ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 13/07/2004

פרוטוקול

סדר היום
__מבנה חדש לדיור ציבורי בן 47 דירות ברחוב שמאי בהרצליה

2
הוועדה לקליטה, עלייה והתפוצות
13.05.2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 136
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה, והתפוצות
יום שלישי, בתמוז התשס"ד (13 ביולי 2004), שעה 10:00
סדר היום
מבנה חדש לדיור ציבורי בן 47 דירות ברחוב שמאי בהרצליה, אינו מאוכלס
מאז הקמתו לפני 5 שנים – ח"כ רומן ברונפמן.
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל – היו"ר
רומן ברונפמן
מיכאל מלכיאור
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
מוזמנים
פיני מור - עוזר מנכ"ל קליטה, המשרד לקליטת עליה
עפרה שידלוביצקי - מנהלת אגף אכלוס, הסוכנות היהודית
אורה חריש - מרכזת בכירה לרכוש הניהול המינהלי, משרד
הבינוי והשיכון
יהונתן יסעור - סגן ומ"מ ראש העירייה, עיריית הרצליה
עו"ד לאה סדובניק - מנהלת מחלקת נכסים וביטוחים, עירית
הרצליה
אריה רהט - גזבר העירייה, עיריית הרצליה
יוליה מרקוביץ - נציגי התושבים העולים
דורה דורפמן - נציגי התושבים העולים
סולומון דורפמן - נציגי התושבים העולים
יולי וולפסון - נציגי התושבים העולים
אלכסנדר קלנטרסקי פורום לדיור סוציאלי
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
אתי בן שמחון










מבנה חדש לדיור ציבורי בן 47 דירות ברחוב שמאי ברצליה, אינו מאוכלס
מאז הקמתו לפני 5 שנים – ח"כ רומן ברונפמן
היו"ר קולט אביטל
שלום לכולם, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. לפני כשבועיים, להפתעתי, כאשר הופעתי בתכנית בערוץ הרוסי של הטלוויזיה, ראיתי כתבה מצולמת, ורק אז נודע לי הסיפור על בניין שעומד ריק מזה חמש שנים בהרצליה. בניין שנבנה מתרומות של יהודים טובים מחוץ-לארץ כדי לסייע לדיור לעולים. אז דיור לחוד, בניין לחוד ודיירים לחוד. הבניין ממה שאני רואה, ומכל הבירורים שעשינו, אכן עומד ריק מזה חמש שנים. משום מה העירייה לא איכלסה אותו.
מרינה סולודקין
זה לא משום מה.
היו"ר קולט אביטל
על שום מה את תסבירי. ומצד שני אנחנו מבינים שחבר הכנסת ברונפמן טיפל בסיפור הזה אם אני לא טועה, כבר מחודש נובמבר שנה שעברה, ופניותיו לעיריית הרצליה לא הניבו את הפרי הרצוי. אנחנו התבשרנו שבזמן האחרון מתנהל משא ומתן בין עיריית הרצליה לבין משרד השיכון. משרד השיכון מוכן לרכוש את הדיור הזה ולהעמיד אותו לרשות אותם הדיירים, או העולים, או הדיירים הפוטנציאליים. האמת היא שכל הפרשה הזאת והשתלשלותה נראים לי מוזרים מאוד. בנוסף, אני גם שואלת שאלה אם בניין נבנה מתרומות, מדוע העירייה צריכה למכור אותו לממשלה? זאת אומרת, מדוע צריכה להיות הכנסה פעמיים. מה הסיפור שמאחורי הסיפור הזה.

אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת ברונפמן.
יהונתן יסעור
שקל תרומה לא היתה שם.
היו"ר קולט אביטל
כשתהיה בזכות דיבור, אני אשמח מאוד לתת לך את זכות הדיבור. בינתיים אני עדיין מנהלת את הישיבה, ואנחנו מעבירים את זכות הדיבור לחבר הכנסת ברונפמן.
יהונתן יסעור
רק כדי לתקן את הרושם שאת נוטעת בין החברים.
היו"ר קולט אביטל
אדוני, אני מנהלת את הישיבה כפי שאני מבינה. אם יש לך מידע סותר, אני אשמח לתת לך רשות דיבור אחר כך, אני אפילו לא יודעת מי אתה. אתה ממלא מקום ראש העיר, אתה מוזמן. ניתן לך את רשות הדיבור.
רומן ברונפמן
גברתי היושבת ראש, חברי הכנסת, אורחים, זה לא במקרה שיש לנו היום שתי ישיבות זו אחר זו, שמוקדשות לנושא הדיור. הישיבה השנייה תתקיים בשעה 10:30 כישיבת המשך של הפעילות המתמשכת שלנו בנושא הדיור הסוציאלי, שם אנחנו מוחים על היעדר הדיור.
היו"ר קולט אביטל
מתוך מחקר שעשינו מסתבר שדווקא יש.
רומן ברונפמן
שזה לא מדוייק. על זה נדבר בישיבה השנייה. ולא במקרה צורפה הישיבה, שאולי היא ישיבה סוריאליסטית, אבל מציאותית. אני מצטער להגיד שבראש עיריית הרצליה עומדים חבריי למפלגה ולתנועה, ואני מאוד אוהב אותם, אבל כנראה השתבש משהו בעיריית הרצליה, ואני אומר בכאב, ובאמת השתבש משהו בעיריית הרצליה, כי בית זה דבר שלא חשוב איך הוא נבנה. הוא עומד, הוא קיים, לגבי הייעוד שלו לאיכלוס העולים, אף אחד לא מתווכח. הוא עומד ריק במשך כחמש שנים.
מרינה סולודקין
בהרצליה לא רוצים עולים.
רומן ברונפמן
אני לא רוצה שנעשה את זה בצורה כוללנית. בכל זאת, אני רוצה שאנחנו נפתור את הבעיה. אני אגיד מה עשיתי ואיפה אנחנו נמצאים, ואז נתחיל בדיון. אני רוצה שממלא מקום ראש העיר יגיד את דברו. אני מטפל בנושא יותר מחצי שנה. ובמשך החצי שנה האחרונה קיבלנו אין סוף תשובות, חוץ מתשובה אחת שרצינו בה, כי רצינו תשובה פשוטה שהבית מאוכלס, ולא יכולנו לקבל את התשובה הזאת כי הבית ריק. נכון שיש התכתבות בין העירייה לבין משרד השיכון. נכון שיש התכתבות בין העירייה לבין משרד השיכון. נכון שיש התכתבות בין העירייה למשרד הקליטה. נכון שיש התכתבות בין משרד הקליטה לבין משרד השיכון. עכשיו זה יותר קל, כי זו אותה שרה אז המכתבים עוברים יותר מהר. אבל הבית עדיין ריק. זה לא בית בדימונה. בחומר שקיבלת ראינו שבדימונה יש 80 דירות פנויות, ובירוחם יש 100 דירות פנויות, ובמצפה רמון יש 200 דירות פנויות. זה בהרצליה.
מיכאל מלכיאור
ובכל זאת מה הסיפור? כדי לשמור את הבית יותר נקי?
רומן ברונפמן
הסיפור פשוט. במרכז עיר הרצליה, שהיא במשולש הכי מבוקש מבחינה נדל"נית, וכמובן מבחינת דיור סוציאלי לקשישים או למקרים סוציאליים, עומד בית ריק בעל חמש קומות, לא פחות ולא יותר, 47 דירות, שזה 47 משפחות שיוכלו להיות מאושרות עוד לפני חמש שנים, והן לא מאושרות היום. אינני יודע למה.
מיכאל מלכיאור
תסביר למה.
רומן ברונפמן
אתם רוצים, אני אעביר לכם תכתובת. חבר הכנסת מיכאל, אי אפשר להבין. עיריית הרצליה אומרת שהיא מוכנה לאלכס את הבית. נכון שהיתה פנייה של משרד הקליטה לפני מספר שנים שרצו לאכלס את הבית בעולי אתיופיה, ואני באמת רוצה לשמוע מה קרה עם זה. אחר כך היתה פנייה למשרד השיכון, שרצתה להפוך את זה למקבץ דיור לקשישים, ואני רוצה לדעת מה קרה עם זה. בקיצור, אנחנו העלינו את הנושא, העירייה תענה, ואז נפתח את הדיון. אני לא יכול להגיד לך היום בתחילת הדיון מה קרה לבית בן 47 דירות. לא יכול. אני יודע שהוא קיים. אני יודע שהוא לא מאוכלס. אני חושב שחובתנו לאכלס אותו.
היו"ר קולט אביטל
תודה.

אני רוצה לפנות לסגן ראש העיר הרצליה. הזמנו את ראש העיר. אני מבינה שהיא לא יכלה להגיע. אנחנו שמחים שאתה כאן. כיוון שהפסקת אותי באמצע דבריי, אני אשתדל לא להפסיק אותך, אבל אני אודה לך אם תגיד לנו קודם כל מי בנה את הבית, מאיזה כספים, ומה הרציונאל שהבית הזה עומד ריק חמש שנים.
יהונתן יסעור
נתחיל ברמה העקרונית, מי שאחראי לדיור ואכלוס במדינת ישראל זה משרד השיכון וממשלת ישראל ולא הרשויות המקומיות.
היו"ר קולט אביטל
גם כשבית נבנה וניתן מתנה לעירייה? זאת אומרת זה לא רכוש, זה לא שעמידר - - -
יהונתן יסעור
ההחלטה להקים את המבנה הזה, דרך אגב, על חשבון חלק ממעון יום לקשיש, התקבלה בקדנציות קודמות, ואני לא בא לבקר. אני שם את העניין כעובדות, אין לי ביקורת. אני בטוח שבעוד כמה שנים תהיה ביקורת על חלק מההחלטות שלנו. אני לא מבקר, אני מציין כעובדה.

לאור תרומה מסוימת הוחלט להקים את המבנה הזה.
מיכאל מלכיאור
אמרת שלא היתה שום תרומה.
יהונתן יסעור
לאור הצעה של תרומה של מיליון דולר קנדיים, שהם בערך 800 אלף דולר, לפני מספר שנים החליטו להקים את המבנה הזה, כשסיימו אותו, לא סיימו אותו בזמן והסכם התרומה נגוז. התרומה לא הועברה, אלא נמשכה בחזרה על ידי התורם שהיה בערך בן 90, כי העירייה לא עמדה בלוח הזמנים של בניית המבנה מסיבות שאני לא בדיוק יודע, זה נעשה ממש לפני שאנחנו נכנסנו לתפקיד, הוא משך את זה. העלות הכוללת כ-18 מיליון שקל, הכל על חשבון הרשות המקומית. אנחנו לא חושבים שרשות מקומית במנדט שלה ובמטלות שלה לנהל דיור מוגן, ולכן פנינו למשרד הקליטה, ואחר כך למשרד השיכון, שיש פה מבנה עם 47 יחידות - - -
היו"ר קולט אביטל
מתי פניתם?
יהונתן יסעור
לפני מספר שנים, ובמשך שנתיים העניין נוהל במשא ומתן עם כמה אופציות, אם זה שכירות לחודש, ואם זה חכירה ל-49 שנים.
היו"ר קולט אביטל
למעשה הבניין שייך לעיריית הרצליה.
רומן ברונפמן
כמה זה הבניין עומד?
יהונתן יסעור
מסוף שנת אלפיים. הוא קיבל טופס 4. לפי הערכות שלנו, אם אנחנו נפעיל אותו באופן עצמאי, אנחנו ניכנס לגרעונות, זו לא בדיוק המטלה. יש לנו מקרה דומה של בית אבות שנבנה לפני מספר שנים, והעירייה כל שנה מסבסדת ב-90 מיליון שקל. אנחנו לא ראינו את עצמנו מסבסדים גם דיור מוגן, שזו לא מטלה של העירייה בהרצליה, ובכלל ברשויות המקומיות. ולכן, הפנינו את זה לגורמים המשכנים במדינת ישראל, למשרד השיכון, בבקשה, קחו אותו, נעשה הסכם.
רומן ברונפמן
היתה לכם פנייה ממשרד הקליטה על איכלוס הבית על ידי בודדים מיוצאי אתיופיה?
יהונתן יסעור
היה בתקופתה של יולי תמיר משא ומתן, אני לא בקיא בעניין.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת לפני ארבע שנים.
רומן ברונפמן
ברגע שהבנייה הסתיימה, היתה פנייה.
יהונתן יסעור
חיפשנו מישהו מהמדינה שיפעיל אותו.
רומן ברונפמן
היועץ המשפטי של העירייה איתך פה?
יהונתן יסעור
נמצאת מנהלת הנכסים.
לאה סדובניק
אני מנהלת הנכסים העירונית. אני רוצה לחדד עובדות. ראשית, נתחיל מזה שזו קרקע, הקרקע שעליה הוקם המבנה היא קרקע שהופקעה לטובת מבנה ציבור. המטרה של התכנית היתה מעון דיור לקשיש, כך שאנחנו מוגבלים למטרות מאוד מסויימות, זה כעובדות רקע.

התרומה שהיתה אמורה להתקבל היא תרומה שהיתה מותנית בכך שממנה יתקיים על ידי העירייה מטבח צמחוני, במידה והעירייה תפעיל את המעון דיור לקשיש. ומכיוון שהעירייה לא קיבלה על עצמה להפעיל את המבנה כמבנה דיור לקשיש מהטעמים שסגן ראש העיר מנה אותם, שהיא לא סבורה שהיא צריכה לנהל דיור, לא התקבלה התרומה, וההקמה של המבנה נעשתה על חשבונה של העירייה.

העירייה מזה מספר שנים, יצרה קשר גם עם משרד הקליטה בשעתו, וגם עם משרד השיכון, מתוך כוונה ומטרה שהם יקבלו על עצמם - - -
היו"ר קולט אביטל
כדי להבין את העובדות – אתם כבר הייתם, או מי שהתחיל לבנות את הבניין הזה, היה בשלבי בנייה מתקדמים כאשר החליטו למשוך את הכסף, ולא יכולתם לחזור בכם, ואז החלטתם להשקיע כסף? תני לנו להבין את הרקע. האם מאותו הרגע שהוא משך את התרומה יכולתם לשנות ייעוד, יכולתם לעשות משהו אחר?
לאה סדובניק
לא. הייעוד של המבנה לא יכול היה להשתנות, מאחר שבתכנית בניין עיר שמכוחה - - -
היו"ר קולט אביטל
למי שייכת הקרקע?
לאה סדובניק
הקרקע היא קרקע שהעירייה הפקיעה למטרות ציבוריות. תכנית בניין עיר הגדירה את זה למבנה ציבור, והגדירה את זה לדיור למען הקשיש. מהרגע שהתחילה הבנייה, גם אי אפשר היה לשנות, כי מכוח התכנית הזאת גם הוצא היתר הבנייה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מעון לקשישים צמחוניים.
לאה סדובניק
מהרגע שהעירייה החליטה שהיא לא מפעילה את זה בכוחות עצמה, כי היא לא חושבת שזה מן הראוי, ובאמת זה היה בשלב של חילופי השלטון, המהות של התרומה ירדה מהפרק, והסכום של ההשקעה של המבנה, זו השקעה של עיריית הרצליה, זה הסכום במקור שעיריית הרצליה היתה מוכנה לתת הן למשרד הקליטה, והן למשרד השיכון שהנציגה שלו יושבת פה. אנחנו נמצאים כבר כמה שנים במשא ומתן, ובעצם ויתרנו על הרבה מאוד עקרונות בדרך, ולו כדי שגורם ממשלתי יקח ויפעיל את זה כמבנה ציבורי כי זה הייעוד של המבנה. זאת אומרת, אי אפשר להפוך אותו לייעוד אחר. היו אלינו פניות של גורמים פרטיים, זה לא המקום שאנחנו יכולים להעמיד אותו לגורמים פרטיים. אנחנו עומדים על זה שהמבנה ינוהל על ידי ציבור.
היו"ר קולט אביטל
תודה. נציג או נציגה ממשרד השיכון נמצאים פה?

למען הסדר, עובדות – ממתי אתם מנהלים משא ומתן, האם זה באמת שנתיים-שלוש. האם אי אפשר היה להגיע לאיזשהו הסכם, בכל זאת, דרוש בניין, דרוש דיור ציבורי, מה קרה כאן?
אורה חריש
בסוף 2001, עיריית הרצליה פנתה לוועדה הבינמשרדית על מתן פתרונות דיור לקשישים, שפעלה בשנה הזאת, וביקשה שנשכור את הנכס לצורך איכלוס קשישים.
היו"ר קולט אביטל
מתי הסתיימה הבנייה?
יהונתן יסעור
בסוף שנת 2000.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת, שנה הוא עמד כך.
יהונתן יסעור
היו קודם דיבורים עם משרד הקליטה.
אורה חריש
העירייה הציעה את המבנה למשרד הקליטה לצורך מקבצי דיור. אבל משרד הקליטה לא היה כל כך מעוניין במבנה יחידות דיור קטן כל כך.
היו"ר קולט אביטל
בינתיים מחכים 58 אלף איש בתור.
מרינה סולודקין
יולי תמיר חשבה שמקבצי דיור זה פשע מאורגן, לכן לקח שנה לוועדה להחליט שזה פתרון טוב וצודק.
יהונתן יסעור
הגודל הוא – שני חדרים, וחדר וחצי לבודדים ולזוגות.
אורה חריש
הדרישה שלנו היתה מינימום 70 יחידות דיור.

ניהלנו משא ומתן לגבי שכירות. פנינו לוועדת הפטור באוצר, מכיוון שהעלות שנדרשנו לשלם מכריחה אותנו לפנות לוועדת הפטור במשרד האוצר ולקבל פטור. קיבלנו את הפטור עבור השכירות. זהו פטור ממכרז, מאחר ואנחנו מתקשרים איתם ישירות, חייבים את הפטור, הבאנו את זה בחזרה לוועדה במשרד. לאחר בדיקה שנייה, החליט חשב משרד השיכון שזה לא כלכלי בשבילנו להשכיר את המבנה, ואנחנו ננסה לרכוש בחכירה ל-49 שנה מהעירייה.

במהלך התקופה הזאת כל פעם בנינו חוזה חדש בינינו לבין העירייה, וגם ההתקשרות הזאת לקחה זמן.
היו"ר קולט אביטל
למה המשא ומתן הזה התנהל כל כך הרבה זמן?
אורה חריש
לקבל פטור מוועדת הפטור - - -
רומן ברונפמן
באופן חד-משמעי, אם זה היה בהתנחלות, אבי מעוז היה יכול לסגור את הקצוות, אבל זה בהרצליה. זו אמת לאמיתה וצריך להתמודד עם זה. זו בושה, אבל לא בושה להתמודד עם מציאות.

גברת חריש אמרה לא כלכלי. מה הכוונה לא כלכלי?
היו"ר קולט אביטל
אם כך תחזרי אחורה. למה זה לא היה כלכלי לשכור את זה?
אורה חריש
לא היה כלכלי לשכור את המבנה ל-15 שנה בסכום שהעירייה הציעה לנו. הסכום היה תשעה מיליון לשכירות ל-15 שנה.
רומן ברונפמן
העירייה היתה מוכנה להפסיד מחצית מהכסף, למה?
לאה סדובניק
חיפשנו דרך, ובדיוק מאותה סיבה שאתם מעלים את זה לדיון ציבורי, גם אנחנו חשבנו שלא מן הראוי שהמבנה יעמוד ריק, ומן הראוי לאכלס אותו.
רומן ברונפמן
לקח לכם הרבה זמן להחליט.
יהונתן יסעור
יש אובדן של הנכס ברגע שהוא עומד ריק, פלוס העניין שהוא גם צריך לשרת.
מיכאל מלכיאור
אין גם משהו אחר לעשות עם זה כי זה מבנה ציבורי. אי אפשר להשתמש בזה בשום דבר.
רומן ברונפמן
בפקודת העיריות לעירייה יש זכות לאכלס, את זה לא לקחו בחשבון, לכן שאלתי אם יש פה יועץ משפטי.
אורה חריש
בין העירייה לבינינו היה משא ומתן ארוך ומתמשך בקשר לתחזוקת המבנה, אם אנחנו סופרים על מי חלה החובה של האחזקה של המבנה.
היו"ר קולט אביטל
אני חושבת שזה נושא מעניין לתסריט. ממש נושא מעניין.
רומן ברונפמן
אלה השקיעו כסף, אלה לא כלכלי, ומשרד הקליטה לא עושה כלום. ובינתיים 47 משפחות - - -
אורה חריש
הגענו להחלטה עם העירייה שאנחנו נרכוש ממנה את המבנה.
היו"ר קולט אביטל
כעבור שנה, שזה כבר 2002.
אורה חריש
פנינו שוב לוועדת הפטור באוצר, וקיבלנו תשובה שלילית שאנחנו לא רשאים לרכוש את המבנה מהעירייה, מאחר ואם אנחנו רוצים לשלם סכום כזה, אנחנו צריכים לצאת במכרז, כי יכול מאוד להיות שיש עוד בניינים בהרצליה שהיו מוכנים לתת בסכום הזה דירות.
היו"ר קולט אביטל
ואז לא חזרתם אחורה לאפשרות של השכירות.
אורה חריש
אחרי שקיבלנו את התשובה הזאת ממשרד האוצר מוועדת הפטור - - -
רומן ברונפמן
באיזו שנה התקבלה תשובה מהאוצר?
אוריש חריש
ביוני 2004. אחרי שהם כל הזמן התכתבו איתנו.
רומן ברונפמן
שרנסקי היה אז שר הבינוי והשיכון?
מרינה סולודקין
בינואר 2003 הוא הפסיק להיות שר הבינוי והשיכון.
לאה סדובניק
באמצע 2002 הם חזרו בהם מההצעה של השכירות, והציעו את ההצעות האלטרנטיביות של רכישה, בעצם חכירה של המבנה.
רומן ברונפמן
אם זה היה בהתנחלות, היו מזמן פותרים את הבעיה.
אורה חריש
משרד השיכון מבחינתו יורד מההצעה שלו לעירייה, הוא לא יכול לרכוש את הנכס.
רומן ברונפמן
נכון להיום אתם לא יכולים לרכוש את הנכס, כי לא קיבלתם פטור ממכרז. זאת התשובה.
היו"ר קולט אביטל
אתם לא יכולים לרכוש, ולכן אין ממי לקנות. אתם יכולים לשנות?
רומן ברונפמן
זה עניין של החלטה. זה גורנישט. במלים אחרות, זה תקוע.
אורה חריש
אנחנו לא הכתובת. אם העירייה רוצה היא יכולה לצאת.
רומן ברונפמן
מה התפקיד שלך במשרד השיכון?
אורה חריש
אני ממונה על הרכוש המינהלי.
רומן ברונפמן
אני רוצה לשאול אותך. היו תקדימים של פטור ממכרז?
אורה חריש
היו תקדימים של פטור ממכרז מהסוכנות היהודית בשכירות בלבד, בלי רכישה.
רומן ברונפמן
ברכישה לא היה אף תקדים בפטור מהמכרז.
היו"ר קולט אביטל
ההחלטה התקבלה באיזו רמה?
אורה חריש
שיורדים מהעניין הזה?
היו"ר קולט אביטל
כן.
אורה חריש
ועדת הפטור באוצר לא אישרה את זה, אז אי אפשר להמשיך הלאה.
יהונתן יסעור
אני חושב שצריך ללחוץ על משרד האוצר ברמה הכי גבוהה של המשרד, שיתן את הפטור, ויאפשר למשרד השיכון לסגור איתנו עיסקה, אם זה בשכירות, אם זה בחכירה.
היו"ר קולט אביטל
איפה זה עומד מבחינת המחיר למכירה?
אורה חריש
המחיר הוא 18 מיליון.
לאה סדובניק
שזה מחיר עלות הקמת המבנה בלי שום ערכים אחרים.
רומן ברונפמן
בשכירות 9 מיליון.
אורה חריש
בלי שום קשר, כשאנחנו נצטרך להפעיל את המבנה, ועוד 600 שקל הדרושים לדירה.
רומן ברונפמן
גברת חריש, כאשר חשבתם לרכוש, חשבתם לרכוש עבור עמידר?
אורה חריש
לא. זה יוצא במכרז לניהול פרטי. כמו שאנחנו נוהגים. אין לנו אפשרות לתת רכוש ללא מכרז.
היו"ר קולט אביטל
מה קרה בינתיים למבנה? הוא ניזוק? הוא מתוחזק טוב?
יהונתן יסעור
אנחנו שומרים עליו, אנחנו עושים ביקורות למעליות, עושים ביקורות למערכת כיבוי אש, כל הספינקלרים. כל המערכות בבדיקה ובבקרה וזה עולה לנו כסף לשמור את זה.
רומן ברונפמן
מעניין מה חושב היום משרד הקליטה. אולי הוא חושב אחרת.
היו"ר קולט אביטל
היום אין סכיזופרניה בין שר הבינוי והשיכון לבין שרת הקליטה. הם יושבים על כסא אחד, אז אולי אפשר שהשר והשרה ינהלו משא ומתן בינם לבין עצמם?
פיני מור
לצורך העניין אני באתי להתנצל. חביב קצב, מנהל אגף בכיר לדיור, היה אמור להשתתף.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו יודעים ואנחנו שולחים לו תנחומים.
פיני מור
הזעיקו אותי לפחות כדי שיהיה פה נציג. אני לא מכיר את כל הסיפור. אני שומע מהגברת חריש. אבל גם חביב קצב אמר לי שבסופו של דבר, איפה שזה עומד כרגע זה נפסק ברגע שלא היה אישור בחשב הכללי לגבי הפטור ממכרז ובזה זה נעצר. בהנחה שאם היו האישורים האלה זה היה יכול להתקדם או להיסגר. כרגע זה השלב שבו זה עומד.
היו"ר קולט אביטל
שזה תקוע. אבל בזה באמת לא חידשנו.
אורה חריש
אולי רק כדי לסדר את זה. חביב קצב חבר באותה ועדה. אז התשובה שלנו אמורה להיות אותו דבר.
רומן ברונפמן
יש בהרצליה חברה מאכלסת, או משהו שדומה לדיור סוציאלי ציבורי?
יהונתן יסעור
עמידר מאכלסת דירות.
היו"ר קולט אביטל
עמידר פעם שקלה לקחת או לקבל או לרכוש את הבניין הזה מנציגת מנכ"לית עמידר.
תמר מיארה
במקרה הייתי בסיור עם יעל גרמן לפני כשבועיים. כואב הלב לראות את זה. זה מבנה יפה.
היו"ר קולט אביטל
אפשר לקחת כדור נגד כאבים.
תמר מיארה
לא לוקחים כדור בשביל להרגיע את הכאב הזה. אם זכרוני לא מטעה אותי, היא לא דיברה על עלויות כאלה גבוהות להשכרה או לאיכלוס המבנה. אני חושבת שצריך לבדוק מחדש את הנתונים שם.
לאה סדובניק
הבעיה היא לא העלויות. העלויות הן לא העלויות השמאיות שהמבנה ראוי שיקבל, אנחנו מדברים לא על ערך המקרקעין, אלא אנחנו מדברים רק על ערך הקמת המבנה. לעירייה זה עלה 18 מיליון כולל מע"מ, וזה מה שהעירייה מבקשת, לא יותר מזה. כי אם אנחנו מדברים על 49 שנות חכירה.
היו"ר קולט אביטל
לך אמרו משהו אחר?
תמר מיארה
כל התקופה הזאת שהבניין עמד ריק, אפשר היה לאכלס אותו בדיירים, ובהשתתפויות שכר הדירה של הדיירים, אפשר בתקופה מסוימת לכסות את העלויות של העירייה.
יהונתן יסעור
בבקשה, שתבוא עמידר, יבוא משרד השיכון, יבוא משרד הקליטה ויקחו את זה ויעשו את החשבון. אנחנו מפחדים להפסיד כסף בעניין הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אולי תפחדו כל כך הרבה זמן, שתאבדו את הכל.
מרינה סולודקין
אולי זאת המטרה.
תמר מיארה
הבניין נקי, יפה, מסודר.
מרינה סולודקין
יש קרקע במרכז העיר , יש עליו עלויות של קרקע - - -
יהונתן יסעור
מי זאת הגברת שהיא כל כך צינית?
רומן ברונפמן
הגברת היא חברת הכנסת מרינה סולודקין.
יהונתן יסעור
אני קצת מתפלא על הציניות הזאת.
מרינה סולודקין
זאת לא ציניות. אתה לא נותן ציונים כאן.
היו"ר קולט אביטל
בינתיים אתה בכנסת, אתה אורח שלנו. הגברת מאוד בכירה כאן, אני מבקשת לא לדבר כך. מותר לה לשאול בדיוק מה שהיא רוצה לשאול.
רומן ברונפמן
זה לא עניין של בכירה או לא, אתה נמצא בבית המחוקקים.
יהונתן יסעור
עם כל הכבוד, גם אני נבחר ציבור. אני חבר מועצת העיר.
היו"ר קולט אביטל
יש עדיין הבדל בינך לבינה. היא חברת כנסת, ואתה בכנסת.
מרינה סולודקין
אני אפילו לא אגיע לעיר הזאת.

תודה רבה על היוזמה של רומן ברונפמן וההסכמה שלך לדון בנושא זה. חבל שלא ידענו, ולא היו מכתבים ותלונות בנושא זה.
רומן ברונפמן
אולי זה הגיע לפני חצי שנה.
מרינה סולודקין
לו ידענו, יכולנו להתעסק בזה ב-2000, ובשנת 2001. בגלל שזו שערורייה וסקנדל, קודם כל הם הפסידו כסף מקנדה.
היו"ר קולט אביטל
זה שהם הפסידו את הכסף של קנדה, נראה לי שלא באשמתם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הם לא עמדו בהסכמים.
מרינה סולודקין
הם לא עמדו בהסכמים, אז זה היה חטא ראשון. במשך ארבע שנים אחרי כל ההתכתבויות אין דיירים בבניין, ואנחנו יודעים מה המצב במרכז הארץ, שיש תור של 60 אלף איש שמחכים כמו לאוויר.
רומן ברונפמן
זה תור רשום. תוסיפי עוד 30 אלף שלא רשומים.
מרינה סולודקין
לי העניין מוזר מאוד, גם התיפקוד של העירייה בנושא זה. אני לא יכולה לומר שום דבר, בגלל שב-2000 ו-2001 הייתי סגנית שרת הקליטה.
היו"ר קולט אביטל
זה לא הובא לידיעתך.
מרינה סולודקין
לא. אבל מה שאני יודעת ואני מבינה, למה משרד הקליטה החליט לא להפוך למקבץ דיור, בגלל שהיה ריב במשרד הקליטה, וכל העניין של מקבצי הדיור היה בדיון אם כדאי או לא כדאי. רק בסוף שנת 2001 החליטו שכדאי להשקיע במקבצי דיור, והכל בגלל הקונספט של משרד האוצר ושל ראש הממשלה, שבארץ שלנו לא יהיה דיור ציבורי. המטרה היא להפריט דיור ציבורי, ומקבצי דיור ככלי לא לרכוש בניינים.
תמר מיארה
אבל מרינה, אחר כך היה שינוי של מדיניות. התחלנו כן לקבל קונספטים.
מרינה סולודקין
את יודעת למה היה שינוי של מדיניות. לחצנו ואמרנו שכך זה לא יילך. היינו גם נגד החוק של הפרטת הדיור הציבורי. אני חושבת שעכשיו יש לנו מזל.

אחרי הסיפור הארוך והמסובך, אנחנו צריכים לפנות לשרת הקליטה שעכשיו היא שרת הבינוי והשיכון, ובמקביל לראש הממשלה, בגלל שהייתי בלשכת ראש הממשלה אצל המנכ"ל החדש.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו מחכים שהוא יבוא הנה.
מרינה סולודקין
קיבלתי בשורה, שבהחלטות של ראש הממשלה יחד עם שרת הבינוי והשיכון, יש כוונות להחזיר תכניות דיור ציבורי, הוסטלים, מקבצי דיור ושכירות ארוכת טווח. עכשיו יש לנו סיבה ללחוץ, שזה הבניין הראשון שצריכים לרכוש אותו.
היו"ר קולט אביטל
ההמלצה שלך היא שהממשלה צריכה לרכוש אותו?
מרינה סולודקין
אני לא מקצועית. או לרכוש, או להשכיר. לעשות משהו. אני חושב שזו אטימות ואדישות, ורשלנות פושעת, גם מצד העירייה, גם מצד הגורמים האחרים.
מיכאל מלכיאור
היה סיפור לפני כמה שנים בתכנית טלוויזיה "יס מיניסטר", על בית חולים הכי יפה באנגליה שעמד שם כסמל של שיא היעילות של המשטר האנגלי. התברר אחרי חמש שנים שהוא עמד שם, ושלא היה אף פציינט בבית חולים. לכן זה היה כל כך יעיל וכל כך יפה.
היו"ר קולט אביטל
כנראה שאנחנו חושבים כל הזמן בקווים מקבילים. אני כל הזמן חשבתי על משהו שפעם כתב קישון על ארץ - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין לי מה להוסיף לעניין הזה. אני מסכים עם מה שאמרה מרינה. אני חושב שאנחנו צריכים ללחוץ על הגורמים שיחליטו. אין לנו את הכלים להגיד אם צריכים לקנות או להשכיר. לא יכול להיות שעומד בניין כזה ריק. יכול להיות שהעירייה תצטרך לוותר על משהו מהמחיר, אני גם חושב שזה כדאי. אבל אני לא אנהל את המשא ומתן. חייבים לפתור את העניין. לא יכול להיות בלב הארץ, במקום הכי יקר, הכי יפה, וישנם עולים שצריכים דיור, קשישים, אתיופים, לא משנה.
מיכאל נודלמן
קשה לי, אני נמצא עכשיו בין שתי ועדות.

אני מבין שיש בניין בן 46 דירות, זה פלא גדול. פלא שמשרד השיכון ומשרד הקליטה עומדים ורואים שעומד בניין לדיור ולא עושים שום דבר. במיוחד ששמעתי שיש חדר אחד, שני חדרים, שמתאימים לדיור לקשישים. אני מסכים שאנחנו לא גוף שיכולים לנהל משא ומתן. אבל צריכים ללחוץ על הממשלה שתשים קץ לבעיה הזאת.
היו"ר קולט אביטל
יושב איתנו סמנכ"ל אכלוס במשרד השיכון. שמענו השתלשלות של נציגת משרד השיכון שלא עוסקת באיכלוס.

אנחנו פונים אליך עכשיו מזווית לגמרי אחרת. הבנו מה היו כל הקשיים הביורוקרטיים של ועדה כזו וועדה אחרת, וקודם החליטו לשכור, ואחר כך החליטו שזה לא כלכלי. ואז החליטו לבנות, וגם על זה החליטו שזה בלתי אפשרי. שמענו את הדברים ברמה של הטיפול הביורוקרטי ברכישות ושכירות.

אתה סמנכ"ל אכלוס, בראש דאגותיך בדרך כלל עומדים התורים הארוכים של האנשים שמחכים לאכלוס. והנה פה יש דיור מוכן. איזה מאמצים נעשו על ידי האגף שלך, כדי שבכל זאת הבניין שעומד ריק יאוכלס?
ישראל שוורץ
קודם נעשה סדר בביורקרטיה.
היו"ר קולט אביטל
כזו אמביציה אין לנו.
ישראל שוורץ
הנושא של ההוסטלים לא בתחום אחריותי.
היו"ר קולט אביטל
לא מדובר בהוסטלים.
ישראל שוורץ
הוסטל, מיקבץ דירות, בניין גדול לזכאים, לא משנה השם. זה באגף שהגברת מציגה.
רומן ברונפמן
אתה לא ידעת על הבית הזה?
ישראל שוורץ
אני ידעתי על הבית הזה כבר הרבה מאוד זמן.
רומן ברונפמן
ולא כאב לך הלב כמו לתמר? כי תמר אמרה שכאב לה הלב.
תמר מיארה
זה כאב לב לכולם.
ישראל שוורץ
לכולם כאב הלב.
רומן ברונפמן
את יודעת מה קורה כשהלב כואב ארבע שנים?
ישראל שוורץ
אני מוכרח להגיד שאני מאוד תמוה.
רומן ברונפמן
כולם אומרים: "לא בתחום האחריות שלי". אבל אתה מכיר את הבעיה.
ישראל שוורץ
אני שוב אומר, כל המעגל תמוה בעיניי, ועכשיו תמוה, ואני מקווה שהאדון לא יכעס עליי מאוד. זה שעומד בניין ריק, ויש עולים שזכאים לסיוע בשכר דירה של למעלה מאלף שקל לחודש מהמדינה - העברה מיידית כאילו. כל חודש נכנס כסף למדינה של למעלה מאלף שקל לחודש, ולכאורה, אנחנו ניקח מישהו ביד ממקום למקום.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה להבין, מהן סמכויותיה של העירייה. האם העירייה כשרואה ציבור, יכולה לקחת בניין כזה שברשותה ולהשכיר לאנשים קשישים כשיש להם את הכסף לשלם. יש לכם סמכות כזאת, או משהו בחוק מונע מכם? אני מנסה להבין מה מונע מכם.
יהונתן יסעור
אנחנו בעירייה מבחינה כלכלית לא רואים יכולת להפעיל את הבניין הזה, ולהקים מנגנון שיטפל בזה.
רומן ברונפמן
הוא אמר בהתחלה שלא להתעסק בזה. הם בנו את הבית, הם רוצים להעביר את זה למשרדי ממשלה, או לחברה מאכלסת.
יהונתן יסעור
אנחנו לא רוצים לטפל בדבר הזה. אני חושב שזה המנדט של משרד השיכון, זו המטלה שלו, ואנחנו מעמידים את הבניין לרשות משרד השיכון בהסכם מסודר שיבוא ויפעיל את זה.
היו"ר קולט אביטל
אבל כאשר מישהו קנה את זה, הוא לא חשב או.קיי. אני גומר עכשיו את הבניין, מי ינהל את זה?
רומן ברונפמן
מה שקורה פה מסביב לשולחן, זה בדיוק מה שקורה במציאות. משרד אחד פונה למשרד שני, משרד שני פונה לעירייה, עירייה פונה לעמידר, עמידר פונה לעמיגור, וזה חוזר לישראל.
ישראל שוורץ
זה ממש לא נכון.
תמר מיארה
זה ממש לא נכון מה שאתה אומר.
יובל פרנקל
אתה צודק. בחיים ב-90 אחוז מהמקרים זה נכון. כאן לא.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה להבין. הוחלט להקים בניין, היה לו ייעוד. גמרתם לבנות, אני יודעת שלא אתה היית. מישהו בנה, למי הוא חשב לתת את המפתחות כשהוא גמר את הבנייה?
יהונתן יסעור
אני לא יודע. כשאנחנו נכנסנו הבניין היה בשלבי סיום. אנחנו נכנסנו בתחילת 1999, ב-15 בדצמבר 1998 הקדנציה שלנו התחילה באופן רשמי. הבניין הזה היה בשלבי סיום, ולקח עוד כשנה לסיים אותו. הבניין היה מוכן להפעלה. אנחנו בשיקול ומתוך אחריות ציבורית לכסף של תושבי הרצליה, אנחנו לא מוכנים לקחת על עצמנו את האפשרות שהכסף הזה יעלה למשלם המסים של הרצליה במקרה הזה.
היו"ר קולט אביטל
למה זה צריך לעלות למשלם המסים של הרצליה? אתה לוקח חברה, אתה עושה מכרז, באה החברה והיא מנהלת את הבית, והיא זו שמשכירה אותו. מה בדיוק עולה לך?
יהונתן יסעור
קודם כל קיימת עובדה שבמשרד הקליטה פחות מ-70 יחידות דיור היא לא - - -
היו"ר קולט אביטל
תעזוב את משרדי הממשלה.
יהונתן יסעור
יש בעיה כלכלית מסויימת להפעיל 47 יחידות דיור.
היו"ר קולט אביטל
אתה לא צריך להפעיל אותן. אתה נותן לחברה.
ישראל שוורץ
יש הכנסה יותר גדולה - - -
תמר מיארה
יכולתם להרוויח גם אתם וגם הקבלן שיתפעל את זה.
יהונתן יסעור
לא בטוח. על סמך מה את אומרת את זה?
תמר מיארה
על סמך העובדה שיש הרבה מאוד משפחות בהרצליה שמקבלות סיוע בשכר דירה בסכומים מאוד גבוהים. הם משכירים בחוץ בשוק החופשי.
יהונתן יסעור
בבקשה, עמידר בואו תפעילו את זה ותתנו את הדיור הזה. אנחנו לא יכולים לתת לגורם פרטי, זה נכס ציבורי.
רומן ברונפמן
תמר, אמרת שלמישהו כאן יש פתרון.
תמר מיארה
זה הפתרון. אמרתי שזה פתרון מצויין. אמרת שלישראל יש הצעה.
תמר מיארה
לא, זו אותה הצעה לפתרון.
רומן ברונפמן
ישראל, זאת ההצעה שלך? זה גלגל? זה הגלגל שאתה ממציא כרגע, שהעירייה תשכיר את זה בשוק הפרטי?
ישראל שוורץ
הגלגל הומצא לפני הרבה מאוד זמן. יושבים פה שני מנהלי חברות עם נסיון, הם יודעים להפעיל את זה בידיים סגורות ויד אחת אחרי הגב. מה הבעיה?
אורה חריש
העניין הוא שעיריית הרצליה רוצה את ההשקעה שלה בלי שום קשר לשכירות.
היו"ר קולט אביטל
האם זו הפעם הראשונה שכל הגורמים האלה נפגשים סביב שולחן אחד?
ישראל שוורץ
לא.
היו"ר קולט אביטל
ולא מצאתם אף פעם פתרון?
אורה חריש
אין לנו פתרון אם העירייה רוצה כסף.
יובל פרנקל
הדבר פשוט מאוד. הפעלת הבניין היא לא בעייתית. אני מצהיר פה לפרוטוקול, שאני מוכן לקחת את הבניין להפעלה. הבעיה היא לא הפעלת הבניין – ההפעלה השוטפת. הבעיה היא השקעה שברכוש. אנחנו באנו וראינו בניין ריק, במקרה לנו יש בכמה מאות מטרים משם בית שנקרא "בית שירנה" בהרצליה פיתוח, שיש בו קשישים שגרים על ידי משרד הקליטה והשיכון. אמרנו אפילו נעשה ניהול משותף, מה שמוריד את הוצאות הניהול. הבעיה היא שנתבקשנו לקנות את הבניין, לא להשכיר את הבניין.
רומן ברונפמן
העירייה רוצה להיפטר מהבניין.
אורה חריש
גם אנחנו התעקשנו על זה.
יובל פרנקל
לקנות את הבניין זה לא בידינו. אני לא יודע איך זה בידי גורמים אחרים. אבל אם השאלה היא להפעיל את הבניין בלי שזה יעלה לעירייה אגורה - - -
תמר מיארה
מתי היתה הפעם האחרונה שדיברת עם יעל?
יובל פרנקל
זה היה לפני שנתיים.
תמר מיארה
אני מציעה שתדבר איתה עוד פעם.
יובל פרנקל
אני מדבר על הפעלה. כדי שנהיה הגונים, יעל גרמן ערה מאוד לנושאים של דיור. היא מסייעת מאוד לבניית הוסטל נוסף שאנחנו עושים בבית שירנה.
היו"ר קולט אביטל
למה צריך לבנות הוסטל נוסף כשיש כבר מוכן?
תמר מיארה
יש לה גם לזה וגם לזה.
יובל פרנקל
ההגינות מחייבת. יעל גרמן הולכת איתנו לוועדות בניין עיר, ועוזרת להעביר תיקונים בטב"ע. וכשיש בעיה לקשיש היא מסייעת למצוא פתרון. צריך להיות הגונים כדי לראות את ההתייחסות. אני לא יודע. יכול להיות שהחוק העירוני מחייב אותה לגבות עבור השקעה עירונית בבניין. את זה אני לא יודע.
לאה סדובניק
היתה אופציה של השכרה.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה להבין עוד פעם, אם אתם הצעתם את זה למשרד השיכון להשכרה ל-49 שנים, מדוע אי אפשר להציע את זה לעמיגור או לעמידר להשכרה ל-49 שנים?
יובל פרנקל
הם ביקשו 18 מיליון שקל.
לאה סדובניק
דיברנו לפחות עם משרד השיכון על האופציה של השכרה שוטפת.
רומן ברונפמן
זאת בעיה של עשירים, כשיש בית צריכים להיפטר ממנו. הבעיה האמיתית כשאין את הבית איך לאכלס.
יובל פרנקל
אני הדגשתי את הרגישות העירונית. אני זוכר בשיחה שהיתה שיעל גרמן אמרה שיש בעיה של החזר השקעה קפיטלית שמחוייבת על פי החוק. אם אנחנו לא מדברים על השקעה קפיטלית - - -
רומן ברונפמן
החוק לא מחייב. ההחלטה לא מחייבת.
יובל פרנקל
אני אומר חד-משמעית, אם לא יבקשו מאיתנו כסף עבור זה, אפשר להחזיק את ה-49 יחידות, לא אם יבקשו מאיתנו לקחת 18 מיליון ולחלק את זה, ברור שלא. אבל בכסף שנגבה משכר הדירה, אנחנו יכולים להחזיק את זה על פי התנאים של משרד השיכון עם אם בית ועם מט"בית.
מרינה סולודקין
יש גורמים במדינה שלא מעוניינים. אני ממליצה לפנות ליעל גרמן כוועדה, כי זה הרצליה. וגם שרת הבינוי והשיכון, הקליטה וראש הממשלה.
רומן ברונפמן
פנינו, ולא פעם אחת.
יהונתן יסעור
שמעתי את הדיון. אני אעביר לראש העירייה בדיוק את הלך הרוח שיש פה, ונשקול. הבקשה שאתם מעלים פה, זאת אומרת שהעיר הרצליה תוותר על 18 מיליון שקל בשביל לאכלס את הבניין - - -
היו"ר קולט אביטל
אתם לא מפסידים את הבניין, אתם משכירים אותו.
רומן ברונפמן
לדעתי התמונה ברורה באופן מוחלט.
היו"ר קולט אביטל
בסך הכל אתם מחזירים לעצמכם את הכסף בשכירות.
לאה סדובניק
אנחנו מוכנים לזה.
היו"ר קולט אביטל
אם מישהו משכיר את זה, מה שאתם גובים באיקס שנים, אתם מחזירים לעצמכם לכיס.
לאה סדובניק
אין לנו בעיה כזאת. אנחנו מוכנים לזה. גם למשרד השיכון הצענו לשכור בשכירות חודשית.
אורה חריש
השכירות היא השקעה, בנוסף גם לעלות התיפעול.
היו"ר קולט אביטל
מכיוון שאף אחד לא יקח פיקוד פה לגמור את זה, אנחנו נפנה ונציע את הפתרון ליעל גרמן. לי יש היום ישיבה עם שרת הקליטה. כנראה אחר הצהריים תהיה לנו ישיבה משותפת עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הוא צריך להגיע לרמות האלה כדי לפתור בעיה של בניין. כיוון שקישון כבר לא גר בארץ, אנחנו נפתור את זה ברמה שלנו, וננסה להביא לפתרון.

על כל פנים, אני חושבת שבלתי מקובל שהבניין ימשיך לעמוד ריק, כאשר אנחנו יודעים שיש משבר.
מרינה סולודקין
ואם במשך שנה לא ימצאו פתרון, פונים למבקר המדינה.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו חושבים לפנות למבקר המדינה עכשיו. הוא יכול לעשות ביקורת, זה לא יעזור.
רומן ברונפמן
יש כלים להחרים את הבית? להלאים אותו?
יהונתן יסעור
הוא הולאם, הבית של הציבור, לא צריך להלאים אותו.
רומן ברונפמן
הנייר הוא של הציבור, אבל המציאות אומרת שהוא לא בשימוש הציבור. זה הדיסונאנס העיקרי.
יהונתן יסעור
שיבואו החברות המשכנות במדינת ישראל ויטפלו בעניין הזה.
היו"ר קולט אביטל
בסך הכל אם זה בניין של הציבור, חבל מאוד שהעירייה בינתיים במשך חמש שנים לא הצליחה להכניס כסף מהבניין הזה ביחידת ציבור. יכולתם לפחות למצוא חברה שתנהל - - -
יהונתן יסעור
אנחנו לא מוכנים להיכנס למהלך הזה.
רומן ברונפמן
אני רוצה לומר הערה מאוד חשובה, בשיקולים הציבוריים שאתה כנציג ציבור וכממלא מקום ראש העיר, יש גם שיקולים בנוסף לכלכליים. השאלה מה גובר אצלכם. האם גובר אצלכם שיקול ציבורי, או שיקול כלכלי.
יהונתן יסעור
השיקול הציבורי שלנו בהרבה מאוד מקרים גובר על הצד הכלכלי.
רומן ברונפמן
כנראה שיש פה שיקול כלכלי שהוא גובר על השיקול הציבורי, ואת זה חבל לשמוע. לא הכל כלכלי.
היו"ר קולט אביטל
לדעתי אפשר להגיע לפתרון שהם לא מפסידים, והציבור הזה לא מפסיד בסך הכל.
רומן ברונפמן
אבל הם גם לא רוצים להגיע לפתרון הזה.
יהונתן יסעור
אנחנו רוצים שהפתרון יהיה.
היו"ר קולט אביטל
לא בניתם את הבניין הזה כדי להרוויח עליו. בניתם כדי להעמיד אותו לרשות הציבור. זאת היתה הכוונה. שבמרוצת הדרך היו חילופי שלטון, והחלטתם על שיקולים כאלה ואחרים, זה סיפור אחר. אבל בואו נחזור למטרה ולייעוד של הבניין הזה. אני רוצה לצאת מפה לא עם ביקורת, אלא עם פתרונות. זה שאנחנו נמשיך עם הביקורת לא יעזור לאף אחד, גם אם נפנה למבקר המדינה. זה בינתיים לא יפתור את הבעיה של אנשים שמחכים בתור. אז לכן אנחנו נפנה ליעל גרמן, נציע לה לשקול את האפשרות הזאת, שאחת מהחברות עמידר או עמיגור תיקח את זה לניהולה, להתחיל להשכיר את זה, הרי שכר הדירה יגיע אליכם. אז בואו נעשה את השיקולים הכלכליים ונראה מה ניתן לעשות.

תודה רבה.

אני רוצה רק להגיד לכם במאמר מוסגר,ולפני שאנחנו מפזרים את החלק הראשון של הישיבה, אנחנו פה בוועדה ביוזמה שלי, העלינו הצעת חוק לבנייה לצורך השכרה. הצעת החוק תעבור בקריאה טרומית בשבוע הבא. אז יכול להיות שלטווח ארוך יהיו גם פתרונות מהכיוון הזה.
מרינה סולודקין
את אופטימית?
היו"ר קולט אביטל
אני יודעת שהשר שטרית הציע את החוק בכנסת הקודמת. אני בסך הכל העתקתי את החוק ממנו. אז אם הוא הציע את זה קודם, אני מקווה שהם לא יתנגדו עכשיו.
מיכאל מלכיאור
הבעיה פה היא החזרת הקפיטל. אם הם ידאגו להשכרה, או מישהו אחר, הם לא יקבלו חזרה שום דבר מה-18 מיליון.
היו"ר קולט אביטל
בסדר, אני מציעה גם את זה.
אורה חריש
אבל יש להם את המבנה, הוא נשאר שלכם.
לאה סדובניק
מתי? בעוד חמישים שנה לצורך שיפוץ.
רומן ברונפמן
מה אתם הרווחתם בחמש שנים?
יהונתן יסעור
שמדינת ישראל, כמו שהיא בונה מבנים אחרים, שתבנה לדיור ציבורי.
היו"ר קולט אביטל
אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

קוד המקור של הנתונים