ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/05/2004

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 74), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/8480



3
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
3.5.04

פרוטוקולים/עבודה/8480
ירושלים, כ"ב באייר, תשס"ד
13 במאי, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 162
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ב באייר התשס"ד (3 במאי 2004), שעה 12:10
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 72), התשס"ד-2004-
הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
מוזמנים
שי סומך - משרד המשפטים
הרן לבאות - רפרנט ביטוח לאומי, אגף תקציבים, משרד האוצר
אלי ערפי - לשכה משפטית, משרד האוצר
רועי קרת - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
גיל שבתאי - מתמחה
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
רויטל יפרח


הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 72), התשס"ד-2004
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הנושא שלנו הוא הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 72), התשס"ד-2004. יציג את הדברים רועי קרת, בבקשה.
רועי קרת
בסעיף 297, מדובר בנושא שהוא מאוד טכני ואני מתנצל מראש. סעיף 297 הוא הסעיף שמתייחס לאופן שבו המוסד לביטוח לאומי מצמיד סכומים שהוא משלם באחור וגם האופן שבו הוא מצמיד סכומים שמשלמים לו באחור. זה הדדי. מסיבות שאני לא הצלחתי לרדת לעומקן, בין שיטת העדכון של מה שאנחנו משלמים לבין שיטת העדכון של מה שאנחנו מקבלים בחזרה ויש פער של חודש. אני לא יודע למה זה קרה, אבל נוצרים מצבים בלתי הגיוניים, שאנחנו משלמים לאדם מקדמה על חשבון גמלה נאמר בסך 1000 שקלים. אחרי שנה, שאנחנו מקבלים את תשומות הכנסה הסופיות שלו מסתבר שזה באמת מה שהיינו צריכים לשלם ואז, המערכת באופן אוטומטי עושה חישוב. היא אומרת: את ה-1000 שקלים שהוא קיבל במועד אני מנכה והוא צריך להחזיר אותם. אני היום משלמת לו את אותם 1000 שקלים באחור של שנה. במצב הדברים הטבעי והרגיל, ה-1000 שקלים האלה היו אמורים להתקזז, הוא קיבל את ה-1000 שקלים שלו במועד ואנחנו לא צריכים לשמוע ממנו יותר. בגלל הפער הזה של החודש, בין שיטת העדכון של ה-1000 שקלים שהוא קיבל כמקדמה לבין ה-1000 שקלים שהוא עכשיו אמור לקבל כגמלה ממש, לפעמים נוצר פער. אנחנו אומרים לו: נכון שלפני שנה קיבלת במועד 1000 שקלים כמקדמה, לא כגמלה - -
היו"ר שאול יהלום
כעיקרון, אתה בקיא בטכניקה? בא נעשה תחקיר.
רועי קרת
בחישוב אני בקיא. אני יכול לתת דוגמה: אדם היה צריך לקבל בינואר גמלה של נפגע בעבודה.
היו"ר שאול יהלום
סליחה, בואו נעצור כאן את הישיבה. אני מבקש להעביר את זה ל-מ.מ.מ לבדיקה של כלכלן. אני רוצה לקבל חוות דעת, האם הטכניקה הזאת היא לרעת המבוטחים או לטובתם?
רועי קרת
זה תלוי במדד. זה יכול להיות גם לטובה וגם לרעה.
היו"ר שאול יהלום
אני לא יודע, אני צריך לקבל על זה חוות דעת כלכלית.
רועי קרת
זה רעיון טוב ואין לי שום התנגדות לזה, יהיה יותר קל לכלכלן להסביר את זה. החשוב הוא, שהתוצאה היא בלתי הגיונית, בין אם הפער חיובי ובין אם הפער הוא שלילי, לא צריך להיווצר פער.
היו"ר שאול יהלום
אני אסביר לך: נניח שיסתבר שהפער הוא לטובת הצרכן, אז אני מקבל שזה טוב ככה. לפעמים, יכול להיות מצב שהביטוח הלאומי מחזיר ועשית טעות - - אם הביטוח הלאומי מחזיר כי נתן יתר... זאת אומרת, אתה אומר: התברר לי שעשיתי טעות. איך אתה מוריד את זה לאותו אדם?
רועי קרת
אני אסביר, בלי להיכנס ממש למספרים: יש גמלאות שהן על בסיס הכנסה. אצל עצמאי ולפעמים גם אצל שכיר, בתאריך הרלוונטי לתשלום הגמלה אני לא יודע בדיוק מה ההכנסה שלו. אז במערכת אני מסמן ששילמתי לו מקדמה על חשבון הגמלה. בעוד שנה, כשאני אדע בדיוק מה ההכנסה, אני אעשה אתו את ההתחשבנות. שלמתי לו היום 1000 שקל, שזה מה שהערכתי שמגיע לו. בעוד שנה, מסתבר ששילמתי לו בסדר, ש-1000 שקלים זה מה שהייתי צריך - -
ג'ודי וסרמן
לא, שההכנסה שלו היתה x, שממנה נגזר...
רועי קרת
באמת ה-1000 שקל זה בדיוק מה שהוא היה צריך לקבל. בגלל הפער הזה של חודש אחד, בין האופן שבו אני מחשב, מבחינה טכנית הוא עכשיו צריך להחזיר לי את המקדמה של 1000 שקלים שנתתי לו לפני שנה צמודה למדד, ואני צריך היום לשלם לו גמלה עם הצמדה למדד שנה אחורה, כי אני רק היום משלם לו את זה. במצב הדברים ההגיוני, הסכומים היו מתקזזים.
היו"ר שאול יהלום
נניח שיווצר מצב, שכל הסכומים או כל סכום שאתה חייב, אני מצמיד אותו למדד של אתמול, במצב שיש אינפלציה וזה מה שיש במדינה בדרך כלל. לאחרונה היו כמה חדשים שליליים, אבל אנחנו מניחים, שהמדינה תהיה באינפלציה. אז אני אומר: נניח שאני קובע כלל כזה, שכל סכום שהמוסד משלם לאיש, יהיה צמוד למדד הקודם. כל סכום שהאיש צריך לשלם למוסד, יהיה צמוד לפי זה למדד הקודם קודם. זה מה שקורה היום.
רועי קרת
יש פער של חודש אחד.
היו"ר שאול יהלום
אז אני מסביר לך, שכאן באו לקראת - -
רועי קרת
במצב של מדדים עולים, שזה מה שקורה בדרך כלל, החישוב הנוכחי פועל לטובת המוסד. אבל, זה יוצר מצב לא הגיוני, שבגלל החישוב הזה - -
היו"ר שאול יהלום
זה מה שאני רוצה לשאול: האם החישוב הנוכחי פועל לטובת המוסד ומה קורה בהנחה שיש אינפלציה? אני מצטער, אבל אני רוצה לשמוע חוות דעת מקצועית. בשביל זה קיים ה-מ.מ.מ. אנחנו נעשה את זה מהר. תודה לכולם. הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 12:15)

קוד המקור של הנתונים