ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/03/2004

חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 2), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/8344



5
הוועדה לקידום מעמד האישה
17.3.2004

פרוטוקולים/מעמד האישה/8344
ירושלים, ה' באייר, תשס"ד
26 באפריל, 2004


הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 90
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
מיום רביעי כ"ד באדר התשס"ד (17 במרס 2004) בשעה 10:40
סדר היום
הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 2) (ניצול מרות בלימודים).
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל - היו"ר
גילה פינקלשטיין
מוזמנים
עו"ד מיכל סגל - הלשכה המשפטית, משרד החינוך, התרבות והספורט
עו"ד דן אורנשטיין - ממונה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
עו"ד רבקה שקד - ממונה על קידום ושילוב נשים בשירות המדינה, נציבות שירות המדינה
עו"ד הלית כהן - שדולת הנשים בישראל
סנ"צ נורית זיו - רמ"ד אלמ"ב, המשרד לביטחון הפנים
אילנה בן-שחר - עובדת סוציאלית, משרד הבריאות
עו"ד אמני חלילה - לשכת עורכי הדין
ליטל שפירא - קול"ך, פורום נשים דתיות
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית
שרון רפאלי


הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 2) (ניצול מרות בלימודים)
היו"ר גילה גמליאל
הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 2) (ניצול מרות בלימודים) 2004. היום, לצערי, פורסמה כתבה על סטודנטית שלא הבינה את משמעות החוק וחששה שמא התיקון לחקיקה כוונתו להוביל לכניסה למיטתה. אנחנו רוצות להבהיר שזו לא המטרה, ומן הראוי שאנשים יפנימו מהו בכלל החוק למניעת הטרדה מינית, ואז יהיה יותר קל לתרגם את התיקונים לחוק כי כל פעם מחדש - גם בחוק לשירות לאומי שתיקנו - קשה להסביר לאנשים מלכתחילה מה אומר החוק נגד הטרדה מינית ומדוע צריך להחיל גם את ההקלות בחוק למשרתות בשירות לאומי. הייתי צריכה להסביר היום שוב מדוע אנחנו רואות לנכון להחיל את ההקלות בחוק למניעת הטרדה מינית גם למתבגרים בכיתות י"ב, י"ג, י"ד ולסטודנטים במוסדות השונים. אתמול זה עבר בקריאה ראשונה, היום אנחנו מקדמות את ההצעה לקראת קריאה שנייה ושלישית.

אני אעביר את רשות הדיבור ליועצת המשפטית של הוועדה, עורכת הדין הלית, ואחר-כך אם תרצו לשאול שאלות או להציג דברים אתן מוזמנות. בבקשה.
הלית מגידו
אף על-פי שאני מרגישה שאני קצת חוזרת על עצמי לאור הקרבה בין הישיבות אני בכל-זאת רוצה לספר שוב מה הצעת החוק אומרת. היום בחוק למניעת הטרדה מינית יש רשימה של מעשים שנחשבים להטרדה מינית. באותה רשימה מצויות שתי פסקות שמדברות על התייחסויות חוזרות שמתמקדות במיניות או הצעות חוזרות שהן בעלות אופי מיני, ותמיד נדרש מהאדם שההצעות או ההתייחסויות הופנו אליו להראות שהוא לא היה מעוניין באותן הצעות או התייחסויות. נוסף על כך יש פסקה מיוחדת שאותה אנחנו מתכוונים לתקן במסגרת הצעת החוק, שלפיה האדם שאליו הופנו ההצעות או ההתייחסויות לא ייאלץ שהוא לא היה מעוניין באותן הצעות או התייחסויות, אם הוא נמנה על סוגי אוכלוסייה שונים, וביניהם: קטינים חסרי הישע, מטופלים למיניהם, אנשים שההצעות מופנות אליהם במסגרת העבודה או במסגרת שירות בכוחות הביטחון. אבל תמיד לגבי אותם אנשים צריך להראות שישנו ניצול של סוג היחסים המיוחדים; אם זה קורה בעבודה - ניצול יחסי המרות במסגרת העבודה, אם זה לגבי קטינים זה רחב יותר וכולל גם תלות או חינוך.

הצעת החוק שלך כוונתה להרחיב את סוגי האוכלוסייה ולכלול בהם גם תלמידים, ואנחנו חילקנו את זה לשתי פסקות: הפסקה הראשונה בהצעת החוק מדברת על תלמידים בכיתות י"ב, י"ג וי"ד, ובה הבהרנו שאותם תלמידים לא יהיו קטינים כדי לעשות הפרדה מוחלטת וברורה בין הפסקה הקיימת על קטינים לבין התלמידים בכיתות י"ב, י"ג או י"ד. הפסקה הנוספת שמשלימה את הפסקה הראשונה אומרת שההקלה הזאת - שכאמור הם לא יצטרכו להראות שהם לא מעוניינים בהצעות - שזה יחול לגבי תלמיד או סטודנט הלומד במוסד המקנה השכלה עיונית או מקצועית לבוגרים, תוך ניצול יחסי מרות בלימודים. אנחנו שאבנו את המינוח שקיים כבר היום בסעיף 7 לחוק מניעת הטרדה מינית. אומנם סעיף 7 מדבר על נקיטת אמצעים בידי מעביד, אבל אנחנו בהחלט נעזרנו בו כדי למפות את מוסדות ההשכלה הקיימים, כי היה לנו קושי להתחיל לחשוב האם זה יכלול מסגרות חינוך למבוגרים במשרד התמ"ת, ישיבות במגזר החרדי, וכדומה. חשבנו שיהיה קושי להתחיל למנות אותם אחד לאחד, ועדיף להשתמש במינוח רחב יותר במיוחד משום שהוא קיים כבר היום בסעיף 7.
אני רוצה להקריא את הצעת החוק כדי שיהיה ברור
סעיף 1 מתקן את סעיף 3: 1. בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח - 1998 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 3(א)(6), שזו אותה פסקה שמונה את האוכלוסיות:

(1) ברישא, במקום "בפסקאות המשנה (א) עד (ג)" יבוא "בפסקאות המשנה (א) עד (ה)";
(2) אחרי פסקת משנה (ג) יבוא:
(ד) לתלמיד בכיתה י"ב, י"ג או י"ד, שאינו קטין, תוך ניצול יחסי מרות בלימודים;
(ה) לתלמיד או לסטודנט, הלומד במוסד המקנה השכלה עיונית או מקצועית לבוגרים (בחוק זה - מוסד להשכלה לבוגרים), תוך ניצול יחסי מרות בלימודים."
סעיף 2 מתקן את סעיף 7
2. בסעיף 7(ז) לחוק העיקרי, במקום "מוסדות המקנים השכלה עיונית או מקצועית לבוגרים יבוא "מוסד להשכלה לבוגרים".

אני חייבת להבהיר שסעיף 2 בהצעת החוק שמתקן את סעיף 7 נועד אך ורק לשם תיקון טכני מכיוון שאנחנו משתמשים באותו מונח בסעיף קודם בחוק, ולכן פשוט כתבנו "להלן", והשתמשנו באותו ביטוי בהמשך.

שתי נקודות עלו בהצעת החוק לאחר שהצעת החוק כבר התפרסמה, ורציתי לשתף אתכן בהתלבטויות בהן:
א. מישהו טען בפניי שמא המינוח "ניצול יחסי מרות בלימודים" עלול לכלול גם מצב שתלמיד בריון מנצל או מפעיל סוג של מרות כלפי תלמיד חלש - מרובע - ונחבא אל הכלים. אנחנו בחנו את הסוגייה הזאת, ולדעתנו - אני כמובן מתכוונת לכך שהתייעצתי עם משרד הממשלה, ובראשם משרד המשפטים - יחסי מרות בלימודים באמת יתייחסו למצב שבו יש ניצול בין תלמידים חזקים וחלשים.
ב. הנקודה השנייה התייחסה לשימוש בביטוי "יחסי מרות בלימודים", והביטוי "בלימודים" הוא מאוד רחב. אומנם הצעת החוק במקורה דיברה אך ורק על מרצים ועל סטודנטים; זו הייתה הכוונה המקורית כשעוד לא פתחנו את הנושא. כשאנחנו אומרים כעת "בלימודים", זה אומר שזה יחול לא רק לגבי הסגל האקדמי והמרצים, אלא גם לגבי הסגל האדמיניסטרטיבי, כמובן, רק כאשר ישנם יחסי מרות. נניח, מזכירה או מזכיר בכירים שאחראים על מתן אישור לעבור מקורס אחד לקורס אחר או על הקלדת הציונים לתוך המערכת, ויש להם בכך השפעה מאוד גדולה על ההתקדמות ועל מהלך הלימודים של אותו סטודנט, ודאי אפשר יהיה לטעון שמדובר בסוג מסוים של מרות. לכן כאשר אנחנו משתמשים בלימודים, אנחנו מתכוונים לסגל האקדמי, אבל גם לסגל המנהלי האדמיניסטרטיבי.

דן אורנשטיין ממשרד המשפטים יוכל להוסיף, אבל הנוסח תואם עם משרדי הממשלה, הממשלה תומכת, למיטב ידיעתי, בהצעת החוק גם משום שאין לה עלות. תודה.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לברך את היועצת המשפטית של הוועדה, עורכת-הדין הלית, וגם את עורך-הדין ממשרד המשפטים, דן אורנשטיין. אני מודה לכם על העבודה המסורה ועל קידום החוק במהירות, גם לדלית שנכנסת לעניינים במהירות בתור מנהלת הוועדה לקידום מעמד האישה. עכשיו אני יכולה להכתיר אותה באופן רשמי לתפקיד. מבחינתי זה יהיה החוק הראשון שיעבור בשבוע הבא בקריאה שנייה ושלישית, ואני מתרגשת. אני רוצה לברך את שדולת הנשים על שיזמו את הצעת החוק.
הלית כהן
בשנתיים וחצי שאני בשדולה לא ראיתי הצעת חוק שאנחנו יזמנו, ואתם לקחתם והרחבתם בצורה מאוד ראויה, ואני מאוד מברכת על זה.
היו"ר גילה גמליאל
תודה.
רבקה שקד
נחתה על שולחני השבוע תלונה - אומנם זה לא שירות המדינה, אלא מוסד להשכלה גבוהה, אבל כידוע אני כתובת כמעט לכל המגזרים בארץ - והשאלה שלי היא האם לדעתכן הניסוח מספיק ברור כך שזה מכסה גם תלמיד מחקר מלגאי או תלמידת מחקר מלגאית. כי באותו מקרה מדובר על מלגאית, תלמידת מחקר שמוטרדת קשות בידי המנחה שלה בדוקטורט, שהוא גם חבר ועדת השיפוט. אני לא יודעת אם זה כלול.
היו"ר גילה גמליאל
בוודאי שזה כלול.
הלית מגידו
החוק היום לא מגדיר מהו תלמיד או סטודנט. הוא נוקט את הביטוי כפי שהוא ומותיר אותו פתוח. יחד עם זאת, נדמה לי שהפרשנות הסבירה של הביטוי "תלמיד" או "סטודנט" יכלול בהחלט תלמיד או סטודנט שהוא תלמיד מחקר מלגאי או לא מלגאי, זה לא משנה.
היו"ר גילה גמליאל
לא רק דוקטורנטית, אלא גם מי שלומדת רק לעבודת מחקר. מי שכותבת עבודת מחקר נחשבת סטודנטית מבחינת האקדמיה.
הלית מגידו
לכל דבר ועניין.
מיכל סגל
אני מבינה את זה בדיוק כמוך. הנוסח של הסעיף כולל גם מי שהיא סטודנטית מחקר.
היו"ר גילה גמליאל
כאן זה קל וחומר מסיבה אחת: תחשבו מה קורה לדוקטורנטית שבתום לימודיה לתואר שני המנחה, שהוא הבסיס לעצם הניווט---
הלית מגידו
הישיבה אתו מאוד צמודה.
היו"ר גילה גמליאל
כאן זה קל וחומר בסיטואציה של מניעת מצב של הטרדה מינית.
דן אורנשטיין
בלי המנחה אין דוקטורט.
היו"ר גילה גמליאל
נכון, ולא רק זה, המנחה בלבד יכול לומר שהיא מוכנה עכשיו לדוקטורט. לכן איזו שאלה? זה המקרה האולטימטיבי להצעת החוק.
דן אורנשטיין
כדאי להבהיר שנעשה ניסיון להגדיר את המוסד בצורה הרחבה ביותר. תלמיד לא מוגדר באותם מוסדות, ואז המוסדות מוגדרים בצורה הרחבה ביותר. כדי לקלוע לכל המצבים בלי קשר לסוג המוסד, כל המוסדות כלולים, ולכן גם ברוח זו גם המצב שעליו הצביעה רבקה שקד כלולים.
היו"ר גילה גמליאל
מה נעשה עם הפנייה?
רבקה שקד
אני ממש במבוכה, אני רוצה להתייעץ עם היועצת המשפטית של האוניברסיטה העברית כדי לתת עצה טובה לאותה אישה.
היו"ר גילה גמליאל
תחשבי מה קורה אם היא נמצאת לקראת סוף הדוקטורט. לכי תמצאי מנחה אחר. היא נמצאת בבעיה כפולה ומכופלת.
רבקה שקד
יכול להיות שהדרך הטובה ביותר היא לבקש בשקט להחליף מנחה, אז היא אומרת לי: אני חייבת לתת נימוק, אני חייבת להסביר מה פתאום אני רוצה להחליף מנחה. אני גם רוצה שיוציאו אותו מוועדת השיפוט, אני לא מוכנה שהוא יישב שם. זה מצב קשה מאוד. זו אישה שהיא תלמידת מחקר בחוג טכנולוגי מאוד יוקרתי, וזה עוד יותר כואב שעד שאישה מגיעה למעמד כזה בטכנולוגיה---
אמני חלילה
---היא נתקלת במכשול מכיוון שהיא אישה.
רבקה שקד
זה גם צפוי.
הלית מגידו
גילה ברשותך, מבלי להתייחס למקרה הקשה הספציפי אני מציעה שאם חלילה מתעורר חשש שמא זה לא כולל תלמידי מחקר או דוקטורנטיות, אולי במהלך הנאום שלך במליאה בקריאה השנייה תאמרי במפורש, אף על-פי שלשון החוק היא הקובעת, אבל לפעמים פונים לדברי הכנסת כדי להיעזר בפרשנות.
היו"ר גילה גמליאל
אני בהחלט אציג את זה.

אני רוצה להודות לכולן, ושיפסיקו להטריד. אני רוצה לשמוע את חברת הכנסת גילה פינקלשטיין.
גילה פינקלשטיין
אני רוצה להודות לחברת הכנסת גילה גמליאל שדיברה אתמול בשעות הערב המאוחרות על החוק, והייתה התלהבות אף על-פי שהיו מעט אנשים אחרי יום קשה.

תופעת ההטרדה המינית היא תופעה רווחת בחברה הישראלית, וכל מי שנותן יד למאבק - יישר כוח. אני באמת רוצה לראות את זה יוצא לפועל ולמנוע את כל הבעיות שהתעוררו בגלל התופעה הזאת, להיאבק בה ולחסום אותה. תודה רבה לכולם.
היו"ר גילה גמליאל
תודה. אנחנו רוצות להצביע על החוק.

בעד - 2
נגד - 0
נמנעים - 0

תודה רבה לכן.



הישיבה ננעלה ב- 11:00

קוד המקור של הנתונים