ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 08/06/2004

חוק עבודת נשים (תיקון מס' 14) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
ב' - הצעת חוק עבודת נשים (תיקון מס' 14) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004

5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
8.6.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 181
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
שהתקיימה ביום שלישי, י"ט בסיוון התשס"ד – 8 ביוני 2004 – בשעה 10:45
סדר היום
הצעת חוק עבודת נשים (תיקון מס' 14) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004.
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
אריה אלדד
זהבה גלאון
רשף חן
יגאל יאסינוב
אילן ליבוביץ
מוזמנים
אבי מועלם - מנהל הגמלאות, המוסד לביטוח לאומי
עו"ד רועי קרת - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
עו"ד מיכאל אטלן - משרד התמ"ת
שי סומך - משרד המשפטים
יוני צ'ונה - משרד המשפטים
הרן לבאות - רפרנט ביטוח לאומי, אגף תקציבים, משרד האוצר
רבקה שקד - משרד האוצר
שולה זלצר
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
כותבת הפרוטוקול
הדס דויטש


הצעת חוק עבודת נשים (תיקון מס' 14) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004
היו"ר שאול יהלום
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

שני נושאים; יש היום הוראת שעה שפג תוקפה, שחופשת הלידה, שבדרך כלל עד היום לקחה האם למשך שלושה חודשים, אם האמא מסכימה, אפשר לחלק את זה בינה לבין האב. הנושא השני הוא מניעת הגבלה על השכר שמקבל הבעל, שהיתה עד היום מניעת ההגבלה.
מיכאל אטלן
שני חוקים - תיקון לחוק עבודת נשים ותיקון לחוק הביטוח הלאומי - בשני המקרים מדובר בתיקון של הוראת שעה. אנו מבקשים לחדש, להאריך לשנה אחת, מתוך כוונה שנסדיר את זה בהוראת קבע בחקיקה ממשלתית שאנו עובדים עליה. אני יכול להצהיר פה שבטווח של שבועיים-שלושה אנו מוציאים תזכיר חוק, חוק עבודת נשים, עם הרבה נושאים. אנו מציעים להשאיר את המצב כפי שהוא כדי לתת לנו שהות לבחון את הדבר הזה בצורה מעמיקה.

הוראת השעה שהיתה קיימת, אנו מבקשים לחדש אותה בתיקון אחד מהותי; אחרי שלוש השנים הראשונות שהיא הוארכה, הוסף לה שלגבי התקרה של דמי הלידה של הגבר שלוקח את חופשת הלידה, זה מוגבל לפעמיים השכר הממוצע במשק. הדבר הזה נעשה על רקע של ניצול לרעה של חלק ממי שביקשו לנצל את הזכות הזאת. הפעם אנו מבקשים לבטל את התקרה המיוחדת לגברים. לנשים יש תקרה כללית בביטוח הלאומי - התקרה של נשים היא חמש פעמים השכר הממוצע במשק, שאותה תקרה תחול גם על גברים. זה גם תוצאה של דיון בבג"ץ שבו הצהרנו שאנו מוכנים לשוויון הזה בשם עיקרון השוויון. זה השינוי המהותי היחיד שאנו מבקשים להכניס בהוראות השעה.
היו"ר שאול יהלום
מדוע אתם מציעים לשני הנושאים האלה רק שנה?
מיכאל אטלן
כי עדיין קיימים ויכוחים בממשלה לגבי הלקחים שאפשר להפיק מאותה תקופת ניסוי של שש שנים שחלפה. מכיוון שבמהלך השש שנים היה גם שינוי לפני שלוש שנים, זה מסבך עוד יותר את הדיון. אנו צריכים מצד אחד לתת פתרון, מצד שני לאפשר לנו למצות את הדיון בממשלה.
היו"ר שאול יהלום
אם בעבר הממשלה האריכה לשלוש שנים, אם מדובר פה במטרה נכונה, בואו נאריך לשלוש שנים. הממשלה הסכימה מפעם לפעם לשלוש שנים. מדוע זה שנה? נניח שאתה מאריך את זה לארבע שנים, והממשלה באה עוד חודש ורוצה להגיש שינויים, הסעיף האחרון יהיה: מבטל את הוראות השעה. כלומר לא עשינו שום רע לבד מלהטריד את מנוחתם של אנשי הממשלה והכנסת. אני אומר, לא יהיה פחות ממה שהיה בעבר. אם בעבר היה שלוש שנים, מדוע לא יהיה שלוש שנים?
מיכאל אטלן
אני יודע מה יהיה אם נאריך בשלוש שנים. אני חושש שמה שיהיה הוא מה שהיה בשלוש השנים הראשונות, דהיינו לא יהיה כלום עד השנה השלישית. אם עכשיו כולנו נרתמנו לדון בעניין הזה והנושא הוא חם, אני רוצה להשאיר אותו חם.
היו"ר שאול יהלום
יש שלוש שנים להכריע.
אילן ליבוביץ
אני מציע להפוך את ההסדר הזה להסדר קבע ולא הוראת שעה. שש שנים היינו במסגרת הוראות שעה - שלוש שנים ולאחר מכן עוד שלוש שנים. היה די זמן ללמוד, גם במסגרת שלוש השנים האחרונות של הוראת השעה, אחרי ששינו, ללמוד את המסקנות ולהפיק את הלקחים. אני לא רואה מה בשנה יכול להשתנות, אחרי ששלוש שנים למדנו את מה שהיה. אם יש כוונה להביא חוק עבודת נשים חדש, ואומרים לנו שממילא זה ייכנס במסגרת החוק החדש, זה יבטל הרי גם את החוק החדש וגם את ההוראות.
זהבה גלאון
אני רוצה לחזק את דבריו של חבר הכנסת ליבוביץ. כל פעם נרדמים בשמירה, ואחר כך במקרה מישהו מתעורר ומגלה שפגה תוקפה של הוראת השעה. אין סיבה שזה לא יהיה הסדר קבוע.
רועי קרת
החוק הזה תוקן תיקון מאוד משמעותי, לא קל ערך.
היו"ר שאול יהלום
את זה הצהרתם בבית משפט.
רועי קרת
הדיון בבג"ץ מתנהל נגד המוסד לביטוח לאומי על האפליה שיש בין נשים וגברים. אין ולא היתה התחייבות בבג"ץ לעצם התשלום, אנו די ייחודיים בעניין הזה.
היו"ר שאול יהלום
כלומר אתה אומר שיש סכנה שנחזור בנו מהמהפכה, ונחזיר את החוק ללפני שש שנים, שחופשת לידה ניתנת רק לאשה. זה לא פשוט.
אילן ליבוביץ
הרי אמורים להיות נתונים במוסד לביטוח לאומי, כמה אנשים במהלך שש שנים ניצלו את הוראות החוק - 140.
היו"ר שאול יהלום
אם עכשיו יעלו, זה יעלה. יפה מאוד שהם מכבדים את הנשים, ונותנים להן את חופשת הלידה.
ג'ודי וסרמן
אני מבקשת להפנות את תשומת לב הוועדה לתנאי נוסף בזכאות של גבר לחופשת לידה, שהיה בהסדר הראשון ושונה בהסדר השני לפני שלוש שנים. יש תנאים רבים כדי לאפשר לגבר לצאת לחופשת לידה - שאשתו זכאית לחופשת לידה, שהיא הסכימה לוותר על חלק מחופשת הלידה לאחר ששת השבועות הראשונים וכו', בעניין הזה אין שינוי.
בתיקןן הראשון התנאי היה
שאשתו לא נעדרה מעבודתה מכוח זכאותה לחופשת הלידה. כלומר לא יכול להיות מצב ששניהם יהיו בחופשת לידה. התיקון שנעשה לפני שנים קובע: שאשתו עבדה, כלומר הגבר יוכל לצאת לחופשת לידה רק אם אשתו שבה לעבודה. לא די שהיא לא נעדרה מכוח חופשת הלידה, אלא פוזיטיבית היא צריכה לחזור לעבודה. ייתכנו מקרים כמו שהמעביד פשט את הרגל, או שאין כבר מעביד, או שהיא מחליטה שהיא לא רוצה לחזור לעבוד, אלא להשלים את התואר וכו', כלומר היא לא שבה לעבודה, ואז הגבר לא זכאי לצאת לחופשת הלידה.
היו"ר שאול יהלום
התיזה הראשונה שאמרת - אם מישהו רוצה לחלוק על זה, שיגיד. נעמיד את זה כעמדת הוועדה, ואם מישהו רוצה לחלוק, שיגיד.
שי סומך
אני חושב שזה תנאי חיוני, אחרת יש אפשרויות רבות של ניצול לרעה. לא משורתת כאן התכלית של להחזיר את העבודה לשוק העבודה או התכלית שרוצהלקדם נשים קרייריסטיות שרוצות לחזור לעבודה לפני תום חופשת הלידה - דברים שעמדו ביסודו של התיקון.

לבד מזה, יש סמכות לשר התמ"ת להתקין תקנות לגבי מקרים מיוחדים שבכל זאת בהם ייתנו לגבר, כשהאשה לא שבה לעבודתה.
היו"ר שאול יהלום
הוא אומר: עברו ששה שבועות, והאשה אומרת: אני רוצה להיות עוד בבית, אך המשכורת שלך גבוהה משלי, אתה חמש משכורות ואני שלוש, בוא נרוויח על חשבון המדינה משכורת וחצי. היא לא חוזרת מכוח החוק, היא מבקשת חופשה ללא תשלום, טבעי שייתנו לה, ואז הוא לוקח את החופשה ומקבל יותר כסף, והיא חוזרת לעבודה. בסך הכל שניהם לא עבדו, אך משק המדינה הפסיד משכורת וחצי כפול, נניח, שתי משכורות ממוצעות.
ג'ודי וסרמן
עו"ד סומך אומר שהחוק מכוון כנגד ניצול לרעה, ואנחנו בדרך כלל לא מחוקקים נגד עבריינים. יש חקירות ובדיקות. גבר שמכחיש שהוא יוצא לחופשת לידה, והוא שב לעבודה, והמטרה זה רק להגדיל את הכנסות המשפחה, יש דרך לטפל בו.
היו"ר שאול יהלום
למה? זה לא עבריינות. שניהם לא עובדים ששה שבועות, הוא לא עובד מכוח החוק הזה, היא מכוח החל"ת, והכל נעשה כדי להרוויח עוד משכורת וחצי.
זהבה גלאון
ואם היא מחליטה שבזמן הזה היא לא חוזרת לעבודה, היא רוצה להמשיך את התואר, והיא גם בבית? היא חייבת לחזור לעבודה? לא שמעתי דבר כזה.
היו"ר שאול יהלום
הרעיון היה שהאשה במנוחה.
זהבה גלאון
זה תנאי לא סביר.
מיכאל אטלן
אמרנו: נסמיך את השר אם יתעוררו בעיות כאלה. לא הגיעו לשר העבודה - לא הקודם ולא הנוכחי - פניות לפתור בעיות. לכן הצורך האמיתי בלהתקין תקנות לא עלה. גם לא מקרה שאנו מדברים רק על 140 מקרים של ניצול זכאות.
היו"ר שאול יהלום
אך עוד לא שונה העניין של הכסף. הרי אם הגבלת את השכר של הגבר לשתי משכורות, לא יכול להיות מקרה כזה. מה שאומרים כאן זה רק כי אתה מוריד את התקרה.
מיכאל אטלן
80% מהשכירים במשק הם עד גובה שכר ממוצע.
היו"ר שאול יהלום
גם האשה מרוויחה- -
מיכאל אטלן
היא בדרך כלל מרוויחה פחות מהגבר. יכול להיות מצב שהאשה היא מורה, והוא עובד בממשלה, אז יכול להיות כאן רווח גדול.
זהבה גלאון
זה לא מצדיק תנאי כזה.
היו"ר שאול יהלום
אם הממשלה אומרת שלא הגיעה אף תלונה בעניין, ויש תקנה לתקנות, אם היתה מגיעה תלונה לחברי הכנסת, היינו עומדים על כך.
זהבה גלאון
מה זה אומר, שלא היו תלונות?
שולה זלצר
אשה שמפסיקה לעבוד בתחילת ההריון, אם היא צברה מספיק ימי עבודה, היא זכאית לחופשת לידה. לכן הרבה פעמים, בפרט היום, אין לאשה בכלל מקום עבודה כשהיא מקבלת דמי לידה מהביטוח הלאומי. אם לא נחייב אותה לחזור לעבודה, אין פה מצב שהוא צריך להחליף אותה ככוונת החוק, אלא אין לה בכלל מעביד. לפעמים האשה מהחודש הראשון של ההריון - אין לה מקום עבודה. היא עונה על כללי הזכאות, היא בבוא היום תקבל דמי לידה, אך מזמן אין לה מעביד, ולכן היא לא בחופשת לידה מתוקף חוק עבודת נשים.
היו"ר שאול יהלום
הצעת החוק היא ממשלתית, היא לא נתונה כל כך בידינו. לכן אנו צריכים למצוא נקודת איזון בין העובדה שהממשלה לא תמשוך את החוק, כי היא יכולה לומר: הבאנו את זה לשנה, אתם עשיתם אותה קבע, אני מושכת את החוק ואין חוק.

אני חושב שאם נעשה את זה לשלוש שנים, הם לא ייקחו את החוק. לכן אני מציע שנתאחד על שלוש שנים, זה גבול אדום שהם לא ייקחו את זה בחזרה.
אילן ליבוביץ
יכול להיות שצריך ללכת על הצעה כזאת. עם כל הכבוד, כשהממשלה מביאה הצעה כזאת לכנסת, היא לוקחת גם את הסיכון הזה. אף אחד לא התחייב שמה שהיא הביאה זה מה שייצא מפה. על שולחן הממשלה מונחות גם הצעות חוק פרטיות- -
היו"ר שאול יהלום
יש פה מאבק כוחות והגינות.
זהבה גלאון
צריך ללכת בהמשך לקו של היושב ראש, ולכרוך את זה בעסקת חבילה – נגיד, שלוש שנים, נכניס את התיקון של ג'ודי, ואז זאת תהיה עסקת חבילה. לא נדרוש הסדר קבע ונלך להסדר הביניים.
היו"ר שאול יהלום
אני מעמיד את ההצעה של חברת הכנסת גלאון להצבעה.
ג'ודי וסרמן
ההצעה היא לחזור להצעה הראשונית, של הוראת השעה הראשונית, שאשתו לא נעדרה מעבודתה מכוח זכאותה לחופשת לידה.
היו"ר שאול יהלום
אנו לא נלך בכוח נגד הממשלה. נשאיר את החוק כפי שהוא שלוש שנים, ונוסיף סעיף, שר התמ"ת- -
ג'ודי וסרמן
במקום: שר העבודה רשאי לקבוע הוראות, יהיה: הוא יקבע הוראות.
היו"ר שאול יהלום
ונקבע זמן: תוך שנה.

אני מעמיד להצבעה, הוראת שעה לשלוש שנים. אנו משאירים את העניין של כן לחזור לעבודה, לא להיעדר, והשר תוך שנה מיום פרסום החוק יוציא את התקנות.
מיכאל אטלן
פה אתה מחייב אותי במקביל לתיקון המהותי בחוק לעבוד כבר על תקנות, ואולי זה יהיה מיותר.
היו"ר שאול יהלום
אם תוך שנה אתה מגיש הצעת חוק קבועה, אתה מבטל את התקנות האלה.

מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד הצעת החוק - כולם
נגד - אין
הצעת חוק עבודת נשים (תיקון מס' 14) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004, נתקבלה.
היו"ר שאול יהלום
הצעת החוק נתקבלה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים