ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 24/05/2004

פרוטוקול

 
ב' - _ביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג/11088 בחורפייש

5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
24.05.2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 210
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, ד' בסיוון התשס"ד ( 24 במאי 2004) שעה: 9:30
סדר היום
ביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג/11088 בחורפייש
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן - היו"ר
אהוד יתום

איוב קרא
מוזמנים
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי

משה בן גרשון - מינהל התכנון, משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון ואחראי על המידע, משרד הפנים

גלית כהן - ממונה יישום מדיניות סביבתית, המשרד לאיכות הסביבה
ג'וש פדרסון - המשרד לאיכות הסביבה

ענת יציב - מנהל אגף מקרקעין, רשות הטבע והגנים הלאומיים

מאלכ באדר - ראש המועצה המקומית חורפייש
עמוס ג'ינו - מתכנן, המועצה המקומית חורפייש
מוחסיין שאנן - מהנדס המועצה המקומית חורפייש
יועצת משפטית
מירי פרנקל שור
עידו בן יצחק - מתמחה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
אושרה עצידה



ביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג/11088 בחורפיש
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב לכולם. על סדר היום ביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג/11088 בחורפייש. סגן השר יעקב אדרי ועוד כמה חברים פנו בבקשה לזרז את קבלת ההחלטה. אני רוצה שהמציגים יסבירו את משמעותה ואת עניין הדחיפות.
סגן השר לביטחון הפנים יעקב אדרי
מה הסיבה שהמשרד לביטחון פנים מאוד רוצה בנושא הזה? אני חייב לומר לכם שאני הבאתי את זה בעקבות בקשת המשטרה, לא אתם. יכול להיות שיש צורך להסדיר כמה דברים במירון שנובעים מאינטרס ציבורי, ולכן הדבר מאוד חשוב למשטרה.
מאלכ באדר
אני שמח שהמשטרה מעונינת לקדם את העניינים של חורפייש, ואני מקווה שכולם ירצו לקדם את העניינים של חורפייש.
היו"ר יורי שטרן
אדוני ראש המועצה, אני מציע שנציג משרד הפנים יסביר את התוכנית. אחר כך אתה תסביר את החשיבות שיש לכך ליישוב.
משה בן גרשון
שר הפנים פנה ליושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בבקשה לביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג'/11088 בחורפייש. אני אקרא את מכתבו.

"בהתאם לסעיף 26(ב) לחוק גנים לאומיים שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998, אבקש את אישור הוועדה לביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון בחורפייש לפי תוכנית ג'/11088.

הביטול המבוקש מיועד לאזור מגורים.

שמורת הטבע הר מירון הוכרזה בתאריך 18.11.65. הודעה על כך פורסמה בקובץ התקנות מיום 9.12.65.

ניתנה הסכמת מועצת גנים לאומיים ושמורת טבע בתאריך 24.1.02.

המועצה המקומית חורפייש נתנה הסכמתה בתאריך 9.3.04.

ניתנה הסכמת השרה לאיכות הסביבה מיום 21.3.04.

אודה לך על העלאת הנושא על סדר היום של הוועדה בהקדם."
היו"ר יורי שטרן
על כמה דונם מדובר?
משה בן גרשון
מדובר כאן על כ-63 דונם.
היו"ר יורי שטרן
מהו השטח של שמורת הטבע?
משה בן גרשון
זה קרוב ל-100,000 דונם.
היו"ר יורי שטרן
האם שמורת הטבע לא תקבל פיצוי על כך?
ענת יציב
יש לנו תוכניות אחרות שהן לא קשורות לתוכנית של חורפייש, להרחבת השמורה בכ-400 דונם.
איוב קרא
זה רחוק מהשמורה, זה יותר קרוב ליישוב.
משה בן גרשון
אדוני היושב ראש, במפה אני מראה לך שהשטח שמבוקש לביטול אכרזה הוא החלק שמסומן בצהוב המקווקו בקווים שחורים אלכסוניים מרושתים על רקע הכתום.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
האם זוהי תוכנית מאושרת?
משה בן גרשון
זו תוכנית מאושרת שאושרה גם בוועדה מחוזית. היא מאושרת כאילו על תנאי. היא לא פורסמה ברשומות. היא לא יכולה להתפרסם ברשומות עד שהאכרזה לא תבוטל. אי אפשר לתת אישור כל זמן שיש אכרזה.
היו"ר יורי שטרן
זה שטח שצמוד ליישוב.
איוב קרא
כן.
מירי פרנקל שור
כמה ביטלתם עד כה?
ענת יציב
אני לא יודעת לומר כמה. אנחנו עובדים על זה ממש עכשיו.
היו"ר יורי שטרן
האם מבחינת רשות הטבע והגנים הלאומיים, המהלכים האלה של גרירת שטחים משמורות הטבע ומהפארקים הלאומים לטובת יישובים בסביבה הם לא מהלכים בעייתיים?
ענת יציב
אנחנו מבינים את מצוקת היישוב ואת הצורך שלהם בהתרחבות. רוב השטח פה הוא אדמות פרטיות, וחלקו כבר בנוי כי יש פה תוכניות מאושרות.
היו"ר יורי שטרן
אבל, בנו ללא אישור.
מירי פרנקל שור
מה שאת אומרת הוא בנייה בלתי חוקית.
ענת יציב
זה המצב בשטח. ההעדפה שלנו היא באמת בנייה צמודת דופן לישוב, ולא למשל להתרחק מהיישוב ולרדת מכביש 89 לכיוון החלק המיוער. זו הייתה אופציה נוספת שמבחינתנו היא לא טובה. זה שטח שהוא כולו נטוע זיתים, הוא לא מיוער. לכן זו הייתה העדיפות שלנו להסכים לשטח הזה ולאשר אותו. הוא גם קרוב לתשתיות. זה אושר גם על ידינו, גם על-ידי מועצת גנים שהיא מעלינו, והיא זאת שבאמת מאשרת את הגריעות של תמ"א 8 וזה מגיע לפה.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
אדוני היושב ראש, אני מאוד מעריך את רשות שמורות הטבע. זה נדיר מאוד לשמוע אותם אומרים שהם בעד העניינים האלה. זוהי גישה עניינית וטובה כי בכל זאת צריך למצוא פתרון למצוקה שישנה שם. מדובר באזור שהיינו רוצים לשמור עליו, אבל יש מציאות נתונה שצריך להתחשב גם בה.
מירי פרנקל שור
יש בנייה בלתי חוקית, ואז מעמידים את כולם מול עובדה שחייבים ל- - -
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
לא, לא. זה דבר היסטורי ואני חושב שצריך לפתור את הבעיה. לא צריך לחנוק את חורפייש, אלא צריך לתת לה הזדמנות להתפתח במקומות שבהם זה ניתן כפי שהיא ציינה. אני חושב שזה מה שחשוב בכל המהלך הזה.
איוב קרא
היועצת המשפטית נתפסה לעניין הבנייה הבלתי חוקית. גברתי, לעיתים המציאות היא זו שגוברת. מה שקורה הוא שחיילים משוחררים לא מוצאים מקום לבנות את ביתם ואנחנו צריכים למצוא קו ביניים בין ההיגיון לחוק כך שאנשים לא יזרקו לרחוב. זו האמת, אין עתודת קרקע. שנית, אנחנו על קרקע שהיא ברובה בבעלות פרטית.
היו"ר יורי שטרן
היא בבעלות פרטית, אבל המדינה הכריזה עליה כשמורת טבע.
איוב קרא
עם כל הכבוד למדינה, המדינה צריכה למצוא גם פתרון לחיילים משוחררים שיושבים ברחוב מתוסכלים כי אין להם מקום לבנות את ביתם. מדובר בקרקע שלהם.
אהוד יתום
זה בסדר. אבל, אין הבדל בין כפר ויתקין, ביתן אהרון, לבין חורפייש. גם שם אין עתודות קרקע. אני אומר שלא ישתמע מכאן שאנחנו בעד בנייה בלתי חוקית.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
לא, לגמרי לא. אבל זו הזדמנות להסדיר את זה בצורה חוקית.
איוב קרא
אם היו אומרים שאפשר לקנות בית בשכונה אחרת שהיא מיועדת לחיילים משוחררים, אז אין בעיה. אבל מה תעשה כשאין לך ברירה? האם תשב בבית ולא תבנה בית ולא משפחה?
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
לכאורה, אם לא נאשר המצב רק ילך ויחמיר.
אהוד יתום
מה שמאחד את רשות הטבע והגנים הלאומיים הוא שמירה על הריאות הירוקות. אני רוצה לדעת האם משהו מהתכסית באזור הזה נפגע? אני מכיר טוב מאוד את הארץ וטוב מאוד את הר מירון. יש שם כמה מקומות שהם ייחודיים מאוד, היו על זה מאבקים גדולים בקשר לבית ג'אן עם אדמונית החורש. אני רוצה להבין ולדעת האם משהו מבחינת התכסית, מבחינת הריאה הירוקה, מבחינת הייחודיות של השטח, נפגע.
ענת יציב
זה לא המקרה פה. פה הטופוגרפיה היא מאוד נוחה, היא יחסית שטוחה. היא קלה לבנייה, צמודת דופן, ממש בשולי השמורה. כל שאר השטח הוא באמת יותר תלול או מיוער. מבחינתנו, זו ההעדפה שלנו.
אהוד יתום
מאה אחוז, תודה.
גלית כהן
מדובר על אזור שהוא אינו בעל רגישות גבוהה, ולכן גם השרה הסכימה. תכסית השטח היא מטעי זיתים נטע אדם. אין מדובר כאן על חורש טבעי ועל אזור שהוא בעל רגישות או מגוון ביולוגי נדיר, ולכן הייתה ההסכמה.
אהוד יתום
אדוני היושב ראש, אני ממש שמח על העניין הזה, כי תמיד אנחנו צריכים לקבל החלטה שאנשים יותר חשובים מנוף. אם זה מתיישר עם רשות שמורות הטבע, אז בא לחורפייש גואל.
היו"ר יורי שטרן
אדוני ראש המועצה, בבקשה.
מאלכ באדר
אני משפטן ואני חייב להתייחס לחששות של היועצים המשפטיים. אני מבין את הקטע הזה של בנייה בלתי חוקית. גם לנו יש אינטרס להילחם בבנייה הבלתי חוקית. אבל יחד עם זאת, חבר הכנסת איוב קרא חידד כאן נקודה מאוד מאוד כואבת. אני מנצל את ההזדמנות הזאת לא רק כאן, אלא גם בפגישות אחרות עם חברי כנסת או עם שרים לומר את הדברים. אתמול נפגשתי בפגישה חשובה מאוד עם שר הבינוי והשיכון בנושא מצוקת הדיור ביישובים הדרוזים. הבעיה היא מאוד כואבת. כתוב פה כי דרושות 180 יחידות, אבל אני מודיע לכם ש-400 יחידות דרושות בחורפייש באופן מיידי. בשבע השנים האחרונות משרד השיכון לא חילק אפילו יחידה אחת. יש הרבה זוגות צעירים שמשתחררים מהצבא ואין להם פתרון דיור. הבנייה מתבצעת בדרך כלל על אדמה פרטית שלא פוגעת באינטרס הציבורי. בגלל דברים בירוקרטים אנשים נאלצים בלב כבד מאוד לעבור על החוק, בשביל למצוא לעצמם בית.

אני חושב שכל הדברים נאמרו בנושא שמורת הטבע הר מירון. הקטע הספציפי שדרוש מאוד להרחבת היישוב לא פוגע בנוף. הוא רחוק מהשמורה. הוא נמצא בתוך היישוב על אדמות פרטיות שרובן הן במדרון. השטח מלא בעצי זיתים של תושבי היישוב. חשוב לנו שהיישוב יוכל להתפתח. ההצעה המוצעת 11088 פותרת אומנם חלק קטן מאוד של המצוקה, אבל זה עוד צעד לקראת פתרון גדול יותר.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
איפה עוד אפשר להתרחב?
מאלכ באדר
יש לנו תוכניות שהוגשו. כנראה שנצטרך לשבת כאן עוד פעמיים שלוש.
היו"ר יורי שטרן
האם זה יהיה גם על חשבון השמורה?
מאלכ באדר
לא כולם.
היו"ר יורי שטרן
פה מדובר על מקום שיש לגביו הסכמה, וכנראה שהנתונים הספציפיים של השטח הם נוחים. אבל כפי שאמר חבר הכנסת יתום, אין היום הבדל בין כפר ויתקין, כפר הורדים לבין חורפייש.
איוב קרא
אני מוכן להחליף בינהם מבחינת התנאים וההתפתחות.
היו"ר יורי שטרן
את ההתפתחות אנחנו צריכים לדרוש ולהבטיח במישורים אחרים. אבל, אין במדינת ישראל מצב שמאפשר המשך התפתחות כפרית, וגם התפתחות הערים. אין מנוס מבנייה רב קומתית ואין מנוס מצפיפות אורבנית כי אין שטח. כעם שחי בטבע, אתם צריכים להיות המצדדים בשמירה על הקיים. היום עוד נראה שיש אפשרות לבנות פה ושם, אבל מחר לא תהיה אפשרות כזאת. שני כפרים שקצת מתפשטים יביאו לכך שלא יהיה שום מרחב. כל היופי של המקום מבחינת מגורים בטבע ואוויר צח, ייעלם תוך מספר שנים. התפיסה פה חייבת להשתנות. זה בדיוק כמו שאני נגד הקמת יישובים יהודיים חדשים מאותה סיבה. אני חושב שאין לנו את הלוקסוס הזה ואנחנו צריכים להפנים את זה שאי אפשר יותר להתרחב. אם כל כפר או כל עדה או כל מגזר יילחם על חלקה עבור הבנים שלו, לא תישארנה חלקות.
מאלכ באדר
אנחנו צריכים למצוא את האיזון הנכון, בין האינטרס של היישוב להתפתח לבין האינטרס של שמורות הטבע.
היו"ר יורי שטרן
זה לא אינטרס של שמורות הטבע, זה גם אינטרס של היישוב ושל האוכלוסייה.
מאלכ באדר
היישוב חורפייש הוא יישוב שנמצא שם כבר כמה מאות שנים. שמורת הטבע הר מירון שומרה בזכות כפר חורפייש ובית ג'אן במשך מאות שנים, כך שיש לנו אינטרס עליון לשמור על שמורת הר מירון. אנחנו גם מאמינים שבעיתות שלום שיבואו עלינו במהרה, אנחנו נרצה לפתח את האזור הזה כאזור תיירות חשוב במדינה.
עמוס ג'ינו
אני אדריכל, מתכנן ערים. אני עורך התוכנית. אני מלווה את חורפייש משנת 1998. אני מוניתי ככוח משימה לחלץ את חורפייש מהסד התיכנוני שבו היא הייתה נתונה. לחורפייש כבר הייתה תוכנית מתאר עד 98. זה איזשהו חוב שהמדינה חייבת לחורפייש. מספר החללים בבית הקברות בחורפייש הוא - - -
היו"ר יורי שטרן
אדוני, עזוב את זה. אתה לא נמצא פה בין אנשים שאתה צריך לשכנע אותם.
אהוד יתום
עמוס, תאמין לי שחורפייש קרובה לליבי יותר מתל-אביב. נבי מרי ומשפחתו קרובים לי יותר מאשר כל משפחות היהודים גם יחד. עזוב את הנימוקים האלה.
עמוס גי'נו
אני הייתי היועץ של רפול כשהוא היה השר לאיכות הסביבה. אני רוצה שתבינו איך נערך בזמנו כל הנושא של שמורות טבע וגנים לאומיים. הרי לא היה זמן לעשות סקר של חי וצומח בכדי לסמן שמורות טבע על-פי איזשהו קו מתאר מדויק. כיסו שטחים בצבע, עשו עבודת צבעות. היום עושים מהלך של דיוק תוכניות. זאת אומרת, מגדירים בדיוק את קו שמורות הטבע והגנים הלאומים. אין פה שום דרך טבע.
היו"ר יורי שטרן
אין בנושא הזה ויכוחים ואנחנו נאשר. זה נכון שבהרבה מקרים כאשר קבעו את הגבולות של השמורות לא התחשבו במרקם ההתיישבותי במקום, ואת זה צריכים לתקן. אני מציע לכם להשתחרר לאט לאט מהגישה שבה כל פעם כשבא מחזור חדש של חיילים משוחררים צריכים עוד ועוד חלקות אדמה. זה לא ילך לא אצל הדרוזים, לא אצל הערבים ולא אצל היהודים. זה לא ילך בשום מקום משום שאין יותר קרקעות. היום כולנו פה יושבים באווירה טובה, יש הסכמה, סגן השר לביטחון פנים בא ומבקש וכל המשרדים מסכימים. אבל, מחר זה יבוא להתנגשות ואנחנו צריכים למנוע את זה.
איוב קרא
תגיד למדינה שהיא תיתן עתודות קרקע.
היו"ר יורי שטרן
אבל אני אומר לך שאין יותר במדינת ישראל עתודות קרקעות, צריכים לבנות לגובה. כתבתי בוועדה הזאת אין ספור מכתבים נגד הרחבת ירושלים מערבה. אומרים לי שצריכים להוסיף לעיר יהודים, ואני אומר שאם צריכים להוסיף יהודים לעיר ירושלים אז צריך להוסיף בנייני קומות במרכז ירושלים. העיר לא יכולה להתרחב על חשבון השטח הפתוח, כי השטח הפתוח במדינת ישראל פר אדם הוא אולי הקטן בעולם. סינגפור אולי קטנה מזה. הקצב הדמוגרפי אצלנו הוא גבוה. לכן, אין עתודות קרקע לשום מגזר. בנגב קצת יותר קל, אבל גם זה כמעט נגמר. בשאר המקומות פשוט אין עתודות קרקע.
איוב קרא
חבר הכנסת יורי שטרן, כפר ורדים נבנה על קרקע מדינה ויש קרקע. הם מדברים על קרקע שהיא בבעלות פרטית, ואתם אומר שלא תהיה קרקע.
אהוד יתום
חבר הכנסת קרא, זה לא הדיון. זה תפיסה עקרונית של יושב-ראש הוועדה.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
אני שמח שיושב ראש הוועדה זימן את הישיבה היום בהקדם רב, וצריך להודות לו על כך.
איוב קרא
אדוני, אנחנו מודים על הכיוון החיובי שלך.
מאלכ באדר
אדוני סגן השר, אנחנו מודים גם לך וגם ליושב ראש הוועדה על שהקדמתם את הדיון.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מעמידים את זה להצבעה. מי בעד? אין מתנגדים.

ה צ ב ע ה
ביטול אכרזה על חלק משמורת הטבע הר מירון לפי תוכנית מס' ג'/11088 בחורפייש
אושר פה אחד.



הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים