ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 16/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/8163



5
הוועדה לקידום מעמד האישה
16.3.2004

פרוטוקולים/מעמד האישה/8163
ירושלים, כ"ט באדר, תשס"ד
22 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 86
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
מיום שלישי כ"ג באדר התשס"ד (16 במרס 2004) בשעה 12:00
סדר היום
השוואת זכויות חיילות בשירות המשטרה לזכויות חיילות בצה"ל.
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל – היו"ר
רשף חן
אילן שלגי
מוזמנים
סא"ל אפרים שיפטן – ראש ענף תנאי שירות, צה"ל
חיים אומן – מנהל הקרן וראש היחידה להכוונת חיילים משוחררים – משרד הביטחון
עו"ד ערן יוסף – לשכה משפטית של הקרן, משרד הביטחון
סנ"צ שמואל וייס – ראש מדור אוכלוסיות מיוחדות, המשרד לבטחון פנים
נצ"מ דרור מיג'אן – רמ"ח כח אדם, מג"ב
שושי בר – מִנהל הגמלאות, המוסד לביטוח לאומי
אסתר טולדנו – מִנהל מחקר, המוסד לביטוח לאומי
עו"ד אמני חלילה- לשכת עורכי הדין
יהודה גולן – כתב בכנסת
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית
שרון רפאלי


השוואת זכויות חיילות בשירות המשטרה לזכויות חיילות בצה"ל
היו"ר גילה גמליאל
צהריים טובים. אני פותחת את הישיבה בנושא זכויות החיילות בשירות המשטרה, הצורך להשוות את זכויותיהן לזכויות החיילות בצה"ל, במיוחד במסגרת הקרבית.

הסוגייה הועלתה בעקבות פנייה שהגיעה אליי על פגיעה אישית בחיילת ששללו ממנה את הזכאות לקבלת מענק בטענה שהיא לא מספיק קרבית, כי בהגדרות הקיימות בחוק אין התייחסות לסוגייה של חיילות קרביות במסגרת המשטרה. בתכתובת עם הביטוח הלאומי הובהר שאם קצין העיר יאשר את הסטטוס של החיילת ההחלטה תשונה. החלטנו לכנס כאן את כל הגורמים מפני שלעניות דעתנו, הבעיה איננה ספציפית לגבי החיילת שמכתב הועבר אלינו, אלא פוגע גם בחיילות רבות שמשרתות שירות צבאי קרבי במשטרה.

ברשותכם, אני רוצה שיהודה גולן יפרט את המקרה הספציפי שלו, שהועבר גם לכאן, ונפתח את הדיון.
יהודה גולן
למען הגילוי הנאות, אני אומר שאני כתב בכנסת.

אני פניתי לגילה לפני כמה שבועות ותוך כדי שיחת אקראי סיפרתי לה על מקרה מעניין של בתי ששירתה במרחב חברון במשטרה כחיילת שח"ם. לאחר גיוסה לצבא התברר לה שכל המחלקה עוברת לשירות במשטרה, והיא הסכימה לכך, ואפילו ביקשה לשרת במחוז יהודה ושומרון ולא במחוז ירושלים כי הוא פחות קרבי, לטעמה. היא עברה קורס של כ- 3 חודשים גם בשפרעם וגם בנעורים לאחר הטירונות, והוצבה במרחב חברון ושירתה שם במשך כל תקופת שירותה הצבאי. במכתב שחילקתי לכם אתם יכולים לראות את אופי השירות שלה שהיה קרבי לכל דבר. נוסף על כך אני רוצה שתעבירו ביניכם את הצילומים שלה, שבהם תוכלו לראות איך היא השתלבה שם בסיורים יחד עם חיילים. על אותו ג'יפ משטרה שסייר בחברון ישבו לפעמים שני חיילים ושני שוטרים. הרבה פעמים היא עשתה פעילות שכללה גם חדירות לשטח A במרדף אחר מבוקשים ואחרי גנבי רכב ודרושי שב"כ; היא עבדה במחסומים ועצרה לא מעט מבוקשי שב"כ שנדרשו לחקירה ומבוקשים שהסתובבו עם תעודות זהות מזויפות, תוך כדי סיכון חיים גדול מאוד. היא השתתפה כמעט בכל הפיגועים הגדולים שהיו במרחב, כולל הפיגוע בציר המתפללים, וכמעט מדי ליל שבת, לצערנו, היה באזור חברון פיגוע בהתנחלות. בפיגועים הגדולים גם בישיבה בעתניאל וכמובן, גם ביישוב היהודי בחברון, היא הייתה מוקפצת כמעט כל שישי-שבת שהיא הייתה בבית.
אילן שלגי
בת של חבר שלי נהרגה שם. זה ברור שבתך עשתה תפקידים דומים.
יהודה גולן
חייל וחיילת של פקודת סחל"ב של המשטרה הצבאית נהרגו במערת המכפלה---
אילן שלגי
זאת היא.
יהודה גולן
--כאשר בתי וחייל אחר שמרו באותו מקום עד 18:00 בערב. ב- 18:00 היא גמרה משמרת והם התחלפו, ובדרך לירושלים היא שמעה על הפיגוע שבו נהרגו החייל והחיילת שהחליפו אותה ואת חייל אחר. זה המקרה.

בתי השתחררה מהמשטרה ומהצבא והתחילה לעבוד באבטחת מוסדות חינוך, ואז אמר לה מנהל חברת "קודקוד", שהיא צריכה להביא אישור מביטוח לאומי כדי לקבל את המענק. בביטוח לאומי אמרו לה להביא אישור שהיא לוחמת או תומכת לחימה. קצין העיר אמר לה לפנות למשטרה כי היא הייתה במשטרה. אני לא אלאה אתכם בפרטים, אבל התחיל מסע תלאות בין כל הגופים, ולא הצלחנו להגיע למצב ששלושת הגופים ידברו ביניהם ויגידו מה מצבה הסטטוטורי לגבי הזכאות לקבל מענק.
היו"ר גילה גמליאל
כשאני קיבלתי את אותן תשובות באותם סבבים הגעתי למסקנה שמן הראוי לטפל בזה.
יהודה גולן
יש בעיה מהותית, וזה לא המקרה הבודד של בתי, אלא בעיה מהותית שפוגעת בהרבה בנות אחרות שלא יודעות איך לפעול.
אילן שלגי
מה המצב לגבי בנים?
יהודה גולן
בנים משרתים 3 שנים, אז יש להם סטטוס אחר, אם כנראה תומכי לחימה בהגדרה באופן טבעי.
קריאה
אין הבדל.
יהודה גולן
במטה הארצי אמרו לה שהבעיה היא בעיקר לגבי בנות שמשרתות שנה ו-9 חודשים, כי בנים משרתים 3 שנים.
שמואל וייס
בעניין הזה אין שום הבדל.
יהודה גולן
נכון לעכשיו, 3 חודשים אחרי שהיא השתחררה היא עדיין לא קיבלה את האישור מביטוח לאומי. המענק ניתן אחרי 6 חודשי עבודה, אם אני לא טועה, והיא חוששת כי היא רוצה לנסוע לחו"ל והמענק הזה הוא חלק גדול מהתקציב שלה. היא נמצאת באי-ודאות יומיומית, והיא לא יודעת מה לעשות. למזלי, דיברתי עם גילה והיא אמרה לי שנקיים ישיבה כי הבעיה היא בעיה עקרונית.
אילן שלגי
אני חושב שזה אחד המקרים שאנחנו למדים על בעיה גדולה ממקרה אחד של מישהו שיודע לכתוב ובמקרה גם יש לו מישהו שיודע לדבר בשבילו, ואני מניח שיש עשרות אם לא מאות חיילים שנפגעו מהמצב הזה. זה נעשה בחוסר תשומת-לב. כאשר הדברים קורים וגם חיילות וחיילים מגויסים למשטרה כדי לבצע תפקידי לחימה או תומכי לחימה, אף אחד לא סבר שצריך לעשות את השינוי המתאים בחקיקה כדי שהזכויות שלהם תושווינה לזכויות של החיילים שמשרתים בצבא הירוק ולא במשטרה הכחולה. אני סבור שאפשר היה לצפות שהמשטרה תיזום את ההליך הזה, וזה ישתנה מרגע שהתחילו לגייס מלש"בים ומלש"ביות למשטרה. אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא. מה שכן, התיקון הזה צריך להיעשות כך שיחול על כל מי שעשה את השירות הזה, ושהתהליך הזה יהיה מהיר.
היו"ר גילה גמליאל
אין ספק שלא משתמע לשני פנים שצריכה להיות דרישה חד-משמעית להשוות את הזכויות בין חיילות וחיילים. אנחנו רוצים לשמוע איפה זה תקוע, וכשנדע איפה זה תקוע יהיה הרבה יותר קל לפתור את זה.
שמואל וייס
במשטרה כולה משרתות בנות שהכשרת הטירונות שלהן היא רובאי 00 או רובאי 02, כך שהן לא עונות לכלל של לוחמת או לוחמת.
רשף חן
ככה שולחים אותן?
שמואל וייס
זו הכשרה שמקבלים בצה"ל ועוברים אחר-כך את הכשרת השיטור.
רשף חן
הן עוברות הכשרה נוספת של שיטור.
שמואל וייס
גם שוטרי הקבע שלנו אינן בהכרח לוחמים בצה"ל.
רשף חן
הן מקבלות משכורת?
שמואל וייס
הן שוטרות וחיילות, הן מקבלות.
דרור מיג'אן
משכורת של איש חובה בצה"ל, במשטרת ישראל או במג"ב זהה לחלוטין וכפופה לשני תנאים.
רשף חן
בקיצור, זו לא משכורת, זה דמי כיס. הנקודה היא שהן עוברות הכשרה קרבית, ואתם אומרים לנו בגלל זה היא לא קרבית.
שמואל וייס
אנחנו מקפידים הקפדה יתרה על שמירת כלל הזכויות של המשרתים אצלנו במסגרת הזו לזכויות שהיו ניתנות להם בצה"ל במעמד שירות החובה בת שלום השכר, בתשלומי התוספת המיוחדים שמקבלים שוטרי החובה שמשרתים ביחידה שעליה דיברנו קודם. השכר המדויק הוא 158.80 שקלים. זה השכר המעודכן שמקבל היום חייל שמזוכה א' +.
היו"ר גילה גמליאל
אתה טוען שחיילים וחיילות שמגיעים לשירות צבאי במשטרה עוברים הכשרה קרבית, הם מגיעים עם רובאי 02 מקסימום ולמרות זאת הם מקבלים תוספת של 158 שקלים. עד כה זה בסדר.
שמואל וייס
הם מקבלים את זה על בסיס השירות ביחידה המזכה, שהיא חברון במקרה שאנחנו מדברים עליו.
רשף חן
כלומר, אתם שולחים לשם אנשים שאין להם שום הכשרה, בעצם.
שמואל וייס
לחלוטין לא.
היו"ר גילה גמליאל
אני מבקשת לתת לנו קודם כל סקירה, ואם יהיו לנו שאלות נשאל אחר-כך.
שמואל וייס
שוטר הקבע מקבל בדיוק אותה הכשרה, ואמרתי קודם שאנחנו לא מגייסים למשימות השיטור שוטרי קבע שבהכרח היו לוחמים בצה"ל.

אנחנו מקפידים על כל הזכויות שמקבל חייל בצה"ל לכלל המשרתים אצלנו במסגרת השח"ם, ולאו דווקא בעיר חברון.

כל מי שמשרת ביחידה הזאת ואינו לוחם זכאי להגדרה של א' +, ואז הוא נחשב תומך לחימה לכל דבר, כמקובל בצה"ל. כנראה, שהרשויות האחרות לא ידעו לזהות את הזכאות מתוך א' +, מתוך אותו אישור שהחזקת ביד ושוחחנו עליו קודם. לטעמי, זה עניין ביורוקרטי שיכול להיפתר פה בעצם. גם בצה"ל נהוג ש- א' + שאינו לוחם, הוא תומך לחימה.
היו"ר גילה גמליאל
מבחינת המשטרה אכן מדובר בתומכת לחימה שגם בסינון המקצועי של א' + לא הייתה אמורה להיות שום בעיה, והיא הייתה אמורה לקבל את התנאים שלה.
שמואל וייס
בהחלט.
היו"ר גילה גמליאל
אז איפה הבעיה? מי הנציג שאמור לתרגם לנו איפה הבעיה?
ערן יוסף
אני רוצה לשאול איך אנחנו מגיעים למצב שאנחנו מגיעים לוועדה בכנסת, ביקשנו לקבל לידינו את המקרה שעליו מדובר ולא הצלחנו לקבל אותו; ביקשנו לקבל מידע קונקרטי יותר על מה מדובר, ואף אחד לא יכול להגיד לנו. גם היועץ המשפטי לקרן וגם מנהל הקרן שעצם ההחלטה אם להכיר בבחורה הזאת כלוחמת או תומכת לחימה, נמצאת בסמכות שלנו לא ידענו בכלל שיש בעיה. לכן זה לא הוגן לשאול אותנו איפה העניין תקוע.
אילן שלגי
אבל לא מדובר במקרה של בחורה אחת.
ערן יוסף
אבל לא ידענו שקיימת בעיה עם יותר מבחורה אחת.
היו"ר גילה גמליאל
גם אנחנו לא יודעים איפה הבעיה תקועה, ויכול להיות שלא ידענו שהיא תקועה אצלכם אם אתם לא קיבלתם את האינפורמציה על הנתון הזה. אנחנו מנסים כרגע לפתור את הבעיות, ולא לייצר בעיות חדשות.
ערן יוסף
אני לא מנסה לייצר בעיות.

מבחינת חוק קליטת חיילים משוחררים אנחנו אמורים לקבל מהגוף שבו החייל שירת אישור על סוג הפעילות שעשה. לפי ההגדרות שאני מכיר, מי שעשה פעילות ברמת א'+ אמור לקבל אישור כתומך לחימה.
רשף חן
מי מנפיק את האישור הזה?
ערן יוסף
הצבא אמור לתת אישור לקרן לקליטת חיילים משוחררים.
רשף חן
כלומר, קצין העיר.
ערן יוסף
כשהיא מוגדרת תומכת לחימה או לוחמת, על-פי הקרן, הפעילות היא אוטומטית.
היו"ר גילה גמליאל
ברשותך, אני רוצה לנווט את הדיון כי אנחנו גם רוצים להגיע למסקנות בסופו של תהליך.

בביטוח הלאומי זה לא היה מעודכן; אצל קצין העיר זה לא היה מעודכן. הם שלחו את זה למשטרה, המשטרה שלחה חזרה. הכול נמצא בבעיה ביורוקרטית לא ברורה. היא מוגדרת היום תומכת לחימה, הזכויות מגיעות לה, ועובדה שהיא לא קיבלה את זה. במקרה הספציפי יהודה פנה והתעקש. כלומר, לא הכירו בכך שהיא הייתה לוחמת במשטרה, ומכיוון שזה לא בצה"ל אז כנראה לא מגיע לה, לא. הוא התעקש כדי לקבל את התשובות למקרים והסקנו מכאן שהבעיה היא לאו דווקא אישית, אלא הרבה יותר מקיפה.
רשף חן
גם הבעיה האישית עדיין לא פתורה.
היו"ר גילה גמליאל
נכון. העניין החמור הוא שהרבה חיילות או חיילים ששירתו במשטרה עברו את הפרוצדורה הזאת ונשארו בלי הזכויות שמגיעות להן.

אני לא רואה פתרון ממה שנאמר כאן. המשטרה אומרת שזה מעודכן על א' +, ואתה אומר לי שקצין העיר היה אמור, אבל הוא לא עשה את זה, ובביטוח הלאומי זה לא מעודכן. עדיין לא ברור לי איפה זה תקוע.
ערן יוסף
למיטב הבנתי, מדובר בכשל טכני של קצין עיר שלא הבין את הנתונים שנמצאים בפניו, וזה לא דבר שצריך להעסיק את ועדת הכנסת הנכבדה.
רשף חן
ובכל-זאת זה מעסיק את ועדת הכנסת הנכבדה.
היו"ר גילה גמליאל
זה גם העסיק אותי, וגם אני עדיין לא קיבלתי תשובות. אותי החזירו בין הגורמים עד שחזרנו שוב לקצין העיר שלא יודע.
רשף חן
איזה קצין עיר זה?
היו"ר גילה גמליאל
בירושלים.
רשף חן
יש פה נציג מקצין העיר ירושלים?
היו"ר גילה גמליאל
לא.
אפרים שיפטן
לצערי, לשולחני זה לא הגיע, כי אם זה היה מגיע, כנראה, הייתה תשובה חיובית. אין פה שינוי כללים, אלא הבנת הכללים הקיימים. אני ממליץ שתעביר לנו את התשובה השלילית של קצין העיר, ואנחנו נוציא אישור. בלי קשר אנחנו נוציא רענון לקציני הערים.
אילן שלגי
אולי גם הודעה לחיילים הנוגעים בדבר, כי אולי יש עוד כאלה שקיבלו תשובה שלילית, ובלעו את העניין.
אפרים שיפטן
הודעה לאוכלוסייה הזאת זה אחד הכלים הנגישים למשטרה כי הם שירתו שם. אנחנו יכולים להעביר לקציני הערים בדואר מודפס או במייל צבאי, שחיילות או חיילים ששירתו ברמת פעילות א'+ הם לצורך העניין לוחמים/תומכי לחימה לפי העניין, והם זכאים לכל הזכויות שנגזרות מזה לחיילים משוחררים, במענק ובעבודה מועדפת.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לדעת מה הפרוצדורה בביטוח הלאומי כשמגיע אליהם מקרה כזה.
שושי בר
בביטוח הלאומי לא קיים מאגר מידע שמתעדכן בעקבות החלטה. במקרה של חייל או חיילת שמוגדרים תומכי לחימה או לוחמים בצבא לצורכי הזכויות שלהם בקרן לקליטת חיילים משוחררים ששירתו לפחות חודש אחד בתור לוחמים או תומכי לחימה, וצה"ל הכיר בהם ככאלה, החלטת הביטוח הלאומי היא אוטומטית. אנחנו נסמכים על שני מקורות, אין לנו מאגר משלנו: או אישור מקצין העיר שבו יש מהלך שירות צבאי שבו יש לפחות חודש אחד של לוחם או תומך לחימה; או במקרים מסוימים אנחנו נסמכים על המידע שקיים בקרן לקליטת חיילים משוחררים שחישבה את הזכאות לפיקדון, על-פי מהלך השירות הזה שבו יש לפחות חודש אחד.

כאשר בדקנו את הזכויות של נועה גולן שני המקורות האלה לא היו מעודכנים, שהיה פרק זמן בשירות שבו היא הייתה תומכת לחימה לאורך כל מהלך השירות, ואז לצערנו, הפנייה נדחתה.
היו"ר גילה גמליאל
איך זה קורה?
יהודה גולן
אבל היה לכם המסמך.
אילן שלגי
למה צריך ללכת לקצין העיר? כל אחד יקבל את זה עם השחרור, אני לא מבין מה הבעיה.
רשף חן
למה המשטרה לא יכולה לתת לה א'5 – תומך לחימה.
שושי בר
כי המשטרה היא לא סמכות לכך. בחוק הביטוח הלאומי כתוב: "לוחם או תומך לחימה כמשמעותו בחוק קליטת חיילים משוחררים". לכן אנחנו נסמכים על חוק חיילים משוחררים.
היו"ר גילה גמליאל
המקרה הפרטי יטופל. חוץ מזה, ייצא מסמך מפורט מצה"ל לקציני הערים על רענון התקנות בנושא הזה. אני רוצה שהקרן לחיילים משוחררים תפנה לחיילים המשוחררים ולהציג לפניהם את הזכויות שלהם בסוגייה הזאת.

מכאן אני רוצה להתקדם עוד צעד. אני שמה לב שקיימת בעיה שאני לא יודעת עדיין ממה היא נובעת. בגלל הבעיה שבדקנו כאן במקרה ספציפי, הייתה הסיטואציה שלא רק קציני הערים לא ידעו, אלא גם לקרן עצמה לא היה הנתון הזה, והשאלה הנשאלת היא כיצד.
חיים אומן
אני מנהל הקרן וראש היחידה להכוונת חיילים משוחררים.

במקרה הספציפי שהובא לידיעת הקרן שאני פעם ראשונה שומע עליו, לא ידוע לי איך הוא עבר. צריך לדעת באיזו צורה זה נשאל כי לא ברור לי אם זה נשאל ברמה של א'. אני לא יכול לתת תשובה לגבי המקרה הספציפי הזה.

אנחנו עוסקים בהעברת מידע לחיילים ולשוטרים, אני אבחן את זה שוב ואם אפשר לחדד את זה יותר, נחדד את זה. סך-הכול כל חייל וכל שוטר או שוטרת שמשתחררים מקבלים את כל הזכויות שלהם הביתה עם השחרור, מקבלים את זה דרך הרדיו ובאמצעי התקשורת האחרים.
אילן שלגי
אז למה הוא צריך ללכת לקצין העיר? למה שלא יקבל את האישור עם השחרור?
רשף חן
למה לא נותנים בבקו"ם טופס עם הסבר למה הוא זכאי ומה הוא יכול לעשות עם זה? יש כאן שילוב של בעיה אמיתית וביורוקרטיה. הבעיה האמיתית היא שאף אחד לא טרח עד היום לומר בצורה ברורה שחבר'ה שמשרתים במג"ב או במשטרה הכחולה במסגרת השירות הסדיר שלהם, הם חיילי חובה לכל דבר ועניין.
דרור מיג'אן
אתה טועה.
רשף חן
אני חושב שאני לא טועה, ואני אסביר לך גם למה. אני הנחתי הצעת חוק שאומרת את זה וביקשתי את עמדת צה"ל, והם אמרו לי שאין צורך בהצעת החוק שלי, כי זה המצב. דינם לכל דבר ועניין כחיילי צה"ל. מתייחסים אליהם לעניין החובות ולעניין הזכויות והמשמעת ולעניין המשכורת – 159 שקל – ולעניין פיטוריהם. הם בעצם לא שוטרים, אלא חיילים שעושים את השירות במסגרת המשטרה ומג"ב. זו האמת וככה צריך להיות. מה שאני שומע כאן רק מחזק את דעתי שצריך לחדש את קידום הצעת החוק הזאת ולהגיד לכם את הדברים בצורה ברורה. מלבד זאת, זה עניין של ביורוקרטיה. החיילים האלה הם אזרחי מדינת ישראל, וכדי שחייל יקבל את הזכויות שכולנו חושבים שמגיעות לו, הוא חייב לעבור ויה דלורוזה: המשטרה נותנת לו א'5; הוא צריך ללכת לקצין העיר שייתן לו ג'4 וביטוח לאומי צריך להבין את זה, וזה צריך לעבור דרך הקרן. כל זה במקום שייתנו לו מסמך---
חיים אומן
מאיפה הסיפור הזה? אני שומע פה סיפורים.
רשף חן
אז אני אחזור לאט.
היו"ר גילה גמליאל
סליחה, אני רוצה להגן על כבודו של חבר הכנסת---
רשף חן
אני מסתדר. ברשותכם, תנו לי לסיים בבקשה גם אם לא נעים לכם.
היו"ר גילה גמליאל
גם אם לא נשמע לכם, וגם אם אתם לא מסכימים אתם יכולים לרשום את הדברים שאתם רוצים לומר, ובזמן שתוכלו לדבר תדברו. אל תפריעו לו, ככה לא שומעים לא אתכם ולא אותו.
רשף חן
תסלחו לי, ידידיי המכובדים, אני לא מתפרץ לדלת פתוחה, אני שמעתי אתכם היטב. אם אדוני לא הבין את הפרוצדורה אני אסביר: הוא מנפיק טופס שעליו כתוב א' 5. אתה לא יודע מה זה א' 5, היא לא יודעת מה זה א' 5. היחיד בעולם שיודע מה זה א' 5 הוא קצין העיר. חייל צריך ללכת עם הטופס א' 5 לקצין העיר. קצין העיר עושה את הפעולה המסובכת של תרגום א' 5 למקצוע תומך לחימה. כולנו הבנו את זה, אפשר לעשות את זה במקום, אבל לא! תכתת את רגליה ותלך לקצין העיר. קצין העיר ייתן לה אישור שבו כתוב: א' 5=מקצוע תומך לחימה. אם התרגום החשוב והמסובך הזה יילך אזרח במדינת-ישראל לקרן או לביטוח הלאומי, ורק אז יכירו בזכויותיו. אני שואל אתכם, בשביל מה כל הדבר הזה?
דרור מיג'אן
הטיעון לא נכון.
רשף חן
אז תסביר לי מה המסלול שאני כחייל ששירת במשטרה הכחולה ורוצה לקבל את הזכויות שלי צריך לעבור?
דרור מיג'אן
אני קצין כח אדם של מג"ב; לפני-כן הייתי ראש מדור תנאי שכר ומקבילו של אפרים שיפטן במשטרה הכחולה; ויש לי עוד יתרון אחד – אני אבא לחיילת משוחררת מהצבא במקצוע של תומך לחימה ביחידה א'+. אני אגיד את זה משלושה כובעים: גם מהכובע של מג"ב; גם מהכובע של המשטרה הכחולה שבה טיפלתי בתחומים האלה; וגם מהכובע של ההורה.
היו"ר גילה גמליאל
היא קיבלה את הזכויות שלה?
דרור מיג'אן
היא קיבלה את כל הזכויות שלה בלי ללכת לשום מקום.
יהודה גולן
תלמד אותי איך.
דרור מיג'אן
כל מי שבא למשטרת ישראל ולמג"ב במעמד של שירות חובה הוא חייל צה"ל שמושאל למשטרה. זאת-אומרת, הוא מתגייס בצה"ל, עובר או למג"ב או למשטרה ומשתחרר מצה"ל. הוא מתגייס בבקו"ם ומשתחרר שם. אני בכוונה מדגיש את זה כי שני האקטים האלה של הפתיחה והכניסה הם אקטים צה"ליים. כל חייל או חיילת זכאים לכל התוספות כמקובל בצה"ל, וזה מותנה בשני תנאים: דרגה ובאיזו יחידת שירות הוא משרת. זה אותו שכר, אותם תנאי שירות ואותם יחסים. כשאותו חייל משתחרר הוא מקבל חוברת יפה. בבקו"ם הוא מקבל את כל האישורים, ומהקרן הוא מקבל מכתב שבו מפורטות כל זכויותיו.
ערן יוסף
לא רק כללי, אלא נייר שאומר: אתה החייל מקבל X שקלים כי היית לוחם---
דרור מיג'אן
כול החישוב למה הוא זכאי. אם הוא היה לאורך כל השירות לוחם, מגיע לו X; אם הוא היה רק בחלק מהשירות שלו הוא מקבל אחרת. לזכותם ייאמר שזה פועל כך, הבת שלי רק מילאה את זה, שלחה את הקבלה וקיבלה את הכסף כמו שעון. אני מצדיע להם על היעילות שלהם. מתי הולכים לקצין העיר? אם אותו בחור איבד את האישור, הוא מבקש מקצין העיר אישור חדש. הבעיה שלנו היא טכנית-ביורוקרטית שהמקצוע "סייר ברמה א'+", כנראה נשמט מרשימת המקצועות המופיעים בתרגום הצה"לי, ותו לא. זה עניין טכני לטיפול. אמר אפרים, שמגיע לה כדין, והוא צריך לתקן את התיקון הביורוקרטי הטכני. הוא התחייב לעשות שני מהלכים: לתקן לנועה וכן לתקן לגבי כלל משטרת ישראל.

אני רוצה להבהיר, אנחנו לא משני עברי המתרס, אנחנו באותו צד. אנחנו אפילו יותר קיצוניים, כי אנחנו נלחמים על הזכויות של מג"ב ושל המשטרה הכחולה. לטעמי, זה עניין שיכול להיות מתוקן במחי יד.
רשף חן
מה שאתה אומר שהוא יותר חמור בעיניי הוא שהיה מקצוע שהיה אמור להיות מוכר כ-א'+, אבל לא הוכר כ- א' + כי הוא נשמט מהרשימה. המשטרה תמיד הכירה בו כ- א' +?
קריאות
---
דרור מיג'אן
משטרת ישראל מתואמת באופן שוטף
שמואל וייס
תבינו למה זה אולי נשמט פה, מדובר בסך-הכול ב- 10 חיילים, זה מספר לא גדול.
יהודה גולן
על יד אחת אפשר לספור.
היו"ר גילה גמליאל
בעקבות ההתקדמות ופריצת הדרך של חיילות בצה"ל בתפקידים כאלה דברים כאלה לא עודכנו, ומן הראוי שהם יעודכנו.

אני רוצה להתקדם לצד הפרקטי של העניין: מי לוקח אחריות על מה ואיך הדברים מתבצעים, ותעדכנו אותנו בעניין הזה.

מי אמור לטפל בעניין הספציפי של נועה גולן ומחזיר לנו את התשובות החיוביות?
אפרים שיפטן
אנחנו.
היו"ר גילה גמליאל
סגן-אלוף אפרים שיפטן, ראש ענף תנאי שירות בצה"ל, יטפל בבעיה האישית ויעביר אלינו את הפתרונות. הוא גם יציג לפנינו את מכתב הרענון לקציני העיר וכן בחינה מחודשת על התפקידים שנמצאים ברשימה שהועברה לקרן לקליטת חיילים משוחררים ולביטוח הלאומי כדי שהדברים האלה יסודרו ולא ייפלו בין הכיסאות.
ערן יוסף
אין רשימה כזאת. אנחנו מקבלים מהצבא על כל חייל.
היו"ר גילה גמליאל
טוב, אז זה אמור להיות רק לקצין העיר או לכל הפונקציות שמעבירות אליכם את האינפורמציה המעודכנת.

הרשימה של עשר החיילות נמצאת אצלכם, ומכיוון שמדובר ב- 10 חיילות בלבד, אני מבקשת לפנות אליהן כדי לבדוק שלא נעשו עוולות בסוגייה הזאת, ולהסביר להן את הזכויות שלהן בעניין הזה כדי שלא תיפגענה בגלל ההליך הביורוקרטי ומכיוון שהנושאים לא היו מעודכנים. אני מודה לכם, ואני מקווה שהכול ייפתר. וכהערת אגב, אם ועדת הכנסת מתכנסת גם בסוגיות כאלה ופותרת גם מקרה אחד זה גם משהו.
אילן שלגי
בהחלט נכון.


הישיבה ננעלה ב- 12:40

קוד המקור של הנתונים