ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 23/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8341



5
הוועדה למאבק בנגע הסמים
23.03.2004

פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8341
ירושלים, ה' באייר, תשס"ד
26 באפריל, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 51

מישיבת הוועדה למלחמה בנגע הסמים
יום שלישי א' בניסן התשס"ד, 23 במרץ 2004, שעה 12:00
סדר היום
הפסקת עישון תוך 5 ימים תוך כדי עישון.
נכחו
חברי הוועדה: איוב קרא - היו"ר
מוזמנים
דרור גוברמן, משרד הבריאות
אברהם בסר, בעל החברה ומפתח המוצר, חברת INTERNATIONAL FREDOM
יגאל אורן, מנכ"ל החברה
מנחם גדות, מטפל בחברה
לאה גדות, מטפלת החברה
אהרון שלו, נגמל
דוד אדמון, נגמל
ענת אייזיק, אחראית קידוםבריאות, האגודה למלחמה בסרטן
תומר עמיר, נציג מטעם "דובק, יצרני הסיגריות
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
קצרנית
אתי בן שמחון


הפסקת עישון תוך 5 ימים תוך כדי עישון
היו"ר איוב קרא
שלום לכולם, החלטתי לקיים את הישיבה היום בנושא: הפסקת עישון תוך 5 ימים, שיציגו לפניי חברים שמריצים את התכנית הזאת. זו שיטה טבעית לגמילה מעישון. לפי הדיווחים, מדובר בשיטה שמאושרת על ידי משרד הבריאות, ללא תופעות לוואי בצורה טבעית לגמרי. מאוד חשוב לי כאיש שמוביל את המלחמה בנושא התמכרויות למצוא כל דרך על מנת למזער את התופעות הללו בקרב בני נוער, ובקרב הציבור בכלל.

אני מבקש שהחברה תציג את השיטה, ואחר כך משרד הבריאות, הרשות למלחמה בסמים, כל הגורמים. אני מציע שיתייחסו לנושא הזה. קיבלתי תגובות שונות ומשונות סביב קיום הישיבה הזאת, חד משמעית, אני חושב שעשיתי דבר הכי נכון, מכיוון שמה שעומד לנגד עיניי הוא כיצד אפשר לגמול אנשים מלעשן כדי שלא יהיו תופעות של מחלות סרטניות וכו'. אני מחזק את ידו של כל אדם, לא חשוב אם בעד תמורה או בלי תמורה, יכול להביא לגמילת אנשים בכל הסוגייה הזאת. אני קורא לכולכם פה, לראות את הדברים כמות שהם, כי הכיוון שלנו הוא למצוא דרך למלחמה בתופעת הסמים הממכרים, והעישון לדעתי הוא חלק מהעניין הזה.

אני פונה לחברת INTERNATIONAL FREEDOM, למר יגאל אורן.
יגאל אורן
אני מאוד מודה לך שהסכמת לראות אותנו. אני רוצה לומר פתיח קטן לגבי הנתונים שקיימים היום בקשר לניקוטין ועישון בכלל. אנחנו מדברים על 10.000 איש שמתים בשנה כתוצאה מעישון בישראל, כאשר מתוכם 1,500 איש כולל ילדים קטנים ואנשים שהם לא מעשנים, זה נושא של עישון פאסיבי. זאת אומרת 15% מתוכם לא עישנו מעולם. כאשר אני פוגש אנשים שאומרים, אבל אני מעשין סיגריה או שתיים, אין כאן נושא של אדם שמעשן קצת או מעשן הרבה.

יש לי נתון שפורסם על ידי הבי.בי.סי. ש-550 איש מתים בשעה בעולם כתוצאה מניקוטין. זאת אומרת, שאין שום דבר שמפיל כל כך הרבה חללים כמו הסיגריות.

כמו שעוד אנשים יבואו, ואני מקווה יתנו לנו את העידכון. זה הסם הכי זמין שקיים היום בעולם. מעל 5 מיליון.

בארצות הברית מתים 440 אלף איש כתוצאה מניקוטין כל שנה. שמתוכם 15% הם מעשנים פאסיביים. ארצות הברית בעקבות האסון המצער ב-11 בספטמבר, כאשר מגדלי התאומים נפלו ונהרגו שם לצערנו הרב משהו כמו 4,500 איש, עברה מקצה אחד של העולם, לקצה שני של העולם ומשנה משטרים ונלחמת עד חורמה בתופעה שנקראת טרור, והאסון המצער שקרה.

הנושא של ניקוטין, שהוא כל כך זמין, אני מאוד מקווה שישראל, בעזרתנו ובעזרת גופים אחרים, תהיה אחת הראשונות שתוכל לבוא ולהצהיר על דברים, גם בעזרת האינטרנט אפשר לומר שזה מאוד זמין האינפורמציה הזאת - שאין גוף שחרט על הדגל כמונו, שאנחנו הולכים להילחם ואנחנו נאבקים יום יום כל יום, בעזרת אנשים כמו מנחם גדות ואחרים, בתופעת המוות מספר אחד בעולם שזה הניקוטין.

לעצם השיטה כולה, שמחתי שאבי בסר הצליח לבוא היום גם באתראה קצרה. השיטה שלנו פשוטה, ומה שהכי חשוב לומר, שכרטיס הביקור שלי הוא ללא שום תארים, אלא עצם העובדה שאנשים נגמלים. זו הפעם היחידה שאני יודע עליה, שאנשים בצורה קלה מאוד לוקחים שני אספקטים, שאספקט אחד הוא שיטה ומוצר, כאשר אנחנו מדברים פה על תרסיס שקל מאוד לשימוש, מרססים בקלות רבה מתחת ללשון, ובמשך חמישה ימים ראשונים תוך כדי עישון, כאשר המפיץ כמו מנחם גדות ואחרים, באים ועושים מעקב אחרי הבן-אדם, כדי לוודא א. שהוא משתמש נכון במוצר. ב. שהוא מתקדם בהתאם למה שצריך להתקדם. יש כמה דברים שחייבים לקחת בחשבון, כמו למשל טלפונים סלולריים פוגמים באיכות של המוצר, קפה אי אפשר לשתות במשך עשרת הימים הראשונים וכו'. בסוף היום החמישי פיזית, מה שנקרא בשורה התחתונה, אנשים מצליחים לזרוק את הסיגריות. ישנו כאן אחד הנגמלים שלנו, שאני שמח ומודה לו שהצליח להגיע. יש כאלה מעל 4,000 איש בתקופה יחסית קצרה.

ברוטו השיטה שאבי פיתח היא מאמצע שנת אלפיים. נטו במתכונת הנכונה והנוכחית פחות משנה וחצי שאנחנו קיימים. זאת אומרת, אנחנו עדיין בתהליכים של מחקרים קליניים ועוד כל מיני דברים שאנשים מבקשים מאיתנו.

עניינית אנחנו עובדים ופועלים וגומלים אנשים. אני רוצה לומר – שלב א' חמישה ימים ראשונים, תוך כדי עישון, בסוף היום החמישי הבן-אדם זורק את הסיגריה. שלב ב' כבר ללא סיגריות, אותו חומר אותו מוצר, והסיבה היחידה שבחרנו להפריד ביניהם, זה כדי שיהיה איזה שהוא קט באמצע. אותו דבר כמו שלב א' ללא עישון, הוא בא לבסס את התוצאה של שלב א'. פיסיולוגית הבן-אדם גמול. מה שכאן מתחיל, זה תהליך של לפחות ארבעה חודשים נוספים, כשאנחנו ממשיכים לתמוך ולתת עזרה לאותו נגמל כדי לוודא שהוא נגמל ולא רק הפסיק. מפני שאנחנו יודעים, וסטטיסטיקות מורות לנו ש-80% מהאנשים שחוזרים לעשן חוזרים בשלושה חודשים ראשונים. יש לנו סטטיסטיקות מאוד בדוקות שכל אחד יכול לראות אותן והן זמינים לכולם. זה מאוד פשוט. אני שמח לבוא ולומר עוד כמה דברים, כמו למשל, אנחנו מוודים שאנחנו עובדים עם אנשים שרוצים להיגמל. על אותו בסיס, שאם אני נותן למישהו רכב והוא לא מתדלק אותו, אז אנחנו לא עובדים עם אדם כזה.

בגלל הצורך העצום שיש היום בעולם, בתחום של ניקוטין וגמילה מעישון, אנחנו גם יוצרים מקצוע נקרא נאמני גמילה. על אותו משקל כמו נתורופטים, ומקצועות נוספים בעולם. אני ואנשים כמו מנחם וכמובן אבי בסר, בוגרים של הקורסים האלה, ואנחנו משכפלים את זה כל הזמן. כך אנחנו מגיעים לאנשים. מיותר לומר שאנחנו מאוד גאים במה שאנחנו עושים. זה לגבי השיטה.
היו"ר איוב קרא
בתום שלושה חודשים נגמר הטיפול התרופתי?
יגאל גורן
בתום ארבעה חודשים. אני לא אוהב את המלה טיפול, כי טיפול זה נושא תרופתי, ופה זה לא תרופה זה מוצר טבעי לחלוטין. רוב האנשים לא מגיעים כל כך רחוק. הם אומרים לי יגאל מה אתה רוצה ממני, נגמלתי, רד ממני. אנחנו ממשיכים לבצע מעכב אחרי הלקוח, כדי שחס וחלילה לא יפול. האדם לוקח שאכטה מסיגריה, ורוב הסיכויים שהמנגנון אצלו במוח אומר, אני עדיין חוזר לניקוטין. לכן אנחנו שומרים על קשר מאוד קרוב, מאוד הדוק, ואני קנאי גדול בנושא של שרות. אדם שרוצה להיגמל יש לו פה מענה.
היו"ר איוב קרא
כמה עולה הטיפול הזה?
יגאל גורן
כמו שאני נוהג לומר, ללקוח סופי הרבה פחות מהסיגריות של כל אדם, 1,700 שקלים.
היו"ר איוב קרא
תודה רבה.

אני רוצה לשמוע את הניגמל.
אהרון שלו
רציתי להיגמל, אבל לא היה לי כוח רצון. באיזה שהוא כנס ניגש אלי מנחם, הצליח לשכנע אותי לשמוע. התעניינתי לא כל כך בגלל הצד הבריאותי של הנושא, אלא יותר בגלל הריח שנודף ממך, וההתמכרות הזאת שלוח הזמנים שלך היה מורגל לפי הסיגריות. זה מה שהפריע לי.

התחלתי את הטיפול חמישה ימים עם תוך כדי עישון, מחפיסה ליום ירדתי באותם חמישה ימים שמותר היה לעשן חמש סיגריות ביום, ביום האחרון אולי שתי סיגריות.
היו"ר איוב קרא
אחרי כמה זמן זה היה?
אהרון שלו
בחמישה הימים הראשונים. אחרי חמישה ימים לא עישנתי בכלל. עברו קצת יותר משלושה חודשים, עשרות פעמים ניסיתי להיגמל, ומה שמוזר לי כעת, שאין לי רצון לעשן, הנושא הזה לא מושך אותי.
היו"ר איוב קרא
אתה ממשיך לקחת את המוצר?
אהרון שלו
לא.
היו"ר איוב קרא
אחרי כמה זמן הפסקת?
אהרון שלו
מעשית אחרי עשרה ימים. יש מוצר המשך של טיפול הרבה פחות במשך כ-45 יום, שם לא הייתי ממושמע מאוד, אבל זה לא הפריע לי לא לעשן.

בעשרת הימים הללו יש קושי בנושא הקפאין למי ששותה קפה. אבל מהסיגריות התנתקתי, אני מקווה, הודות למוצר.
היו"ר איוב קרא
מה אתה עושה בחיים?
אהרון שלו
עבדתי בחברת M.B.I ופרשתי אחרי 30 שנה.
דרור גוברמן
כמשרד, אנחנו רואים חשיבות רבה להפסקת עישון, אני מברך את האדון שהפסיק לעשן. אין ספק שזו אחת הסיבות לתחלואה ולתמותה שיכולים למנוע אותה, שמשפיעה על שורה ארוכה של פרמטרים, הן בצד האקטיבי של המעשן, והן בצד הפאסיבי של הסביבה.

כאמור נושא הפסקת העישון חמור ביותר, וכל שיטה שיוכח שהיא יעילה להפסקת עישון מבורכת. חשוב להדגיש בנושא אישור משרד הבריאות. כתוב כאן בעלון של החברה שאיתנו כאן, שהמוצר נבדק ואושר על ידי משרד הבריאות. גם ראינו את האישור, האישור הוא אישור ליבוא צמחים. חשוב להדגיש שמדובר על אישור של תוסף מזון. אין מדובר בתרופה כמו שאמר נציג החברה, אין בזה משהו לא בסדר כמובן. רק כאשר מאשרים תוסף מזון, מה שבודקים זה את אי רעילותו. אין שום חובת טענה הוא הוכחה של יעילות טיפולית. זה דבר שמיוחד לתרופות.

כלומר, אם אני רוצה לייבא עלי חסה מסין, יש מסלול שבסופו של דבר יאשרו לי אם אני מוכיח שהם לא מסוכנים לבריאות הציבור לייבא עלי חסה מסין. זה לא אומר שהם תובעים נגד א' ב' ג' וחשוב להבין את ההבדל. ומה שכתוב כאן, לי למשל לא היה ברור איזה מין אישור יש על ידי משרד הבריאות, אולי כדאי לציין את זה במפורש. יש אישור לייבוא הצמחים.

יעילות המוצר - טענת היעילות היא מדהימה, 95% הצלחה. אם הטענה הזאת תתממש, והיא בטוחה, הרי יש לפנינו מהפיכה בקנה מידה עולמי לגבי הטיפול בגמילה של עישון. בשבוע שעבר התפרסם ב"בריטיש מדיקל ג'ורנל", שהוא אחד מהעיתונים הרפואיים הכלליים היוקרתיים והאמינים ביותר בעולם, סקירה על שיטות למניעת עישון במדור שמכונה C.B.A , זה מדור שהעיתון קובע בגישה מאוד בסיסית שמיועדת לרופא המטפל, ולא דווקא לאלה שעוסקים בקוצו של יוד - מורה הנבוכים - כיצד תטפל הכי טוב במטופלים שלך. אפילו לא מדובר בחולים, מדובר באנשים שאנחנו רוצים למנוע מהם מחלה.

לא מוזכרת שיטה של צמחים. מדברים על שיחה, על שכנוע. מדברים על תרופות, והתרופות הקיימות הן בעייתיות, הן לא פתרון פלא. מדברים על הסברה ממושכת, העולם הרפואי מתלבט מאוד, כיצד משיגים יעילות טובה.

כיצד בודקים אם התרופה – אני לא מדבר על תוסף מזון – יעילה או לא. יש שיטה שמקובלת היום בעולם המערבי. במחקרים מבוקרים שבהם בודקים, או בהשוואה לשיטות קיימות, או בהשוואה לחומר שאין בו אלמנט תרופתי, והוא בעצם פלסבו מה שמכונה. אתן דוגמה לכמה אספקטים שספציפית צריך לבדוק. כשמדובר על הפסקה של עישון, צריך לעשות בדיקה לאורך זמן. אני מברך את האדון שדיבר קודם. שלושה חודשים הפסקת עישון זה תוצאה ראוייה, אני מקווה ומאחל שזאת תהיה התחלה לשנים ארוכות בריאות בלי עישון. אבל כמובן שזה לא מדד מספק, מכיוון שאנחנו צריכים לדבר לאורך טווח מסויים, ואפשר גם לדבר על חמש שנים ועשר שנים לבד מההצלחה המיידית שהיא טובה. שנית, צריך לראות מה קורה לאוכלוסייה גדולה של אנשים שמשתמשים בתרופה, מה לגבי בטיחות, תופעות לוואי. אתן דוגמה נוספת. למשל, כאשר אנשים נגמלים מניקוטין ללא קשר לשיטת הטיפול, יש תופעות גמילה מניקוטין. אלה תופעות פיזיולוגיות לחלוטין שבהן יש כאבי ראש, עצבנות, ועוד מיני תופעות. הייתי מצפה למשל שבמחקר שיבדוק כל תרופה, אני מדגיש, כל תרופה או כל תכשיר שבא להפסיק עישון, תהיה איזו שהיא שכיחות של התופעות האלה. אחרת, קשה להאמין שבאמת לא לוקחים ניקוטין במקביל.

לסיכום, מדובר כאן בתוסף צמחי שיש טענות שהוא יעיל בצורה דרמטית למניעת עישון. נטל ההוכחה נותר לחברה, וכל זמן שלא יתפרסמו מחקרים כמקובל, שבודקים על אוכלוסיות גדולות של מטופלים, למול שיטות קיימות, או למול פלסבו את יעילות התכשיר, הרי כל מה שאמרה החברה, זה בגדר טענה.
היו"ר איוב קרא
מי יכול לעשות את המחקר הזה? על ידי מי? איזה גורם?
דרור גוברמן
ככלל, מחקרים מהסוג הסוג מתבצעים או בבתי חולים, או בקהילה בשיתוף עם בתי חולים, באישור ועדה לניסויי אנוש, וזו הדרך שלי. גם בתכשיר מסוג זה ניתן לעשות. אני סבור שזה סוג של תכשיר שהמטרה הראשונית שלו היא חיובית, ואני מעריך שאם יוכח שהחומר איננו מסוכן, אני מניח שיהיו לא מעט אנשים שישמחו להשתתף בניסויים מהסוג הזה.
היו"ר איוב קרא
תודה רבה.

הרשות למלחמה בסמים.
רחל בר המבורגר
לא אחזור על דברים שנאמרו, אני גם מברכת את החברה על הרצון לעזור בבעייה שהיא באמת בעיה רצינית במדינת ישראל, ובעולם המערבי.

העניין שבעצם לי מפריע הוא, כאשר הסתכלתי על החומרים שטוענים שהם בתכשיר, לא הספקתי לעבור על הספרות ולראות מה הם עושים. זאת אומרת, אני לא יכולה לומר את דעתי לגבי החומרים, למרות שהידע שלי בפורמו-קוגלוזיה....... הוא גדול. יכול להיות שאני אצטרך זמן לעבור על כל חומר וחומר, ולראות מה ידוע עליו, ולראות אם יש איזה שהוא הגיון מדעי. התהליכים בנושא ההתמכרות לניקוטין, יותר ויותר ברורים לנו, אם כי לא עד הסוף. ידועים גם מה המנגנונים, ולא ברור לי אם באמת עובדים כאן על מנגנון ידוע, או שבמקרה מצאו משהו. ולפעמים המקרה הזה הוא נהדר, והמקרה הזה יכול להיות פנטסטי. אבל שמעתי בדיווח עד עכשיו, שני דברים מאוד חשובים. שזה מצליח רק אצל אנשים שרוצים להיגמל. והמלה רוצים להיגמל היא מלה מאוד חשובה. כי מאוד יכול להיות שגם אם לא היו נותנים להם שום תרופה, בגלל שהם רוצים להיגמל, ויש מישהו שעומד לצידם ועוזר להם, זה היה מצליח. השאלה היא, האם באמת החומר הזה הוא שעוזר, או עצם העובדה שאדם רוצה להיגמל - - -
היו"ר איוב קרא
מדברים על הצלחה של 95%.
רחל בר המבורגר
זאת הצלחה מאוד מאוד גבוהה.

הדבר השני ששמעתי, שהחברה עכשיו עוסקת בניסויים הקליניים כדי לארגן את האינפורמציה שלהם, ולהוכיח לנו שאכן זה 95%. אין את הנתון של החברה עצמה, למעט זה שהם אומרים, כי הם עכשיו עוסקים בניסוי הקליני. זאת אומרת, שאם נצא מכאן, ונאמר זה המוצר, אנחנו מקדימים מעט את המאוחר. אנחנו צריכים לבקש מהחברה שיציגו לנו את הנתונים, איך הם בדקו את זה, מול מה. ועצם העובדה שאדם רוצה להיגמל, זה באמת קהל נהדר שאפשר לעבוד איתו.

מה קורה עם אנשים שלא רוצים להיגמל. אני במקרה, לחלוטין במקרה, כי אני רואה את התכשיר, מכירה אדם מסויים שרצה להיגמל ולא הצליח עם התכשיר הזה. אני לא אומרת שהוא לא נופל ב-5% שהחברה טוענת שלא הצליחו איתו. לי בכל זאת, כאיש מדע, חסרים הנתונים שאומרים ש-95% מול מה, בהשוואה למה, ובמשך כמה זמן, כך שבינתיים זה קצת חתול בשק. אני כן מברכת את החברה, ואני כן מעודדת אותה לעשות את הניסוי הקליני, ולצאת איתו הלאה. האם החומרים מזיקים, כן או לא. האם התועלת גדולה מהנזק, אין דבר כזה שחומר הוא רק מועיל ולא מזיק. אלה דברים שצריכים לבדוק מול רשימת החומרים שמופיעים כאן, ואין לי מושג.
ענת אייזיק
אני רוצה להודות לחברה הזאת, שאני יודעת שיש המון מפיצים ברחבי הארץ. גם היה לנו איזה שהוא קשר עם מפיצים. נחמד לי לחשוב שכל כך הרבה אנשים נאבקים בעישון.
היו"ר איוב קרא
באו אליכם באופן ספונטני אנשים שכבר טופלו על ידם?
ענת אייזיק
אצלנו מגיעים כל מיני אנשים. אלה שניסו ולא הצליחו. אלה שניסו וכן הצליחו. יש אצלנו אנשים שהגיעו לקורסים מגמילה מעישון שלנו, שהשיטה לא עבדה בשבילם, אבל אפשר להגיד את זה על כל מיני שיטות אחרות.

באופן כללי, הארגון שלנו מתרשם ממחקרים קיימים, ואני מתחברת לשני הקודמים שלי. מה שבאמת חסר לנו כאגודה למלחמה בסרטן, זה איזה שהוא מחקר קליני, של חברת הלסינקי, או משהו שמוכיח. 95% האלה מרשימים בצורה בלתי רגילה. אני לא מכירה בעולם שיטה שמתקרבת לאחוזים האלה. ואם אכן תצליחו להוכיח בקנה מידה שאנחנו צריכים אותה כאנשי מדע, אז אתם עושים פריצת דרך בלתי רגילה. אבל ההוכחה הזאת נדרשת והכרחית, בלי זה אי אפשר להתקדם.

ההתמכרות לניקוטין מתחלקת לשני חלקים. זה הצד הפיזיולוגי, והצד הפסיכולוגי התנהגותי. נורא שמחתי לשמוע שאתם בהחלט למרות תרופת הפלאים שלכם, מצליחים אחרי חמישה-עשרה ימים, גם לתת איזה שהיא תמיכה. אצלנו באגודה למלחמה בסרטן, האנשים שנותנים את התמיכה הזאת, ברובם אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה, שעברו השתלמויות מעמיקות מאוד בנושא - התנהגות של התמכרות. בעצם, היכולת להצליח בגמילה מסיגריות, היא כמו היכולת להיגמל מסם ההירואין. לכן הנושא הוא מאוד כבד, האנשים האלה עוברים תהליך מאוד בעייתי. ישנם אנשים שהרקע שלהם הוא לא טוב, למשל, אנשים עם בעיות של התנהגות, בעיות פסיכוטיות, וברגע שלוקחים להם את הניקוטין יש להם הפרעה בהתנהגות. הם יכולים להגיע לכל מיני מקומות.

אני רוצה לסכם ולומר, אני מברכת את החברה, אני מקווה שתצליחו להביא את הסחורה, ונראה את המחקרים המוכחים. בינתיים, כאגודה למלחמה בסרטן, מצליחים לדבוק במה שאנחנו יודעים, שקיים בעולם בהווה כל השיטות שמוכחות על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגונים דומים. בהצלחה.
היו"ר איוב קרא
בהצלחה.

אתה יכול לספר לנו איך ניגמלת על ידי השיטה הזאת.
נח אדמוני
אני ממושב ישעי, בן 49, היום תושב בית שמש. אני בעל רקע של מזכיר מושב, לא עסקתי בזה מעולם. אני עובד מזה 25 בתעשייה כבדה, במפעל נשר, כבקר תהליך וכאיש שטח. הכרתי את הסיגריות לפני 30 שנה, הייתי חייל בשירות סדיר. קיבלנו מהעורף מעטפות, חבילות, ממתקים, וגם סיגריות. המצב היה מלחיץ, ולכן התחלתי לעשן. מצאתי את עצמי מעשן קופסה עד קופסה וחצי.

כעבור 5-6 שנים, התחלתי לעשן מעל שתי קופסאות. ומאז ועד בעצם היום הזה, אני מעשן כ-3-3.5 קופסאות סיגריות. הדבר המדהים הוא, שלפני ארבע שנים החלטתי שאני רוצה להפסיק עם זה, אני הולך ורואה את הסוף שלי. בהשפעה של חבר טוב, החלטתי להשתמש במסטיקים, בניקורט. 4 מיליגרם החזקים, כמעט שבעה חודשים. ראיתי שזה לא מספק אותי, זה לא עוזר לי, ובשלב מסויים חזרתי לעשן, אבל חזרתי לעשן גם עם סיגריות, וגם עם מסטיקים. זה היה מדהים. שאלו אותי האם זה עוזר לך, אני מתבייש להגיד שאני מעשן במידת מה.

הכרתי את FREEDOM לפני ארבעה חודשים, דרך חבר משותף. כשהוא סיפר לי על העניין הייתי די סקפטי. ידעתי מה עובר עלי, ידעתי שהיה לי ניסיון לא טוב, וחשבתי שנגזר עליי להיות אדם מעשן לכל החיים.

התחלתי להשתמש במוצר, זה עלה לי 1,700 שקל, וחשבתי שביחס לכמעט 400 אלף שקל ששרפתי, תרתי משמע, זה לא סכום גדול, אני מודה שוב, הייתי סקפטי, בתהליך הטיפול אסור להשתמש במוצרים שמכילים קופאין, מנטה, וכיוצא בזה. החלטתי להערים על התכנית, כי חשבתי לעצמי, שאם יום אחד אעמוד מול אנשים, אני רוצה להיות בטוח במאה ועשר אחוז שהדבר הזה עובד. המשכתי לשתות מדי פעם כמה שלוקים, זה היה אסור. בסוף היום השלישי, המשכתי לעשן בכוח. הבנתי שאני עובד על עצמי, אני מעשן בכוח, אני לא נהנה מהסיגריה. אמרתי לעצמי, נח, גלה את האמת שלך, אתה רוצה להפסיק לעשן יש לך הזדמנות, עשה את זה.

בחצות בסוף השנה האזרחית הקודמת, רבע שעה לפני שהאנשים התחילו להתנשק, זרקתי את הסיגריה האחרונה, ומאז מזה כשלושה חודשים אני לא מעשן . יש לי את המוטיבציה להציג את המוצר ולמצוא לקוחות. אני עדיין לא עושה את זה, אני נפעם כל יום מהעניין שאני לא מעשן. אני עוסק בספורט. אני נושם יותר טוב, אני שר כמו שפעם נהגתי לשיר. הפכתי לבן אדם אחר. אנשים אומרים לי, נח, אתה הפסקת לעשן? אני אומר חבר'ה, אני הפסקתי לעשן. אם אני יכולתי, גם אתם יכולים.
היו"ר אבי בסר
תודה רבה.
אבי בסר
אני פיתחתי והמצאתי, ועליתי במקרה על המוצר הזה. כי המוצר הזה היה אמור להיות מוצר שמטפל בנושא של דיאטה.
היו"ר איוב קרא
איך הגעתי אליו?
אבי בסר
היתה לי חברה להרזיה, ובמקרה קיבלתי פורמולה שמטפלת בהפחתת משקל, בדיכוי תיאבון, עשיתי את המוצר.
היו"ר איוב קרא
מה הרקע שלך?
אבי בסר
אני הנדסאי אלקטרוניקה, ויש לי תואר במינהל עסקים.
היו"ר איוב קרא
מהאלקטרוניקה הגעת לגמרי לכיוון אחר?
אבי בסר
יש לנו מפעל משפחתי של תכשירי שיער. הייתי אחראי על כל נושא פיתוח של מוצרים חדשים. אומרים – יש לך את זה. זה כמו שאשה נכנסת למסעדה או למקום אחר, וטועמת, והולכת הביתה ומכינה את אותו מזון . שף עבד על זה שעות, והיא עשתה את המוצר, כנראה שזה אותו דבר גם בתכשירי שיער. אני מפתח מוצרים, כל מיני קרמים של נשים. קיבלתי פורמולה מאדם שעבדתי איתו בנושא פורמולות. הפורמולה היתה אמורה להיות פורמולה להפחתת קרייוינג למזון. נתתי לכמה חברים. החברים היו במקרה גם אנשים שמנים וגם אנשים מעשנים. התקשרתי אליהם אחרי שבוע, עשרה ימים, ושאלתי אותם מה קורה? אמרו לי, אבי תשמע, אני לא יודע מה שמת לנו כאן בפנים, במשקל לא ירדנו, אבל פתאום הפסקנו לעשן. ממש באקראי.

בהתחלה נורא התפלאתי, נתתי את אותו מוצר לחברים שעישנו. המוצר היה בהתחלה בקבוקון אחד, ובמשך הזמן הבנתי, שאצל אדם מעשן, אם אתה לא נותן לא הגדרה מסויימת, ואתה נותן לו הנחייה מה לעשות, הוא כמו ילד, הוא כמו אדם שמכור. נכון שהטיפול הוא מטפל ועוזר, אבל אתה חייב לתת לו הנחייה ברורה מתי לעשות את הקאט, ומאותו רגע, אל תיגע בסיגריות. לכן יש את ההפרדה בין שני הבקבוקונים שיש שלב א' ושלב ב'.

שלב א' תוך כדי עישון, אני לא רוצה לבוא לקחת ממנו. כמו שאתה לוקח את הילד את המוצץ, או שאתה מפסיק להניק ליום אחד. הקטע הוא, שאדם מתרגל ויקבל תוצאה ויבין שהוא נכנס לקטע של גמילה מעישון, ולכן עשינו את ההפרדה של שלב א' ושלב ב'.

לגבי המוצר עצמו והתמיכה. אכן, אנחנו נותנים גם מוצר וגם תמיכה. למדנו שאדם נגמל. בוא נאמר הוא מגיע לרופא. הרופא אומר לו אתה חייב להפסיק לעשן, תיקח מרשם, אומר לו: אני יודע. לוקח את המרשם ועושה איתו לא משנה כרגע מה והולך לדרכו, ולא עשה פעולה אקטיבית. גילינו, שבגמילה מעישון, אתה חייב לעשות פעולה אקטיבית אצל אדם מכור, אצל מעשן. אם אתה לא תעכוב אחריו, ואם אתה לא תנחה אותו, או שהוא לא יעשה, או שהוא פשוט יבחר בדרך הקלה, בדרך הכי קלה היא להמשיך לעשן.

לגבי אחוזי הצלחה. בגלל שאנחנו עושים מעכב יום יומי במשך ארבעה חודשים, לקוחות מדווחים לפעמים שקרה משהו למוצר, או קרה להם משהו בתהליך הגמילה, אנחנו נותנים להם טיפול חדש על חשבון החברה. את זה למשל אין באף חברה אחרת. אדם שאחרי חודשיים קרה לו משהו והתחיל לעשן, או שהוא יקבל מוצר חדש, או שאנחנו נוכל להגיד לו גם בהיבט הפסיכולוגי כי אנחנו עוקבים אחריו. וגם בהיבט הפיזיולוגי אנחנו יכולים לתת רק מוצר אחד שקוראים לו "רייסק-יו.

לגבי תופעות לוואי. לפי ניסיון שלנו, וזה ניסיון שלנו, רוב תופעות הלוואי השכיחות בגמילה מעישון, לא מופיעות עם המוצר. ליחה, וכל מיני תופעות לוואי שידועות בגמילה מעישון. לא אגיד שאין לגמרי תופעות לוואי. אבל הם מאוד מאוד שכיחות.
דרור גוברמן
איך בדקתם?
אבי בסר
מאחר ואנחנו נמצאים עם הנגמל במשך ארבעה חודשים, כשבמשך העשרה הימים הראשונים אנחנו מדברים איתו כל יום עם הלקוח. כמה אתה מעשן, איך אתה מעשן, וכמה ירדת, והאם השתמשת בחריף, או לא השתמשת בחריף. האם עלית במשקל?
דרור גוברמן
חשוב להגיד, שמה שאתם עושים לבירור השאלה אם יש תופעות לוואי, הוא נותן תשובה חלקית. כאשר עושים מחקר קליני מבוקר, יש ניתוק קפדני מאוד אחרי תופעות לוואי. וחשוב להבין שכשעושים את זה, לא כוללים רק את מה שהנבדק מדווח והוא קשור או לא קשור לעניין. אתן דוגמאות קיצוניות בשביל להמחיש עד כמה הנושא מורכב ומה ההתייחסות בעולם המדעי לנושא הזה.

למשל, יכול אדם להשתתף בניסוי לטיפול ביתר לחץ דם, ניקח דומה מתחום אחר. ואם הוא יהיה מעורב בתאונת דרכים במהלך היותו במחקר מבוקר, הרי תאונת הדרכים שלו תירשם כאירוע שקשור לנחקר. אינני אומר שזה יירשם כתופעת לוואי של הכדור. אבל כאשר יפתחו את הקוד בין תרופת הבקרה לבין התרופה הזאת, יראו, אם זה אחד מעשרה מיליון, ספק רב שיגידו שזה נובע מהטיפול. לעומת זאת, אם יהיו חמישה אנשים בקבוצת הטיפול שבאופן מקרי לחלוטין, יקרה להם אירוע מסוג זה במהלך ההשתתפות בניסוי, לעומת זאת בקבוצת הבקרה לא יהיה אף אחד, יירשם בתוצאות הניסוי הזה שחמישה אנשים בשכיחות סטטיסטית כזאת וכזאת. כלומר, איסוף השאלה איך אתה מרגיש ואם יש איזה בעיות, הוא בוודאי חלק מאיסוף המידע, אבל זה לא התחלה ולא הסוף של העניין, אלא חלק קטן.
אבי בסר
אני יודע. לכן, כמו שאמר יגאל אורן אנחנו בתהליך של ניסוי קליני בקבלת אישורים מוועדת הלסינקי, כי לכל ניסוי קליני צריך ועדת הלסינקי. אנחנו אוספים כרגע שמות של אנשים שרוצים להיכנס לתוך הניסוי. בזמנו רצינו לעשות את אותו ניסוי עם פרופסור מודן זכרונו לברכה, הוא נפטר והפסקנו את ההליך. אנחנו כנראה נמשיך עם היחידה שהוא היה בראשה. אנחנו כן עושים את הפעולות שעושים אותם בדרך כלל בחלק הקונבנציונלי, כי פה מדובר לא בתרופה, מדובר פה בתוסף מזון. וכמו שאמרו קודם, הרשיון של משרד הבריאות מדבר על רשימת המרכיבים, ועל המפעל שמייצר. ניתן אישור ברשיון משרד הבריאות לגבי המרכיבים של החומר שהם לא מזיקים. תודה.
היו"ר איוב קרא
ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון. אני מאוד מעריך את הפעילות של החברה שמנסה להביא בשורה מאוד טובה וחשובה לאותם מתמכרים במוצרי טבק, סיגריות בעיקר. על פניו, אנחנו רואים פה אולי נקרא לזה, בלשון המעטה, סנסציה במלחמה של הארגונים השונים נגד העישון, או במלחמה נגד מחלות הסרטן.

אנחנו חושבים כמו משרד הבריאות, שחשוב מאוד, ובאופן דחוף לערוך מחקר בבית חולים אפילו בישראל, כדי לאמת את כל הנתונים שלכם. זה יכול להוסיף הרבה לכם. יכול לתת גושפנקא למוצר שלדעתי הוא חשוב מאוד כרגע. זו סוגייה יחידה שכרגע צריכה לעמוד על הפרק כדי לאמת את הנושא הזה. אני מציע דבר נוסף, לבוא בדברים עם הרשות למלחמה בסמים. אני לא יודע אם היה לכם מגע איתם, בכל זאת יש להם הרבה מה לתרום בסוגייה הזאת על מנת ליצור דינמיקה נכונה, גם של משרד הבריאות, גם של הרשות למלחמה בסמים. האגודות הוולנטריות למיניהן. מבחינתכם זה יכול להוסיף לכם ויתרום רבות לקידום המוצר שלדעתי הוא מהפכני.

בנוסף לכך, לדעתי חשוב לבוא בדברים עם ארגון הבריאות העולמי בעניין הזה, כדי שתקבלו גושפנקא גם בראייה בינלאומית למוצר. ברגע שזה יקרה, אני חושב שגם משרד הבריאות וגם משרדי הממשלה השונים, והארגונים השונים בישראל יברכו על העניין הזה. אני מקווה שתעשו את זה כמה שיותר מהר, זה רק יכול לתרום לדיון הזה שבעצם קיימתי אותו בראייה שאני חלק ממלחמה כוללת עם ארגונים, עם משרדים, בתופעת העישון הממכר. אני מודה לכם על ההשתתפות בדיון ולכל האנשים שבאו. אני מקווה שנדע עוד יותר בבוא העת על המחקר הזה שאתם תעשו. תודה ולהתראות.


(הישיבה נעולה)

קוד המקור של הנתונים