ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 11/07/2004

הצעת חוק לטיפול בנפגעי עבירות מין שהם קטינים או אנשים עם מוגבלות שכלית (הסכמה ומעקב), התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
ג' - הצעת חוק לבדיקה ולטיפול ראשוני בנפגעות ובנפגעי עבירות מין

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 216
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
שהתקיימה ביום ראשון, כ"ב בתמוז התשס"ד – 11 ביולי 2004 – בשעה 10:05
סדר היום
הצעת חוק לבדיקה ולטיפול ראשוני בנפגעות ובנפגעי עבירות מין, התשס"ד-2004,
ח"כ רשף חן ואח', פ/197 – הכנה לקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
אריה אלדד
רשף חן
יגאל יאסינוב
מוזמנים
עו"ד ענת אסיף - משרד המשפטים
עו"ד טלי שטיין - משרד המשפטים
פקד מאיר ברקוביץ' - קצין נוער, המשרד לביטחון פנים
שמשון קדוש - קצין סיור ארצי, המשרד לביטחון פנים
צילה וידבך - משרד הבריאות
טליה אגמון - משרד הבריאות
עו"ד רינת וייגלר - לשכה משפטית, משרד הרווחה
דבורה הורוביץ - סגנית מנהלת שירות מבחן לנוער, משרד הרווחה
עו"ד ורד וינדמן - סגנית היועצת המשפטית, המועצה הלאומית לשלום
הילד
ד"ר יגאל שביל - המועצה הלאומית לשלום הילד
ד"ר דליה אדמון - מרכזת נושא נפגעי עבירות מין, תל השומר
ורדה שטנגר - תל השומר
מוריה שרמן - קופת חולים לאומית
מירה הורוביץ - קופת חולים מאוחדת
טלי צינמון - קופת חולים מכבי
חנה סלוצקי
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
כותבת הפרוטוקול
הדס דויטש


הצעת חוק לבדיקה ולטיפול ראשוני בנפגעות ובנפגעי עבירות מין, התשס"ד-2004,
ח"כ רשף חן ואח', פ/197 – הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר שאול יהלום
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

על סדר היום הצעת חוק פרטית שהוגשה על ידי חברי הכנסת רשף חן, רוני בריזון, יגאל יאסינוב, אילן ליבוביץ, אהוד רצאבי, מלי פולישוק-בלוך. מתוכם נמצאים כאן שניים – רשף חן ויגאל יאסינוב, הצעת חוק לבדיקה ולטיפול ראשוני בקטינים נפגעי עבירות מין, התשס"ג-2003.

אנחנו התחלנו בדיון הזה באמצע שנת 2003, ואנו ממשיכים היום לדון בעניין, אלא שבינתיים הגיע בימים אלה נוסח מוצע של משרדי הבריאות, המשפטים והרווחה, נוסח מוסכם על ידי שלושתם. הנוסח מונח לפני כולם. כדי שלא יהיו לנו בעיות עם הממשלה, אני מציע שנעבוד לפי הנוסח הממשלתי. אם תהיינה הערות של המציעים, הם יציגו.

קורא סעיף 1.
ג'ודי וסרמן
יש כמה שינויים. השינוי המהותי העיקרי הוא בהגדרה של טיפול, והייתי מבקשת התייחסות, ברשות אדוני.
היו"ר שאול יהלום
הממשלה מציעה "טיפול למניעת מחלות והריון וכן טיפול רפואי הדרוש לו כתוצאה מאירוע בו בוצעה בו לכאורה עבירת מין". כאן היה "טיפול למניעת מחלות מין, מחלות המועברות באמצעות יחסי מין והריון או טיפול רפואי ראשוני". כלומר מה ההבדל?
רשף חן
אם בהגדרת הטיפול מגדירים "אירוע בו בוצעה לכאורה עבירת מין", איך כאשר אותו אדם מגיע לרופא – הרופא רואה ילד חולה או פגוע או בחורה שמבקשת הפסקת הריון. הוא לא יודע שיש לכאורה עבירת מין. מה שהוא כן יודע, זה שאותו קטין טוען שנעבר עבירת מין, או הוא מבקש לא להודיע להורים שלו. על מי נטל הטענה- -
טליה אגמון
המטרה של הצעת החוק הזאת היא לפתור את הסוגייה של טיפול בקטין בלי הידיעה של ההורים שלו. הנטל עליו או על מי שמתלווה אליו כשהוא מגיע, קודם כל להגיד שהפגיעה שמתבקש בגינה טיפול היא בגלל עבירת מין, ואז בעצם הוא נכנס לגדר החוק הזה. אז גם הטיפולים שניתן לתת לו הם אותם טיפולים שמוודאים מהתקופה שהוא עבר, כלומר שלא בהזדמנות זו שהוא נפגע יהיו טיפולים אחרים, אלא באמת רק אותם דברים שעקב פגיעה בעבירת מין. בגלל זה הנושא של עבירת המין נכנס גם להגדרת הטיפול.
קריאה
הוא רשאי להגיד שהוא לא רוצה שהוריו יידעו.
טליה אגמון
אם הוא לא רוצה שהוריו יידעו, קודם כל הוא צריך לומר שבוצעה בו עבירת מין, בגלל זה הוא מבקש טיפול, ושהוא לא רוצה שהוריו יהיו מעורבים בתהליך. אז יש תהליך שהוא צריך לעבור.
רשף חן
נדמה לי שזה לא משנה, כי בכל מקרה תנאי בל יעבור זה שהקטין או האדם אכן טוען שהוא נעבר עבירת מין, זה כבר מצוי בגוף פה.
טליה אגמון
אבל עדיין שיהיה ברור שהטיפול מתייחס רק לנושא של הפגיעה בעבירת המין, ולא שבהזדמנות זו הוא יעבור גם ניתוח להוצאת התוספתן, כי הוא כבר נמצא שם.
היו"ר שאול יהלום
"... כתוצאה מאירוע בו בוצעה בו לכאורה עבירת מין", כלומר שהוא קשור רק לעבירה, לא מעבר לזה.
טליה אגמון
כבר בדיון שעבר הוסכם שמדובר במחלות מידבקות ולא המועברות באמצעות יחסי מין, ואנחנו ראינו לנכון אפילו להרחיב את זה קצת יותר, למרות שלא תמיד זה יהיה רלוונטי, אבל שאם כבר יש בעיות רפואיות נוספות שלא בהכרח מחלה מידבקת, אלא מחלה שהטיפול בה כרוך בפגיעה מעבירת המין, שזה לא יחסום את הדרך מזה.

בנוסף, בהצעה המקורית נכתב "טיפול רפואי ראשוני", ותוך כדי הדיונים במשרדי הממשלה שאלנו את עצמנו מה זה "טיפול רפואי ראשוני" ומה קורה אם אחר כך הילד צריך המשך טיפול, האם פה כבר כן צריך לערב את הוריו או לא. האמת היא שחשבנו בינינו שזה לא נכון לומר: אם זה ברגע הראשון שהוא מגיע, ההורים לא יהיו בעסק, אבל אם אחר כך נמשיך לטפל בו עוד חודש, פתאום כן נהיה חייבים לערב את ההורים. לכן הורדנו גם את הנושא של טיפול ראשוני, אבל הנושא הזה הוא נושא לדיון מהותי.
היו"ר שאול יהלום
מי מהיושבים כאן רופא? האם יש מצב שבו מופיע מישהו אחרי עבירת מין שיש משהו שצריך לרפא בו מעבר לקשר הישיר, כלומר האם צריך לכתוב כאן "וכן טיפול רפואי הדרוש לו כתוצאה במישרין או בעקיפין מהאירוע", האם יש משהו נלווה, שזה לא בדיוק? אנחנו כאן מדברים בהגדרה מאוד מצומצמת, האם זה מספיק לכם?
דליה אדמון
אני רופאת נשים.
קריאה
גם ילדים?
דליה אדמון
מתייעצים אתי גם על ילדים.
היו"ר שאול יהלום
תרחיבי את דעתנו; היתה עבירת מין, מגיע אליך, מה קורה? מהו מגוון האפשרויות שאת צריכה לטפל?
דליה אדמון
קודם כל בנושא של קטין אנו נחשפים קודם לנושא הראשון, של למי מותר לדבר עם הילד. למעשה חוקר הילדים צריך לדבר עם הילד כדי שאנחנו לא נכניס מידע מוטעה שיזיק בהמשך. לכן אלא במקרים שיש צורך בטיפול רפואי דחוף ראשוני, דימום חזק, כאבים חזקים, אנו נכנסים לתמונה רק יחד עם חוקרי הילדים. לכשהם מגיעים, שיתוף הפעולה הוא נפלא, אך הדרך יכולה להיות מאוד ארוכה: ארבעה-חמישה טלפונים למשטרה; איפה זה קרה, איפה היא גרה ומי עשה את זה, כדי להחליט למי זה שייך. זה לחם חוקנו ביום-יום. זה שעות רבות. אחר כך אנו מחליטים אם אנו כן או לא מעבירים לאבו כביר להמשך הטיפול. זה גם נושא כאוב. לא תמיד הילדה שעכשיו הגיעה למיון מוכנה מייד לעבור, ולא תמיד היא ברת העברה. זה לא פשוט, זה לא אוטומטי.
היו"ר שאול יהלום
למה צריך להעביר לאבו כביר? לבדיקת זרע, דברים כאלה?
דליה אדמון
לצערנו, למרות שהובטח לנו שיהיה קורס לרופאים על בדיקה משפטית, אנו לא רואים שזה מתקדם.
אריה אלדד
אין מומחיות ברפואה משפטית לרופאים- -
היו"ר שאול יהלום
ואז לא היה צריך להעביר?
דליה אדמון
אז זה יכול היה להקל.
רשף חן
לא יכול הרופא מאבו כביר לבוא לבית החולים?
דליה אדמון
אתן לך דוגמה מה-18.6, לא עם קטין, עם בחורה עם עבר פסיכיאטרי שפנתה לחדר מיון עם טענה שהיא נאנסה יממה קודם לכן. עברנו שש עד שבע שעות על הדיונים הלוך חזור, נעניתי על ידי הכונן באבו כביר, ד"ר נחמן כדלקמן. קיבלתי את הטלפון שלו מהשומר בשער, רק כיוון שאמרתי לו שאן הוא לא נותן לי את הטלפון, אני אצלצל לפרופ' היס, כי יש לי הטלפון. הוא אמר לי: אני מדבר רק עם המשטרה, אני נותן הוראות לשומר שאסור למסור את הטלפון שלי, ואני מסרתי כבר הוראות על הבחורה הזאת למשטרה, בגלל שהיא פסיכיאטרית. זה לקח שעות, זה חלק מהיום-יום.
היו"ר שאול יהלום
מעניין אותנו הכל כדי לשפר את הכל. כלומר שש-שבע שעות שכבה נפגעת מין מבלי שטיפלו בה ומבלי ששאלו אותה, רק בגלל בעיות בירוקרטיות?
דליה אדמון
כן. היא נשאלה שאלות ראשוניות, היא היתה בוגרת, אז עוד היה מותר לנו לשאול שאלות ראשוניות. לגבי האירוע, אם אין משהו דחוף, ידוע היטב ששאלות אחר כך נחשבות בתור: אנחנו הכנסנו מלים לפה. חוקר הילדים מגיע עם מצלמת וידאו, וזה מה שמקובל היום בכל העולם. יש לי פה גם את ההנחיות לחדרי מיון של האגודה האמריקאית. התיעוד של הילדים, משתדלים לעשות אותו תחת צילום כדי שלא יהיה אחר כך ספק. ילדים, קשה להם מאוד לתת עדות שחוזרת על עצמה באותה צורה. וזה בסדר, מקובל, רק אנחנו מבזבזים המון זמן על לדעת מאיפה צריך לבוא חוקר הילדים, ואם הם באים יחד עם אנשי המכון לרפואה משפטית, הדברים מאוד לא ברורים.
היו"ר שאול יהלום
מי מייצג כאן את המשטרה.
מאיר ברקוביץ’
אני.
היו"ר שאול יהלום
אנו עוברים כרגע על התהליך, איך זה נעשה. היא אומרת: לפעמים, כאשר מדובר בקטין, אנו מבזבזים שש-שבע שעות לא על טיפול, רק על דבר אחד – אנו לא מצליחים שהמשטרה, עד שהמשטרה אומרת מי צריך לבוא, מאיזה מחוז, מאיזו מחלקה, מאיזה מקום, והדבר השני - אם אנחנו צריכים משהו שקשור להוכחות משפטיות, אז הנושא של מכון לרפואה משפטית סגור לפנינו, ועד שאנו מצליחים באיזה מקום לפרוץ אותו, גם זה אורך שעות ארוכות, והם מדברים רק עם המשטרה, כלומר הם בכלל לא בקשר. בואו נתאר לעצמנו מה קורה. איך התרחיש אצלכם? אתה ארצי, נכון?
מאיר ברקוביץ’
כן.
רשף חן
ילדה בת 12 מביעה חשד לאונס בתוך המשפחה- -
מאיר ברקוביץ’
אני לא בטוח שאני יכול לענות את התשובה המלאה שאתה מצפה לה, אני יכול לומר את החלק שאני נתקל בו ורואה את הבעיות האלה גם, והוא הבעיה של מה המקום שבו אפשר לעשות את הבדיקות ומה המעמד של הבדיקות האלה אחר כך בבית משפט, הוא נושא בעייתי ידוע שלא תלוי במשטרה. מבחינתנו, אנחנו אמרנו כהר לא פעם ולא פעמיים, וזה היה בהרבה מאוד הזדמנויות, אנחנו היינו רוצים, יש למשל בירושלים מרכז הגנה שאדוני ודאי מכיר. אנו היינו רוצים, ופרופ' היס אפילו היה פעם בדיון במרכז הגנה, אנו היינו רוצים שלא נצטרך לטלטל את הילדים האלה לכל מיני מקומות, ודאי לא למקום כמו אבו כביר. שיתפנו פעולה בכל המאמצים האפשריים כדי להושיב חוקר שיישב תחת קורת גג אחת עם חוקר ילדים, עם כל המערכת שלא תצטרך לטרטר את הקטין הנפגע הזה או הקטינה הנפגעת הזאת ממקום למקום. היינו רוצים שזה יהיה גם המקום שיוכל לתת את חוות הדעת. הבעיות אינן קשורות במשטרה, הן יותר מבחינת משרד הבריאות או הנהלים הפנימיים, או במה יכירו בתי המשט כמקום שיכול לתת חוות דעת לעשות בדיקה משפטית.
היו"ר שאול יהלום
יש גם בעיה אצלכם. אין טלפון אחד של כל בתי החולים בארץ, ויודעים להגיע - מקרה כזה של תקיפה מינית, אנו מרימים טלפון – 9999- יש שם תורן, ואומר לנו: לפי מה שאתם אומרים, תנו לנו א המקום, תוך חצי שעה מגיע לבית החולים חוקר ילדים. אבל קודם כל הם אומרים שלוקח שעות ארוכות עד שמעבירים אותם ממקום למקום, ואומרים: זה לא המקום שלנו. הם צריכים לפנות, במקום שלמשטרה תהיה כתובת אחת, והיא תשבור את הראש בטלפונים המבצעיים שלה, ויהיה לאדם בדיוק את הרשימה של הכוננים בכל מקום והוא ידע, ויהיה רישום על כך. הרי למגן דוד אני לא מתקשר למחוז, אני מתקשר 101, והם יודעים את מי לשלוח, לפי המקום שאני אומר להם. אצלכם, היא אומרת, זה לא כך, אלא ילד מסכן שוכב- -
דליה אדמון
אני רוצה לציין שהמשטרה עצמה, לכשהם מגיעים, השירות הוא מעולה.
היו"ר שאול יהלום
לא אמרתי אף מלה על כך.
דליה אדמון
אך הדרך היא דרך ייסורים.
היו"ר שאול יהלום
וזה בית חולים מרכזי בישראל, שיבא. אז מה יהיה ביוספטל? אני רוצה לשאול; מדוע אין אצלכם נוהל במשטרה שקובע כתובת אחת לתקיפה מינית שלצערנו, זה אירוע מאוד קשה מאוד טראומטי, בין אם מדובר בילדים, בין אם מדובר במבוגרים, כתובת אחת משטרתית, כל בתי החולים יודעים, יש טלפון אחד, כל המרפאות יודעות שיש טלפון אחד שכתוב באדום, מרימים טלפון, יושב שם תורן 24 שעות, והוא יודע כבר מה לעשות, ותוך זמן מביא את החוקר - תכף נדבר אם הוא מביא את החוקר עם הרפואה המשפטית או לא - אבל קודם כל מביא את החוקר. מדוע אי אפשר לגמור את העניין הזה?
מאיר ברקוביץ’
אני לא מכיר את המציאות הזאת. להגיד לך שזה טוב שתהיה כתובת אחת וטלפון אחד, אני לא משוכנע בזה, מפני שהיה יותר נכון, אני חושב, ובלי שבדקתי את העניין הזה יכול לשער שבדרך כלל זה אפילו כך, ושבית חולים יודע מה יחידת המשטרה שמולה הוא עובד. יש בתי חולים שעובדים מול כמה יחידות, את הדבר הזה צריך אולי לבדוק ולהסדיר, כי זה שיהיה מוקד אחד, והוא יעביר הודעה למישהו אחר, שלא בדיוק יידע אם זה תחומו ואם זה קטין או לא קטין, אני לא בטוח שזה יהיה הפתרון.
היו"ר שאול יהלום
ניקח את ד"ר אדמון, למשל. כשהיא נמצאת בחדר מיון, אני מניח שיש לה עוד 100 דברים לעשות. לא זה הדבר היחיד. באותו רגע יכול להיות שיש גם פיגוע ובאותו רגע יש אלף בעיות. אם המשטרה אומרת: לפעמים החוקר לא יבוא, הקרוב למשטרה, אלא יכול להיות שמחוז התקיפה, והוא רוצה דווקא מישהו ממדור התשאול של תל אביב ולא של יפו. זה בעיות פנימיות של המשטרה, אתם צריכים להיות מצויים בשטח. אז היא צריכה ללכת, אומרים לה לא, והטלפונים תפוסים, לכן יש כל מיני קשרים שלפעמים במשטרה אני לא יכול להשיג, ומישהו כן משיג כי יש לו כל מיני טלפונים מבצעיים וסודיים וביפרים, וטוב שיש לכם את זה. אבל מה אתה רוצה ממנה? כלומר בשעות בלתי שגרתיות לפעמים, ב-03:00, היא לא פונה למנהל בית החולים, היא בעצמה, הרופאה, בלי אסיסטנתית, צריכה ללכת ולהתווכח, אומרים לה לא, והילד או האשה בינתיים שוכבים, ולא מטפלים בה ולא עושים בה שום דבר. זה דבר שלא ייתכן במצב מתוקן.
דליה אדמון
יש מקרה של ילדה שהאמא הביאה, ההורים גרושים, והיא לא ידעה איפה האבא גר. הטענה היתה שהילדה אמרה שהאבא הכניס אצבע.
חנה סלוצקי
ברגע ששיבא מזמינים מסובים- -
דליה אדמון
כשאנחנו מתקשרים למסובים, מסובים שואלים אותנו איפה זה קרה ואיפה גרה הילדה. והנה, אני נזכרת עכשיו, זה היה לפני שנה או שנתיים, ילדה שחזרה מוסף שבוע אצל האבא, שהאמא אינה יודעת את כתובת האב. לאב יש אישור לבוא לבית האם, לקחת את הילדה.
חנה סלוצקי
השאלה היא אם לא צריך להפריד כרגע את הבעיה הפלילית- -
היו"ר שאול יהלום
אני מתאר את הבעיה, אני רוצה לפתור, וזה החוק שבא לפשט משהו, ליצור משהו. אם את חושבת שד"ר אדמון אומרת דברים שלא היו ולא נבראו והיא ממציאה דברים, בבקשה. אני לוקח רופאה שעוסקת בנושא, ורוצה לפשט את העניין כדי שיהיה יותר טיפול נאות יחד עם החוק.
חנה סלוצקי
מתוך הניסיון שלנו כפקידי סעד, ברגע שמגיעים קטינים לבית החולים או קטינים שנפגעו בתוך המשפחה או קטינים שנפגעו מחוץ למשפחה, ברוב המקרים כאשר מגיע מקרה של קטין לבית החולים, הוזעק פקיד סעד בשעת כוננות בלילה. הם נמצאים בכוננויות ומוזעקים. פקיד הסעד לחוק הנוער יוצר קשר עם המשטרה, ויחד מזמינים את חוקר הילדים. לפעמים לוקח פחות זמן, תלוי אם הילד הוא בגיל 14, עד גיל 14, אם מגיע חוקר ילדים של המשטרה או חוקר ילדים אחר.
היו"ר שאול יהלום
את אומרת שבכלל הסידור צריך להיות אחרת, בכלל ד"ר אדמון לא צריכה לטלפן למשטרה, אלא לפקיד הסעד, וזה בעיה של פקיד הסעד, שצריך להביא את המשטרה והחוקר. מה את אומרת, ד"ר אדמון?
דליה אדמון
עובדת סוציאלית תורנית – מתקשרים אליה. היא מתקשרת לפקידת הסעד, פקידת הסעד לחוקר הנוער. חובת הדיווח שלנו למשטרה קיימת ללא תלות, ואנו מודיעים. התהליך הזה שעד שמשיגים, אחרי שהשגנו עובדת סוציאלית, היא השיגה את פקידת הסעד התורנית והחלה לחפש את חוקר הנוער, ואז גם היא חוזרת אלינו עם אותן שאלות שהמשטרה שואלת. אני נזכרת עכשיו בילדה הזו שלא ידעו איפה אבא שלה גר. זה לקח עוד שלוש שעות, כדי להחליט מאיפה ייצא חוקר הנוער. זה לא זמן מבוזבז? הילדה הזאת בינתיים יושבת במיון, ילדה בת 5. כמה זמן יהיה לה סבלנות? כמה זמן היא תהיה רגועה כדי לספר לנו במלים שלה מה קרה? במקרה הזה האמא באה כמה שעות אחרי זה. הילדה לא מדממת למוות ,היא לא מתפתלת מכאבים. התפקיד שלי כאן הוא בתיעוד ובמניעה של נזק המשכי. בתיעוד יש לי גם תפקיד חברתי, לדאוג כדי להגן עליה, שיהיה תיעוד מספק, שאם זה אכן קרה, אכן ירחיקו אותה ממי שעשה לה את זה. זה התפקיד שלי בדיוק כמו לתת לה תרופה למניעת מחלות.
חנה סלוצקי
מותר לך בחקירה הראשונית שלך לשאול שאלות שלא יפגעו בחקירה?
דליה אדמון
שאלות כמו האם נגעו בפות, האם הכניסו לך אצבע, השאלות האלה, אם הן נשאלות ללא תיעוד ושלא כהלכה, ואולי יש פה אנשי משפט או משטרה, השאלה הלא נכונה, אתם אחר כך יכולים לזרוק את התיק לפח. אם הילדה לא מדממת למוות ולא מתפתלת, אני מחכה. אבל זה לא צריך להיות שעות עד אין סוף.
צילה וידבך
אני סגנית מנהלת השירות הסוציאלי. בגלל המורכבות של הקריאה למכון המשפטי, משרד הבריאות הולך לקראת קביעת מרכזים מסוימים שיעבדו מול המכון הפתולוגי. בית חולים וולפסון במרכז הארץ נבחר כאחד כזה. יש עוד אחד כזה, בני ציון בחיפה. אנו עובדים בצורה טובה בדרך כלל עם המשטרות שמסביב, אנו מקבלים גם קריאות- -
היו"ר שאול יהלום
תסבירי לי למה הכוונה. הגיעו אותו ילד או אותה אשה לחדר המיון בבית חולים שיבא. מעבירים אותה לוולפסון?
דליה אדמון
50%-75% לא מסכימות. האשה שבאה לחדר מיון או ההורה שבא עם הילד, הם קודם כל רוצים לדעת שהכל בסדר. פחות מעניין אותם להגיש תלונות. המשטרה תגיד אם אני טועה. פוחדות מהחשיפה, מהתמודדות עם תוקף ידוע, וגם כרגע הן בהלם, לא כל כך מעניין אותן. גם ככל שאני למדה את הנושא, אני חושבת שהגשת התלונה, למרות שאני מאוד מעודדת אותה, יש לה תפקיד חברתי אדיר, תפקיד אישי לנפגעת- -
היו"ר שאול יהלום
צילה, הבעיה הראשונה שאנו צריכים לחשוב זה על אותם אלה שנפגעים. בדרך כלל זה נשים, אולי יש מקרים יוצאים מן הכלל של ילדים, וילדים או ילדות. הם עובדים טראומה נוראה. הם נכנסים לחדר המיון, שהוא עצמו טראומה. זה לא מלון חמישה כוכבים. עד שמקבלים אותם, אם הכל בסדר לוקח שעה. בא רופא, ואומר: שלום, עכשיו אתה בתל השומר, ואתה צריך לעבור לוולפסון. אם באו ישר לוולפסון, ותמצאו מצב שכל מדינת ישראל תדע שבוולפסון ובני ציון יש שני מרכזים, ניחא. אבל אתם לא יכולים לדרוש מאנשים שחיים בטראומה, שאחרי שנכנסו לבית חולים ולחדר מיון, יגידו להם: נקרא לאמבולנס, ותעשו את התהליך עוד שעה ועוד שעתיים.

על מה שהחברה צריכה לעשות, המינימום, אם היא לא יכולה היתה להגן, שלא יקרו מקרים כאלה על ידי חינוך או משטרה, המינימום שאנו צריכים לעשות זה את הטיפול. והטיפול הנכון הוא קודם כל מהירות, אנושיות, ולא טרטור. אז את אומרת לי: יש לי פתרון, וטרטור כפול. אז עשיתם שני מרכזים, הלוואי שיהיו עשרה מרכזים. אי אפשר לאסור את הטיפול, מה שצריך, באותו בית חולים, חדר המיון שאליו הוא הגיע, בגלל שיש מרכז בחולון. אנחנו לא יכולים לקבל את זה. אני מציע שאת היעילות של משרד הבריאות תפנו למקרים נוספים, לא לעניין הזה. כאן לא שייך.

אם מדובר בתאונת דרכים, אז בזה יצרו בכמה מקומות, ואני גם הייתי פעם שותף בזה, חדרי טראומה. אבל שם יושבים אנשים רציניים באמבולנס, והם יודעים שאם יש תאונה קשה, יש להם רשימה – איפה חדרי הטראומה. הם לא יביאו לבית חולים שאין שם חדר טראומה. כאן בא הביתה בוכה, במקרה הטוב, ילד בן 9 ומספר. אז אני לא מרים טלפון ואומר: הלו משרד הבריאות, אולי אתם יודעים איפה יש מרכזים? אני ניגש לבית החולים הקרוב למקום מגוריי.

מי מהמשטרה כאן יקבל על עצמו עד הישיבה הבאה להביא לנו נוהל?
מאיר ברקוביץ’
אני.
היו"ר שאול יהלום
אתה יכול לדבר גם עם משרד הרווחה, עם פקידת הסעד, הגברת חנה סלוצקי. אם צריך להגיע עד הדרגים הכי גבוהים, עד השר לביטחון פנים, נביא אותו לכאן. אנו מבקשים לקבוע במקרים הן של קטינים והן של נפגעי מין בוגרים נוהל שכל בתי החולים, אולי גם מרפאות, יידעו שיש מספר אחד שמתקשרים אליו, ושם יושב מישהו – לא משנה לי אם הוא שוטר, פקיד הסעד הארצי או משהו אחר. אבל אותו אדם הוא אחראי לטיפול מערכתי כולל בנושא, להגיע לבית החולים ולפתור את הבעיה. ד"ר אדמון, מספיק שתתקשר טלפון אחד, ואחר כך נעשה בירור, כמה זמן לקח עד שהגיעו כולם. אבל היא לא צריכה לשבור את הראש ולרוץ מטלפון לטלפון. אם לא תצליח, אתה תגיד לנו מי עשו לך קשיים, ונעשה כאן דיון.
מאיר ברקוביץ’
אני לא אתפלא אם בבדיקה שלנו יתברר שנוהל כזה קיים, ותחנת המשטרה שפנו אליה מבית החולים היתה צריכה לבוא באופן מיידי, וכל השאלות – מי התחנה שצריכה לטפל בתיק החקירה בהמשך, את זה צריך לעשות אחר כך, ואם כן, זאת בעיה- -
היו"ר שאול יהלום
אם תהיה הוראה, והיא תגיד לו שהוא עובר על זה, תאמין לי שזה יעזור. אם יש נוהל, רק נחדש אותו. אתם צריכים שלושה גורמים לפחות, אולי נוסיף לכם עד סוף הישיבה עוד מישהו, שזה רווחה, משטרה ומשפטית.

צילה, מה עם הקורס לרפואה משפטית?
צילה וידבך
זה אמור להיפתח.
טליה אגמון
זה בשלבי הכנה, זה יהיה, כבר נרשמו אליו.
צילה וידבך
ב-18.6, באותה שיחה לא נעימה בשישי בצהרים עם ד"ר לחמן שאמרתי: הלא אנו מכירים, ואתה הולך להעביר לנו את הקורס, הכל מתוך כוונה להגיע לטוב, נאמר: בכלל לא בטוח שנעביר לכם את הקורס.
טליה אגמון
יהיה קורס, הוא יתקיים.
היו"ר שאול יהלום
האם את יכולה לומר לנו מתי הקורס עומד להיפתח? ימים? שבועות? שנים? יובלות?
טליה אגמון
זה ודאי לא עניין של שנים.
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש מטליה אגמון להודיע לנו בכתב, מתי הקורס עומד להיפתח, ואילו פעולות נעשו כלפי רופאי נשים וגניקולוגים וכו' שעוסקים בעניין, שהם יודעים שהקורס נפתח.
יגאל שביל
אני עוסק בשטח של התעללות בילדים כבר יותר משלושים שנה, אני עבד בהדסה.
היו"ר שאול יהלום
אתם מתמחים בזה?
יגאל שביל
כן.
היו"ר שאול יהלום
אתמול בשעה 03:00 קרה מקרה. איך הורה בירושלים יודע להביא את הילד למרכז, ולא לביקור חולים, שערי צדק, משגב לדך?
יגאל שביל
הוא יכול ורשאי להביא אותו לכל בית חולים. ב-1988, כמדומני, יצאה הוראה משרד הבריאות שכל בית חולים יקים ועדה שתתעסק בנושא הזה של התעללות בילדים, והוועדה הזאת צריכה לכלול רופא ילדים/נשים, עובדת סוציאלית, לפחות. משרד הבריאות ידאג, אני מבין, בעתיד, שהצוות הזה יהיה לו גם שיניים, כלומר שהוא יהיה ראוי לעסוק בנושא הזה.
רשף חן
אמרת 1988? אתה מדבר בלשון עתיד?
יגאל שביל
כל בית חולים, ויש למעלה מ-20 בתי חולים בארץ, צריך – אני חושב שזה גם מתממש ברובם – יש צוות להגנת הילד. אני מדבר על ילדים ולא על נשים בוגרות, שתפקידו לתעד ולדווח וכו' על ילדים מוכים וילדים שעברו התעללות מינית. הצוות הזה לא בהכרח עבר הכשרה מיוחדת, זאת הבעיה. קם פרופ' היס, ואמר: אני רוצה שהרופאים האלה, שבודקים ילדים, יהיו בעלי הכשרה משפטית. לכן הוא כאילו הסב את כל הדברים האלה לאבו כביר/וולפסון.

יש 400 מרכזים בנושא זה בארצות הברית. בדרך כלל הם מוסמכים לבתי חולים. הרופאים שעובדים שם, למיטב ידיעתי, אינם רופאים משפטיים. הם רופאי ילדים או רופאי נשים שהתמחו בשטח הספציפי הזה. אני חושב שחשוב מאוד שמי שיראה את הילד הנבדק יהיה רופא ילדים, משום שהגישה אינה משפטית, אלא אוהב\דת, ידידותית. הגישה היא לבדוק ילד במקום הנכון, לא בחדר מיון רועש. צריך שקט וסביבה ידידותית לילד. הבדיקה צריכה להיות אוהדת ולא משפטית על ידי אדם שאינו רופא.
היו"ר שאול יהלום
היס אומר שהוא מכשיר את וולפסון. אתם עוסקים בעניין בניגוד לדעתו של היס?
יגאל שביל
לפי מיטב הבנתי, לפחות באזור המרכז פרופ' היס קובע לרופאים, למשל ד"ר אדמון: לא נתתי לכם הכשר לבדוק ילדות או בוגרות. רק אנשיי יכולות לבדוק. את הגישה הזאת הוא העביר גם למשרד המשפטים בראשותי, שלדעתי, בטעות היא מבוססת.
היו"ר שאול יהלום
כלומר כשאתה עושה מה שאתה עושה בבית החולים שלך, זה בניגוד לפרופ' היס.
יגאל שביל
יכול להיות שלי אישית הוא אולי יוותר, אך מבחינתנו: שלח אליי, או אני אשלח אליך את הרופא שלי.
היו"ר שאול יהלום
נוצר מצב שאם הנושא הזה לא מסודר, מחר, כשיביאו ראיות לבית המשפט, והן נאספו על ידך או על ידי ד"ר אדמון, יבוא המומחה מטעם היס, והוא יגיד: אני מצטער, אבל הנתונים כאן לא מספיקים לי להגיש חוות דעת, מכיוון שעברו על הנחיה מפורשת.
יגאל שביל
אם הוא ייקרא לדעה שנייה, קשה לי להניח שהפרקליטות תזמן גם את הרופא שבדק- -
היו"ר שאול יהלום
ההגנה תזמן.
יגאל שביל
משרד הבריאות אומר שהוא צריך לדאוג לכך שב-22 בתי החולים, או כמה שזה, שיש ועדות לבדיקת ילדים, האיש שיישב שם יהיה רשאי לתת חוות דעת לבית המשפט, ובית המשפט יקבל, ולא יטורטר ילד מצפון לדרום.
היו"ר שאול יהלום
מה אומר משרד המשפטים?
ענת אסיף
זה לא נושא שפעם ראשונה עלה בדיון הזה. הוא נמצא בין משרדי ממשלה די הרבה זמן בדיונים. אני חושבת שמי שהכי מעודכן זה טליה ממשרד הבריאות.
טליה אגמון
היתה עבודה מאוד רצינית בוועדה משותפת שבה היו נציגים של הפרקליטויות, של המשטרה, של משרד הבריאות ומשרד המשפטים. ניסינו למצוא דרך שניתן יהיה להביא עדויות של רופאים שהם לא מומחים ברפואה משפטית אבל בדקו את הנפגעים, והביאו אותם לבתי המשפט כדי שהעדויות שלהם יהיו קבילות. אני מודה שלפרופ' היס היתה התנגדות חזקה בעניין הזה. בסופו של דבר הוא מקבל את הדין, ואנחנו נעשה את הקורס הזה, שמטרתו להכשיר רופאי ילדים, נשים וכדומה לאסוף ראיות בצורה שתהיה קבילה בבית משפט, ושאפשר יהיה אחר כך, כשהם יבואו להעיד בבית משפט, להראות שאותו אדם שאסף את הראיות האלה ובא להעיד, אמנם הוא לא מומחה ברפואה משפטית, אבל בהחלט יש לו ההכשרה והידע הנחוץ כדי שעדותו תהיה שרירה.
היו"ר שאול יהלום
את תודיעי לנו מתי מתחיל הקורס, אבל הקורס לא מספיק. כאן צריך הנחיות. הרי אותו פרופ' שיבוא יגיד: עבדו כאן לא לפי ההנחיות.
טלי שטיין
חלק מהעבודה זה הוצאת הנחיות מסודרות ונוהל שמסביר בדיוק מה בודקים ואיך בודקים. אבל אותם אנשים, דבר ראשון שצריך לדאוג שהם יעברו את ההכשרה הזאת. אני יודעת שיש היום לפחות רופא אחד שאינו משפטי, אבל המומחיות שלו כל כך מבוססת, שמקבלים.
היו"ר שאול יהלום
נניח שיהיה הקורס. במה מדובר? כמה שעות הקורס?
יגאל יאסינוב
יש תקציב לשנה הזאת?
טליה אגמון
אני לא יודעת להגיד לך- -
היו"ר שאול יהלום
אני שואל; הקורס יהיה רציני, אני מניח. כשאת אומרת לרופא: תבוא לקורס, אני מבין שהרופאים מבינים יותר ממני שזה חשוב. אם הם היו יודעים שבמקביל משתנות כל ההנחיות, כלומר היום ד"ר אדמון ותיתן חוות דעת, זה יהיה משהו גבולי, כי אין אחרים, וכל שופט יתייחס אליה די ברצינות. מצד שני יש רק אחד שעבר משפטית, לכן השופט יבין.

לעומת זאת כאשר יתחיל הקורס וההנחיות, כבר לא ישימו לב אם היא לא תעבור את הקורס. היא לא תירשם לקורס, אם היא לא יודעת את זה. צריך להיות תהליך משולב כדי שכל הרופאים יידעו שהולכת להיות כאן מהפכה בטיפול ובעדויות. על כל זה תדווחי לנו.

אני מבקש לישיבה הבאה, שאתם תשאלו במשטרה, במשרד הבריאות, במשרד הרווחה, מי הבכיר ביותר שטיפל. צריך להביא את נציג המכון לרפואה משפטית, נשמע את העניין. יהיו לנו גם התאריכים ואולי טיוטת הנהלים החדשה. אז נוכל את העניין הזה לסדר, פחות או יותר.
ורדה שטנגר
אני הייתי רוצה הבהרה לגבי הנחיות ברורות לגבי איסורים ואפשרויות שעובד סוציאלי בתוך בתי החולים יכול לחקור את הילד. כי לנו יש הוראה לא לחקור. אני מציעה שתהיינה הנחיות ברורות לעובדים הסוציאליים בבתי החולים, כי אנחנו בפירוש לא חוקרים.
היו"ר שאול יהלום
בישיבה הבאה עו"ד אגמון תביא בפנינו נהלים ומועדים, נדון בעניין, נרד לפרטים, ויהיו גם כל המומחים. ביקשתי את כל צמרת המשרדים שעסקה בזה.
דבורה הורוביץ
אני רוצה לומר לתל השומר; בתל השומר יש לנו בשורה, כי בימים אלה ממש אנו עובדים על הקמת מרכז לא כמו בבתי חולים אחרים, אלא מרכז שבו יישבו נציגי הפרקליטות, רופאים שיהיו שייכים למרכז, פקידי סעד. יש לנו מרכז כזה שעובד בירושלים. מאוד נשמח אם תבואו לבקר.
היו"ר שאול יהלום
מה עם וולפסון?
דבורה הורוביץ
וולפסון זה מרכז שהקים בית החולים. הם עומדים אתנו בקשרי עבודה יוצאים מן הכלל, אבל מי שיושב שם זה רק רופאים.
היו"ר שאול יהלום
אני כבר מריח כפילות.
דבורה הורוביץ
זה סוג אחר של מרכז.
היו"ר שאול יהלום
אם יש מרכז, טוב מאוד שהוא יותר רחב. אבל אם הוא עוסק באלימות ילדים, הוא עוסק גם באלימות- -
ורדה שטנגר
מין ואלימות.
היו"ר שאול יהלום
אתם משקיעים בזה הרבה מחשבה. את יודעת מזה, ד"ר אדמון?
דליה אדמון
אני יודעת שזה היה בתוכנית.
היו"ר שאול יהלום
אפילו רופאה שעוסקת בזה לא יודעת.
דבורה הורוביץ
הנהלת בתי החולים יודעת.
היו"ר שאול יהלום
כל בית חולים, תבוא ברכה על ראשו בפיתוח העניין. אבל משרד הבריאות צריך לתאם בין המרכזים, שכל אחד יעסוק בדברים ספציפיים. מצד שני, כל בית חולים תהיה לו הנגישות המיידית כמקרי חירום.
דבורה הורוביץ
אין חולק על כך. כל החוליות צריכות לעבוד כמו שצריך, וכשזה יהיה משומן, אפשר יהיה לקדם את הנושא.

לגבי ילדים, לא אחוז גבוה של ילדים מגיעים לבית חולים לפני שפנו למישהו אחר. אני מדברת על גיל 14. מדובר באחוז קטן, יחסית, של ילדים. רוב הילדים קודם הגיעו לפקיד סעד, למשטרה או לחוקר הילדים. לא ייתכן שילד יהיה תקוע שבע שעות בלי התייחסות.
היו"ר שאול יהלום
רב פקד ברקוביץ, אתה משתף את כל הרווחה, את ד"ר הורוביץ, את כל העובדים, הפקידים, הסוציאליים וכו'. אתה יכול לסייר, מה נעשה בוולפסון ובבית חולים שיבא, ולראות וללמוד מזה מה נעשה בירושלים.
מאיר ברקוביץ’
אני רוצה להדגיש שהמרכז הזה שמוקם בשיבא כדוגמת המרכז הזה שיש בירושלים, לומר שזה כפילות, זה היה צריך להיות מודל הדגם, של למה היה צריך לשכפל אותו, אז לא היתה שאלה – אל מי לפנות ואל מי להתקשר, כי לא צריך להתקשר. השוטר והפרקליט בחלק מהמקומות והעובד הסוציאלי ופקיד הסעד יושבים בדרך קבע. המשטרה בירושלים עשתה זאת, וכך כל הגורמים האחרים.
היו"ר שאול יהלום
יושבת כאן נציגת משרד הבריאות, צילה, ואומרת: יש לנו מרכז בבוולפסון. היא לא הזכירה בכלל את שיבא. משרד הבריאות לא בוועדת ההיגוי הזאת?
מאיר ברקוביץ'
כן.
היו"ר שאול יהלום
אז איך הם לא יודעים?
צילה וידבך
הם יודעים שבשיבא עומד להיפתח לילדים, אך מה שאני סיפרתי פה זה על המרכז לבוגרים אנו בינתיים מטפלים גם בילדים.
היו"ר שאול יהלום
הכותרת של ישיבתנו עוסקת בקטינים. מסביב אונ מדברים על עוד כמה דברים, אבל זה הנושא. אז אם בקטינים עוסק תל השומר ועושה משהו, אומרים – לפחות שנדע על פניו, ולא שמישהו אחר יגיד.
אריה אלדד
האם תסכימו לשנות את שם החוק לקטינים נפגעי תקיפה, כי מתוך הדברים שאנו רואים כאן, מסתבר שהרבה מאוד גופים עוסקים גם בתקיפה מינית וגם בתקיפה. אם האב לוקח וגורם חבלה בהתעללות לילד, דרושים לנו אותם מנגנונים של בדיקה גופנית, של חקירה. למה אנו מצטמצמים?
רשף חן
יש הגיון רב במה שאריה אלדד אומר, ולי אין שום בעיה עם זה, אני רק לא בטוח שמשרד המשפטים יהיה מעוניין להרחיב את זה עד כדי כך.
יגאל שביל
לשאלה מה קורה בירושלים; פקידות הסעד, משטרה, חוקרי ילדים וכו' יודעים את הכתובת, שהיא הדסה, והם מפנים.

לגבי טיפול; אני לא יודע אם ההערה צריכה להיכנס לחקיקה או לא, אך ילדים שבאים עם סיפור של התעללות מינית לעתים יודעים מיהו התוקף. הטיפול שהם צריכים לקבל הוא יקר, ויכולים להיות בו לא מעט סימני לוואי. לכן לעתי עדיף לבדוק את הפוגע, ולא לטפל מייד בילדה או בילד. אם הדבר סובל דיחוי, אם אנו יכולים לבדוק את הפוגע, והוא לא נגוע, הילדה לא צריכה לקבל- -
היו"ר שאול יהלום
יש כאן חוק שצמצמם את עצמו לקטינים נפגעי עבירות מין. יותר מזה, הוא אמר: כל הצורך שלי בעיקר נובע מכך שאני רוצה לתת לקטין את מרב השירותים, למרות שהוריו לא נמצאים, ולפעמים בכוונה הוריו לא נמצאים, כי הוא לא רוצה שהוריו יימצאו. וכאן בואו לא נגיד לילד: אם ההורה לא מסכים, אני מזניח אותך. זאת מטרתו הטובה של החוק. זה כבר טריוויאלי, שיבוא החוקר, ייקח את העדויות, ימצא שלושה דברים שצריכים להאשים את האם, האב, המורה, השכן, אנו סומכים שהם לא יישארו כדברים ללא טיפול, אך מטרת החוק לתת אוטונומיה משפטית חקירתית תיקונית לילד כילד. לכן קודם כל הקדשנו זמן "מיותר" לכך שהילד, כי זה חשוב לנו, אני לוקח על עצמי להיות כבא כוח המציעים, והמציעים, כל מה שהם רצו כאן זה לטובת הילד. טובת הילד זה שהוא לא ישכב בבית חולים חמש שעות ויעבור מבית חולים אחד לשני. יכול להיות שבעקבות מה שנקבל כאן נוסיף סעיף בחוק, בדברים שייאמרו כאן בישיבה הבאה, שתרכז אותם טליה אגמון ורב פקד ברקוביץ', ונראה מה לעשות.

כתוב פה טיפול. זה מספיק לילד, לאשה, "וכן טיפול רפואי הדרוש לו כתוצאה מהאירוע בו בוצעה בו לכאורה עבירת מין" – ברגע שאת מטפלת בבעיה שאב הכניס את האצבע ונקרע שם משהו, נניח, אל תטפלי בתוספתן או באוזן. האם מהניסיון שלכם כרופאים יש איזו שגיאה, שצריך לכתוב: גם בצורה עקיפה וכן טיפול רפואי הדרוש לו כתוצאה ישירה או עקיפה מאירוע בו בוצעה בו לכאורה עבירת מין?
רשף חן
זה כתוב: כתוצאה מאירוע בו בוצעה עבירה.

אבל אריה שואל, מה ההבדל בין מצב של תקיפה מינית למצב שהורה שם מגהץ על הילד? אני אישית רואה הבדל בין שני המצבים.
היו"ר שאול יהלום
לא ניכנס לזה עכשיו. אחרי הישיבה תבדקו בממשלה. הממשלה לא רוצה, היא עוצרת כאן.

אני שואל שאלת תם, לא של אדם שמבין ברפואה; האם מה שכתוב כאן "טיפול", לפי ניסיונכם הרפואי בטיפול בילדים, נפגעי מין, מספיק? כי כאן מדובר רק בנושא שדרוש כתוצאה מהאירוע בו בוצעה. האם נתקלתם במשהו שהוא לא כתוצאה, אך ברגע שהגיע, חייבים מייד לטפל?

נניח, ואני לא נותן את זה כדוגמה מעשית, רק להבין את העניין, שאני רואה נערה נפגעת – ואני לא מציע את זה – אני גם צריך להדריך אותה בגלולות למניעת הריון, כי אני רואה איפה היא מסתובבת. אני לא אומר את זה כדוגמה מעשית אני רק רוצה לומר למה אני מתכוון, שכתוצאה מהאירוע יש משהו לא ישיר, עקיף, שלא מוגדר כאן, וצריך להגדיר אותו, אם יש דבר כזה?
רינת וייגלר
חשבו על זה במהלך ההתלבטות, איך לנסח את השאלה של טיפול; נניח שמגיעה בחורה שנתקפה ונאנסה. במהלך האונס היא גם נדחפה, וחטפה זעזוע מוח, וצריכה, לפי הידע המקצועי שלכם, לעבור C.T. לפי האינטואיציה שלנו, לא כרופאים, כמשפטנים, אנו רצינו להכניס בתוך הטיפול הזה שיינתן לה גם את היכולת שלכם להכניס אותה מייד. האם ההגדרה הזאת כפי שהגדרנו כוללת, כלומר לאו דווקא את הדבר הישיר, אלא דברי רחבים יותר – האם אתם חושבים שנכון מבחינה טיפולית להכניס? האם אתם חושבים שההגדרה של טיפול כוללת מספיק?
היו"ר שאול יהלום
מדוע לא לכתוב בבדיקה "וכל בדיקה אחרת בקשר לאירוע"? את אומרת בדיקה רק גניקולוגית, דם, הריון. ב"לרבות" את הכנסת את הספציפי, שלא צריך לפרט. הרי מה היית בודקת בעבירות מין, אם לא היה כתוב?
ג'ודי וסרמן
"הכל בקשר".
היו"ר שאול יהלום
על הבדיקות האלה הכל בקשר. אם הוא אומר לך: לא היתה שום בעיה ברקטום, אסור לך לעשות בדיקה רקטלית, כי זה לא קשור לאירוע.
ג'ודי וסרמן
התוספת של הקשר לאירוע זה תוספת שהממשלה מציעה, וזה לא היה בנוסח המקורי.
רשף חן
אז אפשר להוסיף "טיפול או בדיקה רפואית".
ג'ודי וסרמן
כל מה שרופא עושה זה בדיקה וטיפול, כך שאולי אפשר לאחד את שתי ההגדרות האלה להגדרה אחת.
היו"ר שאול יהלום
בבדיקה צריך גם להיכנס: כל בדיקה הדרושה לו כתוצאה מהאירוע. אם אחר כך תחשבו לאחד, זה ניסוח. האם על ההגדרות יש למישהו עוד הערה?

קורא סעיף 2 א (1)-(2).


זה כשצריך לעשות לו בדיקה. אבל איפה כתוב שצריך לכבד את דעתו של הקטין ולא למסור – איפה אתה קורא את זה?
קריאה
· - - כל הסיטואציה של ההודעה. בתי החולים לא מחויבים ליידע- - -
היו"ר שאול יהלום
הם לא מחויבים והם גם לא לא מחויבים. אני נשמה טובה, ואני רואה ילד – אני הרופא – אז אני מרים טלפון ואומר להורים: תבואו. אני מבין שאפשר לעשות בדיקה בלי זה וכולי, אבל אני רוצה לכבד את דעתו של הקטין, כדי שהוא יבטח ברופאים. אם קטין מעל גיל 14, נניח, בא ואמר: אני לא רוצה שיודיעו להורים שלי, אז לא יודיעו להורים. בלי בדיקה כרגע. לא צריך לעשות לו שום בדיקה. איפה כתוב?
ג'ודי וסרמן
אדוני, בהצעת החוק הפרטית, הנוסח הראשוני, יש סעיף 5 של סודיות, שהוא סעיף קצת רחב יותר מהנוסח הממשלתי. ושם כתוב שאם הגיע לאדם שממלא את התפקיד על פי חוק זה מידע, וכולי, ישמרנו בסוד ולא יגלנו, אלא לאחר שבית המשפט אישר לו וכולי. זאת אומרת: באותן הסיטואציות שזה עומד במבחנים של סעיף 2 – שזה לא לספר להורים – אותו צוות רפואי, פקידי סעד וכולי שטיפלו בילד, לא ימסרו את המידע. אני מוכרחה לומר שהסעיף המוצע על ידי הממשלה הוא קצת או הרבה יותר חלש מהסעיף הקודם. באמת צריך לבדוק את הניואנסים. הוא לא מגן כפי שהסעיף המקורי מגן.
רשף חן
ההנחה היא, שכשאומרים "ניתן לבדוק אם הוא מבקש", פירושו: חייבים לבדוק, רק ככה, אם הוא מבקש.
היו"ר שאול יהלום
לא. לא. זה על הבדיקה. כאן באים ונותנים רשות למערכת – מה שאתם רוצים – לטפל בילד, לבדוק אותו, וכולי. אבל אין כאן איסור - - -
רשף חן
יש. סעיף 6. אם בוצעה בדיקה ללא הסכמת ההורה, לא יימסר להורה מידע עליה.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אז השאלה היא אם זה מספיק. אז לא מספיק.
רינת וינגלר
קודם כל, אני רוצה להבהיר שזה לא מספיק. לפחות, עמדת פקידי הסעד, מבחינת הצורך לטפל בקטינים, היא בעייתית. קשה ליצור מנגנון שסוגר את זה הרמטית. הבעייתיות היא בכמה מישורים. אחד, במישור שאם יש צורך למשל לבצע פעולות שנוגעות להרחקת קטין מביתו או כל פעולה אחרת שדורשת הליכה לבית משפט לנוער. פעולה על פי חוק הנוער מחייבת בעצם הזמנת ההורים לבית המשפט וחשיפת מידע כלפיהם. המידע הזה יצטרך להגיע, בדרך כזאת או אחרת, לידי ההורים. זאת אומרת, שאי אפשר ליצור כאן מנגנון סגור הרמטית.
רשף חן
ודאי שלא.
רינת וינגלר
מבחינת הצורך להגן על הקטין. זה אחד.

שתיים, יש נושא נוסף שיש צורך לדון בו, וזה למשל מה קורה כשמגיע קטין לבית חולים. הוא נעלם מהבית. ההורים מתחילים לחפש אותו. אנחנו יודעים שאחד המקומות הראשונים שמתחילים לחפש בהם זה או משטרה, או בית חולים. המשטרה מתקשרת לבית החולים, או ההורים מתקשרים לבית החולים. מה בית החולים אומר להם? מה הוא עונה להם בתשובה? האם מאושפז כאן קטין או לא מאושפז? אם הוא מאושפז, אז יודעים שהוא מאושפז.
ורדה שטרנברג
על בית החולים חובה להודיע.
רינת וינגלר
אוקי. אז זה מנגנון נוסף שבהקשר אליו צריך לחשוב איך סוגרים את הדבר הזה הרמטית. אבל אני חושבת שיש מקום, אדוני, ללכת שלב שלב. כלומר: אנחנו צריכים ללכת לפי הרצף שבו קטין מגיע, מה קורה בשלב שהוא מגיע, ולאט לאט לנסות לפתור את כל שאלות הסודיות. אי אפשר לחסום את זה בצורה סגורה לגמרי, וצריך לחשוב איך משאירים פרצות. איך משאירים אפשרות לפעול להגנת הקטינים, תוך, כמובן, הצורך להעניק להם את מירב הביטחון בשלב הזה.
אריה אלדד
מה קורה כשילד בן 4 מגיע לחדר מיון, זה שמביא אותו אומר: הוא נפגע על ידי אחד מהוריו, והילד כן רוצה שיביאו את אבא או אמא? זה לא מכוסה פה. כלומר, הילד אומר: אני רוצה את אבא או אמא, למרות שהוא נפגע על ידיהם.
רשף חן
לא. כי רופא יאמר לך, ב- 2א(2) סיפא, שאי אפשר לברר את דעתו של ילד בן 4, כי הוא לא מסוגל לגבש דעה רצינית. זה שילד בן 4 אומר: אמא, אמא, זה עדיין לא אומר שהוא רוצה שההורים שלו יהיו שם.
אריה אלדד
לא. מה שכתוב כאן: לא ניתן לברר את דעתו של הקטין, המשמעות של זה היא שהוא חסר הכרה או בהלם והוא לא עונה לעניין.
רשף חן
או שהוא קטן מכדי לגבש דעה.
ג'ודי וסרמן
יש בסיפא.
היו"ר שאול יהלום
אם אתה מסתכל על ב' ואומר: לא יערכו בדיקה ללא אישור ההורה - - -
אריה אלדד
הסיפא יכול לבטל את הרישא.
היו"ר שאול יהלום
כן, אבל הצוות, בצירוף פקיד הסעד, אישר כי טובת הקטין מחייבת. זאת אומרת, הילד בוכה: אמא אמא, והם עוד לא יודעים שום דבר, אז יביאו את אמא. אם באמת נוצר מצב שהאמא שמה עליו מגהץ, אז אולי לא יביאו אותה. אבל צריך תנאי, שכל הצוות בצירוף פקיד הסעד, אישר שטובת הקטין מחייבת לא ליידע.
אריה אלדד
זה ברור מאליו שהסיפא מבטלת את הרישא, אם הקטין ביקש.
ג'ודי וסרמן
אנחנו נפריד את הסיפא מהרישא.
אריה אלדד
אם הקטין ביקש את אבא או את אמא, ולמרות זאת יש לנו עדות שזה מזיק לילד, או לפחות עלול להזיק לו בהמשך, האם הסיפא מבטלת את הרישא?
ג'ודי וסרמן
אנחנו נעשה שתי פסקאות נפרדות, בשתי סיטואציות שונות, וזה יבטל.
רשף חן
אדוני היושב ראש, אני מבקש להעיר הערה שגם היועצת המשפטית עמדה עליה, לגבי 2א(1). בהצעה המקורית הייתה אמירה ניטרלית, שאמרה: קיים חשש שנפגע מעבירת מין. היא לא עסקה בשאלה: מה מקור החשש הזה. זה יכול היה לבוא מהקטין עצמו, זה היה יכול לבוא ממי שמלווה אותו, זה יכול היה לבוא ממידע קודם שמצוי במערכת. קיים חשש כזה.

עכשיו, בהצעה הממשלתית כאן, זה צומצם ל"הקטין או אדם המלווה אותו". ואני חושב שאנחנו יוצרים פה בעיה. כי אני יכול לחשוב על מצב – יכול להיות שיש מצבים שאני לא מצליח לחשוב עליהם – שבהם המידע קיים, אבל הוא לא בא או מהקטין או מהמלווה. ולכן אני מציע אחד משניים: או להשאיר את הנוסח הקיים ולהוסיף: או שיש יסוד סביר אחר להאמין כי הקטין נפגע מעבירת מין, או פשוט לכתוב: יש יסוד להאמין כי הקטין נפגע מעבירת מין, כי האמת היא שזה אותו דבר. כי השניים האלה הם פשוט תת סעיפים של האמירה הכללית.
היו"ר שאול יהלום
אבל תארו לכם שאנחנו מדברים במוסד ובבית ספר, ולקחו אמבולנס והביאו את הילד. האדם המלווה הוא נהג האמבולנס. או השמש, שלא יודע שום דבר. השרת של בית הספר.
יגאל יאסינוב
הרופא עצמו.
היו"ר שאול יהלום
אבל יכול להיות שצלצלו לעובדת הסוציאלית.
רשף חן
הרופא טיפל בילד הזה כבר כמה פעמים.
היו"ר שאול יהלום
זה ברור. יש יסוד סביר להניח על סמך עובדות אחרות.

אני ב-(ג). על אף הוראות סעיף קטן (א)(3), רשאי רופא להימנע מלמסור מידע הנוגע לקטין כולו או חלקו לקטין עצמו, אם סבר שעם הסרתו - - -
רשף חן
קפצת. אנחנו ב-2(א)(3).
היו"ר שאול יהלום
איפה? " - - -שרופא, בנוכחות עובד סוציאלי, מסר לקטין מידע סביר הדרוש לו כדי להחליט האם להסכים לבדיקה, באופן שיאפשר לו הבנה של המידע לשם קבלת החלטה בדרך של ברירה מרצון, והודיע לו על זכותו שלא להסכים לטיפול, ועל הסיכונים וההשלכות של אי הסכמה כאמור". ו-(4) – "הצוות נוכח כי הקטין הבין את ההסבר שנתן לו הרופא בנוכחות עובדת סוציאלית, להלן: הצוות". מה הבעיה.
יגאל שביל
מה קורה עם ילדה – מתחת או מעל גיל 14 - שבאה ומספרת- - -
רשף חן
רגע. תכף אנחנו מגיעים ל-14. 2(ב) אנחנו מגיעים ל-14.
היו"ר שאול יהלום
תגיד לי מעל גיל 14.
יגאל שביל
היא נפגעה, היא אומרת: פגעו בי. מספר ילדים באו ואנסו אותי. אז באים ואומרים לה: גברת, אנחנו צריכים לבדוק. אנחנו צריכים לבדוק ולראות אם באמת יש עדות לכך. לא רוצה שתבדקו. מסבירים לה את הכל. אנחנו חייבים לבדוק אותך. אולי נדבקת, אולי יש לך מחלה, אולי יש לך נזק. לא רוצה שתבדקו.
היו"ר שאול יהלום
אז מה באת לפה?
רשף חן
זו לא הסוגייה. כי הסוגייה היא הודעה להורים. לא בדיקה או לא בדיקה.
ורד וינדרמן
יש הבחנה במועצה לשלום הילד.
יגאל יאסינוב
ההורים חשדו. הביאו אותה בכוח לבית החולים.
רשף חן
אז זה קיים בחוק זכויות החולה, הנושא.
היו"ר שאול יהלום
אז למה היא באה?
קריאות
· - -
יגאל שביל
כי היא נפגעה.
דליה אדמון
היא גילתה לשכנה או למורה, והיא ככה הגיעה למיון. היא לא רוצה להיבדק ועדיין אני חושבת שגם אם היא לא תסכים להיבדק, אם היסוד – מי שיחקור את השאלות של מה קרה – יש יסוד סביר להניח שקרה משהו, יש לדון אתה על מניעת מחלות ועל מניעת הריון, גם אם היא לא תסכים להיבדק. איפה באמת אנחנו נמצאם בעניין הזה?
היו"ר שאול יהלום
זה כתוב. אבל היא מסרבת. הוא אומר: אחרי הכל, היא מסרבת.
יגאל שביל
היא מסרבת, גם לטיפול וגם להודיע להוריה.
ג'ודי וסרמן
קודם כל לתת מידע.
היו"ר שאול יהלום
תראו, אני אסביר לכם מה שאומר ד"ר שביל. הוא רוצה להטיל חובה על הצוות. בכל מקרה להסביר את הסיטואציה. זאת אומרת: אנחנו כאן מדברים בתהליך של ויכוח בין הקטין לבין הצוות. והוא אומר: גם אם אין ויכוח – הקטין רק בא, או רק מספר, חייבים – זה תפקיד המערכת – להסביר לו את כל ההשלכות וכל מה שקרה בנושא. גם אם מלכתחילה ברור לו שהוא לא רוצה שום דבר בבית החולים. אז התפקיד של הצוות להסביר לו את הסיטואציה, ולמה דרושה לו הבדיקה וכולי.
רשף חן
זה ב-(3).
היו"ר שאול יהלום
לא. זה כאילו תנאי ל-2(א). זה אומר, שעל אף האמור וכולי – צריך כאן תנאי מתי אתה מטפל, שהרופא הסביר וכולי. וכאילו הטיפול דרוש, הילד רוצה, אבל אתה אומר: רגע, אני לא מביא את ההורים אם מתקיימים התנאים האלה.

כאן זו סיטואציה אחרת. הילד לא רוצה טיפול. ואין כאן עניין של הורים, או יש הורים – לא משנה. אני מבקש מהצוות שנפל לידיו מקרה כזה, לתת לו הסבר על הסיטואציה.
רשף חן
זה לא רק זה. נדמה לי שאין במצב הזה שום דבר שיכול למנוע מבית החולים להרים טלפון להורים. יכולים להתקשר להורים.
היו"ר שאול יהלום
לא, אבל הוא אומר: חובה.
רשף חן
מה, חובה להודיע להורים?
היו"ר שאול יהלום
חובה לשוחח עם הילד. (3) הוא תנאי ל-2(א), שבא ואומר כך: בא קטין לבית החולים, רוצה לקבל – בהנחה שהוא בהכרה – טיפול. אבל הוא מבקש שלא יודיעו להורים. אומרים הסעיפים מה התנאים שאפשר לעשות את זה לפיהם. אומר ד"ר שביל, קח סיטואציה אחרת. הקטין מגיע או מביאים אותו, הוא לא רוצה טיפול. הסיטואציה של טיפול ובדיקה לא קיימת. האם יגידו לו: שלום, אתה לא רוצה – לך הביתה, או יגידו לו: רגע. עובדת סוציאלית, תני לילד הזה שיחה. זה מה שהוא מבקש.
רשף חן
ואת זה אנחנו צריכים לקבוע בחוק? למה, זה לא ברור שמישהו יושב לדבר אתו?
היו"ר שאול יהלום
לא. לא ברור. הוא אומר לך שלא ברור. הוא יודע. חבר כנסת הרי לא יסביר לו, והרופא אומר שלא ברור.
קריאות
· - -
יגאל יאסינוב
רגע. האם אנחנו פה לא חוברים לחוק חובת הדיווח?
היו"ר שאול יהלום
זו לא חובת הדיווח, זו חובת טיפול. אז בסדר, אתם מסכימים, נכון? הרי אין כאן בכלל ויכוח סביב השולחן לבקשתו של ד"ר שביל, שאם קרה מקרה והסיטואציה היא כזאת שמישהו הביא ילד והילד מסרב, שמישהו ינסה להסביר לו לטובתו מה שקורה. למה לא?
קריאה
· - -
רשף חן
אגב, יש לך פתרון לזה. בית משפט.
היו"ר שאול יהלום
מה אכפת לכם אם נוסיף סעיף בחוק?
יגאל יאסינוב
האם אנחנו, במקרה כזה, שילד לא צריך טיפול, לא פותחים בעצם בבעיה אחרת. אנחנו דיברנו שאם אין טיפול, אז אין חובה וילד שלא רוצה – לא מדווחים להורים שלו. ואם הוא אומר: לא רוצה לא טיפול, לא בדיקה ולא שום דבר, האם במקרה הזה רופא או עובד סוציאלי לא פטור או לא חייב לדווח להורים?
רשף חן
חייב לדווח להורים.
היו"ר שאול יהלום
זו חובת הדיווח.
דליה אדמון
· - -
רשף חן
באה ילדה לבית חולים, ואנחנו חושבים שהיה שם אירוע שילדים בכתה תקפו את הילדה הזאת. והילדה אומרת: אני לא רוצה שהילדים שלי בכתה ידעו. אני מבקשת ממך, הרופאה, אל תספרי לאף אחד. את חייבת לקרוא להורים שלה. מה בכלל השאלה פה? היא רוצה, לא רוצה, מה הנקודה פה? זו ילדה בת 12. הסוגייה בכלל מתעוררת כאשר את חושבת שההורה הוא הבעיה. כאש אין חשד שההורה הוא הבעיה - - -
קריאות
לא, לא.
היו"ר שאול יהלום
טוב, רבותי, אני מבקש. אנחנו לקראת סיום הישיבה, אני רוצה לאשר את סעיף 2. ואני מודיע בזה שאם בישיבה הבאה, בתחילתה, יהיו הערות לסעיף 2, אני אחזור אליהם.
אריה אלדד
רק שאלה אחת: מאיזה גיל אנחנו יכולים להניח שהקטין הבין את ההסבר שאנחנו נותנים לו?
קריאה
סעיף (3).
אריה אלדד
סעיף (3) לא אומר גיל 14.
רשף חן
יש לך את (ב). הצוות. זה גם רופא וגם עובדת סוציאלית.
אריה אלדד
הבעיה עם (ב) זה ה-(2) שלו. שהקטין לא יתנגד. אני פגשתי בחיים שלי עשרות ילדים שהתנגדו. זו בעיה קשה שהקטין לא יתנגד כדי לפסול את כל השרשרת קודם.
רשף חן
כל הנושא זה בכלל ההורים, לא הטיפול עצמו.
היו"ר שאול יהלום
רבותי, אני לא נכנס כאן לזה. אנחנו אישרנו את סעיף 2. כל מי שיש לו הערות לסעיף הזה, רצוי להעביר לפני הישיבה הבאה ליועצת שלנו.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:50.

קוד המקור של הנתונים