ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 09/03/2004

חוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/8107



2
ועדת הכלכלה
09.03.2004

פרוטוקולים/כלכלה/8107
ירושלים, כ"ה באדר, תשס"ד
18 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 168
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ט"ז באדר התשס"ד (9 במרץ 2004), שעה 11:50
סדר היום
הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, התשס"ג-2003, של חברי הכנסת אהוד רצאבי, רוני בריזון, חמי דורון, רשף חן, יגאל יאסינוב, אתי לבני, אילן ליבוביץ, אילן שלגי
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר
גלעד ארדן
איתן כבל
אליעזר כהן
אילן ליבוביץ
אהוד רצאבי
מוזמנים
רן לוין מנהל הרשות לספורט מוטורי, משרד החינוך, התרבות והספורט
עו"ד דורית מורג היועצת המשפטית, משרד החינוך, התרבות והספורט
אמציה גזית יועץ בטיחות בנושא הספורט המוטורי, משרד החינוך, התרבות והספורט
עו"ד בילי הלר משרד התחבורה
נעמה בר-אור המשרד לביטחון הפנים
פקד עו"ד דנית עזריה קצינת מדור תביעות אגף התנועה, המשרד לביטחון הפנים
יואב בן אור אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון, משרד האוצר
עו"ד שירלי אבנר משרד המשפטים
דן לוי יו"ר ועד נהגי המרוצים וצוות ההקמה משרד הספורט
ד"ר ברוך שליט יו"ר מועדון מרוצי ישראל, וחבר בוועדת הרשות לספורט
רמי לימון סגן יו"ר מועדון מרוצי ישראל, ומנהל מרוץ
בועז עצמון
דני פרומצנקו עורך אחראי מגזין אוטו
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפה קרינצה






הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, התשס"ג-2003, של חברי הכנסת אהוד רצאבי, רוני בריזון, חמי דורון, רשף חן, יגאל יאסינוב, אתי לבני, אילן ליבוביץ, אילן שלגי
היו"ר שלום שמחון
שלום לכולם, אני פותח את הישיבה בנושא הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, של חבר הכנסת אהוד רצאבי וקבוצת חברים נוספים.
אליעזר כהן
זו הצעת חוק של שינוי.
היו"ר שלום שמחון
אני מבין שיש שני גופים שעוסקים בעניין הזה. אחד, זה משרד החינוך, הבנתי שיש קבוצת עבודה שעוסקת בעניין הזה, שמרכז אותה חבר הכנסת הנדל. השני, משרד התחבורה, שאני מבין שמנסה להוביל את העניין שלא באמצעות חקיקה. חבר הכנסת רצאבי, בבקשה.
אהוד רצאבי
אני מודה ליו"ר על ההזדמנות לדון בנושא, שלדעתי ולדעת חברי כנסת נוספים, הוא חשוב ביותר. עצם זה שהנושא כרגע נמצא בדיון על ידי כמה גופים, ועל ידי שני משרדים, מראה את החשיבות של הנושא, והלקונה שאנחנו נמצאים בה. הנושא הזה של ספורט מוטורי הוא למעשה עבירה על החוק היום. כל מי שעוסק בזה היום למעשה עובר על החוק.

את החוק הזה אי אפשר לאכוף, וכתוצאה מזה, כיוון שהנושא לא מוסדר בחוק, אנשים עוסקים בספורט מוטורי אם זה בדיונות ואם זה בכבישי הארץ בכל מיני מקומות, כמו למשל שדרות רוקח בראשון, ששמעתי שעושים שם תחרויות. הדברים האלה גורמים לכך שהתחרויות האלה לא מפוקחות, ואולי מובילות לתאונות, ואולי מובילות גם לעבירות אחרות, שאנחנו לא רוצים לראות.

עצם ההתנגדות לספורט מוטורי, כפי שהיא מופיעה עד היום היא דבר לא טבעי. ספורט מוטורי קיים בכל העולם, ואפילו בארצות שכנות לנו כמו למשל קפריסין. ספורט מוטורי הוא אחד האמצעים להגברת התיירות. הנושא הזה יכול למנף את ישראל על מפת התיירות בלי כל ספק. יש לנו אנשים שעברו קורסים בספורט המוטורי בחו"ל. יושבים כאן דני פרומצנקו, דני לוי, בועז עצמון – כולם אנשים שאני יודע שעוסקים בנושאים האלה, אם לא בארץ אז בחו"ל.

לכן, אני חושב שאת כל מה שקשור בנושא של הספורט המוטורי, כפי שקבעתי בהצעת החוק המוצעת כאן, יש לאפשר מגיל 8 ועד 80. כל דבר שיש בו מנוע מכוח סוס מסוים עד כוח אחר, תחת רגולציות מסוימות ופיקוח מסוים, צריך לאפשר להתחרות כי כל ניסיון מנוע דבר כזה הוא בלתי אפשרי.

כשהצעת החוק שלי הוגשה לקריאה טרומית, הממשלה תמכה בתנאי שאמתין להצעת חוק של הממשלה, שעובד עליה סגן שרת החינוך, צבי הנדל. הבעיה היא שאמרו לי שאוטוטו זה מגיע, והאוטוטו הזה הוא מנובמבר עד היום, כבר ארבעה חודשים. כל עיכוב כזה – ואנחנו יוצאים לפגרה בקרוב, של חמישה שבועות – רק יעכב את החקיקה.
היו"ר שלום שמחון
אתה יכול להסביר לנו מה החוק הזה עושה.
אהוד רצאבי
החוק שלי בא להסדיר ולקבוע שני דברים, שהספורט המוטורי הוא דבר חוקי במדינת ישראל, ושניתן להתחרות בספורט מוטורי בישראל, כמו שזה נעשה בעולם כולו. דבר שני, לקבוע את הכללים לפיהם ניתן יהיה לקיים תחרויות מוטוריות, מי רשאי לעסוק בכך, מה הרשיונות, איזה ביטוח צריך לעשות, איפה ניתן לעשות וכן הלאה.

דבר נוסף שנקבע בהצעת החוק, שבספורט מוטורי יוכל לעסוק אדם מגיל 8 עד 80, בהתאם לנפחי מנוע שונים ומשונים, כפי שייקבע.
היו"ר שלום שמחון
מגיל שמונה?
אהוד רצאבי
מגיל שמונה, אינני רואה כל סיבה שילד בגיל שמונה, שיכול לשבת על כלי עם נפח מנוע קטן ביותר, יוכל להתחרות. מדוע לא? אין בזה כל סכנה, ניתן לעשות את זה. כל ספורט אחר יש בו מידה של סיכון.
גלעד ארדן
איזו קביעה פסקנית, אין כל סכנה.
אהוד רצאבי
אני מודה לך על התערבותך, אבל אני קובע שאין בזה יותר סכנה מכל ספורט אחר. גם בריצה נופלים ושוברים את הירך, וגם בסקי יש אנשים שקורים להם דברים.
היו"ר שלום שמחון
כלומר, אתה מנסה להסדיר משהו, שכרגע קורה באופן לא פורמלי.
אהוד רצאבי
אני בא להסדיר שהספורט הזה יהיה חוקי. בין כה וכה עושים את זה, אי אפשר למנוע את זה. עושים את זה במחשכים, עושים את זה על דיונות, המשטרה פושטת על האנשים האלה ומחרימה את הכלים שלהם כיוון שזה החוק, וטוב שהיא עושה את זה כי אין רגולציה על העניין הזה. לכן, צריך לדעתי ליישם את החוק הזה בכל המהירות האפשרית.
היו"ר שלום שמחון
תודה. חבר הכנסת כהן, בבקשה.
אליעזר כהן
אני מקבל את כל מה שחבר הכנסת רצאבי אמר, אני רק רוצה להוסיף. לפני קצת פחות משלוש שנים, השר מתן וילנאי, שר המדע והספורט, החל להכין את חוק הספורט המוטורי במשרדו. הם עבדו על זה קשה, ככל שהם נכנסנו לעניין הן גילו את מה שאמר חבר הכנסת רצאבי עכשיו. בשביל לעשות ספורט מוטורי צריך שיהיה מקום מתאים, צריך שיהיה לבוש מתאים, צריך שיהיה ציוד כיבוי אש והצלה, וצריך ביטוח, וצריך וצריך. מישהו צריך לעשות את זה.

בשבוע שעבר, באצטדיון יד אליהו, קפצו אופנועי ספורט לתקרה של אצטדיון יד אליהו וירדו בצד השני, ילדים בני שמונה נהגו באצטדיון. תשאל אותי איך עשו את זה. הביאו מחוץ לארץ את האלופים, את הביטוחים, את האופנועים את הכל. הכל עבד על הכיפק, אבל יבוא מחוץ לארץ. מה שחבר הכנסת רצאבי, אני וכל החברים שמעונינים בספורט הזה רוצים, זה שזה יהיה בארץ, תוצרת הארץ, לגיטימי, ענייני, מורשה. זה הכל.

חבר הכנסת אמר דבר נכון לגבי זה שהספורט עבר ממשרד המדע למשרד החינוך. צבי הנדל לקח את הנושא, בעידודי, והוא מריץ אותו. הוא גילה שחסרים לו כמה עשרות שעות עורכי דין – הוא השיג גם את זה. עורך דין צבי ענבר, שהיה היועץ המשפטי של הכנסת נכנס לזה, והם בימים אלה גומרים לחלוטין, גם את הטיוטה של הטיוטה.
אהוד רצאבי
הימים האלה זה ארבעה חודשים, אנחנו עוד מעט גומרים את הכנסת.
גלעד ארדן
הוא אמר, את הטיוטה של הטיוטה הם גומרים.
אליעזר כהן
אני רוצה להגיד דבר מאוד מדויק. הבוקר ב-10:00 פגשתי אישית את צבי הנדל, לא בטלפון, שהוא במקרה מהסיעה שלי, ומהסיעה של אביגדור ליברמן, שר התחבורה. אביגדור ליברמן – עד כמה שאני יודע, מתואם לגמרי עם צבי הנדל. ישבתי בשתי ישיבות בעניין הזה.
היו"ר שלום שמחון
יכול להיות שנגלה עוד מעט שהם לא כל כך מתואמים.
אליעזר כהן
אל תהיה מודאג, אני קצת בעניינים.
היו"ר שלום שמחון
יכול להיות שתגלה שיד אחרת במשרד של ליברמן מנסה להוביל מהלך אחר.
אליעזר כהן
את זה אני שומע הבוקר, ואני מופתע לגמרי. צבי הנדל, סגן השרה, אמר לי הבוקר ב-10:00, שבשבוע הבא החוק מוגש לכנסת. שתיים, אני לא יודע שום דבר על משהו שמשרד התחבורה מריץ שלא כחוק. שלוש, גדעון עזרא ייצג את הממשלה כשהוא הציג את החוק. החוק של אושר ואנחנו הצבענו בעדו, בכדי ששני החוקים, של חבר הכנסת רצאבי ושל הממשלה, יוגשו יחד.
היו"ר שלום שמחון
אני יכול לתת לך רעיון בלי שלמדתי את זה. יהיה פה חוק, ויהיה מותר על פי החוק, מי וביל את הדבר הזה? אני מניח שיקום איזה גוף שיהיה לו את הרשיון לעשות את הדבר הזה, השאלה מי.
אליעזר כהן
אני לא יודע מה משרד התחבורה עושה שלא כחוק. אנחנו נדאג שהחוק יעבור, והחוקים ישולבו.
אהוד רצאבי
התרומה לתיירות היא גם חשובה ביותר, מאחר וגם מדובר על מסלולים באזור הנגב.
היו"ר שלום שמחון
חבר הכנסת ארדן, בבקשה.
גלעד ארדן
אנחנו היום בהכנה לקריאה ראשונה, אז אני רוצה לדבר באופן כללי, לא לרדת לפרטים. באופן עקרוני, אני מסכים עם רוח הצעת החוק, ואני חושב שצריך להסדיר את הנושא של מרוצי מכוניות בישראל. אני גם מסכים להשלכות התיירותיות. כבן אשקלון אני זוכר כמה אנשים זה הביא למרוצים שנערכו שם פעם.

יחד עם זאת, אני חושב שחלק מהבעיות שהצעת החוק הזאת באה לפתור – ואת זה אני אומר לידידי חבר הכנסת רצאבי – אני לא מבין איך תעשה את זה. אתה מדבר על נערים שלוקחים היום מכונית של ההורים ומשתוללים אתה, צריך להבין שהחוק הזה אחרי שהוא יוסדר, זה ספורט שעולה הרבה מאוד כסף. צריך להתאים את הרכב לנושא, צריך ביטוח מיוחד, צריך מיגון, צריך ביגוד. אני לא מכיר הרבה הורים או בני נוער שיוכלו להרשות לעצמם - - -
היו"ר שלום שמחון
עושים את זה.
גלעד ארדן
מה הם עושים?
היו"ר שלום שמחון
הם משקיעים במכוניות, הם עושים את הכל.
אליעזר כהן
בשבוע שבעבר ילדים בני שמונה נהגו באופנועים ביד אליהו.
גלעד ארדן
ברמה הדקלרטיבית, כל אחד יכול להגיד כרגע מה שטוב לעמדה שלו. לי לא נראה, ואם כבר נראה לי, אז אולי חלק מאוד קטן מבני הנוער יעשו דבר כזה, וחלק אחר, שאין לו, פשוט יעשו את זה עם מה שיש לו, וזה יהיה מודל לחיקוי להרבה בני נוער.

ההסתייגות המרכזית שלי מהצעת החוק הזאת היא בנושא של הגיל אני לא חושב, לאור המעורבות של נהגים צעירים בתאונות דרכים, שהיא הרבה יותר גדולה מהחלק שלהם באוכלוסייה, שצריך להוריד את הגיל, אלא להפך, לאפשר רק לנערים עם ניסיון.

זה שאני מייצג עמדה מסוימת, ואנשים אינטרסנטים אחרים מייצגים עמדה אחרת, זה לא מספיק. אני חושב שאנחנו צריכים לראות בוועדה מחקרים, בדיקות, איך זה משפיע על התנהגות של נהגים צעירים, האם זה גורם להכשרה שלהם, כפי שטוענים המצדדים בכך, או שזה יאפשר מודל לחיקוי אצל הרבה צעירים, שאין לה כישורים לעשות את זה. היום כולנו חכמים, אבל חס וחלילה מחר ייהרג איזה בחור - - -
היו"ר שלום שמחון
הוועדה עסקה בנושא של מגרשי הדרכה. זאת יכולה להיות אופציה שהמגרשים האלה - לא בזמן שעושים הדרכה לנהגים חדשים -יוכלו לשמש כמגרשים לתחרויות ספורט מוטורי, ואז יש את כל המסגרת מסביב, שגם מאפרת שימוש במגרשים האלה וגם נותנת בטיחות מתאימה.
גלעד ארדן
בסדר, אבל הצעת החוק הזאת מדברת רק מגילאי 16, שהוא יכול לנהוג בכל נפח מנוע. "לא ינהג אדם שגילו פחות מ-16 ברכב תחרותי". עד גיל 16, אתה יכול 30 כוח סוס, כלומר מעל 16 – כל כוח סוס, וזה אדם שעוד אין לו רשיון נהיגה. אני, בכל הכבוד, חושב שזה מצרך חשיבה ובדיקה של העניין הזה. אני חושב שבשלב ראשון עדיף להחיל את זה רק על נהגים עם ותק מסוים. אני עצמי אערוך בדיקות והשוואות של הנושא. אני מעלה את זה כרגע כנקודה בהכנה לקריאה ראשונה. באופן כללי, אני תומך ברוח החוק.
אליעזר כהן
לעניין הבטיחות בדרכים, כל המחקרים בעולם - איפה שיש ספורט מוטורי - מוכיחים שכל האנרגיה השלילית שנעשית אצלנו בדרך בלתי חוקית, מופנית למרכזים מסודרים ומוכנים, וזה מוריד באותן מדינות בין 20% ל-28% את תאונות הדרכים.
היו"ר שלום שמחון
תודה. חבר הכנסת כבל, בבקשה.
איתן כבל
אני רוצה שנעשה כאן הבחנה. הגיע הזמן שהספורט המוטורי יאושר במדינת ישראל. הוא אחד מסוגי הספורט הכי פופולריים בעולם, זאת עובדה. זה לעדתי, הנושא המרכזי. מכאן ועד סעיפי החוק בעניין איכותו של הנהג הישראלי, ומה זה יעשה לו – זה לא יעשה כלום. מי שיהיה מקצוען, כמו בכל דבר, אז הוא מקצוען. אם יש מישהו שחושב שזה ישנה או ישפיע על התחרויות הבלתי חוקיות שיש היום – טועה. אני תומך בהצעת החוק הזאת כהצעת חוק, נקודה.

צריך לקחת בחשבון, שברגע שמסדירים את הנושא, וכך צריך להיות בחקיקה, הרוב המכריע של אלה שעוסקים היום בספורט בלתי חוקי לא יעמדו בקטגוריות של להיכנס למסגרות האלה מבחינת גיל, יכולות, יכולת הרכב.

ליד הבית שלי בראש העין יש כביש שמחבר את נחשונים לכביש מספר 40, זה כביש קלאסי, מסלול נהדר. אני מניח ששם ימשיכו נערים להשתמש ברכבים של ההורים שלהם. ברגע שהופכים את זה למקצועי - מעלים את הסטנדרטים. אי אפשר לאפשר לכל ילד שקיבל רשיון להשתתף בתחרויות האלה, מעבר לתחרויות שהן ברמה החובבנית. השתתפתי בקרטינג לא מזמן – אין בזה שום בעיה.
היו"ר שלום שמחון
תודה. נעבור לאנשי המקצוע.
דני פרומצנקו
בסוף שנות ה-80 הייתי מבעליה של חברת ניטל, וחבר הכנסת אהוד רצאבי היה רואה החשבון שלה. ערכנו מרוצים באשקלון בצורה חוקית. משטרת ישראל תמכה בהם, איתן בן יהושע, שהיה ראש מחלקת התנועה של משטרת ישראל, היה מגיע למרוצים בעצמו ולעמים גם פותח את המרוצים. שוטרים בתשלום ולא בתשלום שמרו על המרוצים. החוק מאז לא שונה, מה ששונה זו הגישה.

ברור שאני בעד ספורט מוטורי, ספורט מוטורי היה בארץ, וחלק גדול מהאנשים שנמצאים פה ועומדים מאחורי הבג"ץ, עומדים מאחורי הקרטינג בישראל - זה בוגרי אשקלון.
היו"ר שלום שמחון
איזה בג"ץ?
דני פרומצנקו
יש בג"ץ שהביא את הממשלה להתחיל לחקוק את החוק.
לאה ורון
מי הגיש אותו?
דני לוי
עמותת נהגי המרוצים הגישה בג"ץ למיסוד הספורט המוטורי.
אליעזר כהן
עם כל הצניעות, עם הבאת הספורט למשרד החוקי, צבי הנדל התחיל להזיז את זה יפה.
היו"ר שלום שמחון
בכל מקרה, אם תגיע הצעת החוק בשבוע הבא, כמו שאתה אומר, אנחנו נאחד אותן להצעת חוק אחת.
אליעזר כהן
המגמה היא תוקפנית, לעשות את זה לפני הפגרה.
דני פרומצנקו
רוב האנשים שעוסקים היום בספורט מוטורי, בטח שהקצת יותר מבוגרים, הם בוגרי אשקלון. היו עונות שלמות של מרוצים שערכנו שם, ונדמה לי שהפגיעה החמורה ביותר הייתה שבר ביד של מישהו. ספורט מוטורי, אם לא עושים אותו נכון, יכול להיות מאוד לא בטוח, אבל אגרוף הוא בטח לא בטוח, כי שם המטרה היא להפיל אחד את השני. להרביץ אחד לשני ברחוב זה לא חוקי, להרביץ אחד לשני בזירה – חוקי, אפילו זכינו במדליות באולימפיאדה בזה.

יש פה רק שאלה אחת שעלה ואני רוצה להגיב עליה, וזה נושא הגיל. בואו נתחיל את הספורט המוטורי בגיל 80, כולם גריאטריים, יסעו לאט לאט.
גלעד ארדן
למה אתה מקצין את זה?
דני פרומצנקו
כי להגיד שרק נהג ותיק ישתתף בספורט מוטורי - - -
גלעד ארדן
גם 21 זה ותיק.
דני פרומצנקו
אלוף ישראל במרוצי קרטינג הוא נער בן 14. הוא התחיל להתחרות בגיל שמונה. הוא מצוין, הוא אדם שאם היה לאן להתקדם היום בתחום הספורט המוטורי היה יכול להגיע רחוק.
היו"ר שלום שמחון
תודה. מר דני לוי, בבקשה.
דני לוי
בשביל הרקורד, הבג"ץ שלנו נקרא 6931/01. זה בג"ץ של הנהגים, אנחנו כבר דנים בזה שלוש שנים. אני מבקש שהפורום הסה ל יטעה וישייך את נהגי המרוצים המקצוענים בישראל עם כל אלה שמתפרעים בכבישים. עשו הפרדה מוחלטת, אף על פי שבעיני החוק אנחנו נחשבים לאותם עבריינים ואנחנו הולכים לבתי המשפט. ששת נהגי המרוצים הבכירים של ישראל מובלים השבוע למשפט על נסיעה בצורה רשלנית, אנחנו נראה איך להתמודד עם זה אחר כך.
היו"ר שלום שמחון
תפסו אתכם בדיונות?
דני לוי
כן, זה קשור למשרד התחבורה. משרד התחבורה החליט לאגוף ולעקוף את נושא החוק, והגיש בקשה דרכנו לערוך מרוץ פיילוט ללא חוק. מרוץ פיילוט לא לפי החוק, יש בו יתרונות ויש חסרונות. מצד אחד הוא אולי דוחף קדימה את החוק, כמו שהצעתו של חבר הכנסת רצאבי דוחפת את החוק, ומאידך גיסא אנחנו לא חושבים שזה דבר כל כך טוב לעשות בזמן זה, כי התזמון לא נכון. זאת דעתנו באופן אישי, אבל אם ייצא פיילוט נשמח להשתתף בו.

לגבי גיל. חבר הכנסת ארדן, אולי יש פה אי הבנה. אף אחד לא לוקח ילד בן שש ושולח אותו לכבישים.
היו"ר שלום שמחון
רצת מהר מידיי מהנקודה הקודמת, אני רוצה שתחזור. מה משרד התחבורה מנסה לעשות?
דני לוי
משרד התחבורה פנה אלינו, לעמותת נהגי המרוצים, באוקטובר 2003 וביקש מאתנו לארגן תוכנית מרוץ פיילוט אחת, כדי שכולנו נדע מה זה מרוץ מכוניות בישראל. אנחנו ארגנו לו. עמותת נהגי המרוצים בשיתוף עם גורמים שיש להם גישה לספורט המוטורי ישבנו בצוותא והכנו פיילוט. הגשנו אותה למשרד התחבורה בערך חודש ימים אחרי זה.

מאז ועד היום מתגלגלות כל מיני שיחות חולין בעניין, עוד לא ראינו את מרוץ הפיילוט יוצא, אף על פי שיש בידנו מסמכים כתובים, ואחד הגשנו לך, חבר הכנסת שמחון.
היו"ר שלום שמחון
אני רק יכול להגיד מה יש לנו פה. יש פה דיון שהיה במשרד התחבורה באוקטובר, ונושאו בדיקת אפשרות לקיים תחרות מבוקרת בתנאים מגבילים. נאמר פה שהאפשרות להסדיר מרוץ ספציפי מתאפשרת באמצעות סעיף 74 לפקודת התחבורה, המאפשר לשר התחבורה לקבוע בהודעה ברשומות כי במקום מסוים לא יחולו הוראות פקודת התעבורה או התקנות.

האירוע יאושר על ידי משטרת ישראל, בכפוף לקביעת אמצעי בטיחות במקום האישורים הנדרשים על ידי הארגונים הבין-לאומיים. זאת אומרת, שיש מקומות ששר התחבורה הוא מעל החוק.
דני לוי
אציג בפניך עוד מכתב, מה-22 בפברואר 2004, אולי זה יסיר את הערפל.
היו"ר שלום שמחון
במכתב הזה כתוב: "קיום פיילוט למרוץ מכוניות. כזכור, אישרתי בישיבה בראשותי, מיום 19.10.03 קיום פיילוט למרוץ מכוניות, זאת במקביל לקידום הליכי החקיקה בתחום זה, שמוביל משרד החינוך, התרבות והספורט.

בעקבות מספר פניות שהוגשו, ולאור עמדת משטרת ישראל בנוגע לקיום הפיילוט, כפי שהובאה במכתבו המצורף בזה של ראש מחלקת התנועה, הנושא כרוך בהיבטים מהותיים ומורכבים כגון הגדרת מטרת הפיילוט, בחירת ההצעה לפיילוט, הסדרת ההיבטים הטכניים ברכב, טיפול בנושא הביטוח ועוד.

לפיכך, הנכם מתמנים בזה לצורך עבודת משרדי, בראשותו של מ"מ סמנכ"ל תנועה, שתפקידו לגבש הצעה לפיילוט כל ההיבטים הנוגעים לתחום אחריות משרד התחבורה כאמור. בכל ההיבטים שאינם נוגעים לתחומי סמכותנו, יש לתאם מול משרדי הממשלה האחרים". כלומר?
דני לוי
זה בנוגע למשרד התחבורה. אני נהג מרוצים מקצועי, אני מתחרה באליפויות עולם. התחריתי במדינות שלא נחשבות כמעצמות בתחומים אחרים בלבד ספורט מוטורי, כמו קפריסין. יש שם 700,000 תושבים ו-3.5 מיליון תיירים, 11.5 מליון שטרלינג בשלושה ימים לכלכלה המקומית, זה כתוב בספרים.
אהוד רצאבי
ולא מדובר על הימורים, מדובר על ספורט ותיירים – דבר הכי נקי בעולם.
דני לוי
אני מדבר פה ברחל בתך הקטנה, אני לא מפריח שום סיסמאות, מי שירצה את זה בכתובים – אציג בפניו. אני שואל את עצמי, למה לא אצלנו.

בנוסף, ההיבטים הבטיחותיים, מבחינת הפגיעה בקהל -הספורט המוטורי מוגן על ידי חוקים מאוד נוקשים ומאוד קפדניים. יש פדרציה בין-לאומית, שהיא גוף א-פוליטי שיושב בצרפת והוא מאציל מסמכותו על כל מדינה באמצעות נציגיו.

בישראל, בזכות החוק שעזרתי לקידומו, קבע משרד החינוך שהרשות לספורט מוטורי תוקם במסגרת משרד הספורט, אנחנו נעזור להם בהיבטים המקצועיים, ונעשה זאת בצורה טובה, כי מכל מלמדיי השכלתי.

חבר כנסת ארדן אמר שהוא רוצה לעשות איזה מחקר, לבדוק את העניין. רק תבקש, תקבל את זה תוך דקה. הכל מסודר. אם בעולם יש מגיל שש מרוצים, אפשר גם פה.
היו"ר שלום שמחון
אם הרשות הזאת תוקם במסגרת משרד הספורט, למה עוסק בזה גם משרד התחבורה?
דני לוי
שאלה טובה.
אהוד רצאבי
זאת אולי חשיבותו של הדיון הזה בהצעת החוק הפרטית, כי אנחנו רואים כמה מטפלים בזה כבר שנים, גם משרד התחבורה, גם משרד החינוך, ואנחנו רק עד 2007 פה, אחרי זה אני לא יודע מה יקרה. מכיוון שגם הצעת החוק שלי מדברת על אימוץ התקנונים הבין-לאומיים, ובודאי שהדברים האלה נבדקו בעולן שנים רבות, זה יכול לקדם את הנושא ולתת "פוש" לכל הנושא החשוב הזה.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אני רוצה לשמוע את משרד החינוך.
דני לוי
אני רוצה רק לסיים. דעתי היא שהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי, שקראתי אותה בעיון, היא הצעת חוק טובה. אני חושב שצריך להשלים אותה, יחד עם הצעת חוק של משרד הספורט שבו אנחנו עוסקים. שניהם יחד זה הצעת החוק האולטימטיבית.
היו"ר שלום שמחון
תודה. נציגת משרד החינוך, בבקשה.
דורית מורג
קיימת הצעת חוק ממשלתית, שהונחה כאשר משרד הספורט היה נפרד ממשרד החינוך. הם התחילו בהליכי חקיקה, ואנחנו ממש נמצאים בשלבי סיום. ברגע שהספורט חובר למשרד החינוך, המשכנו בהליכים מאוד מואצים, בניסיון להגיע לסיום החקיקה בעניין הזה.

למעשה, שותפים כאן כל משרדי הממשלה, לרבות משרד התחבורה והמשטרה. התקבלו הערות מכל המשרדים, התקבלו הערות בעקבות הפצת התזכיר גם מחלק מהאנשים הנמצאים כאן. כל גוף אינטרסנטי העיר את הערותיו לגבי כל סעיף וסעיף, ההערות נבדקו ונבחנו בקפידה רבה. כרגע אנחנו נמצאים מול משרד המשפטים בסיום בנושא הביטוח ובנושאים נוספים.

צריך לקחת בחשבון שמדובר בהצעת חוק מורכבת, קשה, חדשנית במדינת ישראל. גם אם הנושאים האלה נעשים בעולם, הרי שאצלנו החקיקה בעניין הזה היא חדשה ומורכבת, ולכן צריך לנו עוד מעט זמן כדי לסיים ולהניח את הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר שלום שמחון
אבל הכוונה שלכם, כפי שנאמר פה, היא להקים רשות לספורט מוטורי בישראל, שיהיה במשרד החינוך?
דורית מורג
תנו לנו להניח את הצעת החוק, היא תובא גם בפני הוועדה הזאת. במקום שהצעת החוק איננה מתנגשת או - - -
אהוד רצאבי
חבר הכנסת כהן אמר שבוע ימים. האם זה באמת שבוע?
אליעזר כהן
דברתי עם סגן השרה הבוקר.
אהוד רצאבי
חבר הכנסת הנדל אמר גם לי בשבוע שעבר, שזה יהיה תוך שבוע.
אליעזר כהן
זה חוק בן עשרות עמודים, זה לא פשוט.
היו"ר שלום שמחון
כבר היה לנו דיון היום בבוקר על ששר במשרד אחד אמר דבר אחד, ושר במשרד שני אמר דבר אחר, רק במקרה זה היה אותו אדם. שר התקשורת אמר דבר אחד, שר התמ"ת אמר דבר שני, רק שבמקרה זה אותו בן אדם.
אליעזר כהן
במקרה גם סגן שרת החינוך וגם שר התחבורה הם מהמפלגה שלי, ואני אפגוש אותם אחרי הצהרים.
ברוך שליט
ישנם משרדים שעובדים מהר יותר, למשל משרד המשפטים דן בנושא של ההיבט הביטוחי של העניין הזה, ואחרי מספר ישיבות מאוד קצרות הם סגרו את העניין. הם פשוט גרעו אותנו מהנושא של הפלת"ד - פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אנחנו משתתפים גם במרוצים, ובמרוצי ראלי יש גם קטעי מעבר, ויש לנו גם קטעים תחרותיים על מסלולים.

בנושא של המרוצים אנחנו עושים הרבה. ישנם פה אנשים שפשוט נסעו לחוץ לארץ וקיבלו את כל האסמכתאות מחוץ לארץ. תעודה, כמו שאני מראה לכם פה. אנחנו יוצאים לחוץ לארץ, לומדים ורוכשים את המיומנויות, כדי שיוכלו לקיים את התחרויות בצורה מסודרת ומאורגנת.
היו"ר שלום שמחון
אתה דוקטור בנהיגת מכוניות?
ברוך שליט
דוקטור בהנדסת מכונות. הספורט הזה מחולק לכמה היבטים. אם אנחנו מדברים על ילדים ונוער, הספורט הזה הוא זול. תראה את האופנועים או הטרקטורונים או הרכבים הקטינים, שיש להן מנועים של 50 סמ"ק ומתחרים אתם, אלה לא רכבים יקרים. בשלב הראשון, בדרך כלל, יש חברות או קבוצות שמארגנות את הדברים האלה. חברות במועדון נותנת לך את האפשרות להשתתף.

ככל שהעסק הזה הולך וגדל, ומגיעים בסוף למרומי ראלי, לא תמצא שם הרבה אנשים בגיל 12, תמצא אנשים בגיל של דני לוי, למשל. ככל שהמרוצים עולים כלפי מעלה הם גם יותר יקרים, אבל גם הגיל עולה עם העניין הזה. בגיל 16 אפשר להשתתף במרוצים סגורים ולא לעלות על כבישים.
היו"ר שלום שמחון
אם מדינת ישראל משקיעה זמן, וסגן השר בראש צוות משקיע מאמץ, וחברי הכנסת מנסים להוביל חקיקה בראשותו של חבר הכנסת רצאבי, אני לא מניח שעושים את כל זה רק בשביל שישה נהגים מקצועיים. המטרה לעשות חוק שנותן מענה להמונים.
ברוך שליט
אתה רוצה מספר למרוץ ראלי? זה 250 נהגים. מוטור קרוס, אופנועים, זה 2,500 אופנועים, והם מגיעים לארץ "מוברחים", כי הם מגיעים לארץ בצורה מסודרת, לא דרך החברות אלא באופן אישי, ומורכבים בארץ.

באגים – רק היום כתוב על טום קאר, שמוכרים אותו בארצות הברית, הוא קיים פה. זה פיתוח וייצר ישראליים, שרוכשים אותו היום בארצות הברית. מסביב לעניין הזה יש נפח אדיר של כלי רכב. זה לא לאחד, אני מדבר פה על אלפים.

הנוער זקוק לעניין הזה, לא יכול להיות שהנוער מתחרה על כבישים. תן לו את הפתרון, שהוא יעלה ב-50 שקל עם הרכב שלו, והוא רוצה לעשות "פתיחות" מול החבר שלו, שהוא יעלה על מסלול מבוקר, שיעשה "פתיחות" שם, למה שיעשה את זה על הכביש? יהיו לו את כל אמצעי הבטיחות.
היו"ר שלום שמחון
חבר הכנסת ליבוביץ, בבקשה.
אילן ליבוביץ
אני בסך הכל חושב שצריך להתחיל לקדם את הנושא הזה. את ההבטחות של משרד החינוך אנחנו שומעים לפחות חצי שנה, מרגע שחבר הכנסת רצאבי הניח את ההצעה. אני חושב שהזרז לממשלה להביא את ההצעה שלה יהיה אם אנחנו נתחיל לקדם את ההצעה הזאת לקריאה ראשונה, אז הם יבינו שאי אפשר כבר לעצור את זה.

אנחנו מבינים שכל פעם שהם אומרים שזה מיד מגיע, זה בצנרת – אנחנו מכירים את הסיפורים האלה. אם רוצים לקדם את זה - וכבר מזמן עבר הזמן לקדם - אז הם יצטרפו להצעת החוק הזאת ונאחד אותן, כמו שעושים במקרים אחרים.

אני נתקלתי בבחור ארז ליבן, מתחרה ברמה עולמית. קיבל מ-BMW מלגה של 100,000 יורו ללמוד בחוץ לארץ. בחור בן 19, משרת בצבא היום, שלא מכירים בו כספורטאי מצטיין, כשתקום הרשות לספורט אפשר יהיה להכניס גם אותו לקטגוריה הזאת. צריך לקדם את זה, וכמה שיותר מהר.
היו"ר שלום שמחון
תודה.
אמציה גזית
מה שהיה באשקלון בשנים 84' עד 87', אני התחלתי עם זה. הייתי אז מנכ"ל ממס"י, כל התעודות, כל האישורים בצרה הכי מקצועית, כאשר משרד התחבורה היה בצד, ראה, למד ואפשר את זה, כולל משטרת ישראל.

אחד ההיבטים מבחינה ציבורית, מה שחבר הכנסת ארדן העלה, מה זה תורם מבחינת הבטיחות לציבור. זה היה חלק מקמפיין שיזמתי לעזור לחבר הכנסת אוריאל לין להעביר את החוק שלחגורת בטיחות חובה בעיר. על השולחן הזה עשיתי פרזנטציות עם כל מה שאפשר, כדי לשכנע את חברי הוועדה.

בכל מרוץ כזה באשקלון היו בין 15,000 ל-20,000 צופים, שרובם שילמו גם דמי כניסה. היה שם כרוז, שאחד התפקידים המרכזיים שלו היה לחזור להדגיש, שהנהגים עם חגורות בטיחות מיוחדות. רכב מתהפך – והיו מתהפכים – יוצא הנהג שלם ובריא, והכרוז מודיע שחגורת הבטיחות והקסדה הצילו אותו. הוא חזר והדגיש שהמכוניות האלה הן לא מכוניות של האבא, אלא מכוניות שיש בהן בטיחות וכל מה שצריך.
היו"ר שלום שמחון
תודה.
רן לוין
ראש מינהל הספורט הקים צוות הקמה לרשות, ואני עומד בראשו, וחלק מהאנשים שותפים לעניין הזה. בעניין השלב שאנחנו עומדים בו, עורך דין צבי ענבר עובד על טיוטה סופית של החוק. אחרי זה, זה עובר למשרד המשפטים, אחר כך אנחנו עושים את סעיפי העונשין, והשלב האחרון זה הגשה לוועדת שרים לענייני חקיקה.
לאה ורון
תוך שבוע, הוא אשר אמרנו.
גלעד ארדן
אני לא מבין מה אתם רוצים, חבר הכנסת כהן אמר שהטיוטה של הטיוטה תהיה מוכנה.
אהוד רצאבי
שאלנו לגבי לוח זמנים אמיתי, כמי שמתעסק בזה ביום יום.
רן לוין
אני מנסה. אני רוצה לדבר על הצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי. אנחנו מחריגים את הרכבים על שני גלגלים או ארבעה גלגלים מהמושג "רכב". כלומר, אנחנו יוצאים החוצה מפקודת התעבורה בכלל. בנוסף, מחריגים גם את הפלת"ד - פיצוי לנפגעי תאונות דרכים – הוא לא יהיה קיים בכלל, אלא יהיה קיים דבר אחר. ה סיבך מאוד את הצעת החוק, ורק לאחרונה הגענו יחד עם משרד האוצר ומשרד המשפטים לאיזשהו נוסח לגבי נושא הביטוח, שהיה הקשה ביותר מכל הנושאים.

הגילאים שמופיעים בהצעת החוק שלנו, זה גילאים שמקובלים בכל העולם. רק בעניין אחד החמרנו, בעולם מתחילים את המיני אופנוע בגיל שש, אנחנו בגיל שמונה, את כל השאר העתקנו פחות או יותר ממה שקורה בעולם המפותח.

הצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי היא פחות או יותר כפי שהוגשה לפני שלוש או ארבע שנים על ידי חבר הכנסת פורז, ואני לא מדייק בלוח הזמנים. יש בה מספר סעיפים שלא נותנים תשובה, זו הצעת חוק שאינה שלמה. כשאומרים שאנחנו ניקח את הצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי ונגיש אותה כהצעת חוק, אני רוצה להסביר לחברי הכנסת שנותרו מספר בעיות פתוחות.
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לעשות סדר בדברים. אנחנו מבינים שההסדרה של הספורט המוטורי במדינת ישראל היא דבר חיוני וחשוב, תוך שמירת כל המגבלות, הבטיחות, הגילאים וכל היתר. יש לנו עניין להמריץ את הממשלה לסיים את העבודה שלה, כדי שהחוק הזה יגיע לידי סיום, שתקום רשות הספורט המוטורי בישראל, ושהציבור יתחיל ליהנות ממנו לפי כל הכללים.

כדי להציב את לוחות הזמנים, אני רוצה להצהיר על כוונת הוועדה. כוונת הוועדה היא להביא את החוק הזה, של חבר הכנסת רצאבי לקריאה ראשונה לפי היציאה לפגרה. זה עדיין לא יהיה אסון מבחינת הממשלה, כיוון שאז הוא יעמוד במצב דומה להצעת החוק של הממשלה – אתם תהיו בקירה ראשונה וגם הוא יהיה בקריאה ראשונה. אז יהיה אפשר לאחד אותן. חבר הכנסת רצאבי מכיר בעובדה שצריך לחבור יחד - כך אני מבין מהדברים שלו. ברור שוועדה מקצועית, שמונתה ולוותה, בטח עשתה עבודה יותר מקיפה מאשר נעשתה על ידי חברי הכנסת.

אם הדבר הזה מקובל עליכם, אנחנו יכולים לסכם כאן, שנסכים לכך שהצעת החוק תעלה לקריאה ראשונה, ונדון בפרטים אחרי כן.
אתי בנדלר
עם איזה נוסח אדוני היו"ר? לא קראנו אותו.
היו"ר שלום שמחון
נקרא אותו. בבקשה.
דורית מורג
אם מדובר על להלחיץ – אנחנו נלחצים, אבל מדובר על הצעת חוק מאוד מורכבת, שמן הראוי לקרוא סעיף סעיף.
אתי בנדלר
ברור. גברת מורג, הוועדה הזאת מאוד מקפידה לעבוד כראוי בכל הקשור בנהלי חקיקה.
דורית מורג
חס וחלילה, לא אמרתי משהו על דרך עבודת הוועדה, דברתי על הצעת החוק ולא על דרך העבודה של הוועדה.
אהוד רצאבי
יש לכם עד הקריאה השניה והשלישית את כל הזמן שבעולם.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו רוצים להציב לוח זמנים לממשלה. לא את ולא הממונה מטעם מינהל הספורט על הנושא, אף אחד משניכם לא קבע לנו לוח זמנים.
דורית מורג
בוודאי יהיו הערות על כל סעיף וסעיף. משרד החינוך נכנס רק בשלבים היותר מאוחרים, ואנחנו רואים כמה בעיות יש, כמה ויכוחים יש בינן משרדי הממשלה השונים כדי להגיע לנוסח מוסכם. אנחנו מש בשלבים הסופיים, יושבת פה גם נציגת משרד המשפטים והיא תוכל להעיד.
אילן ליבוביץ
כמה זמן, שבוע, חודש?
היו"ר שלום שמחון
את רוצה לצאת החוצה ולהתקשר? יש התחייבות שלכם שהצעת החוק של הממשלה תגיע לקריאה ראשונה לפני שהכנסת יוצאת לפגרה? אני מוכן להסתפק בזה.
דורית מורג
ההצעה צריכה לעבור כמה שלבים. לא נראה לי שבוע, אבל נראה לי שמיד אחרי הפגרה נוכל - - -
היו"ר שלום שמחון
אפשר שתעבירו לנו את הטיוטה, ואנחנו נשלב סעיפים ממנה בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי?
דורית מורג
יש עדיין נושאים שצריכים לדון עליהם, אמנם נושאים ספורים אבל הם נושאים מאוד מורכבים. נושא אחד, זה הביטוח שצריך עדיין לנסח אותו, הוא סוכם. החלק השני הנושא הפלילי, ומיד לאחר מכן נגיש את הצעת החוק.
אהוד רצאבי
זה מה שנקרא אוטוטו, לכן אני מציע לקבל את הצעתך, ליישר את הקו לקריאה הראשונה, ואחרי זה ממילא נאחד.
אילן ליבוביץ
אני מציע לשמוע את נציגי המשטרה ומשרד התחבורה.
דורית מורג
חבר הכנסת רצאבי הסכים בזמנו עם המשלה שההצעה שלו לא תקודם, אל יחד עם הצעת החוק של הממשלה.
אהוד רצאבי
אבל עברה מאז חצי שנה.
היו"ר שלום שמחון
אני נותן אפשרות עכשיו למשרד התחבורה לדבר, אחר כך למשטרה ולמשרד המשפטים.
בילי הלר
אין לי מה להוסיף.
נעמה בר-אור
בהמשך לדברים של משרד החינוך, ברור שאין ויכוח על החוק, והסדרת הנושא. אני רוצה להדגיש הצעת החוק הפרטית לא נותנת מענה בדברים שמבחינת המשטרה הם חיוניים. הצעת החוק הפרטית, לא יכולה להסדיר את הדבר בו כולנו מעונינים.
היו"ר שלום שמחון
המשטרה יודעת מה היא רוצה?
נעמה בר-אור
בוודאי. זה כתוב בהצעה הממשלתית.
בועז עצמון
כבר משנות ה-80 הם אמרו לנו מה הם רוצים. כל יום שאתם לא מחוקיים את החוק אתם מסכנים אותנו, וגורמים לאנשים מהוגנים להיות עבריינים. משנות ה-80 העניין לא מוסדר.
היו"ר שלום שמחון
אפשר לשלב את ההצעות שלכם בהצעת החוק.
דגנית עזריה
אני רוצה להתייחס לכמה דברים, גם לעניין הפעילות שהייתה בשנות ה-80, אבל אתחיל עם נושא הצעת החוק הממשלתית. הצעת החוק הממשלתית, אם משווים אותה להצעת החוק הפרטית, אפשר יהיה להבין שהצעת החוק הפרטית היוותה בסיס להצעת החוק הממשלתית.

זה היה טוב בתור טיוטה, בתור בסיס לדיון ולעבודה, אבל יש בה הרבה דברים חסרים. אם מגישים אותה כמו שהיא, ואם בסופו של דבר היא תתקבל כמו שהיא, מדובר פה בעניין שיש לו השלכות על בטיחות הציבור. המשמעות של זה היא שההסדר לא יהיה טוב, לא יהיו אפשרויות לאכיפה, יהיו בעיות עם פקחים, לא תהיה אפשרות להעמיד לדין, יהיו דברים שלא יהיו מוסדרים עד תום.
היו"ר שלום שמחון
כל מה שאת אומרת עכשיו, שאתם רוצים להחיל בהצעת החוק, אני יכול לקבל מהמשטרה כדי שנוכל להחיל את זה בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי? מה, יש כאן זכויות יוצרים? הרי אנחנו רוצים להסדיר את הספורט המוטורי.
דגנית עזריה
נכון, כלם רוצים בזה. סך הכל לא נשמעו פה התנגדויות, גם המדינה לא מתנגדת להסדרת הנושא בחקיקה. אני חייבת לציין שלא רק ועדת הכלכלה היא זו שתציב לוח זמנים לוועדת השרים, גם במסגרת הבג"ץ, המדינה נדרשת להשיב לגבי לוח הזמנים.
אהוד רצאבי
אז אדרבא ואדרבא.
דגנית עזריה
בכל זאת, כדי שכל הדברים יושלמו, זה לקוח זמן.
היו"ר שלום שמחון
הנחת העבודה שרק הממשלה יכולה להוציא תחת ידיה הצעות חוק טובות, הופרכה מזמן בכנסת.
דגנית עזריה
ממש לא, אבל יושב צוות בין-משרדי בהשתתפותם של הרבה מאוד משרדי ממשלה וגורמים אחרים, וגם הגורמים שיושבים כאן. למעשה, זה היה טוב בתור בסיס לדיון, אבל ישבו וחשבו על הסוגיות.
היו"ר שלום שמחון
הבנתי את הכיוון, אני רוצה ללכת קדימה. אנחנו נתחיל להקריא את הצעת החוק. כל משרד ממשלתי שירצה להיות משולב בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי יוכל להביא לוועדה את הנושאים שהוא ירצה להכיל בתוך הצעת החוק.

בשביל הגילוי נאות, חבר הכנסת, צבי הנדל, סגן השר, הוא החבר הכי טוב שלי, ואני לא אפגע בו אבל אני לא אסכים לזה שהממשלה תטיל פה חישוקים. אנחנו נתקדם, ותוך כדי ההתקדמות שלנו, אם תרצו לעבוד אתנו - תעבדו אתנו, אם תשיגו אותנו – נצטרף אליכם.
דורית מורג
זה לא עניין של אחד ישיג את השני. אנחנו מדברים על הצעת חוק מאוד מורכב7ת.
היו"ר שלום שמחון
בסדר גמור, אנחנו מתקדמים. אני הבנתי מה שאתם אומרים, אני רק אומר שיש כרגע על שולחן הצעת חוק אחת. הבנתי מה שנאמר פה על ידי כולם, כולם הגיעו למסקנה שהדבר הזה חשוב, צריך להסדיר אותו, והוא יצרום להרבה תחומים בישראל, כולל העניין התיירותי והכלכלי.

אנחנו מתקדמים בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי. כל משרד ממשלתי, שירצה להעביר את הנושאים - כולל המשטרה ומשרד התחבורה - אלינו כדי שנחיל אותם בהצעת החוק הזאת, נחיל אותם. ביום שהצעת החוק הממשלתית תעבור קריאה ראשונה, אנחנו עושים חבירה, והיא תהווה את הבסיס, אבל בינתיים אין לי את הבסיס הזה.

לכן, אני רוצה שנתחיל להקריא את החוק. כמובן שמי שיש לו הערות לגבי איזה סעיף, עוצר אותנו, ואנחנו מתייחסים.
אהוד רצאבי
"הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה, התשס"ג-2003. הגדרות. 1.בחוק זה – "דרך" – כהגדרתה בפקודת התעבורה (להלן – פקודת התעבורה);

"הרשות" – מי שהשר הסמיכו להיות רשות מוסמכת לעניין חוק זה;

"כללי המרוץ" – התקנונים הרשמיים הנוהגים מעת לעת בארגונים הבינלאומיים המוכרים, בתחום הנהיגה התחרותית;

"מרוץ" – נהיגה ברכב תחרותי לצורך תחרות במסלול מרוץ, לרבות נסיעות אימון, דירוג, ניסוי והדרכה ולמעט נהיגה בקטע קישור;

"מסלול מרוץ" – קטע דרך שאושר לעריכת מרוץ על ידי הרשות;

"נהג" - אדם הנוהג ברכב תחרותי;

"פוליסה" - לרבות כתב כיסוי וכתב כיסוי זמני;

"קטע קישור" – קטע דרך שאושר כחלק ממסלול מרוץ ולא נאסר לתנועה, בעת המרוץ, עבור משתמשים אחרים בדרך;

"רכב תחרותי" – כל רכב מנועי יבשתי העומד בתנאים כפי שנקבעו על ידי הרשות;"
שירלי אבנר
אנחנו הסכמנו שהממשלה תתמוך בזה בהצעה טרומית, בתנאי שהמציע יחכה עד שתוגש ההצעה הממשלתית.
אהוד רצאבי
כמה זמן?
שירלי אבנר
זה לא היה מוגבל בזמן.
אהוד רצאבי
זאת אומרת, את אומרת לי, שאני יכול עכשיו עד נובמבר 2007 לשבת וחכות שמשרד החינוך יואיל בטובו ולהכין את ההצעה.
לאה ורון
הודעת למזכירות הממשלה, במכתב מיום ה-4 בפברואר, שאתה תראה את עצמך פטור אם הממשלה לא תתקדם.
היו"ר שלום שמחון
אני קורא את המכתב. "להזכירכם, הצעת החוק הממשלתית בנושא שבנדון טרם נדונה בוועדת השרים לענייני חקיקה, חרף הבטחות של סגן שרת החינוך לקדמה. עקב כך, מתעכבת בוועדת הכלכלה הצעת חוק פרטית, שהגשתי בנושא, ושעברה באמצע נובמבר 2003 בקריאה טרומית.

באם הצעת החוק הממשלתית לא תקודם בזמן הקרוב, אראה עצמי פטור מלהמתין שאוכל לקדם את הצעתי בוועדת הכלכלה". קבלת תשובה על המכתב הזה?
אהוד רצאבי
לא.
שירלי אבנר
אנחנו יושבים צוות בין-משרדי, כמו שנאמר כאן. יש לנו הערות לגבי כל דבר כאן - - -
היו"ר שלום שמחון
תגידי את ההערות, אין בעיה.
שירלי אבנר
בסדר, אבל זה הרבה יותר מורכב מזה.
היו"ר שלום שמחון
על כל דבר אני מוכן לשמוע הערה. הסדר הוא, שאם יש לך הערה על ההגדרה של רשיון למשל – תעירי.
שירלי אבנר
לא נעשה את זה עכשיו, כי עוד לא סיימנו את עבודת הצוות.
היו"ר שלום שמחון
חבר הכנסת רצאבי, תסיים לקרוא את סעיף 1. אתם מכניסים אותי לאמביציה, חבל על הזמן. אני אשב פה עד הערב, תדעו לכם.
אהוד רצאבי
""רשיון" – רשיון שניתן לפי חוק זה לערוך, לנהל, לארגן ולקיים מרוץ;

"תעודה" – תעודה, רשיון, היתר, אישור או פטור;

"תעודת רישוי תחרותי" – תעודה שהוצאה על ידי הרשות, המעידה כי הרכב הנקוב בה אושר כרכב תחרותי על פי הוראות חוק זה;

"השר" – שר החינוך התרבות והספורט."
היו"ר שלום שמחון
תודה. יש הערות לסעיף 1?
דגנית עזריה
אם אנחנו כבר מתבקשים להשיב לגופו של עניין, המשטרה מתנגדת לכך שייעשה שימוש בקטעי דרך קיימים, בכבישים קיימים, כחלק ממסלולי המרוץ. הבקשות שהוגשו עד היום למשטרה במסגרת רעיון שהועלה על ידי משרד התחבורה לקיים פיילוט כדי לבחון את הנושא הזה, כל הבקשות התייחסו לכבישים קיימים, כי בעצם לא קימת היום תשתית כדי למסלולי מרוץ.
דני פרומצנקו
זה הטעייה של הציבור, מה שאת אומרת.
היו"ר שלום שמחון
אני מוכן לקבל את ההגדרה של המשטרה. מה ההגדרה של המשטרה?
דגנית עזריה
ההגדרה שמוצעת כאן לדרך היא כהגדרתה בפקודת התעבורה, והמשמעות היא שזה בכל מקום שפתוח לשימוש הציבור.
היו"ר שלום שמחון
מה ההגדרה שאת מציעה?
דגנית עזריה
שיהיה תוואי שטח שהוא סגור לציבור.
היו"ר שלום שמחון
מאחר ואני אמרתי שבסופו של דבר שתי הצעות החוק יאוחדו לאחת בשלב שזה יגיע. נכון לרגע זה יש כוונה לממשלה לעשות הכל על מנת שהחוק הזה לא יגיע לקריאה ראשונה. אני מציע שכרגע אתם תנהגו, מה ההגדרה שאת רוצה שתהיה רשומה פה?
יואב בן אור
אנחנו לא מסכימים. אחת הבעיות, שגם בצוות הממשלתי יש חילוקי דעות. הגענו להבנות והסכמות. הם צודקים שהם מתרעמים על חלק מהעניינים. יש הסכמה שיהיו קטעי קישור. אם אתה רוצה להקריא את הצעת החוק עד הסוף, אני לא חושב שזה יועיל לך לשמוע את ההערות שלנו. תריץ אותה.
דגנית עזריה
ההערה של המשטרה בנושא קטעי קישור, עדיין קיימת ועדיין הערנו אותה גם לגבי הנוסח האחרון. גם בהצעת החוק הממשלתית, אני מצטערת שזה עדיין לא בא על פתרונו המלא.
היו"ר שלום שמחון
אז יש לנו שתי תפיסות להגדרה של דרך. תפיסה שאת מציעה, ותפיסה שמוצעת בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי. מישהו רוצה להעיר עוד משהו לגבי ההגדרה הזאת?
ברוך שליט
לעניין הדרך, שצוין על ידי המשטרה, אני רוצה להעיר משהו. אנחנו, מועדון המרוצים הישראלי, הגשנו את הפיילוט למשטרה על אותם מרוצים שב-99' אושרו על ידי המשטרה.
רן לוין
אולי במקום להגיש את הצעת חבר הכנסת רצאבי, שאני מבין שאתם עומדים על זה להגיש הצעת חוק, אולי תיקחו את הטיוטה שגובשה כבר על ידי כל משרדי הממשלה, ואנחנו נתקן. אז נצמצם את הפערים.
היו"ר שלום שמחון
ביקשתי אותה. זה בדיוק מה שביקשתי, ואתם ברחתם מזה.
לאה ורון
אנחנו יכולים לקבל ממך את הטיוטה, מר לוין?
היו"ר שלום שמחון
פקד עזריה, חוץ מדרך, יש עוד הערות?
דגנית עזריה
אני רוצה להסביר את החשיבות של ההגדרות האחרות. מה שהסברתי לעניין הדרך, נמצאו בעקבות ההערות שלנו פתרונות, וההגדרות האחרות תוקנו. לעניין הדרך אין כרגע פתרונות. למשל, הגדרה של מסלול מרוץ פה היא: "קטע דרך שאושר לעריכת מרוץ על ידי הרשות". זה אומר שזה יהיה קטע דרך שפתוח לשימוש הציבור, והוא ישמש במקביל גם למרוץ.
קריאות
זה לא נכון.
דגנית עזריה
אסביר. מאחר ובהצעת החוק לא נאסר השימוש למשתמשים אחרים בעת המרוץ, ולא נקבעה כעבירה איסור על אנשים אחרים, אז לכאורה זה יהיה פתוח גם לאחרים. זה לא מובן מאליו שזה לא.

בסעיף 3, בעת המרוץ - - -
היו"ר שלום שמחון
אני לא בסעיף 3 עכשיו.
דגנית עזריה
אני רוצה להסביר, לשם הדוגמה, לא נדרש רשיון נהיגה כדי להיות נהג מרוץ. זה אומר שאם אין לך רשיון נהיגה, ואתה רוצה ללמד את הבן שלך, שאין לו רשיון נהיגה לנסוע, אתה הולך לקבע מרוץ, קטע דרך.
דני פרומצנקו
זה מאושר באופן ספציפי לאותו יום.
היו"ר שלום שמחון
תודה, הבנתי. אני יכול להצביע על סעיף 1, חבר הכנסת רצאבי, כנוסח ההצעה שלך?
אהוד רצאבי
אשמח מאוד.
היו"ר שלום שמחון
מי בעד סעיף 1?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
אושר ללא שינויים, תודה. אנחנו עוברים לסעיף 2. בבקשה.
אהוד רצאבי
"רישוי רכב תחרותי. (א) לא ינהג אדם במרוץ, אלא ברכב תחרותי שאושר לצורך כך על ידי הרשות.

(ב) לא תאשר הרשות רכב כרכב תחרותי ולא תמציא לבעליו תעודת רישוי תחרותי, אלא אם עמד בתנאים שנקבעו בכללי המרוץ לעניין זה.

(ג) הרשות רשאית לחרוג מן האמור בסעיף קטן (ב) מטעמים שיפורטו ובמרוצים הכוללים קטעי קישור בלבד.

(ד) תעודת רישוי תחרותי תכלול את הפרטים הבאים: (1) פרטים מזהים של הרכב לרבות מספר מנוע ומספר שילדה וכל פרט אחר שיבטיח את זיהוי הרכב להנחת דעתה של הרשות; (2) פרטים בדבר הספק מנוע; (3) סוגי המרוצים וסוגי המסלולים בהם רשאי הרכב להשתתף; (4)כל פרט אחר שהרשות סבורה כי הוא נדרש; (ה) הנהג יחזיק את תעודת הרישוי של הרכב התחרותי בו הוא נוהג תחת ידו בכל זמן נהיגתו ברכב, כשהיא במצב נקי וניתן לקריאה, ויציגה בפני כל פקח שמונה על ידי הרשות או בפני כל שוטר, לפי דרישתם.

(ו) אין בתעודת רישוי תחרותי כדי למנוע מבעל רכב תחרותי לעשות בו שימוש לכל צורך אחר, אם בידו כל ההיתרים והרשיונות הנחוצים על פי כל דין לאותו שימוש. (ז)הרשות תמציא, לבקשת בעל הרכב התחרותי, אישור כי מבנה הרכב שונה על מנת לעמוד בכללי המרוץ לרכב התחרותי האמור."
היו"ר שלום שמחון
תודה רבה. הערות לסעיף 2? אין. מי בעד סעיף 2?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
אושר, תודה. סעיף 3.
אליעזר כהן
אני רוצה לעשות לכולם חיים קלים. כל מה שמוזכר כאן מוזכר גם בחוק הגדול, הוא רק מורחב יותר.
אהוד רצאבי
"3. נהיגה ברכב תחרותי. (א) לא ינהג אדם ברכב תחרותי אלא במרוץ שאושר על ידי הרשות ועל פי תנאי האישור.

(ב) בעת מרוץ יהא רכב תחרותי פטור מהוראות על פי פקודת התעבורה.

(ג) לא ינהג אדם ברכב תחרותי אלא אם מלאו לו 8 שנים ובלבד – (1) שאדם שטרם מלאו לו 12 שנים לא ינהג ברכב תחרותי שהספקו עולה על 8 כוח סוס; (2) שאדם שטרם מלאו לו 16 שנים לא ינהג ברכב תחרותי שהספקו עולה על 30 כוח סוס;

(ד) לא ינהג אדם שגילו פחות מ-16 שנים ברכב תחרותי אלא במסלולי מרוץ שאושרו במיוחד לצורך זה ובתנאים מיוחדים כפי שנקבעו על ידי הרשות, ובהשגחת הורהו."
אליעזר כהן
וזה סטנדרט בין-לאומי.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 3?
דגנית עזריה
ראשית העובדה שלא נדרש מנהג רשיון. אנחנו חושבים שהמינימום הוא שיהיה לנהג רשיון נהיגה, ושהוא יהיה תקף, שיהיה לו גם ותק מסוים. בעניין הגיל, אנחנו מתנגדים לאפשר נהיגה בגילאים כאלה.
היו"ר שלום שמחון
תודה.
אליעזר כהן
אלה סטנדרטים בין-לאומיים, שמעתי גם את הערתו של חבר הכנסת ארדן, הוא מעיר את זה בכל מיני הזדמנויות.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אנחנו יכולים להצביע על סעיף 3?
אתי בנדלר
ניתן יהיה לנהוג ברכב תחרותי גם בלי רשיון נהיגה?
היו"ר שלום שמחון
תלוי כמה כוח סוס. יש דברים שלא דורשים רשיון נהיגה.
אהוד רצאבי
בגיל שמונה לא צריך רשיון נהיגה.
דגנית עזריה
אני מזכירה לכם שמדובר פה גם בנהיגה בקטעי קישור, כשהציבור ממשיך ונוהג באותם כבישים.
היו"ר שלום שמחון
רק בתנאי שהם נסגרו לאותו יום.
דגנית עזריה
יש פה אי הבנה של מה זה קטע קישור.
היו"ר שלום שמחון
תודה, הבנתי. אני רוצה לעזור לך. אני יכול להבטיח לך שכאשר תגיע הצעת החוק הממשלתית, יש פה התניה – מי ששומר זה אני – יש לי עניין שהצעת החוק הזאת תגיע לקריאה ראשונה, כי בלעדי העניין הזה את לא תשיגי מה שאת רוצה שיהיה בהצעת חוק מורכבת, שלמה, של הממשלה.

זאת רק הצעת חוק טרומית, ואני רוצה להגיע אתה באופן שווה, כדי שהממשלה תעבוד מהר ותביא הנה את הצעת החוק שלה. אנחנו נחבר את העניין, ואת תראי שבקריאה הראשונה תהיה לך הזדמנות נוספת.
אהוד רצאבי
אני גם מעוניין שהצעת החוק הממשלתית והצעת החוק שלי ילכו יחד.
דגנית עזריה
אני מבינה את זה, אבל אני רוצה שבכל זאת יובן שקטעי קישור זה קטעי דרך, שפתוחים לשימוש הציבור.
היו"ר שלום שמחון
אני מבטיח שנדון בעניין של קטעי הקישור אחרי הקריאה הראשונה.
אליעזר כהן
לא הייתי פה כשהצבעתם, אבל חבר הכנסת ליבוביץ עדכן אותי. אני בעד ההחלטה שלכם.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הלאה.
אהוד רצאבי
"4. חובת ביטוח ומיגון. (א) לא ישתמש אדם, ולא יגרום ולא יניח שאדם אחר ישתמש ברכב תחרותי, אלא אם יש על שימושו שלו או של האדם האחר באותו רכב פוליסת בת-תוקף לפי דרישותיה של הרשות.

(ב) פוליסה לפי האמור בסעיף קטן (א), היא פוליסה שהוציא מבטח שהיה מורשה בעת הוצאתה והיא מבטחת את בעל הרכב והנוהג בו מפני כל חבות שהוא עלול לחוב בשל חילוץ, פינוי, אשפוז וטיפול רפואי שנגרמו לו עקב תאונת נהיגה ולרבות כל חבות כלפי צד שלישי.

(ג) לא יתחרה נהג אלא אם הוא מצויד בלבוש ובציוד מגן על פי הוראות הרשות בהתאם לסוג המרוץ, סוג מסלול המרוץ וסוג הרכב התחרותי שבו הוא נוהג."
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 4? אין. מי בעד סעיף 4?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
תודה, אושר. סעיף 5.
אהוד רצאבי
"5. רישוי מרוצים. (א) לא יתקיים מרוץ אלא ברשיון ובהתאם לתנאי הרשיון ולכללי הבטיחות והשירות שייקבעו על ידי הרשות.

(ב) לבקשה לקיום מרוץ יצורפו פרטים בדבר – (1) סוג מסלול המרוץ לרבות מיקומו, אורכו וייעודו; (2) סוג המרוץ לרבות סוג הרכב התחרותי המיועד להתחרות במסגרת המרוץ וסוג וגיל הנהגים; (3) לוח זמנים מפורט לקיום המרוץ ולרבות מועדי הרשמה, אימון ודירוג;(4) פרטים בדבר זכותו של המבקש בדרך לגביה הוא מבקש אישור או הסכמתם של בעלי הדרך לקיומו של מסלול בה;

(5) אישור קצין משטרה כי נעשו הסידורים לקיים כל תנאי מתנאי הבטיחות והביטחון של הציבור במסלול, בקרבתו או בסביבתו וכן כל תנאי בטחון או בטיחות כאמור הנוגע לקיומו של המרוץ, לעריכתו ולארגונו ולקיומו של הסדר הציבורי. (6) רשיון עסק מאת הרשויות המקומיות שבתחומן מוצע לערוך את המרוץ.


(ג) נוסף על האמור בסעיף קטן (ב) לעיל רשאית הרשות להתנות מתן רשיון, בין היתר, בתנאים אלה: (1) מיומנותו ויכולתו של מארגן לנהל, לארגן, לערוך, ולקיים מרוץ, לרבות יכולתו הכספית;

(2) סידורים נאותים, להנחת דעת הרשות, בקשר עם עריכת המרוץ, ארגונו ניהולו. 3)ביטוח המתחרים, המארגן והמשתתפים מפני סיכונים לגופו ולרכושו של צד שלישי, לרבות הצופים, המתחרים, המשתתפים וכל הקשור במרוץ, עוברי-דרך ואחרים, הכל כפי שתקבע הרשות ובסכום שתקבע, לרבות ערובות כספיות או אחרות להנחת דעתה של הרשות;

(4) בדיקות טכניות של הרכב התחרותי, אופן הבדיקה וצורתה וקביעת האחראים לבדיקה ולביצועה, לרבות תעודות על בדיקות טכניות;

(5) סימון מסלול המרוץ וסימון מקומות הגשת שירותים הקשורים במרוץ, לרבות מקומות לעריכת תיקונים של רכב תחרותי לאורך המסלול או בקרבתו להנחת דעתה של הרשות.

(6) כל תנאי שהרשות תמצא לנחוץ לצורך ארגונו וניהולו התקין של המרוץ או לביטחון הציבור או לבטיחותו."
היו"ר שלום שמחון
תודה. בבקשה פקד עזריה.
דגנית עזריה
לעניין סעיף 5(ב)(5), אנחנו סבורים שזה לא תפקידה של המשטרה לקבוע את תנאי הבטיחות של המסלול ושל המרוץ כולו, משום שלמשטרה אין לא את הידע ולא את המומחיות לנושא הזה. אנחנו גם לא נוכל לעמוד בתביעות נזיקין בנושא הזה. לדעתנו זה צריך שלהיות בידי מומחים לנושא, ולא להפיל את זה על המשטרה.
היו"ר שלום שמחון
אז מה את מציעה?
דגנית עזריה
אנחנו רוצים שתימחק המילה "בטיחות". אנחנו נקבע את תנאי הביטחון והסדר הציבורי.
היו"ר שלום שמחון
בסדר גמור.
אתי בנדלר
מי יקבע את תנאי הבטיחות?
אהוד רצאבי
הרשות.
היו"ר שלום שמחון
תודה. מי בעד סעיף 5?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
תודה, אושר, למעט המילה "בטיחות".
אליעזר כהן
על הבטיחות אחראית הרשות, ועל הביטחון המשטרה.
דגנית עזריה
אנחנו אחראים על הביטחון והסדר הציבורי.
היו"ר אהוד רצאבי
סעיף 6. "תוקף הרשיון. (א) תוקפו של רשיון יהיה כפי שהרשות תקבע בו, אך לא יעלה על שנה אחת.

(ב) רשיון שבוטל או שפקע תוקפו יחזירנו בעליו לרשות.

(ג) רשיון הוא אישי ואינו ניתן להעברה אלא בהסכמת הרשות ובתנאים שקבעה."
היו"ר שלום שמחון
הערות לסעיף 6. אין.
אתי בנדלר
תוקפו של רשיון למה יהיה לשנה?
אהוד רצאבי
רשיון המרוצים.
אתי בנדלר
זאת אומרת, תוקפו צריך להיות למרוץ ספציפי או שנותנים באופן כללי?
אהוד רצאבי
יש בהגדרות הגדרה לרשיון. "רשיון שניתן לפי חוק זה לערוך, לנהל, לארגן ולקיים מרוץ". זה מרוצים בכלל, והוא בתוקף לשנה.
היו"ר שלום שמחון
זה רשיון שנתי למרוצים. ההגבלה שלו היא שנה אחת.
אליעזר כהן
זה מה שבמושגים של הוועדה שלנו קוראים רשיון עסק.
היו"ר שלום שמחון
נכון. בבקשה, סעיף 7.
אהוד רצאבי
"התליית רשיון. הרשות רשאית בהודעה בכתב לבטל רשיון או להתלותו בכל אחת מאלה:(1) הופר תנאי מתנאי הרשיון או הוראה אחרת מהוראות חוק זה;

(2) המרוץ אינו מתנהל בבטיחות או ביעילות או בהכשרה הדרושים, או מתנהל ללא התחשבות ראויה בצרכי הציבור, בטחונו ובטיחותו;

(3) המשך תוקפו של הרשיון אינו לטובת הציבור או אינו משתלב בהסדר הכללי של התעבורה בדרכים."
היו"ר שלום שמחון
תודה.
אתי בנדלר
אני מנסה להבין את עניין הרשיון, כי אני מניחה שבשלב הניסוח יהיו לי הרבה שאלות ושינויים. אני מבינה שצריכים רשיון שנתי לעצם קיום המרוצים. על איזה רשיון אנחנו מדברים כאן? יש הגדרה של סוג אחד של רשיון בסך הכל, לכן אני לא מבינה את העניין. על איזה סוגי רשיונות אנחנו מדברים?
ברוך שליט
יש רשיון לנהגים ורישוי לתחרות.
אתי בנדלר
לתחרות ספציפית?
ברוך שליט
אני אפריד את זה לכמה חלקים. יש את הרישוי של אותו נהג, שיש לו רשיון שהוא רשאי להשתתף במרוץ. יש רשיון למארגן, שהוא רשאי לארגן תחרויות. אבל כל מרוץ מקבל רישוי בנפרד. אני רשאי לקיים מרוץ בגלל שיש לי תעודות.
דני לוי
זה סעיף 2(ב).
אהוד רצאבי
זה הרשיון שמוגדר בהגדרות.
היו"ר שלום שמחון
יש לנו הצעה איך לשלב את זה. יש בהגדרה של רישוי, בהצעה הממשלתית, שהגיעה אלינו תוך כדי הישיבה: " רישוי הכלי התחרותי, רישוי הנהג, רישוי אירוע הנהיגה הספורטיבי". אז אני מצרף את זה.
אתי בנדלר
הרשות נותנת את כל סוגי הרשיונות האלה?
ברוך שליט
כן.
אתי בנדלר
בסדר, כשאנחנו מדברים על רישוי לשנה, על מה מדובר, על איזה מסוגי הרשיונות?
ברוך שליט
רישוי נהג הוא שנתי. רישוי לרכב הוא אד הוק, לתחרות.
דני לוי
רישוי רכב תחרותי הוא רישוי לשנה, שאנחנו במגרת כללי הבטיחות שלנו נוריד אותו, והוא לא יהיה בטיחותי לכל תחרות.
אתי בנדלר
מי זה "אנחנו"?
דני לוי
הרשות. הרשות נותנת רשיון רכב לשנה, רשיון נהיגה תחרותית לשנה, ורשיון לגבי אירועים כמו שהקראתם בסעיף שהבאתם מהממשלה. עניתי לך על הכל?
אתי בנדלר
אני מניחה שלא, אבל אני לא מספיק בקיאה בזה כדי לומר אם יש לי עוד שאלה.
היו"ר שלום שמחון
אתה מסכים שנאמץ את הנוסח של הממשלה במה שקשור לרישוי ורשיון?
אהוד רצאבי
כל דבר שמופיע בנוסח הממשלה מקובל עליי אד הוק.
היו"ר שלום שמחון
תודה. הצבענו עכשיו על סעיפים 6 ו-7, ואנחנו עכשיו בסעיף 8.
אהוד רצאבי
"8. מעקב ופיקוח. הרשות או מי שמינתה לכך רשאים להיכנס בכל עת סבירה למקום עריכת המרוץ כדי לפקח על ביצועו של חוק זה."
דגנית עזריה
למעשה לא ברור פה בכלל מה יהיו הסמכויות שבידי הפקחים. בנוסח של הצעת החוק הממשלתית המונחת בפניכם יש הרחבה.
היו"ר שלום שמחון
סעיף 16 בהצעת החוק הממשלתית, פקחים. "(א) הרשות המוסמכת תמנה פקחים לעניין חוק זה.

(ב) פקח רשאי להיכנס בכל זמן סביר לכל מקום כדי לבדוק אם מתקיימות בו הוראות חוק זה והתקנות על פיו, לרבות תנאי רשיון שניתן על פיהם, ובלבד שלא ייכנס לפקח למקום אלא בהסכמה של תופסו, ולאחר שנתן לתופסו ודעת מוקדמת זמן סביר מראש או שדחיפות העניין מחייבת את כניסתו אף ללא מתן הודעה מוקדמת כאמור.

(ג) עבר אדם עביר על חוק זה או על תקנות על פיו או היה לפקח שנתמנה כאמור יסוד סביר שאדם עבר עביר כאמור, רשאי הוא לדרוש' מאותו אדם לזהות עצמו להנחת דעתו, ולהציג כל מסמך שניתן לפי חוק זה, ואם סירב לעשות כן רשאי הוא לעכב אותו עד לבוא שוטר, אך לא יותר משלוש שעות."

אנחנו נשלב את זה בסעיף הזה.
לאה ורון
זה יבוא במקום סעיף 8 בהצעת החוק של חבר הכנסת רצאבי.
היו"ר שלום שמחון
במקום סעיף 8 יבוא מה שכתוב בסעיף 16 בהצעת החוק הממשלתית.
אהוד רצאבי
"תעודות ורשיונות, סעיף 9. (א) תעודה או כל שינוי, תנאי או הגבלה בה, יינתנו בכתב. (ב) הוראות חוק זה לגבי בקשה לתעודה יחולו גם על בקשה לחידוש התעודה.

(ג)בקשה לפי חוק זה תוגש בכתב לרשות, ויצורפו אליה מסמכים, תצלומים, הצהרות ופרטים נוספים, כפי שתדרוש הרשות.

(ד) הרשות רשאית, לתת תעודה או לסרב לתיתה . . ."
היו"ר שלום שמחון
תעודה או רשיון.
אתי בנדלר
יש הגדרה של תעודה, אבל חוץ מזה יש עוד משהו? עד עכשיו דברנו רק על רשיונות.
אהוד רצאבי
תעודה, רשיון, היתר, אישור או פטור. זה בסעיף 1, סעיף ההגדרות.
אתי בנדלר
זה בהגדרה, בפועל על-פי ההצעה, ככל שהספקתי לעקוב עד עכשיו, מדובר רק על רשיונות. השאלה היא אם נדרשות התעודות על-פי הצעת החוק.
אהוד רצאבי
יש דרישות נוספות להראות תעודות?
ברוך שליט
דוגמה של תעודה שנתתי פה קודם.
היו"ר שלום שמחון
אז נשאיר את זה "רשיונות", אנחנו מורידים "תעודה". תמשיך.
אהוד רצאבי
"(ד) הרשות רשאית לתת רשיון או לסרב לתיתו, לחדשו או לסרב לחדשו, וכן רשאית היא להתנות בו תנאים, להוסיף עליהם או לשנותם, דרך כלל או לסוג מסוים או למקרה מיוחד, להגביל את תקופת תוקפו, להתלותו ולבטלו, זולת אם קיימת בחוק הוראה אחרת.

(ה) החליטה הרשות על שינוי ברשיון שניתן, לרבות התנאים וההגבלות שבו, תודיע על כך לבעל הרשיון; בעל רשיון שקיבל הודעה כאמור, חייב להמציא את הרשיון, תוך הזמן הנקוב בהודעה, כדי שהרשות תרשום בו את השינוי.

(ו) הודיעה הרשות לאדם על ביטול רשיון שנתנה לו או על התלייתו, חייב בעל הרשיון להחזירו לרשות תוך הזמן הנקוב בהודעה.

(ז) מי שניתן לו רשיון ימלא אחר התנאים או ההגבלות הכלולים בו, ולא ישתמש בו אלא בהתאם לתנאים או ההגבלות כאמור.

(ח) לא ישנה אדם שאינו מוסמך לכך פרט ברשיון, על ידי כתיבה, שרטוט, מחיקה, טשטוש או הוספה או בכל אופן אחר ולא יחזיק רשיון ששונה כאמור.

(ט) אבד רשיון הושחת או טושטש, רשאית הרשות לתת, לפי בקשת בעל הרשיון, כפל הימנו, לאחר ששוכנעה שהרשיון המקורי אבד, הושחת או טושטש ולאחר שבעל הרשיון שילם את האגרה שנקבעה בתוספת להוצאת כפל הרשיון; מצא בעל הרשיון את הרשיון המקורי לאחר שקיבל כפל הימנו – יחזיר את הכפל לרשות.

(י) בעל רשיון יודיע על כל שינוי שחל בכל פרט מן הפרטים הרשומים ברשיון וימציא לרשות, לפי דרישתה, את הרשיון לשם רישום השינוי בו; שלחה הרשות לבעל הרשיון רשיון נוסף שנכללו בו השינויים, יחזיר בעל הרשיון את הרשיון הקודם לרשות."
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 9.
דני לוי
הנושא של תעודה כן נחוץ, נפל לי האסימון עכשיו. כל התעודות הן לבעלי ההיתרים, שיש להם תפקיד בנושא המרוץ.
היו"ר שלום שמחון
בהצעה הממשלתית יש הגדרה לתעודה, אני מציע שנוסיף אותה להגדרה ואז זה פותר את הבעיה.
אתי בנדלר
ההגדרה נמצאת גם כאן, השאלה היא אם יש שימוש בזה, כי כל מה שנקרא עד לסעיף זה היה בהתייחס רק לרשיון. לכן שאלתי האם יש עוד מסמכים מעבר לזה.
אהוד רצאבי
איזה תעודות נוספות צריך?
דני לוי
למשל פקחי מסלול, שופטי מסלול – הם בעלי תעודות.
אתי בנדלר
מי נותן להם תעודות, איפה זה כתוב?
דני לוי
הרשות. "הרשות רשאית לתת תעודה" – סעיף 9(ד).
אתי בנדלר
איזו תעודה, היא יכולה לתת לי תעודה ששמי חיה משה? אז צריכים להגדיר. אנחנו מדברים בהצעת חוק.
אהוד רצאבי
האם אנחנו יכולים לאמץ את ההגדרה הממשלתית?
אתי בנדלר
אנחנו יכולים לעשות הכול, אבל צריכים לקרוא ולדון בנוסח.
אהוד רצאבי
אני שואל שאלה פרקטית, כדי לסיים את הנושא הזה. האם אנחנו יכולים כרגע בסעיף הזה לאמץ את ההגדרה של התעודה, שנמצאת בהצעת החוק הממשלתית?
היו"ר שלום שמחון
כתוב פה: "ושר רשאי בתקנות לקבוע הוראות המסדירות מתן תעודות לפי חוק זה, חידושן, העברתן, צורתן, כללי אחזקתן" – אם אתה מקבל את זה, אנחנו יכולים להמשיך.
אהוד רצאבי
ודאי שאני מקבל את זה. כל דבר שנמצא בהצעת החוק הממשלתית.
בועז עצמון
אני מציע שנוריד את כל עניין התעודה. ממילא מי שיארגן את התחרות ינפק את התעודות. חבל להתייחס, כי אנחנו מגבילים את עצמנו בעניין הזה.
אתי בנדלר
אני לא יודעת האם תעודה כוללת גם רשיון.
היו"ר שלום שמחון
אם ככה, עדיף לקבל את ההצעה הממשלתית, יש הזדמנות לשר לעשות את זה בתקנות, להביא הנה תקנות, ואנחנו נדון בהן. סעיף 10.
אהוד רצאבי
"סעיף 10, עונשין. (א) העובר על הוראה מהוראות חוק זה, דינו – מאסר שנה או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.


(ב) הורשע אדם בעבירה על חוק זה, רשאי בית המשפט, בנוסף לכל עונש, לצוות על שלילת תעודה או רשיון שניתנו לו לפי חוק זה, לתקופה שיקבע בית המשפט או לצמיתות."
אתי בנדלר
זה מסוג הסעיפים שבחקיקה הפלילית, אנחנו כבר מזמן לא משתמשים בהם, משום שצריכים להסביר איזה - - -
אהוד רצאבי
האם אפשר להוריד את סעיף העונשין כרגע מהצעת החוק?
אתי בנדלר
להוריד לגמרי, שלא יהיה שום עונשין?
אהוד רצאבי
לא, חייב להיות עונשין. תני לי פתרון. בואי נלך על הצעת החוק הממשלתית, נמצא שם פרק עונשין?
אתי בנדלר
אני לא מכירה את זה, אפילו התוודיתי לפניך שלא הספקתי לראות את ההצעה הזאת לפני הישיבה, קל וחומר שלא ראיתי את ההצעה הממשלתית.
היו"ר שלום שמחון
בהצעה הממשלתית, סעיף העונשין – את מכירה אותה, פקד עזריה?
דגנית עזריה
אני לא רוצה להיות זאת שמשתפת פעולה עם ההצעה הפרטצ'ית.
היו"ר שלום שמחון
הבנתי. אני רוצה להציע חלופה, ואני קורא את סעיף העונשים של הצעת הממשלה. "(א) העובר על הוראה מהוראות חוק זה או התקנות על פיו או אינו ממלא אחר תנאי - - -"
אתי בנדלר
עוד יותר גרוע.
היו"ר שלום שמחון
אם כך, אנחנו לא עושים בשלב הזה סעיף עונשין.
אתי בנדלר
משרד המשפטים מתנגד לכל סעיף? נניח שתעודה מסוימת שקבלתי הושחתה בדרך כלשהי, אני מניחה שלפי אחד הסעיפים אני צריכה להחזיר את התעודה. נניח שלא החזרתי את התעודה שהושחתה, האם העונש הצפוי לי הוא שנה, האם דיני כדין מי שמשתתף בתחרות בכלל בלי שיש לו רשיון? לכן, בחקיקה העונשית אנחנו לא מכלילים יותר סעיפים כלליים כלאה, שלא מגדירים את העבירה הספציפית.

אדוני, אתה מבקש ממני שאביא הצעות לנושאים נורא רציניים בשליפה מהשרוול, ואתה יודע שאני לא נוהגת לעשות את זה.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נתעסק עם העונשים אחרי הקריאה הראשונה. אז הסעיף הזה איננו.
אתי בנדלר
אני מעדיפה את זה.
אהוד רצאבי
סעיף 11. "ביצוע ותקנות.( א) השר רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצוע החוק, ובכלל זה - - -"
היו"ר שלום שמחון
באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
אהוד רצאבי
באישור ועדת הכלכלה של הכנסת. "(1) בדבר אגרות הסמכה ורישוי; (2) בדבר הטלת חובת ביטוח; (3) באישור שר הבריאות – בדבר הכושר הרפואי של נהגים.

(ב) תקנות על פי חוק זה יותקנו באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת."
היו"ר שלום שמחון
תודה. הערות לסעיף 11? אין. מי בעד?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
תודה, אושר.
אהוד רצאבי
" 12. תיקון חוק הפיצויים ונפגעי תאונות דרכים. בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, בסעיף 1 בהגדרה "רכב מנועי או רכב" בסופה יבוא "ולמעט רכב תחרותי בעת מרוץ על פי חוק הנהיגה התחרותית, התשס"ג–2003".
היו"ר שלום שמחון
יש פה מישהו מחברות הביטוח?
אתי בנדלר
מטילים עליהם כאן חובות ביטוח מאוד גדולות.
דני לוי
להפך, מסירים מהן.
אתי בנדלר
מסירים מהם רק בעת קיום מרוץ תחרותי.
לאה ורון
הם לא הוזמנו.
היו"ר שלום שמחון
סעיף 13.
אהוד רצאבי
"13. תיקון פקודת התעבורה. בפקודת התעבורה, בסעיף 1, בהגדרה "רכב מנועי" בסופה יבוא "ולמעט רכב תחרותי בעת מרוץ על פי חוק הנהיגה התחרותית, התשס"ג – 2003".
היו"ר שלום שמחון
תודה. בבקשה.
דגנית עזריה
יש פה בעייתיות, משום שלכאורה בקטעי קישור כן יחולו - גם לפי הצעת החוק הזאת -הוראות פקודת התעבורה, ולכן יש בעייתיות.
היו"ר שלום שמחון
תודה. מי בעד סעיף 12, 13?

הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
אושר
היו"ר שלום שמחון
אושר, תודה. לגברת בנדלר יש שני עניינים.
אתי בנדלר
אנחנו צריכים לדעת מה השפעת החוק המוצע על ילדים. דבר שני, אני צריכה מהאוצר התייחסות לגבי העלות, אם יש להצעת החוק, במידה שלא מדובר לדעת האוצר בהצעת חוק תקציבית. בכל מקרה אני צריכה לדעת אם יש עלות.
אהוד רצאבי
מה זה נקרא השפעה על ילדים?
אתי בנדלר
בכל הצעת חוק, שיש לכאורה אפשרות שהיא עשויה להשפיע על ילדים, צריכים לקבל לגבי הנושא הזה חות דעת, ולכלול את זה בדברי ההסבר.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אנחנו נקבל את חוות הדעת תוך כדי העבודה על הצעת החוק.
אליעזר כהן
אני רוצה לוודא, אנחנו מדברים רק על העברה לקריאה ראשונה.
אהוד רצאבי
זו רק הצעה לקריאה ראשונה, אחרת לא הייתי רגוע.
שירלי אבנר
אני רוצה לציין שאחרי - בהתאם לעמדת המשטרה - שהנושא של הבטיחות ירד מגורמי המשטרה, היום הצעת החוק לא מסדירה את נושא הבטיחות. ולכן למעשה, למרות המחויבות המקצועית של האנשים שיושבים פה, מי שירצה לקיים מרוץ בלי תנאי בטיחות מינימליים, לפי החוק רשאי לעשות זאת. זה לא כתוב בחוק.
אהוד רצאבי
כשזה יעבור לקריאה שנייה ושלישית נטפל בזה.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נצביע, אבל יש שני דברים. אחד, האוצר יגיד לנו אם זאת הצעה תקציבית, ושניים, נקבל חוות דעת – נגיד בתוך שבוע – לגבי ההשפעה שיש לעניין הזה על קטינים.
אתי בנדלר
מהממ"מ, אדוני?
היו"ר שלום שמחון
כן, עלות כספית מהאוצר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30

קוד המקור של הנתונים