ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/06/2004

פרוטוקול

 
סיור במרכז הצפרות בלטרון

5
ועדת החינוך והתרבות
03.06.04
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 239

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
מיום חמישי, י"ד בסיוון, התשס"ד (3 ביוני, 2004) בשעה 09:45
סדר היום
סיור במרכז הצפרות בלטרון
נכחו
חברי הוועדה: אילן שלגי – היו"ר
מוזמנים
ד"ר יוסי לשם
אבי בנבניסטי
אלה אושומינסקי
מיכאל כהן – משרד החינוך
מוקי בצר
יורם זבירי
יוסי אסטרחר
אהוד שיוביץ
רבקה גינצבורג
אלכס לייבצ'וק
צבי קנטור
שאול עקביה
גיא בן גל
הדסה שמיר
שי קהת
תלמידות מבית הספר "ירושלים" סנט. פטרסבורג
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
לאה קיקיון


ביקור במרכז הצפרות בלטרון
היו”ר אילן שלגי
שלום, אני מתכבד לפתוח את הישיבה במרכז הצפרות שבלטרון. המאחר שלנו, ד"ר יוסי לשם, יציג את הדברים.
ד"ר יוסי לשם
ברוכים הבאים למרכז הצפרות בלטרון. אני שמח שיש לנו פה קבוצה נכבדת, הן מוועדת החינוך של הכנסת, ויושב הראש שלה. מה שאנחנו רוצים בסיור עכשיו זה לעבור בקצרה בתחנות ש-9 בתי ספר שונים עוברים כרגע ביניהן. בשעה 11:30 נתכנס פה, ואחרי כן נתכנס באודיטוריום והתלמידים יציגו את הישגיהם. מכאן אנחנו ממשיכים לבסיס חיל האוויר בתל נוף לחלק השני של התוכנית.

אני רוצה להזכיר לכם שמדובר פה בפרוייקט משותף למוזיאון המדע והחלל. נתחיל במנהל המוזיאון, וכל אחד יציג את עצמו.
יורם זבירי
אני מנהל המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה.
יוסי אסטרחר
אני ראש אגף החינוך במוזיאון.
אהוד שיוביץ
אני מנהל הפנימיה בכפר הנוער יוהנה ז'בוטינסקי. אנחנו מטעם בתי הספר שאמורים להצטרף בשנה הבאה לפרוייקט.
רבקה גינצבורג
אני הסגנית של שאול, מבית הספר הריאלי.
אלכס לייבצ'וק
אני מ "נתיב".
אלה אושומינסקי
אני קונסול ממולדובה.
צבי קנטור
אני בוגר בית הספר הריאלי העברי בחיפה. נמצאים אתנו האנשים שלנו שאמורים לצאת לשטח, ואלכס אמור לצאת לנובוסיבירסק, אנה – לקישינב, מולדובה, יגאל יהיה במינסק, בבילורוסיה והבלטיות, מיכאל אמור לצאת לאגן הכספי, פטר למוסקבה, יוליה - -
אבי בנבניסטי
- - -
אביאל אהרון
אני עוזר פרלמנטרי ויועץ תקשורת לחבר הכנסת שלגי.
שאןל עקביה
אני מנהל בית ספר למדע, טבע וסביבה של הריאלי בחיפה, אחד מהסניפים.
גיא בן גל
אני עוזר פרלמנטרי של חבר הכנסת אילן שלגי.
הדסה שמיר
אני אורחת.
שי קהת
אני מבית הספר "ירושלים" של הקהילה היהודית בסנט. פטרסבורג. יש אתי שלוש בנות, תלמידות בית הספר, בכיתה י' – לריסה, ליה ומאשה. הן לומדות את הפרוייקט הזה של הציפורים, ובאמצעותו הן לומדות עברית, לומדות על ישראל – גיאוגרפיה, אקלים. זה פרוייקט ייחודי של בית הספר "ירושלים".
היו”ר אילן שלגי
ברוכות הבאות.
יוסי לשם
אתמול הן נחתו ב- 4 לפנות בוקר. לקח להן שעה ורבע לצאת מנתב"ג. הן נסעו לירושלים, לתחנת הטיבוע בגן הכנסת של הציפורים הנודדות. הן היו שם. אני הייתי צריך לתת פה הרצאה לטייסת של ה- F15 שנהיה אצלם אחר הצהרים, ועזבתי אותם. בתחנת הטיבוע יושב בחור שקוראים לו סאמר דראושה, שמתחיל לימודי מאסטר באוניברסיטה העברית, בנושא של נדידת ציפורים. הוא התקשר אלי ואמר שבדיוק כאשר באו התלמידות והמורה שלהן, נתפסה ציפור עם טבעת מפולין. כדי שתבינו את העניין – מתוך 10,000 ציפורים תופסים בדרך כלל אחת או שתיים. אלה הם האחוזים. בדיוק כשהם היו בתחנה נתפסה ציפור מפולין שהיתה בדרך מאפריקה חזרה הביתה.

כפי שאתם רואים, ישראל היא צומת באמת מיוחדת, והוא בפעם ראשונה תפס כזה דבר. כמובן שזה היה מאד מרגש עבורו. הרעיון הוא לחבר את הנושא הזה. ישראל מוכרת מאד בעולם עם הארכיאולוגיה וההיסטוריה. לנו אין ספק שהצפרות, על כל היבטיה, היא נושא מאד ייחודי, שעם עבודה נכונה הוא גם יעלה על המפה, קודם כל שלנו. ראינו לנכון, יחד עם מוזיאון המדע בחיפה, ויחד עם יהודה בן חור, שהוא מנהל מרכז דוידסון במכון וייצמן, שגם עוסק בחינוך, להוביל תכנית חינוכית שתעסוק בחלל, טכנולוגיה וביולוגיה. עם הצוות הזה התחלנו פיילוט ראשוני לראות איך זה עובד, ובסך הכל ההתרשמויות הן טובות. בית הספר הריאלי בחיפה היה הראשון בין בתי הספר הישראלים בפיילוט, והוא חבר לבית הספר "שבח מופת". כל הסיפור התחיל עם תת אלוף במילואים צבי קנטור, כאשר נתתי הרצאה פה, לעמותת השריון, במסגרת המפגשים, וסיפרתי איך אנחנו מתחברים לירדנים, לפלשתינאים ולאפריקאים. הוא אמר שיש גם עשרות בתי ספר יהודיים במזרח אירופה, וכדאי לחבר אותם. הוא סגן מנהל "נתיב" ואמרתי לו – קדימה. התחלנו עם מספר מקומות כאלה, ואנחנו מקווים שבעקבות מה שאנחנו עושים היום זו עוד מקפצה משמעותית לשנה הבאה, לסדר גודל של 30 בתי ספר. יש שני בתי ספר אמריקאיים. כאשר נסיים בבסיס חיל האוויר בתל נוף, כיתה אחת מבית הספר "שבח מופת", כיתה חי"ת, שעשתה תכנית על גיאולוגיה של הבקע במכון וויצמן תיסע למרכז דוידסון ותעשה וידיאו קונפרנס עם בית הספר שם. בזה נסיים את היום הצפוף הזה.

אז התלמידים כאן בחלקם באים להכיר את הנושא, ואחרים כבר עסקו בנושא. מה שאנחנו רוצים לעשות עכשיו, ברשותכם, זה סיבוב קצר בין התחנות, כדי שתתרשמו. אחר כך נחזור ונמשיך. התפוקה של העניין צריכה להיות שבשנה הבאה אנחנו עם 30 בתי ספר על הנושא הזה של חיבור 3 יבשות סביב הנושאים האלה.
היו”ר אילן שלגי
שלום לכולם. כפי ששמתם לב, אנחנו רושמים פה פרוטוקול, כי אנחנו כאן במסגרת ביקור של ועדת הכנסת. מי שירצה יוכל לראות את הפרוטוקול באתר הכנסת. אנחנו כבר מזה זמן מנסים לתאם ביקור כאן, במרכז שלכם, אפילו פעם הוא תואם ולא יצא לפועל. כאשר הייתי בבית הספר "ירושלים" בסנט. פטרסברוג, אצל שי קהת, וראיתי את הפרוייקט היפה שהם עושים יחד אתכם, אז אני גם שומע שהם יהיו כאן ב- 3 ביוני. יש פה את האירוע שלכם. יהיו כאן גם בתי ספר ישראלים, אולי גם אחרים. אמרתי לשי מיד שגם אני אגיע לכאן במועד הזה.

אני מאד שמח לראות פה את כולם, במיוחד את התלמידות מסנט. פטרסברוג. ברוכות הבאות.
יורם זבירי
השתדכנו בנסיבות מאד יפות, ומהרגע הראשון נוצר ה "קליק" בין המרכז לבין המוזיאון הלאומי למדע, והתחלנו בתנופה גדולה, וכמו ששמעתם – אנחנו מקווים להמשיך אותה בצורה מאד משמעותית לשנה הבאה. הפעילות עד עכשיו היא מאד מבורכת. היא חובקת הרבה תחומים, וכפי שזה הוגדר – זו באמת פעילות פורצת גבולות, ומתאימה לנו לעוד תוכניות במוזיאון, למשל – התוכנית שאנחנו קוראים לה – stars, space technology and research in astro-physics for students, על שם אילן רמון וצוות ה "קולומביה" , כאשר אנחנו בסדרת אירועים של השקת התכנית.

התכנית מסתדרת כאן גם מבחינת תקשורת לווינית וגם מבחינת תעופה, ובאמת – פורצת גבולות לכל הכיוונים. יושב ראש ועדת החינוך דיבר על ביקורים – הזמנו את הוועדה לבוא לביקור במוזיאון - - -
היו”ר אילן שלגי
אנחנו נשמח לבוא. אנחנו הוועדה המטיילת ביותר בכנסת, אך אפשר לטייל רק עד יום או יומיים בשבוע, כי בשאר הימים אנחנו בירושלים.
יוסי לשם
We have two respectable guests here with us. As you were just told, the museum in Haifa and the center in Latrun were matched in a certain way. It is due to Mr. Bob Gelfand from Boston, and Barbara Goldman who came to the event of the 80 years for the Tehchnion, and we spent some hours together in the last few days. Mr. Gelfand supports the museum in Haifa and our center in Latrun. We thank you for that.

זה איש מפתח שעזר לנו פה, בסיפור הזה, בצורה בלתי רגילה. השורה התחתונה היא שאנו שואפים ל- 30 בתי ספר החל משנת הלימודים הבאה, ב- 1 לספטמבר.
שי קהת
אני מבית הספר בסנט. פטרסברוג. בבית הספר שלנו הקמנו ספריה וחדר לימוד בנושא ארץ ישראל, על שם דובי ורן שמיר, אב ובנו שנפלו במערכות ישראל. הדסה שמיר, האישה והאם, יודעת על זה. התלמידים שלנו, בעקבות הפרוייקט הזה של "ציפורים נודדות אינן יודעות גבולות" יודעים שהדבר הזה באמת פורץ גבולות, והנה עוד נקודה על המפה העולמית לזכרם של חיילים שנפלו במערכות ישראל. הדבר הזה הוקם לפני כחודש וחצי, כאשר השיא היה גם אחר כך, ביום הזיכרון לחללי צה"ל. חבר הכנסת אילן שלגי היה במקום וראה את הדברים.
היו”ר אילן שלגי
I will repeat in English what I have just said – 10 days ago I visited along with some other Knesset members the Jerusalem school in St, Petersburg and among other things we saw this very impressive project of following the birds. When Shy told me that would be here on the 3rd of June I said that we had been trying to arrange a visit to the center for some time, and that we would be coming to the center on that day, and here we are. We are glad that you are with us.
יוסי לשם
I know Ilan Shalgi and I also know his wife Prof. Ruth Shalgi, Vice president of Tel aviv University for research. The bottom line is that Ilan was excited to learn that this place is in memory of Eran and Dubie Shamir. Gideon Shamir, Dubie’s brother learnt with Prof. Ruth Shalgi at school. He found it out when he came to St. Petersburg.

אני מציע שנצא ונראה את התחנות.
היו”ר אילן שלגי
אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20

קוד המקור של הנתונים