ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 20/07/2004

הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
א' - הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
20.7.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 267
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ב' באב התשס"ד (20 ביולי 2004), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
אליעזר כהן
יצחק לוי
מוזמנים
עו"ד ענת אסיף - משרד המשפטים
עו"ד רחל גוטליב - המשרד לביטחון פנים, סגנית היועמ"ש
נצ"מ אלינוער מזוז - משטרת ישראל, משנה ליועמ"ש
סנ"צ אסף שחור - משטרת ישראל, מנ"ט
סנ"צ נורית זיו - משטרת ישראל, רמ"ד נפגעי עבירה
סנ"צ דוד פלק - משטרת ישראל, רמ"ד חקר ביצועים
רפ"ק רקפת גלעד - משטרת ישראל, היחידה לאלימות במשפחה
פקד אילן גורן - משטרת ישראל, מפקח מאגף תקציבים
פקד דנית עזריה - משטרת ישראל, אגף התנועה, קצינה במדור תביעות
סגן גונדר גדעון ברטפלד - שב"ס, משנה ליועמ"ש
עו"ד טליה אגמון - משרד הבריאות, לשכה משפטית
דיויד וינר - סגן הסניגור הציבורי
הילה קרנר-סולימן - מנכ"ל איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית
אורה ברז - הקואליציה לקידום זכויות קורבנות עבירה
חניתה כנען - הקואליציה לקידום זכויות קורבנות עבירה
לרה צינמן - הקואליציה לקידום זכויות קורבנות עבירה
רוני קדם - הקואליציה לקידום זכויות קורבנות עבירה
עו"ד דפנה בוסתן - נעמ"ת, יועמ"ש
עו"ד גלי עציון - נעמ"ת
עו"ד נועה ברוצקי-לוי - המועצה לשלום הילד
עו"ד ורד וינדמן - המעוצה לשלום הילד
עוזרת ליועצת משפטית
עו"ד תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון


הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004
היו"ר מיכאל איתן
בוקר טוב לכולם. אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט, בנושא: הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004. אני מניח שרבים מכם יישארו כאן גם לישיבה שתבוא בהמשך לישיבה הזאת. הייתי מאוד רוצה, עד כמה שאני יכול להטביע את חותמי האישי על פעילות הוועדה הזאת, שבתקופת כהונתי כיושב-ראש הוועדה הנושא של טיפול בנפגעי עבירה יעלה מדרגה.

אתמול שמענו כולנו על מקרה פשע. אני חושב שמוקדם להתבטא בנושא, ואני מצטער שגורמים שממונים על חקיקה, חקירה, הוצאת דין וקביעת מסקנות, רק לאחר שכל הנתונים בידיהם מזדרזים לקבוע כל מיני עובדות ולהסיק מהן מסקנות, ואפילו להאשים ציבורים שונים.

בכל מקרה, הנושא של נפגעי עבירה הוא נושא שצריך לטפל בו, כי על-פי הבנתי יש איזו תחושה בקרב כל הגורמים, גם בממשלה, גם בציבור, שצריך לעשות משהו, שזה מצב לא הוגן שאנשים שנפגעים מהעבירה ייפגעו פעם נוספת או יופקרו לגורלם ויצטרכו לשלם לבד את כל מחיר הפגיעה, במיוחד שלעתים קרובות הם לא היו צד או תרמו איזו תרומה מבחינת ההתנהגות שלהם לכך שהם הפכו להיות קורבנות של עבירה.

היום אנחנו נמצאים במצב שיש קצת חקיקה. הביצוע מתעכב. יש מגבלות תקציביות, יש סדרי עדיפויות, וכפי שהספקתי להבחין, יש מדינות שיותר מתקדמות מאתנו ומודעות יותר לנושא הזה ומייצרות יותר כלים על מנת לטפל בנפגעי עבירה. זה בעצם פתיח לישיבה שתבוא אחר כך.

הצעת החוק הממשלתית, אני מבין שהיא באה על מנת לסייע בקידום החקיקה שכבר נעשתה עד עכשיו על-ידי פריסתה והבחנה בין היקפים שונים של טיפול בבעיה.

אני מציע שנציגי הממשלה יציגו את המטרה של החקיקה הזאת, ואחר כך נראה במה אנחנו יכולים לסייע לממשלה.
ענת אסיף
בקור טוב. אני אסקור בקצרה את המטרות ואת התיקונים שמוצעים, ואז אני מציעה שנעבור לסעיפים, וניכנס לדיון היותר מעמיק.

כולכם מכירים את החוק שנחקק בשנת 2001. מהיום שהוא נחקק החלה עבודת היערכות והערכות תקציביות יותר מדויקות לגבי ההיתכנות של היישום שלו. כל מיני מחשבות שהיו בשלב הכנסת החוק, ומיד לאחר חקיקתו, לגבי דרכי היישום השתנו בגלל אילוצים תקציבים, או שנחתנו קצת יותר על קרקע המעשה. זה מה שהביא אותנו להציע ארבעה או חמישה תיקונים לחוק, שמצמצמים במידה מסוימת את היקפו, ובמידה משמעותית מגבירים את היכולת של המשטרה, הפרקליטות ויתר הרשויות, שנדרשות ליישם את החוק הזה, לעמוד ביישום שלו, תוך מיקוד המשאבים הכל כך יקרים בקבוצות של נפגעי עבירות שהכי זקוקים לכך, עבירות המין והאלימות החמורות, שבוודאי לא רצינו לגרוע מהזכויות שניתנות להם. במידה מסוימת, בשל סדרי עדיפויות, זה בא על חשבון הקבוצה המאוד מאוד רחבה שמלכתחילה היתה כלולה בחוק, של נפגעי עבירות כשלהן. גם בצמצום הזה, אחר כך נרד לפרטים, בסופו של דבר הצמצומים מעודנים.
היו"ר מיכאל איתן
הצמצומים מצומצמים.
ענת אסיף
אני אמנה את התיקונים שמוצעים בשביל התמונה הכללית לפני שניכנס לפרטים. התיקון הראשון מוציא לחלוטין מתחולת החוק קבוצה גדולה של עבירות ושל נפגעי עבירות, שהגדרנו אותם עבירות תעבורה. אם אני לא טועה, מלכתחילה, כשתכננו את החוק הזה, אני לא בטוחה שחשבנו על קבוצת העבירות הזאת, אני לא בטוחה שהמשטרה תכננה אותה במסגרת הערכת העלויות שלה. יש כאן נציגים ממדור התנועה שיסבירו. אלה עבירות שבהיקפן, ובמיוחד באופיין, לא משתלבות ברציונל ובדברים המאוד מהותיים שנמצאים בחוק הזה. חשוב לציין שלא הוצאנו מגדר החוק את עבירות התעבורה שהן בדרגה חמורה ביותר, שהן קשורות בחיי אדם, כמו גרימת מוות ברשלנות תוך שימוש ברכב, כמו הפקרה לאחר פגיעה, שנקרא "תאונות פגע-וברח", וגם עבירה של שימוש ברכב ללא רשות, שנחשבת מהעבירות החמורות בפקודת התעבורה. שלוש העבירות האלה, מתוך הקבוצה של עבירות התעבורה, כן נשארות במסגרת החוק.

התיקון השני מתקן את סעיף 7 לחוק. סעיף 7 לחוק קובע היום מגבלה גורפת על מסירת כתובות ומספרי טלפון של נפגעי עבירות מכל סוגי העבירות, למסירה מכל הרשויות לכל אדם, בין היתר גם לנאשם ולסניגורו על-ידי התובע. אבל ניסוח הסעיף מאוד גורף, "הרשויות לא ימסרו לאדם" – לכאורה אולי גם לבית-משפט אסור למסור אותם – "ולא יכללו במסמכים כחלק מחומר החקירה" את הפרטים האישיים. פתח המילוט היחיד שנמצא היום בחוק, לצורך העניין, ואסור לשכוח שאנחנו כאן כל הזמן מאזנים בין זכויות הנפגעים לזכויות הנאשמים, זו אפשרות פנייה של הנאשם לבית-משפט, לטעון שהפרטים האלה כן חיוניים לניהול הגנתו.

מה שאנחנו מציעים בתיקון הזה, זה איזה מיקוד של הסעיף הזה. אנחנו אומרים שערוץ המידע החוקי, המוסדר, שקיים לעניין מסירת הפרטים האישיים, זה בשלב שהתובע מוסר את חומר החקירה לנאשם, מיד אחרי שמגישים כתב אישום. החלטנו להתמקד בערוץ הזה, ובנוסף, לצמצם את מסגרת העבירות שעליהן יחול החסיון הזה. היום, החסיון הזה חל על כל העבירות באשר הן, ואנחנו חשבנו שחלק גדול מהעבירות האלה, מראש לא מצדיקות חסיון של פרטים, אם משום שממילא הנאשם הכיר את הנפגע ואם משום שאלה לא עבירות שבאופן מהותי ואינטגרלי יש בהן איזה איום. ולכן מצאנו הסדר, לטעמנו יותר מאוזן ויותר ראוי, גם מבחינת זכויות הנאשם וגם מבחינת הצרכים האמיתיים של המערכת להתמודד עם זה לגבי הסעיף הזה.

התיקון השלישי כולל את סעיפים 3, 4 ו-5 להצעת החוק. אלה סעיפים שעוסקים בתהליך מסירת ההודעות ומתן זכות הבעת עמדה לנפגעים, כשהסעיפים הספציפיים האלה עוסקים בזכויות יתר או בזכויות אקסטרה של קבוצת נפגעי מין ואלימות, כך זה מוגדר היום, מכיוון שסוג זה של הודעות, בהרבה מאוד מקרים, לא יוכל להינתן באמצעות מענה קולי ממוחשב, שאמור לתת את המענה לבית הגדול של ההודעות והנפגעים. את הקבוצה הזאת, שתדרוש מענה אישי, אנחנו מציעים לצמצם במעט, ולהתמקד בעבירות החמורות יותר. בגדול, העבירות שייצאו מגדר הקבוצה הזאת, אלה בעיקר עבירות תקיפה ואיומים, שהן לא עבירות שאנחנו מזלזלים בהן, אבל בהרבה נסיבות אלה לא עבירות חמורות כמו עבירות אינוס ורצח.
היו"ר מיכאל איתן
עוד נתווכח על זה.
ענת אסיף
תיקון נוסף מרחיב את האפשרויות של הרשויות למסור הודעות, לא רק בכתב, אלא גם באמצעות טלפון, גם בשל הקדמה, וגם זה, כמובן, יקל על המערכות להתמודד עם זה. יש הרבה סוגי הודעות לפי החוק הזה, ולא ראינו סיבה שלא למסור אותן בצורה הכי רגישה ומתוכננת ומשוכללת שהמערכת תאפשר לנו, גם באמצעות הטלפון.

התיקון האחרון. אומנם הוועדה, רשמית, רואה אותו בפעם הראשונה, אבל כל הנוכחים כבר מכירים אותו הרבה מאוד זמן, וזה סעיף שוודאי יהיה עליו דיון מעמיק. זה סעיף שאומר, שחלק מהזכויות שעוסקות במסירת המידע, במתן הבעת העמדה, יחולו, מרגע שייכנסו לתוקף, רק על תיקים שייפתחו מאותו רגע ואילך. זה סעיף שהוא בפירוש צורך טכני ארגוני של המערכת, מכיוון שעם כל ההיערכות שנעשתה והעבודה שנעשית הגענו למסקנה, שלא תהיה לנו אפשרות, בחלק משמעותי מהמקרים, לתת את הזכויות גם לגבי תיקים שכבר מתנהלים. מה שקבענו בסעיף הזה, שככלל, הזכויות האלה יינתנו רק מנקודת זמן זו ואילך, אלא אם כן, בצווים הפרטניים של יישום הסעיפים אחד לאחד, השרים ימצאו את הדרך כן להחיל את זה על תיקים קיימים. השארנו כאן פתח. הפתח הזה מתחייב להישאר כפתח רק לשיקול דעת הצווים שהם באישור ועדת החוקה, מכיוון שקשה לנו מראש לדעת אם בדיוק סעיף כזה או אחר בהכרח נוכל לתת על תיקים קיימים. ההנחה היא, שלגבי ההודעות השוטפות של המערכת הממוחשבת, בשלב זה, לא תהיה אפשרות לעשות את זה. אני יודעת שעוד יהיו הרבה ויכוחים על הסעיף הזה.

יש הצעה לתיקון החוקה הפדרלית האמריקנית, והם מציעים להכניס לתוך החוקה כמה סעיפים של זכויות נפגעי עבירות, והסעיף האחרון בתיקון הזה אומר, שהזכויות האלה יינתנו רק להליכים שיתחילו מ-180 יום אחרי שהתיקון ייכנס לתוקף ואילך, כך שלא סתם בא לנו הקושי של התיקים החדשים.
היו"ר מיכאל איתן
בחקיקה האמריקנית יש זכויות היום.
ענת אסיף
בחקיקה הפדרלית יש, ובכל המדינות יש, במידות שונות. בזמנו בדקנו את זה. בכל המדינות יש חוקים, אבל הווריינטים בחוקים, מה הם נותנים ומה הם לא נותנים, זה משתנה. פעם עשיתי את הטבלה שמשווה. יש כאלה שנותנים יותר זכויות, ויש כאלה שפחות זכויות.
תמי סלע
בדרך כלל יותר ממה שיש אצלנו.
ענת אסיף
זה לא נכון. ממה שאני זוכרת, כבר מזמן הכנתי את הטבלה הזאת, אנחנו נמצאים שם, מבחינת מה שנותנים ומה שלא נותנים, במקום טוב באמצע. דרך אגב, למשל, באנגליה אין חקיקה. יש אמנה חברתית של זכויות נפגעי עבירה, אבל עד היום הם לא עיגנו את זה בחוק. בקנדה, עד כמה שאני יודעת, עיקר הזכות שניתנת היא לגבי מה שיש אצלנו, הצהרת הנפגע בשלב הטיעון לעונש. לא התרשמתי שהחוק, כפי שנוצר, או כפי שמתוקן, הוא סוטה לרעה לעומת המדינות האחרות.
תמי סלע
כשכל הזכויות שכתובות בו יינתנו, נהיה במצב יותר טוב.
ענת אסיף
באופן כן ואמיתי אנחנו אומרים שזה נכון, שלא דמיינו עד הסוף שיהיו כאלה קשיים ביישום שלו, ואנחנו מעדיפים קצת לצמצם אותו ולהשקיע בעבירות היותר קשות.
היו"ר מיכאל איתן
הצעת החוק היתה ממשלתית?
ענת אסיף
זה התחיל מהצעה פרטית של יעל דיין, שהסכימה לחכות לוועדה בין-משרדית שקמה בנושא הזה, ואחר כך הביאו הצעה ממשלתית והצעה פרטית, והן אוחדו וחוקקו בחוק אחד.
יצחק לוי
היה נכון להעיר מה הקושי בכל סעיף.
היו"ר מיכאל איתן
נקרא סעיף-סעיף, ונעבור על כל מילה.

מי כאן עומד בראש מחנה המתנגדים לחוק הזה?
לרה צינמן
אני מייצגת את הקואליציה לקידום זכויות קורבנות עבירה וארגון משפחות נרצחים ונרצחות. מתוך כל הסעיפים שענת אסיף עברה עליהם, מבחינתנו, הבעייתי ביותר הוא סעיף 7, התיקון שמתקן את סעיף 29, שמדבר על זה שכל התיקים הישנים לא ייכללו בחלק מהסעיפים.
היו"ר מיכאל איתן
עוד נגיע לזה, ואז אולי נמצא פתרון. האם זאת הבעיה המרכזית שלכם?
לרה צינמן
כן, זו הבעיה המרכזית.
תמי סלע
צריך לעבור סעיף-סעיף, ואז להעיר ולשאול שאלות. באופן כללי אני מסכימה שכאשר קוראים את ההצעה רואים שנעשה פה מאמץ, כמו שנאמר קודם, שהצמצומים יהיו מצומצמים. יש דברים שאפשר לדקדק בהם. אבל זה כבר בדיון בסעיפים עצמם.
היו"ר מיכאל איתן
את אומרת שאפשר עוד לצמצם את הצמצומים המצומצמים.
רחל גוטליב
אולי נבקש מאסף שחור להציג בקווים מאוד כלליים את המודל המתוכנן של המענה הממוחשב, כדי שאחר כך נוכל להתייחס לזה בסעיפים.
אסף שחור
המודל מדבר על שני חלקים למערכת. חלק ראשון מדבר על מערכת רישום נפגעי עבירה- - -
היו"ר מיכאל איתן
באיזה מצב אנחנו נמצאים עם המודל הזה?
אסף שחור
אנחנו כבר מאפיינים אותו, וחלקו אפילו בשלב פיתוח. מאז הישיבה האחרונה התקדמנו יפה.

החלק הראשון שמתקדם, שכבר נמצא בשלב פיתוח, זה חלק של רשימת נפגעי עבירה. זאת אומרת, היה אירוע, נפגע עבירה או אפוטרופסו או קרוב משפחתו, שיכול להיות נציג נפגע העבירה, בא לחוקר, החוקר מתשאל אותו, הוא יודע את הזכויות שלו, והחוקר נותן לו את הפרטים: את שמו, שם משפחתו, תעודת הזהות שלו, כתובת שלו, מספרי טלפון שלו, אי-מייל שלו, אם יש. הכול נכנס לתוך מערכת, והמערכת מספקת לו מספר טלפון, שם משתמש וסיסמה, שבאמצעות אותו מספר טלפון הוא מתקשר למערכת מענה קולי, והמערכת מענה קולי יודעת לזהות את מה שהוא מקיש. הוא מקיש את קוד המשתמש שלו, את הסיסמה. המערכת מזהה אותו, ואז היא יכולה לתת לו את כל אבני הדרך שהוא זכאי לקבל. המערכת גם יודעת לגרוע. בשלב מסוים התובע או מישהו החליט שהוא כבר לא נפגע עבירה, שהתיק נסגר, שנגמר ההליך, הוא נגרע מהמערכת, והמערכת גם מודיעה לו על כך שהוא לא זכאי לקבל עוד את הפרטים. המערכת, כמו שאמרתי, תתעדכן פעם ביום עם כל הפרטים.
היו"ר מיכאל איתן
כמה פעמים היא תענה?
אסף שחור
היא תענה בכל פעם שיפנו אליה.
היו"ר מיכאל איתן
זה בעייתי, אתם צריכים לשים לב.
אסף שחור
זה כאשר נפגע העבירה יוזם שיחה למערכת, ואז היא תענה לו בכל רגע שהוא יתקשר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא טוב. אדם לא מצלצל שש פעמים ביום, אלא אם כן מישהו הוציא את הסיסמה, ואנשים מצלצלים ומחפשים פתאום בצורה המונית. צריכה להיות התרעה על הגבלה, שתהיה אבטחת מידע.

לפני זה קיימת בעיה יותר קשה. איך מגדירים מי זה נפגע עבירה? איך קבעו שיש נפגע עבירה? מי מחליט על זה?
יצחק לוי
מה זה קשור למערכת?
היו"ר מיכאל איתן
אני בא ואומר שהרב יצחק לוי ביצע נגדי עבירה. מיד רושמים, התובע המשטרתי קובע. אני לוקח את הסיסמה שהם נותנים לי, ומחלק אותה בכל הארץ.
רחל גוטליב
זה רק שלך, על התיק המסוים.
יצחק לוי
לו היית ניגש לתחנת המשטרה. הוא מכניס שם רק לאחר שהוא קיבל אישור מהגורמים המוסמכים.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאני שואל: מי זה הגורם המוסמך?
יצחק לוי
השאלה מיהו הגורם המוסמך, זו שאלה. זה לא קשור למערכת, כי זו גם יכולה להיות פקידה.
היו"ר מיכאל איתן
זו לא יכולה להיות פקידה. ברגע שאתה מייצר מעמד משפטי של מישהו שמקבל זכויות, צריכה להיות איזו סמכות שתקבע את העובדות. נכון שזה עניין טכני, אבל מי נותן את ההוראה ובאיזה שלב, זאת השאלה שלי.
ענת אסיף
מגיע נפגע למשטרה, הוא מגיש תלונה, חוקר מוסמך במשטרה גובה ממנו הודאה. אם על הרגע הראשון הוא מתרשם שזה סתם שרלטן, אני מניחה שממילא לא יקרה עם זה כלום, וגם אם במקרה נתנו לו את הסיסמה, ואחרי יום הוא יתקשר, או כל העולם, שהוא נתן לו את מספר הטלפון, יהיה כתוב: סגרו את התיק, כי לא היה בזה כלום. זה המקסימום שיכול לקרות.
היו"ר מיכאל איתן
אתם מקילים בזה ראש. אפילו מה שאמרת עכשיו זה, להתחיל לתת קורס לכל החוקרים ולהסביר להם.
ענת אסיף
איך היום הם מחליטים? והיום, כל אחד נכנס למשטרה ומגיש תלונה.
היו"ר מיכאל איתן
היום המשטרה לא מוסרת את המידע לכל אחד.
תמי סלע
יש פרטים שהם כן יכולים למסור.
היו"ר מיכאל איתן
כל אחד בא למשטרה ושואל?

אתה תדבר, אני מוכן לנדב את הרעיונות שלי, תזמין אותי לפגישה ואני מוכן לעזור בעניין הזה. זה בא לי מהמעורבות החזקה שלי בכל נושא המידע.
אסף שחור
המידע שנמסר הוא מידע אינדיקטיבי, זה לא מידע מלא.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר שצריך להקפיד בתחנה הראשונה, בהכנסת הרשומה.
אסף שחור
זה שילוב של כמה דברים: נפגע העבירה, ומי העבריין, וגם על איזה תיק. יש כאן שלושת הפרטים. כדי לזהות חד חד-ערכית על מה מדובר, זה שילוב של שלושה מרכיבים, זה נפגע העבירה, החשוד, ועל איזה תיק. יכול להיות שבאותו תיק, עם אותו נפגע עבירה, יש חשוד אחר. אם היה אונס קבוצתי, על אותו תיק ועל אותו חשוד עבירה, כמה חשודים. מבחינתי, נפגע עבירה לתיק מסוים, לחשוד מסוים, זוהי ישות. אני עובד מולה, והפרטים יהיו מול שלושת הפרטים. לנפגע עבירה יש כמה ישויות כאלה, הוא יקבל לכל אחד username וסיסמה, והוא יודע לקבל את הפרטים על כל אחד לגבי אירוע ספציפי.

אמרנו שנפגע עבירה יכול ליזום שיחה למערכת ולקבל את הפרטים על סמך ה-username והסיסמה שיש לו לתיק וחשוד מסוים.

מצד שני, המערכת, במקרים מסוימים, גם יוזמת שיחות. יש כמה מקרים שהחוק מחייב את המשטרה להודיע לנפגעי העבירה, ואותה מערכת המענה הקולי גם יוזמת שיחה לנפגע העבירה ומודיעה לו.
היו"ר מיכאל איתן
אתה רץ קדימה, ואנחנו רוצים סדר כרונולוגי. נפתחה רשומה בשלב החקירה. איך בסיס הנתונים הזה מתנהל? מי יכול למחוק? מי יכול להכניס בו שינויים?
אסף שחור
קודם כול יש את מערכת נפגעי העבירה, והיא תמיד מזינה את מערכת המענה הקולי. היא זאת שמעדכנת מבחינת המחשוב.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל על ה-data base.
אסף שחור
או החוקר, או התובע, הם אלה שמעדכנים את ה-data base של מאגר נפגעי העבירה, ורק הם. תהיה רשימה סגורה של אנשים שרק הם זכאים להיכנס לאותה מערכת.
היו"ר מיכאל איתן
בשלב זה אנחנו במשטרה, עוד לא הגענו לפרקליטות. האם כל חוקר יכול להיכנס לכל רשומה, או שיהיו הגבלות?
אסף שחור
יש חוקר אחראי על התיק. בזמן שפותחים את התיק, יהיה גם המספר האישי של החוקר והשם שלו, ורק הוא יהיה זכאי לעדכן את אותו תיק.
יצחק לוי
באיזה שלב הוא יכול להכניס את הרשומה לנפגע עבירה?
אסף שחור
אני בודק שהתיק קיים, ושהחשוד קיים.
יצחק לוי
ברגע שיש תיק, ויש מספר רשומה, זה לא משנה שעוד לא הסתיים שלב החקירה?
אסף שחור
ברגע שיש תיק, זה כבר שלב מתקדם, והחשוד מוצמד לתיק. יכול להיות תיק בלי אנשים, ואז הוא לא רלוונטי מבחינתי.
יצחק לוי
לא מחכים שיהיה שלב חקירה מסוים, שכבר נהיה בטוחים?
נורית זיו
השלב הראשון הוא שלב החקירה, שבו יש אנשי מקצוע שחוקרים ואומרים: זה מסתמן כנפגע עבירה מבחינת התיק. בשלב השני, שתמיד אנחנו בוחנים שוב אם נפגע העבירה הוא נפגע העבירה או שיש נפגעים נוספים, בוחנים את הראיות בצורה טובה יותר, ולפעמים חשודים גם הופכים להיות נפגעי עבירות. זה השלב שבו התיק עובר לתביעה. התביעה מתחלקת לשניים.
יצחק לוי
באיזה שלב הרשומה נכנסת?
נורית זיו
הרשומה נכנסת בפעם הראשונה על-ידי החוקר. החוקר שמגיע אליו נפגע עבירה ומתלונן.
היו"ר מיכאל איתן
באיזה שלב בפעם הראשונה אתם צריכים להשתמש במאגר כדי לתת ממנו מידע לנפגע עבירה על-פי חוק?
רחל גוטליב
העברת חומר חקירה לתובע.
תמי סלע
יש גם החלטה שלא לחקור.
נורית זיו
ההחלטות הפרלימינריות על החלטה שלא לחקור למשל, זאת ההודעה הראשונה שניתן לו, או לחילופין העברה לתובע.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה של חבר הכנסת יצחק לוי ושלי: לצרכים פנימיים יש רשומות, אבל המאגר הזה, לתת לגיטימציה שכבר זה נכנס לשם, מדוע לא להמתין עד לשלב שבו אנחנו יודעים שסגרנו את התיק, ומודיעים לבן-אדם שאין תלונה או לחילופין שהעברנו את זה לתביעה.
תמי סלע
יש גם זכות לקבל את שם החוקר שממונה על החקירה, זו גם זכות של הנפגע, וזה כבר בשלב יותר מוקדם.
ענת אסיף
חלק מהרעיון של החוק הזה, שמרגע שבפעם הראשונה הנפגע נפגש עם המערכת הוא יודע שיש לו איזה קשר אתה, שהוא יכול להרים טלפון ולבדוק מה קורה עם התיק שלו, גם אם מה שהמערכת תענה לו שכרגע לא קרה כלום. זה בסעיף 8(ב).
היו"ר מיכאל איתן
קיבלתי את העיקרון הזה, וזה גם נראה לי עיקרון הוגן. היום, כאשר אתה מצלצל לדואר, ושלחת חבילה, אתה יכול, דרך האינטרנט, לברר באיזה מקום נמצאת החבילה שלך בכל שלב. בן אדם אומר שהוא הגיש תלונה, והוא רוצה לדעת איפה התלונה שלו נמצאת, בכל שלב משלבי הבירור.

על ההחלטה הזאת משלמים מחיר. אם היו ממתינים, המאגר היה הרבה יותר מדויק, והיו בו פחות שינויים. מה שיעשו עכשיו, שיהיה המון בלגן עם נפגעים שהם לא נפגעים ועם פוגעים שהם לא פוגעים.
נורית זיו
האינפורמציה היחידה בשלב זה היא סגירה או העברה לתובע. יש גם הנושא של שחרור בתנאים שבאים להגן על נפגע עבירה, ואת זה לא נאפשר באמצעות המענה הקולי. זה יהיה שירות טלפוני אישי.
היו"ר מיכאל איתן
זה יהיה במאגר בכל מקרה, ופשוט לא יעבור למענה הקולי. ההחלטה אם אחר כך להשתמש בזה, היא החלטה שאפשר לקבל בהמשך. זה יהיה בבסיס הנתונים.
יצחק לוי
מה שחשוב, אלה נתונים יש במענה.
נורית זיו
המענה, עד השלב של התובע, ייתן רק מידע אם נסגר התיק או עובר לתובע, וזהו.
תמי סלע
השחרור עצמו, גם אם לא פירוט של התנאים, העובדה שהוא שוחרר בערובה, זה דבר- - -
נורית זיו
במידה וזה בא להגן על מישהו, ההוראה שלנו, שזו תהיה הודעה טלפונית.
תמי סלע
עוד נדון בזה. יש פרטים מסוימים שעוד לפני סגירת התיק הם רלוונטיים. אינטואיטיבית, נראה לי ש"בלק" של התיקים לא משתנה כל הזמן. יש היקף שמשתנה.
אלינוער מזוז
יכולים להיות שינויים בכל השלבים, אפילו בפסק-הדין זה יכול להשתנות.
נורית זיו
חקירה מתפתחת, נוספים חשודים, נוספים נפגעים. בוודאי. אבל זה לא אומר שהנפגע הזה נגרע דווקא.
היו"ר מיכאל איתן
אם אנחנו נתעמק במערכת, אנחנו עלולים לטבוע.
אסף שחור
דיברנו על הקטע של רשימת נפגעי עבירות, ודיברנו על המערכת השנייה, שזה המענה הקולי. בנפגעי העבירות יש את רשימת נפגעי העבירות, חשודים ומספר התיק, ובמענה הקולי אני מעדכן, פעם ביום, עם כל הסטטוסים של כל רשימת החשודים שלקחתי מרשימת נפגעי העבירות, ואני מעדכן את ה- data baseשל מערכת המענה הקולי, את כל הסטטוס של כל אותם חשודים. ברגע שיש לי הנתונים, המערכת יודעת לקבל שיחות, היא גם יודעת ליזום שיחות.
היו"ר מיכאל איתן
כרגע לא מעניין אותי המענה הקולי, יותר מעניין אותי מאגר הנתונים עצמו, כי אחר כך, זה עניין טכני מה מחליטים לעשות.

איך ה- data baseמשתתף עם הפרקליטות ועם שירות בתי הסוהר? זה הדבר הכי חשוב בכל המערכת הזאת.
אסף שחור
כל הנתונים שמגיעים למאגר נפגעי עבירות נלקחים ממאגרים ממוחשבים במשטרה, בשירות בתי הסוהר ובפרקליטות המדינה. כל אבן דרך נלקחת מאותו מאגר נתונים של אותו גוף רלוונטי. החוק מפנה לכל אבן דרך, בדיוק מי הגוף שזכאי לקבל. מה שסיכמנו עם אותם גופים, שאלה שירות בתי הסוהר והפרקליטות, שהם יקבלו מאתנו רשימת נפגעי עבירה והם יעבירו לנו, אם כי עדיין לא סיכמנו על התכיפות, פעם ביום או פעם בשבוע, והקטע הזה צריך להיסגר, שנקבל את הפרטים לגבי אותם נפגעי עבירה, זה יעבור על קו תקשורת שיחבר בין משטרת ישראל לבין אותם גופים. אנחנו ניקח את הקובץ הזה ונכניס אותו לתוך אותו data base של המענה הקולי.
היו"ר מיכאל איתן
אחת הבעיות הקשות, שעליתי עליהן בישיבה הקודמת, היתה, שלא היה גורם שקיבל מינוי לטפל בכל המערך הזה.
אסף שחור
המערכת הממוחשבת היא באחריות משטרת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
הפרקליטות, בשלב מסוים, מקבלת את התיק מהמשטרה, והיא מחליטה לסגור את התיק. זה צריך להיות חלק אינטגרלי מתוך המאגר. אחר כך בא שירות בתי הסוהר. השאלה שלי, מי הפרויקטור שעומד בראש המערכת ואחראי עליה?
נורית זיו
אסף שחור במשטרת ישראל.
אסף שחור
אני אחראי על המערכת.
היו"ר מיכאל איתן
מי האחראי הממונה מבחינת המשרד לביטחון פנים?
ענת אסיף
יש צוות יישום במשרד לביטחון פנים, שכולל משטרה ושב"ס.
היו"ר מיכאל איתן
מי ראש צוות היישום?
אסף שחור
רחל גוטליב.
רחל גוטליב
אני לא צוות יישום.
אסף שחור
היישום, זה אני.
היו"ר מיכאל איתן
אני שואל: מי ראש הצוות שאחראי ליישום החקיקה הזאת וכל הפרוייקט הזה?
ענת אסיף
יש שני צוותים, אין צוות אחד.
היו"ר מיכאל איתן
מי הם שני ראשי הצוותים?
ענת אסיף
במשרד המשפטים יש צוות יישום ברשות הסמנכ"ל.
היו"ר מיכאל איתן
מי זה הסמנכ"ל?
ענת אסיף
משה שילה, שהיה עד לא מזמן פרקליט, ולכן דווקא בנושא הזה הוא מאוד בעניינים ומודע.
גם אני חברה בצוות היישום הזה. ובמשטרה יש צוות יישום.
היו"ר מיכאל איתן
מי עומד בראשו?
אסף שחור
אני עומד.
ענת אסיף
הצוות שלנו כל הזמן גם עובד עם המשרד לביטחון פנים ועם השב"ס.
אסף שחור
אחת לתקופה יש ישיבת צוות אצל רחל גוטליב ועם הייעוץ המשפטי של המשטרה, עם אלינוער מזוז.
היו"ר מיכאל איתן
ממי קיבלת מינוי לעסוק בזה? אני פונה לשר ושואל אותו, מי אחראי מבחינתו לפרוייקט הזה, לתיאומים? מי ראש הפרוייקט? מי הסמכות המינהלית במשרד?
רחל גוטליב
מתקיימים דיונים ודיוני מעקב שוטפים אצל המנכ"ל. לא הוצא כתב מינוי פורמלי.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש, ביקשתי בישיבה הקודמת שהנהלת המשרד תתכנס ותקיים דיון פורמלי, ותחליט על מי מוטלת האחריות לקדם את הפרוייקט הזה.
אסף שחור
בפועל זה מבוצע, אבל נוציא משהו פורמלי.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה שתהיה כתובת.
תמי סלע
רשימת נפגעי העבירות עוברת מהמשטרה לפרקליטות ולשב"ס. אמרנו, שגם הם יכולים להחליט שזה לא הנפגע. איך הם משנים את המאגר שנמצא אצל המשטרה?
אסף שחור
הם לא משנים, משנים רק במשטרה. הם מודיעים לחוקר, הם יודעים מי החוקר, ואותו חוקר משנה.
תמי סלע
אני מבינה שאין להם גישה עצמאית למאגר.
אסף שחור
יש אדם אחד שאחראי לתיק הזה, והוא זה שמעדכן.
היו"ר מיכאל איתן
נגיד שהאסיר נידון לעשר שנות מאסר, והוא כעת יוצא לחופשה, מי יהיה אחראי על זה?
רחל גוטליב
השאלה הזאת לא לובנה עד הסוף. השאלה, אם ברגע שזה יצא מהחקירות, עבר לתביעה, האם זה עדיין צריך לחזור לחוקר? אני לא בטוחה.
נורית זיו
יכול להיות שהמערכת תהיה בעייתית. אם המערכת תוכל לקבל את זה שתובע פרקליט יתקן, מבחינתי, הוא הסמכות.
היו"ר מיכאל איתן
המערכת צריכה לאפשר לאדם אחד משלושה גופים, המשטרה הפרקליטות והשב"ס.
אלינוער מזוז
השב"ס לא יכול לשנות סטטוס של נפגע עבירה.
תמי סלע
אולי דברים אחרים.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסתכל כעת על ההגדרה, אני מדבר על כל המערכת. הנגישות והיכולת להיכנס לבסיסי הנתונים, שבסופו של דבר הם יהיו בסיסי הנתונים שכוללים גם את זמן היציאה של האסיר לחופשה, מלכתחילה צריך לחשוב שיש כאן מערכת אחת, שמשותפים לה שלושת הגורמים.

אנחנו ניגשים לחוק.

(קורא סעיף 1(1) להצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004; הצעות חוק – הממשלה 100)
היו"ר מיכאל איתן
קיבלנו הסבר, אני חושב שזה הגיוני, אבל אני לא רואה פה את ההחרגה.
ענת אסיף
שלוש שורות למטה כתוב מהי עבירת תעבורה.
היו"ר מיכאל איתן
האם מישהו מתנגד לסעיף הזה? אין מתנגדים.

(קורא סעיף 1(2) להצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004; הצעות חוק – הממשלה 100)

אני מציע שאת ההגדרה של עבירת מין או אלימות חמורה נשאיר, כי יהיה על זה ויכוח.
תמי סלע
נצטרך לראות מה המשמעות של זה, על איזה זכויות זה משפיע.
ענת אסיף
המבנה של החקיקה מורכב. יש הצעה לתוספת ראשונה א', עם שתי רשימות של עבירות, שהראשונה שבהן תהיה רלוונטית לסעיף 7, שתכף נגיע אליו, ושתיהן ביחד מהוות את רשימת העבירות לצורך סעיף 8(ג)(2).
היו"ר מיכאל איתן
נשאיר את זה בשלב זה, נתקדם הלאה, ונחזור אל זה.

(קורא סעיף 2(ב)(1) להצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004; הצעות חוק – הממשלה 100)
היו"ר מיכאל איתן
כתוב "תובע לא ימסור לנאשם ולסניגורו". למה צריך לכתוב "ולסניגורו"? "לנאשם" זה כולל "סניגורו".
תמי סלע
הרבה פעמים כותבים גם וגם.
ענת אסיף
אנחנו צמודים לזכות העיון בסעיף 74 לחסד"פ.
תמי סלע
ההבדל פה, וצריך לשים אליו לב, שהאיסור של סעיף 7 היום חל על הרשויות, אם כי לא מפורט מה זה הרשויות. שם האיסור חל על אדם, על כל אדם, ופה כתוב "לנאשם ולסניגורו". כמו שענת אסיף הסבירה קודם, זה המהלך הרגיל של הדברים, שהתובע מוסר לנאשם ולסניגור. אני מסכימה שפה זה גורף מדי.
ענת אסיף
ערוץ מסירת המידע המוסדר בין הרשויות לבין המרשם, שזה הערוץ שמטריד את הנפגעים, זה הערוץ הזה.
היו"ר מיכאל איתן
השאלה המרכזית מבחינתנו, האם לצמצם את ההגנה של נפגע העבירה בדבר איסור מסירת הפרטים שלו. זה לא עניין פשוט, זה עניין מאוד עקרוני. בביטוי הקודם, הפרטים של נפגע העבירה היו מוגנים אפילו בפני גורמים אחרים בממשל. היום אנחנו רוצים לפתוח את פרסום פרטי נפגע העבירה לקבוצות עצומות של אנשים. כתוב "הרשויות לא ימסרו לאדם", והיום כתוב "התובע לא ימסור לנאשם ולסניגורו". זה הבדל של יום ולילה.
ענת אסיף
נעשה לרגע את השחזור. קודם כול, סעיף 7 היום בחוק עדיין לא בתוקף, כך שזה לא שיש היום מצב של חסיון פרטים ואנחנו פותחים את הפרטים. חוץ מזה, החסיון שמוצע כאן הוא לא משהו שבא במקום דברים שקיימים היום. גם היום יש מגבלות לפי הדין, שלא יימסרו לפי חוקים אחרים, אבל זרימת המידע שקיימת בין הרשויות, איך זה מגיע לתקשורת? הסעיף הזה נולד מכל מיני מקרים קשים, ואפשר להביא לכם דוגמאות של תקשורת ליד הבית של הנפגע והטרדות טלפוניות הביתה וכן הלאה. מזה נולד הסעיף. כשניסחנו את הסעיף הזה לא ירדנו לרזולוציה של מה תהיה המשמעות המעשית שלו. והמלים "הרשויות לא ימסרו לאדם", אחר כך כתוב "ולא יכללו חלק מחומר החקירה". המלים "הרשויות לא ימסרו לאדם", גם אנחנו לא התכוונו לכך, וגם הנפגעים לא התכוונו. גם בית משפט לא יכול לקבל?
תמי סלע
מה עם הרשות החוקרת? מה עם המשטרה?
ענת אסיף
הרשות החוקרת, לשאלתה של תמי סלע, לא מוסרת פרטים אישיים של נפגע לסניגור. אם זו הדלפה לא חוקית, יש אמצעים אחרים להתמודד אתה.
יצחק לוי
הניסוח פה מטעה. צריך לכתוב: תובע לא ימסור לאדם. על אף הוראות פסקה (א) הוא ימסור לנאשם ולסניגורו כך וכך.
היו"ר מיכאל איתן
זה היה גם קודם. הבעיה שלהם היא לא ניסוחית, היא מהותית.
יצחק לוי
הבעיה לא מהותית. הם לא רוצים שתראה לכולם. הם רוצים לפתוח פרטים מסוימים לנאשם ולסניגורו.
היו"ר מיכאל איתן
אתה לא מבין נכון. אין ויכוח על כך שהסניגור והנאשם רשאים לקבל את הפרטים במידה והם דורשים, וזה זקוק להגנה על זכויות הנאשם.
יצחק לוי
ממי הם מבקשים את הפרטים?
היו"ר מיכאל איתן
מהתביעה. זאת לא הבעיה שלנו. הבעיה שלנו כרגע, שברגע שכתוב "הרשויות לא ימסרו לאדם", זה גורף מאוד מבחינתם, מגן מאוד על נפגע העבירה. למשל, לא כתוב בסעיף הזה, אם כי כתוב במקומות אחרים בחוק, שאסור למסור לעיתונאי.
יצחק לוי
אני מבקש את סליחתך, אני חושב שהבנתי נכון. בחוק הקיים היום, המסירה לחשוד, לנאשם או לסניגור תלויה בהחלטת בית-המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו משאירים את זה, לא זאת הבעיה.
יצחק לוי
קודם כול, זה תלוי בהחלטת בית-המשפט, זה לא אוטומטי. המטרה כרגע היא לא לפתוח את זה לאנשים נוספים, אלא רק לאותם אנשים.
היו"ר מיכאל איתן
הם כן פותחים לאנשים נוספים. זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר. כאן מתחיל הסעיף: "הרשויות לא ימסרו לאדם". זה כתוב בחוק הקיים היום.
יצחק לוי
אני מציע לאשר את הניסוח הזה.
היו"ר מיכאל איתן
הם אומרים: "לא ימסרו לאדם" זה גורף מדי. אולי צריך למסור לרופא, אז אסור להם למסור לרופא.
ענת אסיף
אנחנו פה עם מלוא הניסיון לעשות את הדברים יותר טובים. אם אתם שואלים, מה המשמעות של המלים בסעיף "הרשויות לא ימסרו לאדם", כאשר בפועל, לא בשלב החקירה, חוקר לא אמור למסור את הפרטים האישיים של הנפגע לאף אחד, ותובע – אסור לו.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה מפריע לכם שזה יהיה כתוב כאן?
ענת אסיף
אנחנו דורכים על דברים שאסורים ממילא, וכאילו אנחנו אומרים שעד עכשיו היה מותר.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה? לפני דקה כל כך הקפדת שיהיה כתוב "לנאשם ולסניגורו", למרות שאת יודעת שלנאשם זה אותו דבר כמו לסניגורו.
ענת אסיף
לכתוב איסור גורף, עשוי לתפוס בתוכו גם דברים לא הגיוניים, כמו מסירה לבית-משפט. המילה "רשויות" היא מילה מאוד רחבה.
היו"ר מיכאל איתן
אומרים "אלא באישור בית-המשפט".
ענת אסיף
למשל, משרד הרווחה, כשיפנו אליו נפגע, והוא רוצה באישורה- - -
היו"ר מיכאל איתן
בדיוק זה מה שאנחנו לא רוצים שיהיה.
ענת אסיף
החסיון של הפרטים כאן הוא כל כך רחב ולא מוגדר.
הילה קרנר-סולימן
היום דיברתי עם נותנת עדות בהליך פלילי בירושלים, שהתקוממה שמשרד הרווחה יצר קשר עם נפגעת, דרך מידע שהוא קיבל מהשב"ס. האב התעלל מינית בבת שלו, הוא יושב בבית הסוהר, והנפגעת, היה לה מאוד קשה שמשרד הרווחה פנה אליה בניסיון לבדוק מה שלומה, כי האב רוצה לדעת.
היו"ר מיכאל איתן
למה שמשרד הרווחה לא יפנה למשטרה, והמשטרה תפנה לנפגע העבירה?
יצחק לוי
מה אתם עושים עכשיו בחוק? אתם פותחים את זה לכולם?
תמי סלע
השאלה, אם הדברים האלה אסורים ממילא. זה חוק שאמור לרכז את הזכויות.
ענת אסיף
זה לא נכון. החוק הזה לא מרכז את הזכויות הפרטיות. לפי החוק היום, הרי נאשם, ברגע שמגישים כתב אישום, זכאי, בצדק רב, לקבל את כל חומר החקירה, במסגרת זאת עד היום, וכולל היום, חומר החקירה שנמסר לנאשם, לפעמים בגלל הרגלי עבודה, נכללים שם פרטים אישיים של הנפגע, שהם לא חיוניים לנאשם, וסתם מגיעים אליו. את הערוץ הזה רצינו למנוע, ולעשות הליכי עבודה מסודרים. הפרטים האלה, כשהם לא נחוצים להגנה של הנאשם, כשהם סתם אינפורמציה שהמשטרה צריכה בשביל ליצור קשר, יימחקו מהתיק. זה מה שהסעיף הזה ביקש לעשות. הוא לא בא להמציא כאן חוק הגנת פרטיות חדש.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
ענת אסיף
יש חוק הגנת הפרטיות, ויש חסיונות של עובדי רפואה ועובדים סוציאליים, ויש כללים על שוטרים שאסור להם להדליף חומר חקירה ואסור לפרסם בטלוויזיה חקירות.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש שהדבר הזה ייבדק. אני מרגיש שהדיון כאן צריך להיות יותר מאוזן. אני רוצה לשמוע גם דעה אחרת.
יצחק לוי
חשוב גם לדעת מה כתוב בחוק הגנת הפרטיות, כי השינוי נראה מאוד דרסטי. זה לא שינוי מצומצם, זה שינוי מהפכני.
ענת אסיף
שינוי מהפכני, בכפוף לכך שהסעיף הזה לא מיושם היום.
תמי סלע
גם החוק הפלילי אוסר עליהם.
היו"ר מיכאל איתן
ענת אסיף, דיברת בהגינות, אז אני גם אדבר בהגינות. את אומרת שאתם מפחדים מהביטוי "כל אדם" , כי זה מאוד גורף, ואני מסכים אתכם. את אומרת שאת לא יודעת לאן זה יביא אותנו בחיי היום-יום. את מייצגת את הצד של המשטרה ושל התביעה ושל השב"ס. את אומרת שאת לא רוצה להיות במצב, שאחר כך תעברי על החוק או לעשות דברים אבסורדיים. מצד שני, היום הפרטים האלה מוגנים. כמו שאמר חבר הכנסת לוי, ברגע שאנחנו מאפשרים לכם את שינוי הנוסח, אנחנו פותחים את זה אולי יותר מדי. אם היית עורכת-הדין, והיית מייצגת את ארגון נפגעי העבירה, לא היית מסכימה לזה. היית אומרת שאת רוצה להיות בצד הבטוח. כמו שאת רוצה להיות בצד הבטוח כמייצגת את הממשלה, כעורכת-דין של נפגעי העבירה היית עושה ההפך. לפחות, אם אתם משנים, תשכנעו אותי שאני אבין את מלוא המשמעויות ולמי זה עלול ללכת, כדי שאני אדע בפני מה אני חשוף. אם את אומרת: בית-משפט – אני מסכים. משרד הרווחה – אני צריך לחשוב. אבל לעשות משהו גורף לצד השני, כי לכם לא נוח ואתם מפחדים, אני צריך לייצג אותם. אני גם כן מפחד.
ענת אסיף
הן כאן.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא בטוח שהן מספיק מודעות לעניין הזה, ולכן אני לא רוצה לקבל החלטה עכשיו, ואני אתן להן אפשרות להתייעץ עם משפטנים.
ענת אסיף
אין לי שום בעיה שנדון בזה בישיבה הבאה.
היו"ר מיכאל איתן
תעשו בדיקה לקראת הישיבה הבאה, ואני אתן לכן אפשרות להשמיע התנגדות לזה אם תרצו.
ענת אסיף
אפשר לחזור גם לפרוטוקולים של הוועדה הבין-משרדית, לראות מאיפה הדברים התפתחו.
ורד וינדמן
לנו היתה בעיה, לא עם "אדם", הרעיון היה להגן על הנפגע מפני החשוד. היתה לנו בעיה עם העבירות שהוצאו מגדר הסעיף הזה.
תמי סלע
לא הבנתי למה אף פעם זה לא רלוונטי מסירה של חומר שאחר כך הוא ייחשב חלק מחומר החקירה, בשלב שזה עובד במשטרה מול אדם שהוא חשוד. נניח שהוא עוד לא נאשם, אין מצב שהוא יכול לבקש דברים מסוימים וימסרו לו?
רחל גוטליב
אין זכות עיון בחומר חקירה.
תמי סלע
את מדברת על זכות לפי החוק, אבל אין מצבים שעורך-הדין שלו יכול לקבל חלק מהחומר או לראות דברים?
רחל גוטליב
לפעמים, במסגרת הליך השימוע .
תמי סלע
אם זה ממילא אסור, למה אי-אפשר לכתוב שזה חל גם על הרשות החוקרת וגם כלפי חשוד, לא רק בשלב שהוא נאשם?
רחל גוטליב
זכות העיון בחומר מעוגנת בסעיף 74 רק ביחס לנאשם, עם הגשת כתב אישום. יש הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לגבי אפשרות בשלב השימוע, לצורך השימוע. יש אפשרות כזאת, אבל זה, לעולם, לתובע. יש גם אפשרות של זכות עיון, גם מכוח הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לצדדים שלישיים נפגעים, שזה גם לא הנאשם. אנחנו עיגנו את זה אל מול הזכות הכתובה בחוק. כיוון שזאת זכות כתובה בחוק, זכות עיון בחומר חקירה, כך עיגנו את זה, וגם כל האיזונים מבוססים על האיזונים של סעיף 74.
היו"ר מיכאל איתן
ההוראות של סעיף קטן (ב) בסופו של דבר הן כפופות לזכות לעיון ולזכות לפנות לבית-המשפט לקבל את הפרטים שמגינים על נפגע עבירה. יש זכות לנאשם או לחשוד לפנות לבית-המשפט ולבקש, למרות זאת, את הפרטים.
ענת אסיף
עכשיו ההסדר הוא קצת יותר מורכב.
היו"ר מיכאל איתן
אני קודם אקרא את כל הסעיף.

(קורא סעיף 2(ב)(2), 2(ג) ו-2(ד) להצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004; הצעות חוק – הממשלה 100)

אנחנו נמצאים במשטר שעל פיו יש עבירות שלגביהן אי המסירה נוהג, והחריג הוא פנייה לבית-המשפט.
ענת אסיף
לתובע עצמו יש שיקול דעת.
היו"ר מיכאל איתן
ויש ערעור לבית-משפט במקרה של סירוב. האם יש ערעור גם לנפגע העבירה לבית המשפט על שיקול דעת של התובע?
ענת אסיף
לא. הרעיון בסעיף הזה הוא כאמור האיזון המאוד עדין עם זכות הנאשם.
היו"ר מיכאל איתן
בית-המשפט יקבע. נגיד שהתובע מחליט שהוא רוצה למסור, ונפגע העבירה אומר שזה יהווה סכנה לחייו, והתובע אומר שהוא לא רואה סכנה לחייו, מדוע לא לתת לנפגע העבירה את הזכות לפנות לבית-המשפט, כמו שנתתם לנאשם, ושבית-המשפט יגיד אם זה פוגע או לא פוגע.
ענת אסיף
כל זכות נפגעי עבירה נתן מעמד מסוים לנפגע במעורבות בהליך הפלילי. לא שברנו את הקו שהיה מוסכם, כמעט על כולם, לפעמים, במדינות אחרות, שברו אותו, שהנפגע לא נהיה צד בפני עצמו בהליך. ולכן לא נראה לנו מתאים שהנפגע יוכל ליזום פה הליך עצמאי שלו. מה שאפשר לחשוב, שבמקרים שבאמת יש מחלוקת כזאת, והנפגע אומר שהוא מפחד שמחר יהרגו אותו, והתובע אומר שזה נורא חשוב לנאשם, שבהנחיות פנימיות ילכו לפרקליט המחוז או למישהו יותר בכיר.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא טוב. יש כאן דבר שלפעמים הוא מאוד סובייקטיבי. אם אנחנו הולכים לקראת נפגע העבירה, זה הדבר הכי חשוב בסיטואציה שאנחנו מדברים עליה. אנחנו לא רחוקים מזמן ביצוע העבירה. הנפגע, בעיקר אם הוא נפגע באלימות קשה, הוא מפחד. יכול להיות שאפילו סובייקטיבית הוא מפחד. הוא במצב שלפעמים יש לו אפילו טענות קשות נגד התובע, שהתובע לא עושה מספיק, והבן-אדם לא נעצר, ולא האריכו לו את פקודת המעצר. אנחנו רוצים לתת לו תחושה שמישהו שומע אותו. התובע הוא לא בעל בריתו. לפעמים התובע מצטייר אצלו, סובייקטיבית, כחלק מהמנגנונים שרוצים לפגוע בו.
ענת אסיף
התובע הוא זה שמביא את עניינו של הנפגע לבית-המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
תמיד, לנפגע יש תחושה שאולי לא ממצים מספיק את הדין עם מי שפגע בו, ואז הוא אומר: מה התובע הזה, הוא לא הולך לבית-משפט, הוא לא ביקש מעצר עד תום ההליכים, הוא לטובת הפוגע, ועכשיו הוא גם ימסור את השם שלי? הוא רוצה שמישהו יציל אותו, הוא בבהלה.

לכן אתם צריכים לתת זכות לנפגע העבירה במקרים האלה. כמו שנתתם זכות לנאשם לבקש, ואני מכבד את זה, צריך לתת גם לנפגע להגיד ששיקול הדעת של התובע היה פגום.
ענת אסיף
כבר היום לנפגע יש זכות כזאת, לפי סעיף 74, להגיש ערר.
יצחק לוי
מה הבעיה ביישום הסעיף הנוכחי שאתם צריכים לשנות? אמרת בדברי ההקדמה, שכל השינויים כאן נובעים מבעיות ביישום. מה היה ביישום הסעיף הקיים? לי נראה שהיישום של הסעיף הנוכחי הרבה יותר מסובך. העבירות זה משהו אחר. זה דיון נפרד.
ענת אסיף
כפי שהסעיף כתוב היום, לתובע אין שיקול דעת. כל פרט: כתובות ומספרי טלפון, יימחקו, לא יימסרו לנאשם. כאשר בפועל, מבדיקה שעשינו, ומניסיון של פרקליטים ושל סניגורים, יש מקרים, וכנראה לא מעט מקרים, שהפרטים האלה הם- - -
יצחק לוי
הוא ילך לבית-המשפט לבקש.
ענת אסיף
התוצאה תהיה שכמעט על כל תיק כזה, להערכתנו, ילכו לבית-משפט. זה המון דיונים.
יצחק לוי
בין כך ילכו.
היו"ר מיכאל איתן
אני מחפש גישת ביניים. יהיה שיקול דעת לתובע, בסדר. אבל אם הנפגע ירגיש שהוא רוצה ללכת לבית-המשפט, תן לו את הזכות שהוא יוכל ללכת לבית-המשפט.
גלי עציוני
אני רוצה לחזק את מה שאמרת, שכמו בסגירת תיקים, שיש גם לנפגע זכות להגיש ערר ליועץ המשפטי על סגירת תיקים, זאת אומרת, שכן מוכרים הליכים כאלה. זה הליך די דומה, וזה משהו מאוד משמעותי של נפגע העבירה. אם יחליטו החלטה שעומדת בניגוד לעמדתו, בהחלט צריך להיות לו פתח.
ענת אסיף
אם משחררים את הנאשם ממעצר בניגוד לעמדתו?
גלי עציון
זה לא אותו דבר.
היו"ר מיכאל איתן
אתם לא ערים לעניין של מסירת הכתובת.
יצחק לוי
הנאשם יבוא לתובע ויבקש פרטים מסוימים, והתובע, לפי שיקול דעתו, יחליט כן לתת. התובע, לפני כן, יודיע.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מדבר על הפרטים, אני מדבר על הכתובת.
יצחק לוי
התובע יודיע לנפגע ויאמר שהיתה פנייה של הנאשם. הוא יבקש למסור את הפרטים וישאל אם יש לו התנגדות.
היו"ר מיכאל איתן
אם יש לו התנגדות, תוך שבעה ימים, שיוכל לפנות.
יצחק לוי
בינתיים הוא לא מוסר. כלומר, כל נפגע ירוץ לבית-המשפט.
אסף שחור
כל ההליך הפלילי מתעכב.
יצחק לוי
אם זה כך, אני מעדיף להשאיר כמו שזה עכשיו. אתה מסבך את הדברים.
דיויד וינר
אם זה ייצור מצב שבו גם הנפגעים ילכו לבית-המשפט, גם אני מעדיף את הסעיף כמו שהוא כרגע. יש כאן הבדל מאוד עקרוני בין השלב לפני הרשעה, שבו בן-אדם בחזקת חף מפשע, לבן השלב שאחרי ההרשעה. אנחנו צריכים לשמור מכל משמר את תקינות ההליך. בכל מעורבות של נפגע בשלב שלפני ההרשעה בבית-המשפט בהתדיינות, בחשיפת החומר, יש סכנה, גם בשוליים, של טעויות משפטיות. לכן לא האינטרס של נפגעי העבירה, ודאי לא האינטרס שלנו, ולא האינטרס של הנאשמים, שנחצה את הקו הזה. וזה מה שהיה בדיון הבין-משרדי. כל הזמן היו מחלוקות סביב העניין הזה, וכאן התעקשנו. אנחנו, הסניגוריה הציבורית, תמכנו בחוק הזה, תמכנו בזכויות של נפגעי העבירה להביע את עמדתם לאחר הרשעה. בקטע של החקירה והמשפט, כשיש עוד חזקת חפות, ויש כל כך הרבה סכנות של טעויות שיכולות להיווצר בשוליים כתוצאה ממעורבות הנפגע, שם התעקשנו ושם ניהלנו ויכוחים.

החוק הזה מהווה איזון, שהביא את כל הדברים האלה בחשבון. אם נתחיל לתקן ולשנות את הדברים, לכל דבר כזה יהיה מחיר גדול מאוד, לא רק בהתדיינות משפטית.

אני אביא דוגמה, שלא תחשוב שאני מדבר דברים בעלמא. הדינמיקה הזאת של מיהו המתלונן, לא רק בדוגמה הספציפית של אנס ונאנסת, היא הדוגמה שאנחנו עוסקים בה. בדינמיקה של מתלונן, של חשוד, אלה דברים שמתפתחים בעבירות אחרות בעיקר. אנחנו נמצאים במצב של אי ודאות, אנחנו מאוד נזהרים, בדיני נפשות, לא לעשות טעויות. ככל שנרבה הליכים שיש פרסונליזציה של ההליך הפלילי, עם כל הדברים לפני הרשעה, ומעורבות פרסונלית של מתלונן, שאנחנו מבררים כרגע את התלונה שלו, הדבר הזה יביא גם להעצמה, לא רק של היכולת של המתלונן שמסר את התלונה בצורה מדויקת, אלא גם העצמה של מתלונן שלא מסר את התלונה בצורה מדויקת. זה יחשוף בפניו קווי חקירה.
היו"ר מיכאל איתן
אתה נסחף. לתת כתובת של בן-אדם, זה יחשוף קו חקירה?
דיויד וינר
אני מנסה לאסוף ראיות הגנה. ראיות ההגנה שנמצאות בידי הנאשם לא חשופות לידי התביעה- - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים לעניין הזה, ואני גם מתפלא על העמדה שלכם.

הסניגוריה הציבורית, בפרקטיקה, מקבלת כתובות של נפגעי עבירה?
דיויד וינר
את כל התיקים, של כולם.
היו"ר מיכאל איתן
אתם צד מעוניין כאן.
דיויד וינר
השלמנו עם חוק זכויות נפגעי עבירה, שיהיה שינוי, שאנחנו ככלל לא נקבל, אלא אם נפנה לבית-המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
לא מובן לי איך סניגוריה ציבורית יכולה להגיד שהיא מוכנה לתת בקלות כזאת את פרסום הכתובת?
דיויד וינר
כל מה שהתנגדתי זה להצעה שנעשה התדיינות במהלך משפט בשני צדדים.
היו"ר מיכאל איתן
שלא תהיה התדיינות.
יצחק לוי
זה מה שאתה מציע. אתה מציע שהתובע יפנה לנפגע, והנפגע יגיד לו שהוא לא רוצה למסור. הרי זו התשובה הטבעית. התשובה הטבעית של הנפגע היא להגיד שלא ימסור, ואז זה יביא להתדיינות.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאתה מציע. אתה מציע שהתובע יפנה לנפגע, והנפגע יגיד לו שהוא לא רוצה למסור. הרי זו התשובה הטבעית. התשובה הטבעית של הנפגע היא להגיד שלא ימסור, ואז זה יביא להתדיינות.
היו"ר מיכאל איתן
חבר הכנסת יצחק לוי, אני שלם עם מה שאני אומר.
יצחק לוי
תשאיר את הסעיף כפי שהוא, לא צריך שינוי בסעיף.
היו"ר מיכאל איתן
זה גם תלוי בסוגי עבירות, ברמת הפגיעה. ככל שרמת הפגיעה עולה, ההגנה על הנפגע, שלא ימסרו את הכתובת שלו, יותר מקובלת עלי.
תמי סלע
בהקשר הזה, כל הסעיף הזה צומצם עכשיו לעבירות מין או אלימות חמורות. זה לא שתמיד יש איסור על מסירת פרטים.
יצחק לוי
זה עוד לא ברור.
היו"ר מיכאל איתן
זה דבר מאוד טראומטי, העניין של מסירת כתובת. זה ערך ששווה להגן עליו, שווה להתאמץ בשבילו.
יצחק לוי
נכון. הסעיף הנוכחי מגן עליו מצוין.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו חיים היום בעולם שהאזרחים מפחדים להעיד. אתם יודעים את זה יפה מאוד. קורבנות לא מגישים תלונות. מסירת כתובת למי שפגע בי, זה יכול להיות מסירת כתובת גם למאפיה. למה אתם מקלים בזה ראש? זה דבר שצריך להגן עליו.
דיויד וינר
התייחסתי רק להתדיינות שהצעת בבית-משפט.
היו"ר מיכאל איתן
תעשו את זה אחרת. אני לא יודע איך.

אני מנסה לאזן. באה התביעה ואומרת שיש 1,001 מקרים, שנשאיר שיקול דעת להחליט על כל מיני דברים, בין השאר, שנשאיר שיקול דעת אם לשחרר את הכתובת או לא. אני כבר מוכן ללכת לקראתכם בשיקול הדעת, אבל שתהיה זכות ערעור לנפגע.
יצחק לוי
יש כאן שלושה צדדים: יש נאשם, יש תובע ויש נפגע. כאשר התובע והנפגע הם לאו דווקא אותו צד. אנחנו כאן באים ומוסרים את שיקול הדעת לתובע בלבד. על הנפגע אין מה לדבר. גם בהנחה, שנכון שהנפגע לא יהיה צד, אני מעדיף שיהיה שיקול דעת של בית-המשפט, כלומר, שיהיה שיקול דעת נוסף. לכן אני מתגבש בדעתי להשאיר את הסעיף הקיים.
ענת אסיף
היום, הסעיף, כשהוא משאיר שיקול דעת לבית-המשפט, הוא מגדיר את שיקול הדעת, לבקשת הנאשם או סניגורו, להתיר את גילוי הפרטים לצורך ניהול הגנת הנאשם. אנחנו עשינו כמה דברים, גם הזזנו אחורה, כדי לעשות את המערכת יותר זורמת ויותר פשוטה, ולא הכול לבית-משפט, אבל גם, בפעם הראשונה, אפשרנו שיקול דעת שבכלל מתחשב בהגנה על הנפגע. היום אמרנו לתובע שיש לו כלל, והוא צריך לעשות גם אחר כך איזון במקרים מסוימים.

צריך להבהיר על מה אנחנו מדברים. אנחנו מדברים על מקרים שבהם הכתובת של הנפגע היא גם חיונית לצורך הגנת הנאשם, שזה יכול לקרות למשל במקרים שהעבירה התבצעה באותה כתובת וכן הלאה, וגם באותם מקרים שהנפגע מצביע על חשש ספציפי.
יצחק לוי
אם אין מחלוקת בין הנאשם לבין התובע, או בין סניגורו של הנאשם והתובע, הנאשם מבקש כתובת, והתובע חושב שזה לא דרוש, בית-המשפט יראה אם אין פגיעה מיוחדת בנפגע. זה היום. אם יש חילוקי דעות בין הנאשם לבין התובע, בין כך זה יגיע לבית-המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
הם טוענים שהם בבלגן עם החוק, בשביל זה הם רוצים לתקן.
יצחק לוי
זה על חשבון שיקול דעת, ואתה טוען שצריך שיקול דעת נוסף.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לתת מעמד לנפגעי עבירה.
יצחק לוי
מעמד לנפגעי עבירה זו הגזמה מבחינת ההליך, כי ההליך ייתקע בכל מקרה, בכל תיק. לכן אני אומר, שהסעיף הנוכחי הוא איזון הרבה יותר נכון, גם עבור נפגע העבירה, מאשר לתת מעמד לנפגע העבירה.
תמי סלע
המעמד יכול להיות לא ברמה שהוא מגיש ערעור כמו הנאשם, זה יכול להיות, למשל, ברמה, שכאשר התובע מחליט, והרי הוא צריך לשקול אם זה פוגע בשלומו של הנפגע, הוא צריך לתת הזדמנות סבירה לנפגע, למשל, להביע את עמדתו בעניין.
ענת אסיף
אם הוא לא שמע אותו על חששו, הוא לא יידע על חששו.
דיויד וינר
אני צריך להסביר לשופט שאני מתכוון לבדוק אצל שכנים, אי-אפשר לנהל את זה. אתה פוגע בכל סדר הדין הפלילי בדרך הזאת. אני מאמין שצריך להגיד לנפגע לפני זה שמשחררים את זה.
הילה קרנר-סולימן
אדוני היושב-ראש, הפתרון, שלפני שפרקליט ישחרר את הפרטים של הנפגע, הוא יבדוק אם לנפגע העבירה יש הסתייגויות.
יצחק לוי
מה פתאום? זה יגיע לבית-המשפט. זה לא ייעצר בתובע. אם הנפגע לא יגיע לסיפוקו, הוא יפנה לבית-המשפט.
ענת אסיף
אם הבנתי נכון את ההצעה של תמי סלע, הסיטואציה היא שהתובע, מצד אחד, חושב שהכתובת של הנפגע חיונית להגנת הנאשם, ומצד שני יודע, במקרה הספציפי, שהנפגע חושש. בין אם הוא יודע את זה, כי הנפגע כבר פנה אליו, ובין אם מהתנהלות הדברים הוא הסיק את הדברים. בסיטואציה הזאת אפשר לכתוב סעיף שמבהיר, לדעתי זו הבהרה ולא הרבה יותר מזה, שהוא לא יחליט לפני שהוא שוקל אחד מול השני את הדברים, שזה נראה לי טבעי.
דיויד וינר
לא לפני שהוא שומע את עמדתו של המתלונן.
ענת אסיף
לשמוע את עמדת הנפגע – ברוב במקרים הוא לא יעלה בדעתו שיש לנפגע הספציפי חשש, אם הוא עוד לא שמע את זה.
היו"ר מיכאל איתן
הפוך. אדם סביר לא יעלה על דעתו שאדם שנפגע מעבירות קשות כאלה לא חושש למסור את הכתובת שלו לתוקף, אם התוקף לא יודע.
ענת אסיף
בכל מקרה, תובע, לפני שהוא מחליט למסור את הפרטים לנאשם, שזה בגלל צורך חיוני להגנתו, הוא יצטרך לבדוק עם הנפגע מה הוא חושב. זאת ההצעה.
יצחק לוי
הנפגע יגיד שהוא לא רוצה למסור, וזה מה שיהיה. אני מציע להשאיר את החוק כמות שהוא.
תמי סלע
הם אומרים שהם לא עומדים בזה מבחינת זרימת עבודת המערכת, כי בהמון מקרים ילכו לבית-המשפט, ואי-אפשר לעבוד כך.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, תחשבו על פתרון. אל תזלזלו בעניין הזה, ותשאירו לנפגעי העבירה איזו הגנה מפני פרסום.
יצחק לוי
מסירת הכתובת היא פרט משמעותי, זה לא פרט משני.
היו"ר מיכאל איתן
אפילו אם זה לא אמיתי. התחושה שלו, שלא מוסרים את הכתובת של הבית שלו. הוא מפחד על הילדים שלו. הוא יגיד שהוא הגיש תלונה על בן-אדם שהרביץ לו, והוא מוכן להיות פייטר, אבל אני לא מוכן שהילדים שלי ייפגעו, כי הוא יבוא אלי הביתה. זה לא טוב.
תמי סלע
עוד הצעה שדיברנו עליה, שהאפשרות של הנפגע להשיג על זה תהיה לא לבית-המשפט, אלא לאיזה גורם בכיר בפרקליטות, במקרה שהוא מרגיש שיקול הדעת לא נכון, ואז אולי זה יוצר פחות סרבול, כי לא על כל דבר תהיה פנייה לבית-המשפט.
היו"ר מיכאל איתן
צריך להודיע לו, הוא צריך לערער, וזה בית-משפט. לא תחסכי זמן.
הילה קרנר-סולימן
אמר היושב-ראש, שנפגעים צריכים לדעת שהמידע שלהם לא יוצא החוצה. מה שהיושב-ראש אמר לגבי התלונה במשטרה הוא נכון. גם אין איום אמיתי, מוחשי, ממשי. הנפגעות פוחדות להשאיר את הפרטים שלהן.
ענת אסיף
צריך לאזן גם עם זכות הנאשם. בשביל לתת זכות ערר על החלטה כזאת או נוהל פנימי, זה אומר שבכל מקרה שהתובע מחליט למסור, הוא צריך להודיע לנפגע, ולחכות את הזמן בשביל לאפשר לו להתנגד, וזה סרבול לא פעוט.
הילה קרנר סולימן
זו השליטה המינימלית שאפשר לתת לנפגע עבירה בהליך אחרי פגיעה איומה.
ענת אסיף
צריך להבחין בין הפגיעות. יש חשש קונקרטי, ויש התחושה, שאני לא מזלזלת בה, אבל שאי-אפשר, על בסיסה, לשבור את כל האיזונים בסדר הדין הפלילי.
יצחק לוי
שאלתי כאן את נציג הסניגוריה הציבורית בכמה אחוזים להערכתו יפנו.
ענת אסיף
התרשמנו שבהרבה מאוד מקרים.
יצחק לוי
הוא אומר שבמעט מאוד מקרים.
דיויד וינר
בתיקים שבהם אתה מנהל הוכחות, ואתה לא יודע, ואתה צריך את זה בשביל לפתח קו הגנה, זה נראה לי קבוצה קטנה של תיקים. מקסימום, 10% מהתיקים.
ענת אסיף
אני מוכנה לחזור עם זה לפרקליטות, שקיבלתי ממנה רושם אחר לגמרי.
דיויד וינר
המחשבה שלכם לתת לתובע לשקול את זה היא ברוכה. לא התייעצתם אתי בעניין הזה. ויש גם בעיה אחרת, והיא, שהתובע לא יכול לדעת, משום שהוא לא יושב עם הנאשם, הוא לא יודע מתי זה נחוץ להגנת הנאשם.
רחל גוטליב
הוא עושה החלטות כאלה כל הזמן.
דיויד וינר
לא נכון, הוא עושה החלטה שהוא מעביר את כל חומר החקירה, אבל לגבי נתון ספציפי מהסוג הזה, יהיה מאוד קשה לתובע להחליט. לדעתי, אתם גם מטילים פה עומס על התובע, שהוא מאוד קשה.
יצחק לוי
אין בעיה של עומס, כי הוא בין כך צריך להופיע בבית-המשפט.
דיויד וינר
זו לא בעיה של עומס, הבעיה שהוא לא יכול לדעת.
היו"ר מיכאל איתן
זה מספר קטן של מקרים.
יצחק לוי
לכן אפשר להשאיר את הסעיף כמו שהוא.
ענת אסיף
אנחנו נבדוק את זה, ואולי ההערכה שלנו לא נכונה. גם אם נחזור במנגנון של בית-המשפט, זה עדיין יהיה בצמצום של תובע מול נאשם, ולא כלל הרשויות, ועדיין, עם הצמצום של העבירות.
יצחק לוי
על צמצום העבירות נדבר.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, נקבע ישיבה נוספת ביום רביעי. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים