פרוטוקול

 
סגירת בית חולים השרון

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות (212) 5
6/7/2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 212
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
‏יום שלישי, י"ז בתמוז התשס"ד (‏6 ביולי, 2004), שעה 12:10
סדר היום
1. סגירת בית-החולים "השרון"
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
אריה אלדד
מתן וילנאי
אהוד יתום
דני יתום
אילנה כהן
משה כחלון
עסאם מח'ול
מוזמנים
חה"כ טלב אלסאנע
חה"כ זהבה גלאון
חה"כ דוד טל
חה"כ איתן כבל
חה"כ רן כהן
ד"ר יצחק ברלוביץ - המשנה למנכ"ל משרד הבריאות
ד"ר אסנת לב-ציון קורח - משרד הבריאות
ד"ר אסתי סייג - ע' המשנה למנכ"ל, משרד הבריאות
רביב סובל - רכז בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר
ד"ר יורם בלשר - יו"ר הר"י
ד"ר ישראל אייליג - יו"ר ועד רופאים של בית-חולים "סורוקה", ויו"ר חטיבת רופאי בתי-החולים, הר"י
רחל הרצוג - יועצת פנסיה ויחסי עבודה, הר"י
זאב וורמברנד - מנכ"ל שירותי בריאות כללית
ד"ר מרדכי זאב ליפשיץ - ראש אגף רפואה בחטיבת בתי-החולים, שירותי בריאות כללית
ציפי שדה - אחות ראשית ור' אגף סיעוד בחטיבת בתי-החולים, שירותי בריאות כללית
עו"ד תמר גולן - יועצת משפטית, שירותי בריאות כללית
אסתר שילינג - דוברת, שירותי בריאות כללית
נורית שרר - ראש לשכת מנכ"ל שירותי בריאות כללית
רוני בונדי - שירותי בריאות כללית
ד"ר ישי שובל - קופת-חולים מאוחדת
אשר קרן - חשב, מכבי שירותי בריאות
יצחק אוחיון - ראש עיריית פתח תקווה, מרכז השלטון המקומי
פיני קבלו - מנהל הקשר כנסת-שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי
פרוספר בן-חמו - יו"ר ועד עובדים ארצי, שירותי בריאות כללית
פנינה פחימה - סגנית יו"ר ועד עובדים ארצי, שירותי בריאות כללית
איציק אוחנונה - ועד עובדים, בית-חולים "העמק", שירותי בריאות כללית
גילה אטואר - ועד עובדים, בית-חולים "בית רבקה", שירותי בריאות כללית
משה בדיחי - ועד עובדים, שירותי בריאות כללית, מחלקת תחזוקה בבית-החולים "השרון"
מיכל ברמי - ועד עובדים, בית-חולים "סורוקה", שירותי בריאות כללית
שרה גלזר - אחות, ועד עובדים, בית-חולים "השרון", שירותי בריאות כללית
רחל זיו - יו"ר ועד עובדים, בית-חולים "מאיר", שירותי בריאות כללית
יוסי יאסדי - ועד עובדים, מחוז דן, שירותי בריאות כללית
עמנואל מעודד - ועד עובדים ארצי, שירותי בריאות כללית
אפרים עזרא - ועד עובדים, שירותי בריאות כללית
מרי פינטו - יו"ר ועד עובדים, בית-חולים "בילינסון", שירותי בריאות כללית
דינה רווח - ועד עובדים, שירותי בריאות כללית
חיים ביטרמן - מנהל החטיבה הפנימית, מרכז רפואי "כרמל"
פרופ' עמוס כהן - יו"ר ועד הרופאים, בית-החולים "השרון"
ד"ר דרור דיקר - מ"מ מנהל מח' פנימית, בית-חולים "השרון"
צביה ראוך - בית-חולים "השרון"
מידד גיסין - יו"ר צב"י
שמואל אלגרבלי - מנהל מטה המאבק הציבורי, פתח תקווה
אברהם נויברגר - נציג התושבים, "מטה נגד סגירת בית-החולים", פתח תקווה
אשר מייבסקי - איש ציבור, פתח תקווה
גדעון בן-ישראל - הסתדרות הגמלאים
פרופ' דב צ'רנחובסקי - מרכז המחקר והמידע של הכנסת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

רשמה: אירית שלהבת



סגירת בית-החולים "השרון"
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום החלטת מרכז קופת-חולים, שירות בריאות כללית, לסגור את בית-החולים "השרון", להפוך אותו לבית-חולים לניתוחי יום ולאחד את הפונקציות בבית-חולים "בילינסון".

אנחנו רוצים לדון בעניין הזה והחלטתי לא למנוע את ההשתתפות בישיבה מכל גוף או כל אדם שרצה בכך. אני מבקש מאוד לשמור על השקט ולאפשר לכל מי שמדבר לסיים את דבריו בשקט, לא להפריע לו באמצע הדברים כדי שנוכל להגיע למיצוי השיקולים ולעמוד על טיבם.

הראשון שפנה אליי בעניין הזה, כמחאה על סגירת בית-החולים, היה ראש עיריית פתח תקווה, מר יצחק אוחיון היושב כאן לצדי. הוא אמר שזאת לא דעתו בלבד אלא הוא מייצג מחאה של ראשי רשויות מקומיות נוספים בסביבה. לכן אני אתן לו לפתוח. לאחר מכן יציג מנכ"ל קופת-חולים כללית את העמדה שלו בפני חברי הכנסת. כל הנתונים מצויים בחוברת תמציתית שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת. אפשר להתלוות להצגת הדברים על-ידי עיון חטוף בחוברת. לאחר מכן יהיה דיון.

מטבע הדברים אנחנו אמורים לסיים את הישיבה כמה דקות לפני השעה 14:00. זה מספיק זמן אבל לא נותן זמן לדברים שאין להם קשר ישיר לנושא. לכן אני מציע שכל מי שידבר ייצג את הגוף ששלח אותו. שכל אחד מהגופים הנוכחים כאן יחליט מי ייצג אותו כדי שנוכל למצות את העניין.

אדוני ראש העירייה, בבקשה.
יצחק אוחיון
שלום לכולם. ברשות יושב-ראש הוועדה חבר הכנסת שאול יהלום, כל חברי הוועדה, נבחרים, קהל נכבד, לא העליתי על דעתי בתוך כלל הישיבות בהן הופעתי בוועדה הזאת שאני אצטרך לפתוח דיון שעוסק בנושא סגירת בית-חולים. אני מדבר כרגע בשמי ובשם מליאת מועצת העירייה במלואה, עד אחרון חבריה. אני מדבר בשם התושבים.

אנחנו מתנגדים למהלך של סגירת בית-החולים מן הטעמים הבאים, וברוח הדברים שלך: בית-החולים "השרון" נתפס על-ידי תושבי העיר כבית-חולים עירוני. הזיקה שלו לעיר פתח תקווה ולתושביה אמיצה מאוד. התושבים מכירים את בית-החולים. הוא שוכן בליבה של האוכלוסייה הפתח-תקוואית. אתם יודעים שהאוכלוסייה הפתח-תקוואית היא אוכלוסייה מגוונת, שיש בה דתיים וחילוניים, והנגישות של אנשים אל בית-החולים חשובה. חשוב לתושבים שאפשר יהיה לבקר בבית-החולים בשבתות ובחגים. והדבר הכי חשוב, זה בית-חולים אהוד, ידידותי ומוערך שהציבור אוהב אותו. כאשר הפציינט נמצא בבית-החולים הוא מקבל שירות יוצא מן הכלל, באהבה גדולה, במקצועיות רבה ובתחושה משפחתית. כך אנחנו רואים את בית-החולים.

סגירתו של בית-החולים לא לוקחת בחשבון את ההשפעות שתהיינה על הפציינטים ועל התושבים. העיר פתח תקווה נמצאת היום בתאוצה גדולה של בנייה. פתח תקווה היום היא העיר בעלת הביקושים הגדולים ביותר למגורים בכל גוש דן. יש לנו כעת בתכנון כ-27,000 יחידות דיור בצנרת.
היו"ר שאול יהלום
זה לא בגלל בית-החולים אלא בגלל ראש העירייה.
יצחק אוחיון
בביקושים הללו יש קשר לראש העירייה. בכל מקרה, האמן לי, כשהאנשים יכירו את בית-החולים הם יבואו לגור בפתח תקווה גם בגללו. אני מדבר כרגע גם כבן להורים שלצערי משתמשים לא מעט בבית-החולים. אני רוצה להגיד לך, אין לי שום בעיה בקשריי ובמעמדי לסדר להם טיפול בבית-חולים כזה או אחר אבל אנחנו אוהבים את בית-החולים "השרון", נהנים ממנו ומקבלים בו שירות מעולה.

גם אם התחושה היום היא שכאשר יסגרו את בית-החולים אפשר יהיה לקבל את השירותים ב"מרכז רבין", אני רוצה להגיד לך – על זה ידברו עוד אנשי "בילינסון" וידברו אנשי המקצוע – גם בית-החולים "השרון" הוא בתפוסה מלאה ובית-חולים "בילינסון" ("מרכז רבין") הוא בתפוסה מלאה.

העיר הולכת לגדול. לפני חודש הוקצתה קרקע בראש העין ל-12,000 יחידות דיור. מישהו יודע מה המשמעות של מספר הילדים שיתווספו לאזור? כל הכפרים הערביים בסביבה מקבלים את השירות הרפואי בבית-חולים "השרון" ואוהבים אותו. דיברתי על ראש העין, הוד השרון, כל הפריפריה הגדולה הזאת מקבלת שירותים בבתי-החולים בפתח תקווה ובעיקר בבית-חולים "השרון".
אילנה כהן
אבל הזמינו מיטות דו-קומתיות.
יצחק אוחיון
עכשיו יעברו לשלוש קומות אולי.

העירייה מחוברת בטבורה לבית-החולים. למעלה מ-70% מהקרקע של בית-החולים היא קרקע פרטית של העירייה. חלק מהמבנים של בית-החולים "השרון" נבנו בזמנו על-ידי העירייה. פעם בית-החולים היה אפילו נקרא "בית-החולים העירוני של פתח תקווה, בית-חולים השרון". כך שאנחנו לא יכולים להשלים עם סגירת בית-החולים "השרון" וזה לא יכול להיתפס.

תושבי פתח תקווה שמשתמשים בבית-חולים "בילינסון" יודעים שכבר עתה מתחיל להיווצר שם עומס. אם כל המאסה של בית-החולים "השרון" תעבור לבית-חולים אחר זה יהיה פשוט בלתי נסבל. גם כך המצב היום לא מאפשר מי יודע מה שירות זמין וכיוצא בכך.

הרפואה הכללית עשתה שיפורים דרמטיים בשנים האחרונות. רמת השירות שלהם מצוינת וחבל לקלקל. בית-חולים "השרון" נחשב מהמצטיינים בין בתי-החולים של שירותי בריאות כללית. איך אפשר להעלות על הדעת לסגור בית-חולים שהוא מצטיין, שהוא מוערך, שרוצים אותו ושנותן שירות נפלא?
רן כהן
לא היתה שום הידברות לפני ההחלטה של קופת-חולים כללית?
יצחק אוחיון
לא היתה שום הידברות. הם החליטו לסגור את בית-החולים. אם היתה איזו הידברות, זה בעיקר במכתבים שכתבתי להנהלת הקופה, או כשפגשתי את אחד האנשים באיזה טקס ב"בית רבקה" או משהו כזה. שיחה מסודרת עם העירייה לא היתה.
היו"ר שאול יהלום
למי שלא בקיא באזור אני רוצה למפות את העניין. בפתח תקווה יש שלושה בתי-חולים של קופת-חולים כללית.
זאב וורמברנד
יש 3 בתי-חולים כלליים. בסך הכול יש 5 בתי-חולים.
היו"ר שאול יהלום
בית-חולים "בילינסון" על שם יצחק רבין, הגדול שבהם; לידו בית-חולים לילדים "שניידר"; לידם בית-חולים "השרון", שעליו אנחנו מדברים; "בית רבקה"; ובית חולים "גהה". זאת אומרת 5 בתי-חולים. יש איזה סיבה היסטורית לכך שעיר כמו פתח תקווה, שהיתה עוד קטנה יותר, מכילה 5 בתי-חולים? אפילו בירושלים נדמה לי אין סדר גודל כזה של בתי-חולים.
אילנה כהן
אנחנו מדברים על מספר בתי-החולים הכלליים. כשאתה מדבר על "שניידר" – זה בית-חולים לילדים ובאים לשם מכל רחבי הארץ.
זהבה גלאון
"בית רבקה" זה בית-חולים גריאטרי, ובית חולים פסיכיאטרי הוא לא בית-חולים כללי.
רן כהן
אבל היושב-ראש לא אמר דבר רע, הוא אמר שהוא משבח את פתח תקווה.
אילנה כהן
ועדיין תסתכל על התפוסה במחלקות הפנימיות. בכל מקום יש תפוסה של מעל 100%.
קריאה
חבר הכנסת איתן כבל, כמה בתי-חולים יש בראש העין?
איתן כבל
אנחנו כולנו הולכים לבית-חולים "השרון".
יצחק אוחיון
ריבוי בתי-החולים בפתח תקווה נובע מכמה סיבות היסטוריות. אם ניקח את הדוגמה של בית-חולים "שניידר" – משפחת "שניידר" הציעה את בית-החולים הזה בכלל למקום אחר ושם לא "קנו את הסחורה". אבל הנהלת הקופה והאנשים המקצועיים בקופה ראו את הפוטנציאל שיש בדבר הזה והציעו להקים אותו בפתח תקווה והוא הוקם. פחות או יותר באותה רוח ידידותית הוקמו כל יתר בתי-החולים בפתח תקווה.
היו"ר שאול יהלום
האם יהיה נכון להגיד שאבות העיר נקטו גישה חברתית? הרי היה ברור שלא תקלטו רק חולים מפתח תקווה. כמו שאמרו כאן, אתם קולטים גם חולים מראש העין ומכל האזור. לא תמיד מוצאים גישה כזאת בערים אחרות. כששומעים "בית-חולים" בורחים.
יצחק אוחיון
נכון, אנחנו מתגאים בעיר במותג שלנו, עיר של בריאות וחינוך. בשני הדברים האלה יש השקעה ענקית, כל אחד במסגרת המשאבים שמוקצים לו. בסך הכול הפתח-תקוואים חיים באווירה מצוינת, שמאפשרת להם שפע של בריאות ומגוון מוסדות. צריך להזכיר שגם "בית רבקה" קשור לעיר פתח תקווה ולעירייה, גם הוא בשותפות, גם הוא בחכירה מקרקע עירונית. לא כל עיר מעמידה את הקרקעות שלה, שהן לא כל-כך זמינות, לרשות נושאי בריאות.
דוד טל
"בילינסון" גם שייך לעירייה?
יצחק אוחיון
"השרון" ו"בית רבקה", שניהם יושבים על קרקעות עירוניות. אפשר היה לעשות בקרקעות האלה פארקים למשל. פתח תקווה סובלת קצת ממחסור בפארקים. אבל אבות העיר חשבו שאולי יהיה נכון יותר להשקיע בבריאות. אני מניח שזה פחות או יותר הכיוון הכללי.
עסאם מח'ול
כמה שנים קיימים כל בתי-החולים האלה?
יצחק אוחיון
בית-חולים "שניידר" קיים 6-7 שנים.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה אדוני ראש העירייה.

אני פונה עכשיו למנכ"ל שירותי בריאות כללית, מר זאב וורמברנד. אנחנו מנסים להבין. שמעת איך העיר מרוצה, איך העיר מסתכלת על הנושא הזה כאחד הנכסים החברתיים החשובים שלה. כאנשי ציבור הם גם מרוצים מהעניין המקצועי.
אילנה כהן
בניגוד לראשי עיריות אחרים שחושבים על נדל"ן. לזכות ראשי עיריית פתח תקווה ייאמר שהם לא חושבים על הנדל"ן כי הם יכלו לעשות הון.
זאב וורמברנד
אל תגזימי. הארנונה שמטילים עליי היא פי עשר מאחרים, 40 מיליון שקל. אבל זה קטנות, זה לא הוויכוח.
היו"ר שאול יהלום
אדוני המנכ"ל, השופר בידך, תן לנו הסבר. מה "נפל" עליכם לסגור בית-חולים נחמד כזה?
זאב וורמברנד
קודם כול, כבוד היושב-ראש, אני מודה לך על האפשרות שנתת לי להציג את הנושא. אני מבקש שלצורך המצגת שלי, שתיקח כמה דקות, תתעלמו מהמונח "סגירת בית-חולים השרון". שירותי בריאות כללית הוא ארגון הבריאות הגדול ביותר בארץ, ולהערכתי צריך להיות גם ארגון הבריאות המוביל, ולכן תפיסת העולם שלנו היא שאנחנו צריכים להוביל בנושא יישום טכנולוגיות, אנחנו צריכים להוביל ביישום של מרכזי מצוינות חדשים. כל מי שהולך להקים מרכזי מצוינות חדשים חובת ההוכחה היא בדרך כלל עליו וקשה לפעמים לדמיין אותה.

מטרת הרפורמה שאציג לכם, והיא רפורמה ולא סגירת בית-חולים "השרון", היא אחת ויחידה – שיפור בנושא האיכות הרפואית.

את העבודה שאני מציג כאן עשו שני צוותים. צוות אחד בראשות ד"ר ערן הלפרין שהוא ראש חטיבת בתי-חולים שלי, לשעבר מנהל בית-חולים "העמק", שעבד יחד עם ד"ר מוטי ליפשיץ שיעזור לי במצגת, לשעבר מנהל בית-חולים "העמק" ויחד עם גברת ציפי שדה, האחות הראשית שלנו. במקביל פעל צוות בראשות ד"ר דני אופנהיים, מנהל בית-חולים "בילינסון" ומנהל בית-חולים "השרון" לשעבר.

העבודה הזאת לקחה שנה וחצי. אני אראה תיכף נתונים הכי אובייקטיביים כדי לסתור חלק מההערות ששמענו.

העבודה הזאת הוצגה פעמיים להנהלת משרד הבריאות, פעם כטיוטה לפני כמה חודשים, ופעם לפני חודש וחצי בצורה כוללנית. היא הוצגה על-ידי כמנכ"ל בתוכנית האסטרטגית לשנת 2004 כבר לפני שנה. היא הוצגה לוועדי הרופאים. אני לא אומר שהכול מוסכם אבל התוכנית הוצגה.

התוכנית היא רפורמה במערך הבריאות, שמתפרסת על פני שנתיים וחצי לפחות. לכן, לפחות לצורך המצגת שלי, בואו נשים לרגע בצד את המונח הקשה והנוראי הזה "סגירת בית-חולים השרון".
יוסי יאסדי
זאת בדיוק התוצאה.
היו"ר שאול יהלום
אתם מציעים שנעשה צנזורה על מילים? רבותי, הבהרתי בתחילת הישיבה, בואו נהיה סובלניים. כל אחד יגיד את דבריו במילים יפות יותר או יפות פחות. אין לנו כאן צנזורה ואנחנו לא עושים ביקורת לשונית. אם לא יהיה כאן שקט לא נוכל לקיים את הישיבה. אם נצטרך להגיד למישהו לצאת החוצה זה גם לא נורא. אני מבקש מאוד לשמור על השקט ועל הסדר.
זאב וורמברנד
התוכנית הזאת, שאני אציג אותה מאוחר יותר, מביאה מסר שלא קיים בארץ באזור המרכז בנושא של איכות רפואית. היא תביא חיסכון לשירותי בריאות כללית, בשל ביטול כפילויות, בסך 40 מיליון שקל.

התוכנית הזאת – וזה מה שחשוב – היא תוכנית לוגו עקב בצד אגודל. הקמת מרכז סרטן – העברת 30-40 חולי סרטן ששוכבים היום במחלקות פנימיות בשרון אל תוך מרכז סרטן חדש וסגירת מחלקה שם; פתרון בתוך "בית רבקה" לחולים שיקומיים, וסגירה בצד שני. התוכנית מתפרסת על פני שלוש שנים. אין שליפה מהמותן, לא מורידים את השלטר מחר בבוקר.

והדבר הכי חשוב, כל העובדים הם עובדים שלנו. עד היום עשינו מהלכי התייעלות ולא פיטרנו אף עובד קבוע בקופה. גם פה הודעתי מראש שלפחות 70% מהעובדים ייקלטו בתוך "רבין-בילינסון" וכל היתר, כל מה שקשור בכפילויות, ייקלטו במסגרת פתרונות אחרים שלנו במרחב, מבית-חולים "מאיר" שלנו, דרך בתי-חולים אחרים בפתח תקווה, דרך שני מחוזות של הקופה ועד מרחב קפלן. אין אף ארגון בארץ שאומר: אני עושה רפורמה, אני משפר את האיכות הרפואית, אני בונה דברים חדשים, ואומר המנכ"ל שהוא יעשה מאה אחוז מאמץ ואם תהיה מאה אחוז התחשבות מצד ציבורי העובדים יהיה פתרון.
דינה רווח
אנחנו צופים את הנזק. עובדים רבים התחלפו אצלנו ואנחנו נשארים ללקק את הפצעים בעקבות הנזקים שכבר נגרמו שם.
היו"ר שאול יהלום
אני חוזר ומזהיר, עוד הפרעה אחת ואני אבקש מהמפריע לעזוב את המקום. זאת אזהרה שלישית ואני מבקש שתתאפקו. זה לא דו-שיח עכשיו.
זאב וורמברנד
באופן כללי, ל"מרכז רבין", שהוא בית-חולים עם רשיון אחד שמפוצל בשני קמפוסים, יש שלוחה שנקראת "השרון", שלוחה שנקראת "בילינסון" ויש לו גם את "בית רבקה".

הרפורמה שלנו לוקחת בחשבון את כל מה שמדובר בו היום בתחומי הרפואה בארץ.

אחת, לתת לעשרות חולים שלנו ששוכבים שבוע, שבועיים, 10 ימים בבתי-חולים לעבור לפתרון תת-חריף עם אפשרות שיקומית. בניגוד לבתי-חולים ממשלתיים שמדברים היום על סגירתם, אנחנו לוקחים את "בית רבקה" וכמו שהקמנו שם מחלקה להצלה ולגמילה של מונשמים, אנחנו נקים שם מחלקה שתעסוק גם בשיקום.

שתיים, אנחנו נקים מחלקה פנימית מודרנית חדשה בתוך "רבין".

שלוש, בתוך מרכז הסרטן שייפתח בינואר 2005 נעתיק 50 מיטות, מתוכן 30 מיטות חדשות לחולי סרטן, עם הציוד הכי משוכלל והכי מתקדם. ואם ירצה ה', וזה מה שאנחנו עושים כרגע, גם עם רופא אחד או שני רופאים מהמובילים בארץ שיוליכו את זה. הפתיחה תהיה ב-20 בדצמבר 2004. יש תורם גדול מאוד שישבתי אתו ביום שישי בערב והתחייבנו.

ארבע, בכירורגיה אנחנו הולכים לטכנולוגיות מתקדמות ומתכוונים לעבור לניתוחי יום.

בעצם אנחנו רוצים לחזק את הרפואה באזור, ללכת על מרכז אונקולוגי שיוביל בארץ. דרך אגב, היועץ למרכז הסרטן הוא פרופ' פוקס, שכולם בוודאי שמעו את שמו, שהוא מעל עשרים שנה ב---, לשעבר בוגר "הדסה". הוא עוזר לנו להקים מרכז שיהיו בו 50 מיטות, 7 עמדות השתלת מח עצם, שאין לנו היום, ויהיו בו עוד מיטות יום. אנחנו נקים מחלקות שיקום ונעשה ניתוחי יום, ניתן את הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

במקביל, נכון, נעשה ביטול כפילויות. כסף שלא קשור לרפואה, שמתבזבז, בסך 40 מיליון שקל – ואני אפרט לכם את זה אחר-כך – שישנו על הרצפה, נמנע את הבזבוז שלו.
אילנה כהן
על איזו רצפה? נבוא לאסוף אותו.
מרדכי זאב ליפשיץ
מה שאנחנו רוצים לעשות בתהליך הזה הוא לקחת כסף ממקום אחד למקום אחר מבלי לפגוע בבריאות התושבים, זה הדגש. אנחנו רואים במודל הזה את "מרכז דווידוף" לטיפול בחולי סרטן. אנחנו חושבים שברפואה המודרנית חלק מהחולים ששוכבים היום - - -
היו"ר שאול יהלום
ד"ר ליפשיץ, כל הדברים האלה נאמרו ואנחנו רוצים לשמוע עוד אנשים. מה חידשת?
זאב וורמברנד
הדבר החשוב יותר הוא התייחסות שוויונית. אין בארץ עודף כזה גדול, אין בארץ כסף על הרצפה ואנחנו מסתכלים על מה שקורה כאן לעומת המחסור בבתי-החולים האחרים שלנו.

ועכשיו על העיר פתח תקווה. לקחתי כרגע רק את חדרי המיון והשוויתי את זה לכל יתר הערים. בעפולה, עיר של 300,000 תושבים עם 27,000 תושבים מעל גיל 65 – יש מיון אחד. בקריות 200,000 תושבים – אף מיון. בחיפה 300,000 תושבים – 3 מיונים שנותנים פתרון ל-500,000 תושבים. בתל-אביב 450,000 תושבים – רק מיון אחד. באשדוד – אף מיון. בירושלים 770,000 תושבים – 4 מיונים. בבאר-שבע רבתי 580,000 תושבים – רק מיון אחד. ובפתח תקווה - - -
יצחק אוחיון
אבל מה עם פתח תקווה רבתי?
זאב וורמברנד
אתה תראה את השקף הבא ואני בטוח שאתה תחזור בך. בפתח תקווה 190,000 תושבים – יש 3 מיונים, "שניידר" ועוד שני מיונים. אין דומה לזה בארץ.

אני רוצה להגיד למה הכוונה. ב"סורוקה", שהוא בית-חולים שלנו, על 580,000 תושבים אנחנו מפעילים מיון אחד בלילה, ולא רק מיון, שני צוותי ניתוח בלבד, שזה כולל רופאים ואחיות, סוגרים את כל הדרום, את כל הפיגועים ברצועת עזה ואת כל הפגיעות בכבישי ישראל. בפתח תקווה יש 3 צוותים במיון של "בילינסון" ו-2 צוותים שישנים באופן קבוע כל הלילה בבית-חולים "השרון". 5 צוותים על כלום. שני הצוותים בבית-חולים "השרון" מיותרים.

נותרת השאלה האם פתח תקווה היא עיר של 190,000 תושבים והתשובה היא לא. השאלה הגדולה לאן הולכים 50% מתושבי פתח תקווה. 50% מתושבי פתח תקווה הם לא מבוטחים שלי. יש שם לצערי עוד שלוש קופות-חולים – מכבי, מאוחדת ולאומית – והן נוטלות 50% מהשוק בפתח תקווה. תראו לאן הם הולכים במיון. בתוך "שיבא" הם מהווים 56%. הם הולכים ל"שיבא", הם הולכים ל"שניידר", הם לא דורכים בבית-חולים "השרון". או שהם מבינים מה זה רפואה טובה יותר או שאני לא יודע מה. העיר פתח תקווה לא רק לא מנקזת אליה 190,000 תושבים והמילים הגבוהות האלה אלא 50% מתושבי פתח תקווה הולכים בכלל לבית-חולים "שיבא", ואין לי שום טענה אליהם.

עכשיו אני אציג נתון שכל מי שמכיר את העולם הזה נחרד ממנו. ב-2-3 השנים האחרונות בבית-החולים "השרון" יש ירידה של 20% בפנייה למיון, וגם כך הוא בקושי מתפקד כמיון. לצערי "עושים לי בית-ספר" בבית שלי, מה שאני תמיד טוען על אחרים, אולי בגלל שכמה רופאים טובים עזבו.

בלילה יש בממוצע 13 פניות בלבד למיון שלנו כאשר בסך הכול ב"השרון" בכל היום יש 100 פניות למיון. ב"שיבא" – 380; ב"בילינסון" – 250; ב"שניידר" – 140. אני מדבר על פניות לחדר המיון בלבד. אני אומר שחדר המיון בלילה מיותר מכול וכול. אם אני אסגור אותו מחר, ולא נודע כי בה אל קרבו. אין בו נחיצות לחלוטין. חדר מיון בלילה מפעיל שני צוותי מנתחים ואחיות שמקבלות על זה לא מעט. דרך אגב, כתוצאה מכך שאין מיון בלילה והן ישנות בלילה אין לי די אחיות לחדרי ניתוח.
אילנה כהן
גם אתה ישן בלילה. מספיק עם ה"ישנות בלילה", תסלח לי.
זאב וורמברנד
אבל כשאני ישן בלילה אני לא מקבל על זה 187%.
אילנה כהן
אתה יודע איך הן עובדות במחלקות הפנימיות. כל הזמן אומרים "ישנות", "ישנות". למה לא סגרת את זה קודם?
זאב וורמברנד
בחדרי המיון שלנו בכל בתי-החולים ישנם העובדים הכי מסורים שעובדים הכי קשה. ב"סורוקה" הם כורעים תחת העומס, ב"העמק" הם כורעים, ב"בילינסון" הם כורעים, ב"שניידר" – קשה ביותר, יש שם מצוקה נוראית. כמנכ"ל קופת-חולים אני לא יכול לקבל את מה שקורה בתוך בית-חולים "השרון", כסף זרוק על הרצפה.
קריאה
מה קורה שם? עוד לא הבנתי.
זאב וורמברנד
13 פניות בלילה. אם אני סוגר את חדר המיון בלילה ומעביר את ה-13 האלה ל"בילינסון" לא יקרה כלום ואני אחסוך 13 מיליון שקל.
ישראל אייליג
מה שקורה הוא שחדר המיון ב"בילינסון" קורס.
זאב וורמברנד
בואו נבין מה זה בית-חולים "השרון". בבית-חולים "השרון" כבר אין מחלקות ילדים, אין בו מחלקות ילודים, אין בו מחלקות פגים, אין בו מחלקת יולדות, אין בו גריאטריה ואין בו מחלקות פוריות. זה כבר עבר. הייתי צריך להביא את קטעי העיתונות משנת 1991, כבוד ראש העירייה, ולציין מה אמר אז ראש העירייה ומה אמרו אחרים נגד הקמת בית-חולים "שניידר": "פיל לבן" "מחזות קורעי לב". כבר היום לכל המחלקות האלה – עיניים, קרדיולוגיה, אורולוגיה, אוזן ונשים – יש מנהל אחד משותף בשני הקמפוסים ותפוסה של 30%.

בואו נקרא לילד בשמו, מי שמבין קצת רפואה יודע, בלי אונקולוגיה, ללא רופאים, ללא פעילות רפואית בית-החולים גוסס. אין שום משמעות למה שיוותר שם בינואר בשנה הבאה.

זה הפתרון שאנחנו מציעים.

אנחנו הולכים להקים ב"מרכז רבין" עוד מרכז כירורגי מודרני חדש, מערך חדש בנוי לתפארת עם הכול, עם תוספת של 5 חדרי ניתוח, עם 55 מיטות כירורגיות.

כל 50 החולים האונקולוגיים יהיו בתוך "מרכז דווידוף", 30 מתוכם באים מתוך בית-חולים "השרון". כבר היום הזמנתי את שני המאיצים המתקדמים ביותר בארצות-הברית, של "וריאנט". אנחנו הולכים לעשות שם השתלת מח עצם ולהביא את ה"כוכבים" הכי גדולים, ונכון, לסגור מחלקה פנימית אחת בבית-חולים "השרון" ולהעביר אותה ולתת לתושבים את מה שמגיע להם, טיפול סרטן נכון יותר, טיפול סרטן כוללני יותר.
דוד טל
סליחה, ואז התפוסה ב"בילינסון" לא תהיה מעל 100%?
זאב וורמברנד
אני בונה שם 6 קומות. תיכף אני אסביר לך על החיסכון, תיכף תראה את המספרים.
עסאם מח'ול
האם ההצעה מותנית בבנייה ובהתרחבות?
זאב וורמברנד
כן, חד-משמעית. כך קורה. ב-21 בדצמבר כולכם תוזמנו לטקס פתיחה ותראו את זה, 6 קומות. זה לא דברים באוויר.
דני יתום
אז למה אנשים מתנגדים לתוכנית המצוינת הזאת?
זאב וורמברנד
תיכף אני אגיד לך.

מרכז "בית רבקה", אחרי שהקמנו בהצלחה כבירה מחלקה לגמילה למונשמים, וההישג בגמילה שם הוא במקום ראשון בארץ, אנחנו הולכים להקים שם מחלקה לשיקום כך שחולים ששוכבים 10-15 ימים, שאין להם שום אפשרות שיקום בתוך בית-החולים – וכל אחד יודע שמחלקות פנימיות של בתי-חולים לא יודעות לשקם – יועברו שם לשיקום כדי לעשות upgrading ל"בית רבקה". מחלקה פנימית שלמה – על חשבון 4 מחלקות פנימיות – תעבור לשם. ונבנה עוד מחלקה פנימית חדשה מודרנית, עם צוותים חדשים ומלאים שיעברו כמובן הכשרה.

אחרי שהראיתי את הרפורמה אני חוזר ואומר, כבוד היושב-ראש, זאת רפורמה עקב בצד אגודל. לא נסגרת שום מחלקה פנימית מחר בבוקר בבית-חולים "השרון" אלא כשייבנה מרכז סרטן. כאשר ייבנה מרכז סרטן – 30 מיטות יבואו כנגד סגירה שם. לא נסגרת שום מחלקה פנימית אלא עשינו שינוי ב"בית רבקה". המיזוגים של מחלקות אף אוזן וגרון יקרו מחר בבוקר כי אחוז התפוסה הוא 30% ולא צריך מיטות.

עכשיו אני אגיד איפה שוכב הכסף, לאן הוא נשפך. במיון – 13 פניות בלילה בלבד. כמו שהראיתי כאן, ב"בילינסון" יש 50 פניות בלילה, ב"סורוקה" 55 פניות. האמת היא שב"סורוקה", עם כל תאונות הדרכים, יש שני צוותים בלילה. זה מה שאני מקציב, זה מה שצריך. דרך אגב, אותה פרופורציה יש גם ב"הדסה" וב"איכילוב".
עסאם מח'ול
האם המצב ב"סורוקה" טוב?
זאב וורמברנד
זה המצב שצריך להיות.
עסאם מח'ול
נדמה לי שמבקר המדינה אמר דבר אחר.
משה בדיחי
במחלקות האלה הוא מינה מנהל עם הוראה לא להעביר לשם חולים.
אילנה כהן
עכשיו תגיד לי, גם ב"סורוקה" האחיות ישנות?

(כולם מדברים ביחד)
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה להבהיר לכל האורחים, יש כאן אילוזיה ומי שבא לראשונה לוועדה יכול לטעות. חברי הכנסת הם צעקנים מטבעם, כך כולנו, אבל אתכם אני אוציא. עד שאני מוציא חבר כנסת אני צריך לחשוב שלוש פעמים, אני צריך לקרוא להם לסדר, זה פרוצדורה, צריכים לבוא סדרנים. אבל אתכם אני אבקש מיד לצאת. אל תחשבו שאם חבר כנסת צועק אז אפשר להצטרף למקהלה.
דוד טל
אמרת שאל בית-החולים "השרון" מגיעות 13 פניות בלילה ואילו אל "סורוקה" 55. אבל בשקף הראשון הראית לנו שבפתח תקווה יש 190,000 תושבים ובבאר-שבע רבתי 600,000 תושבים. זה פי שלוש. אז זה לא אותו דבר.
זאב וורמברנד
יש לי בדיוק עוד 3 דקות לסיים וידעתי שאלו יהיו השקפים הקצת יותר לוהטים, למרות שהם בצבע מרגיע מאוד.

אני מדבר רק על חדרי מיון בלילה. לא יעלה על הדעת שבעוד ב"סורוקה" יש שני צוותים לכמות כזאת של חולים ובעוד יש צוותים בבית-חולים "העמק" בלילה אני אחזיק 3 צוותים ב"בילינסון", שצריך אותם, ועוד שני צוותים לא נחוצים לחלוטין בבית-חולים "השרון".

דבר נוסף, כל חדרי הניתוח עם כל הצוותים בבית-חולים "השרון" עושים בממוצע בין 1-2 ניתוחים דחופים לשבוע. דרך אגב, "סורוקה" עושה את זה יותר מאשר פעם ביום.
תפוסה נמוכה
תראו מה קורה בתוך המחלקות הכירורגיות – תורנויות כפולות וכולי.
אילנה כהן
איפה המחלקות הפנימיות?
זאב וורמברנד
אני אגיע למחלקות הפנימיות.

רק במיון לילה, רק מה שאני סוגר מחר בבוקר, 13 מיליון שקל מתמוססים. אין לזה שום קשר לבריאות. זה בזבוז משאבים שהיו צריכים ללכת למקום אחר.

אני הולך לטפל גם בתקורות, נכון, זה בבית שלי וזאת בעיה שלי. כתוצאה מכך שיש לי שני קמפוסים – יש לי עובדי מטבח כאן ועובדי מטבח שם, במרחק של 2 קילומטרים זה מזה; יש לי 61 עובדי מעבדה כאן ו-168 במרחק 2 קילומטרים; רנטגן – 17 כאן ו-29 שם; מינהל – 47 כאן ו-107 שם. אלה 30 מיליון שקל מבוזבזים. כן, אני מנכ"ל שיודע לראות איפה המערכת שלי לחוצה, איפה צריך להיות הכסף ואיפה כסף מבוזבז.

השאלה החשובה היחידה, השאלה המרכזית בכל המהלך הגדול היא המחלקות הפנימיות. לכן צריך להבדיל בין הכסף המבוזבז וזריקת הכסף לבין נושא המחלקות הפנימיות. אני אומר שזה פרויקט שהוא בבחינת לוגו – בונים וסוגרים, בונים וסוגרים, עקב בצד אגודל. אני אומר שבבית-החולים "השרון" בסוף היום, בעוד שנתיים וחצי או שלוש שנים, יסגרו 4 מחלקות פנימיות. אבל מה יהיה במקום 4 המחלקות הפנימיות?

אחת, מחלקה חדשה תיבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתוך מגדל אשפוז "6 כוכבים". מי שלא היה ב"מרכז גור שאשא" לא יודע מה זה. כל מי שהיה שם פעם אחת לא יחזור לבית חולים "השרון".

שתיים, תהיה מחלקה בתוך מרכז הסרטן "דווידוף", שאני מקווה שכולכם תבואו לראות אותו, פאר היצירה, עם השקעה של תורם שנעה סביב 20 מיליון דולר.

שלוש, בתוך "בית רבקה" תהיה מחלקה שיקומית.
אילנה כהן
אתה מטעה כאן את כל האנשים. התפוסה במחלקות הפנימיות היא מעל 100%.
זאב וורמברנד
על-פי כל הבדיקות שעשו האנשים הכי רציניים והכי אחראים שלנו, ואנחנו יכולים להראות כל נתון – דרך אגב, הנתונים האלה הוצגו – אנחנו חושבים שאפשר לסגור מחלקה פנימית אחת. דרך אגב, הם חשבו שיותר. אבל כתבתי כאן הערה חשובה מאוד, אם בסוף שנת 2006, בעוד שנתיים וחצי, תחזיות ראש העיר יתממשו, ואני מתפלל שכך יהיה אך זה בחזקת נס, ופתאום יתווספו לעיר עוד 100,000 תושבים, וגם נצליח להביס קופות-חולים אחרות ולהעביר מבוטחים אלינו והם לא ילכו ל"תל-השומר", אז אנחנו נחליט לבנות עוד מחלקה פנימית אחת. אז לא קרה כלום.

משפט אחד על התפוסות. יש בעיה של מחלקות פנימיות ברוב המקומות בארץ. התפוסות בבית-חולים "השרון" לא מתקרבות לאלה שבבית-חולים "העמק", לא מתקרבות לאלה שיש ב"סורוקה", לא מתקרבות לשום בית-חולים אחר של שירותי בריאות כללית. שלא תהיה אי-הבנה. לכן אני חוזר ואומר, הכסף על הרצפה.

בכסף הראשון שישתחרר כאן אני אנסה להציל חצי מחלקה פנימית בבית-חולים "העמק", שהמצב שם שביר.

בסוף היום, בסוף שנת 2006 ותחילת שנת 2007, לבית-חולים "השרון" לא יהיה ייעוד כבית-חולים כי הפונקציות, הטכנולוגיות והרמה הרפואית יהיו בתוך "בילינסון". זאת תהיה בשורה גדולה מאוד וטובה מאוד. יש כאן את לוחות הזמנים. יש פה השקעה של 110 מיליון שקל.
דני יתום
אתה מתכוון להחזיר את הנדל"ן לעירייה?
זאב וורמברנד
אם העירייה תתעקש, 70% יחזור אליה, אם זה מה שחשוב לה. דרך אגב, ראש העירייה לא העיר מה החיובים שלו בארנונה – פי עשר מערים אחרות. אבל יש לו כנראה מצב קשה.
קריאה
את זה אתה אמרת.
זאב וורמברנד
נכון אבל הוא לא מכחיש.
היו"ר שאול יהלום
הוא לא יודע מה קיים במקומות אחרים.
אשר מייבסקי
אתה זוכר כמה שנים לא שילמתם ארנונה בכלל? אני הייתי חבר בוועד המנהל.
זאב וורמברנד
אני לא צריך לשלם כי אין לי כסף לארנונה.
אשר מייבסקי
אתה מוליך את האנשים שולל, פשוט מוסר אינפורמציה לא נכונה. איך אפשר לשמוע שקרים כאלה? אתה משקר לכולם. ככה פוגעים בראש העירייה שלנו? מה הדבר הזה?
היו"ר שאול יהלום
מר מייבסקי, אם אתה רוצה להגיב אז תגיב ברשות דיבור, תרשום לך את הנושאים.

מר וורמברנד, אני רוצה להבין. אתה אומר שאתה נכנס כאן להשקעה של 110 מיליון שקל.
זאב וורמברנד
שתתפרס על פני שנתיים וחצי.
היו"ר שאול יהלום
אתה תחסוך אותה עד שנת 2008 נניח.
זאב וורמברנד
לא, אני חוסך 40 מיליון שקל לשנה.

הדגש הכי חשוב כאן, מעבר לחיסכון יש כאן שינוי פני הרפואה. שלא נתבלבל, חבל שהדיון הזה לא נערך ב"מרכז דווידוף" או ב"מרכז גור שאשא" כדי שתוכלו להבין. לא סתם מבוטחי קופת-חולים מכבי, 50% מהם לא דורכים בבית-חולים "השרון". הרמה הרפואית משתנה.
היו"ר שאול יהלום
גברתי, מי שלא יכול לשמוע מה שנאמר כאן ביקשתי שייצא.
זאב וורמברנד
מילה אחרונה לעובדים שלי. אני גאה בכך שיש לי היום צוות מידי, בראשות ד"ר ערן הלפרין וד"ר ליפשיץ, שיש לנו האומץ להצעיד את הקופה קדימה ולהביא אותה לרמה גבוהה יותר.
היו"ר שאול יהלום
אתה מציג כאן תוכנית, תיכף אני אגיד עליה משהו. אבל אני רוצה לשמוע את המשפט שאמרת כבר בכמה נוסחים. האם אתה מתחייב כמנכ"ל שירותי בריאות כללית שכל העובדים הקבועים לא ייפגעו ולא יפוטרו?
זאב וורמברנד
אני רוצה להגיד באופן ברור וחד-משמעי, אני צופה ש-70% מהעובדים יעברו לבית-חולים "בילינסון" או ישארו בבית-חולים יום שיהיה ב"השרון". לגבי 30% האחרים אנחנו נעשה מאה אחוז מאמץ לתת להם תשובות. עד היום עשינו מאמצים, לא פיטרתי עד כה אף רופא קבוע. הם יקבלו פתרונות.

יש לנו בית-חולים מפואר וזה ייתן תעסוקה גם לרופאים וגם לאחיות. דרך אגב, חלקם גרים בראש העין וכן הלאה, לאו דווקא בפתח תקווה. למשל יש לנו עוד 700 מיטות ששוכחים אותן בכפר-סבא, יש לנו שני מחוזות, יש לנו את "בית רבקה", יש לנו בית-חולים מפואר ברחובות. אני אעשה מאה אחוז מאמץ, אעשה הכול. אני יכול להגיד שזה לא יהיה עקב אכילס של התוכנית וכולנו נשמח שהמהלך ייצא לדרך.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. עכשיו אני מבקש לשמוע את המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ברלוביץ. מה עמדת משרד הבריאות?
יצחק ברלוביץ
המבחן שמעניין את משרד הבריאות הוא כמובן צרכי שירותי הבריאות של תושבי פתח תקווה והסביבה. ההסתכלות שלנו היא כמובן הסתכלות לטווח רחוק. אנחנו יודעים שלסגור זה תהליך שאמנם לוקח זמן אבל לפתוח זה תהליך שלוקח עוד יותר זמן. לכן, על מנת לתת פתרונות למהלך עשרים השנים הקרובות, לצורך זה אנחנו נמצאים כעת בקשר עם שירותי בריאות כללית לקבל את כל הנתונים. בשלב זה אנחנו מתנגדים לתוכנית הזאת.
זאב וורמברנד
אתם מתנגדים לסגירת המחלקות הפנימיות.
אילנה כהן
על מה אני מתווכחת אתך? בכל הארץ הבעיה היא במחלקות הפנימיות. על זה התחיל המאבק.
דני יתום
לא הבנתי את העמדה.
היו"ר שאול יהלום
ד"ר ברלוביץ, האם אתה אומר שאתם באמצע דיונים עדיין כדי ללמוד את התוכנית? לא הבנתי. אני רוצה להגיד לשבחו של מנכ"ל שירותי בריאות כללית שהוא מציג תוכנית. אף אחד לא יכול לומר שאלה דברים בעלמא, סוגרים-פותחים. הוא מציג תוכנית מובנית, גמורה, עם היגיון רפואי והיגיון כלכלי. מי שרוצה להתנגד לתוכנית צריך לסתור אותה מבחינת הנתונים והעובדות. אי אפשר להגיד: אני לא מקבל את התוכנית הזאת. הוא אומר לך ש"בילינסון" גם נמצא בפתח תקווה. מה ההבדל בין "בילינסון" ו"השרון", עוד קילומטר וחצי?
קריאה
החנייה.
היו"ר שאול יהלום
אם מדברים על חנייה, על-יד בית-החולים "השרון" אין בכלל חנייה.
זאב וורמברנד
דרך אגב, במבנה החדש תהיה חנייה תת-קרקעית.
היו"ר שאול יהלום
אומר מר וורמברנד שפתח תקווה תקבל שירותים ב"בילינסון" וב"בית רבקה". הוא לא אומר שיקבלו שירותים ב"תל-השומר" או ב"סורוקה". הוא אומר שיקבלו שירותים בפתח תקווה. הוא מציג לך את הנתונים. הוא אומר לך מה תפוסת חדר המיון, כמה פונים כל לילה בממוצע. הוא מראה לך איך הוא משפר את המקצועיות וכיצד זה יחסוך משאבים בעוד כמה שנים. זה שהם בגירעון של מאות מיליונים, שמדינת ישראל כרגע לא מכסה, את זה אנחנו מבינים גם. זאת אומרת, יש לו אילוץ כלכלי וכל אחד מבין שהוא צריך להקטין את הגירעון. את הבעיה הכלכלית אתה מכיר טוב ממני.

השאלה שלי אליך, במה בנתונים שהציג כאן מנכ"ל שירותי בריאות כללית אתם עדיין דנים או אילו מהם סותרים את הנתונים שבידיכם?
יצחק ברלוביץ
מה שחסר לנו זה תחזית הראייה לטווח עשרים השנים הקרובות. כפי שאתה יודע, היינו כאן כבר בכמה דיונים על הקמת בתי-חולים ופיתוח בתי-חולים במקומות אחרים. אנחנו יודעים שתהליך הקמה ופיתוח תשתיות של בתי-חולים לוקח זמן רב מאוד. צפי גידול האוכלוסייה באזור במהלך עשרים השנים הקרובות הוא בקצב מסוים ואזי יהיה צורך במיטות נוספות מעבר למה שקיים היום. לכן מבחינתנו סגירה של בית-חולים, ובעיקר המחלקות הפנימיות, מקטינה את סך כול שירותי האשפוז לתושבי העיר והאזור. הגידול המתמיד באוכלוסייה, כפי שאנחנו חוזים לעשרים השנים הקרובות, יחייב תוספת של מיטות ולא סגירה של מיטות. לכן בשלב זה אנחנו ממשיכים במשא ומתן עם קופת-החולים. על-פי הממצאים שיש לנו נכון לרגע זה והחישובים שלנו לגבי התחזיות העמדה של משרד הבריאות היא לא לאשר את התוכנית ולא לאפשר את סגירת בית-החולים, מתוך כך שלא קיבלנו מענה לאותם צרכים שאנחנו מדברים עליהם.
היו"ר שאול יהלום
אם כך, אתה חייב לוועדה תשובה. נצא מההנחה שלך ונתקדם איתה. מנכ"ל שירותי בריאות כללית אומר שיש לו היום גירעון כזה או אחר. הוא היה יכול להגדיל את הגירעון בעוד 100 מיליון שקל ולפשוט את הרגל אבל הוא אומר שהוא לא יכול לעשות את זה. כדי לפתוח את "מרכז דווידוף" ולקנות את המאיצים ולהביא רופאים הוא צריך כסף. כדי לפתוח מחלקה שיקומית ב"בית רבקה", עם ציוד וכל מה שצריך, נדרש כסף.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, אפשר באותו אופן לסגור את בית-חולים "מאיר".
אילנה כהן
ואפשר לסגור את מרכז קופת-חולים שעומד ריק.
היו"ר שאול יהלום
הוא אומר: אני צריך כסף. כדי לבנות ב"בילינסון" עוד מחלקה אני צריך כסף. הוא אומר: אני לא אבנה את כל הדברים האלה אם לא אצליח לחסוך את הכסף במקומות אחרים. הוא אומר שלחדר המיון בבית-חולים "השרון" מגיעים 13 אנשים בממוצע בלילה. הרי הוא לא יכול להחזיק חדר מיון בלי מעבדות ובלי רנטגן ובלי מנתחים. הוא אומר: הנתונים הם שמגיעים 13 מקרים מדי לילה. האם לכם במשרד הבריאות יש נתון שמדובר על 130 בלילה, או שמדובר ב-80 בלילה? לא. זאת אומרת, המספרים נכונים. הוא אומר לך: את ה-13 האלה האמבולנס יפנה בצופרים ל"בילינסון" ואז ב"בילינסון" במקום 50 מקרים יהיו 63 מקרים וכך נוכל לחסוך 13 מיליון שקל. על זה צריך תשובה.
יצחק ברלוביץ
אנחנו מתייחסים ל"קמפוס גולדה" בכללותו. אנחנו לא מתייחסים לשירות כזה או אחר, ואגב אפשר לבחון כל דבר לגופו. אבל כאשר מסתכלים על המכלול, על סך כל המיטות שכרגע נמצאות ב"קמפוס גולדה", הסגירה שלהן כפי שמוצע בשלב זה לא נותנת את המענה עליו אנחנו מדברים.
היו"ר שאול יהלום
האם זה נכון שהתפוסה של המחלקות לא עולה על 50%?
יצחק ברלוביץ
נכון. אין לנו שום השגות על הנתונים שהוצגו כאן.
אילנה כהן
- - - הוא לא אומר את האמת.
היו"ר שאול יהלום
מר מייבסקי, חבר הנהלת העיר לשעבר, אמר כאן שהעובדות לא נכונות. אני אתן גם לו לדבר.

אני מבקש מפרופ' עמוס כהן, יושב-ראש ועד הרופאים, להציג את עמדת ועד הרופאים. האם לטענתך משהו בעובדות, במספרים ובאחוזים שהוצגו כאן אינו נכון? זה הזמן להגיד לנו. בבקשה פרופ' כהן.
עמוס כהן
מה שקורה באופן מעשי בבית-החולים "השרון" הוא שיש מגמה למנוע ממבוטחים להגיע אליו.
דוד טל
אתה אומר שלא נותנים לחולים טופס 17?
קריאות רבות
כן, בדיוק.
עמוס כהן
אני אתן דוגמה של חולה שהתקשר אליי היום. אותו חולה נותח אצלנו במחלקה הכירורגית ומצאו שיש לו מחלה ממארת של הבלוטות, לימפומה. הכירורגים הפנו אותו לקבל טיפול הימטו-אונקולוגי אצלנו בבית-חולים "השרון". כאשר הוא ביקש טופס הפניה אלינו אמרו לו: "נייט", בגלל שאתה גר בגבעתיים אנחנו רוצים שתלך ל"שיבא". אז הוא אמר: לא, אני רוצה ללכת דווקא לבית חולים "השרון". ואז ברגע האחרון, מאחר וישבנו בישיבה במרכז קופת-חולים עם ד"ר ערן הלפרין וד"ר ליפשיץ, הם התקשרו בטלפון למנהל הרפואי של המחוז ואז הצליחו פתאום לתת לו טופס הפניה אלינו.

אני רוצה להגיד שזה לא מקרה אחד ולא מקרה בודד אלא זה בבחינת מצבו של מי שהתייתם אחרי שרצח את הוריו.
היו"ר שאול יהלום
פרופ' כהן, כאשר יש תאונת דרכים או אם אני פתאום נפלתי מהכיסא, אף אחד לא אומר לי לאיזה חדר מיון ללכת.
משה בדיחי
הם אומרים. יש הוראה למגן דוד אדום.
דוד טל
אתה אומר שיש הוראה כזאת למגן דוד אדום? אני לא מאמין. תגיד דברים בדוקים.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל, איך קורה ש-13 מקרים בלבד מגיעים בלילה לבית-חולים "השרון"?
עמוס כהן
זה נוצר כתוצאה מכך שצמצמו את ההפניות לבית-חולים "השרון" בצורה מאורגנת. אני יכול להגיד שלפני 3 שנים, עם המנהל הקודם של בית-חולים "השרון" , המצב היה שונה. אומרים לנהג האמבולנס: אל תגיע לבית-חולים "השרון".
היו"ר שאול יהלום
הנחיה למגן דוד אדום, עם כל הכבוד, לא נותנת קופת-חולים כללית. אף אחד לא נותן הנחיות למגן דוד אדום פרט למשרד הבריאות. ד"ר ברלוביץ, האם אתם נותנים הנחיות למגן דוד אדום לא להפנות חולים לחדר המיון של בית-חולים "השרון"?
יצחק ברלוביץ
אין הנחיה כזאת. יש הנחיה למגן דוד אדום להפנות חולים נפגעי טראומה לחדרי מיון שמוכרים כמרכזי טראומה. "בילינסון" מוכר כמרכז טראומה.
ציפי שדה
כך צריך להיות.
היו"ר שאול יהלום
אבל לחדר מיון מגיע גם מי שקיבל חום בלתי מוסבר, גם מי שכואבת לו האוזן, גם מי שנפל. זה שמגיעים רק 13 חולים בלילה לחדר המיון בבית-חולים "השרון" זה לא שייך לשום הנחיה.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, אנחנו צריכים לבדוק מה היה לפני 3-4 שנים והאם יש ירידה, האם מישהו כרסם במעמד של בית-החולים הזה ולכן היום להגיע לבית-החולים הזה זה סכנת נפשות. בגלל כל המחלקות שנסגרו שם, בגלל שיש היום יותר מתמחים מאשר רופאים ואין את כל הציוד הדרוש. גרמו לכך שלאט-לאט הוציאו את הכול ולא נשאר שום דבר, מתחו את זה בצורה מכוונת. אני מקבל את מה שמר זאב וורמברנד אומר, עכשיו באמת יש רק 13 פונים בממוצע בלילה.
אילנה כהן
זה כמו ב"מקורות" שסוגרים את המים ומייבשים.
מידד גיסין
צריך לעשות ישיבה מיוחדת רק על נושא ההפניות.
אילנה כהן
בדיוק כך. זה לא רק כאן אלא בכל הארץ.
היו"ר שאול יהלום
יכול להיות. אבל שמתי את עניין ההפניות בצד כי לחדר מיון לא באים עם טופס 17.
עמוס כהן
דרך אגב, זה מראה את חומרת הבעיה. ה-13 הם המקרים הקלים. המקרים הקשים לא מגיעים אלינו.
היו"ר שאול יהלום
אי אפשר בכל בית-חולים לעשות חדר טראומה. אדוני, האם אתה יכול לענות על שאלתו של חבר הכנסת טל, יש לך סטטיסטיקה רב-שנתית על חדר המיון של בית-החולים "השרון"? האם תוכל להגיד שה-13 זה חד-פעמי השנה ואילו לפני שנה היו למשל 30?
עמוס כהן
יש נתונים. לצערנו בגלל השמועות על סגירת בית-חולים "השרון" שקיימות בשנתיים האחרונות - -
זאב וורמברנד
כבר חמש שנים.
עמוס כהן
- - בשל השמועות חלק מהאנשים חוששים להגיע לבית-חולים "השרון". מאידך, אני מבקש להציג עובדה אחרת שממנה המנכ"ל אולי מתעלם. העובדה היא שיש עומס בלתי נסבל במיון של בית-חולים "בילינסון" ובמחלקות הפנימיות שלו וכתוצאה מכך בחלק מן הימים מעבירים יותר מ-12 חולים לבית-חולים "השרון". אנחנו מקבלים חולים שנמצאים בהשהייה, לפעמים של 20 שעות, ואני יכול להביא פרטים בפני הגורמים המכריעים במשרד הבריאות. יש עומס בלתי נסבל ב"בילינסון". כתוצאה מכך אנחנו קולטים מ"בילינסון" חולים, לעתים בשעות הבוקר כאשר סוף-סוף מוצאים אמבולנס כדי להעביר אותם.

אני לא מקבל את הטענה שבגלל שיש 13 חולים בין 23:00 ו-07:00, בשעות הלילה, שזה היחידה הקובעת שלפיה צריך לסגור את חדר המיון שלנו. אם היו מעודדים את הפניית החולים אלינו היינו חוזרים לתפקוד מלא. אנחנו מציעים בנושא הזה – וד"ר אייליג ירחיב על כך את הדיבור – שיטה לפיה אנחנו נחזור לתפוקות הקודמות של חדר המיון על-ידי יצירת תורנות בין חדרי מיון של "בילינסון" ושל "השרון". הדבר הזה יפורט על-ידי ד"ר אייליג.
היו"ר שאול יהלום
פרופ' כהן, אני רוצה להבין את העניין, אני חדש בתחום. אתם אומרים שנוצר כאן תהליך במשך חמש שנים, מצד אחד של פעולות, שחלק מהמחלקות נסגרו, ומצד שני חרושת שמועות על כך שבית-החולים עומד לקראת סגירה. אתה אומר שהדברים האלה גרמו לבריחת כוחות, לבריחת חולים, לכל מיני דברים.
זאב וורמברנד
גם לבריחת רופאים "כוכבים".
עמנואל מעודד
גם מבתי-חולים אחרים ברחו.
היו"ר שאול יהלום
אני נאחז דווקא ברעיון האחרון שלך על חדרי מיון. למעשה גם אתה אומר שהמצב הזה הוא לא לכאן ולא לכאן והוא לא יכול להימשך. אחד מהשניים, או שהולכים לתוכנית של המנכ"ל לסגירה או שעושים מהפיכה בכיוונים אחרים – תורנויות, החזרת מחלקות וכולי.
עמוס כהן
מחזירים את המצב לקדמותו.
היו"ר שאול יהלום
אבל זה לא סטטוס קוו, שאני מסתכל הרגע על בית-החולים "השרון" ואומר: כך יכול המצב להימשך. את זה גם אתה אומר. נכון? כך אני מבין.
עמוס כהן
אני לא אומר שכרגע המצב אידיאלי. אני אומר שאם היה ידוע שבית-חולים "השרון" ימשיך להתקיים כמו שהוא ולא יעשו בעיות מנהליות בהפניה של חולים אז גם בית-חולים "השרון" היה משגשג. אם לא היו עוצרים את ההחלפה של מנהלי מחלקות שעזבו – והמנכ"ל דיבר על כך, למעשה לפני קרוב לשנה החליטו בקופת-חולים להפסיק לאייש משרות בבית-חולים "השרון". הסגירה – או הרפורמה הזאת, כפי שאומר המנכ"ל – לא התחילה היום. היא התחילה כבר לפני כשנה, כאשר הפסיקו לתת קונקורסים למנהלי מחלקות שעזבו.
היו"ר שאול יהלום
הוא אמר שגם רופאים "כוכבים" ברחו.
עמוס כהן
אני מציע להראות את המצגת שהכנו ולהראות שבית-החולים שלנו הוא לא איזה מין תאג"ד או פלוגת רפואה.
אילנה כהן
איפה הסמנכ"ל שקיבלתם?
עמוס כהן
אנחנו נדבר על זה. זה בית-חולים שיש בו 320 מיטות, יש בו 212 רופאים, מתוכם כמחצית קבועים. לפני כשנתיים קיבלנו את פרס המנכ"ל הקודם והפרס ניתן בשל כך שהיינו יעילים.
דוד טל
אני מבקש לזמן לכאן את ד"ר פטרבורג.
עמוס כהן
כשאנחנו יושבים בישיבות אומרים לנו: אנחנו מצטערים, אתם בית-חולים טוב.
היו"ר שאול יהלום
ד"ר בלשר, מה עמדת ההסתדרות הרפואית?
יורם בלשר
אני חושב שאין אף אחד סביב השולחן הזה שלא רוצה לייעל את המערכת, אין דבר כזה. השאלה רק, בתהליך הזה של רפורמה, מה יהיה המחיר של התוכנית הזאת לתושבי האזור.

חבל שבמסמך של שירותי בריאות כללית מתייחסים לכל הדיון הזה כסערה מיותרת. זה לא סערה מיותרת, זה סערה מאוד-מאוד לעניין. אני חושב שאנשים מודאגים מאוד ממה שיקרה באזור פתח תקווה ובסביבה כאשר ייסגר בית-החולים.

"מרכז הסרטן על שם דווידוף" יהיה מפואר. מרגע שהוא ייפתח הוא יהווה אבן שואבת לחולי סרטן מכל הארץ. זה גם מה שקרה ב"שניידר", והיום "שניידר" קורס תחת העומס הבלתי רגיל, אחרי שנסגרה מחלקת הילדים בבית-חולים "השרון".
מידד גיסין
אפשר למנוע את זה אם לא יתנו הפניות.
יורם בלשר
חדר המיון ב"שניידר" מתפקד בתנאים קשים ביותר.
זאב וורמברנד
דרך אגב, אני הצעתי להביא רופא אחד מ"השרון" ל"שניידר" והוא לא רוצה לבוא. בבית-חולים "השרון" הוא סתם מתבזבז.
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש לא להתפרץ, אחרי שהצגת את העניין ואת כל הנתונים שרצית.
יורם בלשר
לכן ברור לגמרי שהעברת מחלקה פנימית ל"דווידוף" זה לא דבר ריאלי, בוודאי לא לטווח קצת יותר ארוך מאשר 2006.

רוצים להעביר חולים ל"בית רבקה". ל"בית רבקה" אין מיטות מיותרות. זאת אומרת שיפנו מיטות ב"בית רבקה" ויפנו את החולים ששוכבים ב"בית רבקה" לפתרונות אחרים. כל מי שמבין יודע שהפתרון הזה רחוק מלענות על הצרכים של אותם חולים השוכבים ב"בית רבקה".

אני לא מדבר כרגע על העובדים. ד"ר אייליג ידבר בוודאי על המשמעות של הרפורמה על "בילינסון". "בילינסון", שהוא בהחלט "אוניית הדגל" של שירותי בריאות כללית, ובצדק, יהפוך למתקן שלא יוכל להתמודד עם העומס שיווצר.
אילנה כהן
גם היום הוא כבר לא מתמודד.
יורם בלשר
לא במיון, לא באונקולוגיה, לא במחלקות הכירורגיות. מציגים כאילו במחלקות הכירורגיות יש תפוסה נמוכה. נכון, בכל הארץ יש תפוסות נמוכות במחלקות כירורגיות ספציפיות. אבל אם אנחנו נקבל את התחזית של ראש העירייה – והתחזית הזאת צריכה להיות אמינה עלינו, הרי הוא לא ממציא דברים מהאוויר – שתהיה תוספת של אוכלוסייה באזור של בין 200,000-300,000 תושבים, אני חושב שאסור לתכנן לטווח קצר של כמה שנים מבלי לקחת בחשבון את התחזיות של גידול האוכלוסייה.

לכן את אותם 10 מיליון שקל שמתכננים להשקיע ב"מרכז רבין" צריך להשקיע ב"השרון" על מנת להפוך אותו למתקן אשפוז שיענה על הצרכים של גידול האוכלוסייה בעוד 10-15 שנים.
זאב וורמברנד
אתה מציע לסגור את "בילינסון" ולהעביר לבית-חולים "השרון"?
יורם בלשר
אני מציע להעביר את הכסף.
היו"ר שאול יהלום
אתה עדיין חייב תשובה. מר וורמברנד אומר שאין לו מכונת כסף של 110 מיליון שקל. הוא אומר: אני לוקח את מה שאני חוסך, בשלוש השנים האלה אני חוסך 40, 30, 10 מיליון שקל ומהכסף שנחסך ב-3-4 השנים הראשונות אני משקיע 110 מיליון שקל, בונה את כל הדברים האלה ומתחיל להרוויח מ-2008. אם אתה אומר שייקח את ה-110 מיליון וישקיע בבית-חולים "השרון" – הוא לא יכול להביא את הכסף מהבית, אלא אם כן, כמו שהוא אומר, הוא יסגור מחלקות ב"בילינסון". אם משרד הבריאות היה אומר שהוא מקציב לו 110 מיליון שקל – לא משנה כרגע הסכום – לשיקום בית-חולים "השרון", אבל אף אחד לא אומר לו דבר כזה. מאיפה הוא ייקח את 110 מיליון השקלים שאתה מדבר עליהם? אם הוא לא מייעל הוא לא יכול להשיג את הכסף.
יורם בלשר
לפני שנתיים היתה תוכנית של השקעות לשיפוץ בית-החולים.
יצחק אוחיון
זאת הסיבה שהארכנו את חוזה החכירה, בגלל ההבטחה להשקעות האלה.
זאב וורמברנד
יש לך עכשיו עילה לבטל את חוזה החכירה.
יצחק אוחיון
אני לא שש לזה.
יורם בלשר
אני לא הבנתי שה-110 מיליון שקל האלה הם אלה שייחסכו בשל סגירת מחלקות בבית-חולים "השרון". אני חושב שצריך למצוא את המקורות.
ציפי שדה
למה חולים צריכים לישון בחדר של 8 חולים כאשר יש אופציות הרבה יותר טובות?
מרי פינטו
איך הם שוכבים ב"בילינסון" המפואר?

(קריאות)
יורם בלשר
לסיכום, אני חושב שהדאגה צריכה להיות לשירות הרפואי שיקבלו תושבי האזור. את מוקדי המצוינות שרוצים לפתח ב"מרכז רבין" צריך לפתח ב"מרכז גולדה" כדי שיהיה מוכן לקליטת תוספת האוכלוסין. אחרת, כמו שנאמר כאן, מסובך למדיי לסגור מתקן רפואי אבל הרבה יותר מסובך לפתוח בית-חולים חדש.
היו"ר שאול יהלום
מר מייבסקי, אתה צעקת כאן בקריאת ביניים דבר חמור. אמרת שמנכ"ל קופת-חולים מציג כאן עובדות לא נכונות. מה שאמרת הוא חמור מאוד. תוכל להגיד לנו איזו עובדה שהוצגה כאן לא נכונה?
אשר מייבסקי
למען הגילוי הנאות אני רוצה לציין שבתי היא אחת מאותם 1,000 עובדים בבית-חולים "השרון", אבל לא בשל כך אני כאן. הלוואי וכל עובדי מרכז קופת-חולים היו עובדים יום אחד כמו שהיא עובדת במשך 6 ו-7 ימים בשבוע, מ-6:00 בבוקר ועד 17:00-18:00 אחר-הצהרים, משקיעה את הנשמה. אתה כאן, סלח לי, זלזלת בעובדים. אני מתבייש שיהודי כמוך יכול לזלזל כך בעובדים של בית-החולים "השרון".
אברהם נויברגר
אדוני המנכ"ל, אתה יושב ומזלזל בעשרות עובדים בבית-חולים "השרון", ברופאים ובכולם.
אשר מייבסקי
באתי במיוחד באמצע העבודה כי שמעתי כאן ממך ביזיון אחד גדול, שאתה יכול כך לבייש עובדים מסורים. תאמין לי, אם הבת שלי היתה יודעת שאתה המנכ"ל שלה אני לא יודע מה היא היתה אומרת. איך אתה לא מתבייש לזלזל כך בצוות נהדר ומסור? אני אחרי התקף לב ובית-החולים הזה הציל אותי, ולא בגלל שהבת שלי עובדת בו אלא בגלל שכל העובדים שם מסורים. תעשה משאל אמיתי בין תושבי העיר וכך הם יגידו לך.

אני לא יכול להתווכח אתך למה רק 55% מבוטחים בשירותי בריאות כללית ושאר ה-45% מבוטחים ביתר קופות-החולים.
זאב וורמברנד
ולמה הם לא הולכים לבית-חולים "השרון".
אשר מייבסקי
אגיד לך רק שעוד מעט גם לא כל ה-55% יהיו מבוטחים בשירותי בריאות כללית.
היו"ר שאול יהלום
מר מייבסקי, אילו עובדות שהוצגו כאן לטענתך לא נכונות?
אשר מייבסקי
אני הייתי חבר הנהלת עיריית פתח תקווה במשך 15 שנים, הייתי חבר הוועד המנהל המשותף שהיה קיים אז של בית-החולים ושל עיריית פתח תקווה. בשנת 1991 המנכ"ל היה פרופ' הרט וקיימנו פעולות משותפות. העירייה השקיעה הון עתק במשך כל השנים, לא רק בשנים האחרונות, ואז גם לא חייבנו אתכם בארנונה. הייתי אז סגן ראש מינהל הכספים ואני יודע. מר גיורא לב היה אז ראש העירייה. בא אלינו מר אביגדור קפלן כשהלכו לסגור את מחלקת הילדים, מחלקת היולדות ומחלקת הפגים – בסך הכול מדובר על תחום אחד – והתחייב בפני הנהלת העיר שאם יעבירו את כל הקטע הזה של יולדות ושל פגים ונשים – ואני חושב שכל אדם הוא עולם ומלואו – קופת-החולים תשקיע מיליוני שקלים. תבדוק את הפרוטוקולים מ-1991. אתה לא אומר לנו אמת. ידענו שזאת מגמה שהתחילה ב-1991. אז התחילו לבנות את מרפאות החוץ והפכו את המרפאות האלה ל"פיל לבן" כי זה היה חלק מהתנאים שסוכמו עם ההנהלה באותם ימים. לכן אמרתי שאתה לא אומר אמת. אתה אמרת שראשי הערים הקודמים זלזלו ואמרו שבית-חולים "שניידר" הוא "פיל לבן". מר גיורא לב לא אמר אף פעם שזה "פיל לבן". אני הייתי אז מספיק שנים בתפקיד ואני זוכר היטב. תוציאו את הפרוטוקולים ותוכיחו את זה. תבדקו מה אמר מר אביגדור קפלן. אמרתי אז למר אביגדור קפלן שהוא לא אומר לנו אמת.
זאב וורמברנד
בגלל שאני בא לכאן ואומר אמת אז אתה מתקיף אותי.
אשר מייבסקי
בצחוק המזלזל הזה שלך אתה פוגע בעובדים המסורים. אני יושב עם הצוות הזה בהתנדבות, על חשבוני. כואב לי הלב. אני אחד מ-190,000 תושבי העיר ובאתי לזעוק את הזעקה שלהם. אני אומר לך, לא באתי לזעוק את הזעקה של העובדים כי יש מי שיעשה את זה טוב ממני. אבל למה הזלזול הזה? אלוהים אדירים.

לפני שישים שנים כאשר בית-החולים הוקם, אבי זכרנו לברכה גר אז בתל-אביב וקיבל שירותי בריאות בבית-חולים "השרון". מה הדבר הזה? למה הזלזול הזה? יש לך תוכנית – תוכיח, תתווכח. ראש העירייה לא שמע על התוכנית שלך עד היום. מנית כאן את כולם אבל עד היום לא הצגת את התוכנית בפני ראש העירייה. למה?
זאב וורמברנד
אני מציע שלא תדבר בשמו.
אשר מייבסקי
כבוד היושב-ראש, אני רוצה לומר לסיכום, אין בכוונתי לפגוע אישית במר וורמברנד כי אני לא מכיר אותו. כבודך במקומו מונח אבל אל תזלזל כי מה שעשית היום לאנשים שיושבים כאן – אני מתבייש שהגעתי לשמוע אותך כמנכ"ל, שאני משלם את המשכורת שלך ועוד משכורות שמנות במרכז קופת-חולים, ואנחנו יודעים כמה עשרות אלפי שקלים אתה משלם לכל המנגנונים המיותרים. תחסוך שם.
זהבה גלאון
אדוני היושב-ראש, לשם הגילוי הנאות אני צריכה לומר שגם אני תושבת פתח תקווה. אני חברת קופת-חולים מאוחדת אבל זה לא משנה בכלל.

אני שותפה לדאגה שהביע ראש העיריה על – אפשר לקרוא לזה בכל שם שרוצים, רפורמה זה שם יפה יותר מסגירה. רפורמה תמיד נשמע טוב כי זה נותן איזה תחושה על משהו עתידי טוב יותר שיקרה. אני מודה שאני שותפה לדאגה שהביע ראש העירייה.

שמענו כאן את הדברים הנרגשים של מר מייבסקי. אני משוכנעת שכל מנכ"ל של כל קופת-חולים או של כל גוף צריך לעשות איזה איזון בין הבעיות שיש לו, הבעיות התקציביות והרצון לייעל, הרצון לבנות מוקדים חדישים. אני חושבת שזאת גישה נכונה מאוד. לא במקרה כנראה הביאו אותך, אני אומרת את זה בהרבה הערכה.
זאב וורמברנד
אחת הציפיות שלי היא שאם חס וחלילה תזדקקי, תבואי אל מרכז הסרטן שלנו.
זהבה גלאון
לא להתרגש. אני מקבלת את זה ברוח טובה ונכונה. אני חושבת שזאת צריכה להיות שאיפה של מנכ"ל מוצלח ומצוין, להקים מרכזים מוצלחים ומצוינים עם הטכנולוגיות החדישות ביותר. אני חושבת שכך נכון לעשות, וכנראה לא במקרה אתה המנכ"ל, כי אתה יודע לעבוד.

אבל אחרי ששמענו את סמנכ"ל משרד הבריאות ואת ד"ר בלשר אני רוצה לומר עכשיו משהו על האווירה. אני תושבת העיר ולצערי בני משפחתי נזקקו לטיפול גם ב"השרון" וגם ב"בילינסון" וב"בית רבקה", כל היום אני על הקו, אין מה לעשות, כך זה בגיל מסוים. אני אומרת לך את זה באופן לא אינטרסנטי. אני קוראת, גם בעיתונות המקומית, ושומעת – יש עניין של יצירת אווירה. חזקה עליי שאם הבאת את הנתונים על 13 איש בממוצע שמגיעים למיון בלילה אלה כנראה הנתונים. אבל נוצרה כנראה אווירה – זה עניין של הביצה והתרנגולת – שעשתה באיזה אופן – המילה דה-לגיטימציה אולי לא מתאימה כאן אבל נוצרה איזו אווירה ש"השרון" הוא או-טו-טו בפני סגירה. אתה יוצר איזה הלך-רוח בעיר. הרי כל אחד רוצה להגיע למקום שנותן את השירותים הכי טובים. נוצרה איזו אווירה כלפי בית-חולים "השרון" ואני חושבת שהיא לא מוצדקת.

אתם רוצים לייעל, חלק מהמחלקות אתם רוצים שתהיינה רק שם – אני לא נכנסת לזה, אין לי את הכלים לומר שכדאי שכל נושא הסרטן ירוכז ב"דווידוף". אני מניחה שזה נכון. אבל אי אפשר לבוא בלי ראייה עתידית ובלי להתייחס לכך שאוכלוסיית העיר תגדל, שגם בראש העין יהיה גידול באוכלוסייה ואז אנחנו נמצא את עצמנו בלי מענה. העובדה שיש רק 13 אנשים בלילה במיון – אני רואה מה קורה ב"בילינסון", איזה צפיפות תהיה ב"בילינסון".
אילנה כהן
בבוקר מעבירים את החולים מ"בילינסון" ל"השרון".
זהבה גלאון
אני מבינה גם את המצוקה שאתה מציג. יש לך 110 מיליון שקלים ואתה צריך לתת איזה מענה. לאור המצוקה שלך אתה עושה שקלול באיזה מקומות כן להשקיע, איפה אתה מוריד ואיפה אתה מייעל ואיפה לא, ומשרד הבריאות צריך לקחת את זה בחשבון. גם אם נקרא לזה רפורמה וגם אם זה הליך שייקח עוד שנתיים או שלוש, בסופו של דבר זה יביא לסגירת בית-החולים ולגוויעתו. אנחנו לא רוצים שייצאו משם גוויות במובן הזה שאנשים יחושו שמי שנכנס לשם זה כבר one way. אנחנו לא רוצים להביא את המצב לכדי כך.
יוסי יאסדי
זה קורה כבר היום.
זהבה גלאון
הדבר הזה קשור באמוציות. ואני לא מדברת על המשמעות של זה על העובדים, גם אם אמרת שאתה אמנם תקלוט 70% מהעובדים הקבועים.
זאב וורמברנד
70% שם ו-30% במתקנים אחרים.
זהבה גלאון
יש עניין של מורל, יש עניין של אווירה. יש אנשים שעובדים, אנשים שנתנו את כל מרצם, זמנם ונשמתם. בית-חולים זה גם מרכז קהילתי. יש לזה השלכות רוחב על כל-כך הרבה דברים.

נראה לי שצריך להוריד את האמוציות. אם אני יכולה להביע את דעתי, כתושבת העיר הייתי רוצה שבית-החולים הזה לא ייסגר, שלא תהיה בו רפורמה כל-כך מרחיקת לכת. שמעתי כאן גם את הרופאים שדיברו לפניי והאחיות כמובן. אני חושבת שצריך לקחת את זה בחשבון.
איתן כבל
האמת, מי יכול להתנגד לייעול? אף אחד לא מתנגד לזה. אבל אתה יודע, כמאמר אותו גנרל: היה לי את המטה הכי טוב בעולם, באה המלחמה והרסה לי אותו ...

אני כבר לא כל-כך צעיר, למרות שאני נראה טוב .
קריאה
איפה נולדת?
איתן כבל
לשם הגילוי הנאות, בבית-חולים "השרון".

אתה יודע כמה מצגות יפות כאלה ראיתי? ראיתי כל-כך הרבה מצגות יפות ויפות יותר. אני אומר את זה גם לאור ניסיוני בתפקידים אחרים שמילאתי, גם כמי שהציג מצגות – אני מוביל את זה, האיש שאני עובד אתו במשרד מוביל את זה, אין מצגת יפה יותר מהמצגת שהנחתי באותו רגע, ולא משנה באיזה עניין. אבל החיים חזקים יותר. הסיטואציות שאתה נקלע אליהן הן לעתים הרבה יותר חזקות מאתנו. אני ישבתי גם במצגות שקודמך הציג בוועדת הכספים, על האופן שבו קופת-חולים כללית וקופות-החולים האחרות הולכות להתמודד עם המציאות הקשה. אתה יודע שמערך הבריאות עומד לפני קריסה.

קודם כול אני שמח לדעת שמצוקת האשפוז הסתיימה. זה לא מופע סטנד-אפ, אני רציני. בסופו של יום אחת השאלות הדרמטיות שאני כחבר כנסת וחבריי בוועדה מתמודדים איתן היא שאלת מצוקת האשפוז.

לא נעים לי להגיד, לפני לא הרבה שנים ליוויתי בת משפחה שלי למיון ב"השרון". היו שם המון אנשים, בקושי הצלחתי לגרום לכך שמישהו בכלל יפנה אליה. היה שלב כזה.

אגיד לך עוד דבר. באופן אישי יש לי טראומה מ"בילינסון", אבל זה סתם במאמר מוסגר.

מה שאני רוצה לומר לך, אי אפשר לראות את החיים מקצה הנעל. בסופו של יום האזור הזה על-פי תוכנית 2020 – וראש העיר יודע אותה, ואני מכיר אותה עוד מתפקידים קודמים שמלאתי – כמו שבפתח תקווה הולכים לבנות כל-כך הרבה יחידות דיור כך גם בראש העין, שמתוכננת להיות עיר מחוז ואולי להגיע בשלב מסוים להיות גדולה אפילו יותר מפתח תקווה. אז אני לא מדבר על הצרכים שיהיו לניניי אבל ברור לי שאתה לא יכול להסתכל על הדברים רק מנקודת הראות של התפקיד שלך.

אדוני המנכ"ל, אני לא פסיכולוג ולא מתיימר לבקש לעבוד אצלך במחלקה הפסיכיאטרית בגהה אבל – וסלח לי שאני אומר את זה, יכול להיות שאני צריך להגיד לך את זה בארבע עיניים אבל כיוון שכאן זה דיון ציבורי אז אני אומר את זה – יש מידה של התנשאות בהתנהגות שלך. אני אומר לך את זה באמת מכל הלב. אחרי שאתה אמרת את דבריך, ואנשי בית-חולים "השרון" אמרו את דבריהם, יש נקודת מפגש בין הרצונות שלך ובין הרצונות להמשך העבודה של בית-החולים "השרון" במתכונת כזאת או אחרת. אלא אתה מייצר סוג של אנטגוניזם. זאת בעיה שלך אבל זאת מתחילה להיות גם בעיה של העובדים בשל חוסר הוודאות. אנחנו כמקבלי שירות מודאגים כי אנחנו מתכוונים לגור באזור הזה, ומצד שני התחושות האישיות של העובדים יוצרות התנגשות מיותרת. תודה.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, יש לי הרושם – ואני מכיר את המנכ"ל וגם את הבכירים בקופת-חולים כללית – שמנסים כאן לייעל את קופת-החולים הכללית, שיש לה בעיות, על גב בית-חולים "השרון" בלבד. אני אסביר לכם מדוע. אני מקבל כאן תמונה רחבה על כך שבמשך 4-5 שנים מישהו, מתוך כוונה, סימן את בית-החולים "השרון", רצה לא להרוג אותו אבל להוציא לו את הנשמה לאט, בטיפין. בכפית קטנה הוא אכל את הלב ואת הכבד. כתוצאה מכך וכתוצאה מכל מיני שלבים, כמו אי הפנייה של חולים עם טופס 17 – ואגב זה כסף, טופס 17 זה כסף. אם לא מגיע טופס 17 לבית-חולים "השרון" הכסף הולך למקום אחר. לאן הוא הולך? הוא הולך ל"שיבא". צריך לבדוק כמה כסף קופת-חולים כללית העבירה ל"שיבא".
פרוספר בן-חמו
3 מיליארד שקל.
דוד טל
אני לא יודע, אבל אם מה שאמר מר פרוספר בן-חמו נכון, אם את 3 מיליארד השקלים הללו היו מפנים לבית-חולים "השרון" אז בית-חולים "השרון" היה פורח וזורח.

מעבר לכך, היו שם "כוכבים", אני זוכר שהיו "כוכבים". למען הגילוי הנאות קיבלתי טיפול גם בבית-חולים "השרון". אבל אם בבית-חולים "השרון" היו "כוכבים" שעזבו את המקום - - -
קריאה
יש עוד "כוכבים".
דוד טל
נאמר כאן שהם עזבו. אם לא קיבלו אחרים במקומם אז ברור שכל בר-דעת יילך למקומות שיש בהם "כוכבים" טובים יותר ואז אוטומטית, בעל כורחו של המנכ"ל הוא בעצם מפנה את האנשים למקומות אחרים. כתוצאה מכך חל כרסום במעמד בית-החולים. כסף לא מגיע – לא טופס 17, אנשים מופנים ל"שיבא".
זאב וורמברנד
חבר הכנסת דוד טל, זה לא נכון.
דוד טל
אמרו כאן לפני רגע ש-3 מיליארד שקל עברו ל"שיבא" ואני לא ידעתי על כך.

אני רוצה לומר כאן בהערה חברית, אם 45% מהתושבים בעיר לא חברים בקופת-חולים כללית זה אומר דרשני, משהו כנראה לא טוב במערכת.
יוסי יאסדי
ועוד עוזבים.
דוד טל
אם היית משקיע בבית-החולים הזה והוא היה תפארת פתח תקווה ומדינת ישראל, יכול להיות שחלק גדול מהם היה מוצא את "הארוחה" שלו בבית-חולים "השרון" ולא היה צריך לנדוד לשדות זרים. ומבחינתי קופות-חולים אחרות הן קופות טובות לפחות כמו קופת-חולים כללית.

אני סבור, אדוני היושב-ראש, שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו רוצים. אפשרות אחת – וזה יהיה רק ברצונו של המנכ"ל או של הנהלת קופת-חולים – אם הם רוצים להחיות את בית-חולים "השרון", שאולי גוסס כרגע, יש באפשרותם לעשות את זה. אני לא רואה את הייעול הגדול שייצא מכאן. אם רוצים לייעל ולחסוך כסף בתוך המערכת הכללית של קופת-חולים כללית – בסדר, אבל לא רק על גבו של בית-חולים "השרון".

יתרה מכך, ראשון-לציון גדלה ב-15 השנים האחרונות ב-100,000 תושבים. אני מאחל לעיר פתח תקווה שגדל כך גם היא אבל אם כך יקרה יהיה צורך ביותר מקומות אשפוז. אני מקבל את מה שאמר ד"ר בלשר, שיהיה קשה יותר להקים בית-חולים חדש מאשר להחזיק בית-חולים קיים. אתה יודע כמה קשה לנו לבנות בית-חולים באשדוד, שעל כך עברה כבר הצעת חוק ועוד לא הצלחנו לבנות שם. קל וחומר כאן אם נסגור את בית-החולים הזה יהיה בוודאי קשה להקים בית-חולים אחר. אני מבין את מה שאומר ראש העירייה, חובת הנאמנות שלו היא לתושבים שלו שהוא צריך לדאוג להם למקום ריפוי.
אילנה כהן
קודם כול, אני נותנת לך ציון עשר. אתה הצגת מצגת לתפארת מדינת ישראל. מי יתנגד כשאומרים שיוקם מרכז לחולי סרטן? זה נשמע יפה מאוד. אני הראשונה שאשמח על כך, בעיקר לאחר מה שעברתי בשנה שעברה עם הבן שלי. אז אין ספק שזה טוב. אבל אתה לא בא ואומר שזה כמו "שניידר" שמטפל בילדים ובעקבות זה מחלקות ילדים בארץ צומצמו ונסגרו.

אני רוצה להגיד לך, כך לא עושים לא לגו ולא רפורמה. אגיד לך למה. אני יושבת כאן, יושב כאן מר פרוספר בן-חמו ויושב כאן ד"ר בלשר. אנחנו הראשונים שעזרו לתוכנית המלווה, עזרנו לתוכנית ההבראה של כל קופת-חולים.

מה אתם עושים? כל פעם מישהו מכם מתחלף ואתם אומרים: ההוא עשה ככה. כשמר אביגדור קפלן בא אלינו ודיבר על בית-חולים "השרון" – אתה תצטרך קודם כול להתנצל בפני "האחיות הישֵנות" כי אני אגיד לך עוד מעט משהו חד וחלק, אני לא ארשה לך להגיד דברים כאלה. אני אסביר לך איך זה יצא לך 13, גם אני יודעת לעשות חישובים.

בא אלינו מר אביגדור קפלן ואמר לנו: ייעול, נאחד את חדר הלידה והכול, והסכמנו כי כל העובדים שיושבים כאן הם לא נגד ייעול. אבל מה אתם עשיתם? אתם עושים את זה באופן חד-צדדי. אני משוכנעת שאם היית יושב עם העובדים האלה מלכתחילה, לא רק כשאתה מגיע לפירמידה של הלגו, כשאתה מתחיל לבנות את הלגו, אם היית יושב איתם ושומע אותם הייתם מגיעים להידברות. אבל מה אתה עושה?

אני מכירה את קופת-חולים טוב יותר ממך, אני ארכיון גדול יותר ממך, אני במערכת הבריאות לפניך. יושב כאן ד"ר ברלוביץ וביחד שנינו עשינו את התקינה של בתי-החולים. אם בחדר מיון יש 13 פניות בממוצע בלילה, כמו שאתה אומר – אני מדברת אתכם על 50 תקנים לפחות שלקחתם השנה, אבל לא ניכנס לזה כי אנחנו דנים היום ב"השרון". נקיים שיחה ונדבר גם על זה כי אתם מומחים עם הסינתטי שלכם, אתם מומחים עם התקציבים שלכם, אתם עושים ככה וככה.
ציפי שדה
אבל מה בקשר לתקינה?
יוסי יאסדי
היא צודקת בכל מילה.
אילנה כהן
אני אגיד לכם עוד דברים קשים. כל שנתיים אנחנו בודקים את התפוסה. אגיד לך למה אתה לא מציג נכון את הנתונים, כי כשאתה עושה את הסך הכול נורא יפה לבוא ולהגיד – אני אתן לכם דוגמה. מקבלים חולים לבית-חולים "אסף הרופא" ומעבירים אותם לבית-חולים "שמואל הרופא". אז לא נרשמת פנייה לחדר מיון ב"שמואל הרופא". זה מה שאתם עושים כאן.

אם כך, אני מבינה שיש לך תפוסה במחלקות הפנימיות של 50%. הרי גברת מרי פינטו הורגת לי את המח, ובשר"מ הורגים לי את המוח איך האחיות עובדות במחלקות הפנימיות, מעל 100% תפוסה. מדוע במכוון הצגת כאן מחלקות שהן ב-30% תפוסה אבל לא הצגת מה התפוסה במחלקות הפנימיות?

אני מציעה לך דבר אחד, יש פתרון לעניין ה-13. יש תפוסה של בית-חולים ואנחנו לא רוצים תקן מעל מה שמגיע לנו. אנחנו רוצים את התקנים שמגיעים לנו. אתה עושה כאן דבר שלא ייעשה. אמרתי: לא סתם מקורות. אתם מלכי ה"ייבוש". כשאתם רוצים אתם לא נותנים טופסי 17.
היו"ר שאול יהלום
זה הובהר.
אילנה כהן
אתם לא תעשו דבר כזה. מצגת כזאת – גם הם יכולים להציג את המצגת שלהם. בואו לא נעשה מלחמת מצגות ומלחמת לגו.

אני רוצה להגיד לך דבר אחד, אתה לא יכול לעשות שום דבר באופן חד-צדדי – וזאת לא הבעיה היחידה שלנו עם קופת-חולים – צריך לדעת גם לשבת עם העובדים. מפה מתחילה הבעיה. אמרת "קופת-חולים שלי". קופת-חולים היא לא שלך. יושבים כאן אנשים נאמנים מאוד, שעובדים יום ולילה – ואתה יודע שאני מבקרת בבתי-החולים. אנחנו צריכים קודם כול לדאוג למבוטחים. אני מציעה לך דבר אחד, תסגור את המצגת שלך, קודם כול תקרא לעובדים, שב איתם ותשמע אותם. אם תעשה מרכז כזה או מרכז אחר בעקבות תהליכי ייעול אנחנו בוודאי לא נתנגד.

אתה יושב כאן ומספר סיפור. יש לי דיון כל שנה עם ד"ר ברלוביץ על המחלקות הפנימיות ואז הוא אומר לי: אילנה, בואי נתגבר את המחלקות. הרי אתה מספר כאן סיפורים, תסלח לי שאני אומרת לך את זה. אתה אומר שתבנו מרכז לחולי סרטן. אבל זה לא נותן פתרון לחולים במחלקות הפנימיות. אז העברת חולים ואיך בודקים את התפוסה בלילה – אני אראה לך את זה. אז מאיפה באה התפוסה של מעל 100% בפנימיות? מה-13 שמגיעים לחדר מיון בלילה? אני מכנה לשבת אתך על התקינה בבית-החולים. אבל אל תעשה את זה ככה. שב עם העובדים, אל תעשה את זה בלעדיהם.
היו"ר שאול יהלום
רבותי, אנחנו מסיימים. לפני הסיום אנחנו נשמע בקצרה שני אנשים, את ד"ר דיקר ומר פרוספר בן-חמו.
דרור דיקר
אני ממלא מקום מנהל מחלקה פנימית בבית-חולים "השרון" ואני נושא על הגב שלי נטל של 75 שנות עבודה בבית-חולים "השרון". אבי ניהל את בית-החולים "השרון" במשך 14 שנים, אמי עבדה בו במשך 30 שנה ואני עובד בו כ-15 שנים. לכן ראיתי חובה לעצמי, גם חובה פרטית וגם חובה לנטל שמונח על כתפי, לבוא ולהתריע.

מה שאני הולך לומר היום צריך להבין כל מי שמקבל החלטות. אני מדבר על המצוקה במחלקות הפנימיות ואני רוצה להזכיר לכולם שאנחנו לא המצאנו את הגלגל.

זה מסמך משנת 2000 מאנגליה. באנגליה מערכת הבריאות דומה פחות או יותר לזאת שלנו. בשנת 2000 היה באנגליה משבר של מיטות פנימיות עד כדי כך שמתו אנשים בפרוזדורים של חדרי המיון. בעקבות כך מערכת הבריאות באנגליה עשתה רה-אורגניזציה. כל הסיבות שהובאו כאן במצגת של קופת-חולים כללית הן הסיבות שעלו גם באנגליה.
היו"ר שאול יהלום
מה התפוסה במחלקות הפנימיות שלכם?
דרור דיקר
בחצי השנה האחרונה המחלקות הפנימיות בבית-חולים "השרון" בתפוסה של מעל 100%, 102%-103%, כאשר משך האשפוז הממוצע במחלקות הפנימיות - - -
מרדכי זאב ליפשיץ
הוא הכי ארוך מכל בתי-החולים של שירותי בריאות כללית.
זאב וורמברנד
- - -
אילנה כהן
בכוונה השכיבו אותם?
מרי פינטו
תסגור את כל בתי-החולים של קופת-חולים כללית ופתרת את העניין.
ישראל אייליג
גם ב"סורוקה" בחצי השנה האחרונה היתה עלייה.
מיכל ברמי
הוא לא מציג את הנתונים הנכונים.
קריאות
- - -
דרור דיקר
משך האשפוז אצלנו בחצי השנה האחרונה עמד על 4.8 ימים וב"בילינסון" הוא עמד על 4.7 ימים. כך שאני חושב שאין הבדל. החולים שלנו מבוגרים יותר ומשך האשפוז של אנשים מבוגרים הולך ועולה.
זאב וורמברנד
מבוגרים ביחס למי? ביחס לכפר-סבא למשל? אל תגיד דברים שאתה לא יודע.
ישראל אייליג
אומרים כאן נתונים שהם חד-משמעית לא נכונים.
היו"ר שאול יהלום
אומר ד"ר דיקר שכל ההפרש בזמן האשפוז הממוצע במחלקות פנימיות הוא בין 4.8 ימים בבית-חולים "השרון" ל-4.7 ימים בבית-חולים "בילינסון". נכון ש-4.8 זה יותר מ-4.7 אבל זה לא הפרש משמעותי.
דוד טל
בבית-חולים "כרמל" זמן האשפוז הממוצע במחלקות הפנימיות הוא 6.1 ימים.
מידד גיסין
הממוצע הארצי הוא 4.4 ימים. זה הבדל לא גדול.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל שאלה לא טובה? מה קרה לכם כאן? אחד מגדולי הציונות שלנו כתב במחברתו: "כאן צריך לצעוק כי הנימוק חלש". אני אומר לכל הצעקנים – זה לא משכנע אף אחד.

מר זאב וורמברנד, זה הנתון – 4.8 ימים מול 4.7 ימים בהשוואה בין "בילינסון" לבין "השרון". זה אותה אוכלוסייה. אז למה אתה אומר שהם העלו את מספר ימי האשפוז?
זאב וורמברנד
אני הערתי הערה אחרת.
היו"ר שאול יהלום
עזוב. הוא אומר שהתפוסה במחלקות הפנימיות היא מעל 100% אז זה לא שייך לעניין של משך ימי האשפוז.
דרור דיקר
באנגליה המסקנה של ועדת החקירה היתה שצריך להוסיף עוד 6% מיטות – 8,000 מיטות, להשקיע 900 מיליון שקל בשנה ועד שנת 2004 הם יזדקקו לעוד 5,000 מיטות. אני מביא את ההקבלה כי הם עברו את התהליך שאנחנו כבית-חולים קטן עוברים.

אני רוצה להראות מה קורה אצלנו, איפה אנחנו נמצאים על הסקאלה. מספר מיטות האשפוז הפנימיות ל-1,000 איש - - -
היו"ר שאול יהלום
אתה מדבר על כל מדינת ישראל? עם כל הכבוד, אנחנו לא עוסקים עכשיו במערכת הרפואה במדינת ישראל, ויש הרבה מה להגיד על זה. יכול להיות שהרווחה דורשת יותר. הדיון הוא לא על סטנדרטים ארציים. אתה חייב לתת תשובה לתוכנית שהציג מנכ"ל שירותי בריאות כללית. הוא אומר לך: אני משפר את הרפואה בפתח תקווה ב-X דרגות. אם היום אתה מטפל במחלקה הפנימית בחולי סרטן, ב"דווידוף" יהיה שירות טוב יותר. אנחנו דנו כאן בנושא הזה וחלק מכם היה כאן ושמע מה זה מאיצים ישנים ומה קורה כשצריכים לעשות הקרנה על X אך הורסים לאותו אדם גם את הכליות. הוא אומר שהוא הולך לשכלל את השירות הרפואי בדרגה הכי גבוהה ולהקים שם שירות עם 30 מיטות, שזה בעצם המחלקה הפנימית; הוא אומר שמחלקה פנימית שנייה הוא נותן לקשישים ב"בית רבקה"; הוא אומר שהוא בונה מחלקה ב"בילינסון". אתה צריך לתת לזה תשובות.
דרור דיקר
אני מדבר בעד ולא נגד. אחוז החולים האונקולוגיים ששוכבים במחלקה הפנימית מתקרב אולי ל-5%. רוב החולים ששוכבים במחלקה הפנימית הם חולים זיהומיים וחולים עם מחלות ---. לחולים האלה אין פתרון. רבותי, סוגרים 80 מיטות פנימיות. כשמעבירים מיטות למיטות קשישים ב"בית רבקה", אלה לא החולים שאמורים לקבל תשובה במחלקות שלנו. החולים היותר קשים ב"בית רבקה" עוברים למחלקות הפנימיות בבית-חולים "השרון". אנחנו משרתים את החולים שיש להם ספסיס, שהם בזיהום, את החולים שמקבלים התקפי לב, את החולים שיש להם התייבשות וסכרת, הם עוברים מ"בית רבקה" אלינו.
מרדכי זאב ליפשיץ
אנחנו לא רוצים שהם יעברו מ"בית רבקה" אליכם.
דרור דיקר
המחלקות שפתחו ב"בית רבקה" הן לא מחלקות פנימיות. אני אשמח אם ייפתחו עוד מחלקות, בוודאי, אנחנו בעד כל שירות רפואי חדש, אבל המחלקות הפנימיות היום לא יקבלו מענה. תישאר מחלקה אחת מתוך שלוש. המשמעות היא, וכולנו צריכים להבין את זה, שאנשים ימותו. מי שמבטל מיטות – יש לי שלושה חולים מונשמים, לא יהיה להם פתרון. אנשים יגיעו וימותו.
מידד גיסין
חולים מתים כל הזמן.
דרור דיקר
המצב הוא לא 13 חולים בלילה. אנחנו מקבלים חולים שמגיעים כל לילה למיון "בילינסון" שלא מסוגל לטפל בהם. מיון "בילינסון" קורס. כל לילה חולים שמגיעים ל"בילינסון" מועברים אלינו באמבולנס או ברכב פרטי ואנחנו צריכים לטפל בהם. זה דבר לא תקין. המצב הזה נכפה עלינו בגלל השמועות על סגירת בית-החולים.

המשמעות, רבותי, מי שמחליט לסגור מיטות במחלקות פנימיות או לסגור את בית-חולים "השרון" צריך להבין – זה יעלה בחיי אדם.
ציפי שדה
האם לחולים הקשישים לא מגיע שיקום טוב בבית-חולים?
קריאות
- - -
אברהם נויברגר
הם ממשיכים לזלזל בעובדים.
מרי פינטו
הנהלת הקופה ממש מנותקת ממה שקורה בבתי-החולים שלה.
פרוספר בן-חמו
קודם כול אני מסכים עם האמרה שלך, שכל מי שצועק הנימוק שלו חלש. אני לא צעקתי אז אני מאמין שהנימוק שלי חזק.

אני רוצה להגיד רק דבר אחד. מדברים כאן על תוכנית כלכלית. מדברים על גירעונות ורצון להתייעל. אני רוצה לתת רקע ממש בקצרה.

אני לוקח את תוכנית 1994 כשקופת-חולים כללית היתה בגירעון של 3.5 מיליארד שקל והיתה כמעט תחת כונס נכסים. נכנס אז מנכ"ל חדש, מר אביגדור קפלן, וביקש מאיגוד העובדים להיכנס לתהליכי התייעלות. הוא דיבר עם הסתדרות האחיות ובראשה חברת הכנסת אילנה כהן, נפגש עם כל האיגודים ועשינו תוכנית התייעלות. כאשר מר אביגדור קפלן סיים את הקדנציה שלו הגירעון היה של 900 מיליון שקל.

בפרק הזמן לפני שהתמנה ד"ר פטרבורג, פרופ' דן מיכאלי, כיושב-ראש הדירקטוריון וכמי שמילא את תפקיד המנכ"ל באותה עת, חתם אתנו הסכם על מעבר מחלקות מבית-חולים "השרון" לבית-חולים "בילינסון". יש לנו את ההסכם. הוא התחייב במקביל להעביר מבית-חולים "בילינסון" לבית-חולים "השרון" וכך עשינו את התוכנית והתקדמנו.
נכנס ד"ר פטרבורג ואמר
הנה אני בגירעון של 900 מיליון שקל. הוא ביקש הידברות עם העובדים וביקש לעשות תוכנית הבראה. עשינו אתו תוכנית כאשר המנכ"ל דהיום היה אז סמנכ"ל הכספים, הוא עשה לנו את המצגת. לפני סיום הקדנציה של ד"ר פטרבורג הקופה היתה בגירעון של 100 מיליון שקל. אנחנו שפשפנו ידיים בהנאה, היינו מבסוטים. אמרנו: כנראה שבהידברות אנחנו באמת יודעים להתייעל.

מאז שמר זאב וורמברנד התמנה למנכ"ל קופת-חולים מערכת יחסי העבודה בקופת-חולים איננה, לא קיימת. אתה מקבל מצגת? אני יכול להביא לך את כל המצגות, עכשיו ראיתי איזו מצגת חדשה. כל יום יש מצגת אחרת. תבין, כל מצגת כזאת עולה כמה עשרות מיליוני שקלים. למה? כי יש יועצים בלי עין הרע. האמן לי, עם הכסף שנותנים ליועצים האלה הייתי בונה בית-חולים, ואני מדבר באחריות מלאה. עם היועצים שיש לו – מה שלא היה לאף מנכ"ל לפניו – הייתי בונה בית-חולים.

המנכ"ל הקודם התחייב לשדרג את בית-חולים "השרון". היום הסכמי התקינה של הסיעוד לא קיימים בכלל. היום הסיעוד קורס והעובדים קורסים. המנכ"ל הזה הביא אותנו לנטישה של בתי-החולים, וכך יקרה, לא יהיה מנוס. לא נוכל לעבוד כך. אני לא אאפשר לסכן את האחיות ואת הרופאים שמחר יועמדו לדין ויתנערו מהם. אחר-כך הם כותבים לשר הבריאות: צריך לפטר את העובדת הזאת, להשעות אותה, היא לא מילאה את תפקידה. לא נכנסים לעומקם של דברים.

אני רוצה להגיד עוד משהו חמור מאוד. התקציב של קופת-חולים כללית היום הוא 14.5 מיליארד שקל. מי מנהל אותו? אין דירקטוריון בקופת-חולים.
היו"ר שאול יהלום
מר בן-חמו, אשמח לעשות אי-פעם דיון על קופת-חולים כללית. כרגע תתרכז בנושא בית-חולים "השרון".
פרוספר בן-חמו
אני מציין את זה כי הדירקטוריון הוא הגוף המפקח על הניהול. אין כרגע גוף שיפקח על הניהול. החלטות מקבלות בצורה שרירותית.

אני מצהיר כאן, ואמרתי למנכ"ל עשרים פעמים, שלצערי – אני לא רוצה להגיד כאן ביטוי קשה – הדברים שהוא אמר לא מדויקים. המנכ"ל הצהיר בכל מקום שיש פה שקיפות, שקיפות, שקיפות. אין שום שקיפות. הם מדברים אתנו א' ועושים ב'. אין הידברות במערכת קופת-החולים הכללית היום.

היום אני חושש יותר מהמנכ"ל כי הקופה היא לא שלו. הקופה היא של כולנו, של כל המבוטחים. היום אני רואה בסגירת בית-חולים "השרון" חזרה לסרט שכבר היינו בו, שנראה חולים בפרוזדורים ולצערי לא רק בפרוזדורים, אנחנו נראה אותם גם בכבישים.

תוכנית התייעלות? יש הסכם עם "תל-השומר" על 3 מיליארד שקל. אדוני המנכ"ל, איך משלמים ל"תל-השומר"? במקום 3 מיליארד שקל תעביר לשם רק 2 מיליארד שקל ותבריא את כל הקופה שלך, לא תהיה יותר בגירעון. תוכל להפעיל טכנולוגיה חדשה, תוכל לעשות הכול. אבל מה אתה עושה היום? היום אתה חותם על הסכם עם "תל-השומר" על 3 מיליארד שקל, "מייבש" את בתי-החולים שלנו, פוגע בעובדים שלנו, פוגע במבוטחים שלנו. הרי לא מדובר רק בבית-חולים "השרון". הוא סוגר מרפאות. הוא יוצא בססמאות: "אני נותן שירות לקשישים". איזה שירות? שאתה סוגר מרפאה ומחייב את הקשישים ללכת עוד 2 או 4 קילומטר? איזה שירות אתם נותנים?

אני מדבר כמי שדואג לעובדים, בראש ובראשונה לעובדים, וכמי שדואג גם למבוטחים כי בלי מבוטחים אין לי עובדים. ההנהלות האלה מתחלפות, ההנהלות באות והולכות והם יישארו בגירעון. הוא מדבר על 2007. אני מבטיח לך שב-2007 הוא לא יהיה, יבוא מנכ"ל אחר וידבר אחרת כי הם היום מסתכלים על התפקיד הבא בגוף עסקי, על זה הם מסתכלים.

מה שעושה המנכ"ל היום, לצערי, הוא פוגע ברפואה השוויונית. הוא רוצה לעשות היום הפרדה בין האוכלוסיות, שלא תהיה יותר רפואה שוויונית, תהיה רפואה לעניים ורפואה לעשירים. את זה אנחנו לא ניתן לו. הוא יגרום לכך שאנחנו ננטוש את בתי-החולים.

אני מבקש מהוועדה להתנגד לסגירת בית-חולים "השרון". זה פגיעה באוכלוסייה, לא רק של פתח תקווה אלא של כל האזור. הוא הרי רצה לעשות את זה גם באילת, לסגור את בית-החולים באילת ולהסיע את החולים למרחק 350 קילומטרים ל"סורוקה".
היו"ר שאול יהלום
אני מבקש לסכם את הדיון.

אדוני מנכ"ל שירותי בריאות כללית, התוכנית שהצגת בפנינו היא תוכנית יפה, תוכנית משכנעת, אני מוכרח לומר. תוכנית של ייעול, חיסכון, העלאת הרמה המקצועית.

אבל השאלה שצריך לשאול היא למה אף אחד מבין גורמי הרפואה היושבים כאן, פרט להנהלת שירותי בריאות כללית, לא תומך בה. אם התוכנית כל-כך מבריקה אז לפחות ד"ר ברלוביץ היה צריך לומר שהוא תומך בה, לפחות ההסתדרות הרפואית, שרוצה להעלות את הרמה, היתה צריכה לתמוך בה. בפרט שאתה אומר שאין כאן בעיה של כוח אדם, שאתה מתחייב לקבל את כל הרופאים הקבועים. אז ד"ר בלשר היה צריך לבוא ולהגיד שהתוכנית טובה. היה צריך לבוא אחד מחברי הכנסת שגרים באזור, היה צריך לבוא ראש העירייה שהרי רוצה שתהיה רמת הרפואה הטובה ביותר, ואתה מציג כאן תוכנית להעלאת רמת הרפואה בשלוש דרגות. הוא רוצה שיהיה שירות טוב ב"שניידר" וב"דווידוף", כל הדברים האלה הם רק לתפארת העיר פתח תקווה. אבל אתה רואה שהוא לא מסכים לתוכנית. זאת אומרת, יש כאן בעיה.

יש לשירותי בריאות כללית תוכנית אבל משהו כאן לא בסדר כי אף גוף לא מתחבר להסכמה. מישהו היה צריך להתחבר כאן. זה לא הכול אינטרסנטים. משרד הבריאות רוצה להוריד את הגירעון שלך, הממשלה בוודאי רוצה להוריד את הגירעון שלך, משרד האוצר רוצה להוריד את הגירעון שלך. שתבוא הממשלה ותחליט: אנחנו אתך. אבל הם לא מחליטים שהם אתך. שיבוא ועד העובדים, שיבוא ועד הרופאים, שיבוא ועד האחיות.

מצד שני, ד"ר דיקר העלה כאן נושא שאותו ראיתי כבסיס שעומד מול התוכנית. הוא אמר שיש היום 4 מחלקות פנימיות בתפוסה של מעל 100% ואתה לא נותן להם פתרון. הוא אמר שכל הפתרונות שאתה נותן לא נותנים תשובה למה שבתי-החולים מטפלים היום. מתוך 4 המחלקות שייסגרו נותנים אולי פתרון לאחת אבל לא כמו שאתה אמרת, שמתוך ה-4 יש פתרון ל-3.

הייתי מציע לך לנסות לשכנע. אם היתה לך תמיכה של מישהו לפחות. אתה צריך להציג את התוכנית שוב בפני משרד הבריאות, אתה צריך להציג אותה שוב בפני ההסתדרות הרפואית. שם כולם רופאים שרוצים בקידום הרפואה. אתה צריך לבוא בדברים עם ארגון העובדים שלך. תעשה לובי של חברי הכנסת שגרים בפתח תקווה, בראש העין, בראשון-לציון ובאזור. אני אומר לך שהתוכנית עם כל שלמותה לא בשלה כי אין מי שישתף אתך פעולה. אז ללכת בכוח? זה נראה לי משונה מאוד.

הייתי מצפה ממשרד הבריאות ומהממשלה, כולל האוצר, לנקוט עמדה ברורה. ד"ר ברלוביץ אמר שבמשרד הבריאות עדיין לא בטוחים. אתם חייבים להחליט לכאן או לכאן. אם זה רע, עליכם להגיד שזה רע. אם זה טוב, עליכם להגיד שזה טוב. הרי בונים תחזיות לעשרים שנה, הכול פחות או יותר נתון על אף שיש בזה גם כמה סימני שאלה.

אנחנו נעשה עוד ישיבה ואני מצפה שמשרד הבריאות יבוא ויגיד את עמדתו. ואני מציע לשירותי בריאות כללית לעשות יותר הידברויות. לא יכול להיות שתהיה תוכנית כל-כך יפה, כפי שאתה הצגת בפנינו, נופת צופים, שמשרד הבריאות לא מסכים לה. מה קורה כאן? אני לא מסכם את הדיון חד-צדדית. אני אומר שמשרד הבריאות עדיין לא מסכים לה.

בינינו לבין עצמנו, למה ראש העירייה לא יסכים לדבר כזה? אם אני הייתי ראש העירייה הייתי אומר שאני רוצה להתגאות בשכלול הרפואה. מה, אני צריך שיגידו לי שיש אצלי חדר מיון שלא מקבל חולים בלילה?

הרי בינינו לבין עצמנו כאשר אתה מסתכל על בית-חולים "השרון", ואני ביקרתי בו כמה פעמים, המקום עצמו הוא לא ישן ומט ליפול אלא הוא נראה בסדר. ראיתי את המרתפים וראיתי את "דווידוף". מה היה רע מלכתחילה לבנות את "דווידוף" במקום "השרון"? זאת אומרת, לקחת את "השרון", לחלק את הקמפוס הכפול ולעשות בו מרכז. למה הוא לא יהיה המרכז של המחלקות הפנימיות? תהפוך את כולו רק למחלקות פנימיות וזה יהיה המרכז הפנימי המשוכלל ביותר בכל העולם.
אילנה כהן
ממתי מחלקות פנימיות מושכות?
היו"ר שאול יהלום
אני אומר שאפשר ליצור תוכנית שאינה חד-צדדית ושתביא לאותה יעילות שאתה מבקש.

אין לי ספק שאתה חייב לנסות להכניס שינויים כלשהם בלוגו הזה או לפחות לקיים הידברויות ולמצוא נקודות אחיזה. גם אתה הרי לא ממהר, אתה בעצמך אומר שזה ייקח שלוש שנים. אני מציע שתהיה בדיקה טובה יותר של משרד הבריאות, יותר הידברויות, יותר דו-שיח.

אני מציע שניפגש כאן בעוד חודשיים עם רעיונות חדשים כלשהם. אני מציע לכל הגורמים לחשוב על רעיונות שונים ולא ללכת עם הראש בקיר.
פרוספר בן-חמו
רק שלא תתקבל עכשיו החלטה על סגירת חדר המיון כי זה מה שהוא רוצה לעשות בעוד חודשיים.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:20

קוד המקור של הנתונים