ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 30/06/2004

פרוטוקול

 
ג' - דיון חירום עקב מותם של שניים מתושבי העיר שדרות מירי רקטות

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
30/06/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 210
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, י"א בתמוז התשס"ד (30 ביוני 2004), שעה 11:10
סדר היום
דיון חירום עקב מותם של שניים מתושבי העיר שדרות מירי רקטות
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
אריה אלדד
מוזמנים
חה"כ איוב קרא
פרופ' אבי ישראלי מנכ"ל משרד הבריאות
מירי כהן עוזרת לסמנכ"ל, משרד הבריאות
אבי זוהר מנכ"ל מגן דוד אדום
יהודה שושן מנהל אזור הנגב, מגן דוד אדום
חיים דורי מחלקת מבצעים, מגן דוד אדום
אלי בין יושב-ראש הוועד, מגן דוד אדום
סא"ל עופר ליאור רע"ן התיישבות, פיקוד העורף, צה"ל, משרד
הביטחון
יחזקאל לביא מנהל האגף לתכנון ואחראי על המידע,
משרד הפנים
אלי מויאל ראש עיריית שדרות
יוסי כהן עוזר לראש העירייה, שדרות
שמעון פרץ גזבר עיריית שדרות
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
דקלה אברבנאל


דיון חירום עקב מותם של שניים מתושבי העיר שדרות מירי רקטות
היו"ר שאול יהלום
שלום רבותי, ראש העיר בכנסת אבל לא כאן. מייצג אותו דובר העירייה, מר יוסי כהן. ראש העיר נמצא אצל שר האוצר, וכל דקה שם זה עוד משהו שדופק במונה. לא נוציא אותו מהפגישה.

קודם כול, מר כהן, הוועדה שולחת באמצעותך את תנחומי הכנסת והוועדה לתושבי שדרות על רציחתם של שני תושביה, ילד וסבא של ילד אחר בגן. אנחנו גם מאחלים איחולי החלמה לפצועים. עם זאת, בתקשורת לפחות, היו באותו יום כל מיני תלונות על נגישות ומהירות השירות הרפואי שהיה במקום. היתה טענה שיכלו – הלוואי, ואולי – אילו היה טיפול רפואי מהיר יותר, להציל את הילד. בתקשורת – ואני אומר זאת ללא שום בדיקה מקצועית – נאמר שהילד נפטר מאיבוד דם והיה אפשר לעצור את איבוד הדם על-ידי טיפול רפואי מהיר.

לכן עלתה הטענה שאין חדר טיפול קדמי בשדרות – כמו החדר שיזמו בזמנו בתקופת העימות בקריית שמונה. לכן זימנו את הישיבה. אני מבין שאתמול היו במקום מנכ"לי משרדי הממשלה, ושמטפלים בזה שם. אבל רצינו לתרום את תרומתנו הצנועה בנושא זה, כדי לדעת אם אנחנו יכולים לעזור. נמצא אתנו מנכ"ל משרד הבריאות. ד"ר שמעון שרף איננו נוכח. נמצא כאן מנכ"ל מגן דוד אדום, מר אבי זוהר, וכן חיים דורי – ראש מחלקת מוקדים.
אבי זוהר
נמצא כאן גם מנהל אזור הנגב, יהודה שושן. ועוד נמצא אלי בין, עוזר מנכ"ל מגן דוד אדום. כולנו כאן.
היו"ר שאול יהלום
אנשי פיקוד העורף נמצאים כאן? נמצא כאן ראש ענף התיישבות, סא"ל עופר ליאור. וכאמור נמצאים כאן אנשי העירייה: ראש נמצא העיר בבניין ויוסי כהן, עוזר ראש העיר, נמצא כאן.

לפני הכול אני מבקש מאנשי מגן דוד אדום לתאר לנו את האירוע האחרון, אם יש לכם יומן קריאות כלשהו במקום ואפשר לתאר מה היה, את הפרטים המדויקים. אני מבקש תיאור באופן ספציפי, תשובה לטענה שטענתי כאן כטענה תקשורתית לפחות, וגם תשובה עקרונית לגבי הכוח הרפואי בשדרות והנגישות המהירה לאירועים.
אבי זוהר
ראשית, יש לציין שבמגן דוד אדום התקבלה הקריאה מהמשטרה בשעה 08:16 – הקריאה לגבי הנקודה שבה נמצאים הפצועים. באותו זמן צוינה רק נפילה אחת, מיקום של טיל קסאם אחד ברחוב ירושלים.
אריה אלדד
איפה במגן דוד אדום זה התקבל?
אבי זוהר
במגן דוד אדום נגב, במוקד. זה המוקד של אזור הנגב, מאילת ועד רהט. ואז יצא אמבולנס נגב, האט"ן שלנו במקום. הוא יצא לנקודת הקריאה.
אריה אלדד
איפה הוא ממוקם בדרך כלל?
אבי זוהר
הוא תמיד ממוקם בשדרות.
אריה אלדד
מה עוד יש שם?
אבי זוהר
יש שם עוד אמבולנסים של כוננים, אמבולנסים לבנים.
היו"ר שאול יהלום
אם כן הנט"ן יצא לשם.
אבי זוהר
אגב, יש לנו כיסוי של GPS. ואם רוצים לראות, אפשר לראות את כל מהלך הנסיעה, ההתייצבות. יש תיעוד. יש לנו מערכת שליטה ובקרה עם GPS, כולל מערכת קשר. שומעים משעה 08:16.
היו"ר שאול יהלום
מייד נשמע. קודם נשמע בשפתנו.
אבי זוהר
אם מישהו יטיל ספק בנתונים,
היו"ר שאול יהלום
לא ספק, רוצים לשמוע. אבל קודם אני מבקש ממך לתאר את הדברים.
אבי זוהר
יצאנו לרחוב ירושלים, וגם שם יש גן ילדים. אגב, באותו שלב המשטרה וכולם נסעו לנקודה הזאת ברחוב ירושלים. נהג האמבולנס ירד והודיע שהוא לא רואה נפגעים ברחוב כרגע, והוא נכנס לכיוון גן הילדים כדי לסרוק. הוא נכנס לגן הילדים.
היו"ר שאול יהלום
באיזו שעה זה היה?
אבי זוהר
זה היה ב-08:19.
היו"ר שאול יהלום
אחרי שלוש דקות.
אבי זוהר
כן, בין 08:19 ל-08:19:40, במשך שלוש או שלוש וחצי דקות הוא היה במקום. הוא סרק את הגן במשך 3-4 דקות, נכנס, דיבר – ואז הודיעו שעל יד קפה "מישה" יש נפגעים. ואז הוא נסע לקפה "מישה".
היו"ר שאול יהלום
באיזו שעה הוא קיבל את ההודעה על קפה "מישה"?
אבי זוהר
ב-08:22 או ב-08:20. בהקלטות שומעים את זה.

במקביל המוקדנית נתנה לאמבולנס שיש לנו בנתיבות, במרחק של שבע דקות נסיעה – רואים את זה גם ב- GPS – הוראה שכבר ייסע ישר לקפה "מישה".

אמבולנס נגב מס' 66 נסע מנתיבות. תשע דקות מרגע הקריאה הוא היה בקפה "מישה". השעה היתה 08:25. ב-08:16:30 הוא קיבל הודעה. ב-08:25 בדיוק נמצא אמבולנס נגב מס' 66 בקפה "מישה". מייד, או כמעט במקביל, הגיע גם אמבולנס הטיפול הנמרץ, שעזב את גן הילדים ברחוב ירושלים, לנקודה שמול קפה "מישה", ושם הוא כבר פגש את הפצועים ברחוב. זה היה ב-08:26, אף-על-פי שהם הגיעו כמעט יחד.

באותו זמן, גם ב-08:26, הגיע אמבולנס נגב מס' 155, מהיישוב רוחמה. כלומר ב-08:26 היו במקום שני אמבולנסים לבנים ואט"ן שדרות. וזה תשע דקות מרגע שהתקבלה הקריאה. ב-08:27 הגיע אט"ן נוסף של צוות הלילה, כונן שהיה בשדרות, ותגבר את הצוותים במקום. ב-08:27 היו במקום היו שני אמבולנסים של אט"ן ושני אמבולנסים לבנים.
היו"ר שאול יהלום
טיל הקסאם שנפל,
אבי זוהר
ברחוב ירושלים.
היו"ר שאול יהלום
בנקודה הראשונה, בירושלים, בגן הילדים.
יוסי כהן
שדרות ירושלים.
היו"ר שאול יהלום
נכון. זה היה הטיל הראשון?
אבי זוהר
הראשון. המקרה הראשון שדווח ששם נפל טיל.
היו"ר שאול יהלום
הדיווח היה ב-08:16.
אבי זוהר
על יד גן ילדים, כן.
היו"ר שאול יהלום
אבל נניח שהוא נפל כמה דקות קודם לכן.
אבי זוהר
הוא נפל ב-08:13.
היו"ר שאול יהלום
מתי נפל הטיל שליד קפה "מישה"?
אבי זוהר
במסגרת אותה דקה.
היו"ר שאול יהלום
08:13.
אבי זוהר
אבל הדיווח הראשון היה לגבי רחוב ירושלים. ה"בום" הראשון.
היו"ר שאול יהלום
כלומר, נניח שהאמבולנסים הגיעו 13-15 דקות מרגע נפילת הטיל.
אבי זוהר
כן, 12 דקות ליתר דיוק.
אריה אלדד
האמבולנס הגיע לנקודת נפילה שלא היו בה נפגעים.
אבי זוהר
אגב, היו שם ילדים נפגעי חרדה.
אבי זוהר
זה היה שמונה דקות מקבלת האירוע. האירוע היה ב-08:16, וב-08:25,
היו"ר שאול יהלום
נעצור כאן לרגע.
אבי זוהר
אגב, אפשר לראות את הכול.
היו"ר שאול יהלום
מייד נראה. לפני כן, מר כהן, איך העירייה רואה את הבעיה?
יוסי כהן
בוקר טוב לכולם. אני מודה ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יהלום, ולחברי הכנסת מהסיעות השונות, וכמובן למנכ"ל משרד הבריאות על שהטריחו את עצמם ויזמו את הדיון והגיעו הנה; למנכ"ל במיוחד – שגם אתמול הטריח עצמו והגיע לישיבת עבודה בשדרות. אבל אני חושב שראוי שיושב ראש הוועדה, וגם מנכ"ל משרד הבריאות – כי בסך הכול הוא לא זמן רב בתפקידו זה – ראוי שכל חברי הוועדה וכל עם ישראל יבינו שהבעיה היא לא בדיוק מה קרה אתמול ברחוב ירושלים או בקפה "מישה"; הבעיה היא היסטורית, היא אחרת, היא עובדתית – ועם עובדות אי-אפשר להתווכח. עם עובדות קשה להתווכח. מייד אסביר לחברי הוועדה על מה אני מדבר.

אני אומר את זה כעורך דין כאן, לעיני כולם. אם מילה אחת ממה שאני אומר לא נכונה, אני מוכן לעמוד לדין. הכול מגובה במסמכים, בתצהירים, בכתבי תביעה, והם טופלו גם על-ידי חברי כסת, כולל חברת הכנסת גילה פינקלשטיין.
לעניין עצמו, ולרקע
לפני כארבע שנים העיר שדרות החלה לקבל מטחי טילי קסאם. בפעם הראשונה שזה קרה כיהנתי כסגן ראש העיר, והייתי באמצע הרצאה באוניברסיטת בר-אילן. קיבלתי הודעה בביפר על טיל שנפל בפעם הראשונה, או פצמ"ר. הגענו לשם, ומצאנו את שר הבריאות דאז, הרב נסים דהן, שהספיק להגיע למקום. הגיעו אתו כל שרי הממשלה, אחד אחרי השני, מנכ"לים ושרים. כל עם ישראל הזדעזע מנפילת הטיל בפעם הראשונה בעיר שדרות.

אגב, אני – ויעיד על כך סא"ל ליאור מפיקוד העורף – הייתי יושב-ראש ועדת פס"ח-מל"ח, וחצי שנה לפני נפילת הטיל התרעתי ואמרתי שייפלו טילים. הוא יכול להעיד על כך וגם הקצינה מהמחלקה שלו, גילה. התרעתי, אמרתי שייפלו טילים, אמרתי שהאינתיפאדה לא תסתיים בפיגועים באוטובוסים. כיושב-ראש ועדת פס"ח-מל"ח פוצצתי ישיבה בגלל העניין הזה, כי סברתי שמערכות הביטחון ומערכות הבריאות וכל הממשלה לא נותנים את דעתם על הסיכון הקשה ששדרות נמצאת בו מול רצועת עזה. ואז עוד לא דיברו על טילים או על קסאמים או על פצמ"רים או על התנתקויות מגוש קטיף וההשלכות שלהן. פוצצו ישיבות בגלל זה.

ובסוף, בסופו של דבר, הטיל נפל. אמרו לי שאני נביא זעם, כי רק אתמול כתבתי בתקשורת שייפול טיל. נפל טיל. שר הבריאות הזעיק מייד את צמרת מגן דוד אדום – אני לא יודע מאילו טעמים. ובאותו ערב, בלילה, בחושך, בצומת יד מרדכי, הגיעה ניידת אט"ן בפעם הראשונה לשדרות. זאת היתה הפעם הראשונה שניידת אט"ן דרכה בעיר שדרות, בהתערבותו של שר הבריאות דאז. שאלו את ראש העיר: מה, אין לך ניידת אט"ן? עכשיו אתה מקבל, חדשה. הגיעה הניידת. כולם הצטלמו, הכול בסדר, והניידת הוצבה בעיר.

קודם לניידת, בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת – וחייבים להיות הגונים עם מערכת הבריאות והנהלת מגן דוד אדום – בניגוד לכל השמועות והידיעות בתקשורת יש תחנת מגן דוד אדום בשדרות, וזה לא מהיום ולא מלפני עשר שנים אלא משנות השישים או אולי לפני כן – לפני שנולדתי. יש תחנת מגן דוד אדום, אבל היא נשארה כמו שהיתה תמיד. היא בדיוק כמו שהיתה: הכול רעוע, הכול פרוץ, המיקום לא מיקום, פריצה ממרכז שדרות של שנות השישים היא לא פריצה של היום.

אני חייב להיות הגון עוד יותר ואספר לחברי הוועדה מה הנהלת מגן דוד אדום עשתה – והיא כן עשתה – לטובת שיפור המערך, אלא באיחור: הם גייסו תורם, שהגיע ממש בתקופה האחרונה, והציעו להקים תחנת מגן דוד אדום חדשה בעיר. בגלל ביורוקרטיה טרם הוקמה תחנה עד לרגע זה. אבל כרגע אני לא עוסק בזה, נגיע לזה אחר כך.

הביאו ניידת אט"ן. כשהטילים פסקו מליפול בשדרות והיתה תקופת רגיעה קיבלנו דרישה: ראשי הרשויות באזור, שבהן לא נפלו טילים, קינאו במה שקורה בשדרות – עד כמה שניתן לומר את זה – ויצאו במסע תקשורתי, שבא כתוצאה מפטירתו של עורך דין בשל התקף לב במהלך עבודתו בנתיבות, עו"ד סמילה ז"ל. הוא נפטר מהתקף לב ולא יכלו להציל אותו, כנראה כי לא היתה ניידת טיפול נמרץ באזור נתיבות-שדרות. כשתושבי נתיבות ראו שלשדרות יש ניידת אט"ן, לא נט"ן, כתוצאה מנפילת טיל קסאם ראשון, החל מסע ציבורי של גיוס כספים לרכישת ניידת לתושבי נתיבות. כנראה הם לא הצליחו כל כך בגיוס הכספים, כי מגן דוד אדום דרשו כסף עבור הצבת הניידת בנתיבות – הם שאלו למה בשדרות כן ואצלם לו. השיבו להם שבשדרות זה חד-פעמי, ששר הבריאות התערב וכו'. זה לא שכנע את תושבי נתיבות. החל מסע ציבורי שלא ייאמן. יש לי הכול מתועד, וזה הועבר גם לבג"ץ. תושבי נתיבות החלו במסע ציבורי עם מודעות בעיתונים המקומיים, שבהן הם קראו לערפאת לשגר טילים גם לנתיבות, כדי שגם הם יקבלו ניידת כמו בשדרות. זה לא ייאמן.
איוב קרא
הוא נענה להם?
אריה אלדד
הוא עובד על זה.
יוסי כהן
לא ייאמן כי יסופר. באותה תקופה שר הפנים היה אלי ישי. רעייתו תושבת נתיבות לשעבר, והם רתמו גם את שר הפנים לשעבר ואת רעייתו. אחר כך הצליחו סוף-סוף לגייס את המערך הציבורי ואת הנהלת מגן דוד אדום ולהגיע להסכם. והצליחו לגייס את מגן דוד אדום לפשרה: הם אמרו שאם ישלמו 360,000 ש"ח תובא ניידת טיפול נמרץ – וזה בהתערבות של כל הגורמים שהזכרתי קודם, כולל רעייתו של שר הפנים הקודם. אחר כך הופיעו מודעות ברכה ותודה לשר הפנים אלי ישי, לרעייתו וכו'.
היו"ר שאול יהלום
אבל לא לקחו משדרות.
יוסי כהן
לקחו. אחר כך לקחו משדרות. זה בדיוק העניין, הגענו ללב לבה של הבעיה. כאשר נחתם הסכם כספי של 360,000 ש"ח בין נתיבות להנהלת מגן דוד אדום, אמרו במגן דוד אדום: בסדר, עד עכשיו קיבלתם ניידת טיפול נמרץ, וקיבלתם אותה חינם. תושבי נתיבות משלמים, בכל הארץ משלמים, גם אתם חייבים לשם. אמרנו: ריבון העולמים, אנחנו לא ביקשנו שום ניידת, אנחנו לא יודעים שצריך לשלם. בפעם הראשונה אנחנו שומעים על תשלום. אנחנו יודעים שבכל מקום בארץ יש ניידות טיפול נמרץ – בתל-אביב, בכל מקום. לא ידענו שזה כרוך בתשלום, ואנחנו יודעים שזה לא כרוך בתשלום. אמרו לנו: אתם פשוט לא יודעים במה מדובר. זה כרוך בתשלום.

אני באופן אישי הזמנתי את אבי זוהר לפגישה בשדרות ולסיור. הוא ישב אצלי בלשכה, יצאנו לסיור. הוא אמר לי – וזה היה לפני שנתיים וחצי או שלוש שנים: אדון יוסי כהן, בכל הכבוד, אתה לא איש מקצוע, אני איש מקצוע. אני אומר לך – אני אבי זוהר – שחבל לכם על הכסף. אתם לא צריכים ניידת טיפול נמרץ בשדרות. אתם לא צריכים אט"ן בשדרות. כל ההצגה שעשו עם נסים דהן, זה היה כתוצאה מנפילת טיל, את הכסף שאין לכם תשקיעו במתנ"ס או בדברים אחרים. ואם יש לכם כסף עודף, תרכשו, תחתמו אתנו על הסכם. אמרתי לו: אדון אבי זוהר, כסף מעיריית שדרות לא תראה, כי אין. העירייה לא תגיע למצבים של רשויות אחרות, כמו שאנחנו רואים כרגע – לוד, קריית שמונה ואחרות, שאין להן שכר שישה חודשים.
היו"ר שאול יהלום
מר יוסי כהן, תואיל בבקשה להגיע לנקודה.
יוסי כהן
הנקודה פשוטה: הוציאו את הניידת משדרות.
היו"ר שאול יהלום
אבל היתה ניידת בשדרות באירוע.
אריה אלדד
שלשום היתה.
יוסי כהן
הוציאו את הניידת לנתיבות ולמקומות אחרים. תקופה ארוכה לא היתה ניידת. הוגשה תביעה משפטית. רק בעקבות תביעה משפטית ובעקבות התערבותו שר הביטחון, הוצבה ניידת טיפול נמרץ בשדרות.

מה קרה אחר כך? הוציאו משירות את הניידות הלבנות הרגילות שהיו – כי אמרו: אם כופים עלינו להציב אט"ן, נבטל להם את הניידות האחרות. הן יהיו כאן בעיר, אבל לא נפעיל אותן.
שאלתי
למה אתם לא מפעילים ניידות רגילות? זה לא קשור. אמרו לי: אתה לא מבין. המשיכו ליפול טילי קסאם. מה עושים? אני הצעתי, בלית ברירה, להכשיר תלמידי ישיבת הסדר שנמצאת במקום כנהגי אמבולנס, שלפחות הם יפעילו את אותה ניידת לבנה, אם יהיה צורך. כך נעשה. הצמידו ניידת לבנה לאחד מתלמידי ישיבת ההסדר. חוץ מהאט"ן.

באירוע עצמו, ואני מקצר ומדלג על הרבה, ויש תצהירים של בית משפט,
היו"ר שאול יהלום
האירוע פוגש אותנו עם שתי ניידות מגן דוד: ניידת אט"ן וניידת לבנה.
יוסי כהן
אני הייתי בעיר, ירדתי לשטח. נפלו טילים בבת אחת. אף אחד לא יכול לומר – לא מי שיושב כאן ולא מי שגר בשדרות – באיזו דקה בדיוק נפל הטיל, ואיזה טיל נפל, ובאיזו שעה, ומי קדם למי. מה שכן אפשר לומר הוא שנפלו טילים בבת אחת בעיר שדרות. אף אחד לא ידע איפה, כולם היו מבולבלים, הטילים לא אותם טילים, הדי הפיצוץ לא דומים, הנזק לא אותו נזק.

אכן ניידת האט"ן רצה לכיוון שדרות ירושלים. בכל הכבוד, מר אבי זוהר, דייקת בכל הדברים, ורק בדבר אחד לא דייקת: בשדרות ירושלים, לפחות בנקודה שבה הטיל נפל, במקום הפגיעה ברכב של חיים אוליאל, אין גן ילדים. אני לא יודע באיזה גן ילדים מדובר. אם היתה קריאה לגן ילדים, בהחלט התכוונו לגן הילדים האחר. לא אתה אשם. אולי לנהג לא היתה המפה והוא לא יודע איפה גן הילדים.
אריה אלדד
זה אט"ן שנמצא בשדרות?
יוסי כהן
כן.
אריה אלדד
הנהג תושב שדרות?
יוסי כהן
לא. לא יודע, אלו תורנויות. אני ממונה על אט"ן? אני מפעיל את הנהג?
אריה אלדד
אתה מכיר את האוטו של מר אוליאל שנפגע בטיל, אתה לא יודע?
היו"ר שאול יהלום
יוסי, עכשיו אני שואל אותך,
יוסי כהן
אני עונה לך.
היו"ר שאול יהלום
עזוב את העבר, מבחינת עיריית שדרות, בנושא הזה, יש לכם כרגע שני אמבולנסים.
יוסי כהן
לא, יש לנו אמבולנס אחד והוסיפו עוד אחד. אחרי ההרס, החורבן והאסון הודיע שר הבריאות שהוא מביא אמבולנס.
היו"ר שאול יהלום
כרגע יש שניים.
יוסי כהן
כן, אבל אני מסייג את זה. אני מכבד מאוד את דברי פרופ' ישראלי, אבל אני חולק עליהם: הוא אמר אתמול, או נציג מגן דוד אדום אמר את זה, אני לא זוכר, אמרו לראש הממשלה: דע לך – הם הדגישו את זה – זה לשבועיים. אני פה מזהיר את חברי הוועדה.
היו"ר שאול יהלום
יוסי, תקשיב לי.
יוסי כהן
אני מזהיר את חברי הוועדה מפני הצגות.
אבי זוהר
אני רוצה להגיב.
יוסי כהן
אנחנו לא זקוקים להם לתצלומים או להודעות לעיתונות. אם זה לשבועיים, קחו את זה היום.
אריה אלדד
למה שניים ולא חמישה?
היו"ר שאול יהלום
רגע, יוסי.
יוסי כהן
אסביר. אני דרשתי עשרה.
אריה אלדד
דרוש 100.
היו"ר שאול יהלום
יוסי, אתה מוכן לענות לי? נכון לרגע זה יש לכם שני אמבולנסים. ואתה אומר: שיהיו קבועים. יש לכם אמבולנס אט"ן ואמבולנס לבן. אני שואל אותך: מבחינתך, מבחינת שירותי הבריאות של שדרות, אם המצב הזה נשאר – ודברי הנבואה שלך מתגשמים בדרך כלל, אז אתה יודע את המצב הביטחוני – האם זה מספק?
יוסי כהן
לא מספק.
היו"ר שאול יהלום
תסביר מדוע.
יוסי כהן
אסביר. ראשית, כמו שהדגשתי בראשית דברי, תחנת מגן דוד אדום במיקומה הנוכחי, גם אם תציב בה 20 אמבולנסים, לא תוכל לפעול.
היו"ר שאול יהלום
המיקום. טוב, הלאה.
יוסי כהן
הם יתנגשו זה בזה. זה מה שיקרה. וכאן ההזדמנות לברך – לברך – את הנהלת מגן דוד אדום, את מנהל המחוז, את מר אבי זוהר, על היוזמה להביא תורם שהסכים להקים תחנה חדשה בשדרות.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. בבקשה.
יוסי כהן
לעצם העניין, התחנה לא מתאימה. שנית, המצב השתנה – סוגי הטילים וסוגי האיום. נפגשתי עם קמב"ץ פיקוד דרום. רמת הדיוק ורמת הטילים שונות לחלוטין ממה שידענו עד היום.
היו"ר שאול יהלום
ולכן?
יוסי כהן
ולכן יזמנו מזמן פעולה – ויעיד על כך נציג אלוף פיקוד העורף שנוכח כאן, וישבנו על כך שעות: פיניתי בניין שלם לצורך העניין, להקמת מרכז חירום בעיר, מרכז חדש. הקמנו מוקד עירוני, חדר טיפולים – שישב בו רופא תורן, שהעירייה מימנה על חשבונה עד יוני 2004 בעלות של 17,000 ש"ח. להצמיד לשם חובשים או אחיות, מתנדבים או לא – על זה לא אני מחליט, לא אני מבין בזה. והצבה של ארבעה אמבולנסים – לא של שני אמבולנסים. אנחנו דורשים במפורש למחוק מן הספר את האפשרות להזעיק אמבולנסים מנתיבות. בכל הכבוד, העיר שדרות – וראש הממשלה אמר את זה אתמול – כרגע היא החזית, לא קריית שמונה.
היו"ר שאול יהלום
עזוב, העיר שדרות צריכה לקבל את התשובה ואנחנו לא מערבים,
אריה אלדד
אבל למה ארבעה?
יוסי כהן
אומר למה ארבעה: כי רמת הסיכון גדלה, כי פוטנציאל הפגיעה גדול יותר, ואני לא רוצה לחכות כמה דקות לאף אחד.
אריה אלדד
למה לא 40? אני לא מבין את הלוגיקה של ארבעה.
יוסי כהן
כי אין 40. להפעיל 40 אמבולנסים עולה המון כסף. להפעיל 3-4 אמבולנסים, זה יותר סביר לעיר כמו שדרות. מה זה "למה"? למה בתל-אביב יש 30?
אריה אלדד
אתה מבקש ארבעה, אתה צריך להסביר למה.
היו"ר שאול יהלום
עו"ד יוסי כהן, שמענו את העניין. כלומר הטענה של העירייה היא שבמצב שנוצר שני אמבולנסים בעיר זה לא מספיק. אתם מבקשים חדר טיפולים,
יוסי כהן
רופא תורן.
היו"ר שאול יהלום
רופא תורן. ובכל מקרה את שני האמבולנסים צריך להשאיר באופן קבוע ולא עם חרב הקיצוצים שמתנופפת מעל אחד מהם בכל שבוע. בכל מקרה צריך להוסיף אמבולנסים.
יוסי כהן
ויש לי חדשה מרעישה נוספת לכולם, היא נודעה לי הבוקר בטלפון, בתלונה של תושב. מסתבר שעכשיו אין רופא תורן – כי אין תקציב להפעיל רופא תורן מהעירייה. יש רק פרמדיק. יש רק אט"ן. רבותי, דעו את זה: ילד עם חום גבוה הגיע אתמול בלילה לתחנת מגן דוד אדום, עולה חדש, יש לי השם שלו. דרשו ממנו 270 ש"ח, שובר תשלום, עבור שירות של פרמדיק, שנמצא בתוך האט"ן. אם לזה התכוונו, אם לזה הוביל אותנו טיל הקסאם האחרון, אני חושב שאנחנו לא נותנים את השירות הבסיסי לציבור. צריך בדחיפות לפתוח תחנה לבריאות, עם רופא תורן ועם תחנת טיפולים. יש אולם. פיקוד העורף הסכים להקים את זה. משרד הבריאות מנע זאת ממנו.

בשם ראש העיר ותושבי שדרות אני דורש במפגיע, בשם הילד שנפטר, בשם המשפחה שלו, בשם מר יוסיפוב ז"ל שנפטר, לעשות הכול כדי לתקן את כל המחדלים שהצבעתי עליהם קודם. חייבים לעשות זאת למען השם ולמען כולנו.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. אני מקדם בברכה את ראש העיר ואת המנכ"ל, בבקשה. אני מקווה שלמרות האווירה הקשה – ובתחילת הישיבה שלחנו תנחומים וברכת רפואה שלמה – הרי שנמסר לנו ממקורות דיסקרטיים מאוד שהייתם אצל שר האוצר ושיצאתם ברכוש גדול.
אלי מויאל
יצאנו בחיוך. רכוש זה לעתיד, לימים יבואו.
איוב קרא
אדוני היושב-ראש, אפשר להציע הצעה לסדר?
היו"ר שאול יהלום
מייד. אני רוצה לתמצת בפניך, אדוני ראש העיר, את הדברים, כי בזמן שהמתנו לך התחלנו את הישיבה. קודם כול, מנהל מגן דוד אדום, מר זוהר, מסר על ההתרחשויות שהיו שלשום. מבחינתו, תשע הדקות אחרי נפילת הטיל באזור הקפה, באזור הפציעה של הילד – תשע דקות לאחר מכן היתה במקום ניידת טיפול נמרץ, ובו בזמן, דקה או שתיים אחר כך, הצטרפה ניידת לבנה, ואחרי עוד דקה או שתיים – עוד ניידת. זה לגבי האירוע. לגבי מה שהוא אמר: בתוך שלוש דקות הגיעה ניידת אט"ן למקום אחר, לשדרות ירושלים. אלא שחשבו שיש שם פצועים ולא היו פצועים.


יוסי כהן אמר את עמדת העירייה: קודם כול, רוצים שמה שיש היום, שני אמבולנסים, יישאר באופן קבוע. שנית, שני האמבולנסים האלה לא מספיקים, משתי סיבות: ראשית, המיקום של תחנת מגן דוד אדום אינו במרכז העיר, וזה לא מקום שממנו יצאו לכל מקום בזמן המינימלי. שנית, נוכח מה שקורה בשדרות, צריך יותר משני אמבולנסים. זה בתמצית.
יוסי כהן
ורופא תורן.
היו"ר שאול יהלום
כן, רוצים חדר מיון קדמי במרכז החירום, עם רופא תורן קבוע, וכל אדם שיובא לשם יטופל לפני שהוא מגיע לדרך הארוכה יותר לבית החולים.
שמעון פרץ
אני רוצה להוסיף: כשאנחנו מדברים על שני אמבולנסים, הכוונה לאט"ן, לא לאמבולנס לבן רגיל.
יוסי כהן
אמרתי, הביאו עוד אחד, לשבועיים. אמרתי שאת האמבולנס האחד לשבועיים צריך להשאיר.
אלי מויאל
אני לא יודע אם הוא לשבועיים.
היו"ר שאול יהלום
אדוני ראש העיר, אתה רוצה להוסיף על העניין הזה?
יוסי כהן
כך הוא אמר אתמול.
אבי ישראלי
זה לא מה שאמרתי. אם כל מה שאמרת מדויק באותה מידה כמו זה, זאת בעיה.
יוסי כהן
מה לעשות?
שמעון פרץ
עלה נושא התחנה לבריאות הנפש?
יוסי כהן
לא. הם אמרו להתמקד רק באמבולנס.
שמעון פרץ
כי זה חלק מהמכלול. אני מבקש להעלות את זה.
אבי זוהר
בואו נגמור את נושא האמבולנסים.
היו"ר שאול יהלום
אדוני ראש העיר, רק בנושא העזרה הראשונה והאמבולנסים, אתה רוצה להוסיף על הדברים שנאמרו, שתיארתי בפניך?
שמעון פרץ
זאת עזרה ראשונה. תחנה לבריאות הנפש זאת עזרה ראשונה לנפגעי נפש.
היו"ר שאול יהלום
נדון בזה, עוד רגע.
אלי מויאל
מה שחשוב לי בשלב הזה, מעבר לשאלה אם צריך שני אמבולנסים או שלושה אמבולנסים או תחנה במרכז העיר: אנחנו חיים בציבוריות. שדרות רועשת, גועשת ורוחשת. האמבולנסים הגיעו אחרי 40 דקות. אני מקבל את האש הזאת יום-יום, שעה-שעה.
אבי זוהר
יש GPS. זה פשוט שקר.
אלי מויאל
סליחה, לא הפרעתי לך. אני לא מפריע אף פעם. הלוואי וזה יהיה שקר.
אבי זוהר
אפשר לראות את זה.
היו"ר שאול יהלום
מר זוהר, עכשיו מדבר ראש העיר.
אבי זוהר
אתן לך את לוח הזמנים המדויק.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. השמעת אותו.
אבי זוהר
אנחנו שומעים את הסיפורים בשלושת הימים האחרונים. בכל פעם אנחנו שומעים את זה. ראש העיר אמר את זה.
היו"ר שאול יהלום
מר זוהר, תודה.
קריאה
אמרת. שמעו את זה.
אבי זוהר
שמעו גם את ראש העיר עם הטעות שהוא משדר לציבור.
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש.
אלי מויאל
מר זוהר, בכל הכבוד, אתה אחראי על שירותי חירום, לא על התפרצויות חירום. אני מבקש לתת לי לדבר. אסיים ותגיד מה שאתה רוצה. אני אומר לך: לא אני אומר את זה. אני איש ציבור. כשיש בעיה ביטחונית, שואלים אותי למה הקסאמים נופלים; וכשהאמבולנס לא מגיע שואלים אותי; וכשהמורה חולה שואלים אותי. אני ראש עיר. התושבים מכירים את ראש העיר.

חשוב לי שמה שאמרתי יהיה באמת שקר, שזה יהיה נכון שהגעתם אחרי תשע דקות. אהיה הראשון שישמח על זה. אבל בינתיים שדרות רוחשת. צריך לעשות בדיקה נכונה, זה מה שחשוב. הציבור חייב לדעת שיש מישהו שדואג לו במצב חירום. המצב הנפשי והרגשי בשדרות קשה כל כך, שאני בכלל לא יודע מה קורה שם. אני רוצה להדגיש את הנקודה הזאת, ולכן באתי לכאן. אם יהיו שני אמבולנסים או שלושה אמבולנסים – נקבל חוות דעת של מומחים ונראה מה מתאים ומה לא, אבל אני רוצה שמפה יצא פרוטוקול שהדברים נבדקו. כי שדרות חיה באשליה שהאמבולנסים הגיעו אחרי 40 דקות. יכול להיות שזו אשליה, בוא נפוגג אותה ונפוצץ אותה. זה מה שאני רוצה.

אני מייצג את הציבור. אני שומע מה הוא אומר לי. הוא מטריד אותי, וזה מכביד עלי רגשית אם זה נכון. ארגיש מאוד נוח אם זה לא נכון.
היו"ר שאול יהלום
תודה. מייד אחזור אליך. אתם רוצים להראות את הדברים?
חיים דורי
אני מפקח מודיעין ארצי של מגן דוד אדום. אני מראה בשקף את אזור הזירה, את המקום שבו נפלו הקסאמים.
היו"ר שאול יהלום
מה עשית שלשום? בעצם אתה מפקח ארצי.
חיים דורי
תחקרנו את האירוע כמו שאנחנו מתחקרים כל אירוע. מערכת ה-GPS יכולה לאפשר שידור חוזר לכל אירוע לתקופה בלתי מוגבלת, והזמנים הם מדויקים עד לרמה של שניות.

הניידת שאתם רואים על המפה היא ניידת טיפול נמרץ. אני מראה בשקף גם אמבולנס רגיל. ניידת הטיפול הנמרץ נסעה לזירה הראשונה, ששם התקבלה הקריאה. הקריאה התקבלה בצורה מאוד לא ברורה. יש לנו הקלטות, ואפשר לשמוע אם תרצו. הן נמצאות אצלנו כאן. ניידת הטיפול הנמרץ נסעה לזירה הראשונה, עשתה סיבוב באזור הזה, חזרה ונפגשה עם האמבולנס שהקוד שלו הוא 66. אפשר לראות את הזמן מדויק לפי שנייה: 8:24:26. זה כבר אחרי הסיבוב. מזה אפשר להוריד דקה אחת או שתיים,
אבי זוהר
אחרי שהוא היה באירוע בזירה הראשונה.
היו"ר שאול יהלום
מר זוהר, האם אתה חושב שמר דורי לא,
אבי זוהר
אם אני חושב שזה לא ברור? אני בטוח שלא ברור לציבור. ולראש העיר.
היו"ר שאול יהלום
אז חכה, אתן לך להשלים, אם תרצה. אנא אל תתפרץ.
חיים דורי
האמבולנס הזה, זה האמבולנס הראשון, שהגיע כבר לזירה. זה אמבולנס מס' 66. הוא במיקום של זירה האמיתית.
אבי זוהר
הזירה השנייה, לא הזירה האמיתית.
חיים דורי
סליחה, הזירה השנייה, קפה "מישה". כאן היה הילד הנפגע והאם והנפגע הנוסף. התברר שכאן נמצאים הפצועים הקשים. האט"ן עשה סיבוב, אחרי שהתברר שבזירה האחרת יש רק נפגעי חרדה, והגיע, עם יתר האמבולנסים, לזירה האמיתית. הטיפול התבצע שם.
אבי זוהר
תדגיש את השעה.
חיים דורי
כאן השעה 08:26:00 – בשלב הזה האמבולנס הראשון כבר נמצא כאן למעלה מדקה.
איוב קרא
איפה גן הילדים?
חיים דורי
בהתחלה חשבו שהגן נמצא בכתובת הראשונה, אפשר לראות את מהלך ניידת האט"ן.
יהודה שושן
בגב של קניונית טל, זה התרחיש הראשון בשדרות ירושלים, יש שם גן ילדים, שהיה ריק. אחד האזרחים משך את הנהג לשם ואמר שיש שם פצועים. צוות האט"ן ירד לסרוק את הגן, מצא שהוא ריק ואז הוא המשיך לגן הילדים שליד קפה "מישה". נכון יש גן ילדים בגב של קניונית טל?
יוסי כהן
אתה בעצמך אומר שהוא ריק ואין כלום. איפה האדם ראה את הפצועים בגן? בדמיון? אני לא מבין.
חיים דורי
יש לנו מערכת הקלטה מפורטת, כמו מערכת שליטה ובקרה בדיוק, ויש בה התרחשות לכל שנייה ב-voice. הקריאות נמצאות אחת לאחת. הקריאה נתקבלה בצורה מקצועית ונכונה מאוד. הפרטים שניתנים בשלב הראשון של האירוע הם לפעמים מאוד לא ברורים, כמו באירוע ההוא, בעיקר לגבי המיקום.
יוסי כהן
גם לי יש הקלטות.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל אותך, מר דורי, האמבולנס הגיע בשעה 08:25 או 08:26 לזירה עם הפצועים הקשים.
אבי זוהר
נכון.
היו"ר שאול יהלום
מתי הזעיקו אותו? באיזו שעה הזעיקו אותו לצאת לשם?
חיים דורי
אין לי הרישום של זה, אבל אם אני זוכר נכון הוא יצא למקום ב-08:18 א ב-08:16.
אבי זוהר
08:18.
חיים דורי
כשהמיקום התבהר.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל אותך,
חיים דורי
סליחה שנייה, לידיעתכם, הקריאה הראשונה שהתקבלה במוקד שלנו היתה מאיש צוות שלנו שהיה בבית. הוא אמר: שמעתי נפילה. אבל הוא לא ידע לתאר איפה. הוא רק שמע את זה מהבית. הוא לא ידע להגיד שום דבר. בשלב הזה הצוותים עולים לאמבולנסים.
היו"ר שאול יהלום
תענה לי, בבקשה. מאז הקריאה הראשונה שקיבלתם לשם – כי במה שמסרתם בכתב כתוב "נפילה ליד קפה 'מישה'…" – זה נותן עשר דקות. זה סביר?
חיים דורי
זה נותן תשע דקות. במהלך תשע הדקות האלה – ותראה את זה כאן, אם כי הזמנים כתובים אחד לאחד – מתבצעים בירורים ללא הפסקה, בזמן מקביל להזנקת כוחות למקום האירוע. נעשים בירורים כדי לוודא את מקום האירוע.
היו"ר שאול יהלום
זה זמן סביר.
חיים דורי
זה זמן סביר, בהחלט. לאירוע מהסוג הזה זה זמן סביר, אם אין לנו מיקום מדויק מהרגע הראשון. אילו היה לנו מיקום מדויק מהרגע הראשון,
אבי זוהר
היינו מרוויחים 4-5 דקות.
היו"ר שאול יהלום
יכול להיות, אבל פה, בנייר שאתם מגישים, אתם אומרים שבשעה 08:13 היה ניסיון לברר עם המשטרה, ונמסר במשטרה על נפילה ליד קפה "מישה".
חיים דורי
זה בדקות 08:13-08:15. זה חשוב. זה לא ב-08:13. חברים, זה עוד שתי דקות של בירור עם המשטרה, כשהם עצמם לא יודעים את רוב הפרטים. זה עד 08:15.
אבי זוהר
אגב, גם השוטרים היו קודם כול בשדרות ירושלים. האמבולנס שלנו, עם הפרמדיק של שדרות, הגיע קודם כול לשדרות ירושלים, ושם גם היתה המשטרה. היא התרכזה במקום. גם הם עברו משם למקום האחר, והגיעו אתנו למקום האחר, פחות או יותר. יש בעיה: 4-5 דקות יקרות הלכו לאיבוד משום שהאט"ן נסע קודם לשדרות ירושלים. אגב, בהקלטה הוא מדווח, ואז אומרים לו.
היו"ר שאול יהלום
תמשיך בבקשה.
אבי זוהר
אתה רוצה לשמוע את ההקלטה? תשמע מייד.
חיים דורי
כעת אנחנו בשעה 08:27, ואז כבר יש חמישה אמבולנסים בזירת האירוע.
אבי זוהר
מתוכם שני אט"ן.
חיים דורי
אני חייב לציין שבפורמט הזה לא ניתן להציג את כל האמבולנסים. ברשת של מגן דוד אדום אפשר להציג את כל מה שרוצים. כאן יש לנו בעיה טכנית, בגלל רוחב הפס. כאן השעה 08:31, חמש דקות אחרי ההגעה של האט"ן. הפרמדיק – שאמרת שהוא פרמדיק ולא רופא – בצורה מקצועית ביותר, אני חייב לומר את זה, עם כל התושבים, אוסף את התינוק, מפריד אותו מהאם, מעביר את האישה שהחזיקה אותו בזרועותיה לאמבולנס הרגיל, לפרמדיק נוסף. מעמיס את התינוק, מתרחק ותוך כדי כך מבצע אינטובציה, פרוצדורה לא קלה, מפנה אותו לבית החולים "סורוקה", נותן לו את מירב הטיפול, מבצע אינטראוסיוס, הזרקה לתוך העצם. הוא מבצע את כל פעולות ההחייאה הנדרשות, ומפנה אותו לבית החולים "סורוקה".
יוסי כהן
סליחה, למה ל"סורוקה" ולא ל"ברזילי"?
חיים דורי
בדיוק, כי הפרמדיק הזה הוא מקצוען מהשורה הראשונה, והיתה לו החלטה נכונה מאוד להעביר אותו ל"סורוקה". זאת היתה האפשרות היחידה לתת לו חיים לילד הזה, אילו היה אפשר להצילו. אילו לקח אותו לבית החולים "ברזילי", היה ספק בעניין הזה.
יוסי כהן
אבל מנכ"ל מגן דוד אדום טען כל הזמן שבית החולים "ברזילי" הוא הכתובת לשדרות ולא "סורוקה". אנחנו טענו כל הזמן שצריך להגיע ל"סורוקה".
אבי ישראלי
תלוי מה הפציעה.
יוסי כהן
אהה, תלוי מה הפציעה.
אבי ישראלי
אני אומר לך את זה, מקצועית, אני רוצה לעזור.
היו"ר שאול יהלום
אתה רוצה להשמיע עוד משהו, מר דורי?
אבי זוהר
נשמע את ההקלטה.
חיים דורי
יש לנו בעיות עם ההקלטה.
יוסי כהן
זה יתברר משפטית.
אלי מויאל
... לוחצים מאוד בנושא הזה.
יוסי כהן
כל הזמן טענו שאנחנו בכלל לא צריכים להגיע ל"סורוקה".
אבי זוהר
קודם כול ניישר. היה בית משפט, קודם כול, מנהלת הרשות – עוד יש לנו 50,000 ש"ח.
יוסי כהן
מה אתה אומר?
אבי זוהר
לא?
יוסי כהן
אתה משקר.
אלי מויאל
יוסי, יוסי.
אבי זוהר
פסק דין של בית משפט.
יוסי כהן
אתה משקר.
אבי זוהר
קיבלנו במשך חצי שנה...
יוסי כהן
אתה משקר. בית המשפט העליון חייב אותך,
אבי זוהר
לא עליון, בית משפט באשקלון.
יוסי כהן
אמר לך: לך הביתה ותכין קריטריונים להצבת אט"ן, כי לא היה לך.
אבי זוהר
ואתם לא בקריטריון, אין מה לעשות. בנתיבות זה הקריטריון.
יוסי כהן
אדוני, החומר כולו יועבר למשפחה. היא תגיש נגדך תביעה אישית.
אבי זוהר
שתגיש מה שתגיש.
יוסי כהן
עם כל התצהירים.
אבי זוהר
אתה מסלף ומזייף. שתגיש. מסלף ומזייף.
יוסי כהן
אתה אמרת שתושבי שדרות לא צריכים אמבולנס, אתה אמרת.
אבי זוהר
לא צריכים טיפול נמרץ.
יוסי כהן
אתה אמרת שתושבי שדרות לא צריכים אמבולנס. יש להם...
אבי זוהר
בנתיבות זה מרכז הזירה.
יוסי כהן
עכשיו תבוא ותסביר למשפחה, תסביר לאפיק ז"ל למה לא הצלת אותו.
אבי זוהר
אבל היה טיפול נמרץ. היה. היה.
יוסי כהן
למה לא הצלת את דמו מהרגל...?
אבי זוהר
כי יש לו סגן ראש עיר כמוך.
יוסי כהן
בגלל שאתה מנכ"ל מגן דוד אדום. רק בגללך. אתה צריך ללכת הביתה.
היו"ר שאול יהלום
מה זה? יוסי.
יוסי כהן
הביתה. תתבייש לך. אפיק נפטר בגללך.
אבי זוהר
אתה מזייף ומסלף.
יוסי כהן
אפיק נפטר בגללך.
אבי זוהר
אתה מזייף ומסלף.
יוסי כהן
אפיק נפטר בגללך. אפיק ז"ל נפטר בגללך.
היו"ר שאול יהלום
תירגע. עו"ד כהן, תירגע, בבקשה.
יוסי כהן
בגללך. בגללך. בגללך הוא נפטר.
היו"ר שאול יהלום
עו"ד כהן.
יוסי כהן
בגללכם, אתם מאמינים ל-GCP ולשטויות.
היו"ר שאול יהלום
טוב.
יוסי כהן
זעקנו: תביאו אמבולנסים, תביאו אותם בזמן. הוא מספר לך סיפורים. הוא ישב בתל-אביב, מנהל מוקד תל-אביב יודע מי הרים ביד ומי לא הרים ביד? איך הוא יכול להעז להגיד את זה? איך הוא יכול לומר, לשקר ככה? הרים אותו ביד, עשה כל מה שהוא יכול. אתה היית שם? ראית? אני הייתי שם, בן אחותי היה שם, ראה את הזוועה הזאת, ראה את הרגל מדממת ולא את הראש מדמם ולא את הלב מדמם.

על מה אתה מדבר? אתה חתמת על תצהיר. אמרת: תושבי שדרות לא צריכים אמבולנס, יקבלו מנתיבות. לא צריכים את "סורוקה", ילכו ל"ברזילי". עכשיו אתה בא ומספר סיפורים. תתבייש לך. אני, אני אלך לבקש מאפיק ז"ל, מההורים שלו, אני אבקש סליחה. לא עשיתי מספיק. אני לא עשיתי מספיק. הייתי צריך ללכת למשטרה להתלונן עליכם.
אבי זוהר
תתלונן.
יוסי כהן
זה מה שאני צריך לעשות.
אבי זוהר
לא היה אט"ן בשדרות?
יוסי כהן
זה מה שאני צריך לעשות, שיחקרו את ה-GCP ואת ההקלטות שלך.
איוב קרא
שב.
יוסי כהן
סליחה, אני לא יכול. לא יכול. אני לא יכול לשמוע את השקרים האלה.
איוב קרא
אנחנו אתך.
יוסי כהן
אני לא יכול לשמוע איך מנכ"ל משרד הבריאות מגבה אותם. לא יכול לשמוע.
איוב קרא
בסדר.
יוסי כהן
מנכ"ל משרד הבריאות יושב פה ומגבה את האנשים האלה. די, כמה אפשר? טילים נופלים והורגים אנשים, ואתם יושבים פה, ו-GCP ושלוש דקות, ו-08:10 ו-08:20. וגן ילדים בשדרות ירושלים. איפה גן הילדים בשדרות ירושלים? איפה הגן הזה?
איוב קרא
שב.
יוסי כהן
אמרת שהאמבולנס הלך לשדרות ירושלים לגן. איזה גן? איזה גן יש בשדרות ירושלים?
אבי זוהר
אני אראה לך אותו.
יוסי כהן
תראה לי אותו. אמרת שהוא ריק.
אבי זוהר
נכון.
יוסי כהן
הוא ריק. דמיינו שיש שם פצועים. אמרת: לסרוק. מה יש לסרוק, אם הוא ריק? די עם השקרים האלה. די עם השקרים האלה, זה חיי אדם.
איוב קרא
שב, תירגע, תירגע.
יוסי כהן
זה לא כסף פרטי שלכם. אני צריך להתחנן ליובל רותם בלוס אנג'לס: תביא תרומה למגן דוד אדום. הביא אמבולנס טיפול נמרץ לשדרות. גם לזה אני צריך לדאוג להם. להגיש עתירה לבג"ץ, לחייב אותו להמציא קריטריונים. הוא בא לפה...
אבי זוהר
גם את האמבולנס שקיים היום אף אחד לא מממן.
איוב קרא
יוסי.
יוסי כהן
תתבייש לך, אני עולה היום לקברו של אפיק היום, לבקש סליחה.
איוב קרא
יוסי, אנחנו פה.
יוסי כהן
על זה שאתה בתפקיד.
אבי זוהר
גם את האט"ן שם ניקח משם, אם זה לא שייך.ניקח אותו.
יוסי כהן
קח אותו, תאיים על עצמך, לא עלי. אני עולו לקברו של אפיק עכשיו.
אבי זוהר
.... כואב הלב.
יוסי כהן
לבקש סליחה על זה שאבי זוהר מנכ"ל מגן דוד אדום. יוסי כהן לא עשה מספיק כדי להעיף אותך מהתפקיד.
אבי זוהר
אבל היה אט"ן במקום,
יוסי כהן
תתבייש לך.
אבי זוהר
ואותו ניקח משם אם האוצר לא יממן.
יוסי כהן
תהרוג עוד תושבים, ותשב על הכיסא הזה, ותביא טייפים,
אבי זוהר
אני אשב פה,
יוסי כהן
ותציג מצגת שקרית.
אבי זוהר
כל זמן...
יוסי כהן
תתבייש לך. אני עולה לאפיק היום. מחר השבעה, אני עולה היום.
אבי זוהר
תעלה.
יוסי כהן
יום לפני.
אבי זוהר
תשמע,
יוסי כהן
לפני אמא שלו.
אבי זוהר
אני יודע שאתה מדבר מהלב, אבל בלי שכל.
יוסי כהן
תודה רבה. בלי שכל – תתבייש לך. אתה עם כל השכל שלך גרמת למותו של תינוק. עם השכל שלך.
אבי זוהר
אני אומר עוד פעם: אתה מטעה את הציבור.
יוסי כהן
עם השכל. יש לי תצהירים שלך.
אבי זוהר
תוציא אותם,
יוסי כהן
בית המשפט העליון קרא אותם.
אבי זוהר
כולל בית המשפט שחייב אתכם לשלם וכשהפסקתם לשלם,
יוסי כהן
תתבייש לך, בית המשפט העליון חייב אותך לפרסם קריטריונים.
אבי זוהר
פרסמנו.
יוסי כהן
איפה הם? בעקבות מה פרסמת אותם? לא בעקבות עיריית שדרות.
אבי זוהר
המקום צריך להיות נתיבות.
יוסי כהן
תתבייש לך. הרגת. בגללך נפטר ילד בן ארבע. בגללך.
אבי זוהר
משום שלא היה אמבולנס טיפול נמרץ בשדרות.
יוסי כהן
בגללך נפטר ילד בן ארבע. עם ישראל צריך להעיף אותך מהתפקיד.
אבי זוהר
אתה פשוט מטעה.
יוסי כהן
מנכ"ל משרד הבריאות ילך הביתה אם הוא לא יעיף אותך.
אבי זוהר
אתה מטעה.
יוסי כהן
אתה מטעה ומשקר את כולם.
היו"ר שאול יהלום
יוסי כהן, תודה רבה. נקודה.

אדוני ראש העיר, אולי באמת אתה תסכם לנו את התחושות שאתה רואה. עם כל הכאב הנורא ועם הסמיכות לאסון, אנחנו צריכים לדון בנושא בצורה יבשה, הייתי אומר, ואחראית – כדי לתקן. אני שואל: האם אתה חושב, האם יש חשד כלשהו, שכל הדיווח שמגן דוד אדום נותן על יום האירוע – צריך להסביר את זה למשפחה, צריך להוציא הודעות – אבל האם יש בסיס לחשד שהיה מחדל של מגן דוד אדום באותו יום?
אלי מויאל
קודם כול, קשה לי להירגע ממה שקרה עכשיו. אדון זוהר, אני רוצה שתבין למה התחלתי את דברי בעניין הזה. זה מהות העניין. אני רוצה שמגן דוד אדום יצא נקי. כי אם מגן דוד אדום לא יצא נקי, העיר לא תהיה שקטה לעולם. מדובר בחיי אדם, ילד בן ארבע, פחות מארבע. אני חי בעיר הזאת ב-48 השעות האחרונות, וזה הדבר היחיד שמטריד את כולם. הייתי אצל המשפחות, הלכתי לנחם, וזה מה שמעניין אותן. זה מה שמשגע אותן.

אני אומר לך אדוני היושב-ראש, חייבים לעשות בדיקה על מנת שתטהר את מגן דוד אדום, אם היא צריכה להיטהר מזה, כדי שנוכל לבוא למשפחה בצורה מכובדת, ולומר לה: אלה העובדות ללא כחל וסרק. אתם יכולים לסמוך על GPS ועל הקלטות, אבל יש לעשות בדיקה חיצונית. הדברים קשים.

אני חי בעיר הזאת. אני אומר לך, בדרך כלל בכל אירוע אני שומע דעות לכאן ולכאן; באירוע הזה שמעתי רק את זה: מגן דוד אדום הגיע באיחור של 30 דקות, כמעט חצי שעה אחרי האירוע. אם זה לא נכון, צריך לפוגג את זה. אני לא חושב שצריך לקבל את גרסת מגן דוד אדום. אני בעד לחשוף את הכול, ואולי להקים ועדה שתבדוק אם מגן דוד אדום פעל בסדר. אני מקווה בכל לבי שמגן דוד אדום פעל בסדר. זה ירגיע אותי. כי אם לא, כולנו נשארים עם סימני שאלה קשים, והמשפחות נשארות עם סימני שאלה קשים וגם הציבור נשאר עם סימני שאלה מאוד קשים. זה חשוב לי מאוד.
היו"ר שאול יהלום
אתה אומר שכרגע צריך להצטמצם לשאלת תפקוד מגן דוד אדום. זה מה שאתה אומר.
אלי מויאל
כן.
היו"ר שאול יהלום
אדוני המנכ"ל, כפי שאנחנו רואים כאן, ומגן דוד אדום הוא חלק מהאחריות שלך, יש כאן גרסת מגן דוד אדום וגרסת השטח הרוחש – נקרא לזה כך לצורך העניין.
אלי מויאל
יש גננות שהיו במקום, יש תושבים שהביאו ילדים. צריך לשאול אותם. יש אנשים שטלפנו לגן. הם מספרים לי שהתקשרו בשעה מסוימת ולא היה שם אף אחד. את כל אלה צריך לחקור. את כל אלה צריך לבדוק. היו אנשים ברחוב.
היו"ר שאול יהלום
מה שברור הוא,
אלי מויאל
היו אנשים שנשארו מרגע נפילת הקסאם עד שמגן דוד אדום הגיע, תשאלו אותם. חזקה עליהם שהם מדברים אמת. אני לא הייתי שם, הגעתי מאוחר, אחרי שפינו, אז אני לא יכול להעיד בכלל.
היו"ר שאול יהלום
מה שברור הוא שבשדרות היו שתי ניידות. על זה אין ויכוח.
אלי מויאל
איפה הן היו, למה הן היו שם?
היו"ר שאול יהלום
לפי דברי מגן דוד אדום שהוצגו כאן, הניידות הגיעו לאירוע השני, העיקרי – כך נקרא לו לצורך העניין, כלומר, האירוע שבו הפצועים קשה שנהרגו – 9-10 דקות אחרי הקריאה הראשונה הראשונה.
אבי זוהר
שהתקבלה במוקד, עם המיקום.
היו"ר שאול יהלום
כן, כן. הראשונה.
אבי זוהר
וזה היה שלוש דקות אחרי נפילת הטיל.
אלי מויאל
יש עדויות של תושבים שדיברו אתי ואמרו שהם נתנו לכם את הכתובת בדיוק, אז למה האמבולנס נסע לשם? גם את זה צריך לבדוק. מי קיבל את ההחלטה לנסוע לשם. יש עדויות של תושבים שדיברו אתי ואמרו שנתנו לכם את הכתובת המדויקת של הגן הזה.
אבי זוהר
יש הקלטות.
אלי מויאל
בשעת האירוע, דקה וחצי אחרי האירוע אמרו לכם "גן לילך", אמרו לכם קפה "מישה", אמרו לכם מכולת "בן חמו". האנשים מדברים אתי. זה לא קניונית טל. את זה צריך לבדוק.
אבי זוהר
יש הקלטות.
אלי מויאל
בסדר.
אבי זוהר
הקלטות של כל שיחה שנכנסת.
אלי מויאל
אין בעיה, את זה צריך לבדוק. מאה אחוז. זה שבדקתם, זה לא מספיק. אחרים צריכים לבדוק.
היו"ר שאול יהלום
אני אומר כך. מר זוהר, תקשיב: המקרה טרגי ונורא. מצד שני, אתם באים עם הרבה עזרי הוכחה, הייתי אומר: הקלטות, דיווחים, GPS, כל הדברים. ראש העיר, והוא מייצג בפנינו את התושבים, אומר שנוצר כאן דבר נורא – אילו היתה רק כווייה קלה היו עוברים לסדר היום – צריכים להבין שהעיר במתח. זה שהיו נסים במשך שלוש או ארבע שנים – זה בסדר, ואנחנו מודים לאלוקים על כך, אבל זה הכניס עיר שלמה למתח. הכול התפרץ באסון הזה.

אני אומר לך, גם אני שמעתי מייד בטלוויזיה או ברדיו, על המקום – לא עכשיו – מישהו שאמר "חיכינו 40 דקות".
אלי מויאל
נכון, נכון.
היו"ר שאול יהלום
כלומר, היה אדם במקום. הוא אמר שהוא פרמדיק, אני לא זוכר איפה, והוא אמר: החזקתי את הילד, שמתי לו חוסם עורקים. הוא דיבר על פרק הזמן הזה. שמעתי. הוא המציא את זה? אני אומר לא אומר שהוא לא טעה, אני רק אומר שהוא לא המציא.

לכן אני חושב שכדי לטהר את האווירה, כדי שהיא לא היא תרדוף אחרינו, אני פונה מכאן, בצורה רשמית: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות פונה למנכ"ל משרד הבריאות, שהדבר בסמכותו, בבקשה ליצור ועדת בדיקה. אפשר לקחת בודק חיצוני, לא תלוי, שהוא מומחה בעניין. אפשר לצרף, אם צריך, נציג כלשהו, אתה כבר תדע את מי לצרף – אולי את פיקוד העורף, אינני יודע. צריך לרדת לשטח ובתוך שעות או בתוך יום-יומיים אפשר למצוא את הממצאים. אם באמת מישהו עשה מחדלים, ידעו את העניין. אם לא, זה יטהר את האווירה. אחרת, זה ירדוף אחרינו. זאת בקשתנו הראשונה ממנכ"ל משרד הבריאות. מייד הוא ישיב.
הערה בסוגריים
אף-על-פי שהאווירה כל כך טעונה אני רוצה לשאול את מר מויאל, ראש העיר – כי זה מה שאמר מר כהן, ללא קשר לעניין. הוא דיבר על הצורך לגרום לרופא תורן קבוע להיות במקום. אם זאת באמת דרישתכם, הייתי רוצה לשמוע את עמדת משרד הבריאות בעניין הזה.
אלי מויאל
קיבלתי עכשיו פתק ממנכ"ל משרד הבריאות. אני חושב שהדבר הזה מסתדר, לפי הפתק. כולל התחנה לבריאות הנפש.
אבי ישראלי
התחנה לבריאות הנפש כבר נמצאת בהצעת החלטה.
היו"ר שאול יהלום
אם כן, אדוני המנכ"ל, מייד תשיב. יש שלוש שאלות למנכ"ל. לפני כן אני רוצה לשאול את נציג פיקוד העורף אם הוא מבקש לומר משהו.
עופר ליאור
אין לנו מה להוסיף.
היו"ר שאול יהלום
אם כן, אנחנו רוצים לסכם את הישיבה: ראשית, בקשתנו ודרישתנו היא לבדיקה חיצונית, שתמונה על ידך, כאשר המוקד העיקרי של הבדיקה הוא מהירות ההגעה להצלת החיים במקום הנפילה של הטיל שפגע כל כך קשה.
אלי מויאל
אני מבקש שנציג העיר יהיה בוועדה.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, קודם נשמע מהמנכ"ל.
אבי ישראלי
אם זאת ועדה חיצונית, היא חיצונית.
היו"ר שאול יהלום
אני משאיר לשיקול דעת המנכ"ל את כל זה. הוא צריך לשמוע את נציגי העירייה, הוא צריך לשמוע את נציגי מגן דוד אדום, אבל איך הוא יבדוק – זה משהו אחר.
אלי מויאל
בסדר, זאת המקצועיות שלו.
היו"ר שאול יהלום
ברור, לא נתערב. אני מבקש ממנו לעשות את זה. שנית, אני מבקש את השקפתך המקצועית לעניין חדר הטיפול הקדמי או משהו כזה. שלישית, הבעיה של תחנת בריאות הנפש. בבקשה, אדוני מנכ"ל משרד הבריאות.
אבי ישראלי
יש הצעת החלטה, שמגיעה לממשלה ביום ראשון, ויש בה כמה אלמנטים. בהצעת ההחלטה הזאת אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לפתור, נכון למציאות הנוכחית, את הנושא של הטיפול הרפואי בשדרות. ההצעה כוללת את האלמנטים האלה: ראשית, תחנת לבריאות הנפש – זה כבר בתוך העניין הזה. מגן דוד אדום, מה שהיה, כבר נמצא בעניין הזה, והתקצוב של שני הדברים האלה אמור להגיע ממשרד האוצר.
שמעון פרץ
לגבי הניידת, מה שמדובר זה הצבת ניידת אחת.
אלי מויאל
זה ישונה.
אבי ישראלי
דיברתי על זה. תאמין לי, אני אומר בדיוק את מה שאמרת. בוא לא נתווכח כששנינו מסכימים.

שנית, החלטנו להוסיף, עד 31 בדצמבר – כי התקציב הוא עד אז – אט"ן שני לשדרות. בתחילת דצמבר נחליט עם כל מי שצריך אם להמשיך את התוספת עד סוף 2005 או לראות איך אנחנו מתקצבים אותו לשנת 2005.

ביקשנו מהממשלה לתקצב רופא מ-19:00 עד 07:00 נוסף על כך. מגן דוד אדום הסכים שהרופא ישב אצלו. אם רוצים, הוא ישב במקום אחר. היתרון אצלם הוא שאם צריך, הוא יכול לפנות. בשורה התחתונה, זה מה שאנחנו ממליצים.
היו"ר שאול יהלום
רופא בתחום הכירורגי, נכון?
אבי ישראלי
רופא שיוכל לראות את החולים – ילד עם חום, כפי שתואר היום – משהו מהסוג הזה.
היו"ר שאול יהלום
נניח שהיו מביאים אל רופא כזה את הילד הזה, והיה צריך לעשות לו חסימה והיה איבוד דם; הוא לא צריך ציוד כלשהו?
אבי ישראלי
אדבר על זה: מה שלמדו ב-10-15 השנים האחרונות זה המודל של שוק-טראומה. הסברתי את זה אתמול ואסביר זאת גם היום. לשמחתי הקמתי את יחידת הטראומה הראשונה בישראל, ב"הדסה". חבל שחבר הכנסת אלדד לא כאן, כי הוא היה יכול לספר לכם שכל ההיגיון הוא שלמדו שיש "שעת זהב" לכל נפגע. אם בשעה הזאת הוא לא מגיע למקום שיכול לטפל בו בצורה המלאה והטובה ביותר, חבל על הזמן.

לכן לא נכון ולא טוב, וזו שגיאה רפואית מקצועית, לעשות חדר מיון קדמי בכל מקום שהוא. מה שצריך זה להעביר את הפצועים מה שיותר מהר למקום שיכול לתת להם את הטיפול הדפיניטיבי הסופי. לכן אין ספק בכלל, מבחינתי, שבשדרות חלק מהחולים צריכים להגיע ל"סורוקה", משום שבאשקלון אין נוירו-כירורגיה, למשל. אלה צריכים להגיע ל"סורוקה". זמן הנסיעה באמבולנס ל"סורוקה" הוא כ-25 דקות.
קריאה
עד 25 דקות.
אבי ישראלי
אם אומרים פחות, אני בטח שמח. זמן הנסיעה ברכב לאשקלון הוא 10 דקות.
קריאה
15 דקות.
שמעון פרץ
אם לבאר-שבע זה 25 דקות, אז לאשקלון זה 10 דקות.
אבי ישראלי
אני אתכם, לא נגדכם. מה שתגידו, אסכים. חבל על הזמן שמתווכחים על זה. לכן מטבע הדברים חלק מהפצועים צריכים להגיע לאשקלון וחלק מהפצועים צריכים להגיע לבאר-שבע. זה הטיפול הנכון.

גם אם היה מסוק שעומד בתוך שדרות, בחלק מהמקרים היו צריכים קודם לייצב את הפצועים, ורק אז היה אפשר להעבירם במסוק אל בית החולים. תאמינו לי, אני מכיר את הנושא מקרוב, היטב-היטב. מה שעומד לנגד עיני הוא טובת התושבים בשדרות. לא נכון לעשות חדר מיון.

מה שהיה בחלק מהמקומות, ולכן חשבתי שכדאי היה שפרופ' אלדד יספר על כך, הוא שבאחד המקומות הקימו חדר מיון, והצורך הגדול שלנו היה להודיע לאנשים להפסיק להעביר לשם פצועים, כי הפצועים היו ניזוקים מזה. הכי נכון הוא להעביר את הפצועים למקום הדפניטיבי מה שיותר מהר ב"שעת הזהב". זה הדבר העיקרי שיש לעשות. בעיני זה פותר את כל הבעיות.

חלק מהדברים יבואו עם הזמן. אני לא יודע להעריך מה יהיה המצב. אני מקווה שיהיה שקט ושמהיום ואילך לא נשתמש בכל מה שנציב, וזה יהיה סתם, ורק יחזק את הרוח. בסך הכול המטרה שלנו היא שלא יהיו פצועים וגם לא יהיו חולים. אבל בתנאים הקיימים היום ובמה שאני מבין לגבי המצב הרפואי היום מבחינת הסיכון והאיום, נראה לי שמה שאנחנו מציבים זה בסדר. צריך להזכיר שיש עוד שלושה אמבולנסים לבנים בכוננות במקום, וגם הם צריכים להתייצב לאירועים מהסוג הזה. אני חושב שחלק מהדברים האלה יפתרו לנו את כל הבעיות.

כדאי לזכור שהתמיכה של מקומות אחרים היא חלק מהמבנה, היא חלק מהעניין. אנחנו רוצים שהאט"ן משדרות ייסע, אם חלילה יצטרכו, גם למקומות אחרים בסביבה. הרי זה ברור לכם לחלוטין.
אלי מויאל
ברור לגמרי.
אבי ישראלי
אם צריך אט"ן מנתיבות, הוא יבוא מנתיבות.
אלי מויאל
זה ברור לגמרי.
אבי ישראלי
בסדר, אני מניח שזה היה בסערת הרגשות. בעיקרון, דווקא הדברים האלה, התמיכות ההדדיות, חשובים מאוד לצורך העניינים האלה. כך אני רואה את הדברים קדימה.
היו"ר שאול יהלום
מה בנוגע לוועדת הבדיקה?
אבי ישראלי
לגבי הדברים אחורה, אשקול זאת עם היושב-ראש, נדבר על זה בעוד כמה דקות.
היו"ר שאול יהלום
אני אומר לך, יושב כאן ראש העיר, והעיר חייבת את זה. גם שירותי הבריאות חייבים את זה. מחר ירגמו אותם באבנים. אל תשכח.
אבי זוהר
כבר עושים את זה.
היו"ר שאול יהלום
כולם צריכים את זה.
אלי מויאל
חברים, אני יודע מה אני אומר. אין אדם שמכיר את השטח טוב ממני.
היו"ר שאול יהלום
ולמה לא לבדוק את האירוע? בצבא מקובל שבגין כל חייל שנפטר, יש חקירת מצ"ח, לא משנה ממה הוא נפטר. יש חקירה. כאן יש אירוע של שני אנשים. צריך לבדוק אם הכול היה בסדר. בפרט שעל פניו הם אומרים שהם היו בסדר. אנחנו לא רוצים לכסות על כלום.
אבי ישראלי
גם אני לא רוצה לכסות על כלום, אין לי שום עניין.
היו"ר שאול יהלום
אז אנחנו מבקשים ממך שתהיה ועדה.
אבי ישראלי
בסדר.
היו"ר שאול יהלום
עכשיו אני רוצה לשאול שאלה אחרת. היתה היסטריה של שעה ו-40 דקות, שכל מדינת ישראל השתוללה בגללה.
אבי ישראלי
המוצב בחבל עזה. יהודה שושן שנוכח כאן היה שם ראשון אישית.
היו"ר שאול יהלום
כל המדינה דיברה על 30-40 נפגעים וכו', ובין השאר גם מגן דוד אדום השתתף בבהלה הזאת – שמעתי את הדובר בקולו. אני שואל מדוע זה קרה, הרי אתם בדרך כלל ידועים כאנשים הכי דייקנים. כל המדינה סומכת על מר ירוחם מנדולה. אנחנו מבינים את אויבינו ואת אתרי האינטרנט הפלסטינים, את מה שהם חשבו, אבל מה קרה כאן שאתם נפלתם לעניין?
אבי זוהר
יהודה שושן, מפקד אזור הנגב שלנו, היה בין הראשונים במוצב, פיזית. הוא נסע ישירות למקום ונתן לנו דיווח אמת. הוא הראשון שהבהיר את המצב. צריך לזכור דבר אחד: המוצב הוא בדרך כלל עם 30-40 חיילים, והדיווח היה שיש פיצוץ ענקי, פטרייה, וכל המוצב נהרס על יושביו.
היו"ר שאול יהלום
של מי היה הדיווח? ודאי לא של הצבא. אם הדיווח היה של הצבא, בסדר. מגן דוד אדום הוא המפנה, הוא בשטח, הוא אומר את המספר בדרך כלל. הוא גם נותן את אפיון: קל קשה. מה קרה כאן שהוא אמר שיש 30 נפגעים?
אבי זוהר
זהו שטח צבאי סגור. קיבלנו דיווחים מהשטח מתושבי המקום, וזאת גם היתה ההערכה בצבא בדקות הראשונות. יהודה שושן היה במקום, תן לו לתאר את האירוע.
היו"ר שאול יהלום
זאת לא ועדת בדיקה, הוא יתאר מייד. אבל אני מבקש מכם שאתם תעשו ועדת בדיקה ותסיקו את הלקחים. מגן דוד אדום זה צריך להיות הגוף המרפא והמרגיע, או לפחות המדייק, ולא להשתתף בחגיגת התקשורת, ששיגעה את כל ההורים לחיילים בגוש קטיף.
אבי זוהר
מר שושן הוא הראשון שהרגיע את הציבור בדיווח שלו.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אבל במשך 40 דקות הייתם שותפים להיסטריה.
אבי זוהר
למה? כי בדיווח כזה רוכזו 40 אמבולנסים במקום. כשבאים 40 אמבולנסים, כולם שואלים מה קורה.
היו"ר שאול יהלום
הנקודה היא לומר כמה פצועים פונו ולא לומר שיש 30 נפגעים בגלל שיש 40 אמבולנסים ריקים. אתה מספיק מקצועי כדי לדייק. אם ילד היה רואה 40 אמבולנסים ומסיק שיש 40 פצועים ומצלצל – הייתי מבין. ילד בן שש, בסדר. אבל אתם אנשי מקצוע, ואתם יודעים שלפעמים מזעיקים אלף אמבולנסים ואין צורך בהם, ברוך השם. מה זה שייך?

בשדרות עכשיו, אחרי הסידור הבא, יהיו חמישה אמבולנסים, על כל טיל קסאם יגידו שיש חמישה פצועים? מה זה שייך?
יהודה שושן
באירוע של מוצב אורחאן קיבלנו את הידיעה מהצבא. אני מקושר אישית ברמות החטיבות, האוגדה והפיקוד. זרם אלינו מידע על פיצוץ במוצב פלוגתי שיש בו עשרות נפגעים. אני לא יודע מי העביר את הדיווח על חמישה הרוגים, את זה לא אנחנו העברנו. נערכנו על-פי הערכת המצב המחמירה.
אבי זוהר
מיידעים את הביפרים שלנו.
יהודה שושן
התחלנו בתרגולת של אירוע רב-נפגעים, של עשרות נפגעים. מעל 40 אמבולנסים הגיעו למקום. כשחדרתי למקום פיזית, תוך כדי שיורים עלינו, רצתי ברגל לתוך המוצב וחברתי למפקדים, עדיין התמונה היתה שיש עשרות נפגעים – זה מקצין במקום, שאני לא זוכר את שמו כי זה היה שדה קרב. ידעתי שפינינו חמישה פצועים בלבד והיה הרוג אחד – אני דיווחתי על פצוע אנוש כי אנחנו לא מדווחים על חיילים הרוגים, כי אנחנו יודעים שיש אימהות מודאגות. היה הרוג אחד שזיהינו, הוא היה לכוד. רק אחרי שהיתה ספירה של החיילים – כי הם עוד היו בפנים אבל לא ידעו אם הם פגועים – רק אחרי שחילצו אותם וספרו אותם פעם ופעמיים ושלוש חברתי לסמג"ד, והוא אמר שההרוג היחיד הוא הלכוד. אז העברנו את ההודעה.

איך המידע רץ בין אנשי התקשורת, אני לא חושב שזה היה מאתנו. אנחנו נערכנו על-פי המידע שהועבר לנו לטפל בעשרות נפגעים.
היו"ר שאול יהלום
ברוך השם, תיערכו, זה תפקידכם, ואפילו כשאין נפגעים אתם צריכים להיערך, וטוב שתיערכו ושלא יהיה לכם מה לדווח. ברור שמגן דוד אדום כונן בכל תחנותיו. עכשיו יש ודאי עשרות תחנות ועשרות כוננויות, וברוך השם אין כלום. זה לא שייך. אני חושב שמגן דוד אדום צריך להפיק לקחים ולהדריך את הדובר שלו. צריך להבהיר שאתם מדווחים פיזית על הובלת פצועים. מה שיש מתחת לבונקרים, זה לא מעניין אתכם. שישאלו את הצבא. אתם צריכים לדווח על כמה שפיניתם: 30, או 20, או 10 או אחד – והלוואי אפס.
אבי זוהר
נכון, אני מסכים.
היו"ר שאול יהלום
לא צריך לתת השערות או הערכות.
אבי זוהר
כבוד היושב-ראש, אנחנו מעבירים את ההודעות בביפרים, ויש כאלה שמיירטים את הביפרים.
היו"ר שאול יהלום
שמעתי את מר מנדולה בקולו.
אבי זוהר
אני מדבר בכלל.
היו"ר שאול יהלום
עזוב, שמעתי אותו בקולו בתקשורת.
אבי זוהר
על חמישה הרוגים.
יהודה שושן
לא אנחנו דיווחנו על הרוגים.
היו"ר שאול יהלום
למה להגיד את זה? תדריכו, אתם הגורם היודע. תדריכו.
אבי זוהר
ההערה מקובלת.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת קרא, בבקשה.
איוב קרא
אני חושב שהעניין מוצה, גם עם ראש העיר. אבל מעבר לכך שאני מסכים לכל מילה שאמרת, אני חושב שפעם אחת ולתמיד צריך לעשות בדיקה, בהמלצת הוועדה – לעשות בדיקת צרכים של העיר שדרות לנוכח המצב החדש, שלדעתי ישליך קשות על ההתארגנות, על מגן דוד אדום, על הפעילות, על מצב החירום. במשרד המשפטים כבר הקימו צוותי בדיקה על מה שיקרה, אבל בכלל לא חשבו על ההשלכות של המצב על שדרות, אופקים והסביבה הזאת. חשוב שהמלצת הוועדה תהיה ברוח הדברים האלה.
היו"ר שאול יהלום
תודה.
אלי בין
אני יושב-ראש ארגון עובדי מגן דוד אדום בישראל. אני מבקש מראש העיר ומאדוני לבצע את הבדיקה מייד. ראיתם אתמול בטלוויזיה שבעקבות ההתפתחויות והביטויים – גם של ראש העיר וגם של אנשים אחרים – עובדי מגן דוד אדום הפכו להיות מטרה בעיר הזאת. זה בלתי נסבל. זה לא יכול להיות. עומד כאן נציג ציבור, צורח וצועק, מגדף את מנכ"ל מגן דוד אדום כאילו הוא רצח את הילד הזה, כאילו יש לו אחריות על העניין הזה.
אבי זוהר
ואמבולנס על חשבון מגן דוד אדום איש לא משלם, עד היום.
אלי בין
המנכ"ל יודע להגן על עצמו, אבל אני צריך להגן על עובדי מגן דוד אדום, זה תפקידי. זה גם תפקיד ראש העיר, הם גם תושבים שלו. התחנה הזאת גם באחריותו, ואף-על-פי שהאחריות היא של מגן דוד אדום, היא נמצאת בתוך עירו. אם עובדי מגן דוד אדום הופכים למטרה שם, אולי מנכ"ל משרד הבריאות צריך לקחת אחריות ולהוציא העובדים משם. מחר יהרגו אותם, פשוט מאוד. ההסתה הזאת שהולכת שם, אדוני היושב-ראש, זה פשוט בלתי נסבל. לא יכול להיות, בחיים, שיפנו את כל האש לעובדי מגן דוד אדום.
היו"ר שאול יהלום
בואו נסכם.
אלי בין
אני מבקש שהבדיקה תיעשה היום. היום, שהיום תיעשה.
אבי זוהר
ולהזכיר: האמבולנס ממומן על-ידי מגן דוד אדום.
אלי בין
עוד ירצחו שם עובד.
היו"ר שאול יהלום
מר זוהר, אמרת את הדברים. ראש העיר.
אלי מויאל
אני פונה למר בין. הייתי מאלה שהרגיעו. אמרתי שקודם כול נבדוק. זאת היתה האמירה שלי בתקשורת: נבדוק. אבל תבין את ראש העיר.
אלי בין
תבדוק היום, אדוני.
אלי מויאל
נדמה לי שבעשר בבוקר אמרתי שאני רוצה בדיקה. שעתיים אחרי האירוע אמרתי בתקשורת שאני רוצה בדיקה. אני לא האשמתי.

אבל תבין מה קורה בשדרות אחרי שקוברים שם ילד בן ארבע. השמועה במקומות כמו שלנו קשה יותר מכל מציאות אחרת. השמועה היא שהגעתם 40 דקות אחרי האירוע. 40 דקות אחרי האירוע, אי אומר לך את זה כעורך דין, זאת רשלנות פושעת, זה מה שמסתובב היום בעיר. אני אומר לך, אני מתפלל בכל לבי שזה לא יהיה נכון – כי זה טוב לי, לכם ולציבור. לכן דרשתי. אתה יכול לשאול את שר הבריאות: הוא טלפן אלי שעה וחצי אחרי האירוע ואמרתי לו שאני רוצה בדיקה, כי ידעתי לאן זה מוליך. מכירים אותי בשדרות, אני לא מחמם את הרחוב, אני מאלה שמרגיעים.
היו"ר שאול יהלום
נכון.
אלי מויאל
הרגעתי את הרחוב. לא היו קריאות "מוות לערבים", לא היו הפגנות, לא היתה התלהמות, לא היו צעקות.
אלי בין
לא ראית טלוויזיה אתמול, כמעט הרביצו לעובדי מגן דוד אדום שם.
שמעון פרץ
גם אותנו התושבים תוקפים.
אלי מויאל
אסביר. הרגעתי את העיר. אם לא יתקפו אותך, יתקפו אותי, כי תקפו אותי. תוקפים אותי. אני מותקף שם יום-יום, ואני בא לאבלים, ואני מסתכל להם בעיניים, ואני צריך לענות להם על השאלות.

כל מה שביקשתי במיידי הוא בדיקה, ואני חושב שזה לגיטימי. מצדי שהבדיקה תיעשה אתמול, אני מסכים אתך. אני רוצה את התשובות אתמול, לא מחר. ודאי שאני בעד זה. זה ירגיע את האווירה.
יהודה שושן
כבוד היושב-ראש, ציינת ששמעת שמישהו שם חוסם עורקים ולקח 40 דקות כדי להגיע. מדובר על הטיל אתמול בבוקר, במפעל "תפוגן" בשער הנגב. אני מבקש להכניס גם את זה לבדיקה. שם היינו אחרי שש דקות ושוב היו טענות שבאנו אחרי 25 ו-40 דקות.
אלי בין
פשוט כיף להגיד את זה על מגן דוד אדום.
יהודה שושן
אני מבקש שגם הנושא הזה ייכנס לבדיקה.
אלי מויאל
יהודה, על אתמול לא שמעתי טענות. אגב, האיש ששם חוסם העורקים – זה היה באירוע הקשה. אתי הוא דיבר.
היו"ר שאול יהלום
נכון. שמעתי, אני יודע. אני אומר לך, זה היה בתקשורת.
יהודה שושן
לא. מי ששם חוסם עורקים על התינוק הוא מר בן דוד, נהג האמבולנס.
היו"ר שאול יהלום
תקליטו את התקשורת. לא שמעתי מה היה בשער הנגב, חוץ מזה שהיה האירוע.

אני אומר לכם איך אנחנו רואים זאת כאן: האדם האחרון שאפשר לומר עליו שהוא מסית או מחמם דעות הוא ראש עיריית שדרות. קרו כמה אירועים בשלוש השנים האחרונות והוא עמד כמרגיע. הוא צריך לקבל על זה את מלוא ההוקרה של הכנסת והציבור. הוא באמת עוסק בהרגעה, עד כמה שאפר במצב שנוצר.

אני רוצה לסכם כך: קיבלנו דיווח, קודם כול מבחינת שירותי הבריאות. ומכאן ואילך יש המלצה, שאנחנו מאוד מקווים שהממשלה תאשר אותה ביום ראשון, שעד סוף השנה יהיו בשדרות שני אמבולנסים של טיפול נמרץ ושלוש ניידות לבנות, ובסוף השנה תהיה בחינה מחודשת לגבי האמבולנס השני.

נוסף על כך, הממשלה אכן תאשר רופא כל לילה, ומשרד הבריאות יצמיד לרופא את הציוד הדרוש לו לפי הבנתו המקצועית.
אבי ישראלי
ודאי.
היו"ר שאול יהלום
שנית, הוצגה בפני הוועדה גרסת מגן דוד לאירועים הקשים שהיו בפטירת הילד והסבא באזור קפה "מישה". זאת גרסה של נתונים הגיוניים ומספקים. עם זאת, מאחר שבעיר יש חרושת שמועות קשה, כולל הסתה ופגיעה בעובדי מגן דוד אדום – ועל-פי הדברים היה איחור בלתי מוסבר של טיפול מגן דוד אדום בילד, ואולי גם במבוגר, הנרצחים – פונה הוועדה למנכ"ל משרד הבריאות להקים ועדת בדיקה חיצונית, שבאופן מהיר ומיידי תגיש את מסקנותיה על תפקוד שירותי הבריאות בעת האירוע הקשה. הוועדה מודה למנכ"ל משרד הבריאות על היענותו.

מכאן אני מאחל, בשם הוועדה כולה, לשדרות – שעומדת בגבורה במערך הפצמ"רים והטילים – שמכאן ואילך כוחות הביטחון ינקטו את כל הצעדים הדרושים כדי שטילים אלו לא ימשיכו ליפול על העיר, ובכלל לא ימשיכו ליפול, ונוכל לחזור לחיי שלווה וליצור את פיתוח הדרום והנגב, ובשדרות בפרט, כפי שהדבר ראוי להיעשות בימי רגיעה ושלום. תודה.
אלי מויאל
רק עוד רגע: אני מתנצל על מה שהיה כאן.
קריאה
למה לא עצרת אותו?
אלי מויאל
אני לא רוצה לחרוג… אני מתנצל על ההתפרצות, אני לא חושב שכך צריך לנהל דיון, זאת לא הדרך. אבל צריך להבין אותו. האדם דיבר מלבו, אולי אפילו מקרעי לבו, ואולי גם הוא מותקף. זאת לא עמדת העירייה, ואני חזרתי והבעתי את העמדה בדיון. אני מתנצל על ההתפרצות לפני כל הנפגעים.
היו"ר שאול יהלום
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים