ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8176



5
הוועדה למאבק בנגע הסמים
2.3.2004

פרוטוקולים/מלחמה בסמים/8176
ירושלים, ו' בניסן, תשס"ד
28 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, ט' באדר התשס"ד (2 במארס 2004), שעה 11:00
סדר היום
הצלחת השימוש בכלבים בזיהוי סמים למרות שיטות ההברחה (ההסלקה) המתוחכמות
נכחו
חברי הוועדה: איוב קרא-היו"ר
ענבל גבריאלי
נסים זאב
מוזמנים
סנ"צ יאיר שטיין ראש מדור בעלי חיים, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק ג'קי לוגסי קצין כלביה, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק אלי שחר מפקד בסיס יחידת כלביה מחוז מרכז, המשרד לביטחון
פנים
יעקב פרחי מאלף כלבים מחוז מרכז, המשרד לביטחון פנים
זאב ציגלברג ממונה על יחידת הסמים, מכס
תומר מצא מרכז הכלבנים, מכס
רמי אשוש כלבן, מכס
ד"ר מיקי אריאלי סגן רוקח מחוזי, משרד הבריאות
אורי אסטליין ר' תחום אכיפה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים
מנהלת הוועדה
בת-שבע פנחסוב
קצרנית
יפעת שפרכר






















הצלחת השימוש בכלבים בזיהוי סמים למרות שיטות ההברחה
(ההסלקה) המתוחכמות
היו"ר איוב קרא
בוקר טוב לכולם. אנחנו החלטנו לקיים דיון בנושא שימוש בכלבים על ידי משטרת ישראל והמכס לזיהוי סמים. אני חושב שנעשית עבודה גדולה מאוד סביב העניין הזה. הכלבים של משטרת ישראל תפסו בשנת 2003 50 ק"ג חשיש, 7 ק"ג הרואין, 4 ק"ג קוקאין, 800 ק"ג מריחואנה, 23,000 כדורי אקסטזי. המחיר של כלב לגילוי סמים, שצריך לעבור אמון אינטנסיבי לגילוי סמים, שצריך לעבור מבחנים של מאמני החברה הוא 8000 דולר. שמירה על הכשירות של הכלב מתבצעת 3 פעמים בשבוע על ידי המאמנים במתקני המכס. המחיר הוא 3500 שקל לחודש. אלה דברים שהועברו אלינו. מצויין כאן שחברת "מעברים" מובילה בתחום הכלבים. חברת "מעברים" מבקשת להפריט את שירות הכלבנות..
יאיר שטיין
לא ידוע לנו שמבקשים להפריט, ידוע לנו שמבקשים להיכנס לאותן נישות שבהן המשטרה לא עובדת, כמו מעברים וכו'.
היו"ר איוב קרא
האם העלויות של הכלבים נכונות?
יאיר שטיין
נתוני הכסף שאמרת נכתבו על ידי המכס. לנו יש נתונים שנעלה במצגת. הם לא שונים בהרבה, הם רק מוצגים אחרת.
היו"ר איוב קרא
נושא הכלבים הוא להיט בהקשר למלחמה בסמים. אנחנו ראינו איך הדברים מתבצעים. אנחנו רוצים לראות באופן כללי את הנתונים מעבר למה שכבר המחשתם לנו בשטח.
יאיר שטיין
הייעוד של יחידות הכלבנות הוא לתת שירות ליחידות המשטרה השונות. יש לנו 4 יחידות כלבנים לגילוי סמים.
היו"ר איוב קרא
זה פר מחוז? איך זה הולך?
יאיר שטיין
יש 4 יחידות שפרוסות במחוזות השונים. יש כוננים 24 שעות ביממה בכל יחידה לנושא הסמים ולנושאים אחרים. כל כלב מאומן לגלות מריחואנה, חשיש, הרואין, קוקאין ואקסטזי. אם - לא עלינו - יתווספו חומרים נוספים או סמים נוספים שיוגדרו כיעד, לא תהיה בעיה להוסיף אותם לעניין. בשנים האחרונות הגענו למסקנה שלאמן את הכלבים על תחליפים זה על יד האמת, לא האמת, ולכן בשנתיים האחרונות עברנו לאמן את הכלבים על סמים אמיתיים. לרב פקד שחר יש כספת שבתוכה יש סמים. את הסמים אנחנו מקבלים ממז"פ.

אנחנו מדברים על צוות. אין כלב לבד או כלבן לבד. חשוב לזכור את זה, כי לפעמים זוכרים את הכלב ושוכחים את הכלבן. הכלבן מתרגם לכוחות בשטח את מה שהכלב אומר. אנחנו מסתמכים על יצרים טבעיים, אנחנו לא מסממים את הכלבים, אנחנו לא כופים עליהם כמעט דבר.
ענבל גבריאלי
מה אתם כן כופים עליהם?
יאיר שטיין
אנחנו כופים עליהם – אם זה נקרא בכלל כפייה - להישאר בכלבייה. יש 35 כלבים שהוסמכו על ידי מרכז ההדרכה שלנו לתפקד ככלבים מבצעיים, ו-7 כלבים שנמצאים בשלבי הכשרה. אנחנו מכינים את הקאדר הבא על-מנת שיחליף כלבים בוגרים, כלבים שהתפקוד שלהם ירד. המספרים האלה הם בפריסה ארצית. בבית הספר לשוטרים בקריית-אתא יש יחידה מבצעית אחת עם כלבי סמים; בצומת בית דגן יש את היחידה של רב פקד שחר; בצומת שוקת בדרום יש עוד יחידה, ויחידה אחרונה במצודת אדומים ליד ירושלים. עד עכשיו מחוז ירושלים קיבל שירות מיחידה של מחוז המרכז, אבל מכיוון שלטעמנו זה לקח הרבה זמן וגם היתה שחיקה של כלי רכב, שחיקה של בני אדם וכלבים, החלטנו להקים את היחידה ליד ירושלים.
היו"ר איוב קרא
כמה כלבים בכל מחוז?
יאיר שטיין
7,8 כלבים.
ענבל גבריאלי
בני כמה הכלבים?
יאיר שטיין
הגיוס שלהם הוא בסביבות גיל שנה, שנה וחצי. אנחנו משתדלים להתחיל בגיל 8 תהליך של פרישה, כי זה עוד גיל שאנחנו יכולים למסור אותם למשפחות אומנות. לכלבים שמגיעים לגיל 12,13 קשה למצוא משפחה אומנת.
היו"ר איוב קרא
מדוע אתם מגייסים אותם בגיל שנה ולא כשהם נולדים?
יאיר שטיין
כשלוקחים גורים ומכניסים אותם לכלבייה הם לא נחשפים למדרגות נעות, לאוטובוסים, לניילונים עפים באוויר, לחצרות עם רעש, לכלי רכב וכו'. הם צריכים להיחשף בחצי שנה עד 8 חודשים הראשונים לחייהם לאותם תרחישים, לאותם מקומות שבהם אחר כך מפעילים אותם – פח שנופל באמצע עבודה, רכב שעובר, מדרגות נעות, ניילונים, רצפה חלקה. כלב שחי בכלבייה לא נחשף לרצפה חלקה, ולכן כשהוא מגיע למבנה שיש בו רצפה חלקה הוא מפחד להיכנס אליו.

הגזעים הפופולאריים שאנחנו משתמשים בהם לנושא סמים הם ג'ק ראסל והלברדור. בעיקרון אין לנו העדפה של גזע. התעודות ממש לא חשובות. מה שחשוב הוא שלכלב יש את מאפייני האופי, הממדים וההתנהגות המתאימים.

ליחידת כלבנים יש ציוד שמשרת את כולם. מחיר רכב כלבנים מאוד יקר. אנחנו לא רוצים שהכלבים ישהו זמן רב ברכב בלי מיזוג ובידוד ראוי. אנחנו לא קונים כלבים מוכנים. אנחנו אלה שמכשירים את הכלבים שיש להם את מאפייני האופי והפיזיות המתאימים. הנתונים מתאימים מתחילים בהמלטה של הכלב. שם מתחילים את תהליך החיברות. זה נעשה בצורה מאוד מקצועית, אבל לצערנו לא בישראל. התרבות שלנו בתחום הזה מאוד לא מפותחת. אנחנו כן מפותחים בתחום הכלבני בתערוכות. מתייחסים לממדים הגופניים - לזוויות של הכתפיים, לפרווה. אנחנו רוצים שהכלב יהיה עם מוטיבציה, עם חיברות מתאים, עם רצון ושרידות לעבוד.
היו"ר איוב קרא
הכלב עולה יותר משוטר.
יאיר שטיין
אולי. היתרונות של הכלבים: רגישות, כושר הערכה גבוה ורחב, זריזות, ניידות, נגישות גבוהה, כיסוי שטח, כושר למידה גבוה. אין כמעט סוף לריחות שאפשר ללמד אותם. יש מרחנים אלקטרוניים שכולנו מכירים. אם מכשיר כזה נחשף לחומר בטעות, זמן ההתאוששות שלו לוקח שעות ואפילו ימים. אצל כלב זה לוקח 20 דקות, חצי שעה.

יש אימונים שבועיים. הכלב חייב להמשיך להתאמן אפילו כשהוא כבר מכיר את המטריה. אם הוא למד הוא יגלה, ואם הוא יתאמן הוא ישתפר. אין ויכוח. הכלבן הוא כלבן קבוע. לכלבן יש יותר מכלב אחד למשימות שונות, אבל לכלב יש רק בעל בית אחד.
היו"ר איוב קרא
רק שוטר יכול להפעיל את הכלב?
יאיר שטיין
כן. זאת קונספציה שיש עליה חילוקי דעות בעולם. אנחנו דוגלים בקונספציה הזאת, כי מדובר בצוות. כלבן קורא את שפת גופו של הכלב. הכלבן יודע ומכיר את הניואנסים הקטנים. לפעמים מספיקה תנועת ראש של הכלב או תנועת זנב כדי שהכלבן יאמר שיש משהו.

לכלבים יש גם מגבלות. הם מתקשים מאוד לתפקד בטמפרטורה גבוהה. זמן ההפעלה שלהם מוגבל. אם תשאלו לכמה, אז אומר לכם שאין חוקים. החדר פה מאוורור, נעים, אין חשיפה לשמש אז אפשר לעבוד לפעמים גם שעות. זה תלוי בכלב, בכלבן ובחיבור ביניהם. על אספלט חם ביום קיץ ישראלי העבודה יכולה להיגמר ב-5 דקות. תפקידו של הכלבן להחליט אם הוא עובד או לא עובד. אם הכלבן אומר שהכלב לא יכול לעבוד, אז הוא לא יעבוד. הכלב לא יעלה על מכשול גבוה. אם יאמנו אותו אז כן.
אתרי הפעלה
בשדות תעופה, במחסנים, במקומות שאנשים לא מגיעים, בחצרות בתים, בשטחים שקשה לחפש בהם, בתוך כלי רכב, מחוץ לכלי רכב, במשאיות..
היו"ר איוב קרא
מה קורה כאשר המשאית מותקנת על ברזל? האם הכלב יכול להריח את זה?
ג'קי לוגסי
אחת התפיסות היפות שהיתה לפני 10 שנים היתה בטנק דלק של רכב , כאשר בחלק ממנו שמו את הדלק ובחלק השני שמו חשיש.
יאיר שטיין
אם אין בריחה של פרודות ריח הכלב לא יריח. הכלב מחפש ריח שעליו הוא אומן. כאשר הכלב מגלה הוא מקבל פרס – ליטוף, מזון, מילה טובה. הכלבים האולטימטיביים עובדים בלי פרס, הם עובדים בשביל המוטיבציה הפנימית. זה די נדיר.

אנחנו משתפים פעולה עם יחידות מרכזיות במחוזות, במרחבים, עם יחידות בילוש, עם יס"מ. כל מי שיש לו יד ורגל בחיפוש סמים משתמש בשירותים שלנו. ב-2001 היו 1300 פעולות, ב-2002 היתה עליה של 8%, וב2003 היתה עליה נוספת של 15% על 2002. מאז שהתחלנו לאמן את הכלבים על סמים אמיתיים אחוז התפיסות עולה. כמובן שזאת סטטיסטיקה קצת בעייתית, כי כשאתה יוצא לפעילות אתה אף פעם לא יודע מה המידע. אנחנו יוצאים לפעילות כאשר מזמינים אותנו. אין לנו מושג מה היה המידע ולמה הזמינו אותנו. הכמויות שאני אציין לא מעידות על כלום, כי הרבה תפיסות הם גרמים בודדים. תפיסה של 10 גרם היא כלום, אבל זה קצה חוט לחקירה. לפעמים החקירה מתפתחת , לפעמים לא. הכמות היא רק למראית עין.

הכלבים שמגלים סמים גם מגלים אמצעי לחימה. לא פעם סוחרי סמים גם סוחרים בכלי נשק או מחזיקים נשק לחיסול חשבונות. יש העתקות ריח. אחד שהתעסק עם סם ואחרי זה התעסק עם נשק מעתיק בעצם את הריח. יש המון תפיסות של אמל"חים על ידי כלבי סמים. ב-2002 היתה תפיסה איכותית של מריחואנה בתוך מכולה באילת. כל דפנות המכולה היו מצופים במריחואנה. היו שם 4 פסיק משהו טון.
ענבל גבריאלי
זה הגיע מאיזה שהוא מקום?
יאיר שטיין
בוודאי. ב-2003 היתה תפיסה יפה של 23 אלף כדורי אקסטזי. מבחינה משטרתית טהורה גם כמות קטנה של סם יכולה לשמש קצה חוט לחקירה. אנחנו מרוצים מזה לא פחות מאשר הכמויות הגדולות. תפיסה יפה שהיתה לא מזמן היתה בלוד, בחצר של אבו סלוק – 1.2 קילוגרם הרואין. זאת תפיסה יפה. הכוחות עמדו כבר להתקפל אבל הכלב התעקש. מצאו את הסם 80 סנטימטר בעומק. היתה זליגת ריח. יש מצבורי מריחואנה בתוך מערות שמוסתרים על ידי הסלקה מתוחכמת, אפילו מתחת לגוויה של כבש. יש מידה של תחכום, כי הכלבים שלנו אמורים להימנע מלהתקרב לגוויות ולמזון בשטח. אם הכלב מתקרב לגוויה כזאת, הכלבן אומר לו "לא".
זאב ציגלברג
המכס עובד לגילוי סמים בכל המעברים הבינלאומיים לישראל, לא בגבולות או בקטעים אחרים שמשטרת ישראל עובדת בהם. זה הייחוד שלנו. מטר מהמעבר כבר אין לנו סמכות.
ענבל גבריאלי
איך כלב אחד מצליח לכסות את כל האזור הדרומי?
זאב ציגלברג
היינו שמחים אם היה לנו יותר, אבל במסגרת האמצעים שיש לנו זה מה שאנחנו יכולים לתת. כשיש מבצע באילת אנחנו מטיסים כלבים. כלב אחד נמצא באילת באופן שוטף. אנחנו מאמנים את הכלבים בארצות הברית. יש שני סוגים של כלבי סמים: אקטיביים, שמטרתם למצוא סמים בכלי רכב, במזוודות ובדברים כאלה, וכלבים פסיביים, שמטרתם לגלות סמים אצל אנשים. אם כלבים אקטיביים יריחו סם הם ינסו להגיע אליו בכל דרך. ברור לכם למה כלבים כאלה לא יכולים לעבוד עם נוסעים. הכלבים הפסיביים שמגלים סם או מריחים סם מתיישבים ליד הנוסע.
תומר מצא
המכס בישראל פועל במעברים היבשתיים והימיים. כיום מנוצל כל המערך גם לנושא הסמים. גם בודקי המכס באולם מנוצלים לבדיקות הסמים השגרתיות. בשנת 1994 החליטה הממשלה על מתן סמכויות למכס לצורך סיכול החדרת סמים למדינת ישראל. בעקבות ההחלטה הוקמה ב-1995 היחידה הארצית ללוחמה בסמים באגף המכס. יש לה שתי מטרות עיקריות. מטרה אחת היא תפיסה ומניעה של הברחות סמים באזור פיקוח המכס. המטרה השנייה היא יצירת הרתעה בשערי המדינה. בהתאם להחלטה הזאת הוקמה יחידת הכלבנים כמן זרוע נוספת מלבד חוקרי היחידה.

כיום יש ביחידה 8 כלבנים וכלבים שמאומנים לזיהוי ואיתור סמים. הכלבנים פזורים ב-3 כלביות מרכזיות, הם נותנים מענה לכל אזורי הפיקוח של המכס. הכלבים הם בעלי חוש ריח מדהים, לפחות פי 40 מאשר של בן אדם. עוד לא הצליחו לגלות במחקרים עד כמה חוש הריח של הכלב מפותח מאשר של האדם.

לכל כלבן יש כלב צמוד. למה כלב צמוד? כדי שהכלבן יכיר את הכלב בצורה הטובה ביותר, ידע לענות על הסימונים של הכלב. אנחנו דואגים לתת את הטיפול הבריאותי הטוב ביותר. הכלבן נותן לכלב את מלוא תשומת הלב. בנוסף לצוות הזה יש צוותים שהכלבן נקשר אליהם, שזה צוות החוקרים של יחידת המכס. את האימונים לכלבים משתדלים לעשות באופן שוטף. יום בשבוע משתדלים לתת לכלב אימון בנקודות החולשה שלו.

יחידת הכלבנים מחולקת ל-3 כלביות ברחבי הארץ – כלביית הצפון שממוקמת בחיפה, כלבית הדרום שבאילת, וכלבייה מרכזית בנתב"ג. הכלבייה המרכזית מרכזת את מרב הכוח. היא נותנת סיוע לכלביות האחרות במידת האפשר.

היחידה פועלת בפעולות משימתיות נקודתיות ובפעילויות עצמאיות שנקבעות על ידי ועל ידי מטה הסמים. יחידת הכלבנים של המכס נותנת סיוע למגזרים שונים –משטרת ישראל, חיל הים, יחידות של מצ"ח. כלביית נתב"ג נותנת מענה להרבה מאוד מקומות. את כל זה עושים 5 כלבנים.
היו"ר איוב קרא
מה קורה באשדוד?
תומר מצא
אותם 5 כלבנים מנתב"ג נותנים גם מענה לנמל אשדוד. בכלביית חיפה יש 2 כלבנים שנותנים מענה לנמל חדרה, נמל חיפה, נהר הירדן, ראש הנקרה. בכלבייה הדרומית באילת יש כלבן אחד. הוא נותן מענה מקומי לכל האזור שם, כולל מעבר גבול ערבה ומעבר טאבה. צריך לזכור שכל ההברחות מגיעות מהגבולות. 8 אנשים זה באמת לא הכוח שאמור לבלום את זה. אני מאמין שהוספה של כלבנים תתן מענה הרבה יותר טוב.
ענבל גבריאלי
מה עלות רכישת כלב?
תומר מצא
10 אלפים דולר.
ענבל גבריאלי
למה אתם לא יכולים לאמן אותם כמו שמשטרת ישראל עושה עם הכלבים שלה?
תומר מצא
אנחנו מאמנים את הכלבים בארצות הברית. ארצות הברית זה מרכז ההדרכה של המכסים. שם יש את כל האמצעים הטובים ביותר כדי לצבור מיומנות וידע. זאת לא עבודה שגרתית.
ענבל גבריאלי
המטרה היא זיהוי סמים, לא?
תומר מצא
זיהוי סמים במעברים.
זאב ציגלברג
אנחנו עובדים בשיטה האמריקנית. לאמריקנים יש ניסיון רב. יש שם את כל האמצעים לקיים קורסים. הקורסים מתקיימים שם פעם בחודש. מכל רחבי העולם מגיעים לשם.
ענבל גבריאלי
למה משטרת ישראל יכולה "להסתפק" באימון הכלבים כאן והמכס לא?
תומר מצא
בארצות הברית יש את האמצעים הטובים ביותר לאמן כלבים בהתייחס לאזורים שאנחנו עובדים בהם. בבית ספר עצמו יש 200 רכבים שניתן להתאמן עליהם ביום יום. הכלבים שאנחנו עובדים איתם הם כלבים מ"תנו לחיות לחיות" ומ"צער בעלי חיים" בארצות הברית. מדובר בכלבים פשוטים מאוד. לא מעניין אותנו הסוג, העיקר שיהיו כלבים בעלי אופי טוב שיוכלו לספק את מה שאנחנו צריכים.
ג'קי לוגסי
70% מהכלבים שיש לנו מגיעים מתרומות, רק 15% מהכלבים זה רכישה מחו"ל. פעם בשנה אנחנו יוצאים לחו"ל כדי לרכוש קרוב ל-15 כלבים. אנחנו עושים להם שם בדיקות כדי לראות מה היכולות שלהם להיות כלבי סמים בעתיד. אנחנו לוקחים אותם כשהם עדיין לא יודעים כלום. פה הם עוברים את האימון.
ענבל גבריאלי
10 אלפים דולר זה סכום שאתם משלמים עבור כלב שעבר את ההכשרה?
זאב ציגלברג
זה כולל את הכלב ואת ההכשרה.
ענבל גבריאלי
אין כאן הוזלת עלויות כי אתם ממשיכים לאמן אותו בשוטף.
זאב ציגלברג
האימון בארץ לא עולה, הוא במסגרת סדר היום של הכלב. הכלבן מגיע לארצות הברית בלי ידע. הכלבן יחד עם שני כלבים עוברים את ההכשרה, כאשר הכלב הפחות טוב נופל. הכלבן נשאר עם הכלב היותר טוב שאיתו הוא חוזר לארץ. בהמשך באים לפה אנשי מכס אמריקנים כדי לבחון את הכלבנים שלנו. מדובר בשיטה מסודרת שעובדת הרבה שנים. ככה התחלנו, ככה אנחנו גם ממשיכים.
תומר מצא
הם דואגים לשלוח לנו גם כל מיני אמצעים ללא עלויות. הליווי שלהם הוא באופן תמידי.
ענבל גבריאלי
הם מאומנים על תחליפים?
תומר מצא
אנחנו עובדים על חומרים אמיתיים. כאשר כלבן נמצא בשטח הוא לא יכול לפקח גם על סמים אמיתיים וגם לעבוד על התחליף.
זאב ציגלברג
אם מדברים על תחליפים, אז יש לנו תרכובת כימית שאנחנו מקבלים מארצות הברית שיש לה את אותו ריח של הסם.
תומר מצא
קל לנו לתפוס את הסוחרים הגדולים. כל קילו שעובר דרכנו מתפרס אחר כך להרבה סוחרים, להרבה משתמשים שצריך לרדוף אחריהם. אנחנו עובדים בשיטה שהוכיחה את עצמה עשרות שנים בארצות הברית. אנחנו נגישים בכל המעברים המרכזיים. אנחנו מאומנים על מספר סוגים – קוקאין, אקסטזי, הרואין, אמפטמינים, צ'ארס הודי. אנחנו הגענו ללמעלה מ-130 תפיסות סמים על ידי הכלבנים. 2.5 קילוגרם צ'ארס במזוודה עם תחתית כפולה בנתב"ג, 44 קילו קוקאין דרך ממ"ן, 900 אלף כדורי אקסטזי דרך ממ"ן. מדובר בהסלקות מאוד מתוחכמות. זה לא שפתחנו את המזוודה ומצאנו את החומר גלוי. ללא כלב לא היה ניתן לגלות את זה.

אנחנו עובדים באזורים שבעבר לא פעלו בהם. הגענו למקום שלישי באירופה מבחינת תפיסות סמים. השיטות מאוד מתוחכמות. מצאנו סם בתוך פילם. ניסינו לשקף אבל לא ראו כלום. כאשר פתחנו התברר שכל הסרט הוא סם. היתה הסלקה בתוך קלטת. מצאנו סמים בתוך מנורה של עץ. כשלקחנו לשיקוף לא ראינו כלום, אבל כשהכלב סימן פתחנו ומצאנו קילו 800 גרם צ'ארס. הכלב במקרה הזה סימן את המזוודה במסוע בשדה התעופה.
ענבל גבריאלי
הכלב נמצא במסוע של המזוודות?
תומר מצא
במסוע האחורי. לא רואים אותו.
זאב ציגלברג
הוא הולך על המסוע.
ענבל גבריאלי
הכלב נמצא שם תמיד?
זאב ציגלברג
אם היו לנו יותר כלבים אז היו יותר. אנחנו מתמקדים בטיסות חשודות, בפרופילים, בסימנים מחשידים.אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום כל הזמן.
תומר מצא
היה לנו נוסע שהכלב סימן. הנוסע אמר שאין לו כלום, אבל אנחנו החלטנו לקחת אותו לצילום רנטגן בבית חולים. אפילו הרופא לא היה בטוח בזה. עיכבנו את הנוסע, ובאמת אחרי 4 שעות הוא הודה שהוא בלע צ'ארס הודי בהודו. מצאנו הסלקה בתוך כריכה של ספר.מנסים להבריח בכל השיטות, הם חושבים שיש כל מיני אמצעים שמפריעים לכלבים. הכלב מסוגל לעשות הפרדת ריחות.
זאב ציגלברג
מצאנו חרדל ופלפל חריף ששמו על-מנת שהכלב לא יעלה על הסם. זה לא עוזר הרבה.
תומר מצא
אין ספק שניסיון העבר הוכיח את עצמו בנושא הכלבים. כמות התפיסות היא גבוהה מאוד. עדיין לא נמצאו תחליפים שמצדיקים החלפה של כלבים או צמצום מספרם.
היו"ר איוב קרא
מה היה הלילה?
תומר מצא
תפסנו כלי עישון. חומר לא היה שם.
ענבל גבריאלי
מאין זה הגיע?
רמי אשוש
מהולנד.
ענבל גבריאלי
האם הכלבים סימפטיים כלפי אנשים?
אלי שחר
מאוד.
יאיר שטיין
כלב סמים לא נושך. הוא לא רואה באנשים אוייבים.
היו"ר איוב קרא
אנחנו מתרשמים מאוד מהניסיון לגדל ולטפח את הנושא של הכלבים במשטרת ישראל ובמכס. שווה לבדוק אופציה לשימוש בכלבים נגד מטרות טרור.
יאיר שטיין
יש מרכז בזרוע לפיתוח של משרד הביטחון לגידול גורים לכל המשימות של מדינת ישראל.
היו"ר איוב קרא
מה הקשר שלכם לשם?
יאיר שטיין
אנחנו מעוניינים להצטרף.
ענבל גבריאלי
למה אתם לא מצטרפים?
יאיר שטיין
ההצטרפות כרוכה במימון. לגדל גורים צריך המון כסף.
נסים זאב
מה החלק היחסי שאתם צריכים לשלם?
יאיר שטיין
בהקמת המרכז אנחנו מתבקשים להשקיע משהו כמו 15% מהסך הכל.
ענבל גבריאלי
מה הן העלויות המשוערות של הקמת המרכז?
יאיר שטיין
קצת מעל מיליון שקלים. תמיד ההקמה יותר יקרה מהאחזקה השוטפת. אני חושב שראוי וכדאי לבחון את זה. אם תרצו אני גם אזום מפגש.
היו"ר איוב קרא
אני מציע שיהיה מפגש. אנחנו יכולים להציע הרבה הצעות. אנחנו יכולים לדרוש שיהיה מימון. נושא הכלבים יכול להיות לעזר בסיטואציה שבה אנחנו נמצאים, במיוחד באוטובוסים. לדעתי שווה לשים ליד כל נהג אוטובוס גם כלב.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים