ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/05/2004

פרוטוקול

 
ס ד ר ה י ו םהזמנת סמים בדיוור ישיר לבית הלקוח באמצעות האינטרנט



5
הועדה למאבק בנגע הסמים - 18.5.2004


הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס' 53
מישיבת הועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי', כ"ז באייר התשס"ד, (18.5.04), שעה 11:00


ס ד ר ה י ו ם

הזמנת סמים בדיוור ישיר לבית הלקוח באמצעות האינטרנט
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר איוב קרא
מוזמנים
רפ"ק יפעת שטיינברגר, ראש חוליית סמים, המשרד לבטחון פנים
גליה שחם, מ"מ ממונה על מניעת עישון וסמים, משרד החינוך התרבות והספורט
ד"ר לודמילה חלד, המחלקה להתמכרויות, משרד הבריאות
זאב ציגלברג, ממונה מטה סמים ארצי, המכס
יובל פלד, ראש מדור מבצעים, המכס
יגאל לוי, מנהל אגף הדואר, משרד התקשורת
גיא כהן, סגן יושב-ראש ארגון הורים ארצי
מוטי, תלמיד
רועי, תלמיד
גיל, תלמיד
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


הזמנת סמים בדיוור ישיר לבית הלקוח באמצעות האינטרנט
היו"ר איוב קרא
בוקר טוב לכולם. אנחנו מעלים היום דיון בנושא של סחר בסמים באמצעות האינטרנט, שכל ההשתכללות הזאת בתקופה האחרונה ובשנים האחרונות מדאיגה אותי מאוד באופן אישי כיו"ר הועדה. אני חושב שאין בושה ואין כבר שום דרך למצוא לקונות כדי להבעיר את נגע הסמים ואני באופן אישי רוצה לדון בזה, כיצד אפשר למזער את הנזק פה, איך אפשר להביא למצב שהדבר הזה לא יהיה. אולי תיתן לנו סקירה קצרה, מה אתם יודעים, איך אתם יודעים, מה ניסיתם לעשות.
איתן גורני
אני יכול רק לומר שבסך הכל רוב המידע והחומר שיש לנו הוא דווקא ממקורות של משטרת ישראל, שמשטרת ישראל תגיד את מה שהיא יודעת. אבל אנחנו יודעים שכמו שאפשר לקנות הרבה דברים באינטרנט, אינטרנט כולנו יודעים שזה עולם בפני עצמו, עולם גדול ויש בו הכל, יש בו מידע, יש בו חילופי סחורות וקניות ואפשר לקנות תקליטים ומוסיקה, כמו כל שאר הדברים אפשר לקנות גם סמים באמצעות האינטרנט.

יש גופים בארץ, יש אנשים או גופים בארץ שמפעילים אתרים והאתרים האלה יכולים לצמוח כמו פטריות כי כשאתה עולה על אתר אחד ואתה סוגר אותו יכולים לצמוח שלושה אחרים שבהם ימכרו סמים. האתרים האלה לפעמים רשומים בארץ ולפעמים אותם אתרים שהם ישראליים, אפשר לפתוח אתר אינטרנט כשאתה בארץ, לפתוח אתר אינטרנט אמריקאי במקום ואז האתר רשום בחוץ-לארץ. יש גם בחוץ-לארץ, בארץ כמו הולנד יש בלי סוף בצורה חצי חוקית, בצורה לא בלתי חוקית, בוא נאמר, יכול בן אדם שמוכר שם סמים, מוכר מריחואנה, יכול לפרסם באתר והוא מפרסם לכל העולם ואתה באינטרנט מבצע הזמנה ואתה מקבל. אתה משלם בכרטיס אשראי ואתה מקבל אחרי זה את הסם הביתה בחבילה. אז אפשר להפעיל על זה פיקוח וצריך להפעיל על זה פיקוח אבל היעילות של הפיקוח הזה היא מאוד מוגבלת. מה שיותר אני יודע שעושים, ושוב אני לא רוצה לקחת את ההצגה של גופים אחרים, אותם גופים שממונים על חומר שנכנס לארץ בין אם מדובר במכתבים, בין אם מדובר בחבילות, בין אם מדובר בכל מיני דרכים אחרות, דרך נניח אנשים שבאים ארצה ומביאים בכיס חבילות וכל מיני דברים, יש מערך, יש מערך שקשור עם המשטרה, יש מערך שקשור עם המכס, יש מערך פרוס גם של המשטרה וגם המכס בשדות תעופה וצריך לעשות יותר על מנת להגיע למירב האנשים ואני יודע שעושים ושוב האחרים יציגו מה הם עושים.

גם יש איזה שהוא פיקוח או צריך להיות פיקוח על דברי דואר שנכנסים, הרבה פעמים בתוך דברי דואר אתה מוצא שבתוך דבר דואר מכניסים קצת סמים, אבל לא מדובר פה על כמויות גדולות, בחבילות ובדברים אחרים אפשר להעביר כמויות יותר גדולות. כאן בדרך כלל כשמדובר על מה שמדברים כאן, מדובר על כמויות יותר קטנות, כמויות לצריכה אישית. בן אדם קונה, שולחים לו כמו ששולחים לבן שלי שהוא קונה תקליט בחוץ-לארץ, אז אותו דבר שולחים לו את הדיסק הזה וזה בא לתוך תיבת הדואר בבית. אותו הדבר במקום להכניס דיסק אתה יכול בפנים להכניס קצת חשיש, קצת מריחואנה, קצת אקסטזי, וזה יגיע הביתה בדואר. במידה שזה מבוקר בדרך על-ידי אותם גופים שתפקידם והיכולות שלהם לבקר, שיתפסו את זה, אבל גם הגופים האלה לא יכולים מאה אחוז, אבל תפקידנו ותפקידה של הרשות ואנחנו די עושים את זה יחד עם הגופים האחרים, לעודד עד כמה שאפשר יותר שיהיה פיקוח ואנשים יסתכלו וידעו ולצורך זה יש גם פיקוח שוטף על חומר שנכנס, על חבילות ודברים כאלה וגם יש מודיעין ואנשי המודיעין גם של המכס וגם של המשטרה יגידו את דבריהם.

אנחנו מודעים לעובדה, רואים אותה בחומרה ומשתדלים שכל הגופים יעשו כמה שאפשר יותר על מנת לבלום ככל האפשר.
היו"ר איוב קרא
המשרד לבטחון פנים, המשטרה, תעדכנו אותנו, תשכילו אותנו, אני בוא הארץ בנושא הזה.
יפעת שטיינברגר
קודם כל ככלל התופעה הזאת של מכירת סמים ברשת האינטרנט מוכרת בעולם כמו גם בארץ באמצעות אתרים, קבוצות דיון, פורומים, צ'טים, כל האופציות שאפשריות באינטרנט. גם בארץ קיימת מכירת סמים באינטרנט כשהסוחר והקונים הם משתמשים בכינויים, שמות קוד וכו' כדי להסתיר את הזהות, לא כל התקשורת היא גלויה שאנחנו יכולים ככה סתם בגלישה באינטרנט לעלות על כל הדברים האלה, צריך אמצעים נוספים.
היו"ר איוב קרא
מה שאת אומרת שבמקום הכספומטים עכשיו מופעלים אותם אתרי אינטרנט?
יפעת שטיינברגר
באופן עקרוני מה שאני רוצה להגיד, שתחום הסחר בסמים, אתה כבר מכיר אותו טוב, הוא מאוד רחב ומאוד מורכב. מתוך כל המכלול הזה של הסחר בסמים הנושא של האינטרנט, של מכירה דרך האינטרנט, זה יחסית זניח. גם בגלל שמדובר על כמויות יותר קטנות, מדובר על משתמשים בודדים, זה לא תופעה רחבת היקף לפי הערכה שלנו, זה קיים, וכמו שאתה יודע המשטרה מטפלת בנושא הסחר בסמים.

באופן עקרוני הטיפול הוא בעיקר במישור הפיזי, לא הוירטואלי, בגלל שגם בפרשיות שכן היו, פרשיות שהיתה מכירת סמים דרך האינטרנט, גם הפרשיות האלה העובדה שהיה שימוש באינטרנט עלתה בחקירות עצמם. זאת אומרת היה אקט של מכירת סמים פיזית וכשחקרו את בני הנוער, זה היה במקרה הזה בני נוער, כשחקרו את בני הנוער הסתבר שהיה ענין של אינטרנט אבל זה לא עלה כתוצאה מחקירה וירטואלית אלא זה עלה כתוצאה מחקירה פיזית של המעורבים בפרשייה.

אז קודם כל מה שאני רוצה להדגיש, שאנחנו לא רואים שזאת תופעה מאוד רחבת היקף, זה קיים, זה מדאיג, זה מטריד, זה עוד נושא שאנחנו עוקבים אחריו, זה עוד נושא שאנחנו מנסים לטפל בו ובעקבות הישיבה הזאת אנחנו נחדד את תשומת ליבן של יחידות המשטרה, אם נקבל פה חומר עם אתרים וכו', אנחנו נפיץ את זה ליחידות כדי עוד פעם לחדד את תשומת הלב שלהן שישימו לב גם לפן הזה.
היו"ר איוב קרא
באחוזים, כנסי למספרים או לאחוזים.
יפעת שטיינברגר
באחוזים זניחים מאוד. אין לי נתונים על זה כי הנתונים הם שמאה אחוז לא דרך האינטרנט לפי הנתונים שלנו, אבל אנחנו יודעים שזה קיים והיו פרשיות, היו מספר פרשיות.
היו"ר איוב קרא
אבל מדובר בעיקר בצעירים, נכון?
יפעת שטיינברגר
מדובר בעיקר בצעירים אבל לא רק.
היו"ר איוב קרא
איזה גילאים בדרך כלל?
יפעת שטיינברגר
צעירים זה קטינים, אבל עוד פעם, זה לא תופעה שאני יכולה לתת עליה נתונים. אין עליה נתונים ומדובר עדיין בהיקפים מאוד, גם אלה שסוחרים בסמים דרך האינטרנט הם מאוד נזהרים, הם לא מוכרים ככה סתם לכל מי שפונה אליהם, הם בודקים, הם פוחדים מהמשטרה, באופן עקרוני גם הם מעדיפים את הדרך הפיזית.
היו"ר איוב קרא
אני ידוע שאתמול הזמנו מאחד האתרים שמציעים את הסמים ואת המוצרים ולא נענינו, הם אפילו לא חזרו עם תשובה.
יפעת שטיינברגר
אני לא יודעת אם זה כצעקתה. זאת אומרת הסחר בסמים הוא כל כך בעייתי, הוא כל כך מורכב, מה שאנחנו כן מטפלים ומכירים, זה זניח.
איתן גורני
יש גם אתרים בחוץ-לארץ.
יפעת שטיינברגר
כן, זאת בדיוק הבעיה, כמו שאתה אמרת, אני לא חוזרת, האינטרנט זה משהו גלובלי.
איתן גורני
את זה הראו לנו דווקא אצלכם דוגמאות של דברים כאלה.
יפעת שטיינברגר
בדרך כלל אין אתרים למכירה, בדרך כלל יש אתרים שיש דרכם לינקים לכל מיני קישורים שאפשר לקנות כל מיני דברים שבדרך כלל מה שהם מוכרים זה פחות הסמים הקונבנציונאליים, זה יותר או החומרים החוקיים, הפסאדו חוקיים האלה, או כל מיני זרעים של קנביס למשל לגידול, שזה דרך אתרים בחוץ-לארץ.
היו"ר איוב קרא
מה זאת אומרת דרך אתרים בחוץ-לארץ, זאת אומרת הם יכולים לשלוח מחוץ-לארץ לפה, אני מבקש מהמכס להתייחס.
יפעת שטיינברגר
כן, האינטרנט הוא בינלאומי, ישראל פה היא לא רלוונטית, זה פרוס על כל העולם.
זאב ציגלברג
אני לא רוצה לחזור על מה שאמרו הרשות למלחמה בסמים והמשטרה, אבל בגדול ברור שהאינטרנט זה עולם ומלואו ואין אפשרות לעקוב אחרי כל מה שקורה באינטרנט.
היו"ר איוב קרא
אני רוצה לשאול את המשטרה, זרעי הקנביס הם אסורים, נכון?
יפעת שטיינברגר
בטח.
קריאה
אם הם לא זרעים מעוקרים.
זאב ציגלברג
אבל בכל מקרה ברור שאין לנו שום אפשרות לעקוב אחרי מה שקורה באינטרנט, הבאתי איתי היום את יובל שהוא ראש מדור מבצעים אצלנו והוא איש המחקר שלנו והוא קצת יפרט, אבל אנחנו כמובן מתעסקים במחקר, אנחנו הוצאנו למדורים שלנו סקירות בנושא אתרי אינטרנט והזמנות כל מיני חומרים באינטרנט, שזה בעיקר חומרים שהם לא בדיוק סמים אבל יש להם השפעה כשל סמים.

לגבינו כמכס, אם זה הזמנה באינטרנט או זה הזמנה בטלפון, זה לא משנה הרבה אז כפי שאתה יודע והועדה ראתה, אנחנו מתעסקים במניעה ואכיפה בדואר חבילות בכל הארץ, במעברים הבינלאומיים ואנחנו מתייחסים להזמנה באינטרנט כמו כל יבוא סם אחר. האמצעי הטכני, זה שזה אינטרנט ולא מישהו התקשר לחבר שלו בגואה ואמר לו תשלח לי קצת צ'ארק, זה אותו דבר לגבינו. מה שחשוב להגיד, מה שגם חשוב באותה מידה כמו המניעה והתפיסה זה החינוך, הרשות צריכה לחנך ולפרסם, כי ההשפעות של חומרים שאפילו לא רשומים בפקודת הסמים ומייבאים אותם גם באמצעות האינטרנט הם לא פחות מזיקים, אז חינוך לא פחות חשוב. הועדה ראתה מה אנחנו עושים במכס, יש לנו כלבי סמים, אנחנו מפעילים אותם, ושוב זה רק עוד אמצעי טכני.
היו"ר איוב קרא
אבל בפועל אתם גיליתם בחבילות האלה שאתם תופסים שהם נעשו דרך האינטרנט?
זאב ציגלברג
היו תפיסות ויובל יפרט.
יובל פלד
אנחנו נתקלנו בתופעה הזאת בפעם הראשונה בשנת 2001, בוצע יבוא שעבר דרך סניף דואר, מאתר אינטרנט בשם אתנופלנט, הערך של היבוא היה מאות דולרים ובדיעבד הסתבר שגם נעשה שם שימוש שלא כדין בכרטיס אשראי כדי לבצע את היבוא הזה. היבוא הזה הכיל הרבה מאוד סוגים של חומרים אורגניים, כל מיני סוגים של תרופות שמניות שמשתמשים בהם בתרבויות בדרום אמריקה ובאפריקה, ואני זוכר בעיקר פטריה שמכילה צילוצין או פסילוצידין שזה סם הזייתי, היה שם עוד כל מיני נבגים של עוד פטריות אחרות וחומר צמחי שגורם להזיות ואובדן קשר עם המציאות. אז בפעם הראשונה נתקלנו בזה, עשינו עבודה באינטרנט ואיתרנו אתרים שמתעסקים בחומרים האלה, בין היתר דרך קישוריות מאתר מאוד גדול שנקרא אירואי, שהוא מין לקסיקון לנשוא הסמים בכלל והוא באינטרנט ואינפורמציה שנגישה לכולם והוא מגדיר את סוגי הצמחים והתרופות וההשפעות ושולח אותך לכל מיני פורומים שבהם אנשים מתארים את החוויות שלהם ואיך להשתמש ואם כן צריך בייביסיטר או לא צריך בייביסיטר ועוד.

ואחרי שגמרנו את הסקירה הזאת הפצנו אותה בין המדורים שלנו. מאז היה לנו עוד תפיסות של סמים שיובאו דרך אתרי אינטרנט, בעיקר מהולנד, אבל לא הרבה. זה משהו שקורה פעם במספר חודשים והעובדים שלנו רגישים לזה, זה בדרך כלל מגיע בבלדרויות, בדואר מהיר כי זה מטען שהוא יקר ואנשים לא ישלחו את זה בדואר רגיל, ובעיקר מה שתפסנו היו פטריות הזייה.

מבחינת העבודה, זאב הזכיר את הכלבים, חשוב להגיד שמעבר לעבודה שמבוצעת על-ידי מדור הכלבנים יש גם עבודה של מבצעים מהמדור בלי כלבנים.
היו"ר איוב קרא
הכלבים מומחים לתפיסה?
יובל פלד
זרעי קנביס כן.
היו"ר איוב קרא
לא, לפטריות שדיברת עליהן.
יובל פלד
הפטריות שנתפסו לא נתפסו על-ידי כלבים, למרות שאם יש בית עסק שמוכר את החומרים האלה, הרי יש ענין של טביעת ריח, הריח עובר, הכלבים מזהים את זה.

חשוב להגיד עוד דבר, היבוא דרך האינטרנט הוא בחלקו יבוא של חומרי גלם, זאת אומרת שולחים לך איזה שהוא חומר שהוא חומר גלם שדורש עוד איזה שהוא עיבוד. זה יכול להיות נבגים של פטריות, שולחים לך לארץ עם תרבית בתוך מזרק, שזה דבר שגם נתקלנו בו בעבר, ואז זה מגיע עם הוראות הפעלה מאוד ברורות, תכניס לצלחת עם צמר גפן, תזריק X טיפות ביום, תחכה חודש ואחרי זה תבצע ככה וככה כדי להגיע לאפקט.

נתקלנו בקקטוסים מתרבויות דרום אמריקאיות, שזה מגיע כמו כוכבים מיובשים כאלה שגם איתם אתה צריך לבצע איזה שהוא תהליך כדי למצות מהם את החומר הפעיל. אז חלק מהחומרים האלה בהחלט כלבים יזהו בקלות, גם בגלל טביעת ריח או בגלל שהם אומנו לזה, וחלק מהתפיסות שהיו לנו היו תפיסות שהחוקרים שלנו הרגישו מכל מיני טעמים של סימנים מחשידים שמשהו פה לא בסדר, בדקו את החבילה וגילו.

מעבר לזה עשינו עוד דבר, זה שאנחנו מכשירים ועושים סקירות לאוו דווקא לאנשים שהם מיחידת סמים אלא למוכסים בודקים רגילים שברגע שמגיע איזה שהוא מטען של חומר צמחי, או שמזעיקים את משרד הבריאות או את משרד החקלאות, אז שיזעיקו גם אותנו והייתי בהרבה מאוד בדיקות כאלה שהזעיקו אותי ואמרו לי שהגיע איזה עלה מוזר, צמחים מקזחסטאן, משלוחים לפועלים מתילנד בערבה, המון חומרים צמחיים, אבל לא כולם היו סמים.
גליה שחם
זה דוגמה לכמה העבודה שלנו קשה. מה שעושה האינטרנט, קודם כל ההתמודדות שלנו עד היום עם האינטרנט כמקור מידע לא אמין לגבי סמים, לא אמין לגבי סכנות שבסמים, נזקים, אני לא יודעת על תלמידים או בני נוער שמשתמשים, אני חושבת שתלמידים שמשתמשים בסמים יש להם כל מיני דרכים להגיע ויכול להיות שהאינטרנט זו גם דרך, אבל זה רק אומר כמה אנחנו צריכים להיות מעודכנים ולהיות רלוונטיים וכשאנחנו מדברים עם בני הנוער צריכים לדעת מה קורה. זה אחת הסיבות שאני פה היום, כדי לשמוע את האינפורמציה, כי הילדים יודעים את הדברים האלה הרבה לפני המבוגרים, הם גם משתמשים באינטרנט יותר מרוב המבוגרים והחלק שלנו, אנחנו עם הנושא של האינטרנט כבר מתמודדים כמה שנים, לפחות חמש שנים עם כל הנושא של סמים ואינטרנט אבל יותר בחלק של מאות אלפי אתרים שהם תעמולה בעד שימוש בסמים ושהם הרבה יותר חזקים מכל תעמולה שהרשות למלחמה בסמים ואנחנו כל הסברה או כל חינוך שאנחנו עושים והחלק שילד יושב עם המחשב וההורים שלו חושבים שזה נהדר שהילד מתעסק במחשב, הוא יכול לקבל משם חינוך גרוע. בנושא של סמים ואינטרנט אנחנו עוסקים בכל תוכניות המניעה שלנו ביחד עם הרשות למלחמה בסמים ויש את עמרי פריש מהרשות למלחמה בסמים שממש בנה הרצאה ומצגת מאוד מעניינת בנושא הזה שאני חושבת שהרבה אנשים כבר נחשפו אליה, על כמה ההשפעה של האינטרנט על עמדות היא משמעותית. אבל אני ממש מצטרפת לדברים שאתה אמרת בהתחלה, שאין בושה, אין כבר בכלל גבולות, הכל פתוח והאינטרנט כמה שיש בו דברים נהדרים, כי זה פותח את העולם ואת האפשרות להגיע לכל מקום, הוא גם חושף הרבה דברים שיכולים להיות להם השפעות שליליות.

יש את החלק של האינטרנט אבל בעיקר יש את החלק של האווירה הציבורית סביב הנושא הזה ונדמה לי שככל שהאווירה הציבורית יותר מקלה אז גם ההתרבות של - -
יובל פלד
אני חייב להפריע לך לרגע, כשעשיתי את הסקירה הזאת על סמים ואינטרנט אז נכנסתי לפורומים של עלה ירוק וזה מדהים, כמויות, איכויות, תערובות, השפעות, סוגים, היה שם ילד בן 17 שהתייעץ על להשתמש באיזה שהוא סוג של פטריה ודווקא אמרו לו אל תעיז וצריך בייביסיטר ואתה תידפק ולא כדאי לך. הנגישות היא מדהימה, באתרים פורנוגרפיים אתה צריך להצהיר שאתה מעל גיל 21, פה גם את זה אין, גם ילד בן 12 יכול להיכנס לפורום הזה.
היו"ר איוב קרא
אז איך אנחנו מונעים את זה מקטינים?
גליה שחם
אני אגיד לך מה אנחנו עושים, כי אני אומרת, יש את החלק של הסחר, אבל יש את החלק שהוא חוקי של הכניסה לאתרים וקבלת ההשפעה שיש לזה. אנחנו מנסים לחשוף את הילדים לצריכה נכונה של אינטרנט, ולהזהיר אותם שלא כל דבר, יש איזה כבוד למילה הכתובה, ברגע שזה כתוב באיזה שהוא מקום כאילו זאת האמת, את החלק של הביקורתיות ולהבין, הרי הכוחות פה הם מסחריים, הרי כל אלה שמפיצים גם הריבוי הזה של אתרים הרי מישהו צריך לממן את זה, זה לא בא רק מתוך אידאלים או משהו כזה, אז ההסבר לילדים שיזהרו מזה שעובדים עליהם, כי לאנשים האלה יש מטרה למכור והם תופסים את הילדים כקורבן מהבחינה הזאת.
היו"ר איוב קרא
מה האפשרות האופרטיבית לעצור את הדבר הזה?
גליה שחם
לא נראה לי שאפשר לעצור את זה, אנחנו חיים בעולם חופשי והילדים צריכים לדעת שלא כל דבר שמוצע להם זה לטובתם ואת היכולת הזאת לעשות את ההבחנה בין מה כן טוב לי ומה לא טוב לי, חינוך זה המכשיר הכי יעיל בהתמודדות הזאת. אינטרנט אי אפשר לעצור, האינפורמציה שם, אי אפשר לחסום אותה.
יובל פלד
אפרופו מסרים של חינוך, שלחו לי חברים מחוץ-לארץ מצגת על איזה גברת בת 20 ומשהו, סטודנטית באוניברסיטה שעמדה להתחתן ונהג שיכור פגע באוטו שלה ואתה מלווה אותה במצגת בעשר שקופיות האלה מחיים עם הבטחה גדולה ל-65% כוויות, 45 שניות היא בערה בתוך אוטו, בלי עין וזה שובר את הלב ואני חושב שאם אותם המסרים החינוכיים יראו את התוצאה, ואני מכיר מישהו שקיבל פלש בק מאל.אס.די והתנגד באוטובוס עם 42 שברים בלסת, אז אם יצלמו את הפנים שלו אולי מישהו יזדעזע.
גליה שחם
המערך ההסברתי פונה לכל התחומים.
זאב ציגלברג
לגבי אפשרות חוקית זאת בעיה, אי אפשר לחסום אתרים וגם אם נצליח לחסום אתרים שרשומים בארץ עדיין יש אתרים שרשומים בחוץ-לארץ ומקום העבירה נכון להיום חוקית זה איפה שנמצא השרת, אם השרת נמצא באיי קינן אז מעט מאוד אפשר לעשות. מה שאפשר לעשות זה בעיקר הסברה וחינוך ואכיפה כמו שהמשטרה ואנחנו עושים ואין הבדל בין זה לבין כל יבוא סמים אחר.
גיא כהן
מה שמפריע לי בכל הדברים האלה, זה שאני לא רואה בכל הפורטלים הגדולים אזהרה משימוש בסמים, אני לא רואה פורטלים של ארגונים למניעת סמים, אני לא רואה שום דבר כזה. יש את האתר של הרשות אבל לא נכנסים לשם. אולי כדאי לשתול קישורים בפורטלים הגדולים לאתר של הרשות.
גליה שחם
אין שום אפשרות מול האינסוף אתרים, אבל בחלק גדול מהאתרים יש קישור לאתר של הרשות למלחמה בסמים ושל משרד החינוך אבל השאלה מי נכנס לשם.
יגאל לוי
יכול להיות שהחבר'ה הצעירים נכנסים דווקא לאתרים שמעניינים אותם ולא לקישוריות האלה, השאלה אם הרשות למלחמה בסמים מקימה אתרים בסגנון של אתרי סמים גם. שבחור צעיר נכנס, שיכנס לא לאתר של הרשות למלחמה בסמים כי הוא יכנס לשם, שיכנס לאתר כמו שהוא אוהב ושם יראה מה הנזק שנגרם. אתר של חבר'ה צעירים שמדברים בשפה שלהם, כי מי שרוצה לצרוך סמים לא נכנס לאתר של הרשות למלחמה בסמים.
גליה שחם
נעשו נסיונות כאלה כולל זה שהרשות למלחמה בסמים פיתחה לומדת מחשב שאנחנו מפיצים בבתי הספר במטרה לתת את המענה באותם אמצעים. אבל מול מאות אלפי האתרים שיש באינטרנט זה קצת בטל בשישים, זה התמודדות קשה.
יגאל לוי
מבחינת רשות הדואר, חוק הדואר אוסר על העברת סמים, מדריך הדואר שמפרסם את הכללים לציבור אוסר על העברת סמים, אמנת הדואר העולמית שישראל חתומה עליה אוסרת העברת סמים ומה שתיארו פה שיתוף הפעולה של רשות הדואר עם המכס והמשטרה אם מדובר לא בבית המיון אלא גם בקצה, וחשוב שגם המזמינים ידעו את זה שמעבר לנזקים הבריאותיים יהיה נזק גם במעמד האזרחי כי שי מעקב אחרי הדברים האלה. מתבצעת עבודה של המשטרה והמכס ומזהים חבילות ומתחזים לעובדים ופותחים חבילות, זה נראה אולי לאנשים פרוץ ופתוח וההרגשה היא שהזמנת וזה יגיע אליך עד הבית, אז לא, יש עבודה שנעשית, אז אם מישהו לא דואג לבריאות שלו שידאג מהתפיסה של החבילה כי החבילות נפתחות.
לודמילה חלד
האוכלוסיה שצורכת הירואין וקוקאין וצריכים מנה כל שש שעות לא הולכת לחפש את זה באינטרנט, יחד עם זאת פה ושם מדווחים מטופלים שלנו שמי שמכור לקוקאין וקריסטל יש שירות הזמנה לדברים האלה דרך האינטרנט. יש שכבת אוכלוסיה עשירה עם אמצעים שיכולים להזמין דרך האינטרנט את הסמים, אבל הקבלה היא במגע פיזי ולא בדואר.
מוטי
אני גולש המון יחסית. אני חושב שהאינטרנט יצר מצב שכל מי שהוא אנטי ממסדי יוצר לעצמו מצב שהוא מצליח להביע את עצמו באינטרנט, וזה לא יעזור לאף אחד. כמו ששירותי ההחלפות של שירים וסרטים תופסים תאוצה למרות שזה מוגדר כלא חוקי ואין מה לעשות עם זה. ענקי המוסיקה בעולם הגיעו למסקנה שאין להם מה להילחם בזה, כך גם בנושא הסמים והאינטרנט. הדרך היחידה זה שילוב בין חינוך לאכיפה.
גיל
ניתן לבצע חסימת כניסה לאתרים ברמת כל בית. אם זה אתרי סקס או אתרי סמים לפי שיקול דעתו של כל אחד. הרשות למלחמה בסמים או כל גוף אחד יכול לעודד או להביא לידיעת ההורים את הכלי הזה של אפשרות חסימת אתרים כי אנשים לא מודעים לכלים האלה.
רועי
בקשר למה שנאמר לגבי עלה ירוק, אני חושב שצריך להיות שיתוף פעולה בין עלה ירוק לרשות למלחמה בסמים, כי אם אנשים מגיעים לאתרים האלה כשהם רוצים סמים, או כשהם רוצים אינפורמציה על סמים, אז שיתוף פעולה בין הגופים האלה יגרום הגעה לאנשים האלה ושם ניתן לתת את ההסבר לגבי הנזקים הנגרמים על-ידי סמים.
גיא כהן
עם עלה ירוק זה בעצם הפוך על הפוך, כי הם ירצו להראות כמה שהם בסדר וכמה שהדברים לא מזיקים, אבל הם גם ירצו להסביר מה כן טוב ומה לא טוב.
היו"ר איוב קרא
נושא עלה ירוק הוא נושא שלא צריך לעלות לסדר היום, כי עוד לא הוכח שאדם שהתמכר לסמים עשה קיצור דרך לסמים הקשים אלא הוא עבר דרך הסמים הקלים לקשים ולכן אין קיצורי דרך. אני מגיש הצעת חוק שאסור לעלה ירוק לנשום במדינה הזאת, כי אין להם שום זכות לפגוע באנשים, הם פוגעים באנשים.
יפעת שטיינברגר
אם עלה ירוק היו באמת רוצים לעשות שיתוף פעולה, למשל ביום המריחואנה הבינלאומי, הם היו צריכים לאסור שימוש בסמים בזמן האירוע, הם עשו הפוך הפוך, היה יום המריחואנה הבינלאומי והיה עישון.
גליה שחם
לדעתי הבעיה היא האווירה הציבורית וזה בא לידי ביטוי פה. החלק הזה שאנחנו מדברים על פעילות לא חוקית, שימוש בסמים מחוץ לחוק כאילו שכחנו מזה, מדברים על אולי ככה כן ואולי ככה לא ואני חושבת שהאמירה צריכה להיות מאוד ברורה, לפחות מצד כל אלה שאחראים על הנוער.
היו"ר איוב קרא
הועדה קוראת למשרד החינוך להגביר את נושא ההסברה והמניעה במסגרת התוכנית החדשה והתוכניות הישנות על מנת להביא למודעות של התופעה של סחר בסמים דרך האינטרנט.

הועדה קוראת למשטרת ישראל לרענן ולהגביר את המודעות באכיפה והטיפול בסוחרי הסמים דרך האינטרנט.

הועדה קוראת לראשי המכס להגביר את המלחמה בסוגיית הסחר והטיפול במשלוחים דרך האינטרנט.

הועדה קוראת לרשות למלחמה בסמים להכניס קישור לאתר הרשות למלחמה בסמים על מנת להביא את דברה של הרשות למלחמה בסמים לאתרים בהם מתבצע הסחר דרך האינטרנט.

הועדה קוראת לועד ההורים הארצי לקיים ישיבה בנושא הזה על מנת שתהיה מודעת רבה יותר של ההורים לסוגיה רגישה וחשובה זו.

תודה רבה על ההשתתפות.



הישיבה ננעלה בשעה 11:40

קוד המקור של הנתונים