ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 01/03/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/8048



ועדת הכלכלה -2-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/כלכלה/8048
ירושלים, ט"ז באדר, תשס"ד
9 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 164

מישיבת ועדת הכלכלה
‏יום שני, ח' באדר התשס"ד (‏1 במרס, 2004), שעה 11:30
סדר היום
1. הפסקת שידורי תוכניות הרדיו "שירים ושערים" ו"אחד על אחד"
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום (אבו) וילן – מ"מ היו"ר
גלעד ארדן
איתן כבל
מוזמנים
חה"כ משה כחלון
אורי חרל"פ - מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט
אברהם נתן - יו"ר רשות השידור
יוני בן מנחם - מנהל הרדיו, רשות השידור
מיכאל מירו - מנהל חטיבת החדשות, רשות השידור
עו"ד יניר פלג - לשכה משפטית, רשות השידור
אורן הלמן - דובר רשות השידור
עידו מור - מנכ"ל רדיו ללא הפסקה
איצ'ה מנחם - יו"ר ההתאחדות לכדורגל
חיים צימר - מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל
עו"ד משה אביבי - יועץ משפטי, ההתאחדות לכדורגל
ירמי אולמרט - יו"ר איגוד הכדורסל
יהודה שקמה - מנכ"ל איגוד הכדורסל
יצחק ג'רוסי - חבר הנהגה ומחזיק תיק הספורט, ההסתדרות החדשה
מנהלת הוועדה
לאה ורון

רשמה: אירית שלהבת



הפסקת שידורי תוכניות הרדיו "שירים ושערים" ו"אחד על אחד"
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הפסקת שידורי תוכניות הרדיו "שירים ושערים" ו"אחד על אחד". לפני שאני אתן לחבר הכנסת איתן כבל שיזם את הדיון להציג את הנושא אני אומר וידוי אישי.

יש דברים שאני חושב שבאופן עקרוני אסור לגעת בהם כי הם חלק מהמסורת, משהו כמו מדורת השבט, משהו שכל אחד מפנים וחי איתו, וכשזה חסר אז פתאום לחץ הדם משתנה והמערכות לא עובדות כתקנן. כמי שהיה רגיל במשך שלושים שנה, משנת 1971, מדי שבת בצהרים לשמוע ברדיו את התוכנית "שירים ושערים" – אני חושש שאנחנו כמו כלבי פבלוב, ניתקו לנו את ההתניה וכולנו במצב קשה. אני לא מדבר רק בשם עצמי אלא אני חושב שבשם מאות אלפי אנשים. חבר הכנסת כבל שיציג את הנושא אינו מדבר רק כמי שמייצג את עצמו או קבוצת אנשים אלא זה חלק גדול מאוד מהציבור. לכן הנושא הזה מגיע לכאן לדיון זאת הפעם השנייה. אני מקווה שהיום סוף-סוף אכן נצא עם החלטות לביצוע. חבר הכנסת איתן כבל, בבקשה.
איתן כבל
תודה אדוני היושב-ראש, תודה לכם. אני מביא את נושא הפסקת השידורים של התוכנית "שירים ושערים", והפעם הוספתי גם את "אחד על אחד", לדיון בפעם השנייה. התוכנית הזאת, כמו שאמר חבר הכנסת אבו וילן, הפכה מזמן להיות מדורת השבט בשביל אוהדי הספורט. התוכנית "שירים ושערים", על-פי הנתונים שהגיעו לידיי, משודרת משנת 1971 והיא שודרה בכל השנים האלה באופן רצוף, להוציא שנה אחת כשהתוכנית שודרה בתדר FM 103. מספר המאזינים שלה על-פי הנתונים שהגיעו לידיי הוא כ-800,000, לא כולל נערים עד גיל 18. אני לא מכיר הרבה תוכניות רדיו, אם בכלל, שהצליחו לייצר כמות כזאת של האזנה. המספרים מדברים בעד עצמם, שזאת תוכנית שהפכה באמת להיות מדורת השבט. שעות השידור היו גמישות וכל המשחקים שודרו באותן שעות.

בשנים האחרונות שעות המשחקים שונו, זה כבר לא בדיוק שעות אחידות, ושעת תחילת המשחקים נעה בדרך כלל מ-15:00 ועד אפילו 22:00. בשנה שעברה התוכנית שודרה 5-6 שעות ברציפות. כנראה שישראל – אני לא רוצה להגיד את זה בצורה חד-משמעית – היא המדינה היחידה שבה המשחקים לא משודרים, ששריקת הפתיחה לא נשמעת באותו זמן בכל המקומות. יש לכך סיבות שונות.

בהנחה שעלול להיווצר מצב שהליגה תהיה צמודה אז אני בטוח שההתאחדות לכדורגל תהיה חייבת, לא תהיה לה ברירה אלא לקבוע שהמשחקים האחרונים יתחילו באותה שעה ואז נראה שהנושא הזה גובר על כל הבעיות האחרות. קבוצות הרי יהיו מושפעות מידיעת תוצאות המשחקים של קבוצות אחרות כדי לדעת אם הן זקוקות לתיקו או לניצחון, יש לכך משמעויות מרחיקות לכת על זכייה או אי-זכייה של קבוצה. אבל אז אני בטוח שיימצא פתרון.

מעבר לשעות, אני לא מבין למה את המשחקים בימי ראשון ושני לא משדרים ברדיו, ולמה משחקי הנבחרת לא משודרים ברדיו והם מועברים ישירות מהטלוויזיה. אפילו המשחק האחרון מול אזרביג'אן, שאני לא חושב שסבלנו הרבה מכך שלא שמענו את המשחק, אבל בכל זאת זה משחק של הנבחרת.
מיכאל מירו
אגב, לא יפה ככה לקבל אורחים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
סוף-סוף משהו קורה אז אתה ציני?
איצ'ה מנחם
היתה אווירה טובה, משחק נחמד.
איתן כבל
אני כבר מזמן מוכן לוותר על האווירה הטובה. הבעיה היא שאין מודד ואין טבלה למשחקי מבחן.
איצ'ה מנחם
אני רוצה להתייחס למה שאמרת על אזרביג'אן.
איתן כבל
חס וחלילה, אני מפרגן. לגופו של עניין מה שחשוב הוא שבעצם הופסקו השידורים.

הלשונות הרעות, ויכול להיות שהן לא רעות, אני אומר את זה למר יוני בן-מנחם ולידידי היושב-ראש, אומרות שהסיבה ש"שירים ושערים" איננה משודרת היא הקרב שקיים בין מר דני דבורין לבין מנכ"ל רשות השידור. אני שם את הדברים על השולחן. זאת הסיבה האמיתית ש-800,000 איש במדינת ישראל, להוציא נערים עד גיל 18, אינם מקבלים את מדורת השבט. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. אני בטוח שאתם מבינים את החשיבות של "שירים ושערים". אני כבר לא מדבר על אנשים עוורים שזה הכלי היחיד שלהם לקבל את התוצאות, אני לא מדבר על חיילים בקו ואני לא מדבר על אנשים שנוסעים בדרכים שנבצר מהם להיות במשחקים ורוצים להיחשף אליהם.
קריאה
יש מאות אלפי אנשים בדרכים.
איתן כבל
לפעמים אני לא יכול להיות על-יד טלוויזיה ואני נאלץ לקבל את השידורים מהרדיו. אם אני לא יכול לקבל אותם אז אני נאלץ להיכנס לכוכבית 10 כדי לשמוע את התוצאות.
מיכאל מירו
אני אומר לך שאם תפתח את הרדיו בשבת אתה תשמע את כל התוצאות.
איתן כבל
אני לא רוצה את התוצאות, תוצאות אני יכול לקבל גם בסוף היום.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אתה טוען שהסיבה העיקרית להפסקת שידור התוכנית היא מתחים אישיים?
איתן כבל
זאת הסיבה שנאמרת מפה לאוזן ברשות השידור, ושוחחתי עם לא מעט אנשים ברשות השידור. כך הם פני הדברים.

ההוצאות שיש לרשות השידור – תקנו אותי אם אני טועה – עלות של פרשן או שדר היא כ-400-500 שקל ברוטו, ואל תתפסו אותי בשקל.

אותו דבר קורה בתוכנית "אחד על אחד". עד כדי כך, ויתקנו אותי אנשי רשות השידור אם אני טועה, שרשות השידור שולחת למשחקי מכבי תל-אביב טכנאי מכוח הסכם כשהמשחקים בכלל משודרים ברדיו דרך הטלוויזיה והוא הולך רק כאיזה טיול-בילוי.
יוני בן-מנחם
זה לא נכון.
איתן כבל
אני אומר את זה בהסתייגות, תקנו אותי אם אני טועה. זה דבר שאפשר לבדוק אותו, או שזה נכון או שזה לא נכון. את הנתון הזה קיבלתי מתוך רשות השידור ואני מניח שלא רצו להטעות אותי. הרי או שהוא נוסע או שהוא לא נוסע, זה דבר שאפשר לבדוק אותו.

אני מבקש מאוד, אדוני היושב-ראש, שהדיון הזה יהיה דיון תכליתי. לא עוד פעם סיפורים ושישלחו אותנו להתאחדות וכדומה. לכן כינסנו כאן את כל הגורמים העוסקים בעניין הזה כי זה באמת שירות אל"ף-בי"ת שאנחנו אוהדי הספורט אמורים לקבל, גם בכדורסל וגם בכדורגל. תודה.
משה כחלון
בניגוד לחברי חבר הכנסת כבל כן מקומם אותי שחיילי צה"ל לא יכולים לשמוע "שירים ושערים" ושעוורים לא יכולים להאזין לתוכנית.
איתן כבל
למה אתה אומר "בניגוד"?
משה כחלון
כי אתה אמרת שאתה לא רוצה לדבר על זה.
איתן כבל
זה לא בניגוד. אני העליתי את ההצעה בין היתר בגללם.
משה כחלון
מקומם אותי שהיום כדי לראות כדורגל אתה צריך להתחבר לכבלים ואתה צריך להתחבר בתשלום. אני זוכר איך כילד היינו יושבים בגבעת אולגה סביב "מדורת השבט", כמו שאמר היושב-ראש, ושומעים את התוצאות ומתעדכנים, ולא הייתי צריך לא להתחבר לכבלים ולא לשלם כסף עבור זה.
אברהם נתן
אבל אתם אישרתם את הצפייה בתשלום.
משה כחלון
הכנסת אישרה צפייה בתשלום. אני לא הייתי הלוביסט. אני לא מסכים עם כל מה שקורה בכנסת. אם הייתי מסכים עם כל מה שקורה בכנסת אז אולי לא היית שומע אותי, הייתי בא לקבל משכורת והולך הביתה.
גלעד ארדן
לא הכנסת אישרה את זה אלא מועצת הכבלים והלוויין. אין צורך באישור של הכנסת לזה.
משה כחלון
מקומם אותי שאנחנו ממשיכים במסלול ההתרסקות החברתי הזה. פעם היה לנו חינוך חינם, חינוך שוויוני, היום יש חינוך לעשירים ולעניים אין חינוך; פעם היתה לנו רפואה ציבורית שוויוניות, היום יש רפואה לעשירים ואין רפואה לעניים;

הדבר האחרון שהיה לכולנו הוא הספורט, שהיה ספורט עממי והמוני, והיום אני מודיע לכם, אנחנו נשב כאן בעוד שנה ואז יפזרו גם את 4 המשחקים שמשודרים כעת בשבת על פני כל מיני חצאי ימים ולא נוכל לשמוע את המשחקים, לא נוכל ליהנות. אני מודיע לכם שילד בירוחם ובשדרות יתנתק מהכדורגל ויתנתק מהספורט בעל-כורחו, הוא לא יוכל ליהנות מהשירותים האלה, הוא לא יוכל לשמוע את השידורים הללו והכדורגל יתרכז באזורים חזקים. הפריפריה תיפגע מזה. כפי שהיום נפגעים בה שירותי בריאות ושירותי חינוך, גם הספורט הולך להיפגע. הכדורגל הולך ומתרחק מהפריפריה ומתרחק מאנשים מעוטי יכולת.

אני לא תמים, אני בא מהמגזר העסקי, אני יודע שמדובר כאן בכסף, אני יודע שמדובר כאן בגופים כלכליים. אני גם קורא מדי פעם בעיתון כמה עולה כל שחקן ואני יודע שצריך הכנסות, אני ער לכול. אבל לדעתי כולם כאן, מההתאחדות לכדורגל, דרך בעלי הקבוצות, דרך הטלוויזיה, דרך כל הגורמים, צריכים לקחת בחשבון את הנושא החברתי. לא הכול כסף. בריאות זה לא כסף, חינוך זה לא רק כסף, וגם ספורט צריך להיכנס לקטגוריה הזאת שלא הכול כסף.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
תודה. אני רוצה להזכיר לכם שזה דיון שני. על-פי סיכום הישיבה הקודמת היו צריכים נציגי הרדיו, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל לחזור אלינו עם סיכומים. אני מציע שחברי הכנסת יציגו את עמדתם ונפנה לבעלי הדבר עצמו.
גלעד ארדן
אין לי כוונה לחזור על דברי קודמיי, חברי הכנסת כחלון וכבל. אני מסכים איתם לחלוטין. אני רוצה רק לחדד את הנושא שאתה ציינת כרגע, אדוני היושב-ראש. לפני כמה חודשים קיימנו כבר ישיבה בנושא הזה בוועדת הכלכלה ומנכ"ל רשות השידור, שלצערי לא נמצא אתנו כאן היום, ואני מאחל לו רפואה שלמה - - -
איתן כבל
אנחנו מאחלים לו בשם כולם רפואה שלמה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הוא כבר חזר לעבודה והכול בסדר. אפשר כבר להמשיך להתכתש איתו.
גלעד ארדן
מנכ"ל רשות השידור הצהיר אז לפרוטוקול חד-וחלק שבמידה ובשבת יהיו שלושה משחקים שיתחילו בשעות סמוכות ואפשר יהיה לקיים משדר לא של 10 שעות אלא של כ-5 שעות, יחזרו לשדר את "שירים ושערים".
יוני בן-מנחם
כן, אבל לאורך זמן. שלא יעשו לנו בשבת אחת שלושה משחקים צפופים ואחר-כך יצחקו עלינו 2-3 חודשים, ואחר-כך עוד פעם יחזרו ויצופפו את המשחקים ואנחנו נצטרך לשלם 3 מיליון שקלים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
כבוד מנהל הרדיו, פה זה לא שידור רדיו, פה זה ישיבת ועדה ומדברים אחד-אחד.
יוני בן-מנחם
הוא תוקף את המנכ"ל שאיננו פה ואני חייב להגן עליו. אתה מצטט דבר לא מלא.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הוא מצטט את מה שנאמר בישיבה הקודמת של הוועדה.
גלעד ארדן
אני עוד לא תוקף. רק אמרתי מה הוא אמר אז. להגיד עליי שאני תוקף את המנכ"ל? קודם כול זה מכניס אותי ללחץ וגורם לי חששות. יש פה את הפרוטוקול ואפשר לראות מה נאמר. הרי חבר הכנסת איתן כבל ואני אחרי הישיבה השקענו הרבה שעות כדי לנסות לגשר בין הצדדים. לא סתם החלטנו לבזבז את זמננו. עשינו את זה על סמך מה שאמר המנכ"ל בישיבה.
יוני בן-מנחם
את הזמן שהשקעת השקעת גם מולי, אז גם אני השקעתי אתך את הזמן הזה.
גלעד ארדן
מאה אחוז, אבל זה לא היה סתם כי החלטנו. זה היה כיוון שנאמרו כאן דברים ואני מניח שהתכוונו אליהם.

אני מבקש שתנסו למקד אותנו היום כיצד ניתן לגשר על הפערים. אנחנו לא מחפשים כאן כותרות, אנחנו מחפשים שהתוכנית תחזור לשידור.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
חבר הכנסת ארדן, אני אתן לך חיזוק. אני קורא מפרוטוקול הדיון הקודם בוועדת הכלכלה. אז אמר מנכ"ל רשות השידור, מר יוסף בראל: "אבל המתכונת של המשחקים לא איפשרה קיום מתכונת של 'שירים ושערים' ... אם המתכונת תחזור, אין לנו שום בעיה, אנחנו מעוניינים ב'שירים ושערים'. העובדות ברורות." ואז הוא הציע שאלה יהיו 4 משחקים.
גלעד ארדן
אחרי זה חבר הכנסת שלום שמחון אמר לו: "גם שלושה?" והמנכ"ל אמר: "גם שלושה". תמשיך לקרוא.
יוני בן-מנחם
זה לא מופיע בפרוטוקול. אל תגיד דברים שלא מופיעים. הציטוט דווקא חיזק את עמדתי, לא את עמדתך.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
"הדבר השני", סיכם יושב-ראש ועדת הכלכלה, חבר הכנסת שלום שמחון, "זה 'שירים ושערים'. על-פי מה שאני הבנתי, לפחות מבחינת חברי הוועדה, זה שאנחנו לאחר האמירה של מנכ"ל רשות השידור לפנות להתאחדות לכדורגל לקיים לפחות שלושה משחקים במקביל בשבת כדי שהתוכנית הזאת תוחזר. אנחנו פונים אליכם, מאחר ויש לנו עוד ישיבה אחת יחד אתכם וראשי הקבוצות אז אנחנו נצפה לקבל את תשובתכם".

אני מזכיר לכם שהנושא הוא איך מחזירים את "שירים ושערים" ולא מי אמר מה ואל מי. אלה מבחנים שסיימנו כבר בכיתה ד'. לכן מי אמר אל מי – זה עכשיו לא הנושא. יש פה גם מכתבים שנשלחו אחרי הדיון הזה: מכתב ששלח מר איצ'ה מנחם לחבר הכנסת איתן כבל לפיו "מתקיימים בשבת 4 משחקים ולא 3, כפי שביקשה רשות השידור, בין השעות 16:00-22:00"; ותשובה של מנכ"ל רשות השידור לחבר הכנסת איתן כבל לפיה "עדיין אי אפשר בלוח המשדרים הזה לשדר". אלה העמדות כפי שקיבלנו אותן בכתב.

רשות הדיבור למר אברהם נתן, יושב-ראש רשות השידור. אני מבקש מכם להגיד לנו מדוע שתי התוכניות עדיין לא משודרות ומה עושים כדי שהתוכניות הללו ישודרו.
אברהם נתן
כרגולטור של הרדיו אנחנו יכולים להעביר החלטה ובלבד שהיא תהיה סבירה מבחינה ציבורית.

יש כאן כמה בעיות. הבעיה הראשונה שאני רואה כרגולטור היא ששידור משחקי הכדורגל הוא לא משא ומתן ביני ובין ההתאחדות לכדורגל, לצערי הרב. ההתאחדות לכדורגל עשתה הסכם עם חברה אחרת ואני כביכול צריך לקנות את הזכויות מחברה אחרת. זה לא מקובל עליי. אני מוכן לשבת עם ההתאחדות לכדורגל ולנהל איתה משא ומתן אישי, כי היא בעלת הזכויות. אבל היא מכרה את זה לאיזה תחנה מקומית ("רדיו ללא הפסקה") ועכשיו אני צריך להיכנס למשא ומתן עם התחנה המקומית והיא תכתיב לי כמה עליי לשלם. זה לא הגיוני. אני מוכן לנהל משא ומתן חופשי עם ההתאחדות לכדורגל.

הייתי מצפה שהוועדה הנכבדה הזאת וחברי הכנסת שאיכפת להם מאוד יבררו עם ההתאחדות לכדורגל מדוע במקום למכור את הזכויות לרשת ארצית היא מכרה אותן לתחנת רדיו אזורית, ולמה הרשת המקומית הזאת לא משדרת את המשחקים. מה אתם באים אלינו? ההתאחדות לכדורגל הרי מכרה את הזכויות של "שירים ושערים" ל"רדיו ללא הפסקה" (FM 103) כנגד כסף ולא לנו, אז למה הם לא משדרים את זה? אתם הייתם צריכים לתבוע שישדרו את זה, לפי דעתי. זאת נקודה ראשונה.

נקודה שנייה, רשות השידור אמרה, והיא מוכנה לעמוד בהתחייבות שלה, שאם ההתאחדות לכדורגל תגרום לכך שיהיו 4 משחקים בהפרש של 3 שעות אנחנו נהיה מוכנים לשדר אותם.
יוני בן-מנחם
ובאופן קבוע מדי שבת.
אברהם נתן
אם זה יהיה לוח משחקים קבוע. אנחנו מוכנים לחזור לזה. להיפך, אנחנו חושבים כמוכם שכאשר "שירים ושערים" לא משודרת זה אבידה גדולה, מכל הסיבות שאתם מניתם, כי זה באמת מותג, כל העם שמע את זה. אבל אנחנו לא יכולים לשדר את זה, לא הגיוני שרשות השידור תשדר משחק אחרי משחק. הבעיות שיש היום בהתאחדות לכדורגל גרמו ללוח משחקים של משחק אחרי משחק וזה גורם לכך שאין לנו משחקים במקביל, אין את האקשן.

ולמרות כל זה, אני מצהיר כאן שכל מה שאמרתם הוא בעדינות לא מדויק. מדוע? כי מרגע שמובקע שער באיזה מקום מייד אנחנו מדווחים על כך. מייד כתב הספורט, לא השדר, עולה ואומר: כרגע הובקע שער והבקיע אותו השחקן הזה והזה ומתאר את השער והכול, מייד.
יוני בן-מנחם
זה אותו דני דבורין שכביכול לטענתכם נמצא בריב עם מנכ"ל הרשות.
אברהם נתן
אלא מה, זה לא נקרא "שירים ושערים" כי "שירים ושערים" מבחינתנו זה מותג. אבל אני יודע – וכך הרדיו עובד, ותשמעו את זה ממנהל הרדיו – שבכל רגע שקיים אירוע בעל חשיבות במגרשים, כמו הרחקת שחקן או הבקעת שער - - -
לאה ורון
הוא משדר את זה במסגרת מה? במסגרת תוכניות רגילות? כלומר יש פריצה לשידור של תוכנית אחרת?
אברהם נתן
בשעות 16:00-18:00 משודרת התוכנית של רבקה מיכאלי ואז מפסיקים לה את התוכנית באמצע בפריצה ואומרים: כרגע במשחק בין קבוצה א' לקבוצה ב' הובקע שער, ויש תיאור איך הוא הובקע, או אם היתה הרחקת שחקן. מפסיקים לה את השידור בפריצות. אז מה אתם רוצים? אז חיילים ועוורים וכולם יודעים מה אירע במגרשים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
גם בערב, עד 22:00?
אברהם נתן
אלא מה, אתם מדברים על משהו אחר. אתם מדברים על האקשן שהיה בתוכנית ואנחנו רוצים להחזיר את המותג. אנחנו גם כן בעד אבל אתם צריכים לגרום לכך שיהיו פה שני דברים: אחד, הם מכרו את הזכויות למישהו אחר. שניים, שבתקופת זמן מוגבלת יהיו כמה משחקים בעת ובעונה אחת כדי שאנחנו נוכל לעשות את האקשן הזה.

לגבי החרדה הציבורית שלכם, אנחנו ענינו על זה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מה לגבי "אחד על אחד"?
אברהם נתן
מר יוני בן-מנחם, מנהל הרדיו, יענה על זה. אני לא רוצה להיכנס לבעיית המשדרים. אבל כרגולטור אני אומר לכם, אנחנו נתנו לדעתי את התשובה ההולמת לעָם, לאזרחים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
לפני שנעבור להתאחדות לכדורגל, מר יוני בן-מנחם, מה קורה עם "אחד על אחד"?
יוני בן-מנחם
אנחנו לא רכשנו את זכויות הכדורסל השנה.
אברהם נתן
אני רוצה להגיד דבר אחד לחברי ועדת הכלכלה בתור רגולטור. אי אפשר שיקצצו השנה 130 מיליון שקל מתקציב רשות השידור ושזאת תהיה אותה רשות שידור. בואו לא נסדר אחד את השני. עשינו את זה בדעה צלולה. רשות השידור עוברת מהפיכה מהבחינה הזאת עם פחות 130 מיליון שקל. כולם מודעים למספרים האלה. לא ישאר אותו מספר רשתות, לא ישארו אותם ערוצים.
יוני בן-מנחם
רק להוסיף כמה דברים על מה שאמר היושב-ראש, מר אברהם נתן. מה דורשים מאיתנו? קודם כול בעניין הכספי – לא רוצים לתת לנו את המתכונת שהיתה כל השנים, מ-1971, ולעומת זה אומרים לנו, אחרי שקיצצו לנו 130 מיליון שקל, בואו תתנו חצי מיליון דולר ל"רדיו ללא הפסקה" עבור שירות שהם לא נותנים לנו ולא נותנים למאזינים. אז קודם כול, זה נושא חמור ביותר. מדובר על 700,000 דולר, זה מה שביקש "רדיו ללא הפסקה".
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
המנכ"ל יושב כאן והוא יגיב אחרי זה.
יוני בן-מנחם
שמעתי כאן את הטענה על סכסוך אישי בין המנכ"ל לבין דני דבורין. אני דוחה בתוקף את הטענה הזאת. אנחנו יודעים גם מה מקור השמועות האלה. יש הרבה אנשים שרוצים להיתלות במנכ"ל רשות השידור. כבודו במקומו מונח, יש לו כתפיים רחבות אבל באמת אי אפשר להפיל עליו הכול. אין לזה שום קשר לדבר הזה. אני לא אכנס כאן לבעיות האישיות עם דני דבורין כי זה לא נושא הדיון אך השיקול הוא ענייני ומקצועי. אם אנחנו לא מקבלים אפשרות לתת למאזינים את השירות שהם זכאים לו וקיבלו אותו כל השנים, בגלל השיקולים המסחריים של ההתאחדות לכדורגל, זה לא בעיה שלנו. אנחנו היינו שמחים לקבל את מה שקיבלנו כל השנים ולשדר את התוכנית, וגם היינו משלמים את מלוא התמורה עבור זה כפי שאמר לכם היושב-ראש.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מה עם "אחד על אחד"?
יוני בן-מנחם
מייד אני אענה על "אחד על אחד".

אנחנו בכל זאת עשינו מאמץ ואני חושב שזה המקסימום שהרדיו יכול לעשות, כשאפשרנו במהלך השבת פריצות לשידור בכל רגע נתון כדי לדווח למאזינים, וגם תוכנית סיכום במוצאי שבת (בין 20:00-21:00) שנקראת "משחק משחקי השבת" שבה דני דבורין מסכם בצורה מורחבת את כל המשחקים עם פרשנויות. אחר-כך יש את התוכנית "עולים על הגל" של איריס לביא וגם שם נותנים עוד עדכונים מהמשחק האחרון שעוד משוחק. ואחר-כך ביומן חצות נותנים עוד פעם עדכונים. אף מאזין לא מקופח וכולם מקבלים את התוצאות בזמן אמיתי. וגם את כל הפריצות האלה לשידור ואת התוכנית עצמה עושה מר דבורין. זה מוכיח שידינו נקיות בעניין הזה ואין לנו שום דבר עם מר דבורין, לפחות לא בעניין השידור.

לגבי תוכנית הכדורסל "אחד על אחד", אנחנו לא רכשנו את הזכויות. לרשות השידור אין כסף כי קיצצתם לנו את התקציב.
איתן כבל
גלי צה"ל רכשו את הזכויות?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מי רכש את הזכויות? לא היה משא ומתן?
ירמי אולמרט
לא היה משא ומתן על זכויות.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
איגוד הכדורסל נותן את זכויות היוצרים חינם?
איתן כבל
גלי צה"ל חזרו לשדר. חוץ מעלויות הפקה זה לא עולה להם כלום, וזה בדוק.
ירמי אולמרט
לא היה משא ומתן עם רשות השידור. עד כה הם גם לא ביקשו לקיים משא ומתן על הזכויות.
יניר פלג
האם תדרשו מהם לשדר?
יהודה שקמה
לאחר שלא התקיים משא ומתן התקבלה הודעה שרשות השידור לא תשדר כדורסל בעונת 2003-2004. מכיוון שמינהלת הליגה, שמנהלת את ליגת-העל גברים, רצתה להביא את הכדורסל הזה לשומעים, החליטה בצעד של ייאוש לתת לגלי צה"ל לשדר את התוכנית, כשברקע עדיין מתנהל משא ומתן האם לגלי צה"ל יהיה כסף כלשהו לתת למינהלת. ברגע שרשות השידור תבקש לחזור למשא ומתן אני מניח שהנהלת מינהלת הליגה תיכנס איתה למשא ומתן מיידי.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
נמצא כאן מנכ"ל "רדיו ללא הפסקה", מר עידו מור. למה אתה לא משדר אם יש לך את זכויות השידור?
עידו מור
ברשותך אדוני היושב-ראש, רק כמה תיקונים לעובדות שנמסרו כאן. ראשית, "רדיו ללא הפסקה" זכה במכרז של ההתאחדות לכדורגל שנערך, אם אני זוכר נכון, לפני 6 שנים. "רדיו ללא הפסקה", למיטב זכרוני, היה הגוף היחיד שניגש למכרז ולכן הוא זכה בזכויות השידור. אם רשות השידור היתה ניגשת ייתכן שהיתה זוכה גם היא בזכויות אך בחרה מרצונה שלא לגשת למכרז.

ברוב השנים העברנו את הזכויות לרשות השידור, לרשת ב', והם שידרו את המשחקים, למעט לפני שנתיים, כשהתחנות האזוריות שידרו את התוכנית "שירים ושערים" במתכונת של התחנות האזוריות. היו עלינו לחצים, גם מצד ההתאחדות לכדורגל וגם מצד רשות השידור, להחזיר את התוכנית לרשת ב' ואנחנו הסכמנו שיותר נכון ברמה הלאומית, וגם אגב ברמה הכלכלית, שתוכנית כזאת תשודר דרך רשות השידור ולכן החזרנו את התוכנית לרשות השידור.

השנה, כמו בכל שנה, לפני פתיחת העונה ישב מנכ"ל רשות השידור המכובד עם נציגי ההנהלה שלנו וסיכמו שהתוכנית כמו בכל שנה תשודר ברשת ב', ואכן כך היה. במשך 3 מחזורים רשת ב' שידרה את "שירים ושערים" במתכונת הרגילה והמוכרת.

יום אחד רשות השידור החליטה שהיא לא משדרת יותר את המשחקים. אנחנו קראנו על כך אך ורק מהעיתונים, למרות שיש להם הסכם איתנו שהם צריכים לשדר את המשחקים.

מה יקרה כאן? מצד אחד הם לא משדרים את המשחקים. מצד שני הם מחויבים איתנו בהסכם והם ישלמו לנו את הכסף, אם ירצו בדין ואם לא דרך בית-משפט. בסופו של דבר הם גם ישלמו את הכסף וגם הם לא משדרים את התוכנית. היה הסכם והיתה תקיעת-כף ולכן הם גם שידרו 3 משחקים.
אברהם נתן
היה הסכם או תקיעת-כף?
עידו מור
זה היינו הך. היה הסכם שנעשה בעל-פה בין מנכ"ל רשות השידור, מר יוסף בראל, לבין נציגי ההנהלה שלנו. ישבו וסיכמו, ועל-פי ההסכם רשות השידור התחילה לשדר את המשחקים.
אברהם נתן
יש מכתב של המנכ"ל לפיו לא היה הסכם ולא שום דבר.
עידו מור
אז איך הוא שידר 3 משחקים, בלי הסכם? אני לא מאמין שרשות השידור פועלת בלי הסכמים.
יניר פלג
אני יכול להבהיר את זה. נכון שרשות השידור לא תשדר בלי הסכם אבל הם טוענים שההסכם כלל גם איזה הבנה שישולמו אותם סכומים ששולמו על הזכויות בעבר, כאשר במכרז שהוציאה ההתאחדות לכדורגל הסכומים ירדו בחצי, אז זה לא יתכן.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אז הוויכוח הוא על כסף? אתם רציתם לשלם רק 50%.
יניר פלג
זה ויכוח נפרד. אבל אני רוצה להבהיר שלא נכרת הסכם כמו שמנכ"ל "רדיו ללא הפסקה" מנסה להציג כאן.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אדוני היועץ המשפטי, מה שמתגלה לנו כאן, ש"שירים ושערים" אינה משודרת הן בשל ויכוח כספי והן בשל בעיית מתכונת המשחקים.

אני מבקש שנציגי ההתאחדות לכדורגל יסבירו לנו למה אתם עושים לנו את זה.
איתן כבל
להתיר את הפלונטר.
איצ'ה מנחם
קודם כול, איך הגענו למצב שרשות השידור לא משדרת ואיך היתה ההתמחרות ואיך היה המכרז – תיכף היועץ המשפטי יעמיד את כולם כאן על טעותם. אני רוצה לדבר על עניין השידורים בשנה הזאת, מדוע התוכנית "שירים ושערים" לא משודרת.

ראשית, אני בעד שהתוכנית תשודר. אני חושב שמה שאמרו חברי הכנסת כבל וארדן הוא בלשון המעטה. יש גורמים נוספים בציבור הישראלי שמייחלים לשידור התוכנית. אני אישית קיבלתי מכתב מקצין צה"ל שאיבד את מאור עיניו במלחמה ושאל למה אנחנו לוקחים גם את אוזניו. זה מאוד-מאוד ריגש אותי והשפיע עלי ואני לקחתי על עצמי להירתם לעניין הזה, ש"שירים ושערים" תשודר.

לאור הדברים שאמר כאן מר יוני בן-מנחם, בתחילת הדרך אמרו לי: לא יתכן שיהיה משחק ביום שישי ועוד יום משחקים בשבת. שאלתי מה רוצים שאני אעשה ואמרו לי שמבקשים שלא יהיו משחקי ליגת העל ביום שישי. הוריתי לכל הגורמים: לא ישוחקו משחקים ביום שישי. למרות זה "שירים ושערים" לא שודר. לאחר מכן אמרו לי: המשחקים מפוזרים על פני הרבה שעות – אני מצטט את הדברים ויש אותם גם בכתובים – אם אתם תגידו שלפחות משחק אחד ישודר ב-18:00 במקביל למשחקים המשודרים – זאת אומרת אם מתחילים לשדר ב-16:00 וב-20:00 המשחק האחרון אז שיהיה ב-18:00 עוד משחק במקביל למשחקים שמשודרים בטלוויזיה ושלא ישודרו בטלוויזיה 4 משחקים. היו ויכוחים וסיכמתי גם את זה וכך עשינו. לאור זה המשחקים התחילו ב-16:00 אחר-הצהרים, לא ב-14:30.
יוני בן-מנחם
אתם סירבתם להתחייב שזה יהיה באופן קבוע.
איצ'ה מנחם
אני במקומך לא הייתי אומר את זה.
ואז אמרנו
בסדר, המשחקים יהיו ככה. רציתי מאוד את "שירים ושערים". היתה חליפת מכתבים ביני לבין מר יוסף בראל ואמרו שצריך שזה יהיה קבוע. יום אחד שוחחתי עם מר יוני בן-מנחם והוא אמר לי שהוא קיבל את המכתב שלי אבל תהה מה יהיה אם בעוד 2-3 שבועות נשנה את זה ודרש התחייבות. הוצאתי לו התחייבות בכתב.
יוני בן-מנחם
לא הוצאת.
איצ'ה מנחם
הוצאתי לך התחייבות, אני אביא את המכתב.
יוני בן-מנחם
שלחתי לך הצעה ולא השבת עליה.
איצ'ה מנחם
פניתי ליועץ המשפטי ושאלתי אותו האם אני יכול להתחייב על דבר כזה. פניתי גם לצ'רלטון. הוא אמר: אם אתה סוגר את זה איתם, כן. נדמה לי שקיבלת העתק מהמכתב הזה. שלחתי מכתב אל מר יוני בן-מנחם, ואני אביא גם את המכתב הזה, שבו כתבתי שאני מתחייב שהמשחקים ישוחקו כפי ששוחקו בשבת האחרונה. ולמרות זה התוכנית לא שודרה. דיברתי גם עם יושב-ראש רשות השידור והוא אמר לי שהוא רוצה שנעשה משא ומתן בינינו. אמרתי: להבא כן, אבל בואו נבדוק למה בעבר זה לא היה. אולי לא ניגשתם למכרז, אולי היתה התמחרות, אינני יודע. על זה תיכף תשמעו.

אני חושב שהעניין הזה הוא משימה חשובה מאוד, להחזיר את "שירים ושערים". היום המצב כבר קשה הרבה יותר כי המשחקים משודרים כבר מ-14:30 ועד 21:30-22:00 כתוצאה מכך שהם פרסו את זה, למרות שאני אילצתי אותם. אני זוכר שאילצתי את מכבי נתניה לשחק ב-18:00 ולא ב-14:00 ואז אמרו שהמשחקים ישודרו. אבל המשחקים לא שודרו.

כהתאחדות לכדורגל אנחנו רוצים להביא את בשורת הכדורגל לכל מקום במדינת ישראל, אם זה דרך "שירים ושערים" ואם בכל דרך אחרת. אני רוצה לתת לכם דוגמה עד כמה הדברים חשובים לנו. אנחנו קיבלנו החלטה שהמשחק של הנבחרת האולימפית מול נבחרת ליטא ישוחק בקריית שמונה. אנחנו העברנו החלטה שהמשחק בין הנבחרת האולימפית לנבחרת הבוגרת ישוחק בנתיבות. אנחנו רוצים להביא את בשורת הכדורגל לכל הארץ, לכל המגזרים, לילדים, לחיילים, בכל מיני מקומות. גם במשחק האחרון של הנבחרת הבאנו ילדים וחיילים מכל המקומות כי אני חושב שזה חשוב. "שירים ושערים" זה דרך להביא את הכדורגל בפניהם.

אני טוען שזה לא בדיוק כפי שנאמר. המשחקים לא שודרו ב"שירים ושערים" כתוצאה מכך שהיתה התמחרות וזכה מי שנתן את ההצעה הטובה ביותר. לנו יש הסכם עם "רדיו ללא הפסקה" לשדר את המשחקים ול"רדיו ללא הפסקה" יש הסכם עם רשות השידור לגבי השנה הזאת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הבנו שהיה פיצוץ.
איצ'ה מנחם
אני לא יודע. ישנו פה היועץ המשפטי והוא יגיד בדיוק איך העניין עובד. אבל לגבי שאלת הביצוע, זה היה סדר העניינים, מילה במילה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני רוצה לשמוע עכשיו את עו"ד משה אביבי היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל. ראיתי בעיתונות הכתובה שהפטנט המיוחד הזה של שידור 4 משחקים לאורך 8 שעות לא קיים בשום מדינה בעולם. כפי שנאמר, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים. זה דבר אחד.

דבר שני, חבר הכנסת איתן כבל אמר בצדק שעכשיו לקראת המחזורים האחרונים בליגה מטבע הדברים – הוא בנה על ההנחה הסמויה שיהיה מתח בליגה הישראלית, אני מקווה אבל בכלל לא בטוח – שבכל אופן יהיה בחזרה מרכוז של המשחקים ואז אולי יהיה פתרון לטווח הקצר.

האם אחרי 23 מחזורים אתם סבורים שהפטנט הזה אכן שווה?
משה אביבי
קודם כול אני רוצה ברשותך לומר מילה אחת על שידורי הרדיו. בזמנו ההתאחדות לכדורגל קיימה הליך למכירת הזכויות. הרי אם היינו מתקשרים, כפי שזה הוצג כאן: "מכרתם את זה לתחנה מקומית", מייד כולם היו קופצים ואומרים, כפי שבדרך כלל אומרים בלי לבדוק, שעשינו את זה ללא הליך של מכרז או הליך של קבלת הצעות. אז קיימנו את ההליך. אל ההליך הזה ניגשו גם רשות השידור וגם "רדיו ללא הפסקה". בעניין הזה היתה התמחרות ובסופו של דבר זכה "רדיו ללא הפסקה". קיימנו הליך ורשות השידור השתתפה בו.
אברהם נתן
לא הסכמנו על המחיר.
משה אביבי
רשות השידור היתה קרובה מאוד אבל לא שילמה את המחיר הגבוה ביותר.
גלעד ארדן
מי שזוכה בזכויות השידור הוא לא זה שמחייב לשדר את המשחקים? גם פה בעצם אתם מוכרים את זה למתווך שאחרי זה ממשיך למכור את זה הלאה ולא מחויב לשדר? אם כן, אז באמת מה אנחנו באים בטענות לרשות השידור? הוא אומר שעד היום הם בעלי הזכויות.
משה אביבי
"רדיו ללא הפסקה" הוא גוף שידור.
גלעד ארדן
אבל הוא לא מחויב לשדר את זה.
משה אביבי
הוא מחויב לשדר את זה. יש לו שתי אפשרויות: לשדר את זה בעצמו בפריסה ארצית, ויש לו התחייבות חוזית משפטית לעשות את זה בפריסה ארצית, או לעשות את זה דרך רשות, כמו שהוא עשה ב-4 מתוך 5 השנים הרלוונטיות, באמצעות רשות השידור.
גלעד ארדן
כמתווך.
משה אביבי
לא כמתווך. הוא לא מתווך. הוא העביר להם את העניין לשידור בפריסה ארצית.
גלעד ארדן
איך הוא העביר? עם שדרים שלו? הוא מתווך.
משה אביבי
יש הבדל כאשר קונה את זה מישהו שאין לו אפשרות לשדר בעצמו.
גלעד ארדן
מה זה משנה אם יש לו אפשרות? הרי אתם לא אוכפים עליו שהוא ישדר. משמע שאתם מוכרים את זה למישהו שהוא מתווך. אם הוא לא משתמש במה שיש לו, הוא מתווך.
משה אביבי
אני לא יכול למנוע מ"רדיו ללא הפסקה" לגשת למכרז.
גלעד ארדן
אתה יכול. אתה יכול לכתוב בתנאיי המכרז שיכול לגשת רק מי שמתחייב לשדר בעצמו.
איתן כבל
יש כאן שאלה בסיסית שאנחנו רוצים להבין אותה. בואו נשים את רשות השידור לרגע בצד. היה כאן מכרז וזכה מי שזכה. במקרה הזה מדובר ב"רדיו ללא הפסקה" (FM 103). בלי שום קשר אם רשות השידור עומדת בהסכם איתם או לא עומדת בהסכם, מה שקורה הוא שציבור המאזינים נופל בין הכיסאות. הם מחויבים לשדר על-פי ההסכם ביניכם. מדוע אינכם כופים את השידור ב-FM 103?
משה אביבי
קודם כול, אנחנו נמצאים איתם בהליך בבית-המשפט. אנחנו תבענו אותם בגלל העניין הזה. דבר נוסף, כשפנינו ל"רדיו ללא הפסקה" התשובה שקיבלנו היתה "יש לנו הסכם עם רשות השידור והיא לא מקיימת את ההסכם". פה גם אנחנו נופלים במידה מסוימת בין הכיסאות. גם כשדיברנו עם רשות השידור, רשות השידור לא אמרה שאין לה שום דבר עם "רדיו ללא הפסקה".
אברהם נתן
המנכ"ל הוציא מייד מכתב.
משה אביבי
רק לעניין הכסף. לפני שנתיים הנושא הזה עמד גם במבחן המשפטי. היה ויכוח בעניין הזה עם רשות השידור ובית-המשפט המחוזי בתל-אביב נתן גושפנקה לעמדת ההתאחדות לכדורגל בנושא הזה. לאחר מכן רשות השידור באמת חזרה להסדר עם "רדיו ללא הפסקה" והמשיכה לשדר את התוכנית הזאת.
יניר פלג
השאלה שם היתה אחרת.
משה אביבי
גם השאלה הזאת נדונה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
חברים יקרים, אנחנו בוועדת הכלכלה. אני לא מתכוון לקיים כאן דיון משפטי. אני מזכיר לכם שתקציב רשות השידור מאושר בוועדת הכספים וחלק מהנושאים מגיעים לוועדת הכלכלה. אני מזכיר להתאחדות לכדורגל שחלק גדול מהנושאים שלכם שעולים בוועדות הכנסת מטופל בידי חברי הכנסת היושבים כאן. לכן, אנחנו לא בית-משפט כאן ולא טריבונל משפטי. אנחנו מייצגים את הציבור ואני מבקש להגיע בישיבה הזאת להסדר ציבורי. אני אומר לכם שלא מעניין אותי עכשיו הזכויות המשפטיות. יש לי זכות אחת, זכות הציבור לשמוע. מי שחושב שהוא יתחבא מאחורי נימוקים משפטיים שיזכור שאנחנו נפגשים בעוד הרבה מאוד ישיבות ואנחנו לא ניתן יד, אני אומר לכם כבר עכשיו, שבשל אמתלות משפטיות הציבור לא יוכל לשמוע, זה הכול.
משה אביבי
רק לסיכום הנושא המשפטי הזה, אני רוצה לומר שההתאחדות לכדורגל מבחינתה חייבה לשדר את זה בפריסה ארצית, בין אם זה משודר על-ידי כל התחנות האזוריות ביחד ובין אם זה מוסב לרשות השידור. זה פעל ב-4 מתוך 5 השנים האלה. השנה נתגלה איזה סכסוך בין שני הגופים האלה. אנחנו הפעלנו לחצים גם על אלה וגם על אלה ופנינו גם לבית-משפט בנושא הזה. יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל פועל בעניין הזה גם מול רשות השידור וגם מול "רדיו ללא הפסקה" שישדרו את המשחקים. עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי שהשידורים ייצאו אל הפועל. ברור שאנחנו לא רשות שידור ואנחנו לא יכולים לשדר אבל שידור התוכנית הוא בהחלט אינטרס שלנו בהיבט הציבורי ואנחנו פועלים כל הזמן כדי שהשידור יתקיים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מה עם ההצלחה הכלכלית של שידור 4 משחקים? זה מוכיח את עצמו?
איצ'ה מנחם
צריך לשאול את מי שמפעיל את זה. אנחנו לא מפעילים את זה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
כמה צופים התחברו לזה?
גלעד ארדן
הם משלמים לכם?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הרי תבעתם אותם בבית-משפט על אי-תשלום כי הם לא עומדים בחוזה אתכם.
משה אביבי
הם משלמים שלא בהתאם להתחייבות, הם מפגרים בתשלומים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
כמה התחברו לחברת צ'רלטון? הרי מפרסמים את הנתונים האלה בעיתונות, זה לא סודי.
איצ'ה מנחם
בין 50 ל-75 (אלף?), ואף 80 (אלף?) פעם אחת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
האם יש מדינה נוספת באירופה או בכלל העולם שניסתה את הפטנט הזה של שידור 4 משחקים רצופים באותו יום?
איצ'ה מנחם
אני יודע דבר אחד, שמה שנאמר קודם הוא לא מדויק כאילו בכל המקומות המשחקים מתחילים באותה שעה. זה לא נכון. יש עוד מקומות שבהם המשחקים פרוסים על פני שעות שונות.
גלעד ארדן
האם מי שזוכה בזכויות שידור יכול להכתיב גם מתי יתקיימו המשחקים, או שההתאחדות לכדורגל בכל מדינה היא שקובעת?
איצ'ה מנחם
אתה הרי יודע שהבעיה לא היתה קשורה לרצף המשחקים. אתה יודע שעשינו את זה. אתה פעלת ביחד אתי בעניין הזה, אתה דאגת לעניין הזה.
גלעד ארדן
אתה לא מציג את הדברים הפוך ממה שהיו? אני ניסיתי לכווץ כמה שיותר את המשחקים.
איצ'ה מנחם
כיווצנו וזה עדיין לא שודר.
גלעד ארדן
זה עדיין לא מכווץ מספיק. זה עדיין לא אומר שזה תקין.
חיים צימר
ברוב מדינות אירופה בין 2-3 משחקים משודרים ויש יציאות גם ליום ראשון וליום שני. וגם שעות השידור, למשל באנגליה, פרוסות על פני שעות רבות.
איתן כבל
המאסה הקריטית של המשחקים נפתחת באותה שעה ברוב המקומות המסודרים שאנחנו מכירים. נכון שלעתים באיטליה ובעוד כמה מקומות משחקים בימי ראשון. בגלל ההסדרים עם הטלוויזיה יש כל מיני וריאציות. אבל זה לא העניין.
איצ'ה מנחם
משחקים בימים שישי, שבת, ראשון ושני.
איתן כבל
אדוני יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, אמנם כל התהליך הזה החל טרם נכנסת לתפקיד אבל בסופו של עניין באנו לחפש את האתונות ומצאנו מלוכה, כך מתברר. אני אומר את זה בציניות.

חבר הכנסת וילן, כיוון שאנחנו נכנסים כאן למקטע של עניינים משפטיים, אם שמת לב יש כאן התחכמות של פגז 155 מילימטר שנופל עליך וכולם כבר מתחפרים, שמו את שקי הפק"ל. הם כולם בבתי-המשפט. מנכ"ל "רדיו ללא הפסקה" אומר שיש להם הסכם בתקיעת-כף; אנשי רשות השידור אומרים שנושא השעות שעליו קיימנו דיון במשך שעתיים בפעם הקודמת, והיתה לכאורה התקדמות ודיונים וסיפורים וכל השאלה היתה רק האם ימשיכו לשדר בטלוויזיה 4 משחקים או רק 3 – עכשיו מתברר שזה בכלל לא העניין. זאת אומרת, יכול להיות שגם אם ניתן את הפתרון הזה עדיין המשחקים לא ישודרו.

שים לב, ידידי מר איצ'ה מנחם, שבכל הקשור להסכמים שעושה ההתאחדות לכדורגל עם גופי שידור שונים יש יותר מדי חריקות שמאכלסות את עיתוני הספורט. זאת אומרת, יש כל הזמן בעיות. זה יוצר פרנסה לעיתוני הספורט.
איצ'ה מנחם
איזה הסכם לא היה בסדר? כשהלכו על הסכם עם רשות השידור – לא רצו לשדר - - -
איתן כבל
זה קשור לכך שבסופו של עניין יש הסכם עם FM 103 אך FM 103 איננה משדרת. אתם הגוף העליון, אתם אמורים להיות הרגולטור, המכוון, מי שמטפל בכל העניינים מאל"ף ועד ת"ו. אם אלה לא עומדים בהסכמים, ואלה מתחמקים בדרך כזאת או אחרת מהטיפול בנושא הזה – תמשכו הכול חזרה אליכם ותנסו למצוא איזה פתרון. אני אומר לך, הדיון הזה הולך להיות עוד סוג של ברברת.
איצ'ה מנחם
כשרצו לשדר את "שירים ושערים" אז רשות השידור שידרה אותו גם ביום שישי, כשהיה משחק אחד בליגת העל ומשחקים בליגה הלאומית, ושידרה לפי המתכונת שמשוחקת היום. השידורים התחילו ב-16:00 ונמשכו עד 22:00 בלילה במסגרת "שירים ושערים" ולא היתה שום בעיה כשרצו לשדר. אז שלא יבואו ויגידו שזאת הסיבה. אתה יודע שגם ביום שישי שידרתם "שירים ושערים".
ירמי אולמרט
אני חייב לומר שאת משחקי הכדור שלי התחלתי בכדורגל, אי-שם בליגה צפון ב' לפני למעלה מ-40 שנה. אני אוהב את המשחק הזה וגם היום אני מקשיב לו.

על פניו אני מגבה את מה שהוצג היום על-ידי ההתאחדות לכדורגל. זה חייב להיות. אנחנו ניפגש השבוע מתוך כוונה לחפש דרכי פעולה משותפות. לא לצרף שתי חמישיות של קבוצות כדורסל שישחקו נגד קבוצת כדורגל אבל יש לי כמה רעיונות על פעולות שיווקיות שאולי ננסה לעשות ביחד כי אני חושב שצריך לעשות אותן. והכי חשוב – אתה יושב-ראש הוועדה בנושא האלימות בספורט – לפעול נגד אלימות ביציעים. חשוב גם בישיבה כזאת, כל אימת שנוגעים בספורט להזכיר את הצורך במאבק באלימות.

האמת היא שבדיון הזה מבחינה מסוימת נוח לי יותר. בכדורגל יש תלות גדולה בין הרדיו לטלוויזיה, שבמקרה שלנו לא קיימת. אצלנו לא מדובר על איזה הסכם שמפריע לרדיו או משליך על לוחות הזמנים. יש לנו צרה אחרת, שיש הסכמים ולא משלמים וכך הלאה. נעזוב את זה כרגע.

אבל לפחות בדבר אחד בסיסי אני חושב שאצלנו בהחלט הדבר הזה קיים. כל המשחקים המשודרים מתחילים בטווח שבין 19:30-20:30.

נדמה לי שיש לנו השנה בתחום הכדורסל הישג ברמה האירופאית שלדעתי לא היה באף שנה בליגות העל בכדורסל, כש-4 קבוצות ישראליות נמצאות כרגע בשלבים מתקדמים מאוד בטורנירים באירופה.
איתן כבל
אם זה היה בכדורגל אז כל הארץ היתה עומדת על הרגליים.
ירמי אולמרט
אתה צודק, גם אני אומר את זה כל הזמן. מתחילים לראות את הפיינל-פור של הכדורסל לא רק של מכבי תל-אביב.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
למען ההגינות, כשאתה בודק את התקציבים שמתגלגלים בליגת-העל בכדורסל בישראל מול התקציבים של הליגות באירופה, הפערים הם קטנים בהרבה מאשר הפערים בכדורגל. זה חלק מההסבר אבל לא כל ההסבר. עובדה שהכדורסל נמצא כבר חמישים שנה ב-top האירופי ואילו הכדורגל בתחתית האירופית, וכך היה גם כשעוד לא היה כסף בעניין הזה.
ירמי אולמרט
מהבחינה הארגונית אנחנו לא מעמידים שום קושי בפני "קול ישראל". אבל כפי שנאמר כאן קודם, אנחנו יודעים שגם בתוכנית "אחד על אחד" יש עניין פרסונלי – עם רון קופמן – שמונע את חידוש שידור התוכנית, לפחות זאת השמועה שמהלכת. בואו נשים את זה על השולחן.
אברהם נתן
אנחנו משדרים את משחקי הכדורסל של מכבי תל-אביב, אנחנו משדרים את משחקי הפועל ירושלים כדורסל באירופה, אנחנו משדרים משחקי כדורסל הנשים באירופה. להגיד שאנחנו לא משדרים משחקי כדורסל?
ירמי אולמרט
הפרדתי בין הטלוויזיה לרדיו. אני לא מדבר על הטלוויזיה. אנחנו מדברים כרגע על הרדיו, על תוכנית "אחד על אחד". זה מה שעומד על סדר היום.
אברהם נתן
אתה מוכן לתת את זה בחינם כמו שנתת לגלי צה"ל?
ירמי אולמרט
אני מוכן להתחיל אתכם משא ומתן ללא תנאים מוקדמים. אבל בואו, האם באנו לשולחן הזה לעשות כאן את המשא ומתן?

אתמול אחרי שיצאתי מהיכל "נוקיה", כפי שקוראים לו היום, הספקתי עוד לשמוע בגלי צה"ל בדרך את המשחק מנהריה. אני אומר לכם, זה לא דומה לשמיעת התוצאות דרך כוכבית 10 או כוכבית 15 וכדומה. דרך אגב, יכול להיות שזה שיטה של מישהו כדי שנעשיר את קופות החברות הסלולריות. זה לא דומה בכלל. התקופה שבה שידרו את "אחד על אחד" וגם את "צעד וחצי", עם התחרות שהיתה בין שתי התחנות, זאת תופעה בריאה וזה חסר היום.

אני רוצה לסגור את המעגל ולשוב להישגים שיש לכדורסל הישראלי השנה. מדברים על תחרותיות כזאת או תחרותיות אחרת בין הקבוצות. יש הרבה משחקים, גם המשחק שהיה אתמול בנהריה, גם המשחק שהיה בין מכבי תל-אביב לגבעת שמואל ביד-אליהו. אלה משחקים שלפי דעתי חבל שהרבה מאזינים אוהבי כדורסל לא מצליחים להיחשף אליהם.

לדעתי בצד הארגוני של הנושא הזה ל"קול ישראל" חייבת להיות התשובה הראויה.
איתן כבל
יש לי הצעה בעניין התוכנית "אחד על אחד". כיוון שאנחנו בשלבים המתקדמים של הליגה בכדורסל וכיוון שאפשרתם לגלי צה"ל לשדר את המשחקים בלי להיכנס איתם למשא ומתן, אני מציע, אם באמת שני הצדדים מעוניינים לקדם את הנושא הזה, שלפחות עד סיום העונה הזאת יתאפשר גם ל"קול ישראל" לשדר את התוכנית "אחד על אחד" במתכונת הקודמת שלה ובינתיים ייכנסו אתכם למשא ומתן לגבי העונה הבאה.
יוני בן-מנחם
זה לא רק בעיה של זכויות. גם אם יסכימו, אין לנו כסף להפיק את זה.
יהודה שקמה
חבר הכנסת איתן כבל, אתה מבין שהם לא רוצים לשדר, נקודה. ענף הכדורסל לא מספיק מעניין במדינת ישראל לדעתם. זה בעצם מה שהם אומרים. אם זאת התשובה, שאין לכם ניידות שידור, אז אוי ואבוי לכם, זה הכול.
יוני בן-מנחם
אם תמצא לי 130 מיליון שקל אני מייד אוציא ניידת שידור.
יהודה שקמה
ענף שנמצא ב-top של אירופה, שמביא כבוד למדינה ואתם לא יכולים להוציא ניידת לשדר את זה? לא יאומן.
יוני בן-מנחם
תביא לי כסף ואני אוציא את הניידת.
יהודה שקמה
מה, אני אתן לך כסף להוציא את הניידת?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אתה לא תיתן לו כסף, אין לך 130 מיליון. אני רוצה להציע עכשיו הצעת פשרה. אם היא מקובלת על הצדדים, מה טוב. אם לא, אז - - -
איתן כבל
נחפש דרכים איך להתמודד עם זה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
לוועדת הכלכלה יש לא מעט שיניים, וכך גם לוועדת הכספים. אני רוצה להגיע כאן להסכם בפשרה, שהצדדים יקבלו אותו. אני לא רוצה כרגע לדבר על שיניים.

קודם כול, לגבי רון קופמן, למען גילוי נאות, רון קופמן הוא "צדיק" אז אנחנו לא מתעסקים בצדיקים. אנחנו אמורים לעסוק ברון קופמן כי פעם בשבוע הוא כותב במדורו: "מה פתאום חברי הכנסת מתערבים? מה הם מבינים? מי הם בכלל?" ושבוע אחרי זה הוא כותב: "איפה חברי הכנסת? למה הם לא משמיעים את קולם? הכיצד?" אז אני אומר על רון קופמן, איפה שצדיקים עומדים אנחנו לא עומדים. אנחנו בסך הכול בני אדם. לכן אני לא רוצה להיכנס לנושאים פרסונליים.

בנושא עצמו, נשארו בעונה הזאת כחודשיים, עוד 11 מחזורי כדורגל.
איצ'ה מנחם
עד 22 במאי, כולל משחק גמר הגביע. אגב, היום היתה הגרלה כי בשבוע הבא נכנסות כבר למשחקי הגביע קבוצות ליגת העל.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
יש לנו חודשיים וחצי, ונוריד מזה את החגים ואת הגביע – יש בערך 10 שבתות, משהו כזה, 11 סופי שבוע. בכדורסל כמה משחקים נותרו עד תום העונה?
ירמי אולמרט
בכדורסל נשארו 3 מחזורים רגילים ואז מתחילים את הפלייאוף.
יהודה שקמה
זה יסתיים עד אמצע חודש מאי.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
למרות מה שחבר הכנסת איתן כבל הציע, אגיד לכם לָמָה הצעת הפשרה שלי הולכת לקראתכם. אתם אומרים שהורידו מתקציבכם 130 מיליון שקל. אני כרגע לא יכול להחזיר את ה-130 מיליון שקל אבל אני יכול לעזור לכם במקומות אחרים, כפי שאני גם עושה באופן אישי. אבל אני אומר, מכיוון שגלי צה"ל משדר כרגע את משחקי הכדורסל הרי כל מי שיש לו מכשיר רדיו יכול לשמוע את משחקי הכדורסל, למרות שאין תחרות וזה חבל. אבל בכדורגל יש בעיה.

לכן אני מבקש, גם בהסתמך על מה שאמר חבר הכנסת איתן כבל, אני מניח שמהר למדי לא תהיה לכם ברירה כאשר הליגה, גם בחלק העליון וגם בתחתית תתחיל להצטופף, במחזורים האחרונים תיאלצו למרכז את המשחקים. לא תוכלו לעשות פריסה כזאת של משחקים. לכן אני אבקש שמהשבת הקרובה או לכל המאוחר מזאת שלאחריה תחזור התוכנית "שירים ושערים" למתכונתה ההיסטורית. אתם תגמרו את הוויכוחים הכספיים ביניכם לבין "רדיו ללא הפסקה" (FM 103) כפי שתגמרו. אנחנו מבקשים, בשל זכות הציבור לשמוע, שמשבת הבאה תשודר התוכנית "שירים ושערים". יישארו 10 מחזורים אחרונים ואנחנו מבקשים שבחודשיים וחצי האלה זה ישודר. בכדורסל כרגע יש שידורים בגלי צה"ל ואין תוכנית כדורסל ברשת ב' אך עדיין המאזינים יכולים לשמוע.

אם זה יהיה מקובל גם עליכם וגם על ההתאחדות לכדורגל אז לקראת העונה הבאה – העונה הנוכחית נגמרת באמצע חודש מאי והכנסת יוצאת לפגרה השנה ב-2 באוגוסט – אני אציע שבמהלך חודש יולי ועדת הכלכלה תשמע דיווח מנציגי כל הצדדים, איך מגיעים להסכם לקראת העונה הבאה. אני מציע שלא יקבלו החלטות ברגע האחרון כשהמשחקים בשער אלא בחודש יולי נדון בשאלה איך שומרים על זכות הציבור לשמוע גם כדורסל וגם כדורגל. אגב, זה לא רק רדיו, זה גם טלוויזיה. הוא צודק שהם שידרו השנה גם משחקי נשים וכולי, באמת היתה התקדמות בערוץ הראשון, וישנם גם ערוצים אחרים. השאלה הגדולה היא איך להביא מקסימום ספורט ישראלי זמין אל אנשי הפריפריה ואל כל המאזינים והצופים.

אנשי רשות השידור, אם הצעת הפשרה שלי מקובלת עליכם, תוכלו להתארגן לחדש את התוכנית ולשדר ב-10 המחזורים האחרונים.
יוני בן-מנחם
זה לא מקובל עלינו כיוון שאין לנו את הכסף להפיק את התוכנית. אתה יכול לסכם ולהשיג פשרה אבל אין לנו את הכסף להפיק את זה במגרשים.
איצ'ה מנחם
עם כל הכבוד, הוא מעמיד את הדברים כפי שהם על השולחן, מה שאחרים אולי מתביישים להגיד.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
כמה עולה באמת להפיק תוכנית כמו "שירים ושערים"?
יוני בן-מנחם
העלות היא 40,000 שקל בחודש כדי להפיק את "שירים ושערים".
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אם כך, כל הסיפור הוא 100,000 שקל.
יוני בן-מנחם
תביא את 100,000 השקלים. אין לנו את הכסף הזה. אני מדבר על ההפקה, בלי קשר לזכויות. נניח שנפתור את בעיית הזכויות.
איתן כבל
אדוני היושב-ראש, הרשה לי, כמי שיזם את הדיון הזה, אני אומר לך מר יוני בן-מנחם, יש לי תחושה שמנסים עכשיו דרכנו, דרך אחד כמוני, בעצם בלי דעת להפוך אותנו לכלי-שרת בידם.
יוני בן-מנחם
מה, זה השידור שלי? זה שידור ציבורי.
איתן כבל
אגיד לך למה. הרי למה אני תובע את זה ממך? בגלל שהשידור הוא ציבורי ובגלל שאתם יודעים שיש לחץ מצד הציבור עלינו, על חברי הכנסת, לפעול כדי להחזיר את התוכנית "שירים ושערים". אני מקבל עשרות פקסים ומאות שיחות טלפון בעניין הזה ואני מבקש להעלות את זה על סדר היום.

עכשיו מה עושים? קודם כול אנחנו מקיימים מה שנקרא בתימנית "דיבור ארוך", מדברים, טוחנים מים וטוחנים מים וטוחנים מים, ובסופו של עניין אתה אומר לי: לא משנה מה ייגמר, אין לי כסף. יש תקציב שאנחנו מאשרים מדי שנה, תקציב לא קטן, ואנשים משלמים אגרת טלוויזיה ורדיו. היה מאבק מול האוצר, מאבק שלא הצלחתם בו. יש כאלה הטוענים שבמתכונת הנוכחית של השידור הציבורי אולי בכלל צריך לבטל את האגרה, אבל עזוב, זה ויכוח אחר שצריך לעשות בזמן אחר.

אני אומר לך, מר יוני בן-מנחם, ואני מכבד אתכם מאוד, זה פשוט לא הוגן. לא מכובד שאנחנו יושבים כאן כבר שעה ארוכה ובסופו של דבר כשהיושב-ראש מנסה להגיע לאיזה סוג של פשרה בלוח הזמנים הקצר שנשאר בידינו, אתה זורק אותנו בצורה כל-כך מביכה. אתה אומר: תחליטו מה שתחליטו, דברו מה שאתם רוצים. ולו רק מפאת כבודו של היושב-ראש אפשר היה שהצדדים ינסו לשבת ביניהם ולהגיע לאיזה סיכום. זה פשוט לא מכובד, אני אומר לך, ולא הגון כלפינו. הרי בסופו של דבר אתם עוד תבואו לכאן לקבל את התקציב ותבואו לכאן לקבל התייחסות בנושאים כאלה ואחרים.
יוני בן-מנחם
אתה רוצה שזה יהיה מכובד או לשמוע את האמת? זאת האמת הכואבת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מר יוני בן-מנחם, מעליך יש את יושב-ראש רשות השידור. אני אבקש מיושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת שמחון, שהיום לא נמצא בכנסת לנסות להגיע לפתרון פשרה. 100,000 שקל זה הרבה כסף אבל בתוך תקציב רשות השידור זה סכום סביר לעומת זכות הציבור לשמוע.
גלעד ארדן
זה לא 100,000 שקל. זה עלות ההפקה בלי זכויות השידור.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
האם אתם מוכנים לקבל את ההצעה הזאת?
אברהם נתן
אם הסיפור היה רק ההפקה שעלותה 100,000 שקל, אני אומר לך שמליאת רשות שידור היתה מכריחה את רשות השידור לשדר. מבחינתי לא זאת הבעיה, לא כך אני רואה את העניין. 100,000 שקל – זה קשה מאוד, וקיצצו מאיתנו 130 מיליון שקל, אבל עדיין אפשר למצוא מקורות נוספים רק לצורך העניין הזה ולאור בקשתכם.

אני רואה שתי בעיות בעניין הזה, אלה הבעיות שמטרידות אותי. דבר ראשון, הזכויות עלותן 700,000 דולר, זה מה שהם דורשים. אני לא אשלם 700,000 דולר ל-11 משחקים. זה הרי כספי ציבור. בחיים אני לא אעשה דבר כזה. אני מוכן לשבת עם יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל ולהגיע להסכמה על סכום סביר, לנהל איתו משא ומתן ישיר בעניין הזה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מי עשה את ההסכם עם צ'רלטון בטלוויזיה, לא אתם?
איצ'ה מנחם
צ'רלטון משדר את המשחקים.
גלעד ארדן
מה הקשר בין צ'רלטון לבין "רדיו ללא הפסקה"?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
האם יש קשר ביניהם או אין קשר ביניהם? האם הבעלים של "רדיו ללא הפסקה" והבעלים של צ'רלטון הם היינו הך?
קריאה
התשובה היא לא.
משה אביבי
אני יכול לומר שמר אלי עזורי מצ'רלטון היה מעורב גם במשא ומתן שהתקיים בזמנו בהליך המכרז שקיימה ההתאחדות לכדורגל למכירת הזכויות. אם הוא שותף שם או שהוא היה נציג שלהם, אין לי מושג.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
האם ההצעה של יושב-ראש רשות השידור אפשרית מבחינתכם?
משה אביבי
צריכה להיות ישיבה משותפת של ההתאחדות לכדורגל, רשות השידור ו"רדיו ללא הפסקה". בתום העונה הזאת מסתיים ההסכם איתם.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מר עידו מור, שמעת את בקשת ועדת הכלכלה של הכנסת. אנחנו מבקשים שבמהלך השבוע הקרוב תהיה פגישה בין יושב-ראש רשות השידור, יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל ונציג הבעלים של "רדיו ללא הפסקה" כדי לפתור את הבעיה הזאת בסכום סביר. אל תעשו כאן קופה. יש פה בקשה שאפשר יהיה לשדר את 11 המחזורים האחרונים של הליגה. האם זה מקובל עליכם? אנחנו לא יכולים כוועדה לעשות עסקים, זה לא מתפקידנו, אבל אם יש רצון טוב של כל הצדדים תגמרו בהסכם סביר. האם מבחינתכם זה מקובל? אני מניח שזאת הפשרה.
עידו מור
אנחנו נשמח לבוא לכל פגישה בנפש חפצה כדי לסגור את העניינים.

רק כדי להבהיר, אותם 700,000 דולר שאנחנו דורשים, אנחנו לא דורשים אותם לעצמנו. אלו הזכויות שההתאחדות לכדורגל מוכרת. אם ההתאחדות לכדורגל תוותר על 700,000 הדולר האלה - - -
גלעד ארדן
למה שהיא תוותר?
איתן כבל
איצ'ה, שים לב לשיטת הדומינו. ההתאחדות עשתה הסכם עם "רדיו ללא הפסקה", שזכתה במכרז כדת וכדין. "רדיו ללא הפסקה" לא משדר את המשחקים ואתה לא כופה עליו לשדר.
איצ'ה מנחם
אני כופה. הלכתי לבית-המשפט ותבעתי אותו.
איתן כבל
FM 103 טוען שיש לו הסכם עם רשות השידור.
גלעד ארדן
בתקיעת כף.
איתן כבל
זה לא משנה. בכל מקרה, בין אם הוא ישדר או לא ישדר, יחייבו אותו כי יש לו הסכם. זה שהוא לא משדר זה לא בעיה של FM 103 כי ל-FM 103 יש הסכם עם ההתאחדות לכדורגל. זה סיפור קפקאי.
אברהם נתן
אין הסכם.
גלעד ארדן
אני רוצה להוסיף עוד משפט להצעת הסיכום. כיוון שמדברים על עוד חודשיים, אני מקווה שנצליח להסתדר, אבל בראייה לקראת העונה הבאה אני מבקש להוסיף שורה, שאנחנו קוראים להתאחדות לכדורגל לקראת העונה הבאה שהמכרז שהיא תוציא יהיה מופנה אך ורק לגופים משדרים ארציים. לא יוכל להשתתף במכרז אף גוף שהוא לא גוף משדר שמתחייב לשדר בעצמו.
משה אביבי
"רדיו ללא הפסקה" התחייב בפריסה ארצית. הוא גם שידר שנה אחת.
גלעד ארדן
מי שניגש למכרז שלכם צריך להתחייב שהוא זה שישדר, ולא שהוא ימכור את זה עכשיו הלאה. אין לו זכות למכור את זה הלאה. אתם צריכים להעמיד תנאי-סף במכרז, שמי שזוכה הוא גם זה שמשדר.
עידו מור
אז זה לא יגיע לאף גוף פרטי כי אין אף גוף פרטי שמשדר היום רדיו בפריסה ארצית.
גלעד ארדן
מי שרוצה להתמודד יתאים את עצמו, ייקח עוד 4 ניידות ויתמודד במכרז. סליחה, איך היום משדרים בכל תחנות הרדיו האזוריות את החדשות של ערוץ 10?
עידו מור
אין אף גוף משדר בפריסה ארצית פרט לרשות השידור.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אדוני, אם היית עכשיו אומרת אחרת היית מונע את התנאי הזה. אני הצעתי לך ביושר, תגיד על המקום שאתה מרים את הכפפה. אתה התחכמת ואז קיבלת את ההצעה הבאה. אדוני, עכשיו נגמרו המשחקים.

ועדת הכלכלה קוראת לרשות השידור, להתאחדות לכדורגל ולמחזיקים בזכויות השידור החל ממחזור המשחקים הבא לחדש את שידור התוכנית "שירים ושערים". כדי שזה יתבצע אנחנו מבקשים מיושב-ראש רשות השידור, יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל ונציגי הזכיינים להיפגש במהלך השבוע הקרוב ולחזור לוועדה עם הסכם מוסדר שיאפשר את השידורים.

הוועדה קוראת לכל הגורמים – ההתאחדות לכדורגל, איגוד הכדורסל, רשות השידור וכל בעלי העניין הציבורי, כלומר רשתות ארציות – להגיע להסכם בדבר השידורים ברדיו ובטלוויזיה בעונה הבאה, ולהציג בפני הוועדה במהלך חודש יולי את הסיכומים המסתמנים.
משה אביבי
למה הכוונה "להגיע להסכם"? אני צריך לצאת בהליך מסודר.

אני מבקש לומר עוד משפט אחד. בנושא השידורים של משחקי נבחרת ישראל הגיעו בוועדת החינוך והתרבות לאמנה מחייבת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
בדיוק לזה אני חותר. בשידורי נבחרת ישראל הגענו לאמנה שמחייבת את הצדדים, שיש לה תוקף של הבנה ציבורית בין כל הגורמים, ולפי זה הכול מתבצע. היה משחק אחד שלא יכולתם לשדר ואז מר גברי לוי התקשר אליי בטלפון ואמר שהוא לא יכול לעמוד בתנאים כי אף אחד לא מוכן להציע את מחיר המינימום. אמרתי: בסדר, אבל הכול היה על השולחן בגלוי.

אתה צריך לצאת למכרז חדש, זה נכון, אבל אם יש רצון טוב אז במהלך חודש יולי, גם כשיוצאים למכרז, לא צריך לקבוע מחירים בשמים ולא להציג תנאים מפליגים. צריך להגיע פחות או יותר להבנות. ועדת הכלכלה מבקשת לקבל דיווח במהלך חודש יולי איפה עומדים המשאים ומתנים, המכרזים וכדומה לגבי העונה הבאה, בהנחה שאנחנו רוצים לראות שיש רצון טוב.
איתן כבל
ותוך הפקת לקחים מכל מה שקרה עד היום, וקרה לא מעט.
יוני בן-מנחם
צריך לשנות את תנאיי הסף של המכרז.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אתה תודיע לנו: יש הכנה למכרז, במכרז נקבע תנאי-הסף שהציג כאן חבר הכנסת ארדן, שרק גופים ארציים יוכלו לשדר, כל הדברים האלה, שזה יהיה גילוי נאות. אני לא אומר לך ב-31 ביולי לסגור את המכרז כי העונה מתחילה רק בספטמבר אבל אנחנו נרצה לקבל דיווח ולבדוק שהכול יתנהל באופן תקין מבחינה ציבורית ובלי התחכמויות, זה הכול.
משה אביבי
אני רוצה לומר משהו כדי שלא יישאר רושם לא נכון. "שירים ושערים" משודרת מאז שנת 1971. זאת השנה הראשונה שדבר כזה קורה. כלומר, אין התחכמויות.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
סליחה, אתם עשיתם פריסה של 4 משחקים.
משה אביבי
אני אומר שזאת השנה הראשונה שזה קורה. לא היו התחכמויות והתוכנית שודרה במשך כל השנים. יש רק גוף שידור ארצי אחד, פרט לגלי צה"ל שאף פעם לא ניגשים למכרז לעניין הזה. אם רוצים להגיע לאמנה שרק רשות השידור משדרת ושההתאחדות לכדורגל לא תצא למכרז, ושהסכום יהיה גם סכום ציבורי, זאת אומרת שהוא הולך למטרות ציבוריות ולא הולך לשום דבר אחר, אז זה דבר אחר. אבל אם אומרים לי: תצא במכרז אבל רק לגוף ארצי, זאת אומרת שאני יוצא למכרז רק לרשות השידור, שתציע לי שקל ותזכה במכרז. צריך להתייחס גם לעניין הזה.
איתן כבל
הרי יש התחייבות שערוץ FM 103 ישדר באופן מסונכרן לכל הארץ.
איצ'ה מנחם
הם שידרו משחקים.
איתן כבל
אבל הם לא משדרים, אלה העובדות.
איצ'ה מנחם
מר עידו מור, תגיד ששידרתם את "שירים ושערים".
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
יכול להיות שנגיע ביולי להבנה שאם אתם מסתדרים על המחיר אז אין בעיה ואז לא צריך לעשות מכרז. אפשר להגיע לאמנה, בדיוק כפי שעשו במשחקי הנבחרת. יש פה אינטרס ציבורי ולפעמים זכות הציבור לשמוע עדיפה על תחרות, אז מגיעים להבנות ולאמנות. זה בדיוק הרעיון. אם נראה שזה בלתי אפשרי ושהפערים במחירים הם בלתי אפשריים אז ייצא מכרז מסודר. לכן ביקשתי לקבל דיווח בחודש יולי.

עכשיו אגיד מה התנאי. אנחנו לא משחקים כאן. זה דיון שני בוועדת הכלכלה. בשנה האחרונה ועדת הכלכלה לימדה לקח הרבה מאוד גופים גדולים במשק. אני לא רוצה להזהיר ואני לא רוצה לאיים אבל מי שראה בטלוויזיה את התמונה של חמשת ראשי הבנקים שישבו כאן כמו ילדים טובים על רקע 3 הצעות החוק בנושא העמלות מבין שקורה דבר בישראל. אנחנו כנציגי ציבור לא נשלים עם תופעה שבגלל סכסוך כזה או אחר הציבור לא יכול – וזה נמשך כבר שני-שלישים מהעונה – לשמוע את המשחקים כמקובל, לפחות בשלב האחרון של העונה. מי שחושב: מה הבעיה? הרי לוועדה הזאת אין שיניים, היא רק קראה לכם הצעת סיכום – אנחנו מתכוונים תוך שבוע לקבל דיווח שאכן הגעתם לסיכום הזה. אם נגיע למסקנה שהגופים חס וחלילה לא רצו למלא את הסיכום הזה אז להזכירכם, אנחנו "נפגשים בשביעיות" בעוד הרבה מקומות ואני לא מציע לאף אחד מאיתנו לחבר נושא אחד לנושא אחר.

אני בהחלט מזדהה עם מה שאמר חבר הכנסת כחלון על הרצון של הציבור לדעת, על הפריפריה וכל הדברים האלה. לכן אני קורא לכם להגיע לסיכום הזה בתוך שבוע. אני מקווה מאוד שלא נצטרך לחזור על תמונות שהיו כאן עם הצעות חוק ועם אלף ואחד דברים שאנחנו יכולים לעשות. חבר הכנסת כבל וחברי הכנסת ארדן וכחלון ועוד רבים אחרים רגישים לנושא הזה, ובצדק. לכן אני לא מציע להעמיד אותנו במבחן.

תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים