ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 14/03/2004

השבתת שירותי הדת במדינה

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/8164



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
14.3.2004

פרוטוקולים/ועדת הפנים/8164
ירושלים, כ"ט באדר, תשס"ד
22 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 172
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום ראשון כ"א באדר התשס"ד (14 במרס 2004) בשעה 10:00
סדר היום
השבתת שירותי הדת במדינה – (הלס"י) – שאול יהלום, יעקב ליצמן, לאה נס.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
יעקב ליצמן
דוד אזולאי
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
מאיר שפיגלר – מנכ"ל משרד הדתות
מיכל צוק – רפרנטית דתות, משרד האוצר
עודד וינר – מנכ"ל הרבנות הראשית
שלמה שטרן – מזכיר חטיבה, ההסתדרות
יהודה לנדאו – ועד עובדים של ההסתדרות; ראש מחלקת הנישואים, עיריית תל-אביב
דוד שפירא – ההסתדרות
פיני קבלו – מרכז השלטון המקומי
יחיאל הרוש – ועד העובדים, משרד הדתות
פנינה אלקיס – ועד העובדים, משרד הדתות
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
שרון רפאלי


השבתת שירותי הדת במדינה – (הלס"י) – שאול יהלום, יעקב ליצמן, לאה נס
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. לא יכול לפתוח באמירה המקובלת שלי שאני שמח להתחיל את הישיבה, כי אני ממש לא שמח שאנחנו נאלצים לדון במצב, שלמיטב ידיעתי וזכרוני, לא היה במדינת-ישראל של השבתת שירותי דת. עם כל הבעיות שהיו לנו עד כה בתחומים האלה אף פעם זה לא הגיע לידי שביתה, קודם כל בזכותם של האנשים שעושים את עבודת הקודש בקבורה, בחיתון ובתחומים האחרים של שירותי הדת לאזרח היהודי. הגענו למצב שגם האנשים הטובים האלה מצטרפים למודה של שביתות, ואני חושב שפשוט הגיעו מים עד נפשם אם הם הסכימו לעשות את זה. אני יודע שהרבה מאוד חודשים הם התלבטו ונמנעו מלשבות. הסיבה היא, כמובן, אי-הסדרים תקציביים, אי-תשלום משכורת תקופה מאוד ממושכת – בלגן ארגוני. אבל קודם כל – אי-מילוי של החובה הבסיסית של כל מוסד לשלם לעובדיו את משכורתם וגם פנסיה. לכן ביקשתי לכנס את הישיבה הזאת בדחיפות. פנה אליי במקביל גם חבר הכנסת דוד אזולאי, יושב לידי חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יושב-ראש ועדת משנה לנושא משרד הדתות ופירוק משרד הדתות.
ניסן סלומינסקי
לא פירוק, נושא החובות.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו הכרזנו שאנחנו לא דנים בשום חקיקה שקשורה לפירוק משרד הדתות כל עוד לא מילאו אחר הדרישות. בשלב מסוים יצטרכו שינוי חקיקה כי לא כל דבר הוא אדמיניסטרטיבי בקטע הזה. אני קיוויתי שזה יהיה יותר מהיר, כי אז הכוח שלי מול המוסדות יהיה יותר גדול, אבל זה יבוא. אני מקווה שעד אז גם הדברים יסתדרו. אנחנו מקווים שהפתרון יימצא כי המצב בלתי נסבל, וחבל שהגענו לנקודה הזאת.

מי נמצא ממשרד הממשלה? משרד האוצר?
יפה שפירא
אנחנו מבררים למה היא לא הגיעה.
מאיר שפיגלר
למיטב ידיעתי וראייתי, יש כאן רק ממשרד הדתות מישהו, אין כאן אף אחד.
היו"ר יורי שטרן
משרד המשפטים?
נתן נתנזון
אמנון דה-הרטוך לא יגיע, דיברתי אתו קודם.
יפה שפירא
מה זאת אומרת? הוא מופיע פה, אישרו לנו שהוא יגיע.
נתן נתנזון
הוא אמר לי שהוא קיבל רק לידיעה, לא הזמינו אותו.
היו"ר יורי שטרן
לא יכול להיות.
יפה שפירא
לא.
נתן נתנזון
זה מה שהוא אמר לי בטלפון לפני שעה.
יפה שפירא
לא יכול להיות.
דוד שפירא
מר שטרן, ככה זה נראה, אתה רואה?
היו"ר יורי שטרן
ומשרד ראש הממשלה?
מאיר שפיגלר
לצורך העניין זה אני.
ניסן סלומינסקי
ראש הממשלה בדרכו.
דוד שפירא
בהתנתקות.
ניסן סלומינסקי
ועמיר פרץ.
היו"ר יורי שטרן
משרד הדתות סופח למשרד ראש הממשלה, נכון?
מאיר שפיגלר
בעייתי גם לומר את הדבר הזה.
יעקב ליצמן
הוא סופח למועצת שינוי.
היו"ר יורי שטרן
לא.
יעקב ליצמן
למה לא?
היו"ר יורי שטרן
כי שינוי לא שולטת במשרד ראש הממשלה.
יעקב ליצמן
למה אתה אומר את זה?
היו"ר יורי שטרן
ככה המודיעין שלי אומרים.
יעקב ליצמן
לא משלמים במועצה הדתית וברשויות כן משלמים, אז מה זה אומר?
שלמה שטרן
בשבוע שעבר הייתה שביתת מחאה של שלושה ימים באזהרה. היא הסתיימה, העובדים חזרו היום לעבודה. אנחנו ממתינים לתוצאות של הישיבה הזאת ולפגישה עם ראש הממשלה כדי להחליט מה לעשות הלאה. כרגע אין שביתה.
ניסן סלומינסקי
לפי התוצאות של הישיבה הזאת, בטוח לא תשבתו. הסיכומים פה יהיו נפלאים, השאלה מה התוצאה שלהם.

אני רוצה להגיד איפה אנחנו נמצאים ולנסות לשים את האצבע על הבעיה האמיתית שאני רואה. מבחינת התקציב של המועצות הדתיות יש תוספת של 40 מיליון שקל.
דוד שפירא
אתה חוזר על עצמך 20 פעם.
היו"ר יורי שטרן
סליחה אדוני.
ניסן סלומינסקי
לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה, אז אני לא יודע בדיוק איפה יש פה קוצר הרוח או העבודה הקשה.
היו"ר יורי שטרן
אצלנו בוועדה לא מקובל שקוטעים.
דוד שפירא
אני מתנצל.
ניסן סלומינסקי
40 מיליון האלה צריכים לעבור בוועדת הכספים, ואין שום משמעות להחלטות ועדת הכספים כי נכון להיום – לפחות לפי הסיכומים – המשרד אמור להעביר את הכספים השוטפים כאילו ה- 40 האלה כבר עברו, כך שתשועה לא תהיה. מחלקים לא 63 מיליון, אלא 103 מיליון מחלקים למועצות הדתיות.
היו"ר יורי שטרן
זה הסיכום?
ניסן סלומינסקי
זה הסיכום עם שר האוצר.
היו"ר יורי שטרן
לא רק, זה גם היה בהנהלת הקואליציה.
ניסן סלומינסקי
אני מניח שזה מתממש, לא אמרו לי אחרת.
שלמה שטרן
ההגדלה הזאת משפיעה גם על התקציבים של הרשויות המקומיות?
ניסן סלומינסקי
בוודאי שזה צריך להשפיע.

נקודה שנייה, ישנם 7 מיליון שקל שאנחנו מרגישים שגנבו לנו מהתקציב של המועצות הדתיות ונתנו את זה לקייסים האתיופים.
מאיר שפיגלר
לא רק.
ניסן סלומינסקי
אני קורא לזה 7 מיליון ביחד כדי לא להתחיל לפרט. אנחנו טוענים שהתקציב שסוכם היה 70 מיליון + 40 מיליון, זה צריך להיות 110 ולא 63 מיליון. על זה יש עדיין ויכוח, ואנחנו צריכים לקבל תשובה משר האוצר שבינתיים לא נתן תשובה, וזו אחת הסיבות שבגינן אנחנו לא מצביעים בעד התקציב, והוא לא יאושר כל עוד לא נקבל את התשובות. אלה עוד 7 מיליון שאנחנו מקווים שיחזרו כדי שיהיו 110 מיליון.

לפי בדיקת רואה החשבון ולפי מה שמסר נתן נתנזון, ש- 110 מיליון הוא לא סכום שיכול להחזיק את המועצות הדתיות באופן שוטף, כי רק המשכורות הן 160 מיליון. לכן ל- 110 מיליון אין סיכוי, אבל אני אומר מה יש. באוצר הגיבו לטיעון במילים "אתה צודק, אבל אנחנו מתבססים על כך שתהיה תוכנית הבראה, ולאחר שתהיה תוכנית הבראה מצבת המשכורות גם היא תצומצם, ואז הסכומים יתקרבו זה לזה ויהיה גם קצת כסף להפעלה". צריכה להיות הבראה בכל המועצות הדתיות שהמשמעות שלה היא שמצבת המשכורות תצומצם. אני מדבר על השוטף, לא על זה שיצטרכו לשלם להם פיצויים, כי זה ייכנס לנושא ההבראה. זו התשובה שלהם.

נקודה שנייה זה הנושא של הבור שקיים במועצות הדתיות. המשמעות היא שיש חובות כלפי עובדים ורבנים שלא קיבלו כבר הרבה זמן משכורת, וכמובן גם נושא הפנסיות. המשמעות נוספת שיש לבור היא שגם השוטף שעובר חלקו נופל לבור ולא מגיע. כולם מודעים לזה. תשובת האוצר: "לכן נוצר נושא ההבראה". זה מקביל לרשויות המקומיות בכל הדברים האלה. תהיה הבראה, ואת החובות האלה אפשר לכסות רק כשתהיה תוכנית הבראה לכל רשות, ובה יהיו כמה דברים: ייקבע אופיה ודרך עבודתה של המועצה הדתית, לפחות לפי הדרך שאנחנו סיכמנו עם אביגדור יצחקי; האם היא תמשיך לתפקד כמועצה דתית עצמאית, האם תקום מועצה דתית-חבלית או שהיא תצורף לרשות המקומית. יש שלוש אופציות, וכל מועצה – לגופה יידון ויוחלט.
היו"ר יורי שטרן
זה לא יהיה פתרון כללי?
ניסן סלומינסקי
לא. זה הסיכום שלנו עם אביגדור יצחקי. ברור שכל הגדולות יישארו עצמאיות. יש מקומות קטנות---
יעקב ליצמן
איך יעל גרמן תחליט אם המקווה יהיה בסדר?
ניסן סלומינסקי
יעל גרמן היא הטובה שבכולם.
יעקב ליצמן
אני יודע את זה.
ניסן סלומינסקי
להם יש תוכנית הבראה חתומה. התוכנית של שינוי היא שכל המועצות הדתיות מצטרפות לרשויות המקומיות. אנחנו מתנגדים, וזה לא יהיה. זה יכול להיות רק בשוליים. שמענו שהמועצה הדתית ברעננה והרשות המקומית רוצים לעבוד ביחד ולהיות חלק אינטגרלי, ואנחנו נצטרך להגיד להם לא אולי.
שלמה שטרן
אבל אין שינוי חקיקה.
ניסן סלומינסקי
אלה שינויי החקיקה שכן יגיעו לפה לבסוף. יכול להיות שייקבע האופי של כל אחד, ויכול להיות שלא. יכול להיות שבאלקנה יצרפו את המועצה הדתית לרשות המקומית ואולי לא. זה צריך להיקבע עם כל אחד לגופו. דבר נוסף הוא שיעשו תוכנית הבראה ויצמצמו למינימום הנדרש את כוח האדם של המועצה הדתית; יבדקו את כל מצבת החובות והפנסיות, יכינו תוכנית משותפת עם הרשות המקומית שתחתום, ואחרי שהמנכ"ל אביגדור יצחקי וסגן השר, יצחק לוי, יחתמו על תוכנית הבראה, תהיה תוכנית הבראה ויזרימו את כל הכספים הנדרשים כדי לכסות את החובות. לצורך זה אנחנו דרשנו שיקציבו כבר עכשיו בתקציב את הסכום שנועד לזה. אנחנו דיברנו על סדר גודל של 50 מיליון, כי כך חשבנו. לא התווכחו אתנו על הסכום כי אמרו שזו תהיה התוצאה של רואה החשבון, אבל ייתנו לנו בינתיים רק 26 מיליון שקל. כשאנחנו דרשנו את כל הסכום, הוא אמר לנו שכדי שהוא ייתן 50 מיליון אני צריך לקצץ ממשרדים אחרים. הוא לא יקצץ היום ממשרדים אחרים כדי לשים כסף שיעמוד סתם. במשך שנה שלמה לא הועברה אל שר האוצר, הוא אומר, והוא צודק, אפילו תוכנית הבראה אחת חתומה. הוא שואל: "מה אתם רוצים שאני אעשה? תתחילו ותתקדמו, ולא תהיה שום בעיה, אנחנו נמשיך עד שנגמור את זה, אבל לא רוצה כהקצבה מסומנת לחתוך ממקומות אחרים כשאני לא רואה שום תוכנית הבראה באופק". לכן מהבחינה הזאת אנחנו בדקנו, ואכן אושר בישיבת הממשלה 194 מיליון שקל בשונות שבתוך זה יש כסף להבראה. אנחנו דרשנו שזה יהיה מסומן וכתוב ולא מובלע ברשימות שיש אצלם. בהעברה שנמסרה לוועדת הכספים זה לא מופיע, ואנחנו אמרנו שניקח את זה חזרה. כל זמן שהוא לא יסמן במפורש 26 מיליון שקל להבראה מבחינתנו זה לא קיים, ואנחנו לא נאשר את זה. ואכן, הוא נתן הנחיה שזה כן ישונה, ואחר-כך גם זה יסומן, אחרת לא נוכל להצביע בעד זה. אני מניח שבספר החדש שיגיע לוועדת הכספים אכן זה יהיה מסומן.
היו"ר יורי שטרן
מתי זה אמור להיות?
ניסן סלומינסקי
דחינו את ההצבעה לפחות בשבוע וחצי כדי לתת להם הזדמנות גם לגמור עם המנכ"לים עם כל הפירוט, כי גם זה לא על דעתם, וכל מיני דברים שצריך לשנות. חוץ מזה עוד העברות שקשורות אלינו שלא היו בהחלטת ממשלה, אבל צריכות להגיע בנפרד כהעברות, ואנחנו רוצים הכול ביחד. תיאורטית גם להבראה יש כסף, וסוכם שלא תהיה מניעה להמשיך את זה, וזה אמור לכסות את החובות ואת הבור. אם העסק היה עובד והיו תוכניות הבראה והיה מוזרם כיסוי חובות ומצבת כוח האדם הייתה מצטמצמת, המצב היה נראה אחרת לחלוטין כי אנשים היו מקבלים את החובות, את הפנסיות. נכון שהשוטף היה לחוץ מאוד, אבל איכשהו זה היה מצטמצם, יכול להיות שזה היה מתחיל לנשום פעם ראשונה. נכון להיום אין אף תוכנית הבראה, וזו הבעיה שבגללה לא מרגישים בשטח את מה שאני אומר. הסיבה היא שמנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי וסגן השר יצחק לוי לא יכולים לעבוד ביחד ולא מסוגלים לחתום על תוכנית אחת.
היו"ר יורי שטרן
כל עוד זה לא מתקיים לא ישלמו משכורות על העבר?
ניסן סלומינסקי
ודאי. האוצר אומר שהוא לא ישלם. הוא עושה את זה גם ברשויות המקומיות כלחץ.
יעקב ליצמן
לשם הוא העביר כסף.
ניסן סלומינסקי
לא.
היו"ר יורי שטרן
שום רשות לא מקבלת.
יעקב ליצמן
הוא לא העביר לרשות, הוא העביר למשרד הפנים.
ניסן סלומינסקי
הוא לא העביר למשרד הפנים. הוא העביר תוכנית הבראה לשלוש שנים שנמצאת ברזרבה אצלו באוצר. יש רשויות שמוכנות עם תוכניות ההבראה, וישבו אתי. אני לא יודע אם זה טוב או לא – זה לא העסק שלי – אבל העסק לא זז. היו לנו הרבה שיחות עם אביגדור יצחקי, עם הרב יצחק לוי. יצחק לוי מודה בפה מלא שעושים לו במשרד ראש הממשלה דברים שלא ייעשו, ואני לא רוצה לפרט פה. כרגע זה לא הולך ביחד, ואם זה ימשיך כך אנחנו תקועים. אנחנו שוברים את הראש כדי לחשוב על פתרונות יצירתיים איך להזיז את העגלה הזאת, כי אם לא נזיז אותה כל הסיכומים הכספיים לא יעזרו. זו להערכתי, הבעיה המרכזית, וכשנפתור אותה העסק ירוץ – אולי לא כמו שהייתי רוצה, אבל לפחות איכשהו, והיה נותן לנו בסיס ליותר דרישות. כרגע אני דורש וצוחקים ממני.
היו"ר יורי שטרן
מי מכם יכול לתאר לי למה השביתה גורמת.
שלמה שטרן
לשביתה הזאת יש הרבה מאוד מגבלות הלכתיות בעיקר: מקוואות אי-אפשר לסגור; אי-אפשר להפסיק לקבור מתים.
נתן נתנזון
היה צמצום בזמן.
שלמה שטרן
היה צמצום בזמן, אבל קברו את כל מי שהיה צריך לקבור.
יעקב ליצמן
לקבור את החיים גם אי-אפשר.
היו"ר יורי שטרן
צמצמו את שעות העבודה של חברה קדישא.
שלמה שטרן
כשרות אי-אפשר להסיר מפני שכשמסירים כשרות המצפון של האנשים לא נותן לעשות את זה, כי מי שיאכל חזיר יהיה על המצפון שלנו; רישום נישואים הופסק ופוגעים באנשים שמחכים ליום המאושר בחייהם.
היו"ר יורי שטרן
ממש הופסק?
שלמה שטרן
הופסק לשלושה ימים. שחיטה בחלק מהמשחטות בארץ הופסקה.
היו"ר יורי שטרן
זה אומר שייווצר מחסור בבשר.
שלמה שטרן
נכון.
יהודה לנדאו
בימי השביתה הפסקנו את המערכת המרבית של שירותי הדת. הפסקנו את הרישומים לנישואים, עדיין לא הפסקנו את החופות, אבל הרבנים התבקשו לשנות את מקום החופה. היו חופות שנערכו מחוץ לאולמות, וזה לא היה כל-כך סימפטי.
היו"ר יורי שטרן
מה ההבדל?
יהודה לנדאו
מודעות הציבור. הציבור לא מודע, אבל ברגע שעורכים את החופה בחוץ, שואלים למה, ואנחנו מסבירים שזה המצב במועצות הדתיות, זהו מצבם של הרבנים. הציבור שומע, ויש כלפינו אהדה גדולה מצדו.
היו"ר יורי שטרן
כמה זוגות לא נרשמו בגלל השביתה?
יהודה לנדאו
אני מניח שכמה מאות בכל הארץ. לא הוצאנו תעודות נישואים; לא נתנו תעודות רווקות. אנשים צריכים בשביל כל מיני משרדים את התעודות הישנות – כל זה לא הוצאנו, זה שותק לחלוטין; השחיטה הייתה משותקת לחלוטין במשך הימים הללו. אומנם השביתה הייתה רק שלושה, אבל בכל-זאת לא סילקנו את ההכשרים מבתי המלון, אבל אם ייאלצו אותנו נעשה את זה, כפי שדחפו אותנו לשבות.
היו"ר יורי שטרן
איך אתה מסלק? אתה פשוט לא שולח משגיח?
יהודה לנדאו
אני לוקח את התעודה, מפסיק את הפיקוח ומשתדל להודיע לכל העולם כולו שמי שיבוא לפסח יביא אתו את האוכל מחו"ל כי פה לא יהיה.
היו"ר יורי שטרן
אתה לוקח את התעודה בטענה שאתה לא משגיח על זה, ולכן אתה מסיר את אחריותך.
יהודה לנדאו
נכון. אז יצטרך העולם לדעת שכשרות במדינת-ישראל הופכת להיות בעייתית.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות מצב שלסדרי פסח יחסר בשר טרי?
יהודה לנדאו
יכול להיווצר מצב כזה, במיוחד משום שאנחנו שומעים שיש היום בעיות עם הבשר המיובא.
נתן נתנזון
יש בעיות עם הייבוא, זה דבר אחר, אבל בשר טרי – ודאי. שלושת השבועות שלפני פסח הן נקודת הלחץ הכבדה ביותר.
יהודה לנדאו
אנחנו נצטרך להפסיק גם את המשחטת העופות.

מקוואות, כמובן, אנחנו משאירים, אבל יש, למשל, נושא העירובין ליהודים הדתיים בערים הגדולות. אם נפסיק את העירובין תהיה לנו בעיה עם זה.
היו"ר יורי שטרן
אבל זה מסומן.
ניסן סלומינסקי
זו לא הבעיה. הבעיה היא אם זה נקרע, ואתה יודע ולא מתקן.
יהודה לנדאו
אני רוצה להתייחס לדברים שאמר חבר הכנסת סלומינסקי. אני מבין שהיושב-ראש כבר אמר שעד שתהיה הבראה נצטרך לצום כי הכסף לא יזוז. גם אם אדון יצחקי והרב יצחק לוי יגיעו להסכמה אתה צריך לשלוח לכל מקום רואה חשבון ואתה צריך להגיע להסדרים ולעשות שינויים בחוק. זה סיפור של שנה-שנתיים לפחות. מה יעשו האנשים בינתיים? למה יחכו?

שנית, אתה מדבר על 160 מיליון שקל שכר ותוקצב 103 מיליון, זה אומר ששליש מכוח האדם יצטרך ללכת. לאן הוא יילך? מה אתו? איפה הוא יקבל את הפנסיה שלו? מי יספח אותו? הוא יהיה שייך למדינה, לכנסת, לאן? הרי הוא יצטרך לקבל את מה שמגיע לו בסופו של דבר.

שלישית, תרשה לי לשאול אותך מי קובע תוכנית הבראה בכל מקום. אתה דיברת על תוכנית הבראה נקודתית. זה לוקח זמן רב מאוד. אני כבר עברתי בעבר תוכנית הבראה, ואני יכול לגלות לך שכל תוכנית הבראה בנתה את הבור יותר עמוק. היינו בתל-אביב 240 עובדים בימיו של פנחס שיימן המנוח – היום אנחנו 110 עובדים. לפני שנה עשינו תוכנית הבראה, לפי בקשת משרד הדתות והעירייה, בנייר כלשהו היה מוזכר שבוועדה מסוימת קבעו שזה טעון אישור החשב הכללי. אנחנו לא ידענו שום דבר, לנו אף אחד לא הודיע. לעובדים שלנו שילמנו עד הסוף. פיטרו עובדים, שלחו לפנסיה, הורידו שכר, פגעו ברכב – על הכול שילמנו. בחודש אוגוסט חתמנו על ההסכם, וכנראה מישהו ממשרד האוצר שלח באוקטובר בשם החשב הכללי בקשה לישיבה לשאלות שלו; במרס שלח מנכ"ל משרד הדתות מכתב למועצה הדתית שאין אישור חשב כללי. זה היה 7 חודשים אחר-כך, אחרי שאנחנו פתרנו כבר את שלנו. 7 חודשים אחר-כך הוא נזכר להודיע שאין והוסיף: "אם הייתם פעם 9.6 וקיצצנו לכם ל- 8.4, עכשיו קיצצנו לכם ל- 6.7". וכמובן שכשהם מקצצים גם העירייה מקצצת אוטומטית. אנחנו קיצצנו כוח אדם בהסכם עם העירייה, עם משרד הדתות, ובנינו תקציב של 8.4 לפי דרישתם. שום דבר! אדון שמעוני שלח מכתב אחרי 7 חודשים, ומאז הכול הולך ומידרדר. רבותיי, אם לא נעצור את ההידרדרות הזאת אין לי ספק שלא נצטרך לעשות יותר שביתות. לא יהיה כסף לדלק ולמקוואות; לא יהיה כסף לחברה קדישא להוציא רכבים. הכול ייעצר אוטומטית, והמדינה תצטרך לפרנס אנשים. היום יש לנו עובדים שהולכים לבית-תמחוי. אתם לא יודעים מה קורה.

אני אספר לכם שתי עובדות מתל-אביב. היה לנו עובד בשם חיים דנינו שעבד כסדרן אצלי במחלקה. הוא יצא לפנסיה והיה חולה. ביום חמישי לפני כחצי שנה הוא צלצל אל המזכירה שלי ושאל אותה אם הגיעה משכורת. היא אמרה לו "לא". הוא פרץ בבכי ואמר: "אין לי תרופות". ביום ראשון הייתה הלווייתו. שלחתי מיד מכתבים לראש הממשלה, ליצחק לוי, לראש העיר, זה נגע להם אולי בכפתור, יותר מזה שום דבר.

יש לנו עובד במועצה הדתית בראש העין בשם יוסי סימנטוב, אבא לילדים, עובד נאמן ומסור. הגיעו חובות, משכנתא, האיש לא עמד בלחץ, קיבל שיתוק והוא שוכב משותק בשיקום.

יש לנו עובדים שאין להם איפה להיות, הוציאו אותם מהבית. אחד מהם בשם יזדי שכר דירה בשכונת שפירא, ושם כנראה, אין חוכמות – אם אתה לא משלם אתה יוצא מהדירה. הוציאו אותו, והוא בא אליי למשרד עם אשתו והילדים, השאיר אותם ואמר: "שימו את הראש אצלו, הוא ייתן לכם לאכול", והוא הלך. לאן הגענו? זה לא הכול, יש לנו עובדים שבשבת יושבים עם חתיכת חלה עם קצת יין לקידוש, חוץ מזה אין להם כלום בבית. ילדים הולכים בחורף עם סנדלים, אין להם מה ללבוש ולנעול.
היו"ר יורי שטרן
תודה.
דוד שפירא
בעקבות דבריו המזעזעים של הרב לנדאו אני רוצה לומר מילה אחת: הייתה לי לפני שבוע שיחה קשה מאוד עם ידידי ניסן. אנחנו חוזרים כמו מנטרה: שוב 40 מיליון כנגד 40 שנות נדודים במדבר---
היו"ר יורי שטרן
אבל זה בא במכה אחת.
דוד שפירא
26 עבור הבראה.

אחרי 55 שנות מדינה אנחנו נלחמים היום על החיים היהודיים של מדינת היהודים. בחלומות הגרועים שלנו לא חלמנו שנצטרך להגיע למין ויכוח איום וארור שכזה. בין 110 ל- 160 יש 50 מיליון. איפה זה? שאלתי גם את ניסן בשבוע שעבר איפה זה. 110 לא מכסה, גם הם יודעים שזה לא מכסה, אז מה אתם אומרים? איזו קדושה יש במספרים הללו? זו הלכה של משה בסיני? מי קבע את זה, בוש?

אדוני הנכבד, מר שטרן, נפלה לידך זכות, עבודת הפנים מופקדת בין השאר על הנושא הזה. אנחנו צריכים לומר לחברים – עד כאן. אנחנו נעכב כל פעילות פרלמנטרית עד שזה ייגמר. אומרת לי עורכת הדין של ההסתדרות, תגיד לי הרב שפירא, אתם טיפשים או חמורים? מה אתם עובדים? מצלצלת אליי בלנית שמרוויחה 3000 שקל, זה הכול---
דוד אזולאי
אם היא עובדת משרה מלאה.
דוד שפירא
אני אפילו לא יודע את שמה, אני הכותל המערבי בירושלים. היא מספרת לי שהיא חוזרת הביתה בליל שבת ב- 20:00 בערב, אחרי 3 שעות שהמקווה פתוח – מ- 17:00 עד 20:00. בעלה והילדים מחכים בבית לקידוש ולזמירות שבת, פעם בשבוע שהמשפחה נפגשת. אמרתי לה, עד כאן. לא מוכן, אין כסף – שבי בבית. נכון, יש לנו בעיה הלכתית קשה מאוד עם מקוואות, אנחנו לא רגילים להפסיק לעבוד, אבל הם הפסיקו לעבוד מאליהם.
אמרתי בשבוע שעבר לניסן
"פורים עבר בלי משכורות, פסח בשער – מה יהיה? אתה מוכן לחתום שלא יהיה יהודי אחד בצוות המועצות הדתיות והרבנים שלא יקבל משכורת בפסח". הוא לא היה מוכן לחתום, ובצדק, הוא אדם הגון וישר, הוא יודע שה- 110 האלה זה בלוף. אנחנו מבקשים מכם שתעזרו לנו, ויהיה זה שכרכם.
יהודה לנדאו
חבר הכנסת סלומינסקי אמר שהאוצר לא מעביר תקציבים כדי להפעיל לחץ.
ניסן סלומינסקי
זו סתם סברה.
יהודה לנדאו
אני רק רוצה לנתח אתך, ידידי, את הדברים. נניח שעשינו תוכנית הבראה, ובה יצטרכו לשלם לכל העובדים את חובם. כבר הגשנו לבית-דין לעבודה ויצטרכו לשלם תוספת---
היו"ר יורי שטרן
למה לא פניתם מזמן לבית-הדין לעבודה?
יהודה לנדאו
זה יעלה למדינה פי כמה.
היו"ר יורי שטרן
פניתם?
שלמה שטרן
לפני כחודשיים פנתה ההסתדרות לבית-הדין הארצי לעבודה בשם כל העובדים בתביעה. מסתבר ש- 18 מועצות דתיות פנו בתביעה לבג"צ נגד המדינה. השופטת אמרה לנו שכל עוד המדינה לא גיבשה את עמדתה לצורך הבג"צ שאמורה להיות מוגשת עד 18 בחודש, אין טעם לקיים את הדיון כי המדינה לא גיבשה עמדה.
דוד אזולאי
כדאי שתגיד שבפרקליטות ביקשו עוד הארכה.
היו"ר יורי שטרן
אני הייתי מושך את הפנייה הזאת לבג"צ.
דוד אזולאי
יש פנייה של המועצות הדתיות לבג"צ. בית-המשפט נתן 30 יום. היועץ המשפטי לממשלה החדש ביקש ללמוד את הנושא---
היו"ר יורי שטרן
על הלנת שכר?
דוד אזולאי
לא, על כל נושא המועצות הדתיות.
שלמה שטרן
יש כמה מוקדים שפנו לבתי-משפט, קיבלו פסקי דין על הלנת שכר. יש להם ניירות שאין להם כיסוי, אין מי שישלם להם את זה, אין כסף.
היו"ר יורי שטרן
כשיש החלטת בית-משפט---
ניסן סלומינסקי
לא, אין כסף.
יעקב ליצמן
אין כסף, ממי תתבע את זה?
יהודה לנדאו
תוכנית הגישה בג"צ על תוכנית ההבראה. הפרקליטות זה תירוץ לדרוש שינויים: פעם הם צריכים התייעצות עם היועץ המשפטי, פעם בא יועץ משפטי חדש, פעם הם צריכים גיבוש מדינה, פעם הפרקליט חולה, פעם הזמן לא מתאים. קרוב לשנה זה בבג"צ, וכל פעם יש דחייה חדשה.
שלמה שטרן
מקומות נוספים שנכנסים מעוקלים על-ידי מס-הכנסה.
ניסן סלומינסקי
רציתי רק להשלים, לא להגיד, כי אני שומע את זה כמוך, אני לא הכתובת.
יהודה לנדאו
הכתובת שלנו לעזור.
ניסן סלומינסקי
לעזור, כן. זה בסדר.
דוד אזולאי
למה אתה לא כתובת? אתה כתובת. אתה נתת את ידך לסגירת משרד הדתות, ולא נתתם פתרונות.
ניסן סלומינסקי
מהרב לנדאו שמעתי על המכתבים שמר שמעוני חתום עליהם, אני לא זוכר ששמעוני היה מנכ"ל שלנו.
דוד אזולאי
כמה זמן אתם יכולים להשתמש בזה? אתם כבר שנה בקואליציה.
ניסן סלומינסקי
הבורות שישנם במועצות הדתיות זה שנה?
דוד אזולאי
מי שסגר את משרד הדתות זה אתם, בלי לתת פתרון.
ניסן סלומינסקי
ההחלטה התקבלה אצלכם כשאתם הייתם, אנחנו עדיין לא היינו בקואליציה.
יעקב ליצמן
אני מקווה שאתה לא מכוון את הדברים שלך אליי.
ניסן סלומינסקי
נוסף על מה שהוועדה יכולה לעשות יש עוד שני דברים שהיא יכולה לעשות. אנחנו מדברים עכשיו רק על 40% מהתקציב, 60% צריך להיות מועבר על-ידי הרשות המקומית. ישנן הרבה מועצות דתיות שה- 60% האלה לא עוברים, ולכן כל מה שאנחנו מדברים עליו עכשיו לא שווה כלום, כי אם 60% לא יעברו, שום דבר לא יעזור. זה תפקידנו.
דוד אזולאי
ומה אם הרשויות אומרות, 40% לא יעבור---
ניסן סלומינסקי
אנחנו מנסים לפתור בעיה, ולדעתי, כוועדת הפנים היכולת שלנו היא לוודא שכשמשרד הפנים מגיע להסדרים עם כל רשות צריך לחשוב על דרך לחייב כל רשות להעביר את ה- 60% שלה. אם לא – הוא מקצץ את זה ומעביר ישירות.
מאיר שפיגלר
תשלומי איזון.
ניסן סלומינסקי
אם לא – הוא יקצץ.
דוד אזולאי
משרד הפנים לא יכול לעשות את זה. בזמנו הייתה אותה בעיה עם שירותי הכבאות. משרד הפנים אומר, שהוא לא הגובה של הרשויות ושל המועצות הדתיות. הוא לא יעשה את זה. כשהרשות המקומית נמצאת במצוקה, והיא מקבלת מענקי איזון היא לא תשלם למועצות הדתיות, היא תעדיף לתת קודם כל לתת שכר לאלה שיש להם חובות לרשות המקומית. למה אתה מנסה לדחוף את הבעיה למישהו אחר?
ניסן סלומינסקי
מאחר שחלק מהרשויות לא מעבירות או משום שלא אכפת להן, או משום שהן בפשיטת רגל. עכשיו כן יכולתנו, עכשיו יושב משרד הפנים עם כל רשות וקובע את המענקים ומגדיל אותם. לכאן צריך להיכנס ההסדר שאם הרשות לא מעבירה משרד הפנים חייב להתנות את זה לפחות כדי שה- 60% האלה יגיעו.

הדבר השני שאנחנו צריכים לעזור בו הוא הבור. אני דיברתי גם עם שר האוצר לנסות להגיע למצב שלפחות הכספים שמועברים עכשיו לא ייכנסו לבור של החובות, למס הכנסה וכולי, כי אז לא עשינו כלום. לפחות שהמשכורות ישולמו, והבור הזה יחכה. יש לו בעיה, אבל יכול להיות שגם כאן אנחנו יכולים להוסיף לחץ דרך משרד הפנים ודרך האוצר.
יעקב ליצמן
אני הייתי רוצה לשמוע את נציגת האוצר.
היו"ר יורי שטרן
הגעת? למה באיחור כזה?
מיכל צוק
כי הודיעו לנו רק בבוקר.
היו"ר יורי שטרן
איך זה?
מיכל צוק
אני לא יודעת.
היו"ר יורי שטרן
איך זה יכול להיות? ההזמנה היא מיום רביעי.
מיכל צוק
אני קיבלתי הודעה אחרי 10:00 שהדיון ב- 10:00.
היו"ר יורי שטרן
לא ייתכן. לפני שנשמע את האוצר אני רוצה שנתן יאמר כמה מילים.
נתן נתנזון
לפי הבירור שאני עשיתי, 40 מיליון שקל עוד לא עברו.
היו"ר יורי שטרן
לא יעברו?
נתן נתנזון
בינתיים הם לא עברו. המשמעות היא שהסידור שקיים היום נגמר עכשיו. חודש מרס הוא החודש האחרון שיש עליו התחייבות להתחשב כאילו הם עברו, זאת אומרת שבחודש אפריל צריך מלחמה חדשה עם האוצר. אם לא יגיעו ה- 40 מיליון יחלקו לפי 60 מיליון. מניסיוני הקצר מול משרד האוצר ב- 15 השנים האחרונות ההערכה שלי היא שהדבר הראשון שיגידו הוא שקיבלנו כבר עכשיו סכום כזה וכזה, היה מגיע לנו לקבל ב- 3 חודשים כפול 8% - 24% מהתקציב, אז כבר עברנו אותו, אז באפריל ובמאי לא נקבל שום כסף, אלא אם כן תהיה תוספת תקציבית או לחילופין יהיה לחץ פוליטי שייקח עוד חודשיים, ואז אולי יתחשבו ויחזירו את הכסף. אני רוצה ליידע את החברים שעוסקים בעניין הזה.
היו"ר יורי שטרן
העיכוב, כפי שאני זוכר---
ניסן סלומינסקי
ועדת כספים לא אישרה את זה. זה בתוך כל ההחלטה. מתוך 4.8 מיליארד שהממשלה אישרה יש תוספות של 40 מיליון. כשוועדת כספים תאשר זה יעבור רשמית, כל הכספים לכל המקומות.
נתן נתנזון
כל זמן שלא עבר הכסף המשמעות היא שבמרס נגמר הסידור.
ניסן סלומינסקי
כל זמן שוועדת הכספים לא מאשרת הכסף לא עובר. הסיכום שלנו עם שר האוצר היה שכל עוד ועדת הכספים לא מאשרת הוא יראה את זה כאילו זה עבר. הוא נתן הוראה לאורי יוגב.
נתן נתנזון
לפי מה שאני שומע מאנשי אורי יוגב המשמעות היא 3 חודשים.
ניסן סלומינסקי
3 חודשים היו לנו ההסדר עם אורי יוגב לבד. שר האוצר נתן את ההוראה הזאת בשבוע שעבר.
היו"ר יורי שטרן
זה בספר התקציבים, נכון?
ניסן סלומינסקי
זה ודאי, זה מופיע.
נתן נתנזון
מה מופיע?
ניסן סלומינסקי
40 מיליון.
נתן נתנזון
התוספת מופיעה. זה יותר נקודה טכנית.

אנחנו נמצאים במצב שמבחינת העיתוי זה זמן נכון לחשוב על כמה נקודות שאולי ועדת הפנים יכולה להתחבר אליהם. המדינה נדרשת סוף-סוף בבג"צ שדובר בו קודם על 18 המועצות הדתיות לגבש את דעתה אחרי שעשינו חליבה מאומצת מאוד מאמנון דה-הרטוך, והוא הצליח לומר משפטים קצת יותר מחייבים מאורי יוגב, שרצה להתנתק מאחריות. תוכנית ההתנתקות של ראש הממשלה היא כנראה יותר רחבה, אז גם מתנתקים מהמועצות הדתיות. במסגרת הזאת רצו לשלוח את העובדים לחפש את היושב-ראש כדי שהוא ישלם את המשכורת. אני מקווה מאוד ממה שאני שומע מאנשי משרד המשפטים, שלצערי לא נמצאים פה, שמתגבשת על דעת היועץ המשפטי לממשלה בעקבות ישיבות שהיו שם בשבוע שעבר מחויבות של המדינה לעובדים ולפנסיות שמגיעות במסגרת הפנסיה התקציבית.
יעקב ליצמן
עובדי המדינה.
נתן נתנזון
העובדים במועצות הדתיות. המחויבות של המדינה כלפיהם.
היו"ר יורי שטרן
העמדה הראשונה של אביגדור יצחקי הייתה שהמדינה לא אחראית.
נתן נתנזון
בדיוק. לומר עובדי מדינה זה דבר מרחיק לכת, אבל עובדים שהמדינה אחראית כלפי שכרם וכלפי הזכויות הפנסיוניות שלהם. המספר הזה הולך לקראת הגיבוש. עד 18 במרס המדינה – יום חמישי – המדינה תצטרך להגיש את דעתה.
דוד אזולאי
היועץ המשפטי לממשלה צריך להשיב עד 18 בחודש.
ניסן סלומינסקי
הקושי הגדול הוא שמה שיחול על עובדי המועצות הדתיות, כנראה, ינסו להחיל גם על עובדי המועצות המקומיות, וזו המכה הגדולה.
נתן נתנזון
אל תכביד עלינו עכשיו עם העניין הזה.
ניסן סלומינסקי
זה מה שמפחיד את המדינה מהצד השני של העניין.
היו"ר יורי שטרן
אין שום הבדל, לדעתי.
נתן נתנזון
יש הבדל.
מאיר שפיגלר
יש הבדל מהותי מאוד.
נתן נתנזון
ההבדל הוא שאת התקציב של המועצות הדתיות קובע שר הדתות; תקציב העירייה מוגש לשר הפנים, אבל שר הפנים לא קובע אותו.
מאיר שפיגלר
שר הדתות והרשות המקומית.
נתן נתנזון
דבר שני, כל תקן כוח האדם של המועצות עובר אישור מקדים של משרד ממשלתי, כך שמידת המעורבות הרבה יותר גדולה שם מאשר במועצות המקומיות.

אני מציע שנהיה עירניים כדי שבעזרת-השם ב- 18 במרס, יום חמישי הקרוב תהיה תשובת היועץ המשפטי של הממשלה.
דוד שפירא
יידחו את זה שוב.
היו"ר יורי שטרן
אתה מתווכח עם נתן?
נתן נתנזון
זה אמור לצאת לאור, ואז יהיה שוט נוסף כלפי המדינה בשאלה התקצובית. כשניסן מדבר על 160 מיליון שקל שהמדינה צריכה לתת כדי לעמוד בהוצאות השכר והפנסיות של המועצות הדתיות המאושרות, עוד לא דיברנו על שקל אחד של פעילות. צריך להבין גם את זה. אני כל הזמן נזהר בזה. כל מספר שאנחנו אומרים הופך למספר מקודש למשך שבוע עד שמבינים מה חסר בו. צריך לזכור שבינתיים מדובר על השכר לבד כדי שהמדינות תעמוד בהתחייבויותיה הנוכחיות בלי שום שקל של חובות. כדי להחזיק את המשכורת הנכונה של חודש מרס 2004 המדינה צריכה לתקצב את המועצות הדתיות על השכר לבד ב- 160 מיליון שקל.
היו"ר יורי שטרן
כבר הייתה לנו הערכה שהחובות הם 300 מיליון.
נתן נתנזון
זה חוץ מזה.

זה לא כולל שקל אחד של פעילות. גם אם יהיה שכר לבלנית, אבל לא יהיה סולר למקוואות אז המקווה יעמוד. יהיה שכר לרב, אבל לא תהיה לו אפשרות להדפיס תעודות נישואין או תעודות כשרות, אז לא יהיו תעודות. המציאות היא שעומדת להיות קטסטרופה לא נורמלית, וצריך לחשוב גם על זה. 160 מיליון פותרים רק את השכר השוטף.

זה משחק לא הוגן. השאלה היא אם מגיעים להבנה בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה לבין הרב יצחק לוי היא שאלה משנית. תוכניות ההבראה הן שאלות מה יהיה מחר בבוקר, לא מה היה אתמול. יש לנו נקודת זמן נוכחית שממנה ואחורה ברור לכולם שיש מחויבות של המדינה. אז אין פה שאלה של תוכנית הבראה, יש דבר ברור: הוועד עובד על-פי דין, המדינה אמרה לו והמועצה הדתית אמרה לו בעקבות המדינה לבוא לעבודה. על העבודה הזאת צריכים לשלם כסף, אי-אפשר לברוח מזה. אין פה שאלה של תוכנית הבראה. לעובד הזה צריך להחזיר את כל הכסף שלו, של מס-הכנסה בגין המשכורת, של הביטוח הלאומי, של הזכויות הפנסיוניות – הכול מגיע לו, ואין ויכוח על זה. המדינה צריכה לקבל את זה על עצמה, בלי זה אי-אפשר להתקדם קדימה. אחר-כך יש תוכניות על העתיד, זה כבר לדיון אחר. אני אומר פה הכול במשפטים קצרים, אבל צריך להבין שהמשמעות שלהם מאוד רחבה.

היום אין שום מסמך רציני לגבי תוכניות ההבראה – עובדים עליו מאוד, ואני אומר את זה בשבחו של מנכ"ל משרד הדתות לשעבר – על איך ייראו שירותי הדת מרגע שתתקבל התוכנית. עד היום היו משחקים, ושום דבר רציני לא היה. עכשיו עובדים על זה מאוד ברצינות.
היו"ר יורי שטרן
מי עובד?
נתן נתנזון
צוות שהקים משרד ראש הממשלה. בצוות הזה יגיעו למסקנות, בהם הדברים שדיבר עליהם ניסן עם חלופות מסוימות, ויצטרכו לממש לפי זה. משמעותן של תוכניות ההבראה תהיה לקבל את ההחלטה הזאת – או דוגמתה – דבר שאתו אפשר ללכת קדימה, אתו אפשר לצמצם עובדים כי אחרת לא יודעים מה הולך.
היו"ר יורי שטרן
אתה אומר בעצם שתוכניות ההבראה לא שוות כל עוד אין קונספציה.
נתן נתנזון
בדיוק. אין להן לאן ללכת. אני מסכים אתך.
היו"ר יורי שטרן
כלומר, תוכניות ההבראה אי-אפשר להכין באמת כל עוד לא יודעים מה יקרה.
נתן נתנזון
בדיוק.
היו"ר יורי שטרן
ואז למשוך את החובות האלה מן העבר ולא לשלם לעובדים משכורת כל עוד אין כביכול תוכניות הבראה, זה סיפור של עוד חודשים רבים, ואסור שזה יימשך.
נתן נתנזון
התוכנית הזאת מאוד רצינית. יש לנו בעיה שלישית שקשורה לחקיקה. בחוק ההסדרים נקבע בהוראת שעה שמועצה דתית שלא תכונן עד 1 במאי, ב- 2 במאי ימונו בה שני ממונים: אחד בשכר ואחד בלי שכר, וזו תהיה המועצה הדתית.
מאיר שפיגלר
לא, זו לא תהיה המועצה הדתית. הם ינהלו את שירותי הדת.
נתן נתנזון
תראה מה כתוב שם, אבל נעזוב את זה. המליאה של המועצה מתה, הישות המשפטית הזאת "תוחזק" בידי שני האנשים האלה.
היו"ר יורי שטרן
והעובדים?
נתן נתנזון
העובדים יהיו שני האנשים האלה, והם ייקראו המועצה הדתית.
היו"ר יורי שטרן
הם לא יהיו בשכר?
נתן נתנזון
אחד בשכר והשני לא בשכר, והם ממונים בידי ראש הממשלה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נמליץ שלפיד ימנה.
נתן נתנזון
אני בטוח שזה מה שיקרה שם. אחד בשכר יהיה של לפיד, והשני בלי שכר יהיה של הליכוד.
היו"ר יורי שטרן
הם לא עד כדי כך פראיירים.
נתן נתנזון
אם חלילה נגיע לתאריך הזה במציאות שתיארתי במשפטים הקודמים שלי לגבי הקונספציה של המועצות הדתיות, יהיה כאוס מוחלט. לא יהיה שום דבר שיישמר, המערכת הזאת תפורר. מנתונים שיש במשרד הדתות כל שבוע מתקשרים 2-3 ראשי מועצות דתיות, אין להם יותר כוח, אבל הם לא הגיעו לשלב שדיבר עליו הרב לנדאו שהם מתמוטטים וחוטפים שיתוק או יותר גרוע. אין להם יותר כוח, והם מבקשים בן-אדם שינהל וייתנו להם ללכת הביתה. המצב הזה הגיעה לייעודו, אני אמרתי את זה כשהיה פה אורי יוגב. משרד האוצר עושה טכניקה פשוטה: הוא לא הצליח עם החוק כי ועדת הפנים קבעה שהחוק לא ישונה לפני שיתברר לה מה קורה, אז הם הורגים את האנשים בתקציב. זו שיטה מצוינת. לא יהיה כסף, המערכת לא תוכל לעבוד. המשמעות היא שחסרים היום 250 מיליון שקל בתקציב, ואם לא יהיה אותם המערכת תתפרק, אנשים לא יכולים להחזיק מעמד.
דוד אזולאי
זה לא 2004, זה 2003.
נתן נתנזון
זה גם ב- 2003. מובן שב- 2004 זה אותו דבר. כל חודש שעובר מוסיף לבור. גם בעסק החקיקתי הזה יש הוראת שעה, ואם הדבר הזה לא ישתנה---
היו"ר יורי שטרן
צריך מיד להגיש הצעת חוק על-כך?
נתן נתנזון
מיד. זה תהליך חקיקה מידי.
היו"ר יורי שטרן
לשינוי המועד הזה. וזה עכשיו לפני שהכנסת תתפזר לפגרה, אז עוד לא יעברו 45 יום ונוכל לעשות משהו.
נתן נתנזון
נכון.
ניסן סלומינסקי
שינוי החוק אומר שב- 1 במאי המועצות הישנות מתבטלות, לא החוק מתבטל, ועדיין כל רשות יכולה להקים מועצה דתית.
מאיר שפיגלר
מה פתאום.
ניסן סלומינסקי
אל תגיד לי "מה פתאום", תעשה לי טובה. גם ב- 5 במאי וב- 10 במאי יכולה הרשות המקומית להקים---
יעקב ליצמן
לא נכון.
ניסן סלומינסקי
כן נכון. נכון שאני צודק, נתן?
יעקב ליצמן
חוק ההסדרים אומר שלא.
דוד אזולאי
נתן, על מה אתה מדבר?
ניסן סלומינסקי
1 במאי אומר שמי שלא חידש כל המועצות הישנות בטלות ומבוטלות. עכשיו אתה יכול להמשיך, החוק לא השתנה, ואתה יכול להקים אפילו עד שתקום המועצה החדשה. באופן תיאורטי אתה יכול גם אחרי שבוע להקים מועצה חדשה, ונגמר הסיפור.
נתן נתנזון
צריך לזכור את מה שאמרת קודם, שמבחינה פוליטית אם ייתפסו המקומות האלה של המועצות הדתיות בידי שני ממונים, אפשר לעצור מאותו רגע את הכינון של המועצה הדתית.
דוד אזולאי
מי יוריד שני מינויים כאלה?
נתן נתנזון
בדיוק, זו הבעיה.
ניסן סלומינסקי
מהבחינה הזאת אין הבדל כי מי שימנה את שני הממונים ימנה גם את ההרכבים מעתה והלאה.
נתן נתנזון
לא, מה פתאום, פה יש גם עירייה.
ניסן סלומינסקי
איזו עירייה? אתה ראית מה קורה כשאין הסדר, אתה ראית מה קורה בבאר-שבע.
היו"ר יורי שטרן
מה יהיה המצב ב- 1 במאי? 1 במאי הוא תאריך מאוד בעייתי, כי הכנסת עוד לא חוזרת, היא חוזרת רק ב- 3 במאי.
יעקב ליצמן
אני עדיין מחכה לאוצר, אחרת הייתי מדבר אם הייתי יודע שזה המשך דיון.
היו"ר יורי שטרן
תכף. ננתח את זה ואז נעבור לכסף. יש פה מצב סטטוטורי בעייתי מאוד, עוד לפני הכסף. אם המערכת תתפרק, כל מה שיש לנו היום---
יעקב ליצמן
כל זמן שאין כסף, הכול שטויות.
נתן נתנזון
אין דרך להימלט משינוי החקיקה הזאת כי המשמעות הפרקטית היא נכונה לפי מה שניסן אומר; תיאורטית אפשר לעשות אחר-כך עוד דברים. אבל אם החוק הזה ייכנס כמו שהוא, המשמעות היא שב- 2 במאי יהיו ממונים שאי-אפשר להוציא אותם אחר-כך.
היו"ר יורי שטרן
למי שייך הסעיף הזה? למשרד ראש הממשלה?
נתן נתנזון
כן.
היו"ר יורי שטרן
אז אני מציע לך, ניסן, כוועדת משנה לדבר מיד עם יצחקי ולבדוק ולנסות להגיש כבר השבוע---
דוד אזולאי
תסלח לי שאני אומר לך, אתה תמים. אביגדור יצחקי יילך על המהלך הזה? הוא בנה אותו, הוא עשה אותו. המגמה היא לאדות את המועצות הדתיות.
נתן נתנזון
יש נציגים של הקואליציה שהולכים על זה.
היו"ר יורי שטרן
היו צריכים לקרות עוד דברים רבים לפני.
ניסן סלומינסקי
עשו את זה משתי סיבות: קודם כל יש מועצות דתיות שבגלל צורת ההרכבה שלהן כבר 15 שנה הן קיימות ולא החליפו אותן כי מספיק שאחד משלושת האלמנטים שמרכיב אותן לא שולח נציג אין דרך לעצור אותה, ויכול להיות שהיא הסתאבה. אמרו שצריך להיות רגע מסוים שאם הם לא רוצים לחדש את עצמם היא בטלה, אחרת לא יילך כלום; דבר שני יש בעיה עם שכר יושבי-הראש והסגנים. מאחר שאין יותר שכר ליושבי-ראש ולסגנים, אלא רק למנכ"ל כל מי שמתמנה מעכשיו זה כבר קיים, אבל העבר עדיין ממשיך והם חייבים שיהיה רגע מסוים שבו זה מתפרק, אחרת הם לא יוכלו לפטר, ואף פעם לא יוכלו לעצור את שכר היושב-ראש.
דוד אזולאי
יכול לקבל שכר.
ניסן סלומינסקי
כמנכ"ל.
דוד אזולאי
כן, כמו הממונה.
ניסן סלומינסקי
כן, אבל לא כיושב-ראש, זה סיפור אחר.

זו הסיבה שהאוצר דחה. יכול להיות שעל זה התלבשו כל מיני מניעים של אחרים להכניס מינויים, שגם אותם אפשר היה להכניס בהרכבים עצמם, אבל מבחינת האוצר אלה היו שני האלמנטים.
היו"ר יורי שטרן
היום ההשלכות של הצד הזה הרבה יותר מרחיקות לכת.

אני רוצה לשמוע כמה דברים ממאיר שפיגלר. אתה הפונקציה המנהלית היחידה שנשארה ממשרד הדתות?
מאיר שפיגלר
אני מעדיף לדבר פחות על הסטטוס שלי מכיוון שהוא בעייתי גם ככה. אני מנהל כרגע את המשרד כפי שהוא עם כל הבעיות שיש שם, ועיקרן נובעות מכך שהתקבלה החלטה, אבל היא הייתה קורקטית לעניין מסוים, ולא הסתכלה על כל הדברים שהם תולדה של אותה החלטה בהיבט התפקודי ובהיבט התפעולי ובהיבט של ההשלכה של אותה החלטה על מה שאמור להיות בתוך מערכת.
היו"ר יורי שטרן
תוכנית ההתנתקות מעזה היא הרבה יותר אבסורדית.
מאיר שפיגלר
ההחלטה קבעה שב- 31 בדצמבר ב- 11:59 יש משרד דתות, ב- 00:01 ב- 1 בינואר 2004 אין כלום.
היו"ר יורי שטרן
אין שום מסלול?
מאיר שפיגלר
אין שום דבר, תאמין לי שקראתי את ההחלטה הרבה מאוד פעמים.
נתן נתנזון
היה דיון בוועדה לביקורת המדינה עם מבקר המדינה, השופט גולדברג, וכשהוא הבין איפה זה עומד הוא אמר בחיוך ציני לרב יצחק לוי שהיה שם הנציג הבכיר של הממשלה, שהוא מבין שאם הוא יבקש ממנו לקבל את הנייר שבו הם קבעו איך הם מפרקים, מהו שלב הביניים ומתי נכנס התהליך הבא לעבודה. בכל-זאת זו אופרציה רחבה, יש 200 עובדים במשרד, 5000 עובדים במועצות הדתיות, בטח יש להם תוכנית, אז הוא ביקש להגיש לו את זה. מחר יש דיון למה הנייר הזה עוד לא הגיע.
מאיר שפיגלר
לא רק העניין הזה, עוד הרבה דברים.
ניסן סלומינסקי
לא צריך להיות דיון, כי הנייר לא קיים.
נתן נתנזון
מחר יש דיון בוועדה לביקורת המדינה שיחפשו איך הממשלה התכוננה.
היו"ר יורי שטרן
מי היה אמור להכין אותו?
ניסן סלומינסקי
האלוף גיורא איילנד.
היו"ר יורי שטרן
בין שאר החלופות?
ניסן סלומינסקי
בין שאר החלופות.
היו"ר יורי שטרן
אולי זה הוגש קודם לבוש.
דוד אזולאי
אני אקריא את הפרוטוקול של הוועדה לביקורת המדינה: "סוד הצלחת המהלך לפירוק משרד הדתות והעברת הסמכויות למשרדים אחרים הוא בשמירת הרצף בפעולות שהמשרד אחראי להן". אין דבר כזה, אין שום גורם שהמשיך את הפעולות האלה. "לדבריו, המהלך כולו עלול לא לצאת לפועל ולהסתבך, ולכן יש להבטיח רצף במתן שירותים שהמשרד מחויב לספק לאזרחים". 3 חודשים הדבר הזה לא מתקיים!
מאיר שפיגלר
עובדי משרד הדתות לשעבר נמצאים באותו מקום ועושים את עבודתם נאמנה כפי שעשו אותה בעבר; מנהלים את כל מה שקורה יום-יום למעט דבר אחד: בסופו של דבר כל החלטה אמורה להתגבש לכדי הוצאה כספית כלשהי, מכיוון שאתה לא יכול להניע גלגלים של מערכת שנותנת שירותים בלי להעביר כספים לטובת העניין. בנקודה הזאת הכל תקוע משום שאת התקציבים, את התקנות התקציביות, העבירו למשרדים הרלוונטיים לפי החלטת הממשלה מספר 900 שהסמכויות לעניין כל הפרמטרים שאמורים לעבור למשרדים הקולטים עבר גם לאותם משרדים ייעודיים. עובדי משרד הדתות נמצאים במשרד שהיה עד כה משרד הדתות משום שהמשא-ומתן עם נציבות שירות המדינה שהתחיל רק ב- 17 בדצמבר 2003 לא הגיע למימוש בכלל. בישיבה שהייתה בשבוע שעבר ביום שלישי הסתיימה כפי שהתחילה, ללא שום תוצאה.
היו"ר יורי שטרן
הפונקציות עברו? התקציבים כבר רשומים על חשבונות של המשרדים, והעובדים נשארים במקום שהוא בעצם שארית משרד הדתות, שאין לו לא תפקיד ולא פונקציה.
מאיר שפיגלר
הם עושים את כל העבודה: כספים עברו למועצות הדתיות למשרתים בקודש; הבטחת הכנסה עברה; נקלטו למערכת כ- 1400 מוסדות תורניים תודות לשיתוף פעולה עם עובדי משרד הדתות.
היו"ר יורי שטרן
אם הפונקציות והתקציבים כבר נלקחו מהמשרד, איך הם מסוגלים לפעול?
מאיר שפיגלר
זה מה שנקרא טלאי על טלאי על טלאי בגלל לחצים בלתי נסבלים על המערכת כדי להראות שהעסק מתפקד בכל-זאת בצורה חלקית לפחות, ומצליחים להוציא יש מאין. זו ההגדרה הכי נכונה. אגב, בהחלטת הממשלה כתוב מפורשות באותו משפט, אפילו אין שם פסיק באמצע, שפירוק המשרד יהיה בלי לפגוע בשירותי הדת. אני לא יודע מה חשוב יותר, הפירוק או אי-הפגיעה בשירותי הדת כי זה בדיוק באותו משפט ללא שום פסיק באמצע.

נציגי ועד העובדים הם האחרונים שנכנסו לכאן. יושבת-ראש הוועד וחבר ועד העובדים. אני אשמח מאוד אם גם הם יאמרו את דברם בנושא.

המערכת מתפקדת עם המון מגבלות בגלל הנושא התקציבי. המצב הוא אפילו קשה יותר ממה שתיארו הקודמים לי.
דוד אזולאי
יש כסף לתוכניות ההבראה או אין?
מאיר שפיגלר
אביגדור יצחקי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בלי קשר למהות הקשרים בינו לבין הרב יצחק לוי, נתן לי הוראה מפורשת שבמקומות שבהם החילו הלכה למעשה את תוכנית ההבראה, כמו למשל בחולון, בתל-אביב, צריך להעביר את מלוא הכסף הנדרש על בסיס תוכנית העבודה אם הם מסוגלים להמשיך את הפעילות בשנת התקציב 2004 בלי להיכנס לגירעון חדש כדי לכסות את גירעונות העבר.
יעקב ליצמן
אז הוא אמר מפורשות, אז מה?
דוד אזולאי
לא, הוא שואל מאיפה.
נתן נתנזון
הרי הוא אומר לו תנאי שלא יכול להתקיים.
מאיר שפיגלר
בחולון הוא יכול להתקיים.
נתן נתנזון
איך הוא יכול להתקיים אם אין לו תקציב?
מאיר שפיגלר
על בסיס התקציב של 2004.
נתן נתנזון
אתה יכול לתת להם שוטף ב- 2004 לפי 60 מיליון שקל?
מאיר שפיגלר
לא לפי 60, לפי 103.
נתן נתנזון
אז אתה לא יכול, אין לך את זה.
מאיר שפיגלר
בהנחה שזה יהיה.

המצב בלתי נסבל כרגע, על זה אין עוררין. זה מצב שבציפורניים מנסים למנוע קריסה טוטלית של המערכת. עובדי המועצות הדתיות הם מלח הארץ בגלל ערכים פנימיים שלהם.
היו"ר יורי שטרן
בטח שהם מלח, כי הסוכר כבר לא נשאר.
מאיר שפיגלר
אני אומר "מלח הארץ", כי יש סיפור על מהות המלח והמשמעות שלו. הם עושים את הדברים שאני לא חושב שיש מסגרת אחרת בתוך כל המערכת הממסדית שהיו נוהגים בה כפי שהם נוהגים בעניין הזה.
יהודה לנדאו
מה עונה לך על זה ראש הממשלה?
מאיר שפיגלר
אני לא מדבר על ראש הממשלה, אני מדבר על אביגדור יצחקי.
יהודה לנדאו
זה שאתה אומר את זה פה זה יפה, אבל מה אומר לך ראש הממשלה על זה? האיש שאתה מייצג אותו.
היו"ר יורי שטרן
יש לך שיח עם המנכ"ל במשרדך?
מאיר שפיגלר
כן.
היו"ר יורי שטרן
אתה רשום היום כעובד משרד ראש הממשלה או אתה בהשאלה?
מאיר שפיגלר
הם צוחקים כי אתה מבין שיש גם עם זה בעיה.
היו"ר יורי שטרן
הוא אדם חופשי בלתי מאורגן.
מאיר שפיגלר
ידוע לכל שאני אמור לטפל בכל הסוגיות שאמורות לעבור תחת חסותו של משרד ראש הממשלה בנושא שירותי הדת. אבל זו לא הנקודה הרלוונטית, אלא שנעשית כבר מספר חודשים עבודה שמעולם לא נעשתה במסגרת כותלי משרד הדתות של הגדרות דברים שעד היום התנהלו מכוח האנרציה ומעולם לא הוגדרו במהות הרעיונית שלהם בנושא של הרכב סל שירותי הדת, מהות השירות, תקינת השירות הנדרשת, ואחר-כך גזרת התקציב. לא יעלה על הדעת שיקבעו סל שצריכים לספק אותו לאזרחי מדינת ישראל ולא ייתנו את התקציב הראוי לאספקת הסל הזה, כי אחר-כך זה תרתי דסתריי. זה לא יהיה, ואנחנו מכינים את זה כך שאחר-כך כל בר-דעת – ובהקשר הזה אגף התקציבים במשרד האוצר – לא יוכל לומר, זה מה שיש ועם זה תעבדו. זה לא יהיה יותר. יוכלו לומר שלא נותנים שירותים, זו החלטה שיכולה להתקבל, אבל לא יוכלו לומר ש- 110 מספיק לנו, על בסיס מה?
היו"ר יורי שטרן
תודה. מר שטרן, בבקשה.
יעקב ליצמן
אתה מחרים אותי היום?
היו"ר יורי שטרן
לא. הוא הרים את היד הרבה יותר גבוה. בסך-הכול ביקשתי לשמוע את האוצר, ואתה לא רוצה לתת לאוצר לדבר, אז אני אדבר.
שלמה שטרן
מתהלכת פה מילת קסם "תוכניות הבראה" שאחריה יועברו כספים. אני לא יודע על אילו תוכניות הבראה מדברים.
היו"ר יורי שטרן
תוכניות בריאות.
שלמה שטרן
יש מערכת של הסכמים קיבוציים בין חבר המועצות הדתיות לבין ההסתדרות, וכל תוכנית הבראה צריכה להיות מאושרת על-ידי שני הצדדים האלה. ההסתדרות לא תחתום על שום תוכנית הבראה בלי שידברו אתה, ומה קורה עם הכספים ועם הזכויות.
דוד אזולאי
בלוד אותו סיפור. יש תוכנית הבראה, ראש העיר מוכן ליישם אותה, וההסתדרות עוצרת את העסק בצווי מניעה דרך בתי-הדין לעבודה.
היו"ר יורי שטרן
ואז ממנים ועדת חקירה.
שלמה שטרן
אני רוצה להדגיש חזור והדגש: אנחנו מתקרבים לחג הפסח, אי-אפשר שאנשים יישבו בחג הפסח בלי כסף.
היו"ר יורי שטרן
עושים עכשיו לעניין קמחא דפסחא, אולי צריכים להתחיל מעובדי המועצות הדתיות.
שלמה שטרן
אני חושב שאסור שזה יהיה ציני.
היו"ר יורי שטרן
אני אומר את זה בעצב.
יעקב ליצמן
ניסן ברח.
היו"ר יורי שטרן
אני אספר לו.
יעקב ליצמן
בוועדת כספים יחסי הכוחות הם: קואליציה – 10; אופוזיציה – 7. שני נציגים שמכריעים את הדברים שם הם ניסן סלומינסקי ומיכאל נודלמן. אם שניהם יגידו שהם לא תומכים בשום דבר בוועדת הכספים עד שלא משלמים את המשכורת – היות שאני דוגל ב"אהבת לרעך כמוך", ניסיתי את זה על סכומים הרבה יותר גבוהים, זו מילת קסם, וזה עובד. כמו שהם דואגים לדברים שלהם, שידאגו לעובדי המועצה הדתית. שיגידו שלא תהיה העברה תקציבית עד שמשלמים את כל המשכורות. אמרתי את זה לניסן עשרים פעם, אבל קל להגיד את זה.

היה כנס גדול באודיטוריום כאן שיצחק לוי וניסן סלומינסקי ארגנו, ואמר סגן השר יצחק לוי: "החודש הזה לכם", ואני עניתי לו: "החרש היה לבם", זה שקר! אין כסף, שלא יספרו לכם סיפורים. זה היה לפני חודשיים וחצי, ואז הוא נשבע שהכול בסדר. הוא בא לטמטם אותנו היום שיש כסף?
היו"ר יורי שטרן
הוא לא בא לטמטם.
יעקב ליצמן
הוא סיפר כל מיני סיפורים. האמינו לי, במספרים אני יכול להתחרות עם ניסן הרבה יותר טוב ממנו. אני מכיר מספרים, אף אחד לא יגיד לי שלא. הכול בלוף שם. אין תוכנית, רוצים לחסל את העובדים. עד לרגע זה מתווכחים: הם לא עובדי מדינה, הם כן עובדי מדינה. כאשר מתוך כל העובדים של המועצה הדתית לא בטוח שיש 2% שנוגע לי, ואני לוחם עליהם לא פחות מכולם. צריך להיות בן-אדם.
היו"ר יורי שטרן
לי אפילו אין 2%.
יעקב ליצמן
זה לא פוליטיקה. לא סגנים ולא יושבי-ראש אין לי שם.

ניסן, חבל שלא שמעת. אני אחזור על זה.
היו"ר יורי שטרן
לא, אני אספר לו אחר-כך. אנחנו צריכים לסגור את הישיבה בעוד 20 דקות.
יעקב ליצמן
אני לפחות רגיל לדבר כמו אחרים.
דוד שפירא
מה עם האוצר?
דוד אזולאי
אני יכול לוותר על דקה משלי לטובת הרב ליצמן שיחזור על הדברים לניסן?
היו"ר יורי שטרן
לא.
יעקב ליצמן
אני אחזור על זה אתו בעשרים עיניים.

אני רוצה להגיד דבר לא פופולרי לרבים. אני רוצה להתחיל דווקא בנושא הפנסיות שלא תלוי בכלל בתוכנית הבראה. זה לא תלוי בעובדים, אלא בהשקעת כסף של אנשים. כל השנים הורידו להם כסף, והבטיחו להם פנסיות.
היו"ר יורי שטרן
איפה הם היו מבוטחים?
ניסן סלומינסקי
לא הורידו להם כסף, אבל מגיע להם.
יעקב ליצמן
מה זה תלוי בתוכנית הבראה בכלל?
דוד אזולאי
אני רוצה לפתוח במכתב שהגיע אליי מקבוצת הבלניות בירושלים: "אנחנו חשות שטבעת החנק מתהדקת סביב צווארנו מאחר שלא יעלה על דעתנו להשבית את המקוואות ולו לשעה בלבד, כלומר, אין באפשרותן להפעיל את הנשק החזק של שביתות ועיצומים המקובל במדינתנו, לצערנו. אנחנו ממשיכות לקבל את הציבור באותה הארת פנים ואדיבות למרות הדאגה הגדולה לפרנסת בני ביתנו". כלומר, למרות המצב הקשה אי-אפשר להשבית את מערכת שירותי הדת במדינת-ישראל.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע שנפתח את הסיכומים שלנו ממילת כבוד וברכה לעובדי המערכת שלמרות הכול ממלאים את התפקיד הייחודי והיהודי שלהם, והמערכת אונסת אותם כי היא יודעת שהם לא ישבתו כמו שנמלים שובתים.
דוד אזולאי
כיושב-ראש ועדת המשנה של ועדת הפנים אני מטפל, בין השאר, בנושא חלקת קבר בחיים. בשבוע שעבר נאלצתי לנעול את הישיבה מפני שישבו כאן אנשי מועצות הדתיות שביקשו להעלות את מחיר חלקת הקבר, ובצדק. הוועדה לא קיבלה פנייה משום גורם רשמי. נציג הדתות אומר שהוא נציג המשרד, אבל אין משרד דתות, לא קיים. הדברים האלה חוזרים על עצמם בכל הזדמנות אחרת.

ניסן, אני מכיר אותך כאדם רציני. הצעת כאן, ולא מתאים לך כחבר כנסת פעיל להציע הצעה כזאת של 60%. אתה אומר שהרשות המקומית תחויב להעביר 60% למועצות הדתיות. איזה ראש רשות פראייר? שום ראש רשות לא יילך על זה כשהוא יודע שעל צווארו יושבים משכורות ומס-הכנסה בדיוק כמו במועצות הדתיות. אותו לא מעניינת המועצה הדתית. יש מועצות דתיות שמצדן אפשר לסגור את שירותי הדת, זה לא מעניין אותן. לכן אתה לא יכול לכפות את הדבר הזה בשום אופן.
ניסן סלומינסקי
למה הוא לא יכול? אם דרעי היה שר הפנים---
קריאות
---
דוד אזולאי
אתה צודק, פורז יכפה תוכניות הבראה---
ניסן סלומינסקי
בטח שיכול. הלוואי, תן לי הצעה אחרת.
יעקב ליצמן
אני הצעתי הצעה אחרת.
דוד אזולאי
תוכניות ההבראה זה להגיד מילים ללא כיסוי. אף אחד לא ענה לי על השאלות ששאלתי. כשדיברו על תוכניות הבראה במשרד הפנים יש שם תקציב, שמופנה לטובת תוכניות הבראה.
ניסן סלומינסקי
אתה פשוט איחרת, לא שמעת את הדברים.
דוד אזולאי
עכשיו אתה לא היית ותשמע מה שאני אומר על תוכניות ההבראה.

ישב פה נציג ההסתדרות ואמר לבוא קודם כל להסתדרות. מה תעשה שההסתדרות הולכת קודם לבית-הדין לעבודה ומוציאה צו, ואם אתה רוצה לדעת איך זה מתנהל---
ניסן סלומינסקי
זה חלק מהעניין. אין תוכניות הבראה היום.
דוד אזולאי
להגיד דברים ללא כיסוי זה לא מתאים, אבל יש פה הצעה של הרב ליצמן, ואני רוצה לאמץ אותה. הוא אמר שבוועדת הכספים יש יחסי כוחות 10 ו- 7. הוא הציע ששני חברי הכנסת מהקואליציה, אתה ונודלמן, תאמרו שאתם לא מצביעים על שום העברה, ובא לציון גואל. את זה אתם לא יכולים לעשות. למה אתם לא עושים את זה? זה היה נותן פתרון לשכר העובדים. אם הייתם עושים את זה יכול להיות שזה היה פותר את הבעיה.
יעקב ליצמן
אני עשיתי את זה על סכומים הרבה יותר גבוהים.
ניסן סלומינסקי
אני מוכן לגלות לך שעל הנושא הזה יש רק אחד, אין שניים כרגע. אתה יודע את זה היטב.
נתן נתנזון
זאת הבעיה?
ניסן סלומינסקי
זו אחת הבעיות.
נתן נתנזון
אני שואל אותך, אתה בעד זה והבעיה היא נודלמן?
יעקב ליצמן
אתה יודע מה ניסן? אני מביא לך עוד אחד. בוא נתמודד.
ניסן סלומינסקי
בעד מה?
יעקב ליצמן
עד שלא משלמים משכורת לכולם.
היו"ר יורי שטרן
הדיון הזה מתקיים בוועדת הפנים, זה לא שיח בין המפלגות. זה לא משא-ומתן קואליציוני.
יעקב ליצמן
לא מיכאל נודלמן, אני אביא מישהו אחר.
היו"ר יורי שטרן
אתה לא תחליט מי יבוא.
יעקב ליצמן
אני אביא לא על חשבונך. אני מציע לוועדה אם ניסן אומר, אני מביא לו.
היו"ר יורי שטרן
זה לא המקום.
דוד אזולאי
הוא זרק כפפה לניסן, ניסן יכול להרים אותה אם הוא רוצה. יש לך הזדמנות להרים את הכפפה עד מחר.
היו"ר יורי שטרן
אל תלכלך.
דוד אזולאי
חס וחלילה, להרים כפפה נקייה זה ללכלך? זה להציל את אותם אנשים.
ניסן סלומינסקי
התקציב הזה נעצר כמה פעמים.
יעקב ליצמן
זה לא שולם. אל תתערב. מהיום כל דבר שמגיע לוועדת כספים, תשאל "שילמו משכורת?".
ניסן סלומינסקי
מה זה שילמו משכורת?
היו"ר יורי שטרן
הצעתך נרשמה, או-קיי?
דוד אזולאי
גם לניסן אני מוכן לתת את הקרדיט---
ניסן סלומינסקי
לא, אל תיתן.
דוד אזולאי
למה לא? מגיע לך, מה שמגיע לך אני אתן לך. יש סביב השולחן הזה הסכמה של כולנו שצריך לפתור את הבעיה, אבל יש פה גורם מרכזי שלא נמצא כאן, אביגדור יצחקי. הוא האיש שהיה אמור לשבת היום פה כדי לתת תשובות ופתרונות. זה שמזלזל במועצות הדתיות, זה שמזלזל בעובדים של משרד הדתות. הוא לא נמצא פה היום.
היו"ר יורי שטרן
תודה.

גברת מיכל, משרד האוצר מודע לכך שבסופו של דבר המדינה תצטרך לשלם סכומים הרבה יותר גדולים על החובות של המועצות הדתיות לעובדיהם? אין שום דרך להתחמק מאחריות כאשר מדובר במערכת שמתוקצבת בידי הממשלה, נקבעת מבחינת התכנים שלה? אין מי שישלם את החוב הזה. כשחברה פרטית פושטת את הרגל ביטוח לאומי משלם, כשמדובר בגורם ציבורי המדינה צריכה לשלם. איך אתם רואים את החור הגדול, בלי להתייחס לשוטף.
מיכל צוק
מדברים כאן על תוכניות הבראה---
היו"ר יורי שטרן
מה זה שייך? את חייבת כסף לפלוני, יש לך כל מיני תוכניות לעתיד, אבל את החוב את צריכה לשלם.
מיכל צוק
אם השאלה היא מה האחריות של המדינה כלפי שכר העובדים במועצות הדתיות, אני לא יכולה להביע כאן עמדה כי הנושא נמצא בדיון במשרד המשפטים, המדינה מגבשת את עמדתה, והיא תגיד את עמדתה בתשובה לבג"צ. אני לא חושבת שמישהו מצפה ממני להגיד מה תהיה עמדת המדינה כפי שהיא מתגבשת כיום בדיונים בין הגורמים הרלוונטיים לנושא הזה. אלה דיונים סגורים, וכשתהיה עמדה לפי התאריכים שצריך לתת, תינתן תשובה לבג"צ. אין לי תשובה יותר טובה מזו.
דוד אזולאי
מה שנכון, נכון.
מיכל צוק
ואני לא חושבת שאני צריכה לתת כאן תשובה.

הזכירו את החוב של המועצות המקומיות. זה גם נושא שאי-אפשר להתעלם ממנו.
ניסן סלומינסקי
מה אתם עושים? אתם האוצר, הגוף היחיד שיכול להבטיח שהמועצות המקומיות יעבירו את החוב שלהן.
מיכל צוק
יש דרכים שונות לגבות את החוב. למועצות המקומיות יש תקציב, והאחריות לפי החוק שלהן היא להשלים פי 1.5 מהתקציב שנותנת המדינה, לתת 60%.
היו"ר יורי שטרן
כשמגיעה עכשיו הנגלה החדשה של העברת הכספים לרשויות המקומיות, איך אתם מבטיחים שחלק מזה יופנה לסגירת חובות למועצות הדתיות? הרי החוב נוצר קודם כל בגלל אי-העברת כספים מהמועצות המקומיות.
מיכל צוק
החוב ש- 60% נגזר מאי-העברת כספים מהמועצות המקומיות, אני לא חושבת שמישהו יכול להתכחש אליו, זה משהו שאנחנו לא טוענים.
היו"ר יורי שטרן
מה אתם עושים?
מיכל צוק
אני לא יודעת איך זה ייפתר במסגרת תוכניות הבראה.
היו"ר יורי שטרן
עזבי את תוכניות ההבראה. מה זה שייך?
מיכל צוק
אני לא בודקת איך כל מועצה מקומית.
ניסן סלומינסקי
אין הנחיה של האוצר למשרד הפנים שכמו שהם בודקים חוב למס-הכנסה יש חוב של רשות. אם רשות צריכה לקבל 20 מיליון יורידו לה 3 מיליון למועצה הדתית בגין חוב שלה. למה אתם לא עושים את זה?
היו"ר יורי שטרן
את רפרנטית למשרד הדתות לשעבר?
מיכל צוק
כן.
היו"ר יורי שטרן
אם כן, מתפקידך לדרוש שהכסף ייצבע ויופרש לטובת המועצות הדתיות מכל העברה תקציבית.
שלמה שטרן
שלא יוגדל על-ידי מס-הכנסה.
מיכל צוק
אני מניחה שבמסגרת כלל החובות---
ניסן סלומינסקי
אל תניחי, עד היום זה לא היה.
היו"ר יורי שטרן
למה את מניחה? את מופקדת על התחום הזה, ואת יודעת שבסעיף שירותי דת של המועצות הדתיות נוצר חוב ענק של הרשויות המקומיות שחלקן לא שילמו שנים למועצות הדתיות. היות שזה התחום שלך, את לא צריכה להניח, אלא ליזום את הפנייה להפרדת הסכומים שמעבירים לרשות זו או אחרת, ולקחת את אותו חלק שחייב להיכנס לקופה של המועצה הדתית. אין מישהו מלבדך שייזום את זה.
מיכל צוק
אנחנו יכולים להעלות את הנושא. אני מניחה שבנייה של תוכנית הבראה לרשות מקומית עם סדר קדימויות של חובות זה משהו שעושים אותו, אני לא בקיאה בזה מספיק. אני רשמתי לפניי את ההצעה.
היו"ר יורי שטרן
אם לא תעלי את זה ולא תדרשי, אין איש בתוך האוצר שיכול לעשות זאת.
ניסן סלומינסקי
מי יודע אם לא לעת כזאת הגעת למלכות.
דוד אזולאי
יש כאן עוד כל מיני גורמים: גם מס-הכנסה, הקרנות. כולם יגידו בתוכנית ההבראה, תעבירו גם לנו.
ניסן סלומינסקי
זה נועד לזה, אבל זה לא נועד למועצות הדתיות. המדינה משלמת לעצמה ככה, אל תדאג.
היו"ר יורי שטרן
לפי החוק, יש הבדל גדול מאוד מבחינת עבריינות בין הלנת שכר לבין שאר עיכובים בתשלום. לכן יש עדיפות לניהול חובות כלפי העובדים, ואנחנו צריכים להבטיח שאותו סכום שמגיע למועצה הדתית בא לכיסוי חובות במשכורת, כי יש הרבה חובות.
דוד אזולאי
זה נכון, אבל הבעיה היא אחרת: אתה לא יכול לדרוש מראש הרשות שיעביר כסף למועצה הדתית.
היו"ר יורי שטרן
אני לא צריך לדרוש ממנו שום דבר.
דוד אזולאי
החוק גם מחייב אותו לתת כסף לשירותי הכבאות שהוא לא נתן כבר שנה.
שלמה שטרן
ניסינו לקבל על זה החלטה בבית-הדין הארצי לעבודה, וזה לא הלך.
דוד אזולאי
משרד הפנים הוא ההוצאה לפועל של המועצות הדתיות.
היו"ר יורי שטרן
ניסינו לקבל הפרדה שזה יופרד.
נתן נתנזון
השופטת אמרה בבג"צ שזה לא הלך מכיוון שעוד לא הייתה החלטה של המדינה, אבל כשזה יהיה ב- 18 במרס אפשר להשתמש בזה.
היו"ר יורי שטרן
מיכל, הפנייה היא אלייך להבטיח שזה יעבוד בצורה זו או אחרת. פחות מעניין אותנו המועצה עצמה. במקרה הזה המועצה היא תחנת ביניים; היעד הסופי הם העובדים ומשכורותיהם. מבחינתי אם יש דרך לשלם להם את זה ישירות זה עדיף מאשר להכניס את זה למועצות.
ניסן סלומינסקי
יש מועצות דתיות שלא מגישות את המאזן בכוונה כי הן פוחדות שהכסף שיועבר ייכנס לבור, והן מעדיפות שזה יישאר במשרד ראש הממשלה. זה קורה באבן יהודה, למשל.
נתן נתנזון
זה לא שגרתי.
ניסן סלומינסקי
אני יודע, אמרתי שאפילו לכאן זה מגיע.
היו"ר יורי שטרן
צריך להיות פה פתרון חירום. משהו חריג ויוצא מן הכלל.
יהודה לנדאו
הגברת רצתה לומר משהו, אולי יש לה בשורה טובה.
ניסן סלומינסקי
רצון טוב יש לה.
היו"ר יורי שטרן
עוד לא אבדה תקוותנו.
מיכל צוק
את התקציב השוטף שנמצא בספר התקציב אנחנו מעבירים בלי שום בעיה, כלומר, אין מחדל שלנו בנושא הזה. גם ה- 40 מיליון מאושר מבחינתנו. העניין נמצא כמובן בוועדת כספים,אבל לא אנחנו מעכבים את הנושא הזה.
ניסן סלומינסקי
השאלה היא האם תמשיכו לשלם כאילו זה כבר עבר.
מיכל צוק
מבחינתנו הדבר עבר.
ניסן סלומינסקי
גם אם זה יתעכב בוועדת כספים.
נתן נתנזון
את זה אתה אומר, היא לא אומרת.
מיכל צוק
אני לא יכולה להתחייב על העברת תקציב אם ועדת כספים לא אישרה כל עוד זה נמצא עדיין בדיונים ובהנחה שהתקציב יעבור ויאושר.
נתן נתנזון
ואם הוא לא יעבור?
ניסן סלומינסקי
אז המדינה מתפרקת, הביטחון, הרשויות המקומיות, הכול מתפרק.
מיכל צוק
למען הסר ספק, אנחנו העברנו את ה- 40 מיליון וגם את התקציב השוטף.

לגבי תוכניות הבראה אנחנו בהחלט חושבים – וזה גם תואם את מדיניות הממשלה בהחלטות הממשלה – שצריך להיות שינוי מבני שייתן פתרון להתנהלות של המועצות.
פיני קבלו
השלטון המקומי הוא ה- 60% מהתקציב.
היו"ר יורי שטרן
כן, 60% של החוב.
מאיר שפיגלר
לא, מסך כל החובות של המועצות הדתיות הרשויות המקומיות חייבות בערך 20%-25%.
פיני קבלו
צריך ללמוד איפה שורש הבעיה, כי יכול להיות שיפתרו את העברת הכספים, אבל אם לא יטפלו בשורש הבעיה של ה- 60%---
היו"ר יורי שטרן
ומהו שורש הבעיה?
פיני קבלו
הנושא של המועצות הדתיות צריך להיות מסונף לגוף אחד, מתוקצב מגוף אחד שמחובר לרשות המוניציפלית שעושה במוסד הזה גוף פוליטי. זה הלך ותפח וזה יצר בעיות כספיות.
היו"ר יורי שטרן
לכן מדברים על רפורמה, אתה צודק. הם עובדים עכשיו על קונספציה חדשה. אתם מוזמנים, לפחות על-ידי, להציג את המצע שלכם.
פיני קבלו
אולי כאן, אבל במקומות שבהם מתהווים העניינים של המועצות הדתיות אנחנו כמעט לא מוזמנים. לכן ייווצר שם 40% ויבואו לדרוש את ה- 60%---
היו"ר יורי שטרן
מה לגבי החוב?
פיני קבלו
בכל הנושא הזה יש בלבול. יש עיריות שהתחושה שלהן שהנושא של ה- 60% עומד לרדת מההתחייבות שלהם, וזה עובר לממשלה. יש בלבול גדול בעניין הזה. דבר שני, חלק גדול מהרשויות עדיין לא קיבלו שקל אחד. יש קשיים מאוד גדולים, ואם מישהו חושב שתוכנית הבראה נעשית בחודש אחד, ובזה נגמר, תוכנית הבראה היא פריסה של שלוש שנים, והמענקים פרוסים לשלוש שנים, ולכן העברות הכספים. גם המצב של העיריות הולך ומחמיר. כשאני נכנסתי לתפקיד, בית-הדין לעבודה אחרי 7-8 חודשי עבודה נותנים קנסות מאוד גבוהים על הלנת שכר. הבעיה היא גם שלנו, אנחנו רוצים לפתור אותה. צריך להקים שולחן משותף שבו גם השלטון המקומי יהיה שותף לזה כדי ליצור אמנה של העברת כספים בצורה מסודרת, ולפתור את הבעיה כך שמשרד הדתות כולו יהיה ת.פ. רשות מוניציפלית או יהיה ת.פ. הממשלה. ב- 60%-40% נוצרים הוויכוחים כי הצד של ה- 40% לוקח כוח אדם, מכניס סגנים ובעלי תפקידים אחרים, ובא לבקש את ה- 60% מאתנו כשאנחנו מאוד מתנגדים לתהליך.
מאיר שפיגלר
אני חולק ב- א' רבתי על מה שאמרת מכיוון שמכניסים כוח אדם למועצות הדתיות, זו לא החלטה של המועצות הדתיות בלבד. אני רוצה להגיד בקול רם: גם הרשות המקומית דוחפת אנשים לשם, שלא יילכו ויפילו הכול על המועצותה הדתיות – בשום אופן לא!
קריאות
---
נתן נתנזון
במסגרת התוכנית המבנית יש גם התייחסות לנושא התקצובי.
מאיר שפיגלר
בוודאי, אנחנו מתייחסים לזה.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע לסכם.

הוועדה מוקירה ומוריד כובע בפני העובדים של המועצות הדתיות ושל נותני שירותי הדת במדינת ישראל על כך שלמרות הכול הם מחזיקים מעמד. אנחנו מרגישים את החוב המוסרי שלנו כלפי העובדים האלה במאבק הזה.

הוועדה קוראת לממשלה להתחשבן עם עובדי המועצות ללא קשר לאישור תוכניות ההבראה ולהמשך הדיונים בעתידה של מערכת המועצות הדתיות.
ניסן סלומינסקי
חובות העבר של השכר.
היו"ר יורי שטרן
כן, בוודאי.

אתם דנתם על הגמלאות? מי ישלם את הפנסיות?
מאיר שפיגלר
פנסיה תקציבית.
מיכל צוק
אני מניחה שכל החובות, כולל פנסיות זה חלק מאותו דיון. אין לי תשובה שאני יכולה לתת לכם לעניין הזה.
היו"ר יורי שטרן
הוועדה דורשת ממשרד האוצר לדאוג למילוי חובות הרשויות המקומיות למועצות הדתיות במסגרת כל סיוע נוסף שיינתן לרשויות.
ניסן סלומינסקי
במסגרת העברת מענקי האיזון.
יעקב ליצמן
אני רוצה להוסיף משהו. אם ביום חמישי המדינה תודיע לבג"צ שהם עובדי מדינה באופן חלקי, האם משרד האוצר ידאג שהכסף הזה יועבר מיד כדי שהם יוכלו לשלם?
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שמשרד האוצר צריך להקדים את הסכום הזה שחייבים לעובדים, ואחר-כך להחליט ממה הוא מקזז אותו. חלק יקוזז אולי מהסכומים האלה לרשויות, חלק מהאוצר. אבל הוא חייב להקדים לכל הסדר עתידי את התשלומים האלה לעובדים. זאת פנייתנו.

אנחנו קוראים לממשלה להתחיל להתחשבן עם עובדי המועצות הדתיות מיד כדי לא להשאיר את האנשים עם שולחן פסח ריק.

אנחנו מבקשים מעובדי המועצות הדתיות לא להשבית את השירותים, כגון שחיטה כשרה ושאר הדברים שיכולים לקלקל לעם ישראל את חג הפסח, אבל רואים את הממשלה אחראית על כל נזק שייגרם לאוכלוסייה היהודית בחג.

נפנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה בבקשה לקיים פגישה אתנו באופן מידי בנושא הזה. זה לא יהיה במסגרת ישיבת הוועדה, אלא בפגישה נפרדת על הנושא הזה, ואליה נזמין גם את מרכז השלטון המקומי.
דוד אזולאי
תדגיש את הצעת החוק לגבי הוראת השעה עד 1 במאי.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נבקש ממשרד ראש הממשלה לסכם אתנו תיקון חקיקה שיאפשר דחיית מועד כינון המועצות הדתיות הקרואות החדשות.
נתן נתנזון
זה דחוף מאוד.
היו"ר יורי שטרן
אני אבקש מניסן כיושב-ראש ועדת משנה להתחיל באופן מידי את המשא-ומתן בנושא הזה. תכינו כבר את הצעת תיקון החוק. אני אדבר גם עם מזכיר הממשלה על כל צורת ההתנהלות של הממשלה.
דוד אזולאי
אני מציע שהוועדה ממליצה לניסן סלומינסקי לקבל את הצעתו של הרב ליצמן.
היו"ר יורי שטרן
זה בלתי אפשרי, אבל אנחנו נקרא לחברי ועדת הכספים מכל הסיעות להכיר בהעברות תקציב שונות כל עוד לא מילאה המדינה את חובותיה כלפי עובדי הרשויות המקומיות ושל המועצות הדתיות. אני לא אומר כל העברה כי יש העברות שאנחנו רוצים לקדם, אבל לעכב את העברות התקציב השונות עד תשלום חובות המשכורת הן לעובדי הרשויות המקומיות והן לעובדי המועצות הדתיות.
יעקב ליצמן
הוועדה גם מביעה תרעומת שמשרד ראש הממשלה לא התייצב לדיון.
יהודה לנדאו
שייתנו מקדמות כדי שיהיה לפסח 3 משכורות.
היו"ר יורי שטרן
ביקשנו את זה.
מיכל צוק
חשוב לי להדגיש שמבחינת ההתנהלות של האוצר אנחנו מעבירים את התקציב באופן שוטף, גם את מה שניתן וגם את ה- 40 מיליון. כלומר, אין לי כרגע סכום נוסף שלא קיים להעביר.
היו"ר יורי שטרן
אבל יש לך הבור הזה שבלעדיו אנחנו לא יכולים. זה פשע מאורגן כאשר אלפי משפחות במדינת ישראל נשארות חודשים ללא משכורת, והמדינה נמנעת מאחריות על זה. זה פשע!
שלמה שטרן
צריך למצוא גם פתרון שזה לא יעוקל בידי מס-הכנסה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מבקשים ממשרד האוצר או ממשרד הפנים לדאוג שהכסף יגיע לעובדים. אני מבקש להיות אתי בקשר ולהודיע לי מה קורה.


הישיבה ננעלה ב- 12:00

קוד המקור של הנתונים