ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 29/06/2004

פרוטוקול

סדר היום
_קידום סרטי יוצרות בישראל.

5
הוועדה לקידום מעמד האישה
29.6.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 111
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
שהתקיימה ביום שלישי, י' בתמוז התשס"ד (29.6.2004), שעה 11:00
סדר היום
קידום סרטי יוצרות בישראל.
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל - היו"ר
מוזמנים
עו"ד רבקה שקד - ממונה על קידום ושילוב נשים בשירות המדינה
מיכל כפרי - יועצת השרה, משרד החינוך, התרבות והספורט
יהודית לויט - ראש אגף תוכניות, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו
סיגל וענונו-גדיש - עמותת נשים בתמונה - פסטיבל קולנוע וסרטי נשים
נעמה פריזנט-אורפז - מנהלת פסטיבל קולנוע וסרטי נשים
ענת שפרלינג - מנהלת פסטיבל קולנוע וסרטי נשים
לינה צ'פלין - יוצרת בתחום הקולנוע, עמותת נשים בתמונה
רונית סלוניקיו -יוצרת בתחום הקולנוע, עמותת נשים בתמונה
אילאיל אלכסנדר - חברת הנהלת פורום היוצרים הדוקומנטריים
שרון שביט - איגוד מפיקי סרטים וטלוויזיה בישראל
תמר גרוס - פורום היוצרים הדוקומנטריים
קרולינה אייזן - יו"ר יחסי ציבור, הדסה ישראל
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
כותבת הפרוטוקול
הדס דויטש


קידום סרטי יוצרות בישראל
היו"ר גילה גמליאל
שלום רב, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה.

נפגשתי בעניין סוגיית קידום סרטי יוצרות בישראל, והעליתי רעיון לקדם הנושא בוועדה לאור העובדה שלדעתי, לא מספיק נגענו בקידום הנושא הזה בכל מה שקשור לייצוג נשים. אעביר לך את הבמה. תציגי את הפגישה שהיתה לנו ואת כיווני החשיבה, ומכאן נראה איך נתקדם.
נעמה אורפז
הקמנו עמותת נשים לצורך קידום סרטי נשים. הפרוייקט הראשון שאנו יוזמות הוא פסטיבל נשים שייערך בחודש ספטמבר. אני אשמח שענת תמשיך לדבר. הפסטיבל ייערך בין ה-9 ל-11 בספטמבר. פנינו אל משרד השרה, אף אחד לא טרח לחזור. שלחנו פקס שבו יידענו על הפסטיבל וביקשנו פגישה מזמן, לפני חודשיים.
מיכל כפרי
אני לא חושבת שבשביל ליידע על פסטיבל צריך פגישה. אני מוכנה ליזום פגישה בין צח גרניט, יועץ התרבות של השרה, ולא צריך פגישה עם השרה בשביל זה.
היו"ר גילה גמליאל
תתקיים פגישה בנושא בין מיכל כפרי ויועץ השרה לענייני תרבות ומנהלות הפסטיבל. נמשיך.
ענת שפרלינג
העמותה קמה באפריל השנה, באביב, ונקראת נשים בתמונה, לקידום סרטי נשים בישראל. הרצון שלנו הוא לבסס את המעמד של יצירה נשית בארץ ולהפיץ את הבשורה שלנו בעולם. יש לנו יוצרות מעולות, משובחות ביותר, יש כאן עשייה מצוינת, אך היא עדיין מינורית. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מקבלות תיעודי, זה כמעט הגיע למצב שזה שווה, אבל בדרמות ובעלילתי הייצוג הוא מינימלי או לא קיים בכלל.

נעמה ואני שבאות מתחום הטלוויזיה והקולנוע מודעות לכך. אני, שסיימתי את הלימודים באוניברסיטת ת"א בשנת 95', יחד אתי סיימו הבמאי של "חתונה מאוחרת" ו"מתנה משמים", דובר קוסשווילי, שי כנות, במאי דרמות, אופיר בביוף, תסריטאי ידוע מאוד, יפעת קדר, שעשתה סרט תיעודי על אמירה הס ונסיתה בשנים האחרונות להגיש כמה פעמים הצעות לסרטים עלילתיים ולא הצליחה להתקדם עם זה.

התחלנו לחקור למה נשים לא עושות סרטים, הרי אי אפשר להאשים בזה את הקרנות, יש
שם לקטוריות עם לקטורים.
מיכל כפרי
זה שיושבות נשים, לא אומר שתתמוכנה. זה צעד טוב, אך זה לא אומר איזה נשים וכמה, באופן יחסי.
ענת שפרלינג
יש בעיה מבחינתנו, אנו רוצות להציף אותה. זה היה הדבר הראשון מבחינתנו, לכן גם הקמנו את העמותה ואנו מייסדות את הפסטיבל. הדבר שפנינו אליו גם לצורך הוועדה הזאת הוא לקבץ מספר נתונים בקרן הקולנוע הישראלי שתומכת בסרטים עלילתיים. קרן יהושע-רבינוביץ - אין לנו אף נתון, אין להם אתר והם לא העבירו אלינו נתונים, הקרן לעידוד הפקות מקור בכבלים של גדעון גנני ועוד 5 קרנות חשובות. סיגל תגיד את הנתונים, כי היא ריכזה אותם.
סיגל וענונו-גדיש
בתחום הסרטים העלילתיים והדרמות, מי שיש לו כמעט מונופול זה קרן הקולנוע הישראלי. אני רוצה לסייג את הדברים שלנו, אנו אספנו נתונים מהאתרים של הקרנות, זה לא מחקר, לא חקרנו את זה, לא פירשנו את זה, לא ביקשנו. אספנו מדגמים. גם אין מחקר בנושא הזה.
ענת שפרלינג
יש דוקטורט באנגליה בפעם הראשונה על יצירה נשית בישראל, גבי גולד. זאת פעם ראשונה שמישהי מרכזת את הנתונים האלה.
סיגל וענונו-גדיש
בין 99' ל-2002, 2003 עוד לא רוכזו הנתונים, מתוך 25 סרטים שנתמכו על ידי קרן הקולנוע הישראלי סרט אחד בוים על ידי אישה, חצוצרה בוואדי.
היו"ר גילה גמליאל
קיבלתי פה פירוט הבוקר – התנצלו ממשרד התקשורת, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, הוא משבח את הפעילות של הנשים. הוא נותן פירוט: נשים יוצרות ביימו או כתבו את התסריטים במספר נכבד של הפקות מקור שהופקו ושודרו במהלך השנתיים האחרונות בגופים המשדרים... מקרב הבמאיות ניתן למצוא את... בקיצור, הוא מונה פה את כל השמות של כולן.
סיגל וענונו-גדיש
7 מתוך 100.
אילאיל אלכסנדר
חלק מהם זה סרט יחיד.
היו"ר גילה גמליאל
קוראת סעיף 4. כבר יש הכרה שצריך היה להיות, התקדמנו שלב.
מיכל כפרי
בדרך כלל לא מוכנים לכתוב.
היו"ר גילה גמליאל
קוראת סעיפים 5 ו-7.

אני אוהבת שבסופה של ישיבה יוצאים תוצרים, זאת המטרה. אמרנו לגבי הפסטיבל באופן ספציפי, תתקיים ישיבה, ואני סומכת על מיכל כפרי, יועצת שרת החינוך, התרבות והספורט לקידום מעמד האישה, שתיתן כל מה שצריך ביחד עם יועץ התרבות כדי לקדם העניין. זה העניין הנקודתי.

מה שצריך לעשות כרגע זה קודם כל יוזמה ברוכה מצדכן, שיזמתן משהו לא קיים, ואתן מציפות בעיה בתחום, שלאו דווקא נוגעים ביום-יום. אני שנה ו-4 חודשים בתפקיד, לא נתקלתי עדיין בנושא. מנהלת הוועדה תבדוק היסטורית, אני לא בטוחה שנגעו בו בכלל, כך שיש לו כבר חשיבות עליונה. לכן ברגע שהיא דיברה אתי, זיהיתי את הבעייתיות.

בגלל זה זיהיתי את החשיבות קודם כל להציף הנושא, יש פה חשיבות עליונה, קודם כל להעלות את הנושא לסדר היום, וביחד לבחון גם את הכיוונים שצריך גם כדי לסייע לכן בגיבוש כל הדברים שאתן מדברות עליו, אבל ודאי לנסות לפתור את הבעיה.

דוגמאות על קצה המזלג; בכל מה שקשור לספורט, שדיברנו על זה לפני הישיבה, זיהינו מצוקה מאוד גדולה בייצוג נשים בהנהלות ואיגודי הספורט. כאן שינינו את החוקה, כי כאן הבנו שהבעייתיות היא בהיבט החוקי. לא שזה יפתור את כל הבעיות, כמו שהיא אמרה, לא משנה אם יש אישה, אם היא לא תפעל למען הנשים, אבל אין ספק שזה צעד אחד קדימה ברגע שיש ייצוג הנשים, כשהן נמצאות אפשר תמיד לקדם את העניינים יותר טוב.

מה שצריך עכשיו לעשות זה פשוט לבחון את כל העניין בהיבט של איך אפשר לקדם, מדוע הנשים לא נמצאות שם. אתן אלף דוגמאות להבנה, עובדים קשה כדי להבין מה מקור הבעיה. אם נבין את זה, למשל, במשרדים ממשלתיים – בדקתי מדוע יש בעיה בייצוג הולם של נשים - כשבדקתי בעבודה יסודית מה הבעיה, מסתבר שבכל המכרזים נשים לא הגישו מועמדות. לאור זה יצרו תקדימים שוועדות מכרזים מחויבות לחפש מועמדות למכרז, כי בזה שפוטרים עצמם בכך שלא היתה מועמדת, זה לא נותן להם את התשובה לעצם זה שמלכתחילה לא היתה אישה במכרז.

אלה דברים בנושא הזה של קידום סרטי יוצרות, זה משהו שצריך לפתח אותו ולראות מאיפה נובעות הבעיות. אז יהיה לנו הרבה יותר קל גם למצוא פתרונות. אי אפשר לא לעשות את זה ביחד, כי הידע נמצא אצלכם יותר מאשר אצלנו. את המשוב צריך לקבל מהשטח, ממה שאתן עוברות ביום יום, מאיפה זה נובע, כפי שמנית לנו סדרה שלמה של בוגרי שנה מסוימת, הגברים מככבים, מה קורה שם בדרך לנשים שכן מנסות?
ענת שפרלינג
יותר נשים מסיימות כסטודנטיות, אבל אחר כך נעלמות.
היו"ר גילה גמליאל
60% סטודנטיות, 10% - פרופסורה.
מיכל כפרי
בטכניון פחות. 10% במקרה הטוב.
אילאיל אלכסנדר
אני מפורום היוצרים הדוקומנטריים, ומדברת פה בשם כל האיגודים של היוצרים.

אענה למה שקשור אלייך, לפי מודלים שקיימים בארצות הברית, שבמובן הזה לפחות במסגרות הם מנסים להיות יותר מתקדמים, במה שקשור לקולנוע – זה דרך שעסוקה בייצור. הנשים מיוצגות שם. מדהים גם לראות כמה נשים יוצרות, מעט עוסקות בגיבורות נשים. השוביניזם מתחיל אצלנו. עניינית, מאוד קל לזהות – יש חוק הקולנוע, ויש מועצת קולנוע, ואפשר גם שם לבדוק. אם היינו מצליחים – לא הגיעו לזה גברים, אף יו"ר של קרן ציבורית לא הגיעו, הם גברים.
דלית אזולאי
מר דוד פישר הודיע שיגיע.
אילאיל אלכסנדר
וזה גם לא מפליא שלא הגיע בסוף.

בעיניי, יש שתי הנהלות שצריך לטפל בהן, אם אנו רוצים לעבוד בצורה נקודתית; אחת היא הנהלת מועצת הקולנוע, שקובעת את הקריטריונים, שם יש חברת הנהלה, אחת מתוך עשרה, ואחת שרגילה לעבוד בעולם גברי. היא הובאה על ידי מישהו אחר.
היו"ר גילה גמליאל
איך נבחרות המועצות?
תמר גרוס
השרה ממנה.
מיכל כפרי
מתי נגמרו המינויים?
היו"ר גילה גמליאל
מה שעלול להיות – הקדנציה של השרה מסתיימת לפי הקדנציה של המועצה.
מיכל כפרי
וקיבלנו את זה רק לפני שנה וחצי.
היו"ר גילה גמליאל
משרד התרבות יבדוק מתי המינוי של המועצה מסתיימת, במידה וייפתח – השרה תדאג.
מיכל כפרי
היה לנו את זה במועצה להסדר הימורים בספורט. הספורט בא אלינו לפני שנה וחצי. כשקיבלנו את הספורט אני הסתכלתי על הרשימה.
היו"ר גילה גמליאל
היא דיברה אתי על פסטיבל, ואני ראיתי הנושא עצמו.
מיכל כפרי
הלכתי להסתכל. מטבע הדברים, מרגע שנגמרת קדנציה של גבר, בלי שמות, ממנים. מצד שני המינויים תמיד מתחלפים, כל הזמן. לכן כשרביבי היה בוועדת שרים לקידום מעמד האישה ביום ראשון לפני שבועיים, הא גם דיבר על זה – המספרים היום נעים בין 32 ל-37, כי המינויים לא מסתיימים.
רבקה שקד
המועצה הזאת לא דרך רביבי.
מיכל כפרי
היו המון מינויים – הייתי צריכה לחכות עד 2004. אין לשרה כל המינויים, חלק בא מהתאחדויות הספורט, אין סיכוי לנשים. לימור יכולה ללכת על מינויי משרד החינוך. אנחנו החלפנו את כולם בנשים, כלומר שלושה מינויים שיכולנו לעשות. אישה רביעית תקועה, אני מקווה שישתחרר, כי רביבי רוצה ערבים.
היו"ר גילה גמליאל
תדאגי לאישה ערבייה.
מיכל כפרי
זה לא פשוט. הוא עיכב לנו איזה מינוי שבא למכללות. יש גם שניים לשר האוצר. יותר מאשר לפנות אליו כשרה, היא לא יכולה לכפות עליו למנות. היא יכולה להגיד: משני מקומות תדאג שאחד יהיה נשים.
היו"ר גילה גמליאל
זה מאוד משפיע, כי יו"ר אגודת ידידות ברזיל ישראל, למשל, השר בעקבות פנייתי מינה שגרירה ולא שגריר בחילופים. לפעמים זה לא יושב להם במודעות בכלל.
מיכל כפרי
אני בטוחה שבמועצת הקולנוע יושבים כל מיני גופים ששולחים מישהי או מישהו, ולהם אפשר להאיר עיניהם, לא לכפות עליהם.
אילאיל אלכסנדר
אני רוצה לעבור לסוגייה שקשורה להנהלת המועצה. גם מהצד שלנו צריכות לצאת פניות לאיגודים ולגורמים הממליצים, אולי מהוועדה הזאת צריכה לצאת המלצה לכל רשימת הגורמים שצריכים לתת המלצות לחברי מועצה ציבורית.
מיכל כפרי
אם אתן רוב, למה אתן לא מתמודדות?
ענת שפרלינג
הנשים הן לא רוב בשום מקום.
אילאיל אלכסנדר
שנית, סוג הגורם הבא שהוא מאוד משפיע, המועצה היא זאת שנותנת את הניקוד, אגב, גם לקרנות שמחלקות את הכסף הציבורי. בקרנות, פעם אחת בהיסטוריה עשרות השנים שיש קולנוע, היתה אישה, וכמובן, כל הגברים מתלוננים על כך שהיא לא תיפקדה כראוי, כי היתה אישה. גם בהנהלות הציבוריות עצמן של הקרנות כמעט אין נשים.
ענת שפרלינג
וגם אין תחלופה. גדעון גנני מכהן שם המון שנים, ולא מפנים את הכיסא. למעלה מעשור.
היו"ר גילה גמליאל
לדוד פישר יש פנצ'ר.
מיכל כפרי
לכל גוף כזה יש תקנונים. תקנונים זה דבר שניתן לשנות. תקנון זה כלי מאוד חשוב. אני מציעה לכן עצה ידידותית – למצוא לתקנונים ולחבור למשפטנית שאתן מכירות.
היו"ר גילה גמליאל
אפשר לשלב עם השדולה.
מיכל כפרי
תשמחנה, לדעתי, לתת לכם שתיעזרנה ביועצת המשפטית.

בספורט אני מאוד מעורבת, אנו עובדות המון עם אורנה לין, עם דפנה לנג, ומאחורי הקלעים הן עושות את העבודה הכי טובה. אם צריך, הן גם מגישות בג"ץ. אני לא אומרת שזה נדרש, אבל שינוי תקנון זה בידיים שלכן.
רבקה שקד
איך נקבעים התקנונים של האיגודים האלה?
היו"ר גילה גמליאל
יש בורות בידיעה.

לדעתי, אתן צריכות לשלב זרועות עם אחד מארגוני הנשים. אני ממליצה עם שדולת הנשים בנקודה זאת, כי אז יהיה לכם הבסיס של כל מה שקשור לייעוץ משפטי וידע וניסיון לגבי מה קורה בעולם וכל שאר הדברים מסביב.

שנית, לנסות לתרגם את זה, שנראה איפה נקודת ההשקה, אם זה מצריך חקיקה, שינויים שמעבר, אז באמת יהיה ניתן לשלב כל הזרועות כדי להעביר פה איזה שינוי דרמטי, ולא לטפל נקודתית, כי נקודתית אנו יכולים לטפל. נושא הפסטיבל, אני רגועה, כי מיכל בתמונה, ואתן תקבלו את הסיוע.

אם רוצים יותר מזה, צריך להגיע לנקודה, מאיפה זה מתחיל. לבחון את התקנונים, האם יש חברות באגד, אנו נתקלנו לפני שבוע בדיון שבתקנון כתוב שמניות של אגד יכולות לעבור רק לבנים וחתנים. מתוך 2,400 חברים אין חברות, במקרה, כי לא יצא. אמרתי לו: 3 חודשים לתקן את התקנון.
ענת שפרלינג
מעבר למי שאחראי, מועצת הקולנוע, הקרנות וכו', יש הצד השני – למה נשים לא עושות סרטים. אם אנו נאפשר להן, האם הן באמת תגשנה יותר הצעות, ולמה זה לא קורה כבר עכשיו? הרי יש נשים שסיימו בתי ספר לקולנוע.
קריאה
הרוב דוקומנטרי.
אילאיל אלכסנדר
טרנד עולמי.
ענת שפרלינג
ביררתי את זה בכמה אספקטים. האספקט הראשון היה, למשל, בשיחות עם ג'ולי שלז, שהיא אחת הנשים היחידות שעושות פה סרטים עלילתיים. היא אמרה לי דבר נורא פשוט: מעט מאוד נשים מגישות, זאת עובדה, אני אומרת את זה בתור לקטורית. שנית, סדרי העדיפויות במדינת ישראל הם משפחה, ילדים, קולנוע. בסדרי עדיפויות כאלה אי אפשר לעשות סרטים עלילתיים. חייב להיות שינוי. אחרי שהיא אמרה לי את זה, אמרתי: לא יכול להיות.
רבקה שקד
מאוד תובעני לעשות סרט.
היו"ר גילה גמליאל
מאוד תובעני להיות בפוליטיקה, להיות עם קריירה.
נעמה פריזנט-אורפז
להפיק סרט feature, העלות שלו היא כל כך גבוהה, שבגלל הפחד לקחת סיכון כשיש משפחה וילדים – לא עושים זאת.
ענת שפרלינג
ג'ולי נתנה עוד סיבה מעבר לסדרי העדיפויות. היא אמרה שאיפה שיש כסף גדול, אין נשים. זה קורה בעסקים, זה קורה בהרבה מקומות. פיצ'ר זה כסף גדול מאוד. אין שם נשים, יש שלוש. אני בודקת מה קורה בעולם מבחינת עידוד נשים. הרבה מאוד מדינות שמו לב שאין שוויון, ודאגו להתחיל לקדם את זה לפני כמעט עשור. הבולטות שבהן הן אוסטרליה, קנדה וקוריאה.

יש קטלוג, גוף שקם לעודד נשים. פגשנו את מנהלת פסטיבל קוריאה שגם הקימה את הגוף שהוא כמו מקביל של נעמ"ת, שמתוכו צמח הפסטיבל. יש שם עידוד. הן בדקו לעומק למה נשים לא עושות סרטים, וגילו שהעדיפות הראשונה של נשים זה משפחה וילדים. כדי לשנות את זה ולעזור לנשים לעשות סרטים עלילתיים, הם ייסדו, בעקבות מחקר חברתי שהם הזמינו, גוף שמטפל בילדים של יוצרות. הם פתרו את הבעיה. יש 20 פיצ'רים בקוריאה השנה על ידי נשים, שאני מקווה ש-4 מתוכם יגיעו לפסטיבל. הם זכו ומסתובבים בעולם. החוברת הזאת מראה את התוצרים מ-2002, יש כאן עשרות סרטים רק של נשים מקוריאה.
אילאיל אלכסנדר
אני מאמינה בגלל שנשים נבהלות מכסף גדול והתחרות מול גברים, שיש להם הרבה יותר קשרים וגב – יש קרן שמראש מגישים אליה רק נשים, ואז ההסתכלות אחרת. זאת מטרה שצריכה להיות לנו. זה ברמת הפרקטיות; אחת, זה קרן נשים.
היו"ר גילה גמליאל
שרת התרבות צריכה לקדם זאת.

אנו פונות לשרת התרבות שלנו שתבחן את הנושא של קרן מיוחדת לנשים.
מיכל כפרי
אני חושבת שזה לא עניין שהוא דעה פוליטית, אז כאזרחית במדינה, אני לא מדברת מתוקף התפקיד שלי, אני חושבת שחשוב היה שבמדינת ישראל תהיינה נשים יוצרות דווקא בשביל התדמית. הייתי בכנס לפני שנה. כאשר את מציגה פן של מה שעושים פה, מסתכלים. גם חלק גדול מהסרטים העלילתיים שעשו בהיי-לייטס, כמעט לא מזדמן לי לראות קולנוע, זה על מלחמות ועל היחסים בתוך המלחמות. פה ושם יש דברים חריגים, אך אין כמעט הקול שלנו. ההאדרה היא במובן של סדר היום שחשוב לנשים.
אילאיל אלכסנדר
גם לא גיבורות נשיות.
מיכל כפרי
זה דבר שלי כאישה שחיה כאן מאוד מפריע, הייתי רוצה שסדר היום שלי יהיה, והייתי רוצה להראות בחוץ שלנו יש מעבר לסיטואציות הפוליטיות- -
שרון שביט
עם כסף מנצחים, אין מה לעשות. אם תסתכלו היום בקרנות, מועצת הקולנוע – מונה – זה האנשים ששולטים בכסף של התעשייה.

בהמשך למה שאילאיל אמרה, צריך להקים קרן של נשים בנושאים נשיים כדי שלא יגידו שאנחנו סוגרות לעצמנו.
היו"ר גילה גמליאל
אנו פונות לשרה בדרישה לנושא הזה. על מנת שתהיה העדפה מתקנת בעניין הזה, יש חשיבות עליונה לעצם הקמת הקרן, וזה יועבר לשאר הגורמים.
תמר גרוס
להמשיך את קו המחשבה של שרון אני רוצה לספר שענת צוריה, שזכתה בפסטיבלים רבים בעולם עם הסרט "טהורה", טוענת גם בסרט ההמשך שהיא עושה עכשיו, שכל פעם היא נתקלת בחומה בצורה של לקטורים גברים, שלא מעניין אותם, והיא לא מצליחה לשכנע, והיא נופלת לבורות שבהם התחילה.
נעמה פריזנט-אורפז
בבתי ספר באר לקולנוע יש שתי נשים מנהלות; אחת ממעלה אחת מטייבה. דיברתי אתה השבוע, יש לה 25 בנות שהולכות לגמור בשנה הבאה את הלימודים, היא הקימה את בית-הספר, הן יהיו טכנאיות תקשורת, הנדסאיות וכו'. דווקא במגזרים היותר שמרנים, זה מאוד מעניין.
היו"ר גילה גמליאל
ב-26.7 אנו מקיימים פה ישיבה של הוועדה עם הקרנת סרט שהכינה יוצרת סרטים בנושא מסורבות גט – ענת צוריה. היא מדהימה. היתה לי אתה פגישה. חובה לאור זה ששינינו את החוק לזרוק את הגברים 14 יום לצינוק. יש בעייתיות יותר גדולה, בכל מה שקשור למסורבות גט. הגענו לנקודה, נופל האסימון איפה יכולה להיות התשובה לכל הבעיות האלה. הגענו למסקנה שצריך לעשות הפרדה בין העניין הכספי לנושא של הגט. אם תהיה הגבלה מבחינה משפטית, גם אם הזוג עוד לא התגרש, לסיים ההתקשרות מבחינת הממון, אז גברים לא יכולים לנצל את הנשים 'עד שלא תביאי לי את הדירה, תביאי לי את העסק'. העניין של הממון יסתיים כעבור פרק זמן סביר, שנה, זה המון זמן, ואז ניתן יהיה לתרגם את זה. עכשיו אנו גם מתחילים לקדם את זה בהליך חקיקתי. עד שמנסים להגיע – מה יכול להיות הפתרון. מבחינה דתית, הוא יכול לצעוק עד מחר מגורשת, מבחינת ההלכה היא לא תהיה מגורשת בכל מקרה. זה עלול ליצור בעיות יותר גרועות. בעניין הזה זה יכול ליצור פתרונות להרבה בעיות שקיימות פה. אתן מוזמנות לקחת חלק באותו יום – זה יהיה מאוד מרתק, באודיטוריום. למי שפונה מבחינתה ורוצה לקדם דברים, יש לכם פה במה טובה להמשיך עם זה קדימה. אבל זה לא מספיק, זה על קצה המזלג.

זאת ישיבה ראשונה מבחינתי. אנו מציפות את הדברים, אני מאמינה שעוד כמה ישיבות נגיע גם לנקודה עצמה, כי נצטרך כל פעם להשתכלל. הממ"מ - אפנה אליהם כדי שיעשו את כל הבדיקות, התקנונים, וירכזו את החומר. הבעיה היא יסודית. צריכים להגיע לשורש הבעיה. יש עוד משהו שאתן רוצות להציג היום בישיבה הזאת, להעלות מעבר לדברים שדיברנו?

אולי הדסה יתנו קרן למען היוצרות?
קרוליינה אייזן
אוכל להעלות את זה בישיבה.
אילאיל אלכסנדר
יש לי עוד רעיון שתעלי, שאנו צריכים בדיוק גוף כמוכם שיתמוך בזה.
ענת שפרלינג
לא רצו לתמוך בנו.
קרוליינה אייזן
הגוף עובד בעיקר על קידום בריאות האישה.
מיכל כפרי
אי אפשר לכפות על היוצרות, אבל אין זווית שאי אפשר לחבור. נשות הדסה מאוד מעורבות בנושא של סרטן שד, יש הרבה דברים שנוגעים רק לנו.
היו"ר גילה גמליאל
אני מציעה שבכל סרט או יצירה שנשים תראינה לנכון שיש פן של בריאות האישה, יש מקום שתשקלו לתמוך ביצירה כזאת?
קרוליינה אייזן
אביא את זה לישיבת המועצה הארצית.
ענת שפרלינג
מבחינתנו, מה שמדבר כדי שנשים יעשו סרטים זה כסף. אנו התחלנו להקים את הקרן הזאת כדי שנשים בלבד תוכלנה לפנות אליה ולקבל כסף מדי שנה, בין אם זה יגרום להן לשבת לכתוב פיצ'ר ובין אם זה יגרום להן לעשות עוד סרט תיעודי. עצם העובדה שיעשו עוד דברים, זה הצעד הראשון קדימה.

דבר נוסף; הפסטיבל הקרוב של נשים בתמונה – מדברים על גיבורות נשים – הוא נעשה על-ידי נשים ועוסק רק בגיבורות נשים.
מיכל כפרי
אפשר לשמוע כמה מילים עליו?
נעמה פריזנט-אורפז
הפסטיבל יהיה בין ה-9 ל-11 בספטמבר ברחובות. ערב הפתיחה במכון וייצמן, שם תהיה הקרנת הבכורה של סרט. הקרנות יהיו במתחם קולנוע חן ברחובות, בשישי ושבת יהיו בין 20-25 סרטים, יהיו שני פנלים שידונו חלקם על נושא הסרטים, פאנל אחד יהיה מורחב יותר, וידון יותר בענייני נשים.
ענת שפרלינג
הולכת להיות תוכנית ישראלית מעורבת, שהיא התוכנית היחידה שתקבל פרס השנה כדי לעודד יוצרת לשבת. מבחינתנו, יכולים להיות מסרטים ניסיוניים של 5 שניות עד סרטי עלילה של שעה וחצי. אכפת לנו איך היא כיוצרת, לא איך היא מבטאת את עצמה. הפרס הכספי, יחסית גדול, יגרום למישהי מהיוצרות שתשתתפנה - אנו רוצות לחשוף את הקהל הישראלי ליצירה נשית. אנו יחסית בדרום, אז אנו פועלות שם. זה מוקרן בחיפה, בתל אביב, בירושלים, וברחובות זה יוקרן גם, ואולי גם בשדרות אחר כך. זה לגבי התוכנית הישראלית.

מעבר לזה יש תוכנית של ארגון women make movies, ארגון ההפצה הגדול בארצות הברית להפצת סרטי נשים, נותן לנו השנה בערך 5 סרטים מדוברים וחשובים, תוכנית אנימציה כפי שהיתה בפסטיבל סרטי הנשים בסאול השנה, סרטי נשים מדהימים של אנימציה מכל העולם בטכניקות שונות שעוסקים בנשים, וכנראה, גם ספיישל מיוחד בקוריאה בעקבות זה, שיביא נקודות מבט קצת אחרות על העשייה וסרטים מכל העולם.
מיכל כפרי
יש אורחות מחו"ל?
ענת שפרלינג
תהיינה, זה עוד לא סגור. גם תגענה הרבה במאיות.
היו"ר גילה גמליאל
השרה חייבת להיות.
מיכל כפרי
אני אחזור למשרד, ואגיד.
היו"ר גילה גמליאל
היא צריכה לתת חסות וכסף.
אילאיל אלכסנדר
הפסטיבל נשמע מדהים. יש בארצות הברית פרס כדי לתקן ייצוג – image award, שמחולק בהוליווד. רעיון הפרס – הם עושים את זה גם לנשים, גם אפרו-אמריקניים, לכל מיני מיעוטים שסובלים מאפליה, וזה נותן פרס שאנו יכולים לעשות את זה סוג של פרס שמתקן את הייצוג האישה על המסך. זה סוג של פרס שמעודד – אם בדרך כלל הייצוגים של נשים בסרטי גברים זה נורא, האשה היא הפקידה הקטנה, הרעיון הוא לתת פרס לסרט שבו האישה ניהלה קריירה ופעלה ציבורית מאוד. התקשרתי אתמול למפיקה השותפה שלי בארצות הברית, לשאול אותה מה עושים בתחום הנשים בארצות הברית, והיא אמרה שזה מה שהם עושים, כי אי אפשר לדבר רק על נשים יוצרות, אלא גם על איך נשים מיוצגות על המסך. אם יהיו המשך דיונים, צריך לחשוב איך לעזור לייצוג של נשים על המסך. כי קרן של נשים שתתעסק בזה זה צעד, אבל צריך לחשוב מעבר לזה. סוג של פרס כזה הוא אופציה. צריך לחשוב איך לעשות את זה נכון.
אילאיל אלכסנדר
מבחינתנו, חשוב לנו לשלוח את הנשים מהארץ לכמה שיותר סדנאות של בימוי, של עשייה, שתתקדמנה. זה גם משהו שקורה בקוריאה, ואין כל כך אפשרות בארץ. מדי פעם מגיעים אלינו אורחים שמעבירים סדנאות, אבל אין לנו את המימון הזה שמוציא מכאן יוצרות.
מיכל כפרי
מי שמנהלת הבריטיש קונסול בירושלים, קרן סקיל, היא נהדרת, הם עושים המון. הלכתי לחנוכת הבניין החדש. הם, למשל, לפני שנים הביאו מומחית על הלייבור. לדעתי, אתם צריכים לשבת עם קרן. בארץ הם משקיעים בספורט, בקבוצות ערביות בצפון, אתן צריכות לשבת אתה, לבקש פגישה. יש ספרייה. קרן מאוד מעורבת בשדולת הנשים. הם גם שולחים. הם נותנים מלגות לנסוע לחו"ל - לא הרבה, אבל נותנים.
היו"ר גילה גמליאל
קודם כל, תודה רבה לכן.
רבקה שקד
הנושא הזה נדון הרבה גם ברמה אקדמית, ויש גם כוחות של נשים באקדמיה – אורלי לובין ואחרות. בתוך הפסטיבל גם ללמוד את זה, לא כהוראה בקולנוע אלא מבחינת החשיבה הפמיניסטית, בעיקר לגבי הנושאים, איך האישה מיוצגת.
אילאיל אלכסנדר
אין מספיק משאבים לפרסום. אני עשיתי סרט מקביל למישהו שעשה סרט באותו נושא, ואין מה להשוות בין החשיפה שלו, שהתעסק בגיבורים גברים, הומואים דתיים, ואני עסקתי בנשים דתיות. במסגרות המקצועיות היה לי ייצוג מצוין, אבל לא מבחינת חשיפה פרסומית.
היו"ר גילה גמליאל
גם הפן של פרסום, גם מבחינת פוליטיקה יש בעיה.
היו"ר גילה גמליאל
זאת ישיבה ראשונה בנושא. אתי לבני שתחליף אותי אחרי הפגרה – אני אעביר אליה את הנושא.

מבחינת הפסטיבל, יש פנייה מצד הוועדה שהשרה תיתן את הייצוג מצדה לפסטיבל. זה יכול לתת ערך מוסף ולשדרג את עצם העניין. תהיה גם פגישה בין יועץ התרבות של השרה, ולא מוותרים על מיכל כפרי, שהיא יועצת לקידום מעמד האישה אצל השרה.
ענת שפרלינג
למה יהודית פלוטקין לא כאן, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה?
היו"ר גילה גמליאל
אני טענתי שצריך להיות משרד לקידום מעמד האישה.

בנוסף, הוועדה פונה למשרד התרבות על מנת לבדוק מתי מסתיימים כל המינויים של מועצת הקולנוע וכל הנהלות הקרנות. השרה תדאג למינויים שלה. תבדקו איפה ניתן לשדרג מינויים.

לגבי ארגוני הנשים, הוועדה תסייע בידיכן ליצור את הכישורים גם עם כל ארגוני הנשים הרלוונטיים כולל המועצה הבריטית לנשים, ואז נוכל לסייע בהיבט הזה לכל שאר הדברים.

אנו פונים לשרת החינוך על מנת שתבחן הקמה של קרן מיוחדת לנשים יוצרות בקולנוע
כהעדפה מתקנת. יש לך אמירה לפסטיבל.
אילאיל אלכסנדר
צריך לומר שתייחד משאבים לנשים וגם לסרטים שעוסקים בגיבורות נשים.
היו"ר גילה גמליאל
אם רוצים לעודד נשים יוצרות, צריך להגדיר את זה בדיוק כך. אחרת תראי את כל הגברים עושים סרטים על נשים.
אילאיל אלכסנדר
זה מכפיל את המטרה – גם נשים יוצרות וגם נושאים נשיים.
היו"ר גילה גמליאל
השאלה היא אם לעודד רק נשים שעוסקות בנשים גיבורות.
אילאיל אלכסנדר
לדעתי, כן.
היו"ר גילה גמליאל
קודם שתקום הקרן.
ענת שפרלינג
אחר כך אפשר לפצל.
אילאיל אלכסנדר
פוליטית זה יותר נכון; צריך לחנך את עצמנו לעסוק בנשים. שנית, זה גם סוג של בידול שייתן לנו סיכוי יותר טוב להקים קרן כזאת. כך לא רק שנרים יותר נשים לעשייה, אלא גם התכנים יהיו יותר נשיים. כמה שאתה הולך יותר ספציפי וחד, יש לך יותר סיכוי להצדיק את המטרה.
יהודית לויט
את מתערבת כבר ביצירה.
היו"ר גילה גמליאל
מטרת הפנייה לשרה בראש ובראשונה היא לעודד נשים יוצרות. מה תיצורנה, זה עניין אחר. לא הייתי רוצה להגביל את השרה בעניין, קודם שתקים הקרן.
קרוליינה אייזן
- - -
היו"ר גילה גמליאל
בנוסף, הוועדה תפנה לממ"מ של הכנסת כדי שיעשה מחקר בנושא, גם לגבי מה קורה בעולם, מה קורה בארץ בתחום ולאתר את שאר הבעייתיות.

הוועדה פונה לנשות הדסה לבחון עידוד נשים יוצרות בנושאים של בריאות האישה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים