ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/06/2004

פרוטוקול

סדר היום
__דו"ח פעילות הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה___לשנת 2003-2004.

5
הוועדה לקידום מעמד האשה
22.06.2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 109
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האשה
יום שלישי, ג' בתמוז התשס"ד, (22 ביוני 2004), שעה 10:30
סדר היום
דו"ח פעילות הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה
לשנת 2003-2004.
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל – היו"ר
גדעון סער
מוזמנים
ח"כ מלי פולישוק בלוך
גב' אדריאנה באומל, דוברת, הרשות לקידום מעמד האשה
גב' מרי חדייר, מנהלת תחום, הרשות לקידום מעמד האשה
גב' חנה מור-יוסף, מנהלת תחום, הרשות לקידום מעמד האשה
גב' יהודית פלוטקין, מנהלת הרשות, הרשות לקידום מעמד האשה
גב' אסתר טולדנו, מינהל מחקר, המוסד לביטוח לאומי
סנ"צ נורית זיו, רס"ר נפגעי עבירות, המשרד לבטחון פנים
גב' שולה אגמי, יועצת בנושא מעמד האשה, מרכז השלטון המקומי
סא"ל שרון ברוך, ראש ענף שילוב נשים ביוהל"ן, משרד הבטחון
עו"ס דבורה איציק, מרכזת תכנית ארצית לאיתור וטיפול בנשים
מוכות במערכת הבריאות, משרד הבריאות
גב' רחל אגמון, פיקוח ארצי סמך מקצועי, קייטנות, חד-הוריות
משרד הרווחה
גב' עדנה גרוס,מנהלת מחוז תל אביב והמרכז, ממונה על קידום
מעמד האשה, משרד הרווחה
גב' תמר אלמוג, מנהלת האגף למעונות יום, משרד התמ"ת
מר אורן מגנזי, משרד ראש הממשלה
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית
אתי בן שמחון




דו"ח פעילות הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה לשנת 2003-2004
היו"ר גילה גמליאל
שלום לכולם, יש לנו היום ישיבה שהיא די חגיגית מצד אחד, מצד שני, די מרתיע לראות איך הזמן עבר מהר, ועוד לא הספקנו לברך את גב' יהודית פלוטקין לכבוד כניסתה לתפקיד. מה שבטוח, הרגשנו את כל הפעילות העניפה שלך במהלך השנה האחרונה. היום, כפי שמתחייב על פי חוק, להציג בפני הוועדה את דו"ח הפעילות של הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה, בפעילות המבורכת שלך, אני כבר מכירה את מרבית הפעולות, אין ספק שגם יהיה לנו מה לחדש.

אני שמחה שנמצא איתנו כאן יושב ראש הקואליציה, יושב ראש סיעת הליכוד, חבר הכנסת גדעון סער, שרואה חשיבות עליונה, ובלעדיו כל החוקים שקידמנו לקידום מעמד האשה, מבחינתי, השנה לא היו עוברים בלי הדחיפה שלו והסיוע בכל מה שקשור לקידום העניינים גם בוועדת השרים. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לך.
יהודית פלוטקין
כרגיל, אני מאוד שמחה להיות פה. אני רוצה לברך אותך גילה, ולהודות על שיתוף הפעולה
המאוד פורה עם הרשות. ברכה מיוחד לחבר הכנסת גדעון סער, שבימים האלה אתה עמוס כמו תמיד, הרבה הערכה על זה שבאת. ולגילה – ראויה כל הערכה, את פרטנרית שלנו כזו חמה, וכזו משתפת פעולה, והערכה גדולה אליך, שהנושא של מעמד האשה כל כך קרוב אליך, ומדי פעם אני מגיעה לחבר הכנסת סער להתייעצויות, ולמחשבות משותפות לגבי קידום של נושאים בתחום מעמד האשה.

הדו"ח שלנו היום, הוא דו"ח הפעילות של הרשות מאפריל שנה שעברה 2003, עד מרץ 2004. הוא דו"ח שנכתב על פי החוק. נכנסתי לתפקיד מאוגוסט. בחודשים הראשונים של השנה הזאת מילאה מקום מנהלת הרשות הגברת מרי חדייר שיושבת לימיני, וזו הזדמנות להודות על העבודה החשובה שעשתה הגברת חדייר בנושא הזה, שבנתה את הבסיס להמשך הפעילות שאתם תראו כאן.
היו"ר גילה גמליאל
לפני שתציגו את המצגת, ארצה לשמוע כמובן את חבר הכנסת גדעון סער.
גדעון סער
תודה ליושבת ראש, מנהלת הרשות למעמד האשה. אנחנו נמצאים בתהליך שהוא מהפכה פרמננטית, זאת אומרת הטמעת ערכים של שיוויון בחברה הישראלית, באמצעים שבהם אנחנו יכולים לתרום לכך, בעיקר חקיקה, אמצעי עיקרי, ושנית העלאת נושאים לסדר היום הציבורי. אני חושב שיושבת ראש הוועדה עושה דברים חשובים ביותר בהקשר הזה.

יש היבט שלישי שאנחנו צריכים לחשוב ביחד, ואנחנו גם חושבים ביחד, איך אנחנו יכולים לקדם אותו, וזה הנושא של יישום. הרבה פעמים יש פערים בחקיקה שהיא באמת מתקדמת ומודרנית וליברלית, בין היכולת ליישם, אבל אנחנו מתקדמים. אנחנו רואים התקדמות בנושא של דירקטריונים, ייצוג הולם לנשים, דירקטריונים בחברות ממשלתיות. אם אנחנו משווים למה שהיה לפני עשור, במשך השנים זה עולה קצת, יורד קצת, אבל אנחנו נמצאים היום ברמות שונות לגמרי. אני שמח להגיד שאתמול אישרה הנשיאות הצעת חוק שלי בקריאה טרומית, שבאה להחיל את העיקרון של ייצוג הולם לנשים גם בדירקטריונים של חברות עירוניות. אני חושב שזה חשוב, מכיוון שאנחנו יודעים שחלק ניכר מהפעילות ברשויות המקומיות, מתבצעת באמצעות חברה כלכלית, באמצעות חברות עירוניות, שיש להם כוח רב. אני חושב שהדרך להשיג שיוויון היא קודם כל על דרך של כניסה למוקדי קבלת ההחלטות, ולא רק על דרך של התראה מפני עוולות שנגרמות לנשים בהקשרים שונים – אלימות כלפי נשים, וכדומה, שזה גם נושא חשוב בפני עצמו. אבל הטיפול בו כשלעצמו, לא מבטיח את השיוויון. אני מודה על ההזדמנות שניתנה לי לדבר.
היו"ר גילה גמליאל
נכון מאוד.
יהודית פלוטקין
תודה רבה.

הדו"ח הזה נכתב בדיוק במלאת חמש שנים להקמת הרשות. כידוע חברות כנסת מכל המפלגות התאגדו יחד כדי להעביר את חוק הרשות, מה שעמד מאחורי זה בשנת 1998 היה הנושא שיש לדאוג לא רק שתהיה יועצת ראש ממשלה למעמד האשה, אלא שיהיה גוף שמשלים את הפעילות החקיקתית בכנסת בנושא של היישום והעשייה.

אני חושבת שבמשך חמש שנים שהרשות קיימת, נעשתה עבודה נהדרת על ידי מנהלות הרשות שקדמו לי. זו הזדמנות אחרי חמש שנים לבדוק מה השגנו באמצעות החוק הזה, איזה דברים אנחנו צריכים עוד לעשות, וכיצד אנחנו צריכים לשפר את החוק שיתאים את עצמו למציאות המשתנה של נושא מעמד האשה בישראל. זה האתגר הכי גדול, שמי שפועל היום בתחום מעמד האשה, כמו שחבר הכנסת גדעון סער הזכיר, הנושא של יישום החוקים, ומעבר לנושא של יישום החוקים, גם מה קורה עם אנשים בקהילה. לאור זה איפה צריך להיות המיצוב של הרשות, מה התפקיד של הרשות היום. הרשות למעמד האשה כמשלימה את העבודה שנעשית בבית המחוקקים בכלל, ועבודה חשובה שנעשית בוועדה למעמד האשה, בראשות חברת הכנסת גילה גמליאל.

אתן מעט מאוד דוגמאות לפער שקיים בין החוקים, לבין מה שקורה בשטח, כאשר אנחנו רואים שבכל התחומים, מהתחומים הכלכליים שנשים עובדות פחות שעות עבודה מגברים. למה? אנחנו צריכים לבדוק ולטפל בעניין. השכר הממוצע החודשי של נשים נמוך משל גברים. השכר החודשי של נשים הוא 61% משכר גברים, השכר לשעה של נשים הוא 81% משכר גברים. אלו דברים שמחדדים לנו ומדגישים לנו מדוע אנחנו צריכים לבדוק ולפתור את הבעיה הזאת, לא רק בהיבט החקיקתי, אלא גם בהיבט היישומי.

אם ניקח את המחלה הכי קשה של אי-שיוויון בין המינים, זה נושא האלימות כלפי נשים. יושבת פה בוועדה נורית זיו ממשטרת ישראל, שהיא חברה במינהלת של הרשות, הוועדה המייעצת, ועדנה גרוס ממשרד הרווחה, שהיא חברת המינהלת והוועדה המייעצת שלנו. לפי נתוני המשטרה, מתקבלות כל שנה כ-15 אלף תלונות של נשים לאלימות בני זוג כלפיהן, והערכת המשטרה שזה 10% מכלל הפניות הפוטנציאליות.

החוקים הם טובים, יש תמיד מה לשפר. העבודה של המשטרה מאוד השתפרה. אני מכירה את העבודה מאחד הכובעים שלי, כיושבת ראש האגף למעמד האשה בלשכות המשפטיות בויצ"ו ישראל. רק לפני 10, 15 שנים, כאשר היו פונים למשטרה עם מקרי אלימות, הרבה פעמים השוטר היה מזמין גם את הבעל והיה אומר תחזרו הביתה, תעשה שלום בית, היו מתייחסים אל זה כמו סכסוך שכנים, ואולי יהיה עוד ילד, והכל יהיה בסדר. היום אין דבר כזה. היום יש סדנאות למניעת אלימות בבתי סוהר, היום יש מודעות של שופטים, הם לא יפטרו בעל אלים. יש לנו שינוי דרמטי, וירידה דרמטית באלימות כלפי נשים, לא? לכן אנחנו צריכים לפעול בכל המישורים גם החקיקתי, גם יישום החוקים וגם הראייה המערכתית של הסיבות לבעיה. מדברים על אלימות, אז לדבר על מניעה, ולדבר על הסברה, ולדבר על פרוייקט לחצני המצוקה, שעכשיו ועדת השרים למאבק באלימות, בראשות דני נווה, יוזמת ביחד עם משטרת ישראל, וגם הרשות מעורבת בעניין הזה בנתניה וכן הלאה, הראייה מאוד רחבה.

אם ניקח את הדוגמה האולי עגומה שקשורה פה עם בית המחוקקים, זה חברות מועצות ערים. מלפני חמש שנים ועד היום הבחירות הקודמות לבחירות האלה, נראה לנו שחל איזה שינוי דרמטי בנושא של מעמד האשה. כל כך הרבה מים זרמו, ואין שום שינוי בנושא של חברות נשים במועצות ערים. יש לנו כ-10% במועצות של רשויות מקומיות, שבמועצות היהודיות זה עומד על 14.2% שזה מספר מיזערי, ובמועצות ערביות לצערנו חצי אחוז בלבד.
ולעומת זאת, אם בודקים נתוני השכלה, נשים בתואר ראשון 59%, תואר שני 58%, גם תואר שלישי כבר מתקרבות למחצית הסטודנטים. אז איפה הבעיה? הבעיה היא בעצם בכל מקום. איפה שלא נזרק אבן כביכול, אנחנו נקלע למעגל מאוד מאוד חשוב של עשייה שאנחנו צריכים לקחת ברשות, ולעשות בעצמנו ולהוביל תוך שיתופי פעולה עם גופים אחרים.

לכן לאור זאת, נקטנו בפעולות הבאות: אלף כדי שנוכל לבדוק את עצמו לאורך חמש שנים לחוק הרשות, ולפעול לסגירת הפערים בין ההישגים החקיקתיים לבין מה שקורה בשטח, יצאנו בסקר מאוד גדול שכולל למעלה מ-2,000 נשים, שבודק את הצרכים של הנשים בישראל. נדמה לי שזו פעם ראשונה שמשרד ראש הממשלה, הרשות למעמד האשה, באה ושואלת את הנשים עצמן מה אתן חושבות, מה אתן צריכות, וגם מה אתן מצפות מהממסד. כי יש פתרונות שנשים לא מצפות מהמשרד, אפילו לא היו רוצות מהממסד. אבל יש פתרונות שהן כן מצפות מהממסד, וחשוב לנו לדעת כדי שנוכל להיערך אליהם בתכנית קצרה לטווח קצר, ובתכניות לטווח ארוך.

הצעד השני שאנחנו עושים בעניין הזה, לקחנו ייעוץ אסטרטגי לרשות, שבא לבדוק עוד פעם איפה הרשות היום במדינת ישראל עומדת ולאן היא צריכה להגיע, ואנחנו עוסקים פה בהתייעצות עם הרבה מאוד גורמים. המסקנות יהיו בקרוב, ותוך כדי עבודה אנחנו מיישמים את המסקנות האלה. התוצאה של המדיניות הזאת, של האסטרטגיה החדשה של הרשות, של הצורך שלנו לחבר בין החקיקה, לבין מה שנעשה בשטח, אנחנו עשינו את התפנית הזאת ברשות כבר עכשיו, ואנחנו עשינו עבודה מאוד גדולה בעניין הזה, ואני מאוד גאה. אני גם גאה בצוות הנהדר שלנו. יושבת פה היועצת של הרשות למגזר החרדי ד"ר איילה גליקסברג. עשינו את העבודה הזאת לא בהיבט החוקי, לא בהיבט של כוח אדם, ולא בהיבט הכספי. נעשה בינתיים שינוי, שאת השינויים האלה נעשה בעקבות הייעוץ האסטרטגי ובעקבות הסקרים של המחקר. אנחנו כבר רצנו קדימה , ואני רוצה להגיד בשמחה שיש לנו את הגיבוי המלא של ראש הממשלה, שרואה את הנושא של מעמד האשה גם כחלק מבעיה חברתית, שצריך לדאוג לשוויון הזדמנויות בין גברים ונשים בכל המובנים. אם זה בנושא של מאבק באלימות, אם זה נושא של ייצוג נשים במפלגות, אם זה נשים בעבודה, העצמה כלכלית של נשים, כשזה בסיכום ישיבת הממשלה שאנחנו הצגנו את דו"ח הרשות, סוכם על ידי ראש הממשלה שרואה מאוד בחיוב, וייתן את כל הגיבוי ובכל בעיה אנחנו נוכל לבוא אליו, עם הנושא של העצמה כלכלית, העצמת נשים בכלל, העצמה כלכלית של נשים בפרט, והעצמה כלכלית של קבוצות שונות חלשות כולל נשים במגזר הערבי, שאני חושבת שהגיע הזמן שהן תיכללנה בנושא של עשייה בתחום מעמד האישה בישראל.

לנושאים האלה יש התייחסות חוקית בחוק הרשות, כשבחוק הרשות שמגדיר לשמחתי או לצערי, בצורה מאוד רחבה את המטלות של הרשות, בלי שום פרופורציה לכלים של הרשות לעשות את זה, אבל יש התייחסות גם ליישומים המעשיים, כשנאמר בחוק שהרשות תגבש, תקדם או תעודד מדיניות או פעילות לקידום מעמד האישה בישראל, בנושא שוויון בין המינים, ביעור אפלייה בנשים ומניעת אלימות. אנחנו באתגר החדש הזה, עושים אותו יחד עם כל העשייה הרגילה והשוטפת של הרשות, בלעזור בקידום חוקים, בלעזור ביישום חוקים, בלעזור בקבלת פניות, בלעזור בהכשרת יועצות למעמד האשה, הכשרת יועצות, במאבק באלימות וכן הלאה, ואתם תראו את החומר. אני לא רוצה להרחיב בעניין הזה.

איזה כלים נקטנו ליישום האסטרטגיה החדשה? לשמחתנו או לצערנו, אבל לשמחתנו, מדינת ישראל היא מדינה. לאור זה, אני חושבת שכל פעילות אפקטיבית שאנחנו נעשה בקהילה, תפעל לקידום מעמד האשה. הפעילות נעשית בכל משרדי הממשלה, וגם במסגרת רשויות מקומיות. יושבים פה נציגי משרד הרווחה, עיריית תל-אביב, הגברת שולה אגמי, הצבא, משרד הבריאות, עושים עבודה מאוד גדולה. הרעיון הבסיסי הוא שאנחנו צריכים לעבוד יחד עם משרד התמ"ת, ואני שמחה שפיתחנו את שיתופי הפעולה, ואנחנו רצים איתם קדימה. בעניין הזה אחד ועוד אחד הם לא שניים, הם אחד-עשר.

דרך אחרת מאוד חשובה, היא הרחבת המעגלים של האנשים והנשים שנמצאים בעבודה שוטפת עם הרשות. אנחנו מזמינים לימי עיון שלנו. מחלקים חומרי הסברה, אנחנו נמצאים בקשר עבודה שוטף עם מגוון רחב מאוד של גופים. אם זה ארגוני נשים, מאוד הרחבנו והעמקנו את הפעילות איתם, אם זה עמותות שפועלות בקהילה, עמותות שמייצגות את כל המיגזרים באוכלוסייה. אם זה בנושא של אנשים שנמצאים במוקדי קבלת החלטות, אנשים שנמצאים במוקדי השפעה, לדוגמה מת"ן, ארגון הגג של תנועות הנוער. לדוגמה, נשים מנהלות. לדוגמה דירקטוריות, לדוגמה רופאים בבתי חולים, חיילים, קצינים בצבא. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה נהדר עם יועצת הרמטכ"ל למעמד האשה. אלה רק מספר דוגמאות של גורמים שאנחנו נמצאים איתם בקשר, אפילו ממונות על מעמד האשה במפלגות שעד היום לא היתה התייחסות אליהן, ולא היה קשר איתם, אנחנו רואים אותם ככלי מאוד חשוב להפצת המודעות והידע בנושא. אנחנו עומדים בקשר איתם, הם מזמינים לימי עיון, סטודנטים, אנשים בשלב שיש להם מודעות, וכן ייצוג. אנחנו מזמינים באופן קבוע את הנציגים של אגודות הסטודנטים, שלוקחים חלק בפעילויות שלנו. עכשיו אנחנו בהליך מאוד רציני בשיתוף עם אגודת הסטודנטים להכנסת נושא של מנהיגות נשים, מנהיגות שיוויונית לנשים וגברים במסגרת אגודת הסטודנטים, עם פרוייקטים ניסיוניים שאני מתלהבת מהם, אבל אני לא אובייקטיבית, מאוד מקצועיים ומאוד רציניים שייכנסו לאוניברסיטאות.

יש לרשות את היועצות למעמד האשה ברשויות המקומיות שהן אמורות לעשות עבודה בשיתוף עם הרשות, לדווח לרשות, הרשות עוסקת בהכשרה שלהן. אני גאה שהצלחנו בשנה הזאת להכפיל את מספר היועצות במגזר הערבי, היום הוא עומד על קרוב ל-50 יועצות שבאמצעותן אנחנו פועלים בקהילה ובמגזר הערבי. אנחנו עושות פעולות מיוחדות עם יועצות שונות שתתאים למגזרים השונים, אם זה המגזר החרדי, אם זה אזורים שיש בהם עולים, אם זה מקומות קטנים, גדולים. לכל מקום אנחנו מתאימים את הפעילות שלנו, ומשתדלים למנף ביחד עם משרדי הממשלה האחרים את העשייה של פרוייקטים בקהילה. מה שחדש פה, זה הרחבה והעמקה של הפעילות הזאת, והדגשה גם בקורסי הכשרה של היועצות החדשות, וגם בהשתלמויות של יועצות חדשות. כלים להוביל פרוייקטים בקידום מעמד האשה בקהילה, כשהרשות למעמד האשה במשרד ראש הממשלה עומדת לצד היועצות למעמד האשה, כדי ליישם את הפרוייקטים האלה בכל הכלים שעומדים לרשותנו. אם לנצל את מקומנו בשיתוף פעולה, והשפעה של ראש הממשלה על שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה אחרים, ושילוב שרים ומנכ"לים של משרדי הממשלה האחרים בהנעת הגלגל הזה. עמותות ציבוריות, גיוס כספים לנושא הזה בגופים שונים שיכולים לממן מימון רלבנטי לעשייה.

אנחנו משתדלים למנף את מעט מאוד הכסף שיש לנו להרבה עשייה, וזה במיקום שלנו, בתוך משרד ראש הממשלה שכל כך חשוב שהרשות הזאת תהיה במשרד ראש הממשלה. בצורה הזאת אנחנו נוכל למנף בצורה יותר טובה את הפעילות.
היו"ר גילה גמליאל
באמירה שחשוב שזה יהיה במשרד ראש הממשלה, כתבתי לראש הממשלה מכתב שיש מקום לשדרג, כפי שקיים בהרבה מדינות בעולם. תפקיד של שרה לקידום מעמד האשה, שלצערי אין את הפונקציה הזאת בארץ, ואז המשרד הזה אמור להיות חלק ממשרד ממשלתי, ואז יתנו את הדעת בסוגיות האלה, ולא תהיה לדוגמה, יושבת ראש הוועדה לענייני שרים לקידום מעמד האשה, שאפילו כינוס אחד במהלך השנה האחרונה לא היה בגלל כל הפעילות המדוברת מסביב. גם במתן קבלת ההחלטות ממש בכל מהלך התקציב עצמו, בקבלת החלטות שנוגעות כמעט בכל דבר ועניין, אני חושבת שיש בזה מקום חשוב. אז שוב אני זורקת את הנושא כדי שתרימו את הכפפה. זה מיוחד בשביל אורן מגנזי. אני מאמינה שאם תתווסף שרה לקידום מעמד האשה, אף אחת ואף אחד לא ידבר על כך.
גדעון סער
אני מוכן לקיים התייעצות בעניין הזה. בהרבה מדינות אירופיות, אתה רואה את זה, שרות למעמד האשה, או מיניסטריון במעמד האשה, במדינות מאוד מתקדמות.
היו"ר גילה גמליאל
אשמח לקבל תשובה לפחות. בעקבות היום נכתוב עוד מכתב לצורך העניין.
יהודית פלוטקין
לא נותר לי, אלא להסכים עם חברת הכנסת גילה גמליאל שכל מה שיכול לשדרג את העשייה בתחום מעמד האשה מבורך. ואם גילה הזכירה את אורן מגנזי שיושב פה לצד חבר הכנסת גדעון סער, אורן הוא המקשר בין ראש הממשלה לכנסת. יש חשיבות מאוד גדולה לשיתוף הפעולה של אורן מגנזי עם הרשות, ואנחנו עובדים בצורה צמודה בשיתוף פעולה מלא, ומנצלים את הקשר שלו עם ראש הממשלה, ועם העשייה בכנסת כדי לקדם את הנושאים החשובים שלנו, ודווקא הפונקציה הזאת, ואורן שם מאוד עוזר לנו.
אורן מגנזי
בפגישה שהיתה לנו בשבוע שעבר, אני לא יודע אם הרשות מקיימת את היחידות של ראש הממשלה. בוועדת השרים לנושא המגזר הערבי, התחייב ראש הממשלה עד סוף השנה לשים דירקטור ערבי בחברה הממשלתית. תמונת המצב היום לא הכי טובה בהיבט הזה, זה הרבה עבודה, זה צמצום עבודות שיעברו את הוועדה, אבל זה יעד שיהודית התגייסה אליו בצורה מלאה. זה לא על בסיס ענייני של בחורות שיכולות לעבור את הוועדה.
נורית זיו
לענייני שרה, כדי לשים את זה על סדר היום, יש לנו שרים שהם שרים לענייני כפילות של תפקידים. יכולה להיות שרה לענייני כך וכך, בנוסף גם שרה לענייני נשים.
גדעון סער
אני בדעה שצריך לצרף שתי שרות למשרד.
גדעון סער
אין לי בעיה שגדעון סער יהיה השר לקידום מעמד האשה.
שולה אגמי
זה מצא חן בעינינו מאוד, שאנחנו רוצים דיון בנושא.
יהודית פלוטקין
אני רוצה לברך את חברת הכנסת גילה גמליאל, שהעלתה אתמול את נושא המעמד של חברות מועצות הרים. זה דוגמה של שילוב עבודה בין הכנסת, בית המחוקקים, לרשות המבצעת, לרשות מעמד האשה במשרד ראש הממשלה. בפעם הראשונה לקחנו את הנושא של חברות מועצות הרים, יצרנו פורום שלו בפעם הראשונה, ועשינו כינוס ראשון ביום האשה, והכינוס השני היה עכשיו בהשתלמות ביחד עם המרכז לשלטון מקומי. כינוס שלישי יהיה מייד אחרי החגים, כשהרעיון הוא, קודם כל לגייר אותם לנושא מעמד האשה, כי לא כולן מודעות לתפקיד שאנחנו היינו רוצות. שתדענה שיש להן אחריות גם בתחום מעמד האשה, והן לא אשמות שהן לא מודעות, אבל צריך לעזור בעניין הזה.

שנית, לחזור ולחזק אותן בכלים שונים, ולענות על צרכים ספציפיים שלהן כנשים חברות מועצה. אנחנו עושים את זה בפורום קבוע, שכבר יצא לדרך ועובד וימשיך לעבוד ולהתפתח גם הלאה, וגם בזה לשמחתי אנחנו מובילות.

ממונות על מעמד האשה במשרדי ממשלה עושות עבודה מאוד גדולה. אנחנו עושים את זה בשיתוף הנציבות, ויש לנו פרוייקט חדשני בעניין הזה עכשיו, קורס לקידום נשים מנהלות בשיתוף הנציבות, שזה קורס ראשוני של נציגות של כל משרדי ממשלה, ואנחנו מקווים שהקורס הזה יהיה רק פתיחת דרך. אני שמחה לבשר שסגרנו עם חברת "בזק'" לעשות פעם ראשונה קורס מחוץ למגזר הממשלתי, ביחד איתנו במשרד ראש הממשלה, לקידום נשים מנהלות. מבחינתנו קידום נשים מנהלות זה קידום שלהן לכל תפקיד ניהולי, ושם נשים במיוחד רוצות שאין להן בוועדים אף נציגה, אז גם להכשיר אותן לנושא שהן תרוצנה לוועדים, נושא מאוד כאוב. קראתי ליושבת ראש נעמ"ת, עורכת דין טליה לבני, לפעול בעניין הזה שיהיו נשים בתוך ההסתדרות, שתהיינה נשים בכל הוועדים. שיעבירו שם איזושהי כלל, איזשהו תקנה.
היו"ר גילה גמליאל
יש כאן נציגה מויצ"ו?
יהודית פלוטקין
לא.
היו"ר גילה גמליאל
הופתעתי לשמוע שכל ההנהגה הבכירה של ויצ"ו היא גברים.
קריאות
לא ההנהלה, המנהלים.
איילה גליקסברג
המתנדבות הן נשים, בעלי השכר הם גברים, זה מובן מאליו.
היו"ר גילה גמליאל
זה שהבנתם זאת הכוונה. התכוונתי שכל ההנהלה הם ממשרות מנכ"לים, כולם שם גברים.
יהודית פלוטקין
ככל שידוע לי, לא כולם. אבל אני חושבת שזו בהחלט דוגמה למה שאת אומרת, שגם בארגון שהמתנדבות הן נשים, צריכים לבדוק שלפחות אלה שנותנים להם את הגיבוי בהיבט של שכר, יהיו נשים.

ארגוני נשים, כפי שאמרתי, הרחבנו והעמקנו את הקשר. אנחנו עושים עכשיו פעולות משותפות עם ארגוני הנשים בנושאים השונים. צה"ל, משטרה וכן הלאה, לא רוצה להרחיב פה בעניין הזה.

איזה כלי יכולות לתת ברשות לאלה שפעילים בתחום מעמד האשה בקהילה, אם זה ארגוני נשים, אם זה עמותות, אם זה יועצות, אם זה ממונות. אם אנחנו לא יכולים לתת להן כסף. אנחנו יכולים לתת להן איגום משאבים. זאת אומרת, אנחנו יכולים לתת להם את הידע, את הנסיון, את היוזמה שלנו. אנחנו יכולים לתת להם פרוייקטים שאנחנו יוזמים ביחד עם הגופים השונים כדי שהם יישמו בקהילה, ואז הם יקבלו גיבוי שלנו ושלהם.

כדי שהן תוכלנה להרים פרוייקטים בקהילה, שאני רואה בזה את הנושא הכי חשוב מבחינת קידום מעמד האשה, וכדי שהן תוכלנה לעשות את הפעילות הזאת, אני חושבת שהכלי הכי חשוב שהרשות יכולה לתת להם, זה לעזור להם להכשיר הנהגה שתהיה לצידם. לצד היועצות, לצד הנשים הפועלות. הרשות לקחה על עצמה להשלים השנה הכשרה של אלף נשים מנהיגות בתחום מעמד האשה, שאנחנו עושות את זה עם כל הגורמים בקהילה. עם ארגוני הנשים, כולל עם שדולת הנשים שיש את הנציגות שלה פה. רק אתמול נפגשתי עם יו"ר השדולה רינה בר-טל, עם ויצ"ו, עם נעמ"ת, עם עמותות במגזר היהודי והערבי, עם עמותות במגזר החרדי. אנחנו מכשירים את ההנהגה הזאת בידע, במודעות בתחום מעמד האשה, בכלים להעביר פרוייקטים, ולעשות פרוייקטים בקהילה.
היו"ר גילה גמליאל
מי ששומע את יהודית, כאילו מילדותה מנהלת הרשות לקידום מעמד האשה בלשכת ראש הממשלה.
גדעון סער
אני מבקש להתנצל, מזעיקים אותי למקום אחר.

אני רוצה לברך את הרשות על הפעילות שלה, ומה שעכשיו אני מחסיר, בגלל שאני יוצא יותר מוקדם, אני לוקח איתי ואני אשלים. תודה רבה. יישר כוח.
היו"ר גילה גמליאל
לפני שאתה הולך, אני רוצה לברך אותך על הצעת החוק בעקבות דיונים רבים שהיו כאן בוועדה בעניין הזה, וגם לשמחתנו הוא יוודא שזה יגיע לכאן לוועדה. אם זה יעלה כל כך מהר, תדע שכבר סוף פגרה ואפשר להעביר את זה כחקיקה.
יהודית פלוטקין
הרעיון נהדר.

רציתי להגיד שגם בין הגברים ייכנסו פנימה גברים נכונים שיש להם מודעות בנושא מעמד האשה. אני חושבת שגם זה חלק מהמטרות שלנו הנשים. כי הרי לא יהיה לנו מאה אחוז כנסת נשים, אז יהיה לנו רק חמישים אחוז כנסת נשים. החמישים אחוז השני, יהיו גברים שמודעים לנושא מעמד האשה.

בתשובה לשאלתך מה המנהיגות האלה עושות. הן אחר כך מתחלקות להוביל פרוייקטים בקהילה בתחום מעמד האשה. הפרוייקטים הם לפי סדרי עדיפויות של הרשות שלנו, הרשות למעמד האשה, של הרשות המקומית ושל משרדי הממשלה שיהיו מעורבים בעניין הזה. אם יש עיר שקולטת עלייה, אנחנו נערב את משרד הקליטה בנושא הזה של העשייה של הנשים. אם זה נושא שלמשל עכשיו היו אצלי נציגות של משרד הרווחה, משרד החינוך, ביקשו את עזרתי בהכנסת התכנים של המאבק באלימות לבתי ספר. אנחנו רוצים שזה יהיה חלק מהפרוייקטים של היועצות שמסיימות את הקורסים, ואז זה יהיה בליווי של משרד הרווחה ומשרד החינוך. ישבנו עם נציגות משרד הבריאות לגבי פרוייקטים של קידום בריאות האשה, וקידום איכות החיים של נשים בקהילה, וזה יהיה אחד הפרוייקטים שיוצג להם כפרוייקט אלטרנטיבי. או אם קבוצה אחרת תרצה להקים פורום של נשים שהן מנטריות עסקיות, נשות עסקים ותיקות, נשות עסקים חדשות, שזה פרוייקט שאנחנו מקווים שהראשון יהיה בבני ברק, ומקוות שהוא ייצא לדרך.

נושא של חד-הוריות, כל נושא של פרוייקט שהוא רלבנטי לאותה עיר, אנחנו נעזור ונלווה אותו. יזמות עסקית לנשים שיש לנו מגעים עם משרד התמ"ת, ועם הרשות לעסקים קטנים, ומט"י, כדי לעשות פרוייקטים משותפים. ויש לנו מספר דברים שעשינו ביחד איתם, ודברים שעומדים לצאת ולהתרחב בעניין הזה. כולל קורס יזמות לחד-הוריות ברמלה ובאשדוד, כולל פעילויות שאנחנו עושים לגבי יזמות עסקית של קבוצות של נשים יחד. אנחנו חושבות שנשים יחד יכולות לענות על הצרכים כגוף משלים אחת של השנייה. יש פה פוטנציאל מאוד אדיר של עשייה בעניין הזה. כמובן שאנחנו שותפות בהמון פרוייקטים, ומובילות המון פרוייקטים לקדם את הנושא בקהילה. אנשים מצפות לפרוייקט נשים מקדמות, נשים יחד עם בית ספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, שזהו פורום של נשים מנהלות בכירות, ודרכן אנחנו מקוות שהנושא של מעמד האשה יעבור הלאה, כאשר הפגישה שתהייה לנו עכשיו, תהיה התייעצות עם המנהלות האלה, איך הן רואות את הרשות כחלק מהתהליך האסטרטגי שהרשות עוברת. לשמוע גם מהן איך הן רואות את הנושא הזה.

ביחד עם השלטון המקומי, אנחנו מעניקים את אות נשים פורצות דרך , לנשים שעשו פריצת דרך במישור המקומי. אני חושבת שזה מאוד חשוב, לקדם את הנשים האלה. מקדימה לזה עבודת חיפוש של הנשים האלה על ידי היועצות של מעמד האשה, והן מפנות אלינו את הנשים שפרצו דרך, ויש בזה גם תהליך חינוכי. אנחנו שותפות יחד עם ארגוני המעסיקים ושדולת הנשים בפרוייקט של הענקת אות המעסיק המתקדם, ועוד ועוד, אני לא ארחיב בעניין הזה.

יותר פרטים יש בדו"ח עצמו. אני רוצה לסיים ולומר, שההכשרה של אלף הנשים המנהיגות האלה כל שנה, תהיה כלי מאוד חשוב לקידום מעמד האשה. אני פונה לכל הגורמים שנמצאים פה, שאלה גורמים שפעילים בתחום מעמד האשה, נשמח לשתף פעולה בנושאים השונים של פרוייקטים יישומיים, כשהנושא של העצמה כלכלית בתוך העניין הזה של נשים מכל ההיבטים שלו. אנחנו רואות בו את אחד הנושאים היותר חשובים, אני לא חושבת שצריך לשכנע מישהו פה בחדר, שאשה עם כוח כלכלי היא גם אשה שלא תסבול, ויש פחות סיכוי שהיא תסבול מאי שיוויון במשפחה, כולל המקרים הקיצוניים החולניים של אלימות כלפי נשים.

יש לנו דגש מאוד גדול על שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה, עם עמותות, עם ארגוני נשים שנמצאים בקהילה. דגש מיוחד על הציבור הערבי, יש לנו קשר נהדר עם היועצות שם. אנחנו עושים פרוייקטים משותפים, גם בגיבוי של ראש הממשלה. אני חושבת שמצד אחד, הזיהוי של תכני השינוי שנמצאים בקהילה, פלוס המנוף של עבודה חקיקתית שנעשית בכנסת, ועבודה נהדרת שנעשית בוועדה למעמד האשה פלוס הסגירה של המעגל הזה עם שתי הזרועות על ידי הרשות למעמד האשה ככלי שמחבר בין כל הגורמים האלה, ככלי שדוחף את האסטרטגיה החדשה הזאת, שלדעתי היא האג'נדה של מעמד האשה בישראל היום. כך אנחנו נוכל בעוד שנה כעת חיה שוב בוועדה, אני מקווה, לבוא בפנייך גילה, אם לא תהיי בינתיים שרה.
היו"ר גילה גמליאל
מה שבטוח שבעוד שנה אני לא אהיה היו"ר לקידום מעמד האשה, אתי לבני צריכה להחליף אותי בסוף הפגרה.
יהודית פלוטקין
אחר כך את חוזרת. מי שלא יהיה פה, את יצרת בוועדה הזאת פתיחות לכל הנושא הזה של שיתוף הפעולה עם הרשות, שכפי שראית באסטרטגיה שלנו, כמה אנחנו רואים את עצמנו ככלי של בית המחוקקים בין השאר, וככלי ליישום המדיניות של ראש הממשלה, והחיבור בין שני הדברים האלה, אני חושבת שהוא מאוד מאוד חשוב.

אני רוצה לסיים ולהודות לך גילה על שיתוף הפעולה. להודות לכל משרדי הממשלה שאנחנו איתם בקשר. אמרתי לפי הא'-ב' כי כולם ילדיי, במובן של הקשרים, הפרוייקטים המשותפים. משרד הביטחון, ביטחון פנים, הבריאות, חינוך, חוץ, משפטים, נציבות שירות המדינה, קליטה, רווחה, והתמ"ת. כשהצגתי את זה לממשלה, שר האוצר שאל למה לא מוזכר משרד האוצר. אמרתי לו שהמטרה שלי בשנה הבאה, שיהיה שקף שלם של תודות למשרד האוצר. הוא אמר לי, בעצם אני מאוד מודה לך שאת לא מודה לנו. סיכמנו שניפגש ונראה איך אפשר לקדם את הנושא הזה.

תודות מאוד חמות לצוות הרשות אדריאנה באומל, חנה מור יוסף. לא נמצאות פה יפעת שרדיאן וקרן גאיה עורכת הדין שלנו. אני חושבת שהצוות הזה עושה עבודה, פשוט ימים ולילות. קודם כל הוא מחליף מנהלות כמו גרביים. אני רוצה להגיד שזה לא קל להחליף בחמש שנים שלוש מנהלות, וכל מנהלת יש לה את ההדגשים שלה. אני מקווה שהכיוון הזה שאנחנו הולכים אליו זה יהיה כיוון רב שנתי. אני מאוד מקווה. לא קל גם לשנות בתוך המערכת, וגם כל הזמן לעבוד בקבלת התמיכות, לא רק הכספיות, התמיכות של העשייה שלנו כלפי חוץ, כאשר כל הגורמים שמסביב רגילים לעשייה מסוג אחר, לא פחות טובה, אבל מסוג אחר. והנה אנחנו צריכים להילחם פה על הדרך הזאת שלנו, וזה מחייב להילחם עם כל העובדים כל הזמן, מלחמה חיובית אבל חייבים להילחם כל הזמן. וזאת הזדמנות נהדרת להודות, אולי באמצעות אורן, גם להודות על כל שיתוף הפעולה שאני מקבלת במשרד ראש הממשלה, שבלעדיו לא הייתי יכולה לעשות את הכמעט בלתי אפשרי, לקחת באין תקציב, ולעשות את התפנית הגדולה הזאת.
אורן מגנזי
אני חושב שהמצגת אצל ראש הממשלה, גם תחמיא לך ולפעילות של הרשות.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה גם לברך את ראש הממשלה, שבעניין הזה לאור כל המצב של הקיצוצים שהיו במהלך כל התקופה, קיבלנו מענה לכל פנייה, במיוחד לנושא טיפולי הפוריות, שכן הוא נתן ממש את מלוא כובד משקלו לעניין וסייע, וגם בכל מה שקשור לאלימות כנגד נשים, שדאג לא לפגוע בכל מה שקשור לתקציבים. כאן אני רוצה לנצל את ההזדמנות, מכיוון שהמשרד הוא חלק אינטרגלי מהמדיניות שמתווה ראש הממשלה בעניין הזה, ובאמת לנצל את הבמה ולהודות.

אני רוצה להודות לך יהודית, אני מאמינה שגם מה שאמרת לנו כאן זה על קצה המזלג. שלא נתייחס לכל הכינוסים וכל הכנסים שאני רואה אותך פעילה בהם, ומכתתת את רגלייך מצפון לדרום, ובמישור הבינלאומי, ואת המסירות המדהימה שלך. לא הזכרת את הכינוס המעולה שחזרת מהאו"ם, שבו הצגת בפנינו את כל הנתונים בעניין ברמה הבינלאומית שהשתמשנו בו גם כאן בארץ. היום יום ציון בנושא האלימות במשפחה, שם גם כן עשית עבודת קודש לגבי פתיחת הקו הפתוח, ועוד דברים רבים.
יהודית פלוטקין
היו לנו 200 אירועים בנושא של יום האלימות.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לברך אותך. את רק נכנסת לתפקיד, ובעניין הזה, בתפקידים כאלה לצערי גם לא מקבלים חפיפה. משהו שאת פשוט נכנסת, את צריכה ללמוד אותו לבד, ולהיכנס לעניינים. יש לך שנה, את צריכה להגיש דו"ח, את צריכה להראות פעילות, ואת צריכה להראות שאת מתקדמת ועושה, ואני ממש מברכת אותך על כך. לא ציינת גם את החוברת.
יהודית פלוטקין
יש שם חוק הפצת מידע, והכנו חוברת שיש לכן פה, שיצאה בקרוב ל-300 אלף בתי אב. כל הזכויות והשירותים לנשים. זו היתה עבודת ענק לאסוף את כל הנתונים, מכל הגופים שפועלים בארץ ובקהילה, ואני חושבת שמתפקידנו לעדכן את זה ולהוציא את זה פעם בשנה באין כסף שלנו. אנחנו מקווים לקבל בשביל זה תקציב.
היו"ר גילה גמליאל
אני ממש רוצה לברך.
מרי חדייר
אני חושבת שהפעילות של הרשות הוצגה בכללותה, יש מספר דברים שלא הוזכרו, זו הפעילות האינטנסיבית. אנחנו חברות בשני ארגונים בינלאומיים גדולים, גם באו"נסקו, גם בוועידת הנשים של האו"ם. זאת הפעם הראשונה שליהודית היה הכבוד להצטרף. אני חושבת שהיא עשתה עבודה מצויינת.

מה שאנחנו רואים באופן מיוחד, זה ההדגש הנוסף שיהודית הביאה, של לנסות ליצור פעילות נוספת, להקים מסגרות נוספות. זה סעיף שקיים בחוק שעד עכשיו לא כל כך עשינו שימוש בו. היום ההתמקדות היא יותר לסייע בהכנת מסגרות שמותאמות לכל הצרכים של הנשים, בכל הרמות השונות. אם זה באמצעות היועצות, הממונות ומשרדי ממשלה.

אני חושבת שזה מישור מאוד חשוב ומאוד מגוון. ותודה.
היו"ר גילה גמליאל
ממש מרגש ועושה טוב לשמוע את הפירגון ההדדי, למרות שגם אפשר לומר ביקורות בונות לעתיד. הרעיון הוא לא רק ברכות, אפשר לתת מהנסיון והערך המוסף, והידע המצטבר כדי לומר מה אתן רואות לנכון שצריך לקדם במהלך השנה הקרובה. מה אתן חושבות שחסר, מה לדעתכן לא מספק מבחינת הדו"ח. איך אתן רוצות לראות את העניינים קדימה. זה גם הזמן, כי מזה לומדים, ומשדרגים את הנושא.
יהודית פלוטקין
אני גם לומדת ממה שאומרים מה שמספק. מזה גם אני לומדת.
שולה אגמי
נציגת השלטון המקומי לצורך העניין פה. אני רק רוצה לומר לך גילה, שנורא חבל שאני שומעת את זה עכשיו עם התחלופה, כי עד שאת מתרגלת למשהו, ואני מבלה פה די הרבה מאוד שנים. לא רק להעביר ביקורת על זה, אבל הרגשתי שאני מבזבזת את הזמן. פתאום מתחילה לעניין אותי הוועדה הזאת, אני מתחילה לבוא במרץ. כי אני מתחילה לראות התזוזה. אני חושבת שבתקופה הקצרה שלך, למדתי המון על מלחמת נשים. לשמחתי התקופה שלך נתנה לי אפשרות ללמוד הרבה מאוד דברים, ולהרגיש את העשייה בשטח, מה שלא הרגשתי בעבר.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה.
שולה אגמי
אני רק רוצה לומר שחבל מאוד, כי עד שמתרגלים לדבר, פתאום מישהו אחר נכנס לעניין. אני חושבת שכדאי שראש הממשלה יישאר באופציה הזאת בהמשכיות, ולא בתחלופה.

יהודית, חבל שלא רשמת שהפעילות היא בשיתוף עם השלטון המקומי.
יהודית פלוטקין
זה הדו"ח של שנה שעברה. מה שעשיתי עם השלטון המקומי, בשנה שעברה רשמתי.
איילה גליקסברג
למשל נשים פורצות דרך.
שולה אגמי
כדאי לציין את זה, כי אנחנו עובדים מאוד יפה בשיתוף פעולה. אני חייבת לומר, שלא הייתי צריכה לעשות הרבה עם יהודית, בישיבה אחת היא הצליחה להוציא משהו מדהים. אנחנו הולכים לעשות פעילות משותפת בהיכל התרבות בנושא מניעת אלימות.
יהודית פלוטקין
מה שאנחנו סגרנו זה בזמן של 11.2 דקות. לא רוצה להגיד משהו רע על הגברים, אבל הרבה זמן היה לוקח.
שולה אגמי
בכמה דקות הצלחנו להוציא ארוע מדהים. הדבר הראשון שיהודית אמרה: אין לנו תקציב. זה התחיל עם זה שתוציא מעיריית תל אביב את המקום. אני כחברת מועצת העיר בתל אביב, השגנו את היכל התרבות, ואנחנו הולכים ארוע מאוד גדול, ללא תשלום. לא רק זה, גם בלי ערבות בנקאית.
יהודית פלוטקין
זו עבודה של שולה אגמי. המון תודה. אתן עוד תשמעו על שיתוף הפעולה הזה.
שולה אגמי
זה קרה במפגש קצר של כמה דקות. מהר מאוד התחלנו לפעול.

תודה על העבודה המשותפת. אתן עושות עבודה נהדרת.
תמי אלמוג
אגף למעונות יום ממשרד התמ"ת.

נפגשתי עם יהודית, העברנו רשמים על אופי הפעילות של המשרד. אני מתכוונת להיבט התעסוקתי של נשים, הן לגבי הפרוייקטים שהזכרתם – יזמות עסקית. אבל גם ההיבט של בניית תשתית מערכתית לנשים בגיל עבודה, אמהות לילדים קטנים. זה דבר שצריך לעבוד עליו, להעביר איזשהו שינוי דרסטי בעניין. מבחינתנו אנחנו ערוכים לקראת הפעלת מערכת מעונות גמישה, מערכת שנותנת פתרונות נוספים גמישים. דבר אחד שהייתי רוצה להביא לידיעתכם, זה בהמשך לישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר במסגרת הוועדה, הנושא של מעבר לחמישה ימי לימוד, וקיצור שבוע העבודה, ישנן השלכות משמעותיות לגבי נשים, במיוחד לגבי נשים מהשיכבה החלשה.

אני מתכוונת לאותן נשים שהן דלות הכנסה ודלות השכלה. הן עוסקות בעיקר בעבודות שקשורות בשירותים, וזה דבר שיצטרכו להתמודד איתו ולהמשיך לעבוד איתו. הן לא תהיינה מסוגלות לממן איזשהו שירות שעבורו יצטרכו לשים את הילדים בקייטנות. זה דבר שצריך לתת עליו את הדעת. רק כדי לסבר את האוזן, יש לנו 82 אלף ילדים במערכת המעונות. כשליש מהאמהות מוגדרות "ברמה הזאת" של הכנסת מינימום והשכלת מינימום. בלי הקביים האלה הן לא היו יוצאות לעבודה, הן היו אולי במקום אחר.
יהודית פלוטקין
את לא צודקת, זה מה שהתכוונתי. אמרתי ראייה מערכתית. למה נשים לא מתקדמות. זה מטפל בכל הצדדים. זה חלק מאוד חשוב.
תמי אלמוג
אם הולכים לחקיקה למשל, בנושא חוק האזנה. צריך ללכת גם בחקיקה בנושא הזה, ולקחת את זה בחשבון.
שרון ברוך
מלשכת יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. אני בהחלט רוצה לברך ולהודות על שיתוף הפעולה שיש לנו עם הרשות. במהלך השנה יצאנו בסיוע הרשות למספר לא מבוטל של כנסים לחיילים, חיילות, מפקדים, מפקדות, בנושא של אלימות בין בני זוג בתקופת החיזור. הנושאים האלה זכו להד מאוד חיובי. עד היום אני מקבלת הרבה מאוד פניות של יחידות נוספות בצה"ל שרוצות לארגן כנס כפי שהיה בעבר. זאת באמת הזדמנות להגיד לך שוב פעם הרבה תודה.

בנוסף, בחוברת כפי שהוזכר, אנחנו תרמנו את החלק שלנו. יש פרק שמדבר על זכויות נשים בשירות הצבאי. זה בהחלט חשוב. תודה.
היו"ר גילה גמליאל
חברת הכנסת מלי פולישוק בלוך, מה שלומך?
מלי פולישוק בלוך
על הכיפאק.
היו"ר גילה גמליאל
הציגה בפנינו מנהלת הרשות לקידום מעמד האשה, יהודית פלוטקין. את כל הפרזנטציה. יש לך את החוברת כדי שתוכלי לעבור. הדו"ח מתחייב על פי חוק אמנם, אבל אין ספק שאפילו הדו"ח לא יכול להכיל את כל הפעילות. בהתחשב בעובדה שהיא בסך הכל עשרה חודשים בתפקיד, נכנסה ברגל ימין, כך שהכל בסדר גמור.
מלי פולישוק בלוך
מכיוון שאני מדברת אחרי נציגת צה"ל, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולומר, שאחד הדברים שיקדמו את הנשים במדינת ישראל, אם נשווה את משך השהות של נשים וגברים, כאשר נקצר קצת לגברים ונאריך קצת לנשים, אז יותר תפקידים ייפתחו בפני נשים. הן לא תצטרכנה להתנדב לתפקידים האלה כפי שקורה היום. היום מי שרוצה ללכת לתפקידים היא יכולה, אבל היא צריכה לחתום שלוש שנים. אני חושבת שזה יועיל גם בשירות האזרחי, במיוחד בשירות האזרחי. דיברתי מכוח אדם עם תת אלוף זמיר בנושא הזה. אני חושבת שאם תסכימי להיפגש איתי ולקדם את זה יחד איתי, אני מבינה שאי אפשר לעשות את זה מהפכה מיידית מהיום למחר. אבל אפשר להתחיל את התהליך בהדרגה. אני חושבת שזה יעשה שינוי מהפכני למעמד הנשים בישראל.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה.

גם בסוגייה הזאת דנו, היתה לנו ישיבה משותפת עם ועדת החוץ שהשתתפת בה, והגשת הצעת חוק בנושא. כפי שראינו הנושאים קצת מסובכים, אכן יש מקום לא רק לבצע את השינוי. אני טוענת שהצבא צריך לבצע רפורמה מקיפה. דיברנו רבות על זה. עצם החשיבה שצריכה להתבצע היא סביב הצרכים הצה"ליים. אין שום הצדקה וסיבה בעולם שחייל ישרת שלוש שנים בתור נהג. אם הצבא צריך נהג או נהגת, צריך לקבוע את אותו משך זמן על בסיס תפקיד, ולא על בסיס מין. כל מקצוע צריך את הזמן שלו, סביב הצרכים הצה"ליים, ועל בסיס זה ליצור שכר דיפרנציאלי. נניח, שנה וחצי ראשונות הן המשכורות המנימליסטיות שהם מקבלים, כדוגמה היום, וכל השאר ניתן לשדרג מבחינה כספית. דיברתי על זה רבות. הצגתי את כל הנתונים האלה גם בפני הצבא. אני מאוד מקווה שזה יקבל את תשומת הלב הראוייה על מנת שנוכל לשדרג את הדברים ונתקדם עם זה הלאה.

אנחנו נותנים להם את הזמן לבחון את הדברים לגבי שינויים מקצה לקצה שצריכים לבצע, וגם לא רק לבצע את הרפורמה, צריך לעשות סקירה של כל המערכות על מנת לבחון את הסוגיות האלה. נותנים לכם את הזמן, ונשמח כשזה יהיה מוכן לקבל עידכונים בנושא ולהתקדם הלאה.
איילה גליקסברג
ד"ר איילה גליקסברג, יועצת בכירה לרשות לקידום מעמד האשה / הרבנית. אני מייצגת גם מיגזר מסויים. אני אשת הרב הראשי של גבעתיים, בעלי הוא גם חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. יש לנו קו ישיר גם עם הרבנות, וגם מודעות.

מספרים על הרבי מקוצ'ק ששאל את אחד מחסידיו, איפה אלוקים? אז החסיד אמר, אלוקים נמצא בכל מקום, מה השאלה. אז הוא אמר לו לא נכון, הוא נמצא רק איפה שנותנים לו להיכנס. לכל אחד יש פה קו ישיר, מי שפותח את האנטנות.

אני למעשה מלווה את הרשות מאז הקמתה מצד אחד של המיתרס. הייתי במועצה הראשונה של הרשות, והייתי מטעם האקדמיה, וזה קיים על פי חוק, שלוש נציגות של האקדמיה. במקצועי אני ד"ר לפילוסופיה, אבל אני גם מומחית למגזר לאור מחקרים רבים שעסקתי בזה. החלפתי את מקומי ונכנסתי לצד האופרטיבי, ולא רק לצד של הישיבות ושל התוויית מדיניות כנותנת עצות.

מה שנפלא במתן עצות שיש אוזן קשובה, ואת זה אני מוכרחה לומר, הרבה דברים מיושמים, ואנחנו יודעים שגם כאן יש עניין של סוף מעשה במחשבה תחילה. עבודת הצוות היא פשוט נהדרת, ואנחנו יודעים שלא כל דבר אפשר ליישם מייד. זורקים רעיונות, ואם זה לא יהיה היום אז לאט לאט זה מיושם. דיברה לפני דוברת צה"ל, אני הייתי בצוות של המטה הכללי שישב והוציא חוברת נשים בצה"ל. במקרה פגשתי את שר הביטחון בשבוע שעבר, אמרתי שאחד הדברים הנפלאים שהיו גם אצל מופז, והיה גם יעלון, הם היו מאוד קשובים לנושא של לאפשר לנשים להתקדם. כאן אני נוגעת בנקודה שאותה אנחנו אולי ברשות ובוועדה למעמד האשה, ואני קוראת למרכז השלטון המקומי, לא מספיק שנשים מודעות לעניין של קידום עצמן. אלא ברגע שגם גברים יהיו מודעים, עשינו חמישים אחוז מהמלאכה. כאן הבעיה. מה רע לנשים, מה הן צריכות את הקידום? זו אחת הבעיות לדעתי.

יושבת ראש הוועדה, אני מאוד מודה לך על המעורבות בזה. וכמו שאת אמרת, אם אני זוכרת, את היית יו"רית של הסטודנטים, עסקת במכלול, ולא כל כך בצד הפרטני בנושא של קידום נשים דווקא.
היו"ר גילה גמליאל
למרות שבחנתי את כל הקדנציות שלי אחורה, הקדנציה הראשונה היתה שכל הוועד היה מורכב מנשים, כולל המנהלת הטיפולית של האגודה. אם את שואלת אותי בגלל שחשבתי על העדפה מתקנת, לא. כאשר בחרתי במכרזים הנטייה היתה כנראה מספיק ברורה. זה לא קרה בקדנציות האחרות. היה חצי חצי אמנם, אין ספק שהייצוג תמיד קיבל ביטוי. גם כאשר נבחרתי, הייתי האשה הראשונה שנבחרה ליו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל כאשה. כשתרגמתי את זה, הבנתי שלא היתה מספיק פעילות באקדמיה, ועל כך דיברנו ארוכות עם יהודית והיא התחילה פרוייקט מבורך לחלוטין בעניין הזה, בהיבט של לתת כלים לסטודנטיות, וגם לסטודנטים, על מנת לתרגם אותם הלכה למעשה. כי אני בתור יו"ר האגודה, לא ידעתי בכלל על ארגוני הנשים, לא הכרתי את השדולה, את נעמ"ת, ויצ"ו, ולא הכרתי את הרשות, ולא שמעתי על כלום. על הרשות אולי שמעתי בסוף, כאשר חילקתי בתור יו"ר אגודה את החוברת של זכויות הנשים לעבודה, כי זה היה לי חשוב. יצרתי קשר כאשר שמעתי על זה, וביקשתי חוברות, ובאמת דאגתי להעביר את זה.

מעבר לזה, שום דבר במובן הפרקטי, דפוסי מנהיגות, שלטון מקומי, שום דבר. אז קורס המנהיגות שעכשיו יהודית הולכת לכיוונו הוא מאוד מבורך, ובקמפוסים במיוחד, כי שם זה המקום של מעצבי דעת הקהל העתידיים. זאת אומרת, כאן יש חשיבות עליונה לעשות את הדברים האלה. על זה אני רוצה לברך אותך, על עצם הפרוייקט. הוא בעל חשיבות עליונה.

אני מנסה להבין היום, מה היה קורה אם היינו מנצלים את העניין הזה בתוך הקמפוסים. אתם יודעים כמה שעות של הרצאות וימי עיון, וסדנאות, קורסים, חוגים, אלף דברים שאפשר לטפל בעניין הזה, ונאדה. זה לא מתוך אי החשיבות לשיוויון, פשוט חוסר מודעות.
איילה גליקסברג
העניין הוא שיש דברים שהם עניין של עיתוי. ממרום גילי המתקדם, כאשר כתבתי את העבודה לפי 25 שנה, וביקשתי מהמחלקה לפילוסופיה לכתוב עבודה על האשה ביהדות בהשוואה לפילוסופיות אחרות, באו החכמים של האקדמיה ואמרו לי, זה לא בזבוז של כשרון לעסוק בנשים. אמרתי, סליחה, מרגע שנולדתי אני עוסקת בזה. אז זו היתה תדהמה, וזה היה המחקר הראשון שהיה על נשים ביהדות. היום זה מובן מאליו. אותו דבר היה גם בין הסטודנטים, וגם במקומות אחרים.

אני רוצה לסכם את הדבר האחרון, גם העניין של נשים פורצות דרך הוא באמת דבר מאוד יפה. אני נמצאת בוועדת השיפוט, ואני מאוד שמחה תמיד. הנקודה שאני רוצה לציין אותה, יהודית הזכירה, ואני אחזק את ידיה, שאנחנו משתדלות בוועדת השיפוט לעשות פריסה על פני כל הארץ, צפון, דרום, מזרח, מערב, וגם לפי מגזרים, כך אף קבוצה אינה יוצאת מקופחת.

לסיכום אני רק רוצה להדגיש אולי, או לתת את ההדגש, לכל הדברים היפים של אינטראקציה נשית שאני מאוד מאמינה בה. אנחנו חייבים גם אינטראקציה גברית לנושא של קידום מעמד האשה. ברגע שהגברים יהיו מודעים, אז כבר לא תהיה בעיה, היא תפחת כי יהיה קל יותר ליישם את זה.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה.
נורית זיו
ראש המדור לנפגעי עבירות באגף חקירות במשטרה.

מצאתי אשה עם הרבה נשמה, והרבה יכולת עשייה. השילוב הזה מבחינתי הוא שילוב מדהים. אנחנו משתפות פעולה גם במינהלת וגם בוועדה המייעצת של הרשות שאני חברה בין שני הפורמים האלה. לא ארחיב את הדיבור על שיתופי הפעולה, הוא קיים לאורך כל השנה. אני מקווה שלקראת סוף השנה, אנחנו נעשה יחד את הכנס המשותף בנושא המגזרים. אני חושבת שזה ייצא לפועל. יישר כוח גדול מכל הלב. השנה נעשה את זה. בנושא של האלימות, עושים הרצאות והפנמה, זה מתבצע בכל המשטרה. בנושא של מגזרים וייחודיות זה על השולחן. אני בכל אופן מקדמת אותו במשך השנה הזאת והבאה.
היו"ר גילה גמליאל
מצויין. יש גם את הפרוייקט הנוסף שלנו שאמנם נדחה לאוגוסט, יהודית גם תוכל להצטרף אלינו. בכל מה שקשור לנפגעות תקיפה מינית, הצלחנו לבצע רפורמה מדהימה בעצם החשיבה המקובעת של המימסד, שגרמה להרבה מותקפות מינית גם לא להגיש בסופו של דבר את התלונות בכל הביורוקרטיה. נכון להיום עד לספטמבר הקרוב, כל הנשים במדינת ישראל, שעוברות התקפה מינית מגיעות בסופו של התהליך לאבו-כביר. עכשיו השינוי שמתקיים בעקבות הפנייה שלנו לפרקליטות המדינה ולשר הבריאות, אני ממש רוצה לברך אותו על כך. הצלחנו לשנות את עצם התפיסה, שייפתח קורס בספטמבר הקרוב לרופאים מהרפואה הגניקולוגית, ורפואת הילדים, שהם יעברו קורסי הכשרה שקיימים בדיוק ברפואה המשפטית, וזה יצור מצב שיהיה ניתן לפתוח מרכזים נוספים בכל הארץ, לאו דווקא רק בוולפסון. זה יתן את הסיטואציה שבה יהיו יותר תלונות, גם הראיות יהיו בפחות תיקים שאנחנו שומעים עליהם כל פעם מחדש, של פשרות, ונסגרים בגלל חוסר ראיות וכיוצא בזה. אבל זה לא מסתיים, אנחנו ממשיכים עם זה הלאה. הולכים עם זה צעד אחד קדימה, על מנת לאמץ את המודל שקיים היום בלוס-אנג'לס שם אחיות. הן אלה שמבצעות את אותו הליך - זה נדחה כנראה לאוגוסט.

בעניין הזה יש חשיבות עליונה, אם נצליח להעביר לכאן את המודל, זה יתן יותר שרות. מה לעשות, להשאיר את הרופאים בסטנד-ביי 24 שעות, והמשכורות הם סכומי עתק שלא יהיה ניתן להעביר. לעומת זה, גם לגבי האחיות, מבחינת הגישה מול המותקפות, יהיה צעד שישנה את כל התמונה בעניין הזה, ובאמת יצור את פריצת הדרך הראוייה.

צעד אחד התקדמנו, אבל אני תמיד אומרת כאשר מתקדמים מה לעשות, זה לאט אבל בטוח.

גם לגבי הבלניות, דאגנו להעביר אליהן את המשכורות שהן לא קיבלו.
אסתר טולדנו
עובדת ביטוח לאומי. אני מברכת מאוד על הפעילות הזאת. אני מאוד מקווה שהיא תתרחב. אני עובדת כ-25 במוסד, יש לנו במינהלה סמנכ"לית אחת, עדיין רק אחת, והיא מחליפה את השנייה, למרות שהעובדות שהן נשים מהוות אחוז הכי גבוהה. אני מקווה שזה ישפיע.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה להודות לחברתי יהודית פלוטקין. אני מרשה לומר חברתי. אני שמחה שנבחרת לתפקיד, את עושה אותו בצורה מצויינת לכל הדעות. בעניין הזה אני רוצה לברך אותך, ויש לך עוד עבודה רבה, את לא לבד. אני מאמינה שביחד כאשר מאחדים את כל הכוחות, גם הדרך סלולה. אני רוצה להודות לכן. יום טוב.


(הישיבה ננעלה בשעה 12:30)

קוד המקור של הנתונים