ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/8234



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
16.3.2004

פרוטוקולים/עבודה/8234
ירושלים, ח' בניסן, תשס"ד
30 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 148
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי כ"ג באדר התשס"ד (16 במרץ 2004), שעה 11:10
סדר היום
1. תקנות הבטחת הכנסה (תיקון מס' 17)
2. הסכם בדבר מתן סיוע חד פעמי להסתגלות להפחתה בגמלאות לפי חוק הבטחת הכנסה, חוק מזונות וקצבאות ילדים – הסכם לפי הוראות סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
מתן וילנאי
מאיר פרוש
מוזמנים
השופט עזרא קמא יו"ר ועדת קמא
שולה זלצר המוסד לביטוח לאומי
עו"ד רות הורן המוסד לביטוח לואמי
ד"ר אילנה ירון ועדת קמא, המוסד לביטוח לאומי
עו"ד כרמית נאור המוסד לביטוח לאומי
דבורה בדר מנהל גמלאות, המוסד לביטוח לאומי
מרים שמלצר אגף מחקר ותכנון, המוסד לביטוח לאומי
עו"ד יואב ארבל לשכה משפטית, משרד הרווחה
עו"ד טלי ארפי לשכה משפטית, משרד האוצר
רות פורמן האגודה לזכויות הדיור
מלי סעדון האגודה לזכויות הדיור
ג'ודי דון שתי"ל, פורום ארצי למשפחות חד הוריות
חגית יעיש אם חד הורית
ויקי כנפו אם חד הורית
שרה ודעי אם חד הורית
ויקטור כהנא שתי"ל, פורום ארצי למשפחות חד הוריות
עו"ד מטאנס שאער לשכת עורכי הדין
ישראל חזקיה התאחדות התעשיינים
רן מלמד
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
יפה קרינצה



1
. תקנות הבטחת הכנסה (תיקון מס' 17)

2. הסכם בדבר מתן סיוע חד פעמי להסתגלות להפחתה בגמלאות לפי חוק הבטחת הכנסה, חוק מזונות וקצבאות ילדים – הסכם לפי הוראות סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי
היו"ר שאול יהלום
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הנושא הוא תקנות הבטחת הכנסה (תיקון מס' 17), והסכם בדבר סיוע חד פעמי להסתגלות להפחתה בגמלאות לפי חוק הבטחת הכנסה, חוק מזונות וקצבאות ילדים - הסכם לפי הוראות סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי.

כאשר נגזרו הגזרות הקשות על עם ישראל, וכל הנושאים שהזכרתי כאן, מבחינת קצבאות ומענקים, משרד האוצר אמר שהוא רוצה לפצות את הנפגעים העיקריים. הוא קבע ועדה בראשות כבוד השופט קמא, והוועדה הזאת מביאה לפנינו היום את מסקנותיה ועקרונותיה. אני מבקש מכבוד השופט קמא לומר את דברו.
עזרא קמא
אני מודה לך אדוני. בעיצומה של אווירה חמה - ולא אוסיף יותר מכך, לא אומר מה היה ומה הניע - שר האוצר מינה ביום 24 ביולי 2003 ועדה של מומחים, לא אנשי משרד האוצר. אנשי משרד האוצר רק סייעו כדי לקבוע קריטריונים לפצות - נקרא לזה פיצוי - את אלה שנפגעו פגיעה מצרפית, דהיינו בהבטחת הכנסה, כתוצאה מכך תשלום מזונות על ידי המוסד לביטוח לאומי, קצבת ילדים, וסיוע ממשלתי שניתן לעולים חדשים בעיקר - סיוע בדמי שכירות.

עניין דמי השכירות, מצאנו מלכתחילה שאיננו כל כך שייך לעניין, אבל הפגיעה המצרפית הייתה גדולה מאוד, למספר גדול של משפחות. לאחר שקיבלנו את הנתונים, מצאנו שיש בין 13,000 עד 15,000 משפחות, שנפגעו פגיעה קשה מאוד, בין 1,000 שקלים ל-2,500 שקלים בחודש, פגיעה כוללת.

אלה התבחינים שנקבעו לאותה ועדה, לקבוע אמות מידה, לא כוועדת חריגים. לו דנו בכל מקרה ומקרה בנפרד, זה היה יכול להימשך שנים רבות. נתבקשנו לקבוע קריטריונים ברורים להקצאת סכום סיוע חד פעמי של 20 מיליון שקלים לשנת 2003.

היה עלינו להתחשב בסכום הסיוע הזה, כדי להביא לחלוקה מיטבית של הסכום, כדי לאפשר לאותן משפחות שנפגעו קשות, לאותם אבות המשפחה, הורים - לאו דווקא נשים חד הוריות או אבות חד הוריים - אלה שנפגעו בקיצוץ הגדול, להשתלב בשוק העבודה אם אינם עובדים, ואלה שעובדים - אולי לסייע בידם במקצת הדברים.

השאלה הייתה מה לעשות עם 20 מיליון השקלים האלה, כאשר לפי הנתונים יש כ-105,000 משפחות שנפגעו החל בחמישה שקלים עם 2,500 שקלים.
מתן וילנאי
כמה נפגעו ב-2,500 שקלים?
עזרא קמא
714. 1,950 משפחות נפגעו ב-1,000 שקלים, 1,230 נפגעו ב-1,850 שקלים. חשבנו שבסכום שאנחנו יכולים לקבוע, אולי ניקח את אלה שנפגעו בגבול של 1,000 שקלים – אלה 13,394 משפחות. במצב הזה הגענו ל25.5 מיליון שקלים. הוועדה הלכה לשר האוצר ובקשה את אישורו כדי לרשום את הדוח בצורה הזאת, ואמנם ניתן לנו אישור לעוד חמישה וחצי מיליון שקלים.
מתן וילנאי
אז כל משפחה תקבל 700 שקל?
עזרא קמא
לא, משפחות תקבלנה מ-175 שקלים עד 900 שקלים לחודש, כאשר המלצתנו היא לשישה חודשים רצופים.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, אתם לוקחים 14,000 משפחות הנפגעות ביותר, שהן מגיעות עד כדי 1,000 עד 2,500 שקלים של פגיעה בחודש. נותנים להן מענק חד פעמי, באופן מדרגי, שהוא 175 שקלים עד 900 שקלים באופן חד פעמי.
עזרא קמא
באופן חד פעמי לשישה חודשים.
היו"ר שאול יהלום
אם נחלק את זה לשנה, אז הן מקבלות בין 90 ל-450 שקלים לחודש.
עזרא קמא
אבל אנחנו לא מחלקים את זה לשנה.
מאיר פרוש
האם בדקו גם את המשפחות האלה שקבלו את הבטחת ההכנסה באמצעות משרד הדתות או רק באמצעות המוסד לביטוח לאומי?
עזרא קמא
רק באמצעות הביטוח הלאומי.
מאיר פרוש
כמה משפחות כאלה שיש להן הפחתה בקצבאות הביטוח הלאומי של 2,000, 2,500 לא נבדקו בכלל.
עזרא קמא
אינני יודע. לנו יש את נתוני הביטוח הלאומי.
מאיר פרוש
אבל יש קבוצת אוכלוסייה שמקבלת הבטחת הכנסה ממשרד הדתות.
עזרא קמא
יכול להיות אבל אני אינני יודע.
היו"ר שאול יהלום
זו הייתה ועדה על נתוני הביטוח הלאומי.
עזרא קמא
אנחנו הגשנו את הדוח שלנו כעבור חודשיים וחצי. צר לי על כך שמאז ה-9 באוקטובר עד היום העניין הזה לא הסתיים. אינני יודע מה קרה בדרך, תקלה או דברים אחרים.
מתן וילנאי
ולמשפחות זה ירד ב-1 בינואר, אני מניח.
עזרא קמא
ביוני 2003. אנחנו גם סברנו שהוועדה הזאת נתנה אולי טיפה בים וזה לא מספיק. אחת ההמלצות שלנו היא אולי להאריך את ההקצבה הזאת לעוד שישה חודשים, כך הצענו בהמלצות שלנו.

הסיוע הזה בא לתת אפשרות להשתלב בשוק העבודה, ומה לגבי אלה שאינם מסוגלים לעבוד? כאן באה המלצה נוספת שלנו, למנות צוות שיבחן קריטריונים מיוחדים לאלה שגם אם יעשו ככל יכולתם, הם אינן מסוגלים ואינם יכולים להשתלב בשוק העבודה.

דהיינו שני דברים, שהיום אינכם מחליטים עליהם אלא שר האוצר צריך להחליט עליהם. הכפלת הסכום, דהיינו המשך ההקצבה, ושניים, צוות בודק, שיבדוק מה לגבי אלה שאינם מסוגלים ואינם יכולים גם אם רוצים, להשתלב בשוק העבודה.

לא הייתה לנו ברירה אלא ללכת הביטוח הלאומי. בלעדי נתוני הביטוח הלאומי לא יכולנו לעשות כלום. קבלנו את הנתונים, לשמחתנו הרבה, גם בעניין הזה חל עיכוב מסוים עד שקבלנו את הנתונים, אבל משקבלנו אותם – כמובן בלי זיהוי מקבלי ההקצבות – קבלנו אותם בצור טובה, בצורה מסודרת.

מי שיקבל את הסיוע הזה, הוא מי שהיום – ביום קבלת הסיוע -ממשיך לקבל סיוע, זאת אומרת הוא זקוק לסיוע. לא כאלה שהיום יצאו מהמעגל של מקבלי הסיוע. התנאי הוא שמקבל סיוע ימשיך לקבל סיוע. אם רווח לו, הוא לא נמצא בין אלה שמקבלים את הסיוע.
היו"ר שאול יהלום
נכון לרגע זה, אף אחד עוד לא התחיל לקבל, בגלל שמחכים לוועדה שלנו שתאשר.
עזרא קמא
יש מחשבה אולי לא לחלק את זה לשישה חודשים, אלא לתת את זה כהקצבה חד פעמית.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה לסכם את השלב הזה. ועדת קמא הגישה המלצות. ההמלצות האלה הוגשו כבר לפני חמישה חודשים, עד לרגע זה לא נעשה אתן דבר, לצערה, שהוא גם צערו של כבוד היושב ראש, השופט קמא.
עזרא קמא
ציינו את העובדה שיש צורך לחתום על הסכם בין האוצר לבין המוסד לביטוח לאומי, והכל בהתייעצות עם ועדת העבודה של הכנסת.
היו"ר שאול יהלום
אומר השופט, שגם אם מקבלים את כל המלצותיו, לדעתו זו טיפה בים. את הטיפה בים הזאת הוא היה רוצה להעלות לשתי טיפות בים, ולומר שעכשיו זה לשישה חודשים, אבל לבקש ממשרד האוצר להכפיל את הסכום ל-50 מיליון, כדי שזה יהיה לשנה. הדבר הנוסף, התנאי לחלוקת הקצבאות היה רק למי שנכנס למעגל העבודה. מי שלא נכנס למעגל העבודה, הוא באותו מצב כספי, אינו כלול על פי הנחיית משרד האוצר, ולכן אנחנו מצטרפים לבקשות.

ההקצבה עצמה ניתנת ל-14,000 משפחות היותר נפגעות מבין אותן 100,000 משפחות שנפגעו על ידי שלושת הקריטריונים. הסכומים שהמשפחות יקבלו הם בסביבות 175 עד 900 שקלחים בתקרה הגבוהה, כל חודש למשך שישה חודשים. הסכום שכל משפחה כזאת נפגעה הוא בין 1,000 ל-2,500 שקלים בחודש.
עזרא קמא
בתוך 14,000 המשפחות האלה, יותר ממחצית חד הוריים, והיתר אינם חד הוריים, חלק עובדים חלק לא עובדים, והם נפגעו. לפעמים הפגיעה באלה שעבדו ויש להם הרבה ילדים, היא לא פחות מאשר פגיעה בנשים חד הוריות.
היו"ר שאול יהלום
תודה. גברת הורן, בבקשה.
רות הורן
למוסד פנו רק בתחילת פברואר. מכיוון שמדובר בדבר שהיה צריך להשתלם בשנת 2003 והוא התאחר, חשבנו לעשות כל מה שניתן כדי שהסכום הזה יגיע לפחות בערב פסח. הצענו, והאור קיבל את המלצתנו, שנשלם את הסכום הזה כסכום אחד, ולא בפיגור של תשעה חודשים.

דבר שני, כאשר לקחנו את המלצות ועדת קמא בדיוק כפי שהן כתובות, ושמנו אותן על קובץ הזכאים לגמלאות המצרפיות, שהן הבטחת הכנסה עם ילדים ומזונות עם ילדים, יצאו קריטריונים לא שוויוניים, לא הסתדרנו עם זה. לכן, הרחבנו את היריעה, ובמובן הזה יש לנו בשורה מסוימת גם לשופט קמא וגם לוועדה. מה שעומד לפניכם לא עולה 25 מיליון שקלים אלא 33 מיליון שקלים, והמענקים גם יהיו יותר גבוהים.
ג'ודי דון
בגלל ששטרית אמר שיש לביטוח הלאומי יותר כסף?
רות הורן
זו המסגרת שעומדת בפנינו.
היו"ר שאול יהלום
את יכולה לומר לנו מה הקריטריונים? יש לכם טבלה?
רות הורן
אני מדברת קודם על גמלאות הבטחת הכנסה, במזונות יש תעריפים מעט שונים. הגמלאות לפי חוק הבטחת הכנסה הופחתו בפועל בקיץ, ביוני. לקחנו את הרעיון של ועדת קמא, עבדנו על זה עם אחד מחברי הוועדה, הגברת נעמי דהן, עשינו תקופת מבחן של שלושה חודשים לפני ההפחתה. במבחן שלנו, מי שקיבל חודש אחד לפחות מתוך שלושת החודשים.

המבחן הזה חשוב לנו, כי יש שהאדם יוצא לרגע מהמערכת, מכל מיני סיבות, ההכנסה שלו עלתה מעט לחודש אחד. לקבוע את העניין על זכאות בחודש ספציפי זה דבר מאוד מסוכן. כדי שלא נחטא בעניין הזה אמרנו שמי שקיבל באחד משלושת החודשים שקדמו להפחתה. לקחנו גם שלושה חודשים מאוחרים יותר, שבהם אמרנו שגם שם נבחן, שהוא קיבל באחד משלושת החודשים את שתי הגמלאות.

אותו דבר בהתאמה לקחנו לגבי מזונות. במזונות ההפחתה בפועל הייתה באפריל, אז עשינו בדיוק אותו דגם. מי שקיבל מזונות לילדים לפני ואחרי. את תקופת המבחן העדכנית של מי שממשיך לקבל ייחסנו לתחילת שנת 2004.

המענק מחושב בהתאם לחישוב של ועדת קמא, כאשר הפגיעה במשפחה בשתי הגמלאות הגיעה ל-1,050 שקלים או יותר, זכאים למענק. החישוב של המענק, כפי שהו מופיע כאן הוא ההפרש שבין הגמלאות הקודמות – שתיהן, קצבאות ילדים והבטחת הכנסה או מזונות וקצבאות ילדים – השיעור הקודם הגבוה לעומת השיעור החדש, שזה לפחות 1,050 הבדל, בהפחתה של 700 שקלים, ואז כפול שש, כי זה היה אמור להיות לשישה חודשים. הבסיס של החושב הוא הפגיעה. המענק המינימלי יהיה בסביבות 1,050 שקלים, המכסימלי הוא 9,000.
ג'ודי דון
עם זה את יכולה לשלם חשמל? עם זה את יכולה ללכת למכולת? זו השאלה, מה עושים עם 175 שקלים.
היו"ר שאול יהלום
גברתי היקרה, עם כל הכבוד, אנחנו איננו באים לדון במדיניות הכלכלית. המדיניות הכלכלית רעה ונוראה, על זה אין בכלל ויכוח. אף אחד לא חושב שאנחנו מתקנים כאן את המדיניות הכלכלית, אף אחד לא מתיימר לומר את זה.

האוצר נותן פיצוי - זה ידוע כשהיה עולה מחיר הלחם היו נותנים פיצוי – האם הפיצוי מספיק, האם הוא לא מספיק? זה ברור שהוא לא מספיק. אנחנו רואים את היחס מול הקיצוץ החודשי, אז ודאי מענק חד פעמי לא יספיק. אין בכלל ויכוח שזה לא מספיק, שאי אפשר ללכת עם זה למכולת.

אנחנו רוצים לקבל את עקרונות הפיצוי החד פעמי, בידיעה שהוא לא משפר שום דבר. ואף על פי כן, כסף זה כסף, גם 100 שקלים זה כסף. אם המשפחה מקבלת עכשיו 100, 200, 300 עד כדי 9,000 שקלים, אבל היא מקבלת כסף לפני פסח, כל סכום שווה משהו. ולכן, אנחנו משקיעים כאן זמן לאשר את העניין.

האלטרנטיבה היא לזרוק את העניין ולהגיד שלא רוצים 32 מיליון שקלים, או שיתנו 200 מיליון או שלא יתנו בכלל. זו לא דרכנו, אנחנו אומרים שמה שאפשר לתת – ניתן. האם זה עונה לבעיה? לא. האם זה קצת עוזר? כן. חבר הכנסת וילנאי, בבקשה.
מתן וילנאי
זו אכן מדיניות רעה ונוראה, גם לדעת האוצר. אם לא, הוא לא היה עושה את כל הדבר הזה, וועדת קמא לא הייתה מופיעה בעולם בכלל. הפיצוי הזה, בטח שלא צריך להגיד עליו תודה לאף אחד. צריך לשאול שאלות.

השאלה הראשונה שאני שואל, למה ממתינים מ-9 באוקטובר עד עכשיו? מדובר על בני אדם. חמישה חודשים.
ויקי כנפו
לא רק שממתינים, התוכנית נכתבה אחרת ובפועל יוצאים דברים אחרים, אז אף אחד לא ייהנה מהתוכנית הזאת. איך יהיה כסף לשלם, תגידו את האמת: אין כסף ולא ישלמו לכם, הכל שטויות. לא צריך להיות כלכלן בשביל להבין שמה שלקחו ממשפחה מחזירים היום ליותר, כאילו. לא מחזירים כלום.
היו"ר שאול יהלום
גברת כנפו, אנא אל תפריעי לוועדה.
ויקי כנפו
אני לא מפריעה, כי התוכנית הזאת נבנתה עקב המאבק, ושם כתוב "כל אם חד הורית". היום, אם היא תעבוד בחקלאות או במשהו אחר, ואם היא עבדה לפני לא מגיע לה. תגידו לנו תכל'ס, אנחנו לא מטומטמים. אין חיה כזאת, אין כסף למדינה.
ג'ודי דון
ומי מעמיד קריטריונים? איזה קריטריונים יש להם?
היו"ר שאול יהלום
גברת כנפו, אתן רוצות - - - טוב, בבקשה. חמש דקות חופשי, תגידו מה שאתן רוצות ואחר כך חבר הכנסת וילנאי יוכל לסיים את דבריו.
שרה ודעי
כשיש זוג ששניהם יחד עובדים, הוא מביא כסף והיא מביאה כסף, נכון? אני תבעתי את בעלי למזונות, אני לא מקבלת הבטחת הכנסה. אני עובדת שמונה שנים. תבעתי אותו על 3,300 שקלים, ואני מקבלת מזה 1,700 שקלים. תסביר לי איך מ-2,000 שקלים שאני מרוויחה, איך אני יכולה לדאוג לילדים, ואני גרה בשכירות. מה שויקי כנפו אומרת היא צודקת, סתם הם יושבים כאן.
מתן וילנאי
סליחה, בדיוק לזה רציתי להתייחס. צריך להמשיך לעסוק במשפחות מוך ה-14,000, מהסוג שהעלתה הגברת ודעי, ומהסוג של כאלה שנפגעו פגיה קשה ואין תחליף. אני שייך למיעוט שטוען כל הזמן שיש כסף, שלא יספרו לי שאין. לכן, הבעיה הזאת יותר עמוקה.

לכן, ועדת השופט קמא צריכה להמשיך לתפקד כוועדה שתעסוק בנושא הזה והמשפחות האלה לא תיפגענה לחלוטין מכל הגזרות הקשות האלה. לכן, אני ממליץ לאשר את זה. אני רואה את זה בפירוש כמדרגת ביניים, ולא כדבר סופי.
היו"ר שאול יהלום
כולנו. בבקשה, גברתי.
אילנה ירון
מתוך האילוצים של הוועדה, והשופט הדגיש את זה נכונה, הנוסחה שהסכמנו לה היא נוסחת פשרה. אני מודה שלי היו לא מעט השגות, והשופט יודע, וגם הצעתי נוסחה חלופית, שלוקחת הרבה קריטריונים אחרים בחשבון. לצערנו, בגלל האילוצים של הוועדה, התפשרנו על נוסחה שכמה שיותר מהר נוכל להעביר את הכסף למשפחות. זה היה אחד הדברים שעמד גם לעיני השופט, משם שהוא רצה – כמו שרוב חברי הוועדה רצו – להיות מסוגלים סייע למשפחות כמה שיותר מהר.

אני מאוד מצרה על כך שחלפו חמישה חודשים, ולא נעשה כלום. זה כסף שיכול היה לסייע למשפחות. היה ברור לנו שגם עם ההגדלה הזו של 32 מיליון, זו טיפה בים, זה לא מטפל בכלל הבעיה.

אם אנחנו מסייעים למשל, למשפחה שהפגיעה המצרפית שלה היא גבוהה, אבל היא חיה בתל אביב, לעומת משפחה שהפגיעה המצרפית שלה נמוכה אבל היא חיה בדימונה, אני חושבת שאולי צריך לעזור דווקא למשפחה עם הפגיעה המצרפית הנמוכה בדימונה, כי האפשרות שלה להשיג עבודה היא הרבה יותר נמוכה מזו שגרה בתל אביב, אם מסתכלים על נתוני האבטלה ואיפה אפשר להשיג עבודה יותר בקלות.

לכן, חשוב שנבין שזאת הייתה פשרה. אני מאוד מקווה שהנוסחה הזאת שאומצה, תאומץ רק לדבר המוגבל הזה, ושתיעשה עבודה מאוד יסודית כדי לבחון את מה שצריך לעשות בעתיד.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. בבקשה.
ג'ודי דון
יש פה אבסורד, שהביטוח הלאומי מציין מזונות לילדים. הם לוקחים את זה כסכום, כהכנסה. המזונות זה נטו לילדים, לא יכול להיות שייקחו את זה כהכנסה. איזו משפחה יכולה לשבת בחורף הקשה הזה ללא חשמל? מנסים לתת לנו כאילו שי לחג. זה לא שי לחג, כי זה לא מפצה אותנו על שום דבר.

שר האוצר, וגם השר שטרית, כאילו אמר שכולם גנבים, ביטוח לאומי גנבים, כולם גנבים, שהנכים יבואו כל חודש לביטוח הלאומי, והחד הוריות -כולם גנבים, כולם לא בסדר. עכשיו פתאום רוצים לתת לנו 175 שקלים.
היו"ר שאול יהלום
את מציעה לא לאשר את זה?
ג'ודי דון
בטח שאנחנו ניקח, למה שלא ניקח, אבל מה, זה לא מספיק. מצד אחד, מי אלה שקובעים למי מגיע ולמי לא מגיע, מי עומד בקריטריונים. הרי אנחנו מספרים, יש קטגוריות, זה כן וזה לא. אנחנו לא נמצאים בוועדות שלהם, לא של הביטוח הלאומי, לא של העבודה והרווחה.
היו"ר שאול יהלום
נתנו לך את הקריטריון. אמרו שמי שהפרש ההכנסות משתי הקצבאות גם יחד - עם קצבת ילדים – הוא 1,050 ומעלה, בתקופה של שלושה חודשים לפני הזכאות לעומת שלושה חודשים ב-2004,– יקבל.
ג'ודי דון
ישנם שני צדדים, זה לא רק חד הוריות. יש הורים שלא עובדים, אין להם הכנסה ומחפשים עבודה בנרות. תן להם עבודה, אל תיתן להם את הקצבה, אבל אין עבודות. ההבטחות שוות לאוויר. אחרי חצי שנה הם יוצאים מהמעגל, הם כבר לא מספרים.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אבל זו התוספת, כפי שאמר השופט.
ג'ודי דון
אבל הם לא יקבלו כי הם לא רשומים כלא עובדים.
היו"ר שאול יהלום
נכון, זו דרישה נוספת שלנו. אחרת בכלל לא יקבלו. הסכום הזה ניתן לאלה שהם במעגל העבודה בתקופה הזאת לפחות חודש אחד.
ג'ודי דון
איפה הסולידריות במדינה הזאת? באמת חבל, אין סולידריות. אם כולם היו קמים, המובלטים, הקשישים, והנכים – אז היה כוח במדינה. לא יכול להיות שבן אדם כמו שטרית יקום ויגיד פתאום: קחו 175 שקלים.
היו"ר שאול יהלום
גברת דון, את צודקת. אין לי מילים להשיב לך, אבל כמו שאמרת, זה או לקחת או דחייה, ואז נוסיף לחודשי הדחייה גם את הדחייה שלנו. כאן, ברגע שקיבלנו, אמרתי שלא תהיה אף דחייה לא תהיה, לפחות לא בוועדה הזאת.
חגית יעיש
זה לעג לרש. מצחיק שבאנו לפה בשביל שתחליטו מה עושים. אני חושבת שמהיסוד הקריטריון של מי שמקבל הבטחת הכנסה הוא לא נכון, שם צריך לעשות את העבודה, ולא פה. זה כמעט מעליב לבוא לפה ולשמוע את הדברים.

אם לי קיצצו 850 שקלים, אז אני לא נכללת במקבלי הקצבה האלה. לקראת חג הפסח אני צריכה לחשוש את יהיה לי או לא יהיה לי. אני לא שייכת לאלה, אני אסתדר גם אם לא יהיה לי כלום, אבל זה באמת על גבול העלבון. זה ממש מעליב.
היו"ר שאול יהלום
אני מקבל, אבל אני רוצה לומר - - -
חגית יעיש
באתי בעיקר בשביל אחרים, ואני חושבת שאם אני פה בכנסת, אני רוצה להגיד לך ולחברים האחרים, זה לא יתכן שלכם לא תהיה היכולת לעשות משהו בעניין. אתם צריכים לשנות את הדברים, לא אני. אתם אמורים להקשיב לי כדי לדעת איך לשנות את הדברים.

לגבי הוועדה שיושבת, אין לי מושג, יושבות שם משפחות במצוקה? אתם שומעים מהם מה הבעיות, כדי לדעת איך לחלק נכון את העוגה הזאת? אתם מקשיבים לאנשים שנמצאים שם? אתם לומדים דרך מי שבאמת סופג את זה?
היו"ר שאול יהלום
מיד השופט קמא ישיב. מר מלמד, בבקשה.
רן מלמד
אני חושב שהלקח המרכזי שצריך לצאת היום מהוועדה, זה מדוע יש עיכוב כל כך ארוך בהעברת הסכומים. אני חושב שמישהו צריך לתת את הדין, ומבחינתי הדין צריך להיות מאוד פשוט. צריך להתייחס לכסף הזה כמו לכר שיש עליו את הזכות להלנת שכר.

האוצר, שלא טרח לטפל בכספים ולהעביר אותם, צריך להבין שכל פעם שהוא לא יעביר את הכספים למקומות אליהם הם צריכים להגיע, הוא יצטרך לשלם עליהם ריבית דריבית, כמו שמשלמים על הלנת שכר. אני חושב שמפה צריכה קריאה של הוועדה למשרד האוצר להכפיל מיד את הסכום של ה-32 מיליון שקלים.
היו"ר שאול יהלום
תודה. אני יכול להבין גברת הורן, למה בין ה-9 לאוקטובר עד היום חל עיכוב?
רות הורן
אני לא יכולה לענות על זה, כי אינני יודעת.
ויקי כנפו
כל התוכנית הזאת היא לשנה, אין כסף. לא נקבל כלום, שקל. אין עבודה, אז לא נקבל שקל, אנחנו לא רוצים גם את המענק הזה. אתם לא מבינים שעוד שנה שום דבר לא יעזור. לא רוצים כלום, רוצים עבודה.
שרה ודעי
השאלה אם ראש הממשלה לא יקבל משכורת חצי שנה, מה יקרה אתו.
ויקי כנפו
לא רוצים את המענק הזה, גם ככה אנחנו כבר על הפנים, שום כסף לא יעזור. המינוס של החצי שנה, שהייתי צריכה לקבל ולא קבלתי - כבר לא יעזור כלום. אנחנו לא רוצים את המענקים האלה. מה אתם רוצים, זה משהו שמגיע לנו, זו לא מתנה, לא נותנים לנו מתנות.

אני אזרחית מדינת ישראל, אני לא חד הורית, הילדים שלי ילכו לצבא וימותו אולי. מגיעות לי זכויות, אם אין עבודה – אני רוצה לחיות. אם לא, אנחנו נתאבד כולנו, עם הילדים. תישארו אתם, תנהלו את המדינה בלי אנשים. תנו כסף לעוד כביש, לעוד גדר, ולנו תנו למות.
שרה ודעי
שייתנו לעשירים.
ויקי כנפו
זה סתם שקרים, אין כסף.
ג'ודי דון
איזה שר אוצר היה עובד שישה חודשים בלי משכורת?
היו"ר שאול יהלום
גברת כנפו וגברת דון, אפשר להמשיך? מדוע היה העיכוב?
רות הורן
קשה לי לענות על זה כי אינני יודעת. המוסד התבקש לשלם את המענק רק בתחילת פברואר. מאז נעשתה עבודה מאוד אינטנסיבית גם כדי לחשב את העניין וגם כדי להגיע לפה. אני מאוד מודה לך, אדוני היו"ר, שנענית לבקשה שלנו לקיים את הדיון כשיכולנו לבוא עם ההצעה, על מנת שנוכל לממש את זה בערב פסח. מה קרה עד אז, אינני יודעת.
שרה ודעי
אבל ביטוח לאומי בכלל לא יודע על זה. הייתי בביטוח לאומי והם בכלל לא יודעים על זה.
ויקטור כהנא
שיבואו לראות את התורים בעמותות של חלוקת המזון.
היו"ר שאול יהלום
גברת הורן, מישהו צריך לנו במדויק את התקנות, איזה נייר.
רות הורן
יש נייר. עומדים בפניכם שני נושאים לאישור. אחד, העקרונות של ההסכם שעליהם דברנו, והם מפורטים במסמך. ועדת העבודה מאשרת את העקרונות ואז אנחנו חותמים כל הסכם עם האוצר.

הדבר השני שעומד בפני הוועדה, אלה התקנות שצירפתי. אלה תקנות לפי חוק הבטחת הכנסה, והם דרושות כדי המענק הזה לא יופחת מהגמלה שלפי חוק, שאם לא כן נפחית משם.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. השופט קמא, בבקשה.
עזרא קמא
ביום הראשון של עבודת הוועדה, פתחנו את הדלת, ביקשנו מלמטה - ישבנו במשרד האוצר – שנציגות של האמהות החד הוריות יעלו אלינו לדבר.
ויקי כנפו
לספר לך מה היה? אני יודעת מה אתה רוצה להגיד. התקשרו לויקי כנפו ושאלו אותה אם היא רוצה להגיע לוועדת החריגים. ויקי כנפו אמרה שהיא לא לבד, והיא לא חריגה, שי שם עוד אנשים.
היו"ר שאול יהלום
גברת ויקי כנפו - - -
ויקי כנפו
יש פה הרבה דברים שאנשים לא יודעים.
היו"ר שאול יהלום
שאלתי אותך אם את רוצה לדבר. כשתרצי לדבר אתן לך, אבל אל תפריעי לכבוד השופט.
עזרא קמא
ישבו חמישה אנשים, שביקשו מהם לבוא לוועדה הזאת. זאת ועדה עשתה עבודת התנדבות, חשבה שצריך לעזור לאנשים שנמצאים בחוץ בלילות, ולגמור את העניין בצורה מהירה ביותר, וכך היא עשתה. פתחנו את הדלת, לא הייתה נכונות, לא אומר יותר מזה.
ויקי כנפו
אני אמרתי מה שהייתי צריכה להגיד. רצו את ויקי כנפו, סגרו את הוועדה לאנשים אחרים.
עזרא קמא
רגע אחד, את רוצה להצליח - -
ויקי כנפו
גם אנחנו רצינו לעזור, רצינו להגיע ולא נתנו לנו.
עזרא קמא
- - את רוצה להצליח במאבק שלך, אז לפחות תשמעי את האחרים.
ויקי כנפו
זה לא פייר, הוא עם כל הכבוד רצה לעזור, אבל לא אפשרו לחד הוריות להגיע לוועדה.
עזרא קמא
למה את אומרת כך? הרי הופיעו בפנינו - - - גברת כנפו, אם את רוצה שישמעו אותך, תשמעי גם את האחרים, משום שאת לא מסוגלת לשמוע מישהו אחר.
ויקי כנפו
אני שמעתי שלושה חודשים את כולם - - -
עזרא קמא
אבל אותי לא שמעת.
ויקי כנפו
עם כל הכבוד לך, רציתי להגיע לוועדה – רק ויקי כנפו, אם היא לא תגיע לבד, אין ועדה.
עזרא קמא
ובכל זאת, באו נציגות של האימהות החד הוריות, שקראו לעצמן "מטה המאבק של המשפחות החד הוריות", והגישו לנו דוח. את דוח הזה צירפנו לדוח הוועדה, שהגיע לשר האוצר. מה יותר מזה את מבקשת? הכל נמצא כאן, כל הדרישות שלכן פורטו כאן במסמך שלכן, ואנחנו העברנו אותו למשרד האוצר כלשונו, ואמרנו: הן צודקות בעניינים האלה, תשמעו אותן, תבדקו את הדברים האלו. יותר מזה הוועדה, שאיננה ועדה של משרד האוצר, היא ועדה ציבורית שנתמנתה, והיא לא יכולה לעשות יותר משעשתה.
ויקי כנפו
זה לא נגדך מה שאמרתי. כל הכבוד לך.
היו"ר שאול יהלום
נציג האוצר, מדוע חל אחור במתן אותה קצבה מפצה, עם כל הבעייתיות שלה? הפיצוי קטן ומועט, ועדיין חל איחור ל חצי שנה, מדוע?
הרן לבאות
למיטב ידיעתי, המלצות הועדה התקבלו במהלך חודש אוקטובר. בסך הכל ההמלצות היו צריכות להיבחן. היה צורך באיזושהי הרחבה, בעיקר על מנת לא ליצור אפליה. לא נלקחו בחשבון מזונות בהמלצות הוועדה.

גם בתחשיב המענק עצמו התעוררו בעיות. הנושא נבחן, היה איזשהו עיכוב, אבל זה לוקח זמן. הביטוח הלאומי ניסח את זה, אנחנו כאן, והמטרה היא לעשות את זה עד ערב פסח.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו עומדים לאשר - - -
ג'ודי דון
הוא בכלל לא יודע מה לענות.
היו"ר שאול יהלום
רבותיי, אנחנו רוצים לאשר את עקרונות ההסכם בדבר מתן סיוע חד פעמי להסתגלות בהפחתה בגמלאות, לפי חוק הבטחת הכנסה, חוק המזונות וקצבאות ילדים, הסכם לפי הוראות סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי, תקנות הבטחת הכנסה (תיקון תקנה 17) התשס"ד-2004.

שמענו באופן עקרוני את התקנות. מיד כאשר הגיעו אלינו התקנות כינסנו את הוועדה, ולכן בלית ברירה אנחנו מאשרים את העקרונות של ההסכם, יחד עם התקנות, מתוך מטרה שהקצבאות יתקבלו למשפחות עד חג הפסח. מדובר, לפי הצהרת אנשי הביטוח הלאומי והאוצר, בסכום שמגיע ל-32 מיליון שקלים, כמענק חד פעמי.

יחד עם זאת, הביקורת שלנו על המדיניות הכלכלית הייתה בוועדה כאן בצורה מאוד רצינית, אחראית וזועקת.
ג'ודי דון
זה לא מספיק לנו.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו חושבים, שהפיצוי הזה הוא פיצוי שהוא לעג לרש, ואינו מהוה פיצוי לנזק הקשה שנגרם למשפחות. יחד עם זאת, אנחנו פונים לאוצר למצוא גם פיצוי לאותם אלה שאינם במעגל העבודה, מתוך שגם להם מגיע פיצוי במצב האבטלה שעולה – למעלה מ-10% במדינה והרבה אינם יכולים למצוא עבודה.

בנוסף לכך, יש לנו ביקורת קשה על רשויות המדינה, בין אם מדובר באוצר, בין אם מדובר באנשי הביטוח הלאומי, על העיכוב הגדול שחל. מדובר במש]חות שנפגעו קשות, ואת הפגיעה הורידו להן בצורה מידית בחודש יוני באמצע השנה שעברה, ולגבי הפיצוי הם היו צריכים לחכות לדיונים על דיונים, לתיקונים על תיקונים.

הדברים יכלו להיעשות בצורה יותר מצומצמת ולהגיע לשולחן הוועד יותר מוקדם. לא קיבלנו כאן הסברים שיכולים לשכנע מדוע האיחור הכל כך גדול. כל ישיבה אפשר לעשות בו ביום, ואפשר היה לטפל.

אנחנו מאשרים את הנושא, ויחד עם זאת - - -
ג'ודי דון
תביאו עבודה, אנחנו רוצים עבודה.
היו"ר שאול יהלום
יחד עם זאת, ואני רוצה לומר גם לשופט, כשופט וכאדם שאולי ימשיך ויתבקש, בכל הביקורת שלנו על הנושא של המדיניות הכלכלית, עד כמה היא כואבת, עד כמה היא לא צודקת, ועד כמה היא לא שוויונית, תמיד טענו עוד טענה על הטענות האלה. אמרנו שלא צריכים את הנושא של המזונות בכלל להכניס לחשבון ולהפחית אותו מהבטחת הכנסה.

המקור של המזונות הוא בפסק דין שמקבלים מבית המשפט, המקור של המזונות הוא לא המקור של הבטחת הכנסה או פיצוי. כאשר מקבלים פסק דין מטעם בית המשפט, צריך להוציא אותו מחישובים ומצירופים, הוא לא שייך בכלל לעניין הזה. לכן, בכלל לא היו צריכים לנושא הזה של הקריטריונים.
עזרא קמא
לא כללנו.
היו"ר שאול יהלום
זה נכנס לנושא של הבטחת הכנסה.
שרה ודעי
אבל למה אתה לא עונה לי על מי שעובדת ולא מקבלת 9,600 שקל, ששר האוצר הבטיח.
היו"ר שאול יהלום
אני לא בא לתת כאן שום הסבר, אין לי הסבר. בפניי עומד רק דבר אחד: לאשר, כן או לא. כל אי אישור יביא לעיכוב, ולא יביא את המענק את המענק הקטן, המפצה במעט שבמעט לפני חג הפסח. לכן, אישרנו את כל הבקשות שהובאו לפנינו. גברת הורן, בבקשה.
רות הורן
אני חושבת שיש כאן אי הבנה. מיום שהמוסד התבקש לבצע את ההסכם הזה – וזה ממש לא רחוק – הנחנו כל דבר בצד, כדי שזה ייעשה בדחיפות מרבית. מדבריך השתמע כאילו המוסד לא ביצע את העניין מיד, וזה פוגע בכל - - -
היו"ר שאול יהלום
אז איפה העיכוב גברתי?
קריאות
זה האוצר.
היו"ר שאול יהלום
אני מקבל את ההערה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים