ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/04/2004

חוק הרשויות המקומיות (ביטול איחוד המועצות המקומיות אבו סנאן, ג'וליס, ינוח-ג'ת וירכא), התשס"ד-2004, הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון - איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/8343



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
14.04.2004


הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 190
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום רביעי, כ"ג ניסן תשס"ד (14 באפריל 2004), שעה 11:30
סדר היום
1. הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2003. ח"כים: עסאם מח'ול, אלי בן-מנחם, מוחמד ברכה, משה גפני, אחמד טיבי, דוד טל, איתן כבל, יצחק כהן, רן כהן
2. הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2004. ח"כ איוב קרא
3. הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2004. ח"כים: דוד אזולאי, נסים דהן, יצחק וקנין, נסים זאב, ואסל טאהא, עמרם מצנע, יעקב מרגי, יאיר פרץ
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יורי שטרן
דוד אזולאי

אופיר פינס-פז
איוב קרא
עסאם מח'ול
עבד אלמלכ דהאמשה
מוזמנים
משרד הפנים
עו"ד יהודה זמרת – לשכת היועץ המשפטי

משרד המשפטים
עו"ד אביטל שטרנברג – ממונה בכירה (יעוץ וחקיקה)

משרד האוצר
ערן פולק – רפרנט רשויות מקומיות
צחי בר-ציון – לשכה משפטית

מרכז השלטון המקומי
זכי עמאר – יועץ לענייני המגזר הדרוזי

חברי מועצות ומוזמנים שונים
עו"ד נדים עמאר – הוועד נגד האיחוד, ג'וליס
כמאל עבדאללה – סגן מנהל מח' חינוך, ג'וליס
הנו עבד – הוועד נגד האיחוד, ג'וליס
פאוזי משלב – אבו סנאן
סיאח כנעאן – חבר מליאה במועצת ירכא
ג'דללה סעד – מועצת ינוח ג'ת
אבוריש סאלח – ראש הרשות, ירכא
הנו סלאח – הוועד נגד האיחוד – ג'וליס
עאמר עאדל – ג'וליס
באלב סיף – חבר הוועד נגד האיחוד
שייך סעיד חמדאן – חבר וועד צבורי נגד האיחוד, ינוח ג'ת
יוסף קארוט – ינוח ג'ת
פריז חטאר – חבר הוועד הצבורי נגד האיחוד, ירכא
סלמאן עגמיה – דובר המועצה המקומית ינוח ג'ת
מגמע רדי – ג'וליס
אחמד עמאר
ביבר אסליבי – חבר הוועד נגד האיחוד
ייעוץ משפטי
עו"ד מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
דנה גורדון

רשמה: שושנה מקובר



1. הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2003
2. הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2004
היו"ר יורי שטרן
ברוכים הבאים. אנחנו באיחור, ואני מתנצל על כך. אנחנו דנים היום בנושא איחוד הרשויות – הצעת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004) (תיקון – איחוד רשויות מקומיות), התשס"ד-2003.

הצעות החוק שהגיעו אל הוועדה שלנו אחרי אישורן בקריאה ראשונה הן הצעות החוק של חבר הכנסת איוב קרא וחבר הכנסת דוד אזולאי. אני מברך את חברי הכנסת ואת חבר הכנסת מח'ול, שגם לו היתה הצעת חוק דומה, על כך שהם הגיעו בפגרה – כי הדיון הזה חשוב להם וחשוב לנו.

אני רוצה לשמוע ממציעי החוק האם בדקתם את ההיבטים השונים – עם אלו קשיים אנחנו צריכים להתמודד עכשיו אם אנחנו מחזירים את המצב אחורנית; מהם המצבים השונים עמם אנחנו צריכים להתמודד. בהיבט הזה, אני רוצה להתייחס תחילה למשרד המשפטים, שבדיון הקודם העיר על קיומם של כל מיני קשיים בהחזרת המצב לקדמותו. נרצה לשמוע גם את התייחסותם של שאר המשרדים, כמובן.

אני מציע שבדיון נתרכז בשלב הפרקטי – לא בחוויות, בכעסים או בהתרשמויות – אלא בשאלה איך אנחנו מחזירים את המצב לקדמותו, ואיך בונים מנהיגות במקומות שבהם היא לא קיימת כעת. היעדר המנהיגות נובע מהעובדה שלא התקיימו שם בחירות כפי שנערכו ביישובים האחרים, אלא התקיימו בחירות ליישות משפטית אותה אנחנו עומדים לפרק. בשני הקטעים הללו יש דברים מעשיים – המעבר בכלל והמעבר הנוגע לרשות הכפרים לאחר הפירוק.

בבקשה, חברי הכנסת.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת. בוקר טוב לכל המוזמנים לישיבה הזאת – אישי ציבור ואנשים מרכזיים ביישובים השונים.

עד כניסתו של היושב ראש, אני רוצה לציין שאנחנו מתכוונים להעלות את הצעת החוק הזאת לקראת פתיחת המושב – 2 במאי, 3 במאי או 4 במאי. לצורך העניין הזה, אנחנו חייבים לסיים היום את הדיון, כך שבסופו של דבר לא תהיה מניעה להכין אותו לקראת הישיבה, אלא אם כן היועצת המשפטית היושבת לידי תנחה אותנו ותציין דברים אחרים הנוגדים את התקנות ואת החוק.

ברוח הדברים הללו, אני רוצה לציין שכל הכוונה היא לסיים כמה שיותר מהר את הדברים, ולהביא כמה שיותר מהר למצב שבו נוכל ללכת לבחירות מוקדמות ומקדימות. עם זאת, אנחנו צריכים לזכור שעל אף סיכומים קודמים בהם התחייב משרד הפנים שלא למנות מתאמים מוניציפליים, גורמים או כתובות ליישובים השונים, פעל המשרד בניגוד למה שקבענו, ולצערי הרב שלח מתאם לינוב, לאבו סנאן ולגו'ליש. מזל שיש ראש רשות בירכא, ובשלב זה הוא העדיף שראש המועצה של ירכא יהיה המתאם והמוציא לפועל של יישוב.

התנהלות זו איננה בהתאם לסיכומים ולדברים שנקבעו בזמנו. אני מודאג יותר מהעובדה שבסופו של הפירוק, הדבר הזה ייתפס כלגיטימי, ואותם מתאמים ימשיכו כראשי וועדות קרואות. אני מתריע כאן שזה לא היה הסיכום, ואנחנו לא רוצים שהדבר הזה יקרה. לדעתי זה גם נוגד כל עמדה משותפת לדמויות המרכזיות, אותה הבענו כאן בוועדה.

אני רוצה לפנות לראש העיר, סלאח אבוריש. אני לא יודע אם מותר לי לעשות זאת לפי החוק, אבל אני קורא לך: על פי הוראת הממונה על המחוז, העיר צריכה לשלם את משכורת המתאם. אני מבקש ממך לא לקיים את הוראת הממונה על המחוז – אל תשלם משכורת למתאם, כי אתה היית אמין בדרכך ובכיוון שלך, וזה מה שנקבע. אתה עשית בדיוק מה שקבענו כאן, ואילו הוא החליט על דעת עצמו למנות מתאמים, בניגוד מוחלט למה שקבענו.
דוד אזולאי
אני מניח שהוא קיבל הנחיה.
איוב קרא
יכול להיות.

אדוני היושב ראש, מונו מתאמים ליישובים בניגוד לעמדתה ולהמלצתה של הוועדה. המתאמים הללו באו מבחוץ, ואינני יודע בזכות אלו כישורים ובאלו נסיבות הם נשלחו אל היישובים הללו. אני לא מוכן לקבל את זה, כי זה עלול להביא למצב שבו יהיו ועדות קרואות, ומי שיעמוד בראשן הם דווקא האנשים שנשלחו. האם אין לנו מספיק אנשים מוכשרים להעמיד בראש הוועדות הללו?
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת קרא, היות ואנחנו לא יכולים להכתיב למשרד הפנים אלא באמצעי חקיקה, הדרך שלנו לטפל בכך היא אחת ויחידה, לדעתי – לזרז את הבחירות. לאחר שכבר מינו רכזים, כל פתרון אחר הכרוך בהחלפתם ייצור בלגן נוסף. אני התערבתי לגבי אחד הכפרים ספציפית, כי אמרתי שהיה שם ראש מועצה מצויין לכל הדעות, אז למה שלא ימנו אותו. אז היה קו אחר.

לגבי מקומות כמו אבו סנאן, הוארכה תקופת כהונתו של ראש המועצה ולא הסתיימה. אני מציע שבחוק נחליט שהוא יחזור לתפקד עד מועד הבחירות.
עסאם מח'ול
לא ניכנס לזה.
קריאה
מי אתה? אתה לא תקבע. הוא לא מייצג את תושבי אבו סנאן.
קריאות
- - -
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת מח'ול, אתה לא יכול להגיד לי מה אני מציע בחקיקה. אתה יכול להגיד את דעתך.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, אני לא יודע אם מותר לי לומר את הדברים הבאים. ראיתי את מכתבו של הממונה על המחוז בו הוא מציין כי שכרו של הרכז המוניצפלי שהוא שלח ישולם על ידי הרשות, תואם חשב מלווה לפי 140 שעות. מאחר והוועדה לא המליצה על כך, וצעד זה הנו בניגוד לעמדת הנהגת היישובים כולם והציבור בכלל, אני קורא לראש העיר שלא לשלם את המשכורת הזאת, כי אנחנו לא מעוניינים שיקבעו לנו איך נחיה בכפרינו. מספיק עם זה. לא יכול להיות שיכפו עלינו מישהו מבחוץ, והוא ינהל לנו את החיים בתוך היישובים הללו. הדבר הזה לא מקובל עלינו. מוטב לו שיתייעץ עם ראשי הרשויות ועם אנשים מרכזיים שמבינים בזה, כדי להחליט מי ראוי להוביל דבר כזה. הוא לא יכול לכפות עלינו אנשים.

מאידך, צריך לקחת בחשבון שבירכא נבחר ראש רשות. אני לא יודע מה יקרה שם בעקבות הפירוק הזה. הוא יכול לשלוח מחר בבוקר ראש ועדה לירכא. מה אנחנו יכולים לעשות? הרי הסמכות נתונה בידיים שלו. לכן אני מבקש ממך שמבחינת החקיקה נפעל כדי שנוכל ללכת לבחירות מייד, ואם הוא לא מתכוון ללכת לבחירות מייד, יש לדאוג לכך שהבחירה במקומות הללו תהיה מתוך בני המקום, ושלא יהיה מצב שבו יבוא מישהו אחר ויכפו אותו עלינו.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לשאול את נציג משרד הפנים – האם אנחנו יכולים לקבוע את מועד הבחירות בחקיקה?
יהודה זמרת
אתם יכולים לקבוע, אבל המפקח הארצי על הבחירות צריך עדיין לבדוק לכמה זמן היערכות הוא זקוק לקיום הבחירות.
היו"ר יורי שטרן
מתוך נסיונך, בכמה זמן מדובר?
יהודה זמרת
אין לי ניסיון. הוא צריך לבדוק את היקף ההיערכות.
דוד אזולאי
אני יכול להגיד לך שאפשר להיערך באותה מהירות בדיוק שבה התחילו לפרק – תוך פחות משלושה חודשים.
יהודה זמרת
אז היה מועד בחירות ארצי, והמערך התחיל הרבה לפני כן. חברי הכנסת הם סוברנים להחליט, אבל חשוב לשמוע את עמדתו של המפקח על הבחירות.
איוב קרא
העמדה שלנו היא ללכת לבחירות מיידיות מוקדם ככל האפשר. אבל אם מסיבה כלשהי מישהו חושב שהוא ישלח עסקנים לנהל לנו את החיים, התושבים מתנגדים. אני רק רוצה להבהיר שדבר כזה יכול לקרות.
היו"ר יורי שטרן
אני מאוד לא מרוצה מהאופן שבו הדברים נקבעו. זה היה בניגוד להמלצות הוועדה, ודיברתי עם מנכ"ל המשרד על כך. עם זאת, זה קרה – והדרך להתקדם היא לא במלחמות נוספות אלא בקידום החקיקה.
איוב קרא
צריך לקחת בחשבון דבר נוסף: גו'ליס וירכא נמצאות במצב קשה מאוד. האיחוד הזה הביא עליהן קשיים כלכליים קשים עוד יותר, ויהיה קשה מאוד לתפקד במצב הכלכלי שבו נמצאות הרשויות הללו. צריך לקחת את זה בחשבון במסגרת החקיקה, כדי שמישהו לא יתעלל ברשויות הללו רק משום שפירוק האיחוד נכפה עליו בניגוד לרצונו, וכדי שלא נגיע למצב שבו הוא ינהיג חרם נגד הרשויות הללו בצורה זו או אחרת – מכוון או לא מכוון.

אלו הם דברים שצריך לקחת בחשבון. אדוני היושב ראש, אני מבקש לקבוע היום הצבעה מסכמת לכל הדיון הזה, כדי שבשבוע הראשון של פתיחת המושב נוכל להביא את זה להצבעה, בכפוף למה שתקבע היועצת המשפטית, ואנחנו נקבל כל המלצה שלה.
היו"ר יורי שטרן
אני מעוניין לשמוע את עמדת משרד המשפטים. באופן אישי, אני מרגיש שאני מצוי בתוך הערפל כי בעיניי פירוק הוא תהליך מהיר.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אני רוצה להציע לך הצעה ידידותית: שמע את נציגי הממשלה, אבל אני אומר לך מראש שלא יהיו לנו אתם חיים קלים, רק חיים קשים. אנחנו מכירים את זה – הם יעשו כל מה שאפשר כדי להקשות כמה שיותר וכדי שהתהליך יהיה כמה שיותר ארוך. אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים להתקדם עם זה כאן, ואני חושב שאדוני הולך בדרך הנכונה.

עצם העובדה שזוהי הישיבה השנייה שאנחנו מקיימים בעיצומה של הפגרה, מעידה על רצונו של היושב ראש לקדם את החוק הזה. אני חושב שזהו הכיוון הרצוי, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות – להתקדם בחקיקה בדיוק כפי שאמר חבר הכנסת איוב קרא, הנמנה גם הוא על יוזמי החוק. מייד עם פתיחת מושב הקיץ נביא את הענין לקריאה שנייה ושלישית.

במציאות היום יש נזקים בלתי הפיכים. הזכירו כאן במקרה את מכתבו של הממונה על המחוז לעניין הממונים המוניציפליים. הוא בוודאי לא עשה זאת על דעת עצמו, ואני בטוח שהוא קיבל הוראה מהשר או מהמנכ"ל. הדבר הזה רק יסבך את החיים.

אם אנחנו רוצים להתקדם ולהיות ענייניים, אני מציע לך לקבל את הצעת החוק. זה לא חוק מסובך – אנחנו מכירים חוקים הרבה יותר מסובכים שמצריכים הרבה מאוד דיונים. מייד עם קבלת החוק, וכבר לפניו, צריך לעשות הוראות מעבר לפיהן הולכים לבחירות.

אנחנו מכירים את אהוד שילת ואנחנו מכירים את המחלקה הזאת כמחלקה מצויינת, שיודעת לעשות עבודה נפלאה בכל מקום בו הם רצו. ברוב המקרים הם הצליחו, ובהרבה מקומות נערכו בחירות תוך זמן קצר. לכן אני מציע להתקדם בחקיקה ולא להתעכב עם זה, כי מצבם של היישובים היום הוא מצב קשה ביותר. זהו מצב של אי וודאות, ואני לא צריך להגיד לך יותר מכך. השמועות ביישוב הן תופעה איומה – אם תבקר שם ותשמע את התושבים, תראה איפה הדברים עומדים.

לכן אני חושב שתפקידנו כרגע הוא לתמוך בכך. אני חושב שכדאי לקדם היום את הצעת החוק, להצביע בעדה ולהתקדם איתה, כך שבאמת ניתן את האפשרות לאהוד שילת ולצוותו להיערך לקראת הבחירות. תוך חודשיים עד שלושה אפשר לגשת לבחירות.
היו"ר יורי שטרן
תודה. בבקשה, חבר הכנסת מח'ול.
עסאם מח'ול
אני רוצה לחזק את העמדה שלך בשאלה הבעייתית העומדת עכשיו על הפרק. בנוסף, אני מסכים עם דבריו של חבר הכנסת אזואלי. ראשית, יש עמדה עקבית וברורה מצד משרדי הממשלה לטרפד את החוק הזה, וחבל. לאחר שהחוק עבר בקריאה ראשונה, היחס הזה מצטייר כרצון להתנקם ולהתנכל ללא סיבה.

בישיבה הראשונה שנערכה לקראת הכנת החוק לקריאה ראשונה, המלצנו שמשרדי הממשלה לא ינקטו צעדים חד צדדיים המנוגדים לרוח החוק שיתקבל. למרות שנושא המתאמים ממשיך, אני ממליץ מאוד שלא ניכנס למערבולת הזאת של מי יהיה מתאם ומי לא יהיה מתאם, כי במשבצת הזו אנחנו עלולים לאבד את התחמושת שלנו ואת היכולות שלנו.

האנרגיה שלנו צריכה להתמקד בקידום חקיקת החוק. אנחנו מדברים על חודש ימים. במסגרת הזו אנחנו נקבע שתוך שלושה חודשים יתקיימו הבחירות. אני חושב שלא יוכלו לעשות שום דבר עם סיפור המתאמים. לכן אני מציע להתקדם מהנקודה שבה אנחנו נמצאים כרגע, להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית בתחילת המושב וללכת לבחירות תוך שלושה חודשים. כך נוכל לבקש ממשרדי הממשלה להתכונן למרווח הזמן הזה, ולא להיפך.
היו"ר יורי שטרן
תודה. חבר הכנסת דהאמשה, בבקשה.
עבד אלמלכ דהאמשה
חברים, אני חושב שבעניין הזה חשוב שנעבוד עם היגיון. הרי מה היה כאן? היה מיזוג שהממשלה כפתה. הכנסת באה וביטלה את המיזוג. אנחנו עושים עכשיו את השלב האחרון של הביטול.
עסאם מח'ול
תוכנית התנתקות.
היו"ר יורי שטרן
אם אתה קורא לנושא כך, אתה מחייב אותי להיות נגד.
עבד אלמלכ דהאמשה
אני חושב שבאותן מועצות בהן הבחירות היו צריכות להתקיים ב-28 במרץ במקרה שלא היה מיזוג, יתקיימו בחירות עכשיו – כאילו המיזוג לא היה. באותם מקומות בהם הבחירות לא היו צריכות להתקיים – לא צריך לקיים אותן. זה פשוט מאוד ומתיישב עם המצב החוקי, עם רצון התושבים ועם ההיגיון הבריא.
היו"ר יורי שטרן
בחלק גדול מהרשויות זה היה מועד הבחירות לרשויות. הן לא התקיימו, ואנחנו נקיים אותן במועד הקרוב. בשתי רשויות זה חתך לפני סוף הקנדציה. המצב השלישי הוא כפר ירכא עצמו, שם התקיימו הבחירות, התושבים הצביעו, הם הצביעו כביכול לראש העיר--
עסאם מח'ול
- - -
עבד אלמלכ דהאמשה
אם כך הם פני הדברים וזהו ההיגיון, מצווה עלינו לסיים בוועדה הזו ובכנסת את העניין בהקדם האפשרי. אני מקווה שהמשרדים הממשלתיים לא יתקעו מקלות בגלגלי החקיקה הזאת, ולא יתחכמו לנו.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו רוצים לדעת איפה המחסומים, המכשולים והבעיות. משרד המשפטים, בבקשה.
אביטל שטרנברג
זה מחייב הסדר רברס, כפי שכיניתי זאת בדיון הקודם. אנחנו צריכים לחזור אחורה בצורה מסודרת מבחינה משפטית.

אבל לפני שאגיע להערותיי בעניין הזה, אני לא יכולה שלא להתייחס לדברים שנאמרו כאן ולהצעה שניתנה כאן שלא לציית להוראת הממונה על המחוז. כעורכת דין ונציגת משרד המשפטים, אני אציע הצעה נגדית – לא לקיים את ההצעה הזאת.
זכי עמאר
חבר הכנסת קרא אמר: אם זה חוקי, הייתי ממליץ.
היו"ר יורי שטרן
מי שחושב שזה לא חוקי, שיפנה לבג"ץ ויבדוק. אבל כעת זוהי ההוראה, בין אם אנחנו מסכימים אתה ובין אם לאו. אנחנו נקיים את הבחירות בהקדם האפשרי, וניצור מצב חדש כדי שהתופעה הזו תחלוף מעצמה.
אביטל שטרנברג
מדובר בסדרה של כמה עניינים ברורים מאוד, שחייבים לתת עליהם את הדעת. הראשון הוא קביעת מועד לבחירות לכל הרשויות המקומיות, משום שהבחירות שנערכו היו לרשות המאוחדת ולא לאחת הרשויות הספציפיות.
דוד אזולאי
גם את אורך הקדנציה.
היו"ר יורי שטרן
ברצוננו להחזיר את המצב לקדמותו.
יהודה זמרת
פנקס הבוחרים הוא אחר, אחוז החסימה הוא אחר.
אביטל שטרנברג
אני חושבת שזה גם מיישר קו. לגבי הרשויות כפי שהן היו ב-27 לאוקטובר 2003 – אנחנו חוזרים לאותן רשויות כפי שהן היו מוגדרות מבחינת הגבולות המוניציפליים שלהן.

אנחנו מבטלים את הרשות המאוחדת, אבל אנחנו צריכים ליצור כאן את המועד שבו הדברים הללו קורים – מועד תחילת הכהונה של ראשי הרשויות הנבחרים ושל המועצות, ובאותו מועד לבטל סימולטנית את המועצה המאוחדת. אחרת יהיה ואקום.
דוד אזולאי
זה מה שאמרתי – הוראות המעבר. זה בעצם עונה על הדברים שאמרת עכשיו. ברגע שמקשרים את החוק מכינים הוראות מעבר, והוראות המעבר יכללו את כל הדברים הללו – פנקס הבוחרים, מועד הבחירות, סיום הקדנציה, תחילת הכהונה וכן הלאה.
אביטל שטרנברג
במסגרת הערתו של חבר הכנסת דוד אזולאי – מה עושים עם ההתחייבויות שהרשות המאוחדת לקחה על עצמה.
קריאה
אין.
אביטל שטרנברג
יכול להיות שאין, אבל צריך--
היו"ר יורי שטרן
האם כבר ישבתם על כל הנקודות שציינת?
אביטל שטרנברג
דיברנו בינינו על הדברים שצריכים להיכלל בהוראת המעבר, אבל זה לא מגובש. העניין נתון בראש ובראשונה להחלטתכם.
היו"ר יורי שטרן
הבחירות שהתקיימו בפועל היו בחירות לראש מועצת ירכא?
אביטל שטרנברג
לא, זה היה לרשות המאוחדת.
יהודה זמרת
פנקס הבוחרים היה לכולם, המודד היה מודד שנשקל לפי כולם, מספר החברים היה אחר.
אביטל שטרנברג
אי אפשר להחזיר את זה. אי אפשר לראות בכך בדיעבד בחירות לירכא. זה נראה ממש לא תקין.
היו"ר יורי שטרן
80%-90% מהתושבים לא השתתפו--
אביטל שטרנברג
ומה עם אותם 20% שכן השתתפו?
היו"ר יורי שטרן
מה יגיד משרד הפנים?
יהודה זמרת
דיברנו על הנושא עוד לפני הישיבה, וזה מקובל עלינו. מועד הבחירות יהיה המועד האפשרי המוקדם ביותר, אבל אני צריך לדבר עם אהוד שילת כדי שהוא ייתן את התאריך.
היו"ר יורי שטרן
אני אבקש ממציעי החוק לשבת עם אהוד שילת, המפקח הארצי על הבחירות, ועם נציג משרד הפנים ולבדוק אתו את המהלך מבחינה טכנית. זה יהווה בסיס להחלטה שלנו אחר כך בוועדה.
שנית, לגבי התחייבויות
משרד הפנים חייב לבדוק ולהציע לנו.
יהודה זמרת
אנחנו רוצים לבדוק נתונים.
היו"ר יורי שטרן
אני מניח שבכל זאת משהו נוצר תוך כדי פעילות, ולכן אתם צריכים לבוא עם איזושהי הצעת הסדר להחזרת המצב לקדמותו.
דוד אזולאי
אני מבקש לשאול את היועצת המשפטית: מי צריך להחליט לגבי הוראות מעבר? היועצת המשפטית של הוועדה? משרד הפנים? בשיתוף פעולה? מתי אפשר להתחיל בהכנת הוראות המעבר?
מירי פרנקל-שור
כמו כל הליך חקיקה רגיל. לגבי ההתחייבויות, נקבל נתונים ממשרד הפנים. לגבי תאריך הבחירות, נשמע את דעתו של אהוד שילת.
דוד אזולאי
אני שואל אם אתם מתחילים בהכנת הוראות המעבר רק לאחר הגשת הצעת החוק. בהמשך לדברים שאמרת, אדוני היושב ראש, חבר הכנסת איוב קרא ואנוכי נשב עם אהוד שילת ונבקש ממנו שיכין מסמך. את המסמך נביא לפני הוועדה עוד בפגרה, על מנת שנוכל להתקדם.
היו"ר יורי שטרן
לא נעים לי לבקש, אבל אם תוכלו לשבת בפגרה גם על הוראות המעבר עם משרד הפנים.
דוד אזולאי
לשם כך אנחנו נפגשים.
יהודה זמרת
לגבי תאריך הבחירות, נוכל לתת תשובה בימים הקרובים. אינני חושב שנזדקק לישיבה – נוכל לעדכן את חברי הכנסת המציעים.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש שתעדכן באמצעות הוועדה, כדי שזה יירשם גם כאן.

לפני שאבוריש סאלם ידבר, אני מבקש לציין מספר מילים. כמי שמשתתף מן הצד, אני רוצה להגיד לך כל הכבוד על ההתנהגות האצילה שלך. ראשית, ויתרת מראש על הרבה מאוד דברים שהיית יכול לקחת. נכון שזה היה מקשה על חייך, אבל היו לכך גם יתרונות.

אני חושב הציבור צריך להעריך את מה שעשית בשבילו. אני מקווה שאם תצטרך לעבור את החוויה הלא נעימה של בחירות, תנצח ניצחון מוחץ – לא כמו קבוצת הפועל אתמול.
אבוריש סאלם
בוקר טוב לכולם. ראשית, אני מבקש להודות לאדוני היושב ראש על המחמאות. אני פעלתי בהתאם לרצונם של כל תושבי חמשת הכפרים, וזוהי חובתי כנבחר ציבור. לגבי התחייבויות – לרשות המאוחדת לא היו התחייבויות מאחר ולא התקיים איחוד כלל. מהרגע הראשון עד עצם היום הזה אנחנו נגד האיחוד.
דוד אזולאי
עם כל הכבוד, את זה רק משרד הפנים יכול לקבוע.
אבוריש סאלם
עד עצם היום הזה לא עשינו שום סיגמנטציה בשום מחלקה – לגבי נכסים, התחייבויות ותביעות משפטיות. אין שום התחייבויות שבוצעו מאז הבחירות עד עצם היום הזה.

אני מאוד מודה לכם על הפעילות מתחילת הדרך ועד היום, ואני מבקש מכבודכם להאיץ את החקיקה על ביטול החוק לחלוטין. אני מבקש מכם לפנות למשרד הפנים, למנכ"ל משרד הפנים ולשר פורז, ולבקש מהם להעביר תקציבים לרשויות המקומיות ולא להתנקם ביישובים הללו – אני אומר כאן מילים קשות. אני לא רוצה לתאר לך את מצבה הכספי של המועצה המקומית ירכא. העובדים לא קיבלו משכורות במשך ששה חודשים. אני לא יכול לשלם לספקים ולשום נושה. אנחנו ממש על סף קריסה. לכן אני קורא לכם לבקש ממשר הפנים להעביר תקציבים. אני מוכן להתחייב על הכל מבחינה מקצועית פיננסית.
היו"ר יורי שטרן
תודה ובהצלחה. חבר הכנסת פינס, בבקשה.
אופיר פינס-פז
אדוני היושב ראש, לצערי הצעת החוק שלי באותו נושא לא קודמה במליאת הכנסת, אבל זה לא גורע כהוא-זה מכך שצריך לעשות הכל כדי לסיים מהר ככל האפשר את הצעות החוק שאכן עברו.

אני לא חבר ועדת הפנים, אבל אני שם לב לכך שמצדה של הממשלה יש ניסיון לגרור את העניין. לא אשכח את הצהרתו של יושב ראש הקואליציה מהליכוד, מפלגתו של היושב ראש, לאחר שהחוקים הללו עברו בקריאה טרומית. הוא אמר: הם לעולם לא יסתיימו בחקיקה. הוא אמר זאת בגלוי, בתקשורת ולידי.
נדים עמאר
הוא שינה את דעתו היום.
אופיר פינס-פז
אני מקווה שהוא שינה את דעתו נוכח העובדה שיש רוב מאסיבי בקרב חברי הכנסת, שלא יתנו לחוקים הללו למות. דוד אזולאי אמר שיושב ראש הוועדה עושה מאמץ לא מבוטל כדי לקדם את החוק הזה, ואני שמח ומברך על כך.

אני סבור שהקשיים עליהם דיבר ראש המועצה מדברים בעד עצמם. אי אפשר לנהל את העסק הזה ברמה המעשית כאשר דברים עומדים חציים פתוחים וחציים סגורים.
היו"ר יורי שטרן
תודה. חברים, אני מעריך את העובדה שהגעתם מרחוק, אבל זמננו דוחק.
זכי עמאר
בוקר טוב לכולם. אני רוחש כבוד רב ליושב ראש הוועדה על רצונו האציל ועל פעילותו לקידום הנושא הזה, גם בפגרה. בשם השלטון המקומי, אני מודה לכל חברי הוועדה כולם, בלי יוצא מהכלל, על העמדה האיתנה כדי לקדם את הנושא הזה ולבטל את האיחוד.
באשר למתאמים שמינה משרד הפנים
אני חושב שזה אפילו נוגד את החוק מבחינה מסויימת. ברגע שאין ראש רשות, המזכיר הופך באופן אוטומטי למנהל המועצה. בכל היישובים הללו יש לנו מזכירים, והם יכולים לנהל בינתיים את המועצות. לכן אני פונה למשרד הפנים וקורא לבטל את המינוי הזה. זהו מינוי אומלל שיכול להביא אסון על היישובים הללו.
באשר לסיוע ליישובים
הם לא נמצאים בדרום לבנון – אפילו בדרום לבנון מקבלים היום סיוע. לא יכול להיות שבמשך 6 חודשים הם לא מקבלים סיוע, גם לא הומניטרי, כדי שיוכלו להתקיים.
דוד אזולאי
אני רוצה לשאול את ראש המועצה – האם גם את השוטף לא מעבירים?
אבוריש סאלם
את השוטף הם מעבירים, אבל מס הכנסה לוקח.
דוד אזולאי
האם מעבירים רק את החלק של ירכא?
אבוריש סאלם
מעבירים לכל רשות בנפרד, לא לרשות המאוחדת.
דוד אזולאי
אז מה רוצים שמשרד הפנים יעביר?
היו"ר יורי שטרן
מצבן של הרשויות בכל הארץ ידוע. אם יש דברים שמועברים ליישובים אחרים ומשום מה לא מועברים--
איוב קרא
יש חלוקה צודקת על פי מה שמגיע--
דוד אזולאי
מענקי האיזון מועברים?
נדים עמאר
לג'וליס לא מעבירים, למשל. אבל גם כשמעבירים, במינוי הזה כתבו שזכות החתימה נתונה לשלושה אנשים – ביניהם ראש העיר והמתאם. סלאח מסרב לחתום, וזהו גם רצוננו. כל עוד הוא לא חותם אין שום התחייבות כספית. שאלתי בפעם הקודמת את רות בן יוסף: האם אתם מחליטים לייבש את הכפרים? היא ענתה: לא. אבל עצם ההתנייה שסלאח חותם, וסלאח מסרב לחתום ואנחנו מסרבים שהוא יחתום--
עבד אלמלכ דהאמשה
זוהי סיבה נוספת לקידומה המהיר של החקיקה.
זכי עמאר
אני קורא למשרד הפנים להעביר ליישובים כל דבר שהוא היה חייב להעביר מכוח החוק.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע לחברי הכנסת לרכז את כל הנתונים, ואנחנו נקיים פגישה עם מנכ"ל משרד הפנים ועם זכי עמאר, נציג השלטון המקומי. בפגישה ננסה לראות איך אנחנו פותרים את הבעיה. יכול להיות שלאור התקדמות החקיקה כדאי לך להפסיק את החרם ולחתום במקום בו החתימה שלך מעכבת את העברת הכספים.
סיף ג'אלב
לא, זה לא יילך. אנחנו לא מסכימים.
קריאות
- - -
היו"ר יורי שטרן
בכל מקרה, המטרה היא לקדם את החוק. היום אנחנו לא יכולים להצביע כי אין לנו תשובות. לקראת הקריאה השנייה והשלישית אנחנו צריכים לדעת מועד הבחירות ואת המקומות שבהם הבחירות יתקיימו. אנחנו זקוקים לכל אותם נתונים פרקטיים.

אני מתכוון לקיים את הישיבה הזאת בשבוע הראשון בחודש מאי – השבוע הראשון של מושב הקיץ – במטרה להצביע. אבל עד אז חייבים לבוא עם כל הפרטים.
דוד אזולאי
אני מציע שהיועצת המשפטית של הוועדה תלווה את העניין הזה. ברגע שכל החומר יהיה מוכן ותוכל לקיים דיון נוסף לפני מושב הקיץ, נודיע לך ונשאיר בידיך את החלטה.
היו"ר יורי שטרן
לסיכום, אני רוצה לומר שני משפטים: ראשית, אני חושב שיש בעיות בכל האיחודים. היו כאן בעיות חריגות בהשוואה לכל שאר האיחודים, ולכן הדבר הזה לא יהווה תקדים לשאר האיחודים.

שנית, העובדה שאנחנו מדברים כאן עם אנשים משרתי צה"ל ולרבים מתוכם יש גם עבר צבאי ובטחוני מפואר, עזרה מאוד ליצור כאן תגובה מהירה. לדעתי, זהו דבר חסר תקדים בתולדות הכנסת. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:32

קוד המקור של הנתונים