ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 03/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/7996



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
03/03/2004

פרוטוקולים/ועדת הפנים/7996
ירושלים, י"ד באדר, תשס"ד
7 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 168

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, י' באדר התשס"ד (3 במרץ 2004), שעה 09:30
סדר-היום
שינוי תעריפי קבורה מחיים בנצרת, ראשל"צ ורמלה.
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי - היו"ר
משה גפני
חמי דורון
מוזמנים
מיכל צוק - אגף התקציבים, משרד האוצר
אלי ליפשיץ - יועץ משפטי, משרד הדתות
שמעון נבון - מינהל גימלאות, ביטוח לאומי
שלמה אליזרע - יו"ר המועצה הדתית אשדוד
חיים ברודז'ק - סגן יו"ר המועצה הדתית אשדוד
מוטי יצחקי - ראש המועצה הדתית רמלה
רוברט סמואל - יועץ ראש עיריית נצרת-עילית
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
קצרנית
חפציבה צנעני

שינוי תעריפי קבורה מחיים בנצרת, ראשל"צ ורמלה
היו"ר דוד אזולאי
אני פותח את הישיבה. על סדר-היום שינוי תעריפי קבורה מחיים בבתי-העלמין בנצרת, ראשון-לציון ורמלה. סעיף ב' בסדר-היום, לגבי הכרזה על בתי-עלמין סגורים, ירד מסדר-היום שכן זה עבר בישיבה קודמת.
יפה שפירא
אישרנו זאת בישיבה קודמת.
חמי דורון
על מי הכרזתם כבית-עלמין סגור?
היו"ר דוד אזולאי
מה זה משנה עכשיו? זה עבר.
היו"ר דוד אזולאי
היום נקיים דיון על נצרת ורמלה. האם נציגי נצרת פה? - הם בדרך. נציג רמלה נמצא, ונציגים מראשון-לציון לא נמצאים.
חמי דורון
אני גם לא רואה שיש פה חומר של ראשון. כל החומר של ראשון נמצא אצלי.
היו"ר דוד אזולאי
יש פה נציגים מאשדוד, שאינה מופיעה בסדר-היום.
דובר
זה מופיע בזימונים.
היו"ר דוד אזולאי
חשבנו היום לקיים דיון גם על אשדוד. בשיחת טלפון שהיתה לי אתמול עם מר ליפשיץ, התברר לי שלא הוגש כל החומר. תחילה, אשמע את התייחסות עורך-הדין ליפשיץ, מנהל תחום ניהול וארגון בלשעבר משרד הדתות, ואחר כך את תגובת אנשי אשדוד.
חמי דורון
הוא ממשרד ראש הממשלה.
אלי ליפשיץ
כל נושא העלאת התעריפים נמצא על שולחן משרדי הממשלה וועדת הפנים של הכנסת למעלה משנה, ולמעשה זה המשך טיפול; המכתב שכתבתי לגברת שפירא היה רק כדי להבהיר שאנו כבר ישבנו והחלטנו. אני לא זה שביקש את ישיבת הוועדה היום, אלא כפי הנראה גורמים אחרים מבחוץ שלא קשורים למשרדי הממשלה. בסך-הכל, זהו מכתב דיווח על סמך אותה ישיבה שישבנו בכ"א בכסלו התשס"ד. באותה ישיבה דובר על כך שאנו נשב כמה שיותר מהר, ואכן קבעתי ישיבה מהר ודנו בי"ט בטבת. גמרנו לדון בכל הדברים האפשריים מלבד באשדוד, כי אשדוד לא שלחו לנו את החומר עד לפני כשבועיים. לא הספקנו לדון בנתונים שהם העמידו לרשותנו.
היו"ר דוד אזולאי
האם, מבחינתכם, כרגע כל החומר הוגש?
אלי ליפשיץ
כרגע, החומר, שאשדוד רצתה להגיש, הוגש, ואנו נמצא זמן קרוב ביותר כדי לדון בחומר שהוגש בפנינו, ונמליץ בפני הוועדה או שנבקש מהוועדה שתעלה את התעריף או שתשאיר את התעריף על מקומו.
חיים ברודז'ק
קיבלנו טלפון שצריך להביא נתונים, והבאנו אותם. נכון שמדובר בשבועיים, אבל אף אחד לא אמר לנו שבגלל השבועיים לא ידונו בנו היום. הוא אמר לי שהוא מזמן ישיבה, ואנו רצנו לביטוח לאומי והכנו את הכל. אני מצטער, אבל לפחות היו צריכים לומר לנו אתמול. אנו באים שני אנשים, והוא, לשם כך, דחה דיון בבית-משפט. צריך לפחות שמישהו יודיע לנו.
שלמה אליזרע
זה לא רק זה. בסופו של דבר, מחירי הקבורה מחיים אמורים לממן הוצאות פיתוח. לא יעלה על הדעת שנביא תחשיבים של עלויות פיתוח מהשנים 1995-1996, כשאז למעשה היה הפיתוח המסיבי. אנו עומדים לפני שלב פיתוח של 80 דונם נוספים לבית-העלמין, כשיש שם כל מיני דברים נוספים. כבר הגשנו את תכניות הפיתוח לרשות, ואת זה היינו אמורים להביא. למעשה, לקחנו את כל החומר הזה, כולל כתב כמויות וכולל עלויות של כל עלות הפיתוח המתוכננות האלה, על מנת שאותה החלטה שתהיה כאן לגבי קביעת מחירי קברים מחיים תממן את אותן הוצאות פיתוח. על זה אנו מדברים. את זה כבר שמנו.
היו"ר דוד אזולאי
אני יכול לעזור לכם רק בדבר אחד, והוא לבקש מעורך-הדין ליפשיץ. בישיבה הקודמת - וישב פה חיים ודיברנו על העניין הזה - באמת חשבנו לדון בזה, אבל ברגע שלא היו הנתונים לפנינו לא יכולנו לקיים דיון, וביקשנו להגישם. הדיון הקודם היה לפני כמעט שלושה חודשים, ובעצם מאז לא נעשה שום דבר עד לפני שבועיים כשאז הוגש החומר. עורך-הדין אלי ליפשיץ, כמה זמן אתה מעריך שתוכל לסיים שם את החומר?
אלי ליפשיץ
אני מעריך שתוך שבוע וחצי.
היו"ר דוד אזולאי
אם כך, בוא ונקבע שתוך שבועיים הוועדה תקיים דיון בעניין הזה גם אם זה יהיה בפגרה.
חמי דורון
זו לא תהיה פגרה. מסיימים ב-26 במרץ.
מירי פרנקל-שור
מהי הפרוצדורה אצלכם? מי עובר בנושא בקרה על הגשת הנתונים ע"י חברה קדישא?
אלי ליפשיץ
הוועדה.
מירי פרנקל-שור
האם אתה מתכוון לוועדה שלנו?
אלי ליפשיץ
לא. הגורם שמתעסק בנושא דת מטעם משרד ראש הממשלה, שזה אני, שמעון נבון מהמוסד לביטוח לאומי- - -
מירי פרנקל-שור
כן, אבל איך אתה יכול לעשות זאת על הנתונים שמוגשים לך? הרי מדובר פה בעלות פיתוח. הרי חלקת קבר בחיים צריכה להיות ממומנת בעלויות הפיתוח, והוא אמר שעכשיו רוצים לפתח 80 דונם. זו הבקשה שמבקשים להעלות את תעריף הקבורה. מי הגורם המקצועי? היושב-ראש, שאלתי: כשהם, חברה קדישא, מגישים את הדו"ח, מי מטעם הצד שאמור לפקח, מי מטעם ליפשיץ, עובר על הדו"חות האלה? איזה איש מקצוע עושה זאת?
אלי ליפשיץ
אמרתי זאת כבר גם בפעם שעברה בישיבה הקודמת. אנו מסתמכים על גורמים מקצועיים במוסד לביטוח לאומי, וכאשר יש לנו שאלות אנו מתייעצים עם גורמים מקצועיים. אם אין שאלות, אנו יכולים להשוות זאת לנתונים קיימים שאנו יודעים עליהם, ואנו מאשרים על סמך הנתונים. כלומר, יש לנו נתונים מפורטים ואנשים שמכירים את החומר ויודעים כיצד להשוות.
מירי פרנקל-שור
ביטוח לאומי לא יכול לעסוק בנושא הנדסה, בנושא פיתוח ובכל מיני נושאים כאלה.
שמעון נבון
אני שמעון נבון מביטוח לאומי. יש שני דו"חות אותם אנו בודקים: יש דו"ח של מרטנס הופמן שעשה את כל הבדיקות בנושא פיתוח שטחי קבורה, ואם אינני טועה הדו"ח הזה התחיל בשנת 1995-1996 והסתיים בסביבות 1997 והוא עב כרס. כמו כן, יש דו"ח חברת "טרגט" שזה של אילן אורן. שני דו"חות אלה מצביעים על נושא פיתוח בתי-עלמין לפי תנאי הקרקע, סוג הקרקע, ובאלו רמות פיתוח מבצעים זאת. יש אלמנטים שהם קבועים לכל בתי-העלמין, כמו נושא מבנים. סוג הקבורה משתנה. לכן, על-פי הדברים האלה, אנו בודקים את העלויות. אנו מקבלים את כתב המחירים ומשווים אותו לכתב הכמויות שבאמת בכל בית-עלמין לפי גודל מסויים. אם מפתחים 80 דונם, אנו יודעים כמה יחידות קבר יש ב-80 דונם. אלה כל המסמכים שאנו רוצים, ואנו משווים זאת. זה כמו שהיום משווים נושא של פיתוח מבנה לתחשיב של דקל. זה בערך מה שעושים היום.
מירי פרנקל-שור
שאלת-תם - תעריפים אלה נקבעו ע"י הוועדה, ובפועל ע"י מליאת הכנסת, לאחר שהדו"חות האלה הוגשו. אילן אורן יִיעץ לוועדה בקביעת התעריפים האלה. מדוע יש מקום לעורר כל פעם את השאלה מחדש? זה רוצה להשתוות לזה, וזה רוצה להשתוות לאחר. לא יהיה לזה סוף. אשדוד רוצה להיות כמו אשקלון, ורמלה רוצה להיות כמו לוד.
שמעון נבון
לא, לא מדובר על להשתוות. אלה שני דברים. סך-הכל מה שקרה עם ההצבעה הראשונה בנושא התעריפים הוא שלהערכתנו נבדקו רק כ-30 מקומות מתוך ה-90 שישנם.
מירי פרנקל-שור
לא. אני חושבת שאתה טועה.
היו"ר דוד אזולאי
שמעון נבון, בעניין הזה אני חייב להעמיד דברים על דיוקם. אינני מקבל זאת, מפני שבזמנו נעשתה פה עבודה ונעשתה בדיקה לגבי - אפילו לא 90% - כל המקומות.
מירי פרנקל-שור
ביקשו והיתה פניה לכולם, ומי שרצה להתייצב - אילן אורן שמע את כולם. הוא בדק כל מקום.
היו"ר דוד אזולאי
מי שהיה לו הגיש חומר בעניין הזה. אילן אורן בדק כל מקום ומקום.
שמעון נבון
כל זה נכון. בל נשכח שרוב אותם בתי-עלמין שמבקשים היום שינויים בתעריפים זה שני דברים: או ממבצְעים קבורה במקום אחר, דהיינו רכשו קרקע נוספת או קיבלו נוספת כמו באשדוד נוספת של 80 דונם- - -
מירי פרנקל-שור
מתי? האם זה עכשיו?
שמעון נבון
אני מבין שקיבלו זאת לפני כמה שנים. זה לא תהליך של יום או יומיים.
מירי פרנקל-שור
הכוונה היא לא לבוא כל פעם ולבקש העלאת תעריפים. היתה פה קביעה של כנסת, וכל פעם אנו מתחילים לדון.
אלי ליפשיץ
הקביעה של הכנסת היא לא שרירותית לגמרי. היא לא יכולה להיות שרירותית.
מירי פרנקל-שור
היא לא שרירותית.
אלי ליפשיץ
השאלה היא אחרת. השאלה היא: נניח, שאנו בודקים נתונים ומוצאים עיוות גדול מאד. אקח כדוגמא את נצרת שאין ספק שהמחיר שאושר להם לא מתקרב אפילו לשליש מהעלויות האמיתיות שלהם.
מירי פרנקל-שור
אבל, השאלה היא: למתי?
אלי ליפשיץ
אפילו באותה תקופה.
מירי פרנקל-שור
מדוע הוא לא בא לוועדה בזמנו וטען? קבעה כנסת, ומתחילים לפתוח את הכל מחדש.
אלי ליפשיץ
נניח שהוא לא בא.
מירי פרנקל-שור
מה זאת אומרת "הוא לא בא"? נקבע פה מנגנון, והיו אליו פניות ובקשות, וקבעה הכנסת. אלי ליפשיץ, זה לא יעלה על הדעת; כל אחד יבוא עכשיו ויתחיל לטעון שהוא לא הגיש את המסמך הזה או מסמך אחר. ואז, אנו מתחילים לפתוח את כל ההסדר, שאתה לבטח יודע כמה קשה היה להגיע לקביעת התעריפים.
אלי ליפשיץ
היה קשה להגיע לזה מהרבה סיבות ולא רק מהסיבה של בדיקת נתונים. לא יתכן שלא נאפשר מצב של איזה שהוא מנגנון מסויים שיבדוק שוב במקרים של עיוות קשה שיגרום לכך שאותה חברה קדישא לא תוכל לתפקד.
מירי פרנקל-שור
בכמה אחוזים אתה מגדיר עיוות קשה?
היו"ר דוד אזולאי
קבענו בפעם שעברה את המחירים לאחר בדיקה וזה נכון, ולכן גם אישרנו שכל העלאת מחיר טעונה אישור של הוועדה. זאת הסיבה לכך, שאם יש בעיה במשך השנים וטענה לגבי עלות חלקת קבר, אפשר להביא זאת לפה. פה השולחן ופה המקום לדון בזה.
מירי פרנקל-שור
נכון, אם יש דברים שהתרחשו לאחר הקביעה - בודאי שכן. אבל, אם אלה דברים שהיו עד הקביעה ועכשיו אנו פותחים את הכל מחדש - אז היום מגיעים לוד, אשקלון, אשדוד ונצרת. מבחינת הוועדה, כשהוועדה באה לאשר היא צריכה שיהיו לה את הכלים לדעת להתמודד עם ההמלצות שהביא הביטוח הלאומי, שהביא משרד ראש הממשלה. אנו צריכים לדעת איך להתמודד עם זה. אנו צריכים לדעת בפני מה אנו עומדים. בעבר זו היתה קביעה. אבל, פה מדובר על טובת הציבור. השאלה היא: האם מתחילות לחלחל פה בקשות להגדלת כל מיני מקומות? יש ערים שלא בכדי ניבאו שהן צמודות, ולמרות זאת היה הפרש. אבל, זה נקבע אחרי בדיקה. לאור המצב בשוק ולאור המצב שאזרחים לא יכולים להתמודד עם מחירי חלקת קבר בחיים, עשתה הכנסת צעד אפילו מאד יוצא דופן והיה ייעוץ לוועדה. עכשיו, אנו צריכים לדעת בפני מה אנו עומדים. כשאתם, חברי-הכנסת, תבואו לאשר את העלאת התעריפים - שמאד היה רצוי שנימנע מזה - אנו צריכים לדעת איך אנו מתארגנים על מנת שחברי-הכנסת שמצביעים על הנושא יקבלו את הייעוץ המקצועי הטוב ביותר.
שמעון נבון
נראה לי, שברוב רובם מדובר על תוספות קרקע.
מירי פרנקל-שור
לכן, אני שואלת אותך: מה השתנה בין הזמן שאושרו כאן התעריפים לבין היום?
שמעון נבון
טיב הקרקע שמפתחים היום או שפיתחו בתקופה האחרונה.
היו"ר דוד אזולאי
האם זו קרקע חדשה שרק עכשיו מקבלים אותה ומתחילים לפתח, אם אני לוקח את המקרה של אשדוד כדוגמא?
שמעון נבון
אשדוד ונצרת. אצלו זו בעיית ניקוז ידועה.
מירי פרנקל-שור
אם היא היתה ידועה כשאושרו כאן התעריפים, ולמרות זאת היועץ של הוועדה שהיה אמר: "למרות זאת ולמרות הבעיה שקיימת, אני קובע שזה מחיר" - חברי-הכנסת צריכים לדעת זאת. גם אנו צריכים לדעת איזה יועץ מקצועי אנו מבקשים להביא.
שמעון נבון
קשה לי לראות שאותו אילן אורן בדק את כל המקומות.
היו"ר דוד אזולאי
הוא לא בדק את כל המקומות. היתה פניה של הוועדה לכל החברות קדישא. הוא לא בדק. פנו אליו.
מירי פרנקל-שור
הוא פנה לכולם להביא נתונים, ומי שפנה ומי שהביא את הנתונים- - -
היו"ר דוד אזולאי
מי שלא פנה, כלומר הוא לא מקבל את הדין.
מירי פרנקל-שור
לא נעשה מחטף בדבר הזה. אלה היו דיונים על גבי דיונים.
מוטי יצחקי
חד וחלק, אני דוגמא לפניה שבה הוא לא רצה לקבל נתונים והוא גם לא רצה להפגש איתי. בשעתו, הודעתי זאת.
מירי פרנקל-שור
זה מאד מוזר שלא שמענו. מדוע לא הגעת לישיבת הכנסת ואמרת שאילן אורן לא רצה?
מוטי יצחקי
דרך אגב, אמרתי זאת בישיבה קודמת, ואצלי אין את הבעיה שיש כאן ואצלי זה דבר הרבה יותר שולי. לא ניתנה האפשרות לכולם להופיע. אני יודע זאת גם משיחות.
היו"ר דוד אזולאי
האם אתה פנית לאילן אורן בעקבות הפניה שלנו ולא היתה שום התייחסות?
מוטי יצחקי
נכון. אחר כך פניתי לרב ברוורמן שבשעתו עמד בראש הגוף הזה במשרד הדתות, וגם הוא אמר לי: "תשמע, זה מה יש".
מירי פרנקל-שור
זה מאד מוזר. היו ישיבות בוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
תרשה לי לקבל את הדברים, מפני שאני יודע שהיתה פניה שלנו ולא של אילן אורן לפנות לאילן אורן.
דובר
אלינו לא הגיע שום מסמך.
חמי דורון
אני צריך לקבל את התשובות. אינך נותן לי לשאול שאלות.
היו"ר דוד אזולאי
תקבל תשובות. כמו בשינוי, אתה תקבל מה שאתה רוצה.
משה גפני
שאלה פרוצדורלית ליועצת המשפטית של הוועדה: על-פי החוק, מי המשרד שצריך לבקש את הבקשה הזאת?
חמי דורון
משרד הדתות.
משה גפני
חבר-הכנסת חמי דורון, בניגוד למנהגי, אני שואל שאלה רצינית.
דובר
פתחתי ואמרתי שאני לא ביקשתי זאת.
משה גפני
אני מבקש לדעת. אני עדיין חי באשליה שאני במדינה מסודרת.
היו"ר דוד אזולאי
יש פה פניה, לפי הכותרת, מלשעבר המשרד לענייני דתות, הלשכה המשפטית. זהו המסמך, והוא חתום ע"י מנהל תחום ניהול וארגון.
משה גפני
על-פי הפרוצדורה בכל הדברים מהסוג הזה, הוועדה בכנסת, במקרה הזה ועדת הפנים ואיכות הסביבה, צריכה לאשר או לא לאשר בקשות שמגיש משרד ממשלתי. לכן, אני מבקש לדעת מה כתוב בחוק. אם אין משרד ממשלתי שמבקש, אין לנו סמכות לדון. אנו לא הגוף המבצע.
היו"ר דוד אזולאי
הרב גפני, שאלתך במקומה, ואני מודה לך על כך. אני מבקש לשמוע את חוות דעתה של היועצת המשפטית?
מירי פרנקל-שור
סעיף 14א2 לחוק קובע שהשר לענייני דתות רשאי, בעלויות הקבורה, לקבוע, באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, לגבי בית עלמין מסויים וכו' וכן החוק קובע את הפרוצדורה.
היו"ר דוד אזולאי
מה קורה במקרה שאין שר?
מירי פרנקל-שור
לא אמרתי שאין שר.
משה גפני
האם השר ביקש?
דובר
לא.
מירי פרנקל-שור
האם השר לא ביקש?
אלי ליפשיץ
התהליך הוא כבר חודשים. בזמנו, השר ביקש, וזה דיון נמשך.
משה גפני
אני עוקב מפעם לפעם אחרי דיוני הוועדה. יש פה בקשה שלא היתה כלל בדיון בוועדה. יש פה נושאים שלא היו כלל בדיון. נושא רמלה היה בדיון בוועדה. האם נושא אשדוד היה בפעם הקודמת?
דובר
כן.
משה גפני
האם היתה בקשה של השר?
אלי ליפשיץ
אז היתה בקשה של השר.
משה גפני
מי היה השר אז?
אלי ליפשיץ
אריאל שרון.
משה גפני
האם הוא ביקש? האם יש מכתב ממנו?
