ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/02/2004

חוק הנוער (טיפול והשגחה) (תיקון מס' 16), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/7971



3
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
22.02.2004

פרוטוקולים/עבודה/7971
ירושלים, ח' באדר, תשס"ד
1 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 128
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
מיום ראשון, ל' בשבט התשס"ד ( 22 בפברואר 2004), שעה: 10:00
סדר היום
הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה)(תיקון מס' 17)(פרסום תמונת עירום
של קטין), התשס"ג-2003, של חברת הכנסת גילה פינקלשטיין
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום - היו"ר
אריה אלדד
גילה פינקלשטיין
מוזמנים
עו"ד ענת אסיף - משרד המשפטים

עו"ד רינת ביגלר - משרד הרווחה

עו"ד לאה דקל - לשכת עורכי הדין

עו"ד יפעת בויאר - המועצה לשלום הילד

סיגלי ביטון - ראש אגף פרסומות בפועל, הרשות השנייה
יועצת משפטית
יהודית וסרמן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
אושרה עצידה




הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה)(תיקון מס' 17)(פרסום תמונת עירום של קטין),
התשס"ג-2003, של חברת הכנסת גילה פינקלשטיין
היו"ר שאול יהלום
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. כולנו מזועזעים וכואבים מהפיגוע שקרה הבוקר בירושלים. אנחנו משתתפים באבלם של שבעת ההרוגים ומאחלים החלמה לפצועים. אני מקווה שמצבם ישתפר ושהם יצאו במהרה מבתי החולים. אני גם רוצה להתנצל על האיחור שנבע מפקק שהיה בכניסה לירושלים שהוא כנראה כתוצאה של הפיגוע.

אנחנו דנים בהצעת חוק פרטית של חברת הכנסת גילה פינקלשטיין, הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה)( תיקון מס' 17)(פרסום תמונת עירום של קטין), התשס"ג-2003, הכנה בין קריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מבקשת להחמיר באיסור פרסום תמונת עירום של קטינים. עד היום היה אסור בחוק לפרסם תמונה מגיל 9 שנים וכאן יש בקשה להחמיר ולאסור את הפרסום מגיל 5 שנים. כלומר, כבר מגיל 5 שנים יהיה אסור לפרסם תמונת קטין וזו תהיה עבירה פלילית.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בתאריך 29 ליולי, והצביעו בקריאה הראשונה למענה פה אחד, 18 חברי כנסת, לא היו נמנעים ולא היו מתנגדים. חברי הכנסת אפילו ויתרו על זכות הדיבור. יושבת הראש אומרת כי בעד הצעת החוק הצביעו 20 חברי כנסת, לא 18 חברי כנסת. היא צירפה את קולה ואת קולו של יושב-ראש הכנסת.

חברת הכנסת פינקלשטיין, בבקשה.
גילה פינקלשטיין
אנחנו שומעים לאחרונה כי מספר הפגיעות על רקע מיני עולה. לכן, מאוד חשוב שיהיה עכשיו איסור על פרסום תמונת עירום של קטין וזאת מיום שמלאו לו 5 שנים, ולא כפי שהיה עד עכשיו בחוק מגיל 9 שנים. גיל 5 שנים הוא גיל גן חובה, והקטין חש בושה ביחס לאברי הגוף שלו המוצנעים. הוא מודע להבדלים שבין המינים. פרסום תמונות של קטינים עלול לעודד את התופעה שעליה אנחנו קוראים עליה יום יום בעיתון. אנחנו צריכים להגן על כבודם של ילדים, ולשמור על הפרטיות שלהם. ילדים לא צריכים לחוש בושה כשהם רואים את התמונות שלהם מפורסמות בעיתונות. אנחנו מקווים שהתיקון הזה יצמצם את תופעת הפגיעות המיניות בילדים.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה. חבר הכנסת אלדד, בבקשה.
אריה אלדד
אין לי התנגדות לעצם החוק. אומנם ראוי להגן על פרטיותו של קטין ככל האפשר ולהוריד את גיל הפרסום. עם זאת, נדמה לי שזה יהיה לא נכון לצפות שזה יביא לצמצום עבירות המין, כי אותם פדופילים לא ממש מוטרדים מהשאלות האם ניתן לזהות את הילד בתמונה או לא, האם הוא מצולם לפנים או מאחור, האם יש לילד עיגולים על הפנים או לא. מי שהדבר הזה גורם לו גירוי במערכת מינית מעוותת, לא ממש איכפת לו אם מזהים את הילד בתמונה או לא.
היו"ר שאול יהלום
אבל, אתה לא מתנגד.
אריה אלדד
לא, ממש לא.
היו"ר שאול יהלום
האם יש מישהו שרוצה להעיר עוד הערה? אין.

אני רוצה לקרוא כאן מכתב שהגיע אלינו משוש צימרמן ראש תחום ילדים בסיכון ביחידה למניעת התעללות בילדים של השירות הפסיכולוגי הייעוצי של המינהל הפדגוגי במשרד החינוך והתרבות והספורט, של מדינת ישראל.
"הנדון
הצעת חוק הנוער וכו'...

בשל היעדרותינו מהישיבה היום, ברצוני להודיעך כי הדרג המקצועי של משרד החינוך, תומך בתיקון לחוק הנ"ל. דעתנו זו הוצגה בישיבה הקודמת של הוועדה שדנה בנושא."
עו"ד רינת ביגלר
אני מבקשת להביא את עמדת אנשי המקצוע של המשרד. אנחנו אכן תמכנו ברציונל של הורדת הגיל ואנחנו עדיין תומכים. אבל, אם כבר מורידים את הגיל, אז ייתכן שיש מקום לשקול הורדה נוספת. גיל 5 שנים הוא אומנם גיל חינוך חובה, אבל אין בהכרח עניין לעשות דווקא את ההקשר הזה. הרי ילדים מגיל 3 שנים מזהים את עצמם כשהם רואים את עצמם בתמונות. הם יכולים להביע רגשות שונים בהקשר הזה, ולכן מוצע לשקול אפשרות של הורדה עד גיל 3 שנים.
היו"ר שאול יהלום
בנושא הזה דנו בין הקריאה הטרומית לקריאה הראשונה ואמרנו שאין גוזרים גזירה, אלא בשלבים. אנחנו הורדנו ארבע שנים מגיל תשע שנים. בואו נראה איך זה פועל שנה-שנתיים, מה המסקנות, ואחר כך אנחנו נראה.

מי בעד אישור הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית? אושר פה אחד.

אנחנו מברכים את חברת הכנסת גילה פינקלשטיין על הצעת החוק, ניפגש במליאה כאשר נדון בקריאה השנייה והשלישית.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים