ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/07/2004

החזרת 450 דונם לתושבי סאג'ור שסופחו בטעות לכרמיאל

פרוטוקול

 
ד' - החזרת 450 דונם לתושבי סאג'ור שסופחו בטעות לכרמיאל

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
19.07.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 261
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שני, א' אב התשס"ד (19 ביולי 2004), שעה 12:00
סדר היום
החזרת 450 דונם לתושבי סאג'ור שסופחו בטעות לכרמיאל – (הלס"י) – ח"כ איוב קרא.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יורי שטרן
יצחק הרצוג
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
לאה נס

איוב קרא
מוזמנים
יחזקאל לביא – ראש אגת"א, משרד הפנים
אנה חזן – סגנית מנהל המינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים
אסתר מנקיטה – רכזת תחום שיפוט, מחוז הצפון, משרד הפנים

עדי אלדר – ראש העיר כרמיאל ויו"ר השלטון המקומי
אייל רותם – מהנדס העיר כרמיאל
שלום כרמי – רל"ש כרמיאל

מועצה מקומית סאג'ור
נאיף איברהים – ראש המועצה
שייך שוקי דאהר – מהנדס המועצה
עו"ד גאנם אמייר
עו"ד גאנם נאיף
שייח' גאנם מחאסן
נידאל אברהים
נהאד מוסטפא
סבין אברהים
מיקאל אברהים
שייח' ג'מאל גאנם
שייח' סלמאן עביד
שייח' מחמד גנאם
שייח' ג'מיל חמאדה
שייח' סלים אברהים
שייח' כמאל אברהים
שייח' מוחמד אברהים
שייח' תופיק אברהים
שייח' יוסף גאנם
שהאב אברהים
חסאן אברהים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר


החזרת 450 דונם לתושבי סאג'ור שסופחו בטעות לכרמיאל – (הלס"י) – ח"כ איוב קרא
היו"ר יורי שטרן
שלום לכולם, אני פותח את ישיבת הוועדה. תודה לשייח'ים שהגיעו ממרחק – ברוכים הבאים; אל דאגה, אנחנו אתכם.
עסאם מח'ול
הבעיות שלהם הופכות אותם לקרובים.
היו"ר יורי שטרן
קיבלנו הצעה של חבר הכנסת איוב קרא: החזרת 450 דונם לתושבי סאג'ור שסופחו בטעות לכרמיאל. אני שמח על כך שהדיון הזה התנהל מתוך הסכמה שיש בין הכפר לבין העיר כרמיאל. לכן, אני מציע שנציג את העניינים – תחילה על ידי המציע חבר הכנסת איוב קרא, ולאחר מכן ראש המועצה וראש העיר.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, שייח'ים מכובדים. אנחנו מדברים על שטח בן 440 דונם מעבר לכביש כרמיאל-צפת, בצד של סאג'ור. מדובר בגושים 19166, 19167. השטח הזה היה שייך בזמנו למועצה המקומית מרום הגליל. לאחר מכן, כוננו מועצה מקומית. לצערי, לא השכילו להחזיר את זה באותו זמן לשטח השיפוט של המועצה סאג'ור.

ראש המועצה הממונה בסאג'ור הגיע לסיכום עם משרד הפנים ועירית כרמיאל, בתיווכו של עמרם קלעג'י, לפיו האזור הזה יהיה שייך לכרמיאל, יוקם עליו אזור תעשייה ו-30% מהכנסות השטח יעברו לסאג'ור.

הוא היה פקיד של ש"ס, ולא מקומי. למעשה, הוא עשה את דברם של אנשי ש"ס.
היו"ר יורי שטרן
הוא פקיד של משרד הפנים.
עסאם מח'ול
תלוי מי משרד הפנים.
איוב קרא
למרות שבתמ"א 35 האזור הזה מתוכנן לאכלוס.
היו"ר יורי שטרן
לשם מה הגיעו לכאן החיילים?
קריאה
- - -
היו"ר יורי שטרן
לאבטחת ה--
איוב קרא
כדי שעדי אלדר לא יירה בנו שם לגמרי.
איוב קרא
המועצה החדשה בכפר התירה את ההסכם עם כרמיאל, והחליטה בזמנו להחזיר את השטח לסאג'ור. אחרי שנבחרה המועצה הנבחרת, יצאה החלטה מקומית לפיה הם מתירים את ההסכם, והם לא מוכנים לו כי למעשה הם המייצגים הלגיטימיים של האוכלוסייה המקומית.

השטח הזה הוא עתודת הקרקע היחידה לפיתוח הכפר מבחינה כלכלית, וגם לאכלוס שכונת חיילים משוחררים. אין לכפר אפשרות להתרחב מוניציפלית, כי הוא ממש תחום בין הרים גבוהים.
עסאם מח'ול
רק בטיפוס.
איוב קרא
זוהי אדמה המצויה בלב-לבו של הכפר ממש. בשטח זה מתוכננת שכונה לחיילים משוחררים. אני מבקש לציין כי זהו כפר שנמצא מצפון לכביש כרמיאל-צפת, כפי שאמרתי. זהו היישוב היחידי היחידי שנגעו לו באדמות שלו. יש שם הרבה יישובים – ממג'דל אל כרום ועד רמלה – ולא פגעו בשטח השיפוט שלהם, וכמובן אין צורך שיפגעו.

לדעתי, עירית כרמיאל לא זקוקה לשטח הזה. אני לא נכנס לזה, עדי אלדר ידבר על כך בוודאי. בנוסף, היתה עתירה בנושא הזה לבג"ץ. מונתה ועדת בדיקה, ועל פי הידוע לי – ראש עירית כרמיאל יתקן אותי – במקום אותם 450 דונם, כרמיאל קיבלה אדמה ממינהל מקרקעי ישראל, ולמעשה קיבלה קרקע חלופית במקום הקרקע הזאת.

אני רוצה לציין שהקרקעות הללו שייכות לתושבי סאג'ור עוד מזמן התורכים והאנגלים. לא יכול להיות שפקיד, שמונה על ידי ש"ס בזמנו, יעשה הסכמים בצורה שרירותית.
היו"ר יורי שטרן
לא חשוב על ידי מי הוא מונה.
איוב קרא
לגבי הסיכום של הוועדה לחקירת גבולות בראשותו של פרופ' ערן רזין. אברהם פורז עיין בדו"ח, וכתב לנו לא-מזמן מכתב – ב-29 בינואר 2004: המלצות הדו"ח הן בעיקר לצרף לתחום שיפוטה של המועצה המקומית סאג'ור את השטח המבוקש מעירית כרמיאל, בשלמותו, בהתאם למפה המבוקשת. אבקש לדרוש מראש המועצה המקומית של סאג'ור לחתום על התחייבות, לפיה במידה וייועד השטח כולו או חלקו לתעסוקה, יופעל ההסכם עליו חתמה המועצה המקומית סאג'ור עם כרמיאל בשנת 1997 בדבר הניהול המשותף וחלוקת המיסים.

זהו הסעיף הבעייתי. תושבי סאג'ור סבורים – ולדעתי בצורה הוגנת ונכונה – שאם כרמיאל קיבלה קרקע חלופית, ואם השטח הזה נמצא בלב-לבה של סאג'ור, ואם את הקרקע הזו הם קיבלו בירושה מאבות-אבותם, מדוע צריך מישהו לשים זרוע לתוך תוכה של סאג'ור? חסרים לכרמיאל נכסים, מפעלים, אזורי תעשייה? מדוע צריך לבחוש גם בלב-לבם של אנשים, שברובם המוחלט הם קצינים ולוחמים, אנשים שנותנים את היקר שבהם?

לפי הסעיף הזה, אם יקום אזור תעשייה במקום אכלוס הם יחזרו להסכם המקורי.
ואסל טאהא
- - -
עסאם מח'ול
זה נשמע כמו הסכם קולוניאלי.
איוב קרא
אני מציע שראש מועצת סאג'ור ימשיך את הדברים. לאחר מכן נשמע את ראש עיריית כרמיאל, ולאחר מכן נפתח את הדיון.
היו"ר יורי שטרן
בבקשה.
נאיף איברהים
צהריים טובים לכולם: אדוני יושב ראש הוועדה, חברי הכנסת, אנשי המינהל, ונכבדי כפר סאג'ור, שכואב להם לשמוע שאנחנו עדיין מתווכחים כאן על אדמות אבותיהם, הרשומות בטאבו קרוב ל-60 שנה. אנחנו מתווכחים על נוסחה של אדם שאיננו מסאגו'ר, שישב עם שכני הטוב ביותר – אני אומר לכם: אני מכבד אותי, אני הצבעתי בשבילו, ואני רוצה שהוא ימשיך לנהל את השלטון המקומי. הייתי אצלו בעיריה, ואנחנו רוצים להמשיך להיות שכנים טובים.
עדי אלדר
תודה.
נאיף איברהים
עדי, אני רוצה שתדע – ואמרתי את זה בלשכה שלך: לא יכול להיות. שני הגושים הללו הם אדמות מינהל, נכון מאוד. עוד בזמן המוכתרים, העבירו אותנו למועצה האזורית מרום הגליל יחד עם האדמות השייכות לסאג'ור. לא התנגדנו למדינה כשהיא הפקיעה את האדמות הטרשיות שיש בהן טאבו, והקימה על חלקן את המושב שזור, בגלל שאנחנו אוהדים את מדינת ישראל. אף התנגדות לא יצאה מסאג'ור. זוהי עובדה: שזור קיימת היום על אדמות נטו של סאג'ור, ואנחנו מכבדים זאת, מברכים על כך, ואומרים להם: סחתיין, שיהיה לכם לבריאות.

רבותיי, כשצירפו אותנו בשנות ה-70 למועצה האזורית מרום הגליל, כי היינו יישוב קטן, האדמות הללו עברו למרום הגליל יחד עם סאג'ור, ומר אלדר מודה בכך.

לאחר 20 שנה, מינו לנו מועצה ממונה.
היו"ר יורי שטרן
אבקש שתסביר איך במעבר הזה הן הופכות לאדמות המינהל?
נאיף איברהים
אסביר לך, אדוני: אז חרשו את האדמות. כל אדמה לא מעובדת, שבעליה לא יכול לעבד אותה, אמרו שזהו שטח טרשים. טרשים למי? למדינה. לא היו אז בולדוזרים. לדרוזים לא היה כסף להביא בולדוזרים כדי להכשיר את הקרקע הזאת.

בנוסף, אדוני היושב ראש, האדמה הזאת היתה של הוואקף, כמו האדמות שבירושלים, הקדושות לדת היהודית. יעיז אדם בעולם לגעת בכנסיית המולד או במסגד. אלו אדמות הוואקף של סאג'ור, לכן אתה רואה את כל השייח'ים של סאג'ור יושבים כאן.

אם כן, אנחנו כאזרחים טובים, כנתיני המדינה, לא רוצים להתווכח עם המדינה. המינהל – מינהל; אדמות מדינה – אדמות מדינה. הם עברו איתנו למרום הגליל, וכשחזרנו ממרום הגליל, הן עברו יחד איתנו. כרמיאל היתה קיימת, אז לא היו שטחים של כרמיאל. רק כדי לשבר את האוזן, אקריא את מכתבו של אדון יעקב עמר מ-23 בינואר 1994: "סיכום ישיבה בנושא אזור תעשייה מרום הגליל - גוש מס' 19166, 19167 בין מר עדי אלדר, ראש עירית כרמיאל, למר יעקב עמר, ראש מועצה מקומית סאג'ור". הוא לא ראש מועצת סאג'ור. הוא לא נבחר, לא תושב – הוא מונה.
"סוכם
1. החלקות שבנדון, שתשריטה מצורף, תועברנה לשטח שיפוט וצוו תכנון כרמיאל." מי הוא?

2. "בחלקות הנ"ל תחולק גביית הארנונה, כשסאג'ור תקבל 30%" – למה? האדמות שלנו, הטאבו שלנו. הן חזרו איתנו ממרום הגליל. מר יעקב עמר הלך והעביר אותן לכרמיאל.
ואסל טאהא
החלוקה של 30-70 היא רק על השטח הזה?
נאיף איברהים
רק על השטח הזה. אני מוכן להיות שותף אתו בחלוקה של 95% בשבילו, ו-5% בשבילי – אבל נהיה שותפים-שכנים – שותפים בכל.
עסאם מח'ול
זאת דווקא תוכנית איחוד לא רעה.
נאיף איברהים
6. "סיכום זה מותנה באישור מליאת עיריית כרמיאל, מליאת מועצה מקומית סאג'ור ובאישורו של משרד הפנים" – היו שני אנשים, ומעולם לא ידעו מיהם, מהיכן הם, מה הם בכלל. מר יעקב עמר עם שני אנשים נוספים – בחיים שלהם לא ראינו אותם. האם מישהו מסאג'ור יודע מי היה במועצה יחד עם יעקב עמר?
קריאות
לא.
נאיף איברהים
7. "הנוסח הסופי של סיכום זה ייערך על ידי היועצים המשפטיים של שתי הרשויות ובכפוף להוראות כל חוק בנדון". וכך עברו האדמות לכרמיאל.
היו"ר יורי שטרן
האם אכן היה סיכום מאושר על ידי שר הפנים?
נאיף איברהים
מאיפה אני יודע, אדוני? לא יודעים.
לאה נס
השאלה היא אם להסכם הזה יש אישור של משרד הפנים.
עסאם מח'ול
השאלה היא אם יש בו היגיון.
היו"ר יורי שטרן
ראשית, ראש המועצה דיבר אתי לפני מספר רב של חודשים. פניתי לשר הפנים, קיבלתי תשובה זהה לזו שקיבל חבר הכנסת איוב קרא, והבנתי שמצידה של העיר כרמיאל יש הרבה רצון טוב להגיע לסיכום בלי לזעזע--
נאיף איברהים
לא מזעזעים. ברשותך, אני אמשיך. פניתי למר עדי אלדר. עכשיו עושים לנו טובה כביכול. האדמות שלנו. אין לנו בסאג'ור סנטימטר אחד של אדמות ציבור מלבד האדמות הללו. אין. אם תשים לב, הכל אדמות ציבוריות – לא לאנשי סאג'ור. בתוך השטח הזה יש לנו כבר את כל תכנון הספורט והתכנון בסאג'ור.

מהי הבעיה שלי כאן? אין לנו מפעל אחד. כשהייתי אצל שר האוצר, הוא אמר: רבותיי, אתם ראשי הרשויות תמיד כמו מקבצי נדבות. לכו לתעשייה, לכו למסחר. בסדר – אבל אין לי מקום ציבורי אם יבוא אליי משקיע יהודי, נוצרי, מוסלמי או דרוזי עם כסף, שירצה להקים מפעל כדי שהבנות של סאג'ור יעבדו. מה אומר מר עדי אלדר? אני מפעיל את הסעיף בהסכם, לפיו 70% שלי ו-30% שלכם. אז מתי אקבל עצמאות כלכלית? מתי לסאג'ור תהיה עצמאות בלי אפוטרופוס? זה שלי, ולא שלי.
היו"ר יורי שטרן
תודה. כבוד ראש העיר, בבקשה.
עדי אלדר
ראשית, שלום לכולם. אני מבין שאני אהיה האיש הרע כאן בישיבה.
איוב קרא
חס וחלילה.
עדי אלדר
כך זה נראה לי לפי ההתלהמות שכבר מתחילה להיות.
היו"ר יורי שטרן
ראשית, אמרתי בפתיחת הדיון וגם לפני כמה רגעים: אני יודע שיש כאן הרבה רצון טוב, וחבל לחמם את האווירה.
עדי אלדר
מי שמחמם את האווירה זה לא אני.
היו"ר יורי שטרן
בסדר, דבר ברוגע. מה המצב מבחינתך?
עדי אלדר
ראשית, אני בכנות לא מבין על מה הדיון. אם רוצים ללכת ולעשות חשבונות היסטוריים עכשיו, אני מוכן לעשות חשבונות היסטוריים. המינהל חסר לי כאן לחשבון היסטורי כזה.
עסאם מח'ול
אני מציע שנעשה.
ואסל טאהא
בהיסטוריה אתה תפסיד.
עדי אלדר
אתה תפסיד בהיסטוריה.
עסאם מח'ול
דווקא אתה תפסיד.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, אני ביקשתי מראש העיר כרמיאל, שהוא גם יושב ראש מרכז השלטון המקומי--
ואסל טאהא
אני בטוח. אם יש צדק והיגיון – אני בטוח שאתה תפסיד.
היו"ר יורי שטרן
סליחה, חבר הכנסת טאהא. פעם מנעתי ממך לדבר? אבל בצורה מסודרת. כעת מדבר עדי אלדר.
עדי אלדר
הסיפור הוא כזה – ואני אקצר: מינהל מקרקעי ישראל הוא שהציע לנו בזמנו את השטח. הוא בא ואמר שיש 400 דונם פנויים לאזור תעשייה, והציע לנו לקבל אותם. כראש עיר הסכמתי, והעניינים התחילו להתגלגל.
לאה נס
מתי זה היה?
עדי אלדר
אני לא זוכר את התאריך.
נאיף איברהים
אחרי שהחזירו אותנו ממרום גליל.
עדי אלדר
לפני 15 שנה לפחות.
יחזקאל לביא
פחות – 12 שנים.
נאיף איברהים
פחות, אדוני.
עדי אלדר
בדיוק אז התחלתי לכהן כראש עיר. בשלב מסויים היתה התנגדות של תושבי סאג'ור, ופנה אליי עמרם קלעג'י, ואמר לי: עדי, בוא שב, לך לקראת העניין, נעשה משהו בשותפות, והסכמתי. באמת באותה תקופה היה ראש מועצה ממונה מטעם משרד הפנים, ואתו נחתם ההסכם הראשון.

לימים, זה המשיך להתגלגל, ונבחר הפעם ראש עיר בן הכפר, ד"ר ריאד, אתו הגענו להסכם מחודש בשנת 1997, לפיו אנחנו עושים משהו משותף עם חלוקה ועם הכל. הפעם זה לא פקיד ממונה, אלא נבחר על ידי המועצה. אני מניח שהוא גם העביר החלטה במועצה שלו לגבי ההסכם. תקנו אותי אם אני אומר דבר לא נכון.
נאיף איברהים
אני אתקן אותך רק בכך שהוא כתב שהוא היה טירון פוליטי, ובחיים שלו הוא לא ידע מה זה פוליטיקה. אתם קבעתם לו עובדות.
עדי אלדר
הוא חתם על ההסכם? העביר אותו במועצה? אז אל--
קריאות
- - -
עסאם מח'ול
- - -
קריאה
בעל הרכוש ייצא החוצה.
היו"ר יורי שטרן
חברים, סליחה. איש לא יפריע למי שמדבר.
עדי אלדר
אני מספר מה היה; בינתיים לא הבעתי עמדה – אלו עובדות: אני חתמתי על הסכם לא רק עם ראש המועצה הממונה, אלא גם עם ראש המועצה הנבחר, שהעביר את ההסכם הזה בצורה דמוקרטית במועצת העיר שלו.

לימים זה המשיך להתגלגל, ופנו אליי ואמרו לי: עדי, אנחנו רוצים לבנות על השטח הזה שכונה לחיילים משוחררים. שמעתי חיילים משוחררים, אמרתי: או-קיי. אני יורד מנושא תעשייה בשטח הזה--
נאיף איברהים
לא אדוני, לא אישרו לך אזור תעשייה מעבר לכביש.
עדי אלדר
אני הפרעתי לך?
היו"ר יורי שטרן
בבקשה.
עדי אלדר
לימים, פנו אליי בנושא החיילים המשוחררים, אני אמרתי: אם רוצים להקים שכונה לחיילים משוחררים? בבקשה. אני מוכן לוותר על השטח.
עסאם מח'ול
לוותר.
עדי אלדר
ואכן, משרד הפנים הקים ועדת חקירה לגבולות – בהסכמתי המלאה – והסכמתי להחזיר את השטח. אני לא שותף לא בארנונה של מה שקיבלו שם ולא שום דבר. הסייג היחיד שאנחנו באנו ואמרנו: כיוון שבדיוק מול השטח הזה – ואתם יכולים לראות במפה שרק כביש חוצה – יש לנו אזור מסחרי גדול, אנחנו מוכנים לוותר על השטח הזה לטובת הכפר, לטובת בניה, ולא לטובת שטח מסחרי.
לאה נס
למה? מפחד מתחרות?
ואסל טאהא
איזו מין תחרות.
קריאות
- - -
קריאה
זה היה שלנו.
עדי אלדר
לפי החוק זה היה השטח של כרמיאל, עם כל הכבוד.
נאיף איברהים
לפי - - - של יעקב עמר, אף פעם לא היה של כרמיאל, מר עדי אלדר. אף פעם.
קריאה
אנחנו קנינו את זה בכסף שלנו.
נאיף איברהים
אלו הן אדמות הוואקף של סאג'ור. זה מעולם לא היה של כרמיאל.
עדי אלדר
אבל ויתרתי עליו. תירגעו.
נאיף איברהים
מר אלדר, אתה קיבלת במקומו. אתה רוצה להחזיק את החבל משני הקצוות.
עדי אלדר
אגב, לא קיבלתי דונם אחד במקום זה. שיהיה ברור. לא קיבלתי דונם אחד, לא מטר מרובע אחד. ויתרנו ויתור מלא, לטובת הכפר. אז תפסיקו להתקיף אותי כאן כל הזמן.
היו"ר יורי שטרן
רבותיי, או שננהל את הדיון במטרה להגיע לסיכום ולשפר את המצב, או שזה יהיה סתם בלגן. הבחירה היא בידכם. אם תמשיכו לצעוק, יהיה בלגן ואני אפסיק את הישיבה. זה הכל.
עסאם מח'ול
אני בא בטענות אליך עכשיו, לא אליו. באיזו זכות אתה לוקח בידיך לקבוע אם נסכים עם המינוח שהוא מוותר, או לא נסכים.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מסכים ולא מתנגד לשום מינוח. חבר הכנסת עסאם מח'ול, מדבר אדם אחד.
עסאם מח'ול
קודם כל, אל תצעק. הוא מדבר, ואף אחד לא מפריע לו. אנחנו מאזינים ורושמים הערות.
היו"ר יורי שטרן
בבקשה. אבל כאשר יגיע תורו של כל אחד, הוא יגיד מה שהוא חושב – גם על המינוחים. אבל לא באמצע דברים של אדם אחר.
עסאם מח'ול
אף אחד לא נכנס לדברים שלו.
היו"ר יורי שטרן
בבקשה.
עדי אלדר
בסיכומו של דבר, סאג'ור קיבלה את השטח בשלמותו, בלי שום תמורה לכרמיאל, לצרכים שלה. על מה הדיון היום?
איוב קרא
הדיון היום מתרכז בשאלה מדוע האופציה הזאת, של הכנסת זרוע לתוך סאג'ור, תמשיך להתקיים, והאיום הזה על סאג'ור ימשיך להיות.
עדי אלדר
אני לא יודע. מה סאג'ור רוצה לעשות בשטח הזה היא יודעת?
איוב קרא
זה לא משנה.
לאה נס
שאלת הבהרה. אתה אומר שהסכמת שהם יקבלו את זה בחזרה לבניה. מתי הסכמת לכך? יש מסמך פורמלי?
עדי אלדר
כן – ועדת החקירה. רשום בפרוטוקול.
היו"ר לאה נס
מתי זה היה?
קריאה
יש פרוטוקול מה-19.1.03, שבו עדי אמר במפורש שהוא מוכן ללא תנאי אם זה למגורים. אבל אם זה לא למגורים – ההסכם ההוא מתקיים, וראש המועצה דאז הסכים. זה היה התנאי.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת טאהא, בבקשה.
ואסל טאהא
אני באמת רוצה להתייחס לכמה נקודות חשובות, מפני שאת הסרט הזה אני עברתי עם נצרת עלית. אבל נדמה לי שבנצרת עלית, עם מנחם, היה יותר קל, מפני ששכנות טובה מחייבת הרבה דברים, מר אלדר.
עדי אלדר
אבל ויתרתי בגלל השכנות הטובה.
ואסל טאהא
שכנות טובה מחייבת הרבה דברים לשני הצדדים. שמעתי את ראש מועצת סאג'ור כשהוא אמר שהם לא התנגדו כאשר אדמות הטרשים, שהיו האדמות שלהם בטאבו, סופחו לכרמיאל. בוא נגיד: הם עשו משהו, לפי המינוחים שהוא השתמש בהם.
קריאה
הוא אמר סאג'ור.
קריאה
אדמות סאג'ור.
נאיף איברהים
בכרמיאל יש לנו שטחים - - -
ואסל טאהא
גם בכרמיאל. אני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו. ידידי מר אלדר, יושב ראש השלטון המקומי, אני לא יודע איך הסכמת לגלוש צפונה מבחינה תכנונית. תכנונית זה לא מתקבל – אפילו בעיין – שכשאדם כראש עיר רוצה לתכנן משהו, הוא חוצה כביש. זה לא מקובל מבחינה תכנונית.

המינוח "ויתור" – אתה אומר שאתה מוותר – אין מינוח אחר. אתה קיבלת ואתה מחזיר, כאילו שאתה עושה לו טובה. רבותיי, אלו אינן טובות. זוהי האדמה שלהם. זוהי אדמת הוואקף שלהם. הם חופשיים לייעד את האדמה כרצונם. למה להתנות, עדי? אסור לסאג'ור להקים אזור מסחרי? אסור להקים בסאג'ור אזור תעשייה? מה קרה פה? אפילו אני בכפר כנא קיבלתי 70-30 בכל אזור ציבורי. תחזור למנחם. אז תן לו 30-70. אני מבקש ממנו שהוא יסכים לייעד את זה לתעשייה ולמסחר.

המגמה היום בתמ"ת – וזו איננה מגמה חדשה – היא להפוך את כל אזורי התעשייה הללו לאזוריים. אי אפשר שרק כרמיאל תיהנה, וסאג'ור לא. זה לא יתכן. לכן יש היום בנצרת עלית משא ומתן, יש שותפות; לכפר כנא יש אחוזים, ולנצרת עלית יש אחוזים. זוהי מגמה הוגנת. אני מבקש: אם כבר מדברים על שותפים – הוא מוכן--
נאיף איברהים
אני מוכן. אני נותן לו 95%.
ואסל טאהא
--אז שותפות בהכל: במסחר ובתעשייה. זוהי המגמה הנכונה. אם אנחנו – ואם אתה במיוחד, כיושב ראש השלטון המקומי – רוצה להציל רשויות ורוצה לעזור לרשויות, תן דוגמה יפה באזור ההוא. אני מציע לך להפוך את כל אזור התעשייה שלך לאזורי, למשותף לכולם. אז כולם יהיו שכנים טובים, ישלמו את ההתחייבויות שלהם כלפי השותפות, כלפי השכנים, והאזור הזה יפוך דוגמה ומופת.

עדי, לא יתכן שדווקא אתה כיושב ראש השלטון המקומי תעמוד על דברים קטנים כאלה: אני ויתרתי, אבל למסחר אני לא מוותר. זה לא מקובל על אף אחד. לכן אני מבקש שתעשה חשבון בינך לבין עצמך, ותוריד את הייעוד הזה – שיעשו מה שהם רוצים: מגורים, מסחר או תעשייה. אם אתה רוצה להוסיף ולבסס את השכנות הטובה עוד יותר, תגיד להם: רבותיי, בואו לשכנות טובה. המגמה היא אזורי תעשייה משותפים, אני הופך את הכל, ונפתח משני צידי הכביש אזור תעשייה משותף לכולם.
היו"ר יורי שטרן
תודה. חבר הכנסת מח'ול, בבקשה.
עסאם מח'ול
מי שמכיר את מפת סאג'ור יודע שגם אם הקרקע הזאת לא היתה שייכת לסאג'ור, אין את הסיפור הזה מאחוריה, וסאג'ור רוצה להציג תוכנית התפתחות – זו היתה חובה הגיונית-מוסרית להעביר את זה מכרמיאל, אפילו אם זה היה שייך לכרמיאל.
היו"ר יורי שטרן
פשוט מבחינה טופוגרפית.
עסאם מח'ול
כן – תכנונית. אני מסתכל על הכפר הזה, ואני חושב לעצמי: נחף מהצד הזה, רמלה מהצד הזה, שזור מהצד הזה, כרמיאל מדרום וקיר מאחוריה. אני מבקש שמר אלדר ישים לב לדברים. אני חושב שאין כאן שום ויתור. אז אולי היה ויתור – אם זה היה אדמות כרמיאל. אולי. אבל אז זו היתה חובה תכנונית, שאין עליה ויכוח. ואני יודע על מה אני מדבר בעניין הזה.

לכן אני אומר ששום טובה לא נעשית כאן. זהו צורך, זהו דבר טבעי ביותר, זהו ההיגיון.

מה עוד, אנחנו שומעים ש"אנחנו נעשה טובה"--
עדי אלדר
מישהו אמר שאנחנו נעשה טובה? באמת, יש גבול למה שאתם מדברים, עם כל הכבוד.
עסאם מח'ול
--"אנחנו מוכנים לוותר".
עדי אלדר
אני אמרתי שאני עושה טובה?
עסאם מח'ול
"אנחנו מוכנים לוותר"--
עדי אלדר
ויתור – נכון. זה היה שטח חוקי של כרמיאל, וויתרתי. מה אתה רוצה? יש מילה אחרת?
עסאם מח'ול
אז עכשיו תשמע אותי.
עדי אלדר
אני לא חייב לשמוע אותך. אני יכול לקום וללכת.
עסאם מח'ול
אתה יכול ללכת.
עדי אלדר
נכון – אני לא חייב לשמוע אותך.
עדי אלדר
אתה לא תאיים כאן.
עדי אלדר
אני לא מאיים על אף אחד. אתה לא תגיד לי שאני חייב לשמוע אותך. מה זה? מה, אני בבית משפט?
היו"ר יורי שטרן
עדי, אתה דיברת ואני הגנתי עליך. באותה מידה אתה צריך לתת לאחרים לדבר.
עדי אלדר
אני נותן. אני לא אמרתי שאני עשיתי טובה.
היו"ר יורי שטרן
כל עוד הוא מדבר, תרצה לתקן – תתקן אחר כך. בבקשה.
עסאם מח'ול
העובדה שיישובים בסביבות כרמיאל ניסו בזה אחר זה בעניין הקרקעות היא לא סיבה להגיד שהקרקעות הללו, שמדברות בעד עצמן, חייבות ל--
היו"ר יורי שטרן
או-קיי. מה אתה מציע?
עסאם מח'ול
תן לי להגיד עכשיו את מה שאני רוצה להגיד. אני אומר שהגישה ששמענו כאן מצד ראש עיריית כרמיאל היא גישה קולוניאליסטית. זו המילה היחידה. הוא גם משתלט על קרקע שהיא לא שלו--
היו"ר יורי שטרן
אני מצטער מאוד.
עסאם מח'ול
לא, אתה לא תצטער, ואתה תצנזר אותי כאן, יורי שטרן.
היו"ר יורי שטרן
אין לך זכות להגיד--
עסאם מח'ול
תפסיק עם הגישה הזאת, ותפסיק עם ההתעקשות לצנזר אותי. אתה לא תצנזר אותי. אני אגיד מה שאני רוצה.
היו"ר יורי שטרן
ראש העיר--
עדי אלדר
אני לא מוכן לשמוע אותך.
עסאם מח'ול
אני אגיד לך עוד דבר: אתה מתנהג בצורה גזענית כלפי סאג'ור. עכשיו אתה יכול ללכת. עכשיו אתה יכול לצאת.
עדי אלדר
אני מבקש מכם לצאת מכאן. תנעלו את הדיון.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת מח'ול, אני מפסיק את הישיבה.
עסאם מח'ול
אתה רוצה להפסיק אותה מראש. אתה מתנהג עכשיו כאילו אתה מייצג עמדה אחת. אתה לא מתנהג כיושב ראש ועדה.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מייצג שום עמדה. אני לא אתן לשיחה הזאת להתגלגל לויכוח פוליטי.
עסאם מח'ול
בטח שזה ויכוח פוליטי, אלא מה זה? אתה רוצה לטרפד את הדיון? תגיד שאתה רוצה לטרפד אותו.

אני רוצה להגיד דבר אחד: יש כאן ניסיון לסחוט את סאג'ור, ולהגיד: אני מוכן להחזיר לכם, אני מוותר לכם, אבל אם אתם לא תקבלו את התנאי שלי, אם אתם לא תשעו לתנאי שאומר שאזור תעשייה מותר רק לכרמיאל, ולא לכם, ואם אתם רוצים להיכנס לתחום הזה – תשלמו לי חאווה, תשלמו פרוטקשן – זה מה שקורה. זוהי המשמעות של מה שנאמר כאן. אני רגיש לגישות האלה. אני לא אתן שהן ייאמרו, ושאנחנו נעבור על כך כאילו רק מחכים עכשיו לוויתורים של עדי אלדר. מוסרית, עדי אלדר חייב להחזיר את זה. הוא חייב להכיר ולהודות בכך שזוהי הזכות של סאג'ור, ושהקרקעות הללו מגיעות לכפר הזה, ולא לכרמיאל.
היו"ר יורי שטרן
ראשית, אני מתנצל בפני השייח'ים וכל האנשים שהגיעו מהצפון. אני רציתי להגיע בדיון הזה לכדי פתרון, ובנוסף ניסיתי לפתור את הבעיה הזאת מול משרד הפנים לאחר פניית ראש המועצה. אי אפשר לפתור אותה בלי כרמיאל. היות והיו כאן השתלחויות בראש העיר--
עסאם מח'ול
אלו השתלחויות?
היו"ר יורי שטרן
אני אגיד לך: העיר הזאת קיבלה שטח ממינהל מקרקעי ישראל, והיא מחזירה אותו לכפר. מבחינתה, היא מוותרת. אין בכך שום גישה קולוניאליסטית.
עסאם מח'ול
אז היא לא יכולה להתנות את זה. ההתניה הזאת היא קולוניאליטסית.
היו"ר יורי שטרן
אז אני מצטער על כך. אם רוצים לפתור את הבעיה, הולכים בדרך של מציאת מכנה משותף, כפי שמקובל. אתה רוצה להפוך את זה לפולמוס פוליטי?
עסאם מח'ול
זהו המכנה המשותף שהוא עשה – התנאי הזה. על מה אתה מדבר?
היו"ר יורי שטרן
בלי העיר אני לא אקיים את הדיון הזה. בא חבר הכנסת עסאם מח'ול, והפך את האווירה הזאת לבלתי נכונה, כי ראש העיר יצא.
עסאם מח'ול
אתה רוצה לשחק עכשיו משחק מלוכלך. זה מה שאתה רוצה לעשות.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, עסאם מח'ול לא עשה 50% ממה שהוא עושה בדרך כלל, ואף פעם לא הפסקנו ישיבה.
ואסל טאהא
זאת דעתו.
קריאות
- - -
עסאם מח'ול
זה דעות קדומות של היושב ראש, לא של עדי אלדר.
איוב קרא
מה שהוא עשה זה כלום בהשוואה למה שהוא עושה בדרך כלל, ולא מפסיקים ישיבה. קל מאוד לסגור ישיבה וללכת בלי לפתור בעיה. בואו נשמע את משרד הפנים, ואחר כך נחליט אם נקיים דיון על כך.
היו"ר יורי שטרן
אני מקבל רק מפאת כבוד לחבר הכנסת איוב קרא.
נאיף איברהים
אני הייתי בלשכה שלו עם שני אנשים – ואני מביא אותם כעדים בנוכחותו – והוא אמר לי: אני קיימתי ישיבה עם מליאת העיר, קיבלתי 450 דונם במקומם. אי לכך העיריה לא התנגדה להעביר את זה כטובה לחיילים המשוחררים. ואז אני אמרתי לו: זאת איננה טובה. אתה לא קיבלת אישור על הנושא של תעשייה מעבר לכביש 85 בוועדת התכנון והבניה. עכשיו הוא אומר: לא נכון.
איוב קרא
זה לא חדש. כל ראשי מפלגת העבודה תמיד משחקים על המגזר הערבי, והם גוזלים את האדמות. הם ניהלו את המלחמות כאן.
יצחק הרצוג
התחלת? המפלגה שלך דופקת את כולם. מה אתה רוצה? מה שהמפלגה שלך עשתה הפכה אותם ל--. מה הוא פותח את זה? זה קשור למפלגת העבודה?
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת הרצוג, אתה עוד מעט בקואליציה איתו, אז עזוב את זה.

נתנו את זכות הדיבור לגב' אנה חזן ממשרד הפנים. אבקש מנציגת משרד הפנים להגיד לנו בין היתר אם העיר אכן קיבלה שטח חלופי.
אנה חזן
כרגע השטח הזה נמצא בתחום שיפוטה. מונתה ועדת חקירה כדי לבדוק את הגבולות החדשים ביניכם על סמך העתירה של סאג'ור ועל סמך ההסכמה שהיתה בין שני ראשי הרשויות – קודמך ועדי להחזיר או להעביר את השטח לסאג'ור.
ואסל טאהא
מה עם הייעוד?
אנה חזן
בתחילה רצו לעשות ממנו אזור תעשייה. ראו שאי אפשר, ועכשיו זה חקלאי. הוועדה המחוזית לא אישרה.
קריאות
- - -
היו"ר יורי שטרן
אני לא שומע כי בכל פעם קוטעים. אבקש ממך לחזור שוב על הדברים.
איוב קרא
לגבי מה שאמרת ליושב ראש שיש בעיה.
אנה חזן
שמה?
איוב קרא
שהוא הגיש בקשה לאזור תעשייה, ונדחה, ובגלל זה הוא הסכים.
אנה חזן
מי?
איוב קרא
הוא.
אנה חזן
אני לא יודעת. זה נכון?
נאיף איברהים
נדחה, גברתי.
קריאה
כן, נדחה בוועדה המחוזית.
אסתר מנקיטה
התוכנית הוגשה מראש מתוך הנחה שאזור התעשייה יהיה משותף. כל העסק הזה נעשה מתוך הנחה ששתי הרשויות הסכימו לפתח את האזור הזה לאזור תעשייה משותף – הן יקימו מינהלת משותפת והארנונה תחולק. לסאג'ור ניתנו 100 דונם מתוך זה ליזמות משלה, ועל בסיס זה הוגשה התוכנית.

הוועדה המחוזית ראתה לנכון לא לפתח באזור הזה אזור תעשייה, כי זה חלק משטח רחב יותר – הוא שטח פתוח – ולפי ההוראות של תוכניות ארציות, מייעדים את השטח הזה לשטח כפרי פתוח. הם אמרו שהם לא רוצים להפוך אותו מעבר לכביש לאזור תעשייה. לכן עדי אלדר אמר: אם השטח הזה לא יפותח כאזור תעשייה, אין לי אינטרס בו, ואני מוכן לוותר עליו לטובת סאג'ור, שיקימו שם--
היו"ר יורי שטרן
אבל ראש המועצה אמר שהוא רוצה להקים שם גם מגורים וגם מבני ציבור, ואתם אומרים שזה מיועד להישאר כאזור פתוח.
אסתר מנקיטה
כשהתוכנית הזאת לגבי אזור התעשייה נכנסה לדיון בוועדה המחוזית, הוחלט שלא לאפשר לה לשנות את הייעוד מחקלאות לתעשייה. כי אזור תעשייה זה משהו--
היו"ר יורי שטרן
למה כן יתאפשר?
אסתר מנקיטה
זה כבר ייבחן בוועדה המחוזית. גם אם הוא יגיש תוכנית, אף אחד לא יבטיח לך שיקום שם אזור מגורים. אני לא יודעת. זוהי הצעה תכנונית שהם רואים לנכון להפוך את זה לאזור מגורים.
נאיף איברהים
כי אין לנו מקום אחר, גברתי.
אסתר מנקיטה
זה לא נכון שאין לך מקום אחר.
נאיף איברהים
איפה יש לי? תראי לי.
אסתר מנקיטה
אתה רוצה לראות?
היו"ר יורי שטרן
רגע, אנחנו לא ועדת תכנון.
אסתר מנקיטה
- - -
קריאות
- - -
יצחק הרצוג
אבל הוא צריך שטח להתפתחות.
היו"ר יורי שטרן
בסדר, אבל זה לא כאן. זה בוועדה המחוזית.
תסבירי לנו משהו אחר
האם ההחלטה הזאת של הוועדה, שדחתה את בקשת העיר כרמיאל, מונעת מראש החלטה של הכפר להקים שם מפעל?
אסתר מנקיטה
היא תשפיע על זה. אם הם יגישו אזור תעשייה, מאחר ויש תקדים של החלטה קודמת שזה נדחה, סביר להניח שלא יעשו איפה ואיפה. אבל אזור מגורים – זה ייבחן לגופו של עניין.
נאיף איברהים
אין לי בעיה שידחו, רק שלא יהיה מותנה מצד כרמיאל. זאת בעיה שלנו.
ואסל טאהא
אין לו זכות - - - סטטוטורית, היא לא יכולה להתנגד.
אסתר מנקיטה
הוא לא דיבר על קיוסק.
נאיף איברהים
אז על מה הוא דיבר? מי הוא, אבא שלי שתמיד מתנה אותי בדברים?
אסתר מנקיטה
הוא אמר דבר כזה: לצורכי המגורים, מוסדות ציבור, מסחר מינורי ותיירות מינורית, לצורכי שכונת המגורים – לא תהיה שום בעיה. אבל אם תפתח כאן אזור תעסוקה רציני בממדים גדולים, אז הוא רואה את עצמו כחלק- - -
נאיף איברהים
איזה כוח יש לנו לדברים גדולים - - -
אסתר מנקיטה
על זה ההסכם.
היו"ר יורי שטרן
גברתי, אני מבין שאזור תעשייה מלא כבר לא יקום שם, כי יש החלטה שדחתה את התוכנית. אם כן, יכולים לקום פה ושם מתקני תעסוקה אלו ואחרים.
השאלה מופנית יותר לגב' חזן
מהי ההתנייה המוזרה הזאת? בסך הכל, מותר לכל עיר ורשות להתחרות בשכניה כדי לפתח אזורי תעסוקה משלה?
אנה חזן
לא. רק לפני שבוע-שבועיים דנו כאן לגבי חלוקת הכנסות--
היו"ר יורי שטרן
זה נכון, אבל זה נושא כללי.
אנה חזן
יש כבר 50 הסכמים כאלו בין רשויות מקומיות. אפשר להתווכח על אחוזים, על הפרופורציה – 30%, 50%--
היו"ר יורי שטרן
גב' חזן--
ואסל טאהא
- - -
אנה חזן
שר הפנים בסך הכל אימץ את החלטות הוועדה ככתבן וכלשונן, מתוך ניסיון של ועדות אחרות.
היו"ר יורי שטרן
אם באמת נלך לראייה אחרת של אזורי תעסוקה – ואני מקווה שנלך בסוף – לפיה זאת איננה פריבילגיה של רשות אחת, אלא זה אזורי, ישתנה כל המערך, ואז גם כרמיאל תשלם לשכנים שלה חלק מהארנונה של אזור התעשייה שלה. פה לא מדובר בזה. מדובר על כך שהאזור שיכול לקום בכפר יהיה משותף, והאזורים הקיימים, שהם הרבה יותר גדולים ומפותחים, לא יהיו.
אנה חזן
מניסיוני, כמעט ברוב הוועדות האחרונות, ההמלצות הן אכן להעביר את השטח שלא יועד למגורים, אבל תוך חלוקה בהכנסות.
איוב קרא
איזה מין דבר זה, שעל אזור התעשייה שלו אני לא מתחלק אפילו באחוז אחד, והוא יתחלק לי כי זה בתוך סאג'ור. איזה מין דבר זה?
אנה חזן
החלוקה היא רק באזורי - - - החדשים.
נאיף איברהים
הוא החדש, לא אני החדש. אני נמצא שם לפניו 300 שנה. אני החדש – יפה. באמת, תודה רבה. הוא לא יגיד לי: אתה לא שירתת את המדינה.
היו"ר יורי שטרן
תנו לנו דוגמה נוספת לאזור תעשייה משותף.
ואסל טאהא
יש לי דוגמה.
היו"ר יורי שטרן
אבל אני שואל את נציגי משרד הפנים. אני רוצה שהם יתנו.
אסתר מנקיטה
אזור תעשייה קורן ומעלות תרשיחא משותף למעלות תרשיחא ומעלה יוסף. יש אזורי תעשייה בין מעלה יוסף לשלומי.
נאיף איברהים
אני מוכן ללכת בדיוק לפי אותן דוגמאות.
אסתר מנקיטה
צחר משותף לצפת, גליל עליון וראש פינה. לאחרונה ראש פינה נכנסה לתמונה הזאת. ציקלון משותף לכרמיאל, מטה אשר ומשגב.
היו"ר יורי שטרן
אבל את נותנת לנו דוגמאות טובות למקומות שאין בהם אזורי תעשייה מפותחים--
אסתר מנקיטה
הם לא מפותחים? ציקלון לא מפותח? צחר לא מפותח?
היו"ר יורי שטרן
נתת עכשיו דוגמה של ראש פינה. יש שם אזור מפותח?
אנה חזן
צחר, כשהקימו אותו.
היו"ר יורי שטרן
הוא הוקם כמשותף מראש. כאן ישנו מצב אחר.
אנה חזן
אבל לא שינינו את שטח השיפוט שם. זה התנאי. הרשויות באות עם הסכמים. בסך הכל מאשרים אותן.
אסתר מנקיטה
ולא מעבירים - - -
איוב קרא
אין אח ורע. תראי כמה מטרים מפה את אזור התעשייה של כרמיאל – הם לא מקבלים שקל אחד, ומהצד הזה הם רוצים להיות הפטרונים והאפוטרופוס. איזה מין דבר זה?
אסתר מנקיטה
כך גם המועצה האזורית עמק יזרעאל. היא מעבירה הרבה שטחים ליישובים השכנים שלה. היא לא מעבירה שום דונם ללא הסכם משותף. כל הוועדות עד היום: הם נותנים את הקרקעות שלהם – קרקע הוא משאב כלכלי – בתמורה לכך שתהיה חלוקה אם השטח יניב ארנונה. זה מקובל, זה לא דבר חדש. עובדה שראש הרשות הקודם שלך הסכים.
נאיף איברהים
אני קורא את מה שהוא כתב: אני הייתי טירון פוליטי, מצאתי עובדות. זה כתוב – אני אצלם ואתן לך.
אסתר מנקיטה
את זה הוא לא אמר בוועדה.
היו"ר יורי שטרן
זה וידוי לאחר המעשה.
נאיף איברהים
מר עדי אלדר סידר אותו – אני אומר לך.
אסתר מנקיטה
לא נכון.
ואסל טאהא
- - -
נאיף איברהים
למה לא עניתם ליושב ראש הוועדה אם הוא קיבל תמורה לאדמות הללו? למה?
קריאה
הוא קיבל?
נאיף איברהים
הוא קיבל.
אסתר מנקיטה
הוא קיבל - - - לא אמרתי שלא.
נאיף איברהים
אני יודע שהוא קיבל, והוא שיקר כאן.
אנה חזן
כל ראשי רשויות באים, ורוצים לפתוח מחדש את ההסכמים. זה לא חדש.
ואסל טאהא
וזה ניתן.
אנה חזן
אבל לאן נגיע?
אסתר מנקיטה
למה זה ניתן? הוועדה החליטה מתוך הסכם. מה זה "ניתן"? כל שני וחמישי יפתחו - - -? איזה מין דבר זה?
ואסל טאהא
כן, פותחים.
עסאם מח'ול
הסכם - - - כן נפתח.
ואסל טאהא
הסכמים בין - - - פותחים. לא בין ערים.
אסתר מנקיטה
סליחה, זה לא עובד כך.
ואסל טאהא
זה לא עובד? אתם לא רוצים לעבוד.
אסתר מנקיטה
הוועדה עבדה כל השנה.
ואסל טאהא
אדוני היושב ראש, אני פשוט רוצה לתת דוגמה להסכם ולשותפות: כפרים שאין להם תעשייה, לא אושרו להם אזורי תעשייה. לפני כמה שנים המגמה בתמ"ת היתה להפוך את האזורים הללו לאזוריים על מנת שהפרנסה תהיה לכולם. לא פריביליגיה לכרמיאל, לנצרת עלית או לסאג'ור; נניח שהכל אצל סאג'ור. אנחנו לא רוצים שהפריבילגיה תהיה בסאג'ור, אנחנו רוצים שהפריבילגיה תהיה לכל לכל האזור. אז פותחים – אז הסכם כזה הוא הסכם לא מאוזן ולא מקובל. הוא לא מקובל על הרשות שלהם. אין בו היגיון – אני מוותר על השטח הזה בתנאי שהייעוד שלו יהיה חקלאי פתוח או בתנאי שזה יהיה למגורים.
אסתר מנקיטה
אבל כל רשות שמוותרת מתנה את זה בהסכם – מועצה אזורית מטה אשר--
נאיף איברהים
גברתי, את ההסכם הזה אתם עשיתם – משרד הפנים יחד עם יעקב עמר ועמרם קלעג'י. בשום אופן--
ואסל טאהא
לכן אני מציע: (א) אם זה סטטוטרי, זה כבר שייך לתחום השיפוט של כרמיאל, במינוח – הוא חייב לוותר. אין צורה אחרת.
אנה חזן
אבל השר החליט כבר להעביר אותו. הוא רק צריך--
היו"ר יורי שטרן
האם העיר אכן קיבלה תוספת שטח כפיצוי?
אסתר מנקיטה
זה לא פיצוי, סליחה.
קריאה
אין קשר.
קריאות
- - -
אסתר מנקיטה
יש כאן נטייה להביא כל דבר מהזווית שלכם, ולהתעלם מהכל. אתן לך הסבר לכל דבר.
נאיף איברהים
אתם התעלמתם מקיומנו--
היו"ר יורי שטרן
אי אפשר, כבוד ראש המועצה.
נאיף איברהים
אני לא מדבר יותר.
אסתר מנקיטה
כל רשות – בארץ בכלל ובמיוחד במחוז הצפון; רשויות נצרת, אכסאל והיום יש את יפיע – מבקשת שטחים להרחבה שלה. כל רשות – גם אצלכם בכפר כנא, טורען. כל רשות מבקשת שטחים להרחיב, ואנחנו בודקים לגופו של עניין, בהתאם לצרכים התכנוניים שלה. בין היתר – כרמיאל הגישה לפני כמה שנים בקשה להרחיב את תחום השיפוט שלה ממשגב וממרום הגליל, לאזור מגורים ולאזור תעשייה. והיא קיבלה שטחים.
ואסל טאהא
כמה היא קיבלה?
אסתר מנקיטה
אין לי כאן את הנתונים מול העיניים. אבל היא קיבלה--
ואסל טאהא
- - - היא נתנה להם שותפות.
אסתר מנקיטה
באזור מגורים אי אפשר לעשות שותפות. במרום הגליל היא קיבלה שטח מהיישוב שזור עם שותפות. יש הסכמה על שותפות.
איוב קרא
כמה דונמים להרחבה כרמיאל קיבלה בתקופה האחרונה?
אסתר מנקיטה
אין לי כרגע נתונים.
איוב קרא
פחות או יותר.
אסתר מנקיטה
ממרום הגליל הוא קיבל 700 דונם, אבל על בסיס שותפות של אזור תעסוקה משותף. כל אזור תעשייה היום--
איוב קרא
ובאזור משגב?
אסתר מנקיטה
אני לא זוכרת, אני לא רוצה להכשיל – לפי תוכנית המתאר החדשה שלו בגבעת צוף הוא קיבל שטחים למגורים.
איוב קרא
כמה?
אסתר מנקיטה
אני לא זוכרת.
היו"ר יורי שטרן
אבל כמו שאת אומרת, זה לא היה קשור לסוגיה הזאת.
אסתר מנקיטה
הוא קיבל לגופו של עניין, כמו שכפר כנא קיבלה.
אנה חזן
זו אותה ועדת חקירה.
עסאם מח'ול
זו היתה ועדת חקירה?
אנה חזן
כן, אבל כדי שלא למנות עוד שלוש ועדות חקירה.
עסאם מח'ול
אתה שומע?
היו"ר יורי שטרן
זו אותה ועדה, אבל זה לא היה מותנה.
עסאם מח'ול
זה מאוד מעניין, החיפוי שאתם עושים.
נאיף איברהים
גברתי, אם אני אגיש 100 שנה, אני לא אקבל מטר מרובע אחד.
אסתר מנקיטה
למה? תוכיח שאתה צריך שטח – אתה תקבל.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה.
ואסל טאהא
קיבלו או לא קיבלו – לא אכפת לסאג'ור. סאג'ור רוצה את השטחים שלה.
נאיף איברהים
חברי הכנסת, אדוני היושב ראש, אני רוצה להציג בפניך את ראש הדת אצלנו, האחראי על הוואקף, שייח' גאנם מחאסן, ואת שני עורכי הדין שהגיעו אתו.
יצחק הרצוג
אמייר היה אתי בקורס קצינים.
היו"ר יורי שטרן
ברוך הבא. אתה יורשו של השייח' טאריף?
קריאות
- - -
גאנם מחאסן
אני הייתי עושה דת והיסטוריה על האזור. בשנת 1961 הזמינו אותי למועצה האזורית מרום הגליל. היה שם מהנדס משרד הפנים, וישבנו בתוך המועצה. אמרו במפורש: מצפון לכביש עכו- צפת: ערבים, מיעוטים; מלמטה ודרומה – יהודים. אני מסתכל: למה אצלנו עליתם רק למעלה בכפר סאג'ור? בגלל שהוא כפר טוב ולא מערער על ידו שום דבר, ואת האדמות ואת כל הכפרים מעכו ועד לצפת לא לקחתם? למה אתם עושים דבר כזה? אני רוצה לדעת. זאת האדמה שלנו--
נאיף איברהים
לאף כפר לא - - - רק לסאג'ור.
גאנם מחאסן
אני רוצה לדעת למה המדיניות שלכם היא לקחת את האדמה ממזרח ונתתם לגוש. זאת האדמה של ה- - - לכל דבר.
אסתר מנקיטה
זאת אדמת מינהל, זאת לא ---
קריאה
- - -
אסתר מנקיטה
את זה המתכנן שלך סימן, זה לא אנחנו. הוא סימן את זה כמינהל. זה לא דבר שאני עושה.
איוב קרא
סליחה, זה רשום כך. זה לא צריך להיות של המינהל.
אסתר מנקיטה
אבל אלו הם הנתונים שהופיעו בפני הוועדה.
גאנם מחאסן
יש ערעור לבית המשפט.
נאיף איברהים
איפה המתכנן הזה? הוא עזב את הארץ וברח. לא יודעים איפה הוא. אגב, אני לא יודע שהוא סימן את זה.
אסתר מנקיטה
מה זה משנה, אבל זה מטעמך. אתה לא היית – זה היה ראש הרשות הקודם.
היו"ר יורי שטרן
גברתי, יש כאן ישיבה מסודרת. לא כל אחד מדבר כשמתחשק לו או כששואלים אותו. אין דבר כזה.
ואסל טאהא
אני מבקש להעיר הערה לסדר: לא לקשור – קיבלו או לא קיבלו; סאגו'ר רוצה את הקרקע שלה. אין קשר. ויתר לא ויתר, קיבל לא קיבל.
היו"ר יורי שטרן
אדוני השייח', אתה סיימת?
גאנם מחאסן
כן – מה שרציתי להגיד אמרתי.
איוב קרא
גברתי ממשרד הפנים, במשך תקופה לא היו בכפר הזה משכילים. כולם הלכו לצבא כמו ילדים טובים, מלאו את חובתם כלפי המדינה, ולא טיפלו אפילו בדברים האלמנטריים בתוך היישוב. כך שאפילו מפעל, מתפרה או עסק הכי קטן הם לא הקימו, כי הם ראו את עצמם חלק מהווי המדינה ומעתידה. העובדה שבאו ושמו יד על הקרקע, וקבעו בצורה שרירותית שהשטח הזה שייך למינהל לא אומרת שזה שייך למינהל. הנושא הזה מתנהל בבית המשפט. הם צובעים אותו כאדמת מינהל כי כרגע זה מה שמוצהר, אבל זה לא נכון.

צפונית לכרמיאל, מעבר לכביש, נקבע שהאדמות שייכות לכפרים מסביב, ולא לכרמיאל. כל העולם יודע את זה.
אסתר מנקיטה
זה ייבחן בבית המשפט.
איוב קרא
השוט היחיד שקבעו הוא האדמה הזאת, ששייכת דווקא לסאג'ור. אם היו באים ואומרים: אנחנו מקימים אזורי תעשייה במשותף, כולל אזור תעשייה כרמיאל, ומחלקים את הארנונה ביחס פרופורציונלי לאוכלוסיה, היינו מסכימים.
נאיף איברהים
אני מסכים.
איוב קרא
אבל אם הולכים ליפול למהלך לפיו רק על החלק הזה אנחנו שמים יד, ואם תהיה התפתחות או ניסיון ליזמות – אנחנו לא ילדים טובים ירושלים; הפסקנו מזמן. לא ניתן שיפלו את היישוב הזה בגלל שהוא אולי היישוב הכי לויאלי למדינת ישראל. דע לך את זה, אדוני היושב ראש.
נאיף איברהים
הוא יודע.
איוב קרא
לכן אנחנו צריכים לצאת היום בהמלצה להוריד את ההסתייגות הזאת, ולאפשר לתושבי סאג'ור להמשיך להוביל את היישוב להתפתחות. גם כך לא בטוח שיקומו שם מפעלים, אבל את זה תקבע ועדת התכנון, ולא עדי אלדר. ההחלטה בנושא לא תהיה בידיים של עדי אלדר; המדינה תקבע.
עסאם מח'ול
זה לא חלק מהחזרת הקרקעות.
איוב קרא
המדינה יכולה להחליט שלא להקים אזור תעשייה – זוהי סוגיה שאנחנו נילחם בה. אבל הוא לא יגיד: אם תצליחו, יש לי 70% מזה. זהו דבר אבסורדי.
עסאם מח'ול
זה נקרא פרוטקשן.
היו"ר יורי שטרן
אני לא אמשיך לנהל את הדיון כאשר עירית כרמיאל לא מיוצגת כאן, ואני מצטער על כך. עם זאת, אני רוצה להגיע לפתרון הבעיה, ואני מסכים עם דברי המציע חבר הכנסת איוב קרא שיש כאן איזשהו הסדר שלא נראה הגיוני. גם החלוקה הזאת של 70% לגוף חיצוני ו-30% בלבד לרשות המקומית לא נראית לי נכונה. זה לא קורה רק בכפרים הדרוזים ולא רק בצפון.
ואסל טאהא
אם זה ייחשב בכל אזורי התעשייה – זה מקובל.
היו"ר יורי שטרן
בדיונים שלנו אנחנו מנסים להגיע לגישה אחרת ולחלוקת הכנסות מאזורי תעשייה. אבל חלוקת ההכנסות שאנחנו מדברים עליה היא בפירוש לא רק הכנסות מהדברים העתידיים, אלא בראש ובראשונה חלוקה צודקת יותר של ההכנסות מאזורי תעסוקה קיימים. לכן מועצה אזורית תמר אצלנו בדיון, ולכן אנחנו מתווכחים על אזור התעשייה קיסריה שלא מתחלק בין קיסריה לבין בנימינה, אור עקיבא ופרדס חנה. אם כן, יש מספר מקומות שבהם לדעתנו – וזאת איננה רק דעתי האישית – צריכה להיות חלוקה אחרת.

לכן גם במקום הזה זה צריך לכלול את אזור התעשייה כרמיאל. אם לא, אין שום סיבה להפריע דווקא לכפר לנהל את העניינים שלו במסגרת החלטת ועדת התכנון, שאני מבין מההחלטות הקודמות שאזור תעשייה על כל השטח, לא יקום שם, כי כבר התנגדו לגישה הזאת. לדברי יושב ראש המועצה, הכפר זקוק גם למגורים וגם לשטח ציבורי למוסדות ציבור.

לכן אנחנו נמשיך, אבל לא במתכונת הנוכחית. אני מצטער על כך שבנסיבות הקיימות עירית כרמיאל לא נמצאת איתנו, ואנחנו לא יכולים להמשיך ולהתנהל כישיבה שלא בנוכחותם.
עסאם מח'ול
אבל הוויכוח לא עם העיריה.
היו"ר יורי שטרן
ההמשך לא יהיה במתכונת ישיבת הוועדה; נקיים ישיבה פרקטית עם הרשויות ועם משרד הפנים, ואני מקווה שנגיע לסיכום.
יחזקאל לביא
ומינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר יורי שטרן
אולי גם המינהל, ואולי לא – כל עוד זה מסומן כמדינות המינהל. אם בית המשפט יחליט אחרת – יחליט. אבל עכשיו אנחנו בוודאי לא יכולים לשנות באופן חד צדדי את הגדרת השטח.

העיריה אמרה שהיא מסכימה לכך שהשטח הזה עובר לראשות הכפר, ואנחנו צריכים לראות איך הסיכום הזה ייראה בצורה כמה שיותר מתקבלת על שני הצדדים, ושלא יהיה המשך הריב, כאשר מדובר בריב בין שכנים שהם שכנים טובים בכל דבר אחר.
עסאם מח'ול
אני מבקש להציע עניין הסיכום: למעשה, הוויכוח בענין ההסתייגות המסעיף הזה – ההתניה – איננו עם העיריה; הוא עם משרד הפנים. אני מציע שהוועדה תדחה את ההתניה הזאת, ואז השאר הוא כפי שהצעת.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת מח'ול, אם לא היית משתלח בראש העיר, וראש העיר היה נשאר איתנו, יכול להיות שהיינו מגיעים להסכמה.
עסאם מח'ול
אולי תתחיל לנהל את הישיבה עניינית. אולי הגיע הזמן – ול פעם אחת – שלא תשתמש בעמדה הפוליטית שלך כדי לנגח חברי כנסת.
היו"ר יורי שטרן
אני תמיד מנהל את ישיבות ענייניות.
ואסל טאהא
אני חושב שמשרד הפנים לא יתנגד להסכם בין שני ראשי רשויות – בין סאג'ור לבין כרמיאל; להיפך, מעודדים הסכמים בין ראשי רשויות. לכן הענין הוא אצל עדי אלדר. ההתניה הזאת היא התניה לא מקובלת.
היו"ר יורי שטרן
או-קיי. אנחנו נמשיך לדבר אתם וננסה לשנות את זה.
ואסל טאהא
אדוני היושב ראש, זוהי שעת כושר לפתוח את ענין התעשייה, שיהיה משותף לכולם.
היו"ר יורי שטרן
אולי נצא באמת לשטח, ונקיים את הישיבה הבאה--
איוב קרא
אולי הסיכום יהיה שוועדת הפנים תגיע לסיור.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נקיים ישיבת ועדה, או צוות יותר מצומצם כישיבת עבודה עם ראשי רשויות, המינהל ונציגי משרד הפנים, וננסה להגיע לסיכום לטובת שני הצדדים.
ואסל טאהא
אבל תעשה את זה מהר ככל האפשר.
היו"ר יורי שטרן
אבל לא לפני סוף המושב. תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 1:15

קוד המקור של הנתונים