,000 או 900 דולר, ובזה הם יסתפקו וכל היתר יישרו קו ולא יגבו יותר את הסכומים האלה - אני חושבת שזו הנחה נאיבית. הם ימשיכו לגבות. כמו שעמירם גיל אמר, הסכום הזה רק יהיה חוקי, ולא רק שהוא יקטין את הסכומים אלא הוא יתווסף - אם זה היה קודם 10,000 דולר, אלה ימשיכו לגבות ועכשיו זה רק יהיה 11,000 דולר.

כדוגמא אתן משהו שהיה בדיון בוועדה בעניין עובדים זרים ב-1/7. בדיון הזה אמר הנציג הסיני שנגבים סכומים מאד גבוהים בסין ו"מתוכם אנו מתירים לחברות לגבות סכום מסויים כדמי ניהול וגבול התקרה הוא בערך 3,000 עד 4,000 דולר". אני רק שואלת, והנה לנו התחלת הבעייתיות. אתם הגבלתם פה ואמרתם: "אלף דולר בערך הסך-הכל שמותר גם לחברה בחו"ל וגם לחברה בישראל". והנה, אני כבר מראה לכם שבסין מותר לחברות באישור הממשלה לגבות 3,000 דולר. אם כך, האם תתקינו בתקנות ותגידו: "רגע- - -"?
אלי פז
את קיבלת תשובה. לא יביאו מסין. חברת "אורטל", את רוצה לחיות? - תביאי ממקום שמאפשר לך לחיות במגבלה הזאת. נקודה.
היו"ר שאול יהלום
סין לא תתרגז אם הוא יגבה 1,000 דולר, אלא היא מאפשרת יותר. אבל, סין לא יבואו לאו"ם אם יתברר שזה כך.
נחום רחמים
לא יביאו מסין. אם נצטרך לגבות מהעובד 4,000 ואתה עובר על החוק, מי שרוצה לשמור על החוק לא יביא מסין. מה לעשות? לא יהיו עובדים סינים בישראל. אני אומר לךְ שזה יהיה טוב לישראל שלא יהיו סינים, ויהיה עוד יותר כשלא יהיו בכלל זרים בישראל.
היו"ר שאול יהלום
מר נחום רחמים, אינני מכיר אותך. מהי ההסטוריה שלך? האם אתה חבר מרכז של איזו שהיא מפלגה? אני רואה שאתה רוצה להיות חבר-כנסת. אתה ממש יכול להיות יושב-ראש ועדה. אתה מנהל פה את הכל.
נחום רחמים
חס וחלילה. אני א-פוליטי. אני מכבד את חברי-הכנסת.
היו"ר שאול יהלום
גבירתי, הבעיה נוראה באמת, ואת צודקת. השאלה היא איך מטפלים בבעיה קשה. יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא למנוע בכלל שיבואו עובדים זרים, כלומר לבוא ולאסור בכלל את העניין. זה יביא לכך שגם הישרים לא יעבדו - לא רק הפושעים, אלה שמתעשרים, אלא גם האנשים הישרים. כלומר, ייווצר מצב שכל העניין יירד מעל הפרק ויהיה שוק שחור. עכשיו, באמת, אם יתפסו אותו בתאילנד יותר או בסין יותר, כבר יש לו בעיה שם, ונצטרך לשחרר אותם במאמצי פדיון שבויים. באופן עקרוני, אנו אומרים איך מטפלים בשוק כזה. לגבי טיפול בשוק השחור של הדולרים, כל פעם שאסרו את העניין השוק פרח. היום, אין כמעט שוק שחור של דולרים, כי היום הכל מותר. אדם נכנס וקונה דולרים, והכל ידוע. אלא מה? צריך לדווח, ויש חוק נגד הלבנת הון. אם אדם יקנה הרבה יתחילו לטפל בו וכו'. אבל, באופן עקרוני, את פתרת את הבעיה ע"י ההיתר ולא ע"י איסור. כאן באים ואומרים וההנחה אומרת שאנשים פעלו והלכו בדרך ש"אין גוזרים גזירה על הציבור אלא שהוא יכול לעמוד בה", ואפילו חברךְ, מהאגודה לזכויות האזרח, אומר שהסכום גבוה מדי. כנראה שאנשי התמ"ת - אינני בקיא, ואני סומך על אלי פז - בצד המעשי באו ואמרו שהסכום של 4,000 פלוס הוצאות טיסה או העברה או לא משנה זה סכום סביר שמי שרוצה להתפרנס בכבוד ולא לעבור על החוק, ועוד לא נבחר לכנסת ואין לו ברירה אלא למצוא קריירה אחרת, --
דובר
--ולא לעשוק מעבר.
היו"ר שאול יהלום
--ולא לעשוק מעבר ולהיות הגיוני, יכול למצוא את פרנסתו בניהול לשכה פרטית ולשכה זרה בחו"ל. זהו הרעיון.

אם נבוא ונאסור, כמו שאת מציעה, אין לזה גבול. את רואה שהם בעצמם לא מקבלים 120% ואומרים: 150%. ההנחה אומרת שכל היושבים סביב השולחן רוצים את טובת העניין ולגופו של עניין. הם יכלו לקום ולהגיד: "רבותי, אלה שטויות. פחות מאשר סין אין לי מה לעשות פה". זה לא רק שסין מתירה. כך צריך להיות. הם לא אומרים זאת. יכול להיות שאחרי תקופת הרצה נניח שנקבל את זה. זה כמו בנושא אימוץ הילדים; היום, באות עמותות האימוץ לשר הרווחה ואלינו ואומרות: "הסכום שנקבע לא מספיק". הם לא אומרים "תכפילו את הסכום", אלא הם אומרים "עוד 10%-20%. נוריד 10%-20%". יש כאן ממשלה. את כל היום תשגעי אותם: "תורידו את הסכום לממשלה. צריך לשנות את התקנות. מספיק 100% ולא 120%", ויתווכחו איתךְְ. אבל, הרעיון הוא ליצור מסגרת שהקיים מתלבן. אחרת, אם נאסור את הקיים, יהיה שוק שחור פי אלף יותר גרוע.
טל דגן
ברשותך, הייתי רוצה להשיב על הנקודה הזאת.
היו"ר שאול יהלום
לא צריך להשיב. שמענו אותך, ושמענו אותי. אין דו-שיח. את רואה שכל משרדי הממשלה הסכימו. שמענו את הערתךְ, והיא טובה. כשנדון בתקנות, אולי נשנה. לא נעסוק עכשיו בויכוח בין שנינו.
נחום רחמים
בהקשר הזה, ברצוני להוסיף עוד משפט ולא לנהל את הישיבה. ישנם מומחים זרים שמגיעים לישראל, לדוגמא לתעשיה האוירית - כל מיני מומחי מטוסים - שהם די בדרך-כלל או מארצות-הברית או מאנגליה, ופה הם ייחשבו עובדים זרים. שיטת העבודה שם היא שלכל מומחה כזה יש סוכן. הוא בא לישראל לעבוד חודשיים או שלושה חודשים לפתור איזו שהיא בעיה במטוסים, והוא יכול להישלח לאחר מכן למדינה אחרת. זה כמעט כמו בכדורגל. כך זה לגבי מומחים בתעופה. המשמעות היא שעל-פי החוקים באנגליה אותו סוכן משלם 20% או 30% משכרו, וגם אצל האמריקאים, וזה חוקי ומותר שם. לפי החוק הזה, אי-אפשר יהיה להביא את המומחים האלה לישראל או שאנו נצטרך לשאת בעלות.
היו"ר שאול יהלום
למה?
דובר
אפשר שיקח את הכסף מהמעסיק.
נחום רחמים
הסוכן לא ישלח לכאן את האיש שלו.
דובר
אז, שלא יעסיק.
נחום רחמים
מיכאל אטלן, השאלה היא כזו: האם ניתן לעשות הפרדה בין אותם עובדים זרים בתחום של בניין, חקלאות וכו' לבין אנשי מדע והיי-טק שמגיעים לכאן?
היו"ר שאול יהלום
מה זה: אנשי מדע? יש פרופסור להתפלת מים ביוסטון, ומכאן מזמינים אותו לעבוד שנה במיתקן ההתפלה של הטכניון. מה זאת אומרת?
נחום רחמים
אם הוא בא באמצעות לשכה פרטית מקומית, ויש כאלה שבאים, חברות כוח-אדם אמריקאיות ששולחות לכאן אנשי היי-טק ולהפך, התעריפים שם הם בהחלט לא בתעריפים האלה. עכשיו, תהיה בעיה להביא את האנשים האלה. אני חושב שצריכה להיות איזו שהיא הפרדה בין המומחים האלה לבין העובדים הזרים שאנו מדברים עליהם פה.
היו"ר שאול יהלום
האם אתה עוסק בדברים האלה?
נחום רחמים
בתעשייה האוירית - כן, אבל לא במדענים.
אלי פז
התעשיה האורית משלמת סכומים גבוהים בגין התיווך הזה, בניגוד לאותו עובד סִמלי או פועל בניין זר שלגביהם המעבידים כמעט ואינם משלמים עבור תיווך. לגבי מומחים מהסוג שנחום רחמים הציג, הלקוח משלם.
היו"ר שאול יהלום
היום, לפי החוק שלנו, אנו אוסרים על המעבידים?
דובר
מה פתאום?
נחום רחמים
המעביד צריך לשלם בכל מקרה.
אלי פז
המעביד משלם, ואפשר לגבות ממנו עד השמיים כלומר אין-סוף. אין הגדרה של זה. לכן, במצטבר אין בעיה.
היו"ר שאול יהלום
לשכה פרטית כאן שעוסקת בייבוא, למשל חברה מרפא ונופש לקשישים, שעשתה שם לשכה פרטית סוכנת - אני מגביל אותה. אין לי שום התנגדות ואין כאן שום איסור שמעביד כאן, למשל בית-אבות "תפארת משען", להביא איזה שהוא מומחה, אם הוא חושב שיש איזה שהוא מומחה גריאטרי בעל שם עולמי שיבוא לפה עם פלאים. אבל, שם ללשכה של "משען" אסור לגבות מאותו איש באופן בודד. אם המעביד כאן רוצה - בבקשה, אבל לא הלשכה.
נחום רחמים
גם האוצר עשה אבחנה.
אריה אלדד
זה הסוכן הקבוע שלו, והוא עובד אצלו והוא פעם בחודש שולח אותו לקידוח נפט במקום אחר בעולם. החוזה ביניהם הוא שהוא גובה ממנו 20%.
היו"ר שאול יהלום
זה בסדר.
אריה אלדד
לא. לפי החוק, זה לא יהיה בסדר.
היו"ר שאול יהלום
לא. הוא לא לשכה פרטית ישראלית.
נחום רחמים
אבל, אני לשכה פרטית שעובדת עם הסוכן שלו.
אריה אלדד
אבל, הוא מתקשר איתו.
היו"ר שאול יהלום
אם כך, שהמעביד יתקשר איתו ולא הוא.
אריה אלדד
כשמביאים אומן מחוץ-לארץ לסדרת הופעות בארץ, אני יודע שהאומן הזה משלם לסוכן שלו בארצות-הברית 30% מהרווח שהוא עושה. החוק הזה יאסור על סוכן אומנים- - -
דובר
רבותי, אנו מדברים פה על עובדים סינים שמשעבדים קרקעות.
דובר
יש לי פתרון פשוט לתקנות.
דוברת
אולי אפשר שהחוק לא יחול על סוגי עובדים?
מיכאל אטלן
מדובר על רמת הכנסה. כלומר, אפשר לומר: למעט עובדים שרמת הכנסתם, נניח, היא ארבע פעמים השכר הממוצע.
דוברת
ניתן לקבוע הוראות מיוחדות לסוגי עובדים.
דובר
כן, בדיוק. צריך שזה יופיע כאן.
דוברת
אבל, יש סעיף הסמכה. זה יכול להופיע בתקנות.
מיכאל אטלן
אפשר לומר שזה ארבע פעמים השכר הממוצע, וגמרת את העניין.
יגאל יאסינוב
לא. מה שאתה אומר זה תקנות, ומה שהוא אומר זה סטטוטורי בחוק.
דוברת
לא. זה מקובל עליו שזה יהיה בתקנות. יש סעיף הסמכה.
יגאל יאסינוב
כי תקנות אפשר לשנות.
אלי פז
מי שמקבל ארבע פעמים השכר הממוצע הוא מספיק אדון לעצמו לא למשכן את אשתו ואת בתו.
היו"ר שאול יהלום
כלומר, אתה אומר שההבדל יהיה לפי גובה השכר.
אלי פז
יש לו סוכן שמביא אותו. דרך אגב, זה גם עובד זר. יש סוכן שמריץ אותו ולוקח ממנו 70%. עדיין נשארים לו ה-30%. גם שחקן כדורסל שמגיע הוא עובד זר. ברגע שאתה שם איזו שהיא מגבלה- - -
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אנו הבנו. עלינו לפתור את הבעיה של העובדים המומחים אם נמצא דרך או שנמצא דרך באמצעות השכר מגבלת שכר.
נחום רחמים
הערה - האוצר מצא איזה שהוא פתרון בהיבט המיסויי, ויכול להיות שאפשר לראות מה שעשה האוצר בתחום המיסוי, ואולי 'להלביש' זאת גם פה. אבל, חייבים לעשות אבחנה.

הנושא הבא שברצוני להעלות, ופה אני דווקא רוצה להיעזר בעורכת-הדין ריטה פרי-הר, הוא נושא חוק הלבנת ההון. אינני משפטן, אבל כשראיתי את הדבר הזה נחרדתי. אני קצין בכיר בצבא הגנה לישראל, ומנכ"ל החברה אצלי הוא תת-אלוף בצה"ל שהיה קצין משטרה צבאית ראשי עד לפני שנתיים. הסעיף הזה שם עלינו תווית כאילו אנו סוחרי סמים, כי תחת חוק הלבנת ההון הלכו סוחרי הסמים ואולי, סליחה, סוחרי הזונות. לדעתי, זה מיותר להכניס את הסעיף הזה - נושא הלבנת הון - בתוך החוק. יש פה מספיק ענישה למי שעובר את העבירות: ששה חודשי מאסר, קנסות וכך הלאה. להלביש ולעשות linkage עם נושא הלבנת הון - מה אנו? סוחרי סמים?
ריטה פרי-הר
מעבר לכך, אנו שוכחים את המטריה. מדובר בחקיקה אזרחית. מדובר בתיקון לחוק שירות התעסוקה.
היו"ר שאול יהלום
אינני חושב כך. העבירה פה היא בחוק איסור הלבנת הון. למה אתה חושב שמי שלא עושה עבירות- - -?
נחום רחמים
למה אין לרוצחים את הסעיף הזה לגבי רצח? למה למועלים - למי שגנב ממעבידו - אין?
היו"ר שאול יהלום
קיבלתי את עמדתך. הכל ייכתב בצורה עצמאית. למה אני צריך את זה? אם אני אומר שאלה אותם עונשים, למה הוא צריך את העניין הזה?
דוברת
אם רואים זאת עבירת מקום- - -
היו"ר שאול יהלום
למה הוא מקשר זאת להלבנת הון?
מיכאל אטלן
כדי לקבל אמצעי השגת מידע שבעבירות רגילות אין אפשרות לקבלם. רק למשטרה, ולא לנו, תהיה פה אפשרות לעשות חקירות באמצעות נגישות לחשבונות בנקים ודברים חריגים, שהם לא קיימים במערכת הפלילית הרגילה. אני לא מומחה לכל התחומים שנמצאים בחוק הרשות להלבנת הון. זה נכון שזה משדר שמי שרוצה להלבין הון - הפעילות בתחום הזה היא פעילות אפשרית. אבל, אנו לא אומרים שכל מי שעושה זאת בהכרח עושה זאת. אבל, זה ודאי מסלול אפשרי. מגלגלים הרבה מאד כספים, ויש כספים שנגבים בחו"ל שאין לגבות בארץ. לכן, זה מסלול אפשרי.
היו"ר שאול יהלום
אוא אומר: ברגע שאתם מסדירים את העניין בחוק, האם החוק הזה שם עלינו תווית של מבריחי הון?
נחום רחמים
או סוחרי זונות או סוחרי סמים.
היו"ר שאול יהלום
כל זה לא צריך להיות, וצריך למצוא את הדרך הנאותה בניסוח לגבי האמצעים.
דוברת
רציתי להציע פתרון.
ג'ודי וסרמן
אם יש שם כלים שאין במערכת האזרחית, המינהלית או הפלילית הרגילה, אז שם יש את המערכות. אז או שמחילים זאת על העבירות האלו או שלא מחילים את זה.
נחום רחמים
אם כך, תחילו על כל החקיקה במדינת ישראל. למה דווקא על החוק הזה?
ג'ודי וסרמן
אינני מביעה עמדה. אני רק אומרת שזה לא עניין של נוסח. או שמחילים את זה עליהם או שלא מחילים את זה עליהם.
נחום רחמים
תנו סמכויות בלתי מוגבלות למשטרת ישראל לעשות חקירה בכל עבירה, ואז אנו יכולים לחיות עם העניין.
דובר
אני מבקש שישמעו את עורכת-הדין סיגל סודאי.
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש למצוא נוסח.
דובר
הנה, יש פה נוסח, שהיא רוצה להציע אותו.
היו"ר שאול יהלום
אם כך, היא תציע ליועצת המשפטית.

