ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 26/01/2004

חוק להגנת חיית הבר (תיקון מס' 6), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/7821



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
26.1.2004

פרוטוקולים/ועדת הפנים/7821
ירושלים, י"ח בשבט, תשס"ד
10 בפברואר, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 139
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, ג' שבט תשס"ד (26 בינואר 2004), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק להגנת חיית הבר (תיקון מס' 7), התשס"ד-2003 -
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יורי שטרן
מוזמנים
עו"ד רחל אדם – ע' יועה"מ, המשרד לאיכות הסביבה
רוני מלכא – ראש אגף אכיפה, רשות הטבע והגנים
חנניה וייצמן – מנהל אגף תביעות, רשות הטבע והגנים
ד"ר סיימון נמצוב – אקולוג חיות הבר, רשות הטבע והגנים

רוני אמור – מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
יעקב עמית – מנהל אגף רישוי ופיקוח, משרד הפנים
גידי זאגא – ראש לשכת השרה, המשרד לאיכות הסביבה
אפרת אפק – יועצת בכירה לשר, המשרד לאיכות הסביבה
ליהיא ויינריב – לשה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה

אברהם בנממן – פדרציית הציידים בישראל
עטאר מוניר – פדרציית הציידים בישראל
שלמה קדם – פדרציית הציידים בישראל
יועצת משפטית
איריס סניטקוב
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: שושנה מקובר


הצעת חוק להגנת חיית הבר (תיקון מס' 7), התשס"ד-2003 -
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת הוועדה. התבקשנו על ידי הממשלה – המשרד לאיכות הסביבה – לאשר הצעת חוק להגנת חיות הבר, שמטרתה היא: (א) להסיר כל ספק על כך שלא יינתן רשיון צייד למטרות ספורט או שעשוע; (ב) העלאת הקנס על הפרת המגבלות הללו.

האם יש אנשים שרוצים להעיר או להתנגד?
שלמה קדם
בוודאי. אני מתנגד כבר בפעם הרביעית להצעה הזאת – בכל פעם היא עולה, ונופלת.
היו"ר יורי שטרן
אני רואה שהפעם היא תעבור פה אחד.
שלמה קדם
היא לא תעבור, משום שלהצעה הזאת יש מטרה אחרת מזו שמובאת בהסבר. יש לה מטרה סמויה. היום הציד מתבצע על ידי ציידים בעלי אישור צייד כחוק, שמשלמים אגרה כחוק. הצייד מתבצע במסגרת עונת הציד באופן שוויוני, כמקובל בכל העולם ובעיקר בעולם המערבי. השיוויון הזה הוא הכרחי. על ידו מתנהלת מערכת של חלוקת היתרים.
היו"ר יורי שטרן
לא הבנתי מה הכרחי.
שלמה קדם
השוויון שניתן לציידים ללכת ולצוד – בלי להיות תלויים בגחמות של פקח זה או אחר – הוא הכרחי במדינה מתוקנת. במקביל לעונת הציד הזאת מתנהלת מערכת היתרים במסגרתה פקחים נותנים למקורבים כדי להתגבר על בעיות של נזקי חקלאות, צורכי מדע ודברים מהסוג הזה, שמופיעים בחוק הקיים. השאיפה של הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים היא לעבור לחלוקת היתרים.

על פי החוק המוצע כאן, אנחנו עוברים למעשה לחלוקת היתרים בלבד, ולא יהיה ציד ברמת ציד. הדבר הזה הוא בעייתי מבחינת חופש העיסוק וחופש הפרט. אין מדינה אחת בעולם – והייתי רוצה שנקיים סקר בעניין הזה – שביטלה את הזכות לצוד.
היו"ר יורי שטרן
זה בזכויות היסוד?
שלמה קדם
כן. יכול להיות שיש אנשים שחושבים שציד הוא דבר מכוער. יש גם אנשים שחושבים שאיסוף בולים הוא דבר מצחיק. יש אנשים שחושבים אחרת מאחרים, אבל הזכות הזאת היא זכותו של מיעוט. נכון, מדובר במיעוט בחברה, אבל יש גם מיעוט שמעשן ולמרות זאת הזכות לעשן לא נשללה מהם, אלא במקומות מסויימים. אבל הזכות הבסיסית לא נשללה מהם, וגם זכות הציד אסור שתישלל. אין דוגמה אחת לכך בעולם המערבי. באנגליה ניסו לעשות משהו, וחזרו בהם.
היו"ר יורי שטרן
רגע אחד, אדוני. למיטב זכרוני, זכות הציד לא מופיעה במגוון זכויות האדם – לא באמנות האו"ם ולא בשום מקום אחר.
שלמה קדם
היא מופיעה דה-פאקטו בכל מדינות העולם המערבי הנאור.
היו"ר יורי שטרן
אבל היא לא נראית לי כזכותו הבסיסית של האדם.
עטאר מוניר
היא בעצם נגזרת מזכויותיו הבסיסיות של האדם. זכותו של האדם לנהל את חייו.
היו"ר יורי שטרן
יש זכות לקטוף צמחים או פרחים? הרי מדובר במדינה שכל התודעה שלה לגבי חיות בר וצמחי בר מוגנת מאוד.
שלמה קדם
גם בזה אגע תיכף. לא אמרתי שהרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים חייבת לאשר ציד של כל חיה שזזה, כדי שאפשר יהיה להכחיד אותה. את זה לא אמרתי, והחוק גם לא מאפשר את זה. יש חיות שמוגדרות לצידה.
היו"ר יורי שטרן
הדברים שאתה אומר לא מייצגים שום תזה שיכולה לעמוד כנגד החקיקה הזאת. אנחנו מדברים על מספר מועט של חיות בר. כאן מדובר בחיות בר מוגנות.
שלמה קדם
חיות מוגנות אנחנו לא צדים. אנחנו לא מדברים על כך בכלל. אני לא מדבר על ציד של חיות בר מוגנות. לכן צריך להפסיק לנגב את הדמעות. אני מדבר על ציד של צידה, שמוגדר בחוק כמותר בציד. למשל: בעבר היו חוגלות וארנבות. יש עדיין סוגים שונים של ברווזים ויוני בר – הרשות לא השאירה הרבה לציד. אבל אתה צריך לזכור שכ-3,000 ציידים – אני לא יודע כמה ציידים נשארו, כי אנשים בורחים מזה – משלמים למדינת ישראל אגרה על סך 1,026 שקלים בשביל הזכות לצוד. ואילו מדינת ישראל יושבת בסופו של דבר ולא נותנת להם את הזכות לצוד.
היו"ר יורי שטרן
היא נותנת במיגבלות שכוללות בין היתר שמירת האיזון הטבעי. בשמירת האיזון הטבעי נכנסת הכמות הזאת של החיות שאפשר לצוד.
שלמה קדם
אנחנו נדבר על המגבלות האלה. קודם כל, כדי לעורר רחמים אצל אנשים שלא מבינים בעניין, כתוב שצריך להדגיש שזה לא יהיה "למטרות ספורט או שעשוע". בחוק הקיים לא כתוב שזה למטרות ספורט ושעשוע, אלא כתוב שזה למטרות של איזון אקולוגי, מדע, מחלות מדבקות ונזקי חקלאות. זה מופיע בחוק הקיים, ואני לא מבין למה צריך להוסיף.
היו"ר יורי שטרן
כדי להסיר כל ספק.
שלמה קדם
איזה ספק אתה רוצה להסיר? אם אתה תכתוב את זה, ואני אצוד בגלל שאני נהנה מזה, אז זה יהיה בספק--
היו"ר יורי שטרן
אדוני, באסיפת הציידים אתה תנאם, אבל מולי אתה תענה לשאלות. אתה אומר שגם החוק הקיים נותן את המגבלות האלה, ואלו הן מיגבלות מקובלות לדבריך. הרי אם במשק חיות בר הסגור והקטן כפי שיש לנו במדינה נותנים לצוד במסגרת האיזון הטבעי – אתה לא יכול להרוג יותר חיות מאשר החיות שנולדות – מה זה משנה אם יצויין פעם נוספת שזה נועד להסיר כל ספק?
שלמה קדם
משום שזה לא רלוונטי, כשיש לי אישור ואני הולך לצוד עם היתר--
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש ממך להסביר לי, ולא לנאום. אני לא שואל אותך אם זה רלוונטי או לא. איך זה משנה את הסטטוס קוו?
שלמה קדם
זה משנה את הסטטוס קוו, משום שאתה מוסיף לחוק אלמנטים כדי להשיג מטרות אחרות בתוך אותו שינוי. בסופו של דבר, אם השינוי הזה יתקבל, הציד יתבצע אך ורק על פי היתרים בניגוד למצב היום, בו קיימת עונת ציד מ-1 בספטמבר עד 31 למרץ.
היו"ר יורי שטרן
אדוני, ההסברים שלך לא קולעים למטרה. אני שואל שאלות ספציפיות, ואתה עונה לי במישור אחר. היום החוק מתיר לך ציד למטרות מסויימות האמורות בחוק. בא המחוקק – המשרד לאיכות הסביבה – ומבקש להוסיף: "שלא יינתנו... למטרות ספורט או שעשוע". לכאורה, למטרות האלה לא מאפשרים ציד גם היום. איפה משתמע מכך שכל שיטת הרשיונות תשתנה גם היא?
שלמה קדם
בהמשך של הניסוח מדובר על כך שיעברו לשיטת ההיתרים בלבד.
היו"ר יורי שטרן
איפה זה כתוב?
רחל אדם
אולי אני אסביר את העניין. אני רוצה להקדים ולומר שהתיקון הזה היא ביוזמתה של השרה לאיכות הסביבה. אני דוחה את הטענות בדבר מטרה סמויה, ואני גם לא מבינה למה התכוון האדון הנכבד בדבריו. היוזמה נובעת משאיפתו של המשרד לאיכות הסביבה להגן על חיות הבר, ואין לנו כל כוונה אחרת.
היו"ר יורי שטרן
נקיים גם אתך את אותו תהליך. אם היום החוק מציין במפורש לאילו צרכים אפשר לתת רשיונות ציד, למה צריכים להוסיף את המילים האלה?
רחל אדם
היום יש רשיון ציד והיתר ציד. לגבי רשיון ציד, אין כל מיגבלה לאיזו מטרה אפשר לתת אותו. היתר ציד הוא לפי סעיף 3 בחוק, והוא רק למטרות המפורטות: מדעיות, רבייה, שמירת האיזון בטבע, מניעת נזקים לחקלאות, מניעת סכנה לאדם או לחי ולמניעת מחלות מידבקות מהם.

אם מסתכלים על סעיף 3 לחוק, התיקון מציע להוסיף אחרי המילים "צידת חיית בר מוגנת" את המילים: "והכל למטרות אלו בלבד:". זאת אומרת, שגם רשיון ציד יהיה כפוף אחרי התיקון רק למטרות המפורטות בחוק. היום זה לא המצב.
היו"ר יורי שטרן
איך היום ניתן רשיון ציד כאשר מטרות הציד מוגבלות, והרשיון לא מוגבל?
רחל אדם
רשיון ציד הוא רשיון כללי. היום, גם מתן רשיון יהיה כפוף לאחת המטרות המפורטות בסעיף 3. זהו ההבדל הגדול. בנוסף לכך, התיקון הבא הוא בעל ערך הצהרתי, דקלרטיבי וחינוכי יותר. אנחנו מוסיפים שלא יינתן רשיון או היתר "למטרות ספורט או שעשוע".
היו"ר יורי שטרן
אתם משנים את ההסדרה של נושא הציד. זו איננה רק תוספת מילים. כל ההסדר לגבי הציידים משתנה, נכון?
רחל אדם
המטרה היא להגביל את מספר הרשיונות להיתרי ציד שייצאו, בגלל המצב הקריטי של חיות הבר בארץ. 35% מסך כל החולייתנים נמצאים היום בסכנה--
היו"ר יורי שטרן
מה זה חולייתנים?
יפה שפירא
בעלי חוליות.
רחל אדם
עופות יונקים, מיני זוחלים דוחיים ודגים.
היו"ר יורי שטרן
האם עליהם אנחנו צריכים לרחם במיוחד?
רחל אדם
לאמיתו של דבר, אנחנו דואגים גם לחסרי החולייתנים, אבל הידע שלנו לגביהם מצומצם יותר, ואנחנו לא יודעים בדיוק. אנחנו עובדים גם על זה. לפני כמה חודשים רשות הטבע והגנים הוציאה ספר אדום על מצב החולייתנים בארץ, והוא מפרט את מצבן העגום של החיות בישראל היום. אחת המסקנות של הספר היא לפעול להפחתת הפגיעה בחיות הבר, והציד הוא אחד הגורמים המשפיעים על כך. זו איננה ההשפעה היחידה – יש גם השפעות אחרות – אבל היא אחת המרכיבים.

אני רוצה להוסיף שתפקידה של רשות הטבע והגנים איננו לספק ציד לציידים, אלא להגן על חיות הבר. אחרי התיקון אפשר יהיה לצוד, אבל רק במיגבלות החוק.
היו"ר יורי שטרן
מה זה אומר מבחינה טכנית?
רוני מלכא
שמי רוני מלכה, ואני ממונה על אכיפת החוק ברשות הטבע והגנים.
אברהם בנממן
על מתן היתרים.
רוני מלכא
המנגנון היום הוא מנגנון בקרתי. למעשה, אנחנו נותנים שני סוגים של רשיונות: יש רשיון ציד בעונת הציד, בה יש הגדרה קבועה לגבי מספר בעלי החיים והמינים השונים שמותר לצוד. יש מנגנון של היתרים שנותן היתרים על פי הצורך – מחוץ לעונת הציד ובעונת הציד – ולא תמיד מדובר באותן חיות. לפעמים מדובר בחיות אחרות, ולפעמים באותן חיות.

המנגנון של עונת הציד מוגבל מאוד – בזמן ובאיזורים. הצגנו כאן מפה המתארת את איזורי הציד. השטח הלבן מייצג את אזורי הציד המותרים בארץ, ואפשר לראות שהשטח האפור בתוך השטח הלבן הוא השטח המבונה, כך ששטח הציד באמת קטן יחסית. המנגנון של עונת הציד כובל אותנו מאוד, משום שהוא לא תמיד מותאם לממשק עולם החי הנדרש.
היו"ר יורי שטרן
אבל מי מגדיר את עונת הציד?
רוני מלכא
אנחנו אמורים להגדיר את עונת הציד.
היו"ר יורי שטרן
אז אתם יכולים להגדיר אותה אחרת.
רוני מלכא
נכון, וזהו חלק מהפעילות. בהצעת החקיקה הזאת יש שני אלמנטים – (1) דקלרטיביים; (2) ההיתרים והרשיונות לציד יינתנו לאחר מבחן מקצועי של אנשי החטיבה המדעית שלנו, אותה מייצג כאן בוועדה ד"ר סיימון נמצוב. הציד, עם כל הכבוד, הוא לא זכות של אף אחד.
היו"ר יורי שטרן
אל תלך בדרך הזאת, אני כבר בקשתי. אני עדיין מתקשה להבין. אמרת שהיום הרישיון מוגבל לעונות, לסוג החיות ולמספר החיות.
ד"ר סיימון נמצוב
לאו דוקא מספר החיות.
רוני מלכא
על המינים המופיעים כמיני ציד ברשיון הציד.
היו"ר יורי שטרן
אבל אתם מפרטים את הרישיון, אתם יכולים לתת בו פירוט כלשהו. למה המנגנון הזה איננו מספק אתכם? אם אתה מגביל את מספר החיות שאפשר לצוד, ואתה מגדיר את המינים, ובנוסף לכך יש תקופת ציד קצרה – ההגנה לכאורה אמורה להיות מספקת. איפה ההיתר מוסיף משהו מבחינת מתן מגן לחיות?
רוני מלכא
למעשה, ההיתר גובר על הרישיון בכך שהוא נותן לנו כלי מיידי למימשק בעלי חיים--
היו"ר יורי שטרן
מה זה אומר? מה פירוש "כלי מיידי"?
רוני מלכא
עם רישיון אנחנו קבועים בחקיקה ובתבנית מסויימת אליה אנחנו די צמודים וקשה מאוד לשנות אותה.
היו"ר יורי שטרן
למה צריכים לשנות אותה?
רוני מלכא
כי הדינמיקה של החקיקה הרבה יותר ארכאית מהדינמיקה של שמירת עולם החי במדינה, ולצערנו הרב, עולם החי במדינה--
היו"ר יורי שטרן
אדוני, אתה שוב סוטה מהתשובה.
ד"ר סיימון נמצוב
יש שנים שבהם הדורבנים מתרבים, למשל, ויש שנים בהן הם חסרים. לבוא לחקיקה ולשנות את עונת הציד של הדורבנים, למשל, קשה מאוד. הבעיה היא, שהתקנות נותנות היום חמישה חודשים לעונת הציד – מ-1 בספטמבר עד סוף חודש ינואר. במשך חמישה חודשים כל הציידים יכולים לצוד בלי הגבלה את רוב המינים של הציד באיזור המותר. זה לא נותן לנו שום ויסות על החיות שצדים.
היו"ר יורי שטרן
לכמה שנים ניתן הרשיון?
ד"ר סיימון נמצוב
הרשיון ניתן לשנה. אדם בעל רשיון יכול לצוד את כל חיות הציד בהתאם לכתוב בתקנות. אם הוא רוצה לצוד 2,000 זרזירים ביום – הוא יכול לפי הרשיון הקיים. לפי היתר אני יכול להגביל אותו לקמ"ר, לשעת היום, למספר מוגבל – מה שאני צריך בשביל הנושא המדעי. למשל, כאשר אני רוצה לדלל אוכלוסיה מקומית – כמו הזאבים ברמת הגולן.
היו"ר יורי שטרן
וכל זה צץ פתאום בתוך שנה?
ד"ר סיימון נמצוב
לא. בשנים האחרונות, בגלל בעיה של מינים שירדו, היינו צריכים לבוא עם הוראת שעה או עם מנגנונים אחרות. אצל החוגלות, למשל, כשראינו שהאוכלוסיה מדרדרת--
היו"ר יורי שטרן
אבל אתה יכול להוציא את זה מיד מהרשיון.
עטאר מוניר
נכון, וזה מה שנעשה.
ד"ר סיימון נמצוב
אבל את זה ניסינו לעשות בהוראת שעה.
היו"ר יורי שטרן
האם החוק כולל רשימת חיות?
ד"ר סיימון נמצוב
החוק כולל את מטרת הציד במדינת ישראל.
היו"ר יורי שטרן
אם לקראת השנה החדשה אתה יודע שחיות מסויימות נמצאות במצוקה, ואתה רוצה להוציא אותן מהציד, אתה לא כולל אותן ברישיון.
ד"ר סיימון נמצוב
הנושא הוא לא בדיוק מין. זה יכול להיות איזור מסויים שיש בו בעיה.
היו"ר יורי שטרן
למה אתה לא יכול לעשות את זה ברישיון?
ד"ר סיימון נמצוב
כפי שאמרנו, החקיקה מגבילה אותנו בנושאים האלו. זה לא הנושא שלי, אני איש המדע.
אברהם בנממן
את ההיתרים אפשר למכור.
ד"ר סיימון נמצוב
אני לא משפטן אלא איש המדע. אם באים אליי ושואלים אותי מהו מצב בעלי החיים, התשובה היא שהמצב איננו אחיד בכל הארץ. יש איזור מסויים שיש בו בעיה מקומית ספציפית. אם יש לנו בעיה של חוגלות בתוך בסיס חיל האוויר וצריך למנוע היתקלויות עם כלי טיס, אנחנו צריכים אפשרות לתת היתר מקומי לדבר הזה.
היו"ר יורי שטרן
איפה החוק מגביל אותך? אני לא מבין איך תוספת מילים אלה--
ד"ר סיימון נמצוב
לפי החוק המוצע, מטרת רשות הטבע והגנים היא לנהל את הטבע כדי לשמור על איזון בטבע, לרבייה וכדומה. החוק הקיים מציג באופן מעוות את מטרת הרשות כמי שתפקידה לדאוג לכך שיהיו בעלי חיים כדי לצוד אותם. אנחנו רוצים להגדיר את המטרה באופן הפוך – אנחנו מגינים ונותנים לצוד לפי המטרות הקיימות.
היו"ר יורי שטרן
כנראה קרה לי משהו הבוקר. אני פשוט לא מבין – לא את הציידים ולא את אנשי המשרד לאיכות הסביבה. אני לא מבין את המילים האלה. החוק נותן לך רשות לקבוע ברשיון על בסיס שנתי את כל אותם תנאים שאתה רואה לנכון לקבוע לגבי הציד, על מנת לשמור את האיזון הטבעי, למנוע נזקים לחקלאות, וכן הלאה.
ד"ר סיימון נמצוב
אני אסביר לך את הבעיה. יש לי 3,000 ציידים. אם אני קובע שאני צריך להוריד 100 זאבים ברמת הגולן, למשל, אני יכול לתת היום למספר מסויים של ציידים מספר היתרים.
שלמה קדם
זאבים זה לא צידה. לזאבים אתה במילא צריך לתת היתר.
ד"ר סיימון נמצוב
אני נותן דוגמה. כיום, הדבר היחיד שנותר לי הוא איזורים או שעות, אבל כל 3,000 הציידים המורשים הם בעלי רישיון דומה. אני לא יכול לתת לשלמה רשיון לחוגלות בלבד, ולאברהם רשיון לזרזירים בלבד.
היו"ר יורי שטרן
אבל זה בדיוק מה שהציידים לא רוצים שתעשה. גם אתה פקיד – אתה יושב במקום מסויים. אתה אמור להעדיף אנשים אחדים על פני אחרים. למה?
ד"ר סיימון נמצוב
סליחה, בכל העולם יש דרכים שבאמצעותן ניתן לעשות את זה בצורה מאוזנת, כמו הגרלות. בארצות הברית, למשל, אם קובעים שצריכים להוריד 20 דובים במדינה מסויימת, לא נותנים ל-3,000 ציידים להיכנס לאזור הזה לפי רישיון.
שלמה קדם
סיימון, אתם מוכרים היתרים כבר היום. אתם לוקחים את הכסף לכיס.
אברהם בנממן
שוחד.
רחל אדם
סליחה, אני דוחה את כל הטענות.
שלמה קדם
אל תדחי את זה, כי את תווכחי שאני צודק. אנשים לא מדברים סתם.
ד"ר סיימון נמצוב
הבעיה היא שאת 3,000 הציידים בעלי הרשיון אני יכול להגביל לאזור או לשעות, אבל לכולם יש הזכות לפי החוק הקיים להיכנס לאיזור הזה ולצוד כמות מסויימת. אפילו אם כל אחד צד חוגלה אחת בלבד, כבר קבעו שיירדו 3,000 חוגלות, בעוד אני קובע שבאזור הזה צריך להוריד 100 חוגלות, למשל. מספר בעלי החיים קטן מאוד, והאזורים מצומצמים. בלי נושא ההיתרים, שנותן לי ויסות הרבה יותר עדין של המצב, אין לי דרך אחרת להגביל את כל אותם אלפי הציידים.
היו"ר יורי שטרן
עכשיו תסביר לי מה הקשר בין הדברים שאמרת עכשיו לבין האזכור בחוק, לפיו הציד אינו למטרות ספורט או שעשוע.
ד"ר סיימון נמצוב
תחום המטרה איננו תחום מדעי.
היו"ר יורי שטרן
קיבלתי איזשהו הסבר, ואני לא בטוח שאני מקבל את השיטה. אבל בין ההסבר הזה לבין המילים שמופיעות בחוק, אני לא רואה כל קשר.
רחל אדם
אני אנסה להסביר זאת שוב. על פי החוק היום אפשר להעניק רישיון לשם צידת ציד. זאת אומרת שאדם יכול לבוא ולדרוש רשיון לצוד. בגלל מצבן הקשה של חיות הבר, ובגלל שבאופן כללי אנחנו מסתכלים על הציד כעל עיסוק שאינו מתאים למדינה נאורה, אנחנו רוצים להגיד שלא תהיה יותר צידת ציד, אלא תהיה צידה למטרה המפורטת בחוק בלבד. האם זה ברור יותר?
היו"ר יורי שטרן
אבל מהו הקשר בין זה לבין ההתרים?
רחל אדם
מבחינה משפטית, היום אפשר לתת רשיון לשם צידת ציד בלבד – בלי להתנות את זה במטרה לאיזון הטבע או במניעת סכנה לחקלאות. אנחנו רוצים להפסיק את זה.
שלמה קדם
מי נותן את זה? הרשות! את רוצה להפסיק את הרשות?
רחל אדם
מהיום מתן רשיונות והיתרים יהיה רק למטרה ספציפית, אבל לא יהיה יותר לציד לשמו.
שלמה קדם
אבל אף פעם זה לא היה.
היו"ר יורי שטרן
זאת אומרת שכל היתר יהיה על בסיס מאולתר של אד-הוק, באופן מיידי?
ד"ר סיימון נמצוב
בדיוק. היום יש היתר לחזירי בר, למשל, שנותן איזורים רחבים--
שלמה קדם
חזירי בר זה לא צידה.
ד"ר סיימון נמצוב
היום אני נותן המון היתרים לציידים להיכנס לאיזורים מאוד ספציפיים – אם יש שדה של חקלאי אחד שסובל מבעיות ספציפיות--
שלמה קדם
גם גובים ממנו כסף, ולוקחים את הכסף לכיס.
רחל אדם
אני מצטערת, אני חייבת למחות נגד מה שהוא אומר כאן.
ד"ר סיימון נמצוב
אנחנו עובדים עם שיטת ההיתרים כדי לפקח על האיזון המקומי. אם אנחנו נותנים את זה לנושאים הללו כרישיון כללי, זה לא נותן לנו את האפשרות לנהל. אם אנחנו צריכים להוריד כמות מסויימת באיזור מסויים, נצטרך לעצור את כל הציד באיזור הזה, כי בשיטה הזאת אין לי מנגנון שמאפשר לי לתת היתר ל-3,000 הציידים להיכנס ולהוריד 100 חוגלות בלבד.
מוניר עטאר
שמי מוניר עטאר, ואני יו"ר ארגון חובבי ציד מירכא. נציגי הרשות בדבריהם פשוט מטעים את הוועדה, ובזדון. כפי שאמרה גב' אדם, מטרת הרישיון איננה כללית. בחוק לא מופיע בשום מקום שהציד הוא למטרות שעשוע וספורט, וזה לא צריך להיות כך. מטרת החוק היא: כדי לשמור על איזון אקולוגי, למטרות מדעיות, לרבייה, וכו'. בשום מקום לא כתוב שהרשיון הוא למטרות שעשוע וספורט, ולא צריך להוסיף את זה.

הם מעלים את הטענה של שליטה בחיות הבר. הרי בין כה וכה, השיטה הקיימת כרגע משלבת מתן היתרים ורישיון ציד כללי לציידים המורשים. מדוע לא להשאיר את השיטה כמות שהיא? אם יש להם בעיה עם זן אחד שעומד להיכחד, למה לא להוציא אותו מרשימת המינים, כפי שעשו בשנת 1995? בין השנים 1995 ו-2001 סגרו את הנגב המערבי כי ראו שאוכלוסיית החוגלות שם מתדלדלת. היום פתחו אותו, כי החוגלות מתאוששות. אם יש בעיה עם זן מסויים, למה לא להוציא אותו מרשימת המינים המותרים לציד? מדוע לבטל את כל חוק הציד ולתת סמכות ענקית כזאת של הענקת היתרים לחברי הרשות? במקרה כזה, אני חושש שלא יהיה מנגנון בקרה ופיקוח על הפקחים בנושא הזה, וכל המקורב יצליח להשיג היתר. כצייד, מדוע אני צריך לסבול מהנורמה הזאת?
אברהם בנממן
שמי אברהם בנממן, ואני יו"ר הפדרציה. בזמנו, היינו באמת מאורגנים – היו בארץ 29 ארגונים שהתארגנו לפדרציה. היום זה קצת צולע, כתוצאה מהתערבות הרשות.

אני רואה שהדברים מוצגים באופן מקוטע. רשמתי לעצמי כמה נקודות, כדי שיהיה לנו מושג כללי על המתרחש ועל המסתתר מחורי כל שינוי החוק. בחוק הקיים לא מופיע בשום מקום שהציד מתבצע למטרת שעשוע או ספורט – זה מובן מאליו. למה מכניסים את זה כאן? זוהי דמגוגיה. מטרת הציד בחוק הקיים היא שמירה על איזון אקולוגי, וכו'. שינוי החוק יאפשר לפקחים למכור היתרי ציד. למה? מפני שיש לנו תלונות מחברים רבים. זה שעומד לידי כתב לי לא מזמן מכתב, ובו הוא מספר שפקחים מכרו היתרים ב-600 שקלים להיתר, ולא נתנו קבלות.
שלמה קדם
הם שלשלו את הכסף לכיסם.
היו"ר יורי שטרן
לא התלוננתם?
אברהם בנממן
אנחנו כל הזמן מתלוננים. הרשות עצמה מכרה לבעלי רשיונות ציד היתרים לציד צבאים ברמת הגולן. עלות ההיתר היתה כ-250 שקלים, אבל אז הם נתנו קבלות. למעשה, לאחר שבמסגרת הפדרציה הצלחנו להחדיר לתודעת ציבור הציידים לא לפגוע בחיה אצילה זו, באה הרשות והתחילה למכור היתרים.
ד"ר סיימון נמצוב
אתה מדבר על דברים שקרו לפני 15 שנה.
אברהם בנממן
בזמנו, נמכרו איזורים עם מכרז מטעם רשות שמורות הטבע והשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות להדברת חיות בר שגורמים נזקי חקלאות, כמו: חזירי בר, דורבנים וכדומה. זה גרם לתמותת שרשרת. ברמת הגולן נעלמו כמעט כל הנשרים בעקבות הבשר המורעל שהמדבירים פזרו לחזירים. למעשה, המדבירים מכרו את החזירים בשוק ובמסעדות. הבאנו הוכחות שמדובר ברעל אלפא-כלורוז – תרדמון – רעל שמצטבר ולא מתפרק וגורם לסרטן. הבאנו חוות דעת של טוקסיקולוגים בסיוע פרופ' מנדלסון, שהתחיל אז בשיטת התרדמון, אבל הצטרף אלינו אחרי שהוא גילה את הנזק שהרעל הזה גורם. פרופ' מנדלסון ז"ל, חתן פרס ישראל, הצטרף אלינו במלחמה נגד רשות שמורות הטבע והשירותים להגנת הצומח. כל האמור מתייחס להיתרים.

פקחים בכירים ברשות עשו הסבה מקצועית – הם עזבו את הרשות והפכו למדבירים, מפני שהיתה להם הכנסה. אם אותם הפקחים היו דוקטורים לזואולגיה, לביולוגיה ולאקולוגיה, כפי המקובל בעולם המערבי דוקטורים לזואולגיה, זה אולי מקרה אחר. אבל כשיש פקח דוקטור, שתופס את סלאח טריף בעבירת ציד, הדוקטור כבר לא ברשות, מפני שהוא סיבך אותם – הוא תפס את סלאח טריף בציד לא חוקי.

אנחנו היינו אלה שבאנו לרשות ודרשנו להפסיק את ציד החוגלות ולהקטין את מספר מתן רשיונות הציד על ידי מבחנים ברמה נאותה. אני הכנתי להם את המבחנים כדי להקטין את מספר הציידים. עד היום יש בעלי רשיונות ציד שלא יודעים קרוא וכתוב. הם לא יודעים לקרוא שלט: "פה שמורת טבע, הצייד אסור" – לא בערבית, לא בעברית, ובוודאי שלא באנגלית.

נחזור לדוגמת החוגלות. הוחלט לסגור את האיזור האזורי של ציד חוגלות – ואנחנו דרשנו זאת. מצד אחד מונעים ציד חוגלות – וזה בסדר, צריך שהאוכלוסיה תתאושש. מצד שני – מוכרים היתרים. כל המרבה במחיר – זוכה, וצוחקים בדרך לבנק. תתבע אותנו על הוצאת דיבה. הוא עוד נותן להם גיבוי.
היו"ר יורי שטרן
אתה יכול למחות, אבל אני לא שומע שום דבר שנראה לי דמיוני.

מתוך הדברים שאתה אומר עולים שני דברים. הנושא הראשון הוא שיקול הדעת המקצועי, שאולי באמת לוקה. כעת אני רוצה לשאול אותך: רשות שמורות הטבע אומרת שהמצב מחייב גמישות הרבה יותר גדולה במיקוד הרישיון – לגבי איזורי הציד, העונות סוג החיות – מזו שמתאפשרת היום על ידי מתן רשיונות כפי שהם היום. האם אתה מסכים לעצם הטענה הזאת? אני מציע שתניח לרגע את השאלה איך עושים את זה. אני שואל האם אתה מסכים עם הקביעה לפיה ניהול נכון של המצב מחייב החלטה מחודשת בכל חודש – היום זה צבאים ברמת הגולן ומחר זו חוגלה בדרום – ולא מתן רישיון למספר מסויים של ציידים עם כל מיני מיגבלות?
אברהם בנממן
הביאו כאן דוגמה, ואני מתפלא על ד"ר סיימון. פעם הוא עבד בשיתוף פעולה מלא, אבל לאחר שהוא פירסם רשימה של חלוקת היתרים בלתי צודקת, הוא קיבל איומים. הוא התקשר אליו הביתה וסיפר לי שאיימו עליו בעקבות הוצאת החומר הסודי.
שלמה קדם
אתה יכול להגיד מי איים עליו. זה שיושב לידו – ראש האכיפה – הלך להרביץ לו כי הוא נתן לנו את החומר מהמחשב.
היו"ר יורי שטרן
ד"ר סיימון, האם זה היה? האם היו לך צרות אחרי שפרסמת את החומר?
ד"ר סיימון נמצוב
אני מצטער לומר שמר בנממן יותר היסטוריון מאשר מדבר לעניין.
היו"ר יורי שטרן
ההיסטוריה מעניינת אותי. מותר לי?
ד"ר סיימון נמצוב
לא קבלתי שום איום. קיבלתי את כל הגיבוי המדעי לנושאים שמסרתי. היה דיון פנימי בשאלה איך לפרסם נתונים, אבל נושא האיום כלל לא היה.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שאני לא אצביע בעד החוק הזה.
אברהם בנממן
מותר לי לתת דוגמה נוספת? ברשימה שקבלתי מד"ר סיימון – הוא קורא לי היסטוריון, וזה נכון. אנחנו באמת מדברים עכשיו על השנים 1999, 1996, 1995. ארגון בשום "כובע ירוק", בראשו עומד דורון כהן, גיסו של אהוד ברק, מונה 20 חברים. הם קבלו כמות ענק של היתרים. ארגון שמונה כ-250 חברים לא מקבל אף היתר. איזה מקרה!
היו"ר יורי שטרן
אני לא אאשר לכם את השיטה הזאת. אתם יכולים להציע שיטה שבה אדם יכול להיות שווה זכויות בקבלת אישור – גם כשמדובר באישור ממוקד יותר. אין לי ידע כדי שאוכל להסכים או לא להסכים, ואני מקבל את הסמכות שלכם בקביעה הזאת לפיה היום זה יכול להיות בדרום ומחר בצפון, ועל כך שהמינים מתחלפים. אבל שיטת מתן הרשיונות צריכה להישאר שוויונית, בלי להיות תלויה באף פקח.
רחל אדם
ראשית, שמעתי פה ושמעתי האשמות קשות מאוד נגד עובדי ציבור ונגד עובדי רשות הטבע והגנים. אם יש לכם האשמות, יש לכם דרך לטפל בהן: תגישו תלונה למשטרה.
שלמה קדם
אנחנו לא רוצים ללכת למשטרה. אם את ממונה עליהם, ואת שומעת על זה ולא מטפלת, תזומני אחר כך לוועדת חקירה.
רחל אדם
זוהי הפעם הראשונה שבה אני שומעת את כל הטענות הללו, ואולי זה בגלל שאתם לא פניתם למשטרה.
שלמה קדם
אנחנו כתבנו שש פעמים. כתבתי לה.
רחל אדם
אני מאוד מתנגדת לכך שאתם מאשימים אנשים בהאשמות קשות כל כך, בלי לפעול בדרכים קונבנציונליות של הגשת תלונה במשטרה.
בנוגע לתיקון
כל הטענות לגבי חלוקת ההיתרים אינן קשורות לתיקון. התיקון בא כדי להגן על חיות הבר.
היו"ר יורי שטרן
אתם קישרתם, כי ד"ר סיימון הסביר לנו שהמטרה היא לעבור לשיטת ההיתרים בלבד – זהו ההסבר שקיבלתי מכם.
רחל אדם
החלוקה היא בתקנות, לא בתיקון.
היו"ר יורי שטרן
אבל אם יש קשר בין החקיקה הזאת לבין שינוי השיטה – והקשר הזה לא מופיע ולא מוסבר, אלא אני צריך אנשים שקוראים את הנסתר בשביל להגיע לגילוי הקשר – אני כבר שולל את השיטה הזאת. אם אתם רוצים לשנות את השיטה, אתם צריכים לבוא לכנסת ולהגיד: אנחנו צריכים לשנות שיטה מסוג כזה לסוג אחר, ולשם כך אנחנו צריכים תיקונים מסויימים בחוק. זאת החקירה שעשיתי לאורך כל הישיבה הזאת. שאלתי: מה הקשר בין מה שכתוב פה לבין מה שאתם מסבירים לי. אתם עמדתם על כך שיש קשר, ולכן אני לא מקבל את השינוי הזה.

שנית, אני לא יודע לאמת את הדברים שנאמרו פה, ואני באמת חושב שמקומם במשטרה. אבל בכל שיטה כזאת שבה אדם יכול לתת היתר או לא, טמונים שוחד, שרירות דעת וכל מיני פרוטקציות. אני לא רוצה לתת לזה יד, ואני חושב שגם את לא. לכן, אם אתם רוצים לבוא עם בקשה מפורשת לשנות את התקנות שקשורות לציד – בואו עם הבקשה, תביאו לי תקנות שתהיינה שיוויניות, ואנחנו נאשר אותן. בלעדיהן, החוק יישאר כפי שהוא. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:32

קוד המקור של הנתונים