פרוטוקול

 
בחירת ועדת משנה לענייני פיתוח תעשייה, בינוי ותיירות במגזר הערבי; ייעוד הכספים שהועברו לקרן לשמירת הניקיון על פי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה

2
ועדת הכלכלה
1.9.2004
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 259
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ט"ו אלול התשס"ד (1.9.2004) שעה 12:00
סדר היום
1. בחירת ועדת משנה לענייני פיתוח תעשייה, בינוי ותיירות במגזר הערבי.
2. יעוד הכספים שהועברו לקרן לשמירת הניקיון על פי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999.
נוכחים
חברי הוועדה: שלום שמחון – יו"ר
גלעד ארדן
דניאל בנלולו
נסים דהן
אבשלום וילן
אליעזר כהן
מלי פולישוק-בלוך
מוזמנים
מרים הרן – מנכ"לית, המשרד לאיכות הסביבה
יואב גואל –ממונה חוק פיקדון, המשרד לאיכות הסביבה
גיל יניב – סמנכ"ל תשתיות, המשרד לאיכות הסביבה
דורון לביא – יועץ המשרד לאיכות הסביבה
אילן נסים – ראש אגף פסולת מוצקה, המשרד לאיכות הסביבה
גיא סמט –עוזר מנכ"לית, המשרד לאיכות הסביבה
אלעד עמיחי – ממונה מיחזור, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד הדס פיקסלר – הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
ניר קדמי – כלכלן, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד ליאור שמואל – יועץ השרה לאיכות הסביבה
ערן פולק – אגף התקציבים, משרד האוצר
מיכאל דינוביץ- החשב הכללי
רחל אליהו – רשות ההגבלים העסקיים
יוסי ארביב – תאגיד המחזור אל"ה
גדעון סיטרון – קוקה קולה, דירקטור בתאגיד אל"ה
דורון קדמיאל – מנכ"ל תאגיד המחזור אל"ה
יעקב רוב – סמנכ"ל תפעול, תאגיד המחזור אל"ה
איתי העליון – מנהל תחום מיחזור, אפקון בקרה ואוטומציה
ציון רובין – מנכ"ל אפקון בקרה ואוטומציה
שמלצר עתליה – אפקון תעשיות
שמלצר שלמה – יו"ר אפקון תעשיות
אורית טרנר – יועצת תאגיד המחזור
יהודה אבידן – יועץ להתאחדות התעשיינים
דניאל מורגנשטרן – יועץ סביבתי
ורד קירו-זילברמן – נציבות הדורות הבאים בכנסת
מנהלת הוועדה
לאה ורון
יועצת משפטית
אתי בנדלר
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
בחירת ועדת משנה לענייני פיתוח תעשיה, בינוי ותיירות במגזר הערבי
היו"ר שלום שמחון
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. החלק הראשון, בחירת ועדת משנה בראשות חבר הכנסת משה כחלון לענייני פיתוח תעשייה, בנוי ותיירות, במגזר הערבי, בהתאם לסעיף 15 לתקנון הכנסת, אבקש את אישורכם להקמת ועדת המשנה, ואני כמובן מזמין חברי כנסת להצטרף לועדה של חבר הכנסת כחלון, אני כבר מודיע שאני מצטרף אליה, מי בעד? - -
קריאה
לפרוטוקול, ערכי אידיאולוגי, וזה לא תלוי באיזה יום.
היו"ר שלום שמחון
מי שרוצה להצטרף לועדה, יודיע למזכירות הועדה, אני מזכיר שועדת הכלכלה התחילה בעבודה ממושכת בטיפול במגזר הערבי, ולכן אנחנו רואים חשיבות גדולה לועדה הזאת.





























יעוד הכספים שהועברו לקרן לשמירת הניקיון
על פי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999.


הנושא השני שעל סדר היום, הוא ייעוד הכספים שהועברו לקרן לשמירת הנקיון על פי סעיף 21 לחוק הפקדון, מכלי משקה, התשנ"ט-1999. קודם שנפתח את הדיון אודה לחבר הכנסת ארדן שרוצה להצטרף לצוות האמור, בנושא של חוק הפקדון, הנה הוא מודיע כרגע על הצטרפותו וחבר הכנסת נסים דהן. משום מה בפעם הקודמת שני עניינים, האחד תקנה, שמנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה העיר הערה שהועברה למשרד המשפטים, והענין השני זה נושא התקציב. מה שאנחנו צריכים לקבל היום זה הערות לגבי שני הנושאים האלו, המכונות והתקנה.
מרים הרן
בנושא התקנה, כזכור משרד המשפטים אישר ובדרך אליך, מכתב מהשרה לאישורך על תקנה, על פי החוק הועדה אמורה לאשר את זה, כל שינוי, כי גם השינוי הזה הוא שינוי של תיקון לתקנה, זה בדרך אליך, וסגרנו את הנושא הזה.
קריאה
מה כתוב בתקנה? אנחנו שוברים כל פעם שיא חדש בזמן שלוקח להגעת החומר.
מרים הרן
סליחה, זה הגיע כבר בישיבה הקודמת והיה פה על השולחן. זה לא חתום עדיין, זה הועבר כפי שהוא למשרד המשפטים, הם אישרו את זה, עכשיו יוצא בחתימת השרה הוא בדרך אל יושב ראש הועדה.
אתי בנדלר
זאת אומרת זה עדיין לא על סדר היום?
מרים הרן
בוודאי שלא.
היו"ר שלום שמחון
רשמנו לפנינו. אנחנו לא מאשרים את התקנה עכשיו, כפי שהודיעה כרגע גב' הרן, התקנה עברה את אישור משרד המשפטים, ובדרך אלינו מכתב מהשרה המאשר את התקנה.
גלעד ארדן
אני רוצה לחדד, מה שהתקבל אז בהצבעה בועדה היא שזה יבוא ביחד, אישור התקציב והתקנה יבוא באותה עת.
אבשלום וילן
סליחה, אומר לך עוד משהו, בישיבה הקודמת שלא היית הממונה על ההגבלים העסקיים, אמר, וראה את זה מאד בעין לא יפה, והסביר את הנימוק, שלתאגיד תחרות כל דבר, ואמרנו שה- 65 יהיה לשנה, זאת אומרת להעלות בחזרה את האחוזים כדי שבאמת הצרכנים יקבלו את כספם, והתגלית תהיה שלא יהיה מצב שאנחנו פה בעצם עוד יוצרים מצב שהמחוקק לא התכוון לו, קיבלנו את טענת הממונה אז, ואני מבין שזה תקנה לשנה, עד שנתארגן - -
מרים הרן
זה בנושא אחד. עכשיו, בנושא של המכונות, אנחנו אמורים היינו לבדוק מה הדרך הטובה ביותר והזריזה ביותר, גם את זה הבאנו כנימוק, להוספה של מכונות על פי דרישת הועדה והממונה, ועשינו סבב של שיחות עם כל הגורמים שיכולים להיות מעוניינים בדבר כזה בשוק, ולמיטה הבנתנו על פי החוק הקיים כיום, הגוף היחידי שיכול אכן לבצע את זה הוא התאגיד, משום שגם גוף אחר יהיה מעונין, הוא צריך את ההסכמה והמעורבות והשותפות של התאגיד. ולכן, אנחנו חושבים שהדרך הנכונה היא להעביר את הכסף לתאגיד כדי שהוא יכתוב את המכרז אנחנו נהיה שותפים על פי מה שניתן מבחינת שקיפות, חרדה, וכו'. מה שיתווסף אל המכרז הזה כנושאים שיחייבו את התאגיד, זה שכמובן להבטיח מקום במקרה והם, למשל, פשטו את הרגל או משהו כזה, מה קורה למכונות, איזה סוג שיעבוד יש, איך תהיה הפריסה של המכונות שתעשה בשותפות איתנו, איפה זה יהיה, מה הם ההסכמים שנקבעו, הכל יועבר לאשורנו והמשמעות של הדבר הזה, היא בעצם פטור ממכרז, כי אנחנו נעביר את הכסף לתאגיד ליציאה למכרז, אנחנו גם בטוחים שזו הדרך הזריזה ביותר שקיימת כרגע, וכך זה שעומד, זאת אומרת שככה זה יהיה.
היו"ר שלום שמחון
לתאגיד יש פטור ממכרז.
מרים הרן
לא, צריך לקבל אותו באוצר. קודם זה כסף שלו עכשיו זה כסף שלי. כסף של הציבור. נאמר ככה, במידה ותתעורר בעיה כזו או אחרת, שיכולה להתעורר, אני לא צופה אותה כרגע, יש לי מספיק סיבות טובות, אבל אני לא יכולה לומר משהו שאני חושבת, אבל המחוקק לא, אז יש אלטרנטיבה, ואנחנו בדקנו אותה היטב, וגם היא מוכנה ואנחנו - -
היו"ר שלום שמחון
אני אגיד מה מטריד אותי מכל הנושא. אני רוצה להמליץ לחברי לאשר את התקציב, אני רק אגיד מה מטריד אותי. מה שמטריד אותי שבעצם אנחנו מאשרים את התקציב, וזה כבר יכול להיות מצב שבסוף לא ירכשו המכונות. מכיוון שהתקציב הזה מחולק בעצם לשניים, אנחנו "הטרדנו" אותך במרכאות, הטרדנו את המשרד שלך כיוון שחשבנו שהדרישה של הממונה ברכישת מכונות היא דרישה נכונה ולכם גם הסכמנו ככל האפשר. הסכנה באישור תקציב הזה כמו שהוא כרגע, שבעצם הוא מורכב בגדול משני חלקים, מ-18 ו-20, ו-20 מכונות ו-18 זה יתר התקציב בענין האחרים, וכל יתר הדברים, יכול לגרום למצב שבעצם יהיה לך את התקציב הדרוש לך לפעולות שאת רוצה שיקרו, אבל לנו לא יהיה שום מנוף להשקיע לרכישת המכונות. זאת הבעיה, אני מציג את הענין בכל רם, זאת הבעיה המרכזית באישור התקציב כולו. והשאלה אם אנחנו שומטים את המנוף, גם מבחינתך כאילו, יכול להיות שהאוצר יהיה מחר בבוקר, מה כל זה.
מרים הרן
קודם כל אני חושבת שאפשר בהחלט לבקש קודם כל לו"ז, זאת אומרת לדווח אחת ל- כדי שאתם תהיו מעורבים בתוך התהליך הזה, זה דבר אחד. ודבר שני, בתוך התקציב יש לו"ז, יש רזרבה של 9 מיליון שבמילא יושבת בצד, ושום דבר לא יזוז שם עד אנחנו לא חוזרים לשולחן הזה, כי זו רזרבה. אני לא נוגעת בה כמובן, היא מיועדת לשנים הבאות, כך שלא נוגעים בה עכשיו, בכסף שנשאר יש למשל, אפשרות לקחת, כי בוא נניח לרגע, חשבנו על כל האפשרויות, אנחנו רוצים לצאת עם המכונות האלה, כמה שיותר מהר ובהתחשב במגבלות ביורוקרטיות שידועות לכולם, אני לא אפתור אותם, מה שיש זה אני רק יכולה במסגרת הקיימת לתמרן הכי מהר שאפשר. גם אם כמו שאתה אומר, תיווצר איזו בעיה ביורוקרטית במהלך שאותו תיארתי, יש אלטרנטיבות. בעזרת יועץ חיצוני אני יכולה גם לצאת למכרז חיצוני שאני אוציא אותם, אני לא חושבת שזו אופציה נכונה, יש לי הרבה סיבות טובות למה לא. אבל אם יאלצו אותי, אני אעשה את זה. בלי תקציב אני לא יכולה לעשות את זה. אני חושבת ש- women interest מהבחינה הזאת, שקודם כל אנחנו נעשה ככל ביכולתנו לזרז את הדבר הזה, ונבוא ונדווח לך אחת לכמה זמן, בכתב או לכל הועדה, מה שאתם מחליטים, ומבחינת אם זה יתקע במסלול אחד, אנחנו לא מרימים ידיים יש לנו אלטרנטיבה.
קריאה
המכונות נשארות בבעלות המדינה?
מרים הרן
כן. למשל, אנחנו נכניס תנאי שאומר שבמידה והחוק יורחב או אם קיימת דרך למכור את המכונות האלה, יש לצאת ולהעביר את זה אם אפשרות שהתאגיד יתחייב להעביר את זה הלאה. זה לא שלו בשום מקרה.
אבשלום וילן
אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם. לפרוטוקול, אנחנו אמרנו, 300 מכונות לפחות. יש כרגע את התקציב, אם מעבירים את זה לתאגיד אל"ה, הוא כבר עשה מכרז על 500 ראשונות, הוא יכול להמשיך את המכרז ועל המקום לבקש את המכונות או את כל הכלים והכל, ולשים אותם. עד 500 הוצא כבר מכרז, ויש לו זכיין. עכשיו, אני אומר דבר אחד, אם זה לא יתגלגל במהירות, אז כל העסק יתמסמס. אני אין לי מה להוכח בכלל עם חבר הכנסת דהן, על כל הליטר וחצי וכו', שלא פתרנו את זה, מה עוד שאומר הממונה, כל הזמן, תגיד לי, הכסף עם העזרה אין לו מכונה נגישה, אין לו דבר אחר, הוא לא יכול לקבל את הכסף, אז מה עשינו. אז ניקינו את הרופאים בשלב ראשון, הצלחנו. אבל השלב הבא להתקדם באמת, פה מוכרח להיות לוח זמנים, ברור. אני בעד לאשר את התקציב אבל שיהיה ברור, חגי תשרי באים עלינו לטובה, נגמרים החגים השנה המקודם תחילת אוקטובר, סוף אוקטובר גומר תאגיד אל"ה את המכרזים הקיימים שיש לו כבר, והמכונות נכנסות. אני צריך את הפלח הזה, בסופרמרקטים וכל הדברים האלה.

יש פה את נציגי האוצר, אנחנו בעד לזרז, כדי שהאזרחים יקבלו את כספם, כדי שהעסק הזה יתחיל לעבוד, כדי שאחרי זה נוכל לראות אם אפשר לקדם או אי אפשר לקדם. אנחנו פה כבר חצי שנה, "נטחנים" בביורוקרטיה הזאת, ולא בא לציון גואל. האולימפיאדה כבר מאחורינו, ואם יוון הראתה שאפשר לארגן אולימפיאדה, אז ישראל לא יכולה לארגן את הסיפור הזה של המיחזור?
אליעזר כהן
אני מקבל את מרבית דבריו של חבר הכנסת וילן, אני רק רוצה לשאול, אני מדבר על ה-100 מכונות שכבר נקנו. איפה זה נכלל בתקציב, איך זה מתקזז בתקציב, הרי התאגיד צריך לקבל כסף על ה-100 מכונות שהוא רכש. זה לא ברור לי.
מרים הרן
הוא לא הוציא את זה, הוא קנה את זה לבדו בליסינג. לא קנה, שכר.
אליעזר כהן
אני רוצה לוודא שהמכונות החדשות שנקנות, הם נקנות אחרי שכוסו ה-100 הראשונות. כן. רק רציתי לוודא את זה.
נסים דהן
אדוני היושב ראש, אנחנו שוב פעם עדים למהירות, והבדואים אומרים שהמהירות מהשטן. אנחנו רוצים לאשר תקציב, שבדיון הקודם, למיטב זכרוני, אדוני היושב ראש, כל הכבוד, אם היינו מתנהגים עם חוק המחזור בעקרון כמו שאנחנו מתנהגים עם התקציב לא היינו מקבלים חוק כזה גרוע שכולנו מתחרטים עליו, שאנחנו לא יודעים איך לצאת ממנו, חוק שנועד לקחת כסף מן האזרחים בתקווה שיקבלו את זה בחזרה, בפועל 10% או 20% מקבלים השאר לא מקבלים את כספם, ולא לזה, לא לחוק הזה פיללנו וכולנו רוצים לשנות אותו. עכשיו אנחנו רוצים לרוץ קדימה עם ליטר וחצי. זאת אומרת, אם עד היום הבקבוקים הקטנים או האריזות לא נמצאות אצל רוב האוכלוסייה, אבל הבקבוקים הגדולים כן נמצאים אצל רוב האוכלוסייה.

זאת אומרת, אם עד עכשיו רק 10% או 20% קיבלו את כספים, ברגע שנכניס את הבקבוקים הגדולים של הליטר וחצי, רק 5% יקבלו את כספם. ואנחנו צריכים לרוץ קדימה, למה. כי אנחנו צריכים לדאוג לפרנסה של מישהו, אז אני לא מאמין שאנשי ציבור רוצים לעשות את זה, ואנחנו רוצים להיות יותר אחראים, ויותר שקולים, אנחנו רוצים להיות בטוחים שהאזרחים יקבלו את כספם עד ליטר וחצי, כמו החוק. בינתיים האזרחים לא מקבלים את כספם. ואנחנו פה ממשיכים לחגוג. וכולנו פה רוחצים את ידינו בנקיון כפיים, כולנו יודעים שהאזרחים לא מקבלים את כספם ואנחנו יושבים בשקט.

300 מכונות לא מספיק, וכולנו יודעים שזה לא מספיק. רוצים לעשות נסיון? ניחא, נעשה נסיון, אבל אי אפשר ביום אחד אחרי שנאשר את המכונות והם תתחלנה לעבוד, שנמשיך לדון בליטר וחצי. ניתן לנסיון לעשות את שלו, יכול להיות שאני אבוא ואומר סליחה טעיתי, בוא נעשה את זה לא רק על ליטר וחצי, אלא על כל האריזות בכלל. אבל כל זמן שהנסיון בעבר לא הוכיח את עצמו, ו-300 מכונות לפי כל המומחים בכלל לא יספיקו, אבל גם 300 לא יספיק. פעם, כשדנו בחוק העיקרי, אמרו 100 מכונות לכל המדינה יהיה מצויין, אתה תראה שכולם יקבלו את כספם. מכונות ועוד סופרמרקטים, ועוד חנויות עד 48 מטר, כולם יקבלו את הכסף. 70% כולם יקבלו את הכסף, ככה אמרו בדיון הראשון. אני הייתי מאד סקפטי, אני לא הייתי בטוח שזה יעבוד. אמרו, מה אתה סתם, אתה נגד החוק. אז מתברר שאני לא נגד החוק, אני קצת יותר ראלי מכולם.
קריאה
המכרז היה על 500 מכונות.
נסים דהן
כן, אבל מה אמרו למה לא צריך 500, כי יש סופרמרקטים, ויש את רשתות השיווק הגדולות, ויש את החנויות שגם הם יקבלו, אני מבקש אדוני היושב ראש, לא למהר, אפשר לאשר את התקציב בתנאים שדיברנו, בישיבה הקודמת, היו שלושה תנאים. אם הוא לא, - -
דניאל בנלולו
אפשר לדעת בבקשה מהם התנאים?
היו"ר שלום שמחון
זה נמצא פה על השולחן, היא תעלה על סדר היום בישיבה הבאה.
דניאל בנלולו
המרכז נשאר במקומו. אבל היה מכרז?
מרים הרן
ההם נקנו כבר, עכשיו על עוד מכונות.
דניאל בנלולו
אנחנו רק מדברים על זה. אבל השאלה אם יצא מכרז ל- 500 מכונות, הרי יש מכרז שמישהו זכה, קנו רק 100 ואם עכשיו ייקחו מהם עוד 300, צריך לעשות עוד פעם מכרז? לא הבנתי.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו אומרים להמשיך על המכרז ההוא.
דניאל בנלולו
מה שקיים. מישהו שילך לעכשיו לעשות שערוי בית, עוד שנה וחצי.
אבשלום וילן
תן לתאגיד לפתור את הבעיה, הם אומרים תאגיד, שהם יפתרו.
נסים דהן
המטרה היא, שעל מכונות כמו שה-100 מכונות הראשונות שנמצאות בידי התאגיד שגם המכונות החדשות יהיו באחריות התאגיד. אני לא יודע אם הם יהיו הבעלים של המכונות,הם לא צריכים להיות הבעלים של המכונות, הם צריכים שהמכונות יספקו להם חומר. אם הם עושים את זה כבעלים, כמפעילים. לא צריכים להיות בעלים, הם צריכים שמכונות תהינה באחריות שלהם, שהם היחידים האוספים מהמכונות האלה את החומר.
מלי פולישוק-בלוך
אני מאד מכבדת את חבר הכנסת דהן, אני מגיעה למסקנות הפוכות משלך, הפעם. זה לא נכון להראות את הכל בעינים שחורות. יש כאן הצלחה גדולה, יש כאן בהחלט הישגים, ואי אפשר להתעלם מהם. זה שהציבור, לא, וזה לא לגמרי מדויק שזה על חשבון הציבור. זה בדיוק מה שאני רוצה להדגיש. מעבר לנקיון, ולמודעות, ולכל שאר הדברים הטובים שנאמרו כבר. רוב הציבור בבית לא משתמש, מכלים הגדולים האלה של ליטר וחצי, זה בעיקר לבית קפה ולכל הקיוסקים.

לכן זה לא נכון להגיד שרוב הציבור לא נהנה מזה, כי מי שהולך לבית קפה ושותה מים מינרליים, לא משלם גם את הפיקדון הזה, הוא משלם הרבה יותר מהפיקדון הזה, דרך אגב, אבל לא בגלל הפיקדון. את זה חשוב לציין. לכן אין לראות בזה כשלון לחלוטין. אבל, דווקא לאור מסקנותיך חבר הכנסת דהן, אני חושבת שאם אתה רוצה לעזור באמת, גם לנקיון הרחובות וגם לציבור הרחב, צריך להחיל את החוק גם על הבקבוקים של ליטר וחצי, אין לנו בעיה ואין לי ויכוח עם זה.

מפה אני מגיעה לעיקר דברי, אני רוצה לבקש מאדוני היושב ראש, כן לקדם את החוק המוצע על ידי חבר הכנסת וילן של ליטר וחצי. אני חושבת שזה העיקר. וזה החשוב. ומשיחות שהיו לי עם ראשי עיר שחיים עם האשפה בכל יום, הם טוענים ודווקא בערים ששם יש מודעות גדולה לאיסוף ויש את הכלובים, שזה בקושי בעיר טובה, זה מגיע בקושי ל-20% מהאיסוף. הבעיה האמיתית הבקבוקים הגדולים, וצריכים לעשות את כל מה שנאמר פה, ואני מסכימה עם כל מה שנאמר, על כל שלושת התנאים והנה המשרד לאיכות הסביבה מינה את כולם. הכל בסדר, נאשר את התקציב, אבל בואו נאשר גם לקריאה ראשונה את הצעת החוק של וילן, כדי שנתחיל להוביל את הענין הזה של בקבוקים.
היו"ר שלום שמחון
את מציעה מחטף? זה לא על סדר היום.
מלי פולישוק-בלוך
למה מחטף? זה לא היה על סדר היום של הישיבה הקודמת, כשתאשר את התקנות האלה בא נביא לסדר היום גם את זה, נקדם את זה קצת.
אבשלום וילן
אבל יש ועדה מצומצמת שתדון בכל הדברים האלה שעכשיו אמרת.
היו"ר שלום שמחון
יש צוות מצומצם שעלול לעסוק בענין הזה. אם אנחנו מאשרים היום את התקציב, זה מבטיח את העובדה שיהיו מחנות.
יוסי ארביב
לא. זה תלוי, היושב ראש, אני מזכיר לך שלפני שנה, באוגוסט 2003, הועדה אישרה את התכנית העסקית של קרן, התכנית של יהודית נאות, מדובר ברכישת מכונות והקמת מרכז עיבוד. עברה שנה ולא קרה שום דבר.
דניאל בנלולו
קבלת תקציב בשנה הקודמת לרכישת מכונות? השנה אתה מקבל תקציב כפי שאני מבין - - -,
יוסי ארביב
לא, אני יכול להגיד מה שהתאגיד אחראי. אבל התאגיד לא ישנה את התקציב, ירכוש את המכונות בזמן שיא, בשבועות, עשינו מרכז אחד אנחנו יכולים לעשות מכרז שני, יש לנו היום 100 מכונות, ולמרות כל השמועות שישנם בשוק, על פי בדיקה שעשינו, ועל פי השוואה בין לאומית, אנחנו עומדים, יש לנו מכונות טובות, יש לנו מערך תפעולי טוב, אנחנו עומדים בהחלט במקום מכובד ביחס למה שקורה בשוק האירופי.
מלי פולישוק-בלוך
כמה זהמן צריך בכדי להפעיל את המכונות החדשות, מהיום שהכסף עובר אליך?
יוסי ארביב
אמרתי שבועות, לכל היותר חודשים ספורים.
מלי פולישוק-בלוך
עד סוף השנה זה יקרה?
יוסי ארביב
חודשים ספורים, כמובן שזה מותנה בכך שאנשים שאני רוצה להתקין אצלם את המכונות יקבלו אותם. אני אומר, אנשים, זה הרשתות. אני חייב לומר שאני רואה בקשר לכל הסוגיות שעלו פה, איך אני אעשה את הדברים, הרי ברור שאני אעשה אותם לפי ההנחיות שנתן לי הממונה על ההגבלים העסקיים, ואושרו, ולפי מה שכתוב שם, שזה אומר שאני צריך לעשות בהליך של, יכול להיות שאני צריך לעשות בהליך של מכרז, יכול להיות שלא, יכול להיות אני להיוועץ בעורכי הדין שלנו שיבדקו את זה, אני יכול להבטיח לועדה שהתהליך מרגע שנקבל את הכסף, התהליך יהיה מהיר מאד.
היו"ר שלום שמחון
מה אתם אומרים, להמליץ לאשר את זה?
נסים דהן
אני יכול לתת עצה, אדוני היושב ראש, אם ההצעה היא היתה מעשית והיא לא תפגע באף צד, ולהפך תתן לכולם בשלום לעבור. אנחנו נאשר את ה-20 מיליון למכונות, ועוד תקציב לחמישה חודשים לפעילות.

הם חוששים מאד, זה כמו שקרה לפני שנה. אישרו את התקציב למכונות, ולא קיבלו. גם עכשיו אנחנו נאשר תקציב, תעשו פה 20 מיליון למכונות, והם לא יקבלו בגלל כל סיפור הערבויות וביורוקרטיה. ואז מכונות לא יהיו בשוק. נאשר תקציב לחמישה חודשים, אחרי חמישה חודשים נפגש פה, ואת יכולה לעבוד, והם יכולים לעבוד, יש בעיה, אנחנו חוזרים לפה.
היו"ר שלום שמחון
ואם אני לא מאשר את התקציב?
נסים דהן
הלכה הפעילות.
מרים הרן
אבל אנחנו כבר ב- 1 בספטמבר 2004.
דניאל בנלולו
חברים, אדוני היושב ראש, אנחנו כבר דנים כמעט שנה בנושא הזה, ולכן אני רוצה לשאול פה את התאגיד, בשנה הקודמת כשאישרו התקציב לשנת 2003, גם שם היתה שורה שאמרו לרכוש מכונות וכו', האם קיבלת את התקציב אדוני? לא קיבלת. יש לי רעיון, בתקציב הזה כשתהיה שורה צבועה אחרי אישור התקציב, שלפיה הם מקבלים את התקציב לתאגיד, שיהיה כתוב: 'התקציב עובר לתאגיד לרכישת מכונות'. למה לא, מה הבעיה?
קריאה
אין מכרז.
דניאל בנלולו
מכרז יש, הוא ילך איתו ליועץ משפטי.
אבשלום וילן
קודם כל היום אנחנו ב- 1 בספטמבר 2004, עברו כבר 8 חודשים ונותרו 4, כלומר שני שלישים מהשנה כבר עברו. אני מציע לאשר את התקציב, לעמוד על כך שיהיה ברור שהתהליכים פה עוברים במהירות האפשרית, ושעד סוף השנה 300 המכונות יירכשו לאחר שיסתיימו כל התהליכים ותתחלנה לעבוד.

אני אגיד מה הבעיה. הסתכלתי על הסעיפים, לדוגמה עוזי כהן מעיריית רעננה אחראי על התחום הזה, והוא רוצה להעמיד עוד כלובים כדי לשים שם את הבקבוקים. הוא לא יכול, כי יש פה תקציב של 1.2 מיליון לדוגמה, כדי לעזור לעיריות. עכשיו השנה כבר מסתיימת, זה לא תקציב ולכן זה לא רציני.

כמו שאמרתי קודם, אני מציע שלושה דברים: א) לאשר את התקציב הזה. ב) כפוף לעובדה שעד סוף השנה על התהליך להסתיים, ולהזכיר לך שאחרי 2004 יש גם 2005. התקציב הזה צריך להיות מוצא לדברים ראויים. זה לא סתם כסף שהולך למסיבות, אלא זה כסף לפרויקט. אז אני מציע, לאשר את התקציב, ולקבוע שכל התהליך על המכונות יסתיים עד סוף דצמבר, המכונות עובדות. ג) יש צוות שהרחבתה אותו עכשיו באדם רביעי, שהצוות ישב, צריך לפתור את בעית הסופרים, צריך לראות איך מתקדמים, אם מתקדמים, וכו' ובצעת החוק שלי לא במחטפים אלא בלימוד מסודר. אז כל זה ביחד נתחיל לזוז. לאם בחודש אוקטובר אתה רואה הדברים לא זזים, להשאיר פה רזרבה תקציבית, ולהזמין את מנהלת האולימפיאדה היוונית שתלמד איך משחררים חסמים.
היו"ר שלום שמחון
בעוד 10 דקות, אני אעמיד פה להצבעה שתי הצעות: הצעה אחת: לאשר את התקציב כלשונו, הצעה שנייה: הצעתו של נסים דהן.
נסים דהן
20 מיליון, שזה התקציב כולו, ועוד 50% מהתקציב השוטף.
דניאל מורגנשטרן
אני רוצה לומר שאני לא מסכים עם אף מילה כמעט מדבריו של חבר כנסת נסים דהן, מלבד מאשר משפט אחד שהוא אמר, ש- 300 מכונות לא תפתורנה את הבעיה. לפי חשבוני אנחנו זקוקים ל- 4,000 מכונות, ואני לא מגזים. אלה צריכות להיות מכונות הרבה יותר פשוטות, כל מכונה עושה רק פעולה אחת, מקבלת סוג אחד של מיכלים, היא לא חייבת להיות מחוברת למערכת בקרה, היא עוסקת האיסוף של פסולת, לכן אנחנו רותמים את העגלה לפני הסוס. במקום להרחיב את החוק ולעשות רויזיה, טוטלית בו, ולהקנות בעצם תמורה לבעלי המרכולים, כל בעל מרכול ילך לאסוף.
מרים הרן
אתה אומר שכל בעל מכולת יכול לפעול לבד, וכמה זה עולה לו?
דניאל מורגנשטרן
הוא יפעיל בעצמו. הוא יקבל תמורה, הוא יקבל מהתאגיד תמורה. לפי התיקון בחוק, הוא יקבל תמורה עבור השרות שהוא נותן, והוא יעשה חשבון אם הוא רוצה התמרה בין כח אדם, בידיים או בין מכונות.
נסים דהן
אני מציע הצעה מאד פשוטה, לאשר 60% בלבד מתוך התקציב ומתוך אותם 60%, 20 מיליון שזה 100% בסעיף התקציבי עד סוף השנה, אנחנו נראה מכונות בשוק, מיד נתכנס ונאשר את שאר התקציב.
קריאה
אבל אנשים עובדים.
נסים דהן
יש להם 60%, זו לא עבודה?
מרים הרן
20 מיליון מתוך ה- 38, זה לא נותן שום דבר - -
נסים דהן
סליחה, אני נותן להם את כל האפשרות לבוא בעוד שבועיים להגיד יש מכונות ואז נוסיף את ה- 40%. אני חוזר ואומר, הצעת התקציב הכוללת שהוגשה בפנינו היא 38,848,389 ואני בא ואומר: הם צריכים לעבוד, השנה התחילה וכבר התחיל תהליך, הם לא יכולים להוציא כספים בגלל שאין להם תקציב מאושר, נאשר את ה- 20 מיליון ועוד 50% מהתקציב השוטף.
אתי בנדלר
לאותם סעיפים, כל אחד למקומו?
נסים דהן
בדיוק כך, לכל סעיף וסעיף.
היו"ר שלום שמחון
הוא אומר, התקצוב השנתי יהיה 150 במקום 300, ובמקום שהחישוב יהיה מיליון, הוא יהיה 500.
נסים דהן
והיתר יהיה רזרבה, שהיא בעצם גדולה יותר גדולה וזה לא אומר שהכסף לא יהיה קיים.
אתי בנדלר
אם כך, אתה מציע חבר הכנסת דהן לאשר את כל התקציב. מה שאתה אומר, 'אני רוצה להחיל מכל הסעיפים 1 עד 9, 50% ואת היתרה להעביר לרזרבה לשנים הבאות'.
נסים דהן
רזרבה מוקפאת בינתיים, לשחרור רק על ידי הועדה, עד שאתה קונה.
היו"ר שלום שמחון
הצעתו של חבר הכנסת דהן, הגיונית. לפיה, אנחנו עמדנו על כך שיהיה סעיף שבו כתוב, תמיכה באיסוף מכלי משקה על ידי מכונות, אם אתה מעביר את זה ל- 20 מיליון.
נסים דהן
רק את ה- 50% שהורדנו, אני מעביר לרזרבה. זה מאד פשוט, במקום 300 זה 150, את ה- 150 תעביר לרזרבה. במקום מיליון זה 500, ואת ה- 500 לרזרבה. במקום 350 זה 175, והשאר עובר לרזרבה, וכן הלאה. ה- 20 מיליון נשאר מלא כדי שיוכלו להעביר ולקנות, והרזרבה תגדל בהתאם למה שהעברנו לרזרבה. הרזרבה תוקפא ותשחררו על ידי הועדה בעוד שבועיים, או בעוד שבוע, ברגע שיש מכונות יש פטור.
אבשלום וילן
נסים מעמיד את המצב קצת בבעיה שכולה בוכהלטריה, יש לנו עוד מעט חגים וחודש אחד ילך ממילא. אני מציע לאשר את מה שנסים אמר אבל לא בצורה הזאת, עד סעיף 10 לאשר את הכל, בסעיף 11 זה רזרבה של 9 מליון שקל, הדיון על הרזרבה יהיה בחודש אוקטובר כשנראה איך זה מתקדם. יכול להיות שגם אותם מעבירים למכונות.
נסים דהן
אז הוא מאשר לה את התקציב, הוא לא יכול לעשות כלום, חבל על הזמן.
היו"ר שלום שמחון
אני מעמיד את זה להצבעה.
מרים הרן
אני רוצה להגיד, שיש סעיפים שזה כמעט בלתי אפשרי. למשל, אם לקחנו הלוואה - - -,
נסים דהן
אז תקנו את המכונות ותשלמו בכסף.
מרים הרן
הרשו לי להציג דוגמה אחת. יש פה סעיף אחד שאומר אם קונים, יש תמיכה במיחזור מיכלי משקה גדולים, שזו הרכישה של הכלובים בערים. אז איך יתחילו בכל הסעיפים האלה, ויש רואה חשבון - - -,
היו"ר שלום שמחון
יש שתי הצעות, ואני רוצה לסכם אותן.
מלי פולישוק-בלוך
אחד הדברים שאנחנו חברי הכנסת כל פעם באים בטענות לאוצר, זה בדיוק מה שאנחנו עכשיו עושים. אנחנו אומרים לא יתכן להגיע לספטמבר, בלי לאשר לגוף שצריך לבצע משהו, תקציב. פשוט הדבר הכי לא תקין שיכול להיות. אנשים עבדו 9 חודשים, אם הם קיבלו משכורת אז אנשים התחייבו יש מאין. אבל עבדו אנשים, מה לעשות. זו המציאות, אם לא עבדו אז אנחנו גם עושים נזק משום שאנחנו מונעים, איך שלא תסתכל על זה זו שערוריה. לכן אני אומרת, אצלנו, בועדת הכלכלה של הכנסת, עושים פשע על פשע, במקום - - -
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לסכם את ההצעות, יש הצעה אחת לאשר את התקציב כפי שהוא, מונח פה לפנינו עם התחיבות של מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה שהחברות האלו ירכשו והמכרז יצא בתקופה הקרובה. היא לפרוטוקול, שרק תאגיד המיחזור יכול לעשות את זה.

אמרה פה מירי הרן לפרוטוקול שהכוונה לעשות את זה באמצעות תאגיד המיחזור, וועדה המרכז צריכה להתכנס ולאשר את זה ואם לא יהיו תקנות כך זה יהיה. אם תהיה תקלה תחזור להתיעץ. זה מסלול אחד.

המסלול השני של חבר הכנסת דהן שאומר, מסעיף 1 עד סעיף 7, לאשר 50%, בסעיף 8 לאשר את כולו, סעיף 9 מאשרים את כולו, כל המחצית עוברת לרזרבה, כל המחצית שהורדנו מהסעיפים 1 עד 7 עובר לרזרבה, 8, 9, ו- 10 כולם, ל- 11 מתווספים 50% של האחרים.
הצבעה
מי בעד ההצעה של חבר הכנסת דהן, ירים את ידו? 4 – תודה ; מי נגד ההצעה של נסים דהן ירים את ידו? ; מי נמנע? 1 נמנע. מי בעד ההצעה לאשר את התקציב כלשונו? ; מי נגד? תודה.

אם כך, אנחנו אישרנו את הצעתו של נסים דהן, כפי שקראתי אותה לפרוטוקול.

תודה רבה.





הישיבה ננעלה בשעה 12:50.

קוד המקור של הנתונים