אני מבקש למצוא נוסח שמצד אחד - נותן את הכלים, ומצד שני - לא משייך את המהות. זה יכול להיות בסעיף מטרה לפרק הזה. אפשר למצוא זאת בכמה דברים כך שייאמר שאין בעניין הזה משום העניין הזה.
דובר
רק את המהות לא משנים.
היו"ר שאול יהלום
אם כך, אנו סיימנו את ההערות.

אנו מאשרים, ואנו עדיין לא מצביעים. תהיה הצבעה פורמלית על הנוסח החדש שתציע היועצת המשפטית באחד הימים הקרובים. אבל, אני אומר שאנו מאשרים את החוק על נוסחיו, על הערותיו ועל תוספותיו.
דובר
מה עם התקנות?
היו"ר שאול יהלום
לא. תקנות הן לא בסמכותנו.

חלק מהדברים אנו לא יכולים לאשר. הנה צריך את הנוסחא שצריכים להוציא את זה כדי לא לפגוע. לכן, אינני יכול להצביע אלא על דבר ברור.

כל אחד שירצה יקבל את הנוסח קודם אם צריך להעיר, והוא יישב עם הגברת וסרמן ויעיר.

באופן עקרוני, אנו לא חוזרים למהויות. אישרנו את העניין וההערות שהושמעו כאן, ועוד נצביע בימים הקרובים על הנוסח הסופי.

חבר-הכנסת יאסינוב, האם זה מקובל?
יגאל יאסינוב
כן.
היו"ר שאול יהלום
זה מקובל.

אני נועל את הישיבה.

תודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים