ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 20/01/2004

חשד לקניית תארים אקדמיים ע"י עובדי מדינה

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/7739



ועדת החינוך והתרבות -23-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/ועדת חינוך/7739
ירושלים, ד' בשבט, תשס"ד
27 בינואר, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 147

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
‏יום שלישי, כ"ו בטבת התשס"ד (‏20 בינואר, 2004), שעה 12:00
סדר היום
1. חשד לקניית תארים אקדמיים על-ידי עובדי מדינה.
נכחו
חברי הוועדה: אילן שלגי – היו"ר
אורי יהודה אריאל
גילה גמליאל
איתן כבל
מרינה סולודקין
יוסי שריד
מוזמנים
חה"כ עבד-אלמאלכ דהאמשה
יפה גב - ממונה על קשרים בין-לאומיים, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר ורה ריזיקוב - לשכת דוברות, מש' החינוך, התרבות והספורט
יעל פרבר - מתאמת בין הכנסת לממשלה, משרד החינוך, התרבות והספורט
רפ"ק אהרון גלאור - ראש מפלג הונאה, מחוז צפון, המשרד לביטחון פנים
רס"מ הראל אברהם - מפלג הונאה, מחוז צפון, המשרד לביטחון פנים
יורם צלקובניק - סגן נציב שירות המדינה למשמעת, נציבות שירות המדינה
קובי אמסלם - רכז משמעת, נציבות שירות המדינה
לילך גילורד-כץ - נציבות שירות המדינה
עו"ד אביתר טסלר - נציבות שירות המדינה
עו"ד יעל טור-כספא - ע' מנכ"ל לעניינים משפטיים, המועצה להשכלה גבוהה
נורית ולנסי - חברת הנהלה ויו"ר מחלקת פנסיה, ארגון המורים העל-יסודיים
אילן בהירי - יו"ר ארגון מנהלי חטיבות הביניים, הסתדרות המורים
ד"ר יוסף לוי - יועץ ועדת החינוך והתרבות
ד"ר גדעון בן-דרור - יועץ ועדת החינוך והתרבות
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי

רשמה: אירית שלהבת



חשד לקניית תארים אקדמיים על-ידי עובדי מדינה
היו"ר אילן שלגי
(מציג את הנוכחים)

חברי ועדה נכבדים, חברי כנסת, גבירותי ורבותי, אנחנו מודאגים מאוד מתופעה חמורה ביותר, בכל מקום עבודה ציבורי ובמיוחד במערכת חינוך. יש מי שאומר שמערכת החינוך שלנו כושלת, וזה מעציב אותנו, אבל אם אומרים שהיא גם מושחתת אז זה צריך לזעזע אותנו. אנחנו יודעים שמדובר בתופעות שוליות ובודדות אבל אם לפני שנתיים היתה תופעה של אנשי חינוך שרכשו תארים על-ידי איזה לימוד כביכול, הרי פה לכאורה מדובר על אנשים שבכלל לא ראו את האוניברסיטה ואולי גם לא יודעים לבטא את שמה.
יוסי שריד
אולי אין אוניברסיטה בכלל, אני לא יודע.
היו"ר אילן שלגי
ואולי אין אוניברסיטה, נכון.

למדנו ממה שנאמר בתקשורת שהנושא נמצא בבדיקה מזה זמן אבל הפרסום היה רק כאשר עצרו את האדם המרכזי ששיווק את התעודות האלה, אבל אותנו כמובן מדאיגים הקליינטים.

אבקש קודם כול מחברי הכנסת להביע גם הם דיעה בעניין הזה ואחר-כך נשמע כמובן את נציג המשטרה ונציגים נוספים שנמצאים פה. אנחנו נרצה ללמוד עד כמה התופעה הזאת אמנם נפוצה, כפי שאנחנו למדים מהתקשורת ביומיים האחרונים; ומה משרד החינוך, התרבות והספורט עשה בנידון. אני יודע שעוד לא הוגשו כתבי אישום אבל האם אנשים שהודו הושעו או שהם עוד עומדים מול תלמידים?
עבד-אלמאלכ דהאמשה
האם יש חקירה?
היו"ר אילן שלגי
האם אנשים נדרשים להחזיר את הכספים שהם קיבלו שלא כדין? בבקשה, חבר הכנסת שריד.
יוסי שריד
מה כבר אפשר להגיד על מקרה כזה? אבל אולי בכל זאת שתיים-שלוש הערות.

הערה אחת, אדוני היושב-ראש, אתה צודק שכאשר זה קורה במערכת החינוך זה מדאיג שבעתיים כי מדובר אחרי ככלות הכול בחינוך, באנשים שצריכים להוות דוגמה חינוכית, אבל אתה טועה אם אתה חושב שזה קיים רק במערכת החינוך. צר לי להגיד לך שגם במשטרה היו ויש תופעות מן הסוג הזה, יסלח לי הרב-פקד, וגם שם יש לזה משמעויות מיוחדות. במלים אחרות, בכל מקום שיש פרצה היא קוראת לגנב. הגנב יכול להיות מורה, הגנב יכול להיות שוטר ויכול להיות הכול.

איפה הפרצה? הפרצה היא בכל מקום שמשלמים גמולים בלי בדיקה מספקת. הגמולים הם לא דבר של מה בכך, הם מוסיפים 20% למשכורת. אתה הולך, אתה לומד, או אתה לא לומד ואז זה בכלל נהדר, או אתה לומד כביכול. במקרה שלפנינו יש באמת דוגמה קיצונית. במקרים הקודמים שעלו בתקשורת היו לימודים כביכול אבל פה לא למדו אפילו כביכול.

בשעתו כאשר עבדתי במשרד החינוך אנחנו הודענו לכל מקבלי הגמולים באשר הם שהם לא יוכלו עוד לקבל גמול אוטומטי אלא הם יצטרכו להיבחן על-ידי משרד החינוך בעצמו, במשרד החינוך יהיו בחינות. אז אדם שרוצה לא ללמוד בכלל או ללמוד כביכול יידע שעצם העובדה שהוא מביא תעודה עדיין איננה מַספקת או מְספקת והוא צריך לעבור בחינות אחרות. אם הוא עובר אותן, נהדר, סימן שהוא למד משהו ושהוא יודע משהו. איך בסופו של דבר, אם בכלל, זה יושם או לא יושם אני לא יודע להגיד.

לא פעם באים אלינו בטענות למה אנחנו רודפים את השלוחות. אני הייתי ידוע כאחד מרודפי השלוחות הגדולים. השלוחות, פרט למקרים ממש יוצאי דופן, זה מעשה רמייה.
יורם צלקובניק
זה יותר גרורות מאשר שלוחות.
יוסי שריד
הגדרה יפה. אני מאמץ אותה. חוץ ממקרים ממש יוצאי דופן מדובר ברמייה ובזילות של ההשכלה הגבוהה, אולי להוציא מקרים מעטים. אני אומר את זה רק ליתר ביטחון, לא משום שאני מכיר מקרים כאלה.
היו"ר אילן שלגי
יש יוצאי דופן.
יוסי שריד
אני לא בטוח אבל כדי לא לחטוא בשפתי וכדי שאף אחד לא יתבע אותי לדין למרות חסינותי, אני לא מכיר מקרים כאלה. זה אף פעם לא דומה ללימוד במוסד להשכלה גבוהה, זה רק עניין של דרגת הזיוף ודרגת הרמייה. לא ממש לומדים כפי שלומדים במוסד להשכלה גבוהה. אז פה לומדים לרבע ופה לומדים לחצאים ופה לומדים אולי לשלושת-רבעי אבל ברור שזה לא אותו דבר.

שולחים סטודנטים למוסדות להשכלה גבוהה בישראל. אני לא רוצה להתבטא באופן וולגרי אז אני לא אגיד איך צריך לומר בסלנג שהם מאוד מאוד מתאמצים. הם מתייגעים על השכלתם האקדמאית. ואחר-כך, תלוי בתואר, אחרי 3-4 שנים הם מקבלים תואר ראשון, ואחרי עוד 2- 4 שנים הם מקבלים תואר שני, ותואר שלישי זה בכלל מאמץ מיוחד. ופה יוצאים ידי חובה גם במוסדות הלכאורה טובים יותר. יוצאים ידי חובה, לומדים בחיפוף נמרץ ואחר-כך מקבלים עוד גמולים בעבור זה.

לכן בכל מקום שוועדת החינוך והתרבות יכולה להפעיל את השפעתה כדי לעקור את הנגעים האלה של השלוחות היא צריכה לתרום את תרומתה.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
התופעה הזאת מדאיגה אותי מאוד, בפרט שהיא עכשיו פשתה בצפון הארץ, באזור המגורים שלי, האזור שאני מכיר. אני למדתי פעם שצריך לחנך את התלמידים לשמור את המידות מכל משמר ולתת להם גם דוגמה אישית. במקרה הזה אנחנו נצטרך לחנך את המורים, לשמוע את המורים ולראות מה קרה. אני מציע שתהיה פה חקירה יסודית, בלי שום הנחות. התופעה אמנם נתגלתה עכשיו בצפון אבל אני חושש שהיא לא התחילה ולא נגמרה שם. אני יודע שבצפון בהרבה דברים אנחנו רק מחקים את מה שקורה במקומות אחרים.
יוסי שריד
מצפון תיפתח הרעה אבל זה לא כל הרעה.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
לא כל הרעה שם.

בכל אופן, כולנו חייבים לפעול במלוא האחריות, עכשיו בישיבת הוועדה כהתחלה אבל בהמשך בתוך משרד החינוך ובתוך כל הדרגים האחראים. דבר כזה לא יכול להתקיים. צריך לבדוק עד הסוף, גם אם זה התחיל לפני 10 שנים או 5 שנים. זה הרי מתחיל טיפין-טיפין. אני מניח שזה התחיל באחד לפני 10 שנים, ובחמישה לפני 8 שנים. עכשיו כשזה פשה אז זה התגלה. אבל צריך לחזור לשורש העמוק ביותר, לבדוק את כל הדברים האלה ולשרש אותם, ולכפר על החטאים האלה.
היו"ר אילן שלגי
תודה. אני מבקש לשמוע את רב-פקד גלאור ואחריו את סגן נציב שירות המדינה למשמעת.
אהרון גלאור
קודם כול אני רוצה להגיד שהחקירה הזאת לא התפוצצה לנו בפנים לפני יומיים. החקירה על אוניברסיטת "המברסייד-לינקולן" התחילה לפני יותר משנה. "המברסייד" היא אוניברסיטה אנגלית שפועלת בעיר האל. אנחנו נמצאים עדיין בשלב של חקירה ולפני חיקור דין באנגליה והממצאים קשים מאוד. הסיפור של האוניברסיטה המולדבית "יון קראנגה" הוא לא סיפור ייחודי. יש 5,500 בוגרים בשלוחת אוניברסיטת "המברסייד" בישראל.

השלוחות פרוסות על פני כל הארץ, לא רק בצפון אלא מצפון ועד אילת. נכון שבאמת רוב התלמידים הם מאזור הצפון.
היו"ר אילן שלגי
כשאתה מדבר על 5,500 בוגרים, לא כולם ממערכת החינוך.
אהרון גלאור
לא. זה גם אנשי משטרה, גם אנשי צבא, גם אנשי שירות הציבור ממגזרים אחרים.
יוסי שריד
כל מי שמקבל גמול.
אהרון גלאור
אם מדובר על משרד החינוך ועל מורים אז יש שם תופעה שמעוררת תהיות, של 350 מורים בישראל שלמדו ישירות לתואר שני מבלי שהיה בידם תואר ראשון. כאשר סיימו את התואר והביאו את המצג הזה למשרד החינוך, משרד החינוך אמר: מה הדבר הזה? אנחנו לא מכירים דבר כזה. חבר'ה, צריך ללמוד תואר ראשון. נתנו אפשרות ללמוד לתואר ראשון אבל לימודים לא בוצעו בפועל למרות שזה מה שסוכם. למעשה זה דבר שמשרד החינוך לא ידע עליו, זה היה יותר בין הזכיינים לבין אותם מורים. המורים חשבו שהם ילמדו תואר שני ונגמר הסיפור ואז אמרו להם שהם צריכים גם תואר ראשון, שזה גם כסף וגם זמן. אמרו להם: תגישו בין 5-7 עבודות. סיפקו להם מסמכים פיקטיביים, גליונות ציונים ורשימת קורסים שבכלל לא בוצעו, וזה מופיע בעדויות.
יוסי שריד
מי זה "הם" שסיפקו?
אהרון גלאור
אותם זכיינים סיפקו לאותם מורים תעודות על לימודים שלא בוצעו בפועל לתואר ראשון.
היו"ר אילן שלגי
אותה אוניברסיטה באנגליה אכן קיימת?
אהרון גלאור
האוניברסיטה עובדת וקיימת. האוניברסיטה הפסיקה את פעילותה בישראל לאור הנחיה של פרקליטות המדינה למשרד החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה ביולי 1999.
היו"ר אילן שלגי
זאת היתה שלוחה זרה בארץ?
אהרון גלאור
זאת היתה שלוחה זרה שהתפרסה על פני כל הארץ, בעיקר בצפון.

כשאנחנו עושים בדיקה השוואתית אנחנו מגלים כאלה שנושאים בשני תארים, אנשים שמופיעים ברשימות שיש להם תואר שני מבלי שמצוין תואר ראשון, או ששני התארים מופיעים ביחד וההנחה היא שהתארים מזויפים. אנחנו נקבל תשובה מלאה רק אחרי חיקור דין בנושא הזה, לאחר שנציג את אותם מסמכים החשודים כמזויפים בפני אנשי האוניברסיטה באנגליה.

אנחנו רואים גם תופעות של מורים בכירים בבתי-ספר שהיו שותפים לזה. למשל אחת המורות בבית-הספר הריאלי בחיפה, שהוא בית-ספר מכובד, מחזיקה בתואר שני כאשר היא לא למדה מעולם. היא קיבלה תעודה מבלי ללמוד בזכות בעלה שהיה זכיין-משנה של השלוחה וגייס עובדים לטובת הזכיין.
יוסי שריד
מורה טובה?
אהרון גלאור
זה בית-ספר מכובד.
היו"ר אילן שלגי
האם זאת מורה שהיתה קודם בבית-הספר או שהיא התקבלה לבית-הספר בעקבות התארים הללו?
אהרון גלאור
היא היתה מורה בבית-הספר והיה לה תואר ראשון ביד מאוניברסיטה מוכרת בישראל.
היו"ר אילן שלגי
כלומר, זה מישהי שיודעת מה זה תואר ואיך רוכשים תואר.
איתן כבל
כולם יודעים, גם אלה שאין להם.
אהרון גלאור
כולם יודעים מה זה תואר.

לגבי אוניברסיטת "יון קראנגה" ממולדביה, שבגינה אנחנו כאן, מדובר ב-50 מקרים, כולם במגזר הערבי.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
זה כל המקרים?
אהרון גלאור
זה מה שידוע לנו.
היו"ר אילן שלגי
350 המורים מהאוניברסיטה האנגלית הם ממגזרים שונים?
אהרון גלאור
כן.

ב"יון קראנגה", האוניברסיטה המולדבית, נתפסו 50 מקרים רק במגזר הערבי. מתוכם 43 מורים – 10 מתוכם מנהלי בתי-ספר – וכן 7 פסיכולוגים, כאשר אחד מהם אפילו עבד כבר בעיריית עכו ונתן שירותים פסיכולוגיים. הוא כבר לא עובד שם יותר.

רוב החשודים הם מהצפון, פרט ל-3 מהדרום ועוד 2-3 מהמרכז. אנחנו מדברים אפילו על תארים שניים ושלישיים ואפילו תואר פרופסור אחד. במקרה הזה מדובר על לימודים שכלל לא התקיימו. פה מדובר על קניית תעודות והצגה של התעודות במשרד החינוך בניסיון לקבל הכרה.
יפה גב
צריך להגיד שהאוניברסיטה המולדבית עצמה הכחישה כל קשר לאנשים ואמרה שהיא לא מכירה אותם.
מרינה סולודקין
את המסמכים המזויפים עשו ברומניה.
אהרון גלאור
לגבי "המברסייד" החקירה מבחינת המשטרה נמצאת בשלבי סיום, למעט חיקור הדין באנגליה. החקירה מלווה על-ידי הפרקליטות. לגבי "יון קראנגה" החקירה נמצאת בשלבים צעירים יותר.
היו"ר אילן שלגי
אני רוצה לשאול את סגן נציב שירות המדינה, היות ובשתי הפרשיות הללו מדובר על כ-400 מורים, ולגבי חלק מהם הנושא נבדק כבר כשנה, האם יתכן מצב שהאנשים האלה עדיין עובדים כמורים? אילו פעולות משמעתיות אתם נוקטים כלפי המורים האלה? אולי אחר-כך גם גברת גב ממשרד החינוך תתייחס לזה.
יורם צלקובניק
הייתי רוצה להסביר את ההתנהלות. קודם כול, למען הסדר הטוב, יש מגעים בין המשטרה, הפרקליטות ונציבות שירות המדינה לגבי זהות הגורם שצריך לטפל בתיקים אלה או אחרים על-פי מידת החומרה של התיק, כלומר סוג העבריינות הפלילית שמתגלית, וזהות הגורם הבכיר – אם מדובר במורה או מדובר במנהל או במפקח או בחשב בכיר, כפי שהיה באחת התיקים שקשורים ל"המברסייד". העניין הזה כרגע בתהליכי גיבוש כיוון שהחקירה שעורך רב-פרק גלאור נמצאת עדיין בעיצומה.

לגבי כמה מקרים בולטים שהמידע עליהם הועבר על-ידי המשטרה, כשמדובר במפקחים בכירים, כשמדובר בחשב בכיר במשרד ממשלתי, אנחנו השעינו את האנשים האלה משירות המדינה, כלומר הם יושבים עכשיו בבית ואנחנו מחכים לתוצאות החקירה הפלילית בעניינם.
היו"ר אילן שלגי
הם יושבים בבית למרות שעוד לא הוגש כתב אישום?
יורם צלקובניק
כן, למרות שלא הוגש כתב אישום. אנחנו התערבנו בהליכים האלה בתחילתם על-פי חוק שירות המדינה.
היו"ר אילן שלגי
כשאתה אומר "בכיר", מדוע מורה שהוא אולי לא בכיר אבל הוא עומד יום-יום מול תלמידים ואמור לחנך אותם, למה שהוא לא יושעה מיד?
יורם צלקובניק
כיוון שההשעיה אצלנו נגזרת גם מהזמן שחלף מאז שהתבצעה העבירה, אם בכלל יש ראיות לקיום העבירה הזאת, ועד שהחומר מגיע לידיעתנו. הנושא הזה טעון גם חוות דעת של פרקליטות המדינה. נדמה לי שלא נמצא כאן אף נציג של פרקליטת המדינה שיכול היה להאיר את עיניכם בסוגייה הזאת.
היו"ר אילן שלגי
אנחנו הזמנו אותם.
יורם צלקובניק
יש להם משקל רב בהכרעה בנושא הזה מכיוון שכל החלטה שלנו על השעיה טעונה התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו. בגלל היקף התיקים, בגלל הבעייתיות הראייתית אנחנו בחנו את שאלת ההשעיה רק במקרים הבולטים שאין עליהם פקפוק ראייתי.
היו"ר אילן שלגי
מה לגבי אלה שהודו, שאמרו: סליחה, טעיתי? לפי התקשורת יש כאלה.
מרינה סולודקין
כמו בכנסת. מה אתה רוצה מאחרים?
יורם צלקובניק
בעניין הזה נערכה ישיבה אצל פרקליטת המדינה לפני כשנה ונקבעו קריטריונים מצטברים על דרך הטיפול, הפלילית והמשמעתית, בתיקים האלה. בחלק מהמקרים מדובר למשל באי-הגשת עבודה אחת או שתיים מתוך סט של עבודות. יש להבין שחלק גדול מהאנשים שלמדו בשלוחות האלה הם אנשים תמימים שאכן הגישו את העבודות כנדרש. אגב, מדובר באוניברסיטאות תקפות וקיימות בכל המקרים, כך ב"לטביה", "ברלינגטון", "המברסייד", "יון קראנגה" וכולי. אלה אוניברסיטאות שפועלות כדין בארצות שבהן הן פועלות. השלוחות הן אותם מוסדות פיקטיביים או סמי-פיקטיביים שהוקמו כנראה לצורך גלגול כספים בהיקף גדול מאוד. הן משכו אליהן דמויות בולטות במגזר הציבורי, אנשים שרצו לקבל את הגמול ומשכו אחריהם אנשים אחרים. אותם אחרים, שאולי מדובר במאות ואלפים, אין לי מושג מה ההיקף – אולי בעניין הזה חברי יכול להאיר את עיניכם יותר ממני – הם אנשים שלאו דווקא באו משירות המדינה פרופר אבל אלה אנשים שלמדו כדין, הגישו עבודות, התכוננו, חשבו לתומם שהם מקבלים תואר, שאמנם מגיע אליהם בדרך קלה למדי אבל הם עשו את מה שהם היו צריכים לבצע.

אנחנו מטפלים באותם מקרים שבהם אנשים קיבלו עבודות מבנק עבודות מוכן. עבודות כאלה, כנראה אותן עבודות, מסתובבות אצל אותם אנשים שהגישו אותן. אף אחד לא בדק את כשרות העבודות, את הרמה האקדמית שלהן וכולי. בחלק גדול מאותם מקרים היה כנראה מדובר בפיקציה אחת גדולה. באותם מקרים בולטים אנחנו טיפלנו והשעינו אותם, ככל שזה נוגע לעובדי מדינה.
יוסי שריד
למה פקטור הזמן הוא רלוונטי? מה זה שייך לזמן? ואם זה יותר זמן, אז מה?
יורם צלקובניק
פקטור הזמן הוא אחד הפקטורים הרלוונטיים לעניין הזה, כששוקלים יחד עם זה גם את היקף הראיות.
יוסי שריד
על זה לא שאלתי. אני מבקש שתשיב על מה שאני שואל. היקף הראיות – אם זה לא מוכח זה עניין אחר, אז יש קושי משפטי, הכול ברור. על זה לא שאלתי. מה שברור אני לא שואל. אמרת שיש פקטור של זמן. מה עניין הזמן לכאן? מה זה משנה?
יורם צלקובניק
אני מאמין שפקטור הזמן שחלף הוא אחד השיקולים שבגינם הפרקליטות נמנעת כעת מלתת את חוות דעתה.
יוסי שריד
למה?
היו"ר אילן שלגי
צריך לשמוע את הפרקליטות בנושא הזה.
יוסי שריד
אבל מה דעתך? מה הקשר של פקטור הזמן? נניח שזה היה לפני 5 שנים. אז מה? זה רק מחמיר את העניין. זה עושה את העניין טוב יותר אם כבר 5 שנים הוא מקבל גמולים שלא כדין?
יורם צלקובניק
קודם כול, אני מסכים אתך. אני רוצה שתבין שהתיקים האלה היום מפוזרים בפרקליטויות השונות. מדובר בעשרות רבות של תיקים. אני לא בטוח עד כמה התיקים נבחנו שם ומה הבשלות שלהם להגשת כתבי אישום. אחד הקריטריונים, יחד עם פקטור הזמן, הוא אם מוגש כתב אישום או לא מוגש כתב אישום באותה פרשה כדי להצדיק את הליך ההשעיה שהוא הליך קשה מאוד מבחינת האיש.
היו"ר אילן שלגי
ברשותך, אני רוצה לשמוע את גברת גב ממשרד החינוך. איך אתם מתייחסים לעניין? אל תתני לנו תיאור טכני איך גיליתם את זה אלא אנחנו רוצים לדעת מה אתם עושים בעניין הזה. אתם מחכים שהמשטרה ונציבות שירות המדינה יתקדמו?
יפה גב
ברגע שהאנשים האלה סיימו את לימודיהם הם צריכים לקבל אישור של היחידה להערכת שקילות תארים במשרד החינוך. עם האישור הזה הם הולכים הלאה ומקבלים את הגמולים או זוכים במכרזים.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
מקבלים העלאה בשכר.
יפה גב
לגבי הקבוצה הזאת, פשוט לא נתנו להם אישורים. זאת אומרת, זה מיד נעצר. לכן הם גם לא קיבלו דבר.
היו"ר אילן שלגי
כלומר הם לא הצליחו לרמות אתכם, הם רק ניסו.
יפה גב
נכון. זה מיד הועבר לרשויות החקירה. לגבי קבוצות אחרות, הדברים מתגלים מדי פעם.
יוסי שריד
מה העלה את חשדכם?
יפה גב
שהגיעה קבוצה יותר מדי גדולה בבת-אחת.
מרינה סולודקין
הם גם לא יצאו למולדביה.
יפה גב
כאשר אנשים באים לקבל את האישור הם צריכים להביא תצהיר מעורך-דין והם גם חותמים על תצהיר בפני הפקיד שמקבל אותם. לפעמים מדרך התשובה על התצהיר מרגישים שמשהו כאן לא בסדר. במקרים האלה הם לא ידעו אפילו איפה זה נמצא ואיזה אוניברסיטה. שאלו אותם באיזה שיטה הם למדו – שיטה פרונטלית או שיטת התכתבות – והם לא ידעו לענות על זה. כאן אפשר היה מיד לחוש שיש בעיה.

הבעיה כמובן קשה יותר כאשר האנשים יודעים איך לרמות. במקרים האלה עלו על קבוצות גדולות הרבה יותר, כמו ב"המברסייד", ואז התיקים מועברים לחקירת המשטרה ובהתאם להנחיות שלה אנחנו פועלים. בשלב הזה כל מי שמביא בקשה לשקילוּת מהאוניברסיטאות שבחקירה, לא נוגעים בו, זאת אומרת אנחנו לא מאשרים והם בהקפאה ולא מטופלים בשלב הזה עד שהעניין לא יתברר.
היו"ר אילן שלגי
האם אתם במשרד החינוך נקטתם באילו פעולות מול המורים האלה, או שרק אמרתם שעכשיו המשטרה תבדוק?
יפה גב
אני לא עוסקת בשטח הזה ואני לא יודעת אם נקטו באופן ספציפי בצעדים כלפי אנשים בודדים. באופן כללי אני יודעת שלא, אבל אני לא יודעת אם נקטו צעדים כלפי אנשים ספציפיים.
איתן כבל
נקודת המוצא שלי היא, לפני שצריך להיות בלש – כשמגיע מורה או אדם ואומר: "הנה, אלה התעודות" צריך להיות רישום אצלכם במשרד האם בכלל קיים מוסד כזה שמאושר על-ידכם.
יפה גב
חד-משמעית, ברור.
איתן כבל
הרי התברר שהמוסד הוא בכלל פיקציה. לא בחוץ-לארץ אלא השלוחה בארץ.
מרינה סולודקין
למולדביה אין שלוחות אפילו, הכול מזויף.
איתן כבל
אני שואל שאלה אחרת. כשבאה קבוצה ואומרת שהיא זכאית לתואר משלוחה שלא קיימת, הרי לא צריך להיות בלש לדעת שזה פיקציה. אני יודע שבמשרד החינוך יש רשימה, וגם מקיימים הרבה דיונים מי מאושר ומי לא.
יוסי שריד
בכל המקרים האחרים יש שלוחה. זה המקרה היחיד שפשוט זייפו תעודות.
איתן כבל
במקרה של "המברסייד" זה נראה כאילו באנו לחפש אתונות ומצאנו מלוכה, למדו שם 5000 איש.
אהרון גלאור
יש כאלה שלמדו. לשלוחת אוניברסיטת "המברסייד" בישראל יש 5,500 בוגרים ישראלים.
היו"ר אילן שלגי
הרמאות שם היא בדרגות שונות.
אהרון גלאור
יש שם מגוון של בעיות.
יהודית גידלי
יש גם כאלה שגמרו כדין?
יפה גב
אני נותנת הסבר על אישור של מוסדות. יש כמה רמות. אנחנו מאשרים תעודות ממוסדות אוניברסיטאיים מוכר בחוץ-לארץ. זה נוגע לכל העולים שמגיעים לארץ ואנחנו צריכים להכיר בתעודות שלהם. יש ספרות מיוחדת, ספרות בין-לאומית שעל-פיה אנחנו עובדים. בהתאם לספרות הזאת נקבע אם האוניברסיטה מאושרת. בשלב הבא אנחנו בודקים בתוך האוניברסיטה אם התלמיד עצמו למד: כמה שעות הוא למד, כמה שנים הוא למד וכדומה.

