ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 17/03/2004

איצטדיון רמת-גן

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8278




5
הוועדה למאבק בנגע הסמים - 17.3.2004


פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8278
ירושלים, כ"ח בניסן, תשס"ד
19 באפריל, 2004


הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס'
מישיבת הועדה למאבק בנגע הסמים
שהתקיימה ביוםד', כד' אדר תשס"ד, 17.3.04, בשעה 09:30


ס ד ר ה י ו ם

ישיבה עם ההתאחדות לכדורגל - פרשת פליקס חלפון
(נושא עבירות סמים בקרב שחקני כדורגל והרשעה של חלק מהשחקנים)
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר איוב קרא
מוזמנים
איצ'ה מנחם, יו"ר ההתאחדות לכדורגל
גדעון בריקמן, מ"מ יו"ר ההתאחדות ויו"ר ועדה רפואית
חיים צימר, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל
עו"ד אביבי, יועץ משפטי
עו"ד קמר, יועץ משפטי
אורי חרל"פ, מינהל הספורט, משרד החינוך התרבות והספורט
ד"ר חלד לודמילה, המחלקה להתמכרויות, משרד הבריאות
רפ"ק יפה מזרחי, ראש חוליית סמים, המשרד לבטחון פנים
פקד אורית נחמני, קצינת סמים בפשיעה מאורגנת, המשרד לבטחון פנים
איריס מורדקוביץ, מנהלת שירות סמים, משרד הרווחה
אריה אלטר, מנכ"ל ארגון השחקנים
שמאי גולן, דובר הרשות הלאומית למלחמה בסמים
אורי אסטליין, ראש תחום אכיפה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים
יואב שטראוס, מנהל איגוד השופטים
אמנון רז, יו"ר איגוד המאמנים
דורון קרדו, מזכיר איגוד השופטים
שי שני, מנכ"ל מרכז הפועל
אלי דריקס, מנכ"ל מכבי ת"א
מאזן גנאים, יו"ר בני סכנין
רונית אשכנזי, חברת הנהלה ודוברת בני יהודה-ת"א
ז'ק אשרוב
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


ישיבה עם ההתאחדות לכדורגל - פרשת פליקס חלפון
(נושא עבירות סמים בקרב שחקני כדורגל והרשעה של חלק מהשחקנים)
גדעון בריקמן
אנחנו שמחים לארח אתכם פה ואנחנו מקווים שנושאים מהסוג שאתה מעלה, שזה שאלות שכל הציבור רוצה לדעת ולהרגיש, יפה מאוד שאתם עושים את זה בהתאחדות לכדורגל, למרות שאני אומר את זה בהערה סגורה שאני לא מבין מה להתאחדות ולנושא שלך, אבל אני מאוד מקווה שבהמשך הדיון תגיד. אנחנו נארח אתכם בצורה שאנחנו מארחים את כל האורחים שלנו ושתהנו מהיום הזה.
היו"ר איוב קרא
תודה. אני רוצה להודות על המילים. באנו לפה, חברי הועדה למלחמה בנגע הסמים בכנסת קודם כל להיות חלק מכם, לא באנו בראייה שלילית אלא בראייה אוהדת להתאחדות לכדורגל, לראשי ההתאחדות לכדורגל, אבל בד בבד אנחנו חושבים שחלק ממלחמתנו זה להביא למצב שבכל מקום שיש אלמנטים שליליים או עשבים שוטים, לשים אותם על השולחן כדי שלא יחזור המצב הזה שאנחנו נמצא את עצמנו בסיטואציות או פרשיות מיותרות. הספורט צריך להיות חד משמעית נקי מכל רבב, נקי מאנשים שליליים, במיוחד כשמדובר בכוכבים שמייצגים וכשמדובר בקבוצות מייצגות.

אני ככדורגלן, שיחקתי כדורגל, הייתי בנוער מכבי חיפה והייתי בהפועל נהריה ובבני יהודה ת"א, אני רואה את עצמי כחלק אינטגראלי ממשפחת הכדורגל, יש לי הערכה רבה לשחקנים, אבל מדי כמה חודשים או כמה שנים עולה פרשייה חדשה עם כוכב אחר ואנחנו לא יודעים למה זה קורה, מה הסיבות שזה קורה. בסך הכל מדובר באנשים שיש להם מודעות ומי שגודל על תורת הספורט צריך להיות לו מניעים מיוחדים שזה קורה, זה יכול לקרות לאדם בשוליים, שמשחק בשכונה, אבל כשמדובר דווקא בשחקנים מרכזיים, שחקנים ייצוגיים, זה כואב לנו שזה חוזר על עצמו ומדי פעם אנחנו עדים למצב שפרשה פה פרשה שם של אנשים ששותים אלכוהול לפני משחקים, דברים שפוגעים בתדמית הכדורגל וזה נותן לגיטימציה לבני נוער, כי בני נוער רואים בכוכבי הכדורגל סמל ודגל וכשהם רואים שדבר כזה קורה זה הופך להיות דגם לחיקוי, דבר שאנחנו לא היינו רוצים.

אנחנו חושבים שההתאחדות לכדורגל והשחקנים הבכירים של הקבוצות והכוכבים צריכים להרים את הדגל יחד איתנו במלחמה הזאת שלדעתי היא אחת הסוגיות הקשות שנתקל בהם היום עם ישראל, יתכן ובסוגיות הבטחוניות והכלכליות נמצא תשובה באיזה שהוא שלב, אבל בנושא של הסמים אנחנו במצב מידרדר במיוחד בקרב בני נוער ובני נוער מסתכלים על הדמויות שמשחקות על הבמה במיוחד בספורט שבני נוער מאוד מושפעים משחקני כדורגל וכדורסל וכשהם רואים שדבר כזה קורה, לתקן את זה לוקח הרבה זמן כי תמיד יגידו, פליקס חלפון סחר בסמים, שמוליק רוזנטל קרה לו כך וכך, רוני קלדרון קרה לו כך וכך ולכן באתי לפה מתוך אהדה להתאחדות לכדורגל כדי לדסכס עצה איתכם כיצד לא יחזור המקרה הזה, כיצד אפשר לעוזר בבדיקות של סמים או סמים ממריצים, מה אנחנו יכולים לעשות כדי שהתופעה הזאת לא תחזור על עצמה. אני אשמח לשמוע מכל מי שבא לכאן עצות, אנחנו גם מוכנים להתערב בכל רמות הממשל והממסד כדי לעזור בנושאים תקציביים ומשאבים בכלל.
גדעון בריקמן
בהתאחדות לכדורגל יש שנים ועדת סמים, הועדה הזאת במשך כל השנה בודקת את הספורטאים מדי פעם לפי תקנון וסדר עבודה שהם מתכננים מראש, כך שבהתאחדות לכדורגל הנושא הזה בדמנו, אנחנו מאוד רגישים לנושא ואנחנו לא מזניחים אותו כל השנים. בשנה שנתיים האחרונות אנחנו עושים את זה במיוחד והמקרים שאתה ציינת, רוזנטל ופליקס חלפון זה לא קשור להתאחדות לכדורגל, זה דברים שנעשו מחוץ להתאחדות ועל זה אין לנו כמעט שליטה, על מה שיש לנו שליטה אנחנו עם היד על הדופק, בודקים מדי פעם כל השנה לפי תוכנית עבודה. בתוך ועדה רפואית יש ועדת סמים והיא עובדת כמעט ממשחק למשחק, לא כל משחק, אבל אנחנו ערים לזה, מאוד רגישים לזה ואנחנו עם היד על הדופק כל הזמן.
היו"ר איוב קרא
גם בנבחרת הנוער היו פרשיות לא נעימות.
גדעון בריקמן
זה קשור להסטוריה ואנחנו היום מאוד רגישים לנושא ולא ניתן,
אורי חרל"פ
אני חושב שהנושא של טיפול בסמים הוא נושא מאוד חשוב אבל אני חושב שבישיבה הזאת נעשה איזה עוול לספורט הישראלי. יוצא כאילו ספורטאים שהיו ספורטאים או ספורטאים, הם סוחרי סמים. יש הבדל בין מי שסוחר בסמים לבין אם משתמשים בתמריצים אסורים או לא אסורים, על זה יש ועדות קבועות שבודקות את הספורטאים, אבל פה נעשה איזה עוול, זה כותרת, גם בהזמנה, לספורט, למרכזי הספורט לקבוצות הספורט, יצא מכם סוחר סמים, זה מכה מאוד לא הוגנת לספורטאים ואני לא מדבר כבר על מנהלי הקבוצות. שמו אותם באיזה שהיא תדמית שזה לא מגיע להם.
היו"ר איוב קרא
אני חושב שאני חי בתוך עמי ובאתי בראייה חיובית ואוהדת, אני חושב שאפשר לשבת בבית ולהגיד זה קרה וזהו, ומה שהיה עם נבחרת הנוער היה וזהו ונחזור על זה. אני יכול לשבת בבית ולא להתייחס לזה ואנשים ידברו על זה בכל מקום וישאלו אותי שאלות ואני לא אוכל לענות על זה ולטייח את זה. האם זאת המטרה שלנו או לשים את זה על השולחן כדי שחלילה לא יצוץ עוד סוחר סמים ברמה כזאת של כוכב או של מישהו דומיננטי בחיי הכדורגל, זאת השאלה. ואני החלטתי דווקא לא לטייח אלא לשים סוף פסוק לפרשה הזאת בראייה ציבורית ולגמור ענין. אתה לא יכול לא לפענח או לא להתמקד סביב דבר שהוא לא שיגרתי בחיי הכדורגל.
ז'ק אשרוב
טיפה להצטרף לאורי וטיפה להצטרף אליך. הגיע הזמן, ואני כבר לוחם נגד הדבר הזה כמה שנים, להחליף את השם של הועדה שאני יושב בראשה, זאת לא ועדת סמים. בעברית חסרה לנו מילה והמונח בכל העולם זה דופינג ודופינג זה לא סמים, הוא מכיל גם סמים אבל זה החלק הקטן ביותר. דופינג הוא חומרים אסורים בספורט והחומרים האסורים האלה בספורט החלק הקטן ביותר זה,
קריאה
חמ"ס, חומרים אסורים בספורט.
ז'ק אשרוב
חמ"ס, אבל חמ"ס זה גרוע אז לא. סמי רחוב כמעט ואין בין הספורטאים בכל העולם, יש חומרים והחומרים הללו הם מחומרי רפואה דרך הורמונים שונים והיום הם מדברים על הורמונים מאוד מיוחדים וחומרים מאוד מיוחדים שמפעילים את השריר. בכדורגל לא תפסנו אף פעם סמי רחוב, תפסנו דברים שוליים שהם חשובים כי הם אסורים בספורט. למשל בשנה שעברה נתפס שחקן מאשדוד שהשתמש בתרופה נגד נזלת, תרופה שכל אחד נותן אותה לבני ביתו, אבל זה אסור בספורט והוא חטף על זה. לפני מספר שנים היה איזה חומר ממריץ שאחד ממאמני הכושר נתן לשחקנים מבלי שהשחקן ידע שהוא מקבל חומר ממריץ, כך שנורא קשה להתייחס לזה כאל תופעה. קשה גם להתייחס כאשר אתה תופס, אתה לוקח כמה תפוחים רקובים בתוך לא סל אלא בתוך פרדס ענק של תפוחים אתה תופס כמה תפוחים רקובים, ולהתחיל לדבר על כל הפרדס הזה. זה בסדר לנסות ולבדוק את הדבר הזה, אבל נתפסו כמה אנשים שעסקו בסחר בסמים ולאוו דווקא בשימוש עצמו, כך שהם בכלל שונים, הם כבר לא ספורטאים. ספורטאי שמתעסק בסמי רחוב איננו ספורטאי מטבע ההגדרה וסחר זה בכלל, כך שאני מוכרח שתפנה את הזרקור לבעיה האמיתית.

מבין הבדיקות שאני עושה בכדורגל, באתלטיקה, בועד האולימפי, בכדורסל, יש הרבה שמועות ומעט עובדות. השמועות האדירות על כל מיני חומרים וסמים לא תפסנו אותם וכאן אני מבקש שתעזור לי להרים את הכפפה שזרקת לעברי, בדיקה לחומרים האסורים עולה לנו בערך 1,300 שקל, 1,300 שקל זה התשלום למעבדה, אין לנו מעבדות מוכרות כאלה בארץ, זה התשלום לחברת ההובלה, זה התשלום לאנשים שיוצאים, צוות בודק שיוצא לפעמים נשאר יום שלם עם האתלט עד שהאתלט יכול לתת שתן, בזמן הקרוב אנחנו נכנסים לכמה אתלטים לגבי בדיקות דם, כך שהבדיקה עולה כ1,300- שקל.
היו"ר איוב קרא
אבל אתם עושים בבת אחת בטח כמה בדיקות.
ז'ק אשרוב
בשביל זה אני מחלק את זה, זה כ1,600-, כי אני מוציא 2-3 אנשי צוות, ישנה גם המונית וחזרה והתשלום על הקיט והכוסיות, כל זה עולה כסף, סדר גודל של 1,300 לבדיקה אחת. אני רוצה לבצע בהתאחדות לכדורגל מאה לבדיקות לשנה שזה לא הרבה, זה 130 אלף שקל שחסרים להתאחדות. אם אני רוצה לעשות משהו בכדורעף שחסר להם כסף לתשלום לשיפוט במשחק, אין להם. אז אם אנחנו רוצים באמת להרים את הכפפה שזרקת בענין תמיכה כספית, הנה מקום לתמיכה כספית. כשאני יושב בועדות האירופאיות ולידי יושב הנציג הנורבגי, ואני תמיד לוקח את הנורבגי כדוגמה כי מספר התושבים שם כמספר תושבי ישראל בערך, יש לו שלושה מליון דולר לבדיקות לכל הספורטאים ממשלת נורבגיה, שלושה מליון דולר.
היו"ר איוב קרא
כמה לכם יש?
ז'ק אשרוב
לזה אין תקציב. בהתאחדות לכדורגל,
היו"ר איוב קרא
אתם לא מקבלים כלום ממשרד הספורט?
ז'ק אשרוב
אני אגיע לזה. ההתאחדות לכדורגל מאוד מעוניינת בבדיקות והיא מאוד לוחצת לביצוע הבדיקות, בתקציב שלה אין סעיף על הדבר הזה כי אין לה כסף לדבר הזה והם מגרדים מהשוליים עם הרבה הזעה את ה100-130- אלף שקל לשנה וגם זה לא תמיד.
היו"ר איוב קרא
מהממשלה אין כלום?
ז'ק אשרוב
כלום. הועד האולימפי מקבל, יש לי תקציב, והשנה הזאת נקראת שנה אולימפית, וכל משתתף באולימפיאדה חייב לעבור כמה בדיקות כי אחרת אנחנו נחטוף על הראש, יש לי תקציב של מאה אלף שקל. מאה אלף שקל מחולק, 50 אלף של הועד האולימפי, 50 אלף שקל של משרד החינוך שלא מגיע. זה רשום אבל לא מגיע. מבחינת בדיקות שכולנו מדברים,
היו"ר איוב קרא
מה לגבי הנבחרות, גם לשם לא מגיע?
ז'ק אשרוב
כלום. אנחנו מדברים על בואו נעשה בדיקות ונראה ונקבל אינפורמציה, אין כלום. הסכומים שאני מדבר עליהם צריכים לכסות גם ימי עיון, פרסום, חינוך, לצאת לקבוצות, לצאת לבתי ספר, בינתיים אני סוחב כל מיני מרצים, אני מכין להם מצגות והם עושים את זה בהתנדבות כי אין מאיפה לשלם להם. אם יום העיון הזה יהיה בצורה כזאת שתוכל גם לדאוג לאיזה שהוא תקציב ממלכתי לדבר הזה, אני חושב שיצאנו נשכרים.
היו"ר איוב קרא
גם לכל הנבחרות הייצוגיות?
ז'ק אשרוב
כלום.
אורי אסטליין
אני אולי קצת מופתע משום שאני לא יודע מה צריך כדי שהמעבדה הטוקסיקולוגית בתל השומר שבודקת את רוב בדיקות השתן תיחשב מוכרת ע"י מוסדות הספורט.
ז'ק אשרוב
ישנה הכרה, וזה הועד האולימפי הבינלאומי עושה את זה, מה זו מעבדה מוכרת לצרכי בדיקה כזאת. היא צריכה להיות מוכרת, צריך להיות ציוד, צריך להיות מינימום אלף בדיקות לשנה לספורטאים ולקבל הכרה של הועד האולימפי הבינלאומי.
היו"ר איוב קרא
המעבדה שהרשות למלחמה בסמים מדברת עליה לא יכולה להיות מוכרת?
ז'ק אשרוב
זו מעבדה אחרת וזו מעבדה אחרת. המעבדה שבודקת את הספורט זו המעבדה שיכולה לעמוד בפני בית משפט ולעמוד על עמדתה ועל הממצאים, ובשביל שהיא תקבל הכרה בינלאומית חייבים להיות שלושת הדברים שאמרתי, ציוד, אלף בדיקות מינימום בשנה, והכרה של הועד האולימפי. הועד האולימפי מורכב גם מהרבה מאוד מדינות שישמחו לשים לנו רגל בכל מיני מקומות, חוץ מאלף בדיקות בשנה.
אורי אסטליין
אני לא מאמין ואני רוצה להציע לסדר היום שיפנו לד"ר שלמה אלמוג שהוא מנהל את המשתנה הכי גדולה במזרח התיכון,
ז'ק אשרוב
הוא מסוגל לעשות את זה.
אורי אסטליין
ואין לי ספק שהוא יציג את הקריטריונים המתאימים ואולי אפשר בכל זאת לנסות, כי אז הבדיקה תהיה הרבה יותר זולה מהבדיקה שאתה שולח לגרמניה למשל.
היו"ר איוב קרא
ואז הבדיקה תעלה פחות.
ז'ק אשרוב
אני לא חושב,
אורי אסטליין
אבל זה שווה בדיקה.
ז'ק אשרוב
זה שווה אבל אנחנו כבר עשינו את השווה בדיקה הזה כמה וכמה פעמים בעולם, תל השומר, נס ציונה מסוגלים לעשות את הבדיקות האלה פרפקט, יעלה להם עוד קצת כסף להוסיף עוד כמה מיכשורים. בכל דגימת שתן עושים כ126- בדיקות, המעבדות יכולות לעשות את זה, אבל הועד האולימפי לא יכיר בנו.
אורי אסטליין
אז צריך לעשות בדיקה איך הוא כן יכיר.
חיים צימר
עוד דבר אחד שגם ד"ר אשרוב שכח, כל עוד אין הכרה לא יעזור שום דבר. הבדיקות ישלחו רק למקומות שיש להם אישור בינלאומי של פיפ"א.
שמאי גולן
אני רוצה לציין לטובה את שיתוף הפעולה ההדוק שיש בין הרשות הלאומית למלחמה בסמים וההתאחדות, שיתוף פעולה של שנים. רק בשנה שעברה קיימנו אירוע בבית הנשיא תחת הסיסמה של "כן לספורט, לא לסמים". הוצאנו עיתון משותף ושחקני נבחרת ישראל בכדורגל נרתמו ונרתמים לפעולות הסברה וזה אחד הגופים ששיתוף הפעולה שלנו איתם הוא שיתוף פעולה טוב.

ובכל זאת שתי הערות. הערה אחת שנוגעת לפרשת פליקס חלפון, הוא עבריין וזה יכול לקרות בכל גוף אחר, זה לא שזה נולד בהתאחדות לכדורגל, זה יכול לקרות כמו שזה קרה בבית חולים וזה יכול לקרות בכל מקום. אבל, בשלב הראשון של הפרשה הזאת היה חסר המסר הברור של ההתאחדות ועיתוני הספורט יוצאים כל יום יותר מכל מקום אחר, אין סוף של מקומות בעיתונים ובמוספי הספורט והטלוויזיה, אתה ראית שאין מסר. כשקורה דבר כזה צריך להיות מסר ברור מההתאחדות לכדורגל, אם יתברר שאכן הוא עבריין, ולא אולי לא והצדק ינצח ונראה ואנחנו לא מדברים איתו וכו', צריך מראשי ההתאחדות להוקיע את זה בצורה חדה וברורה. אם יקרה לנו עוד מקרה כזה, שלא יהיה ספק, שהמסר יהיה ברור. מפני שכדורגלנים מהווים דוגמאות לחיקוי בקרב הנוער יותר מכל אחד אחר ולכן בענין הזה זה לא צריך להיות בדיעבד אחרי שכבר תפסו אותו והוא כבר הודה והיתה עיסקת טיעון, אלא בשלבים המוקדמים, אם זה כך, ניתוק מגע עם כל ההוקעה שצריכה להיות.
איצ'ה מנחם
ההתאחדות היתה צריכה להתערב לפני שהוא נתפס?
שמאי גולן
לא זה מה שאמרתי.
איצ'ה מנחם
זה מה שמתפרש.
שמאי גולן
לא.
איצ'ה מנחם
אחרי שהוא נתפס יש במדינת ישראל מי שמטפל בדברים האלה.
שמאי גולן
ההתאחדות לא היתה חוקרת ולא היתה שופטת, אבל ההתאחדות תעביר מסר ברור.
גדעון בריקמן
אבל הקבוצה שלו אמרה את המסר הזה בדיוק מה שאתה אומר. היא אמרה בדיוק את המילים שאתה אומר.
שמאי גולן
אני שמעתי מה הם אמרו.
גדעון בריקמן
במידה ויוכח, היא תוקיע אותו מתוך עצמה.
שמאי גולן
אם הכל טוב אז הכל טוב. לגבי חומרים אסורים בספורט, שגלשנו לענין הזה גלישה רבה. מבחינת הרשות הלאומית למלחמה בסמים זה לא עומד בראש מצעד הפזמונים אצלנו, לא זה העיסוק היומי שלנו, חומרים אסורים בספורט סמים ואחרים זה מוצר נלווה שאנחנו כמעט ולא מתעסקים איתו. אנחנו גם בצדק לא נתקצב אותו, אין שום סיכוי בעולם שאנחנו מהקיצוצים הגדולים שלנו נוכל עכשיו לתת איזה שהוא כסף לחצי יום עיון או למשהו כזה.
היו"ר איוב קרא
אז מה הבעיה שאתם ביעד עם הועדה לסמים בהתאחדות תשבו ותתקנו את המעבדה בתל השומר.
שמאי גולן
זה כן.
היו"ר איוב קרא
בעלות שתקחו על עצמכם.
שמאי גולן
אנחנו בפירוש נסייע להם לבחון איך אפשר להשיג את ההכרה, המעבדות בישראל יודעות לעשות את זה טכנית, בפירוש לזה ניכנס.
היו"ר איוב קרא
אם צריך לממן את זה, אני חושב שלא תהיה בעיה עם סכום חד פעמי אם יש צורך לתכנן או לעשות את הדברים.
שמאי גולן
אנחנו נשב, נקים איזה שהיא ועדונות משותפת, נשב ונראה איך מקדמים את זה.
אריה אלטר
קודם כל אני מברך על הדרך שלך להתעקש ולהביא את הדברים בצורה שאתה רוצה להביא אותם, אבל אני חייב להסכים עם ד"ר אשרוב ולומר שהכל טוב ויפה אבל אנחנו צריכים לדעת מאיפה לוקחים את הכסף לטפל בסיפור הזה, אם זה יבוא מהכנסת, מהטוטו, לא משנה מאיפה זה יגיע, אבל ללא תקציב אנחנו טוחנים פה מים. התקציב פה זה שם המשחק. מבחינתנו הנושא של פליקס חלפון, מדובר פה על מקרה אישי שיכול ליפול מחר על כל אחד במדינת ישראל שרוצה לעבור על החוק. זה יכול להיות שחקן קולנוע, זה יכול להיות חבר כנסת או כל אדם אחר. ברגע שהוא עמד למשפט והוא טען לחפותו כולם תמכו בו כי הוא לא הוכח כאשם, ברגע שהוא הגיע לעיסקת טיעון גם אנחנו באיגוד השחקנים הוקענו את ההתנהגות והוקענו את המצב הזה ואת ההחלטה ששחקן נבחרת ישראל בחר ללכת בדרך כל כך קלוקלת, אנחנו הוקענו את זה, זה היה בעיתונות ובטלוויזיה, כך שאני לא חושב שזה היה מעניינה של ההתאחדות, כי זה מקרה פרטי שלא שייך לגוף באופן כללי. אני חושב ששיתוף הפעולה בין השחקנים לבין ההתאחדות לבין הועדה, הוא שיתוף פעולה שיכול להניב פירות כי השחקנים הם אכן מודל לחיקוי ובקטע הזה אנחנו מוכנים לעשות כל שיתוף פעולה שנידרש לעשות ואני חושב שבסופו של דבר צריך להבין שבכדורגל אין סמים. יש אולי תמריצים, חומרים אסורים, אבל זה לא מופיע ברמות של שימוש, זה היה מקרים בודדים, המקרה של אשדוד זה תום לב, האמא נתנה לילד משהו בתום לב, והמקרה של מכבי ת"א זה חוסר ידע, במודע אנשים לא עושים את זה אבל אנחנו צריכים לחשוב כיצד אנחנו בודקים את זה ועם היד על הדופק כל הזמן.
גדעון ברקימן
אמרתי שבודקים את זה לאורך כל השנה, ועדת הסמים בודקת כל השנה לפי תוכנית מוגדרת מראש.
אריה אלטר
נכון, אבל אנחנו צריכים עכשיו שיהיה תקציב לדבר הזה שנוכל לבדוק את זה טוב יותר ושהמעמסה לא תיפול על ההתאחדות לכדורגל כי זה לא בדיוק מה שהיא צריכה לתקצב.
לודמילה חלד
בקשר למעבדה, אני מסכימה עם מה שנאמר.
היו"ר איוב קרא
למה אתם לא מסייעים להם בנושא של הבדיקות?
לודמילה חלד
אנחנו משתמשים באותם מעבדות ואנחנו ידועים שהציוד שלהם מספיק לבצע את כל הבדיקות אבל מבחינת הכרה משפטית בינלאומית או מבחינת ההכרה בועד האולימפי זה ענין חוקי משפטי בסופו של דבר.
איצ'ה מנחם
כמובן שאני מצטרף לכל מי שמברך על פעולת הועדה, אני חושב שזה דבר חשוב. עצם הפגישה הזאת נערכת כאן בהתאחדות לכדורגל ואנחנו נעתרנו לבקשה, באיזה שהוא מקום אסור שיקרה מצב שכאילו אנחנו נמצאים פה באיזה פגישה כי התופעה הזאת היא תופעה קיימת בקרב שחקני הכדורגל בישראל. כשיצאו מחר לכל אמצעי התקשורת מישהו שיכול לפרש, צריכים לצמצם את התופעה, הבעיה קיימת. הבעיה הזאת, ואני גאה להגיד את זה, איננה קיימת כמעט בקרב כדורגלני ישראל. אם רוצים להילחם בסמים זה דבר מבורך, חשוב, בכל מקום שהוא, אבל שלא ידביקו את זה לשחקני הכדורגל בישראל.

אני חושב שאנחנו כל הזמן גם בתוך האגודות, יש פעילות די ענפה בנושא הזה בין מנהלי הקבוצות, המנכ"לים, יושבי ראש, הסברה, בין שחקני נוער, נערים בבתי ספר לכדורגל, זה צובר תאוצה בלתי רגילה נושא ההסברה. הדוגמה של פליקס חלפון שכולנו הצערנו על מה שקרה, אבל אף אחד לא היה מודע לזה וכולם ידעו שפליקס חלפון הוא אחד מהכדורגלנים השקטים ומסורים, שחקן נבחרת ישראל ולא ידעו. כאשר הנושא התברר כמובן שלא ידענו כלום. לאחר מכן, כל עוד שאין הרשעה והבחור טוען לחפותו כולם תמכו בו כי הוא חלק מהמערכת. אבל, בניגוד למה שכאן נאמר, מיד לאחר שהוא הודה ושהיתה עיסקת טיעון ושהיתה הרשעה, ההתאחדות לכדורגל, קבוצת בני יהודה, ארגון השחקנים, חבריו הטובים ביותר ואנחנו אנשי הנהלת ההתאחדות יצאנו ואמרנו בפירוש שאנחנו מגנים את התופעה הזאת וזה זכה לתפוצה בלתי רגילה. אני בהחלט מבין את מה שאתה אומר ואתה צודק, כי פליקס כמו כדורגלנים אחרים הוא מודל לחיקוי של בני נוער בוודאי בשכונת התקוה ואני חושב שבענין הזה נהגנו בצורה הנכונה ביותר.

ההתאחדות לכדורגל תשתף פעולה בנושא הזה עם הועדה בכל צורה שהיא. יש לנו ועדה רפואית שמתפקדת בצורה יוצאת מהכלל, בצורה סדירה, ובועדה יושבים רופאים. אני גאה להגיד ואני מדוע למה שקורה במדינות אחרות ואני ביקרתי בכל רחבי העולם בקרב ליגות לכדורגל ובקרב שחקני כדורגל עם סמים ומשקאות ושכרות וכל הדברים האלה, אנחנו צריכים להיות גאים, הכדורגל שלנו לשמחתי הרבה,
היו"ר איוב קרא
בליגות הנמוכות עוקבים?
איצ'ה מנחם
עוקבים בכל מקום. הרי העיתונאים רוצים כותרות אז אתה מתאר לך שאם באיזה שהוא מקום אפילו בליגה ארצית או בליגה א' שהיא הליגה הרביעית אצלנו יהיה איזה מקרה של בחור שנתפס זה לא תהיה כותרת על זה? זה יתפוס כותרת, שחקן בליגה ארצית נתפס עם סמים. ועובדה שזה לא קרה. יש כל מיני כותרות, אין ענין של סמים, הלוואי שכך זה ימשך ואנחנו צריכים להיות גאים על זה. אני מברך על הועדה, נשתף פעולה ואני מקווה שאותו מקרה בודד שגם הוא לא היה ענין של שימוש אלא מישהו שעשה איזה טעות כבלדר, לא אצלנו, לא בבית ספרנו.
היו"ר איוב קרא
לגבי שחקנים שהם מחדשים כרטיס מדי שנה, איזה בדיקה נעשית להם כל שנה כשהם מחדשים?
איצ'ה מנחם
כל הבדיקות הכלליות לפי חוקי הספורט במדינת ישראל. יש חוק ספורט וחוק הספורט קובע מה הוא צריך לעבור והוא עובר את כל הבדיקות ואלה אינן בדיקות קלות.
גדעון בריקמן
והוא לא יכול להתחיל לשחק בלי האישור הרפואי מראש, גם ביטוח וגם אישור רפואי.
היו"ר איוב קרא
הצטרף אלינו אלי דריקס. אתה רוצה להגיד משהו לגבי הכותרת שאנחנו באנו לגבות את ההתאחדות לכדורגל ולראות בתופעה של פליקס חלפון כאפיזודה חולפת.
אלי דריקס
אני לא אוהב להשתמש במילה תופעה כי תופעה זה כוללני מדי ואני חושב שאי אפשר לקחת איזה דוגמה מתוך מאות או אלפי שחקני כדורגל שמשחקים כדורגל ולהגיד את זה כתופעה שיש בכדורגל הישראלי כי אני בטוח שגם יש עו"ד ורופאים שמעדו וזה לא אומר שכל הרופאים הם מושחתים. שחקני הכדורגל אלה אנשים שעוסקים בספורט וזה המקצוע שלהם ויעודם ואני חשוב שבצורה האנשים שמנהלים את הכדורגל והתקשורת נתייחס לשחקני הכדורגל הם יחזירו לנו באותה מטבע.
איצ'ה מנחם
אני אשמח אם המסר שיצא מכאן ידבר על כך שאנחנו שמחים מאוד שהתופעה הזאת איננה קיימת ושהכדורגל בישראל יהווה מודל למגזרים אחרים לאוו דווקא בשטח הספורט, איך אפשר לשחק מבלי להשתמש בסמים. אני חושב שמסר כזה יכול להיות חשוב גם כתוצאה מאותו מאמץ שאנחנו עשינו.
אמנון רז
בקורסים בבית ספר למאמנים בוינגייט ובקבוצות המדריכים ברחבי המדינה יש שעה וחצי הרצאה בנושא הסמים. אין לי ספק שכל מאמן כדורגל וכל מדריך כדורגל שהוא ראש הקבוצה המחנך והמאמן של הקבוצה, אם הוא ירגיש משהו שלילי בנושא הסמים או שהוא ידע שאיזה שהוא ילד או שחקן עוסק בנושא, אין לי ספק שהוא לא יחזיק אותו בקבוצה והוא מיד יפעל. המאמן בכל מקרה ישאף לדעת והוא מיד ידווח ואני בטוח שהאגודה תפעל. כך שקיים הפיקוח מלמעלה ומבחינת החינוך אנחנו עושים גם פעולות בנושא.
היו"ר איוב קרא
הועדה למלחמה בנגע הסמים - רואים את עצמנו חלק אינטגראלי מאוהדי ההתאחדות לכדורגל ומרכזי הקבוצות ובאנו בראייה ובחשיבה שאנחנו צריכים לשמור על מה שהיה עד היום בתדמית, באווירה שהיתה בקבוצות ובעיני פרשת פליקס חלפון היא מעידה חד פעמית, מאידך על מנת שלא נכה על חטא יום אחד אני מציע לרשות למלחמה בסמים, לנציגת משרד הבריאות וגם לועדת הסמים של ההתאחדות לכדורגל לעשות פגישה משותפת כדי להביא למצב שיוכלו לעשות בדיקות שלא יעלו להתאחדות לכדורגל כסף, בדיקות שעולות 1,300-1,600 שקל לבדיקה זה הרבה כסף, אני מציע שתהיה פגישה משותפת, אם צריך הרשות למלחמה בסמים תוביל את זה והיא תעזור להתאחדות לכדורגל לתקנן עפ"י פיפ"א את המעבדה בתל השומר. כי להתאחדות לכדורגל אין תקציב והיא לא יכולה לעשות בדיקות,
גדעון בריקמן
היא כן עושה בדיקות.
היו"ר איוב קרא
זה לא משמעותי, צריך בהחלט לעבוד כמו מדינה מתוקנת, כמו מדינה אירופאית, כשני שומע שבנורבגיה מקציבים שלושה מליון דולר לענין הזה ופה שמעתי שלא מקציבים אפילו שקל אחד, זה מאוד מדאיג אותי כי זה בשוליים, אז או שאנחנו רוצים לראות מדינה עם קבוצות ונבחרות שראויים למדינה כמו שלנו או שאנחנו רוצים להמשיך להתנהל כמו בשנות ה50-. אני קורא לכם לעשות פגישה דחופה בענין הזה, להתוות דרך כדי להביא למצב שהועדה למלחמה בנגע הסמים בהתאחדות לכדורגל תוכל להביא את עצמה למצב שתוכל לעשות בדיקות עפ"י תקנון פיפ"א בתל השומר.
ז'ק אשרוב
זו אוטופיה שכדאי לנסות אותה, אבל מחר צריך לקנות לחם והייתי מציע שאתה בראש הועדה שאתה עומד תנסה למצוא תקציב למחר. לקבל את ההכרה הבינלאומית במעבדה כזאת שחייבת לעשות מינימום של אלף בדיקות בשנה זו אוטופיה מסויימת.
היו"ר איוב קרא
זה מהלך ראשון שהוא מחוייב המציאות שצריך להתחיל בהליך ולא חשוב אם זה יקח חודש או שנה, אנחנו צריכים לגמור את זה הרשות למלחמה בסמים עליכם להוביל את זה ולסייע להתאחדות לכדורגל.

הועדה תפנה לשרת החינוך התרבות והספורט להזרים להתאחדות לכדורגל את התקציבים הראויים כשלב ביניים עד שאתם תסיימו את הפרשה הזאת.
אורי חרל"פ
ההצעה צריכה להיות להעביר תקציבים לועדה לבדיקה לא של ההתאחדות, לספורט בישראל לרבות ההתאחדות לכדורגל.
היו"ר איוב קרא
אני מבקש להעביר את המסר הזה למשרד החינוך. אני פונה להתאחדות לכדורגל, אם חלילה קורה מקרה בדומה למה שהיה עם פליקס חלפון, להיות החלטיים במסר שיהיה ברור שאתם נגד. שמעתי מהרשות למלחמה בסמים שלא היה, שמישהו ניסה להגן על הפרשה. היתה אווירה של סלחנות כלפי הפרשה וזה לפעמים משליך על איך שזה מצטייר בתקשורת.

מאחר ואני רואה את ההתאחדות לכדורגל ואת הכדורגל והספורט בישראל, והשחקנים הם האמצעי הכי חשוב להעביר דרכם את המסר, הייתי פונה אליכם, לראשי המרכזים, לראשי ההתאחדות, ארגון השחקנים, לרתום את הכוכבים למלחמה בנגע הסמים, כי הם מהווים דגם לחיקוי.

אני מודה לכם על האירוח ואני מקווה שלא ניפגש בפרשיות כאלה.






הישיבה ננעלה בשעה 10:10

קוד המקור של הנתונים