פרוטוקול

 
ב' - אישור תשלומי הורים לשנת תשס"ה

2
ועדת החינוך והתרבות
2.8.2004
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 293
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שני, ט"ו באב התשס"ד, (2.8.2004) שעה 10:30

ס ד ר ה י ו ם: אישור תשלומי הורים לשנת תשס"ה
נכחו
חברי הוועדה: מלי פולישוק-בלוך – היו"ר
אורי אריאל
מרינה סולודקין
גילה פינקלשטיין
יוסי שריד
מוזמנים
ד"ר יאיר סמוכה – סגן ראש המינהל הפדגוגי משד החינוך התרבות
והספורט
עו"ד דורית מורג – יועצת משפטית משרד החינוך התרבות והספורט
דרור עמיאל – מתמחה היועמ"ש משרד החינוך התרבות והספורט
רון חן – סמנכ"ל לכלכלה מרכז השלטון המקומי
אבי קמינסקי – יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך, מרכז השלטון המקומי
שמואל אבואב – יו"ר ועדת החינוך וראש מועצת קרית טבעון, מרכז השלטון המקומי
ישראל נדיבי – סמנכ"ל מרכז המועצות האיזוריות
רן ארז – יו"ר ארגון המורים העל יסודיים
אילן בהירי – יו"ר ארגון מנהלי חטיבות ביניים, הסתדרות המורים
זאב דורות – יו"ר ארגון המנהלים היסודיים
דפנה הר אבן – הרשות להגנת הצרכן
שלום גולן – נציג ארגון הורים בעד השכלה וחינוך
רמי אמיתי – מנהל בי"ס תיכון ע"ש ישראל גלילי, התאגדות המנהלים
ד"ר יצחק קדמן – יו"ר המועצה לשלום הילד
ג'קי קרמר – מומחה יועץ בנושא תשלומי הורים
אברהם רומנו – יו"ר ועדת תשלומי הורים
ארז פרנקל – יו"ר ארגון הורים ארצי
אתי בנימין – רפרנטית ארגון הורים ארצי בכנסת
יעקב שפירא – משרד המשפטים ממונה על ייעוץ וחקיקה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
יועצת משפטית
מירב ישראלי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר מלי פולישוק
אני פותחת את הישיבה.

אנחנו צריכים לעשות הכל שהתשלומים האלה יעברו מן העולם. ואני רוצה לשאול את השאלה המתבקשת איך עושים את זה. אני יודעת שיש הצעת חוק, אני יודעת שב-92' ועדת לנגרמן הידועה, הכל אנחנו יודעים, אני לא צריכה לכם להגיד.
יוסי שריד
תרשי לי משפט, יש הצעת חוק, אני תומך בה, הכל מאה אחוז בסדר, לא יקרה עם זה שום דבר, לא עם הצעת החוק וגם לצערי הרב לא עם תשלומי הורים, אנחנו צריכים לראות את המציאות נכוחה. בשעתו היתה התחייבות של משרד החינוך, אני מניח שהוא גם התכוון לעמוד בהתחייבות הזו, שבהדרגה הולכים ופוחתים תשלומי ההורים, עד שלא יהיו תשלומים בכלל. בינתיים השתנו הרבה דברים ואני תמיד משתדל שהוועדה הזו תעסוק ברצינות בדברים ולא בדברים שהם עורבא פרח.