אלי ליפשיץ
יש מכתב.
משה גפני
מה עם ראשון-לציון? בסדר, אם יש בקשה, אז יש בקשה.
מירי פרנקל-שור
דיונים בוועדה נקבעים על-פי בקשת השר.
משה גפני
עורך-הדין ליפשיץ, האם אתה מייצג את אריאל שרון?
אלי ליפשיץ
עכשיו?
משה גפני
כן. היושב-הראש, אני מבקש לדעת. ראש הממשלה הגיש בקשה. אני מבקש לדעת מי נציגו כאן בוועדה שבא להסביר את בקשתו.
מירי פרנקל-שור
אנו יוצאים מכלל הנחה שעורך-הדין ליפשיץ- - -
משה גפני
היום, אין הנחות. היום, צריכים ללכת לפי הפרוצדורה הדווקנית.
חמי דורון
דווקא פירשו זאת לפי התכליתית. השופטת דורנר פירשה לפי התכליתית.
מירי פרנקל-שור
נכון, אבל חבר-הכנסת עבר מהתכליתית לדווקנית.
חמי דורון
מעניין למה.
משה גפני
לא, זה בכלל לא מעניין.

האם אתה מייצג את השר לענייני דתות?
אלי ליפשיץ
אני חושב שכן.
משה גפני
עם כל הכבוד, בביטוח הלאומי הכל מסודר, לפי מה שהבנו. אני רוצה לדעת האם עורך-הדין ליפשיץ מייצג את ראש הממשלה?
אלי ליפשיץ
השר לא אמר לי לבוא לכאן היום.
משה גפני
הישיבה היא לא-חוקית. אני מצטער מאד. יפה שפירא היא בסדר גמור.
מירי פרנקל-שור
לא מדובר ביפה שפירא. כשאנו מקבלים מכתב מעורך-הדין ליפשיץ, איננו חוקרים בציציותיו. אנו לא פועלים כל פעם לשאול האם הוא מייצג את השר.
משה גפני
מספיק שקם איזה ילד אחד שצועק שהמלך עירום. מה לעשות? אי-אפשר להתעלם ממנו.
מירי פרנקל-שור
אנו לא חוקרים בציציותיו של נציג הממשלה.
חמי דורון
לא שאינני מקבל את מה שאתה אומר, אבל האם לשיטתך בכל ישיבה שמתקיימת יש לברר זאת?
משה גפני
לא. בכל ישיבה צודקת היועצת המשפטית של הוועדה.
מירי פרנקל-שור
היושב-ראש, חזקה שכשיש פניה מנציג ממשלה, אנו מעולם לא שאלנו - ואני לא מאתמול בוועדה - האם הוא מייצג את השר.
משה גפני
נכון.
מירי פרנקל-שור
משנשאלה השאלה, בבקשה השאלה עומדת. עורך-הדין ליפשיץ ישיב.
היו"ר דוד אזולאי
אני מקבל פה את חוות הדעת של היועצת המשפטית.
משה גפני
מה שהיא אומרת נכון. גם אמרתי לחבר-הכנסת חמי דורון שאף פעם לא שואלים, וגם אני לא שאלתי אף פעם. גם בהיותי יושב-ראש הוועדה לא שאלתי. אתמול בלילה בחלום עלתה לי שאלה כזאת.
חמי דורון
הבנת שאתה צריך לשאול שאלות. לא, זה בסדר.
משה גפני
תאמין לי שלא. אני יותר רציני ממה שאני עושה את עצמי.
חמי דורון
ברמה העקרונית, אתה צודק במאה אחוז. צריך תמיד לשאול את השאלה.
משה גפני
לא תמיד. מה פתאום? בכלל לא. חזקה שהמדינה מסודרת.
מירי פרנקל-שור
חזקה שמופיע נציג הממשלה שפועל בשם השר.
משה גפני
בדיוק. אף פעם לא שאלנו שאלה כזאת.
חמי דורון
גבירתי היועצת המשפטית, בכל זאת, תמיד אני אוהב לשאול שאלות. אחרי הנסיון שצברתי, הבנתי שחייבים לשאול שאלות.
משה גפני
זו לא שאלה שצריך לשאול אותה. היא שאלה שצריך לשאול אותה, רק כשאתה יודע באופן אמיתי שאכן יש בעיה. היות ואני בקשר עם ועד העובדים, היות ואני בקשר עם לשכת ראש הממשלה והיות ואני בקשר עם כמה גורמים שם, אני יודע, באופן אמיתי, שראש הממשלה לא מינה אותו. עורך-הדין ליפשיץ הוא עובד מסור וחרוץ ויועץ משפטי מעולה, והוא עושה את עבודתו מכיון שהוא חושב שהמדינה לא יכולה להיעצר, אבל, עם כל הכבוד, הוא לא נושא באחריות. יש ראש ממשלה שהוא שר דתות. אם הוא חושב שהחלק הזה צריך להיעצר, מה אנו כי נאמר אחריו?
היו"ר דוד אזולאי
המכתב, שקיבלתי מעורך-הדין ליפשיץ, הוא מה-29 באוקטובר.
אלי ליפשיץ
אז, באתי בשם משרד הדתות.
היו"ר דוד אזולאי
אז, הוא בא בשם משרד הדתות. על סמך אותו מכתב אנו ממשיכים לקיים את הדיון הזה.
משה גפני
אבל, יש מכתב מה-7 בינואר.
מירי פרנקל-שור
גם בין כנסת לכנסת וגם כשיש חילופי שרים, מן הראוי אכן לשאול - כשמופיעים דברים בפני הוועדה - שאכן מה שהוועדה עומדת לאשר הוא על דעת השר כיום. חזקה היא שיש רציפות, ובכל זאת אנו שואלים ואנו יודעים. משנשאלה השאלה, משעורר חבר-הכנסת גפני את השאלה, שמענו שעורך-הדין ליפשיץ לא בא בשם מי שנושא כרגע בתפקיד השר לענייני דתות. אלא אם נשמע אחרת מעורך-הדין ליפשיץ, כרגע אין הוועדה יכולה להמשיך לדון בבקשות שמונחות לפניה.
אלי ליפשיץ
אולי כדאי שאבהיר בשם מי אני בא ובשם מי - לא. ב-29 באוקטובר שלחתי מכתב וביקשתי לכנס את הוועדה, ואז פעלתי בשם שר הדתות. ב-8 בינואר, כאשר כתבתי מכתב למנהלת הוועדה, כתבתי מכתב שמדווח על התקדמות, כאשר באותה ישיבה דובר על כך שאנו בעצם צריכים להתקדם מהר. בכוונה שלחתי מכתב, על מנת לדווח שעדיין לא סיימנו מכיון שאשדוד עד אז עדיין לא שלחה לנו את הנתונים, ולכן לא ביקשתי כינוס הוועדה אלא רק דיווחתי. המכתב מציין מה הוחלט בקשר למקומות מסויימים מלבד אשדוד. תכניתי היתה, שכאשר נגמור לדון בכולם יחד, וקיויתי מאד - ודיברתי כמה פעמים עם אשדוד שישלחו מהר את הנתונים שלהם - אנו נביא בפני הוועדה את הדברים, ואז שוב מכיון שבעצם השתנה משהו מה-1 בינואר אני אבקש הנחיות מהממונה החדש שזה ראש הממשלה, כאשר הוא ראש הממשלה ולא שר הדתות. מכיון שזה לא עמד על הפרק ועל הישיבה ידעתי רק שלשום בערב, פשוט לא יכולתי לקבל הנחיות לגבי הישיבה הזאת. אני חייב לציין, שנודע לי שמנהלת הוועדה שלחה על קיום הישיבה כבר בשבוע שעבר, ולי זה נודע רק שלשום בערב. - לא רק לי, אלא גם לעורך-הדין דה-הרטוך שסמך את ידי על הנתונים שהבאתי בפניכם כאן. רק לפני יומיים נודע לו על הישיבה.
היו"ר דוד אזולאי
עורך-הדין ליפשיץ, האם היום אתה נשלחת בשם שר הדתות דהיום?
אלי ליפשיץ
אני לא דיברתי איתו, אז אני לא יודע.
משה גפני
צריך לפנות לשר הדתות ולהסביר לו את המצב הזה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מקבל את חוות דעתה של היועצת המשפטית. לא אוכל להמשיך בדיון הזה עד לפניה מהגורם הנוגע בדבר, קרי, מבחינתי, השר הממונה על משרד הדתות. אשר על כן, אני נאלץ לנעול את הישיבה ולדחות את הדיונים. אני גם מתנצל בפני הנוכחים.

אני מודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים