פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/7761



5
ועדת המשנה לעניין לוד-עכו
20.1.04

פרוטוקולים/ועדת הפנים/7761
ירושלים, י' בשבט, תשס"ד
2 בפברואר, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים לעניין לוד-עכו
יום שלישי, כ"ו בטבת התשס"ד (20 בינואר 2004), שעה 13:30
סדר היום
תכניות ההבראה לערים לוד-עכו.
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר
יצחק הרצוג
ואסל טאהא
יצחק כהן
חיים כץ
עסאם מח'ול
יאיר פרץ
איוב קרא
מוזמנים
יעקב אדרי - סגן השר לביטחון פנים
גדעון בר לב - מנכ"ל משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון ואחראי על המידע, משרד הפנים
אילן שוייד - לשכה משפטית, משרד הפנים
אלי פוקסבורמר - לשכה משפטית, משרד הפנים
גדי אייזנרייך - מתאם תכנון ותקצוב בענייני פיתוח, משרד הפנים
לילי פיינטוך - אגף תקציבים, משרד הפנים
פיני קבלו - נציג השלטון המקומי
עקב אגמון - סמנכ"ל חינוך וענייני עבודה, עיריית לוד
בני רגב - ראש עיריית לוד
אלברט סיון - מנכ"ל עיריית לוד
אבי בוטרשוילי - מנהל משאבי אנוש, עיריית לוד
אליהו ממן - סגן ראש העיר לוד
מאיר אברג'ל - עוזר, עיריית לוד
שלמה אברמוביץ' - חבר מועצה, עיריית לוד
שמעון אוליאל - עיריית לוד
יורם מרציאנו - עיריית לוד
זאב אוריאל - חבר מועצה, עיריית לוד
יורם בן הרוש - עוזר, עיריית לוד
אריאל בן חמו - סמנכ"ל עיריית לוד
עמיקם גרינברג - חב' שלם, עיריית לוד
אליהו דיין - ביטחון, עיריית לוד
יוסי הרוש - חבר מועצה, עיריית לוד
יורם חכם - עיריית לוד
מרקו לוריא - עוזר, עיריית לוד
אבי ממן - חב' שלם , עיריית לוד
אליהו סער - חבר מועצה, עיריית לוד
דקלה סרוסי - עיריית לוד
פסיה פרידין - גזברית, עיריית לוד
רפי קרכלי - עיריית לוד
אפי רגב - עוזר ראש עיריית לוד
בני שפר - חבר מועצה, עיריית לוד
אוולין - יו"ר ועד העובדים, עיריית לוד
שמעון לנקרי - ראש עיריית עכו
זאב בראון - עיריית עכו
מרסל ממן - עיריית עכו
אוהד שגב - עיריית עכו
יעקב בונדה
מנדי ספדי
ליאה שטיינברג
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
רויטל יפרח
































תכניות הבראה לערים לוד-עכו
היו"ר דוד אזולאי
אני פותח את הישיבה. על סדר היום, תכניות ההבראה של עכו ולוד. אני מקדם בברכה את מנכ"ל משרד הפנים ואת ראשי הערים לוד ועכו. אפתח ואומר כך: בזמנו, ראש הממשלה בזמנו החליט לאמץ 3 ערים במדינת ישראל: עכו, לוד ודימונה. בעקבות ההחלטה הזאת, הוחלט להקים כאן ועדת משנה של ועדת הפנים, שתפקידה לטפל בעניין הזה, כדי לתת לו את החשיבות הראויה ולכן, ביקשנו לקיים דיונים נפרדים. נדמה לי, שזה הדיון השלישי שאנחנו מקיימים על עכו ולוד, והפעם, בנושא תכניות ההבראה, כאשר מדי פעם אנחנו מקיימים דיונים על נושאים אחרים.

אני אומר מראש, ואני מניח שראשי הערים יציגו את התכניות שלהם, שאני רוצה שתדעו, שזמנו של מנכ"ל משרד הפנים מאוד מוגבל. הוא הואיל ברוב טובו להשתתף עמנו בדיון ויש לו בקושי מחצית השעה. אני מקווה, שאנחנו נצליח לעמוד במשימה הקשה הזאת. יחד עם זאת, אני פונה לראשי הערים: כשאתם מציגים את הדברים, אנא תציגו אותם בקצרה. אבל דבר אחד אני רוצה לומר לך, אדוני המנכ"ל: אני יודע, שבהמשך אנחנו נקבל תשובה, אבל אנחנו שומעים את הדברים האלה גם במליאה, שהמצב של הרשויות המקומיות קשה. מערך השלטון המקומי עומד בפני קריסה והקיצוצים שנוחתים על הרשויות המקומיות, חדשות לבקרים, בוודאי לא מוסיפים נחת רוח לעובדים, לרשויות ולא לאזרחים במדינת ישראל. אבל, אנחנו צריכים לזכור דבר אחד: יש שלטון מקומי, יש רשויות מקומיות, אבל יש עכו ולוד. עכו ולוד שונות, אך ורק מהסיבה שראש הממשלה החליט לאמץ את ראשי הרשויות האלה.

אדוני המנכ"ל, לפני שאתן את רשות הדיבור לראשי הערים, הייתי רוצה לשמוע ממך במה הייחוד של עכו ולוד. בבקשה, אדוני.
גדעון בר לב
תודה רבה. ראשית, אני מתנצל על הזמן הקצר שעומד לרשותי. היתה טעות בתיאום בין משרדי לבין ועדת הפנים ולא הייתי אמור, לפחות לפי לוח הזמנים שלי, להגיע לכאן. אבל בגלל בקשתו של ראש הוועדה, הגעתי לכאן ואני מתנצל שוב. האנשים מטפלים בזה במשרד הפנים.

אדוני, לגבי הדברים המיוחדים ולגבי שאלתך: לגבי עכו, התקיים דיון מקדים בין שר הפנים, ראש עיריית עכו ואנשיו וביני. הדיון היה לפני כמספר שבועות והשר הודיע, שהוא מתכוון לתת העדפה לעכו במסגרת כל הדיונים...
היו"ר דוד אזולאי
במה זה בא לידי ביטוי?
גדעון בר לב
אני אסביר: אנחנו מחכים לתכנית ההבראה שעכו אמורה להגיש. אני מבין, שהתכנית הוגשה היום. אי לכך, מאחר שהיא הוגשה היום, עוד לא קיימנו עליה דיון. אמרנו לראש עיריית עכו שיש עדיפות מדרגה ראשונה לדיון, ברגע שהוא יגיש את התכנית. הוא הגיש היום את התכנית ואנחנו נקיים את זה. בינתיים, הזרמנו מרזרבת השר סכום של 4.5 מיליון שקל. ההזרמה היתה בפועל של 2.5 מיליון שקל ו-2 מיליון שקל אמורים להיות מועברים השבוע, להשלים את ה-4.5 מיליון. כל זה, כדי לעזור בשוטף של עכו, עד שנגיע לתכנית ההבראה. כפי שאמרתי לראש העיר גם באופן אישי, ברגע שהוא יגיש את תכנית ההבראה, היא מיד תיבדק ונשב אתו בהקדם האפשרי, בלי קשר ללוח זמנים אחר. 2 מיליון שקל נוספים אמורים לעבור אליך היום או מחר.
היו"ר דוד אזולאי
ללא קשר לתכנית ההבראה.
גדעון בר לב
זה מקדמה על חשבון תכנית ההבראה, בלי לראות את תכנית ההבראה. זה במסגרת טיפול מיוחד.
לגבי עיריית לוד
לעיריית לוד הוזרמו השנה מענקים מיוחדים בסכום של 16 מיליון שקל...
עמיקם גרינברג
לשנת 2003 - -
גדעון בר לב
לשנת 2003. עם כל הכבוד, אם תפריע לי - -
היו"ר דוד אזולאי
עם כל הכבוד, אני מנהל כאן את הישיבה. עמיקם, אני מבקש ממך. תקבל רשות ותוכל להתייחס אחר כך לדברים.
גדעון בר לב
הוזרמו השנה, שנת 2003, 16 מיליון שקל שמהם 10 מיליון שקל הועברו בחודש אוגוסט ו-6 מיליון הועברו בחודש אוקטובר. בסך הכל, 16 מיליון שקל שהועברו ללוד במסגרת סיכום מיוחד. ה-16 מיליון שקל הועברו כמקדמה על חשבון תכניות הבראה.
היו"ר דוד אזולאי
הועברו בשנת 2003?
גדעון בר לב
הועברו באוגוסט ובאוקטובר 2003. השלב הראשון היה באוגוסט, 10 מיליון שקל ובשלהי אוקטובר, ב-26 באוקטובר עוד 6 מיליון שקל. אני לא זוכר את התאריך המדויק. כל זה, כמקדמה על חשבון תכנית ההבראה. היה לנו סיכום בשלב ראשון, שבלוד תוגש תכנית הבראה עד 30 לנובמבר ונאמר גם, שבמידה ולא תוגש תכנית בנובמבר, ייעצרו ההעברות של תקציבי מדינה ואמנם תקציבי מדינה שלא הועברו במהלך דצמבר עד היום, היו מיליארד מיליון שמונה מאות וכמה גרושים, מכיוון שהעירייה לא עמדה בהתחייבות שלה, להגיש ב-30 בנובמבר תכנית מוסכמת על ידינו. יחד עם זאת, לפני כשבוע, העירייה הגישה תכנית הבראה וגם ישבנו עליה לדיון. התכנית לא מקובלת עלינו. זוהי תכנית שמראה שיש גירעונות ניכרים גם בשנת 2004, 2005 ו-2006. היא לא מקובלת עלינו. אנחנו דורשים תכנית הבראה הרבה יותר רצינית והרבה יותר מהותית. מה עוד, כפי שמוצג על ידי עיריית לוד, מדובר ב-200 מיליון שקל גירעון מצטבר לסוף 2003 ועוד גירעונות ב-2004,2005 ו-2006 שמגיעים ביחד לסכום של כ-270 מיליון שקל. אנחנו דרשנו מהעירייה לעשות הסדרים אחרים. לדעתנו, בלי הסדר נושים בצורה זו או אחרת בעירייה, אין פתרון למה שקורה בעירייה. את זה אמרנו לעירייה ואני חוזר ואומר את זה לפניכם.
יצחק הרצוג
אבל מה עושים עם העובדים? המצב נורא.
יצחק כהן
נתקשר לשר לאי היווני.
חיים כץ
חבר הכנסת כהן אמר, שבמקום שהשר ידאג לסמכויות שלו ועל זה הוא עצר את התקציב, טוב היה, אם היה דואג לעובדים והיו להם משכורות. מה שעניין את השר זה הסמכויות שלו. חוץ מזה, לא עניין אותו כלום.
יצחק כהן
הוא הלך לראות את האי היווני. 20 אלף עובדים...
היו"ר דוד אזולאי
חברי הכנסת, אני מבקש.
יצחק הרצוג
בסך הכל שאלתי שאלה עניינית את המנכ"ל. אני לא בא לנגח אותך, אתה פקיד ציבור, אבל יש פה בעיה אמיתית. תשב עם העובדים. אנשים רעבים ללחם במשך 5 חודשים. נוסף לכל, אתה מראה שגם אין באופק פתרון. מה שלא יהיה, זה "מלכוד 22".
גדעון בר לב
זה לא מדויק. לגבי עיריית עכו, אני כרגע לא דן בהקשר הזה. אתה מדבר כרגע על לוד...
יצחק הרצוג
סדר היום עוסק בלוד ואני שואל על לוד.
יצחק כהן
20 אלף עובדים...
גדעון בר לב
בימים האחרונים, העברנו מקדמה על חשבון מענק האיזון לשתי העיריות של שנת 2004. זה כבר הועבר.
היו"ר דוד אזולאי
זה מגיע להם.
גדעון בר לב
בהחלט. לגבי עיריית לוד: לדעתנו, הפתרון הוא רק במסגרת הסכם עם נושים ואז עושים הקפאת הליכים וכל הכספים השוטפים שנכנסים ישמשו לתשלום משכורות וכפי שאמרתי אתמול, משכורות זה סימפטום. צריך לשלם לעובדים, צריך לשלם ל"מקורות". הרי גם ניתוקי מים פוגעים בתושבים וגם בספקים. אי אפשר "להרוג" את הספקים. כפי שהצעתי באותה ישיבה לאנשי לוד, השלב הראשון היה להגיע לשלב של הסדר נושי, לעשות הקפאת הליכים, כך שבשוטף הכספים שמגיעים ישמשו בדיוק למטרות שאתה מדבר עליהם.
סגן השר לביטחון פנים יעקב אדרי
אתה מדבר על מודל טייבה?
גדעון בר לב
לא.
חיים כץ
הוא לא אמר כמה הוא העביר מקדמה לשנת 2004.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת כץ, הוא אמר לגבי לוד, שהעבירו 16 מיליון שקל בשנת 2003...
חיים כץ
הוא לא אמר כמה הוא העביר מקדמה. הוא אמר שהוא העביר מקדמה על חשבון מקדמת איזון. שיגיד את הסכום לשנת 2004.
היו"ר דוד אזולאי
מענק איזון מגיע להם בלי טובות. אדוני, אני שואל שאלה ואולי היא יכולה לענות לשאלות של החברים כאן. זה שהם מקבלים מענקי איזון ומקבלים מענקים מהרזרבה, זה טוב וזה בסדר. אבל אתה יודע, שזה לא פותר את הבעיה. אני שואל, האם משרד הפנים קיבל תקציבים מיוחדים לטובת עכו ולוד? האם במסגרת התקציבית שלך עכו ולוד הם כמו כל הרשויות המקומיות האחרות? אני רוצה לדעת אם הם קיבלו תקציבים מיוחדים.
גדעון בר לב
משרד הפנים לא קיבל תקציבים מיוחדים עבור עכו ולוד. תקציבים מיוחדים נתקבלו בפיתוח. איפה מר אייזנריך? התקבלו תקציבים מיוחדים וגדי יציג את הדברים. כפי שאמרתי, הסכומים שציינתי קודם הם סכומים מיוחדים שנתנו לעכו ולוד ב-4 חודשים האחרונים של 2003. ללוד נתנו 16 מליון שקל ולעכו 4.5 מיליון שקל. זה בשוטף, חוץ מאשר בפיתוח.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני המנכ"ל, אתה יודע שלמרות ההעברות האלה שנעשו, גם עיריית עכו וגם עיריית לוד לא הצליחו לשלם משכורות. הבעיה בלוד יותר חמורה. הם הגישו תכנית הבראה ובינתיים יש להם צווי מניעה של בית הדין לעבודה והם לא מסוגלים, עם כל הרצון הטוב, להתקדם בתכנית ההבראה, בגלל בתי דין לעבודה, בגלל צווי מניעה שמוציאים שם. אני שואל: איך מתקדמים בעניין הזה?
גדעון בר לב
הצענו להם את הדרך, בהקפאת הליכים.
יצחק הרצוג
איך עושים את זה?
גדעון בר לב
זה אישור של משרד המשפטים. הולכים לבית המשפט ומקבלים הקפאת הליכים. אתה עובר למסגרת חוק החברות. אין ברירה במצב הזה.
היו"ר דוד אזולאי
גם כשאתה מדבר על הקפאת הליכים, זה לא מהיום למחר. אני מכיר את זה מטייבה, אני מכיר את זה מבועיינה בצפון. זה היה הליך ארוך מאוד, עד שאישרו את זה. לכן, אל תקבלו את התשובות האלה כמובנות מאליהן. העסק הזה הוא הליך ארוך, ובינתיים, ראשי הרשויות מתמודדים מדי חודש בחודשו עם תשלום משכורות. עיריית עכו, בחודש שעבר ובחודש הזה לא שלמו משכורות. לולא הקדמת מענק האיזון לא היו מצליחים לשלם את המשכורת. לולא הרזרבה, לא היו משלמים את המשכורות. בלוד המצב הרבה יותר קשה. לכן, אדוני המנכ"ל, אני רוצה שיהיה ברור, שאנחנו מדברים כאן על המצב בעכו ולוד. עם כל הרצון הטוב של השר ושל המנכ"ל, אם לא ייקחו את עכו ולוד כפרוייקט מיוחד, עם תקציבים מיוחדים לטובת שתי הרשויות הללו, אני מודיע לך, שאי אפשר יהיה להתקדם. כשאתה מדבר על תכנית הבראה, מה זה תכנית הבראה? תכנית הבראה זה לפטר עובדים, לצמצם מנגנון, פחות שירותים לתושב. ואז, מאיפה נעשה את זה?
גדעון בר לב
ראשית, תכנית הבראה זה לא רק שני המרכיבים האלה. תכנית ההבראה זה הגברת הגביה. אני רוצה להגיד לכם שבעיריית לוד למשל, התברר לנו בביקורת, שיש חובות של חברי מועצה בסכום של קרוב ל-4 מיליון שקל. אז הגברת הגביה זה הגברת הגביה לכולם. ניתן להגביר את הגביה. כמו כן, כפי שאמרתי, זה ב-3 ראשי חץ: הראשון שבהם, הגברת הגביה, כי הגביה לא כפי שצריכה להיות ונתתי דוגמה קטנה. רק ה-4 מיליון שקל האלה היו יכולים לעזור מאוד לתשלום משכורות לעובדים.
חיים כץ
כמה זה משכורות לכל העובדים? 6 מיליון שקל?
גדעון בר לב
זה היה עוזר מאוד. דבר שני, אני מדבר על צמצום פעילויות. אין ברירה, במצב קשה מצמצמים והצמצום של הפעילויות כרוך גם בין השאר בצמצום עובדים. דרך אגב, אני לא יודע אם ידוע לכם, אבל בעיריית לוד נקלטו בשנתיים האחרונות עובדים לא מעטים. אז כשאנחנו מדברים על תכנית הבראה, מדובר ב-3 ראשי חץ. כדי למנוע את המצב שכבוד היושב ראש מדבר עליו, כדי למנוע מצב שלא יוכלו להתקיים בשוטף ויצטרכו לעסוק רק בהיסטוריה, הצענו את ההסדר של הקפאת ההליכים שמאפשר לרשות - -
היו"ר דוד אזולאי
מתי מתחיל להתבצע ההסדר הזה?
גדעון בר לב
ברגע שהרשות תיתן את הסכמתה. אנחנו מחכים להסכמה כבר למעלה משבוע.
יצחק הרצוג
זה דווקא דבר חשוב.
היו"ר דוד אזולאי
אם זה יכנס לאלתר, זה מצוין, אני מסכים אתך. הבעיה שאני לא בטוח שזה מה שיהיה.
גדעון בר לב
לא קיבלנו תשובה מהרשות, למרות הפגישה שהיתה לפני למעלה משבוע.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש מראשי הרשויות להציג את הדברים בקצרה. 5 דקות לכל אחד. ראש עיריית עכו, בבקשה.
שמעון לנקרי
בראש וראשונה אגיד שיש אוזן קשבת. אבל, אני רוצה להעיר כמה הערות לחבר הכנסת דוד אזולאי, יושב ראש הוועדה, שמכוון אליהן ואני חושב שזה הקונטקסט הנכון: לא מדובר פה בעוד רשויות שנקלעו למצוקה. מדובר בשתי רשויות, שמראש סוחבות על עצמן נטל כבד מאוד של אוכלוסייה מאוד מורכבת ומאוד בעייתית במהות שלה, עוד לפני שנורה הכדור הראשון. יש בעיה אימננטית, של הרכב האוכלוסייה שהוא בעייתי. זה מחיר שאנחנו משלמים אותו, לפני שהתחלנו את היום.

דבר שני, במשך השנים היו תכניות כאלה. אני מדבר בשם עיריית עכו, ממילא פה ושם ניסו לייעל את המערכת. ומאחר ומשרד הפנים מתנה את הסיוע שלו בקיצוץ וזה מקובל עלי ויש פה בתכנית 10 מיליון שקל בשנה קיצוץ, צריך להבין דבר אחד: אחרי ה-10 מילון שקלים האלה שאני הולך לקצץ בעובדים ובפעילות ובכל מה שאין, כי איך אומרים? אם היה כל כך טוב ויש במה לקצץ, אז למה כל כך רע? מראש רע, אז עכשיו אתה מקצץ כדי שיהיה יותר רע. יש פה בעייתיות מראש. לכן אני אומר, שהרשויות נבחרו כי הן רשויות שמראש המדינה רוצה להתמודד עם הבעיה בהגדרה, כדי להביא אוכלוסיות חזקות נוספות, כדי לייעל את המערכת, כדי לקלוט כוח אדם טוב. תבין דבר אחד: כשאני אומר שאני רוצה לבנות כוח אדם שיוביל את העיר קדימה, זה כדי שבעוד 5 שנים אני לא אצטרך את משרד הפנים. מה המטרה שלי כראש עיר? להגיד בעוד 10 שנים לראש עיריית לוד: חביבי, תמשיך אתה במסלול הזה, אני כבר במסלול אחר. הוא ירצה גם להגיד לי את זה ואנחנו עכשיו יוצאים לתחרות. גם לי יש 200 מיליון גירעון, אז איך אני משלם את המשכורות? יש לי גזבר אלוף בהלוואות. כל פעם שיש לנו בעיית משכורות, הוא פונה לבנק זה, לבנק זה, מזה הוא לקח מיליון... בא אספר לך, עכשיו גילית לי, שללוד שילמת 16 מיליון ולעכו נתת מיליון וחצי. זה מה שקיבלתי ממך בקדנציה שאני מכהן. לא קיבלתי את הכסף ב-2003. בואו נהיה רציניים. אנחנו כתבנו פה תכנית הבראה, ואם אנחנו לא רואים את הקונטקסט של התכנית הזאת, עם כל ההיבטים והמשמעויות שלה, חבל על הזמן. אנחנו "נתברבר" פה עוד שנה ועוד שנה ועוד שנה. כי הרי ממה נפשך? אם אנחנו רוצים להיפרד לשלום משתי הרשויות האלה, בא נגיד עכשיו, נצא מהישיבה פה וכל אחד ילך לדרכו. נפרד מהם, ובעוד 5 שנים נחטוף את הכל בפרצוף. לא ב-40 או 50 מיליון אלא במיליארדים. אז יש עכשיו חלון הזדמנות ואני מדבר בשם עכו, שיש כבר אווירה אחרת ויש רצון של משרד הפנים ויש ממשלה שקבעה על סדר היום שתי ערים. עכשיו יש עיר נוספת, דימונה, שהיא בכלל לא בקונטקסט הזה. הכניסו גם את דימונה? אהלן וסהלן. אנחנו מדברים על השנתיים שלוש הקרובות, שיחסל את הבעיה הזאת אחת ולתמיד, כדי שלא נצטרך לשבת פה.

לכן, אני מבקש ממנכ"ל משרד הפנים: התחלתם במאמץ. אנא, אל תסתפקו בזה שהעיריות בגירעונות ואלה בגירעון ואלה לא יכולים לשלם משכורות. יש פה שתי רשויות, שראש הממשלה נתן להן עדיפות. נא להביא לידי ביטוי, לא בעוד מיליון או בעוד שניים אלא בפתרון הבעיה והוא הרבה יותר מקיף.
יצחק הרצוג
מה עם התכנית הבראה שלו?
גדעון בר לב
היא רק היום הוגשה.
יצחק הרצוג
ואחרי שאתה מאשר, מה קורה?
גדעון בר לב
אני אראה מה אני יכול לעשות.
היו" דוד אזולאי
הוא אישר רזרבה כמקדמה עוד לפני...
יצחק הרצוג
השאלה היא: תוך כמה זמן אתה חושב שאפשר יהיה לצאת לדרך?
גדעון בר לב
אני עדין לא ראיתי את התכנית.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת הרצוג, דרושה תכנית ההבראה. אתה יודע, כחבר ועדת כספים, שכל התקציב לתכניות הבראה הוא 150 מיליון שקל. 150 מיליון שקל בקושי פותר את הבעיה של שתי הערים האלה.
גדעון בר לב
אני רוצה לדייק: התקציב הוא 200 מיליון שקל והוא לא לתכניות הבראה חדשות, הוא כולו לתכניות הבראה שהתחילו ב-2003,2002.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני המנכ"ל, אז התיקון שלך רק חיזק את הדברים שלי. חשבתי, שיש לך 150 מיליון שקל רק ל-2003...
גדעון בר לב
מר כהן לא אישר לי...
היו"ר דוד אזולאי
בעניין הזה, כשתצטרך את העזרה שלו, תקבל. אין לך בעיה. תודה רבה לראש עיריית עכו. אני נותן את רשות הדיבור לראש עיריית לוד, מר רגב.
בני רגב
תודה. ברשותכם, רק אתמול הייתי פה, בוועדת הכספים, והמנכ"ל היה פה גם. זה כמו מן תקליט שאני צריך לחזור עליו כל הזמן. נכון, אין ספק שהוזרמו ב-2003 16 מיליון שקל. אפשר לבדוק בתאריכים, שכל הכספים האלה שהגיעו, הגיעו ישירות למטרת השכר של העובדים. זאת אומרת, אם זה לא היה מגיע, לא שילמנו 4 חודשים? אז היה מצב של 7 חודשים. זאת אומרת, הבעיה היום היא שזועקים למשכורות. לגבי לוד, אני חושב שכראש הממשלה נתן את הדעת לקחת את לוד ועכו, הוא הבין שזו בעיה לאומית. ישבתי פה אתמול בוועדת הכספים והיו פה ראשי ערים של המגזר הערבי ואני אומר: אני רואה את עצמי ראש עיר של המגזר הערבי, של העולים ואתן גם את האחוזים: קרוב ל-27% המגזר הערבי, 25% עולים והתושבים הוותיקים. אני מרגיש שאני מנהל, כראש עיר, את שלושת המגזרים עם בעיות קשות מאוד. אבל, אני חייב לחזור ולציין: גם כשדיברת על הסדר נושים, מיום רביעי שישבנו בפגישה בהגשת תכנית ההבראה, הבנתי שתכנית ההבראה זה לא מה שיפתור את הבעיה של לוד. אני חוזר ואומר: להכין תכנית הבראה לשנתיים זה לקצץ ב-60 מיליון שקל. אם יש מישהו פה, הגאון שבגאונים, שיגיד לי איך אפשר לעשות את זה, אני מוכן לעשות. אבל זה לא מסתדר לי, כאשר מדברים על בעיה לאומית של לוד. ישנה עזיבה ואפילו בריחה מן העיר. המצב קשה. מה שקורה במגזר הערבי, ההשלכות מהמגזר הזה תהיינה על המגזר היהודי. המצב עגום. בעיית המשכורות, שאני כואב את הכאב של העובדים וזה ברור שהאצבע המאשימה היא לראש העיר. נכנסתי לתפקיד לפני שנה וחצי, כאשר כולנו יודעים את הטרגדיה הנוראה שפקדה את העיר, כאשר הלך מאתנו ראש עיר. היתה ועדה קרואה לפני הבחירה של מקסים לוי ז"ל. היה חשב מלווה בלוד וועדה קרואה. משרד הפנים הפסיק את עבודתה של הוועדה הקרואה, כי הבינו, שככל שהוועדה הקרואה תמשיך, המצב ילך ויהיה גרוע. הם קיבלו את העירייה עם גירעון של 100 מיליון שקל. קיבלו מענקי איזון של 56 מיליון שקל, עזבו תוך שנתיים וגרמו לגירעון של 150 מיליון שקל. הוועדה הקרואה הזאת קרעה את העיר. קיבלתי את העירייה ובאותו יום שקיבלתי את התפקיד זעקתי לשמיים, שאני לא יכול לתפקד. כבר בחודש הראשון, ביום הראשון. המצב הולך ומחמיר. ידידי, ראש עיריית עכו נכנס רק לפני חודשים לעירייה וקיבל את מה שקיבל. תמיד מדברים על ראשי ערים חדשים. אני שואל עד היום, לאיזו קטגוריה אני שייך? אני ראש עיר שנה וחצי, שמהיום הראשון, כמו החדשים, זועק לשמים עם הצרות והבעיות ואומרים לי: יש חדשים ויש ישנים. האם אני מכהן 5,10 שנים, שיגידו שהנוהל לא תקין, הניהול לא בסדר, ראש העיר הוא הגורם. אני לא רוצה להאשים אף אחד. אני מדבר על עובדות, על מצב קיים.

זה לא מסתדר לי, שלקחו את העיר הזאת כבעיה לאומית, על מנת לחזק, להביא אוכלוסייה חזקה, על מנת שלא תהיה עזיבה. העיר היא במרכז הארץ, עיר של נמל תעופה. אני אומר שזו תהיה בכיה לדורות. אני לא אשאר ראש עיר לכל חיי, אבל כלודאי, שנולד בלוד, כציוני, כואב לי, שהעיר הזאת תלך מדחי לדחי ואז לא 20 מיליון ולא 30 מיליון וגם מיליארד שקל לא יוכלו להציל את העיר הזאת. חלק מהסיבות לכך הן שבנו ערים כמו שוהם, מכבים, מודיעין, שגרמו נזק עצום ללוד. בזמנו, דיברו על "איירפורט סיטי", שמשם נוכל ליהנות. זה נמצא בוועדת גבולות וזה נמשך כבר קרוב לשנה ועדין אין תשובה. אין ספק, שאי אפשר לבנות רק מתוך אותם מענקי איזון שהאוצר ייתן ומשרד הפנים ייתן. צריך לתת פתרונות, שלא אני, כראש עיר, אוכל לתת אותם מעבר לתכנית ההבראה שאני מגיש.

תדעו לכם, ואני אומר את זה בצורה הכי אובייקטיבית: אני מנהל מאבק עם ועד העובדים ואני לא נכנס לזה עכשיו אם זה בצדק או לא בצדק. ועד העובדים עושה את עבודתו כוועד עובדים ואני מכבד את זה. הוא נלחם במאבק של העובדים. אבל תבינו, במשך שנה אנחנו מנהלים מאבקים להכין תכנית הבראה, ולא הייתי מסוגל, מפני שאי אפשר להכין תכנית הבראה חד-צדדית. אני לא יכול לומר שהעירייה צריכה לפטר 150 עובדים, אני חותם עליהם והם הולכים הביתה. היו מאבקים כאלה ויעיד מר אגמון, נציג השלטון המקומי. הלכנו לבית הדין לעבודה, הלכנו לוועדה פריטטית. חזרנו לבית הדין לעבודה, הביאו צווי מניעה. במסגרת תכנית ההבראה קיצצנו באחזקות רכב, קיצצנו בשעות עבודה, קיצצנו בהרבה דברים במסגרת היכולת שלנו. הרבה דברים נעצרו בבית הדין לעבודה. אני יכול להפר החלטות של בית דין לעבודה? זאת אומרת, שלי, כראש עיר, ואני מודע לזה, אין אפשרות להכין תכנית הבראה בלי פיטורי עובדים, בלי קיצוצים, למרות שזה לא עומד בהחלטות ובהצהרות של ממשלת ישראל. אבל, אני יודע שזו הדרך. הבנתי את זה, כאשר באתי לישיבה האחרונה בהגשת תכנית ההבראה ועבדנו על זה קשה מאוד, ואני שמח על כך. סוף סוף, כמעט הגענו עם הוועד להבנות על ידי ויתורים על ידי ועל ידם. הם גם השכילו להבין, שאין ברירה, כי אחרת כולנו נפגע. הגשנו את תכנית ההבראה. תכנית ההבראה לא מקובלת. אני מבקש לומר: תכנית ההבראה שלך זה 10 מיליון ואצלנו זה למעלה מ-20 מליון. אנחנו לא נוכל להגיע ל-60 מיליון בשנתיים. כדי לעשות את זה צריך לסגור את העיר עם שלטר, לעשות חושך ובזה נגמר.

אדוני המנכ"ל, העיר הזאת חשובה לי. אני אומר לך את זה בכנות. כל מה שיהיה טוב לעיר הזאת, גם אם אצטרך לתת את הראש למען העיר הזאת, אני מוכן לתת. העיר הזאת יקרה לי וחשובה לי. ברור לי, שאת ההחלטות אי אפשר לדחות להרבה זמן ומתוך שיחות אתך אמרתי לך: תן לי להיות שלם עם זה, לבדוק מה האחריות השילוחית של ראש עיר, שחלילה מחר יתבעו אותי באופן אישי אותם ספקים, שלא הייתי מחויב אליהם לפני שנתיים שלוש, שחייבים להם במשך הרבה שנים. צריך לבדוק את זה, ואם נגיע למסקנה שזו הברירה היחידה להציל את העיר הזאת, להציל את העובדים, את התושבים, אני אומר לכם שאלך יחד אתכם למאבק כזה על מנת להציל את העיר. ברור לי, שהתקופה הזאת לא קלה ולא פשוטה ואני מתמודד עם בעיות קשות.
לסיום, בקשה אחת אישית אליכם
העובדים המסכנים האלה, שאני כואב את כאבם, אני מבקש שאת אותם הכספים שהזרמתם לנו ב-2003, תבדקו בתאריכים לאן הלכו הכספים האלה. במידה ואני לא מדייק, כל אגורה שנכנסה ממשרד הפנים, הועברה ישירות לעובדים. אם זה משכורת וחצי פעם אחת ואם זו היתה משכורת אחת. זה לא עבר לשום דבר אחר. לכן, אני מבקש שתתנו לנו את הזמן הזה - -
היו"ר דוד אזולאי
כמה חייבים לעובדים?
בני רגב
למעלה מ-20 מיליון שקל. אנחנו לא שילמנו במשך 4 חודשים. בקשה אישית אליכם: תעשו הכל במסגרת תכנית ההבראה, במסגרת ההחלטה של הסדר נושים. בואו, תנו לעובדים האלה אוויר לנשימה. הם לא אשמים במה שקרה. את האשמים נמצא אחר כך. תודה. אני מבין שהמנכ"ל ממהר, אבל אני מבקש להמשיך אחר כך עוד כמה משפטים. תודה.
יורם מרציאנו
יש כאן עוד צדדים שמבקשים להשמיע את קולם.
היו"ר דוד אזולאי
הדיון הזה יימשך גם עם המנכ"ל. אנחנו נמשיך את הדיון במועד אחר. בינתיים, יושבים כאן אנשי מקצוע של המשרד ונשמע גם אותם. חבר הכנסת איציק כהן, בבקשה.
יצחק כהן
תראה כמה שזה נראה מוזר: אנחנו מקיימים כאן דיון על ההתרסקות של השלטון המקומי ועכו ולוד כמשל, ואין לנו פה שר ופתאום המנכ"ל ממהר, עם כל הכבוד לפקידות הבכירה של משרד הפנים, שאני מאוד מעריך אותה. אני מכיר אותה כבר הרבה שנים. הדיון הזה כרגע, ההתייחסות של הממשלה הזאת וסדרי העדיפויות שלה. איזה שר שיש לו 6 מיליארד שקל גירעון בתחום האחריות שלו, עוזב הכל ונוסע לנפוש באי יווני? על מה הוא מתקוטט בוועדות? אני מבטיח לך, אדוני היושב ראש , אם היתה בעיית סירוס חתולים בתל-אביב, היית רואה אותו מזדעק לוועדה הזאת.

אדוני היושב ראש, אם היה פה נושא - -
חיים כץ
כמה פעמים נסע חברי השר? פעם ראשונה.
יצחק כהן
שיישאר שם. הדיון פה זו תמונת הראי של הממשלה הזאת וסדרי העדיפויות שלה. אז אין פה מנכ"ל ואין פה שר. רבותיי, אתם לא מעניינים את הממשלה הזאת. אני שומע אותך מדבר ושומע את קריעות הלב שלך ומסתכל עליו - הוא לא בכיוון בכלל. זו מדינה שמחלקת מתנות את "צים" ואת בתי הזיקוק בשווי שיכול לפתור את כל הבעיות של השלטון המקומי. אם היו עושים ערך שווי אמיתי של "צים" ושל בתי הזיקוק, היו פותרים את כל הבעיות שלכם. 20 אלף עובדים לא מקבלים משכורת מהשלטון המקומי, ומחלקים את הנכסים של המדינה הזאת. מישהו עשה ערך שווי על "צים"? מישהו שם לב לסיבוב הזה של ה-26% השערורייתי הזה, ש-20 שנה נתנו מתנה לחברה לישראל, שזה בדיוק 500 מיליון. מעניין. המכירה של "צים" היא בדיוק 500 מיליון שקל. איזה חפיפה, איזה מקרה? 20 אלף עובדים בשלטון המקומי לא מקבלים משכורות. לא היו משברים בשלטון המקומי? היו משברים והיו שרי פנים שהוציאו את השלטון המקומי לא פעם ולא פעמיים מהמצוקות. האמת היא, שאין לי טענות למנכ"ל, הוא פקיד מוכשר וגם אדם ישר, כפי ששמעתי, שעושה את העבודה שלו. הטענה היא לממשלה, עם סדרי העדיפויות המעוותים שלה. אתמול, היה דיון בוועדת הכספים. היה שם הסיפור של 2500 תושבים, שחיים על 30 אלף דונם הכי יקרים במדינה. מולם, מול הפיאודלים, נמצאים 25 אלף ילידים בתוך עיר מוכת אבטלה ובצרות לא פחות גדולות משלכם, אור עקיבא. באיחוד הרשויות לא מצאו את הכימיה לחבר את שכונת השיקום קיסריה עם אור עקיבא. אתה מבין אדוני? אתם מדברים דברים אמיתיים, אבל זה לא הכיוון. הכיוון הוא אחר לגמרי.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לחבר הכנסת כהן. חבר הכנסת איוב קרא, בבקשה.
איוב קרא
אדוני היושב ראש, חברים, אנחנו מדברים על הבעיה הכואבת של לוד ועכו כבר הרבה שנים. אדוני היושב ראש, היתה לנו זכות לשתף פעולה בזמנו גם בכך שיהיה טיפול נקודתי בערים הללו. אני לא יודע מה נעשה מכל ההחלטות שהיו - -
היו"ר דוד אזולאי
ראש הממשלה אימץ את עכו ולוד, אבל שמעת את המנכ"ל, שזה לא בא לידי ביטוי. אתה יודע מה זה נקרא לאמץ את עכו? תכף תשמע. מדובר בפרוייקטים שאני לא יודע איך הם יוכלו לעמוד בזה. אגב, ראש הממשלה ביקר בעכו כמה פעמים. הוא בא באופן אישי, הפשיל שרוולים וישב עם כל הצוותים וכל המומחים וכל המקצוענים ועשה עבודה יוצאת מן הכלל. בשבוע הבא הוא גם יהיה בעכו. אני מניח, שהוא יבוא עם סל של איזה 50,60 מיליון שקל. אני מאוד מקווה. בא נראה. אני מאמין בראש הממשלה, שאם הוא הבטיח הוא גם יקיים. בואו תנו לו קרדיט.
איוב קרא
ידידי, אני לא באתי לחפש פה אשמים. אני רוצה לפתור בעיה. יש לנו פה מצב נתון. העובדים לא קיבלו משכורות וגם הספקים לא קיבלו, גם הם בני אדם. יש פה מצב שראש עיר אחד קיבל ירושה מוועדה קרואה, שהתרענו עליה שהיא לא טובה והתנגדנו לאותה ועדה קרואה, אם אתה זוכר. זה ראש עיר חדש, שלא חטא בשום דבר. הוא קיבל ירושה כזאת.

אני לא חושב שיש פתרון קסום, כי כל הרשויות קורסות. המקרה של שני ראשי הערים הללו, אתה לא יכול להצביע שהם אשמים במשהו. כל אחד קיבל ירושה. אנחנו מדברים על עכו לוד. אני מציע, ללכת להכין הצעת חוק מהירה, שתקבל פטור מחובת הנחה. הוא קיבל ועדה קרואה, אז צריך למחוק לו את כל החובות, כי זה המדינה. ועדה קרואה זה המדינה. המדינה השאירה אותו עם חוב שהיא גרמה. אנחנו לא רצינו את הועדה הקרואה והלכנו בזמנו לבג"ץ נגד זה. אותו דבר, היתה אז הצבעה במליאת הכנסת על ההכרה בעכו ולוד כשתי ערים של תפעול נקודתי. מזה לא יצא שום דבר, כי זה הצהרתי. בסופו של דבר, לא קיבלו את המענקים שצריכים לקבל ...
היו"ר דוד אזולאי
לגבי טיפול נקודתי במענקי פיתוח: קיבלו הרבה, אבל זה נותן לך את הלחם. זה לא פותר את הבעיה.
איוב קרא
מהגרושים האלה, ה"אקמולים", כך אני קורא להם, שמתכוונים לתת להם, מזה לא תבוא הישועה. אני חושב ומצהיר פה לפני כולם, שלמרות שאני איש קואליציה אני אתמוך בכל הצעת חוק, שתביא למצב של יישור השטח של כל החובות, כאשר אנחנו גם נותנים את המקל.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת קרא, אני מציע לך לא להצהיר הצהרות. קשה לעמוד בזה. היתה לכם הזדמנות פז, כולל שר הפנים, לקום ולהגיד במליאה... ואתה יודע, לשר הפנים יש כוח, 15 מנדטים, לשון מאזניים. בלעדיו, אי אפשר לעשות שום דבר. הוא היה צריך להגיד: אדוני, אנחנו לא תומכים בתקציב ללא מיליארד שקל לטובת הרשויות המקומיות. אז מה הוא עשה? על מה הוא נאבק, החבר שלך? על סמכויות. שהוא יוכל למנות ועדה קרואה. זאת הבעיה. אני מצפה מכם, חברי הכנסת של הקואליציה...
איוב קרא
אנחנו יושבים פה ומנסים למצוא פתרון. גם אם תביא היום מיליארד שקל לרשויות המקומיות, לדעתי, בעוד שנה הם ישבו פה באותה סיטואציה. אנחנו פה כמה שנים בכנסת וכל שנה זה אותו דבר. צריך ללכת לרפורמה בשלטון המקומי, שהמרכז לשלטון המקומי יבוא גם הוא. אני לא נכנס לזה, אני מחדד את הדברים שלי לגבי לוד ורמלה. לדעתי, בהקשר לשלטון המקומי צריכה להיות הצעה לפתרון, פעם אחת ולתמיד.
היו"ר דוד אזולאי
כמו שהלכו על הסדר עם הקיבוצים והסדר עם הבנקים. זה הפתרון. כזה הסדר צריך להיות גם עם הרשויות המקומיות. אם לא יהיה סדר כזה, לא עשינו כלום.
איוב קרא
בדיוק. אבל אני לא נכנס לזה, כי על זה יש דיון אחר.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. זרקת כפפה ואני מרים אותה. חבר הכנסת מח'ול, בבקשה.
עסאם מח'ול
אנחנו עוד נשמע התבטאויות של אנשי הקואליציה כאן, והלוואי ואני אתבדה, כי בסופו של דבר, לפני שבועיים קיבענו את המשבר הזה, בהצבעה על התקציב. לא להתחכם. תפקחו עיניים ותסתכלו לאנשים בעיניים, במיוחד מי שמתיימר להיות נציג עובדים, שיסתכל לעובדים בעיניים. אתמול, בנאום של ראש הממשלה בהודעה המדינית שלו הוא אמר בין היתר, שהוא לוקח על עצמו ישירות את הטיפול ברשויות המקומיות הערביות. שאלתי אם זה איום. אחרי הניסיון של עכו ולוד וכולי. אני לא קונה הרבה אמירות נינוחות וכולי. יש מצב מאיים על כולם. אני לא חושב, שהמצב של עכו ולוד מהותית שונה מהמשבר הכולל. הוא חלק מהמשבר הכולל. הם נכנסו לזה ראשונים, הם היו האוונגרד בזה. אבל, זה המצב. יש לנו ממשלה, שמנסה לקעקע את השלטון המקומי ביודעין. אני אומר לכם, ננסה לראות קצת מעבר לאף. דיבר חבר הכנסת על העניין של "צים" ואחרים. יש כסף במדינה, השאלה לאן הולך הכסף. גם כשמקצצים קצבאות ילדים, מעבירים את זה למקום אחר. מעבירים את זה למקום מאוד מוגדר, מבחינת העשירונים. העשירונים התחתונים משלמים לעשירונים העליונים. זה הכיוון, זאת הפוליטיקה, זאת המדיניות הכלכלית-חברתית של הממשלה הזאת. ועכשיו, לאן הם יובילו? הם מובילים במו ידיהם לקריסת השלטון המקומי והשלב הבא, תרשמו לפניכם, יהיה חיפוש דרכים להפריד את השירותים שהרשויות המקומיות אמורות לתת בצורה ממלכתית, כחלק מהשלטון ...
היו"ר דוד אזולאי
או מינוי פקידים שינהלו את הרשויות. זה הכיוון.
עסאם מח'ול
ואז, מה עם אותם פקידים? יש לנו ניסיון של הוועדות הקרואות, אבל מישהו חייב לקחת אחריות על המחדל הזה. מישהו צריך לקחת אחריות היום על המחדל, כאשר אומרים: תראו מה עשה ראש המועצה הזה ומה עשה ראש המועצה ההוא בחריגות ובמינויים. איפה הייתם? איפה השלטון המרכזי היה? למה לא הגשתם אותם למשפט? ידיכם לא נקיות. לכן, אנחנו לא נוכל לסמוך על הממשלה. אנחנו צריכים להישען גם על מה שנוכל לעשות בכנסת בחקיקה. אני לא מאמין לכל מיני הבטחות שנזרקות באוויר, אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון גם את משקלם את העובדים והציבור ברחוב ובערים האלה, שיצאו ואנחנו אתם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. חבר הכנסת הרצוג, בבקשה.
יצחק הרצוג
אדוני היושב ראש, אני מנסה לא למרוח את המשתתפים פה במלים. הרי מה מקומם? אתמול ישבנו וראינו: התקציב של משרד הפנים הוא פיקטיבי, הוא פשוט הונאה. ידעו מראש שהאסון מגיע. במקום להמתין ולבנות תקציב מאוזן, עכשיו הם מחפשים מאיפה להביא כסף שלא יהיה ולדעתנו, זאת אשליה, אם שר הפנים חושב שהוא יקבל מיליארד שקל. זה פשוט נראה לי משימה שאין שום סיכוי שיקבל.

אני מציע כמה הצעות פרטיות, מכיוון שבסוף, הכוח שלנו הוא שיש לנו שתי חלופות: או להיות מקום להוצאת אגרסיות ותסכולים, או להיות מעשיים. יש פה שתי ערים מאוד מיוחדות וחשובות. עיר אחת, שהיא גם פנינה תיירותית ברמה בין-לאומית ועיר יפהפיה שעם קצת חזון, גם של הממשלה, אפשר לשים אותה על המפה בתחום הזה. עיר שניה, ששוכנת במרכז הארץ, עיר מפתח ועיר שסמוכה לנתב"ג, שהוא גם מנוף של כסף לא קטן ואני יודע, שהרבה שנים יש טענה אצל פרנסי לוד בעניין הזה. אני מציע, לזמן את מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אני עד ל"פלברות" של ראש הממשלה, שמגיע לכל הישיבות האלה עם חברי מועצת העיר ואומר: כן, כן, ורושם בפנקס וכלום לא קרה מזה, וגם באלף נושאים אחרים. אני במקרה מכיר נושא אחד ספציפי, מאוד כאוב, בעיר לוד וכלום לא קרה. הנושא הוא הטיפול בנגע הסמים. לכן, אני רוצה שיבוא לכאן אביגדור יצחקי ויציג מה נעשה אחרי כל ההחלטות שהתקבלו. התקבלו המון החלטות לגבי עכו ולוד. איפה החזון ועמדתו של ראש הממשלה לגבי ההצלה של הערים האלה? אם הוא יסרב להודיע, יש לכפות עליו. כלומר, לכפות עליו לבוא.

דבר שני, זה לבחון אפשרויות מעשיות יותר. כלומר, מעבר לתכניות ההבראה, מה הם מאגרי הכסף שעכו ולוד יכולים לקבל. אם זה רשות שדות תעופה מצד אחד ואם זה מנופים בתחום של מענקים מיוחדים לתיירות או מענקים בתחומים אחרים. אם צריך לחוקק ולהביא יוזמת חקיקה בשם ועדת הפנים, בואו נעשה את זה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה. חבר הכנסת ואסל טאהא, בבקשה.
ואסל טאהא
אני רוצה לקצר, אני יודע שהזמן קצר. ראשית, אני מצדד בהצעתו שצריך להזמין נציג של משרד ראש הממשלה, על מנת להיות אופרטיביים, מעשיים ולא רק לטחון מים. כל פעם נשב ונדבר בלי תוצאות. אני חושב, שיש כאן מצב שראש הממשלה אימץ שתי ערים, ולכן עליו לשלוח נציג ממשרד ראש הממשלה, שיביא תכנית מפורטת. נבקש ממנו להראות לנו מה הם מתכוונים לעשות. כמו כן, אני חושב שראוי אולי גם לחקור את הנושא של מצבן של שתי הערים, בגלל היותן מעורבות. יש שכונות של תושבים ערבים, אם זה בעכו ואם זה בלוד, והן סובלות מכל מיני חסרונות שגרמו ויגרמו, אם המצב יישאר כזה, למצב רע בשתי הערים. לכן, כשהייתי בועדת ראשי הרשויות הערביות, ביקשנו ותבענו מממשלת ישראל שתכניס את התושבים הערבים והשכונות הערביות בשתי הערים האלה לתכנית של ה-4 מיליארד שהבטיחו. אני חושב שגם את זה נעלה...
עסאם מח'ול
טוב שלא הכניסו, כי ה-4 מיליארד לא הגיעו.
ואסל טאהא
נכון. כולם הבטיחו...
היו"ר דוד אזולאי
אל תזכיר לנו עוונות רשעים.
ואסל טאהא
לכן, אני מבקש מהיושב ראש לצעוד קדימה ולהיות אופרטיביים. להזמין את נציג משרד ראש הממשלה, על מנת לדון אתו על אימוץ שתי הערים האלה ועל תכניות אופרטיביות להציל את המצב.

אי אפשר היום לדבר על הצלת השלטון המקומי, על הצלת לוד או עכו או כל עיר אחרת, ולהגיד שיש תכנית הבראה. זה ביצה ותרנגולת מקודם. קודם כל מצילים את הספינה התובעת ואחר כך, מתחילים ליישם תכניות הבראה. כראש רשות, אני יודע שבלתי אפשרי בתכנית הבראה להציל עיר או מועצה היום, בתנאים שישנם היום, מפני שעובדים שאתה מפטר בתכנית הבראה ילכו לבתי משפט ...
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת טאהא, הבעיה יותר קשה ממה שאתה חושב. זה לא רק בתי משפט. במסגרת תכנית ההבראה נדרשים להעמיק את הגבייה בארנונה ומצב האבטלה הולך ומעמיק. תודה. חבר הכנסת חיים כץ, בבקשה.
חיים כץ
אני רוצה להתחיל מהדברים שאמר עסאם מח'ול: שאני אסתכל לעובדים בעיניים? בהצבעה על התקציב אני הייתי היחיד שהצביע נגד, ועסאם מח'ול, שהיה באופוזיציה הלך הביתה. כל האופוזיציה הלכה הביתה, גם ש"ס.
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת חיים כץ, זה שאנשי הליכוד הצביעו הצבעות כפולות ועברו על החוק והמשטרה נכנסה לחקירה, אל תגיד שחברי האופוזיציה הלכו. חבר הכנסת חיים כץ, אני אתן לך להגיד כל מה שאתה רוצה, אבל שיש אי דיוקים, מחובתי להגיב עליהם.
חיים כץ
מה זה אי דיוקים? אתה הצבעת בעד? הצבעת נגד? לא היית שם.
קריאות
רבותי, לאנשים אין מה לאכול.
חיים כץ
מאחר ואני היחידי מהקואליציה פה, יש לי פה חברים מוועדת כספים, שרואים שאני הולך עם העובדים ומצביע נגד הקואליציה. יחידי. אני לא רואה פה הרבה אנשים שהיו בקואליציה והצביעו נגד והלכו על עקרון, כמו שהוא לא יצביע נגד הפלשתינאים. אני הולך הלאה. פה כולם משחקים פוליטיקה. העובדים לא מעניינים אף אחד. אם העובדים היו מעניינים אותו, הייתם אומרים להם, לשני ראשי הערים, לקחת את שאר ראשי הערים ולא לדבר עם משרד הפנים. לסגור את המדינה. לא ללכת לשבת בבית אלא לסגור את הצמתים וידברו אתם. לצערי, הם מבינים כוח. אבל הוא רוצה לדבר נגד פורז, וזה רוצה לדבר נגד חמותי...
עסאם מח'ול
זה מה שהצעתי. אתה לא רצית.
יצחק כהן
אתה לא מדייק, חיים. אתה חבר כנסת במפלגת שלטון מושחתת.
היו"ר דוד אזולאי
חברי הכנסת, אל תאלצו אותי להוציא אתכם. חבר הכנסת חיים כץ, יושבים פה אנשים שמכבדים אותך. בא תתייחס לעניין. תן לי הצעה מעשית.
חיים כץ
אם אתה רוצה שאני אגיד מה שאתם באופוזיציה רוצים לשמוע, לא תקבל.
היו"ר דוד אזולאי
בשביל זה יש לך מליאה.
חיים כץ
אני אומר לך, שנתת למנכ"ל משרד הפנים ללכת. הפתרון של מר רגב ומר לנקרי הוא לסגור את הערים, לא לפנות את הזבל מהרחוב, לסגור את הצמתים ואז, לא יצטרכו את הוועדה הזאת שאין לה שיניים. יבוא שר האוצר וידבר אתם כשווה אל שווים. היום הוא מרגיש שיש לו רוב דורסני והוא יכול לעשות זאת. לצערי, בשביל שהעובדים האלה יקבלו משכורת, לא צריך ללכת לעוד תכנית הבראה של פיטורין. תכנית הבראה זה שם יפה לפיטורים, לפגיעה בתושבים. לצערי, לא מבינים אחרת. אם לא מבינים אחרת, צריך לצאת לכביש. צריך להביא לפה את עדי אלדר, יושב ראש הרשויות המקומיות...
דובר
הוא האשם העיקרי במצב.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, מספיק.
יצחק הרצוג
ההערה הזו היא חוצפה. יש לך ממשלה...
היו"ר דוד אזולאי
הוא הודיע שהוא הולך להשבית... אני מבקש שאת הויכוחים של חברי מועצת העיר תשאירו במועצה ולא כאן.
חיים כץ
סיכומו של דבר, זה לא משנה מי אשם. זה בכלל לא חשוב. היום, הגיע מצב שאמר חברי, איציק כהן, ש-20 אלף איש לא מקבלים משכורת. 20 אלף איש לא יכולים לפרנס את המשפחות שלהם. זאת הבעיה. זה לא שהוא יגיש לו תכנית הבראה והוא יבדוק ויגיד: רק רגע, אני לא מקבל אותה, אני רוצה פיטורים של עוד 100 או עוד 50. זה בדיחה. אז מצד אחד, הוא סנדל אותו בבית הדין לעבודה, מצד שני, יש לו את הוועד ובצדק. הוא אומר: רק רגע, פה צריך לעשות סדר במגרש, אבל צריך לנקות שולחן. אז יש ראש עיר חדש ויש ראשי עיר יותר ותיקים, וזה לא נגמר בלוד ובעכו. זה שראש הממשלה אמר, בסדר, אז הוא אמר. זה לא נגמר שם. צריך לפתור את הבעיה. אז לא התאים לי מה שעשה פורז. הוא היה יכול לגמור את זה, אם הוא לא היה מעלה את התקציב ולא היה דן בסמכויות שלו והיה אומר: אם אין מיליארד, אנחנו לא מצביעים לתקציב, הבעיה היתה נפתרת. אז לא היו מקצצים את מה שקיצצו, היו מקצצים הרבה פחות. זה גם לא משנה עכשיו. עכשיו חשוב איך פותרים את הבעיה. לצערי, הפתרון היחידי זה בהפעלת כוח. הפעלת כוח זה לצאת לצמתים הראשיים. סוגרים את כל מדינת ישראל. זה לא בתוך העיר. הייתי שם וראיתי איך זה עובד. לוד יסגור את העיר, טבריה יסגור את העיר, קריית מלאכי יסגור את העיר, אור עקיבא יסגור ואז, תאמין לי שלך יהיו חיים קלים.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש לשמוע את נציג השלטון המקומי, מר פיני קבלו, בבקשה. מר קבלו, הייתי רוצה להזכיר שזאת לא המליאה של ועדת הפנים, זאת ועדת המשנה של ועדת הפנים, שתפקידה לוד ועכו. לכן, אנא התייחסותך לשתי הערים הללו.
פיני קבלו
אנחנו מכירים את תכניות ההבראה שנעשו, אבל אחרי שנה שנתיים היו ראשי ערים שחזרו שוב לתכנית הבראה. זאת אומרת, שהיא לא הצליחה כל כך, כי אין איזו שהיא נוסחה מדויקת שאומרת מה הם הצרכים של התושבים, מה הסל שצריכה לתת העירייה מול הכנסות וכך להפעיל. לכן, חלק גדול מהעיריות נכנסות לגירעון מכל מיני חקיקות וחוקים או כל דבר אחר, שנוחתים על הרשויות המקומיות והם צריכים ליישם אותם, שזה בעלות של כסף.
יצחק הרצוג
אנחנו מברכים את פיני על תפקידו כנציג השלטון המקומי בכנסת.
פיני קבלו
בסופו של דבר, אותן חקיקות, הן שמכניסות את הרשויות לאותם גירעונות. לכן, צריך פחות לדבר על תכניות הבראה. אני מכיר את המצב שבו ראש הרשות דיבר בהרבה מאוד כאב ודמעות, שקשה להיכנס היום להידברות בנושאים של תכנית הבראה מול ההסתדרות, מול העובדים, כאשר אנשים רעבים ללחם ולא מקבלים משכורות. לכן, אסור לנו להיכנס כרגע לתכניות הבראה עד שלא פותרים את בעיות השכר. לאחר מכן, צריך לשבת על תכנית מובנית, מה הסל שעירייה צריכה לתת לשירותים שלה ואיך התקציבים מועברים. תכנית הבראה באה לתקופה מאוד קצרה, שנותנת 2,3 משכורות ושוב נכנסים לקיצוצים וגירעונות. השלטון המקומי קיים הפגנה גדולה ויש לו כוונה להשבית את כל הרשויות המקומיות. לכן, הקמנו מטה משותף עם ההסתדרות. ההסתדרות תורה ב-2 או ה-3 לחודש להשבית את כל הרשויות בלי יוצא מן הכלל - -
חיים כץ
אבל שלא ישבו בבית. שיצאו לכבישים. אם ישבו בבית, זה לא יפריע לאף אחד.
היו"ר דוד אזולאי
חיים, תסמוך עליהם שהם יודעים לעשות את העבודה. אני לא מוכן להיות במקום ההסתדרות.
פיני קבלו
יש תכנית מובנית שמחר תאושר בשלטון המקומי ובצוות מטה המאבק יחד עם ההסתדרות. לכן, ככל שהממשלה תרוץ עם התכניות, ברגע שיהיה לחץ ותהיה שביתה היא תפעל הרבה יותר מהר, תיתן הרבה יותר כסף. לכן, צריך להקדים את כל העניין הזה, ששוב הציבור יתחיל לסבול ואותם מחזות של צמתים סגורים ופחי אשפה שנערמים ברחובות.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. מר יעקב אגמון, בבקשה.
יעקב אגמון
להשלים את הדברים של מר קבלו: אני רוצה לתת עדות, שהדברים של פיני מאוד נכונים. מתוך עדות, בשנה וחצי האחרונות, כאאוט סיידר, ביליתי שם הרבה מאוד ימים ולילות, גם עם ראש העיר מקסים לוי זכרונו לברכה. אבל ברגע שבני קיבל את העיר וראה את המצב, אנחנו למעשה חתרנו במדרון החלקלק הזה ללא לאות ומאוד יכול להיות, שאילו היינו מגשימים את התכנית הזאת, היינו מצליחים. אלא מה שקרה בינתיים, שבתקופה הזו ובשנה האחרונה בלבד, הממשלה גרמה לכך: 1.83 מיליארד שקל בתקציבי האיזון. בתקציבי החינוך בעוד 500 מילון שקל, כאשר ב-1 לחודש אנחנו צריכים להיפתר מ-13% מעובדי הניקיון והמזכירות, כדי שנשאר בתוך המאזנים האלה. זה המאבק של ה-30 בנובמבר, שניתן לו פסק זמן. צר לי לבשר לחברי הכנסת הנכבדים, שאתמול משרד החינוך היה צריך למצוא פתרון על הצעה קונקרטית שלנו, קיבלנו ממנו תשובה שלילית. הצענו לעבור ל-5 ימי לימודים בשבוע. זה חוסך למדינה לפחות 220 מיליון שקל, זה חוסך לרשויות המקומיות 200 מיליון שקל לשנה בבסיס. מעבר לפעולות המחאה שדיבר עליהן פיני ואתם הצעתם, אנחנו יודעים לעשות את זה, אבל לא רוצים לעשות את זה. אנחנו באים עם תכניות מעשיות.

אספר לכם את הסיפור של מועצה קטנה שנקראת נווה מונוסון, שהתאחדה עם יהוד. שלוש פעמים במשך השנה חתמנו עם ההסתדרות על תכנית הבראה. כל פעם שקיצצו, פיטרנו עוד עובד או שניים.
יורם מרציאנו
לא התכוונתי לתקוף אבל עכשיו אני אתקוף: אולי תשמעו את האמת ותצילו את העיר הזאת? תכף אני אספר את האמת.
יעקב אגמון
וכך, ברשויות מקומיות התקדמנו והחזירו אותנו אחורה, תוך כדי ההתקדמות שלנו. בעיריית עכו, ישבתי רק בשבועות האחרונים עם ראש העיר החדש. ראיתי הרבה מאוד כוונות טובות. ראש העיר לא יודע שיכול להיות שמה שהוא יגיש היום יענה לו על הצרכים, משום שבינתיים, המטלות והדרישות והקיצוצים מחזירים אותנו לאחור. על השולחן שלי יש למעלה מ-40 תכניות הבראה. אני לא זוכר כתקופה הזאת. אני מדבר עם העובדים. אנחנו מקדישים לזה ימים ולילות, אבל לא יתכן שמצד אחד נעשה את חובתנו, ומצד שני, ישמטו את השטיח מתחת לרגלנו, ואז אנא אנו באים?
היו"ר דוד אזולאי
תודה. חבר הכנסת יאיר פרץ, בבקשה.
יאיר פרץ
אדוני היושב שראש, אנחנו זורים מלח על הפצעים. הכל בשידור חוזר. אנחנו יושבים פה, מקטרים, כל אחד מוציא את כל הכעסים והתסכולים וכל אחד הולך לביתו. הפועלים והעובדים צריכים להתמודד עם הקיום היומיומי וכל אחד חוזר לעבודתו ולתפקידו ועיסוקיו היום יומיים. פתרון אין. אני אומר: עד מתי? זו הפעם הראשונה, מאז שאני פה, בכנסת הנוכחית, זו הממשלה הראשונה שהתחשלה בפני כל דבר. היא יצרה לה מנגנונים כאלה, ששום דבר לא מזיז לה. לא השביתות ולא הזעזועים ולא שאנשים קשישים מתים ולא שגמלאים לא מגיעים לבתי אבות. עובדים בקריית מלאכי לא קיבלו משכורת יותר מ-10 חודשים. המועצות הדתיות לא קיבלו את שכרן שנתיים וחצי ולא יכולות לשבות, כי קברנים לא יכולים להשאיר את המתים בחוץ ואנשים לא יכולים שלא למות... והכל, על מי מנוחות. שמענו אתמול את ראש הממשלה אומר: הכל אחרינו. אבל רבותי, לבי אתכם. זו לא פעם ראשונה שאני משתתף בדיונים מהסוג הזה. אני אומר דבר אחד: אם לא נעשה מעשה שיזעזע את אמות הסיפים ולא תיסגר עיר, לא רק העובדים של העירייה אלא מוסדות החינוך, המרפאות, עובדי הזבל, הכל, שבתון בכל המובנים, כולל מערכות חינוך, אני בטוח ומשוכנע שרק אז אולי יזיז למישהו משהו. תכניות הבראה זה פתרון מקסים שאני שומע הרבה שנים. כל פעם אומרים לרשות: תכינו תכנית הבראה, נדון ואז מגלגלים את זה מפה לשם, נותנים "אקמול" וכל אחד הולך לביתו. אם לא יעשה דבר, ואולי יתקנו אותי עובדי משרד הפנים, אני לא ידוע אם פעם מישהו הקים צוות מקצועי במשרד הפנים ולקח את לוד וניתח אותה בצורה רצינית ואמר שהצרכים של לוד היום - -
יורם מרציאנו
אתה תגיד לי פודל? בזכותי היית ראש עיר. אני העברתי אותך פה, מי הכיר אותך פה? עשיתי טעות נוראית. אני מצטער על היום הזה.
היו"ר דוד אזולאי
מר מרציאנו, עוד הפרעה אחת ואתה בחוץ.
יאיר פרץ
אני אומר שצריך לקחת עיר כמו קריית מלאכי, לוד ולעשות ניתוח מקיף עם צרכים, עם הדברים האמיתיים ולתת לראש העיר או לראש הרשות באותו מקום, את הפתרון. תכנית הבראה היא כשמפטרים כמה עובדים, נותנים משכורת לחודש ובחודש הבא חוזרים שוב לאותו מצב. לכן, אנחנו אתכם, אנחנו מוכנים להתגייס לכל פעולה ופעולה ולעשות כל מה שניתן - -
דוד עזריה
מחר ב-8:00 בבוקר. כמה מתאבדים צריך כדי שהמדינה תעשה משהו? בא נעשה מחר בבוקר. נורא נחמד לי לשמוע אותך ואני שומע את כולם, אבל מחר ב-8:00 בבוקר מה עושים? בא למשרדי הוועד. יעקב אגמון בא, בואו כולם.
היו"ר דוד אזולאי
תודה לחבר הכנסת פרץ. השאלה שאתה מעלה היא שאלה קשה. שאלה נכונה. אני רוצה שתדע, שאנחנו כאן, כחברי כנסת, כחברי וועדה, מעלים את הנושא הזה על סדר היום, מציפים את הבעיות ושלא יהיו לך ציפיות, אני לא רוצה שתחיה באשליות: אנחנו לא נותנים כאן כסף ולא מחלקים כסף. בסך הכל, אנחנו מנסים לאלץ את נציגי הממשלה הזאת שיבואו לכאן ויתנו פתרונות לאותן מצוקות. אני אומר זאת מתוך כאב: עוד לא היתה תקופה כל כך קשה לשלטון המקומי, לראשי רשויות, שלא יכולים להתקבל ללשכתו של שר הפנים. עוד לא היה כדבר הזה, שאין שר בממשלת ישראל שייצג את השלטון המקומי. וזה התפקיד שלנו, שיהיה מי שייצג את אותו מרכז שלטון מקומי, את אותם ראשי רשויות. מה לעשות, שהשלטון המקומי נמצא היום במצב מאוד קשה, אבל אני טוען וזו מטרת הדיון, שעכו ולוד הן לא השלטון המקומי. הן צריכות לקבל טיפול מיוחד. להגיד לך את האמת, גם אני מאוכזב כמוך מדבריו של המנכ"ל היום. אם למנכ"ל אין בשורה, ובשבילי בשורה זה להגיד: נכון, המצב הוא קשה, אבל לעכו ולוד יש תקציב מיוחד. את זה אין. אם את זה אין, בעצם הכל דיבורים ואין שום דבר בתכלס.

לכן, אני בהחלט חושב שנצטרך לזמן גם את מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אני לא מתכוון לפתור את מנכ"ל משרד הפנים בדיון של חצי שעה, להגיד את דבריו וללכת. שני המנכ"לים יזומנו לכאן, יגידו את דבריהם. בינתיים, יש חובה על הרשות המקומית. בעניין הזה צריך לזכור, שתפקידה של הרשות המקומית הוא לבצע את מה שנאמר לה, להגיש את תכניות ההבראה ותכנית הבראה היא קשה, היא פוגעת, היא לא קלה. מישהו נפגע מתכנית ההבראה, אבל זה חלק מהתנאי של ההבראה של הרשות המקומית. לכן, ברגע שראשי הרשויות יגישו תכניות הבראה ויתקיים דיון במשרד, באותה הזדמנות אני גם רוצה שאותו משרד שדורש תכניות הבראה, שיתן לראשי הרשויות נוסחת קסם איך פותרים את הבעיה שמצד אחד אתה נאלץ לפטר עובדים, לקצץ בשירותים, ומצד שני, בית הדין לעבודה וההסתדרות עומדים ולוחצים ואומרים לך: תחזיר את העובדים האלה לעבודה. זאת הבעיה. לכן נתקעים בתכניות הבראה. תכנית ההבראה, יש לה שלבים. אחרת, לא מתקדמים בשום דבר.
דוברת
אתה חושב שבית דין היה מחזיר את העובדים לעבודה?
היו"ר דוד אזולאי
לכן, אני רוצה לסכם את הדיון: יושבים כאן נציגים של משרד הפנים, אנשי מקצוע. אני אפילו לא רוצה להטריח אותם להציג את התכניות שלהם ,מפני שבאמת אין טעם - -
דוברת
חשבתי שאני באה לקחת כסף...
היו"ר דוד אזולאי
לסיכום הדיון הזה אני מציע שני דברים: הדיון הזה ימשך יחד עם מנכ"ל משרד הפנים ויחד עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. שניהם יבואו לכאן. יחד עם זאת, אנחנו, חברי הכנסת, אם נראה שהדברים האלה לא הולכים בצורה הזאת, לא תהיה ברירה ואצטרך את אותם חברי כנסת שדברו כאן מהקואליציה, להעמיד למבחן באמצעותם חקיקה, שאנחנו, חברי האופוזיציה, נביא אותה לדיון והצבעה במליאה...
דובר
מתי?
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה שתדע שהצעות חוק יכולות לעלות בשבוע הבא.
דוברים
אתם הרופאים ואנחנו החולים בינתיים. מה נשמיע לילדים בבית? שאין כסף?
היו"ר דוד אזולאי
נכין אותם תוך שבוע שבועיים. אם זה יעבור במליאה או לא, על זה אין לי שליטה. אני רוצה שתזכור דבר אחד: אני לא נגדך, אני אתך. אנחנו אתכם.
דובר
כל כך נעים לשבת בכנסת...
דובר
בואו, תלחמו אתנו. בואו מחר בבוקר ותלחמו אתנו. אדוני היושב ראש, אנחנו נלחמים על הלחם שלנו כבר תקופה יותר מדי ארוכה, שעברה את הקו האדום. אנחנו נלחמים. אנחנו היום מתמודדים עם מצב שעובדים עוזרים לעובדים אחרים, שמא תהיה חלילה התאבדות. אז כמה מתים מדינת ישראל צריכה? אין תשובה מחר ואין זמן לוועדה מחרתיים ואין זמן לשום דבר. צריך לעשות מעשה עכשיו, היום. אנחנו רוצים מחר בבוקר לקבל משכורת. אחר כך, נעשה כל הבראה שתרצו, אבל מחר בבוקר, משכורת.
דוברת
הגשנו תכנית הבראה, איפה הכסף לעובדים? איפה הכסף? 120 עובדים אנחנו מפטרים, איפה הכסף?
היו"ר דוד אזולאי
גברתי, אני אאפשר לך לדבר, אני מבין את הכאב שלך. יורם מרציאנו, בבקשה.
יורם מרציאנו
תודה. אני לא הולך להפוך את העניין לאישי. הנושא יותר מדי רציני כדי להפוך אותו לאישי. הנושא קולקטיבי, משום שכל הציבור בלוד מצפה בכיליון עיניים לשמוע אותנו. אני רוצה לבוא עם בשורות. אולי בפעם הבאה שאתם מכנסים את הוועדות, לא בכדי לפגוע בך חלילה, תקבעו הכל ביום אחד ולא שנבוא לפה כל יום, כי עוד מעט גם ייגמר לנו הדלק ולא נוכל להגיע לירושלים, משום שאנחנו לא חוזרים עם כלום מכאן. לצערי הרב, אני רוצה לספר משהו שקרה בדרך, כשהגעתי לכאן: משכורות זה דבר מאוד חשוב וזה שאנשים נזרקים מהבתים הוא חשוב וזה שלאנשים אין מה לאכול, זה חשוב. אבל בעיר לוד, 45% ממנה הם אנשים שנזקקו לפחות פעם אחת לשירותי הרווחה. יושבות פה עובדות סוציאליות שבאו כדי להזדהות עם הכאב של כולנו. אני אומר לך שאני שומע, שקהילת ניו-יורק, שתורמת הרבה כסף ללוד, עומדת לעזוב את העיר לוד. קרן רש"י, עומדת לעזוב את העיר לוד. אנחנו מתמוטטים, העיר בהתמוטטות, במצב קריסה. מגיע לכאן מנכ"ל משרד הפנים, עם כל הכבוד, ואני רואה אותו בפעם הראשונה. הוא כיבד את היושב ראש והגיע לכאן לרבע שעה ותאמין לי, שביציאה הוא כבר שכח שהוא היה כאן.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבטיח לך, שבפעם הבאה הוא יהיה פה והוא לא ישכח ...
יורם מרציאנו
אדני היושב ראש, ניהלת נושאים על לוד לא אחת, בהיותך יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת. אני אומר בקול רם, שאני מתגעגע לתקופה של ש"ס במשרד הפנים. אני מתגעגע אליכם, משום שאנשים הקשיבו לנושא מבחינה חברתית. היה עם מי לדבר. היום, לצערי הרב, אין עם מי לדבר. נכון, אמרתי שאני לא רוצה להיכנס לנושאים האישיים. אבל אנחנו, מספר חברים במועצת העיר, נעלה הערב מספר בעיות לגבי אופן התפקוד בניהול העיר. אמר פה ראש העיר שאני הייתי פודל שלו. יכול להיות. לכן גם לא תמכתי בך ותמכתי במועמד אחר, כי חשבתי שאתה לא ראוי. הציבור נתן בו אמון...
היו"ר דוד אזולאי
יורם, תרשה לי... אפשרתי לך לדבר, אני מבקש ממך לא אישית.
יורם מרציאנו
ראש הממשלה הופיע ערב הבחירות בלוד יחד עם כל שרי הליכוד. רבותי, איפה כל הליכוד? מתוך נימוס זה בא, הלך. כולם הגיעו על במות. כל ערב עמדו וקראו: הממשלה מאחוריך. ואם הם לא היו מאחורינו? היינו טובעים בים. אני בא ואומר: בושה למדינת ישראל שכך אנחנו נראים בשנת 2004. בושה בושה ובושה.
היו"ר דוד אזולאי
אוולין, בבקשה.
אוולין
אני יושבת ראש ועד העובדים בעיריית לוד. אתם מדברים על תכניות הבראה, שאנחנו הולכים לבית משפט ובית המשפט עוצר את זה ואנחנו חוזרים לבית המשפט. האם בבית המשפט יושבים שופטים שעוצרים תכניות הבראה? לא, לא יושבים שם שופטים כאלה. ראש העיר מגיש לי תכנית הבראה, כאשר עובדים שלא עובדים לא נמצאים ברשימות, כשעובדים הם נקלטים חדשים. אז השופטת יודעת לעצור את זה ולהגיד: סליחה, תעשו תכנית הבראה אמיתית. אבל לפני שבועיים, ישבנו עם ראש העיר וסוף סוף עשינו תכנית הבראה שלא לרוחי. משרד הפנים אמר שצריך תכנית הבראה, אמרתי: בואו נעשה תכנית הבראה, למרות שהיא לא לרוחי. למרות שיש עובדים שלא עובדים ונשארים בעירייה. הם תומכים בבני רגב ולכן הם נשארים בעירייה. בגלל זה אין לנו משכורות ובואו נוותר על זה, שיישארו העובדים שלו בעירייה ויחנקו בעירייה. עשיתי תכנית הבראה עם ראש העיר. איפה הכסף? איפה הכסף? עשיתי תכנית הבראה שלא רציתי אותה, איפה הכסף? אתה בכלל לא מקשיב לי. אם זאת הכנסת, לא פלא איך העיר נראית. אתם מתווכחים ביניכם כמו בשוק.
היו"ר דוד אזולאי
גברתי, אם את רוצה להטיף לנו מוסר, אתן לך הזדמנות אחרת.
רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון
הוועדה פונה לשר הפנים, לפעול לאלתר למתן משכורות לעיריית לוד ועיריית עכו, ללא כל קשר לתכניות ההבראה. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הדיונים של תכניות ההבראה לשתי הערים הללו. הוועדה תפנה לראש הממשלה ותבקש לדעת מה הם המענקים או התקציבים המיוחדים לעיר עכו ולוד, במסגרת האימוץ של שתי הערים הללו על ידי ראש הממשלה. דבר אחרון, הוועדה תקיים דיון משותף עם משרד ראש הממשלה, המנכ"ל שלו ועם מנכ"ל משרד הפנים.

אנחנו מחזקים את ידי העובדים...
דובר
אז לא יהיו משכורות בינתיים?
היו"ר דוד אזולאי
לא שמעת את מה שאמרתי בסעיף הראשון? שתהיה פניה של הוועדה לשר הפנים לשלם משכורות ללא כל קשר לתכנית ההבראה.

אנחנו נמשיך ונעקוב ואני רוצה להגיד לתושבי לוד במיוחד, תמיד תמכנו בכם ואנחנו ממשיכים לחזק את ידיכם במאבק. האמן לי, שתצטרך חברי כנסת תקבל אותם. תודה. הישיבה נעולה.



(הישיבה ננעלה בשעה 15:10)

קוד המקור של הנתונים