ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/01/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/8148



2
הועדה לקידום מעמד האישה - 27.1.04

פרוטוקולים/מעמד האישה/8148
ירושלים, כ"ח באדר, תשס"ד
21 במרץ, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 70
הועדה לקידום מעמד האישה
שהתקיימה ביום ג', ד' בשבט התשס"ד, 27.1.04 בשעה 10:00


ס ד ר ה י ו ם

נשים בספורט המוטורי
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר גילה גמליאל
אליעזר כהן
אורית נוקד
מוזמנים
משרד החינוך התרבות והספורט
רן לוין, ראש תחום ענישה ואכיפה
מועדון האופנועים בישראל
גב' ענבל ון-קריפלד
גב' ורד כהן
רינה
לשכת עורכי-הדין
נורית אמיתי
איילה ברגר
הרשות לקידום מעמד האישה
מרי חדייר
מוזמנים
יואב הורוביץ, עוסק בספורט מוטורי
אלמוג שלום
ציפי צברבוים
יועצת הועדה
הלית מגידו
מנהלת הועדה
דלית אזולאי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ










נשים בספורט המוטורי
היו"ר גילה גמליאל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה.

נושא הדיון היום זה נשים בספורט המוטורי. התקבלה פניה בנושא הזה ואנחנו נרצה להרחיב את הדיון ולבחון את הנקודות מבחינת היכולות שלנו ככל שניתן לדאוג לשוויון, גם בענף הזה. אנחנו כמובן נשמע במהלך היום את הנשים האופנועניות וגם מספורט נוסף.
אליעזר כהן
הערה פשוטה ורקע. אני לא מכיר את המשתתפות, אבל אני רוצה להגיד לכן שאין לכן
מושג כמה שהכנסת רועשת, גועשת בנושא. ח"כ מהרבה סיעות מתעסקים בזה. אני שמח שגם את הצטרפת למועדון הזה, גילה. אני יכול לתת לך שמות חוץ מאלה שאתם רואים כאן, גם עמרי שרון, גם מתן וילנאי, גם צבי הנדל וגם אהוד רצאבי.

שלושה דברים חשובים לנושא שלכם. הנושא שלכם הוא יותר ספציפי. מתגלגלים שלושה דברים גדולים. 1: זה ספורט מוטורי, הממשלה מגישה, עומדת בשבועות האחרונות של סיום עיבוד. היו שם בעיות אדירות של איך לבטח בתחרויות ספורט מוטוריות. זה עומד לפני סיום, נתנו לזה הרבה שעות עוה"ד והחוק שהממשלה עומדת להגיש וחה"כ מחכים לו בדרך הנה. הוא יגיע בסוף פברואר, לכל מאוחר למליאה.

נושא שני - כמה מועצות עירוניות רצו קדימה וכבר מחכות לחוק ומכינות את האצטדיונים. נושא אחרון הוא התנהגות בכבישים ובטיחות נהיגה. לא רק נשים סובלות מזה. יש פה שני אופנוענים, אילן ואני. כל נסיעה שלי על הכביש, אני לא עושה אנטי סיפציה, אני לא עושה שניים שלושה מהלכים קדימה, כשאני רוכב על אופנוע אני עושה שישה מהלכים קדימה. אני כבר רואה את המשאית ההיא שתעיף אותי מהכביש. אתן סובלות מעוד סעיף אחד של הסקסיזם של ההתנהגות הגברית המכוערת.

מילה אחת לגבי ביטוחים - אני מקבל שלושה-ארבעה מכתבים ליום, כי יודעים שאני מתעסק בדו-גלגלי. שלושה-ארבעים מכתבים מגיעים לאי-מייל שלי מסטודנטים שלא יכולים לקיים את הרכב היחיד שלהם, את הטוסטוס לאוניברסיטה. עבור ביטוח האופנוע שלי שילמתי בחודש שעבר 4600 ש"ח ביטוח לשנה. זה יותר מהרכב שלי. לטוסטוס זה לא הרבה יותר זול, זה 2500-2800 ש"ח.

אנחנו מדברים על החובה, אבל אנחנו מדברים על זה שציפי סמט הממונה על הביטוחים, עשתה רפורמה לרכב. ודרך הרפורמה לרכב היא עמדה לתת לנו מכה, ב300%-. אנחנו שם צעקנו חמס והעלו את זה רק ב30%-. זה רצח, זה פשע, אסור לתת לזה להתקיים. אני אומר את כל זה בכל הזדמנות, בכל ועדה. צריך להוריד את דמי הביטוח של הדו-גלגלי. דו-גלגלי זה רכב נהדר למדינת ישראל. במדינת ישראל אפשר לרכב 10 חודשים בשנה וזה לסטודנטים ולכל אלה שאין להם אמצעים. הם מוכרחים להשתמש בזה, לא שכדאי להשתמש בזה. עזבי את ספורט, עזבי את בידור, עזבי את התחרות, רכב לשימוש יומיומי הכרחי.
אורית נוקד
אני רוצה ממש לברך אותך שאת יוזמת את כל הדיונים האלה ואת מעבירה גם את החוקים של
הועדה בצורה כל-כך מהירה.

חה"כ גלאון ואני יזמנו חוק שהמשמעות שלו היא ייצוג הולם של נשים באגודות ספורט. א: ע"י יישום של החוק הזה גם נסייע לכן באגודות הספורט. ב: אני מודעת למצוקות שקיימות בכלל בענף של האופנועים, אבל לגבי נשים בפרט.

בין אם באמת מדובר בנושא של הטרדות כאלה או אחרות, מה לעשות הנהגים וגם לעתים הולכי הרגל מרבים להפנות לעבר הנשים מצד אחד. מצד שני, יכול מאוד להיות שיש ממש בטענה שצריך להוריד את דמי הביטוח לרוכבי אופנוע. ועל אחת כמה וכמה לגבי נשים שהן בדרך הטבע הן יותר זהירות. אני מאמינה באמת בשוויון ולכן תראו בי כתובת גם לקדם את כל הנושאים שכמובן הדברים ייעשו בתיאום מלא עם יו"ר הועדה.

אני מבינה שתכף ידבר יו"ר ועדת החינוך ואני חושבת שהוא מן הסתם יגיד, שמתחילים בחינוך, צריך לחנך את החינוך למודעות כבר בגיל הרך. אבל בסופו של דבר החינוך יביא למודעות.
אליעזר כהן
החשיבות הגדולה ביותר היא שלו היא בידיו, מפני שהספורט הוא במשרד החינוך ובחינוך, זה הוא
בכנסת.
אורית נוקד
אני ממש מתנצלת, יש משהו מאוד לא נעים שאנחנו חה"כ נאלצים לבוא לישיבות בועדה
ובאותה שעה בדיוק מתקיימת ישיבה אחרת.
היו"ר גילה גמליאל
כמה ישיבות במקביל.
אילן שלגי
גם אני מבקש לפתוח בהתנצלות שאני ממעיט לבוא לישיבות של הועדה הזאת, זאת ועדה מאוד
פעילה וגם הועדה שלי פעילה, ובד"כ הישיבות הן במקביל.

אני גם מברך את גילה על היוזמה כי זה נושא מאוד חשוב, הספורט המוטורי בכלל, נשים בספורט המוטורי ונשים על רכב דו-גלגלי. אני חושב שבאמת צ'יטה (אליעזר כהן) פתח ונתן סקירה כפתיחה לישיבה מצוינת. אני גם כמובן מסכים לדברייך אורית, אולי יש לי הסתייגות מסוימת לעניין הביטוח.

צריך לטפח ולעודד את נושא הרכב הדו-גלגלי במדינה כמו שלנו. וזה נכון לא רק לגבי סטודנטים אלא גם לגבי תלמידי תיכון. משום שרשיון לאופנוע אפשר להוציא מגיל 16. היות ויש לרוב הילדים את הידע, לפחות את העניין של שיווי המשקל ויחסית קל ופחות יקר ללמוד את הרכיבה על אופנוע. והגיל הוא קודם לגיל של נהיגה ברכב. צריך לעודד את הנהיגה ברכב דו-גלגלי.

דבר שאותי באמת הרבה זמן ממש מגעיל, כשראיתי את הידיעות האלה, על ההטרדות הרבות שסובלות מהן רוכבות של רכב דו-גלגלי. אני ראיתי את הדברים לאורך שנים וזה תמיד קומם אותי.
אליעזר כהן
השר ליברמן העיר ודיבר על זה עם ניצב רז מהמשטרה. את יכולה להעלות עוד תלונה ואפשר
להגיש לו את זה.
אילן שלגי
בכלל הנהג הישראלי, וזה מתייחס בעיקר לגבר הישראלי, כשהוא לא על הכביש, אני קורא לזה,
כל ממזר מלך. הוא עושה מה שבא לו, הוא לא מציית לחוקים, הוא מסכן אחרים ואת עצמו, בעיקר הולכי רגל ורוכבי רכב דו-גלגלי. אני הייתי בעבר רוכב על רכב דו-גלגלי, רק על וספה לא על אופנוע. אני מכיר את זה גם מהצד הזה.

ואני רואה באמת הרבה פעמים שנהגים מרשים לעצמם הערות או לפעמים איזה סתם פתיחת שיחה עם נהגת אופנוע. היא לידו, הוא פותח את החלון והיא בגובה המתאים מולו, אז זו הזדמנות לשוחח, מה גם שהוא יודע שהוא תכף יברח גם אם הוא יגיד לה משהו לא נעים. הוא גם יודע שאם לא מוצא חן בעיניה, אז היא אולי יכולה לזוז קדימה.

לא תמיד אלה דברים מטרידים, אבל עצם זה שהאדם מרשה לעצמו לפתוח בשיחה עם הנהגת שלידו, גם כשהיא במכונית, אבל זה קורה יותר כמובן שהיא על רכב דו-גלגלי והיא ממש ליד החלון שלו, אני לא אתפלא ואולי יספרו פה רוכבות האופנוע מניסיונן איך הן בכלל מנסות להימנע מהדבר הזה, לא לעמוד קרוב לנהג, לפחות אם זה אדם צעיר, כדי לא בכלל להיקלע לסיטואציה של שיחה.

האפשרות הזאת של הנהג גם להעיר הערה וגם להסתלק וכאילו להתחמק, לא אמרתי כלום. אנחנו גם לצערנו רואים שנהגים ישראליים מוציאים את המאפרה ומנקים אותה מהחלון של הרכב. יש לנו ממש תופעות קשות בכבישים. והמשטרה לצערי לא נמצאת בכביש.
היו"ר גילה גמליאל
היא נמצאת היכן שהדוחות זמינים.
אילן שלגי
אני חושב שצריך לבנות איזשהו מנגנון במשטרה שיקבל תלונות של אזרחים. אני יודע את זה
כאזרח שנוהג לאורך שנים להתלונן למשטרה. הבוקר דרך אגב, כשאוטובוס נסע ברמזור מכתב, אמרתי לעוזר שלי מיד תכתוב מכתב, תן לי לחתום עליו עוד היום. ציטטתי לעוזר שלי את מספר האוטובוס. בעבר הייתי כותב מכתבים והמשטרה בד"כ לא מתייחסת, לא מגיבה, ואם אתה לא זוכר להפציר בהם ולעקוב אחר העניין, אז זה פשוט לא מטופל.
אליעזר כהן
אולי סעיף לביצוע היו"ר, בדיוק מה שחה"כ שלגי אמר שתהיה קצינה אישה שתקבל תלונות
מיוחדות של הטרדות נשים.
אילן שלגי
אני סבור שגם גבר יכול לטפל בזה, אבל היות וממילא יש במשטרה נשים.

התכוונתי בכלל זה שהמשטרה תתייחס יותר ברצינות לתלונות של האזרחים. האזרח הוא לא שוטר, ולפעמים התלונה היא קנטרנית או לא מבוססת, בסדר, צריך להתייחס לזה מקצועית, אבל להתייחס.

לעניין הביטוח - הנושא של קבוצות אוכלוסייה שבסיכון נמוך יותר, זה נושא מקצועי לא פשוט. ויכול להיות שצריך לבחון גם את העניין של הנחות לנשים בדמי הביטוח. אבל זה נכון גם לגבי קבוצות אוכלוסייה אחרות. לגבי גילאים, לגבי נהגים ותיקים או חדשים. צריך גם לזה להתייחס במכלול של סיבוב עלויות הביטוח.
אליעזר כהן
בשבוע שעבר התנהל דיון במשרד האוצר, שאנשי משרד האוצר יזמו, הם באו אלינו למשרד ואמרו,
חבר'ה אנחנו עצמנו אופנוענים, נעשה עוול בעניין הביטוח, אני ארבע שנים בכנסת ופעם ראשונה שקרה לי שבא משרד ממשלתי אלי להגיד לי, בוא נעשה משהו לטובת העניין.

התנהל אתמול דיון, אני מציע ליו"ר להישען על המומחיות של יואב הורוביץ כי הוא מרכז את הנושא, הוא עוסק ברכב דו-גלגלי, הוא היה מנכ"ל הונדה וכל השאר ומתמצא בעניין. והוא בקשר עם הגופים שמתעסקים בביטוח. כולל הדיון שהיה בשבוע שעבר, הנושא הוא מאוד מורכב ומאוד מסובך. כי אנחנו מוכנים לעשות השתתפות עצמית בנזק, אז הם רוצים מאיתנו ויתורים אחרים שיעלו לנו בכסף. זה לא פשוט העניין הזה. העניין של הביטוח הוא מאוד לא פשוט, אבל האוצר מוכן ללכת לקראתנו. הם הבינו שהם הגזימו, אז אני לא יודע אם הם יורידו תעריפים, לפחות עצם זה שלא ניתן להעלות, הם רוצים להעלות מדי פעם את התעריפים המטורפים האלה.
היו"ר גילה גמליאל
אני מציעה שנתחיל להציף את הבעיות, אז ניתן לנציגות להשמיע.
ענבל ון-קריפלד
אני נהגת אופנוע. הבעיה בכל מה שקשור לרכב דו-גלגלי זה שהמצב הכלכלי באמת קשה לכולם.

האנשים בקושי מסוגלים להחזיק את האופנועים שלהם, לא רק זה, גם בביטוחים הם קורעים אותנו.

מגזר העבודות במשק לנשים הוא מצומצם יותר, הוא קטן יותר, הן מרוויחות פחות. בנוסף, מספר התאונות שנשים מעורבות בהן, הן עם כלים דו-גלגליים והן עם דו גלגליים עם רכבים אחרים, הוא הרבה יותר קטן מאשר לגברים. גם האחוז הנשים הוא קטן יותר על הכלים האלה.

צריך לעזור להן, שתהיה יותר היענות לגבי רוכבות דו-גלגליים. אנחנו יש לנו בעיה גם של הטרדות מיניות. גם להוריד את הביטוחים בגלל זה לנשים. כי אנחנו יותר זהירות.

אני רוצה לדבר על דעות קדומות, על כל מה שקשור לביגוד מוגן לנשים וכל מה שקשור לביטוח וכל מה שמפריע לנו. בקשר לחינוך - מאיפה נובעת תופעת ההטרדות המיניות של גברים. בפרסומות רבות של כל הציוד לאופנוענים, כל מיני נושאים כאלה בעיתונים מוטוריים, את רואה תמיד תמונות של בחורות עירומות על גבי אופנועים וזה מופיע בכל הרשתות ובכל מה שקשור לאופנועים וגם מעבר. כאשר רואים אותי בחורה על אופנוע, ישר מקשרים לבחורה העירומה שהם ראו באותה פרסומת והם מתחילים להטריד מינית. מה ז"א - בהערות גנאי כמו למשל, הייתי רוצה אותך עם האופנוע, מה את צריכה את האופנוע תיקחי אותי, או כל מיני כאלה.

למשל היה לי מקרה שבחור אחד עצר אותי באמצע הכביש עם אופנוע יותר כבד משלי ואמרתי, יופי אולי הוא רוצה להסתכל על האופנוע, אני בתמימות כאילו לא ידעתי מה זה. הוא התחיל להסתכל על האופנוע, יורד מהאופנוע שלו, אומר לי תורידי את הקסדה, אני רוצה לדבר אתך, בדיוק מיהרתי הייתי חייבת להגיע לאיזה שהיא מסיבה, שמתי הילוך ראשון וטסתי לו מהעיניים, לא רציתי לראות. או איזה אחד אומר לי, לא כבד לך, או כל מיני הערות כאלה. את מקבלת מעל 10 הערות כאלה ביום, זה כבר מעצבן. ואני נוסעת המון בכבישים בתוך העיר. זה הכלי שלי בגלל זה שאני צריכה אותו בתוך העיר. ואני כל הזמן עומדת ראשונה ברמזורים, אם אני באותו קו של רכב, אני בכוונה מתקדמת קדימה שלא יהיה לו מצב לדבר איתי, אז הוא גם מתקדם. או למשל שהיה לי קטנוע 50 סמ"ק אז הם ניסו לרדוף אחרי עם האופנועים שלהם.

בקטע של חינוך מוטורי להגיד שנשים הם כמו כל רוכב בישראל. אנחנו נשים, אנחנו רוכבות, אבל אנחנו אותו דבר כמו גבר. כאילו, אין שום הבדל בנושא הזה. וזה נורא מטריד ונורא מפריע ומשגע לי את השכל. היה לי אופנוע G/250 שהוא דומה מאוד לדוידזון, אבל הוא קטן מאוד והוא נראה מרשים למי שלא מבין. כל אחד מרשה לעצמו לזרוק הערות, זה נורא מעצבן.

לגבי ביגוד - אנחנו לא מקבלות, מבחינת שוק דו גלגלי, לכי תמצאי מידת מגפי רכיבה לנשים מידה 37. לא תמצאי בשום מקום, צריכים להזמין מחו"ל או חליפות ובגדים מחמיאים לנשים, לא תמצאי בארץ. רק לאחרונה התחילו לייבא את זה. או כפפות מאוד למידות קטנות או מכנסיים במידות קטנות, וקסדות - כמה מגוון קסדות יש לרוכבות Extra small.
אילן שלגי
אני מבקש בעקבות הדברים שלך, כי ראיתי פרסומות כאלה של נשים עירומות על אופנועים.
אני חושב שאפשר לקרוא לתגובות של צרכנים, בעיקר חברות שהן גם מוכרות מכוניות וגם אופנועים. כלומר, זה מאוד יפגע בהם אם נודיע שאנחנו מחרימים את אותו יצרן שמפרסם. בכלל לגנות את התופעה הזו, פרסום אופנוע עם אישה עירומה. ניחא, אם אתה מפרסם לנשים, אז מה לעשות, אז אתה מראה אישה עם לבנים.

ולקרוא לחרם. זה אולי יעשה רושם על רוכשי האופנועים, כי 90 וכמה אחוזים הם גברים. אבל אם חברה שהיא, נדמה לי שיש מכוניות ואופנועים של הונדה למשל, אני לא יודע אם הם עושים כזו פרסומת, אני מקווה שלא. אבל אם לחברה כזאת, אנחנו לא נקנה גם את הרכב שלכם, יהיה לזה אפקט עצום. וגם הרבה גברים יצטרפו לזה.
אלמוג שלום
את לא יכולה לבוא ולהחרים חברה כי היא פרסמה את האופנוע או את האוטו שלה עם
בחורה עירומה, כי יש לו חופש התבטאות איפה שהוא.
היו"ר גילה גמליאל
זה גובל במה שנקרא, כל ההיבט הסקסיסטי הזה לקחת נשים עירומות בפרסומות, זה משהו כבר
הולך ונעלם. ז"א, זה לא משהו שהוא מקובל מבחינה הנורמות. ז"א, אם רוצים לצאת בקריאה של לגנות את זה, אז זה משהו שהוא קיים.

אם נסתכל על דוגמא בפרסומות של TNT לבגדים ששם הציגו תמונות זוועה. היה פה דיון שלם בכנסת ישראל על עצם הפרסום. ולפעמים אפשר גם למנוע את זה. אני לא נחשפת לאותם עיתונים מוטוריים שאתן כן נתקלות בהם. אנחנו נוכל לפנות אליהם, לאו דווקא אולי בשלב ראשון כמו שהוא אומר ולהחרים, אבל כן בלגנות את הופעה הזאת ולבחון את ההמשך.
אלמוג שלום
אז הוא אומר לך, אני לא מצלם בחורה עירומה, אני מצלם בחורה עם בגד ים. בחורה עם בגד ים
את רואה בים כל שבת. אז אני לא חושבת שזה יפריע, אז הוא יגיד לך, מותר לי.
היו"ר גילה גמליאל
לא עניין של מותר ואסור. זה העניין לגבי אותן פרסומות שאנחנו רואים שמשתמשים בגוף
האישה כחפץ, כאילו מה הקשר כמו שאמרתן מקודם בין אופנוע לבין אישה עירומה. זה ברור שהדגש יותר על האישה העירומה מאשר על בעצם בחירת אופנוע וסביב זה שרוצים להעביר מסרים של הנה האופנוע הזה הוא הכי טוב, כאילו האישה היא נותנת לו את האפקט שיסתכלו על עצם הפרסומת שלו. וזה דבר שהוא אסור מבחינת חוקית.

רינה: מעבר לזה, שמראים תמונה של אופנוען ולידו בחורה חתיכה, מפספסים את כל הקטע שיש גם
בחורות אופנועניות. בי אישית זה פוגע כשאני פותחת מגזין, זה בכלל לא מדבר אלי כאופנוענית. כשאני מסתכלת על זה ואני רואה את האישה, אני רואה אותה כאיזו חתיכה ליד האופנוע. מתעלמים מזה לגמרי, פשוט כך.
אלמוג שלום
החברה עצמה גם לא מקבלת את זה שאני רוכבות אופנועים. לי אישית עושים נורא צרות כי אני
נורא קטנה ואני רוכבת על אופנוע כבד. אז הטרדות מיניות אני עוברת כל יום, אני כבר לא מתייחסת, אני לא מתרגשת. אם זה משוטרים ואם זה מנהגים ואם זה מבחורות שמגיבות. את לא יכולה לעשות עם זה כלום. מה אני יכולה לעשות, להתחיל לרשום כל מספר של כל רכב שהשאיר לי הערה.
היו"ר גילה גמליאל
צריך לעשות גם הבחנה במונחים של הטרדה מינית מהי. הטרדה מינית זה הטרדות חוזרות
ונישנות על ידי אותו בן-אדם שאת מסרבת והוא ממשיך להציק וממשיך ומטריד. ז"א, זה המינוח של מהי הטרדה מינית בהגדרה הכללית של העניין.

אלה יותר גובלות בהערות סקסיסטיות מצד אנשים בדרך וקצת קשה גם לתרגם אותם בכל מה שקשור מבחינה חוקית למונחים של הטרדה מינית. אבל ההערות האלה, אנחנו מבינים את כל העניין הזה, בגלל זה אנחנו רוצים שתציפו את זה כדי שנשמע ביחד מה לטעמכן מניסיונכן האישי אתן חושבות שיש אפשרות לתרגם את זה למשהו שהוא פרקטי סביב העניין של כנסת ישראל והפרלמנט.
ציפי צברבוים
אני רוצה קצת לחרוג מהעניין הזה של הטרדות מיניות. אני לא נתקלתי בהטרדה מינית. אני נתקלתי בהערות, אבל ההערות היו תמיד הערות, וואללה כל הכבוד ודברים כאלה. אני חושבת שצריך לעשות את ההבחנה הזאת. ואני לא חושבת שיש אפשרות לכנסת ישראל לסתום פיות של נהגים שמסתובבים על הכביש.
היו"ר גילה גמליאל
אין רצון, זה לא העניין.
ציפי צברבוים
אני רוצה להתייחס לכמה דברים, לנושא הרישוי, לנושא תאונות הדרכים וגם לנושא של דברים
יותר בטיחותיים.

קודם כל מה שהזכירה ענבל בנושא של ביגוד. אני לא יודעת מה מעמד המיסוי לנושא הזה. אבל אם אפשר היה כמו על ציוד ספורט רגיל שלא יהיה מיסוי. ואז אם אני צריכה לקנות חליפה. אז אולי לתת איזה שהן הגבלות מבחינת מחיר. מפני שאם אני רוצה לקנות מעיל שהוא יגן עלי כמו שצריך, אני צריכה להוציא בסביבות ה2000- ש"ח רק למעיל. אם אני רוצה קסדה טובה, זה בסביבות ה2500- ש"ח לקסדה טובה. זה לא ייחודי לנשים בלבד, זה ציוד בטיחותי. ואני מדברת באופן כללי קודם כל על העניין הבטיחותי.

דבר נוסף, מה שאני נתקלת בו כל הזמן בכבישים, זה פשוט חוסר מודעות לנהיגה בטיחותית מונעת. היום כשעוברים את הטסט, מה שמלמדים בבתי"ס לנהיגה זה לעבור טסט ולא לנהוג נכון על הכבישים. קם בישראל בחור שמאוד מאוד mind בנושא הזה ששמו גידי פרדר, שהקים בי"ס לנהיגה בטיחותית מונעת. אני עברתי את כל הקורסים שלו ואני לא מתייחסת כרגע על הצד הכלכלי, אני מדברת על הצד העקרוני. כל קורס זה קורס של יום אחד. והוא עושה את זה בצורה סופר מקצועית, ואני יכולה להגיד בשקט גמור שזה פשוט מציל חיים. בעיקר לנהגים חדשים, כאלה שהם בני 16 שמקבלים את הרשיון.
היו"ר גילה גמליאל
אני מרגישה שאנחנו מתחילים לפספס את הפואנטה שלשמה התכנסנו היום בועדה לקידום
מעמד האישה.

אנחנו קיימנו ישיבה בעקבות זה שנפגשנו ושוחחנו וגם באירוע שנפגשנו עם העוזרת הפרלמנטרית סביב הבעיות שקיימות, בעיות ייחודיות לנשים וכל מה שקשור לענף של הספורט המוטורי.
מה שאני רציתי בישיבה הזאת זה באמת להציף את הבעיות ואת המצב מה קורה היום מבחינת ייצוג נשים, כמה נשים, איך מקדמים יותר, איך בפן החינוכי, איך בפן של המודעות ואיפה יש בעיות נקודתיות, שאנחנו ככנסת יכולים לבוא ולסייע.

אני בינתיים שומעת דברים באופן כללי. אני רוצה שנעלה את הדיון קצת יותר לדברים, א: ממוקדים סביב הנושא של הנשים בספורט המוטורי. ומצד שני, אנחנו כאן פרלמנט, אז מלבד העניין שיכולים לעלות את הנושא לסדר יום, יש גם כלים שאתם יכולים להסתייע על ידינו.

חה"כ אליעזר כהן שאמר בתחילת דבריו, שיש מספר נקודות שהן נוגעות לכולם, שזה הנושא של הביטוח שצריך לקדם אותו מבחינה חקיקתית. וכאן מבינים שזה יכול גם לסייע בידי כולם. אני באופן אישי גם אשים את ההדגשים בהיבט החקיקתי ועל-מנת שנוכל לקדם את זה.
יואב הורוביץ
אני הרבה שנים עוסק בתחום הרכב, גם בתחום הדו-גלגלי, גם ניהלתי חברות רכב בתחום
הדו-הגלגלי וגם בחברות רכב רגיל.

היום בין היתר אני קשור בקידום החוק לספורט מוטורי. ובאמת אפשר לדבר על הרבה דברים. אבל אם אני רוצה ללכת ולכוון את עצמי למטרה שלשמה התכנסנו, למקד את הנושא בפן הנשי של הספורט המוטורי. יש בעולם רוכבות מאוד מפורסמות שמתעסקות בספורט מוטורי. הגדולה שבהן נכון להיום, זו רוכבת שקוראים לה יוטה קליינשמיט שהיא אלופת עולם, אלופת ראלי לשעבר, באופנוע ובמכונית.

אם היו עושים קמפיין עם דמות כזאת, הרבה מאוד מהבעיות שדיברתם עליהן, כולל הטרדה מינית, כולל התייחסות נכונה ושוויונית לנשים בתחום הזה. היו מביאים בחורה שניצחה גברים בראלי הכי קשה בעולם ודרכה מעבירים מסרים. מעבירים מסרים של נהיגה נכונה, מעבירים מסרים של התנהגות שוויונית לנשים מכל הבחינות. אני חושב שהיינו עושים נכון.

זה פרוייקט מאוד גדול, אני זורק את זה כרגע. אם לאחר מכן היינו חושבים וחושבים איך למשל דרך דמות כזאת או אחרת מביאים לארץ את המסר הזה. כי בארץ מכיוון שאין תרבות, רוב האופנוענים הם גברים ואז זה מזוהה לחלוטין עם המין הגברי. התרבות בעולם היא שונה לחלוטין בהרבה מובנים ובתחום המוטורי, עדיין גברים הם הרוב, אבל הרבה יותר נשים משתתפות בספורט המוטורי. למשל הראלי פריז דקר, אגב אני הבאתי לרשות השידור תכנית טלוויזיה שתשודר ביום ראשון על הראלי עצמו ושמה היא מופיעה גם כן, הגב' יוטה קליינשמיט. היא פשוט דוגמא, מה שאנחנו קוראים דמות הזדהות מאוד טובה להוביל קמפיין כזה.

אני חושב שזו יכולה להיות התרומה הכי טובה שלי לעניין זה. אפשר להתקשר אליה, יש חברה שעומדת מאחריה, אפשר להביא אותה לארץ, להוביל קמפיין שלם ועשינו מאוד טוב לשורה שלמה של דברים. שמעולם לא נצליח להתמודד איתם. היא אלופת עולם, מודל לחיקוי בכל העולם. אני חושב שדבר כזה יכול לעשות טוב, במיוחד לכל הארגומנטים שאתם העליתן. אפשר לעשות את זה, אני יכול לעזור לכם בנושא הזה.

על אביזרי בטיחות לא משלמים מס והמחיר בארץ ובעולם הוא די דומה. ז"א, חליפה, קסדה, כל מה שהוא אביזר בטיחות, אגב, גם כחלק חילוף לרכב וגם פריט לבוש, אין עליו מיסוי. ולכן אי אפשר לעשות בזה הרבה.
ענבל ון-קריפלד
כמה מיסוי יש על אופנועים?
יואב הורוביץ
אני לא רוצה להיכנס לפרטים האלה משום שאנחנו מנהלים פה דיון, אני רוצה להתמקד
בספורט המוטורי הנשי, אני מוכן להעמיד את הידע שלי לרשותכן מעבר לזה.
רן לוין
אני בצוות שמכין את הצעת החוק כהצעת חוק ממשלתית. ואני גם עומד בראש הצוות להקמת
הרשות לספורט מוטורי שתוקם אי שם, כנראה לקראת סוף השנה.

א: בספורט המוטורי אין הפרדה בין נשים לגברים. כלומר, אם ניקח מקצועות ספורט כמו טניס, אתלטיקה, כדורגל, כדורסל וכן הלאה, בספורט מוטורי אין את ההפרדה הזאת, התחרות לגברים ונשים. משום שהיתרונות של גברים בתחום הכוח ובתחום המהירות, לא באים לידי ביטוי בספורט המוטורי, ואולי להפך.

בכל מקרה הצעת החוק כמובן לא יכולה להפלות בין גברים ונשים. ואנחנו כמובן מצדנו במינהל הספורט נעודד נשים להיכנס לתוך הספורט הזה. אם באופנועים או ב- 4X4. אני גם מכיר את התקנים העולמיים של איגודים כמו FIA ו-FIM, אלה הגופים הבינלאומיים האירופאים, זה אחד מענפי הספורט היחידי שאין הפרדה בין נשים וגברים. הם מתחרים באותה תחרות.
ציפי צברבוים
דווקא בעניין הזה של החינוך - אם אתה הולך לקדם את הספורט המוטורי. אני חושבת שבנושא
של חקיקה, יש לעשות את הנושא הזה של הספורט המוטורי, גם לילדים צעירים. החל מגיל 3-4, יש אופנועים לילדים בני 3-4.
רן לוין
הצעת החוק מדברת מגיל 8 שאפשר להתחיל להתחרות.
היו"ר גילה גמליאל
אני מבינה קודם כל שכאן זו כבר בשורה טובה סביב ההיבט הזה שתוקם ראשות לספורט
המוטורי דרך חקיקה. ושם צריך לוודא ולדאוג ששם הייצוג של הנשים יהיה אכן ייצוג הולם.
מרי חדייר
כאן באמת להוביל בכל הענפים בספורט השונים שיש את ההבחנה בין גברים ונשים. לדעתי דווקא
זה יכול להוות דגם נפלא ולבחון באמת. כאן אין צורך בכושר פיזי באמת, זה עניין שהכל מופעל ע"י מנועים.

למרות זאת, אני חושבת שבאותה רשות צריכה להיעשות פה ושם איזה שיקול דעת או התאמות לנשים. ייתכן שיש קשיים מיוחדים. ז"א, למרות שאין צורך בהבחנה מוחלטת אבל צריכה להיות ראייה שיכולה להיות שכדאי שתוקם אותה הרשות, לבחון שייתכן.

רינה: המילים בד"כ לא יפלו בחוק. הבעיה היא שבאים ליישם את החוק הזה. מחר יבנו מסלול
מרוצים, צריכים להתאים את המסלול הזה לנשים רוכבות. אח"כ אני רוצה לראות אם באמת לא תהיה אפליה.
רן לוין
מה ההבדל בין מסלול לנשים וגברים?

רינה: פשוט שיתנו להם את אותם התנאים.
רן לוין
זה בוודאי.
נורית אמיתי
אני באה אחרי שנים בתקשורת ואפילו הייתי עורכת מדור תחבורה בעיתון הארץ.

יש לי כמה הערות לנושא הזה של הספורט המוטורי לנשים. כמו שנאמר כאן, שזה אחד מענפי הספורט היחידים בעולם שמשותף לנשים וגברים. ואסור ללכת דווקא בחקיקה ולעשות הפרדה. כי צריך לזרום עם הגל הזה שיש אחידות ולעלות את האישה כדוגמא במסע של פרסום חיובי, במסע של יחצ"נות, כלומר יחסי ציבור וכו'. להבליט גם את הנשים.

גם להתמקד בנושא הזה שמבחינת דוחות תאונות דרכים, נשים ביחסיות הנהיגה שלהן על הכביש, פחות מעורבות בתאונות דרכים. גם פחות מעורבות בתאונות דרכים קטלניות. יש גם מחקרים של הטכניון שדנים בנושא. אני חושבת שצריך להוציא את החיוב באישה ולהשתמש בו כדי לקדם את הנושא הזה של הספורט המוטורי מול נשים.
ורד כהן
אני חושבת שיש פה עניין שצריך לטפח אותו, בכלל את נושא הרכיבה, בלי קשר למעמד האישה.
מכיוון שאופנוע הוא כלי שנותן לנשים חירויות יותר גדולות בגלל עלות אחזקה יחסית נמוכה. הביטוח קצת מקלקל את העניין הזה.
היו"ר גילה גמליאל
ראשית, אני רוצה לברך את כל מי שהגיע לכאן.

דבר ראשון, אני רוצה לברך את הממשלה שכבר מקדמת את העניין של הספורט המוטורי גם בהליך חקיקתי, אבל לא פחות חשוב בהקמת הרשות, כפי שהצגת כאן לקידום הספורט המוטורי. אנחנו פונים גם כן לממשלת ישראל על-מנת לדאוג לייצוג הולם לנשים ברשות לכשתוקם ולקחת את הדברים האלה בחשבון. ואז בצד הפרודוקטיבי ניתן באמת לתרגם את הדברים שאמרתם, כי אלה דברים שביום יום, שזה יצטרך להתבצע מול הרשות. כל הענייניים של הציוד וכל האמירות שנאמרו כאן קודם בסוגייה הזו.

מעבר לזה, אנחנו גם לגבי הטרדות, צריך לדעת להבין את מהות החוק לגבי הטרדה מינית. החוק קובע לכשמטרידים אישה מינית, גם על בסיס התייחסויות של אמירות מטרידות והאישה הבהירה את התנגדותה והאמירות חוזרות ונישנות ע"י אותו אדם, זה בדיוק הטרדה מינית. כך שאם נתקלים בכביש במישהו שעובר בדרך ומטריד ולא מתייחסים אליו או מתנגדים או לא רוצים ונוסעים, אז זה לא נכנס תחת הקטגוריה החוקית של ההטרדה, אלא אם כן הוא ממש רודף אחרייך.
ענבל ון-קריפלד
אבל אין לך אפשרות להתחמק ולפעמים הם גם בורחים. אז אין לך אפשרות בכלל להגיב.
היו"ר גילה גמליאל
אבל אז זה כבר עניין אמירות, נגדיר אותן אפילו תחת קטגוריה של ניסיון לפלרטוטים או
לחיזורים, לאו דווקא רצויים. אז פשוט צריך להתנגד, לומר להם, לא מעונינות וללכת.

אבל זה ברור לנו שבמאקרו זה מטריד ומעצבן מעצם התפיסה והחשיבה הקלוקלת.

רינה: זה סיכון, הם שמים נשים בסיכון יותר מגברים. כשאני עומדת ברמזור ומישהו מציק לי ברמזור,
אני צריכה לחשוב איך אני עכשיו עפה מכאן שהוא לא יציק לי.

כי אני יודעת על חברה שרכב מלא בגברים, שנגע בה קצת באופנוע, כי מצא חן בעיניהם הצעצוע הזה על אופנוע, נתן לה מכה והבחורה נהרגה, למה - בגלל שהיא אישה.
היו"ר גילה גמליאל
אז כאן זה עניין שהוא לא תחת קטגוריה של ההטרדה המינית, אלא עניין שבאמת צריך
להטמיע מבחינת החינוך. ואז אם אנחנו מדברים כאן על שינוי תפיסתי בשעה טובה, שמגיל 8 יתחילו להטמיע בבתי-הספר, אז זה לא יהיה חריג.

אני מאוד מברכת על עצם הספורט הזה, שבשעה טובה שקיים בעולם בכלל, שמבחינת ההתייחסות הפנימית שלו, הוא מתייחס באופן שווה. ואם יש לנו גם אלופת עולם, אישה שהתמודדה מול הגברים, אז באמת אנחנו יכולות רק להתבשם בזה.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים