פרוטוקול

 
הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה

2
ועדת הכלכלה
23.6.2004

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 226
מישיבת ועדה הכלכלה
יום רביעי, ד' בתמוז התשס"ד (23 ביוני 2004 ), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, התשס"ג – 2003 -
ח"כים
אהוד רצאבי, רוני בריזון, חמי דורון, רשף חן, יגאל יאסינוב, אתי לבני, אילן ליבוביץ, אילן שלגי
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר שלום שמחון
דניאל בנלולו
צבי הנדל
אבשלום וילן
יצחק וקנין
דוד טל
איתן כבל
כחלון
אליעזר כהן
אילן ליבוביץ
מלי פולישוק בלוך
איוב קרא
אהוד רצאבי
מוזמנים
רן לוין– מנהל הרשות לספורט מוטורי, משרד החינוך התרבות והספורט
אמציה גזית – יועץ בטיחות למינהל הספורט בתחום הספורט המוטורי, משרד החינוך התרבות והספורט
ד"ר רחל רותם – מנהלת תחום זהירות ובטיחות בדרכים, משרד החינוך התרבות והספורט
רן לוין – מנהל הרשות לספורט מוטורי, משרד החינוך התרבות והספורט
עו"ד דורית מורג – היועצת המשפטית, משרד החינוך התרבות והספורט
יואב בן אור – אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון, משרד האוצר
עו"ד שרלי אבנר – משרד המשפטים
רפ"ק דנית עזריה – קצינת מדור תביעות במחלקת התנועה, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק מרב אלישוב – ע. יועצת משפטית, המשרד לביטחון פנים
עוזי יצחקי – מ"מ סמנכ"ל בכיר תנועה, משרד התחבורה
אשר גרנר – ממונה רישוי עסקים ואתרי רחצה, משרד הפנים
יוסף דיין – מזכיר איגוד קציני הבטיחות והתעבורה
שמואל מלכיס – איגוד חברות הביטוח
עוזי ליבנה – מפיק, ערוץ הספורט
מרק ברוסלובסקי – מפיק, ערוץ הספורט
ד"ר ברוך שליט – נשיא מועדון מרוצי ישראל, חבר בוועדת כתיבת אוגדן הספורט המוטורי ברשות הספורט
רמי לימן – יו"ר המועדון, מועדון מרוצי ישראל
דן פרומצ'נקו – עורך אחראי מגזין אוטו
דני לוי – יו"ר עמותת נהגי המירוצים בישראל
אהוד לביא – עמותת נהגי מירוצים
אד קצרזון – שופט מירוצים
דני אוחנה – אופנועי שטח וטרקטורים
עו"ד נאוה מקובסקי – קרנית
עו"ד רון דרור – נהגי מרוצים ומארגני אירועי ספורט
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הועדה
לאה ורון





































הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, התשס"ג – 2003 -
ח"כים
אהוד רצאבי, רוני בריזון, חמי דורון, רשף חן, יגאל יאסינוב, אתי לבני, אילן ליבוביץ, אילן שלגי
היו"ר שלום שמחון
חברים, הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, תשס"ג – 2003. אני רוצה להגיד כמה דברים לפתיחת הדיון לפני שאני מעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת רצאבי שהוא יוזם החוק יחד עם קבוצת חברי כנסת.

אנחנו, למעשה, בתשעה במרץ סיימנו והצבענו על החוק להכנה לקריאה ראשונה כהצעת חוק פרטית. יחד עם זאת, בהסכמה עם המציע, ולבקשת הממשלה, אנחנו התעכבנו מספר חודשים כדי לאפשר לממשלה להתקדם עם הצעת החוק שלה. לכן, מה שאנחנו נעשה היום, אנחנו ננסה באופן נינוח לחבר כמה סעיפים יותר מהצעת החוק הממשלתית להצעת החוק הפרטית של חבר הכנסת רצאבי, מתוך כוונה להכינה שוב לקריאה ראשונה.

אני כבר מודיע בפתיחת הדיון שאם אנחנו לא נספיק היום אנחנו נתכנס מחר באופן מיוחד בתל אביב כדי לסכם את הדיון ולהכינו, להצביעו, לקריאה ראשונה, אני מקווה כבר בשבוע הבא.

מאחר והנושא של הספורט המוטורי נחשב נושא מאוד חשוב, וכל מי שהיה אתמול בפעולה המבורכת של חבר הכנסת רצאבי, ואני מצטער שאני לא הייתי, כי מישהו גם צריך לעבוד, אתה מבין? לא רק ליהנות. אבל לא משנה, אתה חייב לי בפעם אחרת.
אהוד רצאבי
אשרי צדיקים שמלאכתם נעשית, נאמר. חייב בגדול.
היו"ר שלום שמחון
מאחר וכך, אז אנחנו נשתדל מאוד להתקדם עם הדברים ככל האפשר. כמובן שאחרי דבריו של חבר הכנסת רצאבי אני ארצה לאפשר ליועצת המשפטית של הוועדה לומר את עמדתה ודעתה. אין לנו כוונה ללחוץ, אמרתי, יהיה דיון נוסף אם אנחנו לא נספיק היום. אם כי אם נשתף פעולה זה עם זה, אנחנו גם יכולים להספיק היום. אם כך, הדברים תלויים בעיקר בנו, כי אני חושב שצריך להתקדם עם הצעת החוק הזאת קדימה ככל האפשר, ולהשתדל לסיים אותה כמה שיותר מהר לטובת כל חובבי הספורט במדינת ישראל. בבקשה, חבר הכנסת רצאבי.
אהוד רצאבי
תודה רבה, בוקר טוב. אדוני היושב ראש, חברי כנסת, אורחים. אנחנו, לצערי הרב, שייכים למועדון של שלוש מדינות בעולם שבהן הספורט המוטורי אסור: אפגניסטאן, מלזיה וישראל.
קריאה
באירן יש?
אהוד רצאבי
האמת ששם ניסיתי לוודא אבל לא קיבלתי תשובה מהמ.מ.מ. אבל לעצם העניין , ולהיות לרגע אחד רציניים, בכל מקרה, במדינות כמו מצרים, ירדן, כמו סוריה, כמו קפריסין לידנו, מתקיים ספורט מוטורי מתוך הבנה שהדבר הזה ראוי ומתוך ידיעה שאי אפשר לעצור את זה. מתקיים גם ספורט מוטורי פה בישראל, לא לגיטימי, לא בצורה חוקית. כתוצאה מזה אנשי מקצועיים, שמשקיעים את כספם באמצעי בטיחות ממדרגה ראשונה נעצרים, ולחליפין, בני נוער שאין להם מקום להוציא את האנרגיות שלהם עושים את זה בדיונות, עושים את זה בשדרות רוקח בתל אביב, עושים את זה בראש העין שם בלילה בכל מיני מקומות כאלה, וכמובן גורמים להטרדה במקרה הקל, אבל מעל לכל פציעות ואולי גם לנזקים נוספים. אני לא שמעתי על מקרה מוות בינתיים, ברוך השם.

חברנו למעשה חברי כנסת וממשלה. כולנו רוצים את החוק הזה. את ההצעה הזאת אני הנחתי על שולחן הכנסת בתחילת הקדנציה שלי, מתי שהוא בפברואר 2003 כמדומני. הממשלה כבר דנה בזה ארבע שנים. הממשלה רוצה את החוק הזה. הבג"צ דחף את הנושא הזה לפני כשנתיים, ועדיין החוק כנראה כל כך מסובך, שהממשלה לא הצליחה לגבש את הצעת החוק שלה ואת כל הסעיפים בין המשרדים השונים.

גם צבי ענבר, היועץ המיוחד לממשלה בנושא הזה, עדיין לא הצליח לגבש את הצעת החוק הזאת לכדי הצעה ממשלתית שתובא ישר לקריאה שניה ושלישית. אני הסכמתי בישיבה שהיתה בתשיעי במרץ השנה, לפני שלושה חודשים ומעט, לדחות את הישיבה להיום מתוך כוונה שהממשלה, כפי שהתחייבה, תביא את הצעת החוק שלה, כך שנוכל לחבר את שתי ההצעות האלה יחדיו ולהריץ קדימה את הנושא, כך שעוד השנה נוכל לאשר ספורט מוטורי בישראל. זה לא קרה. זה כנראה גם לא קורה היום.

כדי להקל על העניינים לקחנו את הטיוטה האחרונה של הצעת החוק הממשלתית, ואנחנו מגישים אותה היום, מתוך הבנה שמה שכתוב בהצעת החוק, בטיוטה, זאת הבלתי סופית של הצעת החוק הממשלתית, לפחות הדבר הזה מוסכם על הממשלה. אני מבקש מנציגי הממשלה לא להתנגד לסעיפים, אלא להפך, לבוא ולקבל את כל הניואנסים האחרים, את כל אותם דברים שאי אפשר לגמור אותם כרגע. בואו נעשה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. בואו נעבור את הקריאה הראשונה כדבר שחשוב להראות אותו, שאנחנו מתקדמים ומריצים את החוק הזה קדימה. בסופו של דבר, כבוד היושב ראש, הכנסת היא המחוקקת והממשלה היא הרשות המבצעת. כך למדתי בבית ספר לבגרות.
היו"ר שלום שמחון
מה שאתה אומר בעצם אתה צודק, זה נכון, אבל רק שצריך להזכיר לה את זה מעת לעת, לממשלה.
אהוד רצאבי
ואני עדיין רוצה את שיתוף הפעולה ולא לצאת ולהתנגח. אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה כדי להכין את הראשונה, להעביר את זה בראשונה, ויש לנו עוד טיפה של זמן עד סוף השנה הזאת לגמור גם שנייה ושלישית.
היו"ר שלום שמחון
מה שאני מבין ממה שאתה אומר, שאתה באופן עקרוני מקבל את כל הצעות הממשלה ומוכן להחיל אותן לתוך הצעת החוק שלך.
אהוד רצאבי
בהחלט כן.
היו"ר שלום שמחון
אם כך, אנחנו מקיימים פה הליך בעצם של קיום דיון מחדש, ואני רוצה שנצביע על קיום הדיון מחדש. מי בעד? תודה. מי נגד? תודה. אנחנו פותחים את הדיון באופן מסודר. אני רוצה לבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה לומר את דעתה ועמדתה, ואחרי זה אנחנו נפתח את הדיון.
אתי בנדלר
תודה. אני רק הערה קצרה. כפי שהוזכר כבר למעשה הוועדה אישרה נוסח לקריאה ראשונה. אלא שבנוסח זה לא היה דיון אפילו לכאורי, הייתי אומרת, ולכן אני יעצתי לחבר הכנסת רצאבי לעשות כאן הליך של העתקת הנוסח האחרון של התזכיר שנמצא בשלבי הכנה של הממשלה, עדיין אין תזכיר מוכן מטעם הממשלה, אין הצעת חוק ממשלתית. אבל בהתחשב בהתחייבותו של חבר הכנסת רצאבי לתאם את הנוסח שלו עם הצעת החוק הממשלתית זה הקרוב ביותר לתאום שאפשר לעשות עד פה.

לכן, אין כאן איזו שהיא לקיחה שלא כדין של נוסח כפי שניסו לרמוז בשיחות מחוץ למסדרון נציגי הממשלה . ואני רוצה להעיר שדברים כאלה עשינו בוועדת הכלכלה כבר בעבר, למשל, לעניין חוק הבזק בזמנו. פורסמה הצעת חוק פרטית כהצעת חוק מטעם וועדת הכלכלה של חברי כנסת מטעם וועדת הכלכלה ונאמר בדברי ההסבר שהצעת החוק המתפרסמת בזה זהה להצעת חוק הבזק כך וכך שפורסמה מטעם הממשלה בהצעת חוק. ונאמר גם שהנימוק לעשייה שם היה כדי לאפשר לכנסת לשלוט טוב יותר על הליכי החקיקה של החוק, כי יש הבדל בהתייחסות ובמהלכים הפרלמנטריים כשמדובר בהצעת חוק פרטית או בהצעת חוק ממשלתית. לכן אני חושבת שהמהלך הזה הוא תקין, הוא נכון, הוא רצוי, ואנחנו בהחלט יכולים לעבוד על הנוסח הזה.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה, חבר הכנסת אליעזר כהן.
אליעזר כהן
אני עבדתי שנים בכנסת הקודמת על החוק הזה, וזה בעצם החוק שהממשלה מיועדת להגיש זה חוק שאני מסרתי לידי צבי הנדל, וצבי הנדל כסגן שרת הספורט והחינוך הגיש אותו ועיבד אותו שוב. אני לא רק לא מתנגד להצעה של חבר הכנסת רצאבי, אני מברך אותו על המהלך הזה. כי הגיע הזמן שאנחנו נעשה את העסק הזה. ולמרות שזה כביכול חוק של העשייה שלי לשעבר, זה גם היה חוק של הסיעה שלכם, של אברהם פורז, שר הפנים היום. והספורט המוטורי צריך להיות מקודם. אני מברך אותך, אדוני היושב ראש, ואת היועצת המשפטית, שאתם מברכים את המהלך הזה. המהלך הזה מצוין. כי צריך לפתור את הבעיה ולא להתעסק בביורוקרטיה. תודה רבה.

יש שני יתרונות לספורט המוטורי. חוץ מזה שהוא ספורט בפני עצמו, הוא ספורט נפלא ומתקדם ומתפתח בעולם, יש לו יתרון עצום שהוא יקטין בהרבה את תאונות הדרכים. כי התעלולים והפעלולים ייעשו בצורה מקצוענית באצטדיונים ולא על הכבישים. זה אחד היתרונות של הצעת החוק הזו. זה הוכח בעולם שהספורט הזה תורם לירידה של סדר גודל בין עשרים עד עשרים וחמישה אחוז בתאונות, לפחות המשתוללים, אלה שהורגים את עצמם על הכביש.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. ד"ר רחל רותם, משרד החינוך. השפעת החוק המוצע על ילדים.
רחל רותם
אנחנו מברכים על החוק. מה שצריך מאוד להדגיש זה ההפרדה בין כלי רכב שמיועד לתעבורה ובין כלי רכב שמיועד לספורט, להנאה ולשעשועים. ופה כל מי שיעסוק אחר כך בהכשרת הילדים ובהכשרת הילדים יצטרך לעבוד על זה. אגב, צריך לעבוד על זה, הכנסת צריכה לתת את דעתה, אם יורשה לי לומר, גם לגבי אופניים, גם באופניים צריכים להפריד בין אופניים לספורט ואופניים לשעשועים, גם קורקינט, שיש כאלה שחושבים שהוא כלי תעבורה. כל הפרדה בין כלי תעבורה לכלי לספורט היא הפרדה ברוכה. טוב שמעודדים תחרות וספורט, אבל במקום שיאה לו, וטוב שעושים את ההפרדה, וכולנו נצטרך לעבוד על ההפרדות האלה.
אליעזר כהן
בכלים המתאימים ובכללים המתאמים.
רחל רותם
ובמקומות המתאימים. נכון.
היו"ר שלום שמחון
אני פותח את הדיון להתייחסויות של מי שרוצה לפני שחבר הכנסת רצאבי יתחיל להקריא את הצעת החוק.
אשר גרנר
אלף, אני מברך פה על החוק. אין לנו התנגדות. הנקודה היא פשוטה. פשוט אני לא רוצה לגרום לביורוקרטיה מיותרת, זאת אומרת להקל את זה. אנחנו מצווים על זה שאם עושים את זה במקום מסודר צריך רשיון עסק, וזה באמת מצוין. הנקודה היא שרשיון עסק כולל גם את הכבאות, גם את המשטרה וכולל עוד גורמים נוספים. ולכן שלא ייוצר שפה יבקש רישוי רשיון עסק כבר כולל בפנים.

לכן, אלף, צריך לבדוק ולעשות התאמה כי איפה שיש את האישור פה לא צריך לגרום לו לרוץ למקום אחר. דבר נוסף, צריך לעשות תיקון נוסף ולהגיד שרשיון עסק יותנה באישור של מי שאמון על החוק הזה. כמו בחוק מכוני כושר וחוק הקייטנות, ששם רשיון עסק הרשות המקומית לא נותנת אם לא ניתן אישור של השר הממונה, כלומר שר החינוך המדע והספורט. זו הנקודה.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. עוד מישהו?
עוזי יצחקי
משרד התחבורה. גם אנחנו במשרד התחבורה מברכים על קידום הצעת החוק. אנחנו סבורים שהדבר הזה חשוב מאוד, הגיע הזמן שנסדיר בצורה טובה, מסודרת ומקצועית אל כל הנושא של מרוצי מכוניות, ואני בטוח שהדבר הזה יקרום עור וגידים, ואנחנו נסייע ככל שצריך לקידום הצעת החוק.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה, עוד מישהו?
קריאה
האוצר לא אומר כלום?
דן פרומצ'נקו
זה קצת אירוני שהספורט המהיר ביותר בעולם לוקח כל כך הרבה זמן, אבל נדמה לי שזה .
קריאה
הספורט המהיר בעולם הוא הטיס.
דן פרומצ'נקו
זה גם ספורט מוטורי.
היו"ר שלום שמחון
חברים, עוד מישהו?
אהוד רצאבי
אני רק רוצה להגיד מילה אחת: חשיבות הספורט המוטורי הוא גם בדבר אחד: אנחנו מדברים על תאונות דרכים, מדברים על הרוגים בתאונות דרכים. חודש מאי היה פשוט איום ונורא. כל נהג מקצועי הוא נהג שעבר הכשרות של אלפי שעות נהיגה. וכאשר החוק הזה מדבר על הכשרה מגיל שמונה, ברור לנו דבר אחד: אותו ילד שינהג בקורקינט עם שלושים סיסי. או באופניים ממונעים, או תחת הכשרה של מדריכים הוא יהיה גם נהג טוב. הוא גם יידע לצאת ממצבים, הוא יידע לצאת מהחלקות, הוא יידע מה לעשות כאשר יש איבודי שליטה.

אתמול במתחם למעלה, במנחת, הפגנו דבר אחד: מצד אחד סוברו אימפרזה שלוש מאות חמישים כוח סוס, פרא אדם שנהגו בו כמה חברי כנסת, ומצד שני איזה שהוא סימולטור שבנהיגה של חמישים על חמישים במהירות של עשרים קמ"ש, יכולת להתאמן בצורה יוצאת מן הכלל מה קורה כאשר אתה מאבד שליטה. זה דבר שכל נהג אחר שלא עשה את זה, שלא חווה את החוויה הזאת לא יודע מה לעשות עד שהוא עולה על כתם שמן. ואז מסתבר לו שהוא בבעיה רצינית.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אתה יכול להתחיל לקרוא, חבר הכנסת רצאבי.

מבחינת הנוהל, אנחנו מקריאים סעיף סעיף ובסוף כל סעיף אפשר יהיה להעיר הערות, להסתייג, ואז אנחנו נראה גם אם יש לנו משהו לתקן. מעבר לזה שאנחנו בודקים את יכולת הקריאה של חבר הכנסת רצאבי.
אהוד רצאבי
יש לנו בעיה כי זו באמת קריאה תמה ובלי ניקוד. אתה שם לב, אותיות פונט שש.
היו"ר שלום שמחון
אבל אנחנו גם רוצים לבדוק את מהירות הקריאה שלך.
אהוד רצאבי
אנחנו נעשה את זה. זה אני מבטיח. בהחלט. או. קיי. רבותיי, התחלנו? ספורט הקריאה. קריאה תחרותית.
סעיף הגדרות
סעיף 1. בחוק זה:

"בעל" לעניין כלי תחרותי – כהגדרת "בעל " בסעיף 1 לפקודת התעבורה. בשינויים המחוייבים.

"דרך" – כמשמעותה בפקודת התעבורה1
"התאחדות" – תאגיד כאמור בסעיף 2;
"הוועדה המייעצת" – הוועדה שמונתה לפי סעיף 6(ח);
"חוק הספורט" – חוק הספורט, התשמ"ח – 1988
"כלי תחרותי" – כלי מנועי שניתן לנהוג בו נהיגה ספורטיבית, כפי שקבע השר בשים לב לכללי הנהיגה הספורטיבית
”כללי הנהיגה הספורטיבית" – כללים שאושרו על ידי הרשות המוסמכת לפי סעיף 4
"מארגן" – מי שניתן לו רשיון לפי סעיף 11;
"מסלול מרוץ" – קטע דרך או שטח אחר, שניתן לגביו רשיון על הוראות סעיפים 10 או 11
"נהיגה" בכלי תחרותי, לרבות נסיעה בכל התחרותי שלא כנהג;
"נהיגה ספורטיבית" – נהיגה בכלי תחרותי בעת תחרות במסלול מרוץ או בעת פעילות ספורט אחרת, לרבות נהיגה כאמור לשם אימון, דירוג או הצבה בתחרות, ניסוי או הדרכה, למעט נהיגה בקטע קישור או בעת סטייה ממסלול המירוץ.
"נזק גוף" – מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים;
"ספורט" – או פעילות ספורט" – כהגדרתם בחוק הספורט;


"קטע קישור" – קטע ממסלול מירוץ שניתן לגביו רשיון לפי הוראות סעיף 11, שלא נאסר לתנועת כלי רכב שאינם כלים תחרותיים, בעת שמתקיימת בו נהיגה ספורטיבית;
"הרשות המוסמכת" – עובד המדינה שמינה השר או מי שעובד המדינה שמונה כאמור אצל לו מסמכויותיו, לעניין מסוים, באישור השר;
"רשיון" – רשיון שניתן לפי חוק זה לערוך, לנהל, לארגן ולקיים אירוע של נהיגה ספורטיבית;
"השר " – שר החינוך התרבות והספורט;
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף אחד.
מלי פולישוק בלוך
מה שמטריד אותי, ואמרתי זאת בהערת אגב לחבר הכנסת כהן, אבל אני חושבת שזה לא צחוק. נהיגה ספורטיבית – כתוב פה לרבות נהיגה כאמור לשם אימון. אני מאוד חוששת, ובהכירי בעיקר את אלה שגם היום נוהגים נהיגה, הם אולי חושבים שזה ספורטיבי, אבל אני חושבת שהיא קטלנית לאור התוצאות, שהאימון, נהיגה לשם אימון, תהיה על כבישי מדינת ישראל. כתוב בתחילת הסעיף הזה "נהיגה בכלי תחרותי במסלול מירוץ או" זאת אומרת, זה לא חייב להיות במסלול מירוץ, זה יכול להיות גם בעת פעילות ספורטיבית אחרת, לרבות נהיגה כאמור לשם אימון. כאשר אין פה מגבלה אחרת.

אז נכון, תבואו ותגידו לי אסור בכבישים לנסוע מעל מאה ועשר או מאה עשרים. אבל זה יקרה.

אני חושבת שזה חייב תשובה.
אתי בנדלר
התשובה היא שתראי בהמשך שהיא פשוטה ונובעת מהסעיפים האחרים. דווקא הכללת נסיעה כזאת בהגדרה של נהיגה ספורטיבית תיתן תשובה לבעיה שאת הצגת עכשיו, משום שנהיגה ספורטיבית צריכה להיעשות רק בהתאם לכללים שקבועים בחוק הזה.
מלי פולישוק בלוך
אבל זה לא כתוב פה בהגדרה.
אתי בנדלר
זו רק הגדרה. אחר כך יש את הכללים הנורמטיביים לגבי נהיגה ספורטיבית.
מלי פולישוק בלוך
ואת מוצאת שלא צריך להגדיר את זה כבר בהגדרה?
אתי בנדלר
להפך, את כל סוגי הנהיגות האלה שיהיו תלויים בהגדרה של נהיגה ספורטיבית, כדי להחיל עליהם את הנורמות שנקבעו בחוק.
אליעזר כהן
ההרחבה שאת מבקשת נמצאת בהמשך.
היו"ר שלום שמחון
הערה, במקום שר החינוך התרבות והספורט למה שלא יהיה שר התחבורה?
מלי פולישוק בלוך
כי זה הספורט. האחראי זה הספורט.
אילן ליבוביץ
שאלה נוספת. למה בהגדרה של נהיגה ספורטיבית נהיגה בקטע קישור נמצא בסוגריים מרובעות?
קריאה
כן, גם אני לא הבנתי את זה.
קריאה
יש לזה הסבר אחר כך.
אתי בנדלר
כשאנחנו נפרסם , אנחנו לא נפרסם שום דבר עם סוגריים מרובעות, והוועדה תצטרך להחליט לאחר מכן לגבי הבעיות. כפי שצוין, זה נוסח של תזכיר שעדיין לא הושלם מטעם הממשלה. יש דברים שהם הכניסו בסוגריים מרובעות כדי לקיים אצלם, ככל שאני מבינה, דיונים נוספים בשאלות האלה.
קריאה
אבל דנים בזה כדי להביא את זה לקריאה ראשונה.
אתי בנדלר
אני מצפה שנציגי הממשלה שיש כאן יגידו מה הבעיות בקשר לנקודות האלה.
קריאה
מתי ידונו בסוגריים המרובעות?
מלי פולישוק בלוך
אני חשבתי שאנחנו פה רוצים לעשות שינויים כדי להזיז את הממשלה לביצוע. אז בואו עכשיו נחליט שזה עובר לאופרטיבי או זה לא עובר לאופרטיבי.
היו"ר שלום שמחון
טוב. אנחנו יכולים להחליט על זה עכשיו. אלף, אנחנו נחליט לגבי הסוגריים.
פקד דנית עזריה
לגבי נהיגה ספורטיבית, המשטרה העבירה את העמדה שלה שבנהיגה בקטעי קישור הנהיגה תהיה בהתאם לתקנות התעבורה, ואנחנו גם ביקשנו שיוספו עוד תיקונים לנוסח המוצע על מנת שהנהוגה בקטעי קישור תיעשה בהתאם לתקנות שייקבעו בהסכמת השר לביטחון פנים, וזאת על מנת להבטיח את בטיחות הנוסעים בכבוש ולמנוע עלייה של כלי רכב שהם לא תקינים לקטעי קישור, וכדי באמת להבטיח שהנהיגה שם תהיה בהתאם לתקנות התעבורה.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נבקש ממך להעיר את הערה הזאת עוד פעם כשנגיע לסעיף הספציפי.
פקד דנית עזריה
אבל זו אחת הסיבות שנהיגה בקטעי קישור היא לא נהיגה ספורטיבית. היא נהיגה בהתאם לתקנות התעבורה.
קריאה
נהיגה בקטע קישור היא בהתאם לכל תקנות התעבורה.
היו"ר שלום שמחון
חברים, תודה. אני מעמיד להצבעה את סעיף אחד. מי בעד? תודה.
קריאה
צריך לדעתי להוסיף רשיון עסק.
אתי בנדלר
באחד הסעיפים יש איזה התייחסות ובדרך כלל מכניסים לסעיף אחד, לסעיף ההגדרות, רק מונחים שמשתמשים בהם יותר מאשר פעם אחת בחוק בהמשך. עניין של טכניקה זה לא- - -
היו"ר שלום שמחון
רק בשביל הטכניקה, אם אני כבר מודיע פה על הצבעה, מאחר ואנחנו בשידור מצולם, אז אני רוצה שני דברים: אחד, מחבריי להיכנס לסדר של לבקש לדבר, ושניים, אם אני מעמיד את זה להצבעה, אז אני מאוד מבקש לא להיכנס תוך כדי הצבעה, גם אם זה לא מתאים לכם.

העניין השלישי לסדר היום, אני אומר את זה בעיקר, אני רוצה לומר את זה בעיקר למען הצופים שלנו בבית , הזריזות או המהירות שאנחנו הולכים פה היא לא מקרית. מאחר והוועדה כבר קיימה דיון אחד בנושא הזה והעמיקה ככל האפשר בדברים שעל סדר היום.

מה שאנחנו רוצים כרגע להצביע זה על הוצאת הסוגריים מסעיף ההגדרות, "למעט נהיגה בקטע קישור בעת סטייה ממסלול המרוץ" – מי בעד להוריד את הסוגריים? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע|? אין. הלאה.

אנחנו רוצים להוסיף בסוף סעיף אחד, בהגדרת השר "שר החינוך והתרבות והספורט וכן שר התחבורה". אני מציע שעד ההכנה לקריאה השנייה והשלישית, אם יהיו הסתייגויות למשרדים אז תעלו את זה אז, ואנחנו לא נעשה דבר שלא יהיה בתאום עם הממשלה.

מי בעד הוספת שר התחבורה? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

שוב הצבעה על כל סעיף אחד. יחד עם התיקונים: מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.
אנחנו עוברים לסעיף השני, בבקשה.
אהוד רצאבי
סעיף 2(א) השר רשאי, להכיר בתאגיד שלא למטרות רווח כהתאחדות המרכזת והמייצגת תחום מסוים בענף הנהיגה הספורטיבית, או מספר תחומים כאמור.
היו"ר שלום שמחון
נכון לרגע זה, בכל מקום שבו יהיה כתוב "השר רשאי" אנחנו מתכוונים כרגע לשני השרים.
אהוד רצאבי
כמוגדר בהגדרות. הסכמנו מה זה שר. להקריא שוב את סעיף (א) או ברור? אני חושב שאפשר לעבור ל-(ב)

(ב) השר יקבע תנאים להכרה בהתאחדות לפי סעיף זה, לרבות תנאים ארגוניים, כספיים ומקצועיים, הנדרשים להבטחת יכולתה של ההתאחדות למלא את תפקידיה לפי חוק זה ולפי כללי הנהיגה הספורטיבית.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 2?
אהוד רצאבי
אין.
עו"ד דורית מורג
אלף אני מתנצלת על האיחור. היה איזה פקק נוראי. אתכם הסליחה. לגבי הטיוטה שלא הועברה על ידי הממשלה לוועדה. ברור לכם שזו טיוטה לא רשמית? שעדיין צריכה לעבור הרבה מאוד עיבודים.
קריאה
היא לא רשמית?
היו"ר שלום שמחון
אני לא פותח את הדיון. אמנם היה פקק בכניסה לירושלים, אבל אנחנו עשינו את זה כבר.
קריאה
אמרתי את זה בשמך, עורכת דין מורג.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 2? תודה. מי נמנע? מי נגד? אין. סעיף 3.
אהוד רצאבי
(1) הנהיגה הספורטיבית היא ענף ספורט כמשמעותו בחוק הספורט, ויחולו עליה הוראות אותו חוק, בשינויים המתחייבים, ובכפוף להוראות חוק זה.

(2) לא תתקיים נהיגה ספורטיבית, אלא על פי חוק זה.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 3? אין הערות. מי בעד?
אתי בנדלר
סעיף קטן ב' חברת הכנסת פולישוק עונה לשאלה שלך.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 3? מי נגד? אין. מי נמנע? אין. הסעיף אושר פה אחד.
אהוד רצאבי
סעיף 4 (א) כללי הנהיגה הספורטיבית הם התקנונים והכללים כמפורט להלן, כפי שאישרה הרשות המוסמכת, בשינויים ובתנאים שעליהם הורתה.

(1) התקנונים הרשמיים הנוהגים מעת לעת בגופים הבינלאומיים המוכרים בתחום מתחומי הנהיגה הספורטיבית והכללים שנקבעו על פיהם על ידי ההתאחדות בישראל;

(2) כללים שעליהם החליטה ההתאחדות על פי אותם תקנונים.

(3) כללים שעליהם החליט מועדון לנהיגה ספורטיבית בישראל, ובלבד שאינם עומדים בסתירה לתקנונים ולכללים האמורים בפסקאות (1) ו- (2), באותו תחום נהיגה ספורטיבית שבו פועל המועדון; לעניין זה, "מועדון לנהיגה ספורטיבית" – תאגיד שלא למטרות רווח לצורך קיום פעילות נהיגה ספורטיבית.

(ב) אישור הרשות המוסמכת לגבי כללי נהיגה ספורטיבית שעניינם תנאים למתן רשיון על כלי תחרותי וחידושו יינתן לאחר התייעצות בוועדה המייעצת.

(ג) כללי הנהיגה הספורטיבית יעמדו לעיון הציבור במשרדי הרשות המוסמכת, וכן במשרדי ההתאחדות או מועדון הנהיגה הספורטיבית הנוגעים בדבר.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 4? בבקשה, היועצת המשפטית.
אתי בנדלר
אחת מההערות שככל הנראה דנים בהן עדיין בתוך הממשלה היא האם ראוי לפרסם את כללי הנהיגה הספורטיבית ברשומות. את זה אני למדה מתוך הערת שוליים שיש להם כאן. ואני מציעה שוועדת הכלכלה תחליט שאכן תקנונים אלה ראויים וצריכים להתפרסם ברשומות.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו צריכים להוסיף את זה?
אתי בנדלר
כן. שכללי הנהיגה הספורטיבית בסעיף קטן ג יפורסמו ברשומות, יעמדו לעיון הציבור וגו'.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אנחנו נצביע עם התוספת של היועצת המשפטית לוועדה.

מי בעד סעיף 4? תודה. מי נגד? אין מי נמנע? אין.

סעיף 4 אושר, אנחנו עוברים לסעיף 5.
אהוד רצאבי
לא תתקיים נהיגה ספורטיבית בישראל אלא על פי רישוי בתחומים המפורטים להלן, לפי העניין, בהתאם להוראות חוק זה, ובתנאים שנקבעו ברשיונות או בתעודות על פיהם:

(1) רישוי הכלי התחרותי;

(2) רישוי הנהג;

(3) רישוי אירוע הנהיגה הספורטיבית;

(4) רישוי המסלול.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 5. אין. מי בעד סעיף 5? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. הסעיף אושר פה אחד.
אהוד רצאבי
6. (א) לא ינהג אדם נהיגה ספורטיבית, ולא ירשה לאחר לנהוג בכלי תחרותי שברשותו
נהיגה ספורטיבית, אלא אם כן יש על הכלי רשיון תקף שנתנה הרשות המוסמכת לפי הוראות סעיף זה, ובהתאם לתנאי הרשיון.

(2) על אף הוראות סעיף קטן א), בעל כלי תחרותי לא יהיה אחראי על נהיגת כלי זה על ידי אדם אחר, אם הוכיח שנקט כל האמצעים הסבירים, כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג בכלי התחרותי.
(3) הרשות המוסמכת לא תיתן רשיון לפי סעיף זה על כלי תחרותי, אלא אם כן עמד בתנאים שקבע השר לפי הוראות סעיף 22(א)(3) ובכללי הנהיגה הספורטיבית לעניין זה.
(4) בעל כלי תחרותי שניתן עליו רשיון לפי סעיף זה, והנוהג בכלי תחרותי כאמור, לא יעשה שינוי בכלי תחרותי ולא ירשה לאחר לעשות בו שינוי, אלא על פי תנאי הרשיון; תנאי הרשיון לעניין עשיית שינוי בכלי תחרותי, ייקבעו לאחר התייעצות בוועדה המייעצת
(5) השר ימנה ועדה מייעצת, ואלה חבריה;
גירסה א
(1) נציג שר התחבורה והוא יהיה היושב ראש;
(2) נציג השר והוא יהיה ממלא מקום היושב ראש;
(3) נציג שר המסחר והתעשייה;
(4) נציג השר לבטחון פנים;
(5) נציג מכון התקנים הישראלי;
גירסה ב'

(1) נציג השר והוא יהיה יושב ראש הוועדה;

(2) נציג שר התחבורה והוא יהיה ממלא מקום היושב ראש;

(3) נציג שר המסחר והתעשייה;

(4) נציג השר לבטחון פנים;

(5) מי שהיה בעבר פעיל בתחום מתחומי הנהיגה הספורטיבית והוא בעל נסיון וידע בתחום האמור;

(6) נציג ההתאחדות;

(7) נציג מכון התקנים הישראלי.


(ו) ברשיון לפי סעיף זה, תכלול הרשות המוסמכת, בין היתר, את הפרטים כמפורט להלן:
(1) פרטים מזהים של הכלי התחרותי, לרבות מספר מנוע ומספר שילדה, וכן סימני זיהוי אחרים של הכלי התחרותי שחובה לשאתם;

(2) פרטים של בעל הכלי התחרותי;

(3) פרטים לעניין הספק המנוע של הכלי התחרותי.


(ז) הרשות המוסמכת רשאית לקבוע ברשיון תנאים נוספים שיש לקיימם במהלך תקופת תקפו של הרשיון, כולה או חלקה, לרבות בעניינים אלה:

(6) תנאים לעניין אופן השימוש בכלי התחרותי ולעניין סוגי הנהגים הרשאים לנהוג בו נהיגה ספורטיבית;
(7) השינויים המותרים בכלי התחרותי, והתנאים לעריכתם;
(8) תנאים לעניין תחזוקת הכלי התחרותי.

(ח) השר רשאי לקבוע תנאים שיראו אותם ככלולים ברשיון, לרבות בעניינים האמורים בסעיף קטן (ו) , דרך כלל או לסוגים של כלים תחרותיים.
(ט) רשיון לפי סעיף זה יהיה לתקופה שקבע השר, ובלבד שלא תעלה על שנה אחת, ורשאי השר לקבוע תקופות שונות לסוגים שונים של כלים תחרותיים.

(י) השר רשאי לקבוע פטור לפי סעיף זה, למי שנוהג בכלי תחרותי בנהיגה ספורטיבית, ובלבד שאינו בעל הכלי התחרותי; פטור כאמור, יכול שייקבע לסוג מסוים של כלים תחרותיים, לתחום מתחומי הנהיגה הספורטיבית, או לגבי סוג מסוים של מסלול מירוץ קבוע.
(יא)
(1) כלי מנועי שרישומו הראשון הוא ככלי תחרותי לא יירשם כרכב ולא
ניתן יהיה לקבל עליו רשיון רכב כמשמעותו בפקודת התעבורה;

(2) לא ינהג אדם בכלי תחרותי שלא בנהיגה ספורטיבית, ואין בתעודת רישוי כלי תחרותי כדי להוות אישור לכל שימוש בו שלא לנהיגה ספורטיבית;

(3) על אף האמור בפסקה (2), רשאי בעל כלי תחרותי לעשות בו שימוש שלא לנהיגה ספורטיבית, ובלבד שיהיו בידו ההיתרים והרשיונות הדרושים על פי כל דין לאותו שימוש, ובהתאם לתנאים שקבע שר התחבורה לעניין זה.
היו"ר שלום שמחון
תקרא גם את 6(א) ונעשה אותם ביחד. בסדר?
מלי פולישוק בלוך
זה סותר.
אתי בנדלר
יש כפילות. צריך לזה הסברים. חלק מסעיף קטן י"א לבין סעיף 6א המוצע.
אהוד רצאבי
אז בואו נקרא גם את 6א לאותו עניין ונדון בכל.
6א.
כלי תחרותי שניתן עליו רשיון לפי סעיף 6, שהוא רכב כמשמעותו בפקודת התעבורה, לא יירשם כרכב ולא יינתן עליו רשיון רכב לפי הוראות פקודת התעבורה, ואם נרשם כרכב, או ניתן עליו רשיון רכב לפי הפקודה האמורה, קודם לכן, לא יהיה לרישום ולרשיון האמורים תוקף, החל במועד קבלת הרשיון לפי חוק זה, וכל עוד הרשיון כאמור עומד בתקפו.
היו"ר שלום שמחון
לפני ההערות יש לנו פה שתי גירסאות, גירסה א וגירסה ב', לעניין הרכב הוועדה המייעצת. אנחנו נלך על גירסה א', ונוסיף לה את סעיפים 5, ו-6 מגירסה ב'. כלומר, את מי שהיה בעבר פעיל בתחומי הנהיגה הספורטיבית, והוא בעל ניסיון וידע בתחום האמור ואת נציג ההתאחדות.
אהוד רצבאי
אסור למניעת ניגודי אינטרסים. אדם שבא מהשטח ולא פקיד.
היו"ר שלום שמחון
ב6(ח) כשמדובר על איזה שר, אנחנו מדברים על שר התחבורה במקרה הזה. ואני אבקש הבהרה לגבי י"א 6א, גבירתי היועצת המשפטית.
אתי הנדלר
אני חושבת שזה המנסחים אולי יוכלו לעזור לנו קצת. כי לדעתי יש איזו שהיא אי התאמה או כפל בין סעיף קטן י"א לבין 6א .
קריאה
זו כפילות לא מוצדקת כי מבחינת הניסוח אפשר להשמיט את י"א.
אתי בנדלר
להשמיט לגמרי את פסקה י"א.
קריאה
לא, לא לגמרי את י"א.
אתי בנדלר
את פסקה אחת ואת פסקה 2?
קריאה
י"א (1) רק. י"א (2) זה משהו שונה לגמרי.
אתי בנדלר
או.קיי. אז רק את פסקה (1) את מציעה למחוק?
אליעזר כהן
לי יש גם הערה.
היו"ר שלום שמחון
תכף אני אתן לדבר . מה את אומרת, משרד המשפטים. בסדר. אם תהיה בעיה נטפל בזה בין הקריאה השניה לשלישית. חבר הכנסת אליעזר כהן, ואז אני עובר אליכם.
אליעזר כהן
יש פה בעמוד 5 סעיף ו(1), אנחנו כאן שני חברי כנסת שמעירים על זה. אה, י"א. כן בסדר. חבר הכנסת רצאבי, שים לב. רק אתמול היה לנו למעלה במנחת כלי שרישומו הוא כלי תחרותי, זה ההוא שהתאים לספארי פריס דקר, ולא יירשם כרכב. הוא גם מתאים לנסיעה כרכב רגיל והוא גם כלי תחרותי. והסעיף הזה כאילו סותר את האפשרות הזו. אתה מבין מה שאני אומר? אתמול ראינו כלי כזה, שהוא מתאים לתחרות והוא גם מתאים לנסיעה על כביש. והסעיף הזה סותר אותו.
אמציה גזית
את סעיף 6א להוריד, זה הכל. הוא מיותר.
היו"ר שלום שמחון
אני מקבל את זה. הצעה טובה. תודה רבה, משרד המשפטים.
שרלי אבנר
הדבר מכוון. הכוונה היא שלא יהיה רישוי כפול באותו זמן. במקרה שרוצים להשתמש בכלי הרכב ככלי תחרותי הרישוי יהיה ככלי תחרותי. במקרה שכלי הרכב הוא כלי רכב רגיל, זה יהיה כלי רכב רגיל. החשיבות והנפקות, משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים יוכלו גם לציין זאת בהיבטים שלהם. כאשר מדובר בכלי תחרותי, לפעמים נעשים שינויים. השינויים האלה יכולים לגרום לכך שהכלי התחרותי לא יהיה כשיר לנהוג ככלי רכב בכבישים רגילים.
משה כחלון
אני חושב שזאת שגיאה לא לאפשר לרכב להוות בשני תפקידים, דו תכליתי, מה שנקרא ולגבי השינוי מבנה שאתם מתכוונים אני מניח, שינוי מבנה אפשר לעשות בכל רכב. אתה יכול לקחת רכב ארבע על ארבע ולהוריד לו קפיצים. זה גם שינויי מבנה. אז לכן מבחנים שנתיים או חצי שנתיים, ואפשר לבחון את זה. אבל אי אפשר להגיד שמע, הבן אדם עתיד לעבור עברה לכן אני לא מאפשרת לו.
שרלי אבנר
במשך הזמן הוא יעבור על כללי התעבורה, הוא יוציא דברים שמן הראוי שיופיעו לפי כללי התעבורה. האדם ייסע, כלי רכב רגיל, ייסע לצד כלי רכב שעבר את אותם שינויים. אתה חושב שזה בטיחותי?
דני לוי
קודם כל, אני אענה למשרד המשפטים, כל הזמן אנחנו מסתובבים סביב אותה שאלה של הבורות. רכב שייסע על הכביש הרגיל, השינויים היחידים שיש בו אלה שינויי בטיחות לטובת הכלל ולטובת הנהגים שייקרו בשטח. שינויי המבנה לא פוגעים באף אחד. הם גם לא נראים לעין. זו הטעות הבסיסית של אנשי משרד המשפטים . הם חושבים שמכונית פורמולה אחת תיסע על הכביש.
אתם ראיתם, חברי הכנסת, אתמול, מכונית מרוץ שלי, היא בדיוק זהה לחלוטין למכונית רגילה, מלבד המדבקות. מה יש בפנים? אמצעי בטיחות ששומרים עלי. אז מה, אם אני אסע תשעים קמ"ש בכביש זה יפריע למישהו? זה יפגע במישהו? אני עונה להם. על החוק.
קריאה
יש דבר נוסף, אם אנחנו נוודא שאותו רכב שהיה לפני רגע בשטח עלה על הכביש והוא תקין, פה יכולה להיות תקלה מאוד חמורה, וזה חלק מההסדר שהסעיף הזה עושה.
דנית עזריה
אני מבקשת להבהיר לחבר הכנסת כחלון ששינויים ברכב מהווים עבירה על פי תקנות התעבורה. זאת אומרת, השינויים הם לא מותרים, ומכאן ההפרדה.
היו"ר שלום שמחון
יש באפשרותנו להחליט עכשיו מה אנחנו מקבלים: או שאנחנו משמיטים את 6א וחוזרים חזרה לי"א, משאירים אותו על שלושת סעיפיו, זאת אופציה אחת. או שמקבלים את עמדת משרד המשפטים. אם כך,
איתן כבל
אנחנו צריכים להחליט. זה עניין לדעתי מקצועי. זה לא עניין ערכי. זאת אומרת, זה שחור ולבן. האם הנחת העבודה היא שרכב שטח, רכב מרוץ, אני, נקודת ההנחה שלי שהבטיחות של הפורמולה היא בכמה דרגות מכיוון שהוא נדרש מעצם פעילותו להגנה הרבה יותר גדולה. מה שאני מנסה לומר בקצרה שזה לא בעד מה אנחנו 6א או י"א 1,2,3 ונסתכל ונראה מי יותר נחמד. אני חושב שזו שאלה ברמה מקצועית, צריך לחדד אותה ברמה המקצועית, ואפשר בפעם הבאה להגיד זה נכון או זה נכון.
היו"ר שלום שמחון
אתה תצדד אם כך בעמדת משרד המשפטים על פי מה שאמרת.
אתי בנדלר
אני רוצה לברר. פסקה 3 בסעיף קטן יא. פסקה (2) קובעת את העיקרון שרכב תחרותי לא משמש כרכב רגיל. פסקה (3) מסייגת את זה ואומרת: על אף האיסור הזה, אם יש לו את כל ההיתרים והרשיונות, לרבות לפי פקודת התעבורה, רק אז ניתן יהיה לעשות בו שימוש דו תכליתי. אז מה הבעיה? לא יהיו לו אישורים, לא יהיו לו רשיונות, לא יוכל לעשות שימוש דו תכליתי.
אילן ליבוביץ
אני רק רוצה להבין: יכול להיות שזה מתוך בורות. אני מבין ששינויים יכולים לעשות לא רק בנושא של בטיחות. אתה יכול לעשות שינוי ברכב שנועד לתחרות שהם שינויים החל מזה שאתה מוסיף לו מאיץ או אני לא יודע משהו, ואני לא מדבר על שינויים בטיחותיים. כשאתה מוסיף שינויים בטיחותיים – בסדר. אני מקבל את זה. וזאת השאלה.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה, בבקשה, אתה שם בפינה. מי אתה?
דן אגלברג
בפוטנציה, בשאיפה יום אחד אוכל להשתתף בספורט מוטורי בצורה חוקית. אני מבקש להכניס פרמטר חברתי לשיקול הזה. אני מצדיק מאוד את משרד המשפטים ואת המשטרה עם החששות שלהם. אבל הרעיון הוא שספורט מוטורי יהיה ספורט עממי. ברגע שאנחנו נגדיר שרק כלים שמורשים לספורט מוטורי לא יוכלו להיות גם כלי תחבורה ביום יום, מה שיקרה זה שזה יהיה ספורט לעשירים בלבד.

נושא חברתי נוסף, שאם הספורט המוטורי בא לקדם את המודעות בנהיגה, זה אומר שרק חלק קטן מאוד מהאוכלוסייה יוכלו להיחשף לספורט הזה. לדעתי, הפרמטר הזה של להפוך את זה לספורט עממי, שיהיה נגיש לכמה שיותר אנשים. זה אומר שאני נוסע ברכב הפרטי במהלך השבוע, שבסוף השבוע אני יכול להיכנס אתו למסלול מרוצים ולהתאמן על נהיגה נכונה, זה רוח הסעיף שצריך להיות. ולא איזו שהיא הגבלה שהופכת את זה לספורט מאוד מאוד ייחודי, מאוד מאוד יקר, ולעשירים בלבד.
היו"ר שלום שמחון
לפי דעתי, אנחנו בשלים להכריע. וכיוון ההכרעה.
שמואל מלכיס
בעניין הביטוח, יש לשים לב שרכב שהוא דו שימושי יצטרך בעצם לעשות שני סוגי ביטוחים. אז הייתי מבקש שבסעיף י"א(3), מדובר על הרשיונות הדרושים, שיוסיפו גם את סוג הביטוח הדרוש. שברגע שהוא נוסע על הכביש, שיהיה לו גם ביטוח.
אתי בנדלר
ההיתר והרשיון מותנה הרי בביטוח בר תוקף. אז מה הבעיה? כל פסקה (3) מדברת על התניית השימוש.
שמואל מלכיס
זה מצב מעורפל שהוא לא בריא, שאדם שיש לו רכב שמשתמש בתחרויות, כלי תחרותי, ומוציא רשיון על פי החוק הזה,
היו"ר שלום שמחון
או.קיי. בסדר. תודה.
שמואל מלכיס
שיבסס את חבותו על פי הפלת"ד.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. אנחנו נצביע על סעיף. יש עוד מישהו ממשרד המשפטים, שאני אדע? אני רוצה לדעת צריך לתת זכות דיבור במשרד המשפטים. גמרנו? סופי? אז מאיפה אתה?
יואב בן אור
ממשרד האוצר. סך הכל אני חושב שעלו פה כל השיקולים שהתלבטנו בהם לגבי ההגדרה של ספורט תחרותי, מתי הוא נהיה כלי רכב רגיל. השאלה שהעלה פה איש הביטוח היא שאלה מאוד חשובה, כי אם נחוקק חוק שבסוף אי אפשר יהיה לקנות ביטוח לכלים האלה או לפעילות הזו, למרות שאנחנו רוצים שזה יהיה.
היו"ר שלום שמחון
הוספנו את זה, אנחנו מוסיפים את זה.
יואב בן אור
זה שאנחנו כותבים שחייב ביטוח, ואחרי זה אנשים לא יוכלו לקנות ביטוח – אז לא עשינו כלים. ולכן, זה עוד שיקול שצריך לקחת. אני לא יכול להמליץ לאן, לכאן או לכאן, אבל עוד שיקול שצריך לחשוב בחדות של המעבר מרכב שהוא תחרותי למתי שהוא רגיל. בהיבט הזה יש יתרון למבחנים קשיחים. זאת אומרת, אם אני עובר איזו שהיא תחנה שממנה אני אלך לתחרותי, אז יהיה לי קל יותר להשיג ביטוח לשני השימושים שלי. ואם אני רכב שיכול לעבור ימינה ושמאלה, אני מניח שיהיה לו קשה.
היו"ר שלום שמחון
ההסבר ברור. אבל מה אתה מציע?
יואב בן אור
כרגע אני מציע.. כל אחד ש.... עוד פעם. צריך להחליט על השיקולים.
היו"ר שלום שמחון
נשתדל למצוא ניסוח יותר בהיר שלא יכביד בין הקריאה השניה והשלישית. אנחנו מצביעים עכשיו על סעיף 6, כולל י"א 1,2, ו-3, מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

אנחנו מצביעים על ביטול 6א. מי בעד ביטול 6א? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. סעיף 6א מבוטל. וסעיף 6 מאושר, ואנחנו עוברים לשבע.
אהוד רצאבי
(א) לא ייבא אדם כלי תחרותי אח חלקי חילוף לכלי תחרותי, אלא אם אושר ייבואם על פי רשיון יבוא כללי, התשל"ח – 1978, "חלקי חילוף" לעניין סעיף זה, לרבות ציוד עזר, ציוד מחובר ואבזרים של כל אחד מאלה.

(ב) לא תאשר הרשות המוסמכת יבוא של כלי תחרותי, אלא אם עמד בתנאים שנקבעו בכללי הנהיגה הספורטיבית: (לעניין סעיף זה, "כלי תחרותי" – לרבות כלי שיוסב בישראל להיות כלי תחרותי ואושר ככזה על ידי הרשות המוסמכת או מטעמה)

(3) לעניין סעיף קטן (ב) תפעל הרשות המוסמכת בהתאם לכללים שקבעה ועדה מייעצת
לפי סעיף 6(ה), אליה יצורף נציג המכס.
היו"ר שלום שמחון
חבר הכנסת רצאבי, מה לגבי הסוגריים, אתה רוצה להשאיר? לבטל? מה אתה מציע?
אהוד רצאבי
אני רוצה רק להבין מה זה משנה אם זה בסוגריים ואם זה לא בסוגריים.
אתי בנדלר
לא, לא,. אנחנו לא נכתוב את זה בסוגריים. אני צריכה לדעת מה הוועדה מחליטה. האם לצרף את הפסקה הזאת או לא לצרף את זה. בסוגריים זה אומר שנציגי הממשלה עדיין התלבטו בנושא ולכן הוועדה צריכה לקבל החלטה.
היו"ר שלום שמחון
מאחר ואחר כך אם החוק שלך ימשיך להתגלגל באופן עצמאי יהיה לנו קשה להוסיף את זה. אני מציע להשאיר את זה, מתוך הנחה שאתה עוד פעם חוזר על המחויבות שלך להיות מתואם עם הממשלה.
אהוד רצאבי
אין לי בעיות עם זה.
דן פרומצ'נקו
על רכב כאמור או כידוע מוטל מס גבוה מאוד בישראל.
קריאה
תגיד לנו רק בבקשה מי אתה?
דן פרומצ'נקו
שמי דני פרומצ'קו, מגזין אוטו. על מכוניות ואופנועים מוטל מס, הייתי קורא לו דרקוני. בשום מקום לא כתוב אם זה יוטל או לא. זאת אומרת, זה לא כלי רכב, זה כלי תחרותי. מדובר פה על יבוא של כלי תחרותי, וצריך להתייחס אליו ככלי ספורט.
אהוד רצאבי
אבל זה ספורט מוטורי הוא לא דן בענייני מכס ומס קנייה. זה צריך לדון בנפרד בענייני המכס. זה נעשה הצעת חוק נפרדת. בואו נתקדם.
היו"ר שלום שמחון
מגזין אוטו, אין לך שם יותר פשוט? אתה יכול לתת עוד פעם הבהרה לדברים שלך?
דן פרומצ'נקו
על כלי תחבורה בישראל מוטל מס גבוה. מה שרציתי שזה יוכר ככלי ספורט ולא ככלי תחבורה.
היו"ר שלום שמחון
אבל אם הבנתי קודם, אנחנו רוצים לאפשר שהספורט הזה גם יהיה ספורט עממי.
אהוד רצאבי
נכון. ולכן הוא אומר להפחית את המסים. השאלה אם זה המקום לטפל בזה.
היו"ר שלום שמחון
מאחר ולא הזמנתי פה את נציגי המכס, ואני לא יודע את עמדתם אני לא רוצה שבהזדמנות הזו אנחנו נעשה משהו שהוא נוגע לפינות אחרות. אנחנו נשאיר את זה כמו שזה, ונצביע על סעיף 7על שלושת סעיפיו.
אתי בנדלר
לרבות התוספת שבסעיף קטן (ב) המצויה היום בסוגריים?
היו"ר שלום שמחון
בודאי. מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.
אהוד רצאבי
אני רק רוצה לשאול שאלה ליועצת המשפטית. נושא המכסים שהעלה דן פרומצ'נקו יכול להיכנס לתוך הצעת החוק הזאת?
אתי בנדלר
עקרונית אפשר להכניס את הכל אחרי הקריאה הראשונה אם הוועדה תמצא לנכון לטפל

בנושא.
אהוד רצאבי
סעיף 8.
(א) לא ינהג אדם בכלי תחרותי אלא אם ניתן לו רישוי מטעם הרשות המוסמכת כנהג בכלי תחרותי, ועל פי תנאי הרישוי; אין באמור כדי למנוע מהתאחדות להוציא תעודה נוספת לצרכיה, בהתאם ובכפוף לכללים הבינלאומיים.

(ב) הרשות המוסמכת רשאית לפטור סוג בני אדם, מחובת רישוי כאמור בסעיף קטן (א), בתנאים שתקבע, לרבות סוג הכלי, כאשר אירוע הנהיגה הספורטיבית הוא במסלול מירוץ קבוע שהוא במקום סגור.

(ג) לא יינתן רישוי לנהיגה בכלי תחרותי אלא בהתקיים כל אלה:
(1) היה מבקש התעודה בגיל זכאות לרשיון נהיגה – הוא בעל רשיון נהיגה לפי פקודת התעבורה לכלי רכב מסוג הכלי התחרותי לנהיגתו התבקש הרשיון;
(2) מבקש התעודה עמד בתנאי ההכשרה לנהיגה ספורטיבית שאישרה הרשות המוסמכת; הרשות המוסמכת רשאית לפטור מעמידה בתנאי ההכשרה שקבעה, אם שוכנעה כי הנהג הוא בעל נסיון והכשרה מספיקים, ורשאית היא לקבוע מבחנים לצורך כך;
(3) מבקש התעודה עמד בתנאים שנקבעו בתקנות בדבר הכשירות הרפואית של נהגי כלי תחרותי.
(4) על אף האמור בסעיף קטן (ג)(1), רשאי מי שאינו בעל רשיון נהיגה לקבל רישוי לנהוג בכלי תחרותי במסלול מירוץ במקום סגור, אם מלאו לו 8 שנים ובלבד –
(1) שאדם שטרם מלאו לו 12 שנה לא יהא רשאי לנהוג בכלי תחרותי שהספקו עולה על 8 כוח סוס;
(2) שאדם שטרם מלאו לו 16 שנים לא יהא רשאי לנהוג בכלי תחרותי שהספקו עולה על 39 כוח סוס;
(3) שאדם אשר גילו פחות מ-16 שנים לא יהיה זכאי לרישוי כאמור בסעיף זה, אלא אם שוכנעה הרשות המוסמכת כי יש ביכולתו לשלוט בכלי בכל עת ולרכב עליו בבטחה;
(4) שאדם אשר גילו פחות מ-16 שנים לא ינהג אלא במסלול מירוץ שאושר לצורך זה, בתנאים מיוחדים כפי שנקבעו על ידי הרשות המוסמכת, ובהשגחת אחד מהוריו. לעניין זה, "השגחה" – מתן אישור בכתב להשתתפות, ונוכחות בפועל של אחד מן ההורים, או בוגר שהוסמך על ידם בכתב לכך, ו"הורים" – לרבות אפוטרופוס וכל מי שאותו אדם נמצא ברשותו, בפיקוחו או בהשגחתו.

(ה) השר, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, רשאי בתום שלוש שנים מתחילתו של חוק זה,
פה צריך לעשות רביזיה – ועדת הכלכלה.
היו"ר שלום שמחון
ועדת הכלכלה.
אהוד רצאבי
(ה).... רשאי בתום שלוש שנים מתחילתו של חוק זה, להוריד את הגילים המזעריים ולשנות את ההספקים האמורים בסעיף קטן (ד)(1) ו-(2), ובלבד שגילים אלה לא יפחתו מהגילים המזעריים שנקבעו בכללי הנהיגה הספורטיבית, כאמור בסעיף 4, וההספקים לא יעלו על ההספקים שנקבעו בכללים אלה.
היו"ר שלום שמחון
השרים. אנחנו החלטנו שאיפה שכתוב השר זה "השרים" .
אהוד רצאבי
כן. אבל השר הגדרתו "השרים".
אהוד רצאבי
אני קורא השר
(ו) רשיון לנהיגה בכלי תחרותי יכול שיוגבל לסוגי נהיגה ספורטיבית, לסוגים של כלי תחרותי ולתקופה קצובה.

(ז) תעודת נהג כלי תחרותי תכלול פרטים כפי שייקבעו בתקנות.

(ח) מי שנוהג כלי תחרותי שעה שהוא לומד נהיגה בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות, ומלווה מורה או מדריך, אינו זקוק לרשיון נהיגה ספורטיבית על פי סעיף זה.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. שתי שאלות. יותר נכון, למה צריך להיות כתוב "בתום שלוש שנים"? לעניין סעיף קטן (ה), למה שלא יהיה כתוב: "השרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת כמובן, רשאים …. להוריד את הגילים.
אליעזר כהן
הוסף ניסיון מצטבר.
אתי בנדלר
יש להניח שהשרים לא יקבעו כאמור והוועדה לא תאשר להם אלא אם כן הם יגיעו למסקנה שהדברים ראויים. בואו לא נגביל את שיקול הדעת.
רן לוין
אנחנו הבאנו כמו שמקובל בתקנונים בינלאומיים. במקום גיל 6, גיל 8 וכן הלאה. בסך הכל החמרנו. לאחר שלוש שנים אנחנו מציעים לפתוח את זה מחדש לדיון. ובתנאי, שזה לא יפחת אף פעם מהתקנונים הבינלאומיים. התקנונים הבינלאומיים מאפשרים את ה-6,12
משה כחלון
אני חושב שצריך לבטל או לצמצם את העניין של השלוש שנים. משום שאם יהיה משהו, הרי זה משהו חדש שנכנס. אם פתאום יהיו לנו כל מיני דברים בלתי צפויים, אז צריך לאפשר לשר, בתום שנה, לעשות שינויים. ולא צריך להגיע לכאן לשינוי חקיקה. פשוט צריך לצמצם את התקופה לשנה.
נאוה מקובסקי
קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. תאגיד על פי חוק, שמפצה בכל המקרים שאין רשיון, ביטוח, בניגוד לתנאי הפוליסה וכדומה. זה בגדול.
כל הנושא של גיל הנהגים, הפוליסות כפופות לרשיון נהיגה על פי תקנות התעבורה כידוע. לא שמעתי שחברות הביטוח מוכנות לתת פוליסות שתכסינה נהגים שלא עונים על תקנות התעבורה. אני מבקשת להבין את היחס בין האפשרות הזו לבין הפוליסות שתוצאנה. זה מתקשר במידה מסוימת גם לסעיף 9 בהמשך, אבל אם כבר ניתנה לי רשות הדיבור, הייתי רוצה להבין:
היו"ר שלום שמחון
אנחנו עכשיו ב-8.
נאוה מקובסקי
כן. כן. זה הכל מתקשר לאותה סוגיה. מה היחס בין הפלת"ד לבין. לא ראיתי הוראה מפורשת שהפלת"ד לא יחול.
קריאה
לקרוא בסוף החוק.
נאוה מקובסקי
בסוף החוק שהפלת"ד לחלוטין לא חל.
קריאה
23.
נאוה מקובסקי
או.קיי.
נאוה מקובסקי
רגע, אני בכל זאת רוצה גם בנושא הזה.

אנחנו שמענו לפני כן אם הכלי ייסע על הכביש או לא. צריכים לקחת בחשבון שחוק הפלת"ד מכסים כל מיני שימושים שנעשים ברכב, או אני אציג את זה אחרת. חוק הפלת"ד לא יחול על זה בשעת הנהוגה הספורטיבית. השאלה מה דין הרכב בשעה שהוא במוסך, בשעה שהוא מובל למוסך, בשעה שהוא חונה. חוק הפלת"ד פשוט חל על כל מיני סיטואציות שהן לאו דווקא נהיגה. ועל זה החוק לא עונה.
היו"ר שלום שמחון
בבקשה, אתה רצית להשיב? רצית לענות לה?
שמואל מלכיס
אני רק רציתי לענות שבסעיף 23 גירסה א' שמאוד מקובלת עלינו הגדרת "רכב" לא מופיעה בסעיף ההגדרות של חוק הפלת"ד לא תכלול את הרכב התחרותי. מבחינה זאת לא משנה אם הרכב התחרותי …. לכן גם אמרתי שצריך פה להכניס הוראה מיוחדת שאותם כלי רכב שהם דו תכליתיים ויכול להיות להם שימוש לא רק ככלי תחרותי אלא ככלי רכב, צריך שיהיה ברור בצורה מפורשת, כדי לא לשים מכשול בפני עיוור, שבקטע הלא תחרותי, אם הרכב יכול להיות גם רכב רגיל, הוא חייב ביטוח שיכסה את החבות שלו על פי הפלת"ד, ושיהיה ברור שבכל קטע תחרותי הפלת"ד לא חל לחלוטין. ואל פי ההגדרה מסעיף 23 בגירסה א, אם היא תתקבל, היא עונה על זה.
שרלי אבנר
השאלה אם להתייחס עכשיו לסעיף 23 או לא. כי אני מבינה שעכשיו נכנסו לדיון. אז יש כאן ויכוח בין משרד האוצר למשרד המשפטים.אנחנו במשרד המשפטים חושבים שמן הראוי בנהיגה בקטע קישור, כאשר קטע הקישור זה למעשה מסלול שפתוח גם לנהיגתם של כלי רכב רגילים, מן הראוי שהפלת"ד יחול. גם כאשר מדובר בכלי תחרותי.
היו"ר שלום שמחון
משרד האוצר?
יואב בן אור
אנחנו לא חולקים על מה ראוי. השיקול הפרקטי גובר. זאת אומרת, אם אתה תגדיר רכב
כזה, ואתה תגיד במקטע מסוים הוא חייב ביטוח חובה, אז לא הועלת בכלום, ואותו כלי עממי אף
פעם לא יוכל לקנות ביטוח. ולכן, ברגע שזה כלי תחרותי, הוא בנסיעה תחרותית ויש קטע קישור הוא חלק מנסיעה תחרותית, גם שם לא צריך לחול עליו חוק הפלת"ד. צריך לחשוב על הסדרים משלימים, איך מטפלים בתאונה מעורבת. זה המקום היחיד שצריך לתת פתרון. אותו נהג נכנס במודע.
היו"ר שלום שמחון
אתם מעריכים שעד שתגיע הצעת החוק הממשלתית תהיה לכם הכרעה?
שרלי אבנר
כן. אין ברירה.
היו"ר שלום שמחון
זאת גם התשובה שלי.
אליעזר כהן
יש לי שלוש הערות, אני אעשה אותן בקצרה מאוד. חבר כנסת רצאבי, למען הגילוי הנאות, טוב שחברתך לסיעה איננה כאן, מפני שהיא ערה מאוד לעניין הגיל הנמוך של המשתתפים בתחרויות האלה. אז אני רוצה לציין: כמו בכל ספורט, מוכרחים להגיד את הדברים האלה בקול רם כאן. מוכרחים לבנות קאדר של מתחרים, כמו אלה שמתחילים לשחק טניס בגיל צעיר, כמו בכל ספורט זה צריך להתחיל בגיל צעיר. אני נוכחתי בכמה תחרויות שדווקא הצעירים מגיעים לביצועים מופלאים, ומזה אני קופץ לנושא של הביטוחים. אתם תתפלאו לדעת כמה מעט תאונות יש בתחרויות כאלה. מפני שזה נעשה ברמה מקצועית. שהשד לא יפחיד אתכם כל כך.

ולעניין של השנה או שלוש שנים – אני יודע שיש פה פרדוקס. חברת הכנסת פולישוק איננה כאן, היא העירה לי את זה פעמיים שלוש. לגבי שלוש שנים או שנה – אני מקבל את ההצעה של ההקטנה, אבל לא לבטל את זה לגמרי.
ברוך שליט
לגבי קטעי קישור כפי שנאמר על ידי היועצת המשפטית ממשרד המשפטים. קטע קישור הוא לא קטע תחרותי. הוא נמצא בתוך מסגרת התחרות, אבל הוא לא תחרותי. קו מלמטה חזק מאוד עם הדגש. כי כל הזמן פה מדברים שקטע קישור בתוך מסגרת תחרות. הוא לא תחרותי. הוא נמצא בתוך מסגרת התחרות, אבל הוא חייב בכללי הנהיגה כפי שנהוג באותה מדינה מבחינת משרד התחבורה.

מבחינת גילים צעירים, גילאים צעירים נוהגים בתוך מסלולים סגורים. כך שמהבחינה הזאת אין לנו בעיה של כל הנושא הזה. הביטוח שיהיה שמקובל בתחרות רגילה לכל נהג יתפוס גם לנושא הזה.
אליעזר כהן
אני מדבר על אלה שחרדים מזה.
אהוד רצאבי
לעניין שלוש שנים: קודם כל, אני הייתי מציע לבטל את השלוש האלה לגמרי, מסיבה פשוטה: מאחר ופה מדובר על הקטנת הגיל ולא על הגדלת הגיל, לא נראה לי שיהיה איזה שהוא שר שייקח על עצמו לעשות איזה מעשה לא אחראי. וכאשר הוא ירצה להקטין הוא יעשה את זה תוך שיקול דעת, תוך התייעצות, תוך מה שאתה רק רוצה. לכן אני לא רואה שצריך חוק ראשי להגביל. זה אחד.
שתיים, לגבי פלת"ד
רכבים שהם רכבים דו תכליתיים לצורך העניין הזה, ברגע שהם עולים על כביש רגיל ומתנהגים כרכב רגיל צריכים שיהיה להם פלת"ד. אני לא רואה סיבה שזה לא יהיה. ברגע שהם תחרותיים, ומתחרים במסלולים פתוחים, לא יחול עליהם פלת"ד. כמו בכל דבר נורמלי אחר שקורה לנו עם תאונות רכב: האם זה תאונת דרכים או לא תאונת דרכים?

סיימתי. אני בעד שאנחנו נצביע.
היו"ר שלום שמחון
יש משהו מהותי?
דני לוי
רק להבהיר לגברת מקרנית. אנחנו מאוד ערים לנושא הזה של הפלת"ד, ואנחנו מכירים שהפלת"ד חל גם על מכוניות שלא נוסעות ועומדות גם במוסכים וגם בצדי הדרך. אני רק רוצה לומר לגבי רכבים דו תכליתיים, הרכבים האלה יטופלו גם במוסכים רגילים, כי הם דו תכליתיים. מה שמדובר על כל הכלים מעבר לזה, כלים ספורטיביים, הם לא נמצאים במערך התיקונים או במערך החניות של מדינת ישראל.
היו"ר שלום שמחון
תודה דני. אנחנו נצביע על סעיף 8 בהשמטה של השלוש שנים. ועם שינוי בוועדת הכלכלה, זאת אומרת השרים, באישור וועדת הכלכלה של הכנסת רשאים להוריד ואנחנו מדלגים על בתום שלוש שנים מתחילתו של חוק זה.

מי בעד? תודה. מי נגד? אין מי נמנע? אין. סעיף שמונה אושר. 8א – בקשה.
אהוד רצאבי
8א. (א) לא ינהג אדם ולא ייסע בכלי תחרותי אלא אם הוא מצויד בלבוש ובציוד מגן על פי
הוראות הרשות המוסמכת. בהתאם לסוג אירוע הנהיגה הספורטיבית, סוג מסלול אירוע הנהיגה הספורטיבית וסוג הכלי התחרותי בו הוא נוהג, והכל בהתאמה לכללי הנהיגה הספורטיבית, והיא רשאית להוסיף עליהם.

(ב) לא ינהג אדם ולא ייסע בכלי תחרותי אלא בארוע נהיגה ספורטיבית או במסלול
מירוץ קבוע; נהג כלי תחרותי רשאי לנהוג בו בקטע קישור בעת מירוץ בלבד.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 8א? כן, בבקשה.
דנית עזריה
כמו שאמרתי בהתחלה, המשטרה התנגדה לעשות שימוש בקטעי קישור במסגרת מסלול מירוץ בגלל הסיכון למשתמשים בדרך. במסגרת דיונים שנערכו בין משרדיים הוצעה הצעת פשרה שתאפשר שמירה על בטיחות המשתמשים והיא שהנהיגה בקטעי קישור תיעשה בהתאם לתקנות שייקבעו על ידי השר ובהסכמת השר לביטחון פנים, ובתקנות האלה ייקבעו למשל איזה בדיקות כלי רכב יצטרך לעבור ביציאה ממסלול מירוץ וכניסתו לקטעי הקישור, כי הרכב הזה עלול לעבור כל מיני תקלות בדרך, כדי להבטיח שהנהיגה בו לא תסכן את המשתמשים האחרים. למשל. אני גם הבנתי שהיתה הסכמה לזה מצד- - -
קריאה
יש לכם את הנוסח לזה?
דנית עזריה
אנחנו לא הכנו נוסח לקראת הישיבה כי הבנו שמשרד המשפטים לא הספיק להכין נוסח מתאים על מנת להכניס אותו.
היו"ר שלום שמחון
אז תכינו אותו לקריאה השנייה והשלישית. בסדר?
אהוד רצאבי
אני רק רוצה לשמוע את דעתה: דבר כזה אפשרי? לעצור, לעשות בדיקות?
דנית עזריה
אפשר להכניס. אפשר אולי לקראת הישיבה- - -
היו"ר שלום שמחון
אז ביקשתי שתכינו לישיבה הבאה, לאחר הקריאה הראשונה, נוסח משלכם, ואנחנו נדון בו. אנחנו מבקשים נוסח שלכם כדי שנוכל לדון בו בין הקריאה הראשונה לבין השנייה והשלישית. זה לגביכם. לפני שאנחנו מצביעים על סעיף 8א הערה אחרונה בבקשה.
שמואל מלכיס
הערה קטנה מאוד . בסעיף 8א(א) הייתי מוסיף את המילה "לבוש" אם הוא מצויד ולבוש בלבוש. כי יכול להיות שאדם נושא את כל הציוד אתו ברכב ועדיין הוא לא לבוש בו.
היו"ר שלום שמחון
הערה טובה. או.קיי. נקבל את עמדתך ונוסיף מצויד ולבוש. מי בעד 8א? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.
אהוד רצאבי
9 (א) לא ישתמש אדם – ולא יגרום ולא יניח שאדם אחר ישתמש בכלי תחרותי, אלא אם
יש על שימושו שלו או של האדם האחר באותו כלי, פוליסה בת תוקף [לפי חוק זה]
אתי בנדלר
למחוק את המילים "לפי חוק זה". אני מציעה ברגע שהוחלט שזה דו תכלית- - -
אהוד רצאבי
(ב) פוליסה, לפי האמור בסעיף קטן (א) היא פוליסה שהוציא מבטח, כהגדרתו בפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש] התש"ל – 1970 , אשר מבטחת את בעל הכלי התחרותי ואת הנוהג בו כמפורט להלן:

(1) מפני כל חבות בשל חילוץ, פינוי, טיפול רפואי, עזרה, סיעוד ושיקום של הנוהג ברכב התחרותי והנוסע עמו, עקב נהיגה ספורטיבית;

(2) מפני כל חבות בשל נזק גוף שנגרם לאדם עקב נהיגה ספורטיבית, למעט נהג.

על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאית הרשות המוסמכת, באישור הממונה על הביטוח, לקבוע סוגים של רכב תחרותי ושימושים מסוימים, לגביהם תוטל חובת הביטוח על מארגן האירוע או על בעל מסלול מירוץ קבוע.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 9.
רון דרור
יש לי הערה שולית. הערה 31 למטה, עו"ד דרור, בעל ההערה. הביטוי "כל", כפי שמצוין גם בהערה וגם המנסחים לא חלקו על זה, עלול להיות מרחיב עד כדי כך שלא תהיה מסוגלת להיות פוליסה פרקטית. צריך שיהיה כתוב "מפני חבות". כלומר, הנוסח של הפוליסה צריך להיות מאושר על ידי הרשות המוסמכת. היא לא תאשר פוליסה של שני שקל. אבל אם יהיה כתוב "כל חבות", זה הופך את זה לבלתי מוגבל. אין פוליסות בלתי מוגבלות בעולם. יש חמישה מיליון דולר, עשרה מיליון דולר. אין משהו טוטלי. לכן צריך להוריד את הביטוי "כל".
הנה, נציג חברות הביטוח באמת עלה על הסוגיה. אבל למה עד היום חברות הביטוח לא מוכנות לבטח בארץ? כי בארץ יש לנו את הפלת"ד שהוא דבר נכון לגבי הנהיגה הרגילה, אבל אין בו שום אפשרות רציונלית שילכו לפי מידת המרוצים, ולכן מורידים את הפלת"ד מהחוק, כמו שאתה ציינת בצדק. אם הפלת"ד יורד, והפלת"ד הוא בלתי מוגבל, אז גם באירוע הספורט המקובל, כמו שיש ביטוחים בכל העולם, אנחנו לא מבקשים ביטוח ספציפי. רק להוריד את "הכל"
היו"ר שלום שמחון
נראה לנו הגיוני. אם כך, אנחנו נצביע בהשמטת המילה "כל" על כל סעיף 9 ובהשמטת המילים "ולפי חוק זה" בסעיף קטן א' – אנחנו מצביעים על סעיף 9. מי בעד? תודה. מי נגד? מי נמנע? אין. הסעיף הזה מאושר. עוברים לסעיף 10.
אהוד רצאבי
10 (א) לא יחזיק אדם ולא ינהל מסלול מירוץ קבוע, ולא יתיר לקיים בו נהיגה ספורטיבית,
אלא ברשיון על פי סעיף זה, ובהתאם לתנאי הרשיון ולכללי הבטיחות והכשירות שייקבעו על ידי הרשות המוסמכת; ואולם, מסלול מירוץ ארעי אינו טעון רישוי על פי סעיף זה, וכל נהיגה ספורטיבית בו, דינה כדין אירוע נהיגה ספורטיבית, ויחולו הוראות סעיף 11.

(ב) לבקשה לרישוי הפעלת מסלול מירוץ קבוע יצורפו אישורים כמפורט להלן, וכן פרטים בדבר

(1) סוג מסלול המירוץ, לרבות מיקומו, אורכו וייעודו; ובמסלול מירוץ שאינו מקום
סגור, תצורף גם מפה;

(2) זכותו של המבקש במקום בו הוא מבקש לקיים מסלול מירוץ קבוע או הסכמתם של בעלי המקום לקיומו של מסלול מירוץ בו;

(3) היתר לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ח – 1965.

(4) רשיון עסק על פי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968 (להלן – רשיון עסק);

(5) אישור מאת התאחדות כי מתקיימים לגבי אותו מסלול כללי הנהיגה הספורטיבית התקפים בעניינו.

(ג) נוסף על האמור בסעיף קטן (ב) לעיל, רשאית הרשות המוסמכת להתנות מתן רשיון, בין היתר,
בתנאים אלה|
(1) מיומנותו ויכולתו של המבקש להחזיק ולנהל את מסלול המירוץ, לרבות יכולתו הכספית;
(2) סידורים נאותים להנחת דעתה של הרשות המוסמכת, בקשר עם עריכת אירועי נהיגה ספורטיבית במסלול המירוץ, ארגונם וניהולם;
(3) סימון מסלול המירוץ וסימון מקומות הגשת שירותים הקשורים בקיום אירוע נהיגה ספורטיבית בו, לרבות מקומות לעריכת תיקונים של כלי תחרותי לאורך המסלול או בקרבתו, להנחת דעתה של הרשות המוסמכת;
(4) כל תנאי שהרשות המוסמכת תמצא לנכון לצורך ניהולו התקין של המסלול או לבטחון הציבור או לבטיחותו.

(ד) קבלת רשיון בהתאם להוראות סעיף זה, אינה גורעת מהצורך בכל אישור או היתר אחר הנדרשים לפי כל דין, ומחובתו של מחזיק המסלול ומפעילו לעמוד בהוראות כל דין אחר.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 10?
קריאה
אפשר להעיר לגבי 9?
אהוד רצאבי
אפשר להעיר. זה לא יעזור.
ברוך שליט
לעניין רישוי עסקים, כאשר מדובר במרוצים קבועים הכל בסדר. אבל כאשר מדובר במרוצי ראלי ישנה איזו שהיא בעיה קטנה, כי אנחנו עוברים לעורך קילומטרים, ואנחנו עוברים מועצות אזוריות, מקומיות, שזה מאות קילומטרים. מתחילה להיות בעיה. האישור כשאנחנו מקבלים אותו זה מאותו מקום שבו, כלומר קרן קיימת, רשות שמורות הטבע ודברים כאלה.
היו"ר שלום שמחון
משרד המשפטים, תודה. שמעתי.
שרלי אבנר
סעיף 10 וסעיף 11. סעיף 10 מדבר על מסלולי מירוצים קבועים.
היו"ר שלום שמחון
יפה. תודה. אם כך אנחנו נעבור להצביע על סעיף 10. מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.
חבר הכנסת צבי הנדל מצטרף אלינו בזה הרגע. אני מקווה שהפעם הוא יכעס עלינו פחות שאנחנו רצים עם הצעת החוק.
אהוד רצאבי
11. (א) לא יקיים אדם ולא יארגן אירוע נהיגה ספורטיבית אלא ברשיון לפי סעיף זה ובהתאם לתנאי הרשיון ולכללי הבטיחות והכשירות שייקבעו על ידי הרשות המוסמכת; ואולם, הפעלת מסלול מירוץ קבוע בהתאם להוראות סעיף 10, לא תיחשב כאירוע נהיגה ספורטיבית לפי סעיף זה.
(ב) לבקשה לקיום אירוע נהיגה ספורטיבית יצורפו אישורים כמפורט להלן, וכן פרטים בדבר -
(1) סוג מסלול המירוץ, לרבות מיקומו, אורכו ויעודו; ובמסלול מירוץ שאינו מסלול מירוץ קבוע או במקום סגור, תצורף גם מפה;
(4) זכותו של המבקש בדרך לגביה הוא מבקש אישור או הסכמתם של בעלי הדרך או המוסמכים ליתן רשות שימוש באותה דרך, לקיומו של מסלול המירוץ בה.
היו"ר שלום שמחון
משהו פה, שתיים ושלוש נעלמו בדרך? או שלא היו מעולם?
אתי בנדלר
אנחנו נסמן את הפסקאות כסדרן כמובן.
אהוד רצאבי
אז אני אקריא את הסעיפים הקיימים כרגע ונעשה את זה אחר כך.
(5) אישור מאת התאחדות כי מתקיימים לגבי אותו אירוע כללי הנהיגה הספורטיבית התקפים בעניינו, ובאירוע המתקיים לפי כללים שאושרו כאמור בסעיף 4(2) – אישור כאמור מאת מי שמינתה הרשות המוסמכת לעניין זה.
(6) רשיון עסק – באירוע שבו נדרש רשיון כזה;
(7) במקום שבו לא נדרש רשיון עסק – אישור קצין משטרה, כי נעשו הסידורים לקיום כל תנאי מתנאי בטחון הציבור במלול המירוץ, בקרבתו או בסביבתו וכן כל תנאי ביטחון הנוגע לקיומו של המירוץ, לעריכתו ולארגונו ולקיומו של הסדר הציבורי;
(8) אישור רשות כבאות, כהגדרתה בחוק שירותי הכבאות, התשי"ט – 1959, כי במקום בו מתקיים אירוע הנהיגה הספורטיבית הוצבו אמצעי הכיבוי על פי דרישות שירותי הכבאות, למעט מקום בו נכלל אישור כאמור במסגרת רשיון עסק;
(9) האישורים הנדרשים על פי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג – 1962, במקום בו נדרש אישור כזה;
(10) תעודות המעידות על כך שהכלי התחרותי עבר את הבדיקות הטכניות הנדרשות.

(ג) נוסף על האמור בסעיף קטן (ב) לעיל, רשאית הרשות המוסמכת להתנות מתן רשיון, בין
היתר, בתנאים אלה
(1) מיומנותו ויכולתו של מארגן לנהל, לארגן, לערוך ולקיים אירוע נהיגה ספורטיבית, לרבות יכולתו הכספית;
(2) סידורים נאותים, להנחת דעתה של הרשות המוסמכת, בקשר עם עריכת אירוע נהיגה ספורטיבית, ארגונו וניהולו;
(3) סימון מסלול המירוץ וסימון מקומות הגשת שירותים הקשורים באירוע נהיגה ספורטיבית, לרבות מקומות לעריכת תיקונים של כלי תחרותי לאורך המסלול או בקרבתו, להנחת דעתה של הרשות המוסמכת;
(4) כל תנאי שהרשות המוסמכת תמצא לנכון לצורך ארגונו וניהולו התקין של האירוע או לבטחון הציבור או לבטיחותו.
(ד) לא יינתן רשיון לאירוע נהיגה ספורטיבית אלא בתיאום עם האישורים הנדרשים על פי דין כאמור בסעיף קטן ב(6) עד (9); רשיון לאירוע באזור מגורים או בקרבת מוסד חינוך ינתן רק כאשר הפגיעה בקיום החיים הסדירים או הלימודים בהם, לפי העניין, תהא מזערית.
(ה) קבלת רשיון בהתאם להוראות סעיף זה, אינה גורעת מהצורך בכל אישור או היתר אחר הנדרשים לפי כל דין, ומחובתו של מארגן האירוע לעמוד בהוראות כל דין אחר;
(ו) המארגן של אירוע נהיגה ספורטיבית יוודא לפני תחילת האירוע כי לכל המשתתפים בו רישוי כנדרש על פי חוק זה, וכי לכל כלי תחרותי הרישוי הנדרש, והכלי עבר עובר לאירוע את הבדיקות הטכניות הנדרשות ונמצא כשיר להשתתף באירוע.
היו"ר שלום שמחון
הערות? אני מבין שיש לנו פה שלוש הערות שנוגעות לסעיף 8 ולסעיפים ד, ו-ו'. אז מי שירצה להעיר – זו ההזדמנות, בבקשה.
אתי בנדלר
פסקה 8?
היו"ר שלום שמחון
פסקה.
דני לוי
אישור כבאות, יש לנו לנהגי המירוצים המקצועיים איזו שהיא דילמה. כיוון שרשות הכבאות אינה מבינה מה זה ספורט מוטורי, כי לא היה פה ספורט מוטורי, אני לא מאשים אותה, הייתי מציע להוסיף את הפסקה שתתווסף, ואתם המשפטנים תדעו איך לכתוב את זה, שכללי הבטיחות של רשות כבאות יהיו בהתאם לתקנות הפדרציה הבינלאומית, שהם הכי חמורים בעולם. לפחות אבל הם מקצוענים כי מזה רשות הכבאות תוכל ללמוד.
היו"ר שלום שמחון
משרד המשפטים? זה בסדר מבחינתכם?
קריאה
דני, אתה מקשה.
דני לוי
תביאו להם את הכללים של הפרדרציה, תביאו להם את הכללים הבינלאומיים. ילמדו.
קריאה
או. קיי.
שמואל מלכיס
סעיף קטן ו', המארגן של אירוע נהיגה ספורטיבית יוודא לפני תחילת האירוע כי לכל המשתתפים בו רישוי כנדרש על פי חוק, אני מציע שיוודא גם את הביטוח.
קריאה
רישוי וביטוח זה לא אותו דבר, אבל אני מציע להכניס לכאן- - -
אהוד רצאבי
כל האישורים הנדרשים. לא אישור. כל האישורים.
שמואל מלכיס
העלינו קודם עניין של כבאות, וזה עניין חשוב.
היו"ר שלום שמחון
אני מקבל את עמדת משרד המשפטים בנושא הזה. אנחנו עוברים להצביע על סעיף 11.
קריאה
מה היתה העמדה של משרד המשפטים?
אתי בנדלר
ששירותי הכבאות יפעלו לפי התקנים הבינלאומיים.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 11 בבקשה? תודה. מי נגד? מי נמנע? אין. הסעיף אושר פה אחד. סעיף 12
אהוד רצאבי
סעיף 12 (א) לא ינהג אדם כלי תחרותי, אלא אם נמצאים אתו התעודות ופוליסת הביטוח הנדרשים על פי חוק זה.
(ב) הנוהג בכלי תחרותי או אדם שיש לו שליטה על הכלי ונמצא בקרבתו, יציג כל מסמך כאמור בסעיף קטן (א) , בפני כל אדם שהתמנה כפקח לפי סעיף 18, או לכל שוטר, לצורך מילוי תפקידו, לפי דרישתם.
היו"ר שלום שמחון
סעיף 12 – יש הערות? אין הערות. מי בעד סעיף 12? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? עין. הסעיף אושר פה אחד.
אהוד רצאבי
31. (א) בעת נהיגה ספורטיבית שאושרה כדין, לא יחולו על הכלי התחרותי ועל הנוהג בו הוראות פקודת התעבורה והוראות תקנות התעבורה, התשכ"א – 1961 (להלן – תקנות התעבורה).

(ב) בעת נהיגה בכלי תחרותי בקטע קישור או בסטייה ממסלול המירוץ, יחולו הוראות פקודת התעבורה ותקנות התעבורה.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 13? אין. מי בעד סעיף 13? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. הסעיף אושר.
אהוד רצאבי
14 (א) תוקפו של רשיון לפי סעיף 11, יהיה כפי שהרשות המוסמכת תקבע בו, אך לא יותר מאשר לשנה אחת.

(ב) רשיון שבוטל, יחזירנו בעליו לרשות המוסמכת

(ג) רשיון אינו ניתן להעברה אלא בהסכמת הרשות המוסמכת מראש, בכתב ובתנאים שקבעה
היו"ר שלום שמחון
הערות לארבע עשרה? אין. מי בעד 14? תודה. מי נגד? מי נמנע? הסעיף אושר פה אחד.
אהוד רצאבי
15. (א) הרשות המוסמכת רשאית, בהודעה בכתב, לבטל רשיון או להתלותו בכל אחד מאלה:

(1) הופר תנאי מתנאי הרשיון או הוראה מהוראות חוק זה;

(2) אירוע הנהיגה הספורטיבית אינו מתנהל בבטיחות או ביעילות או בהתאם לתנאי ההכשרה הדרושים או מתנהל ללא התחשבות ראויה בצורכי הציבור, בטחונו ובטיחותו;

(3) המשך תוקפו של הרשיון בידי בעליו אינו לטובת הציבור או שיש בו כדי לפגוע בביטחונו ובטיחותו, או שהוא אינו משתלב בהסדרים הכלליים של התעבורה בדרכים.
אתי בנדלר
אני הייתי מבקשת אדוני היושב ראש להוריד מפסקה 2 את המילה "ביעילות". אני לא רואה איך אפשר להתלות או לבטל רישיון,
היו"ר שלום שמחון
תודה, יש הערות נוספות מעבר להערה של היועצת המשפטית? אין. מי בעד סעיף 15? תודה.


בהשמטה. מי נגד? אין. מי נמנע? גם אין.
אליעזר כהן
היושב ראש, חבר הכנסת רצאבי, אני מצטער שאני מגיב במאוחר, אבל היה לנו פה דיון. סעיף 14(ג), הצבענו עליו, לא ניתן להעברה, שיהיה ברור, בין נהג לנהג. אינו ניתן להעברה, בין מה למה, בין מי למי?
היו"ר שלום שמחון
בואו נרשום את זה בין הקריאה השניה והשלישית.
אהוד רצאבי
בין נהגים.
אליעזר כהן
שההעברה לא תהיה אישית בין אנשים.
אהוד רצאבי
סעיף 16: (א) ראתה הרשות המוסמכת כי עיסוקו של אדם בנהיגה ספורטיבית, קיומו של
מועדון נהיגה ספורטיבית, קיומו של מסלול מירוץ או עיסוקו של אדם בהדרכה בנהיגה ספורטיבית אינם בהתאם להוראות חוק זה, רשאית היא לצוות בכתב על הפסקתם של עיסוק או קיום כאמור, לתקופה הנדרשת עד לתיקון הליקוי, אם בסגירת מקום ואם בכל דרך אחרת הנראית לה מתאימה בנסיבות העניין כדי להביא לידי הפסקה של ממש (להלן – צו הפסקה מנהלי).

(ב) אין בהוראות סעיף קטן (א) כדי לגרוע מהסמכות ליתן צו הפסקה מנהלי או להפעיל כל סמכות אחרת על ידי המוסמך לכך על פי כל חיקוק אחר.
היו"ר שלום שמחון
הערות ל-16? אין. מי בעד סעיף 16? תודה. מי נגד? מי נמנע? אין. הסעיף אושר פה אחד.
אהוד רצאבי
על החלטתה של הרשות המוסמכת באחד העניינים המנויים להלן, לרשאי הרואה עצמו נפגע לעתור לבית המשפט לעניינים מינהליים; ואלה העניינים:

(1) החלטת הרשות המוסמכת שלא לתת רשיון;

(2) החלטה של הרשות המוסמכת הקובעת תנאים ברשיון;

(3) החלטה של הרשות המוסמכת המבטלת, משנה או מתלה רשיון שניתן;

(4) החלטת הרשות המוסמכת ליתן צו הפסקה מנהלי.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות ל-17. מי בעד 17? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. סעיף 17 אושר פה אחד. 18
אהוד רצאבי
18. (א) הרשות המוסמכת תמנה פקחים לעניין חוק זה;

(ב) פקח רשאי להיכנס בכל זמן סביר לכל מקום שהוא מסלול מירוץ או למקום שמתקיימת
בו נהיגה ספורטיבית, כדי לבדוק אם מתקיימות בו הוראות חוק זה והתקנות על פיו, לרבות תנאי רשיון שניתן על פיהם.

(ג) פקח רשאי להורות על הפסקתו של אירוע נהיגה ספורטיבית, אם לדעתו מתנהל האירוע
שלא בהתאם לכללי הבטיחות ובטחון הציבור, באופן המסכן חיי אדם, וזאת עד למילוי הוראותיו באופן שיבטיח קיום כללי הבטיחות כנדרש, ורשאי הוא להפסיק האירוע לחלוטין, אם הסיכון לחיי אדם אינו ניתן להסרה.

(ד) עבר אדם עבירה על חוק זה או התקנות על פיו, או היה לפקח שנתמנה כאמור יסוד סביר
להניח שאדם עבירה כאמור, רשאי הוא לדרוש מאותו אדם לזהות עצמו להנחת דעתו ולהציג כל מסמך שניתן לפי חוק זה. ואם סירב לעשות כן – רשאי הוא לעכב אותו עד לבוא שוטר, אך לא יותר משלוש שעות.
היו"ר שלום שמחון
הערות ל-18?
רמי לימון
כניסה לשטח המירוץ אך ורק בתיאום עם מנהלת המירוץ. שלא חס וחלילה מישהו ייכנס לתוך שטח המירוץ ויהיה אסון.
היו"ר שלום שמחון
מקובל. ב-18 (ב) אתה אומר? אז איך אנחנו מנסחים את זה?
קריאה
בתיאום עם מנהלת המירוץ.
מלי פולישוק בלוך
מה זה בתיאום? באים רוצים להיכנס?
אהוד רצאבי
אז את רוצה שייכנסו פנימה וייהרגו?
מלי פולישוק בלוך
למה שיהיה אסון? יעמוד בשער. מה זה חשוב?
קריאה
מונעים פיקוח אמיתי.
דני לוי
הפתרון הוא נורא פשוט. הפקחים האלה שמדובר עליהם אלה פקחים שמוסמכים על ידי ההתאחדות הבינלאומית. שוטר זו בעיה, דרך אגב.
קריאה
ואם זה שוטר מקוף?
דני לוי
פקח זה פקח ושוטר זה שוטר.
אהוד רצאבי
אבל כתוב פה שוטר.
ברוך שליט
בעניין הזה יושב קצין משטרה באזור הפיקוח בחפ"ק כמו שנקרא אצלנו, ושם אנחנו מתאמים את כל הכניסות לשטח. אנחנו לא מונעים כניסה. אבל הכל נעשה תחת תיאום.
מלי פולישוק בלוך
ברור שצריכים לתאם. אבל שלא תהיה התניה שאם לא מתאמים אתו הוא לא נכנס.
היו"ר שלום שמחון
משרד המשפטים, בבקשה.
שרלי אבנר
יש הוראה אחרת שאומרת שלמסלול מירוץ יכול להיכנס רק מי שנוהג בכלי תחרותי. כאן למעשה הפקחים מפעילים את הסמכות שלהם לפי חוק, שזה בין ביתר גם את הסעיף הזה. לעניות דעתי, זה מיותר להוסיף את זה.
היו"ר שלום שמחון
אז אנחנו נשאיר את הסעיף כמו שהוא. נצביע על 18. מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע?

אני רק רוצה להודיע לחברי הכנסת שעד עכשיו לא היה אף נמנע.
אהוד רצאבי
תעודות 19. השר רשאי, בתקנות, לקבוע הוראות המסדירות מתן תעודות לפי חוק זה,
חידושן, העברתן, צורתן, כללי החזקתן ותנאיהן.
השרים.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד 19? תודה. מי נגד? אין מי נמנע? אין. 19א
אהוד רצאבי
אחריות בנזיקין 19א (א) בתובענה על נזק גוף שנגרם על ידי כלי תחרותי עקב נהיגה
ספורטיבית, על הנתבע הראיה שלא היתה התרשלות מצדו.

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) נהג כלי תחרותי לא יהיה אחראי בנזיקין
כלפי נהג כלי תחרותי אחר בשל תאונה שאירעה בנהיגה ספורטיבית באות אירוע, אלא לפי חוק זה.
(ג) על אף האמור בכל דין, לא תהא לנהג כלי תחרותי עילה בנזיקין בגין נזק
נגרם להם בעת אירוע נהיגה ספורטיבית, על ידי "רכב" כהגדרתו בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 19א? משרד המשפטים.
שרלי אבנר
הכוונה שלנו , מנסחי הסעיף הזה, היתה שסעיף קטן (א) יחול אך ורק במסלולי מירוצים קבועים. כלומר, ברגע שמגיעים לקטע קישור מה שיחול זה הפלת"ד.
אתי בנדלר
או.קיי. אז מה התיקון המתחייב? זו הערה מאוד חשובה. שנגרם עקב נהיגה ספורטיבית במסלול מירוץ? השאלה שלי בסעיף קטן (ג)
שרלי אבנר
אני מתנצלת. באמת העירו את עיני עכשיו שמסלול מירוץ כולל גם קטעי קישור. אז בסיפא להוסיף "למעט בקטעי קישור".
אתי בנדלר
במסלול מירוץ למעט בקטעי קישור. למה הכוונה "להם" בסעיף קטן ג? זה לו אולי? או שיש שם כוונה אחרת? "שנגרם להם" אני לא יודעת מי זה "ההם" כאן.
שרלי אבנר
אה, זה לנהג ולנוסע. לא, רגע סליחה שניה. צריך להוסיף במקומות נוספים. הגדרת "נהיגה" עכשיו כוללת גם נסיעה. אתם צריכים, גם כשאני פונה אלייך כיועצת המשפטית של הוועדה, האם לפי דעתכם ההגדרה של נהיגה מכסה גם נוהג.
אם תסתכלי בסעיף 1 בהגדרת "נהיגה בכלי תחרותי", לרבות נסיעה בכלי התחרותי שלא כנהג. העמדה שלנו שהנהיגה מכסה גם את הנוהג וגם את הנוסע. כלומר, נוהג זה לרבות נוסע לפי ההגדרה הזאת. כי יש פה עוד סעיפים בחוק שבהם צריך להתייחס גם לנוסע. אז זה לו.
היו"ר שלום שמחון
תודה.
שמואל מלכיס
החוק פה בהמשך אומר בצורה מפורשת שלגבי הפלת"ד כלי תחרותי לא יוגדר כרכב. לכן הפלת"ד לא יחול עליו גם בקטעי הקישור. גם יווצר פה מצב שהוא בלתי סביר על פניו. כי כלי רכב שהוא כלי תחרותי צריך להוציא רק ביטוח על פי החוק הזה. אחרת יווצר מצב שכל רגע נתון יצטרכו להחליט אם חל הפלת"ד או לא חל הפלת"ד. קודם כל גם כלי רכב תחרותי יצטרך להחזיק בשני סוגי הביטוח.
אהוד רצאבי
כבר דיברנו על זה.
היו"ר שלום שמחון
הוא לא דו תכליתי?
שמואל מלכיס
להפך, רוב כלי הרכב האלה הספציפיים הם לא רכבים דו תכליתיים. לכן צריך לחול עליהם רק הביטוח על פי החוק הזה, והפלת"ד לחלוטין לא צריך לחול עליו. ואילו ברכב דו שימושי צריך לשאת את שני הביטוחים עצמם. אבל אני הייתי מחיל על קטעי הקישור רק את הביטוח על פי החוק הזה, אחרת יהיה פה מצב של מהומה.
היו"ר שלום שמחון
מר מלכיס, אני רוצה לבקש שני דברים. אחד, מאחר והנושא של הביטוח הוא נושא מורכב, אני רוצה לענות על דרישתך, כי אולי זה גם יחסוך את ההערות הבאות שלך, אנחנו נבקש את ההערות שלכם בכתב לישיבה הבאה שתהיה בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית. אנחנו נבקש גם את חוות דעתו של המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ואנחנו נייחד דיון נפרד בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית לנושא הביטוח. אני מבטיחך, על כל מורכבותו.
אליעזר כהן
לחזק את מה שאתה אומר, אחד העיכובים הגדולים של החוק הממשלתי היה בגלל הביטוח. הם הסתבכו בנושאים האלה בדיוק, וזה היה אחד העיכובים.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אני רוצה להצביע על 19א. מי בעד? תודה.
קריאה
סליחה,
היו"ר שלום שמחון
אני אמרתי שבאמצע ההצבעה אין סליחות. החלטתי ללכת להצבעה ובזה זה נגמר.

מי נגד? אין. מי נמנע? אין. אנחנו עוברים לסעיף 20.
אהוד רצאבי
סעיף 20, אין בו מספור כרגע בתוך הסוגריים, אבל אני אלך לפי סדר.
עונשין 20. ( 1 ) הנוהג באירוע נהיגה ספורטיבית שלא בכלי תחרותי שאושר לצורך כך על
ידי הרשות המוסמכת, בניגוד להוראות סעיף 6(א) דינו - ....
רגע, זה נושא העונשין .
היו"ר שלום שמחון
כן, אבל זה השלמות שאת תעשי, לא?
אתי בנדלר
לא. הוועדה צריכה להחליט על העונשים. אני לא יכולה להחליט את זה על דעת עצמי.
אהוד רצאבי
האם אנחנו יכולים לעכב כרגע את סעיף העונשין, לפצל אותו ולדון בו בנפרד? הוא לא מוכן פה. אני מציע לפצל את הסעיף הזה. כמובן שחייב להיות סעיף עונשין.
היו"ר שלום שמחון
להעביר אותו לקריאה שנייה? בינתיים יש לך הערה לסעיף הקודם. אני מאפשר לך באופן מיוחד. בקשה.
קריאה
בהמשך להערה שהיתה בסעיף 19א(א) הוספנו "למעט קטע קישור", וכשדנים בסעיף קטן (ג) צריך להוסיף "למעט בקטע קישור" שאם זה עוד פעם, זה תלוי איך נתייחס,
היו"ר שלום שמחון
זה כאילו החזיר אותנו למקום שאין צורך שנהיה בו. ההערה שלך נרשמה לפרוטוקול.
קריאה
אני אתייחס לזה בסעיף 23.
היו"ר שלום שמחון
בסדר. גמור. משרד המשפטים, לגבי סעיף העונשין.
שרלי אבנר
זה נושא מאוד מורכב. אנחנו קבענו ישיבות עם המחלקה הפלילית אצלנו במשרד. צריך לדון בזה. אנחנו לא בשלים בשלב הזה להביא את העונש לכל עבירה ועבירה. צריך להתחשב גם כן בפקודת התעבורה, בהוראותיה,
היו"ר שלום שמחון
את רוצה שאני אעשה פה את זה בסדר רץ? אחת, שתיים, שלוש ארבע?
שרלי אבנר
קודם כל, זה חשוב. כי אי אפשר היום, זה לא מקובל שמכניסים הוראה כללית שאומרת כל מעשה שנעשה בניגוד לחוק זה הינו עבירה פלילית מבלי להתייחס לסיטואציות השונות, לעבירות השונות, על מי מוטלת האחריות. אלו דברים מאוד מורכבים.
היו"ר שלום שמחון
הבנתי. אני מבקש הצעה. זה הכל.
רון דרור
הוועדה צריכה לדעת שבכל העולם כולו, אתם בטח כבר יודעים, אין בכלל חקיקה שמצריכה הסדר מירוצים, פרט ל-NEW SOUTH WALES באוסטרליה, שמישהו שם עשה, וגם בפולניה, אבל אף אחד שאני מכיר לא יודע לקרוא את החוק הפולני. כלומר, אין גם בכל מקום סעיף עונשין ספציפי.

לכן, אני מציע שבשלב הזה יורד סעיף 20 שהוא סעיף העונשין. הרי ברור שאם מישהו עובר עבירה פלילית כלשהי, יש את כל דיני העונשין, יש בדיני העונשין הוראות כלליות, ובשלב הזה החוק יועבר בקריאה ראשונה בלי סעיף עונשין ספציפי.
היו"ר שלום שמחון
לכן אני שאלתי אותך מה את מציעה.
אתי בנדלר
האם ניתן להשתמש באיזה שהוא סעיף סל ביחס לעונשין, שלאחר מכן, לאחר הקריאה הראשונה יפורט. האם יש לך איזו שהיא הצעה לוועדה בעניין הזה?
שרלי אבנר
אני מתנצלת, אבל לא.
רון דרור
שלושה חודשים או שישה חודשים בהטלת מטבע, אז עכשיו הם יעכבו את כל החוק?
היו"ר שלום שמחון
סליחה, חברים, אני רוצה לשאול פה את משרד המשפטים. האם אפשר לקבל מכם התחייבות שאם אנחנו נוסיף עונשין אחרי הקריאה הראשונה אתם לא תטענו נושא חדש? אחרת,
צבי הנדל
... בכנסת אין להן שום ערך כי חבר הכנסת רצאבי התחייב לא להביא את זה מעל דוכן הכנסת שהוא ממתין לחוק הממשלתי, ואין שום משמעות מה אתה מתחייב פה. החוק הזה, אני גם לא מכיר דבר כזה, הרי יש לי את החוק הזה בתיק. ואני עוקב אחרי זה עקב בצד אגודל. אני לא מאושר שזה לקח זמן. אבל לגנוב את החוק באמצע העבודה, להביא אותו לפה, אחרי שהתחייבת שלא, וואללה, מה הסיפור? כולם מסכימים שצריך לעשות את זה. עושים על זה עבודה רצינית. תעשה חאפ לאפ ? אנשי המירוצים יידפקו הראשונים. זה הטעות שלכם.
אהוד רצאבי
לא נכון.
צבי הנדל
אם היית רוצה שזה ירוץ יותר מהר.
אהוד רצאבי
הייתי מחכה לך עוד שש שנים.
צבי הנדל
היית פונה לשר המשפטים להגיד לו תשמע, תפנה כמה חברה לנושא הזה, כי זה נושא מאוד חשוב ורוצים להריץ אותו בכוח. השפעתי על שר המשפטים אתה יודע כמה היא חזקה.

לשר המשפטים להגיד לו תשמע, תפנה כמה חברה לנושא הזה, כי זה נושא מאוד חשוב ורוצים להריץ אותו בכוח. השפעתי על שר המשפטים אתה יודע כמה היא חזקה.
אהוד רצאבי
אני לא יודע, עם כל הכבוד,
שרלי אבנר
אנחנו לא מאמצים את החוק הזה.
אהוד רצאבי
אני מוכן לוותר על זה גם.
היו"ר שלום שמחון
משרד המשפטים, אני שאלתי שאלה. על אף הדברים שנאמרו על ידי חבר הכנסת הנדל, יהיה סעיף עונשין בהצעת החוק הממשלתית? יהיה. נכון?
שרלי אבנר
כן.
היו"ר שלום שמחון
יפה.
קריאה
השאלה רק מתי.
היו"ר שלום שמחון
יהיה סעיף עונשין.
שרלי אבנר
אני לא מוכנה להיכנס לויכוח הזה.
היו"ר שלום שמחון
אז אני רוצה להגיד את הנוסח הבא. מה אני מבקש פה בעצם? מה שאני מבקש שאנחנו נחליט שיהיה סעיף עונשין בהצעת החוק הסופית. ואנחנו נתאם אותה עם הממשלה באופן מלא. זה בסדר?
שרלי אבנר
בסדר.
אתי בנדלר
אדוני היושב ראש, אם מותר לי להציע. אני מציעה ללכת לפי הצעתו של חבר הכנסת רצאבי ולא לכלול בהצעת החוק הזאת בקריאה ראשונה סעיף עונשין. עם זאת, אני אתייחס לנושא הזה במפורש בדברי ההסבר, ואציין שם שהוועדה החליטה בשלב זה לא להתייחס לסעיף העונשין כדי לדון בנושא בכובד ראש אחרי הקריאה הראשונה, כך שלא ניתן יהיה לטעון דבר.
אהוד רצאבי
זה ייעשה בתיאום מוחלט עם הממשלה.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נצביע על ההודעה של היועצת המשפטית לוועדה ולא על סעיף 20.

מי בעד? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. תודה. אנחנו עוברים לסעיף 21.
קריאה
אפשר להוסיף הערה?
היו"ר שלום שמחון
אני אתן לך בהזדמנות אחר. 21.
אהוד רצאבי
תקציב הרשות 21. תקציב הרשות המוסמכת למימון פעולותיה והוצאותיה, ייקבע במסגרת
המוסמכת התקציבים המוקצים לתחום הפעולה "ספורט" בתקציב משרד החינוך, התרבות
והספורט.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 21. אין. מי בעד סעיף 21? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע?

תעשה מה שפחות. או נמנע או נגד. אני נותן לך את כל האפשרויות.
צבי הנדל
אני בעד, אני בעד יותר מכולם. אני רק לא אוהב את ההתנהלות. זה הכל.
היו"ר שלום שמחון
שתדע, שההתנהלות היא בגלל הממשלה, חבר הכנסת הנדל, אמרנו את זה גם בהתחלה.
אהוד רצאבי
אבל חבר הכנסת הנדל, אתה היית שם, אתה היית סגן ושר ולא קרה כלום. נו?
היו"ר שלום שמחון
תודה. 22.
אהוד רצאבי
22. (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע
לביצוע החוק ובכלל זה –

השר או השרים? איך זה פה יהיה?
היו"ר שלום שמחון
השרים.
אהוד רצאבי
(א) השרים ממונים על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין וכולי.

(1) בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת – בדבר אגרות הסמכה, רישוי והוצאת תעודה;
היו"ר שלום שמחון
ועדת הכלכלה.
אהוד רצאבי
מקבל כמובן את התיקון בשמחה.

(2) בדבר חובותיה של התאחדות בכל הנוגע למתן שירותים למארגני אירועים של נהיגה ספורטיבית ולנהגי נהיגה ספורטיבית, וכן למתן אישורים כאמור בסעיף 11(ב)(5) , והסכומים המרביים שרשאית היא לגבות עבור שירותים אלה

(3) בדבר תנאים לרישוי וחידוש הרשיון של כלי תחרותי, נהגים ואירועי נהיגה ספורטיבית;

(4) כללי בטיחות בנהיגה ובאירועי נהיגה ספורטיבית;

(5) בהתייעצות עם שר הבריאות – בדבר הכשירות הרפואית של נהגים;

(6) בהתייעצות עם הוועדה המייעצת לפי סעיף 6(ד) – בדבר תיקון, טיפול ותחזוקה של כלי תחרותי, הובלת כלי תחרותי לאירוע נהיגה ספורטיבית, בדיקות טכניות של הכלי, אופן ביצוען והתעודות המעידות על כשירותו.

(ב) תקנות לפי סעיף קטן (א)(3) לעניין רשיון על כלי תחרותי, ייקבעו לאחר התייעצות וועדה המייעצת.

(ג) תקנות על פי חוק זה, למעט תקנות בדבר אגרות, יותקנו באישור וועדת הכלכלה של הכנסת.
אתי בנדלר
לא צריכים לכתוב למטה תקנות בדבר אגרות, כי גם זה באישור וועדת הכלכלה. כל התקנות הן באישור וועדת הכלכלה.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 22. אין. אין הערות. אנחנו מאשרים בצירוף התיקונים.
דנית עזריה
אנחנו רק מזכירים שאמרנו שהשר לביטחון פנים יהיה רשאי.
אתי בנדלר
סליחה, לא שמעתי, מה הוא רשאי?
דנית עזריה
אני הערתי קודם לגבי יש להניח שגם כאן נצטרך להכניס תיקון.
אתי בנדלר
בכל מקרה, שלא יהיה ספק, אחרי הקריאה הראשונה הוועדה כדרכה תמיד עושה דיונים מקיפים בכל הצעת חוק ומכניסה בהן שינויים ככל שנדרש.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 22? תודה. מי נגד? אין. מי נמנע? אין. תודה רבה. סעיף 23
אהוד רצאבי
בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1971, בסעיף 1 –

גירסה א

(1) בהגדרה "נפגע" בסופה יבוא: "למעט נוהג בכלי תחרותי כמשמעותו בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ד – 2004 (להלן – חוק הנהיגה הספורטיבית(;

(2) בהגדרה "רכב" בסופה יבוא: "למעט כלי תחרותי כמשמעותו בחוק הנהיגה הספורטיבית";

(3) בהגדרה "תאונת דרכים", בסופה יבוא: "או מאורע בעת נהיגה ספורטיבית כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית".

גירסה ב'

בהגדרת "תאונת דרכים" בסופה יבוא "או מאורע בעת נהיגה ספורטיבית כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ד – 2004"
היו"ר שלום שמחון
משרד המשפטים, בבקשה.
שרלי אבנר
אנחנו כבר אמרנו שאנחנו מאמצים את גירסה ב' במשרד המשפטים. אבל אנחנו חושבים שצריך לציין כאן שמדובר במסלול מירוץ, זו גם כן היתה ההצעה שלנו. זה התחבר להגדרהה של נהיגה ספורטיבית כפי שהיתה בהתחלה, כולל הסוגריים. מאחר שהסוגריים האלה הוסרו, צריך להבהיר שכאשר מדובר בקטע קישור, הפלת"ד יחול.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. משרד האוצר.
יואב בן אור
אנחנו חלוקים. אני חושב שאלף עדיפה. צריך אבל, כמו שהצעת, לדון בביטוח בנפרד.
היו"ר שלום שמחון
תודה.
רון דרור
אני עוד לא הזכרתי, אני מייצג את איגוד נהגי המירוצים. אין ספק שגירסה אלף, כי גירסה בית אומרת בעצם להכניס את הפלת"ד בדלת האחורית, כשכל החוק המטרה שלו היא להוציא אותו מהנהיגה הספורטיבית. אם הפלת"ד נכנסת אין מרוצים, כי אף מבטח בעולם לא לוידס ולא אף אחד לא עושה ביטוחים ונציג חברות הביטוח פה יכול להסביר למה.
שרלי אבנר
אני רוצה להגיד שכאשר מדובר בקטע קישור, אותם כלי רכב נוהגים לצד כלי רכב רגילים. אין שום סיבה שמי שנפגע בתאונה שהיה מעורב בה כלי תחרותי לא יקבל פיצויים לפי הפלת"ד.
אתי בנדלר
אני מוכרחה להתערב כדי לעזור לוועדה לגבש עמדה בעניין הזה. האם העובדה שהוועדה החליטה שבנסיבות מסוימות כלי תחרותי יכול להיות כלי דו שימושי, זה אחד. ודבר שני, האם החליטה שכשמדובר בקטעי קישור יחולו חוקי התעבורה הרגילים? האם מעצם ההחלטות האלה לא מתחייב לקבל את גירסה ב' דווקא? אני רוצה להבין אם אין קשר בין הדברים.
שמואל מלכיס
חלק גדול מכלי הרכב, לא רצוי לסבך אותם בשני סוגי ביטוח במובן הזה. וכלי הרכב האחרים, שיהיו דו שימושיים, יהיו באמת דומים לכלי רכב רגילים. אבל הייתי מציע שבכל מקרה לא להחיל את הפלת"ד גם על קטעי הקישור. כי אחרת ייווצר מצב פשוט, אל תשכחו שכל חברות הביטוח בלי יוצא מן הכלל מחריגות את השימוש של תחרות כשימוש שמכסה את הפלת"ד ואז אמנם זה יהיה בעיה של קרנית, אבל אני לא רוצה להטיל עליה את הבעיה.
צבי הנדל
שאלה ואינפורמציה למבינים בדבר. מה מקובל בעולם מבחינת הרכבים התחרותיים? יש רכבים שלא עולים בכלל על הכביש? יש רכבים שהם דו שימושיים. מובילים אותו.
ברוך שליט
נכון. אבל קטעי קישור הוא נוסע. בתוך התחרות בקטעי קישור הוא נוסע.
רון דרור
אין פלת"ד ולכן אין להם בעיות. בארץ הבעיה היא שיש את הפלת"ד.
קריאה
שתי נקודות. האחת, אנחנו בתחילה כשעברנו על ההצעות הצענו לקבוע שרכב תחרותי בין אם הוא דו שימושי או רק למטרות ספורט, רכב תחרותי לא יעלה בכלל לא ייסע בקטעי קישור. ואם ירצו, אפשרות אחת זה על גבי מוביל.
אפשרות נוספת זה לסגור קטעי קישור כך שלא ייסעו רכבים רגילים. במצב הקיים, אם אנחנו נאפשר לרכב תחרותי לנסוע בקטע קישור, בין אם הוא דו שימושי ובין אם לאו לצד רכבים רגילים, אנחנו נחשוף את כל הרכבים הרגילים שלא באשמתם ואולי גם לא בידיעתם, לפגיעה שלא תכוסה על ידי הפלת"ד וזה לא צודק.
(רוכב אופנוע)
שתי הערות. דבר ראשון, אני חושב שזו תהיה טעות להצביע בכלל על הסעיף לפני שאנחנו, כל הזמן נתקעים כאן בנושא הביטוח. אני מציע קודם לקבל בנושא הביטוח, להגיע לאיזה שהוא נוסח שמקובל על כולם, איזה שהוא הסכם מקובל, ואז יהיה מאוד קל לרוץ על הסעיפים שנוגעים לביטוח.
וכבר יש לי איזה שהוא רעיון שאני בטוח שחייבים לדבר עליו. יש הבדל גדול מאוד בין ביטוח של רכב לבין ביטוח על הפעילות. אם אני נהג מרוצים, לדוגמה, ברכב דו תכליתי, אז ביום יום אני נוסע עם ביטוח החובה של הפלת"ד שיש לי, ובסוף שבוע, כשאני נכנס למסלול מירוצים צריכה להיות לי איזו פוליסת ביטוח
היו"ר שלום שמחון
התייעצות. האם אנחנו יכולים בסעיף הזה להעלות את שתי הגירסאות ולהכריע בהן בין הקריאה השנייה והשלישית? האם זה מקובל על היועצת המשפטית של הוועדה אז נשאיר את זה כמו שהוא.
אתי בנדלר
כן. בהחלט. פשוט לסעיף הזה להעלות שתי גירסאות, ולומר שקיימת התלבטות המליאה בקריאה ראשונה עדיין לא מכריעה. זה יחזור לוועדה.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 23 שירים את ידו, כמו שהוא, עם שתי הגירסאות? תודה.
אתי בנדלר
בכל מקרה אבל בגירסה ב' צריך להיות או מעורב בעת נהיגה ספורטיבית במסלול מירוץ למעט בקטעי קישור. נכון?
שרלי אבנר
לא.
אתי בנדלר
לא? או. קיי.
שרלי אבנר
במסלול מירוץ רק להוסיף "לקטע קישור" כי זה מחריג את זה מתאונת הדרכים.
היו"ר שלום שמחון
הוועדה תכריע בסעיף הזה בין הקריאה השנייה והשלישית. סעיף 24.
אהוד רצאבי
תיקון רשיון 24. ברשיון יבוא כללי התשל"ח – 1978, אחרי סעיף 5ב יבוא:
יבוא כללי
ייבוא 5ג. כלי תחרותי וחלקי חילוף כמשמעותם בחוק הנהיגה
של כלי הספורטיבית, התשס"ד – 2004 (להלן – חוק הנהיגה
תחרותי הספורטיבית) מותרים ביבוא אם הם מדגם שאושר על
ידי הרשות המוסמכת כמשמעותה באותו חוק; ואם
יובאו על ידי מי שאינו אזרח ישראלי לצורך השתתפות
באירוע נהיגה ספורטיבית מסוים, מותר לייבאם,
ובלבד שייצאו עם אותו אדם סמוך ליציאתו או לפניו
תוך תקופה שלא תעלה על ארבעה חודשים מיום
כניסתם או תוך תקופה נוספת שאישר מנהל המכס
והבלו, ובלבד שהזכאי הוא בעל רשיון נהג כמשמעותו
בחוק הנהיגה הספורטיבית"
אליעזר כהן
תחת הסעיף הזה, התנהלה תחרות ספורטיבית שיובאה מחוץ לארץ ביד אליהו לפני כמה חודשים, לפני שניים שלושה חודשים.
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 24? מי בעד סעיף 24? מי נגד? אין. מי נמנע? אין. הסעיף אושר.
צבי הנדל
.... אין זכות הצבעה. ראיתי שאתה מסתכל עלי כל הזמן.
היו"ר שלום שמחון
כל הזמן אני מסתכל עליך. מה אני יכול לעשות?
אהוד רצאבי
לא, הוא רוצה לראות מה אתה עושה כדי לעשות את אותו דבר.
היו"ר שלום שמחון
חבר הכנסת רצאבי, על סעיף 25 נצביע כולנו גם.
אהוד רצאבי
אני יכול לקרוא?
תחילתו של חוק זה................ מיום פרסומו
אתי בנדלר
להשאיר את זה פנוי. אנחנו עשינו את זה כבר יותר מפעם אחת, ונצביע במפורש לאחר הכנת הצעת החוק.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 25? אושר.

אני רוצה רק לסיים. רק שנייה. יואב, יש שני דברים. חברים, אני רוצה להודיע שלושה דברים:

(1) אנחנו קיבלנו את חוות הדעת של ד"ר רחל רותם בעניין ההשפעה שיש להצעת החוק על קטינים.
(2) אנחנו הסכמנו עם המשרד לביטחון פנים לקבל את הנושאים שאתם רוצים להעלות תביאו לישיבה הבאה.
(3) סיכמנו שדיון מעמיק בנושא הביטוח בתחום הזה יתקיים בין הקריאה הראשונה לבין השנייה והשלישית כדיון נפרד.
(4) אני רוצה לשאול את האוצר אם להצעת החוק הזאת יש עלות תקציבית. אה, זה אגף התקציבים? אז אם כך אני נותן לאגף התקציבים שבוע ימים להודיע אם לחוק יש עלות תקציבים. וגם כמה הכנסות יש מהחוק.
אתי בנדלר
אם כך, אנחנו מבינים שאם לא תהיה תשובה אז פשוט אין עלות.
היו"ר שלום שמחון
נכון. אני רוצה כמובן להודות לחבר הכנסת רצאבי. אני רוצה להודות לחבר הכנסת צבי הנדל על העבודה המאוד מעמיקה בתקופה שעשית בתקופת היותך סגן שר החינוך והתרבות על הצעת החוק הזו, אבל אנחנו לא יכולנו לאפשר לממשלה לשטות.
אנחנו אישרנו בזה הרגע את הצעת החוק לקריאה ראשונה, ואנחנו נקבל אותה בהקדם לפני תום המושב לקריאה ראשונה. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה שעסקו בה עד עכשיו, וכמובן נאפשר דברי סיכום לחבר הכנסת רצאבי.
אהוד רצאבי
אני מעל לכל רוצה להודות לחבר הכנסת צבי הנדל על העבודה שעשיתם, לחבריי במשרדים הממשלתיים על הזמן שישבתם, אתה תקבל את זה ממני עם מסגרת וזכוכית ומה שאתה רוצה, כי ישבתם באמת על הדבר הזה בצורה רצינית ביותר, גם אתה חבר הכנסת אליעזר כהן, כל חבריי מהמשרדים השונים, אני שמח שאנחנו הצלחנו סוף סוף לגמור את זה לקריאה ראשונה. אני בטוח שאנחנו נעשה כל מצב שהחוק הזה יובא בהסכמת המשרדים השונים כמה שיותר מהר לשנייה ושלישית.
חברי מהספורט המוטורי, תתחילו להכין את המסלולים, כי לדעתי בשנת 2005 אנחנו נעשה שם ישיבה של הכנסת.
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים