ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/01/2004

החובות והפנסיות של המועצות הדתיות

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/8006




5
ועדת המשנה (של ועדת הפנים) לנושא פירוק המשרד לענייני דתות - 27.1.2004

פרוטוקולים/ועדת הפנים/8006
ירושלים, י"ד באדר, תשס"ד
7 במרץ, 2004


הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת המשנה (של ועדת הפנים) לנושא פירוק המשרד לענייני דתות
שהתקיימה ביום ג', ד' שבט תשס"ד, 27.1.04, בשעה 13:30


ס ד ר ה י ו ם

החובות והפנסיות של המועצות הדתיות
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר ניסן סלומינסקי
סגן השר יצחק לוי
משה גפני
יצחק הרצוג
יעקב ליצמן
עמרם מצנע
לאה נס
מוזמנים
יגאל גדרון, משרד האוצר
הרב ליצברג
הרב משה ביטן
יעקב רוזנצווייג
הרב דוד מצגר
עמנואל פלח
אבי בלושטיין
נתן נתנזון
הרב צפניה דרורי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


החובות והפנסיות של המועצות הדתיות
היו"ר ניסן סלומינסקי
צהריים טובים וברוכים הבאים בשם השם. בחלק
הפורמאלי אנחנו במסגרת ועדת המשנה שהוקמה בועדת הפנים כדי לטפל בנושא שהגדרנו אז, החובות והפנסיות של המועצות הדתיות. כשהתחלנו לטפל בנושא אמרו לי אל תגיע בזה, זה כדור לוהט, אין שום סיכוי בעולם לפתור אותו ואל תתבזה. גם בגופים הגדולים שעכשיו עולים על הפרק כמו המועצות המקומיות וכו', זה כל כך קשה ושם יש לחצים, המועצות הדתיות מי מסתכל עליהם, באותה תקופה אפילו ההסתדרות לא הסכימה להיפגש עם הנציגויות השונות, היו כאן רבנים או יושבי ראש או משרתים אחרים בקודש שלא קיבלו שנה וחצי משכורות ואף אחד לא התעניין. אמרנו שלא יכול להיות דבר כזה, לא יכול להיות מצב שיהודי שעובד, ופה כולם עבדו, לא שבתו, כי אי אפשר לשבתות פה, אי אפשר לא לקבור את המת או לא להשגיח על הכשרות ואמרנו שלא יכול להיות מצב כזה שיהודי יעבוד ולא יקבל שכר. ואנשים הגיעו עד פת לחם ואנשים נאלצו לעשות דברים שהם לא היו עושים לפני כן והסתבכו.

הרמנו את הכפפה וקיימנו במסגרת הרחבה הזאת שתי ישיבות ושלא במסגרת הרחבה הזאת קיימנו אינספור ישיבות בפורום כזה או אחר, הרבה מאוד לחצים, הייתם ערים לחלק מהדברים במסגרת הדיונים על התקציב ובסופו של דבר אנחנו עכשיו אחרי שראינו אור בקצה המינהרה החלטנו לעשות את הישיבה השלישית שבאה לדווח ואולי לסכם את שלב הביניים. אבל גם כשהדברים מסוכמים ואפילו כתובים, כל עוד זה לא מבוצע בפועל אנחנו צריכים להמשיך להיות עם האצבע על הדופק ולהמשיך לפקח. אני קורא לזה ישיבת ביניים, אבל לפחות לדעת שהגענו לשלב שאולי לא האמנו שנגיע אליו ועכשיו נצטרך לפקח על החלק הביצועי.

הנושא של המועצות הדתיות מורכב משלושה מישורים. מישור אחד זה חובות העבר והפנסיות, האחריות והדאגה לנושא הזה, החלק השני זה השוטף מכאן ולהבא מבחינת ההתנהלות הכספית השוטפת והחלק השלישי זה איך העסק הזה יהיה בנוי מכאן ולהבא.

סיכום התקופה הזאת מתבטא בשני דברים. דבר ראשון, זו פעם ראשונה בהסטוריה שגוף ממשלתי במשרד ראש הממשלה מכיר בכל העובדים של המועצות הדתיות ולוקח על עצמו אחריות. עד היום משרד האוצר אמר לנו שהם לא עובדי המדינה, הם לא אחריות שלנו ומי שיטפל יטפל. אני אקריא את המכתב. המכתב הוא של משרד ראש הממשלה, לשכת המנהל הכללי וחתום ע"י אורן מגנזי יועץ ראש הממשלה על דעתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אביגדור יצחקי.

לכבוד חבר הכנסת סלומיניסקי ניסן, יו"ר ועדת המשנה. הנדון, אי תשלום שכר ופנסיה של עובדי המועצות הדתיות, מכתבך לראש הממשלה מיום וכו'. מכתבך התקבל אצל ראש הממשלה והתבקשתי להשיבך בנושא. עמדת ראש הממשלה והשר לענייני דתות הינה כעמדתו של עו"ד אמנון דה הרטוך שמי שהיה שותף לנו, עמדתו שנאמרה בעל פה אבל אנחנו הוצאנו את זה מהפרוטוקול אז היא כתובה גם, היתה כעמדה הזאת, כעמדתו של עו"ד אמנון דה הרטוך נציג היועמ"ש לממשלה, עמדה זו באה כאימרת אגב גם ע"י שופט בית המשפט העליון במסגרת העתירה לבג"צ. יש כאן חיזוק גם של ביתה משפט העליון אז אף אחד לא יוכל לגעת בזה.

מאחר שמדובר בעובדים של תאגידים סטטוטוריים שהוקמו בחוק שירותי הדת היהודיים, נוסח משולב, התשל"א, אינני רואה כל אפשרות להלין שכרם באופן קבוע. בתקציב המדינה שמור סכום עבור תוכניות הבראה, סגירה של המועצות הדתיות ובתוכם משכורותיהם של עובדי המועצות. עניינם של העובדים יעמוד בראש מענייניו של השר, הכוונה ראש הממשלה, במסגרת האגף החדש שיועבר למשרד ראש הממשלה ויהיה בשליטתו המלאה. בברכה וכו'.
יעקב ליצמן
היות שראיתי כאן את יגאל גידרון והוא עזב את
החדר אחרי שהתחלת להגיד שיש דבר כזה, אני מציע שברגע שהוא יכנס, אם הוא יכנס, מעבר לאורן ואביגדור יצחקי, הייתי רוצה שהוא יגיד מטעם האוצר שהוא הולך לשלם לכולם לפי זה. הנה יגאל, שיודיע רק לפרוטוקול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב ליצמן, אני מבקש.
יעקב ליצמן
מה הפחד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין שום פחד, יגיע זמנו.
יעקב ליצמן
אם האוצר מתכוון לשלם או לא מתכוון לשלם.
אורן עם כל הכבוד, אפילו שאביגדור יצחקי, אמרת שלקריאות ביניים יש לי זכות כחבר כנסת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כבר עברת את השלב של קריאות ביניים.
יעקב ליצמן
יכול להיות שתצטרך להוציא אותי. אני מבקש,
אני עומד על זה שיגאל גדרון רפרנט האוצר יגיד כאן לועדה הזאת כרגע אם הוא מתכוון לשלם על המכתב הזה שאתה הקראת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעתי את הבקשה. כשיגיע זמנך תוכל גם לדבר.
יעקב ליצמן
עם כל הכבוד, הוא לא מסכים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצעה לסדר, שמעתי ואני ממשיך הלאה.
יעקב ליצמן
רק תשובה אחת, מה הפחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין שום פחד, יש סדר.
יעקב ליצמן
אני לא רוצה להגיד לפרוטוקול, גם בין גנבים יש
איזה סדר. צריך לבוא פקיד האוצר כאן, שיגיד שהוא מתכוון לשלם, לא יותר. מילה אחת, כן או לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב ליצמן, אתה רוצה לנהל את הישיבה?
יעקב ליצמן
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תארגן לך ישיבה, תנהל אותה.
יעקב ליצמן
אתה יכול להוציא אותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה להוציא אותך.
יעקב ליצמן
אתה מכיר אותי, אני לא עושה בלגן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא עושה בלגן, אבל זה מה שאתה עושה
כרגע.
יעקב ליצמן
זה בלגן זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואחר כך אתה מתפלא למה ככה אנחנו נראים. בוא
נשמור על סדר.

יש סיכום עם משרד ראש הממשלה וזה פעם ראשונה שמשרד ממשלתי פורמאלי, משרד ראש הממשלה שהיום הוא גם אחראי על התחום הזה של הדתות, מודיע, גם בכתוב וגם בסיכומים שיש לנו איתם, שהוא לוקח את האחריות לנושא הזה. הסיכום הזה הוצע, וסגן השר יפרט, גם על דעתו של האוצר וגם האוצר היה בכל הסיכומים האלה ולא יצא שום מכתב שלא על דעתם.
יעקב ליצמן
הוא לא יודע מזה.
קריאה
הוא כן יודע מזה.
יעקב ליצמן
אז מה הפחד, יכול להיות שהוא יגיד שהוא עומד
על זה, אז בסדר גמור.
קריאה
יש סיכום וזהו, זה הסיכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא הולכים בסדר שלך אז הכל פחד, למה?
יגיעו לזה גם. לא חייבים ללכת דווקא בסדר שלך.

דבר שני זה נוהל הביצוע בפועל. הסיכום היה שלאחר שיעברו על כל המועצות, וסגן השר יפרט אך יהיה בנוי הנושא של מבנה המועצות הדתיות בהמשך, שזה לא מבנה אחיד לכולם אלא יהיה פרטני לכל מקום ולאחר שיעברו ותהיה תוכנית הבראה לכל מועצה ומועצה וגם יקבע אופייה, תוגש תוכנית הבראה לממשלה והסיכום היה שתוכנית ההבראה הזאת, כדי לוודא שהממשלה תאשר אותה, שיכול להיות שאם היא רק תוגש על המועצות הדתיות, יכול להיות שרים שיגמגמו, למרות שהדברים מסוכמים על דעתו של ראש הממשלה ושר האוצר, כדי לוודא, התוכנית הזאת תוגש במשולב עם תוכנית ההבראה לרשויות המקומיות ועם תוכנית הבראה לאגפים במשרד הבטחון. תהיה תוכנית גדולה שבתוכה יוקצה סכום שאחרי שרואי החשבון יעשו את הבדיקות, שבזמנו בישיבות הראשונות היה סדר גודל של בין 150 ל200- מליון, אני מניח שרואי החשבון שבדקו כבר צמצמו את זה, הסכום שיהיה של החובות והפנסיות וכו', זה יהיה הסכום שישולב במסגרת הבקשה לממשלה לאשר את תוכניות הבראה וממילא אפשר יהיה להפעיל את זה.

שלב הסיכומים הוא רק שלב ביניים שלאחריו צריך לוודא ביצוע בפועל ואנחנו נמשיך לעקוב אחרי הביצוע. זה השלב הראשון שמשליך לגבי החובות והפנסיות.

לגבי התקציב השוטף, אני אדבר רק על החלק התקציבי ואחר כך יפרט סגן השר. מבחינת השוטף, הממשלה הגישה לכנסת וזה עבר בקריאה ראשונה, הצעת תקציב של המועצות הדתיות על 70 מליון ש"ח, כאשר בשנת 2003 אחרי התוכנית הכלכלית זה עמד על 120 מליון שקל. עם 70 מליון זה בלתי אפשרי לנהל את כל שירותי הדת בשוטף באופן מכובד. בויכוח ובדיון שהיה הצלחנו להגדיל את זה בעוד 40 מליון שקל, סך הכל תקציב של 110 מליון. ה110- מליון האלה שווים יותר מהתקציב שהיה ב2003- כי ב2003- ה120- מליון כלל בתוכו שכר של יושבי ראש מועצות דתיות, סגנים, הנבחרים, שעכשיו, לפחות ממאי, אותם לא יהיה, יהיה שכר רק למנהל, כך שאם נוריד את השכר של היו"ר והסגנים ונוסיף את השכר של המנהלים, ה110- זה הרבה יותר גבוה מה120-. זה יכול לאפשר ניהול מסודר של המועצות הדתיות, 110 מליון.

בכנסת יש איזה הליך שמה שמופיע בספר התקציב ומאושר בכנסת ביום התקציב זה כסף, מה שמאושר בכנסת כהסכם או כהתחייבות ומאושר ע"י הכנסת, זה עדיין לא כסף כל עוד זה לא עבר דרך ועדת הכספים. ברגע שזה עובר דרך ועדת הכספים זה מיתרגם לכסף ומצטרף לתקציב או מה שנקרא אצל כולם, זה מצטרף למסכים ובמקום 70 זה קופץ ל110-. מאחר וזה עדיין לא הגיע לועדת הכספים אז בפועל במסכים יש 70 מליון. 70 מליון שקל שזה מה שהיה ו40- מליון מחכים שיעברו דרך ועדת הכספים. מה שהיה צריך להיות מחולק למועצות הדתיות בשוטף זה 70 מליון חלקי 12 שזה סכום קטן שלא מאפשר ובצדק החליט סגן השר שהוא לא מוכן להעביר כזה סכום ודרשנו את ה110-. מאחר וועדת הכספים עוד לא קיבלה את הבקשה, מכל מיני סיבות, זה יהיה תוך שבוע שבועיים, הצלחנו עם כל הלחצים שרק אפשר להגיע להסכמה עם משרד ראש הממשלה ועם האוצר שלפחות לגבי ינואר ואולי גם קצת יותר, ונקווה שעד אז הכל יפתר, יראו את הסכום כ-110 מליון, כאן בעיה של עוד כמה מליונים, כ110- חלקי 12 והכסף הזה ישוחרר למועצות. אני מדבר על אותן מועצות שיש להן דו"ח מבוקר, זה רק 45 מועצות ועכשיו זה בהזרמה אליהם, הסיכום היה אתמול ואני מקווה שעכשיו לאותן 45 מועצות שהגישו את הדו"ח וזכאיות לקבל, הכסף הזה כבר עובר אליהם ואני מקווה שנוכל להקדים את פברואר ועל זה אנחנו עובדים בנפרד.
סגן השר יצחק לוי
אני אנסה לעשות קצת סדר בדברים. כל מה שניסן
אמר אלה היו הסיכומים אבל אני אפרט אותם ואסדר אותם. קודם כל אנחנו השלמנו את פירוק משרד הדתות. הענין הושלם, אני לא אומר שכבר הכל עובד, אבל יעבוד. כרגע אנחנו נמצאים בשלב של סיום פיזור העובדים בין כל המחלקות השונות. לפי מה שנמסר לי היום מנציבות שירות המדינה, עד יום ראשון הכל יסגר, פחות או יותר הרשימות כבר מסודרות ונתחיל לעבוד כל אחד במקומו. במשרד ראש הממשלה, שירותי הדת, הקבורה, המשרתים בקודש. במשרד ראש הממשלה יש אגף שכרגע אני אחראי עליו. בשבוע הבא אנחנו מסיימים ונביא לקריאה שניה ושלישית את חוק הדיינים, חוק הרבנות הראשית, כי שהיתה ההתחייבות לרבנים הראשיים, השלב הזה יגמר וכרגע אנחנו הולכים לשלב השני של הרפורמות שרצינו לעשות וזה לעשות הבראה וייעול במועצות הדתיות.

יש החלטה לעשות רפורמה בשכר הנבחרים ואנחנו נעמוד בהחלטה הזאת ונעשה אותה. המשמעות שלה היא שלסגנים לא יהיה שכר, אין יותר סגנים בשכר בכל הארץ, מירושלים ועד פרדסיה, אין יותר סגנים. לגבי היו"ר ההחלטה אומרת שליו"ר אין שכר ולמנהלים, אבל יו"ר יכול להיות המנהל. כלומר יש מישרה בכירה אחת לגבי המישרה הבכירה הזאת שזה יהיה או מנהל המועצה הדתית או היו"ר, אנחנו כרגע עובדים על תיקון תקנות גובה השכר. גובה השכר לא ישאר מה שהיה. גובה השכר יהיה גובה השכר שיוסכם בין האוצר ומשרד ראש הממשלה, והוא יהיה פחות מגובה השכר של היום, אנחנו גם נעמוד על זה שיובטח הרצף הפנסיוני אם יהיו אנשים שימשיכו וכן הלאה. כדי לעשות את זה אנחנו הולכים עכשיו לעשות הרכבים חדשים בכל המועצות הדתיות וזה התקבל בחוק ההסדרים. חוק ההסדרים מחייב להחליף את המועצות הדתיות הנוכחיות עד 1 במאי. הווה אומר, מה שיהיה עד ה1- במאי זה בסדר, ולא, עושים ממונים. וזה כדי למנוע תביעות שכר מסגנים, מיו"ר שירצו להמשיך לקבל את השכר הגבוה וכן הלאה. יש רפורמה בשכר, אין ברירה אחרת, צריך לעשות את זה, אין אפשרות להישאר ברמה שהיתה. צריך להוריד אם רוצים לקיים את שירותי הדת בישראל. כבר התחלנו לדבר עם כמה ראשי ערים והמכתבים יצאו חלקם השבוע וחלקם בשבוע הבא, מכתבים לראשי העיריות ולראשי הרשויות, אנחנו הולכים על הרכבים חדשים. זה לא אומר שמי שהיה לא יכול להמשיך, הוא יכול להמשיך אבל זה הרכב חדש עם התקנות החדשות, עם נהלי השכר החדשים, הווה אומר אין יותר סגנים ויו"ר בעיקרון לא יקבלו שכר אלא שיו"ר יכול להיות גם מנהל ואז הוא כן יקבל שכר. אם יו"ר לא מקבל שכר מנהל יכול לקבל שכר לפי אותה תקנה שתוסדר. אני מעדיף שיהיו הרכבים ולא מינויים אבל אם יהיו עיכובים ואם יהיו בעיות ואם יהיו סכסוכים ואי אפשר יהיה להגיע להרכב אז במאי יהיו מינויים לפי מה שקובע החוק.

הכוונה היא לעשות שינויים במבנה המועצות הדתיות. ההחלטה היתה שהשינויים יהיו פרטניים, שלא יהיה דין אחד לכולם, צריך לבחון כל מקום ומקום. העיקרון הוא שהמועצות הדתיות צריכות לתת שירותי דת, העיקרון הוא שצריך להביא לשינוי ונכון להביא לשינוי וצריך להציע שינויים. אנחנו נציע, אנחנו כבר עובדים בענין הזה, האגף שלנו במשרד ראש הממשלה, צריך להציע הצעות ולהביא להחלטה של פורום שנקבע בהחלטת הממשלה, עם ראש הממשלה ומשרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה, ונעשה את זה.

מדובר בכך שיתכן ונציע לאחד מועצות דתיות קטנות, יתכן ונציע שמועצות דתיות קטנות חלק מהשירותים ינתנו דרך העיריה, לא שהמועצה הדתית תאבד את עצמאותה, אלא אולי חלק מהשירותים ינתנו דרך העיריה. יכול להיות שבמועצות האיזוריות נגדיל את המרחבים ונעשה פחות מועצות איזוריות או שמועצה דתית אחת תיתן שירותים ליותר ישובים. אנחנו צריכים לצמצם. המועצות הדתיות הגדולות וודאי ישארו. כל המועצות הדתיות יצטרכו לעבור תוכנית הבראה והתייעלות. הסיכום שהקריא חבר הכנסת סלומינסקי הוא סיכום על דעת והאישור האוצר. אני הייתי בישיבה יחד עם אורי יוגב והדבר הזה הוא ברור ומוחלט. אורי יוגב אומר, אנחנו הולכים להביא סכום להבראת המועצות הדתיות. אנחנו כבר מתחילים בהבראה, התחלת ההבראה זה נושא תקנות השכר. אני לא אומר שכל הסכום ינתן ע"י הממשלה, יכול להיות שהממשלה תגבה מהרשויות שחייבות. אנחנו נצטרך להציע בכל מקום איך לפתור את הבעיה ולראות מה החובות ולדון בזה.

השלב שהגענו אליו בעקבות דיוני התקציב הוא שלב הרבה יותר טוב מאשר היינו בו. אני לא אומר שפתרנו את הבעיות, יש בפנינו עוד דרך ארוכה, אבל אנחנו עושים את זה. אנחנו עושים ונמשיך עד שנפתור את הבעיות. לפתור את הבעיות מבחינתי זה אומר שכל שירותי הדת במדינת ישראל נשארים וניתנים, כל שירותי הדת, כל הנשוא של החובות הן לאנשים במשכורות והן לספקים, נפתרים ושאנחנו יוצרים מערכת שיכולה לעבוד כראוי. על הנייר התקדמנו הרבה מאוד וגם התקדמות על הנייר היא התקדמות חשובה. יש הסכמה של הממשלה כולה בענין הזה, שצריך להגיע להבראה, יש הסכמה של הממשלה שהולכים על פתרונות פרטניים ולא כמו שרצו בהתחלה שהכל יבלע בעיריות. נצטרך לראות בכל מקום ומקום מה הפתרון הנכון, האמיתי. הפתרון לא יהיה תוך חודש כי זה עבודה, אבל נתחיל בפתרון ונתקדם ואנחנו מבקשים מהחברים שיבינו שנכנסנו למצב מאוד קשה, המערכת נמצאת בקריסה מאוד חמורה וכדי לאושש מערכת שנמצאת בקריסה זה לא ביום אחד וצריך לשכנע את האוצר ואת משרד ראש הממשלה וצריך לעבור שלבים. גם ראשי הערים יש להם מה לומר, יש ראשי ערים שיותר קל איתם, יש ראשי ערים שקשה איתם. זו התוכנית וכך אנחנו נתקדם.
לגבי השוטף הנוכחי, רוב המועצות הדתיות עוד לא מסרו את כל האישורים שצריך כדי להתחיל את ההקצבה של שנת 2004. מי שמסודר יתחיל לקבל, ומי שלא מסודר אנחנו מבקשים שיסדר את כל מה שצריך כדי שאפשר יהיה לשלם. המטרה היא להגיע ש110- מליון יהיו התקציב של המועצות הדתיות בשוטף, וזה יהיה הבסיס שאיתו נעבוד. אנחנו נשתדל לזרז את העניינים כמה שיותר ואנחנו מקווים שתוך שנת 2004 ונעשה נסיון גדול שזה יהיה תוך המחצית הראשונה של 2004.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסיכום שאנחנו הודענו עליו שתהיה תוכנית
הבראה שתכסה את החובות ואת הפנסיות של עובדי המועצות הדתיות, וזה על דעת משרד ראש הממשלה, האם זה גם על דעת האוצר.
קריאה
עוד נקודה חשובה, שראש הממשלה מכיר
באנשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שאל ליצמן אם אתה יודע שזה גם על דעת האוצר,
כשסגן השר הודיע שבאותה ישיבה היה גם אורי יוגב ואחרים.
יגאל גדרון
הבנתי שיש מכתב כתוב בנושא ואני אשמח לקבל
אותו, מעבר לזה כל מה שנסגר על דעת אורי יוגב מחייב אותנו.
יעקב ליצמן
יגאל ענה על שתי תשובות, הוא ישמח לראות את
המסמך ומה שאורי יוגב יגיד הוא ישלם ואני בטוח בזה. על אף שאדוני היו"ר ניסית לשכנע אותנו ש110- זה יותר מ120-, כאן בכנסת אנחנו יודעים ש120- זה פחות מ90-, כאן מתחילים בתקציב מסויים ופתאום מקצצים. בעוד פחות מחודשיים אנחנו אמורים לקבל עוד קיצוץ של 5% ואני מקווה שזה לא יפול על הדברים האלה.

הנושא של העובדים, הנושא של משכורת, הנושא של פנסיה זה דבר קריטי ואני מקווה שעד שיתחילו לשלם אנשים לא יפגעו. בנושא הפנסיה, יש אנשים מבוגרים שזה החיים שלהם, לא לזלזל וזה אפילו לפני הכל.

נושא המועצות הדתיות. אני מבין שאנחנו נכסים שוב לנושא ההסכם הקואליציוני ומסביב לשולחן אני לא רואה אף אחד מיהדות התורה שיש לו תפקיד, ואף על פי כן אני נלחם על הנושא של הפנסיה והמשכורת כי אני חושב שזה נושא חיי אדם וזה הדבר הראשון. יש לנו כאן בעיה קשה גדולה וכואבת עם נושא המשכורות, שאף אחד לא יזלזל ולא יקל בה ראש. צריך להפעיל את הלחץ כי אחרת אני לא בטוח שיתקבל הכסף למשכורות.
לאה נס
אני רוצה לברך על הסיכומים שהושגו בנושא
המועצות הדתיות. אני לא מתייחסת לנושא של פירוק משרד הדתות, אני רואה את זה בתור עובדה, יש על כך דעות לכאן ולכאן אבל בתור עובדה שקיבלנו אותה אני חושבת שבהחלט תהליך ההיפרדות שנעשה עכשיו גם על כך צריך לברך.
עמרם מצנע
אני מצטרף לברכה. אני מקווה מאוד, סגן השר,
שבאופן שאתם תקצו את ה110- מליון שקל יהיה בהתחשב במצבה של כל אחת ואחת מהמועצות הדתיות שכן אני מניח שהן שונות אחת מהשניה. אני מכיר מועצה דתית אחת, אם באופן שאני מכיר את המועצה הדתית מתנהגות כולן, אז מצויין, כי המועצה הדתית של חיפה מתנהגת כל השנים בצורה שלי יש רק תשבחות. מאוזנת כל השנים, לא משלמת שכר לסגנים, לא משלמת שכר לרבנים הראשיים, לא מינתה רבנים חדשים למרות שיש שכונות חדשות, ושומרת בצורה רצינית על הסל שלה וכתוצאה מכך גם העיריה שהיא שותפה בכירה, היא שותפה ב60%- משתתפת בצורה שיטתית ועל כן העסק הזה עובד. אם מועצות דתיות שעד היום פעלו כסדרן ועמדו בכל הציפיות ובכל הכללים והנהלים תצאנה עכשיו כשהן כבר פועלות באופן יעיל, עם תקציב שלא מאפשר להם לפעול, הן תיכנסנה למצב שאליו נכנסו מועצות דתיות שאולי לא כלכלו את צעדיהן בתבונה. בית המשפט הגבוה לצדק מדבר על קריטריונים, הוא לא קובע את הקריטריונים אבל הוא מדבר על קריטריונים ואכן רצוי שבכל דבר יהיו קריטריונים, אבל קחו בחשבון גם את הדבר הזה שלא יצא שצדיק ורע לו.
משה גפני
מה שחבר הכנסת ליצמן ביקש בתחילת הישיבה,
מה אומר יגאל גדרון, הוא מאוד חשוב. דיברנו כמה פעמים על תקציב הישיבות ודברים מהסוג הזה, בסופו של דבר הגיע לפני כמה ימים מכתב מיגאל גדרון שהוא הקובע בסופו של דבר, וישיבת הסדר למשל שקיבלה בתקופה שאנחנו היינו בקואליציה בסביבות 750 שקל או 700 שקל, מקבלת עפ"י המכתב שלו 219 שקל. המציאות הזאת של מה שאנחנו מסכמים, ואני שותף איתכם בסיכומים אפילו שאנחנו לא בקואליציה,
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לפי התקציב, עדיין לפני העברת ועדת הכספים.
קריאה
הענין תוקן.
משה גפני
לא תוקן שום דבר. מה שכותב אורי מגנזי איננו
רלוונטי, רלוונטי מה שכותב יגאל גדרון. אני רוצה לומר כמה דברים ואני לא רוצה להקניט, אני חלק מהענין ואני חרד לדברים האלה בדיוק כמוכם, אני לא מדבר על המשכורות כי על זה דיברנו בישיבות הקודמות, אנשים מתקשרים אליכם ומתקשרים אלינו, ואלי התקשר אתמול בשעה 12 בלילה פנסיונר מאחת המועצות הדתיות ופשוט בכה בטלפון, ואתם מכירים את זה בגלל שאגם אליכם מתקשרים וגם אצלכם בוכים בטלפון, זה דבר שלא קיים אפילו ברשויות המקומיות שגם שם המצב קשה, פה המצב על הפנים. יש אנשים רעבים ללחם, אבל יתרה מזאת, התקשרו אלי בבוקר לספר לי שאת המקוואות בירושלים סוגרים. יש חוב של מליון 300 אלף שקל, אנחנו כבר לעוסקים בקיצוצים תקציביים.
סגן השר יצחק לוי
תגיד את זה לראש העיר.
משה גפני
אם הייתי חבר מועצת העיר הייתי אומר את זה
לראש העיר.
סגן השר יצחק לוי
הממשלה העבירה למועצה הדתית בירושלים כמו
שהיא היתה מחוייבת.
משה גפני
המשמעות של הענין היא שאנחנו כבר לא עוסקים
בקיצוץ תקציבי, אנחנו עוסקים בהפרדת הדת מהמדינה. הרי המשמעות של הענין, וכולנו יודעים, שאם בירושלים, אני כבר לא יודע על מקומות אחרים, אם בירושלים סוגרים את המקוואות, אם זאת המציאות, לא חשוב מי אשם, אם אנחנו יכולים לחיות במדינה שבה המקוואות יהיו סגורים, אני גרתי באופקים, היו נשים שהיו מגיעות למקוואות בליל שבת עם רכבים, הנושא של המקוואות הוא נושא שלא צריך להמעיט בו. אני באופוזיציה, יש לי ויכוח עם הרב ליצמן חברי לסיעה, אני גם הייתי שותף להבטחות, גם של שר האוצר וגם של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שום הבטחה לא קויימה. לא הבטחה על שירותי הדת, אני לא מדבר על המכתב של העוזר של אביגדור יצחקי, גם אם היה מכתב של אביגדור יצחקי לא הייתי מאמין, אז של אורי מגנזי. הרי דיברתם על רבע מיליארד שקל שזה יהיה בהסכם ההבראה, שמעתי את אביגדור יצחקי בחוץ בליל התקציב אומר לעיתונאים, אפילו עשירית מזה לא יהיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא אמר את זה.
משה גפני
ניסן, איפשרת לי לדבר, היית יכול לא לאפשר לי
לדבר, לא הייתי אומר כלום. המציאות הזאת שההבטחות שלהם לא שוות את הנייר שעליו הן כתובות ועל הפה שעליו הם מדברים. שירותי הדת קרסו, הם לא קורסים, קרסו, רבנים לא מקבלים משכורות, זה לא משנה מי אשם, נכון שגם אצלנו כשאנחנו היינו בקואליציה המצב היה רע מאוד, היה קשה מאוד, היה נורא ואיום, זה נכון. יושב פה רב שגם בתקופה שלנו כשהרב ליצמן היה יו"ר ועדת הכספים ואני הייתי יו"ר ועדת הפנים היה לו בעיות אימים, נכון. אבל קריסה כזאת, ההבדל בין הפרדת הדת מהמדינה לבין מצב של קריסה הוא הבדל לא גדול וההבדל הגיע. ואתם נושאים היום באחריות.
סגן השר יצחק לוי
אני שמח לשמוע שאתה נגד הפרדת הדת
מהמדינה. זה כבר תיקון מהרעיונות שלך בעבר.
משה גפני
אם הייתם שומעים לחוק שלי של להפוך את
הנושא של המועצות הדתיות לרשות עפ"י חוק, עובדי הדתיות המועצות היום בחוק היו עובדי מדינה. למה הצבעתם נגד? למה לא קיבלתם אז את החוק שלי? התקציב היה תקציב מעוגן בתקציב המדינה, העובדים היו עובדי מדינה. למה התנגדתם?
ליצברג
לא חייבים לדבר אבל אי אפשר לשתוק. מה יש
כבר לרב להגיד, פרשת השבוע, יציאת מצרים. יהודי מתיישב בליל הסדר, השולחן ערוך, הכל יפה, לחם עוני כי הוא יודע למחרת הפסח אין לו מה לאכול ואין לו מה ללבוש, אז איך עושים לו מצב רוח, אומרים לו עבדים היינו לפרעה במצרים. אנחנו כבר לא עבדים לפרעה במצרים. זה נקרא מתחיל בגנאי. כשהרב ניסן התחיל להגיד שהגענו למצב, לדיון בזה כשכולם אמרו לי אל תתעסק בזה, זה אבוד, אז הבנתי שהפתיחה בגנאי תהיה פה יותר גדולה מאשר הסיפור בסוף מה שיצא בשבח. המצב הוא קשה מאוד. חברת הכנסת אמרה אנחנו אופטימיים. כל האנשים שיושבים פה היו אופטימיים כשהם קיבלו משכורת, אבל כשלא משלמים משכורת ואין מה לאכול לאנשים רבים ויש כאלה שמתביישים לומר שאין להם, כמו הרבי ההוא עם הגביר שמתבייש לומר מה שאין לו, אז איך אפשר להיות אופטימיים.

הרב לוי הנכבד, אמרת הישגנו ששירותי הדת יתקיימו. אני אומר לך, הם יתקיימו אם כולם יאכלו בחינם, אז הם יתקיימו. אם הם יעבדו בחינם אז הם יתקיימו. אינני רואה, צריך להראות משהו, יושב כאן עודד וינר, כשהיתה הפגישה בין הרב הראשי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה וחזרו ודיווחו, החודש הזה יעבירו 2-3 משכורות ע"ח החוב, בינואר. ואז אני סיפרתי את זה לרב ניסן, אין החי מכחיש את החי, ואמר לי ניסן, הישגנו את זה בהסכמים שלנו.
קריאה
הובטחו שני חודשים.
ליצברג
צר לי שאני כרב צריך לדבר על ענייני כסף, אולי
אם הרב ידבר על כסף אז אנשי האוצר יתחילו להגיד דברי תורה, כי אם יעבירו מה שהעבירו ב2003- אז הרי זה לא מספיק, זה מספיק לשליש משכורת מה שמקבלים, אז זה כבר יהיה הישג, לא ה70- אלא ה110-.
קריאה
ההישג הוא הבראה וההישג הוא בכך שאנחנו נייעל
ויהיו משכורות יותר נמוכות.
ליצברג
נראה לי שעל דבר אחד כבר יש לנו הסכמה של כל
הרשויות, על הייעול ועל הקיצוצים ועל הורדת השכר ועל ביטול סגנים, על כל זה הרב ליצמן אתה לא צריך לשאול, האוצר מסכים. מטלפנים לחברי הכנסת, לרבנים לא צריכים לטלפן, הם רואים את המחזות לנגד עיניהם ואני מבקש לעשות איזה מאמץ עילאי שנראה משהו, שאנשים שאין להם משכורת שיראו משהו בחשבון מכל מה שמגיע להם, איזה שהוא סימן שהדברים מתחילים להתקיים. על כל פנים אני מברך אתכם על המאמצים שלכם.
משה ביטן
אני שמח שיש גוף, שיש מישהו שאיכפת לו, שלקח
את זה על עצמו. ונכון, אנחנו סקפטים, חברי הכנסת כאן דיברו בצורה מאוד סקפטית, אם זה באמת יצא לפועל, אם זה באמת רלוונטי, אני גם מסכים אבל בעיקרון ישר כוח לניסן ולרב לוי שלקחו את הדברים האלה בצורה רצינית ועצם העובדה שמזמינים אותנו לכאן ומדווחים לנו ומנסים לעשות כל מה שאפשר, אולי הקב"ה יהיה בעזרם ואולי במסירות נפש שהם ימסרו אנחנו נזכה בסופו לש דבר לראות את האור הזה ואנחנו רוצים ששירותי הדת יהיו על מכונם אבל אין ספק ששירותי הדת האלה הם חלק בלתי נפרד של מציאות הקיום שלנו. אנחנו בעצמנו מתקיימים על ידם, אז שהקב"ה יזכה בידם ויכוון אותם ויאיר את עינם ובסופו של דבר אנחנו גם כן נזכה לצאת לאור גדול.
יעקב רוזנצווייג
גם אני רוצה להצטרף לברכה ושהרכה תחול.
אנחנו כבר שנים, גם הרב גפני, חבר הכנסת רביץ, מדברים השכם והערב בקשר למועקה של המועצות הדתיות, על התקציבים והמשכורות. אני שומע פה גם כשדיבר חבר הכנסת מצנע, שישנן מועצות דתיות שתפקדו בצורה יעילה וישנן מועצות דתיות שלא תפקדו בצורה יעילה, חבר הכנסת הרב לוי קצת נדנד בראשו. אני שואל שאלה פשוטה, מה שאמרתי לפני חודשיים ושלושה חודשים כשהעבירו את העשרה מליון שקלים ממשרד האוצר למשרד הדתות, לא יתכן דבר כזה שישנן מועצות דתיות שלא מקבלות משכורות 16 חודשים, 22 חודש. מדוע שלא תקום איזה ועדת חירום כדי לפתור את הבעיות של המצוקות הקיומיות בהווה. מקוואות נסגרות, אף אחד לא איכפת לו שום דבר, יש מקוואות שנסגרות, אני חושב שמן הראוי לדון מיד בכובד ראש איך לפתור את הבעיה הזאת, להזרים כספים למקומות האלה שנסגרות שם מקוואות.

צלצל אלי היום בבוקר רב חשוב בישראל וסיפר לי שהוא הגיע לפת לחם, ביקש ממני להשיג לו הלוואה של 5,000 דולר. אני שואל אתכם ועדה נכבדה, חברי כנסת, לאן אתם רוצים שהם יגיעו? שלוש שנים, חמש שנים מוותרים, שום דבר לא זז.

יש מחלוקת כאן אם כן הובטחו שתי משכורות או לא הובטחו שתי משכורות, הרב מצגר אומר שכן הובטחו, רב שני אומר שלא הובטחו עד סוף החודש.
סגן השר יצחק לוי
מי הבטיח?
יעקב רוזנצווייג
עד מתי אנחנו נשב ונטחן מים, הבעיות חמורות
ביותר, אנשים רעבים ללחם, אתם רוצים שאנשים יגוועו ברעב? לדעתי צריכה לקום ועדת חירום מהאנשים שיושבים כאן ולדון בכובד ראש בנושא המועצות הדתיות שהגיעו לסף סגירת מקוואות, לסף רעב, לסף חרפה ואולי נפתור את הבעיות האלה באופן מיידי.
דוד מצגר
דיברו פה על ברכות וההלכה קובעת דבר פשוט,
ברכות מברכים עובר לעשייתן. לכן אם מישהו חושב לברך היום, הברכה תהיה לבטלה. ברגע שנדע שבאותו יום הכסף עובר, אז כולנו נוכל לברך ולעשות גם "לחיים".

כהשלמה לדברי כב' הרב ליצברג שליט"א, דיברנו על הגנאי של העבדות, אבל כתוב אחרי כן יצאו ברכוש גדול. אם לא נצא ברכוש גדול, ואני מדגיש את המילה גדול, כל המאמץ הזה לא שווה כלום.

לגבי קריאת הביניים של הרב לוי על אי ידיעתו את הבטחת לשכת ראש הממשלה, צר לי שקיים זלזול כה גדול שבלשכת ראש הממשלה לא מעריכים את תפקיד סגן השר, מדלגים עליו ואולי גם מזלזלים בו. עצם העובדה שסגן שר לא יודע מה שמבטיחים במשרד שלו,
קריאה
אם לא עומדים לקיים יותר טוב שהוא לא יודע.
דוד מצגר
רק היום בבוקר עידכן אותי מר דוד משעלי שקיים
מסמך עם הבטחה והיתה גם נציגות בבית הנשיא והנשיא התחייב לדבר עם ראש הממשלה וראש הממשלה הבטיח לו שהוא עומד על דברו ועל הבטחתו ואכן עד סוף ינואר יועברו משכורת או שתיים. הדבר הזה קיים, אבל צר לי שלא מעדכנים את סגן השר.

לגב מועצות דתיות דיברו פה התקציב העומד לקראת שנת 2004 כ110- מליון.
משה גפני
הוא עומד על 70, יש הבטחה של שר האוצר שהוא
יוסיף על זה.
דוד מצגר
שמענו וידענו שהבג"צ קבע קריטריונים, אבל אויה
לנו עם קריטריונים כאלה. כי עפ"י קריטריונים כאלה אי אפשר להחזיק מעמד 4-5 חודשים וכמובן שלא שנה שלמה. אבל מה, ידוע שבתקציבו של השר ישנה איזה קופה קטנה, אבל כשם שהיא נקראת קופה קטנה היא לא יכולה להשביע את הרעב כי במועצה דתית כמו חיפה שמצנע דיבר עליה לשם ולתפארת ואכן כך היא, התקציב שאישרו לנו הוא לא יעלה ולא יוריד מפני שאצלנו אין סגנים בשכר, ראש מועצה שהוא ממונה עובד על חצי משכורת, אז אם יתנו לנו לפי אותם כללים לא נוכל להחזיק מעמד מעל חצי שנה, כך שעם הקריטריונים ועם ההקצבות שנתנו חייבים להכפיל ולשלש כדי לחזור למשכורות של חמש שנים לאחור כדי שנוכל להחזיק מעמד. מדובר פה רק על משכורת, לא על דברים נוספים.

דיברו פה על שכרם של יו"ר, מדוע שנלך שפופי קומה, למה סגן ראש עיר שמקבל אולי משכורת של סגן שר, שלא עושה מאומה, הטילו בשנים האחרונות אחריות, לא עושה מאומה, יקבלו משכורת כזאת ואני לא יו"ר ואני לא מקבל משכורת של יו"ר, אבל למה לקפח. יו"ר מועצה דתית, אני מזמין אתכם לעיר גדולה ותראו, אנחנו עובדים מהבוקר עד הערב ועובדים ואחרים ומסורים, למה שיקפחו את משכורותיהם. אני מבקש מסגן השר לבוא ולומר בדגל מונף ובקומה זקופה, משכורת של יו"ר צריכה להיות יותר מסגן ראש עיר. בגלל שזאת מועצה דתית צריך להפחית את המשכורת, למה? אני קורא כאן בשם כל החברים, להגדיל את שכרם. מה שעשו היה צורך השעה, שהורידו ל80%- משכר המנכ"ל, למה?

ישר כוח לשני חברי כנסת שישבו פה, אמנם הם חברי אופוזיציה אבל הם דיברו מתוך ליבם ומתוך כאב אמיתי ואמרו דברים נכונים ואני אומר ישר כוח גדול גם לרב ליצמן וגם לרב גפני.

עצה אחרונה, במקום לבוא ולבדוק כל מועצה דתית איזה תקציב תקבל, ואם ישאל פעם מישהו בכל שנות קיום המדינה עפ"י מה נקבע התקציב של המועצה, אף אחד לא יודע. אף אחד לא יודע עפ"י מה נקבע במקור. זה היה מקורב לזה וזה היה מקורב לזה. פתרון פשוט, 1.5% או 2% מתקציב הרשות המקומית. בזה אתה פותר את כל הבעיה.
עמנואל פלח
אני לא אדבר על כסף, אני אדבר על דברים
עקרוניים. אני מבקש להפנות את תשומת הלב לנקודה מאוד עקרונית וחשובה, עד היום עובדי המועצות הדתיות הם עובדים של גוף סטטוטורי, המעמד שלהם לא היה ברור אם הם עובדי מדינה או עובדי רשות, הטילו עליהם את כללי עובדי הרשויות המקומיות. במצב שיווצר הם גם לא יהיו עובדי גוף סטטוטורי מכיוון שברגע שהגוף הסטטוטורי מתפרק וראש הממשלה מקבל איזה שהיא חסות כללית,
משה גפני
הוא לא מתפרק. הוא רק עבר מאחריות משרד
הדתות שפורק לאחריות משרד ראש הממשלה, המועצות הדתיות לא יתפרקו והסיבה שהם לא יתפרקו היא מכיוון שעכשיו הליכוד יכניס ממונים.
עמנואל פלח
לדעתי צריך כבר היום לעמוד על כך שמעמדם
החוקי של עובדי המועצות הדתיות יוגדר בצורה חד משמעית וגם אם יהיו חילופי שלטון וגם אם יזרמו הרבה מים בירדן, שהדבר הזה יהיה ברור כדי שלא נתמודד עם הנושא הזה בעוד שבע שנים, עשר שנים או 15 שנה.

יש לי מספר שאלות ואני מבקש הבהרה מהרב לוי. מדבריך הבנתי שבמסגרת הרב ארגון של המועצות הדתיות המודל הזה של הכפפת המועצה הדתית בשלמותה לרשות המקומית לא קיים ולא יהיה. מהדברים הבנתי שאולי יקחו אי אלו פונקציות ויעבירו אותם לרשות המקומית. אבל כמועצה דתית שלמה שתעבור ותהיה בחסות הרשות המקומית, המודל הזה לא קיים.

בנושא ההרכבים. האם ההרכבים עד למאי יהיו במתכונת ועפ"י הנוהל כפי שהיה עד היום, דהיינו בהתאם לכל חוזרי מנכ"ל למיניהם.

אחרי ה-2 במאי האם הכוונה היא באמת למנות יו"ר או מנכ"ל בלבד, או שיהיה שוב איזה שהיא ועדה שתלווה.
אבי בלושטיין
מספר שאלות לגבי החובות ואני אתמקד בעיקר
בצד העתידי מאחר ואני חושב שהפורום הזה ובעיקר אלה שיושבים בנשיאות יקבעו את גורלה של מדינת ישראל בנושא שירותי דת. אני משער שפלוס מינוס את החובות ישלמו, 10% לפה 10% לשם, אבל החובות ישולמו. אין ויכוח, זה יעשה בסופו לש דבר. החשש הגדול שלי הוא מה יקרה בעתיד לגבי שירותי הדת.

חלק גדול מהחובות נוצרו בגלל שהרשויות לא העבירו את חובם למועצות הדתיות, ואז המועצות הדתיות לא העבירו את חובם למס הכנסה. מאחר ומדובר בשני גופים ממשלתיים, מס הכנסה ומועצות דתיות, אני מבקש שהנשיאות תטפל בזה שלא כל מועצה דתית תטפל בענין הזה בנפרד אלא אתם תטפלו מול נציבות מס הכנסה. מנסיון אישי, מס הכנסה לא מעניין אותם כל מה שקורה, הם רוצים שתשלם להם הצמדות, רוצים שתשלם להם את הקנסות, כאשר רשות מקומית לא שילמה את חובה. איפה ההגיון בענין. לכן אני מציע שיהיה טיפול נקודתי שלכם מול נציבות מס הכנסה כדי להוריד את החובות שהוטלו על המועצות הדתיות.

מבחינת הצד העתידי, אני משער שמצבן של הרשויות הוא לא טוב יותר מאשר המועצות הדתיות, ומה שתסכמו בעוד שנה ניפגש שוב, רשויות לא משלמות את חובן למועצות הדתיות, המועצות הדתיות לא משלמות משכורות וניפגש כאן שוב. אם הולכים להסדר חדש אני מציע לרדת מנושא הרשויות ושהתשלום יעשה ע"י הממשלה. משרד ראש הממשלה יקבע את התקציב והוא יעביר וישלם את התקציב ולא להיות תלוי ברשות. ברגע שאתה תלוי בראש רשות, תלוי לאיזה מפלגה הוא שייך, ואז אם הוא נמצא בבעיות הוא יפתו את בעיות מינהל שפ"ע לפני שהוא יפתור את בעיות המועצות הדתיות. לכן תובילו את הנושא הזה לענין הזה.

אני מציע, מאחר ופה יושבים חלק גדול מהאנשים שהובילו שנים את נושא המועצות הדתיות. אני מציע שהנשיאות תקבע פורום מצומצם מאותם אנשים שנמצאים כאן שילוו את קביעת מבנה המועצות הדתיות העתידיות. אני מעריך מאוד את הרב לוי אבל פה הבנתי שמשהו לא ברור, אם ראש רשות יעמוד על הענין שזה יהיה גוף ששייך לרשות זה יהיה כך, לא יהיה דבר כזה, חלק כן חלק לא, אני חושב שצוות מהפורום שנמצא פה צריך ללוות את המבנה החדש של המועצות הדתיות.

מגיע ישר כוח גדול לרב גפני, הוא השיג את מטרתו העיקרית, פוזרו המועצות הדתיות.
משה גפני
לא היתה לי שום מורה כזאת, מעולם לא. ידעתי
מה שיקרה, אמרתי את זה.
נתן נתנזון
אני רוצה להצטרף לאלה שברכו את העושים
במלאכה שיתחזקו במלאכה כדי להביא אותנו לאיפה שאנחנו עומדים היום, ואני רוצה כמה הדגשים כדי שלא נתבלבל ובסוף גם בקשה לועדת המשנה הזאת שהוקמה בגלל מצוקת המועצות הדתיות ושירותי הדת. אני מציע לה לא להתפרק לפני הזמן. לועדת המשנה הזאת יש עוד הרבה עבודה. צריך לזכור שכל הדיון הזה מתנהל תחת איום של ועדת הפנים לא לקדם שום דבר בנושא החקיקה לפני שהעניינים התקציביים כולל החובות וכולל תשלומי השכר מתבצעים. צריך לזכור שכל הניירות האלה של מגנזי וחבריו עד היום הם לא כסף וכל מי שאמר את זה הוא צודק, הוא מכיר מהנסיון את הענין. זה שיש הבטחה, אנחנו נבטיח להם שכשזה ישולם אז נסיר את האיום, אני קורא לועדת הפנים, כשזה ישולם אנחנו נסיר את האיום, כל זמן שזה בפועל לא שולם האיום חי וקיים וצריך להמשיך בו כי בלי זה אין סיכוי שזה יתבצע.

נוסח המכתב הוא נוסח מאוד מעומעם. שלא יהיה מצב שיהיה רצף של חודשים שלא משלמים משכורות, באמת חידוש, כל ילד יודע לכתוב את זה שמי שעובד מגיע לו משכורת, אין בזה שום דבר. השאלה היא באיזה מידה לא שהוא מקבל את דבריו וכולנו זוכרים את הנסיון לכנס והוא אמר את זה בסוף, דה הרטוך, באותה ישיבה ברגעים האחרונים שלה את מה שהוא אמר, אבל בין זה לבין מסמך מחייב שהמדינה מכירה בהתחייבויותיה כלפי העובדים שעבדו במשך כל השנים בשירותי הדת, והיא לוקחת על עצמה אחריות מלאה בענין הזה. אחריות זה לא אומר שהיא צריכה לשלם לבד, יכול להיות שהדרך לעשות את זה זה לקחת חלק מהכסף במסגרת מה שנקרא מעבר בין גגות התקציב, לקחת חלק מתקציב משרד הפנים לרשויות המקומיות ישמו את זה במסגרת משרד ראש הממשלה באגף שמתעסק בשירותי הדת ודרך הגגות ימלאו את הכסף של הממשלה לשלם את החובות לגבי כל העובדים, הפנסיונרים הקיימים עד היום, אלה שצברו זכויות פנסיוניות במסגרת מה שהיה פנסיה תקציבית, שיהיה ברור שהעובדים האלה הממשלה אחראית על תשלומיהם.

מצד אחד זה משמח שאנחנו מדברים היום על 110 מליון ולא על 70 מליון, אבל צריך שני דברים לזכור, ה70- מליון זה לא 70 מליון זה 63 מליון, 7 מליון מתוכם זה כסף לקייסים. המשמעות היא שבמעבר משנת 2000 שהשר לשעבר יצחק כהן היה שר הדתות שהביצוע בפועל בשנת 2000, זה נכון גם ל2000- וגם ל2001- וגם ל2002-, הביצוע בפועל של המדינה היה 168 מליון, זה עומד היום על 63 מליון. עשו לנו טובה ומדברים איתנו על 110 מליון. אף אדם, נכון לרגע זה, לא בדק מה היא באמת עלות החזקת שירותי הדת, זה הכל תוצאה של מאבק מוחות. אמרו 70, אמרו לא מספיק 70 אז נוסיף 80, אמרו אי אפשר 80 אז נוסיף 40 ועצרו שם. מי אמר שזה המספר, מי אמר שאפשר לקיים את שירותי הדת ב110- מליון שקל. אני אומר לכם, כמי שמחזיק מעצמו כאיש מקצוע בענין הזה, אני חושב שעם 110 מליון שקל תקציב מדינה גם אם הרשויות ישלמו את ה60%- שלהם, אי אפשר לשלם את השכר שמתוכנן במשרד הדתות. גם את השכר אי אפשר לשלם. צריך עם כל הכוח להמשיך הלאה תחת אותו שרביט של איום של ועדת הפנים ומליאתה, לא להתכנס לשום דבר לפני שגם הענין הזה יבדק. שידעו להעריך מה היא עלות שירותי הדת. ואם נזכה שהמערכים האלה יבדקו, יש סיכוי שועדת הפנים תוכל להסיר את איומה ושהמערכת תוכל להמשיך לפעול.

שוקי: הלכה למעשה שום מועצה לא קיבלה את האישור
התקציבי שלה. הרשויות קבעו כבר את תקציבן ל2004- ובהם הם מחליטים מה שבא להם בנושא שירותי הדת, שמי שאמור להחליט ראשון לפחות בחוק הנוכחי זה שר הדתות והרשות אמורה להסכים או לא להסכים והמנגנון הזה של שר הדתות ושר הפנים וראש הממשלה איננו כי אין שר דתות, אין את המנגנון שאיתו אפשר ללכת אל מול ראש הרשות. אני לא קיבלתי את האישור התקציבי, ראש הרשות כבר הודיע לי שכיוון שהם לא קיבלו אז הם קבעו מה שקבעו. צריך למצוא פתרון לכפות על ראש רשות להעביר כסף כי רוב ראשי הרשויות היום או לא מעבירים או מעבירים באופן חלקי, כך שגם אם נקבל את הכסף מהממשלה הרבה זה לא יועיל וצריך לפעול בשני המישורים.

השאלה החשובה ביותר היא מתי באמת הם יקבלו משכורת. מה אנחנו אמורים לומר להם.
קריאה
אני שומע שהחודש הזה מתכוונים להעביר, לצערי
הרב מועצות דתיות מסויימות לא יוכלו לקבל. אנחנו מעוקלים ומה שיכנס יועבר לעיקול, ושום דבר לא פותר לנו את הבעיה. לגבי ההרכבים, אם מועצות מצטמצמות או מתבטלות כדאי לדעת קודם איזה מועצות דתיות לא יהיו קיימות ואחר כך לבנות את ההרכבים במועצות שישארו.
סגן השר יצחק לוי
לגבי ההערה של הרב מצגר, אם כבר היה זלזול
הוא נעשה מצד הרבנים ולא מצד משרד ראש הממשלה שלא הודיעו לי, אבל אחד הרבנים כן הודיע לי שהם הולכים לנשיא וזה היה בתיאום ואני לא מרגיש כאן זלזול. אמרתי בראשית דברי שעל כל דר צריך לעבוד קשה כדי לנסות, שום דבר לא בא בקלות. ההבדל בין ההבטחות אלינו להבטחות האחרות זה שלנו יש יותר לחץ בגלל ההצבעות, בגלל הלחצים הקואליציוניים, זה הענין. שום דבר לא בא בקלות. מה שיש על הנייר נותן מנוף ללחוץ, אם זה לא היה על הנייר, אם לא היו הסיכומים האלה אז לא היה עם מה ללחוץ. יש הבטחה על 2-3 משכורות, תעבירו, אני לא ראיתי את זה, לא ראיתי שום נייר כזה, לא מכיר נייר כזה, הוא לא עבר לא לחשבות של משרד ראש הממשלה ולא לשום מקום, לשום מוסד במשרד ראש הממשלה, לא מכיר את זה. אני מקווה, הלוואי שביכולתו של נשיא המדינה לעשות את זה. כל דבר מצריך עבודה קשה. אם לא יהיה 110 מליון תקציב אני אציע למפד"ל לפרוש מהממשלה. והבטחה שבלעדיה הכל קורס. ה110- מליון זה המינימום שבמינימום שאפשר עם זה למשוך עוד כמה חודשים ולעשות הבראה. אם אין את זה אז כבר לא יהיה את מי להבריא.

עמנואל, לשאלתך, מועצות דתיות, עמדתי היא שהם לא צריכות להיות בתוך הרשויות ואין שום החלטה שהם יהיו בתוך הרשויות. אנחנו דיברנו על פתרונות פרטניים, הווה אומר אנחנו נבדוק כל מקום ומקום. אם תהיה אפשרות שחלק מהשירותים האדמיניסטרטיביים ינתנו ע"י הרשויות המקומיות בלי לקחת את העצמאות מהמועצה הדתית, יכול להיות שזה חלק מהפתרון, אבל אני היום לא רואה שום רשות מקומית שלוקחת על עצמה עוד תקציבים.

כללי ההרכב נשארים אותו דבר, אותם כללי הרכב בדיוק, אין שום הבדל. מה-1 במאי איפה שאין הרכב יש שני ממונים.
קריאה
המספרים משתנים.
סגן השר יצחק לוי
המספרים זה 5, 7 ו9-, אותו דבר מה שהיה. רק
אלה שעוד נמצאים בהרכבים הישנים ישנים אז זה ישתנה אצלם. אבל זה אותם מספרים שיש.

לגבי ה1- במאי מדובר בשני אנשים, לא מדובר בהרכב, שני אנשים שימונו ע"י ראש הממשלה שהם ינהלו עד שיהיה הרכב או עד שיהיה משהו אחר.

שמעתי הרבה הערות ודברים ואנחנו בעבודה, נתקדם הלאה, מה שיש לנו היום זה רק להגיד עבודה, אין לי תאריך מתי ישלמו, אין לי תאריך מתי יהיו, עובדים, כל יום עובדים מול האוצר ומול החשבות, כל יום עושים מאמץ. אני לא יכול להגיד מה יהיה המבנה של המועצה הדתית ולכן עפ"י החוק אנחנו כן עוסקים בהרכבים.

אני בוודאי מצטרף ואני חושב שאין כוונה לפרק את ועדת המשנה, ועדת המשנה צריכה לפעול עד סיום המהלך.
צפניה דרורי
אנחנו נוכחנו היום לשמוע שנעשתה עבודה יסודית
לפחות מבחינה הצהרתית על המגמה של הממשלה לשמור על שירותי הדת במתכונת של יכולת עבודה ועצמאות. אני חושב שעל הדבר הזה אנחנו צריכים לברך את החברים שלנו, על העבודה הארוכה שעשה סגן השר לוי ועל העבודה המאומצת בתהליך התקציב שעשה ניסן סלומינסקי. הדברים האלה הם אות כבוד לחבורה שעבדה והצליחה לעבוד נגד הרוח השולטת בתוך הכנסת. אני חושב שהמהפכה שהם עשו באווירה הלאומית בנושא הזה היא יוצאת מן הכלל והיא ראויה לציון ואנחנו צריכים בפגישה הזאת לתת את העצות על מנת לארגן מכאן ואילך את הדברים שצריכים השלמה. הדברים יסתדרו בצורה זאת או אחרת, הם יסתדרו יותר טוב בעוד שבוע שבועיים או שלושה, אבל צריכים לראות איך מסדרים את הנושא של הרשויות וזה נושא בפני עצמו של עבודה מאומצת וצריך לנצל את העובדה שראש הממשלה ומשרדו רואים את עצמם אחראים לנושא הזה ולכן גם הטיפול בתקציב הרשויות יהיה הרבה יותר נוח כשגוף על יוכל לגייס את הכספים מהרשויות אל התקציב הזה.

לפני שסגן השר לוי יוצא מכאן אני מרגיש חובה מיוחדת שלא יצא מכאן בהרגשה של שמיעת דברי הביקורת שכאילו דברי הביקורת הם גדולים מדברי השבח. אנחנו יודעים להעריך את המהלך שהיה עד כאן ואומרים תמשיכו ותפעלו באותו כיוון על מנת להביא את הדברים לסידור עקרוני ומעשי כפי הראוי.
סגן השר יצחק לוי
ישר כוח.
שמואל אלטלב
הישיבה הקודמת הסתיימה בכך שהביאו
מהמחלקה המשפטית של הכנסת נוסח של הצעת חוק לכך שעובדי המועצות הדתיות יהיו עובדי מדינה. היום לאור המצב שכל התקציבים הם תקציבים ממשלתיים, גם החלק של משרד ראש הממשלה וגם החלק של הרשויות המקומיות הוא תקציב ממשלתי שמרד הפנים הוא זה שמעביר את החלק שלו לרשויות המקומיות כדי שהרשויות המקומיות יתנו את אותם 60% ואמרנו שזה הכל כסף ממשלתי לש תקציב המדינה. מדוע שכל התקציבים האלה לא ירוכזו היום במשרד ראש הממשלה ואז משרד ראש הממשלה בלבד הוא זה שיממן את המועצות הדתיות על העבר ההווה והעתיד, ואז עובדי המועצות הדתיות יחשבו כעובדי מדינה לכל דבר וענין. מה שלא יהיה בוודאי שאת הגמלאים של המועצות הדתיות אפשר להעביר למינהל הגמלאים של האוצר ובכך תיפתר הרבה מאוד מעוגמת הנפש של האנשים שזועקים לפת לחם.

המינהג הזה של האוצר להתלות כל דבר בהתייעלות פירושו לקבור כל דבר. להתייעלות אין סוף ומה שלא עושים תמיד יבוא האוצר ויגיד עוד לא התייעלתם מספיק. לא התייעלתם מספיק ואז הם לא מעבירים אפילו אגורה אחת. להתלות את הדברים בהתייעלות זה ברכה לבטלה, צריך לעשות מעשה ולהמשיך לאחר מכן.

זה שההנהגה שמנהיגה את המועצות הדתיות לא נותנת למועצות הדתיות לשבות שביתה מלאה זה בעוכרי כל הענין כולו. אני רוצה לראות שלא יהיה אף בית מלון כשר, שחברה קדישא לא תקבור מתים, והממשלה תעמוד מול מצב כזה. כולם יזדעקו. בכל אותם מקומות שהדברים האלה תלויים במועצה הדתית, המועצה הדתית צריכה להשבית השבתה מלאה.
שלמה שטרן
אני קודם כל רוצה לברך את מי שעוסק בענין אבל
לצערי אני לא כל כך שותף לאופוריה של האנשים שמשהו הולך לקרות. אני נתקל יותר בלחם מאשר ברוח והמצב עגום מאוד. השתתפתי במספר פגישות עם הרבנים הראשיים ונשיא המדינה ומשם יצאו הבטחות מאוד ברורות שעד סוף החודש תשולמנה 2-3 משכורות. אני יו"ר מטה המאבק בנושא המועצות הדתיות, מטה המאבק החליט לתת ארכה עד סוף החודש, היום הוצאנו מכתב למר אביגדור יצחקי שהוא כנראה המקור להבטחה הזאת, אני חושש מאוד שאם לא תשולמנה המשכורות עד ה1- לחודש, החל מתחילת השבוע הבא אנחנו נבצע את מה שאמר פרץ ודי לחכימא. אני חושב שהמגבלה של הרבנות הראשית במידה מסויימת הוסרה.

בנושא תוכנית ההבראה שמדברים עליה יצאה הוראה מטעם ההסתדרות לכל ועדי העובדים במועצות הדתיות, ההסתדרות לא תיתן לנהל שום מו"מ על תוכנית הבראה כל עוד לא ימצא הסדר לגבי התשלומים של השכר שזה יעשה בהקדם האפשרי. לא יתכן להחזיק את עובדי המועצות הדתיות כבני ערובה בתוכניות הבראה מבלי לשלם להם את המשכורת.
משה שטטמן
אני יו"ר הועדה הממונה בחיפה. קום ישר כוח גם
לרב לוי ולניסן. לפני חצי לא חלמנו ולא חשבנו שאכן נראה פירות ורואים אותם אבל זה רק ההתחלה. ברור שיהיה לנו כבר היום, עם 110 מליון שקל אי אפשר לנהל מועצות דתיות שתהיינה הכי יעילות שבעולם, לא קיים דבר כזה. הייתי סגן ראש עיריית חיפה 14 שנה, חלק גדול מזה יו"ר ועדת הכספים בפועל, תקחו כל תקציב של כל רשות, במשך השנים האלה, 96-2004, אם לא הכפילו את עצמם עלו לפחות ב60-70%-. היום מה שמשרד הדתות מוכן לתת לנו מחזיר אותי ל1996-. אינני מסוגל לשלם הוצאות ב2004- עם תקציב של 1996. אני לא מעסיק אף עובד שלא אושר ע"י משרד הדתות, פנסיונרים פלוס רבני שכונות זה בדיוק מה שמכסה לי ההעברה של משרד הדתות יחד עם עיריית חיפה. עיריית חיפה ומשרד הדתות נותנים לנו היום 60% ממה שנתנו ב2001- וב2002-. ואני מניח שזה מה שהם יכולים לעשות.

יש במדינת ישראל כשישה מליון תושבים, משרד הדתות 20 שקל לתושב זה 120 מליון, פחות מזה אין על מה לדבר. בחיפה אני צריך חמישה מליון כדי שאני אוכל להתחיל לנהל בלי סגנים ובלי רבנים בשכר.

אני מצטרף למה שנאמר פה ע"י אלטלב, היום זה משרד ראש הממשלה, אז למה לא להעביר ישר דרך משרד הפנים את התקציב לכל מועצה דתית. תעבירו לי 50 שקל פר תושב, עם זה אפשר להתחיל לנהל מועצה דתית.
יחיאל ועקנין
אני מצטרף לברכה, אני רוצה לברך גם את ידידנו
שטרן שמאז שהוא נכנס אנחנו מרגישים את הענין. אנשים לא מקבלים משכורת חודשים ולא עולים למשרד האוצר, אני לא מבין את זה. זה לא יכול להיות שאנשים לא יקבלו משכורת חודשים, המדינה קובעת לנו את התקנים, רוב האנשים פה נמצאים בתקנים, סימן שאנחנו לא פושעים. אם אנחנו עומדים בתקנים המדינה צריכה לתת את הכסף. מישהו צריך לפתור את הבעיה.

אני נכנסתי לתוכנית הבראה. שאף אחד לא ישלה את עצמו, בתוכנית הבראה גם אם אנחנו נגמור את התוכנית הבראה לא יהיה כסף לשלם. ראש העיר שלי היא ממרצ, היא שמה רואה חשבון ממרצ, הוא לא דתי, הייתי צריך להסביר לו למה רב שכונה לא יכול להיות בלנית למרות שהוא היה רוצה אולי. התקציב לא ירד, בתקציב השנה יצטרכו לשלם לאנשים דמי פרישה, גם אם אנחנו מקצצים. אני מציע שאתם תהיו ועדת מעקב סביב הענין הזה ולגמור את זה רק אחרי תוכניות הבראה, אחרי שהכל יגמר כמו שצריך.
יוסי שריד
אני רוצה להציע הצעה מעשית. תעבירו החלטה
שהגמלאים עוברים להיות גמלאי המדינה ותתנו אפשרות לכל הרבנים ולכל ראשי המועצות להפוך להיות גמלאים.
דוד מצגר
יש הצעת חוק כזאת, ניסן ועמיר פרץ העלו את זה
כהצעת חוק.

אלי: קרית מלאכי נמצאת שנים רבות בבעיות כספיות
קשות, אבל למועצה הדתית קיים נשק שאיתו היא השתמשה נגד העיריה וזה עבד עד לפני כשנתיים וחצי. זה סעיף 141 לפקודת העיריות. ברגע שהעיריה לא היתה מעבירה לנו את הכסף היינו משתמשים בסעיף הזה אצל הממונה על המחוז ובאמצעות הסעיף הזה משרד הפנים היה מעקל לעיריה ומעביר לנו. נכון להיום העיריה לא העבירה למועצה הדתית בקרית מלאכי שנה וחצי אגורה שחוקה ואנחנו לא שילמנו משכורות כבר שבעה חודשים. אם היה לנו את הנשק הזה להמשיך להשתמש בו קרית מלאכי היתה משלמת את המשכורות עד האגורה האחרונה עד היום. זה שלקחו לנו את הנשק הזה מהווה בעיה חמורה.
ישראל
המועצה הדתית בפתח תקוה, אין לי הרבה מה
לומר כי בסך הכל אם אנחנו חיים אנחנו רק בזכות הרשות המקומית. היא נותנת לנו הרבה יותר טוב מאשר ה60%- שהולך ומתקצר כל הזמן שנקבע ע"י משרד הדתות, קרי הממשלה. מה שקורה בפועל זה שהמדינה עצמה מתנהגת כבת יענה וזה דבר מאוד מפליא, שהיא פועלת בניגוד לחוקים שהיא מחוקקת. אני לא מבין איך שלטון יכול להתנהג בדרך כזאת. אם הורידו בנובמבר מתוך ה40%- שמונה מליון, שהם נותנים לנו שלושה מליון והורידו מליון, הווה אומר שהרשות המקומית תצטרך להוריד עוד שני מליון, שלושה מליון מתוך שמונה מליון שכולו שכר ללא פעילות. מס הכנסה אני לא משלם ואז אני רץ למס הכנסה שאומר לי תן מכתב התחייבות אישית. איך יתכן שממשלה שלא מעבירה את הכסף מורידה והופכת אותך לפלילי מראש, הרי פעלתי כחוק בהתאם לאותה שנה קודמת שהתקציב לא אושר, פעלתי מדי חודש בחודשו. אנחנו לא עומדים רק בפני שוקת שבורה אלא בפני מכת מוות לחלוטין כולל עניינים אישיים, הווה אומר שאני פליליסט מראש. לא יעלה על הדעת שלא ישיבו למכתב של ראש מועצה דתית.
פלטיאל
לי יש גם הרגשה קשה וגם האשמה כלפי עצמנו.
כשמדברים על התייעלות הרשויות כולל האוצר וכולל ראשי הרשויות או הרשויות עצמן, כולל נבחרי הרשויות, לא מתמצאים בדברים. אנחנו לא יודעים להסביר את הדברים שעושות המועצות הדתיות. נראה להם שיש כאן איזה ניפוח מסויים, נראה להם שיש פה שירותי דת שאולי הם מיותרים אצל חלק מהאנשים שאולי יש להם ענין של השקפת עולם. אני בטוח שלא יודעים בדיוק. את ההתייעלות ואת החישובים הכספיים כדאי לעשות עם האנשים שקובעים וכשנכנסים פנימה ושואלים אותם איך אפשר להפעיל מערכת, קודם כל שיבינו למה צריך את המערכת ושאי אפשר להפעיל מערכת בלי לטפל בדברים האלה, אם יציעו איזה שהיא הצעת ייעול שתהיה טובה לקבל אותה, אני בטוח שהיחס יהיה אחר ונוכל להגיע להישגים שכל תקציב שנדרש לשירותים האמיתיים של השירותים הדתיים ינתן במלואו כמו שניתן לשירותים אחרים שלא מוגדרים כשירותי דת.

אני חושב שעשיתם מאמצים גדולים מאוד ואני בטוח שברוח הדברים שנאמרו פה יתנו לכם את התמריץ לטפל בדברים עד הסוף.
מאיר שפיגלר
אני מצטער שרוב הנוכחים כאן מתחילת הישיבה
אינם נמצאים כאן כי זה אומר שאני אצטרך לחזור על הדברים שאני אומר כעת בפני כל אחד ואחד מהם בבוא היום, מעבר למה שעשיתי עד כה וזה גוזל לא מעט זמן. אני רוצה להתייחס לחלק מהדברים שנאמרו כאן, פחות לגבי העבר ויותר לגבי העתיד. אני פונה ליו"ר המועצה הדתית פ"ת, לגבי המכתבים, אני קיבלתי את השרביט בסוף אוקטובר 2003, כשנודע לי, אני מסכים במלוא מובן המילה עם מה שאמרת ומה שאמרו אחרים וזה יצא באקראי שנודע לי שמועצות דתיות לא קיבלו מינואר 2003 איזה שהוא מסמך שמציין לפחות במתכוון מה היקף התקציב השנתי שלהם, אני נתתי הוראה בנובמבר, כולכם קיבלתם מכתבים עם התקציב. זה לא בסדר שזה לא היה בינואר, אבל לפחות זה היה בנובמבר שזה עדיף משזה לא היה בכלל. לאור זה שהסתיימה השנה יצא מכתב, כבר חתמתי עליו, שיגיד לכל אחת מהמועצות הדתיות מה היה בפועל התקציב שלהם בשנת 2003. נוצר מצב אבסורדי שראשי מועצות דתיות שמשכנן בתוך רשויות מוניציפליות טובות שנתנו את מה שהם חשבו שהם היו אמורות לתת למועצות הדתיות על בסיס צפי או על בסיס של מה שהיה לפני כן, נוצר מצב שכאילו עכשיו באים אל ראשי המועצות הדתיות ואומרים להם תחזירו את הכסף מכיוון שנתנו לכם 60% על בסיס תקציב מסויים שקיווינו או חשבנו או האמנו שיהיה, בפועל התקציב הצטמק כתוצאה מכל מיני החלטות כאלה או אחרות של ממשלת ישראל והכנסת ולכן אתם נדרשים להחזיר כסף חזרה. כואב לי, זה לא צריך להיות ככה, במקום מתוקן הדברים צריכים להיות לפני מעשה ולא לאחר מעשה אבל לפחות את מה שיכולנו לתקן תיקנו.

התופעה הזאת יכולה שוב לקרום עור וגידים גם במצב שעכשיו אני מודיע לכם בינואר, יש מכתב שחתמתי עליו, לגבי התקציב המיועד לשנת 2004 על בסיס 110 מליון שקל, אלא מה, ה100- מליון שקל זה כבר לא 110 מליון שקל, זה כרגע 103 מליון שקל וגם במקרה הזה אף אחד לא ערב לכך שבמהלך השנה לא יקצצו את התקציב הזה עוד פעם. גם אם עכשיו אני נותן לכם מכתב שאמור לבוא לעיונם לש ראשי המועצות בתחומם אתם נמצאים, יכול מאוד להיות שהם יתקצבו אתכם על בסיס, נניח ונשיג את ה110- מליון שקל, על בסיס 110 מליון שקל ובבוא העת במהלך השנה יקצצו את התקציב ושוב יווצר מצב אבסורדי שאף אחד לא חפץ בו, שאתם תקבלו בדיעבד יותר ממה שהייתם אמורים לקבל מהרשות המקומית ביחס למה שקיבלתם מהמדינה, קרי ממשרד ראש הממשלה שאמור לטפל בכל הנושאים שקשורים למועצות הדתיות.

אני מסכים איתם בצורה מפורשת שבכל מקרה שלא יהיה, לא ראוי, לא נכון, לא מתוקן להוציא דבר שאמור להיות בתחילתה של תקופה, להוציא אותו ולהביא אותו לידיעתכם בסיומה של תקופה. אני ידוע שהמכתב בחלק מהמועצות הדתיות עשה נזק מסויים ביחס לרשויות המקומיות, אלה שפנו אלי אני שוחחתי איתם והסברתי להם את זה באריכות, אמרתי להם מה לדעתי ראוי ונכון לעשות, ואני מקווה שכן עזר לאחרות ששם התופעה היתה שהרשות לא רצתה לתת דבר. היא אמרה אני לא יודעת כמה אתם מקבלים, אין מסמך ואין נתון לגבי מה אתם מקבלים במהלך כל השנה, אני לא חייבת לכם שום דבר ולכן הם ביקשו להוציא את המכתב הזה. רק ככה נודע לי שהמכתב הזה לא יצא בינואר.

מי שאמון על כל הסוגיות שקשורות למועצות הדתיות זה הרב יצחק לוי. בהנחייתו הדבר התחיל להתבצע ולקרום עור וגידים כבר לפני קרוב לחודשיים. כולכם בצורה זאת או אחרת יודעים שפנו אליכם בצורה ישירה ארבעה משרדי רואי חשבון, כל אחד והמשרד שאמור לטפל בו. דרך המזכירים והמזכירות שלנו אני פניתי בטלפונים לכל אותן מועצות דתיות שעד היום לא הגישו את הדוחות הכספיים שאנחנו ביקשנו. ביקשנו שהם יגישו ממצאים כספיים, דוחות כאלה או אחרים, נכון ל30.6.2003- למען מטרה אחת בלבד, לא מעניין אותי מה היה, לא מעניין אותי איך היה, מעניין אותי לקבל דו"ח כספי שיתן מצב עובדתי נכון ככל שניתן לגבי מצבם האמיתי של המועצות הדתיות ובעיקר בנושא חובות העבר, לגבי החובות הישירים כמשכורות לעובדים במועצות הדתיות, פנסיונרים, נושאים שקשורים לזכויות של עובדים במועצות הדתיות שזה נושא של פדיון ימי חופשה, פדיון ימי מחלה, חובות של הרשויות המקומיות למועצות הדתיות בגין שנים מהעבר ועד היום ונכון להיום יש בידינו, מי שמעבד את החומר כרגע אלה אותם ארבעה משרדי רואי חשבון, יש לי 118 דוחות כספיים של מועצות דתיות. זה היה קשה מאוד להשיג את זה, לא בגלל שלא שיתפתם פעולה אלא בגלל שנכון לומר שיש מועצות דתיות שלא יכלו לגייס אפילו 1,000-2,000 שקל לרואה חשבון או למנהל חשבונות כדי שהוא יעבד את הדו"ח הזה ויעביר אותו לידיעתנו. את הדו"ח הזה אנחנו מעבדים כדי שלהבדיל ממה שהיה מנת חלקנו בעבר, שזרקנו מספרים לאוויר כדי לומר משהו מבלי לבסס אותו, הפעם יהיו ממצאים מבוססים עד כמה שרק אפשר איתם נלך לאותם גורמים שאמורים על בסיס מה שנאמר לכם כאן ע"י ניסן והרב יצחק לוי ושאר הדוברים מצד ממשלת ישראל והכנסת, הפעם יהיה טיפול שורש. זה אומר שכל הנושאים שקשורים בנוגע למועצות הדתיות מהעבר הרחוק ועד היום שמהווים מעין גיבנת על היכולת של המועצות הדתיות לתפקד, ימצאו בצורה זאת או אחרת את פתרונם. ביום שני השבוע היינו אצל אביגדור יצחקי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ושאלתי אותו בצורה הישירה ביותר, יופעלו פעולות כאלה או אחרות בענין המועצות הדתיות, ראורגניזציה, שיפור, אגב יכול להיות מצב שבסוף המערכת תגיע למסקנה שהמועצות הדתיות זה הדבר האולטימטיבי הטוב ביותר שיכול להיות קיים, רק צריך לשפר את הקיים ולעשות אותו כך שהוא יתפקד בצורה ראויה ויתן את השירותים בצורה הכי טובה לאזרח, כי אנחנו כולנו מחוייבים לאזרח. הוא יקח על עצמו מעבר לשאר הנוגעים בדבר שזה ועדת הפנים ועדת הכספים וועדות המשנה שלהם, ואנחנו כמי שבצורה זאת או אחרת מתקשרים איתכם בשוטף, יקח על עצמו לדאוג לכך שהכספים הנדרשים לטובת הענין ולטובת ההסדר שאמור לתת פתרון טוב,
קריאה
מה זה שווה, הוא פורש.
מאיר שפיגלר
אני מקווה שאם הוא יסיים הבא אחריו ימשיך
בדרכו. לפחות אנחנו נדאג שכך הדברים יעשו. הכסף שידרש לטובת הענין בצורה זאת או אחרת יגוייס כדי לפתור את המועקות שלא נותנים מנוח ומרגוע למועצות הדתיות ולעובדיהם. אני לא יודע מתי זה יהיה, אני מקווה שזה יהיה בהקדם האפשרי, בעתיד הקרוב ואני מקווה מאוד שזה יתן סוף סוף מענה ראוי לכל הנשואים והסוגיות הקשורים למועצות הדתיות ולשירותי הדת במדינת ישראל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה להודות לכולם. ישנם הרבה נושאים
שהועלו פה ולא לי לתת עליהם תשובה, סגן השר יקבל את הפרוטוקול ויתן לכם תשובה. זה רק שלב ביניים, אנחנו נמשיך ללחוץ הלאה עד שנממש את זה. בדרך כלל בהבטחות ובהסכמים כאלה יכול להיות שמבטיחים לנשיא המדינה ולראש הממשלה שאף אחד לא מעלה על דעתו שהם יסכמו דברים מהסוג הזה, ולצערי גם אחרי כל ההבטחות אם אין איזה שהוא כוח מאחור שיודע לממש את זה או יש לו את הכלים לממש, אז יכול להיות שהרבה דברים לא יתממשו, אז אני מניח שמאחר וכבר סוכמו הדברים והם סוכמו רק לאחר שהיינו צריכים להוכיח שאכן בכוחנו לממש את האיומים, אני מניח שלא יתחילו איתנו עוד פעם והדברים ימומשו, לפחות מבחינת הרצון הטוב של כל אלה שדיברתי איתם. זה אביגדור יצחקי, ראש הממשלה וגם שר האוצר, הם רוצים לפתור את זה בצורה נאותה ויפה ברוח הדברים שסוכמו. לכן יש לי תקוה שאכן זה יעשה. הלוואי והיינו יכולים להגיע למצב שעובדי הרשויות והרבנים יהיו עובדי מדינה והלוואי ונוכל להגיע למצב שהכל ישולם ישירות דרך משרד ראש הממשלה ולא דרך הרשויות, אנחנו עובדים על זה ולהערכתי להפוך את כולם לעובדי מדינה אין כמעט שום סיכוי כי הם הולכים ומצמצמים את עובדי המדינה והם לא יגדילו אותם, אבל אנחנו מנסים. נמשיך הלאה וניפגש בהמשך.





הישיבה ננעלה בשעה 15:30

קוד המקור של הנתונים