לגבי שלוחות בארץ, רק שלוחה שיש לה רשיון פעולה מהמועצה להשכלה גבוהה מתקבלת אצלנו. אם זה מוסד שאין לו רשיון פעולה מהמועצה להשכלה גבוהה, אפילו אם היה לו רשיון בעבר ותוקף הרשיון פג, גם אז אנחנו לא מקבלים.
איתן כבל
מתוך 5,500 הבוגרים של שלוחת אוניברסיטת "המברסייד", כנגד כמה הצעתם לפעול?
אהרון גלאור
כדי שהתמונה תהיה ברורה, למשטרה אין יכולת לחקור 5,500 בוגרים. הדרישות מלכתחילה היו לחקור בין היתר לא רק את הגוונים הפנימיים אלא את ההתנהגות של האוניברסיטה. אנחנו הלכנו בכיוון אחר כדי להתמקד יותר בנושא של עבירות פליליות.
היו"ר אילן שלגי
אפשר לומד ש"המברסייד" דומה לפרשת "לטביה"?
אהרון גלאור
יש להם מאפיינים שונים. אני מכיר גם את הסיפור של "לטביה" אבל "המברסייד" זה דבר שונה. יש פה מִצְרָף של דברים בעייתיים. היתה "חגיגה" באותה תקופה כשכיתות לימוד נפתחו גם בתחנות דלק. יש דרישות של המועצה להשכלה גבוהה שלכל כיתה או שלוחה צריכה להיות ספרייה, אפילו בודקים אם יש כיסא ושולחן לכל תלמיד, אם יש לוח וגיר ואמצעי המחשה. זה המצב, התמונה היא עגומה מאוד.
גילה גמליאל
היה להם אישור מהמועצה להשכלה גבוהה?
אהרון גלאור
היו אישורים, הכול עבד יפה מאוד.
מרינה סולודקין
אני מבקשת לשאול לא למה עכשיו עלו על השלוחות של אוניברסיטת מולדביה ושל אוניברסיטת "המברסייד" בארץ. אני שואלת את משרד החינוך למה בכלל מעסיקים במערכת החינוך מורים שאין להם תואר ראשון או תואר שני. למה מורה שאין לו תואר ראשון בכלל נכנס לכיתה?
יוסי שריד
זה לא שייך לדיון שלנו היום.
מרינה סולודקין
הגשתי הצעות חוק, שבלי תארים אי אפשר לעבוד בבית-ספר, אבל בגלל שעבר חתול שחור בתוך הליכוד לא הייתי יכולה לקדם אותן.
היו"ר אילן שלגי
נשמע את נציג הסתדרות המורים, מר אילן בהירי.
אילן בהירי
קודם כול אני רוצה להביע איזה מחאה. יש קרוב ל-150,000 מורים וכאן מדברים על איזה קומץ קטן שנתפס וכבר אומרים: "עובדי ההוראה". אנחנו מטילים כתם מאוד-מאוד לא טוב.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
מי מטיל את הכתם? אלה שקנו תעודות.
היו"ר אילן שלגי
אלה העשבים השוטים. חס וחלילה, אני יודע שאף אחד לא מתכוון לזה להטיל כתם על כלל המורים.
אילן בהירי
ראיתי לנכון לומר את זה.
היו"ר אילן שלגי
אמרת ועכשיו תמשיך. חובתך להגיד את זה. האם מישהו כאן מדבר על 150,000 מורים? דיברנו על 50, ועכשיו שמענו שיש אולי עוד כמה.
גילה גמליאל
אני מסכימה עם דבריו, שצריך להיות זהירים מאוד בהכללות.
יוסי שריד
מאה אחוז. הבעיה היא רק שגם כמה מראשי הסתדרות המורים לא היו מספיק זהירים.
אילן בהירי
נכון, ואתה יודע שהם הלכו.
היו"ר אילן שלגי
הם לא הלכו בקלות ולא מיד.
אילן בהירי
הוא דווקא הלך בקלות מאוד, אבל לא משנה, אנחנו לא נכנסים כרגע למה שהיה. אני רוצה לומר כרגע דבר אחד, הסתדרות המורים לא תומכת בדברים האלה והיא מוקיעה אותם.
איתן כבל
לאור דבריך אני כבר מתחיל לחשוד.
היו"ר אילן שלגי
תתחיל עם "מוקיע" ורק אחר-כך תגיע ל"אבל".
אילן בהירי
ה"אבל" הוא קודם כול בעקבות זה שאני שומע שכל הזמן מדברים על מורים ומורים ומורים, ו"המורים הורסים את מערכת החינוך". זה לא רק מורים. גם חבר הכנסת שריד אמר שזה לא רק מורים. יש גם עובדי מדינה אחרים.
איתן כבל
אנחנו ועדת החינוך והתרבות. בוועדת הפנים ואיכות הסביבה ידונו בעניין עובדי רשויות.
היו"ר אילן שלגי
יש כאן גם תביעה של הסרת חסינות לחבר כנסת שחשוד בגניבת תואר, מה לעשות.
אילן בהירי
הסתדרות המורים מוקיעה את הדברים האלה, בוודאי, היא לא תומכת בזה. יחד עם זה, צריך לדבר גם על אנשי הוראה שלמדו באוניברסיטאות האלה ועשו את הדברים נכון, למדו, הגישו עבודות. לכן אני אומר, צריך לבדוק כל מקרה לגופו ולא לשפוך כאן את כל המים עם התינוק. היום הופתעתי כאשר נתקלתי לראשונה במין שלוחה כזאת של אוניברסיטה. שמעתי על "לטביה", שמעתי על הדברים האלה. אני אומר שוב, אנחנו מוקיעים את זה, אנחנו לא שמחים. אנחנו אפילו מתביישים במקרים כאלה. אבל צריך לבדוק כל עניין לגופו.
איתן כבל
זה לא עונש קולקטיבי בכל מקום שמישהו לומד באוניברסיטה.
היו"ר אילן שלגי
האם לדעתך מורה שהוגש נגדו כתב אישום, ושבחקירה הודה במעשים הללו, ראוי להמשיך ללמד יום-יום בכיתה?
אילן בהירי
אני גם מורה לאזרחות ועד שאשמתו לא הוכחה - - -
איתן כבל
הוא כבר הודה.
היו"ר אילן שלגי
אתה רוצה שעד סוף התהליך, עוד 2-3 שנים, הוא ימשיך ללמד תלמידים?
יוסי שריד
אתה יודע שיש אנשים שהיו בהנהגת המדינה והושעו מתפקידם לא כאשר הם הורשעו אלא כאשר הוגש נגדם כתב אישום. אתה יודע את זה?
אילן בהירי
אתה יודע גם על אדם, שאתה מכיר אותו, שהוגש נגדו כתב אישום ובמשך 10 שנים הוציאו את נשמתו וכאשר הוא נמצא זכאי הוא נפטר 10 ימים אחרי הזיכוי.
היו"ר אילן שלגי
אני שואל על מי שהודה כבר עכשיו שהוא קנה תעודה.
אילן בהירי
אם אדם הודה, הוא צריך לקום וללכת, אסור להשאיר אותו.
היו"ר אילן שלגי
התקדמנו. כלומר הסתדרות המורים מסכימה שמי שעשה מעשה כזה והודה – או כפי שאני אומר כשהוגש נגדו כתב אישום או כפי שאתה אומר כשהוא הורשע – יושעה. ושוב, השעיה זה לא פיטורים. אם אחר-כך הוא יימצא זכאי אתה יכול להחזיר לו את הזכויות וגם את הכבוד.
אילן בהירי
אדוני היושב-ראש, עד כמה שאני יודע אתה עורך-דין במקצועך.
יוסי שריד
בכל הכבוד, דעתך לא חשובה וגם דעתו ודעתי לא חשובה. למה? כי יש פסיקות בג"ץ בעניין הזה. בג"ץ כבר מזמן פסק שלא מחכים להרשעה. לכן בכלל לא חשוב מה אנחנו חושבים, עם כל הכבוד לנו.
היו"ר אילן שלגי
אמר כאן סגן נציב שירות המדינה שכמה בכירים – לאו דווקא ממערכת החינוך – הושעו. לטעמי מורה שמלמד ילדים בכיתה א' או בכיתה ה' או בכיתה י"א הוא בכיר מאוד. הוא מחנך ואסור שיעמוד מול תלמידים.
עבד-אלמאלכ דהאמשה
יש פסיקות ברורות בעניין הזה. איך יסתכלו על מורה כזה בכיתה?
אילן בהירי
הדברים נהירים לי מאוד. מורה שהודה והוכחה אשמתו, אסור לו לעמוד יום אחד בכיתה. אני לא מדבר על אלה שהודו או כאלה שהורשעו אבל לפעמים אחר-כך מסתבר שהדברים לא כל-כך מדויקים. צריך לחשוב גם על האנשים האלה. מה שאמר חבר הכנסת שריד, אם יש בג"ץ מי אני בכלל שאתווכח עם בג"ץ אבל אני אומר שצריך לחשוב גם על המורים האלה.
יוסי שריד
יש בג"ץ בעניין הזה שעל-פיו מר דרעי היה צריך לפרוש.
יורם צלקובניק
אני חושב שיש תמימות-דעים סביב השולחן הזה על רמת החומרה וגם על הצורך בהשעיה. השעיה נעשית בהחלט לא רק עם הגשת כתב-אישום אלא גם בשלבים מוקדמים יותר, בשלב ההודאה ולעתים גם בתחילתה של חקירה כשיש חומר ראיות לכאורה שלא קשור אפילו בהודאה אלא שקושר את האיש לביצוע עבירה מסוימת ודי בכך כדי להשעותו.

בעניין הזה אנחנו מחכים לאור ירוק מהמשטרה שמבצעת את החקירה, והחקירה של המשטרה לא תמיד מתבצעת במהירות שהיינו מצפים לראות, וגם מהפרקליטויות השונות, שגם עם ההתנהלות שלהן יש לנו בעיה. כשאנחנו נקבל אור ירוק מהגורמים אלה, תישקל ההשעיה של האנשים האלה. באותם מקרים שהשעינו, לא השעינו רק בגלל הבכירוּת של האנשים אלא בגלל חומר הראיות שהיה מצוי בפנינו, ולא נמנענו במפגיע מלהשעות מורים. קודם כול, ברור לחלוטין שמפקח, שתפקידו לפקח על המורים, דמו אדום יותר מדמו של המורה הפשוט לצורך העניין הזה. גם לגבי המורה הפשוט אנחנו נשעה אותו או נשקול את השעייתו ברגע שיוגשו כתבי אישום. עד היום ההתנהלות של הגשת כתבי-אישום בפרקליטות היא אטית מאוד.

אני רק רוצה להשלים את התמונה המספרית. קיבלנו עד היום 30 תיקים כאלה לטיפול משמעתי מתוך מאות התיקים שנמצאים בחקירה. החליטו שבתיקים האלה די ברמה המשמעתית, אין להם את החותם הפלילי המובהק בגלל נסיבות כאלה או אחרות. מתוך 30 תיקים הגשנו עד עכשיו 7 תובענות. אגב, אם דובר על לימוד בתחנת דלק אז באחד התיקים גם היה לימוד במשרדי מס הכנסה בתל-אביב שהיה מקום מפגש של התלמידים, בהשראת אחד מאנשי מס הכנסה שעבד שם. מתוך 7 התיקים, 5 הם אנשי מס הכנסה. אחד מהם, סמנכ"ל הרשות לשיקום האסיר, פורש בימים אלה משירות המדינה בשל העובדה שהוגשה נגדו תובענה.
היו"ר אילן שלגי
עכשיו הוא הולך להשתקם ...
יורם צלקובניק
הוא המורשע הראשון בפרשה הזאת והיד עוד נטויה.
היו"ר אילן שלגי
אולי נשמע גם את הגברת מהמועצה להשכלה גבוהה, עו"ד יעל טור-כספא. איך אתם רואים את הנושא הזה?
יעל טור-כספא
אנחנו כמובן רואים את הנושא הזה בחומרה. יחד עם זה, לפחות ממה שאני קוראת על הנושא הזה בעיתונות, זאת איננה פעילות שקשורה לסמכויות המועצה להשכלה גבוהה. היינו, לא התקיימה פעילות לימודית בישראל שדורשת רשיון של המועצה להשכלה גבוהה.
יוסי שריד
כך זה במקרה היוצא דופן של "יון קראנגה". זה פחות מעניין אותנו. אנחנו מדברים למשל על האוניברסיטה האנגלית "המברסייד", זה המקרה שאתם צריכים לתת בעניינו תשובה. זה שבמקרה של "יון קראנגה" היה סחר בתעודות ואפילו לא היתה שלוחה, זה באמת לא עניינכם. מאיפה למועצה להשכלה גבוהה לדעת על דבר שלא קיים? אנחנו מדברים על הדברים שמתקיימים בתחנות הדלק.
היו"ר אילן שלגי
אנחנו יודעים שאתם לא מפקחים אקדמית על השלוחות אבל האם אתם בודקים שיש כיתה וכיסאות ושולחנות?
יעל טור-כספא
מעבר לבדיקה של זהות הלימודים למוסד האם, המחוקק קבע כמה תנאי-סף וביניהם התנאי הקבוע בחוק, שיש מקום לימודים שמבטיח רמת לימודים נאותה. זה אחד התנאים שנקבעו בחוק ואנחנו בודקים למשל מינימום ספרים בספרייה, אנחנו כן בודקים תנאים כלשהם.
היו"ר אילן שלגי
היה נציג שלכם בתחנת הדלק ובמשרדי מס הכנסה?
יעל טור-כספא
אנחנו כן מעורבים במה שאירע ב"לטביה", ולמיטב ידיעתי גם ב"המברסייד" ו"ברלינגטון". התלונות שהחלו את כל הבדיקה באו מהמועצה להשכלה גבוהה במסגרת צוות אכיפה שמתקיים עם פרקליטות המדינה. הנציגויות האלה בישראל מעולם לא פעלו ברשיונות של המועצה להשכלה גבוהה אחרי כניסת החוק לתוקף. "לטביה" לדוגמה פעלה על-פי אישורי פעולה שניתנו באופן וולונטרי על-ידי המועצה להשכלה גבוהה.
היו"ר אילן שלגי
"המברסייד" – האם שמעת היום את השם הזה לראשונה, כמוני?
יעל טור-כספא
לא, אני מכירה את השם של "המברסייד" ושל "ברלינגטון". כמו שאמרתי, התלונות על הפעילויות האלה באו מהמועצה להשכלה גבוהה בעת כניסתו של החוק לתוקף. המוסדות האלה לא קיבלו רשיונות לפעולה מהמועצה להשכלה גבוהה והם נמצאים בחקירה משטרתית.
יוסי שריד
כמה רשיונות מעודכנים של המועצה להשכלה גבוהה יש היום לשלוחות? לא מה שהיה פעם.
יעל טור-כספא
אני יכולה לבדוק את זה. אני פשוט לא עובדת ביחידת השלוחות.
יוסי שריד
יש הבדל גדול אם אנחנו דנים במצב של נניח 5 אישורים או של 500 אישורים.
יעל טור-כספא
זה לא 500 ולא 5. משהו כמו 15 אישורים. לכל תכנית לימודים ולכל מקום לימודים מתקבל רשיון נפרד. כלומר, זה לא ניתן פר מוסד אלא פר תכנית לימודים.
יוסי שריד
כמה תכניות לימודים כאלה יש לנו, מה ההיקף?
יעל טור-כספא
אני מוכנה לבדוק. לא מדובר על מאות. צריך להדגיש, היקף הפעילות בשלוחות בישראל ירד באופן משמעותי ודרסטי מאז כניסת החוק לתוקף, ובמיוחד בתקופה האחרונה מאז שהחוק נלמד והופנם והוצאו הנחיות לפרשנות החוק ולדרכי הפעולה והמועצה להשכלה גבוהה בעצם למדה להכיר אותו. אני יכולה לברר.
יוסי שריד
את יכולה לכתוב לי מכתב יפה ולספר לנו בכמה שלוחות, מחלקות, לא משנה כרגע, מדובר?
יעל טור-כספא
אני גם מוכנה לרדת כעת ולהביא את הנתונים.
היו"ר אילן שלגי
אני מזכיר שאנחנו החלטנו לא מזמן לקיים דיון בנושא השלוחות ואז נבדוק את זה מחדש.
יוסי שריד
צריך לסגור את כל השלוחות, להוציא אולי 2-3 שלוחות שעשו מאמץ מיוחד. אחרת זה נגע שלא ניפטר ממנו לעולם.
היו"ר אילן שלגי
היה כאן דיון על הכללים ואז אמרנו שאנחנו נדון בכל נושא השלוחות.
יוסי שריד
הרי צריך לחשוב באופן סביר, עד כמה שאנחנו מסוגלים, למה אדם בכלל יילך ללמוד בשלוחה. הרי אם הוא בונה-פידה רוצה ללמוד אז הוא יכול ללכת למוסדות רבים וגם לפטור את עצמו מדאגות, אם התואר כן טוב או לא טוב. למה בכלל אדם ירצה ללכת לשלוחה? הרי מלכתחילה יש פה דבר בעייתי. היום הרי ידוע, לשלוחות אין שם טוב, חוץ אולי מ-2-3 שלוחות. עצם העובדה שאדם בורר לעצמו שלוחה כדי ללמוד בה, היא כבר אומרת דרשני. יש פה כבר רצון לעשות את החיים קלים יותר מכפי שהם באמת. כל אחד מאיתנו רוצה שהחיים שלו יהיו קלים יותר.
היו"ר אילן שלגי
עו"ד טור-כספא, אמרת שאת יכולה להביא את הרשימה. תבדקי גם ואמרי לנו האם לשלוחת "המברסייד" היה בכלל רשיון.
יפה גב
זה בעייתי מאוד.
איתן כבל
את הכסף אתה כבר מוציא, ואתה משלם לא מעט, לפעמים יותר מאשר במוסדות מוכרים.
היו"ר אילן שלגי
גברת גב, עם כל הכבוד, וטוב שבאת לכאן, הייתי מצפה שמשרד החינוך ישלח לכאן גם מישהו שיוכל לומר לנו איך הוא רואה את הנושא מבחינה ערכית ומה הוא הולך לעשות מול המורים האלה.
יוסי שריד
מצד האכיפה. לא מהצד הערכי.
היו"ר אילן שלגי
עוד לא שמענו ממשרד החינוך שגם הוא סבור שמורים לא יכולים להמשיך ללמד כאשר הם רימו וזייפו. אני מצטער שמשרד החינוך לא שלח מישהו כזה. עם כל הכבוד, את תיארת יפה את הדברים שהם בתחום טיפולך. חבל שמשרד החינוך לא שלח אדם נוסף שיאמר את עמדת המשרד.
מרינה סולודקין
זה אומר שאין להם עמדה.
יעל פרבר
יש לך ספק שמשרד החינוך מגנה את הדברים האלה?
אורי יהודה אריאל
השאלה היא האם המשרד נוקט באמצעים משמעתיים.
היו"ר אילן שלגי
אנחנו נצטרך להשמיע את העמדה, אין ספק. חברת הכנסת גמליאל, רצית לדבר?
גילה גמליאל
אני אמרתי את דברי.
יוסי שריד
אני ממליץ שהוועדה תקבל החלטה להעלות תיכף ומייד את הרב-פקד לסגן-ניצב בגלל העובדה שהוא אמר "תארים" ולא "תוארים". מי שאומר "תארים" ולא "תוארים" כבר מגיע לו סגן-ניצב.
היו"ר אילן שלגי
אני מציע החלטה כדלהלן: 1) ועדת החינוך והתרבות מזועזעת ומודאגת ביותר מגילוין של תופעות שחיתות בקרב מורים ומחנכים שהעזו לרכוש תעודות לתארים מאוניברסיטה במולדביה בה לא למדו מעולם.

הוועדה שמעה בדאגה על חקירה נוספת המתנהלת נגד בוגרי שלוחה בישראל של אוניברסיטה מאנגליה, המזכירה את פרשת אוניברסיטת "לטביה".

2) הוועדה קוראת למשטרת ישראל ולפרקליטות להשלים את החקירות במהירות, וככל שיוחלט להגיש כתבי אישום לעשות כן בלא דיחוי.

3) הוועדה קוראת למשרד החינוך, התרבות והספורט לפעול בנחרצות לביעור התופעה, בין היתר על-ידי השעיית כל מורה, מנהל או עובד הבא בקשר עם בני נוער מיד עם הגשת כתב-אישום נגדו והשעיית מי שהודה בעבירה.

כמו כן, יש לדרוש מכל עובד שקיבל כספים בתרמית בגין תואר כי יחזיר את הכספים מיד, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, וזאת בלא קשר להליך הפלילי והמשמעתי.
אורי יהודה אריאל
הסוף הוא בעייתי. כל המוסיף גורע. תוריד את הסוף.
יוסי שריד
לפי דעתי אתה צריך לומר אמירה ערכית.
היו"ר אילן שלגי
אני לא מדבר על קנס. אני מדבר על החזרת הכסף. שמעת, בפרשת מולדביה לא קיבלו כסף. בפרשת "המברסייד" יש כאלה שמקבלים גמול.
גילה גמליאל
אדוני היושב-ראש, אני חושבת שהמשפט האחרון מיותר.
היו"ר אילן שלגי
את לא רוצה שיחזירו את הכסף?
גילה גמליאל
מעבר לזה, צריך להבהיר שבאמירה הזאת הוועדה חלילה וחס לא מטילה דופי בכלל המורים בישראל, לפי הבקשה של נציג הסתדרות המורים.
יוסי שריד
אין צורך. זה מובן מאליו. אנחנו לא נופלים במהמורה הזאת.
היו"ר אילן שלגי
אם כבר, אני היססתי אם לא לכתוב שאנחנו קוראים להסתדרות המורים להוקיע תופעות של שחיתות בקרב מחנכים אבל החלטתי למחוק את זה.
יורם צלקובניק
אני רוצה להזכיר שנושא אוניברסיטת "לטביה" נמצא בפני בג"ץ ולהערכתי גם בעניין הכספי יהיו לזה השלכות על שלוחות של אוניברסיטאות אחרות.
היו"ר אילן שלגי
אני אוותר על המשפט האחרון.
יוסי שריד
אני מציע לך, היושב-ראש, במקום להתפתל בכל הפיתולים האלה ובמקום להיכנס "לפני כתב אישום", "אחרי כתב אישום", וכולי, לומר שהוועדה קובעת – לוועדה מותר להתנסח גם באופן כזה – שברור לחלוטין כי כל מורה שידו היתה במעל הלימודים האלה לא יכול להמשיך להיות מורה, לא אחרי כתב אישום ולא לפני כתב אישום. זאת אמירה ערכית.
גילה גמליאל
אני מצטרפת למה שאמרה חברת הכנסת מרינה סולודקין, שהוועדה רואה חשיבות כי המורים במדינת ישראל יהיו לפחות בעלי תואר ראשון.
יוסי שריד
"הוועדה קובעת כי כל מורה שידו היתה במעל בלימודים כוזבים או חצי כוזבים, איננו יכול להמשיך ולמלא את תפקידו כמורה".
היו"ר אילן שלגי
אני שומע מגברת פרבר שיש את עמדת משרד החינוך.
יעל פרבר
דיברתי עם מר ציון שבת, מנהל אגף בכיר לכוח-אדם בהוראה. הוא אומר שברגע שהמשרד יקבל אינפורמציה מוסמכת מהמשטרה או מכל גורם מוסמך אחר על הזיוף הזה, הוא יפתח מיד כלפי המורה בהליכים משמעתיים עד למיצוי הדין. לא יוותרו לאף אחד.
היו"ר אילן שלגי
האם "הליך משמעתי" פירושו גם השעיה?
יעל פרבר
כולל השעיה, בהחלט.
היו"ר אילן שלגי
טוב, זה נרשם בפרוטוקול.
יפה גב
נכון לעכשיו יש לפחות שני מפקחים מושעים שאני יודעת עליהם.
היו"ר אילן שלגי
זה מהפרשה הוותיקה.
יעל פרבר
הוא אמר: חד-משמעית.
היו"ר אילן שלגי
בפרשה החדשה שמענו על 50 מקרים, מהם חלק כבר הודו באשמה.
אהרון גלאור
רובם הודו.
היו"ר אילן שלגי
אז הרוב הזה לא צריך להיות בכיתה, כבר היום.
אורי יהודה אריאל
האם המשטרה מעבירה את המידע הזה למשרד החינוך?
אהרון גלאור
המשטרה מחויבת להעביר דוח אשמה לאחר חקירה באזהרה לנציבות שירות המדינה.
יוסי שריד
האם נציבות שירות המדינה העבירה למשרד החינוך, התרבות והספורט?
יורם צלקובניק
בפרשת מולדביה - - -
היו"ר אילן שלגי
הוא אומר לך שהרוב הודו. האם קיבלת את זה כבר בכתב?
יורם צלקובניק
אנחנו פתחנו בפרשת מולדביה. זה התחיל בחקירה משמעתית שבגלל חומרתה סברנו שיש מקום להעביר אותה לחקירה פלילית. כיום היא נמצאת בין המשטרה לבין הפרקליטות, כשהפרקליטות עוד לא גיבשה דעה סופית.
היו"ר אילן שלגי
כל הזמן שומעים ממך: "פרקליטות".
יורם צלקובניק
יש לזה חשיבות כי לפרקליטות יש מעמד סטטוטורי בחוק. אני רוצה שתבינו את העניין הזה. אנחנו מדברים על חבורת מורים מהצפון שהם מורים כשרים שניסו לשפר את תנאי הגמול שלהם בתעודה פיקטיבית מאיזה אוניברסיטה במולדביה. הנושא נמצא כעת בדיון בינינו לבין הפרקליטות לצורך ההחלטה על השעיה והעניין לא סגור.
יוסי שריד
"הוועדה מבקשת תוך שבועיים ימים לקבל מנציבות שירות המדינה וממשרד החינוך, התרבות והספורט את כל השמות והמספרים של המורים שכתוצאה מהפרשה הזאת בשלוחת אוניברסיטת מולדביה הושעו מתפקידם."
היו"ר אילן שלגי
אני חושב שמספיק לנו מספר, לא צריך שמות. דיווח כמה מעורבים הושעו מתפקידם.
יוסי שריד
תוך שבועיים ימים. אגיד לך גם למה אני אומר את זה. יש לי ניסיון לא טוב עם גורמי האכיפה, גם במשרד החינוך עצמו וגם בנציבות שירות המדינה. עד שמגיעים שם לאכיפה זה קריעת ים סוף, ולאו דווקא מתוך רגישות-יתר לזכויות אדם. לו הייתי חושב שזאת הדאגה היתה דעתי נחה עלי. זה בגלל בירוקרטיה ובגלל פלפולים משפטיים.

אני הייתי נוהג בדרך מסוימת מאוד כדי להעביר את נטל ההוכחה לצד השני. אם מבחינה ערכית אתם חושבים שמורה כזה לא יכול להמשיך לשמש בתפקידו, תפטרו אותו או תשעו אותו. אם הוא יחשוב שנגרם לו עוול, שהוא יתבע אתכם, ותחת צו של בית-המשפט אתם תפעלו כפי שתפעלו. אני זוכר מקרים איומים ונוראים שאי אפשר היה לצאת מהמשפטנים ואי אפשר היה לצאת מהתסבוכת הבירוקרטית-משפטית ושום דבר בעצם לא נאכף על אף אחד.
יורם צלקובניק
אני מבקש להעיר ששבועיים ימים זה מועד לא ריאלי. אי אפשר יהיה לקיים תהליך השעיה תוך שבועיים ימים, אלא אם כן עושים השעיה דחופה על-ידי משרד החינוך, התרבות והספורט.
יוסי שריד
זה דחוף. אדם שהודה בקניית תארים. זה גם עבירה ממין העניין, זאת אומרת זה לא שהוא עבר איזה עבירה שלא קשורה בכלל בתפקידו, במעמדו, במחויבויות שלו כמורה. הרי הוא באמת לא יכול להיכנס לכיתה. איזה צורה יש לזה שמורה, שידוע שקנה תעודה מזויפת ביודעין - - -
אורי יהודה אריאל
זה לא רק ידוע אלא הוא הודה בכך בעצמו.
יוסי שריד
איזה צורה יש לזה שהוא יכנס לכיתה? מה הוא ילמד שם בכיתה? מה המקצוע שהוא ילמד?
אורי יהודה אריאל
אזרחות. אזרחות טובה. הוא ילמד כמה גמול אפשר לקבל בשנה?
היו"ר אילן שלגי
אנחנו נסכם כך: מאחר והוועדה שמעה מנציג משטרת ישראל כי רוב 50 הנחקרים בפרשת שלוחת אוניברסיטת מולדביה הודו במעשה, הוועדה דורשת מנציבות שירות המדינה וממשרד החינוך, התרבות והספורט כי ימציאו לוועדה עד סוף חודש זה את מספר המורים, המנהלים והפסיכולוגים שהושעו מעבודתם.

תודה רבה רבותי.


הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים