ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/08/2004

פרוטוקול

 
אישור תשלומי הורים עבור ביטוח תאונות אישיות

2
ועדת החינוך והתרבות
3.8.04
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 295
מישיבת ועדת החינוך התרבות
יום שלישי, ט"ז באב התשס"ד (3.8.04) שעה 10:00
סדר היום
אישור תשלומי הורים עבור ביטוח תאונות אישיות
נכחו
חברי הוועדה: גילה פינקלשטיין – היו"ר
מרינה סולודקין
מוזמנים
ד"ר יאיר סמוכה - משרד החינוך התרבות והספורט
עו"ד דורית מורג - משרד החינוך התרבות והספורט
דרור עמיאל - משרד החינוך התרבות והספורט
אתי בנימין - יו"ר ארגון הורים ארצי
עו"ד מיכאל ישיל - החברה למשק וכלכלה
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ












אישור תשלומי הורים עבור ביטוח תאונות אישיות
היו"ר גילה פינקלשטיין
שלום לכולם. אנחנו התכנסנו היום לשוחח בנושא ביטוח תאונות אישיות של תלמידים, בסך 28 ש"ח, ואנחנו רוצים כבר להעלות את הסכום. אנחנו מבינים שזה חשוב, משום שזה התשלום היחידי שאנחנו מביאים לשלומו של הילד, ילד לא יכול להגיע לבית-הספר ביום הראשון ללימודים, שהוא לא מבוטח.

עו"ד מיכאל ישיל, אני אשמח מאוד אם אתה תסביר לנו את חשיבותו של המס, שאני מסכימה שתלמיד לא יכול ללכת לבית-הספר אם הוא לא מבוטח בביטוח תאונות אישיות.
מיכאל ישיל
אז ברשותך דווקא הייתי נותן את הפתיח למשרד החינוך, כי אני חושב שהוא האבא הרוחני, ואני רק שותף לעשייה שלהם. אני חושב שזה יותר מכובד.
יאיר סמוכה
ביטוח תאונות אישיות הוא תשלום החובה האחרון שנותר. הביטוח הוא ביוזמת ארגון הורים ארצי ומרכז השלטון המקומי, על-מנת לדאוג שתלמיד יהיה מבוטח 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה.

המיוחד בביטוח הזה זה שהמחיר התפרסם בעקבות מכרז שהמרכז לשלטון מקומי פרסם. במכרז נקבעו תנאי הביטוח. תנאי הביטוח שבמכרז הם התנאים המינימליים המחייבים. זאת אומרת, שרשות שרוצה לשכור את שירותי של חברת ביטוח אחרת, יכולה לפרסם מכרז על המחיר ולא על תנאי הפוליסה. זאת אומרת, תנאי הפוליסה האלה הם התנאים המחייבים.

למשל, אחד התנאים החשובים הוא שאפשר לתבוע את החברה שלוש שנים לאחר תום גיל 18. זאת אומרת, ילד יכול להגיע לגיל 21 ועדיין לתבוע בגין תאונה שהיתה לו בזמן שהותו במערכת החינוך. כבר נתקלתי בפוליסות אחרות, לצערי, שהתוקף הוא שלוש שנים מתום האירוע. זאת אומרת, ילד שנפצע השנה חלילה, רק במהלך שלוש השנים הקרובות, הוא יכול לתבוע את החברה. זה דבר חמור מאוד, כי אנחנו יודעים שהנכות שמתפתחת בעקבות תאונה מושלמת כעבור חמש שנים. זאת אומרת שהתנאי הזה הופך בעצם את הפוליסה ללא רלוונטית.

לכן אנחנו עומדים על זה שתנאי הפוליסה שפורסמו בחוזר מנכ"ל, הם יהיו התנאים המינימליים המחייבים. דבר שני, כל תלמיד ישלם את ההוצאה בפועל. זאת אומרת, אם רשות מסוימת זכתה בפוליסה שעלותה רק 8 ש"ח, או 10 ש"ח, הרי זה הסכום שייגבה מהתלמיד בכל מקרה. התשלום בפועל, כאשר התשלום המרבי הוא 28 ש"ח, כפי שהוא היה בשנה שעברה . המכרז שפורסם בשנה שעברה, תקף ל4- שנים. ולכן אנחנו יכולים להשתמש בו גם השנה.

אנחנו מבקשים שהוועדה תאשר לנו את זה כדי שנוכל לפעול בהתאם.
מיכאל ישיל
ברשותכם, אני רק אוסיף דבר אחד. הפוליסה למעשה כמו שאמר ד"ר סמוכה, חלה 24 שעות ביממה, בארץ ובחו"ל, 365 ימים בשנה. המשמעות החשובה בביטוח תאונות אישיות, היא לא רק הפציעה עצמה, אלא באמת התקופה שבה ניתן לתבוע את החברה המבטחת. לכן חשוב הרציפות של החברה, מהות החברה, החוסן שלה והגוף שמטפל.

המשמעות אומרת, על-פי חוק ניתן לתבוע בקטין, על-פי חוק ההתיישנות, שלוש שנים מגיל 18. למרות האמור לעיל, כמו שאמר ד"ר סמוכה, יש פוליסות שמאפשרות את התביעה רק שלוש שנים מיום האירוע. המשמעות היא שחלק מהתביעות, במיוחד מקרי הנכות הקשים שמתגבשים רק לאחר מספר שנים, פשוט נדחה.

היום אנחנו עדים לפסיקה מבית-משפט שלום בנצרת, שלילד שיש לו כ-100 אחוז נכות - נדחתה התביעה או נמחקה ליתר דיוק, מפאת העובדה שהפוליסה שלו אפשרה תביעה רק שלוש שנים מיום האירוע. המשמעות של הנושא מבחינה כספית למבטחת - היא מהותית.

הרי בסך-הכל מה שחשוב בפוליסות שהם בסך-הכל נייר, זה איך יינתן השירות והטיפול, מי ייתן אותו. וכמובן האם ישבו ביחד אתנו בוועדת חריגים ויאשרו את כל המקרים לפנים משורת הדין, כשהלב רוצה לעזור. אז במקרה הזה, גם ארגון ההורים הארצי יושב אתנו בוועדה ואחראי על ניסוח הפוליסה. וכמובן גם משרד החינוך. ואני רואה בזה רק חובה שאנחנו עושים עבור התלמיד.
דורית מורג
רק הערה אחת. היא טריוויאלית, יש הוראה מפורשת בחוק, שיש חובה בחוק בסעיף ד(1) לחוק, יש הוראה שמחייבת רשות מקומית לבטח בביטוח תאונות אישיות תלמיד הלומד בתחומה, וכתוב במפורש, "שהתשלומים שייגבו בעד הביטוח ייקבעו על-ידי השר במסגרת התשלומים לפי 6(ד)". זאת אומרת, יש חובה חוקית היום לרשות המקומית להפעיל ולקבוע ביטוח תאונות אישיות. ולכן זאת המסגרת שאנחנו נמצאים פה לגביה.
אתי בנימין
אני מאוד מבקשת לפרוטוקול, שלא יהיה 28 ש"ח, אנחנו מדברים על 19 עד 28 ש"ח. יש רשויות שגובות 19 ש"ח. זה חשוב שיהיה כתוב "19 עד 28 ש"ח".
היו"ר גילה פינקלשטיין
תודה רבה. אנחנו נצביע על זה שהתשלום "ביטוח תאונות אישיות יהיה עד 28 ש"ח.

הצבעה
בעד – 2
התקבל פה אחד


הישיבה ננעלה בשעה 10:12.

קוד המקור של הנתונים