ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/07/2004

פרוטוקול

סדר היום
"אהבה מעבר לפינה" או שמא "שידול מעבר לפינה"

5
הוועדה למאבק בנגע הסמים
13.7.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 62
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, כ"ד בתמוז התשס"ד (13 ביולי 2004), שעה 11:00
סדר היום
"אהבה מעבר לפינה" או שמא "שידול מעבר לפינה"
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר איוב קרא
מוזמנים
אגם רודברג - שחקנית בסדרה "אהבה מעבר לפינה"
אפרת דרור - מפיקה ראשית וסמנכ"לית תוכן והפקות, אולפני הרצליה
זיוית דוידוביץ - מפיקה ראשית, אולפני הרצליה
הדס פילצר - מדריכה ארצית בנושא סמים, משרד החינוך התרבות והספורט
רויטל אילתי ויסמן - מרכזת טיפול נפגעי סמים, משרד הרווחה
ד"ר לטוטה בלנקה - משרד הבריאות
נעמה צוויג - עוזרת ראש תחום טיפול ושיקום, הרשות הלאומית למלחמה בסמים
ענבל עמיאל - תלמידה
עו"ד מאיה גרסון - הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו
חגי לוי - עורך הסדרה, "קשת"
מוני ברוש - דובר, "טלעד"
זיו חן - מועצת התלמידים והנוער הארצית
חיים שיבי - כתב "ידיעות אחרונות"
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
קצרנית
סיגל גורדון




"אהבה מעבר לפינה" או שמא "שידול מעבר לפינה"
היו"ר איוב קרא
בוקר טוב לכולם, אני פותח את ישיבה הוועדה , אני רוצה לקדם בברכה את השחקנית אגם רודברג ואת המפיקים והעורכים של התוכנית "אהבה מעבר לפינה", התוכנית שנעסוק בה היום. אי ההבנות שהיו בדרך לקיום הישיבה הזאת, בעניין המסרים שנשמעו כמסרים כפולים בנושא הסמים, אני מקווה להסיר היום את העננה השחורה הזאת כי בסך הכול, הדעה הכללית על הסדרה בקרב אנשים שעוסקים במלאכה ומאבק בנגע הסמים, היא חיובית.

הנוכחות של השחקנית אגם רודברג, עצם הגעתה לוועדה היום ביוזמתה, זה מסמל לנו אור חיובי. בתקופה האחרונה ניסיתי לגייס שחקנים וסלבריטאים למאבק בנושא הסמים, אחת המלחמות הקשות להתמודדות בחברה הישראלית, אולי הקשה ביותר. הסוגיה הזאת, אין לי ספק שכולנו צריכים לשים יד ולתת כתף על מנת למזער ולמגר את התופעה הזאת.

אני יכול לומר לך, אגם, שהעזרה שלכם תציל נפשות רבות בכלל ובני נוער בפרט, שעל פי כל הדיווחים היום, אנחנו נמצאים במצוקה קשה ביותר בנושא הזה. אפילו ראש הממשלה אמר, שזה איום אסטרטגי על החברה בישראל.

אני רוצה לברך אותך על כך שהגעת ובאת לעזור לנו במלחמה הזאת. אני מקווה ששחקנים ואנשים מפורסמים נוספים, שהם מקור להערצה בקרב בני נוער, ילכו בעקבותייך. זה חשוב לנו מאוד. זה לא רק עניין משטרתי או מניעתי, הסברתי, חינוכי, אלא חשוב להעביר מסר, ואתם בעצם בחוד החנית של המסר הזה, אתם בהחלט יכולים לעזור לנו.

אני יודע שבהמשך הסדרה עובר מסר ברור מאוד כנגד התופעה הזאת, זאת האינפורמציה שהועברה לי, אני שמח על כך.
אגם רודברג
בוקר טוב, ראשית, אני רוצה להפריד בין שני דברים, אני רוצה להפריד בין הדמות שלי, שירלי ברזילי, לבין אגם רודברג, האישיות שלי אני עצמי. בסדרה אני משחקת את שירלי, נערה מתבגרת, שלאורך הסדרה, גם בעונה הראשונה וגם בעונה הזאת, היא עוברת תהליכים מסוימים מעצם ההתבגרות שלה, אם בהתחלה היא מורדת בהורים שלה, היא נמצאת עם חבר שההורים שלה לא אוהבים אותו, ובהמשך היא גם מתדרדרת לשימוש בסמים בעקבות מצבים משפחתיים.

אני, אגם רודברג, נגד סמים קשים, נגד סמים קלים, בעיניי זה אותו הדבר. אני אפילו לא מעשנת סיגריות. אני יכולה לספר לך קוריוז מהסט, מרוב שאני לא יודעת לעשן, לא יודעת לקחת לריאות, איך שניסיתי לעשן, מכניסה לחלל הפה, היו עושים עליי "קלוז-אפ" ואז היו מעבירים "קלוז-אפ" לשחקן השני, ורק כשהייתי מוציאה את העשן, היו מחזירים אליי את ה"קלוז-אפ" כדי שזה ייראה אמין.
היו"ר איוב קרא
אני מבין שבהמשך הסדרה - - -
אגם רודברג
כן, אני חושבת שמאוד חשוב להביא לסדר היום, שיש שימוש בסמים בקרב בני הנוער, זאת לא תופעה שצריך לשים אותה בצד ולהתעלם ממנה, ככה זה רק יגביר את התופעה. המפיקים של "אהבה מעבר לפינה" בחרו להתעסק בבעיה הזאת שהיא בעיה מאוד קשה, שמנסים להדחיק אותה לצד למרות שהיא מאוד רלוונטית בימים אלה.

בהמשך הסדרה, הפרקים שטרם שודרו, רק אתמול שודר הפרק שנעצרתי, אבל בהמשך ישודר המסר, מסר מאוד חינוכי, אני מפסיקה לעשן סמים, אני אומרת כמה זה עשה לי רע, כמה זה לא תרם לי, הפסקתי להיות חברותית ולהתקשר עם הסביבה שלי. כל העיסוקים שעסקתי בהם בדמות שלי, הפסקתי לעסוק בהם, וכמה התנתקתי מהחברה שהיית שייכת אליה, אם זה למשפחה, לחברים, לחברות, הפסקתי עם כל החיים הנורמליים עקב זה שעישנתי סמים. בסדרה רואים את התהליך, אני מפסיקה לעשן סמים ואני אומרת, איך הסמים לא תרמו לי.
היו"ר איוב קרא
היו פניות של הציבור אלייך בעקבות זה שלא הגעת לישיבה הקודמת?
אגם רודברג
אני לא הגעתי מתמימות, ההפקה אמרה לי, שכנראה הישיבה תתארך, ובאותו יום היה לי יום צילומים שנקבע מבעוד מועד. אני לא יודעת אם אתה יודע, צילומים עולים המון כסף, להשכיר מצלמה, אנשי מקצוע שמזעיקים אותם במיוחד, זאת בעיקרון הסיבה שבגללה לא הגעתי, אחרת הייתי מגיעה. לא רציתי לעשות בלגאן.
היו"ר איוב קרא
ראיתי, גם מנהלת הוועדה העבירה לי, כמה חשוב לך לתקן את המצב שנקלענו אליו. אני מאוד מעריך את זה. אני אשמח לשמוע את המפיקים והעורכים אם יש להם מה להוסיף.
חגי לוי
אין לי הרבה מה להוסיף על מה שאמרה אגם.
היו"ר איוב קרא
יש לכם קטעים שאתם רוצים להראות לנו? מייד יגיע המכשיר המתאים לצפייה.
חיים שיבי
אפשר שאלה? אני מבין, שאגם מבטאת בדיוק את המסרים שאתה מנסה להעביר במשך חודשים. האם עלה בדעתך אולי לגייס אותה לקמפיין בנושא של המלחמה בסמים?
היו"ר איוב קרא
אני שמח שהיא מגלמת, לפחות באישיותה, את הדמות שהייתי רוצה שתהיה בקמפיין נגד התופעה הזאת. יושבים כאן, נציגת הרשות למלחמה בסמים, גם נציגי ממשלה, ניקח את זה ברצינות, שאם יהיה משהו רציני, נפנה אליה. זאת שאלה לא פשוטה, אני מעריך שעורכי ומפיקי הסדרה לא יוותרו בקלות על נכס כזה חשוב. אם הייתי צריך למצוא דמות שתעביר מסר נגד תופעת הסמים, אין לי ספק, עם המסרים שאמרה היום אגם רודברג, היא מגלמת את הדמות הזאת חד משמעית. אני מאוד מעריך את זה.

בשבוע שעבר הופיע כאן ננסי ברנדס, הוא עושה עבודה טובה במלחמה הזאת. בקרב האומנים הצעירים, אלה שהם מקור להערצה היום, בראשם אגם רודברג, אין לי ספק שהמסר שלה היום הוא חד משמעי. יותר מאשר להשקיע הון תועפות בחינוך, בהסברה, בגמילה, מסר כזה יכול להשפיע על הרבה בני נוער וקטינים, שלא ללכת בדרך הרשע אלא ללכת בדרך הנכונה. אין לי ספק, אגם, שעוד נבקש ממך לסייע לנו בסוגייה הזאת.
אגם רודברג
אני אשמח במה שאני יכולה.
היו"ר איוב קרא
נציגת הרשות הלאומית למלחמה בסמים, בבקשה.
נעמה צוייג
הבאתי חברה צעירה שצופה בסדרה ערב ערב כבר כמה שנים. לפני שאדבר, ברשותך, אם היא תוכל לומר מילה על מנת לחזק את הדברים שנאמרו. מה הסדרה הזאת אומרת לך?
ענבל עמיאל
כאשר אגם, בעצם שירלי, התחילה להשתמש בסמים, חלה התדרדרות במצב. כאשר ניסו לעזור לה, היא צעקה על הסובבים אותה. היא הפכה מילדה חמודה ומתוקה שעוזרת לאנשים, הפכה לאסרטיבית וצעקנית. בהתחלה היא התחילה בשימוש בסמים על מנת לעזור לעצמה, היא החליטה שזה עוזר לה - - -
נעמה צוייג
וזה הפתרון?
ענבל עמיאל
לא, זאת היתה ההחלטה שלה.
נעמה צוייג
ואיך החברים שלה מגיבים?
ענבל עמיאל
הם עזרו לה, הם ניסו לעזור לה רבות, אבל כל מה שהיא עשתה, היא צעקה עליהם.
נעמה צוייג
אני חושבת שענבל חיזקה את הדברים. אני לא רוצה לקלקל לסדרה, אבל זה תשדיר שירות. תשדיר שירות - לא פורמלי - בצורה הטובה ביותר. כי אם הרשות הלאומית למלחמה בסמים שולחת חומר, זה לא עוזר, כי אלה "זקנים" שלא מבינים בשום דבר, "אנחנו בעד הנגד", כי אם הם אמרו זאת, זה ממסד. כאן, בצורה מאוד מקצועית ומאוד אמינה, ניתן מסר והמסר הוא, שסמים זה לא דבר טוב. מאוד מוצא חן בעיניי, שלא עוסקים בהרואין ולא עוסקים בסמים אחרים, עוסקים פה במשתמש המזדמן, בילד הזה.

כמו כן, לא לקחו סתם ילד, לקחו ילדה מבית טוב, מטופחת. יש בעיה, למי אין בעיות? באיזה בית אין בעיות? היא לא נרקומנית בתחנה המרכזית, זה יכול לקרות אצל הילדים שלי, הילדים שלך והילדים שלו. אז יישר כוח, ואם תוסיפו את מספר הטלפון שלנו, מספר חירום, נשמח.

אני יכולה לומר, שפנו אלינו מסדרה נוספת "מיכאלה", לפני שהם הפיקו את הסדרה, יעצנו להם, אבל הם הלכו על משהו קיצוני יותר, אבל זאת בחירתם. הקטע של "גראס" והחומרים שעל פניו הם לא חשובים, שהילדים משתמשים בהם, זה לא נכון, זה לא כלום. הכי יפה בסדרה זה ההתגייסות, ההתגייסות של החברים, ההתגייסות של ההורים, למרות שהם לא "סובלים" אחד את השני, הם מוכנים לחזור רק כדי להיות בראש של הילדה. אז באמת יישר כוח.
היו"ר איוב קרא
ענבל, את מכירה את השחקנית?
ענבל עמיאל
לא.
היו"ר איוב קרא
את צופה בה בטלוויזיה?
ענבל עמיאל
כן.
היו"ר איוב קרא
לזה התכוונתי. את צופה בכל הפרקים?
ענבל עמיאל
כן, לפעמים אני מפספסת אבל בעיקרון אני משתדלת לעקוב אחרי כל הפרקים.
הדס פילצר
אני רוצה להקדים ולומר, שאני מסכימה עם כל מה שנאמר, עם כל מה שנעמה אמרה ועם כל מה שאגם אמרה, אני רק רוצה להאיר באל"ף נקודה נוספת, שכדאי שיוצרי הסדרה, מפיקיה והשחקנים שלה ייקחו אותה בחשבון ואולי יוסיפו. אגם פתחה את דבריה ואמרה: אני רוצה להבדיל בין שירלי לבין אגם. שירלי ילדה שכאופציה להתמודדות עם בעיות של גיל ההתבגרות, בחרה להשתמש בסמים, אגם הילדה אפילו לא יודעת לעשן סיגריות.

בעצם רוב הילדים, כשאני מדברת בראייה של משרד החינוך, אני לא מדברת על הסטודנטים, אני מדברת על בני הנוער. רוב הילדים הם כמו אגם. כמו אגם הילדה. מה שאנחנו נותנים בסדרה כמסר סמוי, שיש אופציה להתמודד דרך שימוש בסמים, אחר כך אפשר גם לצאת מזה. אני רוצה שניקח בחשבון, שגם את המסר הזה בני הנוער יכולים לקבל. תראו עם מי יש לנו "עסק", אנחנו מדברים על ילדים בני 9-10, שכל כך לא מגובשים בדעתם, אולי להשתמש בסדרה כדי להעלות את קולו של הרוב הדומם הזה, של אגם הילדה, ולזה לתת חיזוק. לא שיש אפשרות להשתמש בסמים ואחר כך גם לצאת מזה בקלות, וזאת אופציה. אני חושבת שגם את זה צריך לקחת בחשבון.
אפרת דרור
אנחנו בהחלט ערים לנקודה הזאת, אני לא יודעת אם הפרק שודר אתמול או שישודר היום, אבל בעצם כאשר שירלי - אגם - יוצאת מן המעצר, היא מתארת בפני אחד החברים שלה את אותן נערות - - -
היו"ר איוב קרא
בנוסף לזה היא נכנסה למעצר?
זיוית דוידוביץ
פרט לשירלי, יש דמויות נוספות, שהם כמו אגם והם הרוב.
הדס פילצר
אז להדגיש אותם.
זיוית דוידוביץ
הן מובלטות לחלוטין. הן דווקא הרוב.
הדס פילצר
אבל אגם היא המשפיעה העיקרית על הילדים בגיל הזה, אז ניקח אותה, ולא סתם רצית אותה.
היו"ר איוב קרא
אפשר להתחיל בהקרנת הקטעים מתוך הסדרה?
אפרת דרור
רק שתדעו מה הבאנו, יש כאן מקבץ של הסצינות, לא כולן כמובן, העלילה הזאת מתפרסת על כעשרים פרקים, הבאנו רצף של ההתפתחות שלה בסיטואציה עם סמים.


(מוקרנים קטעים מתוך הסדרה)
חגי לוי
אתם צופים בקטע, שהיא נכנסה להתקף חרדה כתוצאה מהסמים.
הדס פילצר
אני עדיין בדעתי, שזה תשדיר שירות יפה, תבליטו את הרוב הדומם, תבליטו את העניין, שזה לא כל כך פשוט לצאת מסמים, את יצאת, לא ראינו את התהליך, אבל תבליטו את העניין, שלא כל אחד יכול כמוך להכחיש ומייד לצאת מזה בלי שום בעיה אחרי שהיא נעצרה. הלוואי וזה היה כל כך פשוט.
זיו חן
אני יושב-ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית. ראשית, אני רוצה להתנצל שאני לא עוקב אחר הפרקים, אבל קיבלתי עדכון שוטף מהחברים ומאחותי. בשנה שעברה התחלנו באיזשהו מהלך למניעת סמים, אני מקווה שכעת, בקדנציה החדשה שלנו, נוכל להמשיך אותו.

אני מסכים עם הדס פילצר, כאשר אנחנו פועלים בתוכניות שלנו למניעת סמים, אנחנו מדגישים כל הזמן, שהתקשורת והטלוויזיה משדרים מסר, שהרוב משתמש בסמים, הרוב לוקח סמים. צריך להראות את המצב הזה. זה שמראים, שהיא יוצאת מהסמים, כולם עוזרים לה, זה תשדיר יפה מאוד, אבל אין ספק שזה לא מה שקורה במציאות. אני חושב שיש מקום להראות, שלא כולם משתמשים בסמים וזה לא משהו טבעי, זה לא שכאשר יש בעיה, מייד בורחים לסמים.


אגם מעוררת הזדהות, היא שחקנית טובה, הזדהיתי אתה מאוד, היא גרמה לי להבין אותה. העניין הוא, שבני נוער בגילי או מבוגרים יותר שצופים בסדרה, יש לנו את הפרופורציות להבדיל בין המציאות, בין אגם האמיתית לבין מה שקורה בסדרה. בני נוער בגילאים צעירים יותר, בעינם היא מודל לחיקוי, אולי זה ימשוך אותם כן לרצות להתנסות בסמים.

אני חושב שהבעיה היא בעיה כללית, לא רק של משרד החינוך ושל הנוער, זאת בעיה ארצית וכולנו צריכים להירתם לה. אגם הצהירה כאן שהיא נגד סמים ושהיא מוכנה לעזור בעניין, אני חושב שאנחנו צריכים לנצל את זה.
חגי לוי
זה לא מקרה, שמישהו רואה את הסדרה הוא חושב ככה, ומי שפחות רואה, הוא יותר חושש. מי שצופה בכל פרקי הסדרה, מבין את המשמעות של כל הסיפור הזה, אני לא חושב שיכול להיות פה מסר יותר חד משמעי מהעניין הזה. באיזשהו מקום, אגם או שירלי בסדרה, נמחקו לה כמה חודשים מהחיים, זה מאוד ברור הדבר. היא התדרדרה למקומות הכי רעים שיכולים להיות, היא יצאה מזה לא בקלות בכלל, הקטע שראיתם הוא מאוד תמציתי - - -
אגם רודברג
עדיין חשוב להדגיש, שכל מה שקרה לה זה רק מהסמים הקלים.
חגי לוי
המהלך הוא מאוד ברור, של מישהי שכמעט איבדה את החיים שלה וניצלה ברגע האחרון בזכות החברים שלה.

אין שום ספק, שמאוד קשה לצאת מזה, אין שום ספק שזה לוקח זמן, דורש מאמץ ודורש המון המון תמיכה. אגב, יש אנשים שמשתמשים בסמים, שכבר בתוך העניין הזה, גם להם צריך לתת איזה שהיא תקווה ולהראות להם שאפשר לצאת מזה. המסר הוא מאוד ברור. גם ענבל וגם נעמה, שצופות בסדרה, הן מבינות את זה באופן מאוד עמוק וברור. כמובן גם התייעצנו, כשפתחנו את הסדרה הזאת, לקחנו בחשבון את שעת השידור המוקדמת, שבע בערב, אנחנו יודעים שצופים בנו הרבה מאוד ילדים. אני לא חושב, בכנות, שהיינו יכולים להפגין יותר אחריות מהעניין הזה. ברור שיש לנו גם צרכים דרמטיים, ובשביל להראות מישהו משתקם, צריך להראות אותו מתדרדר, להציף בעיה, צריך לטפל בה. כמו שאגם אמרה, זה לא נכון להשתיק את הבעיה ולהתנהג כאילו היא לא קיימת. כדי שזה לא יהיה תשדיר שירות שאנשים יידחו אותו, אתה צריך לעורר הזדהות עם התהליך הזה, להראות שזה באמת יכול לקרות. להראות מה קורה, ואם זה קורה, להראות שאפשר לצאת מזה.
היו"ר איוב קרא
תודה רבה. אני רוצה לסכם בכמה מילים את המפגש הזה, שבעיניי היה מיוחד מאוד וחיובי בסוגיה של המלחמה בנגע הסמים.

אני חושב שיש כאן פתח של תקווה, פתח של תקווה בהקשר לאפשרות שאנשים מפורסמים, אנשים שהם מקור להערצה, מתגייסים לטובת המלחמה הזאת. אני יודע, שמשרד החינוך ב-1 בספטמבר, מתכוון לשבץ בכל בית ספר - בחטיבות הביניים ובתיכונים - רכז לנושא הסמים. אני קורא למשרד החינוך, לנצל את ההופעה של אגם בוועדה, המסר שהיא העבירה הוא חד משמעי בהקשר למלחמה בתופעת הסמים בקרב בני הנוער. הדברים שלה די ברורים, לא רק ברורים אלא הם מקור לגאווה. אני יודע בדיוק מה המצב בקרב סלבריטאים אחרים. אנחנו יודעים גם את המצב בקרב בני הנוער בתקופה האחרונה.


אגם, אני רוצה להודות לך מאוד בשם הכנסת, בשם כל מי שפועל יחד עם הוועדה הזאת, כולל נציגי הממשלה וחברי הכנסת, כמובן חברי הוועדה, אנחנו רואים בהצהרות שלך בתוך הוועדה, גאווה, גאווה לנו ולכל מי שנרתם לעזור במלחמה הזאת, מלחמה שהיא בעצם אסון על החברה. לדעתי, אין לנו תשובה בסוגייה הזאת. אם מישהו יאמר שיש לו תשובה בנושא, הוא סתם מעביר מסר לא נכון, אין תשובה מוחלטת כיצד לטפל בדבר הזה. לדעתי, הנושא ההסברתי מניעתי, במיוחד בקרב אנשים מפורסמים, זה היום חוד החנית לאפשרות שנוכל למזער את התופעה הזאת בקרב בני נוער.

שוב, אני רוצה להודות לך מאוד, מאחל לך הצלחה ושהסדרה תמשיך להביא מעריצים וצופים רבים. קיבלת היום מעריץ נוסף. תודה רבה, אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים