ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/8202



5
ועדת משנה לעסקים קטנים
17.03.04

פרוטוקולים/כספים/8202
ירושלים, ו' בניסן, תשס"ד
28 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת המשנה (של ועדת הכספים) לעסקים קטנים
מיום רביעי, כ"ד באדר, התשס"ד (17 במרץ, 2004) בשעה 10:00
סדר היום
הקרן לעסקים קטנים.
נכחו
רוחמה אברהם – היו"ר
מוזמנים
מיכאל תבור – יועץ חיצוני לתמ"ת
ישראלה מני – מנהלת אגף כלכלה, איגוד לשכות המסחר
דורון כליף – מנהל החטיבה העסקית, בנק אוצר החייל
זאב וינר – נשיא להב
מוטי שפירא – מנכ"ל להב
צפיה גילת- מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה
לאה מיזן – כלכלן, התאחדות התעשיינים
יוחנן לוי – סמנכ"ל התמ"ת
אבנר ורד – נציג התמ"ת
שי יפתח - משרד האוצר
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
לאה קיקיון




הקרן לעסקים קטנים
רוחמה אברהם
שלום לכולכם, אני רוצה לפתוח את ישיבת ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים. אנחנו נתקלנו לאחרונה בקשיים של הקפאת הקרן. הקרן הפסיקה לעבוד, למורת רוחי הרבה, לאחר שבמהלך כל הישיבות היו דרישות חד משמעיות מהאוצר,מהחשב הכללי, כולל פניות לשר האוצר בעניין הזה,, שהקרן הזאת לא תפסיק לעבוד ולו לרגע אחד. אני מבקשת שני דברים בישיבה הזאת – האחד, לשמוע את האוצר בנושא, והשני - גם לקבל דיווח תקופתי, קרן תבור, בנק אוצר החייל, מה נקודת הזמן ומה הבקשות כרגע שנמצאות בקנה. אני יכולה לומר בבירור שאתמול היתה לי פגישה עם שר האוצר בעניין הזה, כולל עם החשב הכללי, ושר האוצר הינחה את החשב הכללי להגיע לפתרון מיידי כולל העברה של כסף לבנק אוצר החייל, תוך ניסיון להתגבר על כל הקשיים הטכניים. אני רואה בחומרה שמאז שהוקמה הקרן הזו – זה לא היה דבר חדש, זה היה דבר שאפשר לצפות מראש, זה לא טופל כראוי. אני רושמת הערה מודגשת לצורך העניין הזה. אני מקווה שבהמשך אנחנו לא ניתקל בתופעות מעין אלה.
מיכאל תבור
מספר ההלוואות שניתנו כמובן לא השתנה. אלה אותן הלוואות שניתנו במסגרת 75 מיליון המאושרים, כל שאר התיקים - - -
רוחמה אברהם
כמה בקשות טופלו עד לשבוע שעבר?
מיכאל תבור
למעשה, כ- 1000 בקשות נמצאות בקנה, והסתיים הטיפול בהן, כאשר מתוכן היה לנו אישור בהתחלה של משרד האוצר והסכמה של בנק אוצר החייל לעשות מעין ועדות אשראי, כלומר, לא ועדות אשראי פורמליות אלא - להגיע לדיון פנימי ואז במסגרת זאת אושרו עוד כמאה בקשות שעקרונית אם וכאשר תחודש פעילות הקרן ויוקצבו הסכומים, אפשר יהיה לאשר אותם בהליך מהיר כי הדיונים בעניינם הסתיימו.
רוחמה אברהם
אם הדיונים אצלם הסתיימו, למה צריך דיון מהיר של הבנק?
מיכאל תבור
לא, הכוונה היא לעשות הליך אישור פורמלי של הפרוטוקול.
רוחמה אברהם
אז זו לא בעיה, זו ישיבה אחת.
מיכאל תבור
מעבר לזה בקנה יש מאות בקשות.
רוחמה אברהם
לכמה הגענו? אני דיווחתי אתמול לשר האוצר שבקנה יש אלפיים בקשות.
מיכאל תבור
לא. יש אלף שעברו אותנו, הסתיימו, ואנחנו לא מקבלים יותר בקשות חדשות, כי אנחנו בעצם לא יכולים.
רוחמה אברהם
ממתי הודעתם על הפסקת קבלת פניות חדשות?
מיכאל תבור
לא הודענו פורמלית, כי אנחנו מחכים שהאוצר יודיע לנו להפסיק לקבל. כל עוד זה לא הוחלט. כאשר אנשים פונים אלינו אנחנו אומרים להם: רבותיי, כרגע אין כסף, למעשה, אם תעשו את התהליך אתם מבזבזים את כספכם. אנחנו מקווים שתוך שבועות סבורים הכסף ישוחרר ואז נחזור אליכם ונגיד לכם לחדש את הבקשה. הטענות, כפי שזכור לך, היו שאנשים בעצם עושים עבודה לריק, ואם אין אישור אנחנו לא מעונינים בתהליך כזה. אז עצרנו. מי שהיה בתוך הקנה, ניסינו לסיים את הטיפול בו.
רוחמה אברהם
אז מלבד האלף האלה – אין שום דבר חדש?
מיכאל תבור
למעשה גם בבנק הפסיקו להזרים, כי אנשים צריכים לעבור דרך הבנק לבדיקת אורות אדומים. יש עדיין טפטופים בכמה סניפים. מי שמגיע – אנחנו פותחים לו תיק. מי שפונה אלינו – אנחנו מסבירים לו את המצב לאשורו. אבל אנחנו לא עומדים במצב של פנייה לציבור, אין לנו קשרים עם העיתונות, או דרך אחרת, פורמלית. לאלה שמתקשרים אלינו, ומדובר בסדר גודל של עשרות בשבוע, אנחנו אומרים שכרגע אין כסף, יש עיכובים טכניים, ושנשמח להודיע כאשר זה יתחדש.
שרון פדר
מהנתונים שיש בידינו – ניזונים גם ממיכאל תבור – יש כ- 2,500 פונים לקרן. אלה אנשים ששילמו 250 שקלים לאוצר עבור הפנייה שלהם. זו תחילת התהליך. מתוכם, לשלב הגמר, הגיעו אלה שקיבלו כסף, פחות מ-300. הם שקיבלו את אותם 75 מיליון שאושרו בצורה מסודרת עד לפני כחודש. זאת אומרת, כבר חודש אין ועדות מסודרות. הקרן הפסיקה, למעשה, כבר לפני כחודש, לא שבוע. אותם לקוחות שנמצאים עכשיו בתהליך, מכאלה שנכנסו לאחרונה או כאלה שכבר חודשיים-שלושה נמצאים בתהליך, ויש הרבה מאד כאלה – הפ פשוט לא מטופלים. הבעיה היא שאנחנו נמצאים כאן בין הפטיש לסדן.
רוחמה אברהם
קיבלתם את המכתב של האוצר?
שרון פדר
כן. יש לי כמה דברים להגיד על זה. היתה פניה למכרז. יש בעיה של אלה שקיימנו דיון בלתי פורמלי בעניינם והם כבר נמצאים בתהליך הרבה זמן, חודשיים-שלושה, כבר יש להם ידיעה שהם אמורים לקבל את האישור.
רוחמה אברהם
כמה כאלה יש?
שרון פדר
יש כמאה שנידונו, בישיבות הבלתי פורמליות, שאמורים לקבל, ומשהו כמו 25 מיליון שקלים של אישורים בלתי פורמליים, שלא נתנו אישור פורמלי ללקוח כי אין לנו את התקציב. יש עוד רבים אחרים שהם בתהליך, ואנחנו לא מקיימים ועדות עכשיו, הפסקנו לקיים ועדות. בעניין הזה יש לנו בעיה קשה מאוד של המוניטין שלנו מול הלקוחות, כי הם רואים בבנק אוצר החייל את האחראי. לנו אין יכולת השפעה בעניין הזה, כי אנחנו רק מחכים שיגיע התקציב. יש להם ביקורת גדולה כלפי משרד האוצר, ובנק אוצר החייל, קודם כל, ובצדק. נגרמה להם הוצאה לא קטנה, בסיטואציה הכי קשה, מבחינתם. לא כולם נמצאים בסיטואציה קשה, אבל יש לא מעט אנשים שהגיעו מכיוון שהם צריכים את הכסף. כאן צריך לשים על כף המאזניים, אם מדברים על השיקול המשפטי, בעניין: איפה כף המאזניים, לאן היא נוטה, מול אותם 2,000 פונים לקרן, שנגרמה להם הוצאה והם מעוכבים, לעומת הרצון לעשות איזשהו הליך של מכרז שאולי יש בו היגיון אבל היה צריך לחשוב על זה לפני שלושה-ארבעה חודשים ולא עכשיו. צריך לעשות דברים במקביל, ולא לגרום להפסקה ועוגמת נפש. הפגיעה היא קודם כל בעסקים, וגם פגיעה קשה בבנק אוצר החייל. אנחנו חשופים בצריח.
אבנר ורד
יש לנו עכשיו שתי בעיות, וצריך לדעת להפריד בין שתיהן. אחת, לגבי הקרן שרצה. חבל שלא הצלחנו לעצור בשבוע שעבר עם שר האוצר, להבהיר לחשב שחוות הדעת של ימימה זה דבר אחד אבל יש, מצד שני עוד - - -
רוחמה אברהם
היתה פגישה אצל החשכ"ל לפני למעלה משלושה שבועות, ובה נאמר באופן מפורש ביותר וגם החשכ"ל אמר שהוא לא ייתן לזה שהקרן הזו תיעצר אפילו לא ליום אחד. היתה הבטחה שבמהלך שבועיים מהיום של הישיבה הזו, ייצא מכתב. המכתב לא יצא, או יצא רק בתחילת השבוע הזה. כבר היה עיכוב של חודש.
אבנר ורד
היה בשבוע שעבר מצב שבאוצר, עקב חוות דעת של ימימה, עשו תפנית של 180 מעלות. זו המציאות. אנחנו בקשר יום יומי לגבי קידום הקרן. חשבנו שהולכים יחד איתנו, אבל תוך 24 שעות שינו את המצב ב-180 מעלות, זה יצר פלונטר. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לתקן המעוות בתוך העניין. דרשנו, ביקשנו, שהחשב יוציא הודעה לעיתונות, ואכן הוא הוציא אתמול הודעה שברור לעם ישראל איפה העיכוב, ולמה יש עיכוב. אפשר, לדעתי, לשדר בעוד שבוע עוד הודעה שהקרן נערכת להמשך הפעולה. זה חשוב. יש לפחות 3,000-4,000 איש בין אלה שהגישו בקשות, מתכוננים להגיש בקשות, הגישו, היועצים שעוסקים בנושא, הסניפים של הבנקים, שיש לנו אחריות כלפיהם לגבי הנושא הזה.

לגבי הקרן הנוכחית, אז כמו שנאמר - היא נעצרה לפי כחודש. קיימנו דיונים פנימיים על קרוב ל-100 תיקים, 25 מיליון, עד שברגע מסוים בנק אוצר החייל אמר, בצדק, שמעבר ל- 5 מיליון לא הבטיחו שום דבר, ואנחנו לא מוכנים לקיים את הדיונים על הבקשות. יש לנו עכשיו בקנה כ-100 בקשות שמסווגות לשתי ישיבות. ברגע שהדלת תיפתח, אני מקווה שנקיים את הישיבות האלה תוך 3-4 ימים. נקיים את שתי הישיבות האלה. נקיים ישיבה של שעה, את כל הדיונים הפנימיים, ואז נחתום על הניירות ואז, תוך שעה 25 מיליון יוצאים לדרך. אנחנו משתדלים כמיטב יכולתנו להקל בתוך הסיטואציה הקיימת. זה לגבי הקרן הנוכחית. אנחנו בתוך הפלונטר. צריך לחיות עם זה ולהסביר את זה נכון.

הבעיה השנייה – וזאת נקודה שצריך לדעת אותה, ולשים על השולחן – מיכאל תבור והבנק לא יכולים לקבל בקשות מעבר ל-1,200-1,300, כי כל עוד אין הקצאה של 50 מיליון נוספים, הם לא יכולים להתחייב.
רוחמה אברהם
זה ברור. כשהיית בפגישה הזו ראית שהיתה לי בקשה לחשכ"ל לנסות למצוא מקורות תקציביים על 2004. אנחנו עוד בבעיות של 2003, אבל יש לי מה לחדש בעניין הזה.
אבנר ורד
אבל אנחנו צריכים לתת איזושהי הנחיה, גם למיכאל תבור וגם לבנק איך לנהוג בנושא, כי יש פה מצב שאנשים מתדפקים על הדלת ומבקשים תשובה. לפחות צריכה להיות תשובה ברורה לאן אנחנו הולכים עם הקרן. מה שאין ספק הוא שהקרן היא הצלחה. התיקים והכניסה לעומק מוכיחים שירת עשייה בלתי רגילה. אתה רואה שם עסקים חזקים שנכנסו לקשיים, לפעמים עסקים - - -
רוחמה אברהם
אין ספק שיש הצלחה אדירה לקרן. מכיוון שאנחנו לחוצים בזמן – יש עוד בעיות קונקרטיות?
אבנר ורד
את הבעיה השנייה צריך להבהיר, וכמה שיותר מהר: תוך שבוע וחצי עד גמר הפלונטר, ושכשנצא לדרך, תהיה לנו תשובה גם בעניין השני. .
יוחנן לוי
הבעיה שצמחה כרגע לדעתם זה בגלל הלשכה המשפטית. באוצר, לצערי, הם אנשים מאד חזקים, עד שמישהו מהלשכה המשפטית אומר משהו, כולם עומדים דום בלי להתווכח אתו. במקום לקיים דיון משותף עם היועצים המשפטיים שלנו, כי מה יותר פשוט מלומר ליועצת המשפטית: לפני כן פנינו לכל הבנקים, וגלגלו אותנו מכל המדרגות? איש לא משמיע. אומרים: תעשו, ועושים. לא לעשות – ותוקעים. גם לנו יש יועצים, גם לכם. נזמין לכאן יועצים מול יועצים. גם יועצים טועים, לפעמים.
רן אלון
אני יכול לעדכן לגבי הנושא של הטיפול בקרן - החשב הכללי רואה חשיבות גבוהה להפעיל את הקרן לטובת המטרות שהקרן הוקמה לשמן, ולפעול ברמה המקצועית הגבוהה ביותר כדי שהקרן תופעל, בסופו של דבר, ותופעל על ידי המערכת הבנקאית. במסגרת ההחלטות של החשב הכללי, בהפעלת הקרן הוחלט על ידי החשב הכללי שאנחנו נפנה לקבוצה מצומצמת של בנקים – 8 בנקים – לצורך מכרוז, או יותר נכון - קבלת הצעות להפעלת הקרן, תוך כדי ביצוע התחרות בין הבנקים לגבי רמת המינוף של הקרן. ההחלטה הזו התקבלה כדי לשפר את הביצועים ואת הפעולה של הקרן מתוך אינטרס ציבורי של פנייה לכל אותם בנקים שיכולים להפעיל את הקרן. במסגרת הזאת החשב הכללי פנה ביום ראשון לשמונת הבנקים לקבל את ההצעות שלהם עד ל- 28 לחודש הזה, כדי שנוכל, מיד לאחר מכן, לבחור את הבנק שימשיך להפעיל את הקרן בתנאים הטובים ביותר. ברגע שיהיה זוכה, אותו בנק - - -
רוחמה אברהם
לא מקובלת עליי התשובה הזאת, יש לי תשובה יותר מעודכנת. אתמול, בשיחה שלי עם שר האוצר הוחלט על קיום פגישה אתי, עם איתן רוב וירון זליכה. אני מבקשת מהוועדה לזמן את שיחה הזו בדחיפות. שר האוצר הינחה גם אותי - -
קריאה
- - -
רוחמה אברהם
אני רוצה שזה יהיה במסגרת הוועדה שלי, בוודאי. על פגישה עם איתן רוב, ירון זליכה, ויוחנן מהתמ"ת, על מנת לראות בכל זאת איך עד ה-28 לחודש, שייכנס בנק, אם ייכנס, ועד שהוא ייערך ויהיה מוכן להיערך, הקרן מופסקת לשלושה חודשים. אין מצב כזה, זה לא יקרה. לכן אני מבקשת לקיים את הפגישה. כולם יודעים, רק צריך לתאם את המועד. אני מבקשת שזה יהיה עד אמצע שבוע הבא. בנוסף, שר האוצר רואה חשיבות רבה – מבקשת להוציא את זה בכל דרך אפשרית – הוא רואה צורך עליון בחיבוק של המגזר הזה. כל הזרמה, אני בהחלט מכבדת את בנק אוצר החייל, עם כל הפעילות הענפה, שהוא נכנס לזה, ועוד מוכן לקבל הפגיעה במוניטין, של העצירה של הקרן הזו, וכן הלאה. אני חושבת שבישיבה הזאת נדון על העניין הזה. אני אבקש באופן אישי, לפחות, שימצאו את הדרכים המשפטיות למצוא לנכון להמשיך את הקרן הזאת בצורה כזו או אחרת אפילו על-ידי העברת מנה מצומצמת, לפחות העברה של 100 הבקשות שכבר אושרו, שהם כבר יודעים, שזה דרך בנק אוצר החייל. לא רק זה, אלא שאנחנו כבר מדברים על 35 מיליון ל-2003, אני יכולה לומר שתתקיים פגישה, לאור בקשת שר האוצר, ביני לבין החשכ"ל, ירון זליכה, לבין קובי הבר ראש אגף התקציבים החדש, במהלך שבוע הבא על מנת שיימצאו ה-50 מיליון הנוספים לקרן הזאת.

זה כרגע הדיווח שאני יכולה למסור. אני יכולה לומר ששר האוצר אתמול כעס מאוד שהקרן הגיע למצב כזה. הוא לא מקבל את זה, אבל אנחנו נתמודד עם זה. יש קשיים, אני שמחה שהקרן הזאת הצליחה עד כדי כך וצריך לריב על המימון הנוסף. אני לא רוצה לחשוב אם היינו מציעים ואף אחד לא היה רוצה. עברנו את התקופה הזאת. מה שמאד חשוב לי, רן, זה לדבר עם החשכ"ל ולהוציא הודעה רשמית מטעמו, שהאוצר לא מתכוון להפסיק את הפעילות של הקרן הזו, עקב קשיים טכניים, כאלה ואחרים. אנחנו נערכים לפעולה של הקרן הזו, באמצעות בנקים חדשים, על מנת שלאותם בעלי עסקים התקווה הזאת תמשיך להאיר.
צפיה גילת
יש כאן מספר שאני לא מבינה. 1,000 בקשות עומדות בקנה על מנת להגיע לוועדת אשראי. אבל אתה אמרת 100 בקשות, ואתה אמרת 50 בקשות, שעומדות מוכנות לוועדת אשראי, שמדברות על 25 מיליון.
רוחמה אברהם
אנחנו מדברים על המנה הראשונית, שהאוצר צריך להעביר בסביבות 5 מיליון שקל והבנק ימנף את זה- - - . זה ה- 5 מתוך ה- 35 שהיו צריכים להיות מועברים.
אבנר ורד
אני רוצה לדבר על האינטרס הציבורי. על מה המכרז הזה? אין לנו בעיה עם מכרז. ככל שיהיו יותר בנקים, זה יותר טוב לציבור. אבל, כמו שאמר יוחנן לוי – אף בנק לא ייכנס עם ערבות מדינה של 10%. לא צריך את המדינה כדי שבנק ייתן אשראי עם ערבות של 10%. אף בנק לא צריך את כאב הראש הזה. לכן, אם מסתכלים מה המטרה של המכרז, אז אני לא רואה את המטרה בלנסות להקטין בפרומיל או שני פרומיל את הערבות שבנק יסכים להוריד. למדינה לא תצמח ישועה מזה. זה רק פוגע באינטרס הציבורי. זה מעכב. אין בזה שום יתרון לציבור. אף בנק לא ייתן ב- 10% או ב- 5%, ואם מישהו ייתן כדי לעשות בידול מבנקים אחרים, הוא ייתן ב- 19%. האם זה באמת משנה?
רוחמה אברהם
השאלה שנשאלת היא יותר גדולה: האם זה שווה את המחיר של פגיעה בקרן מצליחה כזו?
אבנר ורד
ממש לא. מעבר לזה, אני חושב שיש איזושהי בעיה אתית עם הנושא הזה. עשינו חוזה. עבדנו על החוזה חצי שנה. את אותו חוזה רוצים לשנות. על בסיס מה?
רוחמה אברהם
אני מבקשת מכתב דחוף של בנק אוצר החייל לאיתן רוב ולחשכ"ל, בו יושמעו כל הטענות, תוך כדי ציון הדברים. ושאלת המחיר שנדרש. הייתי שמחה לשמוע מה דעתם בנושא.

אני אשמח אם ניפגש אחרי החג, אבל אני חייבת לציין שעד החג אני מקווה שיהיו תשובות לגבי המשך הפעלת הקרן בצורה מיידית. דבר שני – אני מקווה שבישיבה הבאה אנחנו נהיה מאחורי הרף הזה, וכבר נתחיל להתווכח על ה- 50 מיליון של 2004. אני רק רוצה לדווח שבשבוע הבא אני נוסעת לארצות הברית, ובאחת הפגישות שלי שם אני עומדת להיפגש עם ראש ה- SBA האמריקאי, ואשמח לקבל הערות. המדובר ב- Small Business Association האמריקאי. לדעתי הולך להיות שיתוף פעולה, ואני מקווה שהפגישה שלי אכן תועיל והעניין יתקדם. בשבוע הבא עומד להגיע אורח חשוב לארץ. אני פועלת להשגת מימון נוסף מחו"ל, קרנות מחו"ל, על מנת להזרים כספים למגזר הזה.

לגבי הצעת החוק שלי – דיברתי עליה גם עם שר האוצר, הולך להיות שיתוף פעולה מאוד רציני בנוגע להצעת החוק. היא תובא לדיון במליאת הכנסת בתחילת מאי. אנחנו הולכים לעשות כנס גדול בעניין הזה. אני מניחה שלקראת תום המושב הבא הצעת החוק הזאת גם תסודר. כך, יוחנן, תוכל להגיד שממשלת ישראל החליטה שצריך לחבק את המגזר של העסקים הקטנים.

בהזדמנות זאת אני רוצה לאחל לכם חג שמח ותודה רבה. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים