ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 31/10/2004

פרוטוקול

 
ד' - תקנות בטיחות בעבודה (מכירה והכשרה של מכונות מתקנים וציוד)



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
31.10.2004


הכנסת השש עשרה
מושב שלישי נוסח לא מתוקן




פרוטוקול מס' 263
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום ראשון, ט"ז בחשוון התשס"ה (31.10.2004) שעה 13:00
סדר היום
תקנות בטיחות בעבודה (מכירה והכשרה של מכונות מתקנים
וציוד) (תיקון) התשס"ד-2004
נוכחים
חברי הוועדה: שאול יהלום – יו"ר
גאלב מג'אדלה
מוזמנים
ורדה אדוארדס – סגנית מפקח עבודה ראשי, משרד התמ"ת
סיגל מרד – משרד התמ"ת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
יועצת משפטית
עו"ד ג'ודי וסרמן
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ




תקנות בטיחות בעבודה (מכירה והכשרה של מכונות מתקנים
וציוד) (תיקון) התשס"ד-2004
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את הישיבה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. נושא הישיבה היום הוא תקנות בטיחות בעבודה, מכירה והכשרה של מכונות ומתקנים וציוד, תיקון, תשס"ד-2004. מבקש את זה משרד התעשייה המסחר והתעסוקה.
ורדה אדוארדס
אנחנו מדברים בתקנות שפורסמו בשנת 2001 והתקנות האלה מטרתן היתה לחייב את כח מי שעוסק במכירה, שיווק, השכרה של כל מיני מכונות שיש בהן סיכונים, שידוע שקיימים בהם סיכונים לעובדים, לחייב אותו בכל מיני דרישות שיאפשרו למי שרוכש את המוכנה להפעיל את המכונה הזו בצורה בטוחה עם הידע הנדרש על מנת שעובדיו לא יפגעו. אלה היו התקנות.
היו"ר שאול יהלום
אני מוכר - -
ורדה אדוארדס
אתה מוכר מלגזה, או משווק - -
היו"ר שאול יהלום
אז איך אני אהיה בטוח,
ורדה אדוארדס
אני באה לקנות ממך, אני צריכה לקבל ממך כל מיני פריטים שהוזכרו בתקנות שיבטיחו שאני אוכל להפעיל את המלגזה הזאת בצורה בטיחותית.
היו"ר שאול יהלום
שזה הוראות הפעלה.
ורדה אדוארדס
הוראות הפעלה, חלקי חילוף למשך תקופה, המכונה עצמה צריכה להיות מכונה שעומדת בתקנים וכדומה, כלומר היא צריכה להיות מכונה בטיחותית. והפירוט של כל הכלים האלה מופיע בתוספת לתקנות. לאחר שפירסמנו את התקנות האלה קיבלנו הערות מגופים שהיו אמורים ליצר לי את התקנות, והם התלוננו על מספר דברים שלדעתם לא היו ישימים. אנחנו בחנו את כל ההערות שקיבלנו והחלטנו שבאמת היתה כאן איזה שהיא אולי החמרת יתר, ולכן אנחנו באים היום ומבקשים להקל טיפה ממה שדרשנו קודם על מנת שהתקנות האלה תהיה יותר ברות ביצוע ולא נגרום לאנשים להיות עבריינים, בעל כורחם.
ורדה אדוארדס
השינויים שאנחנו מבקשים להכניס בתקנות הם כדלהלן: אנחנו מתקנים שלוש תקנות. כאשר תקנה אחת מתחלקת לשתי תקנות משנה. בתקנה 3 נסתכל מה היה רשום בה קודם, היה רשום שיצרן, יבואן, סוחר משווק או מוכר של מכונות, או של פריט, צריך לצרף בזמן המכירה הוראות הפעלה, אחזקה ובטיחות. כלומר אנחנו חייבנו אותו כאן למכור, או לצרף למכונה, לפריט שהוא מוכר גם הוראות הפעלה, ושאולי אין להם נגיעה לענין בטיחותי, גם הוראות התקנה, החזקה זה בסעיף הבא, שיתכן שהאלמנט הבטיחותי הוא לא כל כך חשוב שם אבל אנחנו מבלי לשים לב חייבנו אותו כאן באיזה שהוא דבר מאד מאד גדול שלא בהכרח יש לו השפעה על בטיחות השימוש באותו מתקן, ולכן אנחנו רוצים עכשיו - -
סיגל מרד
הדגש הוא שזה בשפה העברית. זאת אומרת ברור שצריך לצרף הוראות הפעלה, הוראות החזקה, זה ברור שכשאתה מוכר מוצר זה לא מהתקנות האלה, אלא בכלל כשאתה מקבל מוצר זה לא בא למעט מהדרישה שצריך הוראות הפעלה. אנחנו התכוונו שההוראות שחשובת במסגרת החקיקה שלנו ככל שאנחנו עוסקים בבטיחות, והרעיון היה להביא לעובד את ההוראות בעברית, ההכבדה היתה כשבעצם, מה הטענה היתה, שבעצם מכבידה כדורשת עכשיו לתרגם הוראות הפעלה שהם לרוב באנגלית, וברמות שונות וזה ספרים שלמים, ואת כולם לתרגם לעברית. אותנו מענין שהעובד הישראלי ידע לקרוא את זה ולהבין את זה, בשפה שמוכרת לו.
ורדה אדוארדס
אבל כאמור, מה שמענין אותנו ומה שאנחנו רוצים שיהיה קיים, זה הוראות הבטיחות לענין הפעלה, לענין אחזקה, לענין הרכבה, לענין הרצה - --
היו"ר שאול יהלום
אבל אני לא מבין, אתם יש לכם, הבנו את הבטיחות, אתם לא המכון לבטיחות וגיהות, אתם משרד התמ"ת, האם לעצם הענין שאדם מוכר במדינת ישראל הוא חייב לתת הוראות הפעלה בשפה שאדם יבין את הענין הזה, למה אתם נסוגים מזה. אני מנית שיש לזה השלכה גם על הבטיחות, משום שאדם, הרי רוב הדברים אם אדם לא יעשה את זה לפי הוראות הפעלה מקוריות אז תהיה לו גם בעיה של בטיחות. אבל נניח שהבטיחות פה, היא באמת עקיפה, מזה את לא תצא - - נניח, מה הבעיה?
ורדה אדוארדס
אז אין לנו ענין בזה, זה בדיוק מה שאנחנו אומרים עכשיו.
היו"ר שאול יהלום
למה אין לכם ענין בזה?
ורדה אדוארדס
אני אסביר מי אנחנו, אנחנו במשרד התמ"ת אנחנו בעצם הגוף שאחראי על כל החקיקה והאכיפה בנושאים של בטיחות ובריאות בעבודה. המוסד לבטיחות, דרך אגב, הוא גוף - -
היו"ר שאול יהלום
ומי אחראי להפעלה, מי אחראי שהמכונה תופעל, המסחר ותעשייה?
סיגל מרד
הבדיקה הצרכנית הנושא סביר להניח מוסדר, אם ינתן לי כמה דקות אני מוכנה לבדוק עם, אנחנו יחד, אבל כלשכה משפטית אני יכולה לבדוק עם החלק המאוחד עכשיו שבאנו, איזה בדיוק הוראות צרכניות - -
היו"ר שאול יהלום
את יודעת, קבלתי אוטו, מזדה, ויש לו ספר הפעלה, ותרגמו את האנגלית לעברית וזה באמת 150 עמודים, וזה נכון שחלק זה בטיחות, אבל חלק ב' עם האוטו, אם אני לא יודע איך לנהוג, מה יש בנהיגה שהוא לא בטיחות, מה יש בהפעלת מכונה שהוא לא בטיחות, איך לשבת , איך להפעיל, איך לחבר את החשמל, הכל בטיחות. אז אם הוא יפעיל נכון, כמו שהיצרן רצה, אז אני מוכן, אם הייתם באים ואומרים יש לי אקוויולנט, לתרגם ספר של 500 עמודים אני דורש רק מאדם שמכר למעלה 100, סתם, או תמצית הוראות הפעלה. או אקווילנט, יש מדריך ואני דורש שיהיה מדריך שיסביר בעל פה, איני יודע מה, אבל לבטל במחי יד את הענין הזה של הפעלה, בשם הבטיחות?
ורדה אדוארדס
סליחה, אנחנו לא מבטלים, אולי לא הסברנו את עצמנו טוב. החובה לספק הוראות הפעלה שקיימת בתפוסות חוקתיות אחרות אנחנו לא מבטלים אותה. - -
סיגל מרד
מכח דיני החוזים,חוק המכר, זה אני יודעת בזמנו כשהיינו משרד מפוצל אז משרד התמ"ת עצמו אמר, כאשר הם, היום אנחנו, כבר אז היתה יוזמה של תקנות הגנת הצרכן ואחריות ומתן שרות לתובעים, זאת אומרת שבמסגרת החקיקה הצרכנית והראייה הצרכנית, בהחלט רואים מקום לחייב את הדברים האלה.
היו"ר שאול יהלום
אז יש חוק כזה.
סיגל מדר
אני לא יודעת אם התקנות האלה תוקנו, אני יכולה לבדוק את זה. אבל חוק המכר קיים, חוק החוזים קיים, החקיקה הזאת קיימת. והחובות של אדם שקונה מוצר ומצגים שצריך להציג כבר קיימות כבר היום. יש פה דרישות נוספות באות להקל, להבהיר, ולא אמרתי שעכשיו אנחנו נבטל אותו.
היו"ר שאול יהלום
את צריכה לשכנע שזה קיים, קודם כל עוד לא שכנעת. את צריכה להראות ולהסב תשומת לב היועצת משפטית לכך שזה קיים. כרגע אנחנו עוד לא רואים, אני צריך להיות בטוח יחד עם חבר הכנסת גאלב, שקודם כל יש הנחיה לתת הוראות הפעלה, זה דבר ראשון. ואחר כך תבואי ותגידי לי יש הוראות הפעלה מכוח חוק אחר, מכוח הבטיחות מספיק תמצית הוראות בטיחות. אבל קודם כל שאני רוצה להיות בטוח, מה זאת אומרת, שמפעילים את הענין בצורה נכונה.
ורדה אדוארדס
אני חושבת שהדרישה שלך נכונה, אבל מאחר ואנחנו כרגע נמצאים תחת הכותרת של תקנות בטיחות בעבודה,- -
היו"ר שאול יהלום
זה אצלך לא אצלי, אותנו זה לא משכנע, אנחנו רוצים לראות את מכלול היריעה, אנחנו לא נבטל בטיחות עד שלא נהיה בטוחים שיש הוראות הפעלה מטעם חוק החוזים, לא איכפת למי מטעם מה, אבל כל עוד שתגידי לי אין עוד תקנות פה ואין תקנות כאן, לא נבטל את זה. אז יהיו התקנות האלה כפרת התקנות שלא קיימות.
ורדה אדוארדס
ואז יש לנו כאן דרישה מאד מחמירה כי אנחנו דורשים יותר מידי, גם לתרגם לעברית את כל, אתה חייב להבין שלא מדובר כאן רק באמת בדברים שנמכרים במסות כמו מכונית מסוג הוצ'יאל לפנים זה מכונה מאד יחודית עם הוראות התקנה מאד מורכבות, ומאד מקצועיות ובאמת מי שמתעסק בזה זה רק אנשי מקצוע שקוראים אנגלית ואין לנו כאן חשש שיגרם איזה, שתהיה איזה שהיא בעיה. עדיין אנחנו עומדים על כך שהעובדים למיניהם יקבלו את ההוראות הבטיחותיות בעברית, על מנת שבאמת יוכלו לקרוא ולהטמיע ולהשתמש בזה.
היו"ר שאול יהלום
שאלה אם את יכולה את כל מה שאת אומרת לכתוב. זאת אומרת, אם את כבר, את מבינה, אני מסכים לכל מה שאמרת, אבל אם את לא כותבת את זה, אם את באה ואומרת בכל מקום שיש נניח שאני משוכנע המפעיל חייב לדעת אנגלית, אני צריך לדעת או בהפוך, במידה ולא אז אני מתרגמת, אבל מה שאת אומרת ככה בהנחה שאין לנו את התקנות, אם יש את התקנות במקום אחר, זה לא משנה. את תראי לנו ואנחנו מיד נסדר את זה. ונזכיר, אבל אם תקנות כרגע, אז את יוצרת מצב פרוץ לגמרי, לא רק לגבי המכונה האחת שהאולטראסאונד בבית חולים הדסה שאני מניח שהרופאים יודעים, ואני לא יודע אם הרנטגנאים יודעים אנגלית, אולי רופא יודע, אינני יודע, אלא תשימי לב לגמרי לגבי מכונת שטיפת כלים שנמכרת ב-500 יחידות, לכן זה צריך להיות עם חשיבה, אי אפשר ככה במחי יד לבטל.
ורדה אדוארדס
אני רוצה גם להפנות את תשומת הלב, שבעצם התקנות האלה חלות, יש אמנם רשימה די ארוכה של כלים ומתקנים שהתקנות חלות עליהם, אבל זה לא חל לדוגמה על מכונה לרחיצת כלים, כלומר, הם חלות בעיקר על מכונות ומתקנים שהם באמת יש להם היבטים ביטחותיים בעבודה, הדגש הוא כאן על עבודה, ואותם אנחנו באמת רוצים לחשוף.
היו"ר שאול יהלום
מה זאת אומרת, מכונה לרחיצת כלים אני אכניס את היד לבפנים אני אתחשמל.
ורדה אדוארדס
בביתך הפרטי.
היו"ר שאול יהלום
לא, רחיצת כלים במטבחים.
ורדה אדוארדס
תעשייתית. היא לא נמצאת כאן,
היו"ר שאול יהלום
אז תכניסו אותה מיד. את לא מבינה שאם יכול להתחשמל הוא ילך בלי נעלים, במכונת שטיפת כלים, מה זה לא ברור לך?
ורדה אדוארדס
כן, זה ברור מאד ולה יש לנו חוקים ותקנות, התקנות האלה הם רק חלק ממכלול של תקנות. יש לנו תקנות, יש לנו מכלול של חוקים ותקנות שנוגעים לבטיחות בעבודה, לדוגמה, בטיחות בחשמל, מכונות וכדומה, שזה במקום אחר, וכבודם במקומם, אנחנו לא מבטלים אותם, הם חיות קיימות ונאכפות. כאן אנחנו מדברים רק על המכירה. על מה שאנחנו רוצים שיקרה בזמן של מכירה ושיווק של - -
היו"ר שאול יהלום
חסרים לי פה אנשים, המועצה לצרכנות, המכון, המשרד לאיכות הסביבה, המכון לבטיחות וגיהות בעבודה, יש הרי מומחים לענין הזה אצלכם, - -
ורדה אדוארדס
מסרנו את כל השמות, ואנחנו דרך אגב גם התיעצנו איתם. בתהליך ההכנה.
היו"ר שאול יהלום
אני צריך לשבת יחד עם חבר הכנסת גאלב מג'אדלה במצפון שקט שאנחנו לא גורמים כאן נזק גדול, וזה אם יבוא לכאן האנשים הממונים על הבטיחות, והממונים על הצרכנות, ויגידו זה באמת צודק, וקיבלנו תלונות, אז זה בסדר. אבל ככה על פניו, אני לא יודע. זה נראה לי חובבני מידי.
גאלב מג'אדלה
אני רציתי לשאול מה אתם מתכוונים לעשות לגבי השפה הערבית? יש מיליון ורבע אזרחי ישראל ערבים. אנחנו רוצים לדאוג גם לכתובות שלהם, אם מתרגמים מאנגלית לעברית, מה קורה עם האזרחים הערבים. ואולי באותה, כמו שאמר חבר הכנסת יהלום, למה לא פועלים לחייב את היצרנים? היצרן במקום שיביא את הספר עם המערכת מגרמניה, שיואיל בטובו ויעשה את זה בעברית ובערבית.
ורדה אדוארדס
אני רוצה להחזיר דברים מעט לפרופורציה. יש לנו לדוגמה - -
היו"ר שאול יהלום
היא אומרת, ככה, נניח שמחר שמים כאן, בסך הכל מדינת ישראל קנתה מכונה אחת, שתי מכונות MRI , נניח, ול-MRI להפעלה שלהם יש 500 עמודים הפעלה. אז היא אומרת, אני לא אעמיד מתרגם שיעמיד, יותר קל לי, או יותר נוח לי, לקחת את הטכנאי ולשלוח אותו אפילו לחוץ לארץ שיראה איך מפעילים מאשר לקחת עכשיו מתרגם שיתרגם את זה חצי שנה. אז היא אומרת, מה ששיך לבטיחות, בסדר, אבל מה ששייך להפעלה עצמה, עם הכפתורים המסובכים וכל הדברים האלה, זה אני מסתפקת בספר, נניח, באנגלית. אני אומר, בסדר, כאן אני מבקש ממנהלת הועדה להתקשר אל הגב' אדוארדס ולקחת את כל הגורמים במדינת ישראל שיש, אני צריך אותם לכאן ולזמן אותם בזימון, לזמן אותם בזימון ישיר. המכון, צריך להיות המשרד לאיכות הסביבה, מי שממונה על נושא של בטחון בעבודה, צריך להיות המכון לבטיחות וגיהות, והמועצה לצרכנות. והרשות לצרכנות. הרי זה הענין, נניח שאם ישארו את הבטיחות, אבל את ההפעלה עצמה, זאת אומרת כאן יש בעיה, פתרנו את הבטיחות אבל לא פתרנו את ההפעלה ואת ההדרכה, אני אומר בכל מקרה כמה שיוציאו את הבטיחות תמיד בהפעלה והדרכה ישאר מומנט של בטיחות. אני לא רואה מצב שנוכל בכלל לדלג על ההפעלה ולהגיד שהכנסנו את כל הבטיחות.
ורדה אדוארדס
אין להם נגיעה לדבר. אני רוצה לענות להערה שלך שהיא הערה מאד במקום, אבל יש, אמרתי שאנחנו מדברים כאן על אספקט מאד גדול שנוגעות לבטיחות בעבודה, ויש לנו לדוגמה תקנות שמחייבות מסירת מידע לעובדים, תקנות אחרות, לא אלה, והם מחייבות את המעביד במקום העבודה ללמד את העובדים שלו איך לעבוד בצורה בטיחותית, הוא צריך לתת להם הוראות גם בכתב, בשפה המובנת להם, כלומר זה יהיה בערבית אם רוב העובדים הם ערבים, ויהיה בעברית או בשפה אחרת, יש גם מקומות עבודה שגם לא מבין לא עברית ולא ולא ערבית, וגם שם הוא צריך לתת את זה ולוודא שהם הבינו, אמהרית לדוגמה, תאילנדית, והתקנות ההם הם חלות במכל מקום עבודה בלי קשר אם יש שם מכונה מסוכנת או אין מסוכנת, עצם העובדה שיש עובד שצריך לבצע עבודה שיש בה איזה שהוא סיכון, המעביד חייב למסור לו הדרכה מסודרת וללמד אותו איך לעבוד בטוח. זה פשוט, אנחנו מדברים כאן פשוט על איזה שהוא תחום אחר ומצומצם.
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש לזמן עוד ישיבה ולזמן כולל את אגודת המהנדסים, הרכב מהנדסים כמו שהיו כאן מהנדסי חשמל, גם את התעשינים, את התאחדות התעשינים, אלה שצורכים מכונות, התאחדות התעשינים הרבה דורשים, המועצה לצרכנות, כל אלה צריכים להגיד שהם מוותרים על ההנחיות, אלא אם כן תמצאי לי שיש את ההנחיות במקום אחר, ונוכל לגמור את זה מהר.
סיגל מרד
אנחנו פנינו למוסד לבטיחות שאמר שאין לו שום התנגדות.
היו"ר שאול יהלום
לא, לבטיחות אין התנגדות, בגלל שאת משאירה את בטיחות, מי שצריך להגיד לנו זה התעשיינים.
סיגל מרד
אנחנו פנינו, הנה, התעשינים מברכים על התיקון ומדברים על זה שאין ספק אם נוסח ההצעה משופר מאזן בצורה נכונה יותר בין שיקולי בטיחות מחד גיסא לבין יכולתם ומסוגלותם של יבואנים לעמוד בדרישות התקנה, הכל היה בעקבות פניה שלהם. שטענו שעצם זה מכביד.
קריאה
הבקשה היתה מצד, גם הסוכנים וגם הצרכנים.
ורדה אדוארדס
גם הצרכנים מכוסים מבחינה - -
היו"ר שאול יהלום
היבואנים נפטרו מתרגום ספרים,
סיגל מרד
פשוט צריך לזכור מה מקור הסמכות להתקנת התקנות האלה, שהתקנות האלה באות באורינטציה של שמירה על קדימותן של העובד. ולטעמנו גם באופן שבו אנחנו מצמצמים את הדרישה, אנחנו שומרים על קדימותו של העובד, כי בעצם ההוראה המכבידה הזאת יותר הצמתה שגופים בסופו של דבר לא יעשו שום דבר ויהיו עבריינים ומידע לא יועבר לעובד, אז נכון שאנחנו נטפל בהם בהליכים של ננקוט נגדם כתבי אישום וכו', אבל מה שחשוב לי זה ההוראה תהיה ישימה. ושהעובד באמת יקבל את המידע הזה, שזה יהיה מעשי. ובכך אני באמת אדאג לבטיחותו של העובד. לא להכביד ביתר, - -
ג'ודי וסרמן
את אומרת שבמקרים פרטניים, כמו שיש יבוא של מכונה אחת או שתיים לא כדאי לתרגם את ספרי ההפעלה, אבל מה קורה לגבי מכונות אחרות שהם יותר נפוצות. האם שם יש תרגום של הוראות הפעלה.
סיגל מרד
מדובר במכונות ארומל, מעליות על מתקני לחץ, כל אחד מאלה הם מתקנים או היכן ההגדרה בפריט כל אחד מהפריטים האלה הוא פריט מאד מורכב במפרט שלו, במה שהוא כולל, איך מרכיבים דבר כזה, ואני מאמינה לעמדה שהם הציגו שהיא בעצם אומרת שזה דורש מהם עבודה מאד מאד כבדה, ואז ישבנו אנחנו בתוך עצמנו, ואמרנו, רגע למה התכוונו כשכתבנו את זה, והבנו שחטאנו, זה לא היה מטרה מקורית עשינו הרחבה - -
ורדה אדוארדס
באמת מעבר למה שרצינו. זה מעצבן.
היו"ר שאול יהלום
איך אנחנו, מה אתה אומר על זה גאלב, לאשר את התקנות?
סיגל מרד
בסך הכל מבחינתנו, פנינו לכל הגורמים.
גאלב מג'אדלה
זה שהם לא באו, והוזמנו, זה לא בסדר, והשאלה אם יכולים להתעורר, אני בדעה שאפשר לאשר את זה אבל כפוף לערעור מקצועי. אלא אם אתה חושב לא לאשר.
ג'ודי וסרמן
לאשר זה לאשר, זה לא בכפוף. אם הועדה מאשרת, היא מאשרת.
גאלב מג'אדלה
אבל אני רואה ושומע וחש, את יושב ראש הועדה, לא בלב קל רוצה לאשר דבר שאין בו מול אנשי המקצוע. הוא מחשיב את כל מהמקצוענים האלה. רואים מצד שני, ואנחנו רוצים להאמין להם, שהם דיברו איתם ותיאמו איתם ושוחחו איתם, והם מודעים לזה ויודעים את זה. אם אתה משוכנע שהדבר בסדר, אז אני אלך איתך. השאלה אם את הלא משוכנע וצריך לעשות עוד ישיבה, - -
היו"ר שאול יהלום
מה את אומרת היועצת המשפטית?
ג'ודי וסרמן
אני לא כל כך מבינה את המקרים בהם הוראות ההרכבה וההרצה, הוראות הפעלה ואחזקה מעבר להוראות הבטיחות לא נדרשות בשפה העברית, אתם נותנים את הדוגמה שוב ושוב, של אותו מכונה אחת שממילא מי שיודע להפעיל אותה יודע לקרוא שפה אחרת. אבל אני מנסה ללכת לדוגמאות של המכונות היותר נפוצות שמי שמפעיל אותה ומחזיק אותה, או מרכיב אותה, לאו דווקא לענין הבטיחות לא יודע עברית, ואז מה קורה. אני לא מצליחה לקבל כל כך תשובה.
סיגל מרד
את רוצה לקחת משהו מהפריטים שבתקנה - -
ג'ודי וסרמן
קחי פריט שהוא נפוץ יותר, מעלית, לענין הפעלה או החזקה של מעלית. את אומרת שזה לא נדרש אם זה לא היבט של בטיחות לא נדרש התרגום לעברית, זה מה שאתם אומרים. למה, כי ההנחה שלכם כי האדם במילא יודע אנגלית או שזה לא כל כך חשוב כי זה לא בטיחותי.
ורדה אדואדרס
זה לא רק זה, מעלית לדוגמה היא מתקן שנבנה היום לפי תקן ישראל מאד מאד מפורט, שמכסה את כל היבטי הבטיחות. זה מתקן שיש לו, הוא נבדק באופן תקופתי, - -
ג'ודי וסרמן
לפי מה שאת אומרת, גם הוראה שכאן מיותרת, גם הוראות הבטיחות בעברית לא צריך לפי מה שאת אומרת.
ורדה אדוארדס
מעלית היא, יש כאן איזה שהיא החמרה, שהיא די מכוסה כבר גם במקומות אחרים. הכנסו אותה גם לכאן על מנת שהיא לא תהיה יוצאת דופן. לדעתי אם אנחנו מדברים למשל על, ניקח אולי משהו שהוא קצת יותר, דוד קיטור, גם הוא בעצם נבנה על תקן, יש לנו הרי הוראות לתקנים ברוב הפריטים האלה. כלומר, יש, המידע והדרישות קיימים בכל מיני מקומות. כאן אנחנו מדברים על משהו שימסר לקונה לידיו, בזמן הרכישה, על מנת שיוכל באמת לקרוא אותו ולתת את זה לעובדים שיקראו את זה. וכאן אנחנו פשוט, אנחנו עדיין עומדים על כל דרישות הבטיחות. יש לו היבטים בטיחותיים, הוא צריך לתרגם את כל הוראות ההפעלה.
ג'ודי וסרמן
את זה אתם משאירים לשיקול דעתו. מה נוגע לבטיחות ומה לא נוגע לבטיחות.
ורדה אדוארדס
נכון, אם יש בהוראות הפעלה דברים שזה צבע של כפתור או כיסוי פלסטיק או אחר, אז בזה אנחנו - -
ג'ודי וסרמן
אם כתוב שהוא מצרף אליהם הוראות הפעלה החזקה בשפה העברית, והם רוצים לכתוב הוראות בטיחות לענין הפעלה והחזקה, זאת אומרת הם מטילים על היצרן, יבואן, סוכן ומשווק, להחליט אם יש לזה היבט ביטחותי או אין לזה היבט בטיחותי. ואם הוא החליט שאין בזה היבט בטיחותי, אין צורך לתרגם את - - -
היו"ר שאול יהלום
ואת סומכת עליו, שיש לו פתיון כספי. כי זה עולה הרבה כסף לתרגם. את אפילו לא נותנת איזה מהנדס באיזה משרד שהוא יהיה איתו בהחלטה. את מבקשת מהועדה, אין לנו מצפון לענין הזה, אנחנו צריכים להיות, להישיר מבטינו מול תאונות שיקרו בעתיד, ולבוא ולהגיד אנחנו עשינו את זה על ידי זה שלא הפעילו את הפעילו נכון. לא הפעילו נכון את החומרים, האלה, את המלגזות האלה, אז בסדר מה יגיד בבטיחות, כאן ההפעלה הנכונה היא החשובה.
ורדה אדוארדס
אם ההפעלה היא באמת ענין בטיחותי, הוא חייב יהיה לתרגם את זה. זה בעצם המשמעות של מה שאנחנו כותבים. כל דבר שהוא בטיחות חייב להגיע לקונה.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, מה זה בטיחות? לא נסוג אחורה, נניח שיש לך מנוף, מנוף, מה לא לשים יותר משקל ממה שצריך, לשים לב שאין מתחת לזה בן אדם, כל הדברים האלה זה חלק מהוראות ההפעלה.
ג'ודי וסרמן
אני מבינה שהיו מקרים פרטניים שלא היה מוצדק,
סיגל מרד
אולי נסגור בנסיבות מסוימות.
היו"ר שאול יהלום
גם הבטיחות לא מוגדרת. אם הייתי אומר הוראות הפעלה, אז אני יודע מה זה. כי היצרן כתב ספר. הבטיחות הוא יכול במשפט אחד לסיים את הענין, הרי את לא נותנת בודק רציני אוביקטיבי. אם הייתי אומרת לי ובלבד שמכון התקנים, סתם אני אומר, הישראלי, יאשר שהקיפו את כל הוראות הבטיחות, את יודעת מה, הלב שלי שקט. אבל את נותנת לו. בסוף יהיה ויכוח. חלק הוא לא אמר איך לחבר לחשמל, או לא אמר, הוא רק אמר לא לשים את היד בשלושה מקומות, הוא יגיד זה מספיק. אני לא יודע, זה נראה לי, מאד מאד מרחיק לכת שאנחנו נאשר את זה בלי שהעמקתם בענין הזה יותר ויותר, כי אני מבקש תשובות. איך הבטיחות יכתוב חצי עמוד על הבטיחות, מה תגידו על זה. הוא יגיד להזהר מקומות חדים במכונה, ואל תחבר לחשמל מעבר ל-220, ובבואך למכונה תתפלל תגיד קריאת שמע. לא, תגידי לי את איך אני יודע, הוא הקיף את הכל לא הקיף את הכל, אם תגידי לי לפחות ואושר על ידי הממונה על הבטיחות במשרד התמ"ת. אושר על ידי מכון התקנים. אושר על ידי מהנדס בלתי תלוי, משהו שאני אהיה בטוח שלפחות הבטיחות הוא עשה. כי היום אני בטוח, למה, כי הוא עשה את כל ההפעלה, קרוב לוודאי שהיצרן נקט בהפעלה בהרבה דברים בטיחותיים, אם הוא מתרגם את הכל פתרתי את הבעיה. אבל אתם הוספתם בטיחות, אבל אם את משאירה את בטיחות משאירה לשיקול דעתו, הוא יכתוב רבע עמוד.
סיגל מרד
אבל אם אפשר שהוקדש והובנו יש דבר נוסף שמובן, במסגרת התקנות אלה ואולי אותו אפשר לאשר, וזה בעצם החיוב בתקנה 4 של יצרן, יבואן סוכן משווק או - - היתה צריך לצטט כי על פי דרישת לקוח חלקי חילוף בטיחותיים עד תום שבע שנים מיום אספקת המכונה או הפריט ללקוח. זו ההוראה המקורית, מאחר ובהגדרת או מוכר או מכירה כאן בתקנות, מוגדר גם השכרה, מסירה לשימוש לשם מסירה, הצגה לשם מכירה או לשם סידור מכירה, יש לנו פה כל מיני פונקציות שבאופן טבעי לא מחזיקות בחלקי חילוף או בחלקי מכונות והכוונה היתה לפטור את מי שנופל להגדרת מוכר כאן מאותה חובה מהחזקת חלקי חילוף כאשר החובה ממשיכה להישאר ולחול על מי שבאמת עוסק בזה בדרך השיגרה, שזה היצרן, היבואן הסוכן שמוגדר בתקנות כמי שעוסק בתיווך בין יצרן לפריט לבין מקבלו, המשווק, כל אלה ימשיכו לשאת בחובה כאשר המוכר, כשמהמשעות של זה, שמספיק תציג למכירה כדי שזה יחייב אותך להחזיק שבע שנים - - - זה מיותר.
היו"ר שאול יהלום
ואת לא רוצה. איך את יוצרת פן שהמוכר לא יכול, בסדר הוא לא חייב מה שאת אומרת, אבל שהוא חייב, הוא לא יכול למכור משהו, שלא עובר את ההליך הזה,
סיגל מרד
המוכר קיבל את זה ממישהו, קיבל את זה מיצרן, הוא קיבל את זה מיבואן, הוא קיבל את זה מסוכן, כל אלה ממשיכים להחזיק בחובה של החזיק אותם חלקי חילוף במשך שבע שנים.
היו"ר שאול יהלום
איך איסור על המוכר לא למכור משהו שהם לא - - -
סיגל מרד
בוא נשאל ככה, למה להטיל עליו את האיסור אם יש את היצרן, היבואן כל הפונקציות האחרות - -
היו"ר שאול יהלום
אני פוגש את המוכר, אני קונה, לא פוגש את היצרן, לא פוגש את היבואן, לא פוגש את המוביל, לא פוגש את המשווק.

אני רוצה לאסור עליו למכור מכונית שלא מחזיקים בשבילה, אחרת הוא מכניס אותי לפח. אני מסכים שהוא לא חייב להחזיק חלקי חילוף, אבל אסור לו למכור, איפה את מכניסה שהמוכר, מוכר רק מוצרים, אני מסכים שהוא לא יחזיק, אבל אסור לו למכור מוצרים שלגביהם הוא לא הגיע לידי חוזה עם המשווק, עם היבואן. את מבינה מה קורה אם את מורידה לגמרי אז גם היבואן לא. אני מסכים שהמוכר שעומד בחנות המכירות יכול שלא יהיה על הדבר הזה, הוא לא שייך בכלל, הוא מוכר את זה. אבל אני אוסר עליו להכניס לחנותו את זה, אם אין שבע שנים חלקי חילוף.
ורדה אדוארדס
מדובר כאן לא רק במוכר מקצועי, וזה עיקר הבעיה, מדובר כאן גם באנשים שבמכירה מיד שניה. אתה קנית איזה מכונה ואחרי שלוש שנים אתה מוכר אותה למישהו אחר. מי שמכר לך את המכונה אם הוא היה ספק הראשי או המשווק, הוא התחייב, כלומר על פי התקנות האלה הוא נשאר חייב. אבל אתה, שאתה מעביר אותה עכשיו ליד נוספת לכאורה התקנות האלה הטילו גם עליך את החובה, ואותך בעצם אנחנו רוצים לפטור. זה בדיוק כמו למכור מכונית יד שניה, מי שמכר לך את המכונית מלכתחילה חייב לתת חלפים וכדומה, אבל כשאתה מוכר אתה כבר לא מחוייב.
ג'ודי וסרמן
אבל זה לא כתוב. כאן כתוב כל מוכר. לא רק מוכר יד שניה.
סיגל מרד
נכון, אבל אנחנו כותבים שיצרן, יבואן, סוכן משווק הם נשארים חייבים. זה רק המוכר.
היו"ר שאול יהלום
איפה המוכר, אני מסכים שמוכר יד ראשונה, מוכר בחנות, אני לא יודע איך תגדירו את זה, אבל אפשר הגדרות באלף חוקים, מוכר היד הראשונה, המוכר הראשון אסור לו למכור אם לא מתקיימים כל השאר, הוא לא צריך להחזיק, אבל הוא צריך לוודא שמחזיקים. את זה אתם צריכים לנסח. את זה אתם צריכים להביא, אחרת אני אמכור מכוניות בלי חלקי חילוף. מי יאסור עלי? מי יאסור עלי, היבואן פושע, אני לא רוצה ליצור שהמוכר יהיה שותף לפשע. היבואן באמת פושע, הוא באמת מיבא דברים בלי אחריות ובלי חלפים, סתם חפר, את זה אסור למכור למוכר בלי להיות סייג, להפך, סייג נגד יבואנים שלא עומדים, מה איכפת לך. זה חשוב מאד.
ורדה אדוארדס
כלומר אתה רוצה שגם מי שמוכר, מי שקנה מהיבואן והיבואן עבריין, באין לו חלקי חילוף - -
היו"ר שאול יהלום
אז אסור לו לקנות.
ורדה אדוארדס
אבל נניח וקניתי, - -
היו"ר שאול יהלום
אז יש עונש עליו, הוא צריך לוודא. וודאי, אסור למכור מכונית שאין לה חלקי חילוף שבע שנים. אני לא צריך להחזיק את זה, אני רק צריך לדעת שהיבואן מחזיק, זה כן.
סיגל מרד
אפשר להוסיף בסעיף 2א, את הסיג הזה.
היו"ר שאול יהלום
אני מציע, אנחנו לא בשלים, את רואה שאנחנו לא בשלים, - -
סיגל מרד
לקטע של, - -
ורדה אדוארדס
במועצה לצרכנות יש תשובה לזה.
היו"ר שאול יהלום
תתייעצו. בישיבה הבאה, תביאו לכאן, המועצה לצרכנות, זה בטוח, זה רשות הצרכנות יש להם שני גופים, יש מועצה לצרכנות, יש רשות לצרכנות,
סיגל מרד
יש את המועצה לצרכנות והממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת.
היו"ר שאול יהלום
נכון, שניהם צריכים לבוא לכאן, ואז אנחנו נסגור את הענין. תודה רבה.




הישיבה ננעלה בשעה 13:45

קוד המקור של הנתונים