ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/8208



2
ועדת משנה לוועדת חוקה, חוק ומשפט לבחינת משך ההליך המשפטי
22.3.2004

פרוטוקולים/ועדת חוקה/8208
ירושלים, ו' בניסן, תשס"ד
28 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת משנה לוועדת חוקה, חוק ומשפט לבחינת משך ההליך המשפטי
מיום שני כ"ט באדר התשס"ד (22 במרס 2004) בשעה 11:25
סדר היום
העומס בבתי-משפט השלום – דיון.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
רשף חן
מוזמנים
השופט דן ארבל – מנהל בתי-המשפט, הנהלת בתי-המשפט
השופט אמנון כהן – נשיא בית-משפט השלום בירושלים
השופט משה מכליס – נשיא בית-משפט השלום בבאר-שבע
השופט יהודה פרגו – נשיא בית-משפט השלום מחוז מרכז
השופט יצחק שנהב – סגן נשיא בית-משפט השלום ברמת-גן
השופטת אטליא וישקין-פלורל – סגן נשיא בית-המשפט לענייני תעבורה מחוז מרכז
השופט חנוך פדר – סגן נשיא בית-משפט השלום בכפר-סבא
השופט יצחק שמעוני – סגן נשיא בית-משפט השלום בירושלים
רונן שוורץ – רשם, הנהלת בתי-המשפט
ד"ר פרץ סגל – משרד המשפטים
עו"ד דפנה ביינוול – פרקליטות המדינה
פקד יוסי כהן – קצין מדור תביעות, המשרד לביטחון פנים
עו"ד עמי קובו – סנגוריה ציבורית
ד"ר יוסי ברג – יועץ משפטי, המועצה הישראלית לצרכנות
עו"ד יוסי ארנון – לשכת עורכי הדין
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
שרון רפאלי


העומס בבתי-משפט השלום – דיון
היו"ר אופיר פינס-פז
שלום לכולם. אנחנו ביום קצת בעייתי לקיים דיון בנושאים שבשגרה, אבל ננסה להתמקד בנושא הדיון כי אני הוא חשוב בעיניי. בוועדת חוקה, חוק ומשפט פועלת ועדת משנה בראשותי שעושה screening על בית-המשפט הישראלי בכל מה שקשור לעומס העבודה בערכאות השונות. התחלנו מהקל לכבד: מבית-המשפט העליון למחוזי ומהחוזי לשלום, ואין ספק שבערכאת השלום מתרכזים כלל התיקים והתביעות, ומשום כך היא הערכאה הכבדה ביותר, ויש בה כמובן הכי הרבה בתי-משפט ושופטים, הכי הרבה מידיינים. אני מבין שהכנתם עבורנו מצגת קצרה שנצפה בה, ולאחר מכן נקיים דיון וננסה ללמוד כמה שאפשר על ההתנהלות, על המצוקות ועל הדרכים להתמודד אתן.

בבקשה, כבוד השופט ארבל.
דן ארבל
אנחנו באנו כאן בייצוג מאוד רחב משום שבתי-משפט השלום הם כל-כך גדולים. נמצאים פה נשיאים של בית-משפט השלום, חלק בתוקף תפקידם כנשיאים וחלק מנציגות השופטים, וסגני נשיא שאחראים על בתי-משפט למשפחה ולתעבורה שביקשתם שנביא.

מציג את הנוכחים.

ראשית נציג מצגת קצרה שתבהיר איך המערכת הזאת מורכבת, ואחר-כך נתחבר למערכת באינטרנט שבה אפשר לקבל כל נתון שנרצה.

יש לנו כאן הפרישה של בתי-משפט השלום שכפי שציינת הם המערכת העיקרית שנותנת את השירות לאזרח, והיא המערכת העיקרית שנפגשת עם האזרח; היא פרושה בכל הארץ, בכל אותן ערים שאתה רואה פה. מחולקת לשישה מחוזות: ירושלים, תל-אביב, דרום, חיפה, מרכז והצפון. בכל מקום מצוינות הערים שבהן נמצאים בתי-משפט שלום. המבנה שלהם הוא, כמובן, מבנה של ערכאה ראשונה. כפי שרואים מימין, היא מחולקת לעניינים אזרחיים ופליליים שהערעורים עליהם מופנים לבית-המשפט המחוזי, ומשמאל אנחנו רואים את העניינים השונים שיש בהם אגפים מיוחדים בבית-משפט השלום: משפחה, תביעות קטנות, עניינים מקומיים, תעבורה, נוער, שכירות – זניח מאוד היום – ועדות שונות – שזה מאוד לא זניח, אלה כל בתי-הדין המנהליים: ועדות הנכים למיניהם, ועדות הערר למיניהן וההוצאה לפועל שנמצאת ליד כל בית-משפט שלום.

הערכאה הראשונה לעניינים אזרחיים על-פי סעיף 51 לחוק בתי-המשפט דנה בעניינים של עד 2.5 מיליון שקל. אנחנו העלינו את הסמכות, נדמה לי שזה היה בתקופתך בתור יושב-ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
כתבתי על זה השבוע לשופט אור.
דן ארבל
תביעות מקרקעין; חוץ מענייני בעלות במקרקעין בלי הגבלת סכום נידונים בבית-משפט השלום תביעות שכנגד לתביעות אזרחיות ללא קשר לסכום. צריך להעיר, שגם אם התביעה מוגשת על מיליון שקל התביעה הנגדית יכולה להיות מוגשת גם על 10 מיליון שקל, והיא נדונה בבית-משפט השלום.

תביעות אזרחיות בהתאם לחוק למניעת מפגעים סביבתיים. החוק המיוחד הזה נתן את כל הסמכויות לבית-משפט השלום.

בית-הדין לשכירות שהוא שריד הולך ונעלם לאותם מבנים ומקרקעין שהם עדיין תחת חוק הגנת הדייר, והם הולכים ופוחתים במשך השנים.
ערכאה ראשונה בעניינים פליליים
עברות של עד 7 שנות מאסר ועברות מסוימות על-פי פקודת הסמים שדינם למעלה מ- 7 שנות מאסר, אבל בית-משפט השלום מוגבל עד 7 שנות מאסר לכל עברה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז איך מועברים התיקים האלה?
דן ארבל
התיקים מועברים על-פי החלטת פרקליט המחוז. הוא מחליט בדרך-כלל על-פי חומרת העברת; למשל, אם יש יבוא או סוחר סמים שייבא לארץ קילוגרמים של הרואין או קוקאין---
היו"ר אופיר פינס-פז
על-פי התביעה בעצם.
דן ארבל
כן, על-פי כתב האישום. אם כתב האישום חמור מאוד הוא מגיש אותו במחוזי; אם כתב האישום פחות חמור הוא מגיש אותו בשלום.

בית-הדין לתעבורה דן בעברות תעבורה בהתאם לסעיף 25 לפקודת התעבורה.

בית-המשפט לעניינים משפחה נוסד ב- 95' והפך לבית-משפט מוצלח וחשוב מאין כמוהו. הוא דן, כמובן, בעניינים המעמד האישי על סכסוכים בין בני זוג ועניינים שונים של המעמד האישי, כמו אבהות, תביעה למזונות, אימהות, החזרות קטין חטוף, קביעת גיל ושם – על אנשים שמערערים על גילם – ענייני ירושה, אימוץ, התרת נישואים ויחסים בין בני זוג.

בית המשפט לתביעות קטנות, סמכותו היום הועלתה עד 17,800 שקלים; הוא בית-משפט לאזרח הקטן, לא מיוצגים שם על-ידי עורכי דין, אלא אם יש רשות מיוחדת של בית-המשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תביעות יש שם בשנה?
דן ארבל
עוד מעט ניתן את הנתונים.

בית-המשפט לעניינים מקומיים דן בעברות על-פי פקודת העיריות, המועצות המקומיות ועברות על חוק התכנון והבנייה, רישוי עסקים, מניעת מפגעים, בריאות העם, חוק חינוך חובה, חוק המים – כל העניינים המוניציפליים.
מצבת השופטים
מחוז ירושלים מונה 43 שופטים ופועל בבית-משפט גדול בירושלים ובבית-משפט קטן יותר בבית-שמש. יש בו צוותי שופטים שמתמחים בנושאים שונים, ובשנתיים האחרונות נכנס ביוזמת סניף שלו לשיטת המנ"ת (מערכת ניהול תיקים), ועושה אותה בדרך ייחודית לו. גם בתחום הפלילי יש שם כמה פרויקטים ייחודיים. הוא מאופיין באוכלוסייה גדולה דוברת ערבית.

בית-משפט השלום בתל-אביב הוא בעל מספר התיקים הגדול ביותר. כתוב שם 30% מסך התיקים המתנהלים בכל בתי-המשפט בארץ, אבל זה לא מדויק – זה 30% מכלל התיקים המתנהלים בבתי-משפט השלום בארץ.
דורית ואג
פה כתוב 50 בכלל.
דן ארבל
תיקנו את זה, זה לא נכון.

בתחום האזרחי החלה לפעול בו בשנת 2003 המשמרת השנייה שפועלת בהצלחה מרובה; יש בה 10 שופטים. את התחום הפלילי מאפיינים תיקים בעלי חשיבות מסחרית גדולה: תיקים של הרשות לניירות ערך, למשל; כמות גדולה של מעצרים, חלק גדול מהעצורים באבו-כביר מובאים אליו; ועדות ערר שונות, בעיקר חוק נכי נרדפים הנאצים, חוק נכי משרד הביטחון. המחוז כולל גם את בית-המשפט לענייני משפחה ברמת-גן, הגדול ביותר מבין בתי-המשפט למשפחה.
רשף חן
הריכוזיות הזאת למערכת, נוחה או מקשה? מה אתם הייתם מעדיפים?
דן ארבל
מבחינת טיב העבודה של השופטים או הניוון השיפוטי אנחנו מעדיפים לעבוד במרכזים גדולים, משום שבהם אנחנו יכולים לעשות התמחויות. בבית-משפט של שני שופטים כל אחד מהם עוסק בכול; במרכז גדול כמו תל-אביב או מחוז מרכז או ירושלים או חיפה אפשר לחלק את השופטים למחלקות מתמחות, ומבחינת הציבור זה ודאי יותר טוב, וזו גם ההמלצה של רוב הוועדות ושל רוב מומחי הניהול. מצד שני, יש מקומות שאין לנו בררה, אנחנו צריכים לתת שירות לאזרח. למשל, הקמנו בית-משפט בבית-שאן משום שהתושבים בבית-שאן צריכים שירות משפטי. ברור שזה פחות יעיל כששופט אחד עושה את הכול. ההעדפה שלנו היא לעבוד במרכזים גדולים שמאפשרים מתן שירות יותר טוב, יותר התמחויות וכדומה.

בבתי-משפט השלום במחוז מרכז יש 67 שופטים, והוא מורכב מ- 6 בתי-משפט. הוא מחוז גדול. בית-המשפט הראשי שלו הוא בראשון לציון כי זה בית-משפט חדש וחדיש. הוא מחוז מוביל מבחינת חידושים. בדרך-כלל כל פרויקט שמתחילים אתו בפיילוט מתחילים במחוז מרכז, לבד ממשמרת שנייה שהתחלנו אותה דווקא בתל-אביב.
היו"ר אופיר פינס-פז
תסביר לי משהו שאני לא מבין. מבחינת כמות האוכלוסייה, בית-משפט מחוז מרכז הרבה יותר גדול מתל-אביב – הרצליה.
דן ארבל
חצי-חצי בערך.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא.
דן ארבל
תל-אביב זה גוש דן.
היו"ר אופיר פינס-פז
כתוב "תל-אביב – הרצליה".
דן ארבל
מבחינת אוכלוסייה תל-אביב כוללת את רמת-גן, בני-ברק. זה חצי-חצי. יש בערך 3 מיליון תושבים במחוז תל-אביב והמרכז, מחציתם בגוש דן ומחציתם במחוז מרכז. נכון שאין פה פרופורציה, בתל-אביב יש יותר שופטים – 101 שופטים לעומת 67---
היו"ר אופיר פינס-פז
יש שם גם הרבה יותר תיקים.
דן ארבל
יש הרבה יותר תיקים משום שרוב משרד עורכי הדין נמצאים בתל-אביב ומגישים לשם את התיקים.

חיפה דומה בגודלה למחוז מרכז – 64 שופטים; היא כוללת את בתי-המשפט בחיפה, בקריות, בעכו ובחדרה. המבנה המרכזי נמצא, כמובן, בחיפה, וזה עתה הוא עבר להיכל החדש הגדול ביותר בארץ; בקריות יש גם-כן בית-משפט חדיש ומוצלח; בחדרה בית-המשפט במבנה גרוע ורעוע שהגיע הזמן לטפל בו; ובעכו – מבנה יפה.

מצבת השופטים במחוז דרום היא 37 שופטים. זה מחוז קטן יחסית מבחינת השופטים, אבל הכי גדול בשטח; משתרע מאשדוד ועד אילת, והפרישה הגיאוגרפית שלו קצת מקשה על תפעולו. נשיאו, השופט מכליס, נמצא כאן. במסגרת המחוז פועלים בתי-משפט לענייני משפחה בבאר-שבע ובאשדוד. יש בית-משפט בבאר-שבע, באשדוד, באשקלון, בקריית גת – פועל שם מנ"ת בהצלחה רבה.

מחוז צפון הוא הקטן ביותר, ובו 28 שופטים. גם הוא משתרע על שטח גיאוגרפי גדול, על כל הגליל, כולל בית-המשפט בנצרת שהוא העיקרי בהם, והוא יושב במבנה מאוד יפה וחדיש. בעפולה המבנה עלוב ובכלל אינו ראוי להיות בית-משפט; בקריית שמונה יותר עלוב מעפולה, במקום שאם היית רואה אותו לא היית מאמין שזה בית-משפט; בית-המשפט בטבריה גם-כן לא בסדר, יושב בתחנת משטרה, אם כי המבנה הוא בסדר. הבאנו לשם את שר המשפטים. אנחנו עושים מאמץ עם האוצר כדי שבתי-המשפט לא יהיו בתוך תחנות משטרה; במסעדה יש בית-משפט קטן שמשרת את האוכלוסייה הדרוזית ברמת הגולן; בקצרין, בבית-שאן ובצפת יש גם כן בתי-משפט קטנים שנשלחו לפריפריות כדי לתת שירות.

משנת 1980 עד 2003 אנחנו רואים בגרף התחתון שהוא גרף המלאי את כל המלאי. במשך כל השנים עד 1998 אנחנו רואים עלייה גדולה מאוד במלאי שמייצגת נסיגה של בתי-המשפט ופיגור. משנת 1998 אנחנו רואים התייצבות ואפילו ירידה, וזאת בדיוק השנה שהתחלנו להפעיל מנ"תים בישראל, ואף על פי שמספר השופטים לא הדביק את קצב גידול התיקים אנחנו הצלחנו להגיע לאיזון ואפילו לירידה קטנה במלאי, ואני מקווה שאנחנו עוד נשפר את זה בעתיד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מודה לכם על המצגת, ואני רוצה להיכנס עכשיו לתוך התמונה.

יש נתונים על 2003?
דן ארבל
יש.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז אני מבקש נתונים של כל בית-משפט לחוד, כמות תיקים נכנסת וכמות תיקים יוצאת.
דן ארבל
אני מדגיש שאנחנו נמצאים במערכת שמחוברת לאינטרנט ולא במצגת. לכן כל נתון שאנחנו רואים כאן כל אחד יכול להעלות באינטרנט ולמצוא את הנתון. הנתונים מעודכנים מ- 1 במרס 2004.

כאן אנחנו רואים את הנתונים של בתי-משפט השלום ב- 2001-2003. ב- 2003 נפתחו כ- 611 אלף תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה כללי?
דן ארבל
כללי, בכל בתי-משפט השלום. נסגרו 597 אלף תיקים. 2003 היא שנה קצת מטעה מבחינה סטטיסטית משום שהייתה שביתה של 3 חודשים.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר, בשביתה גם קשה להגיש בקשות, זה לא רק שקשה לסגור תיקים.
דן ארבל
השביתה מטעה מבחינה סטטיסטית משום שבמשך תקופה ארוכה לא הוגשו תיקים וגם לא נסגרו תיקים מכיוון שאי-אפשר היה לקבל פסקי דין בהיעדר הגנה.

2002 היא שנה יותר מייצגת, ובה נפתחו 646 אלף תיקים ונסגרו 631 אלף תיקים, זה מעיד על כמעט איזון בבתי-משפט השלום. אני אדבר תכף על בתי-משפט למשפחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
שאלתי אם זה לגבי כל הערכאות.
דן ארבל
לא, נתתי רק את השלום בלי תביעות קטנות, בלי משפחה ובלי תעבורה. אנחנו לא מערבבים את זה כי אלה סוגים שונים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז קודם כל הפער בין פתיחות לבין סגירות ב- 2003 הוא מינוס 14 אלף; ב- 2002 הוא מינוס 15 אלף. אותו דבר.
דן ארבל
כן, רק הכמויות קטנות יותר בגלל שלושת חודשי השביתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל עדיין יש מגמה גדולה יותר של כניסת תיקים מאשר יציאה בבית-משפט השלום. אומנם זיהינו אותו בבית-משפט העליון, אבל היו לעניין הזה הסברים והוספנו בשביל זה שופט. במחוזי נדמה לי שזה לא כך.
דן ארבל
במחוזי גמרו קצת יותר תיקים ממה שנכנסו.
היו"ר אופיר פינס-פז
במחוזי הייתה מגמה הפוכה. איפה המקרים הבעייתיים? באילו בתי-משפט המצב הוא החמור ביותר מהבחינה הזאת?
דן ארבל
המצב מתפזר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אולי יש בית-משפט מסוים שבו הפערים הרבה יותר גדולים.
דן ארבל
אין דבר כזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מדבר על הפתרונות. השאלה היא באיזה בית-משפט שלום המצב הוא הגרוע ביותר מבחינת פתיחה מול סגירה של תיקים.
דן ארבל
זה מפוזר כמעט שווה בשווה.
היו"ר אופיר פינס-פז
באיזה בית-משפט המצב הוא הטוב ביותר?
משה מכליס
לדעתי, אצלי כרגע. מתוך 79 אלף תיקים שהוגשו גמרנו 83 אלף במחוז דרום ב-2003.
היו"ר אופיר פינס-פז
מחוז דרום הוא היחיד?
משה מכליס
לא היחיד, אמרתי, אחד מהם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רואה שאתם לא חוסכים לי עבודה. אני מבקש פירוט לפי בתי-משפט. מה הנתון בבית-משפט השלום בתל-אביב?
דן ארבל
בתל-אביב נפתחו ב- 2002 236 אלף תיקים ונסגרו 221 אלף תיקים.
רשף חן
המלאי גדל. בחיפה המלאי קטן.
דן ארבל
בחיפה המצב היה יותר טוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מעדיף לדבר על 2003 משום שזו השנה האחרונה. יש בה פחות בכל התחומים.
דן ארבל
בסדר. אני רק ציינתי שצריך להיזהר מהנתונים בגלל השביתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה צודק.
דן ארבל
ב- 2003 יש מגמה חיובית בחיפה, הסתיימו יותר תיקים מאשר נפתחו; בתל-אביב יש מגמה שלילית: 223 אלף נפתחו, 208 אלף נסגרו; במחוז ירושלים המגמה היא חיובית: נפתחו 39 אלף, נסגרו 49 אלף; במחוז הצפון יש פתיחה של 58 אלף וסגירה של 57 אלף; במחוז המרכז: 137 אלף נפתחו, 131 אלף נסגרו; ובמחוז הדרום: 79 אלף נפתחו, 83 אלף נסגרו.
רשף חן
כלומר, בתל-אביב ובמרכז יש כרגע בעיה, לפחות ב- 2003.
היו"ר אופיר פינס-פז
אלה שני המקומות הגדולים.
דן ארבל
נכון, שם יש העומסים הגדולים ביותר.
דורית ואג
המספרים האלה גם לא כוללים את תביעות קטנות?
דן ארבל
לא, הם רק שלום.
היו"ר אופיר פינס-פז
בגלל הגודל והמורכבות יכול להיות שיש יותר קושי---
יהודה פרגו
יש בו מספר התיקים הפליליים הגדול ביותר בארץ.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני בטוח.
דן ארבל
יש לי בקשה לכל הנשיאים: אתם לא מייצגים כאן כל אחד את המחוז שלו, אלא את מערכת בתי-המשפט.
רשף חן
אני חושב שזו דרישה שהציבור לא יכול לעמוד בה.
דן ארבל
אני יודע שקשה לכם, אבל תזכרו שאנחנו מופיעים כאן מול הכנסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
לימדו אותי שכל מי שבא לוועדת חוקה צריך להגיד רק את האמת, את כל האמת ושום דבר מלבד האמת.
דן ארבל
נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש מהתביעה או מההגנה לא להנחות את העדים.
רשף חן
יש לכם נתון לגבי איזה חלק מהתיקים האזרחיים בתל-אביב נובע מהתניות שיפוט אחידות שמפנות את כל התיקים לתל-אביב?
דן ארבל
אנחנו לא יכולים לדעת. אני לא מכיר פניות שיפוט, אולי בחברות ביטוח אולי.
רשף חן
כמעט בכל החוזים האחידים בארץ יש פניית שיפוט אחידה לתל-אביב, ולהערכתי, זה מפנה חלק גדול מאוד מהתיקים---
דורית ואג
זה כרגע בתיקון.
רשף חן
אני יודע, זה הרקע לשאלה הקודמת שלי, האם מבחינתכם זה חיובי או שלילי.
דן ארבל
מבחינת מספרי השופטים אנחנו לא בתקינה מדויקת, אבל במשך השנים המערכת התכווננה לפי מספרי התיקים לכל מקום, כך שמספרי השופטים היחסיים תואמים – פחות או יותר – את כמות התיקים בכל מקום. יכול להיות שאם באופן מלאכותי ניקח את מחצית התיקים מתל-אביב ונעביר אותם למחוז מרכז זה ייצור משבר המערכת.
רשף חן
אם יבטלו את ההתניות האלה, הם פשוט יתפזרו באופן טבעי לפי מקומות העסקאות.
דן ארבל
יכול להיות, אבל תיקח בחשבון שיש ריכוז עצום של משרדי עורכי דין בתל-אביב שיש להם אינטרס מאוד חזק להגיש את התיקים בתל-אביב כי זה קרוב להם למשרד, ואנחנו לא רואים בזה דבר שלילי, אם זה נוח להם, למה לא?
רשף חן
למה לא מבחינתי, לפחות, לא קשור למערכת, זה האינטרס של אותו מתדיין בקריית שמונה שכל אשמתו היא שהוא קנה כרטיס טיסה מ"אל-על", ועכשיו הוא צריך להידיין בתל-אביב. זה אינטרס צדק, לא אינטרס מערכתי.
דן ארבל
במקרים של נוחות אפשר להגיש בקשה להעביר את הדיון מטעמי נוחות. אבל המקרים האלה לא כל-כך נפוצים, אלה מקרים די נדירים. ה- bulk הגדול של תיקים בבתי-משפט השלום הוא דווקא של תיקים אזרחיים בסכומים קטנים מאוד, עד 10000 או 20 אלף שקל, שאינם מוגשים לבית-משפט לתביעות קטנות מפני שמגישים אותם תאגידים: בנקים, חברות ביטוח, מוסדות שונים שמגישים תביעות כספיות נגד חייבים. עורכי הדין שלהם מרוכזים באמת בתל-אביב, והם מגישים את התביעות בתל-אביב.
משה מכליס
הגישו לי עכשיו באשדוד 4800 תיקים של מד"א נגד כל תושבי הדרום כי עורך-הדין הוא תל-אביבי, והכי קרוב לו זה אשדוד.
דן ארבל
לפני שיצחק אומר משהו על בית-משפט למשפחה אני רוצה לציין את הפרישה. הפרישה המחוזית היא בין כל המחוזות; בבית-משפט למשפחה אחד הדברים המאפיינים הוא שאנחנו מאוד לא רוצים פיזור יתר כי כל בית-משפט למשפחה מחייב יחידת סיוע, יחידה שמורכבת מעובדים סוציאליים, שנותנת את הסיוע למתדיינים. מלבד זאת, בבית-משפט למשפחה רצוי שיהיה ריכוז של 3-4 שופטים ולא שופט בודד. קשה לרכז את השירות בבית-משפט קטן. לכן מבחינה זו בבית-משפט ברמת-גן במחוז תל-אביב הוא נותן השירות הטוב ביותר, ואני מקווה שגם במחוז מרכז ובמחוזות חיפה וירושלים ייפתחו בתי-משפט גדולים יותר, ובהמשך גם במחוזות האחרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה בתי-משפט לענייני משפחה יש בכלל?
דן ארבל
יש 6 במחוזות השונים, אבל לחלק מהם יש פיזור מסוים. למשל, בבאר-שבע יש לנו גם באשדוד וגם בבאר-שבע.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תיקים הוגשו?
דן ארבל
ב- 2002 הוגשו 100 אלף תיקים; וב- 2003 – 98 אלף. נסגרו ב- 2003 – 103 אלף. כלומר, אנחנו באיזון טוב, קצת יותר תיקים נסגרו ממה שנפתחו; וב- 2002 גם-כן, בערך אותו דבר.

אני רוצה לציין שזה אחרי תקופה שהיה פיגור גדול בבית-משפט למשפחה. בתקופת הפתיחה הייתה לנו תקופה קשה כי בבת-אחת עברו התיקים מבית-המשפט המחוזי, ונוצרה בעיה קשה במיוחד במחוז תל-אביב, אבל היום אנחנו באיזון.
היו"ר אופיר פינס-פז
מאז שבית-המשפט לענייני משפחה נפתח הוא משמש במידה רבה גם מקור תחרות לבית-הדין הרבני. מה קרה לבית-הדין הרבני מאז?
יצחק שנהב
התייבש. אלמלא העלייה הרוסית הוא היה מתייבש לגמרי.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תביעות יש שם, לפי דעתך, אם פה יש 100 אלף בשנה?
יצחק שנהב
יש אצלנו כ- 27 אלף בשנה.
דן ארבל
לא, דבר באופן כללי.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תביעות יש לבית-דין רבני בשנה? למישהו יש מושג?
דן ארבל
בערך 50 אלף תיקים בשנה, אבל צריך לדבר עם אלי בן-דהן.
יצחק שנהב
עורכי-הדין התחילו להבין שבית-הדין למשפחה נותן להם השירות הטוב ביותר, וניגשים ישר לבית-משפט לענייני משפחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
את יכולה לברר רגע אצל בן-דהן?
דורית ואג
כמה בקשות מוגשות?
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תביעות יש בשנה? מעניין אותי היחס ביניהם.
יצחק שנהב
שנתיים לא דנתי בבקשה לטענת חוסר סמכות לבית-הדין הרבני. בדרך-כלל כשהופעתי במחוזי כעורך-דין כל דיון בכל תביעה היה קודם כל חוסר סמכות לבית-הדין הרבני. המאבק היה הרבה יותר צפוף. אני לא זוכר אצלי בשנתיים האחרונות בקשה להעביר סמכות לבית-הדין הרבני. שאלתי את חבריי, וגם הם אמרו שאצלם זה דליל לעומת העבר. בית-המשפט הוכיח את עצמו מהבחינה הזאת, והציבור היום בוחר את הערכאה היעילה יותר. יש לנו יחידת סיוע, ויש לנו מנ"ת בחלק מהנושאים, והשירות הטוב הוא שעושה את הכול.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה תיקים יש בתעבורה?
דן ארבל
ב- 2003 נפתחו 165 אלף תיקים, נסגרו 170 אלף תיקים. בית-משפט לתעבורה סוגר קצת יותר תיקים. אותה תמונה יש ב- 2002.
רשף חן
למעט מחוז צפון.
דן ארבל
אני מדבר כרגע באופן כללי.
רשף חן
כן, אבל אנחנו רואים שכולם תורמים להפחתה, למעט מחוז צפון.
יהודה פרגו
זה זניח.
היו"ר אופיר פינס-פז
מהו אורך חיי תיק ממוצע בתעבורה?
דן ארבל
אני מבקש לציין שהנתונים פתוחים באינטרנט לאזרח.

אורך חיי תיק בתעבורה הוא מהקצרים במערכת מטבע הדברים, כי אנחנו מודדים ממוצע. כמובן, אין דומה אורך חיים של תיק של תאונה קטלנית לאורך חיים של תיק של דוח.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז מה הממוצע?
דן ארבל
הממוצע הוא 3 חודשים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה התיק הכי ארוך אצלכם?
דן ארבל
תאונה קטלנית.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש תיקים שנמשכים למעלה משנה או שנתיים?
אטליא וישקין-פלורל
על תאונה קטלנית – שנה-שנתיים. חוץ מזה יש בעיה של אנשים שעוזבים את הארץ---
היו"ר אופיר פינס-פז
מה התיק הכי ארוך שנמצא היום בבית-המשפט? אלה הנתונים שמעניינים אותי, וזה כמובן קיצוני ולא משקף.
אמנון כהן
זה לא משקף, יש אפילו תיקים מ- 89' משום שזה תיק שנגמר, הלך למחוזי, הלך לעליון והעליון מחזיר את זה, אז נשאר תיק מ- 89'.
היו"ר אופיר פינס-פז
יכול להיות שבית-משפט העליון לא היה צריך להחזיר.
אמנון כהן
זו שאלה אחרת, אבל יש תיקים מ- 89' שנגמרו.
היו"ר אופיר פינס-פז
בית-משפט עליון צריך להכריע בתיקמ- 89' ולא להחזיר.
רונן שוורץ
יש תיקים של נוער שנשארים פתוחים במכוון הרבה מאוד שנים. גם במשפחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה תיק התעבורה הכי ותיק שיש לנו היום?
רונן שוורץ
אני לא רוצה לקפוץ בין הדוחות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו בדוח של התעבורה.
רונן שוורץ
אנחנו במשך זמן של תעבורה, אתה יכול לראות באותה הזדמנות את משפחה ושלום---
היו"ר אופיר פינס-פז
טוב.
רשף חן
יש לכם בנתונים הסטטיסטיים האלה נתונים קצת יותר מתוחכמים של סטיית תקן, חציון, דברים שייתנו תמונה קצת יותר אמיתית.
דן ארבל
במערכת הפנימית שלנו אנחנו יכולים לחדור לתיק עצמו ולראות מה קרה בו בדיוק ולחקור אותו, אבל אני לא מאפשר את זה לקהל הרחב.
רשף חן
אני לא התכוונתי לזה. התכוונתי ברמה הסטטיסטית לתת תמונה שתיתן לנו פחות או יותר את הפעמון, מפני שכל התיקים יכולים להיות בני 3 חודשים – וזה מצב מצוין – ויכול להיות מצב שיש אלף תיקים שהם יומיים.
רונן שוורץ
תיאורטית זו לא בעיה.
רשף חן
אני חושב שכדאי לעשות את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש פה המת\לצה שתעשו את זה.
רשף חן
זה ייתן גם לכם תמונה יותר נכונה של מה שקורה.
דן ארבל
במשפחה אורך החיים של תיק ב- 2002 היה 7.57 חודשים; ב- 2003 – 8.59 חודשים. הממוצע מעוות קצת בגלל 3 החודשים האחרונים, לכן אנחנו נעים בעצם סביב 8 חודשים.
רונן שוורץ
יש הבדלים בין המחוזות השונים.
רשף חן
בכל הפרמטרים יש בעיה בתל-אביב שהיא יוצאת דופן לעומת מקומות אחרים.
דן ארבל
בבית-משפט השלום הממוצע של אורך תיק הוא 8.75, 8.82 – קרוב ל- 9 חודשים ממוצע.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה כללי.
דן ארבל
כללי, בכל בתי-משפט השלום.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לראות את זה לפי אזרחי ופלילי?
דן ארבל
ברמת מחוז בירושלים אורך החיים הגבוה; בחיפה גם-כן; במחוז תל-אביב הוא נמוך דווקא – 7.92; ובמחוז מרכז הוא נמוך – 7.51.
היו"ר אופיר פינס-פז
שתדעו, לגבי הרבניים, זה לא 50 אלף, אלא 72 אלף.
דן ארבל
אל תסמוך על הספירה שלהם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם עדיין רחוקים מלהכריע את התחרות הזאת.
דן ארבל
אנחנו לא בתחרות.
רשף חן
אבל אני יכול להרגיע אותך שעכשיו הם רוצים סמכות נוספת על כל יהדות העולם.
דן ארבל
אני מאחל להם כל הצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הנתון הזה מעניין בהתייחס לנתון של פתיחה וסגירה של תיקים. בתל-אביב ובמחוז מרכז עובדים ביעילות רבה, ולמרות זה יש להם פיגור גדול, וזה מוכיח שאין להם מספיק שופטים, כנראה.
רשף חן
או שיש להם יותר מדי תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא משנה, זה אותו דבר. אם משך תיק ממוצע בתל-אביב ובמרכז קטן יותר מירושלים ומחיפה, ובכל-זאת אצלם נפתחים יותר תיקים מאשר נסגרים, זה אומר שחסרים שופטים.
רשף חן
ההערה שלי לא הייתה סתם התחכמות. אפשרות אחת היא להוסיף שופטים, אפשרות אחרת היא לפזר תיקים. כיום כמות לא פרופורציונלית מופנית לתל-אביב משום ששם מרוכז המסחר ומרוכזים משרדי עורכי-הדין.
דן ארבל
זה טוב שזה הולך לשם.
רשף חן
הנתונים אומרים שזה לא טוב, שזה לא עובד.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון.
רשף חן
ואז אומרים שצריך עוד שופטים.
דן ארבל
הנתונים מראים ששם התיק מתנהל יותר מהר מאשר במקומות אחרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אם היה יותר לחץ בחיפה או בדרום אצלם גם היה מגיע ל- 7 חודשים תיק.
דן ארבל
אורך החיים בתל-אביב הוא מהקצרים ביותר – 7.92 חודשים.
רשף חן
אבל ה- back-log הולך וגדל. ממוצע לא אומר כלום. מה שכן אומר משהו זה הצטברות התיקים. אם היינו רואים פה ממוצע וסטיית תקן היינו יכולים לקבל נתון סטטיסטי; כי יכול להיות שבתל-אביב יש 10000 תיקים שהגישו בסדר דין מקוצר ונסגרים אחרי חודש ימים, וזה משפר את הסטטיסטיקה כי כל המשרדים מגישים את הסד"מים שלהם שם, אבל בתיקים שבאמת מתנהלים, מכיוון שיש שם עודף תיקים לא מצליחים לגמור, ונוצר פער. יש תיקים שהגיעו לשם מקריית שמונה ומחיפה ובגלל התניית שיפוט אחיד; תחזיר אותם לחיפה ופתרת חלק מהבעיה.
יהודה פרגו
גם לשופט יש גבול.
רשף חן
זה יקל על העומס בחיפה.
יהודה פרגו
אבל גם לשופט יש גבול מסוים במה הוא יכול לטפל. היום לשופטים אין יום ולא לילה. שים עליהם עוד – הם יקרסו. כמה אפשר? במקום לתת עוד שופטים---
רשף חן
לפזר באופן אחיד ולתת שופטים באופן אחיד לכולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה בית-משפט השלום בתל-אביב לא יסכם עם הנהלת בתי-המשפט שברגע שהם עוברים 200 אלף תיק בשנה הם לא מקבלים יותר תיקים?
רשף חן
לא יכול.
דן ארבל
לפי החוק, אי-אפשר.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא יעביר למקום אחר.
רשף חן
עשו את זה פעם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה בודק את המחוזות ורואה שיש כמה מחוזות שיכולים השנה לקלוט עוד בערך 10000 תיקים, אתה מעביר אליהם.
אמנון כהן
זו שאלה של סמכות מקומית. הצדדים יבואו בטענות.
רשף חן
הבעיה היא מה אתה עושה לאנשים, יש אזרחים שצריכים לנסוע.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה לא שולח מתל-אביב לצפון או לדרום, אלא מחיפה לצפון---
יצחק שמעוני
אם היית עורך-דין היית מסכים לנסוע לתל-אביב במקום לירושלים?
היו"ר אופיר פינס-פז
עם כל הכבוד – ויש כבוד – צריך לנסוע. לא הכול צריך להיות על-פי נוחות משרדי עורכי-הדין, שיפתחו משרדים גם במקומות אחרים בארץ. ציבור המתדיינים הוא הקובע בעיניי, אבל תסכים אתי שלא תמיד התיקים נקבעים על-פי ציבור המתדיינים, אלא לא פעם על-פי נוחות עורכי-הדין.
דן ארבל
אתמול התחלנו בפרויקט ההגשה של תיקים ברמלה. ייקח עוד כמה שבועות עד שנסיים את ההרצה, אבל זה מסמן מהפכה עצומה במערכת המשפט כי אנחנו עוברים לתיק האלקטרוני. כיוון שעוברים לתיק האלקטרוני יש הצעה של השופט שלמה לוין, שתהיה סמכות מקומית אחידה בכל הארץ; התיקים יוגשו באמצעים ממוחשבים, ולכן לא יוגשו לבית-משפט מסוים, אלא למרכז מחשוב ארצי, והמערכת תחלק אותם לפי קריטריונים.
רשף חן
לפי אילו קריטריונים? עדיין לפי סמכויות השיפוט.
דן ארבל
את ההצעה הזאת צריך לגבש יחד עם לשכת עורכי-הדין, כי גם להם יש אינטרס בעניין הזה, ולראות מה מגיע ולאן.
היו"ר אופיר פינס-פז
יצטרכו לשנות את החוק.
רשף חן
אל תזלזל בעלות למשק על זה שבן-אדם נוסע שלוש שעות כדי להופיע רבע שעה בבית-משפט.
דן ארבל
לכן אנחנו צריכים להיות קשובים גם לצרכן.
יהודה פרגו
חלק מהעבודה שלי בתוך המחוז היא להעביר תיקים ממחוז למחוז. זה לא כל-כך פשוט.
היו"ר אופיר פינס-פז
בתוך בתי-המשפט שלך במחוז.
יהודה פרגו
כן. אני סוגר את בית-המשפט ומבקש להגיש לבית-משפט אחד או לוקח קבוצת תיקים. זה לא כל-כך פשוט. תיקים פליליים לא יכולים להעביר בכלל כי זה טרטור בתחנות משטרה וסמכויות כלאה אתה לא יכול להעביר בכלל. מחוז מרכז הוא המחוז הגדול ביותר בפלילי, ויש לי בעיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל לא היית שמח לקבל עזרה ממחוז אחר פחות לחוץ?
יהודה פרגו
מכוח מה? להעביר אליי שופטים? אני אשמח, אבל זה לא עובד.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, להעביר ממך תיקים.
יהודה פרגו
בפלילי זה לא ניתן בגלל המשטרה. גם כאשר העבירו אליי כרגע את אזור חולון בת-ים זה דרש התארגנות משטרתית עצומה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אתה מסכים אתי שיש לך יותר תיקים אזרחיים מפליליים. או שאני טועה?
יהודה פרגו
נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז אם תצליח להתמודד באזרחי, עשית לא מעט. גם התיקים היותר ארוכים אמורים להיות באזרחי.
יהודה פרגו
נכון מה שאתה אומר, אבל בפלילי יש יותר מגבלות: אני צריך לגמור עד 9 חודשים. לא מחכים עד 9 חודשים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מקווה שאתם לא מחכים עד 9 חודשים.
יהודה פרגו
לכן אני אומר שאני צריך לגמור אותם עד פרק זמן מסוים.
רשף חן
חלק גדול מהתיקים הם של עצורים עד תום ההליכים?
קריאה
אפילו לא 10%.
היו"ר אופיר פינס-פז
עשינו פה סטייה. אני עדיין מבקש לקבל את הנתונים על תיקי הקצה.
דן ארבל
נראה את התיקים הישנים. יש כאן תמונה מעניינת. זה דוח של תיקים שהוגשו עד שנה מסוימת, אלה התיקים החריגים. בכל בתי-משפט השלום עדיין קיימים 73 תיקים שהוגשו עד 1990, זה מספר זניח, לדעתי,מכיוון שאנחנו מדברים על מערכת של 700 אלף תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אתה שוב עושה לי מה שעשית לי במחוזי ובעליון, אתה לא נותן לי פירוט כמה מתחת ל- 1990, יכול להיות שזה פחות. תיאורטית יכול להיות שם תיק מ- 1953.
דן ארבל
אני אתן לך פירוט.
היו"ר אופיר פינס-פז
תנו לנו את הנתונים הפנימיים של זה. מעבר ל- 1990?
דורית ואג
כל זה רק אזרחי? לא יכול להיות.
דן ארבל
כמעט כולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא נותן פירוט של 73 התיקים האלה.
דן ארבל
ב- 1991 אנחנו רואים 33 תיקים; ב- 1992 – 63 תיקים. זה מתחיל להיות משמעותי רק מ- 1997, שגם אז יש כבר 1292 תיקים וגם זה לא מספר גדול נוכח ה- 700 אלף תיקים. זאת-אומרת שתיקים ישנים ממש מתחילים לנו מ- 98'.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה זה 98'?
רשף חן
בכל זאת 7 שנים זה לא מעט.
דן ארבל
3000 תיקים מ- 98'. אתם רואים שזה הולך ועולה.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה זה ב- 99'?
דן ארבל
6148; ב- 2000 זה מתחיל להיות יותר משמעותי – 11 אלף תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך לבדוק את זה מול ה- 700 אלף; מצד שני, אם תיק ממוצע הוא 8-9 חודשים זה משמעותי, משום שאתה לא עושה את זה מול תיק שהאורך שלו הוא 3 שנים ואומר שיש פה 5 שנים, האורך הממוצע הוא 9 חודשים, אתה מגיע ל- 6 או ל- 8 שנים או ל- 10 שנים – זה בעצם פי שמונה.
משה מכליס
חלק גדול מהתיקים במחוז הדרום הם אצלי. תיקי מע"מ למשל. אני נותן דחיות כדי שאנשים יגיעו להסדרים וישלמו את החובות. יש לי 90 תיקים מ- 96', 97', 98' שלמע"מ לא כדאי לגמור את התיק כי האיש משלם את החובות, הוא מסדיר את העניינים.
היו"ר אופיר פינס-פז
שני הצדדים רוצים שהתיק לא ייסגר?
משה מכליס
כן, כי יש להם השוט. התיק יושב מעל הראש, מגיע להסדר, משלם את המס שלו, ובהתאם לכך כדאי לנישום להסיר את המחדלים.
רשף חן
זה האישום הפלילי שלו.
משה מכליס
ודאי.
יהודה פרגו
יש תיקים של כונס נכסים שאנחנו לא יכולים לסגור אותם, כי כל עוד מבצע אותו כונס נכסים שלוקח את כל הנכסים אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר אף על פי שאנחנו סיימנו את התיק, והתיק פתוח. יש כל מיני תיקים כאלה: הסכמי מקרקעין, תכנון ובנייה.
משה מכליס
גם בענייני משפחה. משפחה הגישה תיק בתחילת שנת 95'; סיימו את הדיון, בשנת 2003 יגישו בקשה בתיק הזה, ואנחנו מחיים את תיק האב עם המספר של תיק האב. הוא חוזר לחיים.
יצחק שנהב
תיק חדש עם מספר של 95'.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם לכל נשיא בית-משפט שלום יש דוח חריגים מחוזי שהוא מטפל בו אישית במובן הזה שהוא עוקב אחר הסגירות?
קריאות
כן.
דן ארבל
הנשיאים מחוברים למערכת הזאת בצורה הרבה יותר חודרנית מפני שהם במערכת האינטרנטית, לכן הם יכולים להיכנס לכל תיק אצלם, לראות בדיוק את מה שאני רואה ולאתר בעיה בכל תיק בלי שיהיה צורך להביא את הקרטון עם הנייר אלינו.
משה מכליס
אני מוציא הודעות לשופטים הרלוונטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה שופטים יש בשלום?
דן ארבל
קרוב ל- 300 שופטים, כולל תעבורה, משפחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ודאי שבתוך מספר גדול כזה של שופטים יש גם שופטים פחות טובים ויותר טובים, שאולי אפשר לקדם אותם למחוזי ולעליון.
דן ארבל
גם חברי כנסת יש יותר טובים ופחות טובים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אמת.

מה אתם עושים עם שופטים שבחרו אותם וזה לא עובד אתם? הרי היום ברור שכל שופט צריך להיות גם מנהל. הוא לא צריך להיות רק מקצוען בתחום המשפט, הוא צריך להיות גם מנהל. מי שמטפל בכל-כך הרבה תיקים חייב להיות מנהל. כל שופט חייב לדעת לנהל את עצמו ואת הזמן שלו, את לוח הזמנים שלו וכדומה. לא רק הנשיא וסגן הנשיא, אלא כל שופט. זה היקפים כאלה גדולים של עבודה, ולא כל אחד מצליח, כי מה לעשות? הוא צריך להיות גם עורך-דין, גם משפטן טוב, גם אדם עם כל הערכים, היכולות ותפיסות העולם והניסיון, וגם לנהל את העסק שלך. אם היית מנהל את העסק שלך בצורה מדהימה אולי היית יגאל ארנון, ולא היית שופט. אולי חלק מהשופטים הם כאלה שניהלו את העסקים שלהם בצורה פחות מוצלחת. היו אחרים שהגיעו ל- 20 שנות עסק פרטי, מיצו את עצמם---
רשף חן
אופיר, אני מניח שכל השופטים מסוגלים לנהל יומן, ויותר מזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא ניהול יומן.
חנוך פדר
בעיית ההצטברויות של התיקים האלה הבלתי נגמרת היא תולדה של חוסר הקפדה לאורך זמן; משום שאם אתה לא מקפיד ששופט יסיים את התיקים שלו בזמן הצבר הולך ומצטבר ולפעמים מגיע למצבים שכבר קשה מאוד לשנות אותם, הוא טובע בים. לכן אצלנו במחוז המרכז הנהיג הנשיא פרגו את השיטה שכל חודש מגישים כל השופטים דוח מצבת התיקים שלהם: כמה תיקים תלויים ועומדים, כמה תיקים תלויים להכרעת דין, כמה תיקים תלויים בפסק-דין וכיו"ב. זה מאפשר לסגן הנשיא בראש ובראשונה לקרוא את השופטים הפרובלמטיים לסדר ולהסב את תשומת לבם, כי יש לך מעקב on-line. התוצאה היא שככל שהזמן של השיטה הזו הולך ועובר כמויות התיקים הולכות ומצטמצמות משום שכאשר העין שלנו מונחת על הבעיה השופטים לא רוצים להימצא במצב לא נעים של מתן הסברים. כשאני מקבל היום את הדוח כל חודש אין פיגורים.
יצחק שמעוני
הנהלת בתי-המשפט בשיתוף עם אוניברסיטת תל-אביב קיימה קורס ניהול לשופטים, נשיאים, סגני נשיאים וחלק נכבד מהשופטים לעניין ייעול העבודה וניהול התיק וכל מלאכת השיפוט. הנושא הזה מאוד חשוב. אני השתתפתי בקורס הזה---
דן ארבל
אצל פרופ' בועז רונן שהזמנו אותו להיום.
דורית ואג
הוא חזר כבר?
דן ארבל
הוא חזר, אבל לא הגיע.
יצחק שמעוני
הדבר הזה מצוין, צריך להנהיג אותו בקרב כל השופטים. אתה שולט בזמן, אתה פותח את הראש לשיטות עבודה, מה חשוב ומה פחות חשוב. גם הנשיא אמנון כהן זימן את פרופ' רונן לכנס של כל שופטי השלום, וצריך להנהיג את הדבר הזה לכל השופטים וגם השופטים הפחות יעילים יכולים ללמוד שיטות ניהול נכונות לקידום טיפול בתיק, ולהקדיש זמן לדברים עיקריים ופחות לטפלים.
היו"ר אופיר פינס-פז
ברור.
דן ארבל
למעלה מ- 100 שופטים עברו את הקורס הזה.
רשף חן
יש לי שאלה לגבי נוהלי עבודה מערכתיים, לא של השופט באופן אישי ולגבי שעות העבודה. האם יש נוהל עבודה אחיד שחל על כל השופטים על זמן הגעתם בבוקר, מתי הולכים הביתה, באילו ימים יושבים ושומעים תיקים ובאילו ימים כותבים פסקי-דין?
דן ארבל
יש. לפי תקנות המנ"ת, יוצאת תוכנית מנ"ת ארצית על-ידי מנהל בתי-המשפט באישור שר המשפטים, והיא מופצת לכל בתי-המשפט. התוכנית הזאת קובעת את נוהלי העבודה בכל בתי-המשפט; היא מפורסמת באינטרנט וכל אחד יכול לראות אותה. לפי התוכנית, כל נשיא בית-משפט מוציא תוכנית מפורטת שהיא נוהל העבודה במחוז שלו. לדוגמה, יש כאן על השולחן תוכנית מנ"ת מפורטת, מסמך מאוד עבה ומפורט שמפרט את נוהלי העבודה במחוז מרכז, ועובדים לפי זה.
רשף חן
אז מה לגבי השאלה שלי על שעות העבודה?
דן ארבל
במחוז מרכז אני לא חושב שיש להם שעות עבודה.
יהודה פרגו
מצאת החמה עד צאת הנשמה.
רשף חן
אז התשובה לשאלה שלי היא שאין הנחיה מוגדרת.
דן ארבל
לפי תקנון שעות העבודה, צריך לעבוד עד 13:30. אף שופט שלום לא עובד היום עד 13:30.
רשף חן
אני כיוונתי בדיוק לזה, ונדמה לי שהמערכת הייתה יותר טוב אם במקום לעבוד חצי יום – לפחות תיאורטית – ולכתוב פסקי-דין בבית בערב, היו עובדים יום שלם---
קריאה
על מה אתה מדבר?
רשף חן
אני לא מאשים פה מישהו בעצלנות, שלא תהיה שום אי-הבנה בעניין הזה.

לייחד יום או יומיים בשבוע אך ורק לפסקי-דין. כך גם היינו מפנים את האולמות וחוסכים את המשמרת הכפולה שמטרידה מאוד גם את עורכי-הדין, כי אז היינו משיגים ניצול כפול של האולמות.
דן ארבל
זה לא אפשרי.
רשף חן
למה לא?
משה מכליס
אני נותן מדי פעם לשופט חופשה ארעית שהוא לוקח לצורך כתיבת פסקי-הדין. היה לי שופט שכתב את פסק-הדין של אסון התקרה במקיף ו' בבאר-שבע שבו נהרגו שני ילדים. הוא קיבל ממני חודש ימים חופשה כדי לכתוב את פסק הדין כי זה היה אלפי עמודים. כשאני נתקל בבעיה אני מורה לשופט לקחת חופש יום בשבוע או יומיים בחודש כדי לסיים את הדברים. בצורה נורמלית אף אחד לא עושה את זה.
רשף חן
לא ירדת לסוף דעתי. יש לי אולם אחד, אני מחלק את האולם הזה בין שני שופטים: אחד מהם יושב בימים א'-ג' 9 שעות כל יום; השני יושב ד'-ו'. כל אחד יודע שאלה הימים שלו ובהם הוא שומע תיקים, בימים האחרים אני כותב פסקי-דין בלשכה שלי, לא בבית.
משה מכליס
אני לא יכול להרשות, כי אז הבטן תגדל פלאים.
יהודה פרגו
אני עשיתי את זה השנה. אמרתי לשופטים שלי לקחת יום בחירה אחד בשבוע כדי לכתוב פסקי-דין. לשמחתי, לשופטים יש מוסר, כי בפועל זה לא הלך. היו להם הימים, אבל בפועל זה לא הלך משום שנכנסה כמות כל-כך גדולה של תיקים אליהם עד שהם לא היו מסוגלים לעשות את הדבר הזה. הם יושבים גם ככה עד 18:00-19:00 באולמות, אז הם כותבים בבית את פסקי-הדין. את הימים האלה שנתנו כימים ריקים הם מילאו, כי הם עצמם אמרו שהם לא מסוגלים לעמוד בארבעה ימים בשבוע.
היו"ר אופיר פינס-פז
זאת אומרת שהתקנה או הנוהל לעבוד עד 13:30 היא בדיחה.
דן ארבל
בינתיים יש תיקון למשמרת אחר-הצהריים בלבד. יצאו תקנות חדשות עכשיו שקובעות שעבודת בית-המשפט במשמרת אחר-הצהריים היא עד 21:00 בערב. אבל זה לא תיקן את משמרת הבוקר משום שאין בזה צורך. השופטים עובדים עד שהם גומרים את יום העבודה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למען מראית העין הייתי כותב עד 16:00.
רשף חן
8 שעות ביום.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני משוכנע שהם נמצאים יותר, בוודאי עד 16:00; אז למה להשאיר עד 13:30? כדי שיגידו שהם עובדים עד 13:30? אני לא מבין את זה.
אמנון כהן
אם נכתוב עד 16:00 ויש שופטת צעירה שיש לה ילד קטן והיא צריכה ללכת ב- 15:00-15:30, אז מה ייצא, שהיא מפרה את התקנות?
רשף חן
קודם-כל אני מוחה על זה שאתה מניח שהשופטת היא זו שהולכת ולא השופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
סליחה, אדוני הנשיא, יש גם כללים מעבר לבית-משפט שאומר שאמא עד לילדים עד גיל מסוים צריכה לעבוד עד שעות מסוימות – עד 14:00 או עד 15:00, תלוי.
אטליא וישקין-פלורל
בתור מי שילדה שני ילדים כשופטת זה רחוק מלהיות ככה.
רשף חן
לא הלכת בשעה 14:00 הביתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יכולת ללכת, על-פי הכללים.
אטליא וישקין-פלורל
יש גם מוסר. זה בדיוק העניין, שאי-אפשר לעבוד לפי השעון.

בעניין משמרת אחר-הצהריים, אצלנו בתעבורה זה קיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לגבי רמת הענישה יש כל הזמן טענה שהענישה מקילה באופן יחסי. כיוון שזו אמירה גורפת, כוללנית, פשטנית, אבל אין לי דרך אחרת להגיד אותה, אתם מבינים למה אני מתכוון---
דן ארבל
ענישה בפלילים, בתעבורה?
היו"ר אופיר פינס-פז
באופן כללי. לכן אני רוצה לשאול אתכם שאלה מנקודת המבט שלכם גם לגבי אזרחים וגם לגבי פליליים, תעבורה. אנחנו קצת שינינו בתעבורה.
אטליא וישקין-פלורל
יש החמרה בדרג של הניקוד שכבר רואים אותו בצורה מאוד חריפה אצלנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי מוכן להתייחס לענישה בשלום, במשפחה ובתעבורה? בבקשה גברתי.
אטליא וישקין-פלורל
השנה היו שינויים בשיטת הניקוד, ואנחנו כבר מרגישים את התוצאות. אזרח שיודע שמשרד הרישוי מחכה אחרינו לוקח צ'אנס והולך על כל הקופה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זאת-אומרת?
אטליא וישקין-פלורל
הוא דורש להישפט.
דן ארבל
יש לו ברירת משפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
כלומר כתוצאה מההחמרה בענישה יש הרבה יותר אנשים שבוחרים במשפט ולא בברירת קנס.
אטליא וישקין-פלורל
כן, ולו מן הסיבה הפשוטה שיש בזה מין הרגשה של דחיית הקץ. אלוהים גדול.
היו"ר אופיר פינס-פז
את ממש מרגישה את זה.
אטליא וישקין-פלורל
בהחלט כן.
דן ארבל
אם מאיימת עליך שלילה אתה תלך להישפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה דוחה את השלילה בזה.
אטליא וישקין-פלורל
אתה גם תיקח עורך-דין, ואם הוא כבר בא הוא צריך להצדיק את בואו, הוא צריך דחייה, כך גם משך ההליך. מלבד זאת, בהשוואה לשנים קודמות היו אנשים שנתתי להם 3 חודשים פסילה, והם לא הנידו עפעף; היום יש אנשים שמתעלפים באולם בית-המשפט. אומר לי בן-אדם בן 50, שאין לו סיכוי לקבל מקצוע אחר.
היו"ר אופיר פינס-פז
נהגים מקצועיים.
אטליא וישקין-פלורל
המשקל הסגולי של עונש שפעם היה דבר של מה בכך, היום נראה אחרת.
חנוך פדר
הנשיא ארבל הוביל מהפכה לגבי שופטי המוקד בתחום הפלילי. הרעה החולה בעבר הייתה שאדם היה נכנס לאולם א' ויוצא עם 200 שקל קנס, נכנס לאולם ב' ויוצא עם מאסר על תנאי, ומאולם ג' היה יוצא עם שלילה בפועל, וזה היה מצב רע מאוד. השיטה שהוביל הנשיא ארבל בנושא המנ"ת היא שהוקמו יחידות מנ"ת ושופטי מוקד, וזה הביא לכך ש- 95% מהתיקים נידונים בפני אותו שופט, ולכן יש ממד של אחידות הענישה.
רשף חן
לפי סוג העברה.
חנוך פדר
לא, אלא רוב התיקים נידונים בפני השופט המנוסה יותר והוותיק יותר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם בודקים אחידות ענישה?
דן ארבל
יש לנו דרך לבדוק את זה. יש לנו תוכנה שמנתחת ענישה במחלקת המחקר. מסקנות אני לא יכול להגיד לך כרגע, אבל אני יכול לתת לך טבלה גם בבית-משפט לתעבורה וגם בכלל, שנותנת ממוצעים. מממוצעים די קשה להסיק מסקנה.
חנוך פדר
רציתי להתייחס לאחידות הענישה, זה החלק השני של השאלה שלך. לדוגמה, בחוק הכניסה לישראל הייתה עברה מנהלית של מעסיקי שב"ח (שוהים בלתי חוקיים) – מעסיקים של תושבי השטחים – שעליה אפשר היה לשלם 2000 שקל, וגם את זה לא שילמו, היום הפכה לעברה שאדם נטול עבר פלילי נכנס לכלא בפועל. כלומר, לא על תנאי, ולא עבודות שירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
מכיוון ששינינו את החוק?
דפנה ביינוול
מדיניות בית המשפט העליון.
חנוך פדר
בלי לשנות את החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה נכון גם לגבי העסקת עובדים זרים לא באישור.
חנוך פדר
כאשר עברה הופכת להיות מכת מדינה אנחנו מתקדמים עם צוק העתים הביטחוני, ולכן היום יש קושי אדיר. אדם רגיל העסיק מישהו כדי לתקן לו ריצוף, ואמור להיכנס לבית-סוהר בפועל – זה דבר שנשמע מזעזע, אבל אין דרך אחרת. במקום שצריך יש החמרה רצינית בענישה. חשוב מאוד שזה נעשה בין שופטי המוקד משום שכאשר זה נעשה אצלם המצב הוא אחיד.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש עוד חוקים שבהם אתם יכולים לזהות החמרה?
דפנה ביינוול
בעברות מין במשפחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה עם עברות מסים?
משה מכליס
יש כל הזמן החמרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה עם עברות עובדים זרים?
דפנה ביינוול
יש, אבל לא בצורה של השב"חים, עדיין קצת פחות.
משה מכליס
אתה מתאים את הענישה גם לסוג העברה. למשל, בעברות של ביום גנבת רכב, שמעבירים אותם לעזה ומדווחים על גניבה, בהתחלה נתנו עונשים קלים, והיום אני נותן 12 חודשי מאסר בפועל על בעל הרכב שהעביר את האוטו לעזה. זה עניין שמתמשך 5-6 שנים.
אמנון כהן
צריך לזכור שבית המשפט העליון קובע את המדיניות שמחייב את בתי-המשפט, ובית-משפט מחוזי שמנחה את בתי-המשפט השלום, לא אנחנו ממציאים את הענישה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא אומר שאתם ממציאים.
אמנון כהן
אנחנו כפופים לערכאה הגבוהה יותר.
משה מכליס
אתה לא כבול במוסכמות, אתה משנה כל הזמן.
היו"ר אופיר פינס-פז
כלומר, בהונאות ביטוח, עובדים זרים, עברות מין, חוק כניסה לישראל אתם מזהים ממש מגמה של החמרה.
חנוך פדר
זה גוף אחיד, בעברות רכוש יש החמרה, ודאי. כשהעברה הופכת להיות נגע, מכת מדינה, אין ספק שיש החמרה. נכון שיש לפעמים הבדלים בין בתי-משפט שנמצאים בקו התפר לעומת בתי-משפט עורפיים, שבהם הבעיות פחות קריטיות. אבל מטבע הדברים זה חייב להיות כך משום שלא דומה נגע מסוים במקום א' לנגע מסוים במקום ב'; דווקא במקום ב' יכול להיות שהונאות הביטוח הרבה יותר חמורות, ושם יחמירו.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה עם הפעלות קזינו? זה אצלכם?
דפנה ביינוול
בדרום יש הרבה, ואנחנו מעכבים שם הליכים.
היו"ר אופיר פינס-פז
סנגוריה ציבורית, בבקשה. אני רוצה לדעת כמה אנשים מגיעים לבית משפט שלום לא מיוצגים. אני מניח שרבים.
עמי קובו
על זה צריך להיות דיון בשבוע הבא. אתמול ראיתי גזר-דין מחיפה לאדם דובר רוסית – הדיון התנהל עם מתורגמן – שלא היה מיוצג, ונשלח ל- 10 חודשי מאסר בפועל, ובגזר-הדין נכתב שהוא טען שהוא לא מיוצג כי אין לו כסף.

בהליכים האזרחיים בבתי-המשפט כמות ההליכים שנכנסים היא כוח עליון. לשופטים ולמערכת אין שום שליטה על כמות התיקים שנפתחים ולא על התיקים שנסגרים. בהליך הפלילי אפשר גם לשלוט על כמות התיקים שנפתחים, כי זה בידי המדינה. הכנתי את הטבלה הזאת על תיקים שאספנו והגשתי לכם אותם. אלה תיקים שאין להם עניין לציבור, ואנחנו נתקלים בהם כל הזמן.
דן ארבל
אני מניח שצריך לדבר עם המשטרה ועם הפרקליטות.
היו"ר אופיר פינס-פז
הפרקליטות פה והמשטרה פה.
עמי קובו
סליחה, זה לא תיקי פרקליטות, זה תיקי תביעה משטרתית. הוגש כתב אישום על חנייה ברברס.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה באמת טירוף הדבר הזה. הכול פלילי?
עמי קובו
הכול פלילי.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אתה אומר על זה, אדוני התובע המשטרתי?
יוסי כהן
כיוון שהדוח הזה לא הוגש אלינו מראש כדי שנבדוק ונתייחס לדברים לגופם, אנחנו יכולים להגיד באופן כללי שמול מתקפה קצת לא הוגנת---
רשף חן
לא הוגנת, אבל בלתי צפויה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בוא נאמר שהוא הביא את זה עכשיו ממאדים, מה אתה אומר על זה?
רשף חן
כל מקרה לפי נסיבותיו.
יוסי כהן
אם מתוך 67 אלף תיקים שהתביעה המשטרתית מגישה בשנה נמצאו 8 אנקדוטות, אני בהחלט שלם עם זה.
עמי קובו
הפתרון הוא גם בהחלטה לא להגיש. לשופטים יש הסמכות לזכות, אבל אין להם הסמכות לבטל כתב-אישום שהוגש בעניין הציבור. הסמכות אצל גברת ביינוול לעכב הליכים, אבל לשופט אין אפשרות לומר שאין עניין לציבור, ולכן הוא מבטל את כתב האישום.
רשף חן
למה? הוא יכול, לדעתי, למחוק את זה על הסף.
משה מכליס
אני יכול לעשות את זה אחרי שאני אשמע את העובדות.
רשף חן
אם אתה אומר שכל מה שכתוב בכתב האישום הוא נכון, אבל זוטי דברים.
משה מכליס
אני צריך לקיים דיון.
יוסי ארנון
לשאלתך לגבי בתי-המשפט. אם לדוגמה, בית-המשפט בחיפה עמוס יוגש כתב תביעות בבית-המשפט הפחות עמוס, לכן כל שנה זה משתנה, והסטטיסטיקה לא אומרת מאומה לגבי בית-משפט זה או אחר. בית-משפט בירושלים יעיל, יירדו מספר התביעות, כל עורכי-הדין מתל-אביב יגישו בירושלים, ושוב יעלה המספר.
משה מכליס
הם עושים את זה.
יוסי ארנון
המערכת מאזנת את עצמה לכל אורך הדרך.
היו"ר אופיר פינס-פז
תנאי שוק חופשי, תחרות.
יוסי ארנון
דבר שני, הרבה פעמים המערכת המשפטית לא נותנת דחיות כי היעילות היא נס הדגל של הדברים, והרבה פעמים זה גורם לבזבוז זמן שיפוטי, לדוגמה, התיק לא "בשל".
רשף חן
אתה טוען שאם שני הצדדים פונים מראש ואומרים שהתיק לא בשל, מכריחים אותם?
יוסי ארנון
אומרים, אין דחייה.
משה מכליס
למה הגשת אותו?
היו"ר אופיר פינס-פז
לבית-המשפט יש שיקול דעת.
קריאות
אנחנו מודים באשמה בגאווה.
יוסי ארנון
לא בגאווה, להודות זה בסדר, זה לא בגאווה.
אמנון כהן
כשהתיק אצלי אני אדון לתיק, ולא אתה. אתה אדון עד אתה מגיש, לא אחר-כך.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון.
יוסי ארנון
אבל זה מבזבז.
היו"ר אופיר פינס-פז
חשבתי שתגיד משהו אחר בתור סנגור.

דגל ההתייעלות שכולנו מניפים יש בו גם צד שני ויש בו גם סכנות, שהצדק לא ייעשה בגלל הלחץ.
רשף חן
הוא לא מדבר על זה, הוא מדבר על שיקול יעילות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חשבתי שהוא מדבר גם על זה.
יהודה פרגו
אחר-כך אתה תסתכל ותשאל מה זה – לא נגמר, כן נגמר?
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן אני הבאתי את ה- devil advocate כדי להגיד גם את ההפך. לא הכול עושים דרך החור של הגרוש.
יוסי ארנון
שאלת היעילות בנושאים האלה היא שאלה של בזבוז זמן שיפוטי, ללא צל של ספק.
היו"ר אופיר פינס-פז
מבינים את העמדה.
יוסי ארנון
הסטטיסטיקה שמגישים פה לא נכונה כי היא לא אומרת כמה תיקים הסתיימו בפשרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
היא לא משקפת מספיק.
דן ארבל
יש לנו גם את זה.
יוסי ארנון
יכול להיות, אבל מה שהוראה פה לא משקף.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש לכם גם פישור, גישור?
דן ארבל
כן.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה עולם ומלואו, אנחנו מסתכלים על זה רק ממעוף הציפור.
יוסי ארנון
יש מחלוקת על המנ"ת בנושאים האלה, ולדעתי, התפעול של המנ"ת היום לא בהכרח עוזר לקידום תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש לא לעצבן את השופט ארבל ערב פרישתו.
רשף חן
לא באופן מוגזם, לפחות.
דן ארבל
אני עברתי את גבול העצבון.
היו"ר אופיר פינס-פז
המנ"ת הוא נושא חשוב מאוד לדיון שלנו על העומס בבתי-המשפט. אולי תאמר הערה בונה אחת בעניין הזה?
יוסי ארנון
זה לא במשפט אחד. כשיהיה דיון על המנ"ת, אני אומר.
יהודה פרגו
בלי המנ"ת המערכת הייתה קורסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חושב שאתה צודק, זה הרושם שלי גם-כן, אף על פי שאני לא מומחה.
יוסי ארנון
השירות שמגיע לאזרח הוא לא בהכרח היעילות.
היו"ר אופיר פינס-פז
עזרתי לך לומר את זה.

אם זה היה יום רגיל הייתי מאריך את הדיון, כי הוא מעניין מאוד אותי ואת רשף חן, אבל יש לנו כמה דברים מאוד קשים שקרו לנו תוך כדי הישיבה, שלא שיתפתי אתכם בהם.
דורית ואג
מה קרה?
היו"ר אופיר פינס-פז
המצרים ביטלו את ההגעה, יש לנו המון דברים שקורים כל הזמן סביב החיסול של השיח' יאסין, שאני צריך להידרש אליהם, ולכן אני קצר בזמן.

ראשית אני רוצה להודות לכם על הצגת הדברים העובדתיים וגם על הפרשנות שנתתם להם; אני רוצה להודות לכם על העבודה המאומצת שאתם עושים. אני יודע שזו מערכת עמוסה לעייפה, קשה מנשוא. אני מגיע לפעמים לבתי-משפט ועומד המום מול העומס והטירוף. אני לא רוצה להגיד מה שאני רוצה לומר, כי זה יעשה עוול למערכת, אבל זה נותן לי הרבה פעמים את התחושה שאני נמצא במקום הומה אדם---
קריאה
זה לא שוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא רציתי להגיד את המילה הזאת, כי זה לא שוק, אבל זה שירות נדרש.

אני אשמח לבוא לבקר. אני רוצה להודות לכם, ואנחנו נחשוב על פתרונות, הועלו כאן דברים מעניינים. הפתרון הנכון ביותר, אבל היותר יקר הוא להוסיף עוד תקני שיפוט, זה כמובן עדיף על הכול, אבל אני לא רוצה להיכנס לדברים האלה כי יש מי שמטפל בהם ומי שמנהל אותם, הכול תחת מגבלות תקציב מאוד קשות. השאלה היא האם אנחנו מסוגלים להיות יצירתיים מספיק, מתוחכמים מספיק, אחראיים מספיק כדי למצוא עוד פתרונות מתוך המערכת כדי להתייעל ולייעל בכוחות הקיימים ובמגבלות התקציב הקיימות. זו החוכמה בסופו של דבר, ואני יודע שאתם עושים את זה, אבל בעניין הזה אפשר תמיד לעשות יותר כי לטבע האנושי אין מגבלות מהסוג הזה, ותמיד מישהו עוד יכול לבוא עם רעיון מבריק שיכול לטרוף את הקלפים או לשפר אותם.

אני רוצה להודות לכם על הדיון הזה, אני למדתי ממנו יותר מאשר רשף חן, כי הוא יותר מתמצא בתחום. אני רוצה לאחל לכם חג פסח שמח וכשר, ובעיקר שקט. תודה רבה.


הישיבה ננעלה ב- 12:50

קוד המקור של הנתונים