פרוטוקול

 
ביקור במשטרת אשקלון



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה - 9.8.2004


הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס' 280
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, כ"ב אב התשס"ד, 9 באוגוסט 2004, שעה 13:00
הישיבה התקיימה במשטרת אשקלון


ס ד ר ה י ו ם

ביקור במשטרת אשקלון
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
מיכאל גורלובסקי
יגאל יאסינוב
מרינה סולודקין
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
מרק גלאי- אחראי על גיוס המתנדבים בעמותת "גדוד העליה"
טטיאנה חולודקוב – דוברת התנועה הציבורית "גדוד העליה"
ולדימיר אינדיקט
שוש נזדיאן- הנהלת בתי המשפט
איציק ספוקולניק- יו"ר שכונת "נווה הרים, - אשקלון
גל גלעד
איתן גדסי – מפקד תחנת אשקלון – משטרת ישראל
ניסים מור- מפקד מרחב לכיש – משטרת ישראל
יורי זמושיק – חבר מועצת עיריית אשקלון
איבט הרמן – חבר מועצת עיריית אשקלון
סופיה בריים – חברת מועצת עיריית אשקלון
עו"ד בוייקו – יו"ר הוועד למען דמוקרטיה וזכויות אדם
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


ביקור במשטרת אשקלון
היו"ר יורי שטרן
צהריים טובים. אני אפתח את הישיבה הזאת של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אני מניח שיצטרפו אלינו עוד חברי כנסת וסגן השר לבטחון פנים חבר הכנסת יעקב אדרי שהיה אמור להיות שותף לנו בישיבה בגלל הלוח שלו הוא לא הגיע לישיבה, הוא הגיע לאשקלון שעתיים לפנינו והוא קיים פגישה עם המשפחה שהתלוננה על אלימות.

אני כיו"ר הועדה החלטתי באופן חריג לקיים את ישיבת הועדה לא בכנסת ולא באיזה שהוא מקום ייצוגי אלא בתחנת המשטרה. חשבתי בתחנת משטרת אשקלון עכשיו אנחנו במרחב לכיש, כי המקרה שהיה פה בעיר הזאת לפני כשבועיים הוא מקרה מזעזע ולצערי הוא מקרה לא בודד, לא באשקלון ולא במקומות אחרים, וזה לא הפעם הראשונה ולא מקרה יחידי של חשד כבד ששוטרי משטרת ישראל מתנהגים בצורה אלימה, גסה ופוגעת נגד אזרחים ואפילו לא חשוב אם האזרח הוא זה שהתחיל, שהוא התנגד. כי הפעלת כוח בלתי סביר שנגמרת בכך שהאזרח מוצא את עצמו מאושפז בבית חולים, אין לזה שום הצדקה, כשלא מדובר בעבריין, לא מדובר בפושע, לא מדובר באדם פרוע, מדובר באדם מבוגר, משכיל, לא יכול להיות שזאת התוצאה של המפגש שלו עם המשטרה. ולכן כל התלונות האלה שאנחנו מקבלים ואנחנו לא יכולים פה לשפוט, אנחנו לא מח"ש ולא חוקרים ואל בית המשפט, אבל מנסיבות התלונות האלה אנחנו לומדים שבמשטרת ישראל ישנם שוטרים שמפעילים כוח מופרז, שבמשטרת ישראל ישנם שוטרים שאחר כך נותנים גיבוי לחבריהם שיו אלימים ולא נותנים עדות אמת, שבמשטרת ישראל יש תופעה של גזענות, יש שוטרים שמאפשרים לעצמם אמירות גזעניות כלפי אוכלוסיית עולים מברית המועצות, לפעמים זה אוכלוסיית עולים מאתיופיה וכו'.

זאת לא תופעה מקומית של אשקלון ולא רק לכיש ולא רק פיקוד הדרום, להיפך, כשמשה קראדי היה מפקד המחוז הוא התחיל סדרה שלמה של פעילויות שבאו ליצור תקשורת טובה יותר והבנה הדדית בין משטרת ישראל לבין אוכלוסיית עולי ברית המועצות. אני מקווה מאוד שתחת התפקיד החדש שלו המשטרה אכן תבדוק את עצמה. אני לא מדבר במישור הזה של חקירות, חקירות מח"ש יעשה את זה, אבל המשטרה צריכה לבדוק את עצמה, היא צריכה לדאוג לכך שהתופעות האלה לא תהיינה יותר ואני מקווה שאלה שאשמים בכך ימצאו את עצמם מהר מאוד מחוץ לשורות המשטרה ואפילו אולי מאחורי הסורגים, אני מקווה גם שהאזרחים יקבלו פיצוי, עד כה זה לא קרה, רק דרך בתי משפט, המשטרה לא התנדבה אף פעם להכיר בעבירה שנעשתה ולפצות.

המשטרה צריכה לעשות עבודה מאוד מקיפה שתבהיר לכל שוטר ושוטר, לכל תחנה, לכל יחידה, מה היא חובתם כשוטרים, איזה דברים אסור לעשות, איך זה קורה, למה זה קורה וגם יהיו צעדים פרקטיים נוספים להבנת המצב באוכלוסיית העולים, הבעיות של האוכלוסיה הזאת, בעיות השפה, לא יכול להיות שרק 5% מהשוטרים יוצאי ברית המועצות כאשר באוכלוסיה שאתם באים איתה במגע זה כחמישה או רבע, ולא יכול להיות שבין חוקרי נוער 3% הם דוברי רוסית כאשר החוקרים האלה מתמודדים עם פשיעה בקרב הנוער העולה שזה מגיע לכדי רבע מכלל עבריינות הנוער. את הדברים האלה המשטרה חייבת לתקן.
במקביל לזה אנחנו יודעים איך לעשות פעילות הסברה מתאימה בקרב העולים שגם הם יבינו מה זה להתנגד לצו, אבל הם צריכים קודם להבין מה דורשים מהם ובהרבה מקרים זה מתחיל מכך שאדם לא מבין מה רוצים ממנו כי הוא לא יודע את השפה והמשטרה לא דאגה ליצור איזה שהיא מערכת של תרגום, אז אנחנו רוצים שגם אוכלוסיית העולים תלמד יותר מה החובות שלה, מה ההתנהגות הנאותה שלה מול השוטר שבא או עוצר אותם ברחוב לבדיקה או משהו, אנחנו חיים במדינה מוכת טרור ואנחנו צריכים לכבד את השוטרים ולתת להם הסמכויות, זה ללא ספק חלק מההסברה שצריכה להתבצע לציבור העולים.

בשני הפרמטרים האלה, התנהגות המשטרה ובהסברה בקרב העולים אנחנו ניצור שיתוף פעולה יותר מלא ויש פה נציגים של "גדוד העליה" שזאת קבוצה של בוגרי צבאות ברית המועצות, רוסיה אוקראינה וכו', בעלי נסיון קרבי והם כבר עוזרים לצה"ל, בהרבה מאוד מקרים ומקומות עוזרים למשטרה במסגרת המשמר האזרחי, אנחנו רוצים שהפרוייקט הזה יהיה פרוייקט ארצי, הגשתי מסמך למפכ"ל המשטרה והפעילות הזאת גם עוזרת למשטרה וגם יוצרת קשרים בין המשטרה לבין אוכלוסיית יוצאי ברית המועצות וזה מאוד חשוב כי אז שהמשטרה תרכוש מחדש את אמון האוכלוסיה הזאת ותקבל ממנה גיבוי, גם מימדי הפשיעה יהיו קטנים יותר.

אני רוצה להודות למשטרת אשקלון ולמרחב לכיש על כך שמיד הגיבו בחיוב להצעה החריגה הזאת לקיים את ישיבת ועדת הכנסת בתחנת משטרה ואני חושב שזה תקדים ראשון מסוגו בתולדות הכנסת.
ניסים מור
ברוכים הבאים. כשנשמע את הדברים נוכל להגיב, עכשיו אין טעם להגיב כי לא שמענו כלום. תודה.
מרינה סולודקין
משה קראדי לא הגיע?
קריאה
המפכ"ל לא הגיע.
היו"ר יורי שטרן
אני דיווחתי לו, אמרתי שלו שאנחנו רוצים שגם הפיקוד הארצי יהיה, אבל קודם כל היה לנו חשוב להגיע למקום.
ניסים מור
אני אציג את החבר'ה שלנו. אני מור מפקד מרחב לכיש, איתן מפקד תחנת אשקלון, גל היא קצינת הנוער של המרחב, בלה היא קצינת שיטור קהילתי, ולימור היא קצינת שותפויות של המחוז, אתם פגשתם אותה באירוע בחוף אשקלון וגם במפגשים שעשינו כאן עם מרכז הקליטה ביחד עם העולים. זה מבחינתנו ונשמח לשמוע את חברי הכנסת.
היו"ר יורי שטרן
חברי הכנסת שהגיעו מחברי ועדת הפנים, חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, חבר הכנסת מיכאל גורלובסקי, והצטרפו אלינו שני חברים שהם גם מתוך הענין הם פעילים מאוד בתחום הזה והם גם חברים בועדת עליה וקליטה שרצתה לדון בזה ויושב-ראש הועדה קולט אביטל היתה אמורה להיות איתנו, קבעו לה פגישות שהיא לא ידעה עליהם ואשקלון אמנם עיר ואם בישראל אבל עדיין לא ממש ליד מקומות המפגש הרגילים של חברי הכנסת, אז היא לא הספיקה לבוא. יגאל יאסינוב ומרינה סולודקין שהיא כתושבת העיר בוודאי מוכרת לכם והיא בין הראשונים בכנסת שהעלתה את הנושא הזה בזמנו לפני הרבה שנים לסדר היום ואי אפשר להגיד שהשנים האלה גרמו לשיפור משמעותי במצב.
איציק ספוקולניק
אני תושב אשקלון, אני יושב-ראש שכונת נווה הדרים, נווה דקלים, השכונות שנמצאים שם רוב העולים החדשים באשקלון. אני גם הייתי עד לאירוע וגם הייתי זה שנתקף על-ידי שוטר. יש לי כמה כובעים וגם יש לי עיתון ברוסית באשקלון.
היו"ר יורי שטרן
לי דיווחו אחרי האירוע שאיציק היה שם בתוך הסיפור והוא אמר שקודם כשהוא שמע על המקרים האלה הוא לא האמין להם אף פעם, והפעם יצא לו להיות בתוך החויה הלא נעימה הזאת.
יורי זמושיק
אני חבר מועצת עיריית אשקלון. לשעבר סגן ראש העיר. לצערי הרב אני משתתף בעניינים החמורים האלה כבר שנים, יותר מעשר שנים, וכל תולדות אשקלון בענין הזה נמצא אצלי בראש לצערי הרב. אם צריך עובדות נכונות ניתן לפנות אלי.
היו"ר יורי שטרן
יורי ארגן פה הפגנה ענקית נגד אלימות השוטרים שהיתה מין נקודת מפנה, היא שודרה בכל הרשתות ואז כתוצאה מהפעילות שלו והתמיכה שהוא קיבל מאיתנו בין היתר, היה שינוי לטובה שאנחנו לא יודעים מה קרה איתו אחר כך.
איבט הרמן
אני חבר מועצה ומשתתף בכל פעולה כמו זאת של היום וגם עוזר לעולים ורוצה שהכל יהיה בסדר בעיר, שלא נגיע לאלימות.
סופיה ביריים
אני חברת מועצת העיר ויושבת-ראש ועדת עליה וקליטה. ביקרנו אצל האדם הנפגע בבית החולים, דיברנו איתו ואני חושבת שחוץ מהפגנות חברי המועצה יכולים לעשות הרבה. אנחנו בענין עד הסוף, שלא יקרה שוב דבר כזה. צר שלא נמצא האשם באירוע, וצר לי יותר שזה תמיד קורה באשקלון.
היו"ר יורי שטרן
מר קוסלבסקי הוא דובר הסיעה שלנו. כששואלים אותי למה באשקלון יש כל כך הרבה מקרים, אז אני אומר שאני לא יודע אם זה יותר מקרים באשקלון מאשר במקומות אחרים או שיש פה תודות לולדימיר אינדיקט יותר דיווח, אז זה כמו כל דיווח על פשיעה שאי אפשר לדעת אם הפשיעה עלתה או הדיווח השתפר. אבל מה שולדימיר אינדיקט עושה במשך שנים רבות זה באמת עזר לנו בכנסת לקבל הרבה מאוד חומר ולהתחיל לדון בנושא הזה בצורה מנומקת ויסודית.
טטיאנה חולודקוב
אני דוברת של התנועה הציבורית "גדוד העליה" וגם מרכזת פרוייקט ארצי בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל. אנחנו מכירים די טוב את המצב פה באשקלון ויש קבוצה משלנו שפעילה פה ובאנו עם הצעות מסויימות.
מרק גלאי
אני אחראי על גיוס המתנדבים בעמותת "גדוד העליה".
עו"ד בוייקו
אני יושב-ראש הועד למען דמוקרטיה וזכויות אדם. אני חוקר תופעה של אלימות משטרתית במסגרת פעילות העמותה, לצורך כך אנחנו נעזרים בנסיון של משטרת ארצות הברית. נפגשתי היום עם כמה קרבנות, שמעתי עדויות רבות, שני אנשים ללא הכרה.
שוש נזדיאן
אני נציגת הנהלת בתי המשפט, המזכירה הראשית של בית המשפט כאן באשקלון.
היו"ר יורי שטרן
ביקשתי ממשרד המשפטים וממח"ש לשלוח את נציגיהם והם משום מה החליטו שזה לא עניינים, דבר שהוא לכשעצמו הפרה של תקנון הכנסת והחוק. זה דבר מזעזע לכשעצמו.

מבחינת סדר הדיון, אני רוצה שעו"ד בוייקו שהוא אסף הרבה חומר, וחומר מקומי במיוחד, שהוא יציג את הנושא, אחר כך נבקש מיצחק שהיה עד בלתי תלוי, אמנם יש לו עיתון ברוסית אבל הוא לא מהקהילה הזאת אז אפשר לראות בו אדם יותר נטראלי, אנחנו כולנו נגועים פה, אני אבקש מחברי הכנסת אחר כך להביע את דעתם ואז אנחנו נצפה מכם להתייחסות.
עו"ד בוייקו
למעשה אנחנו אספנו חומר שהוא ראיות לכאורה, כמובן אנחנו מדברים על האשמות לכאורה, פה זה לא חקירה ולא היה בית משפט. נפגשנו ודיברנו היום עם הקורבנות. המקרה מזעזע, שני אנשים ללא הכרה נתקבלו לחדר מיון בית החולים. דיברתי היום עם מר יעקב אדרי, אני שמח מאוד שיש כוונות לחקור את המקרה ולגלות את האמת אבל חשוב שהענין הזה לא ימות איפה שהוא בחדרי חדרים במשטרה, כי אנחנו לא ניתן יד לזה, כי במקרה כל כך מזעזע צריך להוציא את זה החוצה. מה שאנחנו מבקשים, לשתף אותנו גם בחקירות במידת האפשר כמובן, במסגרת החוק, אנחנו צריכים כמה שיותר פרטים. יחד עם זאת גם ללא שיתוף פעולה אנחנו נפעל בכוחות עצמנו, נפעל במישור האזרחי - -
היו"ר יורי שטרן
תתאר את המצבים שאתה נתקלת בהם, יש לך הרבה תלונות אז תן איזה שהיא תמונה איך שהיא נראית בעינך, של התופעות, על מה אנחנו מדברים, מה המקרים הכי מזעזעים.
מרינה סולודקין
יש לי 14 עדויות כתובות.
עו"ד בוייקו
בעמותה שלנו, בועד למען דמוקרטיה וזכויות האדם התקבלו 120 מקרים של אלימות משטרתית, לא רק באשקלון כמובן, בכל הארץ.
היו"ר יורי שטרן
תוך כמה זמן?
עו"ד בוייקו
זה תוך חמש שנים. בכל הארץ. זה לא אומר כלום, אשקלון ככל הנראה זה יותר חשיפה וזה לא אומר שבאשקלון המצב גרוע. זה מה שידוע לי. מנסיון שלנו שאנחנו נתקלים בבעיות יומיומיות זה אדישות לגמרי בחקירות, אין לי נסיון ואני לא יודע מה קורה במחלקת חקירות שוטרים בתוך המשטרה. כשאנחנו מקבלים החלטה של מח"ש שתיק נסגר מחוסר ענין לציבור בטרם התקיים המשפט זה לא מובן. אם אנחנו נשתף פעולה ונגיע לתוצאה אנחנו נשמח.
היו"ר יורי שטרן
יש לך 120-130 מקרים, אתה יכול לתאר את התופעות המרכזיות?
עו"ד בוייקו
התופעה המרכזית, השימוש בכוח מופרז נגד אזרחים. כל המקרים האלה פורטו בספר.
היו"ר יורי שטרן
לספר הזה עדיין לא קיבלנו תגובה, כבר שלחתי את זה פעמיים למפכ"ל הקודם.
עו"ד בוייקו
זה המצב הנוכחי.
קריאה
אתה יכול להבחין שזה דווקא לעליה מברית המועצות או שזה אלימות כוללת של המשטרה לאזרחים?
עו"ד בוייקו
אזרחים, אני לא הייתי מגדיר שזה נגד - -
היו"ר יורי שטרן
אבל אתם מקבלים את תלונות העולים בדרך כלל.
קריאה
ה-120 זה רק על עולי ברית המועצות או בכלל?
עו"ד בוייקו
לאוו דווקא רוסים.
קריאה
זאת אומרת בסך הכל תלונות על אלימות, 120.
עו"ד בוייקו
רובם עולים חדשים כי יש בעיות ספציפיות של עולים, חסרי שפה, התמצאות במדינה, זה מובן.
היו"ר יורי שטרן
מה מאפיין את האירוע? למשל מהתלונות שאני מקבל אני רואה שהרבה פעמים זה מתחיל מכך שאדם התבקש לעשות משהו בעברית, הוא לא ידוע עברית ואז מתחילות המכות.
עו"ד בוייקו
במשפטים הפליליים, במשפט כשאני חוקר שוטרים אז אומרים לנו, אנחנו למדנו בקורס כך וכך, יש לנו ככה קורסים, אז ככל הנראה לימדו אותם לא ברמה שמספיקה, הרמה המקצועית של השוטרים בשטח נמוכה ביותר, זאת המסקנה.
היו"ר יורי שטרן
המקרים האלה הם גם על רקע גזעני או סתם תקריות?
עו"ד בוייקו
אני לא הייתי אומר את זה, אני נזהר לומר את זה, יש לנו חשד לזה. אם אנחנו נמצא בסיס אני מבטיח שאנחנו נחשוף את זה. בינתיים אני לא יכול.
יורי זמושיק
אתה שאלת מה הבעיה עם העברית, במקרה הזה יש הרבה בעיות שמביאות לצרות כאלה. קודם כל שלחו את העיקול לאותו מקום, לאותו בן אדם.
היו"ר יורי שטרן
זאת אומרת שזה מתחיל מאיזה שהיא רשלנות במשטרה עצמה.
יורי זמושיק
לא, של ההוצאה לפועל. איתן, אתה זוכר שאתה אמרת שאתה בדקת, שהם בדקו את המסמכים, השוטרים שלך, והמסמכים נכונים, אבל אני בדקתי אחרי זה והם לא נכונים. אני לא רוצה להתווכח אני רק רוצה לדייק. דבר פשוט לגמרי, את רוזניצקי? נכון, שהיא סופה במקום לאוניד אף אחד לא שאל. זה דבר הכי חשוב, זה החוק.
יגאל יאסינוב
אין פה ענין של חוק, פשוט הוצאה לפועל עברו על תקנות ברורות שיש, שהם חייבים להגיע, להזדהות ולבדוק את הבן אדם האם זה אותו בן אדם או לא.
יורי זמושיק
זה נכון. אני רוצה לציין דבר חשוב ביותר, לא יכול להיות בתפקיד הזה שיעבדו בקבלנות, אני בטוח בזה, בגלל שבדקתי מה מקבלים קבלני ההוצאה לפועל, הם מקבלים פחות אם הם לא לקחו את הרכוש, אם לקחו את הרכוש הם מקבלים יותר. זה בעיה בנהלים. אבל במשטרה קיים אותו מצב. שאלתי את אדרי, הוא אל ידע בדיוק, אני רוצה לשאול אתכם. אחד מעורכי הדין סיפר לי שכאילו אם ההוצאה לפועל פונה למשטרה אין זכות לנצל את השוטרים שעובדים עכשיו, רק מי שלא עובד.
קריאה
לא, יש נוהל מסודר.
יורי זמושיק
אני רוצה לספר משהו. ארבעה אנשים, שניים מההוצאה לפועל ושני שוטרים, שוטר ושוטרת, באו לבית ולקחו את הטלויזיה. בא הבן של סופה, לאוניד רוזניצקי, וכל העדים אומרים אותו דבר, שהוא ביקש להסביר שזה עליו ואל עליהם, אבל השוטר לא רצה לשמוע, יש עדים שאומרים שהוא לא תקף את השוטר, השוטר לקח את האזיקים ובמקרה נתן לעצמו מכה על היד.
היו"ר יורי שטרן
את זה צריך לבדוק.
יורי זמושיק
אחרי שלקחו את לאוניד והרביצו לו גם ברכב וגם במשטרה, המשיכו להרביץ לכל השכנים, שם היה כתוב הכל, נשים וזקנים, היה גבר אחד, אלכס שצעק כל הזמן בלי ידיים, הרביצו גם לו. הרביצו לכל השכנים, לכל החצר, זאת הבעיה. ילדים שראו הכל אמרו, אנחנו חשבנו שאלה ערבים, אחר כך הם אמרו, אנחנו מפחדים מהמשטרה, אנחנו לא אוהבים את המשטרה, אנחנו לא רוצים לראות את המשטרה. זה העתיד שלנו. בניתוח כל המקרים האלה עולה אותו תסריט, קודם כל תופסים את האנשים, שימוש מופרז בכוח של השוטרים, זה תמיד ככה ומאשימים אחר כך את האנשים שהם כאילו תקפו את השוטרים, זה אותו תסריט בכל המקרים. אני חושב שהסיבה העיקרית לענין הזה זה שלא נותנים עונש לשוטרים על ההתנהגות הזאת.

אנחנו פנינו הרבה פעמים למח"ש, תמיד התשובה היא אותה תשובה, הכל בסדר, המשטרה צודקת, השוטרים צודקים. גם במקרה שניצחנו בבית המשפט אמרו שהשוטרים צודקים, איפה מח"ש בענין הזה.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שהעבודה של מח"ש בקטעים האלה לפחות היא מתחת לכל ביקורת, גם בהתכתבות איתי כחבר כנסת, יושב-ראש ועדת הפנים, קצב התגובה וטיב התגובות זה פשוט מזעזע ואנחנו נקיים איתם בירור מאוד יסודי. אני מקווה שהפרקליט החדש גם יעזור לנו.
יורי זמושיק
אני רוצה להגיד כל הכבוד לאיתן גדסי, בימים האחרונים הוא עשה מה שצריך, כל הכבוד לך איתן, אבל אחר כך אני לא מרוצה מהתגובות שלך בעיתונים שהשוטרים צודקים.
מרינה סולודקין
קשה לי להתחיל בגלל שהסיפור מאוד ארוך. מתחילת שנות ה-90 יש מקרים באשקלון וקורים פעם בשנה, פעם בשנתיים, שיש מקרה של שימוש בכוח מוגזם של המשטרה נגד אזרחים לא חמושים. אנחנו כאן למדנו הרבה דברים בנושא של דמוקרטיה ישראלית על המקרים האלה.

למשפחת אורדינסקי נתנו מכות, אחר כך היו כל הזמן סכסוכים עם משפחת אורדינסקי ולפני חודשיים קיבלתי מכתב מקלרה אורדינסקי שבו היא מספרת לי שהם ירדו מהארץ בגלל הסיבוכים עם משטרת אשקלון שאף פעם לא יודעים במה יאשימו את המשפחה והם מאוד פחדו מה יקרה לבן שלהם, שגם אותו ערבה המשטרה בסכסוך עם ההורים.

המקרה עם משפחת כץ מאוד דומה למקרה של משפחת רודניצקי. זה קרה לפני שמונה שנים, שנתיים היה בית משפט, אנחנו כאן כל ארגוני העולים וכל הארגונים בארץ עמדנו על הגנת משפחת כץ בגלל שזה גם היה מקרה של הוצאה לפועל וגם נתנו מכות רצח לזוג אנשים לא צעירים וגם היה נסיון להפוך את קורבנות האלימות של המשטרה לנאשמים. הפרשה נגמרה ב-98 ואחרי שש שנים אנחנו באותו מצב עם משפחת רודניצקי. גב' רודניצקי היא ילידת שנת 1935 וכשאומרים לי שהיא נתנה מכות לשוטר, זה קצת לא מסתדר.

יש לי 14 עדויות גם של כל משפחת רודניצקי ושל אחרים, עדויות על המקרה הזה, זה היה קרב שהמשטרה נתנה מכות לאנשים ששכבו על האספלט, מכות בראש ובמקומות אחרים ואנשים לא ראו דבר כזה גם לא בברית המועצות.

נתנו מכות לנשים, כל הנשים שרצו להפסיק את האלימות של המשטרה והגיעו להגיד אל תעשו את זה, מיד קיבלו מכות והם איבדו את ההכרה. כל הקטטה היתה מלווה בקריאות גנאי, רוסים זבל, בני זונות והרבה דברים שאני אל כל כך מבינה בגלל שאין לי מספיק אוצר מילים בתחום הזה.

העד שנתנו לו מכות, ששם משפחות זייקן, שזה ברוסית שפן קטן, כשהוא הגיע למשטרה והתחילו לדבר איתו, כל הזמן צחקו וקראו לו זין, היה להם מאוד מצחיק ששמו הוא זייקין אז קראו לו זין. וזה כתוב בכמה עדויות.

את העדות הראשונה נתן לי איציק פקויינה, שהוא קיבל אגרוף לפנים כשהוא הגיע למקום שואל מה קורה. אני הגעתי למסקנה שאם אנחנו לא מבינים שזה סימנים ומרכיבים לא של רק אי הבנות ודעות קדומות, אני חושבת שזה מרכיבים של גזענות, שככה לא מתנהגים כלפי אזרחי מדינת ישראל. אני מדברת לא רק על הרוסים בגלל שבכנסת אני מקבלת גם תלונות של אתיופים וגם היה מקרה שאתיופי אחד אחרי סכסוך ותקרית נהרג בבאר שבע, זה גם שימוש בכוח וגם ירו בו ואחר כך היתה חקירה והגיעו למסקנה שהכל בסדר, אבל לפני זה לא דיברו על זה עם האתיופי בשפה שהוא הבין.

אני חושבת שאנחנו ביחד צריכים להתמודד יחד עם המשטרה, בתופעה, ואין מקום לגזענות במדינת ישראל, ההבדלה הזאת בין מזרחיים אשכנזים ורוסים היא מיותרת, אבל אם יש דבר כזה אנחנו צריכים לומר את זה, לשים את זה על השולחן ולהתמודד. לא כל המשטרה היא כזאת, אני לא מקבלת תלונות ממחוז מרכז, אני מקבלת ממחוז דרום.

אני רק רוצה להודות למר איתן גדסי שהתקשר אלי לכנסת ודיבר איתי כחצי שעה בנושא הזה, זאת פעם ראשונה שמישהו מצמרת המשטרה המקומית מדבר עם חבר כנסת בנושא כל כך רגיש.
מיכאל גורלובסקי
יש לי שתי שאלות קצרות למפקד המרחב. מה היתה הבעיה לעשות את הישיבה הזאת בנוכחות התקשורת?
ניסים מור
אנחנו מבצעים הנחיות.
מיכאל גורלובסקי
יש לך הנחיה שהישיבות יהיו ללא תקשורת?
ניסים מור
כן. גם דיברתי עם יושב-ראש הועדה על זה.
מיכאל גורלובסקי
אם אנחנו עושים את ישיבת ועדת הפנים מתחת לקורת גג זאת - -
ניסים מור
דרך אגב, יושב-ראש הועדה האריך בדברים בפתיחה ורוב הדברים כבר נאמרו.
מיכאל גורלובסקי
השאלה השניה, יושב פה איתנו מר כץ, אם היה פה סיפור, שאני אישית לא מכיר אותו, אני שמעתי עליו, אני לא מכיר אותו בפרטים, אני רוצה לקבל תשובות. אני לא בא בטענות ואני ממש לא רוצה שמישהו מהשוטרים הנכבדים שנמצאים פה בחדר ירגיש שיש לי משהו אישי נגד המשטרה, אבל אני לא מסתיר מהחברים שיושבים ממול שממש קשה לי לשבת פה. קשה לי לשבת פה מסיבות מאוד מסויימות, מאוד ברורות ואולי חלקית אישיות.

אני הגעתי לישראל במרץ 88 אחרי הרבה שנים של סירוב, הגענו אידיאליסטים לפה. אתם במרכאות כפולות הרסתם את האידיאליזם הזה, לא נשאר ממנו כלום. אני ממש רותח. אדוני מפקד המרחב שאתה מדי פעם פה צוחק, זה מקום לבכי, אין לי שום טענות נגדך אישית, זה סיפור מזעזע שהוא מזעזע כבר בכלל, כי הוא שגרתי. זה קורה. מקרה אחד מספיק לזעזע את המדינה הזאת מסיבה אחת פשוטה, שזה לא צריך לקרות בכלל וזה ממש כבר לא אידיאליזם. במצב של היום, במדינות אנטישמיות ממש אין שוטר במדים שיעיז להרים יד על זוג קשישים יהודים, הוא לא יעשה את זה כי אם הוא יעשה את זה הוא יעוף מהמשטרה, זה ברור לכולם. אין מקרים, אנחנו לא שומעים, אנחנו שומעים על מקרה כזה או אחר של שריפת בתי כנסת, אבל אנחנו לא שומעים ששוטר מרים יד על זוג קשישים יהודים. ופה זה קורה. אני לא יודע אם אתה מבין שאני ממש רותח. זה יכולה להיות סבתא שלי או אמא שלי. אני לא יודע אם אתה מבין על מה אני מדבר, בשבילכם זה אירוע, עושים פה ישיבה יפה עם כיבוד, אני רותח פשוט, כי מדובר פה לא על מקרה כזה או אחר, מדובר על אווירה. בצרפת זה לא יכול להיות, ברוסיה זה לא יכול להיות וזה לא קורה גם, אם היה קורה כל העולם היה יודע, התקשורת היתה צועקת. במקרה הזה בקושי שתי מילים בתקשורת הישראלית.

היום מישהו אמר לי ועוד בציניות, וממש צר לי לציין את זה, שכל פעם כשיש חקירה כזאת או אחרת מיד יש הדלפות מהמשטרה, התקשורת והמשטרה עובדים ממש ביחד. אנחנו ידועים על זה, אנחנו דיברנו על זה, בועדת הפנים אנחנו דנו על זה, פה קיים בדיוק אותו קשר, אבל במקרה הזה קשר שתיקה. כל מה שאני אומר זה דברים רטוריים משום שאף אחד מהשוטרים שיושבים ממול לא יכול לענות על השאלות שאני שואל, כי זה ממש לא עניינם.
איציק ספוקולניק
יעקב אדרי שאל היום מתי היה האירוע?
מיכאל גורלובסקי
גם אני לא יודע פרטים מסיבה אחת פשוטה, מאיפה חברי כנסת יודעים פרטים על כל אירוע כזה או אחר במדינת ישראל, מהתקשורת, כמו כולם. אז עם ישראל לא יודע שזה קרה, אנחנו במקרה, אני התראיינתי בערוץ 9 ושמעתי שם בכותרות שהיה אירוע כזה. אז מצד אחד אני רותח ומצד שני צר לי להגיד אבל אני חייב להגיד, אני חושב שהישיבה פה מיותרת הבוקר, כי אנחנו לא פונים לגוף הנכון שיכול לענות על השאלות שלנו. יש ביטוי יפה וגם נכון, הדג מסריח מהראש, השוטרים הנכבדים שיושבים מולנו לא יכולים לענות לנו. אני אישית פניתי לפני כחצי שנה למפכ"ל המשטרה עם שאלות תקציביות, עד היום לא קיבלתי תשובות והוא גם התחלף מאז. אתה הזמנת לפה את נציגי מח"ש, הם לא הגיעו, הם לא רואים אותך ממטר. אז מה אנחנו עושים פה בכלל, אין לנו פה מישהו שיכול לענות לנו על השאלות שלנו.

אני לא סתם אומר שזאת תופעה, תופעה מסוכנת ותופעה שלא מזיזה לאף אחד, גם לא לכנסת ישראל וגם לא לממשלת ישראל. יש תופעה של גזענות מוחלטת ששוטרים כחולים, אני לא מפחד להגיד את זה, כשאזרח שבקושי יודע עברית מבקש להתלונן, יש אלפי תלונות ולא פתחו תיק, לא התייחסו בכלל. אז אני חושב שהישיבה הזאת מיותרת במובן הזה שאלו שאנחנו יושבים איתם ואין לי ספק ברצון הטוב שלהם, לא יכולים לענות לנו על השאלות. אני ישוב פה מול מפקד המרחב, היו פה מקרים מזעזעים באשקלון, אין לו תשובה, מישהו נענש פה בכלל? אתה יכול להגיד לי מקרה אחד שמישהו נענש? להערכתי הפניה צריכה להיות לשר לבטחון פנים, למפכ"ל המשטרה, למח"ש. אני פניתי לשר לבטחון פנים במכתב בבקשה לצרף נציגי ציבור למח"ש, פניתי גם לשר המשפטים בנושא זה, כחי זה נושאים קשורים. יש מקרים שמח"ש בודק והכל יוצא בסדר, השוטרים בסדר גמור, מרביצים מכות רצח לאזרחים, לעולים.

אני הגשתי תלונה לפני כשנה למשטרה, נכנסתי למשרד האוצר לפגישה עם שר האוצר, בהפגנה שהיתה אז מישהו צרח לי רוסי מסריח, עוד רוסי הגיע, גנבו לנו את המדינה וכו', לכלוך נוראי ודברי גזענות פשוט מגעילים. הגשתי תלונה למשטרה, מה עשתה משטרת ישראל בירושלים, אני אומרת זה לפרוטוקול, אני קיבלתי אחרי שבועיים או שלושה מכתב שסגרו את התיק מחוסר ענין לציבור. אם זה חוסר ענין לציבור שחבר כנסת ישראל במקרה ממוצא רוסי מקבל כאלה דברים בפרצוף, והמשטרה כתבה שאין בזה ענין לציבור, אז מה אנחנו עושים פה.
יגאל יאסינוב
קודם כל אני רוצה לברך את המפקד החדש, אתה נכנסת לתפקיד וקיבלת בום. אני מקווה שמזה אתה תשכיל לעשות שינוי דרמטי פה באיזור שלך ואני מקווה שתצליח בזה. וטוב שרק נכנסת, כי יש לך עכשיו את כל האפשרות לנקות את הבית ולעשות בדק בית, כי אתה לא מחוייב, אתה לא היית מעורב בזה, אתה איש חדש.

אני לא מבין דבר אחד, למה המשטרה, לפחות פה, הפכה למין עזרה ראשונה להוצאה לפועל, אתם באים רק לעזור להוצאה לפועל ולהציל את החיים של האזרחים ולשמור עליהם ובשום פנים ואופן לא לעשות את עבודת ההוצאה לפועל. הם נציגי חוק ולא אתם. עבודתכם היתה לבוא לשם לראות שאף אחד לא מנסה לפגוע בהוצאה לפועל או שאם מנסים אז גם כן צריך לבחון באיזה כוח צריך להגיב. אותם שוטרים שהגיעו למקום עברו על תקנות והתקנות זה החוקה שלכם. כל בן אדם שעבר על זה לא ראוי לשמש יותר כשוטר.

אנחנו שמענו שאין מאפיה רוסית ואני גאה בכך שלפחות הדבר הזה ירד מכם. אהרונישקי הודיע שאין מאפיה רוסית, בשם המשטרה. אז יש לכם כוח עכשיו לטפל בבעיות במשטרה.

אותם שוטרים שבאו אחרי שהם נקראו על-ידי ההוצאה לפועל לא בדקו, והם היו חייבים לבדוק, האם ההוצאה לפועל אכן הגיע למקום, האם אכן הם טיפלו באותם אנשים או שזה אנשים - -
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שמיכאל צודק כשהוא אומר שגם אם הם היו מגיעים למקום הנכון זה לא היה עוזר.
יגאל יאסינוב
אני רוצה לדעת האם המשטרה פתחה תיק נגד אותם עובדי הוצאה לפועל שנכנסו לדירה לא לפי החוק, שחדרו לשטח פרטי של אותה משפחה שנפגעה ופגעו בשם הטוב של המשפחה וזה עבירה פלילית. אני רוצה לדעת האם פתחתם תיק נגד עובדי ההוצאה לפועל, ואם לא, אז אני מבקש לראות את ההודעה שלי כפניה למשטרה ובקשה לפתוח את התיק הזה.

אני רוצה לדעת עוד דבר אחד, אני יודע שאתם לא תענו לי אבל אני רוצה שזה יהיה בפרוטוקול, האם במח"ש פתחו תיקי חקירה לכל שוטר בנפרד, כי אני חושב שהיתה שם לא עבירה אחת אלא היו מספר עבירות. כי יכול להיות שגם הענישה תהיה פרופורציונאלית. יש שוטרים שפגעו יותר ויש שוטרים שפגעו פחות. אני גם רוצה לדעת האם ישנם תיקים נגד אותם אזרחים שנפגעו, כי יכול להיות שההוצאה לפועל פנתה אליכם ופתחתם נגדם תיקים על תקיפה ואת זה אני גם רוצה לדעת. ולסיום אני רוצה לדעת כמה שוטרים דוברי רוסית יש אצלכם במוקד, לא רוצה לדעת כמה יש בתחנה, ממש לא איכפת לי, לא רוצה לדעת כמה יש במשטרת התנועה, אני רוצה לדעת תפקידים מסויימים. מוקד, האם יש 24 שעות במוקד אצלכם במשטרה מישהו שיכול לענות ברוסית, האם יש חוקר דובר רוסית שהוא תורן 24 שעות, כי אז הוא יוכל לעזור לאותם פונים לתקשר עם המשטרה, ודרך אגב זה לא רק ברוסית, יש גם אתיופים, ארגנטינאים וכו', אבל אני מדבר באופן ספציפי הפעם על רוסים.

הדבר הנוסף שאני רוצה לדעת זה מה אתם מנסים לעשות פה באשקלון על מנת להחזיר למשטרה את היחס החם מאהבה ולא חם משנאה.
ניסן סלומינסקי
הדברים שנשמעו הם דברים קשים מאוד, אני הייתי רוצה לומר את דברי אחרי שנשמע את המשטרה כי אני בינתיים שמעתי רק צד אחד. רק לצורך הדברים שלכם הייתי אומר שיש כאן שלושה מישורים ושלא נתבלבל בין שלושתם, יש מקרה ספציפי של מעשה שנעשה שאני מניח שבגין זה אם חומרתו שיכולה להיות אני לא חושב שועדת הפנים היתה מטריחה את עצמה לבוא לפה ואני מניח שזה גם בבדיקה של מח"ש. מישור שני זה מישור כולל של אלימות המשטרה, אם יש או לא. נניח אתה יכול לייצג גם מגזרים אחרים שטענו במשך הרבה זמן על אלימות של המשטרה וגם היה הרבה דיונים בועדת הפנים, אבל גם זה, זה מישור שהוא כן של ועדת הפנים אבל אל פה. זה ועדת הפנים שדנה ודנה כל פעם בהיבט אחר, ויש את המישור השלישי האם יש במשטרה מה שנקרא אלימות מיוחדת בנושא של העולים מברית המועצות או יחס מיוחד או דבר אחר שאני מניח שזאת היתה התחושה של יושב-ראש הועדה ושל חברי הועדה ואחרים שהצטרפו, שיכול להיות שיש דבר כזה שאולי בא לידי ביטוי יותר באשקלון ובגין זה הטריחה הועדה את עצמה. אז אלה שלושה מישורים ואני הייתי מציע שנדבר אחרי שנשמע אתכם, בעיקר בהקשר של הנושא השלישי.
איציק ספוקולניק
האמת שבא לי להגן על המשטרה חרי כל ההתקפה הזאת, אבל היות ואני עד ראיה וגם קיבלתי את האגרוף שלי אז אני לא יכול להגן. אני פשוט אספר בקצרה, אני גר מול אותו בנין שכל האירוע הזה התבצע, בחלק האחורי, ואני ואשתי והילד שלי שמענו קצת רעש של קשישה צועקת ושוטרים, אחר כך באו שוטרים, אנשים רעש והמולה על הכביש, יש כביש קטן בכניסה לשכונה שלנו, לחצר. יצאנו החוצה לחלון ומה שראינו זה משהו אכזרי כזה, ששלושה ארבעה שוטרים ושוטרת מכים אזרח ששוכב על הרצפה והתברר לי בכלל שהוא היה כבול, הוא שוכב לא עושה כלום ובועטים בו בכל חלקי גופו. התברר שהוא היה באזיקים, את זה אשתי ראתה, אני כנראה לא שמתי לב. נדהמנו, לא האמנו שאנחנו רואים מחזה כזה במדינת ישראל.

הקימו אותו, הצטרפו כבר בדרך כמעט חמישה בלשים כנראה, אחד היה עם מקל כזה גדול, הם כבר ראו שתפסו אותו אז אולי הם לא השתתפו אבל ממש גררו אותו לכיוון הכניסה האחורית להעביר אותו לחזית ונתנו לו עוד קצת מכות על הדרך. ירדנו למטה, ירדנו מסביב לבנין לראות מה קורה, לאן לוקחים אותו, ראינו שם ניידות וכלי רכב ואזרחים ומשטרה, המולה, כל השכנים במדרכה שם צועקים, באו לקראתי כשהגעתי, אני קצת פעיל פה בענין במיוחד בענין של העולים, יש לי עיתון ואני יושב-ראש שכונות וכל מיני פעילות אזרחית אחרת, אמרו לי בוא תראה מה קורה, ניגשתי, עוד הספקתי לראות, ניגשתי ושאלתי למה מרביצים פה, נראה לי שאין פה שום דבר יותר, אז בא איזה שוטר באזרחי, בחור צעיר, התחיל לגדף אותי, עוף מפה עוף מפה, לך מפה, אמרתי אני גר פה. ואז התחילו קללות, היה שם גם קצין בשם רון לוי שהוא פיקח על כל הענין הזה כאילו שיש פה איזה מלחמה רצינית, בקיצור אמרתי לו אני גר פה ואז הוא דחף אותי פעמיים לכיוון הרכב שלו, רציתי להוציא תעודת עיתונאי, לא הספקתי להוציא אותה ואז קיבלתי בוקס. הוא ניגש לרכב שלו, התיישב, היו עשרות עדים למעשים האלה, זה לא מה שהפריע להם, נכנס לרכב, ניגשתי וביקשתי פרטים - -
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לשאול את עורך הדין, אפשר להגיש תלונה ישירות למשטרה מבלי לחכות למח"ש?
עו"ד בוייקו
כמובן.
איציק ספוקולניק
ניגשתי לרכב, ביקשתי את הפרטים שלו כי אני ידוע שהחוק אומר שאפשר לקחת פרטים מכל שוטר, בעקבות זה קיבלתי קללה עסיסית, לא הגבתי ונגשתי למשטרה, הגשתי את כל התלונות, הפצועים נשארו עוד איזה שעה בחקירות עד שביקשנו ממפקד המשטרה גדסי, שאני רוצה לשבח אותו על הטיפול שלו, ביקשנו ממנו לקחת אותם לטיפול, הוא ירד למטה, נתן הוראה ולקחו אותם. זה גם לא בסדר שבן אדם פצוע לא לוקחים אותו לטיפול אלא חוקרים אותו במצבו הוא כולל אותה קשישה שאנחנו מדברים עליה ששכבה שם מעולפת ואת אף אחד זה לא עניין.
היו"ר יורי שטרן
למשטרה יש כנראה עודף כוחות, לפי הסיפור הזה יש לכם יותר מדי שוטרים, אנחנו נדאג לקצץ. או שהעיר הזאת שקטה ואין בה פשע אז אתם מיותרים פה.
איציק ספוקולניק
בסוף שחררו אותם, אבל הכוח הזה ששמר על אותם פצועים, אני רוצה להגיד שכולם שכנים שלי, עד כמה שאני מכיר אותם זה אנשים קשי יום, לא עבריינים ועד כמה שאני יודע הם לא הסתבכו עם המשטרה, לפחות אלה שאני מכיר.
יורי זמושיק
אבל באותו זמן, באותה עיר, כמה שעות אחרי זה הרביצו לחייל, רצו לקחת ממנו את הנשק, בלשים של המשטרה הרביצו לו, אולי בגלל שהוא דיבר ברוסית.
היו"ר יורי שטרן
שאל חבר הכנסת גורלובסקי למה אנחנו יושבים פה ולא מול דרג יותר בכיר, הדבר הזה הועלה כבר במפגש שלי עם המפכ"ל ביום חמישי ויעלה גם בהמשך. אבל אני לא מוכן לקבל את השיטה הזאת שרק מלמעלה, אתם פה יש לכם הרבה מאוד סמכויות, יש לכם אחריות מאוד כבדה על מה שקורה פה בעיר ובאיזור ומה שלא יהיה ברמה של מפכ"ל וכו', אין שום סיבה לא לראות את המציאות הזאת ולא לשאוף לתקן אותה. והדברים שעולים פה, אני לא יודע אם אתם מרגישים, אבל כמות הזעם שבתוכנו, כולל אותי, היא איומה, אנחנו מגיעים לנקודה שמתחילים לשנוא את המשטרה, זאת אמירה מאוד קשה. לא בגלל שיש חריגים, חריגים יש בכל מערכת, אבל אף פעם, בכל החקירות האלה שעשינו, בכל המקרים האלה שהעלינו, אף פעם לא הגענו לשום ענישה, לשום לקיחת אחריות, לשום תיקון וזה מתחיל מהדברים הקטנים שאני מאוד מבקש לדעת תשובה עליהם, כמו האם בכלל השוטרים התנהגו כמו שצריך כמלווים את ההוצאה לפועל, האם הם היו צריכים להיות כל כך פעילים, האם הם היו צריכים להיות חיל הפורצים לדירה, האם הם היו צריכים לקחת את הכתובת הזאת מבלי לבדוק אותה וכו'.

דבר שני, יש לכם איזה שהיא מגבלה פה בלחקור את המקרה שהוא עובר למח"ש, אבל יחד עם זאת נגיד האישה הזאת שהיא בת 69, נגיד שהיא הרביצה לשוטר, ואפילו הבן שלה שהוא יותר צעיר הרביץ לשוטר, האם יש פרופורציה נכונה בין מה שקרה לאנשים האלה וההאשמה הכי קשה שיכולה להיות נגדם מבחינת ההתנהגות שלהם מול השוטרים, בשביל זה מאמנים את השוטרים, בשביל שירביצו לאנשים עד כדי כך קשה? ולכן אני אומר, ללא קשר לחקירה, מי התחיל מי לא התחיל, עצם העובדה שאדם מוצא את עצמו בסופו של דבר בבית החולים אחרי מגע עם השוטרים, איך שהוא לא התנהג, האם זה לא נושא שאתם יכולים להתייחס אליו בלי להיכנס לפרטי המקרה.

הגסות של השוטרים, הקללות האלה, הסגנון, שזה דבר שעולה לאורך כל הדרך, ההתייחסות לאמירות גזעניות, מה אתם עושים כשאתם מקבלים תלונה ששוטר התבטא כך וכך, איזה בירור אתם עושים, זה הרי לא ענין של מח"ש. פה לא לוקחים מכם שום סמכות בלעשות את הבירורים האלה ולנקוט בצעדים משמעתיים כאשר זה קורה.

אני מבקש לדעת, מה מכל הסוגיה הסבוכה הזאת, מה בידיים שלכם לחקור ולעשות בירורים ולנקוט בצעדים ומה באופן סגור הרמטי עובר למח"ש ובזה אתם לא יכולים לגעת כל עוד זה לא הסתמן. והיתה פה שאלה ששאל יגאל יאסינוב, מה אתם מנסים לעשות כדי להחזיר את האמון, את היחס, אבל זה כמובן תוצאה מכל השאלות כולל שאלות שהוא שאל על זמינות האנשים דוברי רוסית אצלכם במוקד, אצל החוקרים התורניים וכו'.
ניסים מור
קודם כל אני מברך את חברי הועדה המכובדת בברוכים הבאים, ההתכנסות של הועדה היא מחזה נדיר, בטח עוד ידובר על הענין ויסופר הרבה על הענין.

לאירוע עצמו אי אפשר להתייחס בשום היבט שלו, אנחנו לא יכולים גם אם נרצה לעשות תחקיר אסור לנו לעשות תחקיר שמא יטו עדויות ויתאמו גירסאות. גם במשטרה נשמעות לא מעט טענות נגד הענין שלפעמים מדובר בדברים מבצעיים שאתה לא יכול לתחקר מכיוון שזה מטופל ברשות.
יגאל יאסינוב
יש שאלה שאתה עליה יכול לענות בלי קשר לחקירה. האם אותם שוטרים שהיו מעורבים במקרה, לפחות זמנית, הדחתם אותם.
ניסים מור
לא. יש מקרים שמח"ש מחליט והוא מגיע ונעשות כל מיני פעולות כולל הרחקה של שוטרים ממקום העבודה, אבל זה ברגע שמח"ש מחליט שזאת הפעולה שצריכה להתבצע והיו מקרים כאלה.
היו"ר יורי שטרן
אתה לא יכול, אתה אפילו לא מחליט.
ניסים מור
אני לא יכול להחליט.
היו"ר יורי שטרן
גם את השאלות האלה כמו האם הם בכלל התנהגו בקטע הזה של הוצאה לפועל - -
ניסים מור
אלה דברים טכניים שכן אפשר לדבר עליהם, שבמקרה הזה אם אני אתייחס לענין, השוטר לא קיבל החלטה לבד והוא בא ובדק ניירות והעביר את זה למפקד שלו כדי שיתן לו אישור לתת סיוע, זה לא החלטה של שוטר באופן עצמאי. זאת אומרת הוא עירב את המפקדים שלו לפני שניתן הסיוע.

יחד עם זאת אני אומר שהתוצאה של האירוע היא קשה ולא ניתן להתעלם ממנה וללא קשר כרגע מי צודק ומי לא צודק, התוצאה קשה וצריך לבדוק אותה ויש היבטים שבהחלט אפשר לעסוק בהם ולהתעסק איתם. כמו למשל המפגשים והפעילויות האחרות.

אני חושב שאסור לנו לקחת כרגע מקרה בודד עד כמה שלא יהיה חמור ולא להפוך אותו לכלל.
קריאה
אם אי אפשר לפתור את הבעיה פה, אנחנו מבינים שאין לכם כיוון - -
ניסים מור
לכן אני אומר שאסור לקחת מקרה כזה או אחר וככל שיהיה חמור ולהפוך אותו לכלל ולצאת באמירה שהמשטרה אלימה ומגמתית מול העולים, זאת האשמה חמורה מאוד. ואני רוצה באמצעות מצגת קצרה שאני אתן לכם גם עותק, שמתבססת על נתונים, להפריך את הטענה הזאת.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו את המצגות האלה ראינו ושמענו בכל ישיבה.
ניסים מור
זה חלק מהתשובות לשאלות שלכם.
היו"ר יורי שטרן
אבל השאלה הבסיסית היא כזאת, אם אתה ומפקד התחנה, אם אתם התרשמתם מגודל הזוועה ואני אומר שזאת זוועה ללא קשר עם מה שיחקר ויגידו שרודניצקי הוא זה שפתח בקרב, זה לא משנה בכלל. מה שמעניין אותנו זה הכי פחות המצגת, ואנחנו נראה אותה, מה שמעניין אותנו זה מה משטרת אשקלון או משטרת המרחב יעשה היום בערב, אפילו לא מחר בבוקר, בשביל שאנשים שהיו שותפים לזה ירגישו שהם חשודים ושאין בהם אמון לעת עתה כל עוד לא הוכח אחרת, ומה אתם עושים שזה לא יחזור על עצמו.
ניסים מור
אני אתייחס לענין, אתם לא נותנים לי אפילו.
היו"ר יורי שטרן
אבל את המצגת אחר כך.
ניסים מור
אני לא רוצה אחר כך, מכיוון שאני רוצה להציג חלק מהמענים לשאלות שנשאלו פה. אני רוצה להתייחס לכמה דברים כי חשוב לראות כאן את המכלול ולראות שהפעילות של המשטרה מול העולים זה לא איזה שהוא שיגעון של אדם כזה ואחר, זה משהו סדור, זה משהו מובנה ואני אראה כאן נתונים שהפעילויות שלנו בענין הזה הם יוצרים מצב של ירידה בפשיעה שקשורה לעולים, זה פעם ראשונה שאנחנו יכולים להראות את הנתונים האלה ותסתכלו עליהם ואחר כך תוכלו לשאול שאלות.

מרחב לכיש הוא מרחב שיש בו חמש תחנות עם מאה ישובים, מרחב גדול שמתפרש מאשדוד בצפון ושדרות בדרום, קרית גת, קרית מלאכי ושתי הערים הגדולות שזה אשדוד ואשקלון. במשך השבע שנים האחרונות יש התפתחות מאוד גדולה באוכלוסיה, סך הכל חצי מליון נפש שהעליה הברוכה בהחלט היא הגורם המשפיע על כך שמשנה לשנה יש גידול באוכלוסיה.

זה הפילוח של האוכלוסיה על-פי הערים, כאשר העיר הגדולה כמובן זה אשדוד עם 210-212 אלף תושבים ואשקלון עם 116 אלף תושבים. כשמפלחים את האוכלוסיה אז אפשר בהחלט לראות, ולנו הפילוח הזה מאוד חשוב ומשמעותי כדי להבין מי הציבור שאנחנו עובדים מולו ומה רמת השירות שצריך לתת לו, ואשפר לראות כאן ש-28% זה חבר העמים, עוד 8% אתיופים, כמות גדולה של חרדים בעיקר בעיר אשדוד והשאר זה 53% של ותיקים.

זה הפילוח לפי תחנות, אני לא אכנס לזה אבל בהחלט הפילוח שבין 20-30% של עולים קיים בכל תחנה מערי המרחב.

אני רוצה רק להראות שבשנה יש לנו מאה אלף מפגשים עם הציבור, חוץ מאשר עוד 53 אלף דוחות שזה גם מפגש עם הציבור, כך שחשוב להתרשם עם כמות הפעמים ששוטר נפגש עם אזרח במהלך השנה. וזה הנתונים, אפשר לראות בערך 32 אלף תיקים - -
היו"ר יורי שטרן
מה זה המפגשים האלה?
ניסים מור
מפגש, או שזה תיק פלילי, דוחות תנועה, כששוטר רושם לאזרח דו"ח תנועה זה מפגש. כל מגע בין אזרח לשוטר. ללא הדוחות יש מאה אלף מפגשים. מתוך זה זה 32 אלף תיקים פליליים ועוד 65 אלף אירועים שקוראים לעזרה לסיוע וכו'.
היו"ר יורי שטרן
כולל המפגשים שעדיף לא לקיים אותם.
ניסים מור
במרחב יש כ-800 שוטרים כשמתוכם 82 שוטרים, 10%, זה שוטרים עולים, אם מסתכלים על העיר אשקלון אז זה לא 5% כמו שיו"ר הועדה ציין, זה 14%, 19 שוטרים מ-136 הם שוטרים עולים. אלה שדוברים את השפה. 16 מהם מחבר העמים, שלושה אתיופים והם משולבים בתחנה בכל התפקידים, מחוקרים ובלשים, יומן ומוקד, אין לנו אפשרות ביומן של תחנה שיושב שוטר בודד להושיב ארבעה שוטרים שכל אחד יתן מענה בשפה אחרת. אני אגיד איך אנחנו פותרים את הפער הזה, אני אתייחס לענין הזה, אבל בסך הכל הכללי בהתייחס למרחבים אחרים היקף כמות השוטרים דוברי שפה מתוך הבנת הפערים הוא יחסית גדול.
היו"ר יורי שטרן
מתוך 10.3% כמה מהם יוצאי ברית המועצות?
ניסים מור
הכמות הגדולה זה ברית המועצות. באשקלון מתוך 19 זה 16 שוטרים. אני רוצה גם להראות שמתוך 4,000 מתנדבים, 900 מתנדבים זה עולים, זה אנשים שנמצאים ומסייעים בידנו בכל המשימות כולל בתרגום בחקירה, כולל לשבת ביומן ולעזור לקבל את הטלפון,כולל להיות במרכז השיטור הקהילתי ותיכף אני אראה חלק מהפרוייקטים, אבל זה 20% שהם עולים, אין שום דוגמה לענין בשום מקום. אני אמרתי את זה גם בהזדמנות מסויימת שרמת ההתנדבות בעולים היא הרבה יותר גדולה מרמת ההתנדבות באוכלוסיה הותיקה. הנכונות שלהם לבוא, לעזור, להירתם ולסייע, הרבה יותר גדולה, מתוך הבנה שבצורה הזאת הם מצמצמים פערים.

באשקלון יש את הכמות הגדולה ביותר של מתנדבים עולים, יותר מאשדוד שכמות האוכלוסיה באשדוד היא הרבה יותר גדולה, פי 2 מאשר באשקלון. הנושא של העולים זה לא איזה שהוא שיגעון של מישהו, זה משהו סדור, מובנה שהמשטרה מובילה וגם אם יש פערים ויש בעיות, אבל יש פה הערכות מסודרות שמבינות את הפערים שקיימים גם לגבי השפה וגם לגבי המנטליות וגם לגבי הנושא של ההגירה ויש תוכניות עבודה ויש פיקוח ובקרה אחרי התוכניות האלה ויש תוצרים שחלקם נראה אותם ויש שותפויות וכמובן יש גם תוכניות להמשך שאני אראה אותם בהמשך.

זה רק חלק מהפרוייקטים והמודלים שמתקיימים במרחב רק מול העולים, לא מול גורמים אחרים ואפשר לראות פה את הקו הירוק שזה מושיבים מתנדבים דוברי שפה והם פשוט עונים לטלפונים לכל מיני שאלות של עולים וזה לא משנה במה, זה יכול להיות בנושא משטרה ופעולות הסברה בכל מיני מקומות ונשוא של מרכזי קליטה והנושא של גדוד העליה כמתנדבים לפעילות ואם זה מתורגמנים שצמודים, יחידות שצמודות גם לחוקרים וגם ליומנאים על מנת לסייע בקבלת תלונה ולא לגרום למצב שמגיע עולה והוא לא מכיר את השפה והוא לא מסוגל להסביר את עצמו, וכמו שצויין כאן מנפנפים אותו וזורקים אותו החוצה.
היו"ר יורי שטרן
כמה זה עונה לצרכים?
ניסים מור
זה לא עונה במאת האחוזים כיוון שהם לא תמיד נמצאים בנגישות מלאה וצמודים לשוטר, אבל כשאנחנו נתקלים במקרים מסויימים שאלו שוטרים בתוך התחנה שמסוגלים לעשות את התרגום, אנחנו מזעיקים מהבית.
היו"ר יורי שטרן
האם יש כלל מסויים, נגיד שהשוטר כשהוא נתקל, נגיד נכנס לדירה של משפחת רודניצקי ורואה שהאנשים שמולו לא מבינים עברית, האם הוא חייב באותו רגע להתקשר לתחנה או למפקד - -
ניסים מור
לבקש שוטר דובר שפה לבוא לסייע.
היו"ר יורי שטרן
והוא עשה את זה במקרה זה?
ניסים מור
או אחד מהשכנים, למשל לאתר מישהו מהשכנים שדובר שפה והוא משמש מתורגמן באותו רגע.
היו"ר יורי שטרן
אז למה זה לא היה במקרה הזה?
ניסים מור
אני מבין שהוא דיבר עם הבן בטלפון השוטר.
היו"ר יורי שטרן
הבן לא נמצא, הוא נכנס - -
ניסים מור
הוא התקשר אליו לטלפון.
קריאה
כשנכנסו לדירה היתה באמת בעיה של הבנה מצד ההורים מה רצו המעקלים. השוטר כשהוא הגיע לאחר שהוא בדק שהכל בסדר רצה להסביר ואז הם התקשרו, ההורים יצרו קשר עם הבן, הוא דיבר עם הבן והבן נתן את האישור שלו לביצוע העיקול, לכן זה סותר חלק מהטענות שהיה כאן. הבן בעצמו שבהמשך הותקף על-ידי השוטרים ותקף את השוטרים ולא חשוב מה קדם למה, הוא אמר תעזבו אותה העיקול הוא שלי, זה לא שייך להם.
היו"ר יורי שטרן
לא שאלתי מה עשו ההורים ומה הבן אמר, אלא מה השוטרים - -
קריאה
כדשי לגשר על הפער הם דיברו עם הבן, זה מה שנמסר לי.
היו"ר יורי שטרן
אבל זוג הקשישים התקשרו לבנם ולא שהשוטר התקשר לתחנה ואמר יש לי פה קליינטים שלא מבינים עברית. האם הכלל הוא שכאשר שוטר עוצר מישהו ברחוב ורוצה לבדוק תעודה, ואז לא מבינים אותו, האם באותו רגע הוא צריך לפי הנוהל לבקש עזרה בתרגום?
ניסים מור
אני לא מדבר כרגע על נוהל - -
היו"ר יורי שטרן
אפילו נוהל שקבעתם אתם פה.
ניסים מור
יש דברים מסויימים שגם אם הוא לא דובר את השפה אפשר לבדוק אותם, אם זה תן לי תעודת זהות, להסתכל לראות, אם זה משהו שצריך לעכב ולשאול אז הוא צריך להביא מישהו שדובר שפה. הוא לא יכול לטפל בתיק ולהשאיר אותו ברמה הזאת, הוא צריך לכתוב עדות, הוא צריך לכתוב דברים, מה הוא שאל, מה התשובות שהוא קיבל.
היו"ר יורי שטרן
הקו הירוק הזה, איפה הוא קיים?
ניסים מור
באשדוד. זה קו של שעתיים בכל יום, פשוט מתקשרים, ובכל נושא ובכל תחום. זה קו חינם 1-800.
קריאה
הוא היה בהתחלה של העיריה, במימון של הרשות למלחמה בסמים ועכשיו הופסק המימון הזה ומחזיקים אותו מתנדבים בכל יום, זה בתוך מרכז שיטור קהילתי בתוך רובע י' באשדוד שזה רובע שמאוכלס ברובו על-ידי אוכלוסיה מחבר העמים, זאת אומרת הוא מאוד רלוונטי גם במקום וגם שזה קו טלפון שזה לא בהכרח המקום הפיזי משנה אבל במקרה הזה זה גם וגם, גם המיקום הפיזי וגם הפרסום שלו.
ניסים מור
פרוייקטים שבייחוד מול הנוער ואני לא אעבור על כולם, אבל בהחלט חלק מהלקחים שלנו וחלק מהפרוייקטים שמיושמים בעיר כזאת ואחרת, ליישם אותם גם בעיר אשקלון כדי לצמצם חלק מהפערים.
היו"ר יורי שטרן
הדברים שמתוארים פה בחלקם לפחות אלה יוזמות של ערים מסויימות, זה לא בכלל המרחב.
ניסים מור
זה רק במרחב לכיש.
היו"ר יורי שטרן
זה במרחב אבל לא פעולה מרחבית.
ניסים מור
זה פעולה מרחבית עם הנחיה פיקוח ובקרה, עם עידוד בהתאם לסוג האוכלוסיה, בהתאם למאפיינים, זה חליפה מקומית.
היו"ר יורי שטרן
כן, אבל אם באשדוד יש קו ירוק הוא לא קיים למעשה באשקלון.
ניסים מור
לא, הוא לא קיים.
היו"ר יורי שטרן
ואם בבני עייש עשו משהו, לא מעתיקים את זה.
ניסים מור
חלק מהדברים כן מועתקים, חלק פחות ואני אמרתי, חלק מהדברים צריך לקחת ולהעתיק אותם גם לרמה המקומית.

אני לא אכנס, אבל דווקא בעקבות הפגישה שלך עם מפקד המחוז נכנסנו לגל של שותפויות עם מרכזי לשכות הקליטה וכו', ובשנה האחרונה בהקשר לכך בוצעו מספר פעילויות כולל פרוייקט ברמה המחוזית, קצינת השותפויות נמצאת כאן והיא מניעה את התהליך. היו מפגשים גם עם מפקדי התחנות כולל מודלים שצריך להתעסק איתם, כולל גיוס מתנדבים וגיוס למשטרה ונושא של סל"ע.

מעורבות העולים בפשיעה ב-2004, והנתונים האלה משוערכים בהתייחס, הכפלתי את זה פי שתיים בחצי שנה, יש ירידה במעורבות בפשיעה ואני דווקא תולה את הענין בגלל הפעילות שלנו מול העולים, בגלל הפרוייקטים, בגלל השותפויות וצריך לחזק את זה כדי להוריד את הכיוון הזה ותשימו לב גם בבוגרים וגם בנוער. כל הזמן אומרים עולים מעורבים בפשיעה, אז אנחנו אומרים שאצלנו יורד, בגלל אותם פעילויות ואותם פרוייקטים.

אפשר לראות כאן את הפילוח, אפשר לראות לפי תחנות ובאשקלון יש ירידה ובאשדוד יש ירידה ובקרית גת יש ירידה,בשתי תחנות אחרות יש עליה, אבל בסך הכל הכללי יש ירידה של 4.5% - -
היו"ר יורי שטרן
מה זה תיקי עולים, זה תיקים שנפתחו נגד עולים?
ניסים מור
זה תיקים שפתחו נגד עולים, המעורבות שלהם בנושא של פשיעה.

אני רוצה להראות מעבר לכך, נאמר כאן שהמשטרה אלימה, אני רוצה להראות על פני שנים שיש ירידה במעורבות של שוטרים בנושא של אלימות, וזה לא שנה אחת ולא שנה שניה, שנה שלישית ברציפות ובתיקי מח"ש שזה התיקים שהם בעיקר של אלימות, ירידה של 60% ובאשקלון יש ירידה של 52%, סך הכל שמונה תיקים נפתחו בשנת 2004. מה שמלמד שגם אם ישנם אירועים ששוטרים מעורבים בהם אנחנו לאורך שנים במגמה של ירידה בגלל ההבנה ובגלל הטיפול שנעשה בענין.

אני לא חושב שאנחנו הגענו למנוחה ולנחלה, יש עוד הרבה מה לעשות ואני חושב שאנחנו צריכים לצאת מכאן באמירה של חיזוק השותפויות ומה הדברים שצריך עוד לעשות ולא לקחת את כל מה שעשינו עד עכשיו ולדרדר את זה בחזרה. ואנחנו, ואתה ידוע את זה אישית וגם המפכ"ל אמר לך את זה והוא שם קצין במיוחד לנושא של העולים.
היו"ר יורי שטרן
הוא עוד לא שם אבל הוא אמר שהוא ישים.
ניסים מור
הוא אמר שהוא ישים וכבר דיברתי איתו, מתוך כוונה לתת עדיפות למרות שאין גיוסים ולמרות שהולכים לקיצוצים לתת עדיפות לגיוס שוטרים. אנחנו רוצים יותר מתנדבים כי אני מאמין שעם יותר מתנדבים פעם אחת נבין טוב יותר את הקהילה כי זה אנשים שיהיו איתנו ביומיום והם יהיו הנציגים, ומצד שני גם יסייעו לנו בכל מיני תחומים בפרוייקטים לגשר על הפערים.

אנחנו מדברים וזה צויין כאן, הנושא של להרחיב את הסדנאות מול המפקדים והשוטרים ואנחנו עושים את זה ואנחנו נמשיך לעשות את זה ולשאלה מה אנחנו עושים לגבי האירוע, אז מפקד התחנה בעצמו מסתובב וגם דיבר עם השוטרים ומחר מדברים עם הקצינים של התחנה וללא קשר לאירוע הזה כרגע ולחקור ולהבין אותו, אלא מתוך זה שאני אמרתי שהאירוע חמור, התוצאות שלו חמורות וחשוב להעביר מסרים. השותפויות וכמובן כל מיני מודלים על מנת להרחיב את התקשורת.

אני רוצה בענין הזה לסיים בנימה אישית, אני הרגשתי פגיעה אישית בזה שמטילים דופי בכל המשטרה ולומר שהמשטרה היא גזענית והמשטרה מגמתית מול העולים. ההורים שלי עלו ממרוקו לפני 50 שנה, הם לא הרגישו את הקיפוח, מי שהרגיש את זה זה אנחנו הבנים שלהם והרגישות שלי לענין היא יותר מאשר כל אחד אחר ואני כמפקד מרחב רק עכשיו מתחיל להבין, זה כנראה חלק מהענין, אני 27 שנה במשטרה ובכוחות הבטחון וכל זה על מנת לעמוד כמשמר וכדי לראות שדברים כאלה לא יהיו. היעד שלי כמפקד מרחב, ואתם הסתובבתם כאן, זה הטיפול במשאב האנושי, באדם, בשוטר וחלק מהתוצאות כאן זה כתוצאה מהטיפול במשאבי אנוש, אבל יש מקרים חריגים שצריך לטפל בהם אבל אסור לכלול ולהכליל. אנחנו צריכים לצאת מכאן באמירה של הולכים ביחד, שעושים ביחד, שנרתמים, ממשיכים לעשות כי אנחנו מתחילים לראות תוצאות.
היו"ר יורי שטרן
אני מאמין מאוד במה שאתה אמרת מבחינת הרגישות, יש דברים שהם אסורים במערכת, אם בבנק התגלתה מעילה והבנק טייח את זה הציבור מאבד אמון במערכת הבנקים כולה. וזה יכול להיות מקרה אחד או שניים ומקרה שלא יקרה, אבל ברגע שהוא קרה אין אמון במערכת. אלימות כזאת של השוטרים, אמירות גזעניות, גסות רוח וטיוח, המשטרה מאבדת אמון בה וגם אם זה מקרה אחד מאלף. זה פשוט לא יכול להיות. ולנו יש במסגרת הזאת של הועד הזה שזה ענין התנדבותי מעל מאה מקרים וכל אלה שהגיעו לשולחני ובדקתי, אתה מסתכל על אדם כמו אדון כץ שיצא מפה ואתה מבין שאם הוא מואשם בזה שהוא הרביץ לשוטר והוא אחר כך היה בבית חולים, יש איזה שהוא שקר יסודי ואם מח"ש אחר כך לא עושה חקירה וסוגר את התיק מחוסר ענין לציבור אז אין לי אמון במח"ש. ואם זכו במשפט והמשטרה לא עשתה אחר כך שום חקירה פנימית בעקבות המשפט ולא הענישה ולא זרקה משורותיה את מי שעשה את הדבר שבו המשטרה הפסידה במשפט, אז המשטרה לא עשתה את העבודה הנכונה.

אני יודע על חלק מהפעילויות ואני אחת או שתיים יזמתי ויש עלי גם אחריות כיו"ר עדת הפנים לסייע למשטרה ואני מנסה לעשות את זה, ואני מדבר אני מניח בשם כל חברי הכנסת, אני לא מוכן לדבר אפילו על שותפויות למרות שזה מאוד חשוב וישבתי עם המפכ"ל ודיברנו על הרבה מאוד דברים, עם גדוד העליה ופרוייקטים אחרים, אני רוצה לדעת מה אתם עושים בעקבות האירוע. האם משטרת אשקלון עברה זעזוע בעקבות הסיפור הזה והיא מניחה למח"ש שלא עושה את העבודה שלו אבל נגיד, מניחה למח"ש לעשות את העבודה שלו, היא בינתיים עושה א' ב' ג', כי לא יכול להיות שירביצו, לא יכול להיות שיתנו מכות ימינה ושמאלה, לא יכול להיות שיתנהגו בגסות כזאת, מה שלא יהיה, ואת זה הם צריכים להרגיש מלפני עשרה ימים. רק אחרי כן אפשר לדבר על שותפות. וזה עם כל הכבוד ואני אומר את זה ללא אירוניה.
ניסים מור
אני מניח שנעשו שיחות של המפקד עם השוטרים של אותה יחידה, כולל מפגשים עם כל מיני גורמים מהקהילה, כולל מפגשים שלי שיהיו עם מפקדי התחנה, ללא קשר לחקירה של מח"ש כי התוצאה פה היא חמורה.
ניסן סלומינסקי
המקרה כשלעצמו הוא מקרה מזעזע וצריך ללחוץ מאחר והם נמצאים במילכוד, הם לא יכולים לטפל בזה כי זה מח"ש ולכן אני אומר שבינתיים צריכים לעצם הענין לדרוש ממח"ש כמה שיותר מהר לפתור את הנושא הספציפי ואתם מצווים לא לתת לזה לקרות יותר. זה לעצם המקרה, אבל אני אומר מעבר לזה, זאת המשטרה, אין לנו משטרה אחרת, ויש לה חשיבות עצומה ביחס לכל אזרח וגם ביחס לעולים, העולים זקוקים להגנה של המשטרה כמו שהמשטרה זקוקה לעולים כאזרחים ובידינו עכשיו הנקודה, הגענו לקו פרשת המים שאני מכיר אותה טוב, גם אני הייתי פעם באותה אוכלוסיה שהרגישה מקופחת ובעוצמות הרבה יותר גדולות, שהמשטרה היכתה אותנו והרביצה לנו וסוים רמסו אותנו, על רקע אחר, אבל זה רקע אידיאולוגי אז אתה יכול להגיד שיש מאבק אידיאולוגי וכו', פה זה על רקע שהוא נורא, אם הוא יתפתח, על רקע גזעני שאם הוא יתפתח זה משהו נורא ובידנו עכשיו להפוך את זה למקרה שאנחנו לוחצים בכל הכוח בלי לוותר, שימוצה עד תום, אבל למקרה, או להפוך את זה למין חייץ נוראי בין אוכלוסיה מסויימת למשטרה מסויימת ומבחינת האוכלוסיה הזאת המשטרה זה רק בועה של המדינה וזה יהפוך תוך זמן קצר לתחושות - -
היו"ר יורי שטרן
זה כבר קרה, האווירה הזאת קיימת ורואים במשטרה נציגה של מדינת ישראל.
ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר, זה הרבה מאוד בידינו. לפני שבאתי לפה, אני לא מכיר כאן אף אחד מהאנשים אז אני קצת בדקתי על מפקד המרחב לדעת שיהיה לי טיפה, שמעתי עליו דברים מאוד טובים, אדם שנכנס ועשה שיפור עצום ומנסה ללכת לקראת הנקודה הזאת כשהוא מכיר את הרגישויות של העסק הזה. ראינו את זה עכשיו גם במצגת. יש לי תחושה מהדברים שאני שומע שלפחות המרחב הזה הבשיל ומבין מה המשמעויות של זה וכן הולך לקראת, אם כי קורות תקלות, אני אומר שוב, קורות תקלות ואותן צריך לפתור, אבל בידנו עכשיו איך שנצא כאן בסיכום להפוך את זה למקרים שהולכים בכל חומרת הדין לפתור אותם, אבל כמקרים או לתת לזה תחושה של מין תופעה שהמשטרה גזענית והמדינה גזענית וליצור חייץ נורא עוד יותר בין האוכלוסיה לבין זה כשאנחנו רואים שפה הם עושים בדיוק הפוך.

אני חושב שאנחנו מצווים לא לוותר בנושא הספציפי אבל מצד שני כן לנסות ולקרב ולהרגיע ולתת, כי אני רואה שכן עושים כאן פעולות ואני לפחות שמעתי מכל מיני סיפורים ששאלתי סתם, שכן נעשים נסיונות וכן נעשים פעולות כדי לקרב את הדברים. בהחלטה שלנו שנחליט פה יכול להיות שאנחנו יכולים לגרום לזה שהעסק כן יתקרב וכן ישתפר כי כולנו צריכים, אין לנו ברירה אחרת, אי אפשר להחליף את כל המשטרה כמו שאי אפשר להחליף את האזרחים, אם כי ללחוץ בכל חומרת הדין על המקרים הספציפיים שיקרו, אם יקרו ועל המקרים שקרו בלי לוותר עליהם. אני חושב שזה קו פרשת המים והוא בידנו לעשות.
יגאל יאסינוב
אני רק רוצה להגיד שנתתי לך עותק ולמשטרה מהשאילתות שהגשתי, חלק מהשאלות, אבל אני חייב להגיד לפרוטוקול, אם זה היו ערבים אז פה היתה כל התקשורת והיו צעקות ואז היה לגיטימי להגיד גזענות וכל זה.

יש לי הצעה להחלטה. אנחנו מבקשים מהמשטרה, כי היה פה בכל מקרה אווירה לפחות על כוח, הפעלת כוח מוגזמת נגד אזרחים ואנחנו פונים למשטרה קודם כל להתנצל. כי הכוח בכל מקרה השוטרים הפעילו והוא עבר את כל הגבולות ועל זה מה שלא תגיד חקירה, זה אווירה ואנחנו דורשים להתנצל.

אנחנו מבקשים לקבל עידכונים במידה שאתם יכולים להעביר אותם בלי לפגוע בחקירה, עידכונים בנושא ואני מבקש היום להחליט על תאריך שבעוד כמה חודשים או שבועות, שאנחנו נעשה ישיבה בכנסת שאליה אתם תביאו משהו, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים להגיד שעשינו ישיבה ובזה זה נגמר. אני רוצה לדעת תאריך פחות או יותר מתי המשטרה תביא לנו תשובות.
מרינה סולודקין
אין מדינה דמוקרטית בלי משטרה דמוקרטית, בלי משטרה שמבינה שלא נותנים מכות לאנשים בשום מקרה. ובלי מח"ש ובלי המשרד לבטחון פנים אתם יכולים לעבוד מול השוטרים ולהסביר להם שלקהילת יוצאי ברית המועצות הגיעו מים עד נפש. השאלה ששואלים אותי ברחובות איזה עתיד יש לנו כאן במדינת ישראל אם קורים מקרים כאלה..
יורי זימושיק
אני רוצה לשאול שאלה פשוטה את המשטרה, אתם מתכוונים להמשיך את התסריט הרגיל שלכם, להגיש את התביעה נגד הסובלים.
היו"ר יורי שטרן
השוטרים הגישו תלונה.
ניסים מור
זה לא השוטרים הגישו, זה אנחנו ברגע שיש אירוע שבו נפגע אזרח ישירות שולחים למח"ש.
קריאה
האם אתם הגשתם תביעות נגד האזרחים?
ניסים מור
מגישים כי שי פה תקיפה הדדית. ברגע שמח"ש יבין שהשוטרים לא פעלו כמו שצריך, הפעילו כוח בלתי סביר או שצריך לתבוע אותם, אוטומטית זה משפיע על התיקים האחרים, אנחנו בינתיים בתיקים האחרים לא מתקדמים. לא מטפלים כרגע, ואם אחר כך יסתבר שהשוטרים לא היו בסדר.
היו"ר יורי שטרן
התביעה נגד האזרחים לא מוגשת.
ניסים מור
כרגע היא בשלב של המתנה עד שנבין מה היה שם, היא מותנית באישור מח"ש.
היו"ר יורי שטרן
ומח"ש נותן אישור לאחר החקירה.
יגאל יאסינוב
יש פה שאלה אחרת, אם אותו בן אדם שקיבל מכות מחר הולך להגיש למשרד ממשלתי למכרז או למשהו כזה, אז דורשים להביא מהמשטרה, יש הרבה מקרים שאם יש תיק פתוח במשטרה לא נותנים להתקדם.
קריאה
יש הבדל בין הגשת כתב אישום לבין שפותחים תיק.
יגאל יאסינוב
יש מקרים שבן אדם לא יכול להתקבל במכרז או לא יכול לעשות דברים מסויימים כי נגדו יש תיק פתוח והנקודה במחשב היא קיימת. אם אותו בן אדם שקיבל מכות ונגדו יש היום תיק שהוא בהקפאה עד שמח"ש תחליט, מחר חס וחלילה הוא תופס מישהו, אז מיד במחשב זה יהיה תיק שני - -
היו"ר יורי שטרן
סגן ניצב גדסי אישר כי השניים שוחררו לביתם לאחר שנחקרו במשטרה אולם בכוונת המשטרה להגיש נגד השניים כתבי אישום.
ניסים מור
אני אמרתי ואני אחזור, אנחנו לא מתקדמים בתיק עד שמח"ש לא יסיים, הרי אין הגיון בענין.
היו"ר יורי שטרן
אני חשבתי שאתם תפתחו בכך שאתם מזועזעים בעצמכם מהסיפור, את זה אני לא שמעתי, אמרת חמור.
ניסים מור
אני אמרתי שהמעשה חמור, התוצאות חמורות ללא קשר להצדקה גם אם מח"ש יגידו שהשוטרים צודקים, מדובר על תוצאה חמורה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מבקשים התנצלות, אתם נפגשתם עם המשפחה ואולי אמרתם שאתם מתנצלים, אם לא אנחנו מבקשים שהמשטרה תנצל בפני המשפחה ללא קשר, מבלי אפילו להגיד שזה אומר שהשוטרים הם אלה שיזמו את התקרית או משהו, זה פשוט התנצלות על עצם הפגיעה הזאת שהיתה ושאתם מתכוונים להפיק לקחים מהמקרה.

אנחנו רוצים שבמקרה הזה באופן הפגנתי לא יפתח שום תיק, פשוט המשטרה, אתה יודע לפעמים התגובה היא כזאת קשה שכבר אין טעם אפילו לחקור את האזרח אם הוא פתח או לא פתח. זה פשוט מוגזם כל כך שללכת אחרת כך ולתבוע את האזרח זה דבר שהוא נוגד את הצדק. ואני רוצה שהתושבים בעיר ידעו שהמשטרה רואה את המקרה הזה עד כדי כך חמור בתוצאותיו שהיא כעת לא פותחת שום תיק נגד האזרחים, היא רק מחכה לתוצאות של חקירת מח"ש.

אני מבקש גם לדעת, לא במקום אבל נגיד תוך שבוע, מה מההיבטים של האירוע אתם כן יכולים לחקור לברר ולעשות בירור משמעתי או משהו. למשל, אם יש טענה שאחד מהשוטרים התבטא נגד הציבור הרוסי, אני חושב שבלי שום מח"ש אתם יכולים בנושא הזה לקבל עדות ולבדוק מול השוטר. מדובר בגוף היחידי במדינה שעומד לצידו של האזרח, אמור לעמוד להגנתו, אם הגוף הזה אם יש בו אלימות מופרזת נגד האזרחים, יש בו גזענות אז איפה האזרח צריך לצפות לסיוע. זה הדבר הכי מפחיד במערכת אכיפת החוק שזה משטרה ובתי משפט, אם הם נגד האזרח, אם הם מסוגלים לעשות עבירות אז הכל הולך, לכן זה כל כך חמור.

מה שאנחנו כל פעם חוזרים ומבקשים, זה לדעת מה משטרת אשקלון והמרחב אבל קודם כל משטרת אשקלון יעשו היום מחר בשביל שהשוטרים ירגישו שזה מקרה חירום, שלא יעברו לסדר היום וגם כשצריכים להמתין לתוצאות החקירה במח"ש עדיין יש א' ב' ג' שנעשים פה, מבחינת הבירורים, מבחינת אולי הדחה או משהו, לא יכול להיות שאתם לגמרי כבולים, יש דברים אולי בשולי הסיפור הזה שכן יכולים להיות מטופלים ואני מבקש לבדוק אותם, לא להניח סתם למח"ש.
יגאל יאסינוב
יש לי תוספת להחלטה. אנחנו פונים למשרד המשפטים, הוצאה לפועל שייך למשרד המשפטים, אנחנו לא ראינו אותם פה היום אז אני חושב שאנחנו צריכים להגיד שזה פגיעה בועדה.
היו"ר יורי שטרן
מה שהציע חבר הכנסת יגאל יאסינוב, בחודש אוקטובר כשהכנסת תחזור מהפגרה אנחנו נעשה ישיבה איתכם ועם פיקוד יותר גבוה בשביל לשמוע מה משטרת ישראל עשתה בנדון, למרות שהתיק נמצא במח"ש. במקביל, אם זה אפשרי מבחינת עו"ד ואם חברי הכנסת יכולים להצטרף לתביעה לבית המשפט אז אני חושב מרינה שאנחנו כולנו נצטרף לתביעה של משפחת רודניצקי ואחרים, תביעה משותפת. זאת לא החלטה של הועדה זה הרצון הטוב של חברי הכנסת במקרה הזה.

אני אפנה בשם כל המשתתפים, ביקשתי פגישה עם ראש מח"ש, אני אצרף לפחות עוד ארבעה חברי כנסת לבקשה שלי שפגישה הזאת תתקיים מיד כי על מח"ש מוטלת פה אחריות גדולה מאוד ואני חשוב שהעבודה הלקויה של מח"ש היא חלק גדול מהענין.

אין ספק שאנחנו מאוד מברכים על כל תוכניות שיתוף הפעולה ונעזור בכל מה שאפשר למרות הנאמר ואם יש צורך שחברי הכנסת יבואו, מרינה גרה פה באשקלון והיא משתתפת בלא מעט אירועים וכל אחד מאיתנו וגם אלה שלא היו היום בישיבה משתתפים בהרבה מאוד פעילויות וישמחו לבוא גם לאשקלון וגם לשאר המקומות במרחב בשביל לסייע לכל אותן השותפויות שאתם יזמתם ויוזמים ומחר יש לכם פגישה עם גדוד העליה ואני מקווה מאוד שזה יתפתח לשיתוף פעולה עוד יותר רחב ורציני שיעזור גם בגישור ובהסברה בקרב הציבור. בירור נפרד נעשה עם ההוצאה לפועל כי זה לא המקרה היחידי שהוצאה לפועל במיוחד עם המס המטופש הזה של אגרת הטלויזיה, הדברים האלה עברו כל גבול וכל פרופורציה ויש במדינה לצערנו פשעים ועבירות הרבה יותר חמורים מאלה.

אנחנו רוצים לקבל מכם את שמות השוטרים שהיו מעורבים בפעולה הזאת מתחילתה ועד הקטטה הגדולה, פשוט כדי שיהיה לנו את השמות שלהם, התפקידים שלהם ואנחנו נעקוב על התפתחותם בתוך המשטרה, מה יהיה איתם, החל ממפקד המבצע שפגשנו אותו בכניסה לבנין.

אני מאמין ברצון הטוב של שני המפקדים שיושבים כאן, הם נותנים הרגשה שמשטרת ישראל באמת עושה מאמץ אמיתי.





הישיבה ננעלה בשעה 15:00

קוד המקור של הנתונים