ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 20/07/2004

חוק לתיקון פקודת הבטיחות בעבודה (מס' 6), התשס"ה-2005

פרוטוקול

 
א' - הצעת חוק לתיקון פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] (תיקון – דרגנוע)

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות (229) 5
20/7/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 229
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
‏יום שלישי, ב' באב התשס"ד (‏20 ביולי, 2004), שעה 12:15
סדר היום
1. הצעת חוק לתיקון פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש] (תיקון – דרגנוע), התשס"ד-2004, פ/561 של חה"כ אמנון כהן – הכנה לקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
אמנון כהן (מ"מ) – מ"מ היו"ר
מוזמנים
עו"ד שי סומך - לשכה משפטית, משרד המשפטים
פיטר מגנוס - מפקח עבודה ראשי, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
עו"ד ליאורה עופרי - לשכה משפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
זיניק זלסקי - נציג הממונה על התקינה, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
מיכאל סויסה - ראש ענף מעליות ומתקני הרמה, מכון התקנים הישראלי
מאיר אלבז - סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות החדשה
שמחה לוסטיג - מהנדס, חברת לוסטיג – מהנדסים ויועצים לתכנוני מעליות, דרגנועים וכו'
יהושע הולצמן - מהנדס, בודק מוסמך למעליות, מתקני הרמה וקולטי אור
מיכאל הררי - שינדלר-נחושתן מעליות ומדרגות בע"מ
יפרח ציון - שינדלר-נחושתן מעליות ומדרגות בע"מ
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן
גיל שבתאי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

רשמה: אירית שלהבת



הצעת חוק לתיקון פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש](תיקון – דרגנוע), תשס"ד-2004, פ/561
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום המשך הדיון בנושא הדרגנועים.

אני רוצה לומר – ואשמח אחר-כך לשמוע את מר לוסטיג ואת מר סויסה ואנשי המקצוע שנמצאים כאן אתנו – קיבלתי היום מכתב שאני חייב לקרוא לפניכם. המכתב הוא מאינג'ינר דב יהלום – במקרה יש לנו אותו שם משפחה אבל אין לנו שום קשר משפחתי. האם הוא מוכר בין אנשי המקצוע?
קריאות
כן.
היו"ר שאול יהלום
אני קורא את מכתבו של אינג'ינר דב יהלום: "לאחר עיון בהול בהצעת התיקון שאמורה להיות נידונה היום בוועדה כהכנה לקריאה ראשונה, מצאתי לנכון להביא לידיעת הוועדה, ברוב צניעות, את דעתי המקצועית בנדון. אני אינג'ינר דב יהלום" וכאן הוא כותב שהוא עוסק כבודק מוסמך של מעליות וכולי, וכפי שאני מבין הוא מוכר כאיש מקצוע. "נסיוני כולל למעלה מ-100,000 בדיקות.

בדיקת בטיחות של ציוד נבדק, כגון דרגנוע, אמורה להתקיים אם יש יסוד סביר לגילוי מוקדם של פגם או ליקוי שימנע תאונה". הוא אומר שכאן אין דבר כזה. "פגם או ליקוי שיגרום רק להפסקת פעולת המכונה אינו מונע תאונה אלא מונע שימוש בלבד." הוא אומר: הדבר הכי גרוע שיכול לקרות – אם תהיה תקלה במעלית היא עלולה ליפול למטה, להידרדר ואנשים ייהרגו. מה שיקרה בדרגנוע – הוא ייעצר. אז מה? אז אדם יצטרך לעלות לבד במדרגות. הוא אומר: בשביל זה לא צריך לעשות בדיקות.

"התאונות הנפוצות, המוכרות בספרות המקצועית, והידועות בדרגנוע ובמסוע הן החדרת אצבע או עקב נעל למרווח הקיים והמחויב להתקיים בין הסרט הנע ובין הגוף הסטטי של הדרגנוע או המסוע" וזה קשור לתקן של הייצור, לא לבדיקה התקופתית. "תקנים שונים מתייחסים לסעיף זה בהבט של יצרן הדרגנוע אולם התקנים נמנעים בדרך כלל לקבוע מה הוא המרווח המרבי שאמור לאסור המשך שימוש במתקן. יצרנים שונים מציעים פתרונות טכניים למוקד מפגע זה על-ידי 'מברשת שיער' או סרט גמיש שמצמצם לכאורה את המרווח אך אינו מונע אותו.

למיטב ידיעתי אין חובת בדיקת בטיחות תקופתית על-ידי בודק מוסמך למתקנים מסוג דרגנוע ומסוע בעולם המערבי. הסיבה העיקרית – הבדיקה וממצאיה אינם מסוגלים למנוע תאונות מהסוג המוזכר." זה מה שאמרנו כבר, ואם תקלה תגרום רק להפסקת פעולת הדרגנוע אז מה אכפת לנו?

"חברות ההתקנה והשירות לדרגנועים ישמחו לשמוע על תקנה או הרחבת החוק בנדון. גושפנקה חוקית לבדיקת בטיחות של מתקן גורמת מידית להעלאה ניכרת של דמי התחזוקה, ומאידך – העברת 'האחריות' לבודק המוסמך." ואז תהיה להם יותר פרנסה. אבל הוא אומר: אין צורך בכך.

"בודקים מוסמכים אחראיים והגונים יפנו לוועדה וישטחו תחינתם להימנע מחקיקה מיותרת וחסרת יכולת להשיג את התוצאה של מניעת תאונה בטרם התרחשותה."

הוא מציע לפני שמחוקקים לעשות סימפוזיון או רב-שיח.
"לסיכום
הרחבת חובת בדיקות הבטיחות לדרגנועים ומסועים מיותרת, בלתי מעשית לביטול מפגעי הדרגנועים, ואינה תחליף לחינוך הציבור (בעיקר נוער). כמו כן, רצוי להמתין ולקבל דעות והמלצות מקצועיות מציבור הבודקים המוסמכים – הציבור המקצועי שצריך לשמש כזרוע הביצוע לחוק או לתקינה החדשה."

הוא אומר שאין צורך בחוק. החוק מיותר כי הוא לא מונע תאונות והוא רק יעלה את המשכורות של הבודקים, את דמי ההחזקה ואין בכך צורך כי הוא לא ימנע שום דבר. הוא אומר שאין שום סכנה מעבר לעצירת המתקן.

הייתי מבקש לשמוע את דעת אנשי המקצוע. מה אומר מר לוסטיג? כמה שנים אתה במקצוע?
שמחה לוסטיג
אני מעל ארבעים שנים במקצוע הזה.

עד כמה שאני יודע – אולי מר פיטר מגנוס יודע טוב יותר – יש חובה גם בארצות אירופה וגם בארצות-הברית לבדיקת הדרגנועים. קראתי את המכתב הזה הרגע אבל אין בעיה לראות מה התקן האמריקאי.
ג'ודי וסרמן
תקן ליצרן זה דבר אחד ובדיקה של בודק מוסמך זה דבר אחר.
היו"ר שאול יהלום
הצעת החוק שאנחנו עוסקים בה עכשיו לא מתייחסת לתקינה או לייצור. כמו במעליות, שם מדי תקופה מסוימת, מדי חצי שנה חייבת על-פי החוק להיעשות בדיקה ואז מדביקים שם פתק צהוב עם חותמת ואם המעלית לא נבדקת זאת עבירה על החוק – זה מה שמציע חבר הכנסת אמנון כהן לעשות בדרגנועים.
אמנון כהן
בגלל שהיו כמה תאונות.
היו"ר שאול יהלום
השאלה היא האם צריך חוק כזה או לא.
שמחה לוסטיג
אני לא יכול להגיד לך אם צריך חוק או לא צריך, אין לי מושג. אני גם לא יודע אם בארצות אירופה זה מוגדר בחוק או לא מוגדר בחוק. אני יודע פחות או יותר מה מוגדר בתקנים אבל אני לא יודע מה מהדברים מוגדר בחוק או ב-building code באירופה או בארצות-הברית.
היו"ר שאול יהלום
על-פי נסיונך המקצועי במשך ארבעים שנה – אני לא יודע אם היו כבר מדרגות נעות, אבל במשך עשרות השנים האחרונות אילו תאונות קרו? במעליות למשל כבר קרה שמעלית הידרדרה ואדם נמחץ. נכון?
שמחה לוסטיג
קרה שאדם נפצע.
היו"ר שאול יהלום
ההסתברות נותנת שאם אתה בודק את המעלית מדי חצי שנה – ואני לא יודע מה אתה בודק שם – ומוצא שזה תקין או מעיר על הליקויים ומתקן אותם זה ימנע את התאונה.
שמחה לוסטיג
אנחנו רוצים שזה ימנע תאונות אבל זה לא הבטחה או ביטוח.
ג'ודי וסרמן
אבל אתם עושים בדיקת עומס.
היו"ר שאול יהלום
אבל זה מקטין את ההסתברות לתאונות. הרי חבר הכנסת אמנון כהן לא רוצה סתם למלא את ספר החוקים. הוא בא מתוך מטרה שלא יהיו תאונות בדרגנועים. אז אני שואל, אילו תאונות יש בדרגנועים? אינג'ינר יהלום טוען שאין תאונות בדרגנועים מעבר למה שבמילא לא יכולים למנוע, בשל הכנסת היד לחריץ, וזה לא יימנע על-ידי בדיקות תקופתיות, זה עניין של התקינה. התקלה שיכולה להיות במעליות היא למשל חיתוך כבל ואז המעלית נופלת. הוא אומר שבדרגנועים אם יחתך כבל אז הדרגנוע יעמוד. הדרגנוע לא יפתח מחצית לכאן ומחצית לכאן ואדם שעומד באמצע ייתפס בגלגל השיניים. אני אומר את זה בשפה לא מקצועית אבל השאלה היא מה אתה אומר מבחינה מקצועית.
אמנון כהן
הדיון החל בוועדה לפניות הציבור, שבאותה עת ניהלתי אותה. הגיעה אלינו שורה של פניות מהורים שסיפרו שהלכו לקניונים והילד שלהם נתפס בדרגנוע. הדרגנוע משך את הילד עד למעלה ופתאום הוא השתחרר ונפל ונהיה נכה. זאת אומרת, יש כאן בעיה אמיתית. אם תרצו, אני יכול להציג בפניכם שורה של מקרים, מכתבים שקיבלתי מהורים. היו דיונים בנושא הזה והגשתי את הצעת החוק כתוצאה מבעיה אמיתית שקיימת בשטח.

חבל שלא הצגת בפניי את המכתב שקראת כאן, לפיו אין צורך בהצעת החוק. הייתי יכול להראות לכם חומר לפיו כן יש צורך בהצעת החוק.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל את אנשי המקצוע.
אמנון כהן
לא יזמתי את הצעת החוק עקב חלום שבא אלי בחצות הלילה אלא בשל פניות של הורים על תאונות שאירעו במקומות שונים והיו אנשים שנפגעו ונזדקקו אחר-כך לשבת על כסאות גלגלים.
היו"ר שאול יהלום
צריך לראות מי אמר מה.
אמנון כהן
יש אולי אינטרסנטים פה ושם אבל כאנשי ציבור אנחנו צריכים לוודא שמחר בבוקר לא יקרה אסון.
היו"ר שאול יהלום
לפני 20 דקות קיבלתי את המכתב שקראתי בפניכם. הוא כנראה קרא בעיתון על הדיון הזה בהצעת החוק.
אמנון כהן
ירדתי לסוף דעתו של אינג'ינר יהלום ואני לא מסכים עם אף מילה שלו.
היו"ר שאול יהלום
כרגע אני זה שצריך להשתכנע.
אמנון כהן
אמרתי שיש לי חומר על תאונות שקרו.
היו"ר שאול יהלום
אבל אני לא צריך חומר. יושבים כאן אנשי מקצוע ונדבר איתם. יושב כאן מר מגנוס שאחראי על העניין במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. נדבר איתם.

אני רק רוצה להבהיר את העניין. אינג'ינר יהלום אומר שהתאונות האלה לא נבעו מתקלה באחזקה אלא נבעו מתקלה בייצור או מהתנהגות לא נאותה. באותו אופן אתה יכול לנסוע במכונית הטובה ביותר בעולם ואז תוציא את הראש מהחלון ויבוא רכב אחר ויחתוך לך את הראש. אז מה, תבדוק את האוטו באלף טסטים אבל זה לא יעזור. הוא אומר: אם מישהו מכניס את היד שלו בחריץ הזה אז אין מה לעשות, הבדיקה החצי שנתית לא תמנע את התאונה הזאת. לכן הוא אומר שאין כאן משהו שאתה יכול לבדוק שיימנע תאונה. זאת השאלה, האם יש בבדיקה מרכיבים שמונעים תאונה. לא הפסקת פעולה של הדרגנוע. הרי לא אכפת לך שזה יעמוד.
אמנון כהן
בלי לבדוק בכלל את הדרגנוע? אני חושב שזה לא בסדר. כך להשאיר את זה פתוח לשיקול דעת, לטוב ליבו של מנהל האחזקה של אותו קניון, כשהוא ירצה יבדקו וכשלא ירצה לא יבדקו? אני חושב שאסור להשאיר את זה פרוץ. אני חושב שצריך לעשות סדר בעניין הזה. אני לא יודע מה צריך, אולי את האלמנטים המקצועיים צריך להכניס אל תוך החקיקה, שיבדקו א', ב', ג' ו-ד'. אבל להשאיר את זה פרוץ לגמרי, שמי שרוצה יבדוק ומי שלא רוצה לא יבדוק?
היו"ר שאול יהלום
הכול צריך לבדוק ולעשות מה שצריך, לא מה שלא צריך. בזה גם אדוני מודה, שלא לעשות משהו שלא צריך. אנחנו לא מחפשים עכשיו פרנסה לבודקים, שיהיה להם עוד מדור.
פיטר מגנוס
לגבי בדיקות בארצות אחרות – גם לי נדמה שיש חובה לבדוק את הדרגנועים בחוץ-לארץ אם כי לא בדקתי את זה.

יש שני סוגי תאונות בדרגנוע.

הסוג הראשון הוא שאדם לא עומד יציב ויכול להחליק, ליפול, לאבד שיווי משקל. זה בדרך כלל דבר התנהגותי, אם כי יש השפעה גם להנעה החלקה של המנוע, אם זה פתאומי מדי מישהו יכול לאבד את שיווי המשקל שלו. אם אדם עומד נכון על הדרגנוע – זה דבר שאנחנו לא יכולים להשפיע עליו. אולי הסימון משפיע על כך אבל אנשים צריכים ללמוד איך נוסעים בדרגנוע.

הסוג השני של תאונות, והן שכיחות יותר, זה היתקעות איזה איבר – אצבע, אצבע של רגל כאשר מישהו עומד יחף על הדרגנוע – וזה כן מושפע מן התנאים הטכניים של הדרגנוע.

התקן מגדיר מרחקים מרביים מותרים בין חלקים נעים. צריך קודם כול לבדוק שזה נעשה נכון בזמן הייצור ובזמן ההרכבה. אבל כמו כל מתקן מכני יש בלאי, יש שינוי. אנחנו צריכים לעמוד על כך שגם אחרי תקופה מסוימת המרווחים האלה לא גדלו ושהתקני הבטיחות נמצאים.

זה נשמע מצחיק, הרי אף אחד לא נתקע בדרגנוע. כפי שאתה אומר, אם המנוע הפסיק לעבוד כתוצאה מהפסקת חשמל אז הדרגנוע נעצר. אבל זה לא הכול. לדרגנוע יש בלם. אם הבלם הזה לא פועל כשהוא אמור לפעול והדרגנוע מלא אנשים הוא יכול להידרדר אחורה או למטה וזה דבר מסוכן למדי. יכול להיות שאם השלבים של הדרגנוע לא מחוברים היטב בשל בלאי, שלב כזה יכול להתנתק ואז יפער חור באמצע הדרגנוע.

את כל הדברים האלה אנחנו כן יכולים למנוע על-ידי בדיקה תקופתית. לכן אנחנו מצדדים במגמה הזאת, להכניס את הדרגנוע למסגרת בדיקות החובה. אמנם לא היו תאונות קשות מאוד, על כך אין ויכוח, אבל גם תאונה לא קשה יכולה להיות מכאיבה מאוד. אנחנו חושבים שהאחריות הציבורית שלנו מחייבת להכניס את הדברים האלה למשטר של בדיקה.
שמחה לוסטיג
אין שחור ולבן. אני לא יכול להגיד לך האם בארצות שונות נקבע בחוק שצריך לבדוק את הדרגנועים. אני חושב שיש משהו. אבל יש להניח, אם יש תקן כתוב אז כנראה יש לזה איזה הסמכה גם בחוק.

זה לא ימנע אבסולוטית תאונות. רוב התקלות בדרגנועים נובעות מהתנהגות האנשים או הילדים. על כך מלמד הניסיון, ולא רק אצלנו אלא גם בחוץ-לארץ, 90% מהמקרים.

אני רוצה להציג דוגמה אחת. הטכניקה תמיד מנסה להקדים תרופה למכה ולמנוע את האפשרויות האלה. לפני 7-8 שנים התחילו להתקין "מברשות" בדרגנועים. בישראל יש לנו הרבה דרגנועים עם "מברשות" אבל בתקן עדיין אין דרישה להתקין "מברשות" כאלה. רק עכשיו משנים את התקן, מוסיפים את הדרישה הזאת ומגדירים אותה כחובה.
ג'ודי וסרמן
אדוני מדבר על התקן האירופאי?
שמחה לוסטיג
גם באירופה זה עוד לא תקן מחייב.
ג'ודי וסרמן
בהצעת החוק מפנים לתקן האירופי וקובעים שזה יחייב מכוח החוק. עד היום אין הפניה כזאת.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו מדברים על EN 115. היום EN 115 לא מחייב במדינת ישראל?
שמחה לוסטיג
לא. היום בתקן האירופאי אין חובה להתקין "מברשות" אבל יש כבר הצעה לשינוי התקן הזה והשינוי יכנס לתוקף בעוד 2-3 חודשים. התכנסנו בחודש מרס בפריז ודנו בעניין הזה והם כבר הגישו הצעה לשינוי התקן. תהיה חובה להתקין "מברשות".
ג'ודי וסרמן
זה לעניין תקן היצרן.
היו"ר שאול יהלום
היום כשאומרים "דרגנוע" – מה התקן המחייב במדינת ישראל?
שמחה לוסטיג
היום אין תקן מחייב לדרגנוע.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, ברור שצריך להתקין תקן לייצור ולהתקנה, על זה אין ויכוח.
שמחה לוסטיג
הייתי מבקש לשנות את זה ולומר: "בהתאם לתקן האירופאי EN 115 או תקן אחר שיאושר על-ידי מפקח ראשי". מחר אנחנו יכולים לבדוק לפי תקן אמריקאי, לפי תקן יפני או תקן רוסי, שיהיה כמו EN 115.
אמנון כהן
כתוב: "או תקן אחר". זה פתוח. מה שהם יחליטו.
שמחה לוסטיג
זה בסדר, אבל צריך לומר "כפי שיפורסם ברשומות".
היו"ר שאול יהלום
מי זה המפקח הראשי? מר פיטר מגנוס? כתוב: "או תקן אחר שאישר מפקח ראשי".
שמחה לוסטיג
אני מבקש שיפורסם ברשומות. התקן הוא לא חוק.
ליאורה עופרי
זה עניין של נוסח, בעצם לעגן. הכוונה: שפורסם ברשומות.
היו"ר שאול יהלום
אתה אומר שהוא לא צריך להיות מפורסם ברשומות?
שמחה לוסטיג
לדעתי הוא לא צריך להיות מפורסם ברשומות.
ג'ודי וסרמן
אז איך הבודקים יידעו מה התקן המחייב?
שמחה לוסטיג
המפקח הראשי יוציא הנחיות: אתם יכולים לבדוק פרט ל-EN 115 גם על-פי - - -
היו"ר שאול יהלום
אם אתה רוצה שאדם יבדוק על-פי התקן הרוסי שאישר המפקח, ומחר חס וחלילה תהיה תאונה, יקראו לאותו אדם ויגידו לו: אדוני היקר, מה בדקת? הוא יגיד: בדקתי לפי התקן הרוסי. ישאלו: מי אמר לך לבדוק על-פי התקן הרוסי? הוא יגיד: אישר לי את זה המפקח הראשי. ישאלו אותו: איפה כתוב שהוא אישר את זה? כל דבר שהוא בסיס לדיון בבית-המשפט צריך להיות מפורסם ברשומות. הוא לא יכול לעשות משהו פרטי אצלו במשרד.
ליאורה עופרי
אתם מדברים על אותו דבר. הוא מבקש להגיד שבתקן שיפורסם לא יפורסמו כל דרכי הבדיקה וההתקנה אלא רק הפנייה למספר התקן המתאים.
ג'ודי וסרמן
זה ברור מנוסח הצעת החוק, זה עניין של נוסח. המהות היא שיפנו לאיזה סטנדרטים.
היו"ר שאול יהלום
אם צריך, נדגיש את זה.

אנחנו מבינים שאנחנו מדלגים על הבדיקות וכל מה שצריך כדי להתקין את הדרגנוע. זה כל מה שכתוב בתיקון סעיף 1, בפסקאות (1) עד (5).
ג'ודי וסרמן
יש כאן הגדרה נוספת שחלה לעניין מעליות בעצם. בפסקה (1) ההגדרה הראשונה היא "בדיקה בעומס". אני מבינה שזה רלוונטי דווקא למעליות, שם בודקים עומס. אני רוצה להבהיר לוועדה שזה תיקון נוסף.
היו"ר שאול יהלום
האם יש למישהו הערות על תיקון סעיף 1, פרט להערה של מר לוסטיג?
יהושע הולצמן
אני רוצה לחזור לנושא שדיברנו עליו קודם. מאז נכתבה הפקודה ב-1946 עברו כמעט שישים שנים. בכל הפקודה אין שום אזכור של תקן. פתאום בנושא הזה מפנים לתקנים? לפי דעתי זה לא בסדר. בדיוק כמו שאתה אמרת, יש תקן רוסי, יוגוסלבי וכך הלאה. לפי דעתי זה לא מקובל בשום חוק ולא יתכן שבמשך שישים שנים זה היה כך ופתאום עכשיו מכניסים תקנים.
אמנון כהן
אנחנו משנים את המדינה היום לאט-לאט.
ליאורה עופרי
זה מקובל ויש גם דרישה.
יהושע הולצמן
בפקודת הבטיחות בעבודה זה לא מקובל, עד עכשיו זה לא היה מקובל.
ליאורה עופרי
בגלל שזה חוק חדש יש דברים שהשתנו בינתיים.
יהושע הולצמן
זה לא חוק חדש, זה תיקון.
ליאורה עופרי
זה תיקון חדש לחוק ישן. אנחנו מנסים להתאים את עצמנו למצב משפטי עדכני שקיים ביתר החקיקה בתקנות.
שמחה לוסטיג
אתה מתנגד שיהיה אזכור?
יהושע הולצמן
אני מתנגד שיהיה אזכור של תקן כלשהו. יש את מכון התקנים ושהוא ידאג לעצמו. זה לא צריך להופיע בפקודה.
ליאורה עופרי
זה לא שייך למכון התקנים.
יהושע הולצמן
סלחי לי, יש כאן דאגה למכון התקנים ויש כאן ערבוב עם חוק ארגון הפיקוח על העבודה. יש פה "סמטוחה" לא קטנה.
ג'ודי וסרמן
אתה אומר שהבדיקה שהבודקים המוסמכים יעשו לא רלוונטית לעניין התקן. אתה אומר שהיצרן אמור לבדוק לפי איזה תקן וזה לא רלוונטי להצעת החוק הזאת. זה מה שאתה אומר?
יהושע הולצמן
כן. בגדול יש הפרדה בין מכון התקנים לבין הבדיקות.
ג'ודי וסרמן
הוא אומר שבחוק התקנים יש תקנים ליצרנים ואם החוק הזה מדבר על מתן שירות אז צריך לכתוב איזה שירות.
פיטר מגנוס
החוק מדבר גם על התקנת המתקנים.
ליאורה עופרי
יש כל מיני תקנים רשמיים – תקנים בין-לאומיים, תקנים רשמיים ישראלים – ואין מנוס אלא להתקין את המוצר על-פי תקן רשמי, כמו למשל במעליות, וזה אחרי שהממונה על התקינה, לפי חוק התקנים, מכריז רשמיות על המוצר בגבולות מדינת ישראל.
ג'ודי וסרמן
זה מה שאמרתי, בחוק התקנים הוא קובע את התקן.
ליאורה עופרי
לא, חוק התקנים הוא איזה חוק כללי.
ג'ודי וסרמן
הוא לא חוק כללי. מכוחו נקבעים תקנים.
פיטר מגנוס
יש החלטת ממשלה שמשרדי הממשלה יאמצו הוראות טכניות באמצעות התקינה, לא יאמצו אותן בעצמם. זה מתיישב בדיוק עם מה שאנחנו עושים כאן.
ג'ודי וסרמן
השאלה איך זה מתקשר אופרטיבית לפעולות שהבודקים צריכים לעשות. לפי ההוראות כאן, בודק צריך לבוא מדי 6 חודשים ולבדוק את הדרגנוע. השאלה איך התקן, שצריך להיות אולי מחייב, מתקשר לעבודה של הבודק הזה. מחר יגיע בודק לבדוק את הדרגנוע על-פי החוק הזה. מה שייך לו התקן?
פיטר מגנוס
בראש ובראשונה התקן הוא כמובן לגבי יצירת המוצר בהתאם לסטנדרטים המוזכרים בתקן. לאחר מכן, כשאנחנו באים לבדוק את המתקן, צריך איזה מסמך ריכוז, אנחנו צריכים להשוות למשהו. אם מרווח מסוים בין השלבים הוא 10 מילימטרים – זה טוב או לא טוב? איך אנחנו נדע את זה? אנחנו נדע את זה אם אנחנו נכין תקן. אם שם יהיה כתוב שאסור מרווח של יותר מ-6 מילימטרים אז 10 מילימטרים זה לא תקין.
ג'ודי וסרמן
אתה אומר שמי שרוכש את הדרגנוע אסור לו לרכוש ולהתקין דרגנוע שלא עומד באיזה תקן. אבל לא זה מה שכתוב כאן. כאן כתוב שבודק מוסמך יבוא לבדוק את הדרגנוע אבל אין כאן קשר בין הקנייה וההתקנה של הדרגנוע לבין הבדיקה של הבודק. אלה שני אנשים שונים, שני מישורים שונים.
ליאורה עופרי
לכן בהחלפת סעיף 59, לגבי מעלית, מי שרשאי לקבוע בתקנות הוראות נוספות לגבי דרכי בדיקת המעלית, איך הבודק המוסמך אמור לבדוק את המעלית או את הדרגנוע, זה אנחנו.
שי סומך
בסעיף 59 כתוב "לא תבנה מעלית אלא לפי התקן". השאלה היא האם זה מוסיף משהו. השאלה היא האם לפי חוק התקנים לא ברור היום שצריך לבנות מעלית אלא לפי התקן.
ליאורה עופרי
ברגע שתקן הוא רשמי, גם אם זה לא כתוב בפקודה הוא מחייב.
ג'ודי וסרמן
לכן השאלה היא אם זה צריך להיות כתוב כאן.
ליאורה עופרי
לגבי מעלית לכאורה לא מכיוון שזה תקן רשמי ממילא.
ג'ודי וסרמן
את אומרת שבסעיף 59 לא צריך לכתוב "לא תבנה מעלית אלא לפי התקן" כי זה קבוע במקום אחר.
ליאורה עופרי
לא, זה לא קבוע במקום אחר.
ג'ודי וסרמן
זה כן קבוע. את אומרת שתקן הוא מחייב על-פי חוק התקנים.
יהושע הולצמן
זה קבוע בחוק התקנים. זה תקן רשמי.
ליאורה עופרי
זה תקן רשמי, זה מתפרסם ברשומות.
ג'ודי וסרמן
לכן לא צריך לכתוב את זה כאן.
ליאורה עופרי
לא חייבים לכתוב את זה כאן.

לגבי דרגנוע אין תקן ישראלי. אני מבינה שעובדים עליו כעת.
יהושע הולצמן
מחר יתקינו תקן אז מה יקרה? אז יתקנו את החוק? איזה מין היגיון זה? זה היגיון עקום.
ליאורה עופרי
לכן כתוב "או תקן אחר שפרסם המפקח הראשי ברשומות".
יהושע הולצמן
זה לא מתיישב עם ההיגיון.
ליאורה עופרי
אפשר לוותר על זה.
פיטר מגנוס
התקן למעליות מורכב מארבעה חלקים ורק שניים מהם רשמיים. אנחנו מאמצים כאן את השניים הנותרים כהוראה מחייבת. הדבר הזה מחושב היטב, חבל להתחיל עכשיו לקלקל.
ג'ודי וסרמן
את יכולה לומר באחריות שזה עולה בקנה אחד עם מה שקורה על-פי חוק התקנים?
ליאורה עופרי
כן, לגבי מעליות בוודאי. גם אם אנחנו לא נכתוב את זה כאן הרי ממילא גם היום אין התייחסות בפקודה בהגדרה של "מעלית" לאיזה תקן.
ג'ודי וסרמן
אומר מר מגנוס שזה מוסיף דבר נוסף מעבר למה שקבוע שם.
ליאורה עופרי
זה מוסיף לגבי מספר התקן הזה, שבנוי מכמה חלקים, שניים מהם שאינם רשמיים. מר פיטר מגנוס מבקש מכוח הפקודה לחייב התקנה לפי התקנים האלה.
שי סומך
יש דרך בה קובעים את התקנים הרשמיים. למה ללכת בדרך הזאת? הדרך הנכונה היא לפי חוק התקנים.
שמחה לוסטיג
זה ויכוח אחר.
ליאורה עופרי
יש סמכות למפקח ראשי, מאחר והוא אחראי על בטיחות בעבודה, להחליט אילו תקנים הכי מתאימים מבחינת הבטיחות. לצורך העניין הוא מבקש להגדיר כאן תקן לא רשמי למעליות, שהם יהיו חייבים להיות מותקנים על-פי התקן הזה שהוא לא רשמי.
ג'ודי וסרמן
איזה משרד אחראי על חוק התקנים?
ליאורה עופרי
משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. נמצא אתנו איש תקינה שלנו.
זיניק זלסקי
קודם כול, על-פי החלטת הממשלה מדובר על שקיפות. אם בתקנות לא יוזכר תקן או משהו אחר – זה כאילו אין שקיפות, כלומר לא ידוע לפי מה זה נעשה. אז בראש ובראשונה זה צריך להיות מוזכר.

בינתיים בשלב הזה אין תקן לדרגנועים, כל השוק פרוץ. מר פיטר מגנוס בתקנות שלו מכניס הגדרות, שכולם יידעו לפי מה לבנות ולפי מה לבדוק את הדרגנועים. זה הכי חשוב. כאשר יהיה תקן – הוא יכול להיות מוכרז כרשמי או לא, ואז יש עוד פעם סמכות למר פיטר מגנוס כמפקח עבודה ראשי להכניס אותו במקום תקן EN 115, ואז התקן יתבסס על תקן ישראלי, שיהיה תקן חדש שמבוסס על EN 115.
שי סומך
למה לא מאמצים את התקן בדרך הרגילה?
זיניק זלסקי
זה תהליך.
ג'ודי וסרמן
במעלית יש ארבעה תקנים, שניים רשמיים ושניים לא רשמיים. משהו מוזר בחוק הזה.
היו"ר שאול יהלום
גברת עופרי, אם אתם רוצים לתקן תקנים, לא אכפת לי בחוק הזה לתקן תיקון עקיף אבל מדוע אתם לא מתקנים בחוק התקנים אלא דווקא בחוק הדרגנוע?
ליאורה עופרי
יש תקנים למוצרים מסוימים, יש תקנים ישראלים ויש תקנים בין-לאומיים. ברגע שמכון התקנים לוקח תקן והופך אותו לתקן ישראלי רשמי - - -
זיניק זלסקי
זה לא מדויק. קודם כול במכון התקנים מכינים את התקן. אחר-כך שר התעשייה, המסחר והתעסוקה רשאי להכריז על התקן כרשמי, בהתייעצות עם גורמים ציבוריים – יצרנים, יבואנים – ולקבל חוות דעת אם כדאי להכריז על התקן הזה כתקן רשמי.
היו"ר שאול יהלום
מדוע עד היום לא יצרתם תקן לדרגנועים?
זיניק זלסקי
קודם כול, זה לא אנחנו. זה בתהליך. אני נציג הממונה על התקינה.
היו"ר שאול יהלום
מי מייצג כאן את מכון התקנים?
מיכאל סויסה
אני ראש ענף מעליות ומתקני הרמה במכון התקנים הישראלי.
היו"ר שאול יהלום
למה עד היום לא יצרתם תקן לדרגנוע, כאשר באירופה אתה רואה שכן הוציאו את EN 115?
מיכאל סויסה
התקן הזה הונח על שולחן הוועדה לאישורה. במקביל לפעולות האלה במילא האישור צריך לצאת לדרך. אבל אלה שתי פאזות שונות. אם עוברים על התקנות למיניהן – למעשה הנושא הזה שזור בתקנים, הוא מפנה לתקנים למיניהם בכל תקנות הבנייה. כך שאי אפשר לקחת את התקנות - - -
ג'ודי וסרמן
ולתקן תקנים רשמיים?
מיכאל סויסה
לא בהכרח.
היו"ר שאול יהלום
היום אני בונה בניין בכנסת ורוצה להתקין בו דרגנוע. מה מחייב אותי איך לבנות את הדרגנוע?
ליאורה עופרי
לא מחייב אותך כלום.
היו"ר שאול יהלום
האם יש לי תקן שעליו אני צריך להסתמך?
מיכאל סויסה
הוועדה כרגע עובדת והיא תעבוד עד שהיא תשלים את עבודתה.
אמנון כהן
כמה זמן היא עובדת כבר? עוד לפני שנת 2000.
מיכאל סויסה
הוועדה למעשה תאמץ את EN 115 כמו שהוא.
אמנון כהן
כמה זמן היא עובדת?
מיכאל סויסה
הוועדה עושה כל מיני דברים, לא רק את זה.
היו"ר שאול יהלום
זאת לא ועדה מיוחדת לדרגנוע אלא ועדת תקינה של מכון התקנים.
מיכאל סויסה
ועדה של מכון התקנים שעוסקת בתחום של הרמה.
היו"ר שאול יהלום
על-פי השקפתך, אתה מסכים שצריך להיות תקן לדרגנוע?
מיכאל סויסה
כן, בוודאי.
היו"ר שאול יהלום
אתה מסכים שצריך לומר: "EN 115 או תקן אחר שאישר מפקח ראשי ושפורסם ברשומות"?
מיכאל סויסה
נכון. ההגדרה הזאת היא אפילו רחבה מאוד.
היו"ר שאול יהלום
אז זה בוודאי טוב.

האם אתה מסכים שבחוק שלנו נתקן את זה, זה נראה לך סביר?
מיכאל סויסה
נראה לי סביר שבתוך הפקודה, שהיא למעשה ההפניה - - -
היו"ר שאול יהלום
גברתי היועצת המשפטית, מה משנה לך אם זה יהיה בחוק שלנו?
ג'ודי וסרמן
יש חוק התקנים שבו נקבע הסדר של קבלת תקן רשמי. אמנם אפשר לקבוע בחוק אחר.
פיטר מגנוס
למשרדי הממשלה יש אפשרות לעגן תקנים בתקנות.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת אמנון כהן הגיש הצעת חוק פרטית לפיה צריך לבדוק דרגנועים. כאשר הבודק יילך לבדוק דרגנועים הוא לא יעמוד ויסתכל על הצבע ועל הדקורציה אלא הוא צריך לבדוק האם הדרגנועים האלה פועלים כשורה, הוא צריך בסיס – והבסיס הוא התקן. למשל אם ייקבע בתקן בעוד חודשיים שצריך להתקין בדרגנועים "מברשת" אז יהיה לבודק בסיס לבדוק האם המברשת נפלה, התקלקלה או נעשתה דלילה מדי וכן הלאה, או האם נוצרו מרווחים בין השלבים. אין טעם לעשות חוק שמחייב בדיקה אם עדיין אין תקן, זה האל"ף-בי"ת.

אם אנחנו נחכה למכון התקנים, עד שהוועדה הזאת תשב – אולי עכשיו היא עוסקת רק במייבשי כביסה, אני לא יודע במה היא עוסקת. אני לא יכול לסמוך על מכון התקנים. אז יש שתי אפשרויות: או שאני אגיד לחבר הכנסת אמנון כהן לשבת ולחכות עד שיהיה תקן ואז ניגש לבדיקה, או שאנחנו נתקן.

אם היינו בונים כאן תקן שאין לו שום בסיס מקצועי, אם היינו שמים את עצמנו בנעלי אנשי המקצוע – אני מבין שזה לא סביר. אבל אם אנחנו מסתמכים על מה שכבר קיים – באירופה קיים תקן בין-לאומי ואנחנו אומרים: זה מה שמחייב, ואומר המפקח על העבודה: בסדר, ואומר נציג מכון התקנים ראש ענף מעליות: בסדר. אז מה זה משנה לי אם אני דילגתי על כל הפרוצדורה של חוק התקנים ואני מחוקק את זה בחוק שלפנינו?
ג'ודי וסרמן
עדיף שאנשי המקצוע ישיבו. במעליות לדוגמה מצאו לנכון לקבוע שני תקנים רשמיים מתוך ארבעה התקנים. אני מניחה שיש מאחורי זה נימוקים מקצועיים, אינני יודעת מדוע זה נקבע כך. במקרה שלפנינו יש העלאה של הרף, ושוב אני לא יודעת אם זה טוב או לא טוב. אומר מר מגנוס: אני רוצה לחייב בחוק הזה שכל ארבעת החלקים של התקנים יהיו על בסיס מחייב. האם אין כאן משהו שלא עולה בקנה אחד? מצד אחד בחוק התקנים אומרים שרק שניים מחייבים ואילו מצד שני בחוק הזה אומר מפקח עבודה ראשי שמה שיחייב זה ארבעה. אני שואלת את חברי הוועדה האם זה בסדר שבחקיקה מצד אחד רק שני תקנים יחייבו ואילו בחוק אחר ארבעה תקנים יחייבו? אני מבקשת מאנשי המקצוע להתייחס. לגבי המעליות יש תקן ישראלי 2481.
מיכאל סויסה
יהיו יותר מארבעה חלקים בתקן.
היו"ר שאול יהלום
מה זה אכפת לי? למה הדרגנועים צריכים להיות שווים למעליות?
ג'ודי וסרמן
כאן הם מסדירים גם את המעליות. יש כאן הפניה לתקן והסדרה גם לעניין המעליות וגם לעניין הדרגנועים.
היו"ר שאול יהלום
אבל הם לא משנים את התקן לגבי המעליות.
ג'ודי וסרמן
הם מאמצים חלקים שלא אומצו עד היום, כך הסבירו כאן.
היו"ר שאול יהלום
כשאדם יבנה עכשיו מעלית, האם עקב קבלת החוק הזה כלשונו ישתנה משהו?
ג'ודי וסרמן
כן, כי כתוב כאן בתיקון סעיף 59: "לא תבנה מעלית אלא לפי התקן". התקן הזה, לפי מה שאת הסברת לפני 10 דקות, כולל חלקים שלא הוכרזו כחלקים מחייבים של התקן הישראלי. זאת אומרת יש כאן תוספת על מה שנקבע בחוק התקנים. אני אומרת שאם יש חקיקה שמסדירה תקנים מחייבים אז כנראה יש טעם לעניין.
פיטר מגנוס
אין סתירה בין הדברים.
ג'ודי וסרמן
לא אמרתי שיש סתירה. אמרתי שיש כאן תוספת. אני לא יודעת מה נכון ומה לא נכון.
היו"ר שאול יהלום
מאחר ואנחנו עושים כאן חידוש אז בואו נצמצם את עצמנו למינימום. המינימום הוא לכלול רק דרגנועים. אז אנחנו מדברים רק על דרגנועים. לגבי דרגנועים אנחנו מקבלים כאן כמה תקנים, שאחד מהם הוא EN 115 והשאר – מה שיאשר המפקח. בהזדמנות חגיגית זאת אנחנו לא רוצים לשנות את מה שקשור לתחום המעליות הרגילות.
ליאורה עופרי
לא משנים.
היו"ר שאול יהלום
אל תתווכחי אתי. אם היועצת המשפטית של הוועדה אומרת שמשנים משמע שכן משנים. תשכנעי אותה שלא משנים ותנסחו את זה כך שלא משנים.

בחוק התקנים נעשתה חשיבה. לא היתה כוונה שתשב איזה ועדה בכנסת שחבריה בקושי נוסעים בעליות אלא ועדה של אנשים רציניים הציגו כאן דרכים איך לבנות תקנים. אני מוכן לומר שמאחר ולגבי דרגנועים אתם עושים את התקן באיחור ומאחר וחבר הכנסת אמנון הגיש הצעת חוק לכן אני מוכן לגבי דרגנועים לכלול את זה בחקיקה אבל באותה הזדמנות אני לא משנה שום דבר. עכשיו אני לא עוסק בתקן של מעליות, זה לא מעניין אותי. בעניין מעליות אני סומך על חוק התקנים, בייחוד שיש תקן למעליות. אז מה, אני אלך עכשיו לשנות אותו? לא רוצה.

אני מבקש לנסח את החוק באופן שלא תהיה לו השלכה על מעליות.
ליאורה עופרי
אז אפשר למחוק את האזכור של התקן.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו מדברים רק על דרגנועים.
ג'ודי וסרמן
מה שנמחק כבר על פניו בסעיף ההגדרות זה "בדיקה בעומס" – ששייך למעלית. היושב-ראש אמר שההחלטה שהוא קיבל כרגע היא שמה שנוגע למעלית לא יהיה בחוק הזה.
ליאורה עופרי
אבל "בדיקה בעומס" חלה גם על דרגנוע ומשזה חל על דרגנוע אין סיבה שזה לא יחול על מעלית.
ג'ודי וסרמן
ההגדרה "מעלית" חלה רק על מעלית וכך גם התיקון לסעיף 59 ולסעיפים 59א ו-60. עד פרק ה'1 הכול מתייחס למעלית.
ליאורה עופרי
אבל כל זה לא מושפע מהתקנים.
היו"ר שאול יהלום
מר מגנוס, יש לנו איזה אתיקה חקיקתית. אם יש לכם בעיות עם המעליות ואתם רוצים לעשות שיפורים – זה עולה במישור אחר. אנחנו מדברים כאן על הדרגנועים ותו לא. בהזדמנות חגיגית זאת אנחנו לא מרחיבים ולא משנים דרך אגב את מה שקשור למעליות.

מר הולצמן, הצגת שאלה. אם אנחנו עושים תיקון לחוק ברור שאנחנו רוצים שהוא יחול מיד. אם הגענו למסקנה שיש תאונות בדרגנועים ואנחנו עושים תיקון – אז יכול להיות שצריכה להיות הוראת מעבר, אתם תגידו לנו מה סביר. יכול להיות שאדם עכשיו מוביל באנייה דרגנוע בדרך לישראל ואני לא יכול להטיל עליו הפסדים כי בינתיים יכנס החוק לתוקף, אז צריך למצוא הוראת מעבר, מתי זה יחול. אבל ברור לי שאחרי תקופת המעבר הסבירה שנקבע כאן החוק יחול מיד. אדם שעוד לא הזמין דרגנוע יגיד לאדריכל שלו ולמהנדס שלו שהדרגנוע חייב להיות לפי החוק. אתה רוצה להגיד שנעשה דבר טוב ונשאיר אותו לימות המשיח?
יהושע הולצמן
לא התייחסתי לחלק הזה בכלל אלא דיברתי על תקנים. מה שקורה היום במעליות – כל ההגדרות לגבי מעלית לא קשורות לתקנים. הבודקים פועלים מכוח הוראות שנותן מפקח עבודה ראשי. אז למה שבדרגנוע לא יהיה אותו דבר? אם כבר מחליטים לאמץ את נושא הדרגנוע אז לא צריך להיכנס שם לפירוט התקן.
היו"ר שאול יהלום
מה אכפת לך?
יהושע הולצמן
כי יש כאן כל מיני סעיפים שהם לא בסדר.
היו"ר שאול יהלום
אז תגיד אילו סעיפים לא בסדר. למה אתה סומך על המפקח יותר מאשר על כולנו?
יהושע הולצמן
לא אמרתי שאני סומך. כתבתי לך מכתב והערתי הערות על התפקוד של מפקח עבודה ראשי, אבל זה לא קשור להצעת החוק.
היו"ר שאול יהלום
אני מוכן לעבור על המכתב שלך סעיף אחר סעיף, בשביל זה הזמנתי אותך. אתה אומר: "תיקון סעיף 1 – אחרי הגדרת 'מעלית' יבוא 'דרגנוע'; אחרי סימן ה' יבוא 'דרגנוע'; מבנה – הדרגנוע במבנה ...". תיכף נראה אם צריך להכניס כל דבר להצעת החוק או לא. מה הבעיה? אני מכבד מאוד את מכתבך.
ליאורה עופרי
דרך אגב, מה שציינת על דרכי העבודה של הבודק המוסמך – אנחנו השארנו כאן סמכות לשר להתקין תקנות לדרכי הבדיקה וקביעת אופן האישור לבודקים המוסמכים.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה להתקדם, רבותי, אל תקשו עלי.

בהנחה שאנחנו מצטמצמים לדרגנועים ולתקן לדרגנועים בלבד, ובהנחה שיהיה כתוב: "EN 115 או תקן אחר שאישר מפקח ראשי", ובהנחה שמוחקים כל דבר שאין לו השלכה לדרגנוע – האם אני יכול לאשר את תיקון סעיף 1 במלואו?
פיטר מגנוס
אני בכל זאת מרשה לעצמי לומר משהו על הדיון הקודם. אני רוצה להפנות את תשומת לבה של היועצת המשפטית לכך שבהרבה תקנות וחוקים יש אימוץ תקנים. דוח זיילר – שאני בטוח שאתם מכירים – מפנה את הממשלה בדיוק לנושא הזה וקובע שצריך למחוק כל חוק התכנון והבנייה, על כל המפרטים הטכניים המסורבלים הכלולים בו שחופפים זה את זה, ולאמץ תקנים במקום זה. אני חושב שלא יהיה נכון בהצעת החוק שלפנינו להגיד שיש למחוק את כל האזכור של התקנים אלא להיפך. החוק צריך לאמץ תקנים ככל הניתן.
ג'ודי וסרמן
לא מחקנו. מחקנו רק את ההגדרה של "מעליות".
פיטר מגנוס
היועצת המשפטית אמרה שלא תקין לכלול בזה תקן שהוא לא תקן רשמי.
היו"ר שאול יהלום
גמרנו את הדיון הזה. היא אמרה עוד כמה דברים. כבר עברנו את זה.
ליאורה עופרי
לגבי מעליות והרצון שהצעת החוק תתייחס רק לדרגנועים – מכיוון שיש כאן הוראות מקצועיות לדרגנועים, שמבחינת הבדיקה והצורך בטיפול הם הרבה יותר קריטיים במעליות, חבל שהוועדה לא תעשה את השינויים המחויבים האלה גם במעליות, שם הסכנות חמורות בהרבה. קשה לנו לקבל את זה.
היו"ר שאול יהלום
כשנגיע לאותם סעיפים תעירי את תשומת לבנו ואולי נקל על הדרגנועים. אם צריך שיהיה הבדל בין בדיקת דרגנועים לבדיקת מעליות אז לא נורא, ואם לא צריך הבדל – לא נקשה.
מאיר אלבז
אם מנסחים מחדש את הצעת החוק אז יש כאן הבהרה לגבי סעיף 18.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה לאשר את תיקון סעיף 1, כאשר היועצת המשפטית תתקן אותו באופן שיתייחס רק לדרגנועים, ואימצנו את "תקן EN 115 או תקן אחר שאישר מפקח ראשי" , והוא לא צריך לפרסם ברשומות אלא רק על קיומו של תקן ואיפה אפשר למצוא אותו.
ליאורה עופרי
אני רוצה להעיר על ההגדרה "תקן". פשוט קיבלתי נוסח משפטי. במקום לכתוב "תקן ישראלי" אני מציעה לכתוב: " 'תקן' – תקן ישראלי כמשמעותו בסעיף 6 לחוק התקנים, התשי"ג-1953; בהיעדר תקן כאמור – תקן בין-לאומי שאישר המפקח הראשי ופורסם ברשומות".
ג'ודי וסרמן
לאיזה עניין את צריכה את זה?
ליאורה עופרי
לדרגנוע.
ג'ודי וסרמן
אבל הפנית לתקן מפורש. מה זה "תקן בין-לאומי"? יש הרבה תקנים בין-לאומיים. את רוצה להגיד: "תקן אירופאי", או שהמפקח יאמר תקן ממדינה X, Y, Z.
ליאורה עופרי
אפשר לוותר על ההגדרה הזאת?
ג'ודי וסרמן
יכול להיות שלא צריך הגדרה אבל בכל מקרה אי אפשר להפנות לכל תקן בין-לאומי. הם בטח גם סותרים זה את זה.
היו"ר שאול יהלום
"תקן בין-לאומי שאישר המפקח".
שמחה לוסטיג
מה שאת אומרת אני חושב שיש בו משהו מכיוון שאנחנו לא יכולים להשאיר את זה כך. על-פי מה שקראת צריך לשאול את המפקח הראשי. מחר יבוא מישהו ויגיד: ואם הוא לא רוצה לאשר? יש כאן איזו בעיה.
היו"ר שאול יהלום
היא אומרת: אנחנו לא צריכים להגדיר תקן ישראלי אלא את התקן הישראלי כאחת האלטרנטיבות. לכן יש להגדיר "תקן" באופן הבא: או מה שכתוב למעלה, שאימץ המפקח, או תקן ישראלי. למה? כי אם בעוד חודש יבוא המכון ויאשר תקן ישראלי ואז לא יהיה צורך לשנות את החוק אלא זה כבר יכלל בחוק.
ליאורה עופרי
אז או תקן אירופאי או תקן אחר, וכאן תהיה הגדרה מה זה "תקן", ואז ההצעה שלי שונה.
היו"ר שאול יהלום
רבותי, אני מודה לכם. הספקנו ¾ עמוד, זה יפה. אישרנו את תיקון סעיף 1. היועצים המשפטיים ינסחו את הסעיף מחדש כדי שיכלול רק דרגנוע; ישנו את הגדרת "תקן"; ישנו "מה שאישר מפקח ראשי" – הוא לא צריך להיות מפורסם ברשומות אלא יפורסם רק שהוא אישר תקן כזה ואיפה אפשר למצוא אותו בהוראות הפנימיות שלו.

לקראת הישיבה הבאה אני מבקש מהיועצת המשפטית להוריד בהמשך הנוסח הממשלתי של הצעת החוק כל דבר שלא שייך לדרגנוע ולהכתיב אלטרנטיבות באות מודגשת, למשל על-פי ההצעות של מר הולצמן או כל אדם אחר שיש לו רעיונות ואז נחליט בין האלטרנטיבות ונתקדם בהליך החקיקה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:05

קוד המקור של הנתונים