ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 06/07/2004

פרוטוקול

סדר היום
"הבה ונתחכמה לו" שנה אחרי שהוחלט לאסור עישון נרגילות בצה"ל



5
הועדה למאבק בנגע הסמים
6.7.2004


הכנסת השש עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן




פרוטוקול מס' 66

מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, י"ז בתמוז התשס"ד (6.7.2004) שעה 11:00
סדר היום
"הבה ונתחכמה לו" שנה אחרי שהוחלט לאסור עישון נרגילות
בצה"ל, אימצו החיילים טרנד עישון חדש – סיגריות דמוי
ג'וינט מהודו
נכחו
חברי הוועדה: איוב קרא – היו"ר
מוזמנים
סא"ל נתי בר נתן – מפקד משטרה צבאית חוקרת מרכז, משרד
הבטחון
ברי קנישקבי – משרד הבריאות
דבורה אלטוס – מפקחת ארצית בשרות לנפגעי סמים, משרד
הרווחה
רחל נויבאור – מדריכה מחוזית בנושא הסמים, משרד החינוך
התרבות והספורט
פנחס קוצ'ר – מנהל תחום מזון, משרד התעשיה המסחר
והתעסוקה
ריקי צימר – עוזרת ראש תחום טיפול ושיקום, הרשות הלאומית
למלחמה בסמים
ענת אייזיק – אחראית קידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן
אורן גלעד – בעל דוכן, שמוכר את הסיגריות
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ





"הבה ונתחכמה לו" שנה אחרי שהוחלט לאסור עישון נרגילות בצה"ל,
אימצו החיילים טרנד עישון חדש – סיגריות דמוי ג'וינט מהודו
היו"ר איוב קרא
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

אנחנו נתחיל את הדיון בנושא החיילים, נושא צה"לי בעיקר, עישון סיגריות מסוג דמוי ג'וינט מהודו. זה מאד הפריע לי כשראיתי את הפרסום סביב הנושא, אחרי שאסרו בצה"ל את נושא עישון הנרגילות. לצערי הרב, תמיד מוצאים לקונות בחוק, ואנשים מוצאים פריצות כאלה ואחרות ולהמשיך ולעשן, להמשיך ולמצוא דברים שבעצם מביאים אסון עלינו. אנחנו עדים למצב של עוד פעם, שמידי יום נהרגים, אני לא קורא לזה מתים אלא נהרגים 27 איש מעישון סיגריות, והעישון הזה בעצם הסיבה למוות הזה ולרצח הזה שאנחנו בכל יום חווים אותו, ואני חושב, בראייה שלי העישון הזה שכל פעם ממציאים איזה חומר חדש, סוג חדש, ודבר חדש, אני באופן אישי לא יודע איך מגיעים לדברים האלה ומאיפה ממציאים את זה?
אורן גלעד
מטיילים בעולם.
היו"ר איוב קרא
אני לא יודע. אני יכול להגיד לכם שמייבאים את זה, אבל מה מוצאים בדברים האלה בכל פעם? למה שלא יעשנו סיגריות?
אורן גלעד
הקונספציה של זה. אני גם אוהב לעשן את כל זה, קונים את זה בבודדות,
וזה כמו 25 סיגריות בלי פילטר.
ענת אייזיק
יש עוד דבר, שהוא שיקול משמעותי, וזה המחיר. 8 שקלים ל- 25 סיגריות, זה מאד זול.
אורן גלעד
חפיסה זולה מאד.
קריאה
קופסת סיגריות עולה היום בין 18 ל- 19 שקל.
היו"ר איוב קרא
זה נראה כמו "ג'וינט".
קריאה
עוד יותר, זה ללכת ולעשות דבר - -
היו"ר איוב קרא
כמה זמן לוקח לעשן את זה?
אורן גלעד
350 שניות. צריך לעשן את זה, כל עוד שיש בזה חומר.
ענת אייזיק
אחד הדברים שעושים את הסיגריה אפילו יותר מתוחכמת מסיגריה רגילה, קודם כל, משך העישון יותר ארוך מכמה סיבות. אחת מהן, כשאתה מחזיק אותה ביד, הבערה שלו פחות טובה ולכן צריך לקחת מה שנקרא "שאחטות", הרבה יותר עמוק והרבה יותר בפנים להחזיק את הבערה סביב הסיגריה. בגלל שלוקחים אותה יותר עמוק אז זה נכנס יותר לריאות. מעבר לזה שאתה יכול לראות שפילטר אין בסיגריה הזאת.
היו"ר איוב קרא
זה עישון מסוכן.
ענת אייזיק
הרבה יותר מסוכן. שמתי לכם על השולחן מחקר - -
היו"ר איוב קרא
כמה עולה חבילה כזו?
אורן גלעד
כל חפיסה עולה לי 5 שקלים פלוס מע"מ.
היו"ר איוב קרא
לכמה זה יכול להספיק?
אורן גלעד
עד חודשיים, תלוי במשתמש. אני לא מעשן אדוני היקר, אני לא נוגע בזה.
היו"ר איוב קרא
אתה רק מוכר?
אורן גלעד
אני לא צריך לקרוא מחקרים על זה. אין בזה שום שיקול כלכלי, אם אתם מחר תחליטו שאתם מעבירים חוק, אין לי בעיה עם זה כי זה ממש לא מה שמחזיק לי את המזנון. פשוט שפגשתי את זה בכל מקום אחר, אז אם יש לכולם - -
היו"ר איוב קרא
זאת אומרת שזה קיים בכל המזנונים?
אורן גלעד
אני מזמין את אדוני היקר, לפסטיבל ה"בומבמלה", שיתקיים במקומות כמו: חוף ניצנים, או בגנים באזור הצפון, או ב"גני בראשית", אתה יכול לראות ש"מעיפים" את זה שם במחיר של חמישה שקלים, במחיר היכרות, ואת אותם חיילים שהם הלקוחות היומיומיים שלי, אני פוגש שם כשהם מעשנים את זה.
היו"ר איוב קרא
האם זה מאושר ליבוא?
אורן גלעד
יש שם של יבואן, המכס שולם וגם יש אזהרה של משרד הבריאות על הקופסה. כל חברה שעוסקת במזון, רושמת אזהרה. ואני לא רואה - -
קריאה
החוק אומר שכל חברה שעוסקת בטבק רושמת אזהרה.
היו"ר איוב קרא
זה מטעמים שונים.
אורן גלעד
אני בטעמים לא נוגע, מסיבה אחת, זה על הגבול דק הן בחוקיות והן בנושא של מזון רעיל או משהו כזה, אני לא זוכר בדיוק את ההגדרה - -
היו"ר איוב קרא
אם זה בריח של תפוח?
אורן גלעד
לא, את אלה אני לא אביא. לא לכל דבר שלא לפי החוק אני כתבתי לך. אני גם לא מוכר כלל סיגריות לנערים, עד היום אין לזה חוק, אני לא יודע, אבל אני אישית לא מוכר.
היו"ר איוב קרא
אבל יש.
אורן גלעד
אז לנושא הטעמים אני מביא, שמעתי שיש כמה טעמים שמסתובבים בארץ, אני לא יודע.
היו"ר איוב קרא
אנחנו ניתן לקצין המשטרה הצבאית, שאולי שיעדכן אותנו.
נתי בר נתן
אנחנו בלשכת מפקד מצ"ח מרכז, למדנו את זה פחות או יותר מהפרסום בעיתון. בכל מסיבה יש טרנד אחר ועכשיו זה הטרנד, כפי שציינת אדוני היושב ראש בהתחלה. בצבא יש פקודת מטכ"ל, שמגדירה את ההגבלה בתחום העישון, במקומות ציבוריים, במקומות אחרים ומינואר 2003, תוקן הנושא של הנרגילות, שנאסר לשימוש בתוך בסיסי צה"ל, כחלק מאכיפת המשמעת. כל עוד זה מותר בחוק, זה קצת בעייתי לתקוף זאת. אנחנו לא ביצענו שום מחקר על שימוש בקרב חיילים, אני לפחות לא יודע על מחקר בשימוש ב- "בי.זי", למרות שיש היום כל מיני טרנדים של גלגול סיגריות וטבק.
היו"ר איוב קרא
כשהצבא רואה מישהו בתוך הבסיס מעשן דבר כזה, האם זה חוקי או לא? איך מסתכלים על זה?
נתי בר נתן
אני לא שמעתי שנתקלו בענין הזה, לא כתופעה.
היו"ר איוב קרא
אני מדבר כמסגרת, אם אתה רואה חייל עומד בצד ומעשן.
נתי בר נתן
זה נראה מוזר, זה עשוי לשמש אותנו ברמה המודיעינית, שחייל יכול לספר לנו על חייל אחר שמחזיק דבר כזה ביד, והוא לא מבין מה זה.
היו"ר איוב קרא
אבל אתה גם לא יכול לדעת אף פעם אם זה מעשן את זה אם זה בעית סמים, זה מטעה אם זה מאות אפילו לא קצת.
נתי בר נתן
זו הבעיה. בהיבט של החזות של המוצר ולא בהיבט, אבל לפחות לפי ההגדרה זה מטעה.
אורן גלעד
אני יכול לספר לך על עצמי, אדוני היושב ראש, לא היית צריך חוק לפני שנה וחצי. אני מנהל את העסק שלי כבר ארבע שנים, ובגלל ש- 99% מהלקוחות שלי הם חיילים, אז אני בונה את העסק לאט, ואני גם לא אכרות את הענף שאני יושב עליו, ולכן נוצר גם קשר טוב עם המפקדים שנמצאים שם. לפני שלוש שנים חשבתי שזה נחמד שחיילים קצת יברחו מהמסגרת, ושמתי שם שטיחים וכריות על הרצפה, כדי שיהיה אפקט כזה נחמד.
היו"ר איוב קרא
באיזה מקום נמצא?
אורן גלעד
בבסיס צה"ל בכניסה לשכם.
היו"ר איוב קרא
איך אתה מגיע לשם?
אורן גלעד
אני גר באלון מורה, שבע דקות נסיעה.
היו"ר איוב קרא
משום מה, לא חשבתי שיש לך זיהוי עם אלון מורה.
אורן גלעד
אם היו יודעים שאני מרומן 17, לא היו נותנים לי להכנס לשם.

בכל מקרה, אני אומר על הקשרים הטובים שנוצרו לי עם המפקדים ואני גם אמרתי את זה קודם ליעל, שלא לכל דבר צריך שיהיה חוק במדינה, זה גם ענין של איזה חינוך קבלת בבית. הגעתי לרס"ר הנחמד ואמרתי לו שיש לי רעיון ומה דעתו על זה שאני אביא פינה נחמדה, והוא אמר לי: אל תחשוב על זה אפילו.
היו"ר איוב קרא
אתה נמצא מחוץ לבסיס?
אלון גלעד
כן, בכניסה ליד ה- ש"ג. אז לא היה לזה חוק ויכולתי כמובן להתעלם מהכל ולהגיד שאני חושב נטו מסחר, אבל זה לא עובד ככה. זה מדהים להגיד, שהפרסום גרם להתעניינות הרבה יותר גדולה, מאשר ביום יום. הסקרנות גברה ממש יום אחרי שדובר צה"ל דיבר על זה, והיתה איזו כתבה במעריב.

אם אני אדע שזה יוצר רושם רע מבחינת החיילים, אני הראשון שאוריד את זה מהמדפים, זו באמת לא שאלה אפילו. אבל, עכשיו אם השאלה היא בנושא בריאות, זה כבר רבותי לא התחום שלי. אנשים אצלי מעשנים, ואני מדבר על ממוצע של כמעט כל חייל וחצי, מעשנים סיגריות. הדבר הזה מדאיג הרבה יותר ב- בי.זי, עם כל מה שמשתמע מזה.
היו"ר איוב קרא
הם באים אליך ויושבים על הרצפה?
אלון גלעד
לא יושבים, מה פתאום? אני דברתי על הרעיון והוא שלל את זה על הסף. יש לי ספות שיוכלו לנוח בכיף. לא יושבים על זה, זה לא נרגילה, נרגילה זה הקבוצתיות.
היו"ר איוב קרא
בתוך הבסיס מעשנים את זה?
אורן גלעד
כן, מעשנים את זה.
נתי בר נתן
קודם כל אני שמח שאותו רס"ר אמר, "שכח מזה".

כשבאת למסיבה בפסטיבל ה-"בומבמלה" בראשית, איך אתה יודע שדווקא חיילים באים אילך?
אורן גלעד
אתה פוגש אותם.
נתי בר נתן
אבל אתה יכול ליחס יותר לחיילים את השימוש בסיגריה הזו מאשר לבני נוער.
אורן גלעד
אני לא רוצה להתחייב, אבל בפסטיבל הראשון שזה היה ב"בראשית", כשמכרו את זה בחמישה שקלים, כל המי ומי באו ולא ספציפית חיילים. וזה אותו פסוק שאנחנו מכירים על נושא של "מים גנובים ימתקו", על הגבול הדק הזה, כמה אפשר ללכת כמו שאדוני היושב ראש אמר. כמה דק עוד יכולים ללכת על הגבול הזה. אני לא ראיתי בזה אז בעיה, להביא את זה, כי ראיתי את זה בפסטיבלים וזה אומר שמישהו כמובן הכיר את זה, בפסטיבלים שכמובן גם אנשי רוקי נמצאים שם הן להגן עלינו והן גם לבלות, ואז או שבררתי שאין עם זה בעיה, אז הבאתי את זה. אבל היום, אני אומר שוב אם זה יצור כזאת בעיה, אני לא יודע לגבי אנשים אחרים, לגבי אני יודע שזה לא יהיה המדף יותר.
ריקי צימר
אני רוצה לומר, שאנחנו עוסקים בחמרים אסורים לפי החוק, ולגבי התופעה של השימוש בנרגילות, היום הרשות תומכת במחקר שנערך על ידי בחורה, לגבי התופעה החברתית של השימוש בנרגילות. ואנחנו יודעים שגם השימוש בנרגילות שהחבר'ה היום משתמשים, זה ענין כמו שאמרת של קונספציה, של קפיצה, של החלפת חומרים ולאו דווקא את החומרים הרגילים אלא לפעמים משתמשים באלכוהול ובסמים, אנחנו לא יודעים. אבל, עדיין בעצם אין לנו מחקר שבודק את הנזק של הנרגילות.

כנ"ל לגבי הנושא הזה, ששמענו עליו ממך, שבעצם אנחנו קוראים ושומעים על הנזקים בתוך הממ"רים, הנושא הזה עדיין לא נבדק על ידי משרד הבריאות, ולגבי יצור חומרים אז השאלה היא באמת שאלה מאד מהותית, אני חושבת שהיא חינוכית ערכית, שאולי אפילו צריכה לקום ועדה ולחשוב בכלל לגבי השימוש בחומרים, ועד כמה ניתן לה לאסור את החומרים ועד כמה תתגלה, כמו שאמרת, מים גנובים ימתקו. זאת אומרת, זה בהחלט כבודך אמר שהענין של הגבול הדק הוא פה מאד חשוב. אין ספק שהסיגריות האלה - -
היו"ר איוב קרא
זה באותיות הינדיות?
ריקי צימר
אנחנו לא יודעים בכלל מי עושה אותם, איך, ומאלו חומרים, וגם הקונוטציה הזו של הג'וינט פה בסיגריה הם מאד דתיות. אבל זה לא נבדק עדיין.
היו"ר איוב קרא
אפשר להגיד את זה על כל משטר הסיגריות הרגילות?
ריקי צימר
ממש לא.
היו"ר איוב קרא
שם עשו מחקר מפה ועד הודעה חדשה.
ריקי צימר
אנחנו כבר חמישים שנה יודעים בדיוק מה מכילות מה עושות הסיגריות הרגילות. והמחקר שחילקתי בתחילת הישיבה הוא לדעתי, אמנם משרד הבריאות לא עשה מחקר, אבל אנחנו לא נחכה שמשרד הבריאות יעשה מחקר כדי להגיד שCDC (Center for the Dis-Control) באטלנטה ארצות הברית בדק את הבידי. יש פה אלפי מחקרים שנעשו על הבידי וכולם אומרים שמה שיש ב- "בי.זי", הוא הרבה יותר מסוכן ממה שיש בסיגריות, מבחינת יתרן, ומבחינת ניקוטין, ומבחינת חומרים מסרטנים. האמת גלויה פה במאמר כתוב ואנחנו יכולים לספק לכם, לועדה, לכבודו את המקורות של המחקרים האלה, אין פה סימני שאלה בכלל, ההלם שבציבור זה ברור מפני שזה דבר חדש, לא יודעים איך לאכול אותו, תשמעו, אני מבינה למה זה טרנד. זה חמוד, זה קטן, זה נראה לא מזיק, זה שוקל פחות מסיגריה ובדרך כלל גם צבעוני, יש את זה בריחות של פירות, על העיקרון שדיברנו עליו, זה מאד מפתה.

למה אני פוחדת מהדבר הזה? כי הוא נראה לא מאיים. הוא נראה לא מאיים הוא נראה כמו משחק כזה קטן שאפשר להחזיק מעבר לזה שזה ג'וינט זה בכלל לא על הקטע, וכל מי שנרתע למשל מהריח של הסיגריות, לא צריך להירתע יותר. בבקשה, יש לו סיגריה בריחות. ותקראו טוב, הכל נמצא כאן. יש פה יותר עיטרן מסגריה רגילה פי 5. יש כאן יותר ניקוטין בריכוז במקום 14.9 בסיגריה רגילה, יש פה 21.2. רמת הניקוטין בדם לאחר סיגריה אחת 26 מק"ג, לעומת 18.6 מק"ג, יש חומרים מסרטנים, פנול, אסטרנול, והחומר המסרטן בנזירן, הרבה יותר מאשר בסיגריות רגילות. אני בדקתי אפילו קשר. זה מאד מסוכן. למה עושים את זה.
רחל נויבאור
אני רוצה להוסיף לגבי מה שקורה, אני חושבת שמה שקורה עם כל הדברים הטבעיים, שאנחנו גם כן קונים בבתי מרקחת. והאמהות קונות, ואנשים אחרים צורכים תרופות רגילות, וכל מיני תרופות מעשבים. העניין הוא שאנשים מתרשמים ממה שעושה רושם בריא, כי אומרים לך שזה טבעי. אבל אנחנו יודעים שגם החשיש הוא טבעי, ואנשים לא יודעים לשים את הגבול הדק.

אולי משרד הבריאות צריך לשים איזה שהיא חותמת אחרת על הדברים הטבעיים, שעוברים את הבדיקה והם באמת מזכירים בריאות, והדברים הטבעיים במרכאות, שהם הדבר הכי גרוע שבגרוע. עם כל הפיקוח שיש לנו. פה יש איזה שהוא מילכוד, שאני רואה גם את עצמי נופלת בו, עם כל החכמה ועם כל הידע אני יכולה להכנס לחנות טבע או לבית מרקחת וגם ולהתרשם. כי אתה כבר לא יודע, אתה מתבלבל אומרים לך זה חומרים הסינטטיים של התרופות זה לא טוב, כדאי היום להיות טבעוני, ואתה הולך לשם פתאום יכולים להגיע לכל מיני דברים שאתה לא מבין מה אתה קונה אפילו. יש איזושהי עמימות בחוק או אולי בפיקוח, אני לא מתמצאת בזה, חייבים לעקוב - -
ריקי צימר
אם מותר לי רק להגיב, החינוך יכול להתמודד עם זה.
ענת אייזיק
הנסיון שלנו עם סיגריות, כשדיברנו עם הילדים, הסברנו והשקענו כספים רבים, לא עזר כמעט כלום. ברגע שיצא חוק והיתה אכיפה, פתאום היה שינוי.
היו"ר איוב קרא
איזה חוק?
ענת אייזיק
הגבלת עישון הסיגריות במקומות ציבוריים, פתאום יש פחות מעשנים, פחות הורים מעשנים, פחות ילדים מעשנים.
היו"ר איוב קרא
האם איסור מכירת סיגריות עם ניקוטין, החומר הממכר, יכול להואיל?
ענת אייזיק
עד גיל 18.
היו"ר איוב קרא
יכול להיות שנגביל את זה ל- 18. אני הולך להגיש הצעה כללית. אני מדבר על ניקוטין, החומר הממכר.
ענת אייזיק
הסיגריות באות עם הניקוטין ועוד מגבירים את זה.
היו"ר איוב קרא
אני מדבר על ההגברה, למה הם מגבירים כדי שיתמכרו? עכשיו, אם אנחנו אוסרים בחקיקה, שחברות הסיגריות לא יגבירו את החומר הממכר?
ענת אייזיק
יש מספיק ניקוטין שמשתחרר גם ככה, אז הוא לא יתמכר בשנתיים, אלא הוא יתמכר בשלוש שנים. מי יבדוק את זה?
היו"ר איוב קרא
המערכת תמצא מי שיבדוק את זה, אבל יותר קל מאשר לאסור עישון סיגריות בצורה זו או אחרת. זה יותר קל, יש פקחים, יש אנשים של המשרד למסחר ותעשיה שיבדקו את זה.
ענת אייזיק
אתה בעצם חותך את הניקוטין פחות או יותר, עדיין יש לו 3,999 חומרים אחרים.
היו"ר איוב קרא
אני מדבר על החומר שמוסיפים אותו לסיגריות. אני בעד להיות כזה פנאטי, כשאני אומר הסיגריות הוציאו ממנו את הניקוטין. אבל יש כאלה - -
אורן גלעד
למה לא?
היו"ר איוב קרא
לכל דבר יש חומר ממכר, טבעי. על זה אני לא הולך להתווכח, אני מתווכח על זה שמוסיפים כדי שיתמכרו, וזה אסור. זכותו לעשן טבק, - -
אורן גלעד
אתה תמצא מי שיעשה את ההליכים בחומר ממכר?
איוב קרא
אז שיבדקו את הסיגריות שמיבאים. אם מיבאים סיגריות לארץ מוסיפים עליהם חומר ממכר, ואז למה, כדי שהאנשים האלה יגבירו את התלות שלהם בסיגריות.
אורן גלעד
אבל גם כבוד היושב ראש יודע וגם אני יודע, שמזה החברות האלה מתפרנסות, על ידי כך אתה מגיע - -
היו"ר איוב קרא
אבל החברות האלה גם לא איכפת להם שימותו כל 27 איש מעישון רגיל, ופסיבי. אז גם את זה צריך לזכור. זה מדהים כשאתה רואה את הדברים האלה אתה לא יכול להשאר אדיש.
ענת אייזיק
החוק הזה נשמע לי יפה, אבל הבעיה שלך יכולה להיות זה ענין של התחכמה לך, השבוח הגנטי. מה שהם עושים הם כל הזמן מגדלים עלים שמכילים יותר ויותר ניקוטין. היום העלים לא דומים למה שהיה לפני כן.
היו"ר איוב קרא
אני מוכן לקבל כל טבק שהוא בצורה טבעית, אבל לא שיוסיפו על זה חומר כימי ממכר. זו לדעתי יותר הבעיה של ההתמכרויות, והפגיעה הבריאותית.
ענת אייזיק
יכולה להיות רק בעיה אחת מזה, אני מנסה לחשוב בראש של חברות הטבק שהם לא ישתמשו בזה כגימיק פרסומי אחר כך. שיכתבו על הקופסאות שלנו, ללא תוספות ממכרות, הם יהפכו את זה, הרי הם כל הזמן עושים לנו תרגילים.
היו"ר איוב קרא
אין לזה סוף. אתם צריכים לדעת דבר אחד, אנחנו במדינה דמוקרטית ואי אפשר לאסור דבר, אתה רוצה למזער את הנזק ושהאנשים יהיו תלויים בזה כמה שפחות. אני לא יודע מה הם יעשו, הרי תמיד יש אין סוף התחכמויות בכל דבר, אבל אם אני יכול להביא למצב להקשות עליהם את החיים, בזה שאנשים לא יתמכרו, ולא יוסיפו חומר. החומר הזה המיניגרם אני לא יודע כמה הם מוסיפים לטבק, לדעתי הוא יכול להיות שבגלל זה, אנשים יוכלו להיגמל גם יותר מהסיגריות, אני לא יודע כמה, אבל יכול להיות שמזה ירד 10% 50%, אני לא יודע בדיוק, אבל זה כבר משהו.
ריקי צימר
לא 50%, אני חושבת שהרבה פחות.
היו"ר איוב קרא
בסדר, אני אומר הצלת נפש הצלת עולם ומלואו. זה אפשרי, ואיזה רעיון שיכול לעשות משהו, כדי שנוכל למזער את המצב כשאנחנו מקבלים כל שנה את הדיווחים הללו, שמרגיזים, אין דין ואין דיין. כשיש פיגוע ונהרג בו אדם אחד, אז כל המדינה מזועזעת, פה 27 איש כל יום נהרגים בגלל סיבות עישון ואף אחד לא איכפת לו. זה משהו צריך לקרות, אז זה רעיון אנחנו מקבלים רעיונות אנחנו מנסים להביא את זה לחקיקה, אנחנו גם בענין הזה הייתי רוצה לשמוע אולי מהצבא איזה רעיון לגבי איך אנחנו אוכפים כדי שלא הדבר הזה.
ענת אייזיק
מה בעצם הבעיה? האם זה לא מוסדר כמו טבק? ולמה בעצם לא חל האיסור בחוקים של הצבא, בנרגילות?
נתי בר נתן
כמו שאמרתי, הנושא עלה לפני כל דרג תוך כדי הפרסום, אבל אנחנו כיחידה אוכפת חוק, למדנו על זה כמשהו בעיתי. כל אחד מוסיף על זה איזה שהוא טרנד חדש. עכשיו, הנרגילות היה בזה יותר אלמנט משמעתי, שרואים כמו שתואר קודם, חבורה של חיילים והם במדים יושבים ובחברותה שואפים מהנרגילה, וזה לא פסול, אבל במקומות מסוימים זה בסדר אבל לא חייל שלובש מדים, עושה את זה בתוך מחנה, בתפקיד.
קריאה
זה לא פחות גרוע.
נתי בר נתן
אני לא מתנצל, אני פחות מבין בזה, אבל אפשר למשל, בהמשך להצעה של היושב ראש, מדובר במעשה של בכלל כל אמצעי עישון ללא מסמרים בכלל, הכרתי את זה לגבי דברים שהם ללא מסמר. אני חושב שאולי זה יעבור אפילו עוד יותר מהר מאשר הענין של רמת, אז יגידו עכשיו, או. קי, אז עכשיו יעשו את זה בסיגריות, אז יגבילו את הרמה של העטרן, או כל דבר אחר, זה עומד באיזה שהוא סטנדרט.

כל שאר הדברים לצבא אין בעיה לאכוף, אם יש איזו מגבלה נלך למפקדים, וכל שניים יקנסו, אבל המפקדים אוכפים היום את האיסור של הנרגילות, ואוכפים אותם כמו איסור של שתיית משקאות חריפים בתוך הצבא, וכמובן כל הדברים האחרים, של התנהלות חיילים, אם יכולים שגם את הנושא הזה, אבל שוב פעם צריך להכנס לכל נישה, אז לא יהיה זה, מחר יהיה בצבע אחר, בצורה אחרת, וכל פעם, הנרגילה זה דבר שהוא בולט, מול הדבר הקטנצ'יק הזה שנכנס לתוך תא.
ענת אייזיק
אז אולי צריך למצוא איזה שהם כללים.
היו"ר איוב קרא
אני אגיד לך, תוך כדי הסיפור שלו, אז אולי חשבתי להמליץ לצבא בהערה פנימית שהחיילים לא יעשנו סיגריות אלא עם פילטר. האם זה יכול להשמע טוב - -
נתי בר נתן
יש פה את האיסור על עישון של חייל או עובד צה"ל במקום ציבורי, לא יחזיקו חייל או עובד צה"ל במקום ציבורי סיגריה או כלי דולק אחר, חל איסור על הכנסת נרגילה בתחומי בסיסי צה"ל.
קריאה
מה לגבי הסיגריות הרגילות?
נתי בר נתן
בצבא זה בדיוק כמו שהחוק קובע.
קריאה
כמו החוק האזרחי?
היו"ר איוב קרא
אם מוסיפים לזה "חל איסור לעשן סיגריות ללא פילטר"?
נתי בר נתן
אני חושב ש"סנט מוריס" ו"דובק" יקבלו תעודת כשרות למכור סיגריות.
היו"ר איוב קרא
הרי בסופו של דבר אנחנו צריכים למזער את הנזקים הבריאותיים שאנשים לא מודעים, בוודאי לא מודעים. או יתמכרו ולא, אנחנו מנסים בעצם להביא למצב שאנשים, זה פחות נזק, אם יש פילטר.
נתי בר נתן
אני חושב שיש בעיה. אנחנו עובדים לא מעט בנושא של החינוך, הרי החייל לא מגיע לצבא ופתאום הוא נתקל בדבר הזה, נכון שהם מכירים את הנתונים אבל גם את הסמים הם ידעו לפני הצבא. מה נעשה עם החיילים בחופשות, ומה נעשה אז?
היו"ר איוב קרא
השאלה היא איך אנחנו מתמודדים עם הבעיה הזאת, חייבים למצוא איזה סידור לבעיה הזאת. אני חושב שנמליץ לבדוק את ולהכניס לפקודת העישון שלו את הנקודות שאתם מוסיפים שסיגריות יעשנו אך ורק עם פילטר. כי אתה לא יכול, אם אתה תחשוב על משהו אחר, תברר, זה אסור לו לעשן.
נתי בר נתן
בצבא אין בעיה להעביר את זה, כמו קיבלו את ההחלטה על הנרגילה, שיש פקודה לנרגילות, שלא מעשנים.
היו"ר איוב קרא
כן, אבל כל פעם הם מתחכמים.
נתי בר נתן
לגבי הנרגילה, זה מטריד אותי כשאני רואה את זה, זה נראה פשוט לא טוב.
ריקי צימר
זה נראה כמו ג'וינט, זה מטעה אותך.
היו"ר איוב קרא
בצבא לא צריך את זה, זה אסור. לגלגל סיגריות פילטר. אז אני אומר, אני רוצה שיעשנו סיגריות עם פילטר.
נתי בר נתן
אתה לא רוצה שיעשנו סיגריות בכלל.
היו"ר איוב קרא
אני אומר שאם אני יכול למנוע נזק בריאותי דרך הפילטר, אז אני - -
אורן גלעד
אפרופו סיגריות. דיברת על רעיונות, יש לי רעיונות שנמצאים בארצות הברית, ובאירופה ואין סיבה שזה לא יעבור, אני רוצה חבר כנסת שמחר, על כל קופסא באירופה ובארצות הברית יש לך שליש מהקופסה בהגדלה, אפשר להגיד את זה בשתי מילים בלבד, עישון הורג.
היו"ר איוב קרא
לכך לא אומר, כשאני אראה דבר כזה, בתוך ביתי, אני לא אוהב את זה. וזה לא נראה לי טוב וזה לא מסתדר נכון למסגרת ולארגון שאני נמצא בו. אני לא יודע גם אם היית בצבא, לי זה לא נראה. לך לא איכפת, אני מעריך את זה מאד, אני אומר לך בעיקרון זה לא נראה לי, ואולי אני טועה.
אורן גלעד
אתה לא טועה, אתה תחוקק חוק לזה, מחר בבוקר זה נזרק לפח.
היו"ר איוב קרא
לא, אני לא מדבר על זה, אני מדבר על נזק, אתה שמעת איזה נזק ותדמית. תדמית ונזק, זה לא רק תדמית. אם זה רק היה תמיד, עוד יכולתי להתפשר על זה, במילא זה נזק בריאותי קשה מאד יש מאחורי זה. ואז גם תדמית וגם נזק בריאותי זה ביחד זה אני צריך לעזור לילדים האלה לא להינזק, כמה שפחות להינזק.
בארי קנישקבי
ל
דעתי זה עניין גם של הצבא.
ענת אייזיק
זה לא רק בצבא, מחר זה יהיה גם בבית הספר. זו בעיה, הילדים יתלהבו מזה מאד.
ריקי צימר
כי מאוד קל לסחור בזה, זה מאוד זול. מי מתיר להפיץ דברים כאלה?
פנחס קוצ'ר
אין למעשה שום פיקוח על יבוא מוצרי טבק. לגבי אישור של משרד הבריאות, זה רק לגבי האזהרה.
היו"ר איוב קרא
מה זאת אומרת?
פנחס קוצ'ר
אנחנו מופקדים על ענייני סחר, עכשיו, כשיש גופים שפונים אלינו, למשל יבוא חומר נפץ באישור משטרת ישראל, מישהו הביא איזה זיקוקין דינור, כרגע על זה אני יכול לחשוב, מוצרי טבק אין לזה שום הגבלה אם תוך כדי שיש משהו שחייב באיזה שהוא תקן שזה יכול לפגוע במזון, כל מזון שמכניסים לפה, חייב אישור של משרד הבריאות. כנראה שסיגריות לא מוגדרות במזון - -
היו"ר איוב קרא
ככה היה המצב במשך חמישים שנה.
נתי בר נתן
זה עלה השבוע נדמה לי גם לנושא של הבירה עם השמן, גם עלה הענין הזה של משרד הבריאות נדמה לי לא בדק, והם רוצים להביא.
היו"ר איוב קרא
זה נכנס לריאות, למערכת הנשימה אני חושב שזה צריך להיות חלק ממוצרי הפיקוח של המזון.
פנחס קוצ'ר
אנחנו לא בנויים לבדוק את זה, משרד הבריאות יפנה, נניח, אילו היה תקן ומשרד הבריאות היה מבקש מאיתנו שאנחנו, מהמכס שנכתוב שכל סיגריה חייבת לעמוד בבדיקת מכון התקנים, אין לנו בעיה עוד להוסיף את זה בכתב יבוא חופשי. כל סוכרייה שמכניסים לפה חייבת לעבור בדרישות של משרד הבריאות.
היו"ר איוב קרא
ופה משרד הבריאות לא מבקש לפקח על מוצרי טבק שמגיעים?
בארי קנישקבי
זה לא נעשה, ואני לא יודע למה.
היו"ר איוב קרא
זה צריך להעשות.
ענת אייזיק
בגלל זה חברות הטבק התנדבו לשים את האזהרה של משרד הבריאות.
ריקי צימר
אבל זה בדיוק הפוך. המזיק לבריאות, פתר באזהרה לקונית של הצלחנו לשנות, שאתם הצלחתם לשנות, בגלל זה הם התנדבו לשים את זה לפני שהיה חוק, כי זה כמו כיסוי, משרד הבריאות קובע, נהדר, משרד הבריאות קבע, וזה על כיפק.

לפני יותר מעשר שנים המנכ"לית שלנו, גב' מירי דיק, שמעה שמועה שאמור להגיע לארץ טבק לעיסה, והצליחה לעצור על ידי הצמח, באיזה שהוא תהליך ולא הביאו את זה לארץ, זאת הצלת נפשות, היום, וחלק ממדינות אירופה הצפוניות, הצעירים כבר לא מעשנים סיגריות הם רק לועסים טבק. סרטנים גם בפה, חקיקה כל כך, צעד שנראה כל כך פשוט, ומציל כל כך הרבה חיים, אפשר להוציא את הדבר הזה מחוץ לחוק, מאיזה שהיא סיבה.
היו"ר איוב קרא
אני רוצה לסכם את הדיון.

אנחנו רואים בסיגריות את כל הרע.

אנו פונים למשרד הבריאות בדרישה חד משמעית לפקח על מוצרי הטבק הנכנסים לתחום מדינת ישראל, ושהפרסום על חפיסות הסיגריות בדבר הפיקוח, בפיקוח של משרד הבריאות, לא רק יהיה פסיבי אלא יהיה אקטיבי.

ברוח הדברים הללו, אני מבקש להכין מכתב דחוף לשר הבריאות בנושא הזה, אנחנו מתפלאים על כך שבמשך 50 שנה הדבר הזה לא נעשה, וזה ליקוי קשה מאד במלחמתנו להצלת נפשות בישראל בסוגית העישון הרגיש של סיגריות והעישון הפסיבי.

אנחנו ממליצים לשלטונות צה"ל, להכניס לפקודות היום חובת העישון בבסיסי צה"ל תהיה אך ורק של מוצרי טבק עם פילטר על מנת למזער את הנזקים של הבידי ודומיהם, ודומה לו, והנזקים הבריאותיים של הבידי, ודומה לו, וגם התדמית למזער את הנזק התדמיתי בהחזקת סגריה כזו בתוך המערכת הצבאית.

אנחנו פונים למשרד החינוך בהמלצה דומה, שבתחום בתי הספר לא יעשנו כלל סיגריות, ועד כמה וכמה שלא יהיה אפילו במקומות הציבוריים העישון של סיגריות ללא מסנן, פילטר.

אנחנו נעלה להצבעה בכנסת בימים הקרובים את חוק מזעור כמות הניקוטין בסיגריות והמשמעות שיהיה איסור על חברות הטבק להוסיף את החומר, את הסם ממכר, לתוך הסיגריות הרגילות שמעשנים אותם אזרחי ישראל, על מנת להביא למצב שיהיה עישון טבעי ללא חומר ממכר ולהקטין בכך את הנזקים הבריאותיים בהם נהרגים מידי יום 27 איש, מעישון סיגריות רגיל ופסיבי. תודה רבה לכולם.
הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים