ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/05/2004

חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 23), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/8523



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
3.5.04

פרוטוקולים/עבודה/8523
ירושלים, כ"ז באייר, תשס"ד
18 במאי, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 164
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ב באייר התשס"ד (3 במאי 2004), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 23)(מענק חימום), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
דוד טל
מוזמנים
הרן לבאות - רפרנט ביטוח לאומי – אגף תקציבים, משרד האוצר
טלי ערפי - לשכה משפטית, משרד האוצר
שי סומך - משרד המשפטים
רמסיס גרה - מנהל מחקר, המוסד לביטוח לאומי
יפה מרוז - מנהלת אגף זקנה ושארים, המוסד לביטוח לאומי
רועי קרת - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
יעקב גיל - חכ"ל, ארגון הגמלאים
קלרה פלדמן - השלטון המקומי
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
רויטל יפרח


הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 23)(מענק חימום), התשס"ד-2004
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אנו דנים בהצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 23)(מענק חימום). אנחנו עוסקים בהצעת חוק פרטית, של חבר הכנסת דוד טל שאני מברך על בואו, הוא יושב-ראש הוועדה במילואים, אילנה כהן ועמיר פרץ. אני גם שמח לבואו של חבר הכנסת לשעבר, יעקב גיל, שבא לכבד אותנו בנוכחותו ומייצג את ארגון הגמלאים. בט"ו בשבט, יום החג של הכנסת, חלק מחברי הכנסת נענים ומבקרים ביחידות צה"ל. באופן מקרי, יצא לי לבקר אצל בן אחיך, סגן אלוף אבי גיל, איש הצנחנים, כך שהכל נשאר במשפחה.

ובכן, החוק עבר קריאה ראשונה ואנחנו בהכנתו לקריאה שנייה ושלישית. האם אחד היוזמים, חבר הכנסת דוד טל, רוצה להציג אותו פעם נוספת.
דוד טל
למען הפרוטוקול, המטרה היא שבכל חודש נובמבר, כל אדם שפרש לגמלאות ויהיה זכאי לכך בגלל המיקום שבו הוא גר והאזור הגיאוגרפי, יקבל סכום שאותו יקבע השר הרלבנטי, במקרה זה שר הרווחה. הוא יהיה זכאי ל-3%, אני חושב שזה מעט. הייתי מתפשר על 4% או 5% מהשכר המוצע במשק, שכל אדם כזה יקבל לחימום. השר יקבע בתקנות אילו מקומות נחשבים לאזורים קרים. בזמנו היו קרים וקרים יותר, אבל התפשרנו על מקומות קרים. אני מבקש, שהוועדה הנכבדה הזאת שיש לי אליה רספקט מאוד גדול, תאשר את זה כדי שנריץ את זה כדי שבנובמבר הקרוב אותם גמלאים יזכו לקבל את דמי החימום, שזה לא הרבה כסף אבל בשבילם זה גם משהו.
היו"ר שאול יהלום
כפי שנאמר כאן, הביטוח הלאומי הגיש הצעה לשינוי נוסח ב-3 נקודות לעומת ההצעה. יציג את הדברים מר קרת.
רועי קרת
אני מזכיר 2 נקודות שבנוסח החדש, אז אולי גברת וסרמן תציג את הדברים?
ג'ודי וסרמן
יש פה שינוי מהותי בנקודות והייתי מבקשת להפנות את תשומת לב חברי הוועדה: ראשית, משהו שהוא דווקא לטובת האוכלוסייה, הוא לקולא, בנוסח שאושר בקריאה ראשונה דובר על אדם שהגיע לגיל פרישה, שמקבל גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה. בחודש נובמבר של אותה שנה, פי הנוסח הזה, מספיק שהוא קיבל גמלה באחד משלושת החודשים אוקטובר, נובמבר או דצמבר, שזה דווקא מיטיב עם האוכלוסייה. די שהוא קיבל באחד החודשים האלה.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, אם הוא מקבל בדצמבר, הוא יקבל בנובמבר רטרואקטיבית...
ג'ודי וסרמן
הוא יהיה זכאי באותה שנה, אם הוא קיבל גמלת הבטחת הכנסה באחד משלושת החודשים האלה ולכן, זה לטובת האוכלוסייה. דבר שני, השוני בנוסח שאושר, בודקים אם הוא התגורר באזור הקר באותו חודש נובמבר. כאן יבדקו אם הוא גר באזור הקר בחודש הזכאות ובחודש שקדם לחודש הזכאות. בודקים אם הוא גר חודשיים רלבנטיים באזור הקל, שזאת החמרה במידה מסוימת.
היו"ר שאול יהלום
מה, שהוא עבר דירה דווקא למקום הקר בנובמבר? בסדר.
ג'ודי וסרמן
דבר שלישי, בחוק, אין לנו הוראה לגבי מועד התשלום. אני מניחה, שכוונת הביטוח הלאומי לשלם מתי שהוא בחודשי החורף. אין לנו מועד קבוע לתשלום. נובמבר, דצמבר, ינואר, אוקטובר.
דוד טל
אני חושב שבאוקטובר. לא משנה מתי, אמצע או סוף אוקטובר.
ג'ודי וסרמן
זה קצת בעיה, כי בודקים אם הוא מתגורר באזור הקר בנובמבר או בדצמבר.
דוד טל
חודש מספיק לכם?
רועי קרת
אני רוצה להתייחס לזה –
קלרה פלדמן
מי בודק?
דוד טל
אתם לא במשחק.
רועי קרת
כיוון שתנאי הזכאות יכולים להתקיים בחודשים: אוקטובר, נובמבר, דצמבר, אז בעקרון, גם בדצמבר אנחנו עוד יכולים לבדוק אם הוא זכאי. יש אנשים שרק בינואר או בסוף דצמבר נדע אם היו זכאים או לא. זאת הסיבה שאנחנו מבקשים תמיד וגם כאן, כמו בכל חוק הביטוח הלאומי, לא לרשום הוראה מפורשת בחוק מתי צריך לשלם. יתכנו מצבים ב-99% מהמקרים, אנחנו מבינים שזה תשלום בגין מאמץ חימום ונעשה כל מאמץ לשלם את זה בהקדם, כדי שזה ימלא את המטרה שלו. אבל תמיד יש מצבים ויהיו מצבים, שאחד התנאים לזכאות זה שיהיה זכאי להבטחת הכנסה. יכול להיות שבנובמבר הוא הגיש את התביעה והוא לא היה זכאי להבטחת הכנסה או שאנחנו חשבנו שהוא לא זכאי ואחר כך התבררו פני הזכאות. אז אנחנו נצטרך לשלם רטרואקטיבית - -
דוד טל
אתה צודק. אז מה אדוני מציע?
רועי קרת
אני מציע, שבדומה לכל הגמלאות שאנחנו משלמים, לרבות מענקים לא יהיה כתוב מועד לתשלום. תסמכו על המוסד. כתוב שזה מענק חימום וברורה התכלית של החוק ואנחנו מצהירים כאן, שלגבי הגרעין הקשה של האוכלוסייה או רוב האוכלוסייה נשלם מוקדם ככל האפשר.
ג'ודי וסרמן
מתי, בנובמבר?
רועי קרת
זה לא חודש אחד. מי שהתנאים התקיימו לו באוקטובר, אפשר לשלם לו בנובמבר. מי שהתנאים התקיימו לו בנובמבר, אפשר בדצמבר וכולי. אין מקום לרשום פה תאריך אחד.
דוד טל
אפשר לכתוב 30 יום מהתאריך שהתקיימו התנאים לזכאותו?
רועי קרת
אנחנו מצהירים שאנחנו עושים כל מאמץ...
דוד טל
אני סומך עליו, אבל היושב ראש יקבע זאת.
רועי קרת
במצבים שבהם מסיבות אובייקטיביות לא יכולנו לשלם תוך כך וכך ימים, הרי גם אם זה יהיה כתוב, אנחנו לא נעשה זאת. נתתי דוגמה, שכשהאיש הגיש את התביעה הוא לא היה זכאי. הזכאות שלו התבררה רק מאוחר יותר ואז שילמנו רטרואקטיבית גם את הגמלה להבטחת הכנסה וגם את התוספת של המע"מ. אז זה שיהיה כתוב לא יגרום לזה שנבצע משהו שאנחנו לא יכולים לבצע.
היו"ר שאול יהלום
הבעיה היא כזאת: המענק פה הוא מענק חימום ואנחנו רוצים שהוא ישתמש בו לא לקניית לחם אלא לקניית סולר או לתשלום לחברת חשמל. אז אם אתה לא מספק לו את בחורף, הוא לא ישתמש בזה למטרה הזאת.
רועי קרת
אני אספק לו את זה.
היו"ר שאול יהלום
מתי קר? בדצמבר, ינואר ופברואר. זאת אומרת, אם אנחנו אומרים שישולם עד סוף השנה, זה סביר. הייתי אומר שצריך לומר שישולם במועד הקרוב הסביר לבדיקת הזכאות. למה אתה קובע נובמבר? כי אתה רוצה לקבוע אמות מידה מוגדרות.
דוד טל
נבדוק באוגוסט למשל, ואז יש לך מספיק זמן ולא אכפת לי שתיתן לו את זה עד דצמבר.
רועי קרת
ואז, שוב אתה נכנס לעניין שכשאתה בודק באוגוסט, יכול להיות שעד מועד החורף זה כבר לא רלוונטי.
היו"ר שאול יהלום
ננסח כך: ישולם במועד הקרוב ביותר לקביעת - -
ג'ודי וסרמן
זה נעשה ממילא, אדוני וזה לא מוסיף מאומה. אלה דברים שנעשים בפועל. הם לא בודקים זכאות, שמים את זה בצד לחצי שנה ואז משלמים.
היו"ר שאול יהלום
אדוני המציע, אתה סומך על ביטוח לאומי?
דוד טל
כל זמן שמר קרת עובד שם, כן.
יפה מרוז
אני רוצה להתייחס לדברים, כי אני אצטרך ליישם את זה בסופו של דבר: כל הרעיון הוא, שכל מי שזכאי ויש לו זכאות למשל לחודש נובמבר, אני לא רוצה להתחייב כי אם מחר תהיה שביתה אני לא אוכל להתחייב, אבל הרעיון הוא, שב-28 לחודש יחד עם הקצבה, יצורף מענק החימום. מי שזכאי בדצמבר, ב-28 בדצמבר יצורף מענק החימום.
דוד טל
אני מקבל את זה.
יפה מרוז
אנחנו משלמים את הקצבאות ב-28 לחודש. לא צריכה להיות בעיה ברוב המקרים, ב-995 מהמקרים.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו כותבים בצורה מפורשת את הצהרת של הגברת יפה מרוז, מנהלת האגף לזקנה ושארים בביטוח הלאומי כי ברוב מוחלט של המקרים יוצמד המענק לחודשי בדיקת הזכאות נובמבר ודצמבר.

יש עוד הערות? אין. יש כמה חברי כנסת שביקשו הצעות מהותיות - -
דוד טל
סליחה, מה זה מהסכום הבסיסי ולא מהשכר הממוצע?
היו"ר שאול יהלום
מייד. האם חבר הכנסת מוחמד ברכה נמצא פה? איננו. עסאם מח'ול, איננו. חבר הכנסת אחמד טיבי, איננו. אנחנו לא יכולים להעלות את הצעותיהם המהותיות להצבעה.
דוד טל
בסעיף 15א במקום השכר הממוצע, מה זה הסכום הבסיסי?
רועי קרת
בחוק ההסדרים של שנה שעברה, כל הגמלאות בביטוח לאומי הן על בסיס של איזו שהיא נגזרת של השכר הממוצע במשק. ברגע שהשכר הממוצע מתעדכן, כל הקצבאות מתעדכנות. בשנה שעברה, חוק ההסדרים הכניס שינוי מהפכני. משרד האוצר עשה זאת וזה כמובן לא היה בוועדה הזאת, כי חוק ההסדרים הולך לוועדות אחרות, שמשנת 2006 ואילך לא תהיה יותר הצמדה אוטומטית לשכר הממוצע אלא בכל מקום שבו כתוב בחוק הביטוח הלאומי שכר ממוצע, יהיה כתוב סכום בסיסי והסכום הזה יהיה מעודכן לפי המדד. זאת אומרת, מ-2006 אין יותר שכר ממוצע בביטוח לאומי וגם חוק הבטחת הכנסה כלל.
דוד טל
יצליחו לעשות את זה?
רועי קרת
זה עוד לא נכנס לתוקף, אבל ב-2006 זה יהיה בתוקף.
דוד טל
אבל אנחנו צריכים להתאזן באיזה שהוא מקום. למצוא איזונים מתאימים. אז אדוני היושב ראש, אולי במקום 3% אנחנו צריכים לקדם את פני הרעה ולעשות 4%. אני לא רוצה להגזים אבל אני חושב, ש-4% יכרסמו את זה תוך 3,4 שנים...
היו"ר שאול יהלום
מר קרת, בבקשה.
רועי קרת
כיוון שבעצם משנת 2006 החוק יראה אחרת, אז כל מה שאנחנו מתקנים בחוק הביטוח הלאומי, לא רק כאן, צריך לתקן אותו פעמיים: פעם אחת לתקופה של עד 2006 ופעם אחת לתקופה שמ-2006 ואילך.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, זה תיקון טכני שנובע מהאחדת כל הסכומים. אם אדוני מציע 4% בבקשה, אבל הממשלה מתנגדת.
הרן לבאות
הממשלה מתנגדת כי דובר על 200 שקל שזה 3%. על זה התקיים הדיון והוא לא התקיים על 280 שקל, שזה 4%.
דוד טל
תסתכל בפרוטוקול, הוא התקיים על 220,230 שקלים ואחר כך, הביאו את זה שזה יהיה 3% מהשכר הממוצע במשק.
הרן לבאות
אנחנו דיברנו גם עם נציגי הביטוח הלאומי על 200 שקלים.
רועי קרת
אדוני, בהצעת החוק הפרטית שהוגשה כתוב 200 שקל. בדיון הראשון שהיה בוועדה הזאת, אנחנו הסבנו את תשומת לב הוועדה ש-200 שקל נראה לנו סכום קצת נמוך, כי בפועל משלמים קצת יותר מזה.
דוד טל
אז היתה התחייבות של האוצר, שהם יוסיפו כמדומני עוד 40 מיליון שקל ואז יוכלו להינות מזה הרבה יותר גמלאים.
רועי קרת
נכון, אבל הסכום נשאר. 3% זה קצת יותר מ-200 שקל. זה הסכום שהכי קרוב ל-200 שקל.
היו"ר שאול יהלום
כמה מקבלים היום?
יפה מרוז
מאתיים שלושים ומשהו.
ג'ודי וסרמן
יש שתי דרגות, קר וקר מאוד, 230 ו-280 שקל.
היו"ר שאול יהלום
אז אפילו בסכום הנמוך, אדם יקבל פחות.
ג'ודי וסרמן
אבל הרבה יותר אנשים יקבלו.
היו"ר שאול יהלום
לא מספיק שקר לאותו אדם, אז אתה מוריד לו ממה שהוא קיבל?
דוברת
אבל אנחנו מרחיבים את מעגל הזכאים.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אבל עד היום קיבלתי, אני גר בצפת וקר לי. מה זה העניין הזה?
דוברת
אבל היו אנשים שלא קיבלו קודם לכן ועכשיו הם יקבלו.
היו"ר שאול יהלום
זה לא בסדר. אני חושב, שצריך להיות כמו שהיה עד היום. מרחיבים את האוכלוסייה...
הרן לבאות
אני הצעתי, שאנחנו נקדם ונכניס למשרד הרווחה בבסיס התקציב את כל מה שהוא זקוק לו, זה היה נדמה לי 4 או 3.5 מיליון שקל, לא בשביל להעביר את הצעת החוק הזאת אלא בשביל להמשיך לטפל ואז יקבלו 230 ו-270 לפי 2 הדרגות. לנו לא היתה שום בעיה לעשות את זה מבחינה תקציבית. זה גם בהחלט הסכם של משרד הרווחה לדמי חימום. זה לא של המשרד לביטוח לאומי וזה המקום הנכון שלידיעתנו צריך להיות. אתם העליתם את הנקודה החשובה, שיש אנשים שלא מגיעים למשרד הרווחה לתבוע את זכותם, אז זה מרחיב לנו את מעגל המקבלים. מכפיל אותו כמעט.
דוד טל
אבל הם זכאים ממילא. זה שהם לא באו, זה בגלל שהם לא יכולים להגיע. אם הם היו מגיעים היית מוכרח לתת להם את זה. בכל מקרה את צריך לתת להם את זה. מה, אתה מנצל את זה שהם נשארו בבית ולא יכלו להגיע? שהתביישו להגיע לרשות המקומית?
הרן לבאות
משרד הרווחה צריך לעשות כל מה שביכולתו כדי להגיע לאנשים האלה. אני לא אומר שלא צריך להגיע ואנחנו ניתן את התקציב. מדובר ב-4 מיליון שקל.
דוד טל
מדובר בסכומים מאוד קטנים. מדובר בפינטס ואתה יודע את זה. אתה מורגל לסכומים הרבה יותר גדולים. כשמדברים למשל על קיצוץ לאנשי הון גדולים בביטוח לאומי, אז היד שלכם מוחקת כמה מיליארדי שקלים או מוסיפה כמה מיליארדי שקלים. קל לכם. אנחנו מדברים פה על מיליונים קטנים של שקלים. למה העקשנות הזאת כשמדובר בכסף כזה קטן, לאותם אנשים שקיבלו 237 שקל. עכשיו אני אתן להם 200?
הרן לבאות
זה מה שהיה בדיון והוחלט על 200 שקל בישיבת ועדת השרים.
היו"ר שאול יהלום
כמה זה 3.5% מהשכר הממוצע?
הרן לבאות
245 שקלים בערך.
היו"ר שאול יהלום
זה סביר. זה מה שאדם מקבל ואת הדרגות הגבוהות, 280, 290 הורדת. לאדם שמקבל היום 237 לתת 200? הרי זה נורא ואיום.
דוד טל
עם הזמן זה יכורסם. צריך לקחת את זה בחשבון.
הרן לבאות
לא, זה ישמור על כוח קניה. זה מדד...
היו"ר שאול יהלום
הרן, הוא מקבל היום בערך 240 ואתה רוצה להוריד לו ל-200. אפילו 5 שקלים שאתה מוריד לו, זה עקרוני. אני מציע, שנקבל 3.5%. נעלה בחצי אחוז. לא נקפוץ מעל זה.
הרן לבאות
זה שינוי מהותי.
היו"ר שאול יהלום
מה ההפרש עם אותו חצי אחוז?
הרן לבאות
זה 45 שקלים. ההפרש הוא מיליון שקל.
דוד טל
זה מה שיפיל את הממשלה? באמת, אני פונה אליך באופן אישי, לא בתוקף תפקידך: מיליון שקל?
הרן לבאות
זה גם לא בסמכותי. החלטת הממשלה דיברה על 200 שקל. על זה ישבו שרים בוועדת שרים ועל זה הם דיברו. אני אעשה "אובר רולינג" לכל מה שהשרים החליטו שם?
היו"ר שאול יהלום
אנחנו מחליטים 3.5% ואנחנו ניקח את הסיכון. אנחנו נטפל בעניין הזה במידת הצורך ונדון עם שר האוצר.
הרן לבאות
זה הביטול של הרשויות המקומיות. זה עובר את ה-5 מיליון שקל.
דוד טל
מה הקשר?
הרן לבאות
כשזה היה דרך משרד הרווחה היה מטצ'ינג של 25% מהתקציב, שנתנו הרשויות המקומיות. כל התקציב. עד עכשיו, התקציב הוא 4.5 מיליון שקל. עכשיו, על התוספת ועל מה שהיה קודם, אין יותר השתתפות של הרשות המקומית של 25%.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, לא נסתכן. אנחנו נגיע ל-4.999, וכל כלכלן יעשה תחשיב.
ג'ודי וסרמן
אני מבקשת שהוועדה תכריע בדיוק בשיעור, כי זה מהות החוק.
היו"ר שאול יהלום
אני צריך כלכלן שיעשה לי חישוב סטטיסטי. אני רוצה להגיע ל-4.999 ועד עכשיו, החוק היה 4.7.
ג'ודי וסרמן
התיקון היה 4.7.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה להוסיף 300,000 נכון? השאלה כמה אחוז זה.
ג'ודי וסרמן
אז הכלכלנים יגידו כמה זה 300,000 באחוזים והוועדה תאשר את זה.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה לרשום בחוק את המקסימום שאני יכול.
הרן לבאות
אתם רוצים לקבוע 3.2%? בסדר.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אז זה יצא 220 שקל. הורדנו 17 שקל, זה לא נורא.
ג'ודי וסרמן
3.2%, אנחנו מדברים על עלות של פחות מ-5 מיליון שקלים. עד 5 מיליון שקלים.
הרן לבאות
זה בהנחה שמאוד קשה לנו לאמוד את הכמויות. לכן, אנחנו מסתכנים...
היו"ר שאול יהלום
איפה האחוז שעובר?
הרן לבאות
זה 3.15%, אבל אנחנו הלכנו לקראתכם ל-3.2%, כי יכול להיות שבכמויות אנחנו קצת פחות.
היו"ר שאול יהלום
3.2%. אישרנו את החוק. תודה רבה. הישיבה נעולה.


(הישיבה ננעלה בשעה 14:00)

קוד המקור של הנתונים