ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/10/2004

פרוטוקול

 
שירותים רפואיים דחופים לילדים אחה"צ ובערב

5
הוועדה לזכויות הילד
25.10.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 87
מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שני, י' חשוון התשס"ה (25 באוקטובר 2004), שעה 9:30
סדר היום
שירותים רפואיים דחופים לילדים אחה"צ ובערב
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור-היו"ר
יגאל יאסינוב
רן כהן
מוזמנים
ד"ר מיקי דור שרותי רפואה, משרד הבריאות
ד"ר זאב חורב רכז רפואת ילדים בקהילה, שירותי בריאות כללית
ד"ר רפאל קיים קופת חולים לאומית
ד"ר יאיר עמית קופת חולים מכבי
ד"ר אודי הר-אבן קופת חולים מאוחדת
מוריה אשכנזי יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור טיפות חלב כ"ס
נתן אפלבאום מרפאות ט.ר.ם
דניאל שוורצמן מרפאות ט.ר.ם
ד"ר נחום קובלסקי מרפאות ט.ר.ם
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
קצרנית
יפעת שפרכר























שירותים רפואיים דחופים לילדים אחר הצהריים ובערב
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב. קראנו בדוח שקיבלנו מהמועצה לשלום הילד על כך שאחוז מאוד גדול של ילדים הולכים למיון בשעות אחר הצהרים והערב. קיבלנו דיווחים מהקופות השונות. רצינו לשמוע מה קורה. אני יכול לספר סיפור של חברה שהשבוע הבת שלה חזרה הביתה ב16:30 אחר הצהרים, לא הרגישה טוב, האמא לא היתה בבית, לכן היא התקשרה לקופת החולים שלה שאמרה לה ללכת למיון. שבועיים אחרי זה היא קיבלה חשבון של 500 שקל מהמיון. המטרה שלי היא להתמקד בשאלה הזאת, לא בשאלה של כלל השירותים.
רן כהן
במצב כזה לא מקבלים החזר?
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. אם תקרא את הנייר אתה תראה באיזה תנאים מקבלים החזר. מקבלים החזר רק אם משהו נשבר, או שהיא מאושפזת אחרי זה.
מיכאל דור
מקבלים החזר רק אם בדיעבד זה היה מוצדק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את זה לא יודעים עד שלא בודקים.
ד"ר מיקי דור
יש איזה שהוא בלבול לגבי תפקידו של חדר מיון. האמריקניים והאנגלים מגדירים את העניין כ emergency walk , לא כwalking clinic. זה הבדל גדול מאוד. ילדה בת 16 שיש לה כאב כזה או אחר לא אמורה להגיד לemergency, צריך למצוא לה פתרונות אחרים.

יש פה התייחסות לנושא טראומה. אנחנו רואים את העניין כחלק מבעיה יותר כוללת. המסמך מתייחס לתינוק עם 40 מעלות חום כדבר של טראומה. מבחינתנו זה דבר שמצריך פתרון 24 שעות ביממה.

החוק הגדיר את האחריות של קופות החולים, הוא לא הגביל את זה בשעות. מבחינתנו קופות החולים אחראיות על הטיפול הרפואי 24 שעות ביממה. אנחנו משיקולים כלכליים ומקצועיים לא מחייבים את הקופות להחזיק מרפאה פתוחה 24 שעות ביממה, אלא לתת פתרונות אחרי שעות העבודה. זכותה של הקופה להגיד שהפתרון שלה הוא בחדר מיון, אבל יש גם פתרונות טובים יותר.הפתרון של חדר מיון, שיכול להיות שבאותו זמן הוא עמוס כי היתה תאונת דרכים, הוא לא פתרון טוב. הפתרונות היותר טובים נמצאים במרפאות בקהילה, בין אם זה ארגון כמו ט.ר.ם, מר"מים למיניהם, ביקור רופא. כל הפתרונות בקהילה עדיפים על פני הפתרון של להגיע לחדר מיון. מי שמגיע לחדר מיון חייב להיבדק. לא משנה אם יש ביטוח, אין ביטוח, מי שמגיע חייב להיבדק ולקבל טיפול. זה משהו שאנחנו מאמינים בו מכל הלב.
רן כהן
אתם לא צריכים למצוא להם את הפתרונות, הם אלה שצריכים למצוא את הפתרונות.
מיקי דור
נקבעו קריטריונים שעל פיהם אדם יכול לפנות לחדר מיון ללא הפניית רופא. נקבעו 11 קריטריונים שמכסים את כל הבעיות שלדעת מי שכתב אותם מחייבים פנייה ישירה לחדר מיון.
רן כהן
מי יודע את זה?
מיקי דור
זה מפורסם בכניסה לכל המרפאות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הייתי מספיק בחדר מיון עם חמשת בניי כדי לדעת מתי מקבלים החזר ומתי לא. אם חברי כנסת שמעורבים לא יודעים, אז אתם יכולים להניח שכלל הציבור לא יודע. אני מסכים שהולכים למיון כשיש מקרה חירום. מדוע אנשים אחר הצהרים ובערב הולכים למיון? כי הם לא יודעים שיש אלטרנטיבה. זה דבר שקורה במדינת ישראל הרבה יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם. אנשים לא יודעים שיש מקום בקהילה בו הם יקבלו את הבדיקה הרצינית.
מיקי דור
אני מסכים איתך שהקופות צריכות לעשות הרבה יותר על-מנת להביא לידיעת הציבור את הנושא הזה. הקופות, בוודאי גם המשרד, אינו מתנער מהעניין הזה. יש את מרכזי המידע של הקופות. מרכזי המידע של הקופות בנויים בצורה כזאת שאפשר להתקשר ולקבל את המידע על כל השירותים שפתוחים באותה שעה. בכללית מקובל שיש אחות שעובדת מול מחשב, שאומרת לאדם לפנות למיון ומעבירה התחייבות ישירות לחדר המיון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנשים יודעים על זה?
זאב חורב
בכללית כן.
מיקי דור
כמות הפניות למרכזים מדברת בעד עצמה. מדובר במאות אלפי פניות בשנה.
היו"ר מיכאל איתן
כשיש לך ילד מדמם אתה מגיב אחרת מאשר כשאתה מדמם.
מיקי דור
יש שיקול דעת למנהל הרפואי. עדיין יש השתתפויות ויש הרבה מאוד כספים שהאנשים האלה צריכים לשלם. הלוואי ויכולנו לבטל את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת בעיה אחרת.
רן כהן
מה קורה חוץ מ-11 המקרים שפונים לחדר מיון?
מיקי דור
במקרה המינהלי יש שיקול דעת מסויים.
רן כהן
מה קורה כאשר צריך ללכת עם ילד לא באחד מ-11 המקרים שמורשים ללכת לחדר מיון, אלא..?
יאיר עמית
כל המקרים מורשים ללכת לחדר מיון, השאלה מה קורה אחר כך.
רן כהן
הבנתי שיש 11 מקרים שאיתם הולכים לחדר מיון. מה קורה עם כל שאר המקרים שהם לא כלולים ב-11 האלה?
זאב חורב
11 המקרים האלה זה מקרים שבהם הפנייה לחדר מיון היא בלי הפנייה לרופא ובלי תשלום מיוחד. והיה ופונה ילד עם בעיה אחרת בלי הפניה מרופא, אז הוא מחוייב בתשלום מלא. התשלום המלא מורכב מאגרת מיון פלוס תוספת על כל מיני בירורים ובדיקות שנערכות לילד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מינימום 500 שקל.
זאב חורב
תלוי מה שהרופא בחדר מיון מחליט לבצע. אם הוא מחליט להסתפק בצילום..
מיקי דור
התעריף אחיד.
רן כהן
מה עושים מהמקרה ה-12 והלאה? נשארים עם הילד בבית?
זאב חורב
המטרה היא לפנות לאיזו שהיא אינסטנציה רפואית שעובדת בשעה הנחוצה. אם פונים לחדר מיון והסיבה מוצדקת אבל איננה כלולה ב-11 המקרים, אז המטופל מקבל את כל ההוצאות חוץ מאגרת המיון.
יגאל יאסינוב
כמה זה אגרת מיון?
זאב חורב
125 שקלים.
מיקי דור
הרופא המינהלי יכול לשקול גם את זה לאשר.
יגאל יאסינוב
זאת אומרת שאם יש לו מזל הוא משלם רק 125 שקלים, אבל אם הרופא לא מאשר לו הוא צריך לשלם את מלוא הסכום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה שאמרת מראה כמה שאנחנו לא יודעים, כי אפילו אתה אמרת בהתחלה שזה תלוי כמה טיפולים הוא מקבל, דבר שהוא לא נכון. גם אתה, שנמצא בראש המערכת ואחראי על רפואת ילדים בקהילה, היית צריך לבוא לישיבה כדי לשמוע מה המחיר של הדבר.לפני שבועיים הבן שלי נפל בחוג ג'ודו והיה חשש שנשבר לו עצם הבריח. המאמן הביא אותו למיון. במיון הם כמעט אמרו שמזל שאכן נשבר לו כי אחרת הוא היה צריך לשלם 500 שקל. 500 שקל בשביל אנשים זה הרבה מאוד כסף.
יגאל יאסינוב
כמה סך הכל גובים בשנה עבור טיפולים כאלה לילדים? אם כל הדבר הזה עולה מיליון שקל בשנה, אז אפשר לחשוב שזה לא סכום גדול והמדינה יכולה להשתתף.
זאב חורב
אנחנו לא דנים על הנקודה החשובה ביותר. הנקודה החשובה ביותר היא ליידע את הציבור לאן לפנות כדי לקבל את העזרה, לא לדון על אותם 500 שקל שאנחנו לא צריכים להגיע אליהם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה צודק.
מיכאל דור
יש 200 אלף ביקורים לשנה של ילדים בחדרי מיון, שזה 100 מיליון שקל למערכת. אם נפתח את הכניסה לחדרי מיון ללא המגבלות המינהליות זה צפוי לגדול.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כמה מתוך ה-200 אלף ביקורים משלמים את ה-500 שקל?
מוריה אשכנזי
כמה מקבלים בחזרה?
מיכאל דור
הערכה לא מבוססת היא של בין שליש לחצי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם זה נכון שמ-1 בלילה עד 6 בבוקר לא משלמים את מלוא הסכום? האם אתם חושבים שאדם שקורה לו משהו יכול לקבל את הטיפול הנאות בקהילה? אם אכן יש טיפול בקהילה, למה אנשים לא יודעים על זה? מה אתם יכולים לעשות כדי לשנות את המצב?
מוריה אשכנזי
אתה הזכרת שהאחריות של הקופות היא של 24 שעות. אני רואה שלקופות יש היבט כלכלי וכדאי. אם פעם קופת החולים היתה פתוחה 5 ימים בשבוע גם אחר הצהרים, היום אתה רואה שהיא פתוחה בקושי פעמיים בשבוע. אם ילד נפצע או חזר מבית הספר פצוע, אין לו שום אפשרות אחרת מאשר להגיע למיון. דיברתם על מר"מ? מר"מ יש רק בערים הגדולות, אין את זה בפריפריה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את אומרת שסגרו את קופות החולים אחר הצהרים מטעמים כלכליים?
זאב חורב
זה עובדתית לא נכון.
מוריה אשכנזי
אני בעצמי חברה בקופת חולים כללית. אם אני מחפשת את הסניף שלי בבני ברק, אז הוא פתוח ביום ראשון..
מיכאל דור
הסכמי העבודה שפעמיים בשבוע פתוח אחר הצהרים זה מלפני 30 שנה, זה לא השתנה.
מוריה אשכנזי
זה לרעת המטופל.
מיכאל דור
כל אחד מדבר על המערכת שהוא מכיר. יש לזכור שהמערכות שונות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה כמשרד הבריאות מכיר את כל המערכות.
זאב חורב
ביישובים עירוניים יש מה שנקרא "מרכזי בריאות הילד", שהם במהותם מרפאות גדולות עם רופאים רבים שפתוחות לפחות 4 ימים בשבוע, כולל שעות אחר הצהרים. היום שסגור אחר הצהרים איננו חופף בכל המרפאות. אם מרפאה מסוימת סגורה ביום רביעי אחר הצהרים, אז במקום קרוב יש מרפאה שסגורה ביום שלישי אחר הצהרים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה מדבר על מרכז מיוחד.
מיקי דור
בערים הגדולות זה נותן פתרון.
מוריה אשכנזי
מה קורה ביישובים המרוחקים? השירות לוקה בחסר. פעם נתתם את השירות 5 ימים בשבוע אחר הצהרים, היום אין. איזה מענה יש לך לחבר קופת חולים שגר בגולן ויש לו ביטוח מושלם? אדם בעין זיוון היה זקוק לביקור רופא. מאין הגיעה הרופאה? מצפת. איפה הם נפגשו? בקצרין. זה שירות?
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מדבר על כלל השירותים של קופות החולים.אנחנו מדברים על שיש יותר מידי פניות למיון. כמה מרכזי בריאות לילד יש בארץ?
זאב חורב
בסביבות 34.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הם פתוחים לפחות 4 ימים בשבוע ובמשך כל היום?
זאב חורב
כן.
מוריה אשכנזי
אנחנו ארץ קולטת עליה. יש לנו עליה מרוסיה ועליה מאתיופיה. שיחה 700-1 עולה כסף, שיחה 800-1 לא עולה כסף. בכללית מדברים ב-700-1 כשהכל בעברית. למה שלא יהיה ניתוב לרוסית, לאתיופית, לערבית?
זאב חורב
לגבי אתיופית אני לא יודע.
מוריה אשכנזי
אני חושבת שצריך לחשוב איך להקל על האנשים.
יגאל יאסינוב
אין שפה אתיופית, יש אמהרית.
מוריה אשכנזי
המידע בכתובים לא קיים בשום מקום. באף בית חולים לא ראיתי את אותם 11 קריטריונים מגבילים. כשהילד שלי נפצע אין לי ברירה אלא לרוץ לחדר מיון. אני מחפשת אלטרנטיבות. לפחות לגבי הכללית אין מענה. ההיבט כאן הוא כלכלי וכדאי. אתם סוגרים שירותים איך שנוח לכם. איפה שכדאי אתם ישנם, איפה שלא כדאי אתם מעבירים את השירות למקום אחר.
זאב חורב
הייתי מחליף את המילה "כדאיות" במילה "יתכנות".
יגאל יאסינוב
ביום ראשון מכינים בוועדת העבודה והרווחה הצעת חוק שלי ושל חבר הכנסת אריה אלדד, שמאפשרת למבוטחי קופות חולים לעבור מקופה לקופה כשהקופה שבה הם מבוטחים סוגרת שירות כלשהו באיזור מסויים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא נדון בשירותי קופות החולים, כי זה לא קשור לדיון.
יגאל יאסינוב
אני הגנתי על מה שהיא אמרה. נכון שזה לא קשור לדיון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כולנו יודעים את זה. טוב שיש הצעת חוק כזאת. האם אתם סבורים שבשעות אחר הצהרים והערב יש כיסוי מספיק טוב בלי להגיע למיון? אם אתם סבורים שכן, למה אנשים לא יודעים מזה?
אודי הר-אבן
המרפאות לא פתוחות עד 17:30 אלא עד שעה 19:00. זה נותן מענה למקרים שאנחנו מדברים עליהם אחר הצהרים. חלק מסניפי הקופה החל משעה 19:00 עוברים להיות מוקדים. יש לנו דוגמאות כאלו בשכונות כמו גילה, פסגת זאב. אותם מקרים שנוצרת אצלם בעיה דחופה בשעות הערב, יכולים להגיע למוקדים האלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מי שכתב את הנייר הזה בטח בדק לפני עם הקופה.
אודי הר-אבן
זאת טעות שנפלה. אני יכול להבטיח שהמבוטחים יודעים היטב מתי הסניפים פתוחים. מענה נוסף שיש בערים הגדולות זה סניף מרכזי של הקופה, שמרחיב את שירותיו עד שעה 24:00. במסגרת הרחבת השירותים הזאת אנחנו נותנים מענה גם לבעיות ראשוניות כמו פציעות וטראומה. פרט לרופאים שנותנים את המענה הזה יש גם שירותי רנטגן, מעבדה, בית מרקחת. אם כבודו ממקד את הדיון בנושא של אלטרנטיבה לחדרי מיון, אז קופת חולים מאוחדת שמה לעצמה דגש להביא לידיעת מבוטחיה שיש אלטרנטיבה. האלטרנטיבה הזאת היא במסגרת הסניפים של הקופה. יש לציין שקופת חולים מאוחדת עובדת במתכונת של העסקת רופאים עצמאיים. חלק לא מבוטל מהרופאים האלה יושבים במרפאות עד שעות הערב המאוחרות ונותנים מענה לפציינטים שנתקלים בבעיה דחופה.
דניאל שוורצמן
האם המרפאות של מאוחדת קיימות מחוץ לירושלים?
אודי הר-אבן
אני שמעתי את מה שאמרה מוריה לגבי ישובים מרוחקים. אני סבור שבישובים מרוחקים מגיעים להסדר עם איזה שהוא רופא תושב המקום או תושב של יישוב שכן.
מוריה אשכנזי
או שאמור להיות תורן.
אודי הר-אבן
יש רופאים עצמאיים ביישובים שפונים אליהם גם בשעות לא קונבנציונאליות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם אתם מכוסים בכל הארץ?
אודי הר-אבן
זה לא קיים בכל מקום, אבל זה עיקרון ההפעלה. יש מוקד מרכזי שמקבל עד שעה 24:00, יש רופאים עצמאיים במרפאות, ויש גם התקשרות של ספקים כמו עם ט.ר.מ. בסופי שבוע ובחגים הקופה מנחה את מבוטחיה לפנות לט.ר.מ ולא לחדר מיון.
יגאל יאסינוב
האם בישוב שאין רופא אתם סוגרים עם איזה שהוא גוף שיתן את השירות באותו מקום? הגוף צריך להגיע במיוחד לשם? איך זה מתבצע?
אודי הר-אבן
יש הרבה רופאים שמתגוררים ביישובים. השמות שלהם מפורסמים, השירותים שלהם מפורסמים. אנחנו מנחים את המבוטחים לפנות לאותם רופאים.
יגאל יאסינוב
אולי יש מספר קטן של ישובים שאין שם פתרון.
אודי הר-אבן
הרושם שמצטייר הוא שיש דיס-קומוניקציה בין המבוטחים למתן השירותים. המצב הוא לא כזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה אומר שאתם מכוסים. איך יכול להיות שקיבלנו דיווחים על מספר כל כך גדול וחסר כל פרופורציה של ילדים שפונים למיון?
אודי הר-אבן
חבל שאין לנו נתונים סטטיסטיים. אם אנחנו מנתחים את המגמה בשנים האחרונות, אז אני לא חושב ששיעור הפניות לחדר מיון עלה. אני חושב שפתיחת שירות כמו ט.ר.מ דווקא צמצמה את שיעור הפניות לחדר מיון.
מיקי דור
יש עליה מתמדת בפניות לחדרי מיון. כאשר פתחנו את ט.ר.מ ואת מר"מ בירושלים, הפניות למיון ירדו למשך חצי שנה עד שמונה חודשים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה עולה הרבה כסף. למה שלא תצאו במסע הסברה רציני?
יאיר עמית
"מכבי שירותי בריאות" יצאה במסע הסברה. מכבי מפיצה למבוטחיה אחת לרבעון עיתון שנקרא "מכביתון". ביותר מעיתון אחד ב-3 השנים האחרונות היו פרסומים בנושא רפואה דחופה, עם ההגדרות המיוחדות של אותן 11 מחלות שפטורות מתשלום פלוס הסבר מפורט על שירותים שקיימים בקהילה. אין "מכביתון" שבו לא מופיע נושא של מוקד הפניה הטלפוני. למרות זאת לא יורד מספר הפניות כי לא נעשה ניתוח מהותי מדוע אנשים פונים לחדר מיון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין ספק שאחת הסיבות שאנשים פונים לחדר מיון זה בגלל שהם לא יודעים על האלטרנטיבות. אם כל אמא היתה יודעת מה עושים במקרה שלילד קורה משהו, אני בטוח שהיא לא היתה פונה ישר לחדר מיון.
יאיר עמית
לכן ממשיכים לפרסם את זה כל הזמן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם עשיתם בדיקה אם האנשים שלכם יודעים?
יאיר עמית
כל הזמן עושים את הבדיקה הזאת, כי כל הזמן אנשים פונים לקבל החזרים מחדר מיון. על סמך התשובות שאנחנו מקבלים מאנשים אנחנו מפיקים לקחים.
רפאל קים
לכל הקופות יש אינטרס מובהק לפרסם את זה. אפילו על האוטובוסים קופת חולים לאומית פירסמה שט.ר.מ זה חינם. אנחנו מעודדים אנשים ללכת למר"מים, ללכת לט.ר.מ. לפני שנתיים או שלוש משרד הבריאות יצא עם חוברת לכל מבוטח במדינת ישראל. היה כתוב שם את 11 הקריטריונים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא נמצא בתודעה של הישראלי.
רפאל קים
השאלה היא איך להעביר את המידע יותר טוב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש אנשים שמומחים בזה.
נתן אפלבאום
ט.ר.מ עובד באזור ירושלים, מעלה אדומים, בית שמש ומודיעין. באזורים האלה היו כ- 125 אלף ביקורים. אני לא חושב שהציבור לא יודע שהוא יכול לבוא. יש ערים אחרות כמו באר-שבע או אשדוד שאין שם תשובה ולכן האנשים חייבים להגיע לחדר מיון. בט.ר.מ יש את כל השירותים שיש בחדר מיון, אם זה מעבדה מלאה, רנטגן, אולטרה-סאונד, אורטופד, גינקולוג. אנשים יודעים שאפשר לעשות את כל הטיפול אצלנו.
נחום קובלסקי
אולי אפשר להציע שיהיה מספר טלפון אחד בכל אזור ואזור כך שכל הקופות יוכלו להעביר אליו מידע לגבי האפשרויות לפנות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נשמע רעיון טוב. זה מקובל?
מוריה אשכנזי
כן, אבל שיהיו בכל המקומות.
יאיר עמית
לכל אחת מהקופות..
יגאל יאסינוב
אני חושב שהפתרון הוא שכל אחד יוכל להתקשר לטלפון אחד.
נחום קובלסקי
אפשר לעשות 1101 מכבי, 1102 לאומית, 1103 וכו'. הרעיון של ט.ר.מ היה לבנות משהו שהוא בין הקופות לחדרי מיון. הגענו למצב שבירושלים אנחנו צריכים להיות פתוחים 24 שעות ביממה עם כל השירותים.יש לנו את המוקדים שלנו במודיעין, מעלה אדומים, בית שמש. אם מישהו בבית שמש צריך בדיקת אולטרה-סאונד מעבר ליכולת שלנו לתת לו, אנחנו מפנים אותו לירושלים. הרעיון הוא של שלבים. יש לנו שכבות של טיפול. צריך להתאים את השירות לכל מקום ומקום. אחד הרעיונות של ד"ר אפלבאום היה של מוקד אחד שנותן מענה לכל הקופות. אם יש לך בדיוק אותו דבר לכל קופה וקופה בנפרד, זה לאו דווקא הכי מתאים.
יגאל יאסינוב
מה קורה אם יש מוקד בישוב כלשהו ששייך לקופה אחת? האם האדם שמבוטח בקופה אחרת וגר שם יכול לקבל טיפול? מה לגבי התשלום במקרה הזה?
מיקי דור
אנחנו עומדים על זה שבמקומות שיש בהם שירות של קופה אחת יתנו שירותים לכל הקופות. יש הסדרים בין הקופות על החזרים כספיים. במקרה של מריבה מיוחדת זה מגיע אלי ואני מטפל. לאחרונה טיפלתי במקרה מקריית-ארבע.
יגאל יאסינוב
את הדבר הזה צריכים לפרסם באותם יישובים ספציפיים, לא בכל היישובים. זה חלק מהעניין ההסברתי. אתם מפרסמים בחוברת עבת כרס שקשה להבין. אפשר לשלוח את אותו עלון הסברה מיוחד לאלה שיש להם ילדים.
זאב חורב
הבעיה היא לא רק מידע. יש אנשים שאפילו אם הם יודעים על המוקדים הם מעדיפים ללכת למקום שיש לו את ההילה של הידע והפיקוד.
מוריה אשכנזי
אני רוצה להתייחס לתאונות במערכת החינוך. אחיות בקושי מצויות בבתי הספר. שומר יש בשער ותודה לאל פיגועים לא היו בבתי ספר, אבל תאונות שחוזרות על עצמן יום יום ושעה שעה אין להן שום מענה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האם כשקורה לילד משהו בבית ספר הנהלת בית הספר פונה למרפאת הילדים המקומית, או שהיא מביאה את הילד למיון?
מוריה אשכנזי
הם יזעיקו את ההורים.
זאב חורב
בתי הספר פתוחים בשעות שהמרפאות פתוחות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה ברור שכשאין אחות אין גם אפשרות לטפל. איך יכול להיות שט.ר.מ רק עובד בירושלים?
נחום קובלסקי
אנחנו חברה פרטית. יש לנו הסכמים עם כל הקופות .אנחנו מאוד רוצים להתפתח, זה רק עניין של זמן, צוות ויכולת.
נתן אפלבאום
הבעיה הגדולה היא הרופאים. הרופאים שמתאימים לעבודה הזאת אלה רופאים לרפואה דחופה. אין הרבה רופאים כאלה בארץ, זאת גם מומחיות שלא קיימת בארץ. הבעיה הגדולה שלנו היא רופאים. אם יהיו לנו 15 מומחים ברפואה דחופה שמוכנים לעבוד מחר בבוקר, אפשר יהיה לפתוח בכל עיר בארץ.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מניח שזה גם עניין של מדיניות.
נתן אפלבאום
רוב הרופאים בחדרי מיון לא מתאימים לעבוד אצלינו. התקשר אלינו בשבוע האחרון רופא. כששאלנו אותו במה הוא מתמחה, הוא אמר שהוא רופא פנימי. כששאלנו מה הוא יכול לעשות, הוא אמר שהוא יכול לטפל בכאבים בחזה, בדלקת ריאות, אבל בילד לא, לתפור גם לא ובחשש לשבר גם לא.
זאב חורב
לפני שנים עבדתי בחברה שעוסקת בביקורי בית. לחברה הזאת יש הסכם עם הקופות לגבי ביקורים בבית הלקוח. בהתחלה השאיפה היתה להעסקה של רופאים מומחים בתחומים מסיימים. בגלל הקושי של החברה להשיג רופאים היא נאלצה להעסיק רופאים פחות מיומנים. השירות הזה לא תמיד משביע רצון. כשלאנשים יש את האופציה להשתמש בשירות של ביקור רופא או לפנות למיון, הם יעדיפו לפנות למיון.
מוריה אשכנזי
הרופא הזה שמבקר בבית לא יגיע לכל בית בישראל.
זאב חורב
הוא יגיע לכל בית.החברה פרוסה בכל רחבי הארץ.
מוריה אשכנזי
לא נכון. תצא לפריפריה ותראה לאן מגיע אותו רופא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראינו בדיון שאין סיבה אובייקטיבית לכמויות הפניות שיש לחדר מיון. הייתי מציע למשרד הבריאות לעשות בדיקה כדי לדעת אם אנשים יודעים או לא יודעים. בהנחה שאנשים לא יודעים, אז צריך לשבת מחדש כדי לראות איך להגיע עם המידע הנכון לאנשים. שמענו פה הצעה שיהיה מוקד אחד. להכניס לתודעה זה דבר שלוקח זמן. עובדה שבירושלים הרבה אנשים שינו את דפוס ההתנהגות והם יודעים שהם הולכים לט.ר.מ. להכניס מספר טלפון כמוקד זה קמפיין די פשוט. אם יהיה גם מידע מספיק טוב דרך אחיות טיפת חלב..
מוריה אשכנזי
אנחנו מעבירים קורסים של החייאה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני נוטה מאוד להמליץ על הסברה הרבה יותר אינטנסיבית. אני מבקש שתדווחו בחזרה לוועדה מה עשיתם בנידון. כמעט בכל ישיבה שאנחנו עוסקים בנושא של רפואה, אנחנו מגיעים למסקנה שהשירות לציבור בקהילה הוא שירות חשוב. לגבי צמצום שעות הפעילות של המרפאות ואי העסקת אחות בבית ספר הייתי מוציא מכתב.
זאב חורב
זה מה שסלסלת הבריאות מאפשרת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא אומרים את זה כלפי הקופות, אלא כלפי משרד הבריאות ומשרד האוצר.
יגאל יאסינוב
אני חושב שלא יהיה רע להמליץ על הקמת מוקד טלפוני אחיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
המלצנו את זה.
רפי קיים
בעוד 10, 15 שנה יהיה חוסר ברופאים בארץ, צריך גם לטפל בעניין הזה.
מיקי דור
יש צפי של יציאה לפנסיה של כמות גדולה של רופאים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא הנושא. רק 7% ממי שמתבקש להתקבל מתקבל. אם הייתם מגדילים את זה מ7%..
מיקי דור
הכשרה של רופא עולה לנו 200 אלף דולר ל-7 שנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם יהיו חסרים רופאים, זה יעלה יותר.
מיקי דור
יש פוטנציאל בבתי ספר לאפשר הרבה יותר. כל העניין הוא כספי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה ,הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:45

קוד המקור של הנתונים