תשלומי הורים אני מבין שעכשיו זה משהו כמו שניים וחצי מיליארד שקל, שניים נקודה שניים. לפי מה שידוע לי עומדים לקצץ קיצוץ נוסף בתקציב החינוך, החמישה עשר במניין בשלוש השנים האחרונות. זה כבר מגיע למיליארדים רבים. ואני לא יודע איך כל מיני דברים מסתדרים ביחד, איך מגשימים את ועדת דוברת מצד אחד, כאשר מדובר שם במפורש על תקציבי מעבר,
היו"ר מלי פולישוק
יוסי, סליחה שאני קוטעת אותך שניה, אני מבקשת לקצר כי אנחנו עוד רבע שעה צריכים לסיים. רק בקיצור בבקשה.
יוסי שריד
תקציבי מעבר גם הם תקציבים. תקציבי מעבר, על פי מה שידוע מדו"ח דוברת זה לחמש שש שנים. אנחנו יודעים שהצעד הראשון ביישום הדו"ח יהיה בקיצוץ נוסף בתקציב החינוך. אם מישהו באמת חושב, הרי זה יהיה הכי קל אם נצביע בעד זה. אבל אם מישהו באמת חושב שתוך כדי קיצוץ נוסף, החמישה עשר בתקציב החינוך, יוסיפו עכשיו שניים וחצי מיליארד שקל, הרי אחרת זה עוד קיצוץ של שניים וחצי מיליארד שקל. זאת אומרת אנחנו נגיע כבר לאיזה שבעה שמונה מיליארד שקל. רבותי, תשעים ושניים, תשעים ושלושה אחוז מתקציב משרד החינוך זה משכורות. אם מקצצים שבעה שמונה זאת אומרת אין תקציב למשרד החינוך. אם מישהו חושב שזה יכול לקרות עכשיו, אני בעד. אני אגב אצביע בעד זה, מה אני טמבל, כולם יצביעו ואני האידיוט מהאופוזיציה אני אצביע נגד, בודאי, אבל צריך לדעת על מה מדובר. עכשיו יתנו שניים וחצי מיליארד שקל כדי למלא את החלל הריק?
אורי אריאל
אני רוצה לגמור בסיפא של יוסי ולהגיד שני משפטים. התשובה יוסי שזה בדירוג. עכשיו הדירוג יכול להיות השנה סמלי, אבל זה לא יהיה נכון שבגלל, נקרא לזה בעדינות סדר עדיפויות לא נכון של הממשלה, מה שקורה זה שהורים כל הזמן ממשיכים לשלם. לכן אני מציע שלא יהיה שום תשלומים של ההורים, אם אנחנו לא מגיעים להבנה עם משרד החינוך, ואם לא בהבנה אז זה יהיה בלי הבנה, של חמש שנים שזה יורד לסכום או קטן מאוד או נמחק. המציאות הזאת הרי גם שנה הבאה יבואו ויסבירו שאין כסף, אותו סיפור. ככה זה נמשך. זו הצעתי.
גילה פינקלשטיין
אנחנו הרי כולנו שואפים שלא יהיו תשלומי הורים, אבל לשנה הזאת, לשנה הקרובה, זה כבר לא מציאותי. אבל אפשר לצמצם. והחלטנו, כבר אי אפשר השנה הזאת להגיע לזה, אבל אפשר לצמצם. זה זמן קצר, כבר מתחילים הלימודים, בשבוע הבא חוזרים המנהלים. מה שכן אפשר לדאוג שיהיה חוזר אחיד, בשנה שעברה אני זוכרת שבתי ספר פנו אלינו כשהמנהל ביקש תשלומים שונים. שהמנהלים ידעו והמורים ידעו שיש רק חוזר אחד.

עכשיו מה שכן לא טוב שהשנה הוחלט שתשלומי רשות לא יפרטו אותם, אלא יהיה תשלום אחד. אז זה רע מאוד. אם אמא לא רוצה שבנה יצא לטיולים אבל היא כן רוצה שהוא יהיה ביום קולנוע במוזיאון, היא צריכה לדעת.
היו"ר מלי פולישוק
אני מציעה, במקום את הטופס הזה אני מציעה לשים טופס של תורמים. ואז ידעו כל אחד לאיזה סל,
אורי אריאל
המדינה תחייב את התורמים בחמישים אחוז.
גילה פינקלשטיין
ברור שגם את התשלומי רשות כן צריך לפרט, ולא כמו שהוחלט שלתת סכום אחד, לפרט כדי שאמא תדע מה היא רוצה, מה היא לא רוצה, היא תוכל לשלם. תשלומי הרשות מלכתחילה היו רעיון טוב, אני זוכרת שזה התחיל בזמן שיוסי היה במשרד, אני אז הייתי מנהלת, ותשלומי רשות היו דבר נפלא. נכון שלמנהל היה קשה מאוד, זה רוצה את זה, את זה הוא משלם ולזה הוא לא משלם, אבל זה נתן הרגשה טובה. להזכיר לכם את הנושא שעכשיו לפני תחילת שנת הלימודים, שבוע קודם שהורים שאין להם שימלאו טפסים של מלגות בכל בתי הספר. זה חשוב. ואז לטפסים האלה מצרפים תלושי משכורת, ויש ועדה מסויימת בכל בית ספר, ועדה שדנה בזה, ולאלה שאין להם באמת משחררים אותם מתשלומי הורים. כי אנחנו כרגע לא יכולים לבטל תשלומי הורים אבל אנחנו יכולים להקל על המשפחות במצוקה. אם ימלאו טפסים, להודיע להם למלא,
יוסי שריד
השנה היחידה שבה הופחתו תשלומי הורים היתה השנה שבה הייתי שר החינוך.
היו"ר מלי פולישוק
אני רוצה להצביע על החזרת יוסי שריד למשרד החינוך. חבר הכנסת שריד, אתה לא רוצה לדון פה על דברים לא מציאותיים, אמרת לפני כמה דקות. אני רוצה להצביע על הצעתו של חבר הכנסת אורי אריאל, אתה תגדיר אותה, כפי שאתה אמרת, עלי היא מאוד מקובלת. אני רוצה רק לומר אחרי שאתה תגדיר אותה, אנחנו נבקש ממשרד החינוך לקחת את ההצעה הזאת, בהנחה שהיא תעבור פה, נבקש מכם להביא לנו הצעה איך מיישמים אותה, איך אתם מתמודדים אתה, תמצאו איזה פתרון שאתם רוצים, אתם גם יכולים גם לבוא ולהגיד אנחנו לא מסוגלים, ואז אנחנו נפנה למי שאולי כן מסוגל, אולי לשר האוצר, אולי לראש הממשלה. ואנחנו נקיים דיון נוסף בעוד כעשרה ימים.
אורי אריאל
אני רוצה להגיד משפט הקדמה ואחרי זה לנסות ולנסח, תעזרו לי. אני לא רוצה עכשיו להפיל ולהגיד סכום כזה וסכום כזה. יש משרד החינוך, שראוי לאמון, ראוי שיבחן האם כך או אחרת, כי הקיצוץ שאני מציע לא חייב להיות שווה כל שנה. נניח שזה שתיים נקודה שתיים, לא צריך לחלק את זה עכשיו חמש, שזה בדיוק התוצאה הזאת. יכול להיות שהשנה קצת יותר קשה, כי אנחנו מאחרים וכו'. בבקשה, אני מציע שעכשיו ננסה לנסח.

הוועדה פונה למשרד החינוך להתחיל ליישם את המלצות ועדת לנגרמן, במסגרתן במשך חמש שנים להביא לתשלום אפס של ההורים בתחום החינוך. הוועדה פונה למשרד החינוך להביא תוך עשרה ימים הצעה לשיטת הקיצוץ, אופן הקיצוץ על פני אותן חמש שנים. זו הצעתי. אני מציע לא להתחיל פה דיון עכשיו אלא לתת להם לחזור. יהיה פה ממילא עוד דיון, אני אומר את זה, כי זה לא יסתיים כאן ועכשיו.
דורית מורג
בואו נאמר על מה התכנסנו פה. קודם כל בחוק יש צורך באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת. אנחנו, לפי הפרשנות שלנו, למעשה האישור הוא על תשלומי החובה בלבד. אבל אני תיכף ארחיב. תשלומי החובה היום זה ביטוח תאונות אישיות. אז קודם כל ביטוח תאונות אישיות, נמצא פה נציג מרכז השלטון המקומי, בספק אם אפשר לצמצם. הרי השאלה היא גם אם הקריאה הזאת כרגע לצמצם,
היו"ר מלי פולישוק
אני מבקשת ממך להתייחס ברמה העקרונית למה שנאמר פה, בלי להיכנס לפרט זה או אחר, כי את הדיון הפרטני נעשה בעוד עשרה ימים.
דורית מורג
אז קודם כל יש לנו על הפרק את ביטוח תאונות אישיות שבלעדי הכספים האלה שיאושרו כאן, אם הכספים האלה לא יאושרו כאן בספק אם אפשר יהיה לקיים את ביטוח תאונות אישיות. וזה למעשה, זה דבר אחד. מן הראוי לאשר את התשלום הזה.

יתר התשלומים הם תשלומים שאנחנו מכוח, שמביאים אותם מדי שנה, להסכמה בפורום הזה, משום שאנחנו חושבים שיש כאן באמת ברכת ועדת החינוך והתרבות, ארגוני הורים, ארגוני עובדי הוראה, מורים וכו' וכו'.

עכשיו אם תסתכלו על התשלומים שיש לנו כאן, זה תשלומים עבור טיולים, עבור סל תרבות,
היו"ר מלי פולישוק
אנחנו לא רוצים עכשיו לפתוח את הדיון על התשלומים עצמם. אנחנו אומרים ברמה העקרונית, מה שנאמר פה זה ברמה העקרונית. אנחנו באים ואומרים, אנחנו לא רוצים בכלל את התשלומים האלה. יש לנו שתי אופציות. אנחנו יכולים לבוא אליכם היום, חברי הכנסת, ולהגיד אנחנו לא רוצים שום סל תרבות, שום טיולים, שום דבר, למעט אולי ביטוח שזה דבר חיוני, ושמשרד החינוך, אם הוא חושב שזה חשוב לו, שימצא את הכסף לזה. אם הוא חושב שזה לא חשוב לטייל במדינת ישראל, בבקשה. יהיה בלי. ילמדו רק בכתה פרונטלית. זה אמירה אחת שאנחנו יכולים לבוא לומר לכם היום. לכם ולציבור.

אפשרות אחרת, מכיוון שאנחנו כן חשוב לנו כל מה שאת הולכת עכשיו לתת לנו נאום על מה שחשוב ולמה זה חשוב, אנחנו כן חושבים שזה חשוב, אני משוכנעת שכל חברי הכנסת כאן חושבים שזה חשוב, אנחנו אומרים לכם קחו עשרה ימים, תשבו ותחשבו איך אתם מוצאים את המנגנון, אחת ולתמיד, להפסיק עם השערוריה הזאת שנקראת תשלומי הורים. זה מה שאנחנו באים ואומרים. תמצאו את הכסף, תמצאו את המנגנון, תמצאו את המקורות, תשברו את הראש, זה התפקיד שלכם.
יאיר סמוכה
מה הנסיון מלמד, הרי היו שמונה סוגים של תשלומי חובה. המשרד לקח את זה על עצמו. אז מה קרה בקיצוץ, אגרת שכפול ירדה בחמישים אחוז. אז עכשיו בית הספר מקבל במקום מאה שקלים חמישים שקלים. זה יקרה גם לטיולים, זה יקרה לכל דבר אחר. למשרד אין כסף. לא חמש מאות, אפילו שקל אחד, כדי לממן פעילות. להטיל את זה על המשרד זה להחליט לבטל. אז תחליטו לבטל.
אורי אריאל
אני רוצה להציע, אולי תציעו לגבות עוד חמש מאות שקל מכל הורה כי אין כסף? למה אתה עוצר בזה?
יאיר סמוכה
משרד האוצר אומר לנו אתם אל תלמדו אותנו לגבות כספים. כשאנחנו אומרים להעלות את הביטוח הלאומי בפרומיל, אומר אל תעשה את זה, לגבות כספים אנחנו יודעים.
היו"ר מלי פולישוק
כל הכוונה שלי, ואנחנו נחליט עכשיו, כל הכוונה שלי היא לא לפתוח את הדיון ומה שאתם עושים פותחים את הדיון. לכן כל מי שרוצה עכשיו לדבר יטרח ויבוא בעוד עשרה ימים לדיון, ואנחנו נקיים דיון על כך, כי בלאו הכי אי אפשר לסיים את הכל היום, גם אם נשב עוד שעתיים. אני רוצה להצביע, אורי ברשותך, אי אפשר לסיים את הדיון היום כי יש כאן עשרים איש שרוצים לדבר ואנחנו לא נספיק כי הישיבה נגמרת בעוד חמש דקות. לצערי הרב. זה לוח הזמנים שיש לנו. יש כאן כמה חברי כנסת שיש להם עוד ישיבות, זאת הבעיה. אנחנו דנו עכשיו שעה וחצי, אנחנו דנים בנושא,
אברהם רומנו
אני אומר ככה, אנחנו מתנגדים לכל תשלום הורים, והשנה זה יותר רלוונטי מכל שנה כי דווקא השנה, כשהכנסת הזו ביטלה את קצבאות ילדים ושחקה את כל החלשים, שחטה אותם מהעורף, אני דורש ואני אעמוד על זה שלא יהיה שום תשלום הורים, ונזעק להורים לקרוא למרד תשלומי הורים, כי הכסף נמצא, לא צריך לחפש אותו. אני כאבא שנשחט באלפיים שקל בחודש, רטרואקטיבית, הילדים נולדו, אף אחד לא אמר לי אם תוליד ילדים יותר לא תקבל קצבת ילדים. הילדים כבר נולדו.
היו"ר מלי פולישוק
תודה רבה. הרי לכך אני חותרת, אני מודה לך על דבריך ומתוך הדברים האלה, זה מה שנאמר, אנחנו חושבים שזה שערוריה. זה עוד מיסוי, ומיסוי כבד מאוד, שניים וחצי מיליארד שקל זה מיסוי כבד מאוד על ההורים, ואני לא אחזור את כל מה שנאמר כי קראתי את הפרוטוקול, הדברים האלה כבר נאמרו פה על השולחן.
אילן בהירי
אני רק רוצה לומר שיכול להיות שהמנהלים יחליטו לא לגבות כספים גם כן.
יצחק קדמן
אני מקבל את בקשתך לא להיכנס לדיון לגופו של עניין. רק להצעתו של חבר הכנסת אריאל, בתוך חבר אני חושב השריד האחרון פה של ועדת לנגרמן, המלצת ועדת לנגרמן לא היו להטיל את זה על מערכת החינוך, גם לא בהדרגה. לכן לא צריך לעשות את זה בהדרגה, אפשר לעשות את זה באופן מיידי, לא יהיה נטל על תקציב המדינה, מדובר על הפיכת העניין ממס רגרסיבי למס פרוגרסיבי, ואפשר לעשות את זה מייד.
היו"ר מלי פולישוק
אדון קדמן, אני הרי קראתי את דבריך פעם שעברה ואני יודעת את זה. אני ביקשתי ממשרד החינוך, הם מכירים את ההמלצות, הם יודעים את האופציות הנוספות שיש. אף אחד לא אמר שצריך היום לקחת משעות המורה ולהביא את השניים וחצי מיליארד. לכן זה בדיוק הזמן לעשות את זה. יבוא משרד החינוך, יש לו עשרה ימים, ישב ויחשוב, לאור ההמלצות של הוועדה, לאור התקציב שיש, לאור הרבה מאוד דברים ,לאור דבריו של אברהם שאומר אנחנו לא מוכנים לשלם אגורה השנה, לאור דבריו של נציג המנהלים שאומר אנחנו לא מוכנים לגבות את הדברים השנה. לאור כל הדברים האלה שנאמרו פה היום, ובפעם שעברה, אנחנו מבקשים מכם, אנחנו מצפים מכם, לבוא ולחשוב על פתרונות אלטרנטיביים. ואנחנו עכשיו מצביעים על זה. בודאי שאתם תעשו את זה, עם משרד האוצר, בלי משרד האוצר. אתם תבואו ותציעו מה שתציעו, אני נותנת לכם להציע. אני לא רוצה לכפות עליכם, אני רוצה שאתם תציעו.

מי בעד הסיכום הזה שנאמר פה? תודה רבה. בעוד עשרה ימים תהיה ישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים