ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/8232



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
16.03.2004

פרוטוקולים/עבודה/8232
ירושלים, ח' בניסן, תשס"ד
30 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 146
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, כ"ג באדר התשס"ד (16 במרץ 2004), שעה 10:30
סדר היום
תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)(דמי כלכלה ודיור)(תיקון), התשס"ד-2004
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום – היו"ר
מתן וילנאי
מאיר פרוש
מוזמנים
ידעיה לוין מנכ"ל בת עמי
יצחק לנגה מנכ"ל האגודה להתנדבות
ירון לוץ סמנכ"ל האגודה להתנדבות
משה בר סימנטוב משרד האוצר
עו"ד נעמה קאופמן לשכה משפטית, משרד האוצר
חיים אומן מנהל הלשכה לחיילים משוחררים, משרד הביטחון
עו"ד שי סומך הלשכה המשפטית, משרד המשפטים
עו"ד יואב ארבל לשכה משפטית, משרד הרווחה
דוד כנפו מנהל אגף לתפקידים מיוחדים, משרד הרווחה
עו"ד מטאנס שאער לשכת עורכי הדין
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
יפה קרינצה









תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)(דמי כלכלה ודיור)(תיקון), התשס"ד-2004
היו"ר שאול יהלום
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא שלנו הוא תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)(דמי כלכלה ודיור)(תיקון), התשס"ד-2004.

מר אומן, אני רוצה קודם כל לברך אותך לרגל המינוי למנהל הקרן לחיילים משוחררים. אני מאחל לך בהצלחה.
חיים אומן
תודה.
היו"ר שאול יהלום
נציג האוצר, מר בר סימנטוב, היית בישיבה על משפחות האומנה, על הפיקוח? סיכמתי שיהיה על זה עוד דיון כאן.
משה בר סימנטוב
דברתי עם הממונה על התקציבים במשרד הרווחה, והגענו לפתרון ברוח הבקשות של הוועדה. אתמול הגענו לפתרון ונגיש תשובה לוועדה. הועלו שתי טענות, טענה ראשונה הייתה שלא יהי פיקוח על העמותות, וזה משהו שתיקנו. יהיו ארבע מפקחות בארבעה אזורים, שיעבדו מול העמותות וגם מול משפחות.

הטענה הנוספת הייתה שאין תקציבים, וזה עולה יותר. הסיבה זה עולה יותר, זה עולה גם ממה שבדקנו, כי השירות שהולך להינתן הולך להיות הרבה יותר טוב.
היו"ר שאול יהלום
כל זה צריך לבדוק בדיקה מחודשת. קבענו פגישה ליום שני. מר כנפו, תציג לנו את הנושא.
דוד כנפו
התיקון הזה בא להוסיף על חוק השירות הלאומי, שקיים. החוק הזה הוא היחיד שקיים, והוא שקובע את דמי הכלכלה והדיור שמגיעים לבנות בשירות לאומי. היו פניות אלינו, לחברי כנסת ולממשלה, בקשר לבנות בודדות, שאין להן מקור תמיכה אחר, ונמצאות במצב קשה מאוד.

לכן, אחרי דיון בוועדת התעריפים בין-משרדית, ובוועדה מייעצת לשר הרווחה בנושא הזה, הצענו לתקן את התקנות הללו של דמי הכלכלה. התיקון יהיה שהבנות הבודדות, שאין להן לא בית ולא מסגרת, תקבלנה תוספת של מחצית המינימום של דמי הכלכלה שמשולמים לבנות כיום, מהטעם שאין להן בית משלהן והורים, וההוצאות שלהן בוודאי כבדות.

הדרישה היא תמיד השוואה למה שמקבלים החיילים. אנחנו לא משווים, אבל אנחנו יודעים שחיילים בודדים מקבלים תמיכה בסדר גודל של 1,100 או 1,200 שקלים בחודש, אם אין להם מקורות הכנסה אחרים. בהתחשב שבת שירות מקבלת בין 450 שקלים ל-730 שקלים דמי כלכלה, זה תלוי במקום המגורים שלה - אם היא גרה בביתה או מחוץ לבית או אם היא מתכלכלת במקום השירות או לא – 450 עד 750 שקלים, זה בהחלט סכום מאוד מצומצם.

בת שאין לה – אנחנו מכירים את זה מהשטח, אנחנו מכירים את הבנות ופוגשים אותן - תמיכה מהמשפחה, אלה שאין להן סיוע מהורה, אח או מישהו אחר, האלטרנטיבה היא להפסיק את השירות וללכת לחפש להן עבודה. את זה אנחנו רוצים למנוע. אנחנו רוצים שבנות שמסיימות אומנה, שאין להן מסגרת בחיים, בנות שבאות לארץ ואין להן משפחה בכלל בארץ, בנות שהמשפחה שלהן התפרקה, יוכלו לקבל את ה-250 שקלים הללו כתוספת, שתוכלנה להתקיים.

החוק מפנה את האחריות לתשלום דמי הכלכלה לעמותות המוכרות ולגופים המוכרים שנותנים את השירות הלאומי, ולכן גם התקנות האלה דורשות מהם לשלם את התוספת הזו. כמובן, שכל המימון של התוספת, חל על אותם מוסדות או ארגונים שמזמינים את השירות מהגופים המוכרים. קרי, הממשלה מצד אחד או גופים ציבוריים כמו עמותות או רשויות ציבוריות, שיש להם את האפשרות לקבל את השירות הלאומי. כל מפעיל כזה יממן את חלק הפרסונלי של הבנות הבודדות, שנמצאות במסגרת שלו.

עשינו בדיקה של כמות הבנות שאמורות להיות במסגרת הזאת. אמנם הבדיקה הייתה לפני שנתיים, כשהתחלנו לטפל בזה לגבי הבנות ששירתו בפועל אס, אבל אני מתאר לעצמי שהתנאים הכלכליים שאולי השתנו, ישפיעו על התוצאה הסופית. בזמנו, כשפנינו לעמותות, קבלנו משהו בסביבות ה-100 בנות שנמצאות בהגדרה הזאת של הבודדים, ולכן זה לא הוצאה משמעותי. זה מתחלק על פני כ-9,000 בנות שהולכות היום לשירות הלאומי.
היו"ר שאול יהלום
כתוב בהצעת החוק: "ובלבד שהמתנדב הוכר כנזקק על פי הוראות האחראי". למה הכוונה "הוכר כנזקק"?
דוד כנפו
נפרט את זה בהוראות שנוציא, קיימנו על זה דיון בוועדה המייעצת, והבסיס הוא שיש נזקקות. זאת אומרת, אם היא בת עשירים והיא גרה מחוץ לביתה כבר שנתיים בגלל פינוק, אז אנחנו לא חושבים שהיא צריכה לקבל סיוע. אבל אם היא נזקקת, ולא מקבלת סיוע מגורם אחר, ואין לה שום מקור פרנסה אחר, נקבע אותה כנזקקת.
ג'ודי וסרמן
אנחנו מוצאים בחיקוקים שונים, דווקא בתחום הרווחה, נזקקות. זה לא דווקא נזקקות כלכלית - גם נזקקות כלכלית - אבל גם נזקקות אחרת. אני קוראת למשל בחוק הנוער (טיפול והשגחה) מי זה נזקק. זה אדם שלא נמצא אחראי עליו, האחראי עליו לא מסוגל לטפל בו, הוא עשה מעשה פלילי, הוא נמצא משוטט פושט יד וכולי. אנחנו לא מתכוונים לזה.

אנחנו מדברים על אדם יש לו חוסר יכולת כלכלית, אז אולי כדאי לשנות את המינוח כאן. "ובלבד שהמתנדב נקבע כחס ר יכולת כלכלית", או משהו כזה, ולא להשתמש במינוחים של נזקקות כי זה לא טוב שיהיה מינוח חדש של נזקקות, כשהכוונה היא שונה לחלוטין.
היו"ר שאול יהלום
טוב. אין לכם התנגדות לדייק?
ירון לוץ
שאלה פרקטית. על פי התקנות האלה, בת בסטטוס כזה תוכל לתבוע מאתנו דמי כיס?
ג'ודי וסרמן
ודאי.
יצחק לנגה
השאלה היא אם היא תוכל לתבוע מאתנו, והחובה היא עלינו.
היו"ר שאול יהלום
החובה היא עליכם, כן.
יצחק לנגה
אנחנו לא לשכת רווחה, אין לנו מאיפה להביא את הכסף.
היו"ר שאול יהלום
הרגע הסביר מר כנפו את העניין. אתם, הגוף האחראי, ברור שאתם צריכים לשלם. אומר מר כנפו, זאת עילה שאתם גובים ממשרדי הממשלה. אתה מקבל היום מהממשלה X עבור הבת, בתחילת השנה, באמצע או בסוף, תגיד שאתה מעסיק נניח, במשרד החינוך 1,000 בנות. התברר ש-20 בנות נופלות לקטגוריה, אתה מבקש תוספת עבור 20 הבנות על הסכום ששלמת להן.
ירון לוץ
50% מהבנות הן במשרדי ממשלה.
היו"ר שאול יהלום
כל גוף שאתה עושה אתו הסכם.
ירון לוץ
אז הם לא ירצו לקבל בנות כאלה לשירות אצלם, אז פגענו בהן.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו אומרים שאתה חייב, אז תספוג את זה. אם יש גוף שלא רוצה להבין שהוא חייב להוסיף 250 שקל – כמה היום משלם גוף לכל בת?
ירון לוץ
בין 450 ל-700 שקלים נטו.
היו"ר שאול יהלום
לא דמי כיס, כמה בסך הכל.
ירון לוץ
בין 1,600 ל-2,000 שקלים.
היו"ר שאול יהלום
נגיד מגן דוד אדום משלם 2,000 שקלים עבוד 50 בנות, אז לגבי שתי בנות הוא ישלם עוד 500 שקל. גוף שלא יסכים, תביא אותו לדיון פה בוועדה.
ירון לוץ
זה לא גוף אחד. יהיה כאן גול עצמי. לא ירצו לקלוט בנות כאלה.
היו"ר שאול יהלום
ניקח את קופת חולים למשל. כמה בנות אתה שולח לקופת חולים?
ירון לוץ
מאות.
היו"ר שאול יהלום
תבוא למנכ"ל קופת חולים לקראת חתימת החוזה ותגיד לו שאין ארוחות חינם, הוא צריך לקבל את העסקה בכללותה. אתה לא תשלח לו אף בת, אם הוא לא מסכים. הוא מקבל 500 בנות, ויודע שאם בתוך 500 הבנות האלה יש שלוש בנות שיעלו בסך הכל 750 שקלים תוספת על ה-100,000 שקל שהוא נותן לך, אז הוא חייב.
נועה קאופמן
מה עושים היום עם הבנות הבודדות?
יצחק לנגה
לנו יש הרי עניין ממדרגה ראשונה לשבץ את הבנות האלה ולעזור להן. הנקודה צריכה להיות ברורה, אנחנו לא נגד, אבל יש פה עובדות נגזרות, שצריך לפתור. אל"ף, צריך להיות לזה משמעות בתעריף. אני לא מבקש ממנו סתם, אלא שיראה שיש לי בתעריף אסמכתה, שלפיה אני מבקש.

דבר שני, יכול לבוא מנכ"ל קופת חולים ולהגיד לי שאני מבקש ממנו 500 שקלים צדקה, זאת המשמעות של התוספת לשתי הבנות הבודדות. אם יש לי אתן לך, אם אין לי – לא אתן לך.
היו"ר שאול יהלום
אז לא תקבל מאות בנות. אני לא מבין את העניין הזה. זה כמו שתגיד, לכם יש תעריף שונה לבת שנמצאת בית ולבת שנמצאת מחוץ לבית. מחר תגיד שיש לך בעיה עם אותו מלכ"ר, שאומר שתשלח לו רק בנות שנמצאות בבית. אתה תבוא למלכ"ר הזה ותגיד, עם כל הכבוד, אין לי רק בנות בבית.
ירון לוץ
זה קיים היום. קופת חולים לוקחת רק בנות בית.
היו"ר שאול יהלום
אז תדברו אתם, אל תיתנו להם.
יצחק לנגה
אין לי אלטרנטיבה, זה אומר שמאות בנות לא תהיינה בשירות לאומי. זו המשמעות של "אל תיתנו להם".
היו"ר שאול יהלום
זה לא הולך ככה. אני מציע, אם ישלכם בעיה בעניין הזה, תעשו לי רשימת אותם מעבידים, ותהיה פה ישיבה אתם. אנחנו נדבר אתם ונסביר להם, יש גם שכבות במדינה של בודדים, והם לא יכולים לעשות להם את הכל רק טוב. הם צריכים לדעת שהם לוקחים אוכלוסייה מגוונת. מחר ראש אכ"א יגיד שצה"ל רוצה לחסוך, כי יש לו קיצוצים בתקציב, והוא לא מגייס חיילים בודדים, כי הוא רוצה לחסוך. מה זה?
מתן וילנאי
כל המלכ"רים האלה נהנים מקופת המדינה, אז צריך להביא אותם להבנה שזו עסקת חבילה.
יצחק לנגה
אם אפשר יהיה לציין בצורה כזאת, שהחובה עלינו לשלם לבת את התוספת תהיה עם המעסיק, שלא אנחנו נצטרך לשלם.
היו"ר שאול יהלום
לא, החובה עליכם, ואתם גובים את זה מהמעסיק. אם המעסיק מסרב, אנחנו פה כדי לעזור לכם. אתה לא יכול להגיש שאתה לא נותן כסף כי לא הסתדרת עם המעסיק. ששלחת לו 750 בנות, והוא לא רוצה 751 בנות. שום אופן לא.

אתם הגוף שאחראי כלפינו על הבנות ועל זכויותיהן. היחסים ביניכם למעבידים לא צריכים להיות פורמליים. אתם צריכים להסביר להם את העניין,והם צריכים להבין מי הבנות, הם נהנים מהבנות, מקבלים כוח אדם יוצא מן הכלל. אז הם צריכים להבין שעולה להם עוד כמה מאוד שקלים לבנות בודדות.
ידעיה לוין
אני להמחיש. יש מעסיק שלוקח עשר בנות, ומגיעות אליו 50, 60 בנות על אותם עשרה מקומות. אוטומטית הוא ידע איך לבחור הא לא צריך אפילו להגיד לי. כלומר, הבנות האלה יצאו נפגעות, הרבה מקומות לא יקבלו אותן בגלל שהן בודדות, והם לא יגידו את זה אפילו.
היו"ר שאול יהלום
אם אני הייתי מעביד, והייתי רואה בת טובה, לא הייתי עושה חשבון כזה, אלא הייתי רוצה את הבת הזאת, היעילה והטובה. דבר שני, אל תיתנו למעביד לעשות ראיון לבנות - איפה אמא, איפה אבא - לפני שהוא מקבלת אותן.

בכלל, זה שאתם נותנים את כל העניין של מסעות נדודים שנה לפני השירות, זה נושא שאתם צריכים להפסיק אתו. הבת צריכה להשתבץ, והם צריכים לקבל את הבת לפי המבחינים שלך. זה שאתם נותנים כזה שוק עבדים, זה רע מאוד. זה צריך להיות לטובת הבת – כמו שנותנים בצבא קדם צבאי -ולא לטובת המעביד.

למעביד אסור לשאול את הבת על ההורים שלה, תאסור את זה על המעביד. מה הוא ישאל אותה אם היא בודדה או לא בודדה, מה זה העניין הזה? הוא לא צריך לדעת מזה בכלל, הוא צריך לחתום אתך על חוזה.

גם אתה צריך, באופן עקרוני, לא לתת למעביד שיש לו עשר בנות, עשר בודדות. אתה צריך לחלק אץ הפרופורציה הנכונה. יש לו בת אחת בודדת, אזה מה, הוא לא יכול לספוג את זה?
מתן וילנאי
אין ספק שהתקנה הזאת נכונה, וצריך לאשר אותה. אבל הם מעלים בעיה שהם לא יכולים להישאר חשופים לבד מול המעבידים. לזה צריך לתת מענה.
היו"ר שאול יהלום
אנחנו פה. תביאו לי את אותו מעביד. תאמין לי, אחרי שנה שלא תשלחו למעביד הזה בנות, תפתור את הבעיה לדור הבא.
מתן וילנאי
אני הייתי מטפל בזה דרך התקציבים שהוא מקבל מהמדינה. הכסף יענה על הכל.
היו"ר שאול יהלום
מר כנפו, תואיל להמשיך.
דוד כנפו
ישלנו עוד תיקונים קטנים. אל"ף זה העניין של 50% מדמי הכלכלה, ובי"ת בתקנות הקיימות כתבנו שישולם מראש לבנות דמי כלכלה, אבל אנחנו מבינים שזאת בעיה. אנחנו מנסים להחזיר את זה בסוף החודש, כי עד שהעמותות מקבלות את הכסף מהממשלה לוקח זמן - לפעמים יותר מידיי זמן - ולכן אנחנו רוצים לתקן את זה לסוף החודש.
ירון לוץ
ניתן לה מראש, ואחרי יומיים היא תעזוב את השירות, אז מה עשינו בזה?
דוד כנפו
זה חוץ מזה.
היו"ר שאול יהלום
אבל היום אתה כן משלם לה מראש. לא? היום אתה עובר על התקנות?
דוד כנפו
כן, היום אנחנו משלמים את המקדמה, ואחר כך את שאר. התיקון השלישי הוא, שעד עכשיו הצמדנו את התעריף ארבע פעמים בשנה, וזה דרש הרבה מאוד עבודה וניירת. למזלו, בזמן האחרון השינויים הם מזעריים, כי המדד לא משתנה כמעט.

לכן, חשבנו שיהיה יותר פשוט לעשות שינוי חד-שנתי, שמהתחלת השנה ירוץ התעריף לכל השנה, זה עושה את החיים יותר פשוטים. לא נצטרך לפרסם ברשומות כל שלושה חודשים את העדכון, גם הבנות כבר לא יודעות מה מגיע להן ומה לא מגיע להן. כך הן ידעו שזה הסכום, והוא קבוע לכל השנה.
היו"ר שאול יהלום
חוץ מהנושא שסיכמנו כאן, ולא נחזור עליו, יש לעוד מישהו הערות?
משה בר סימנטוב
הדיון בתקנות האלה יה לפני שנתיים, ובא לוועדת התעריפים בלי שיהיה בה נציג האוצר. זה פורום שחייב להיות בו נציג משרד האוצר. יש עלויות תקציביות לא רק לגופים אלא גם לממשלה, כי הממשלה היא אחד המעסיקים העיקרים של הבנות האלה, בעיקר הבנות בהן מדובר, כפי שאנחנו רואים מהנציגים של הגופים המוכרים.

בנוסף, הבדיקה שנעשתה לגבי מספר הבנות, נזרקו כל מיני מספרים, נזרקו 70, 100 - אני חושב שצריך לעשות בדיקה מחודשת של כמה בנות מדובר, לחדד גם את ההגדרה לאיזה בנות אנחנו מתכוונים. כלומר, כאן זה שנתיים שקדמו לשירות, אולי צריך לעשות את זה מספר יותר גדול של שנים.

אנחנו חושבים שצריך לעשות דיון מחודש בוועדת התעריפים, ולשמוע גם את הגופים וגם את הממשלה לפני שמאשרים את התיקון, כי לא היינו נוכחים בפורום הזה.
היו"ר שאול יהלום
למה?
משה בר סמינטוב
אני לא יודע למה לא היינו נוכחים.
דוד כנפו
הוזמנתם ולא הגעתם.
משה בר סימנטוב
אני לא יכול לעשות את הבדיקה אם נציג האוצר זומן ולא הגיע או שהייתה בעיה אחרת.
היו"ר שאול יהלום
אומר לך האיש האחראי במשרד הרווחה.
משה בר סימנטוב
אנחנו קבלנו את התקנות האלה היום בבוקר, לא יכולנו לבדוק בטווח הזה אם לפני שנתיים זומן נציג האוצר ולא הגיע.
היו"ר שאול יהלום
טוב. אנחנו מאשרים את התקנות פה אחד. התקנות אושרו כלשונן, בתיקון להן הן נזקקות, היועצת המשפטית תגדיר בדיוק נזקקות מבחינה כלכלית. תודה רבה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים