פרוטוקול

 
א' - האפשרות להקדמת בחירות על רקע אי אישור תקציב העירייה – עירית קרית אונו כדוגמה

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
25.07.04
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 265
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום ראשון, ז' באב, התשס"ד (25 ביולי, 2004) בשעה 10:15
סדר היום
האפשרות להקדמת בחירות על רקע אי אישור תקציב העירייה – עירית קרית אונו כדוגמה
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
דוד אזולאי
רוני בריזון
מיכאל גורלובסקי
ואסל טאהא
אהוד יתום
לאה נס
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
חה"כ רוני בר-און
חה"כ אופיר פינס
חה"כ איתן כבל
חה"כ איתן פרוש
חה"כ יגאל יאסינוב
קובי שלום – משרד הפנים
עו"ד יהודה זמרת – לשכה משפטית
עירית קרית אונו
יוסי נשרי – ראש העיר
איתי גרין
איציק ציזר
תמיר אבני
חנה בוקצ'ין
עו"ד מוטי בר לב
יוסף דובניקוב
אלי זילכה
יואב כהן
יוסף כוכבי
עטרה מוסקוביץ
עדי מעוז
ג'נט נוסבאום
יעקב סבו
אליזבת סגל
שמריה סגל
ניצן צוריאל
משה חיים צירין
אוהד רוזן
אלון רום
אבישי רינמן
סוזי רינמן
אדריאנה שוולב
דני שוץ
שמואל שחר
יעקב צמח
דב קהת – מנכ"ל, מרכז שלטון מקומי
דני וקנין – סגן יו"ר מרכז שלטון מקומי
ציון הדר
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
לאה קיקיון

האפשרות להקדמת בחירות על רקע אי אישור תקציב העירייה – עירית קרית אונו כדוגמה
היו"ר יורי שטרן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אני מצער על האיחור, בגלל השתתפותי בעצרת נגד תוכנית ספדי, תוכנית הרחבת ירושלים מערבה והרס הסביבה הטבעית. הגשנו התנגדויות למועצה הארצית. חבר הכנסת יגאל יאסינוב גם היה באותה הפגנה, ואנחנו איחרנו בגללה. אני מקווה שזו סיבה טובה.

דבר שני – אני רוצה להגיד תודה ולברך את יושב ראש הכנסת על כך שמצא לנכון להצטרף אלינו לישיבה. הישיבה באה כתוצאה משתי בקשות משני הצדדים., זה אומר שאנחנו, ככנסת, ממלאים את לתפקידנו נכון אם גם ראש העיר וגם ראש האופוזיציה פנו, באמצעות חברי כנסת, וביקשו לכנס את הוועדה ולהיכנס לסכסוך הזה, שהוא מצד אחד סכסוך ספציפי בתוך העיר – קרית אונו, ומצד שני יש לזה משמעות גדולה יותר. אני אציין את המשמעות הזו, לפני שנתחיל בדיון עצמו. השלטון המקומי במדינת ישראל עובר משבר קשה מכל המשברים שהיו אי פעם, והיו משברים קשים. מה שקורה היום הוא קריסה טוטלית של כל המערכת הכספית והתכנונית, כל מה שהיה בסיס לקיומן של הרשויות, ובמקביל קורה פה מהלך בתחום השלטוני. המהלך הזה, שהוא לא מהבחירות האחרונות, אלא נמשך כבר שנים רבות, הוא היחלשותן של המפלגות הגדולות בשלטון המקומי, היווצרות רשימות קטנות ורבות, וכתוצאה מכך – פסיפס מאד מוזר במועצות המקומיות, שמגיע עד למניעת יכולת של ראשי ערים לשלוט בעירם. אני לא קובע שזה בדיוק מה שקורה בקרית אונו, אבל היות ואנחנו עדים להליך של הקמת מועצות לעומתיות, בהרבה מאד ערים ולטרפוד של תפקוד הרשויות, דווקא בתקופה הקשה הזו, כשכל דבר שאפשר להעמיד בצד – צריך להעמיד בצד ולהתרכז בשיקומן של הרשויות. אנחנו, בוועדה, לאחרונה, בדיון על כמה חוקים טובים שהיו מחזקים את מעמדם של חברי המועצות, מעמדם של סגני ראשי ערים, של יושבי ראש מועצות, שינינו את הקצב וההתייחסות, וחלק מהחוקים האלה הפסקנו לקדם. חלק מהם שינינו, בגלל שראינו בהם, בקונסטלציה של היום, עוד גורם שמגביר את אי היציבות. לכן אמרנו שהאחריות הציבורית שלנו דורשת מאתנו להיות זהירים מאי פעם בכל מה שנוגע ליצירת זעזועים נוספים במערכת השלטון המקומי. לכן יש משמעות לדיון של היום הרבה מעבר לסיפור הספציפי של אחת הערים שאנו אוהבים אותה, ושנמצאת במרכז הארץ, ומקווים שהיא תהיה עיר לתפארת, ויש לה את כל הנתונים להיות כזו. היא כבר היתה מקום חריג מבחינת עריכת הבחירות – הם היו מוקדמות שם, והיום שוב זה לא מתייצב.
דוד אזולאי
מי יוזם הדיון, אדוני היושב ראש?
היו"ר יורי שטרן
פנו אלי גם בשם ראש העיר וגם בשם האופוזיציה וביקשו דיון. אמרתי שאם שני הצדדים מבקשים, מן הראוי לקיים דיון.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אדוני היושב ראש, רבותיי חברי הכנסת, אורחים נכבדים. אני ביקשתי להשתתף בתחילת הישיבה של היום מהטעם שיש לראות בישיבה הזו מעין זעיר אנפין, מיקרו קוסמוס של בעיה שמגיעה אלי ללשכה מכל קצוות הארץ- אם היה מדובר בתחילה באופקים, בבית שאן, אם היה מדובר בערבה, בסכנין, בחולון, בקרית אונו – כל אותם מקומות שבהם ראש המועצה נתקל באופן המקסימלי של המשבר במועצה לעומתית ובאופן המינימלי של המשבר – במועצה שמסרבת לאשר לו תקציב.

בזמנו הייתי בקשר עם אנשי משרד הפנים ואני רוצה להעלות על נס את מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר לב, שעושה מלאכתו נאמנה, ואני חושב שלעת הזו באת הגיע למחזותינו אדם בעל איכות יוצאת מן הכלל, אדם שאני מאמין באמונה שלמה ביושרו, הגינותו, ובעובדה שהוא מתכוון לא לנהגו איפה ואיפה בין מועצה למועצה, בגלל סיבות שאינן ענייניות.

אני מוכרח לומר שבעיקר המקרים מדובר במצב שבו נדרש ראש מועצה, שבדרך כלל, בכל המועצות שאני דיברתי בהן, הוא ראש מועצה חדש, למעט בחולון – אשר קיבל לידיו, ואולי נבחר בעיקר בגלל מחדלי קודמיו, מחדלים אשר הביאו את המועצה לעברי פי פחת, ולמעשה – היא נמצאת, אם היתה אזרח מן השורה, במצב של פשיטת רגל, שהוא מוות אזרחי. הדרישה החד משמעית של משרד הפנים, של שר הפנים ושל המערכת כולה, היא שלא ניכנס בשום פנים ואופן למצב שבו אנחנו נתמודד עם חביות שאין להן תחתית. לכן המגמה גם באה לידי ביטוי באותה חקיקה שנתקבלה על ידי הכנסת בהתנגדות חריפה של המועצות המקומיות שסגן יושב הראש שלה יושב כאן אתנו. התנגדות חריפה שבסופו של דבר הוכרעה.
דוד אזולאי
לא בהתנגדות. על אפם ועל חמתם זה עבר.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אפשר לומר כך. כל אחד יכול להגדיר אחרת. הוא התקבל. אנחנו גם ניסחנו חוק, תחת מחאתו של חבר הכנסת אזולאי, שבו אנו יוצרים אבסורד אפשרי. החוק מדבר על כך שבמידה ותוכנית ההבראה אינה מאושרת, הרי שיכול לשר הפנים לפטר את המועצה ואת ראש העיר, או אחד מהם. הדבר בא לידי ביטוי במצב שבו מגיש ראש מועצה, בניגוד לעמדתה של המועצה, תוכנית הבראה, בהנחיית משרד הפנים ובהוראת משרד הפנים ותחת האיום החוקי והמוסרי של משרד הפנים, שאם לא תתקיים התוכנית כפי שהנחה משרד הפנים, הרי שמשרד הפנים לא יושיט יד לעזרה לאותה מועצה. ראש המועצה, מתוך ידיעה של כל הפרטים והחבות המוטלת עליו, מאמץ את תוכנית ההבראה, אשר מתקבלת על דעתו ועל דעת משרד הפנים, אם לא בעצה אחת, אחרי דיונים רבים ופעמים רבות על פי הנחיות ודירקטיבות שהוא מקבל מהמשרד, והוא מביא אותה בפני המועצה, והיא לא מאשרת אותה. זאת אומרת, מועצה לעומתית אינה מאשרת תוכנית הבראה שאותה מגיש ראש העיר, ראש המועצה, והוא מקבל ממשרד הפנים איום האומר כך: במידה ולא תאושר התוכנית הרי אנו נפטר את המועצה וגם אותך. האיום הוא איום שווה ומקביל למועצה, ומקביל לראש המועצה.

אינני בקיא ואינני מתמצא בפרטים של הנושא שנמצא כאן. הייתי רק רוצה שתקבלו הבהרות ממשרד הפנים שכאשר ראש מועצה מקיים את המצווה עליו, והוא פועל אך אינו יכול להתמודד, מסיבות כאלה ואחרות – פעמים רבות סיבות מוצדקות של פיטורי אנשים שרוב המפרנסים באותו אזור הם מתפרנסים על ידי המועצה. מדוע כך יהיה המצב כאשר נכפית תוכנית על ראש מועצה, או הוא מקבל בלית ברירה תוכנית כואבת ביותר? מדוע יהיה גורלו כגורל המועצה עצמה? כמובן שאינני יודע מה המצב כרגע בקרית אונו. אינני נכנס לפרטים, זה דבר שאתם תצטרכו לדון עליו. אבל אני מבקש שנציגי משרד הפנים הנמצאים כאן איתנו יתנו בפירוש איזושהי הבהרה האומרת שלא תהיה איזושהי איפה ואיפה בין מועצה למועצה, בגלל סיבות שאינן ממין העניין.
דוד אזולאי
אדוני יושב הראש – שאלה. בכל זאת, הרי כולנו יודעים שהדבר הזה עבר בחקיקה מסיבית בכנסת. מה אדוני מציע לעשות, כרגע? יש בעיה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אנחנו, כחברי כנסת, מצווים בראש ובראשונה לכבד את החוקים שאנחנו הוצאנו, גם אם הם בניגוד לדעתנו. אני חושב על איזושהי החלטה שיכולה להתקבל בכנסת, שאני אלבש שק ואשים אפר על ראשי בעניינים לאומיים. ובכל זאת אכבד כל החלטה. יחד עם זה, חברי הכנסת, שלא כמו השרים אינם מצווים לעמוד בתנאי החוק, אלא הם יכולים לנסות לשנות אותו. אם, למשל, המצב הוא כזה שחברי הכנסת חושבים שהגיעה העת לשנות חוק – יגישו הצעת חוק פרטית.
דוד אזולאי
אבל אדוני יודע ששינוי חקיקה, כרגע, הוא לא רלבנטי.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
הואיל ונקלעתי פה למצב שאני יכול להשתתף בישיבה עם אחד מחברי הכנסת הבכירים עם תנועת ש"ס, המנהלת כרגע משא ומתן – אני קטונתי. אני מציע שאדוני ישאל את השאלה הזו במשא ומתן הקואליציוני, לא אותי.

אני מבקש לציין לפרוטוקול ולהבהיר בפניכם – אינני מתייחס לנושא הספציפי שאתם דנים בו. תדונו בו לגופו של עניין. אני רק מבקש שמשרד הפנים, שמנכ"לו עומד לנסות לעזור לרשויות המקומיות הרוצות לעזור לעצמן, לתת להן את כל הסיוע, ובלבד שלא יהיה מצב, חלילה, שבו תהיה איפה ואיפה בין מועצה למועצה בגלל שיקולים שהם זרים. תודה לכם.
היו"ר יורי שטרן
יש חברי כנסת שביקשו לדבר, יש לנו נציגים של משרד הפנים ושל מרכז השלטון המקומי. נשמע בקצרה את הצדדים ואחר כך נפתח את הדיון.
יוסי נשרי
אני ראש עירית קרית אונו. אני מודה לך על הכינוס, מודה לחברים שבאו, ולכבוד יושב ראש הכנסת שעזב, לצערי, את הישיבה. אני רוצה להתחבר לסוף דבריו. עירית קרית אונו, מאז נכנסתי לתפקיד, והפגישות הראשונות שלי עם משרד הפנים והבנתי מה חשיבות תוכנית ההבראה לתושבי קרית אונו – לקחתי על עצמי את המשימה הלא נעימה, אבל את ההחלטתיות לבצע אותה הלכה למעשה. זו תוכנית שאושרה בקרית אונו בשנת 2002 על ידי מועצת העיר. היא לא יושמה, ולכן המלאכה היתה החלטית מבחינתי, לבצע אותה. היום, אחרי תקופה של שנה וחודשיים אני יכול לומר לכם שבאמצע יוני 2004 קיבלנו אישור ממשרד הפנים, מהמלווה שהיתה לנו, טלי וינטר, שאכן ביצענו את תוכנית ההבראה הלכה למעשה. גם בשבוע שעבר, לשמחתי, קיבלנו את ה- 2.5 מיליון שקל הראשונים של תוכנית ההבראה, מה שמאשר את הביצוע הלכה למעשה.

אני רוצה לנטרל את הנושא הפוליטי הפנימי, את ההתנצחויות האלה והאחרות. מה שחשוב הוא השורה התחתונה: העיריה, בראשותי, לקחה על עצמה משימה קשה מאד להבריא אותה, להביא אותה למצב של התקדמות כלכלית. הצלחנו להוריד את הגירעון בצורה משמעותית. לכן יש כאן נציגים שליוו אותנו מבחינה מקצועית. יש פה אנשים שליוו אותנו מבחינה מקצועית – גם ציון, גם זיצר, עורך הדין מוטי בר לב שהיה בתחילת הדרך – ישנם פה אנשים שבאו לעשות עבודה מקצועית, שלא הכרתי אותם בעבר אבל שמעתי על יכולתם ולכן צירפתי אותם לצוות, על מנת שבסופו של דבר נביא את התוצאות.

משרד הפנים אישר את תוכנית ההבראה, רק לא יכולנו לאשרר אותה במסגרת המועצה, בגלל היות המועצה לעומתית, והסחבת שנוצרת כתוצאה מזה. למרות הכל, משרד הפנים אישר את התוכנית בעצם העובדה שגם קיבלתי מכתב מרות יוסף, שלא נמצאת פה, לצערי. ביקשתי שגם טלי וינטר, שליוותה אותנו, תהיה. היו לנו שלושה מלווים: דן תנחומה, איציק בלט ובסוף – טלי וינטר.
היו"ר יורי שטרן
מה המצב היום, סטטוטורית?
יוסי נשרי
אנחנו ביצענו, וכמו שאמרתי – בשבוע שעבר קיבלנו את ה- 2.5 מיליון שקל הראשונים. אנחנו אמורים לקבל עוד 2.5 מיליון ועוד 2.5 מיליון – כתוצאה מתוכנית ההתייעלות.

מהמערכת יצאו כ- 60 עובדים, מה שנתן לנו חיסכון של כ- 7.5 מיליון שקל. עשינו חיסכון נוסף בפעולות, ויש פה אנשים מקצועיים נוספים שליוו אותנו והם יכולים לתת לך דגשים נוספים מה אכן עשינו. לא קיצצנו רק בשכר, אלא עשינו גם קיצוצים בפעולות. אנחנו, לשמחתי, גם מקבלים הרבה כסף מהנושא של פיתוח העיר. יש לנו למעלה מ- 18 מיליון שקל היום, כסף שקיבלנו גם ממנהל מקרקעי ישראל וגם מאותם יזמים שישנם. זאת אומרת – לנושא של פיתוח העיר, אנחנו נמצאים בכמעט 18 מיליון שקל בבנק. יש לנו דרך החברה הכלכלית שלנו עוד 12 או 13 מיליון שקל. אולי זה קצת ירד, כתוצאה מהפיתוח. עירית קרית אונו נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, מה שנותן לנו אפשרות לצאת מהמבוך הכלכלי להבראה מוחלטת. כבר בסוף השנה הזו אנחנו אמורים להגיע מגירעון של כמעט 19 מיליון בשנת 2002 לגירעון של כ- 5 מיליון שקל, מה שאומר דרשני.

אני מבקש שאנשי המקצוע שליוו אותנו יתנו סקירה מה הם אכן עשו, בפועל, מעבר לעימות הפוליטי.
אהוד יתום
כמה אחוזי משלמי ארנונה יש?
יעקב זיצר
גביית הארנונה בקרית אונו היא של 85-90%.
יוסי נשרי
היתה ירידה בשנת 2002, ועליה ב- 2003.
יעקב זיצר
אני רואה חשבון. אני יועץ לעיריה מזה הרבה שנים. לשאלה שנשאלתי – הארנונה, בקרית אונו, מושתתת בעיקר על מגורים. לכן סך כל נפח ההכנסות שלה מאד נמוך. היא נותנת הנחות ארנונה גבוהות יחסית עקב תקנות, ועומדת בשיעור גבייה יחסית גבוה בין הרשויות שגובות את שיעור הארנונה הגבוה ביותר.
היו"ר יורי שטרן
השיעור הגבוה בין הרשויות?
יעקב זיצר
אני מבקר בהרבה רשויות. אני יכול להעיד על קרית אונו שהיא מגיעה לאחד השיעורים הגבוהים בגבייה.

מתוך שנה שלמה, ב- 2003, החיוב היה 53, הנחות – 11. נשאר לגבות כ- 41 מיליון. גבו – 37 שהם 90%.
היו"ר יורי שטרן
יש כאן נציגים מהאופוזיציה?
ישראל גל
אני. לדעתי אנחנו בכלל סוטים מהדיון.
רוני בר-און
מטעם איזו רשימה אתה?
ישראל גל
מטעם רשימת ק"א המזוהה עם מפלגת העבודה, מהאופוזיציה. הייתי ממלא מקום והייתי בשלטון הקודם. אני לא רוצה להתייחס למה שאמר יושב ראש הכנסת מכיוון שלדעתי הוא לא בדק את הנושא בכלל- מה היה לפני ומה היה אחרי.

תוכנית ההתייעלות הזו, שאנו מדברים עליה, אושרה בתקופתנו, ואגב – ראש העיר התנגד לה בזמנו, כשהוא היה באופוזיציה.
רוני בר-און
למה הציבור לא בחר בכם?
ישראל גל
צריך לשאול את הציבור. הנקודה העקרונית פה היא אופן התנהלות המועצה. זה הוויכוח המשמעותי. אנחנו ביקשנו לאשר תקציב עם שינויים. התקציב הגיע לפה, אלינו, בפעם הראשונה בפברואר, ואחר כך באפריל, וחוזר היום ללא שום שינוי. השאלה היא האם אתם, כחברי כנסת, תסכימו שכל פעם תבקשו לעשות שינויים בתקציב ויציעו לכם את אותו תקציב. איזו סמכות זו בכלל שלא מתייחסים לדעת המועצה?

תכף אני אציג את תוכנית ההבראה. איתי גרין יציג גם את כל התוכנית וכל אופן ניהול העיריה. ניהול העיריה מתנהל באופן שוטף בהתעלמות מחברי המועצה, בהתעלמות מדרישות חברי המועצה, וכך גם נושא התקציב. איתי גרין הביא לכאן מצגת - - -
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אין לנו זמן לזה.
ישראל גל
היא באורך של 5 דקות.
היו"ר יורי שטרן
כל מה שיש במצגת אפשר להגיד במילים.
ישראל גל
ראש העיר זומן לשימוע על ידי מרבית חברי המועצה, לפי החוק. הנושא הזה גם כן נעלם מעינינו. אם כתוב בפקודה שיש פיזור – נאמר בה גם, מקדמת דנא, שאפשר לזמן את ראש המועצה לשימוע בפני מועצת העיר, על כל המעשים האלה, שלא רוצים לשמוע אותם עכשיו. עדיין זה נדחה. ב- 29 לחודש צריך להיות שימוע.
דוד אזולאי
איפה השימוע?
ישראל גל
במועצת העיר, קרית אונו. זה צריך להתבצע, על פי חוק. אני מבקש שיתנו לנו לפתוח את התקציב לפי סעיפים, ושנוכל לבוא ולשנות סעיפים. לא יכול להיות שיש סעיפים שמחוץ לתוכנית ההתייעלות, שגדלו במאות אחוזים: יועצים אישיים, ייעוץ משפטי, נושא של לשכה – במאות אחוזים.
רוני בר-און
אתה רוצה לקדם את העניין? כמה הצעות לשינוי הגשתם?
ישראל גל
30 הצעות.
רוני בר-און
יש לכם 3 הצעות שאתם יכולים להציע היום, שאם הם יתקבלו - - -
ישראל גל
לא.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אתה לא מעביר זכות דיבור.

ראש העיר, כפי שאני מבין, ביקש מאתנו להתכנס בשביל לסייע לו לקדם את תוכנית ההבראה ולמנוע מצב שבגלל התיקו הפוליטי בתוך העיריה התוכנית לא תרוץ, העיריה תתפזר, והעיר, שנכנסה למסלול ההבראה, תידרדר שוב למערכת הבחירות ולכל מה שנובע מכך. זו בקשתו של ראש העיר, אם אני מפרש את זה נכון.
יוסי נשרי
נכון.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש מכם לדעת מה אתם רוצים מאתנו, כוועדת כנסת.
איתי גרין
אני סגן ראש העיר.
רוני בר-און
מטעם מי?
איתי גרין
מטעם "שינוי".
היו"ר יורי שטרן
אתה גם היום סגן ראש העיר או שהתפטרת?
איתי גרין
פוטרתי מסמכויותיי ונשארתי סגן ראש עיר. נשללו סמכויותיי.
מאיר פרוש
על מה הוא סגן אם אין לו סמכויות?
היו"ר יורי שטרן
הוא סגן לעומתי.
איתי גרין
ברשות יושב הראש אני מבקש להציג את העובדות, כדי שיהיה לנו רקע, ולא נדבר באוויר.
היו"ר יורי שטרן
אני שואל קודם כל את השאלה הסופית: אתם ביקשתם דיון.
איתי גרין
מה אנחנו רוצים? – אנחנו מבקשים שוועדת הפנים של הכנסת תצליח לעשות את מה שחברי מועצת העיר לא הצליחו, ותושבי העיר לא הצליחו: לגרום לכך שראש העיר יפעל לפי חוק. אנחנו ציפינו הבוקר, כשעלינו לירושלים, שנקבל את הגיבוי של חברי הכנסת לכך שראש העיר יפעל על פי חוק. לכן הכנו מצגת.
היו"ר יורי שטרן
מה זה, מבחינתכם, לפעול לפי החוק?
איתי גרין
ב- 1 באפריל היו בחירות בקרית אונו. נבחר ראש עיר א פוליטי, שהתגלה כפוליטי מאד. במאי, 2003 - - -
אהוד יתום
אדוני היושב ראש, הוא פוליטי, או פוליטי מי ש - - ? מי פוליטי, בדיוק?
איתי גרין
תקשיבו לעובדות: במאי הוקמה קואליציה של 12 חברי מועצה מתוך 17, עם סגן אחד בשכר, כאשר אפשר למנות שניים. בפברואר נשללו הסמכויות שלי ואז הקואליציה כורסמה מעצמה, והפכה לקואליציה שבמקום 12 חברים יש בה היום 12 חברי אופוזיציה. זה אומר משהו. אתם לא יכולים להתעלם מהעובדה הזו. יש שני סעיפי חוק שכרגע צריכים להיות לנגד עיני חברי הכנסת הנכבדים. האחד זה סעיף 206 החדש, שתוקן ב- 7 בינואר, בחוק ההסדרים. הוא קובע שאם למועצה אין תקציב, המועצה הולכת הביתה, ושר הפנים רשאי גם להוליך את ראש העיר הביתה. באמצע יש ועדה קרואה לתקופה לא מוגבלת, ויכולים להקדים בחירות. זה סעיף אחד.

הדבר שני – יש סעיף 22 לחוק ראש הרשות וסגניו, שקובע שראש הרשות חייב, על פי חוק, לא על פי שיקול דעת, לזמן את מועצת העיר לשימוע. שהוא יבוא וישטח את טענותיו ותגובותיו למול טענות חברי מועצת העיר. אנחנו ביקשנו בחודש שעבר לזמן את ראש העיר לשימוע ולשמוע את תגובתו ל- 19 נושאים של התנהלות בלתי חוקית, של חשד לעבירות על החוק, של מנהל לא תקין. לדברים האלה – ראש העיר מעכב את הדיון. למה? – בגלל אותו סעיף 206 שתוקן שנותן כוח בידי ראש העיר. הרי אם יפזרו את מועצת העיר, נותנים פרס לראש עיר שיש חשד נגדו על עבירות חוקיות. עם כל הכבוד, הנושא זה לא רק תקציב. הלכנו נגדו לבית משפט. יש נושאים נוספים.
יוסי נשרי
תחדד על מה הלכתם לבית המשפט. כשהעברתי כסף למועצה הדתית הוא הלך לבית המשפט.
קריאות
· - -
אהוד יתום
תכבדו את המקום שבו אתם נמצאים, מה זה הדבר הזה? חוצפה.
איתי גרין
כמו שאמרתי: יש שתי רגליים. האחת היא התנהלות בלתי הולמת, בלתי תקינה, לראש רשות, והשניה – נושא התקציב. לעניין התקציב, תוכנית ההבראה הוסתרה מחברי המועצה במשך שנה. היה גידול בהוצאות ייעוץ משפטי – גידול של פי שלושה. היה גידול בהוצאות לשכת ראש העיר, גם – פי שלושה, אי התאמת תקציב ליעדים, שכירת יועצי תדמית, יועצים פוליטיים ויועצים משפטיים ללא סעיף תקציבי, בניגוד לסעיף 140 וסעיף 190 לפקודת העיריות.
דוד אזולאי
אני חושש שכל הדיון הזה מיותר פה. אנחנו לא דנים בקרית אונו. אנחנו צריכים לדון בעיקרון ולא בעניין הזה.
קריאות
- - -
איתי גרין
לעניין התקציב – ראש העיר עושה פיליבסטר במועצת העיר ולא מביא את התקציב עם התיקונים. אני לא מעלה על דעתי שיהיה פה חבר כנסת אחד שיסכים לתת גיבוי לראש עיר שעובר על החוק. סעיף 206 קובע שמועצת העיר תדון בתקציב, בשינויים. כמו שיש לכם זכות, כאשר אתם מאשרים את תקציב המדינה, להגיש הסתייגויות, ודנים עד שעות הבוקר המוקדמות – זכות מועצת העיר, לפי סעיף 206 לפקודת העיריות לתת תיקונים.
היו"ר יורי שטרן
מה שאתה אומר נכון או לא, אנחנו לא יכולים פה לשפוט. אם זה נכון, יש מערכות שבאמצעותן מוכיחים את זה. יש את בית המשפט, ושמענו שפניתם אליו. בקשר למה פניתם?
איתי גרין
בנושא אחר. בנושא חשש להעברת כספים בלתי חוקית. אני לא יכול לפנות בכל פעם לבית המשפט. אני מצפה שאם עלה פה נושא ומרבית חברי מועצת העיר נמצאים פה, סביב לשולחן, זה ציבור של תושבים. צריך לבוא ולתת לנו גיבוי בחיוב ראש העיר לעבוד על פי חוק. אני לא מעלה על דעתי שוועדת הפנים תיתן גיבוי לראש עיר שעובר על פקודת העיריות – סעיף אחרי סעיף, ובמצגת,שנמצאת לפניכם, כתוב בדיוק על איזה סעיף הוא עובר, בחוק.

אני ביקשתי את הדיון כאן ביום ראשון, מסיבה מאד פשוטה. השקף האחרון מדבר על עבירות על החוק, וכדאי שתיראו אותו. נושא אחד זה נושא התקציב. הבקשה שלנו, ההצעה שלנו היא כזו: חברי ועדת הפנים ואיכות הסביבה קוראים לראש עירית קרית אונו להביא עד סוף יולי 2004 - - -
רוני בר-און
זו הצעת החלטה?
איתי גרין
ראש העיר בא וביקש מכם לקבל גיבוי לזה שלא תהיה לו מועצת עיר. זה כמו שראש הממשלה יבוא ויבקש גיבוי לכך שלא יהיו לו חברי כנסת.
ישראל גל
אתם רוצים לדעת מה אנחנו מבקשים, או שזה לא מעניין אתכם?
איתי גרין
אם זה לא מעניין אתכם – נלך.
ישראל גל
· - לעצום עיניים.
איתי גרין
· - -עבירות על החוק. לא יכול להיות שתעצמו עיניים.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו פה לא בית משפט. אנחנו גם לא היועצים המשפטיים, לא של העיריה ולא של משרד הפנים. יש לך אינסטנציות - -
רוני בר-און
מה אנחנו עושים פה? את המלחמות שלכם תנהלו בבית. יש לך חשדות? – לך למשטרה.
קריאות
- - -
היו"ר יורי שטרן
אנחנו לא יכולים לדרוש מראש העיר לקיים או לא לקיים. בשביל זה יש - -אני מבקש מכם להבין את המסגרת הזו. אנחנו פה לא בית משפט, ואנחנו גם לא הפקחים והמבקרים הפנימיים של משרד הפנים. לא גופים שיש להם סמכות להיכנס לוויכוחים כאלה, לגופם, ולבדוק מי צודק ומי לא. בשביל זה יש בתי משפט, משרד פנים, ומייד גם נשמע את משרד הפנים. העניין פה הוא יותר כללי, ובזה אנחנו מסוגלים לדון .
איתי גרין
אם תיתן לי דקה – אנחנו מכירים את הסמכויות - -
היו"ר יורי שטרן
יש פה גופים, ולא חסר – שיכולים לבדוק לגופן את הטענות שלכם, וגם להתייחס. אני אפילו לא מדבר על בתי משפט. יש לכם במסגרת משרד הפנים מספיק כלים.
איתי גרין
משרד הפנים לא מגיב 5 חודשים.
היו"ר יורי שטרן
אז אנחנו נבקש ממשרד הפנים לזרז את הבדיקה.
דוד אזולאי
יושב ראש הכנסת שיבח את המנכ"ל. עכשיו אנחנו שומעים שהוא מתעלם מכם.
קריאות
- - - הממונה על המחוז.
דוד אזולאי
יושב ראש הכנסת שיבח את המנכ"ל ואני מצטרף לתשבוחות שלו. עכשיו שומעים שהוא מתעלם מהפניות.
היו"ר יורי שטרן
מה שאנחנו רואים פה זה שני מהלכים שלא צריכים להפריע אחד לשני. מהלך אחד – שכל העיר צריכה להיות מעונינת בו, זה קידום תוכנית ההבראה.
רוני בר-און
תוכנית ההבראה אושרה כבר. אין עם זה בעיה.
היו"ר יורי שטרן
הדבר השני הוא כל מיני הסתייגויות וכל מיני תביעות שלכם, שיש לזה גופים שמוסמכים לדון, ואנחנו יכולים, אולי, לסייע לכם בכך שנבקש מהם התייחסות.
רוני בר-און
אני רוצה להציע לכם הצעה, והיא הצעה אובייקטיבית ככל שניתן. תשפטו אותה על פניה ולא מכוח המפלגה שממנה אני בא. גם אם כולם ירצו לתת לכם פה את מה שאתם רוצים, לקיים את הדיון וכל הטענות שלכם פה על ההפרות, ועל מה שאתם קוראים "מנהל לא תקין", על כך שלא שומעים להסתייגויות שלכם בעניין התקציב- הוועדה הזו לא יכולה לעשות את זה, לא מוסמכת ולא רוצה. מכל שלושת הסיבות האלה, גם כשכל אחת עומדת לעצמה, חבל לכם על הזמן, וחבל לראש העיר על הזמן. אנחנו לא נהיה שופטים בסכסוך בין הכוחות. מה שאני מציע, אדוני היושב ראש- עומס הטיעון הזה, וחוסר האמון שנוצר בין הקואליציה והאופוזיציה על כל ההרכבות והשינויים שחלו בה, בין ראש העיר לבין סגניו – זה מהלך שצריך גישור. אני מציע שוועדת הפנים ואיכות הסביבה תמליץ בפני ראש העיר ובפני האופוזיציה על מגשר, שיכול להיות ראש עיר לשעבר, יכול להיות עורך דין שמתמצא בעניינים האלה, יכול להיות כל מי שתראו לנכון. ילכו ויעשו את שיעורי הבית. בינתיים, כל המהלכים הדרסטיים שנועדו להוריד ראשים כאלה ואחרים – יוסרו. אם הדברים יסתדרו בגישור - - -
אהוד יתום
- - הם רוצים לפטר את ראש העיר מייד. אין זמן - - -
רוני בר-און
כשהולכים לגישור, לא ממשיכים בשום צעדים שמתקדמים אתם עד לתהליך הגישור. כל ההליכים נעצרים. אז יהיה מצב שנמצא דרך גם לסדר את זה במסגרת החוק. זו ההצעה שלי, אחרת תהיה פה בוקה ומבולקה, צעקות בין הצדדים, וכל אחד יאחוז בכל תאוותו, ואף אחד לא יצא מפה עם כל תאוותו.
היו"ר יורי שטרן
גישתי היא דומה. אנחנו דיברנו בדרך עם חבר הכנסת יאסינוב שזה הפתרון היחידי.
אהוד יתום
ראו מה קורה פה – עוד לא יבשה הדיו מהצעתו של חבר הכנסת בר-און וכבר שמענו תשובה שלילית. הייתי מנכ"ל עיריה ואני יודע מה זו מועצה, ואני מעריץ את יוסי נשרי על כך שהוא יכול לנהל חברה' מתלהמים כל כך. אם הם מתנהגים כאן בהתלהמות כזו, אני לא יודע כיצד הם יכולים להתנהג אצלך. פשוט לא להאמין. לא יאה ולא נאה. ישב ראש העיר ודיבר. לא שמעתי שום התייחסות עניינית.
יעקב צמח
- - -
היו"ר יורי שטרן
אני מודה לחברים המוזמנים על כך שבאתם. אני לא בטוח שכולכם תוכלו לדבר, אך מי שינסה לדבר מבלי לקבל זכות דיבור יהיה בחוץ.
אהוד יתום
הייתי בהרבה דיונים, במועצות, וגם בדיונים פה, ואצל חבר הכנסת רוני בר-און. לא ראיתי התלהמות חסרת פרופורציות כפי שהצגתם פה. בושה וחרפה להתנהגות שלכם. אני אומר לכם בצורה הכי כנה. פשוט מקומם.

לעצם העניין – תודה ליושב ראש הוועדה על כך שזימן את הדיון. אני ביקשתי אותו. אני שמעתי את מצוקתו של ראש העיר, וועדת הפנים היתה חייבת להתכנס על מנת לסייע במצוקות, מה עוד שהמצוקה שלו, כפי שהוא שידר אותה אלי, היתה מצוקה גם הסתמכה על ניירות, שחלקם נמצאים פה, ואני אנסה לקצר את הדברים. לחברה' האלה וגם לראש העיר הכל ידוע.

דיבר ראש העיר על כמה וכמה דברים שאותם הוא עשה מאז הוא נבחר להיות ראש עיר. לא שמעתי שום התייחסות ולא אחת לגבי הדברים שראש העיר העלה. הוא דיבר על אישור משרד הפנים. הוא דיבר על הפחתת הגירעון, הוא דיבר על פיטורי עובדים, על ירידה מ-19 מיליון ל- 5 מיליון, הוא דיבר על שיעור גבוה ביותר של ארנונה. הוא דיבר על כך שנתקבלו כספים ממשרד הפנים, על טלי וינטר ועל אחרים. לא שמעתי כל התייחסות. ההתייחסות היחידה היא איך לא, למה לא ומדוע לא. וכשמעלה חבר הכנסת רוני בר-און איזושהי הצעה, עוד בטרם הוא סיים אותה, היה כבר מישהו ששלל את הרעיון. זה מלמד ואומר דרשני.

ראש העיר ביושרו והגינותו לא דיבר על אותם דברים שהחברה' האלה מדברים עליהם בנושא חוקיות ותקינות. אני בהחלט חושב שרוני בר-און צודק: אם יש דבר אחד קטן שהוא לא תקין, יש משטרה. לכו למשטרה, תגישו תלונה, יחקרו אותו , והבעיה תיפתר בצורה כזו או אחרת, אבל מה ראש העיר עשה? כשהיו עליו לחצים ואיומים לגבי מינוי פוליטי, במקרה זה – של יועצת משפטית, הוא פנה למזוז. כך צריך לנהוג.
קריאה
אדוני מתבלבל - -
אהוד יתום
אדוני לא מתבלבל. אם יש לכם בעיה חוקית – לכו למשטרה. אם יש בעיה של מנהל תקין – לכו למשטרה. אל תבואו לוועדת הפנים כאשר העניין הזה הוא פלילי. תבואו לוועדת הפנים ותתייחסו לתוכנית ההבראה של ראש העיר, ולאותם פרמטרים עליהם הוא דיבר. האם זה נכון או לא נכון שהוא עשה את הדברים?

הריח שעולה באפי, דרך החיישנים שלי, הוא ריח של בעיה מוניציפלית שהפכה להיות בעיה פוליטית. אם ראש העיר מקבל מכתב איום, כביכול, על מצב שבו עשויים לפזר לו את המועצה וגם לפטר אותו, וזה כרוך בחבילה אחת של הפסקת פעילותו של סגן ראש עיר מ "שינוי", ו "שינוי" ביקשו ממשרד הפנים להושיט יד לרשויות שעושות פעולות אמיתיות על מנת לטייב את כל מה שקשור ביניהם, במקום לטפח ולעודד – מה שהם עושים הם רק מדכאים, זה אומר דרשני. אני חושב שההצעה של רוני בר-און היא בהחלט מתקבלת על הדעת, וצריך לקיים אותה.
היו"ר יורי שטרן
היא במקרה גם על מפלגתית, כי דיברתי עליה גם עם יגאל יאסינוב, שזה הכיוון בפתרון הבעיות האלה. אין שום דרך: או בתי משפט והמשטרה, או מערכת בדיקה פנימית של משרד הפנים, או גישור. מה שאנחנו רוצים לראות זה מניעת קריסה של ערים. ולכן, אם המהלך שלכם יביא לכך שהמועצה תתפזר ותהיינה שוב בחירות, אני רואה את תפקידנו למנוע חזרה לתסריט הזה, שנה אחרי בחירות שהיו.
לאה נס
אולי אפשר שמשרד הפנים יתייחס?
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה שדני וקנין, ממלא מקום המרכז לשלטון מקומי יגיד כמה מלים, וכן נציג משרד הפנים.
דני וקנין
אני מודה שאינני מכיר את חברי מועצת העיר של קרית אונו. הספקתי להכיר את ראש העיר, וכל מה שאני אומר, מהניסיון שלי משנת 1983 בשירות הציבורי בעירי, בית שמש: אני רוצה לבקש מכם, מכל הצדדים: ראש העיר, הסגן שנלקחו סמכויותיו – אנא, האמינו לי בכנות גמורה. באתי לומר לכם שהעיר שאתם גרים בה, קרית אונו, זקוקה לכל הכוחות – גם שלכם, וגם של ראש העיר. אני לא גר בקרית אונו, אבל אין לי צל של ספק שלפעמים שוכחים את העיקר. בסופו של דבר אף אחד לא יחליף אתכם כהנהגה, ואל תנסו כרגע לקצר תהליכים. מספיק עשו ממשלות ישראל טעויות שאין כדוגמתן. במשך 56 שנות קיום המדינה כיהנו 29 ממשלות. 2 בלבד מילאו את ימיהן. אתם יודעים מה המשמעות? לא נותנים לאדם ללמוד את התפקיד, וכבר יש בחירות. שתי ממשלות בלבד מילאו את ימיהן.

יש חשיבות רבה לזמן. ראש עיר שמכהן שנה ושלושה חודשים, שנה וחצי, שנתיים – מניסיון של שנים טובות, האמינו לי שלוקח זמן להתמודד עם כל הקשיים. קחו רק דבר פשוט. אתם, בקרית אונו, בנויים מ- 8 סיעות. 3 סיעות עצמאיות, סיעת הליכוד, סיעת המפד"ל, "שינוי", "עבודה" ועוד. 8 סיעות. 17 חברי מועצת עיר. במה להתעסק, באחדות השורות? בתוכנית ההבראה? או להתעסק במיליון דברים אחרים?

לראש עיר יש 5 מבקרים מהרגע שהוא נבחר. איך שהוא נבחר - - אני מבין שדבריי לא מוצאים חן בעיניך - - -
יעקב צמח
דמגוגיה בגרוש.
דני וקנין
תכבד אותי כשם שאני מכבד אותך. לראש עיר נבחר יש 5 מבקרים עם יום כניסתו למשרד. אם זה לא מספיק – חברי מועצת העיר, אתם יכולים ללכת בעוד מסלולים: לפנות למשטרה, ועוד. תעשו מה שנראה לכם. אני מציע לכם עצה חכמה – תקשיבו לעצתו של רוני בר-און. אני רוצה להוסיף להצעה שלו דבר קטן. מאחר והעיר צריכה להמשיך להתנהל, האחריות היא של כולכם. אף אחד מכם לא יופיע מחר, בפני ציבור, ויגיד – הדחתי ראש עיר. את זה שוכחים. אבל האם הקמתם או בניתם בניין אחד? בית ספר אחד? אם כן, יש לכם חותם. במלים אחרות: יש מגבלה בחוק, צריך לאשר תקציב. אני אומר לך, איתי גרין. תאמינו לי, לטובת העיר. משרד הפנים כבר אישר את תוכנית ההבראה. מה כלול בה? התקציב. לכן, תעשו את חצי הצעד הזה. האמינו לי, אני אהיה מוכן לבוא ולסייע למה שאמר רוני בר-און, בהתנדבות. בסך הכל אין צורך לכסות על שום דבר רע, אבל יש צורך לדעת שכל אחד זקוק לעזרתו של השני. אני מודה לכם מאד. תנסו את זה ותאמינו לי שהעיר תרוויח.
קובי שלום
אני עוזר מנכ"ל משרד הפנים - - -
יעקב צמח
כמה טלפונים קיבלת - - -?
היו"ר יורי שטרן
חברים, שוב – לנו אין שום עניין להיכנס לכל התביעות הספציפיות שאתם מעלים. שום עניין ושום סמכות. מה שאנחנו רוצים לבדוק זה את היכולת לקיים את העיר ואת החוק. אם אתם רוצים להגיע להתקדמות, הדרך הטובה ביותר היא לקחת את התביעות וההערות ולראות איך מקדמים אותם. יש דברים שצריך לעשות אחרת, יש דברים שאתם לא צודקים, ודאי, ואיפה שאתם חושדים בפלילים, חלילה, כאן זה לא המקום לדון בזה. בשביל זה יש משטרה.
מאיר פרוש
יש 2 סגני ראש עיר?
קובי שלום
יש אחד.

תרשו לי לרגע לא להיכנס לשאלות קואליציוניות ושאלות פוליטיות, אלא לדבר רק ברובד המקצועי.
היו"ר יורי שטרן
מקצועי וגם חוקי.
קובי שלום
כן, בוודאי. צריך לדבר על שני נושאים – אחד, על תוכנית ההבראה, והדבר השני – אל התקציב. תוכנית ההבראה של קרית אונו היא תוכנית הבראה לא חדשה. היא תוכנית הבראה שאושרה במשרד הפנים, העיריה עובדת לפיה, וכפי שמסר ראש העיר, בודקת תוכניות ההבראה מטעם משרד הפנים לפני כשבועיים אישרה, על פי בדיקת הרבעון האחרון, שהעיריה עמדה ביעדי תוכנית ההבראה לרבעון האחרון, ובגין העמידה הזו, לאחר טעות שהיתה בה עוכבו הכספים – לפני מספר ימים הועברו 2.5 מיליון שקלים. זה רובד אחד, וצריך לשים אותו בצד.
היו"ר יורי שטרן
האם המעקב שלכם כולל גם מניעת פריצות בסעיפים החוץ תקציביים או מה שנטען פה, על ידי חברי המועצה?
קובי שלום
העמידה של העיריה ושל כל רשות מקומית בתוכנית ההבראה, כוללת 3 נושאים: קיצוץ בפעולות, העלאת הכנסות, עמידה בתקציב הרשות. השאלה השניה שצריך להתייחס אליה היא שאלת התקציב. על פי החוק, וחוק ההסדרים שהתקבל ב- 7 לינואר, רשות מקומית שלא אישרה את תקציבה עד תאריך 7.7.2004 מתקיים לגביה הדבר הבא: 1. אוטומטית – מועצת העיר מתפזרת 2. לשר הפנים יש את שיקול הדעת במשך 14 ימים האם לצרף לפיזור את ראש העיר, ואז למנות ועדה קרואה, או, לחילופין: להשאיר את ראש העיר על כנו ולמנות מועצה ממונה.
קריאה
מועצה ממונה או ועדה קרואה?
קובי שלום
יש שתי חלופות. קודם כל, המועצה מתפזרת, אוטומטית, ואז – מפה יש 14 ימים להחליט את הדבר הבא: האם ראש העיר מצטרף לפיזור, ואז – יש ועדה קרואה, או, לחילופין: ראש העיר נשאר בתפקידו - - -
אופיר פינס-פז
אבל הוא, כחבר מועצה, לא יכול להישאר - -
קובי שלום
לא, לא – ואז, ממנים מתחתיו מועצה ממונה. זאת אומרת: במידה והוא נשאר כראש עיר שר הפנים ממנה ועדה ממונה.
אופיר פינס-פז
הוא לא חבר מועצה, בכל מקרה.
קובי שלום
לא.

אנחנו, לגבי כל הרשויות המקומיות שנמצאות בתהליך הבראה הארכנו את מועד הגשת אישור התקציב עד ל- 31.7. מה שקורה בשבוע הקרוב, הוא הדבר הבא: יוצא מכתב לכל אותם 30 רשויות שעומדות על השולחן. עד ליום חמישי, ראשי הרשויות יתבקשו להגיש בקשה נוספת לארכה, כל אחד מסיבותיו הוא, כאשר השאלות צריכות להיות – מה תהיה הפגיעה בעיר במידה ולא יאושר תקציב, מה הסיבות שהביאו עד היום לכך, ואני יכול להגיד לכם שיש רשויות מקומיות שכבר 5 חודשים מנסות להעביר תקציב. פעם בשבוע מתקיימת ישיבת מועצה, ופעם בשבוע הם לא מצליחים. אז צריך גם לראות אם הבקשה לארכה היא סבירה. במידה ותוגש בקשה לארכה, נבחן אותה לגופה. במידה והיא לא תוגש, ב- 1.8 המועצה מתפזרת.
רוני בר-און
במידה והוועדה תחליט, בהסכמה, על מגשר – אתם תתנו ארכה נוספת?
קובי שלום
זה סיום דבריי.
רוני בריזון
תן לי להבין: המועצה מתפזרת, או - - ראש העיר?
קריאות
קודם כל- -
קובי שלום
הראשון זה אוטומטי. השני זה שיקול דעת. מי שיגיש בקשה עד יום חמישי, מהסיבות השונות שיוגשו, אחת מהסיבות יכולה להיות – להציע איזשהו מגשר, לפרק זמן של שבוע-שבועיים. אין שום מניעה.
היו"ר יורי שטרן
יש לכם את המערכת הזו, של גישור?
קובי שלום
לא.
היו"ר יורי שטרן
היו פה טענות קשות על כך שראש העיר לא ממלא את סעיפי החוק, מבחינת הבאת התקציב לדיון עם השינויים. היו טענות לגבי מהלך הדיון בתקציב. היו טענות שהזמינו את ראש העיר לשימוע במועצה והוא לא מתייצב –דברים שקשורים לביצוע סעיפי החוק. האם אתם קיבלתם תלונות על כך?
קובי שלום
אני יודע דרך פניות שונות שמגיעות אלינו בידיעה שפונים למחוז.
יעקב צמח
תביט אלי בעיניים – אלייך לא פנו?
היו"ר יורי שטרן
עוד מילה אחת – ואתה יוצא.
קובי שלום
מטרת הדיון, כמו שאנחנו יודעים, זו שאלת התקציב, וזו בעצם השאלה שמעניינת את כולם. מאחר וחרב הפיזור עומדת על ראש כולם, זו היתה בהילות הדברים.
דוד אזולאי
מתי התאריך הקובע?
קובי שלום
נכון להיום 31.7. במידה והרשות תגיש בקשה, על דעת הוועדה, אני לא מניח שיש מניעה שלא להאריך. ניתן ארכה של שבוע – שבועיים. זה בעצם סיכומם של הדברים. אני חושב שליבת העניין זה אישור התקציב, וזו בעצם הסיבה לפיזור או לא לפיזור.
היו"ר יורי שטרן
אני עדיין חוזר לשאלה הזו – באו חברי המועצה, וטוענים טענות לא פשוטות. האם משרד הפנים הוא זה שנותן מענה, לפני הדיון המשפטי? יש סעיפים בפקודת העיריות – האם אתם עוזרים לעיריה להתנהל כמו שצריך?
קובי שלום
אני בטוח שכן. לא לזה זומנו לפה, ולא בדקתי את כל הפניות של חברי המועצה. אני יכול להגיד במאמר מוסגר שאפשר לנטוע יער מכמות הניירות שנשלחת בסך הכל מחברי עיריה. קודם כל, ראוי היה - -עירית קרית אונו, אבל, אם היו מבקשים מאתנו, היינו עושים חיפוש של כל הפניות לראות איפה זה עומד. לא עשיתי את הדבר הזה, והתייחסתי לעניין התקציב.
היו"ר יורי שטרן
יש פה הצעה פרקטית. אם יהיה צורך בהמשך הדיון לאחר ההצעה- בבקשה. רשמתי את כל מי שביקש זכות דיבור. ההצעה היא כזו: לפרטי הסכסוך והוויכוח לא נוכל להיכנס. הבנו שמוסכם על הצדדים שמר דב קהת - - -
יעקב צמח
לא מוסכם.
לאה נס
הוא שאל את חברי הכנסת.
היו"ר יורי שטרן
מוסכם על ראש העיר ועל ראשי האופוזיציה, שמנכ"ל מרכז השלטון המקומי ייקח על עצמו תפקיד של מגשר, תפקיד שלא רבים מתנדבים לעשות אותו, והוא ינסה, יחד אתכם, לעבור את התהליך שבתוכו גם ראש העיר וגם אתם תבדקו אחת לאחת את הטענות והפניות והכל, כדי ליישר את הקו, כי במלחמה כולכם תפסידו – גם ראש העיר, גם אתם, וגם העיר. גם בפוליטיקה, לא רק בשטח, זה יהיה הפסד לכל הצדדים. לכן, יש לדעתנו פה – ושמעתם את חברי הכנסת ברוח דומה – יש לכולנו עניין משותף לשבת יחד. אתם חדשים, ראש העיר הוא חדש בתפקידו, ואני חושב שכדאי להגיע לעמק השווה במקום להתעסק במלחמות לא פוסקות, שתוצאתן הפסד לכל הצדדים. זו ההצעה. אנחנו רוצים שלתהליך הזה יינתן חודש ימים.
קובי שלום
מאחר ופרק הזמן הכללי להארכה הוא 3 חודשים, הייתי מציע לתחם את הקבוצה הראשונה של הדיונים לפרק זמן קצר יותר, כי אם נצטרך לאחר מכן לעשות - -
היו"ר יורי שטרן
כמה אתה מציע?
רוני בר-און
מחר בבוקר הולכים לגישור, ויש להם חודש, עד 26 לאוגוסט.
היו"ר יורי שטרן
אם ניתן מעט מדי זמן נפסיד הכל. אז חודש ימים, שמשרד הפנים יאפשר למועצת העיר להמשיך ולתפקד יחד עם ראש העיר ללא אישור התקציב. יידחה מועד אישור התקציב בחודש ימים. אנחנו נותנים את התקופה הזו כדי לנסות ולהגיע לסיכומים. במקביל אני מבקש ממשרד הפנים, אם לא עשיתם את זה עד כה, לנסות להיכנס לטענות ולתביעות ולבדוק – אם ראש העיר חורג מהנוהל ומהחוק, אתם צריכים להזהיר אותו ולנסות להחזיר אותו למסלול, בטרם הדבר הזה יגיע לכדי פיצוץ.
לאה נס
אנחנו מסכימים.
יעקב צמח
שמי יעקב צמח. לא באתי משום מקום. אני משרת את הציבור 23 שנים. בתוך המועצה התחלתי את תפקידי - - -
היו"ר יורי שטרן
אדוני, זה לא וידוי אישי. אני נותן לך זכות דיבור כדי שאתה תציע הצעה.
יעקב צמח
אני רוצה להגיד שבמקרה או לא במקרה אני עוסק גם בגישור בבני עי"ש. יש שם מצב דומה של 6 נגד 3. אני עוסק שם בגישור, יחד עם חברי, עורך הדין - - - אז אני לא נגדו. ההפך, אני תמכתי בו.

מזה למעלה משבוע ימים ניסינו לעשות גישור מסוים. אני העליתי הצעת החלטה במועצת העיר שתוקם ועדה שתבחן את התקציב ותביא את מסקנותיה לאישור המועצה. הצעת ההחלטה שלי התקבלה פה אחד.
היו"ר יורי שטרן
מצוין. מי מפריע לך?
יעקב צמח
ראש העיר. הוא מפריע לי.
היו"ר יורי שטרן
אם יהיה גישור, ההצעה הזו תבוא גם לגישור. יכול להיות שהיא תתקבל. הצעתך ברורה, תודה.
איתי גרין
ברשות כבוד היושב ראש, אני מבקש 2 תיקונים להצעת ההחלטה המוסכמת של הוועדה: 1. שלגישור תצטרף הממונה החדשה על המחוז, גילה אורון - - -
רוני בר-און
המגשר יכול להביא את כל מי שהוא רוצה. תגיד את זה בישיבת הגישור הראשונה. זה לא מקובל להכתיב למגשר דברים. בישיבה הראשונה אתה תפרוס את כל מה שאתה רוצה.
איתי גרין
הדבר הנוסף שאני מבקש – שוועדת הפנים תקרא לראש העיר לפעול על פי חוק. אי אפשר שחברי כנסת יתעלמו ממצגת שלמה.
רוני בר-און
· --
דוד אזולאי
ההצעה לגישור יכולה להיות הצעה טובה, אבל אני רוצה שתזכור – אם אתה הולך על ההצעה הזו זה אומר שמחר יעמדו פה 30 רשויות מקומיות בתור, עם אותה בעיה. כאן השאלה – מה אנחנו רוצים לעשות. אתה יודע שההצעה בחוק ההסדרים היא בעייתית, והיא קיימת, ואנחנו לא יכולים להתעלם ממנה, גם אם נבקש עכשיו משר הפנים להקפיא את כל ההליכים של הפיזור. לא יעלה על הדעת מצב שאתה מפזר את המועצה, ומזמן לוועדה הקרואה או המועצה הממונה ואתה משאיר את ראש העיר או שניהם יחד. לא יעלה על הדעת המצב הזה. אני מציע, קודם כל, שנקיים דיון עקרוני על הנושא החשוב הזה, שצריך לשנות אותו, מפני שאחרת – אני כבר מכין הצעה לעוד 10-15 רשויות כאלה, מכל גווני הקשת הפוליטית.
היו"ר יורי שטרן
יש לי הצעה – התאריך שקבע משרד הפנים הוא מיד מגיע. פה אנחנו מבקשים ארכה.
דוד אזולאי
מה אתה עושה עם בית שאן? יש שם את אותה בעיה.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שהנושא הוא נושא נכון מאד לדיון אצלנו. נקיים אותו בצמוד לתאריך. נראה כמה ערים תהיינה בקשיים. כעת יש לך רשימה שבדרך, אבל יכול להיות שברוב המקומות הבעיות תיפתרנה, ואז נראה איך אנחנו אוכפים את זה, ונעשה את זה עם השר.
דוד אזולאי
אני חושש שצריך לצאת בקריאה למשרד הפנים להקפיא כרגע את ההליכים כלפי כולם. אני מתפלא על מרכז השלטון המקומי. אותם זה לא מעניין.
אופיר פינס-פז
אני חושב שההצעה היא הצעה טובה, כיוון שתמיד צריך לעשות מאמץ כדי למצוא את עמק השווה, על פני מהלך כוחני. אני מאמין בזה, ואני חושב שזו הצעה נכונה. זו לא בוררות, זה גישור. גישור – או שיצליח או לא. בוררות זה פסק. יחד עם זה, אני פונה אל נציג משרד הפנים – אני מוצא אותך תמיד במקום הבוס שלך. זה בעייתי בעיניי. יש אנשים שמנהלים את המשרד. זה השר, המנכ"ל. אני רוצה להעביר דרכך מסר לאנשים שמנהלים את המשרד: אני ראיתי את החוק הזה. אני לא יודע איך יצא החוק הזה תחת ידינו, כי אין דמוקרטיה מחולקת. או כולם נשארים, או כולם הולכים הביתה. אין דבר כזה . ראש עיר לא צריך לקבל פרס כי הוא לא יודע לנהל את העיר שלו. אין דבר כזה. כשלראש ממשלה אין רוב בכנסת – הוא הולך הביתה. אנחנו נתנו לראש עיריה הרבה מאד קרדיט כדי לנהל עיריה גם כשלא תמיד יש לו רוב, אבל גם זה לא דבר בלתי מוגבל. אם, בסופו של דבר, קורה מה שקורה - - -
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים שצריך לקיים על זה דיון. בואו נתרכז עכשיו בעניין ההחלטה.
דב קהת
אני רוצה להצטרף לחברי הכנסת שהעלו כאן את הבעיה העקרונית - - -
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נקיים על זה דיון נפרד.
רוני בריזון
אני רוצה להצטרף קודם כל להחלטה שעומדת להתקבל כאן, אבל גם לדברים שאמר חבר הכנסת אופיר פינס, ואני רוצה לתלות את זה במשהו שאינו קשור ספציפית לנושא שלפנינו, אבל קשור לכך שתמיד מדברים על מועצה לעומתית. במצב החוקי שנוצר, אדוני, יכול להיות ראש עיר לעומתי. זאת אומרת, יכול להיות ראש עיר שמתנהג בצורה שאומרת : אני צפצף עליכם. ני רוצה שבהצעת ההחלטה שלנו ייאמר במפורש שאם הדברים אינם מסתדרים בגישור, לא במקרה הספציפי הזה, אלא בכל מקרה – אזי ראש עיר - - -
היו"ר יורי שטרן
על זה אני רוצה שנקיים דיון בנפרד.
רוני בריזון
- - -זו דעתי, כי אחרת ראש עיר לעומתי יכול להתפטר מהמועצה שלו.
איתן כבל
אני בעד ההחלטה, אני מסכים אתה.
היו"ר יורי שטרן
אני מעלה את החלטת הסיכום להצבעה: מוסכם על ראש העיר, על האופוזיציה ועל משרד הפנים. אנחנו מבקשים ממשרד הפנים לדחות בחודש ימים מינימום את ה- deadline לאישור התקציב. אם תוך כדי כך יאושר התקציב- מה טוב, אך אנו מבקשים לדחות את ה – deadline בחודש ימים. בחודש הימים ייעשה מאמץ כן להגיע לסיכום הוויכוח והמאמץ הזה יובל על ידי המגשר שפנינו אליו, דב קהת, מנכ"ל המרכז לשלטון מקומי, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר. המגשר, באמצע תקופה זו, כלומר- בערך בעוד שבועיים, יעדכן אותנו לגבי המתרחש, ייתן לנו את תמונת המצב, והוא זה שיחליט את מי לזמן ממשרד הפנים ומהגופים האחרים, וכן הלאה. בדיקת הטענות השונות תתבצע כחלק נפרד מהמהלך.

במקביל, בלי לקבוע תאריך, אני מזמין את האנשים שהיו כאן היום והם אינם חברי ועדה, שנקיים דיון על עצם החקיקה הזו, על ההפרדה או אי ההפרדה. תקופת הפגרה היא טובה לכך.

מי בעד אישור ההחלטה? רוב. מי נגד? – אין, נמנעים- אין. תודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים